I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik kwam altijd 7% tegen als getal hier voor. En in mijn eigen situatie is het denk ik nog veel hoger.badboyqxy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:24:
[...] elke graden warmer kost 5% meer energie kun je ongeveer van uitgaan.
Waterkoker voor de thee, koken, de oven en de TV en computer zijn hier nagenoeg voldoende om het huis op 150 te houden. We gaan hier wel verder isoleren en een warmtepomp voor meer comfort, maar voor 150 is het nauwelijks nodig. (wel al de ontvochtiger in de badkamer, ipv alle warmte het huis uit...)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zet die afzuiging helemaal uit en laat de afzuiging dan ook uit als je gaat douchen, maar zet een ontvochtiger aan... Dan win je zelfs de condensatie warmte van het water terug.R0181 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:15:
[...] Mijn (huur)huis is uit 1989, maar ik merk dat het centrale afzuigsysteem (wat altijd aan staat) ook behoorlijk wat warmte wegzuigt, zeker als er iemand onder douche staat met de afzuiger op stand 3 voel je het gelijk kouder worden in de woonkamer.
Nee, niet op het moment van overdracht, maar als je energie gaat gebruiken na de overdracht.burnedhardware schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:36:
[...] je moet een contract hebben op het moment dat het huis aan je is overgedragen, niet pas als je verhuist
Is helemaal geen probleem. Al op twee adressen een kookplaat achter 1x 16A aangesloten. Daar hebben meer tweakers positieve ervaring mee. De rest helemaal volgens de regels, alleen niet over een kookgroep verdeeld, maar om de 1x 25A hoofdzekering te beschermen achter de halve kookgroep. Een warmtepomp kan best achter een 16A automaat / zekering. Je moet alleen een beetje gaan opletten dat je niet teveel tegelijk aan zet. Liefst automatiseer je dat zodat je niet op je hoofdzekering hoeft te letten. Maar geen probleem.Indoubt schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:30:
[...] Ja, vanaf de meter in het huis zijn moderne kabels met de goede kleur. Er waren 4 groepen waar er slechts 2 van gebruikt werden. Ik heb dat uitgebreid naar 6 groepen met een zo goed mogelijke verdeling en spreiding over de groepen. Elke uitbreiding naar elektrisch koken of elektrische warmtepomp is hier niet mogelijk. Zelfs een slimme meter mogen ze hier niet installeren. De aanvoerkabel dateert uit begin jaren 50 van de vorige eeuw.
Van het gas af gaat hier voorlopig niet gebeuren.
Begin anders met zo een losse bij-zet inductieplaat. Kost ook maar paar tientjes. En een 3kW airco gebruikt ook minder dan 1kW. De rendements factor niet vergeten!
Isoleren altijd goed. Op vorige adres 5,5kWp panelen op een 4,2kVA omvormer. ~17A max. Geen probleem dus. Daar geen gas meer en energie POSITIEF. Met een opbrengst en verbruik rond de 4MWh.Indoubt schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:41:
[...] Ik heb met moeite de enige 20A hoofdzekering kunnen laten vervangen door een 1x25A. door de netbeheerder. De kabels zijn te slecht en nog katoen omwonden isolatie. Ik wacht al 3a4 jaar op een modificatie aan de aansluiting.
Dat betekend waarschijnlijk geen mogelijkheid om een zonnepanelen installatie aan te sluiten en een warmtepomp te nemen..
Ik ga gewoon betalen wat het kost en voorlopig niet van het gas af. Nog maar wat beter isoleren dan.
Warmtepomp in de vorm van een airco kan een goed begin zijn. Maar met 20A kan al echt veel, je moet alleen je verbruik gaan managen om niet langdurig over de max van je hoofdzekering te gaan.
Lastig te zeggen.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:21:
[...]
Kleed je aan voor je van huis gaat?
Ik kijk naar milieu en gas verbruik. Gas moet er op dit adres uit. Gewoon een trui helpt. Binnenkort meer isoleren en een warmtepomp. Nu kachel tot 150 en een trui en een vest.
Waarom? Heb je kinderen of zal het jouw tijd wel duren?
Ik hou van gemak, en gewoon doen en wellicht niet stil staan bij alles wat het wellicht veroorzaakt.
Zo sta ik in het vaste lijstje van 21,5 / standkachel in de auto etc.
Gemak.
En ik snap het ergens moet beginnen, en elke stap is er 1.
Nu hoop ik eerst thuis te verduurzamen, maar dat is weer in alle eerlijkheid voor me eigen portemonnee en niet voor het mileu.
En als ik kort kijk in mijn omgeving en dan vooral zakelijk Nederland dan zie ik dat daar meer te winnen valt dan bij de burger thuis.
Maar ik snap wel je natuurlijk iets moet gaan doen voor de toekomst.
Alleen ben ik me niet altijd bewust, ik ben denk ik gewoon de verkeerde persoon
En ja er zijn ook kinderen.
Energie neutraal / nul-op-de-meter is wat anders dan geen energie kosten. Daar ga je de fout in.Bard1982 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:28:
Het is trouwens een misvatting dat huizen met een warmtepomp en zonnepanelen energieneutraal zijn. Als de salderingsregeling eraf gaat moet je in de winter hele dure kwh's inkopen voor je warmtepomp, die heeft dan een hoog verbruik. Terwijl je panelen dan bijna niets opleveren.
Vervolgens heb je in de zomer een hele hoge opbrengst van je panelen, maar dan is de stroomprijs heel laag.
Benieuwd hoe dan je eindafrekening eruit ziet.
Edit: dit is ook het geval als energiebedrijven besluiten om mensen met zonnepanelen alleen nog maar maandcontracten met variabele prijzen te geven ipv minimaal 1 jaar vast voor 1 tarief.
Met kleine stapjes beginnen en dan door gaan...Indoubt schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:31:
@eline07862 Helemaal waar. Er wordt hier vaak veel te makkelijk gedacht over even investeren alsof dat voor iedereen is weggelegd.
Bovendien zitten er in veel gevallen in appartementen blokverwarming en heb je het daar maar mee te doen. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is.
Ik zelf zit ook te hikken tegen de investeringen en dan heb ik nog een koopappartement en verdien ook niet slecht. De investeringen zijn alleen heel flink in mijn geval. Wat eenvoudig kon worden gedaan heb ik al gedaan.
Overigens heb ik verschillende mensen die in een huurappartement zitten wel geholpen om in ieder geval wat te besparen qua energieverbruik met low cost oplossingen. Dat gaat nooit geweldig worden maar heeft wel een verschil gemaakt. (mocht je daar meer over willen weten dan stuur je maar een PB want dat is hier wel teveel off-topic)
[...] Dan is ook een paar % besparen op gas, electra of blokverwarming al snel zinvol
Je kunt stoppen met blokverwarming en een airco nemen. Na eerst meer te isoleren. Kijk wel naar de splitsingsakte / huishoudelijk reglement, wat je mag doen. Maar minder verbruiken mag niet verboden zijn. Onredelijk. En er zijn monoblock airco's die alleen 2 pijpen naar buiten nodig hebben. ~€2k. Te doen toch? Geeft een behoorlijke besparing bij juist gebruik.
Ervan uitgaande dat je een airco buitenunit mag plaatsen.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Met kleine stapjes beginnen en dan door gaan...
Je kunt stoppen met blokverwarming en een airco nemen. Na eerst meer te isoleren. Kijk wel naar de splitsingsakte / huishoudelijk reglement, wat je mag doen. Maar minder verbruiken mag niet verboden zijn. Onredelijk. En er zijn monoblock airco's die alleen 2 pijpen naar buiten nodig hebben. ~€2k. Te doen toch? Geeft een behoorlijke besparing bij juist gebruik.
Maar het dwaalt zo wel erg af van de energieprijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 30-01-2022 17:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
"En er zijn monoblock airco's die alleen 2 pijpen naar buiten nodig hebben. ~€2k. Te doen toch?"YakuzA schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:53:
[...]
Ervan uitgaande dat je een airco buitenunit mag plaatsen.
Maar het dwaalt zo wel erg af van de energieprijzen.
Lees eens? Dat staat letterlijk in het stukje dat je van me citeert.
Gaten boren in de gevel mag ook vaak genoeg niet zonder toestemming.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:56:
[...]
"En er zijn monoblock airco's die alleen 2 pijpen naar buiten nodig hebben. ~€2k. Te doen toch?"
Lees eens? Dat staat letterlijk in het stukje dat je van me citeert.
Maar verder gaat het wel erg off-topic zoals ook net gemeld, genoeg airco topics om daar over te neuzelen
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 30-01-2022 18:01 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Goh, dat betekent dus dat als je gaat verhuizen ze weer weg moeten, tenzij je ze aan de volgende bewoner kunt over doen... Maar is buiten dan geen optie?dragon2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:06:
[...] Bij iig mijn verhuurder staan 'voorzetramen binnen' in de 'mag niet' kolom van woningaanpassingen 😐
edit: daar was toch al een goede reactie op...
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 30-01-2022 18:15 ]
Het gaat er vooral om dat een warmtepomp via radiatoren niet goed werkt. Want dat is wat mensen meestal bedoelen als ze het hebben over een warmtepomp. Om het huis dan warm te krijgen moet je teveel/te grote radiatoren plaatsen of het water te warm laten worden. In beide gevallen gaat je rendement nogal omlaag. Het is niet voor niets dat ze een warmtepomp afraden als je een huis niet voldoende geisoleerd krijgt.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:23:
[...]
In ieder huis met voldoende warmte vraag zal een warmtepomp om te verwarmen renderen. Voor jou lijkt een airco een goed idee. Goedkoop. In voor en na seizoen ga je daar al flink mee besparen. Kijk maar hoe ver je komt.
Maar een airco hangt er al, maar als hoofdverwarming is dat niet voldoende in de winter. Wel zorg ik er daarmee voor dat de kou uit het huis blijft. In combinatie met zonnepanelen werkt dat prima.
[removed]
Bijzonder dat je dan denkt dat enkel de afnemer dan daarvoor mag betalen. De saldeerder gebruikt het net als batterij en mag daar best wat belasting betalen voor het gebruik daarvan. Als zijnde redelijk, bovendien is het niet enkel belasting maar ook andere heffingen zoals gebruik van het net enzovoort.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Of ik begrijp jou niet goed, of jij begrijpt iets niet:
Die anderen betalen gewoon energiebelasting over de elders opgewekte zonnestroom.
Je eigen stroom is terecht belasting vrij.
Ik zie wel ruimte voor kwartierprijzen voor consumenten. Moet er wel goede kwartier informatie beschikbaar zijn.
[...]
Punt is dat je dan helemaal geen geld hebt om ze niet te hebben . . . Zie dat maar eens duidelijk te maken. Daar is die duurzaamheids lening voor.
[...]
Dat bespaart nog het meest omdat een warmtepomp goedkoper in het gebruik is dan gas.
Bovendien; op dit soort momenten zijn er bijna geen afnemers waardoor de netbeheerder dure maatregelen moet treffen om het net niet overspannen te laten raken.
De kale stroomprijs heeft daar natuurlijk nauwelijks invloed op omdat die een kleine fractie van het totaalbedrag per stroomeenheid vormt.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Naar aanleiding van jouw opmerking vraag ik me af waar de O in ODE voor staat: Opslag Duurzame Energie...fonsoy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:00:
[...]
Bijzonder dat je dan denkt dat enkel de afnemer dan daarvoor mag betalen. De saldeerder gebruikt het net als batterij en mag daar best wat belasting betalen voor het gebruik daarvan. Als zijnde redelijk, bovendien is het niet enkel belasting maar ook andere heffingen zoals gebruik van het net enzovoort.
Bovendien; op dit soort momenten zijn er bijna geen afnemers waardoor de netbeheerder dure maatregelen moet treffen om het net niet overspannen te laten raken.
De kale stroomprijs heeft daar natuurlijk nauwelijks invloed op omdat die een kleine fractie van het totaalbedrag per stroomeenheid vormt.
Betalen we voor een opslag, als in, dat de energie ergens opgeslagen wordt?
Of is het een opslag, als in een financiele opslag/belasting om energie opwekking duurzamer te maken.
Ik dacht altijd (tot nu) het eerste, dus ik vind (vond?) dat de net beheerder maar voor de opslag van mijn energie moest zorgen.
Waarschijnlijk willen ze gewoon mijn geld, dus is het opslag in de zin van een belasting voor duurzame opwekking.
Wat je zegt klopt, maar volgens mij ging de discussie over het instellen van de thermostaat op een lagere temperatuur. Mij is het nog niet gelukt om de buitentemperatuur in te stellen.onetime schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:22:
Je vergeet de omstandigheden mee te nemen.
- Bij een omgevings temperatuur van 18 opwarmen van 19 naar 20 kost minder dan:
- bij een omgevings temperatuur van 16 opwarmen van 18 naar 19. Meer verlies.
Nee, mij ook nietCVTTPD2DQ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Mij is het nog niet gelukt om de buitentemperatuur in te stellen.
the older I get, the better I was...
"De Europese gasprijs daalt dit jaar naar verwachting licht, maar blijft steken op gemiddeld 26 dollar (23,28 euro) per 1 miljoen Btu (een warmte-eenheid vergelijkbaar met 0,3 megawattuur). Waar inkopers in het eerste kwartaal van 2020 nog zo'n 4 euro betaalden voor 0,3 megawattuur gas, is dat nu zo'n 36 euro. Tegen het einde van dit jaar kost gas gemiddeld 26 euro volgens het IEA."
bron:
https://www.nu.nl/economi...jaar-historisch-hoog.html
Haha dit heb ik ook jarenlang gedacht, dat ik betaalde voor (innovatie voor) opslag van duurzame energie. Ik vroeg me ook altijd af waar de resultaten bleven van al dat geinvesteerde geldboxlessness schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
[...]
Naar aanleiding van jouw opmerking vraag ik me af waar de O in ODE voor staat: Opslag Duurzame Energie...
Betalen we voor een opslag, als in, dat de energie ergens opgeslagen wordt?
Of is het een opslag, als in een financiele opslag/belasting om energie opwekking duurzamer te maken.
Ik dacht altijd (tot nu) het eerste, dus ik vind (vond?) dat de net beheerder maar voor de opslag van mijn energie moest zorgen.
Waarschijnlijk willen ze gewoon mijn geld, dus is het opslag in de zin van een belasting voor duurzame opwekking.
Ja, ik had ook al meerdere berichten voorbij zien komen dat de verwqchting is dat de gasprijs hoog zou blijven. Niet zo hoog als nu maar wel flink hoger dan voorheen.
Of dat correct is zal de toekomst leren. Dergelijke langdurige voorspellingen zijn moeilijk te maken. Sure, het zal duurder worden, de inflatie (icm geld bijdrukken) zal ongetwijveld zijn effect hebben. Bovendien is de "goedkoopste" manier voor de overheid om groener te worden een extra belasting op vervuilende energie. Die zal er dus wel komen.
Als de winter mild blijft zal het me niet verbazen als de gasprijs nog een stukje verder omlaag kan. Ik heb begrepen dat de voorraden voldoende zijn om de winter door te komen. Dat zou kunnen betekenen dat aankopen van buitenlands gas rationeel kunnen zijn en niet must have tegen elke prijs.
We gaan het zien. Als ik zoooo goed kon voorspelen zat ik op de Bahama's of zo en niet hier
Ik vraag me af of mijn energieleverancier (Vattenfall) mijn energietarief heeft bepaald.
Mijn ouders betalen dit jaar namelijk meer dan het dubbele voor stroom en mijn tarief is gegaan van:
€0,218913 in 2021 naar €0,207503 in 2022. Dus een verlaging van het tarief.
Ik vraag me even af hoe dat nu kan, want we wonen in hetzelfde dorp. Zij hebben wel een andere leverancier overigens.
Qua gas ga ik overigens van €0,824567 naar €1,258787, dat viel me nog alleszins mee.
Dat komt door de verlaging van de energiebelasting.Fairy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:49:
Gekke vraag. Ik heb zonnepanelen en ik wek op dit moment nog flink meer op dan ik verbruik. Dat zeg ik even op voorhand.
Ik vraag me af of mijn energieleverancier (Vattenfall) mijn energietarief heeft bepaald.
Mijn ouders betalen dit jaar namelijk meer dan het dubbele voor stroom en mijn tarief is gegaan van:
€0,218913 in 2021 naar €0,207503 in 2022. Dus een verlaging van het tarief.
Ik vraag me even af hoe dat nu kan, want we wonen in hetzelfde dorp. Zij hebben wel een andere leverancier overigens.
Qua gas ga ik overigens van €0,824567 naar €1,258787, dat viel me nog alleszins mee.
Dus 36 euro nu vs 26 euro straks. Tegen het einde van het jaar dus zo'n 28% lager dan nu, is de verwachting.Sebje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:22:
De gasprijs blijft hoog:
"De Europese gasprijs daalt dit jaar naar verwachting licht, maar blijft steken op gemiddeld 26 dollar (23,28 euro) per 1 miljoen Btu (een warmte-eenheid vergelijkbaar met 0,3 megawattuur). Waar inkopers in het eerste kwartaal van 2020 nog zo'n 4 euro betaalden voor 0,3 megawattuur gas, is dat nu zo'n 36 euro. Tegen het einde van dit jaar kost gas gemiddeld 26 euro volgens het IEA."
bron:
Even een poging tot omrekenen wat dit zou kunnen betekenen voor de consumententarieven per m3. Bij de modelcontracten en variabele contracten begint de kale leverprijs ongeveer bij de € 1,25. Dan gaat er ruim 34 cent af en zit je op prijzen vanaf 91 cent. De 54 cent energiebelasting erbij en je zit op € 1,45 per m3 voor variabele contracten.
ODE is geïntroduceerd voor de financiering van SDE+ subsidies, hoewel bij de overheid geld eigenlijk niet geoormerkt wordt.boxlessness schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:44:
[...]
Beetje de vraag, wat is hoog? Begin 2021 zijn we verwend met gasprijzen van 10-12 euro/MWh. In juni 2020 was de lange termijn gasprijs zelf even onder de 5 euro/MWh. Maar ga je verder terug in de tijd, dan zie je dat prijzen van 30-50 euro/MWh heel normaal zijn geweest. Voor consumenten was de belasting op aardgas toen veel lager, dus er was veel minder pijn.Indoubt schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:31:
Ja, ik had ook al meerdere berichten voorbij zien komen dat de verwqchting is dat de gasprijs hoog zou blijven. Niet zo hoog als nu maar wel flink hoger dan voorheen.
De prijzen voor de zomer van 2023 staan nu op 45 euro per MWh, die van de het hele jaar 2024 op 34 euro per MWh.
Sterkt me behoorlijk in de (al gemaakte) keuze voor ZonderGas.Cap schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Dus 36 euro nu vs 26 euro straks. Tegen het einde van het jaar dus zo'n 28% lager dan nu, is de verwachting.
Even een poging tot omrekenen wat dit zou kunnen betekenen voor de consumententarieven per m3. Bij de modelcontracten en variabele contracten begint de kale leverprijs ongeveer bij de € 1,25. Dan gaat er ruim 34 cent af en zit je op prijzen vanaf 91 cent. De 54 cent energiebelasting erbij en je zit op € 1,45 per m3 voor variabele contracten.
Het IEA blijft een stelletje incompetent. In heel Europa wordt gas in MWh verhandeld, het merendeel in euro's, niet in dollars per BTU. Dus waarom prijzen in BTU noemen?Sebje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:22:
De gasprijs blijft hoog:
bron:
Yep, in dat geval zal een hogere m^3 gasprijs voor een flink komen door de belastingen die onze overheid heft en niet door de kale gasprijs.Skyaero schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Beetje de vraag, wat is hoog? Begin 2021 zijn we verwend met gasprijzen van 10-12 euro/MWh. In juni 2020 was de lange termijn gasprijs zelf even onder de 5 euro/MWh. Maar ga je verder terug in de tijd, dan zie je dat prijzen van 30-50 euro/MWh heel normaal zijn geweest. Voor consumenten was de belasting op aardgas toen veel lager, dus er was veel minder pijn.
De prijzen voor de zomer van 2023 staan nu op 45 euro per MWh, die van de het hele jaar 2024 op 34 euro per MWh.
We gaan het zien.
Ik zie dat de gasprijs alweer verhoogd is van 1,06 naar 1,16 als ik het goed heb. Wordt wel weer een stuk minder interessant om dat 5 jaar vast te zetten. Ik denk dat ik toch even tot de zomer wacht.Smultie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Sterkt me behoorlijk in de (al gemaakte) keuze voor ZonderGas.
De gasbelasting is een fixed bedrag in Nederland, niet een percentage. Eerst was de kale gasprijs ongeveer de helft van gasbelasting, nu is het andersom... de gasbelasting is ongeveer de helft van de huidige kale gasprijs.Indoubt schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Yep, in dat geval zal een hogere m^3 gasprijs voor een flink komen door de belastingen die onze overheid heft en niet door de kale gasprijs.
We gaan het zien.
Wat een geld is er beschikbaar om te besparen. Isoleren e.d. bedoel ik. Dan spaar je al die uitgaven ieder jaar uit. Bij 2 vrienden en bij mezelf geld toe op de rekening.Hongy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:11:
Ik schrik me kapot als ik dit lees. Kan ook een verkooptechniek zijn om huishoudens nu bij pricewise af te sluiten vandaag.
Hoe kan een huishouden dit gaan betalen? We zijn €2000 per jaar gewend en nu 2 tot 3 keer de prijs?
[...] Voor een kilowattuur stroom wordt € 0,63 gerekend en voor een kuub gas wordt een prijs van € 2,76 gehanteerd. Hiermee bereiken de prijsstijgingen van de afgelopen tijd voorlopig een nieuw hoogtepunt. [...]
Bij de tarieven die wij hierboven noemden, zou je bij een standaard 3-persoons huishouden (3500 kWh en 1500 m³ gas) op een jaarbedrag uitkomen van € 6.162. Met ditzelfde verbruik kun je op dit moment door over te stappen tot ruim € 1.900 per jaar besparen. Het kan zijn dat jouw leverancier lagere tarieven hanteert, maar ook dan loont het om te vergelijken. Zo weet je zeker dat je niet onnodig te veel betaalt.
⏰ Onze deals zijn beperkt leverbaar en kunnen per dag wijzigen, dus wacht niet te lang en stap nu nog over."
Wat zou ik dan nog meer kunnen isoleren volgens jou? Ik heb een woning met a label uit 2004, tussenwoning 180m2. Verbruik ong 1400kuub gas en 4400 kwh stroom per jaar, huishouden bestaat uit 5. Ik wil graag gasloos maar blijkbaar is dat ook niet zo makkelijk. Wil best wat geld investeren hoor.onetime schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:15:
[...]
Wat een geld is er beschikbaar om te besparen. Isoleren e.d. bedoel ik. Dan spaar je al die uitgaven ieder jaar uit. Bij 2 vrienden en bij mezelf geld toe op de rekening.
Ikzelf heb een goed geisoleerd huis (2001, 140m2) met zonnepanelen 3Wp. Mijn verbruik is 1300m3/4000 kwh en ik reken met 3000kwh teruglevering. Maar mijn gedachte is meer dat ik een bepaalde behoefte aan energie nodig heb en als dit €1200 (2022 situatie) kost op jaarbasis prima. Als dit €3000 kost voor dezelfde energiebehoefte dan is dat echt zonde van mijn hardverdiende geld zonder dat ik erop vooruitga in comfort/anders.onetime schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:15:
[...]
Wat een geld is er beschikbaar om te besparen. Isoleren e.d. bedoel ik. Dan spaar je al die uitgaven ieder jaar uit. Bij 2 vrienden en bij mezelf geld toe op de rekening.
Enige wat ik nog kan doen is hybride/lucht-water warmtepomp maar ik vind de terugverdientijd van min 10 jaar toch veel.
Ik vraag me af of de aanschaf ervan veel goedkoper gaat worden binnen de komende 5 jaar zodat de terugverdientijd naar 6 jaar gaat. Mij lijkt dat de meeste innovatie in beginfase van het product zit dus ook de meeste besparing. Voorbeeld; de mechanische ventilatie van itho die van 384 kwh naar 60 kwh gaat. Hoeveel zuiniger kan die nog worden en dan is de besparing vele malen minder dan de investering?
- Kijken welk deel tapwater en welk deel ruimteverwarming is. Pak het gasverbruik in de maand juli en/of augustus, vermenigvuldig met 12 -> tapwaterdeel. De rest is ruimteverwarming, koken is verwaarloosbaar.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Wat zou ik dan nog meer kunnen isoleren volgens jou? Ik heb een woning met a label uit 2004, tussenwoning 180m2. Verbruik ong 1400kuub gas en 4400 kwh stroom per jaar, huishouden bestaat uit 5. Ik wil graag gasloos maar blijkbaar is dat ook niet zo makkelijk. Wil best wat geld investeren hoor.
Op basis van mijn woning, zou ik voor een Label A, 2004 180 m2, op zo'n 800 m3 per jaar komen voor verwarming (woning 19 °C, 's avonds 21 °C). Zit je daar ver boven, dan kan het ruimteverwarmingssysteem nog verder geoptimaliseerd worden (ketel, modulerende thermostaat, waterzijdig inregelen, ik geloof dat er een heel topic over is).
Blijft er 600 m3 per jaar over, dat komt aardig overeen met een huishouden van 5 bij (stevig) gemiddeld douchen. Binnenkort badkamer renoveren => kies voor douche WTW. Snelst en goedkoopst is een douchebespaarkop (bijv Niebla). Kost 50 euro, bespaart zo'n 40% 9> 200 m3 per jaar)
Voor elektriciteit geldt meten = weten. Gewoon een tussenmeter kopen voor 10 euro bij de praxis en dan eens een rondje maken langs apparaten. Grootste vreter is doorgaans standby-gebruik. Zonnepanelen zijn ook een goed alternatief.
Bedankt, ik geloof best dat ik met een kleine moeite zo paar honderd kuub kan besparen. Ik heb trouwens ook een ketel van 20 jaar oud die het bijna gaat begeven, weet niet of de huidige hr ketels veel zuiniger zijn maar dan zou ik daarmee ook wat kunnen besparen. Van plan om in maart april nieuwe ketel aan te schaffe.Skyaero schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:50:
[...]
- Kijken welk deel tapwater en welk deel ruimteverwarming is. Pak het gasverbruik in de maand juli en/of augustus, vermenigvuldig met 12 -> tapwaterdeel. De rest is ruimteverwarming, koken is verwaarloosbaar.
Op basis van mijn woning, zou ik voor een Label A, 2004 180 m2, op zo'n 800 m3 per jaar komen voor verwarming (woning 19 °C, 's avonds 21 °C). Zit je daar ver boven, dan kan het ruimteverwarmingssysteem nog verder geoptimaliseerd worden (ketel, modulerende thermostaat, waterzijdig inregelen, ik geloof dat er een heel topic over is).
Blijft er 600 m3 per jaar over, dat komt aardig overeen met een huishouden van 5 bij (stevig) gemiddeld douchen. Binnenkort badkamer renoveren => kies voor douche WTW. Snelst en goedkoopst is een douchebespaarkop (bijv Niebla). Kost 50 euro, bespaart zo'n 40% 9> 200 m3 per jaar)
Voor elektriciteit geldt meten = weten. Gewoon een tussenmeter kopen voor 10 euro bij de praxis en dan eens een rondje maken langs apparaten. Grootste vreter is doorgaans standby-gebruik. Zonnepanelen zijn ook een goed alternatief.
Ik heb ook wel gekeken naar de warmte pomp oplossingen maar vind dat allemaal nog erg ondoorzichtig en soms te lange terugverdientijd.
Vrijstaande '30 woning; gasloos?Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:44:
[...]
Bedankt, ik geloof best dat ik met een kleine moeite zo paar honderd kuub kan besparen. Ik heb trouwens ook een ketel van 20 jaar oud die het bijna gaat begeven, weet niet of de huidige hr ketels veel zuiniger zijn maar dan zou ik daarmee ook wat kunnen besparen. Van plan om in maart april nieuwe ketel aan te schaffe.
Ik heb ook wel gekeken naar de warmte pomp oplossingen maar vind dat allemaal nog erg ondoorzichtig en soms te lange terugverdientijd.
Dit topic heeft mooie voorbeelden.
Hoezo ondoorzichtig? Deze techniek bestaat al 30+ jaar. Welke lange terugverdientijd?

De mens is bang voor het "nieuwe", dat zie je hier ook weer goed. Wikipedia: Peak oil komt eraan, fracking stoot veel meer methaan uit dan gedacht, energie wordt allemaal duurder de komende jaren. Ik vermoed dat we nog helemaal niks gezien hebben.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik ben niet bang hoor ik investeer graag zo om een warmte pomp te laten installeren. Maar als ze dan aangeven dat mijn terugverdientijd 25 jaar is dan denk ik waar gaat het mis. Ze verwachten ook overal vloerverwarming maar dat is gewoon een grote verbouwing waarbij je fors moet investeren.Ecological schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Vrijstaande '30 woning; gasloos?
Dit topic heeft mooie voorbeelden.
Hoezo ondoorzichtig? Deze techniek bestaat al 30+ jaar. Welke lange terugverdientijd?![]()
De mens is bang voor het "nieuwe", dat zie je hier ook weer goed. Wikipedia: Peak oil komt eraan, fracking stoot veel meer methaan uit dan gedacht, energie wordt allemaal duurder de komende jaren. Ik vermoed dat we nog helemaal niks gezien hebben.
Dus als jij oplossingen kent die ik zo kant en klaar kan toepassen dan zeg ik kom maar op. Maar de investeringen zijn vaak niet in verhouding, vooral als ik overal vloerverwarming moet gaan leggen.
Wie is "ze"Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Ik ben niet bang hoor ik investeer graag zo om een warmte pomp te laten installeren. Maar als ze dan aangeven dat mijn terugverdientijd 25 jaar is dan denk ik waar gaat het mis. Ze verwachten ook overal vloerverwarming maar dat is gewoon een grote verbouwing waarbij je fors moet investeren.
Dus als jij oplossingen kent die ik zo kant en klaar kan toepassen dan zeg ik kom maar op. Maar de investeringen zijn vaak niet in verhouding, vooral als ik overal vloerverwarming moet gaan leggen.
Terugverdientijden van 25 jaar zijn compleet achterhaald.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Via remeha gebeld met warmland. Alleen al met een elektrische warmte pomp zat ik op meer dan 10 jaar terugverdientijd. Dan komen daarbij nog wellicht zonnepanelen en vloerverwarming (hele verbouwing) etc.Ecological schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Wie is "ze"
Terugverdientijden van 25 jaar zijn compleet achterhaald.
Maar dat is dus niet zo?
Een warmtepomp kun je, na aftrek subsidie, voor 1000-1200 euro krijgen. Genoeg over te vinden hier op tweakers. Check het Panasonic monoblock topic.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:31:
[...]
Via remeha gebeld met warmland. Alleen al met een elektrische warmte pomp zat ik op meer dan 10 jaar terugverdientijd. Dan komen daarbij nog wellicht zonnepanelen en vloerverwarming (hele verbouwing) etc.
Maar dat is dus niet zo?
Maar dan heb je nog geen vloerverwarming. Overstap naar vloerverwarming is ook een grote comfortverbetering natuurlijk t.o.v. de huidige situatie nu dus niet helemaal 1 op 1 te vergelijken met je huidige radiatoren. Dat is gewoon een flinke upgrade en geen vervanging.
Je kunt ook een airco kopen. (LL warmtepomp). Dat heb ik gedaan voor 1100 euro. kwamen nog 300 euro installatiekosten bij. Zo ging ik van het gas, zonder vloerverwarming. Terugverdientijd was 1,5 jaar ongeveer.
Je kunt ook gewoon wat meer offertes opvragen en zelf een beetje zoekwerk doen. Er zijn genoeg mensen die je een poot willen uitdraaien en 8k marge vragen en 3k installatiekosten. Dat zou ik er niet voor over hebben, dus ik doe veel zelf.
Zonnepanelen hebben hier niets mee te maken, dat staat los van elkaar. Maar daar geldt hetzelfde voor. Kritisch naar offertes kijken en het kan zeer zeer rendabel zijn. Maar als je de eerste de beste neemt kan het een duur geintje worden.
Ik ben zelf panelen aan het leggen en verdien er grof geld mee. Energierekening is nu -350 euro per maand (negatief dus.) en dat is inclusief verwarmen met de airco.
Het komt niet allemaal vanzelf aanwaaien.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 31-01-2022 14:50 ]
Ja tuurlijk komt het niet vanzelf waaien maar zo doorzichtig is het dus allemaal toch niet. Zelf in verdiepen prima maar hoe jij het schets gaat het veel verder. Je moet dus min of meer een halve installateur zijn en veel dingen zelf doen wil je uberhaupt op een redelijke terugverdientijd komen. En eerlijk gezegd ik heb die tijd gewoon niet. Of jij moet een goede installateur kennen die mij hierin kan adviseren blijkbaar kunnen de meeste dat niet goed genoeg.de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Een warmtepomp kun je, na aftrek subsidie, voor 1000-1200 euro krijgen. Genoeg over te vinden hier op tweakers. Check het Panasonic monoblock topic.
Maar dan heb je nog geen vloerverwarming. Overstap naar vloerverwarming is ook een grote comfortverbetering natuurlijk t.o.v. de huidige situatie nu dus niet helemaal 1 op 1 te vergelijken met je huidige radiatoren. Dat is gewoon een flinke upgrade en geen vervanging.
Je kunt ook een airco kopen. (LL warmtepomp). Dat heb ik gedaan voor 1100 euro. kwamen nog 300 euro installatiekosten bij. Zo ging ik van het gas, zonder vloerverwarming. Terugverdientijd was 1,5 jaar ongeveer.
Je kunt ook gewoon wat meer offertes opvragen en zelf een beetje zoekwerk doen. Er zijn genoeg mensen die je een poot willen uitdraaien en 8k marge vragen en 3k installatiekosten. Dat zou ik er niet voor over hebben, dus ik doe veel zelf.
Zonnepanelen hebben hier niets mee te maken, dat staat los van elkaar. Maar daar geldt hetzelfde voor. Kritisch naar offertes kijken en het kan zeer zeer rendabel zijn. Maar als je de eerste de beste neemt kan het een duur geintje worden.
Ik ben zelf panelen aan het leggen en verdien er grof geld mee. Energierekening is nu -350 euro per maand (negatief dus.) en dat is inclusief verwarmen met de airco.
Het komt niet allemaal vanzelf aanwaaien.
Overstap naar vloerverwarming is gewoon alle vloeren eruit en vernieuwen omdat ik die niet meer kan gebruiken, weet je hoeveel een houtenvloer kost tegenwoordig
Makkelijkste is gewoon denk ik dak vol panelen die het meeste opleveren en een elektrische cv ketel. Meteen van gas af en geen hoofdpijn. Maar waarschijnlijk niet de beste optie wat betreft efficientie etc.
Zonnepanelen hebben hier alles mee te maken, omdat die de TVT van een extra stroomverbruiker zoals een WP (of de TCO van een EV) enorm kunnen verkleinen. Bij ons kwam ik met de gas- en elektraprijzen van 3 jaar geleden voor een WP op een TVT van 15 jaar oid uit, maar als je de stroomprijs kunt verlagen naar <10 ct/kWh middels zonnepanelen kom je opeens uit op een TVT van een WP die 5 a 8 jaar is (in ons geval met een gasverbruik van 600m3 per jaar, maar hoe hoger je gasverbruik hoe sneller je de CAPEX kan terugverdienen, 2x zoveel WP vermogen kost immers minder dan 2x extra). Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je genoeg panelen installeert om je verbruik inclusief WP te dekken.de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Zonnepanelen hebben hier niets mee te maken, dat staat los van elkaar.
Met een elektrische CV-ketel ga je in jouw geval al snel 10.000 kWh gebruiken voor verwarming (met een WP minder dan 3000 kWh), dat moet je niet willen. Dan heb je 30 panelen nodig voor je verwarming, kun je die überhaupt wel kwijt? Als je twintig panelen minder koopt kun je bovendien voor dat geld wel een WP kopen en heb je alsnog genoeg opwek voor je verwarming.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Makkelijkste is gewoon denk ik dak vol panelen die het meeste opleveren en een elektrische cv ketel. Meteen van gas af en geen hoofdpijn. Maar waarschijnlijk niet de beste optie wat betreft efficientie etc.
[ Voor 20% gewijzigd door RulazZ op 31-01-2022 15:25 ]
ben ik ook met je eens hoor verbruik is te hoog etc. Met 25 cent per kwh kom je al uit op 2500 euro per jaar. Met genoeg zonnepanelen zou je het verbruik kunnen halveren en dan is het opzich nog wel te doen. Maar of het ideaal is denk het niet. Daarom neig ik nu ook gewoon naar een nieuwe gas cv ketel 1500 euro en we kunnen weer verder.RulazZ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Met een elektrische CV-ketel ga je in jouw geval al snel 10.000 kWh gebruiken voor verwarming (met een WP minder dan 3000 kWh), dat moet je niet willen. Enig voordeel is dat je voor alles boven de 10.000 kWh minder belasting betaalt, maar dan moet je juist weer niet zonnepanelen hebben.
De vraag is eigenlijk heel simpel kan ik in mijn woning met een a label uit 2004 180m2 (5 personen) met alleen radiatoren een warmte pomp installeren zonder extra werkzaamheden?
Als ik hier op af ga zou je een heel eind moeten kunnen komen met bijvoorbeeld een Vaillant Arotherm Plus, eventueel kun je dan later nog VVW aanleggen om je rendement te verhogen.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:26:
[...]
De vraag is eigenlijk heel simpel kan ik in mijn woning met een a label uit 2004 180m2 (5 personen) met alleen radiatoren een warmte pomp installeren zonder extra werkzaamheden?
Elektrische CV ketel, noooooit aan beginnen. Dat gaat je klauwen met geld kosten. Genoeg topics over hier op tweakers. niet doen.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Ja tuurlijk komt het niet vanzelf waaien maar zo doorzichtig is het dus allemaal toch niet. Zelf in verdiepen prima maar hoe jij het schets gaat het veel verder. Je moet dus min of meer een halve installateur zijn en veel dingen zelf doen wil je uberhaupt op een redelijke terugverdientijd komen. En eerlijk gezegd ik heb die tijd gewoon niet. Of jij moet een goede installateur kennen die mij hierin kan adviseren blijkbaar kunnen de meeste dat niet goed genoeg.
Overstap naar vloerverwarming is gewoon alle vloeren eruit en vernieuwen omdat ik die niet meer kan gebruiken, weet je hoeveel een houtenvloer kost tegenwoordig![]()
Nou mijn voorbeelden zijn inderdaad extreem richting zoveel mogelijk zelf doen. Ik vind dat leuk en verdien/bespaar bakken met geld ermee. Maar er is ook een tussenweg natuurlijk door meer uit te besteden.
volledig ontzorgen kost je in ieder geval de hoofdprijs.
Niemand verplicht jou om vloerverwarming te nemen. Je kunt ook net als ik voor airco gaan.
Als jij de luxe van vloerverwarming wilt, kost dat je extra veel inderdaad.
Het is maar net hoe je rekent. Ik reken die besparing juist mee in de TVT van mijn zonnepanelen.RulazZ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:18:
[...]
Zonnepanelen hebben hier alles mee te maken, omdat die de TVT van een extra stroomverbruiker zoals een WP (of de TCO van een EV) enorm kunnen verkleinen. Bij ons kwam ik met de gas- en elektraprijzen van 3 jaar geleden voor een WP op een TVT van 15 jaar oid uit, maar als je de stroomprijs kunt verlagen naar <10 ct/kWh middels zonnepanelen kom je opeens uit op een TVT van een WP die 5 a 8 jaar is (in ons geval met een gasverbruik van 600m3 per jaar, maar hoe hoger je gasverbruik hoe sneller je de CAPEX kan terugverdienen, 2x zoveel WP vermogen kost immers minder dan 2x extra). Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je genoeg panelen installeert om je verbruik inclusief WP te dekken.
Het is eenvouder rekenen als je het los van elkaar ziet.
Alleen de overstap van cv ketel naar warmtepomp levert al een mooie besparing op met prima TVT.
Aanvullend ook nog eens overstappen op zonnepanelen geeft wat extra voordeel, zeker zolang je nog kunt salderen.
Ik schat in van wel, als je 24/7 de warmtepomp laat draaien. En desnoods op een iets hogere temperatuur (lager rendement).Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Eventueel een aircootje erbij, dan lukt het sowieso.
Panasonic monoblock heb je dan genoeg aan. 1200 euro voor het apparaat. Aansluiten is erg simpel en kan elke loodgieter/klusjesman in principe als je het niet zelf wilt doen.
Ook als je op jouw manier rekent neem ik aan dat het uitmaakt, want dan ga ik ervan uit dat jij dan van gratis stroom uitgaat nadat je PV panelen zijn terugverdiend? Weer een andere manier van rekenen is om voor de stroomprijs voor je WP de terugleververgoeding te pakken, die doorgaans ook lager is dan de inkoopprijs die je anders aan de energieboer betaalt.de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:43:
[...]
Het is maar net hoe je rekent. Ik reken die besparing juist mee in de TVT van mijn zonnepanelen.
Het is eenvouder rekenen als je het los van elkaar ziet.
Alleen de overstap van cv ketel naar warmtepomp levert al een mooie besparing op met prima TVT.
Aanvullend ook nog eens overstappen op zonnepanelen geeft wat extra voordeel, zeker zolang je nog kunt salderen.
Het salderen is overigens wel cruciaal om de gratis/goedkope stroom aan te wenden voor je WP, want in de winter is de opbrengst ruimschoots onvoldoende natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door RulazZ op 31-01-2022 15:49 ]
Ik beredeneer dat je al een prima tvt hebt door van gas op een warmtepomp (zonder zonnepanelen) over te stappen.RulazZ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Ook als je op jouw manier rekent neem ik aan dat het uitmaakt, want dan ga ik ervan uit dat jij van gratis stroom uitgaat nadat je PV panelen zijn terugverdiend? Het salderen is overigens wel cruciaal om de gratis/goedkope stroom aan te wenden voor je WP, want in de winter is de opbrengst ruimschoots onvoldoende natuurlijk.
Als je dan aanvullend je stroom goedkoper (niet gratis idd) maakt met zonnepanelen, is dat financieel nog gunstiger voor je totale energierekening.
Ik zie het dus meer los van elkaar. Bij starters (in de duurzame energie) helpt dat om het overzicht te behouden.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-01-2022 15:49 ]
Maar zonder je WP zou je alleen de terugleververgoeding vangen voor je stroom in plaats van de (veel hogere) besparing op gas, dus evenwel kun je het niet echt van elkaar lostrekken tenzij je niet genoeg opwekt om (een deel van of je gehele) WP stroomverbruik af te dekken.de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:49:
[...]
Ik beredeneer dat je al een prima tvt hebt door van gas op een warmtepomp (zonder zonnepanelen) over te stappen.
Als je dan aanvullend je stroom goedkoper (niet gratis idd) maakt met zonnepanelen, is dat financieel nog gunstiger voor je totale energierekening.
Ik zie het dus meer los van elkaar. Bij starters (in de duurzame energie) helpt dat om het overzicht te behouden.
Dat klopt ,maar ik had het ook niet over startpunt van gas + zonnepanelen.RulazZ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Maar zonder je WP zou je alleen de terugleververgoeding vangen voor je stroom in plaats van de (veel hogere) besparing op gas, dus evenwel kun je het niet echt van elkaar lostrekken tenzij je niet genoeg opwekt om (een deel van of je gehele) WP stroomverbruik af te dekken.
Ik ging uit van het scenario gas en dan de overstap naar WP, en dan eventueel aanvullend zonnepanelen.
Als je nu inderdad al zonnepanelen hebt en een lage teruglevergoeding hebt zoals 8 cent (ik heb zelf 45 cent per kWh overigens), dán heeft het aankopen van een grootgebruiker zoals een WP of EV extra voordeel ja.
Maar @Figo112 heeft wel als startpunt gas, en dat was waar je op reageerde met de opmerking "zonnepanelen hebben niets met kostenplaatje WP te maken", en dat betwist ik dus, want dan maakt het combineren van WP met PV financieel gezien een enorm verschil tov alleen Gas->WP, en kan net datgene zijn wat overtuigt om van het gas af te gaan.de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Dat klopt ,maar ik had het ook niet over startpunt van gas + zonnepanelen.
Ik ging uit van het scenario gas en dan de overstap naar WP, en dan eventueel aanvullend zonnepanelen.
Als je nu inderdad al zonnepanelen hebt en een lage teruglevergoeding hebt zoals 8 cent (ik heb zelf 45 cent per kWh overigens), dán heeft het aankopen van een grootgebruiker zoals een WP of EV extra voordeel ja.
Maar voor jouw situatie heb je uiteraard gelijk
Maar die verlaging geldt toch ook voor mijn ouders? Waarom hebben die dan een kWh tarief van 2,5 keer zoveel? Ik kan dat niet helemaal rijmen namelijk.ArcticWolf schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:49:
[...]
Dat komt door de verlaging van de energiebelasting.
Ik ben het er toch niet mee eens. Dat verschil in kostenplaatje is niet enorm dankzij zonnepanelen.RulazZ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Maar @Figo112 heeft wel als startpunt gas, en dat was waar je op reageerde met de opmerking "zonnepanelen hebben niets met kostenplaatje WP te maken", en dat betwist ik dus, want dan maakt het combineren van WP met PV financieel gezien een enorm verschil tov alleen Gas->WP, en kan net datgene zijn wat overtuigt om van het gas af te gaan.
Maar voor jouw situatie heb je uiteraard gelijk
Je gaf het zelf goed aan: dankzij de warmtepomp heb je een hoger stroomverbruik, waardoor je méér voordeel kunt hebben van je zonnepanelen. Je zonnepanelen worden daardoor dus extra rendabel, maar niet andersom.
Hetzelfde geldt als je een elektrische kachel koopt om je huis mee te verwarmen, ook dan zou je energierekening flink oplopen en en valt er extra veel te compenseren met meer zonnepanelen.
Maargoed we bedoelen hetzelfde, is alleen een andere manier van denken. andere administratie. Op jouw manier pak je eigenlijk een stuk TVT van de zonnepanelen en wijst die toe aan de warmtepomp.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-01-2022 16:34 ]
Kan je die naast elkaar leggen?
De kale prijs is namelijk een paar keer over de kop gegaan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Reken het nu eens goed uit. Als je van het gas gaat bespaar je gas verbruk + ~€200 per jaar.Onbekend schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:28:
[...] Ik heb inmiddels zoveel energiezuinige maatregelen doorgevoerd, waardoor het voor mij te duur is geworden om van het gas af te stappen.
(Het geld is het probleem niet, maar over een periode van 15 jaar is het gewoon goedkoper om nog eens mijn cv-ketel te laten vervangen en een gasprijs van 2 euro te betalen.) Hopelijk worden de gasloze alternatieven in de toekomst snel goedkoper.
Voor nu zit ik ook aan een variabel contract, en verwacht dat in augustus de contracten het meest gunstig zijn om deze voor een jaar vast af te sluiten.
Dat is zonder rekening te houden met het gas al €3k voor die 15j.
Als je weinig gas verbruikt is het heel duur gas. En kan je snel veel besparen.
Als je veel gas verbruikt dan kan het helemaal goedkoper.
Hoe kom je aan die wijsheid heb je zelf al eens wat onderzoek gedaanFigo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Ik ben niet bang hoor ik investeer graag zo om een warmte pomp te laten installeren. Maar als ze dan aangeven dat mijn terugverdientijd 25 jaar is dan denk ik waar gaat het mis. Ze verwachten ook overal vloerverwarming maar dat is gewoon een grote verbouwing waarbij je fors moet investeren.
Elektrische cv-ketel moet je niet willen. Dat is nu de salderingsregeling nog bestaat enigszins aantrekkelijk door héél veel zonnepanelen op het dak te leggen. Maar wat heb je aan die goedkope elektrische ketel als je vervolgens een fortuin kwijt bent aan extra zonnepanelen? En zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft, betaal je je ook wanneer je héél veel zonnepanelen hebt alsnog scheel aan energiekosten in de winter, en levert je overcapaciteit aan zonnepanelen in de zomer nauwelijks iets op.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Wat betreft de warmtepomp: voer de 40 graden test eens uit met je cv-ketel. Vandaag nog! Stel de maximumtemperatuur voor cv-water op je cv-ketel in op 35 of 40 graden en zet daarbij het vermogen op het brandervermogen op het minimum. Laat dit zo staan en zet je thermostaat overdag/'s avonds op de gebruikelijke temperatuur. Maar let op: de nachtverlaging moet je beperken tot 1 a 2 graden lager dan de temperatuur die je bij aanwezigheid hebt ingesteld.
Kun je met de 40-graden test je huis heel februari warm houden dan ben je klaar voor een warmtepomp zonder aanpassingen aan je afgifte systeem. Lukt het net niet om je huis op deze manier warm te houden, dan is een eenvoudige oplossing het gebruik van boosters op de radiatoren.
Onze huidige woning hebben wij begin december 2021 betrokken. 153m², 2 onder 1 kap, bouwjaar 1979. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. De muren zijn vanaf de bouw met een paar cm geïsoleerd. De vloer en het dak zijn later nog geïsoleerd en hebben een Rc van ongeveer 2 a 2,5. Beneden deels HR++ glas, deels oud dubbel glas. Boven enkel glas. Kortom: lang niet zo goed geïsoleerd als een huis van na 2000 en bovendien met meer gevel oppervlak dan een tussenwoning. Sinds we hier wonen staat de cv-ketel op 40 graden watertemperatuur ingesteld. De woonkamer is daarmee altijd goed op temperatuur, de ketel hoeft bij lange na niet continue te stoken. Boven op de slaapkamers met enkel glas en radiatoren is het 17 a 18 graden. Voor ons warm genoeg.
De lucht/water warmtepomp is daarom ook al besteld. In ons vorige huis uit 1902 hadden we ook naar volle tevredenheid een warmtepomp.
Wij besteden de installatie uit aan een lokale installateur (shoppen loont en kan duizenden euro's prijsverschil opleveren). Besparing op de energiekosten bij de huidige tarieven zal bijna 2000 euro bedragen. De TVT is daarmee minder dan 5 jaar.
Maar twijfel je nog, gebruik dan de rest van deze kwakkel winter voor de 40 graden test.
Een warmtepomp kan water tot zo'n 50-55 graden verwarmen. Wanneer je huis voor de 40 graden test slaagt met dit kwakkel-weer, heb je met de warmtepomp dus altijd nog wat reserve voor het geval het een keer streng gaat vriezen. Het is niet zo erg dat je op enkele dagen per jaar met goede vorst de warmtepomp op een wat minder efficiënte temperatuur laat draaien. Maar ook hier geldt: boosters op de radiatoren kunnen je net dat beetje extra afgifte capaciteit geven waardoor je de warmtepomp op een lagere (efficiëntere, energiezuinigere) temperatuur kunt laten draaien.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het apparaat zelf is < €4k (excl subsidie, maar prima zelf te monteren).
Voorbeeld.
Maar een LT-warmtepomp blijft vooral goedkoper in gebruik vanwege natuurwetten, dus wachten op een betere of goedkopere heeft beperkt zin.
Niets doen blijft het duurst
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Grappig, ik wist niet dat dat apparaat helemaal niet zo duur was. Ik dacht dat het apparaat zelf 14k was. Maar voor een LT warmtepomp moeten er te grote aanpassingen gedaan worden in ons huis, vandaar dat mijn oog viel op een hoge temperatuur warmtepomp.Proton_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:45:
@Piet_Piraat7 dat bedrag is vooral (risico)marge, arbeid, subsidie afromen en al dan niet overbodige randzaken.
Voorbeeld.
Maar een LT-warmtepomp blijft vooral goedkoper in gebruik vanwege natuurwetten, dus wachten op een betere of goedkopere heeft beperkt zin.
Hier heb je een HT pomp:Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Grappig, ik wist niet dat dat apparaat helemaal niet zo duur was. Ik dacht dat het apparaat zelf 14k was. Maar voor een LT warmtepomp moeten er te grote aanpassingen gedaan worden in ons huis, vandaar dat mijn oog viel op een hoge temperatuur warmtepomp.
https://www.bengshop.nl/v...-monobloc-0010021626-art/
Relatief ook niet al te duur.
Warmtepompen zijn over het algemeen helemaal niet duur. Helemaal niet na aftrek subsidie.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:00:
[...]
Grappig, ik wist niet dat dat apparaat helemaal niet zo duur was. Ik dacht dat het apparaat zelf 14k was. Maar voor een LT warmtepomp moeten er te grote aanpassingen gedaan worden in ons huis, vandaar dat mijn oog viel op een hoge temperatuur warmtepomp.
Het zijn echt de installateurs en tussenpartijen die veel marge en installatiekosten rekenen.
Daarom is zelf installeren ook zeer aantrekkelijk als je een beetje handig bent.
Overigens zou ik nooit een HT-warmtepomp kiezen. Dan kun je beter op het gas blijven zitten.
Een HT warmtepomp kan gewoon nooit een goed rendement halen, vanwege de natuurwetten/thermodynamica.
Ik ben redelijk handig maar een warmtepomp installeren lijkt me wel heftig. Of is het gewoon een paar leidingen goed aansluiten?de Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:15:
[...]
Warmtepompen zijn over het algemeen helemaal niet duur. Helemaal niet na aftrek subsidie.
Het zijn echt de installateurs en tussenpartijen die veel marge en installatiekosten rekenen.
Daarom is zelf installeren ook zeer aantrekkelijk als je een beetje handig bent.
Overigens zou ik nooit een HT-warmtepomp kiezen. Dan kun je beter op het gas blijven zitten.
Een HT warmtepomp kan gewoon nooit een goed rendement halen, vanwege de natuurwetten/thermodynamica.
Hangt van het type af. Maar bijvoorbeeld de Panasonic Monobloc warmtepompen (heel topic over hier op tweakers) zijn eenvoudig te installeren omdat er geen koelleidingen zijn. Alle apparatuur zit in je buitenunit en je legt dus alleen een warmwater en koudwater leiding aan, en elektra.Ecological schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:20:
[...]
Ik ben redelijk handig maar een warmtepomp installeren lijkt me wel heftig. Of is het gewoon een paar leidingen goed aansluiten?
deze warmtepompen zijn er al vanaf 1200 euro, na aftrek subsidie.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-02-2022 09:31 ]
Zo’n indicatieve warmteveriesberekening is redelijk eenvoudig zelf te doen met een beetje kennis van jouw woning.
Als uit die berekening komt dan je warmteverlies meer is dan ongeveer 50 watt/m2(A+ of beter), kun je beter investeren in verdere isolatie. Zo niet, dan kun je vrijwel zeker overstappen op een LTV-warmtepomp.
Zo voorkom je dat je in een HT-warmtepomp of een te zware LTV-warmtepomp gaat investeren.
Een compleet stappenplan is te volgen op warmtepomp-weetjes.
Ik ben soms benieuwd waarom mensen bij overgaan op nieuwe, meer duurzame vormen van verwarmen vaak kijken naar de terugverdientijd. Toen wij in 2014 onze cv-ketel kochten is het woord terugverdientijd helemaal niet gevallen. Voor comfort en warmte zal je (af en toe) moeten investeren denk ik.Figo112 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:
[...]
Heb je al eens geïnformeerd bij je gemeente wat de plannen zijn voor jouw wijk wat betreft de energie-transitie? Wanneer je in een wijk woont waar met de komende 10jaar verplicht van het gas af gaat (all electric of stadswarmte), kan het slim zijn daar op te anticiperen lijkt me.
Wij hebben er zelf voor gekozen onze woning (bj1957) te isoleren en te verduurzamen, voor comfort en toekomstgerichtheid. De behoorlijk teruggevallen energiekosten zijn prettig, maar staan in feite in geen verhouding tot het bedrag dat we hebben uitgegeven. Wel extra prettig met de huidige prijsontwikkeling in de energiemarkt.
Wij zien het zelf meer als investering nu, om meer kosten in de toekomst te voorkomen.
Wij hebben overigens een houten vloer. Wij hebben daarom gekozen voor airco als hoofdverwarming. Niet geschikt voor iedereen, maar wij vinden het fantastisch. En in ons geval erg zuinig. Binnenkort krijgen we hier een warmtepompboiler voor warm water en koken op inductie. Dan kunnen de radiatoren weggehaald worden, evenals de cv-ketel, en zullen onze maandlasten nog verder zakken.
Het is maar een voorbeeld.
Ik ben groot voorstander van de energietransitie, en ik hoor andere voorstanders vaak dit argument herhalen, maar het is natuurlijk flauwekul. De terugverdientijd van een CV-ketel staat niet ter discussie omdat 1) verwarming en warm tapwater wordt gezien als een basisbehoefte. 2) Het aanschafbedrag van een CV-ketel veelal lager is dan de alternatieven.Sjamo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:18:
Ik ben soms benieuwd waarom mensen bij overgaan op nieuwe, meer duurzame vormen van verwarmen vaak kijken naar de terugverdientijd. Toen wij in 2014 onze cv-ketel kochten is het woord terugverdientijd helemaal niet gevallen. Voor comfort en warmte zal je (af en toe) moeten investeren denk ik.
Iemand die naar z'n werk moet forensen hoef je niet te overtuigen van het nut van een auto. Als je zoiemand een Hummer probeert aan te smeren ipv. een Ford Fiësta, dan moet je wél met een goed verhaal komen.
Een warmtepomp is in veel opzichten een minder capabele verwarmingsbron. Hij heeft veelal lagere capaciteit dan de CV ketel, kan het water minder heet stoken, en heeft een veel lager piekvermogen. Je krijgt Ford Fiësta-prestaties voor de prijs van een Hummer.
Als het om een klein, overzichtelijk prijsverschil ging, zouden mensen nog uit welwillendheid voor de warmtepomp kiezen. Maar het gaat echt om duizenden euro's. En dan is het niet gek dat mensen goed naar het financiële plaatje kijken.
Een CV ketel hoor je (dacht verzekeringstechnisch) elke 2 jaar te laten controleren. Bij gesprekken gemerkt dat bij veel mensen dit elk 1 tot 1.5 jaar gecontroleerd wordt. Vaak met bijkomende kosten. Zo'n controle is niet goedkoop.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:45:
[...]
Als het om een klein, overzichtelijk prijsverschil ging, zouden mensen nog uit welwillendheid voor de warmtepomp kiezen. Maar het gaat echt om duizenden euro's. En dan is het niet gek dat mensen goed naar het financiële plaatje kijken.
Zo'n warmtepomp schijnt weinig tot geen onderhoud nodig te hebben.
Je hebt het over nadelen van zo'n warmtepomp, terwijl de warmtepomp veel efficiënter is, plus qua kosten kijk je alleen naar de aanschafprijs, niet naar de totale kosten over 10 of 20 jaar. En dus echte kosten, incl de vaak hogere kosten omdat "toevallig" weer iets in de CV ketel vervangen moet worden.
Ik weet dat je een voorbeeld aangeeft, maar 3kW elektrisch = 15kW thermisch (indien COP optimaal) is weinig als je woning niet superdeluxe geïsoleerd is.Proton_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:45:
@Piet_Piraat7 dat bedrag is vooral (risico)marge, arbeid, subsidie afromen en al dan niet overbodige randzaken.
Voorbeeld.
Waarschijnlijk heb je dus een zwaardere 'duurdere' unit nodig.
Nu kun je met een goede voorbereiding de meeste potetiële nadelen ondervangen en de rest beperken. De besparing op lange termijn dekt dan de andere ongemakken.
Behalve kostenbesparing (en stukje veiligheid mbt geen verbrandingsapparaten in huis) is er geen enkel ander punt waarop een WP een voordeel heeft tov gas. Dus kosten zijn het enige waarmee je de overstap kunt verantwoorden.
Volgens mij snap je niet helemaal dat de post waarop je reageert weer een reactie was op de vraag waarom er gekeken wordt naar terugverdientijd.bkor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:56:
[...]
Een CV ketel hoor je (dacht verzekeringstechnisch) elke 2 jaar te laten controleren. Bij gesprekken gemerkt dat bij veel mensen dit elk 1 tot 1.5 jaar gecontroleerd wordt. Vaak met bijkomende kosten. Zo'n controle is niet goedkoop.
Je hebt het over nadelen van zo'n warmtepomp, terwijl de warmtepomp veel efficiënter is, plus qua kosten kijk je alleen naar de aanschafprijs, niet naar de totale kosten over 10 of 20 jaar. En dus echte kosten, incl de vaak hogere kosten omdat "toevallig" weer iets in de CV ketel vervangen moet worden.
-Veiligheid (geen risico op brand of koolmonoxidevergiftiging, verstikking, gasexplosie)Zwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:02:
Behalve kostenbesparing (en stukje veiligheid mbt geen verbrandingsapparaten in huis) is er geen enkel ander punt waarop een WP een voordeel heeft tov gas.
-Bijdrage energietransitie, huis verduurzamen.
-geen radiatoren meer nodig, die ontsieren ook het huis (vind ik)
-Kunt er ook mee koelen
-Geen luchtvervuiling in je woonwijk veroorzaken, geen lelijke pijpjes op je dak.
-Ondersteuning Groningers
-Optimaler gebruik van je zonnepanelen-opwek. Maar dat zou je als kostenplaatje kunnen rekenen.
Overigens hoeft een WP niet duurder te zijn dan een cv ketel. Hangt van je keuzes af.
Mijn airco heeft me 1100 euro gekost en 300 euro voor de installatie. De warmtepompboiler was na aftrek subsidie 200 euro.
een panasonic monobloc heb je al voor 1200 euro na aftrek subsidie.
Aanleg vloerverwarming gaat flink geld kosten ja, maar niet helemaal fair omdat toe te schrijven aan de warmtepomp want eigenlijk is het een flinke upgrade van je huis, ook qua comfort.
[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 01-02-2022 11:15 ]
Ik heb gequote waar ik op reageerde. Ik heb weggehaald waar ik niet op reageerde. Indien iets niet duidelijk is aub inhoudelijk reageren ipv dooddoeners.Citroentjuh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Volgens mij snap je niet helemaal dat de post waarop je reageert weer een reactie was op de vraag waarom er gekeken wordt naar terugverdientijd.
Radiatoren hoeven ook niet bij vloerverwarming.de Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:07:
[...]
-Veiligheid (geen risico op brand of koolmonoxidevergiftiging, verstikking, gasexplosie)
-Kunt er ook mee koelen
-Geen luchtvervuiling in je woonwijk veroorzaken, geen lelijke pijpjes op je dak.
Geen lelijke pijpjes, wel een enorme buitenunit aan de muur of in de tuin
Verder klopt het wel.
Veiligheid is beter
beter voor het milieu (je kan zelfs beter gas in een centrale omzetten naar electriciteit en dan met een WP verwarmen, dan het gas naar de huizen sturen en daar verbranden)
Je kunt er mee koelen (bij een Lucht/Lucht variant dan, ja met Lucht/water kan het ook maar dat zet geen zoden aan de dijk)
Dus eigenlijk vooral zuiniger, en veiliger. Veiligheid denkt men toch vaak "Gebeurt mij niet", dus dan houd je enkel zuiniger over. En das vaak toch een portemonnee-dingetje
1. eens, meldde ik alde Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:07:
[...]
-Veiligheid (geen risico op brand of koolmonoxidevergiftiging, verstikking, gasexplosie)
-Kunt er ook mee koelen
-Optimaler gebruik van je zonnepanelen-opwek. Maar dat zou je als kostenplaatje kunnen rekenen.
2. dat is een ideaal, en idealen leven op korte termijn weinig op
3. daar heb je 1. een verbouwing voor nodig (en dus een investering), en 2. een CV-ketel kan ook een VVW prima voorzien
4. Nauwelijks, radiatoren niet, en bij VVW zit je ook al snel met condensatie. Een airco werkt een stuk efficiënter.
5. eens. Weet iemand wat de bijdrage aan stadse luchtvervuiling is van CV tov andere bronnen, zoals autoverkeer?
6. ook een ideaal
7. Deels eens. Op koude zonnige dagen zeker, maar op momenten dat de warmte het hardste nodig is, zijn je zonnepanelen het waardeloosts.
[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 01-02-2022 11:23 ]
idealen kunnen ook beweegredenen en 'een voordeel' zijn, je vroeg juist om andere zaken dan het kostenplaatje.Zwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:21:
[...]
1. eens, meldde ik al
2. dat is een ideaal, en idealen leven op korte termijn weinig op
3. daar heb je 1. een verbouwing voor nodig (en dus een investering), en 2. een CV-ketel kan ook een VVW prima voorzien
4. Nauwelijks, radiatoren niet, en bij VVW zit je ook al snel met condensatie. Een airco werkt een stuk efficiënter.
5. eens. Weet iemand wat de bijdrage aan stadse luchtvervuiling is van CV tov andere bronnen, zoals autoverkeer?
6. ook een ideaal
7. Deels eens. Op koude zonnige dagen zeker, maar op momenten dat de warmte het hardste nodig is, zijn je zonnepanelen het waardeloosts.
Het verwijderen van mijn radiatoren was geen verbouwing. gewoon afschroeven en op marktplaat zetten. In mijn geval hield ik dan 4 gaatjes aan de muur en een gat in de vloer over. dicht plamuren en afdoppen. Was maar een klein zaterdagmiddagklusje.
Maar in een ouder huis kan ik me voorstellen dat het er achter de radiatoren niet zo mooi meer uitziet en er opnieuw gestuct moet worden.
met koelen bedoelde ik vooral een airco ja. dat werkt subliem hier.
Bedankt voor je toelichting. Maar eerlijk gezegd zie ik in mijn geval niet wat dat extra comfort zou moeten zijn. Een Warmtepomp in bestaande setup gaat mij verder niks meer opleveren dan een goede hr cv ketel die juist zonder beperking elk moment nodige warmte kan leveren. Terwijl ik met warmte pomp rekening moet houden of mijn huidige setup wel genoeg warmte kan leveren.Sjamo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Ik ben soms benieuwd waarom mensen bij overgaan op nieuwe, meer duurzame vormen van verwarmen vaak kijken naar de terugverdientijd. Toen wij in 2014 onze cv-ketel kochten is het woord terugverdientijd helemaal niet gevallen. Voor comfort en warmte zal je (af en toe) moeten investeren denk ik.
Heb je al eens geïnformeerd bij je gemeente wat de plannen zijn voor jouw wijk wat betreft de energie-transitie? Wanneer je in een wijk woont waar met de komende 10jaar verplicht van het gas af gaat (all electric of stadswarmte), kan het slim zijn daar op te anticiperen lijkt me.
Wij hebben er zelf voor gekozen onze woning (bj1957) te isoleren en te verduurzamen, voor comfort en toekomstgerichtheid. De behoorlijk teruggevallen energiekosten zijn prettig, maar staan in feite in geen verhouding tot het bedrag dat we hebben uitgegeven. Wel extra prettig met de huidige prijsontwikkeling in de energiemarkt.
Wij zien het zelf meer als investering nu, om meer kosten in de toekomst te voorkomen.
Wij hebben overigens een houten vloer. Wij hebben daarom gekozen voor airco als hoofdverwarming. Niet geschikt voor iedereen, maar wij vinden het fantastisch. En in ons geval erg zuinig. Binnenkort krijgen we hier een warmtepompboiler voor warm water en koken op inductie. Dan kunnen de radiatoren weggehaald worden, evenals de cv-ketel, en zullen onze maandlasten nog verder zakken.
Het is maar een voorbeeld.
Ik heb trouwens ook altijd warme vloeren omdat ze de cv leidingen waarschijnlijk wat hoger in de vloer hebben gezet.
Daarnaast is Airco voor mij geen optie, want dat zou betekenen dat ik overal van die units moet hangen om de woning te verwarmen?
Gemeente amsterdam wil volgens mij 2040 van het gas af. Dus nog wel even de tijd.
Idealiter wil je gewoon overal vloerverwarming, keuken verbouwen inductie plaat erin en dak vol met zonnepanelen in combinatie met een electrische warmte pomp. Dan ben je wel even klaar. Maargoed kost gewoon veel geld.
Maar dan heb je al vloerverwarming, of een dusdanig goed geïsoleerd huis dat je met een L/L WP de boel warm kunt houden. Maar dan zijn je stookkosten sowieso al nihil.de Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:27:
[...]
idealen kunnen ook beweegredenen en 'een voordeel' zijn, je vroeg juist om andere zaken dan het kostenplaatje.
Het verwijderen van mijn radiatoren was geen verbouwing. gewoon afschroeven en op marktplaat zetten. In mijn geval hield ik dan 4 gaatjes aan de muur en een gat in de vloer over. dicht plamuren en afdoppen. Was maar een klein zaterdagmiddagklusje.
Maar in een ouder huis kan ik me voorstellen dat het er achter de radiatoren niet zo mooi meer uitziet en er opnieuw gestuct moet worden.
met koelen bedoelde ik vooral een airco ja. dat werkt subliem hier.
Sommige mensen zijn ontvankelijker voor idealen dan anderen, en zou inderdaad een deel wellicht net dat zetje kunnen geven. Maar idealen leggen het snel af tegen een risico op een koude douche (vandaar dat goede voorbereiding van belang is).
Kostenbesparing is een factor die voor iedereen meeweegt, en dus het makkelijkste is om op te focussen als je mensen mee wilt krijgen.
https://www.svn.nl/duurzaamheidsleningFigo112 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Idealiter wil je gewoon overal vloerverwarming, keuken verbouwen inductie plaat erin en dak vol met zonnepanelen in combinatie met een electrische warmte pomp. Dan ben je wel even klaar. Maargoed kost gewoon veel geld.
Idee ervan is dat je vanaf maand 1 gaat besparen en dus niet de drempel hebt van hoge kosten.
Maar ik zou het alleen doen als je lang in je huis zult blijven wonen.
dat klopt, hier een huis uit 2006 zonder vloerverwarming, dus ik was klaar door een aircootje te plaatsen.Zwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Maar dan heb je al vloerverwarming, of een dusdanig goed geïsoleerd huis dat je met een L/L WP de boel warm kunt houden. Maar dan zijn je stookkosten sowieso al nihil.
Is je huis nog niet goed geisoleerd, dan kun je dat beter zien als achterstallig onderhoud vind ik persoonlijk.
Momenteel is het risico op een koude douche bij mij kleiner dan voorheen. bij een CV ketel is het nameljik al snel 'alles of niets' omdat het op basis van doorstroomverwarming werkt.Sommige mensen zijn ontvankelijker voor idealen dan anderen, en zou inderdaad een deel wellicht net dat zetje kunnen geven. Maar idealen leggen het snel af tegen een risico op een koude douche (vandaar dat goede voorbereiding van belang is).
Nu met mijn boiler heb ik in ieder geval nog lauw (of soms zelfs nog warm) water als de warmtepompboiler een nacht niet gedraaid heeft. Ik heb dus wat buffer als er een keer iets niet werkt.
Ja, dat is zeker waar. De beste stimulans.Kostenbesparing is een factor die voor iedereen meeweegt, en dus het makkelijkste is om op te focussen als je mensen mee wilt krijgen.
Zoals bij alle apparaten met bewegende delen zit er onderhoud aan een warmtepomp. Het risico als je het onderhoud overslaat is alleen wat kleiner dan bij een CV-ketel.bkor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:56:
Een CV ketel hoor je (dacht verzekeringstechnisch) elke 2 jaar te laten controleren. Bij gesprekken gemerkt dat bij veel mensen dit elk 1 tot 1.5 jaar gecontroleerd wordt. Vaak met bijkomende kosten. Zo'n controle is niet goedkoop.
@Citroentjuh merkte het al op: Ik reageerde op iemand die zich afvroeg waarom mensen toch naar de kosten/terugverdientijd keken. Jij komt weer terug met "maar het kostenplaatje kan voordelig zijn", wat op zich geen slecht argument is, maar mijn reactie uit de context trekt waarin hij was geplaatst.bkor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:56:
precies, met als gevolg dat 1 x per 5 of 10 jaar wel volstaat. Ook eenvoudig zelf te doen overigens.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Zoals bij alle apparaten met bewegende delen zit er onderhoud aan een warmtepomp. Het risico als je het onderhoud overslaat is alleen wat kleiner dan bij een CV-ketel.
Ik ben het met veel dingen die je noemt (en die genoemd zijn in de post die je aanhaalt) eens uiteraardZwartoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:02:
Precies wat @CVTTPD2DQ zegt: een gasgestookt systeem betreft een beperkte investering, behoeft geen aanpassingen aan de installatie, geeft eindeloos heet water, neemt beperkte ruimte in, en is vertrouwd. Een WP is nieuw, heeft enige aanpassigen nodig die extra ruimte kosten (unit buiten, boilervat, evt je afgiftesysteem), heet water is beperkt evenals piekafgifte, en een duurdere investering. Daarnaast heb je een ontsierende buitenunit die je ergens kwijt moet, met enige geluidsoverlast.
Nu kun je met een goede voorbereiding de meeste potetiële nadelen ondervangen en de rest beperken. De besparing op lange termijn dekt dan de andere ongemakken.
Behalve kostenbesparing (en stukje veiligheid mbt geen verbrandingsapparaten in huis) is er geen enkel ander punt waarop een WP een voordeel heeft tov gas. Dus kosten zijn het enige waarmee je de overstap kunt verantwoorden.
Een cv-ketel is vertrouwd, goed doorontwikkeld, al die dingen.
Een warmtepomp geeft in veel gevallen een forse omschakeling. Dat was hier niet anders. En een bij komend punt is natuurlijk dat er nog betrekkelijk weinig bekend is over de toepassing van verschillende soorten warmtepompen in bestaande woningen, waardoor met gemak het risico bestaat dat iemand een situatie geadviseerd krijgt die niet optimaal is.
De kosten werken ook heel anders, eenmalige plus vaste kosten worden bij een cv-ketel meer verspreid. Iets dat voor veel mensen aantrekkelijk is, kijk maar naar de cijfers over hoeveel dingen geleased worden.
Maar in veel gevallen vergeten mensen volgens mij te kijken naar de ontwikkeling die gaande is op het gebied van fossiele brandstoffen en de klimaatontwikkeling. Of men wil het liever niet zien. Ook zijn er volgens mij best veel mensen die misschien nog niet op de hoogte zijn van plannen van hun gemeente op dat gebied.
Wij zijn zelf deze overgang gestart uit een behoefte aan meer comfort. Vooral gezien de voorspelling van toenemende extremen in het klimaat. Maar ook hier speelden plannen van de gemeente. En wij keken door er mee bezig te zijn ook meer naar duurzaamheid etc.
Ja, alleen isolatie geeft ook meer comfort, daarvoor hoef je niet over te stappen naar een warmtepomp. Maar duurzaamheid en richten op de toekomst waren hier belangrijke motieven om deze overgang te maken.
En ik moet zeggen, wij hebben hier geen paniek over prijzen in de energiemarkt, omdat we 2 jaar geleden, toen de prijzen erg laag waren, ons contract voor 5 jaar vast hebben laten zetten. Maar het is wel een erg fijn idee dat zelfs wanneer die situatie nu zou veranderen, we nog steeds zo laag zitten qua verbruik (door isolatie plus warmtepomp), dat we niet in de problemen zouden komen.
Dat is dus ook gedeeltelijk een financieel motief, maar niet hetzelfde als terugverdientijd.Terugverdientijd die geschetst wordt door bedrijven is wat mij betreft meestal een wassen neus.
Traag reagerende verwarming is natuurlijk geen comfortverbetering. Elke herfst weer hoor ik mensen klagen dat ze een week met electrische straalkacheltjes moeten overbruggen voordat hun vloerverwarming eindelijk een beetje op temperatuur is. Nadelen verkopen als voordelen is eigenlijk de beste manier om te zorgen dat mensen je minder serieus gaan nemen.de Peer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:07:
Aanleg vloerverwarming gaat flink geld kosten ja, maar niet helemaal fair omdat toe te schrijven aan de warmtepomp want eigenlijk is het een flinke upgrade van je huis, ook qua comfort.
je moet de vloerverwarming wel gebruiken volgens instructie natuurlijk. Dat wil zeggen: in de winter 24/7 draaien als je veel thuis bent, en sowieso op tijd aanzetten ja.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Traag reagerende verwarming is natuurlijk geen comfortverbetering. Elke herfst weer hoor ik mensen klagen dat ze een week met electrische straalkacheltjes moeten overbruggen voordat hun vloerverwarming eindelijk een beetje op temperatuur is. Nadelen verkopen als voordelen is eigenlijk de beste manier om te zorgen dat mensen je minder serieus gaan nemen.
Gevolg is meer comfort want een betere warmteverdeling.
je zou wel als nadeel kunnen noemen dat mensen moeten leren omgaan met het systeem en het niet als een CV-ketel moeten behandelen.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-02-2022 11:48 ]
Maar vloerverwarming die geen extra comfort geeft? Ik zou nooit meer een huis zonder vloerverwarming willen.
[ Voor 24% gewijzigd door Ecological op 01-02-2022 11:51 ]
Weet niet of iemand hier iets aan heeft.Gas 1,77
Stroom 0,50
Ik nooit meer met alleen vloerverwarmingEcological schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:50:
Eigenlijk is vloerverwarming + een airco warmtepomp ook ideaal voor wat grotere huizen. Voor kleinere huizen is enkel vloerverwarming genoeg, wat het gros is van de huizen in NL.
Maar vloerverwarming die geen extra comfort geeft? Ik zou nooit meer een huis zonder vloerverwarming willen.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik woonde in een nieuwbouw appartement met alleen vloerverwarming en ik ben nogal gevoelig voor temperatuur, heb het heel snel warm, koud, warm, koud en kreeg het nooit echt aangenaam.
Gebruik nu in een rijtjeshuis de airco als verwarming, dat vind ik ideaal, als je hem uit doet koelt het meteen af, doe je het raam open of de deur open, eem blaoz'n en 't is weer warm
Heb er overigens ook nog gewoon gas/radiatoren bij voor als het echt winter wordt... ooit.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Verwijderd
Wij hebben ook vloerverwarming (gebruiken we om basistemperatuur op peil te houden) en airco om extra te verwarmen. Heb het ook snel koud en als je druk bezig bent hoeft de kamertemperatuur niet zo hoog, maar als je op de bank tv zit te kijken is het wel lekker als het snel iets hoger gezet kan worden inderdaad.
PS:
Meest comfortabele verwarming die we hier in huis hebben is infraroodfolie verwerkt in de plafonds. Onzichtbaar, onhoorbaar en snel aanpasbare lekkere stralingswarmte. Enige nadeel is dat het een stuk duurder is dan de airco
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2022 12:02 ]
Een warmtepomp combineer je over het algemeen met isolatie om een goed rendement te krijgen. Die isolatie geeft comfort tov een woning die niet of minder geïsoleerd is.Figo112 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Bedankt voor je toelichting. Maar eerlijk gezegd zie ik in mijn geval niet wat dat extra comfort zou moeten zijn. Een Warmtepomp in bestaande setup gaat mij verder niks meer opleveren dan een goede hr cv ketel die juist zonder beperking elk moment nodige warmte kan leveren. Terwijl ik met warmte pomp rekening moet houden of mijn huidige setup wel genoeg warmte kan leveren.
Ik heb trouwens ook altijd warme vloeren omdat ze de cv leidingen waarschijnlijk wat hoger in de vloer hebben gezet.
Daarnaast is Airco voor mij geen optie, want dat zou betekenen dat ik overal van die units moet hangen om de woning te verwarmen?
Gemeente amsterdam wil volgens mij 2040 van het gas af. Dus nog wel even de tijd.
Uiteraard kan je ook isoleren zonder warmtepomp en het kan ook zijn dat de isolatie al dik in orde is.
Het comfort was hier een ding omdat wij door de airco mogelijkheid kregen voor koelte in hete zomers. Dat kan prettig zijn.
Ik las dat 2040 de einddatum is voor van het gas af in Amterdam, maar ook dat ze dat gefaseerd gaan invoeren. Het zou toch sneu zijn wanneer je nu een nieuwe cv-ketel koopt, en over anderhalf jaar blijkt dat die plek moet maken voor een andere vorm van warmte. Het was meer een tip. Volgens mij hebben ze online staan welke wijken wanneer ongeveer aangepakt gaan worden (naar verwachting).
Ik kan me goed voorstellen dat er veel mensen zijn die om uiteenlopende redenen nu niet aan de warmtepomp willen/kunnen (of zelfs maar isolatie). Ik denk dat ik meer wilde aangegeven dat ik denk dat er meer mee kan spelen dan de terugverdientijd.
Wij hebben een 2-onder-1 kap waarbij verwarmen (op 1 radiator op de badkamer als bijverwarming na is er op de begane grond + etage vloerverwarming aanwezig, zolder geen verwarming maar dat zou indien nodig redelijk makkelijk te realiseren zijn) en koken prima op een warmtepomp zou kunnen, echter douchen gaat een probleem worden. Wij (ik en mijn vrouw) hebben geen kinderen en zijn op veel vlakken best milieuvriendelijk bezig, echter hebben wij 1 échte comfortwens die met een beetje warmtepomp nu eenmaal lastig is; Een (a)sociale regendouche/luxe handdouche met vergelijkbaar verbruik. We hebben niet voor niets een dergelijke douche aangeschaft dus een waterbespaarder erop zetten gaan we dus niet doen. Inductie voorlopig ook niet. Zoveel gas verbuiken we niet met koken en fornuizen zijn ook niet gratis ofzo. Krachtstroom bij de laatste verbouwing wel direct aangelegd.
Wij hebben samen 1 auto (ik fiets naar het werk indien nodig, 10KM enkel door weer en wind). Zonnepanelen 18 stuks en inmiddels alle energieslurpers in huis vervangen met zuiniger spul. Ik heb serieus zitten kijken naar een warmtepomp maar douchen MOEST dan toch echt anders/zéér kort of een gigantische vat of doorstroomverwarmer die niet goedkoop is. Tsja.. dan (voorlopig) maar niet.
Mocht de CV ketel (CW5 uit 2014 vanuit de nieuwbouw destijds) het begeven t.z.t. dan kijken we wel weer verder, echter met een verbruik van 750m3 gas op jaarbasis zal dat financieel toch echt wel de moeite waard moeten zijn. Gezien het warm water verbruik zie ik dat echter niet snel gebeuren...
[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 01-02-2022 12:28 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Heb je daar wat meer info over? Ik ben er wel benieuwd naar...Verwijderd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:01:
PS:
Meest comfortabele verwarming die we hier in huis hebben is infraroodfolie verwerkt in de plafonds. Onzichtbaar, onhoorbaar en snel aanpasbare lekkere stralingswarmte. Enige nadeel is dat het een stuk duurder is dan de airco
Bij ons in huis is de basistemperatuur 21 graden (komt al van 22), maar mag van mij wel naar bijv. 19. Enige nadeel is dat, wanneer je in rust op de bank of de stoel een boek/tijdschrift/krant/TV aan het lezen/kijken bent, dat 19 koud aanvoelt. Maar dat heb ik eigenlijk ook al met 21.... Kortom, daar zoek ik een oplossing voor.
Ik heb wel eens naar die infraroodpanelen gekeken om boven de bank en stoel te hangen. Folie had ik nog niet eerder gezien?
Ik ben opgegroeid bij de houtkachel, die geeft ook lekker veel stralingswarmte. Dat type warmte mis ik wel eens...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het kan prima hoor, maar je gaat een flinke boiler nodig hebben, of 2 stuks. Dus het gaat dan vooral om ruimte.Thalaron schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:26:
Voor ons is omschakelen naar een warmtepomp (nog) niet zinvol. Wij hebben het geluk dat we nog op de gunstige tarieven zitten tot medio 2024 (uitgaande van geen faillisement).
Wij hebben een 2-onder-1 kap waarbij verwarmen (op 1 radiator op de badkamer als bijverwarming na is er op de begane grond + etage vloerverwarming aanwezig, zolder geen verwarming maar dat zou indien nodig redelijk makkelijk te realiseren zijn) en koken prima op een warmtepomp zou kunnen, echter douchen gaat een probleem worden. Wij (ik en mijn vrouw) hebben geen kinderen en zijn op veel vlakken best milieuvriendelijk bezig, echter hebben wij 1 échte comfortwens die met een beetje warmtepomp nu eenmaal lastig is; Een (a)sociale regendouche/luxe handdouche met vergelijkbaar verbruik. We hebben niet voor niets een dergelijke douche aangeschaft dus een waterbespaarder erop zetten gaan we dus niet doen. Inductie voorlopig ook niet. Zoveel gas verbuiken we niet met koken en fornuizen zijn ook niet gratis ofzo. Krachtstroom bij de laatste verbouwing wel direct aangelegd.
Wij hebben samen 1 auto (ik fiets naar het werk indien nodig, 10KM enkel door weer en wind). Zonnepanelen 18 stuks en inmiddels alle energieslurpers in huis vervangen met zuiniger spul. Ik heb serieus zitten kijken naar een warmtepomp maar douchen MOEST dan toch echt anders/zéér kort of een gigantische vat of doorstroomverwarmer die niet goedkoop is. Tsja.. dan (voorlopig) maar niet.
Mocht de CV ketel (CW5 uit 2014 vanuit de nieuwbouw destijds) het begeven t.z.t. dan kijken we wel weer verder, echter met een verbruik van 750m3 gas op jaarbasis zal dat financieel toch echt wel de moeite waard moeten zijn. Gezien het warm water verbruik zie ik dat echter niet snel gebeuren...
Je kan bijvoorbeeld 2 x Atlantic explorer V4 270L kopen. Volgens mij krijg je dan ook 2 x subsidie. die sluit je dan in serie aan.
Als intermezzo maar weer eens een on-topic bericht
Gasprijzen dalen fors nu er meer gas uit rusland komt

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 01-02-2022 13:11 ]
Dit topic is gesloten.
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4