Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 35 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.271 views

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Hongy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:11:
Ik schrik me kapot als ik dit lees. Kan ook een verkooptechniek zijn om huishoudens nu bij pricewise af te sluiten vandaag.
Hoe kan een huishouden dit gaan betalen? We zijn €2000 per jaar gewend en nu 2 tot 3 keer de prijs?
Als Tweaker kijk je even in de overstaptopic. Er zijn nog alternatieven op die genoemde prijzen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1661789/last

Ik vrees wel het ergste voor ‘Henk en Ingrid’. :/

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-11 11:21
RemcoDelft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:09:
[...]

Tsja, overmorgen mogen kolencentrales nog maar op 35% draaien in Nederland. Dealtje met D66 en hun klimaatminister denk ik.
Helaas weten politici het verschil tussen een kW en een kWh niet eens, dus die gaan echt niet begrijpen dat de wereld niet draait op een paar windturbines en Canadese houtstook.
Kleine nuance ze mogen maar 35% van hun jaarproductie draaien. Ze mogen dus welbopnvol vermogen draaien (kW) maar niet meer dan 35% van hun energie die ze per jaar kunnen leveren (kWh) ze mogen dus 8760 uur op 35% van het vermogen leveren of 3066 uur op 100% vermogen.

(En eigenlijk dus een cap op 35% van de CO2 uitstoot niet van de geleverde energie)

https://www.wattisduurzaa...grenst-tot-35-capaciteit/

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Gasprijs daalt weer op dit moment, maar is nog steeds hoog.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5336900

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
trippelb schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 06:53:
[...]

Kleine nuance ze mogen maar 35% van hun jaarproductie draaien. Ze mogen dus welbopnvol vermogen draaien (kW) maar niet meer dan 35% van hun energie die ze per jaar kunnen leveren (kWh) ze mogen dus 8760 uur op 35% van het vermogen leveren of 3066 uur op 100% vermogen.
Weet je welke load ze normaal draaien?

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RemcoDelft schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:54:
[...]

Weet je welke load ze normaal draaien?
Afgelopen maand 90%. Normaal gesproken ligt de workload lager (bij een lagere gasprijs)

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:43
Superbeagle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:09:
[...]

Als Tweaker kijk je even in de overstaptopic. Er zijn nog alternatieven op die genoemde prijzen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1661789/last

Ik vrees wel het ergste voor ‘Henk en Ingrid’. :/
Juist over hen maak ik me zorgen. En de overheid profiteert hiervan. De inkomsten hieruit voor de overheid zouden toch budget neutraal kunnen zijn? Ik heb vanaf uiterlijk 01/02 een 3jaar contract tegen 0,25 per kWh en 0,89 per m3.

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 20:20
Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:27:
[...]
Ik heb vanaf uiterlijk 01/02 een 3jaar contract tegen 0,25 per kWh en 0,89 per m3.
Poosje geleden al afgesloten zeker? Bij welke leverancier zijn deze prijzen all-in? Mooie tarieven.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:43
thegreenhunter schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:32:
[...]

Poosje geleden al afgesloten zeker? Bij welke leverancier zijn deze prijzen all-in? Mooie tarieven.
Eind aug werd ik gebeld door Oxxio. Verbruik 4000 kWh en 3000 kwh terug levering. 1300 M3. Jaar bedrag €1400

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:27:
[...]

Juist over hen maak ik me zorgen. En de overheid profiteert hiervan. De inkomsten hieruit voor de overheid zouden toch budget neutraal kunnen zijn? Ik heb vanaf uiterlijk 01/02 een 3jaar contract tegen 0,25 per kWh en 0,89 per m3.
Als ik bij een prijsvergelijker kijk, dan zouden wij bij Eneco maar liefst 8300 euro per jaar gaan betalen en dat is een ruimschootse verdubbeling(relatief ruime jaren 30 hoekwoning). Dat is meer dan onze hypotheek per jaar…Nu ben ik per morgen ook aan de beurt hoor, variabel bij Greenchoice, maar wel met de intentie om zsm over te stappen wanneer de prijzen wat normaler worden.

Maar ik vraag me ook wel af hoe dat voor veel huishoudens moet, gaan die dan allemaal in de kou zitten? Kunnen die zo’n financiële impact wel dragen? We gaan het zien…hopen maar op een zachte winter

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:39
dr.lowtune schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:
[...]

Als ik bij een prijsvergelijker kijk, dan zouden wij bij Eneco maar liefst 8300 euro per jaar gaan betalen en dat is een ruimschootse verdubbeling(relatief ruime jaren 30 hoekwoning). Dat is meer dan onze hypotheek per jaar…Nu ben ik per morgen ook aan de beurt hoor, variabel bij Greenchoice, maar wel met de intentie om zsm over te stappen wanneer de prijzen wat normaler worden.

Maar ik vraag me ook wel af hoe dat voor veel huishoudens moet, gaan die dan allemaal in de kou zitten? Kunnen die zo’n financiële impact wel dragen? We gaan het zien…hopen maar op een zachte winter
Dat is de energiearmoede (ik heb dat wel eens meegemaakt bij iemand waar ik op bezoek was dat de verwarming absoluut niet op 20 mocht ipv 17 omdat ze anders de rekening niet konden betalen ;( )
De overheid kan iets doen met vermindering energiebelasting, maar ik verwacht geen wonderen.

• Hoi1966
SniperGuy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:34:
[...]

Dat is de energiearmoede (ik heb dat wel eens meegemaakt bij iemand waar ik op bezoek was dat de verwarming absoluut niet op 20 mocht ipv 17 omdat ze anders de rekening niet konden betalen ;( )
De overheid kan iets doen met vermindering energiebelasting, maar ik verwacht geen wonderen.
Vroeger hadden wij de verwarming ook altijd op 19,5 graden staan, maar de laatste jaren langzaam afgebouwd naar 18 graden. En je wend er echt aan. Tja….

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 09:57
Onze €150 per maand (waar we nog geld op terugkregen) gaat ook naar >€400. Greenchoice, contract loopt vandaag af. Vanaf morgen dus de hoofdprijs, maar wil zeker niet nu een nieuwe contract afsluiten met de huidige prijzen. De gasprijzen dalen nu wel flink, maar dat zie je in de energiecontracten nog niet terug.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:39
Divak schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:42:
Onze €150 per maand (waar we nog geld op terugkregen) gaat ook naar >€400. Greenchoice, contract loopt vandaag af. Vanaf morgen dus de hoofdprijs, maar wil zeker niet nu een nieuwe contract afsluiten met de huidige prijzen. De gasprijzen dalen nu wel flink, maar dat zie je in de energiecontracten nog niet terug.
Ik had hetzelfde met de opt-out om het termijnbedrag gelijk te laten (direct gedaan). Afgelopen jaar (met koude februari) kregen we ongeveer 700 euro terug (zonnepanelen laten leggen begin 2020 en gunstig/zuinig stoken, maar we hebben het oude termijn bedrag onveranderd gelaten).
Volgens GC zou het nieuwe termijnbedrag ook een verdrievoudiging zijn van het werkelijke oude termijnbedrag. mijn berekening laat echter iets anders zien.
Ik vermoed dat sommige energieboeren expres een te hoog termijn bedrag instellen om een buffer op te bouwen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40

de Peer

under peer review

dr.lowtune schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:22:
[...]

Als ik bij een prijsvergelijker kijk, dan zouden wij bij Eneco maar liefst 8300 euro per jaar gaan betalen en dat is een ruimschootse verdubbeling(relatief ruime jaren 30 hoekwoning).
Wat een bizarre bedragen. Ik ben juist bewust overgestapt naar Eneco omdat dit me heel veel geld oplevert.
Ik heb geen gas meer en wel airco+zonnepanelen en mijn totale energierekening voor 2021 wordt geschat op -1800 euro (negatief dus). Energie is voor mij vreemd genoeg dus een klein extra inkomen geworden. Eneco smijt met geld om de groene stroom van mijn zonnepanelen te krijgen lijkt het wel. Ik ga direct panelen bijleggen volgende maand, met een terugverdientijd korter dan 1 jaar.

En wat ik het meest bizarre vind, ook ik krijg overheidscompensatie vanwege de gascrisis, terwijl ik juist grof verdien aan deze crisis.

• Cmkl75
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-01 22:11
Beste mensen
Even een vraagje
Gaat gas die nu onderweg is naar Europa vanuit VS zorgen voor prijsdaling energie-gas?

Ik ben een ex fenor klant en zoekende wat nou het beste kan in deze tijd vol onzekerheid met die torenshoge tarieven voir het afsluiten van een nieuw contract.

[ Voor 40% gewijzigd door Cmkl75 op 31-12-2021 11:17 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:27
Cmkl75 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:10:
Beste mensen
Even een vraagje
Gaat gas die nu onderweg is naar Europa vanuit VS zorgen voor prijsdaling energie-gas?
Wellicht.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Beste mensen
Even een vraagje
Deze boten zijn een druppel op een gloeiende plaat. Nederland verbruikt één zo'n boot al per dag. Die laat boten doen niet zoveel.

Hopen op een beetje wind en een zachte winter.
Ik denk dat goedkoop gas wel tot het verleden behoort gezien de vraag naar gas erg gaat toenemen de aankomende jaren door sluiting van kolen centrales en sluiting van kerncentrales.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Beste mensen
Even een vraagje
Vast wel iets in ieder geval, maar niet zoveel als we met zijn allen hopen. Hoe dan ook, zullen veel energie leveranciers de tarieven minder snel verlagen (want = risico) dan verhogen.
Immers bij een verhoging is het risico dat ze lopen dat ze teveel ontvangen van de burger, maar dat is niet erg, want levert winst op voor het bedrijf. Bij een verlaging is er altijd het risico dat dit ten koste gaat van winst en er zelfs op toegelegd moet worden wanneer de prijzen onverhoopt toch stijgen.

Zoals met alles in de economie, bij schaarste gaan prijzen omhoog, maar is de schaarste weg, ebt een daling nog wel even er achteraan, die gebeurt niet op dezelfde snelheid.

• Donsveertje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-11 08:32
Ik heb naar aanleiding van het faillisement van energieleverancier Fenor een nieuw aanbod gekregen van BudgetEnergie die dus het contract oversluiten.

Het is te triest voor woorden;
9,99 per m3 gas en 9,99 per kwh ...
Dit is echt geen fotosoep...

Zodra ik het faillisementsbericht zag heb ik een andere energieleverancier gezocht die eh, toevallig 2 januari gaat leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqd7Nlb2L_Uc3enLgmkc6ZDaPKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBYMHguiorRTVJmdci1r9pSz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Donsveertje op 31-12-2021 11:49 ]

Verwijderd

Dramatische daling van energie spotprijzen.

https://www.nordpoolgroup...ices/nl/daily/?view=table

Binnen twee weken tijd van 43ct naar 7,8ct.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Donsveertje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:45:
9,99 per m3 gas en 9,99 per kwh ...
Het ziet er wel een beetje uit of iemand iets vergeten is in te vullen en dat de standaard totaalprijs 9,9999 is. Het is natuurlijk ook onwaarschijnlijk dat gas per kuub en elektriciteit per kWh precies even duur zijn. Bizar dat ze dit zo aan consumenten communiceren.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:40
@Donsveertje Dat ziet er gewoon uit als een placeholder -- systeem kan niet meer dan 10 euro aan en de prijs is zo afgesteld dat het daarop uit komt. Vergelijkbaar met 01/01/0001 in gaan vullen voor geboortedatums of 9999 euro voor een GPU als de adviesprijs nog niet bekend is. Let ook op de vaste leveringskosten -- die 5,99 overal ziet er ook al niet juist uit.

Dat het dan naar klanten gecommuniceerd wordt was dan vast weer niet de bedoeling. :P

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 31-12-2021 11:55 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mortel schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:17:
[...]
Ik denk dat goedkoop gas wel tot het verleden behoort gezien de vraag naar gas erg gaat toenemen de aankomende jaren door sluiting van kolen centrales en sluiting van kerncentrales.
Ik verwacht het ook, met de kanttekening dat er vooral meer schommelingen komen naarmate er vraag bijkomt (vervanging van kolen/olie) en vraag afvalt (elektrificatie van industrie).
Er komt de komende jaren geen stabiele status quo, maar transitie in schokken.
Dus zowel hogere als lagere prijzen kunnen langskomen.

Slecht nieuws voor de particuliere gasverbruiker: het blijft een loterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 31-12-2021 11:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:50:
Dramatische daling van energie spotprijzen.

https://www.nordpoolgroup...ices/nl/daily/?view=table

Binnen twee weken tijd van 43ct naar 7,8ct.
Je zit er met de komma één naast, spotprijs van ca. €4,30 naar 78 ct. ex belastingen (wat overigens nog steeds 3 a 4x duurder is dan één jaar geleden). Dit alles ook grof afgerond voor makkelijk rekenen overigens.

Maar ja, spot prijs zegt ook niet zo enorm veel.

• Hoi1966
Wilke schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:57:
[...]

Voor mij wel, zit sinds 16 december bij FrankEnergie 8)7 Soms valt het mee en soms valt het tegen. Nu valt het weer mee ;) Op naar het voorjaar

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Ik ben ook aan het kiezen voor een nieuwe leverancier.

Mijn inschatting voor een gezin van 4, in een woning van 600m3, energie A+, gas koken:
- Normaal tarief: 1800 khw,
- Dal tarief: 1200 khw
- Gas: 2500 m3

Op gaslicht, zie ik dat HEM ( EuroWind & Aardgas Vast 1 jaar Actie) de goedkopste is:
troom

- normaal tarief: 50,38 ct.
- dal tarief: 38,50 ct.
- gas: 184,87 ct.
- Vaste leveringskosten € 202,99 per jaar

-------------- Het is nog moeilijk om in te schatten over ons energie verbruik, in dit nieuw woning ------------
Energie A+, CV Ketel Remeha Calenta 40c CW5, WTW Unit Zehnder Stork WHR 930), heb ik gemeten

- Gas verbruik: 1.3 m3 per uur bij het intense opstarten van verwarming vroeg ochten, toerental = 4500 van de CV Ketel (Remeha Calenta 40c CW5)
- Stroom verbruik: is niet veel vanwege de LED lampen, (en rond 0.3 khw per. uur voor de WTW Unit).

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mortel schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:17:
[...]

Deze boten zijn een druppel op een gloeiende plaat. Nederland verbruikt één zo'n boot al per dag. Die laat boten doen niet zoveel.

Hopen op een beetje wind en een zachte winter.
De boten hebben voor de korte termijn wel wat opgelost. Maar zolang de situatie tussen de EU en Rusland niet veranderd, hebben we binnenkort weer een probleem.
Die boten gaan straks gewoon weer door naar Azië, die geven veel meer voor de LNG dan Europa. En zolang het verboden blijft voor (EU) landen om lange termijn contracten met Gazprom af te sluiten zal de druk erop blijven staan.
Rusland heeft in ieder geval wel duidelijk gemaakt, dat ze voorlopig enkel (lange) termijn contracten zullen honoreren en niet vrijelijk de gasleidingen open laten staan (zoals voorheen). Als bedrijf kun je dus prima een contract afsluiten met Gazprom voor gaslevering, leveringsprijzen zijn ook nog behoorlijk laag zelfs :+

https://www.gazprom.com/about/marketing/europe/

Volgens mij zit de prijs dit jaar ergens rond de 250 euro/1000m3 als ik het mij goed herinner.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:06
Beste mensen
Even een vraagje

Ik ben een ex fenor klant en zoekende wat nou het beste kan in deze tijd vol onzekerheid met die torenshoge tarieven voir het afsluiten van een nieuw contract.
Gasprijs is in 7 dagen al van €188,- per megawattuur, naar €86,- gezakt. Ben alleen benieuwd wanneer de leveranciers dat gaan doorvoeren, of dat ze ze voorlopig zelf een buffer gaan opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR7akkGlAkc3_FA32sE8WgSVyUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0rePxPlQC87dNXXOd1x8fXcP.jpg?f=user_large

• Hoi1966
Rsport40 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:28:
[...]

Gasprijs is in 7 dagen al van €188,- per megawattuur, naar €86,- gezakt. Ben alleen benieuwd wanneer de leveranciers dat gaan doorvoeren, of dat ze ze voorlopig zelf een buffer gaan opbouwen.

[Afbeelding]
Nu zelfs 67euro 8)7 Tja… wat is er aan de hand vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOmY5eMHZ7QzMu5aLtb9A6y1syU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lzf9WQusaSCUXue0ui05Ze5l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Hoi1966 op 31-12-2021 13:00 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Het waait hard, waardoor de gascentrales minder nodig zijn?
Misschien ook speculanten die hun posities nu moeten sluiten?

[ Voor 34% gewijzigd door pdukers op 31-12-2021 13:01 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Rsport40 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]
De prijzen die jij benoemt zijn de spotprijzen oftewel ‘vandaag betalen en binnen paar dagen leveren’. Dat soort variabele tarieven heb je met contracten met variabele dag- en uurtarieven bij bijvoorbeeld een Frankenergie.
Het gas voor de overige contracten is vaak maanden eerder ingekocht voor andere tarieven(futures). Daarom zie je dat nu pas de tarieven van die contracten stijgen terwijl de gas spotprijs zakt. Die zijn namelijk ingekocht bij hogere tarieven. En dat zie je nu terug.

• Donsveertje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-11 08:32
MneoreJ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:54:
@Donsveertje Dat ziet er gewoon uit als een placeholder -- systeem kan niet meer dan 10 euro aan en de prijs is zo afgesteld dat het daarop uit komt. Vergelijkbaar met 01/01/0001 in gaan vullen voor geboortedatums of 9999 euro voor een GPU als de adviesprijs nog niet bekend is. Let ook op de vaste leveringskosten -- die 5,99 overal ziet er ook al niet juist uit.

Dat het dan naar klanten gecommuniceerd wordt was dan vast weer niet de bedoeling. :P
Het staat zelfs zo in het contractoverzicht, inclusief prijsopbouw.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:40
Donsveertje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:17:
Het staat zelfs zo in het contractoverzicht, inclusief prijsopbouw.
Vast. Maar de kans dat ze verwachten dat iemand op dit contract in gaat lijkt me nul... Dat we vlak voor 1 januari zitten speelt misschien ook nog mee. Hier heeft gewoon iemand te snel op een knop gedrukt. Of dat, of het is echt de bedoeling dat je gewoon nu geen contract afsluit en dit is de workaround om dat te doen.

Hoe dan ook geen club waar je bij wil zitten, er is al genoeg te doen op de energiemarkt zonder dit soort amateurisme.

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 31-12-2021 13:22 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Rsport40
Hoi1966 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:58:
[...]

Nu zelfs 67euro 8)7 Tja… wat is er aan de hand vandaag

[Afbeelding]
Nou , geen 67euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qFhnNuxUxHJok-FTyu5VSjKsHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GiNxSoeHJ3BLOZOCSESl2Xm.jpg?f=fotoalbum_large

• Hoi1966
Ik zit bij sinds 16 december bij FrankEnergie, daar werkt men met dagprijzen. Nu neem ik het risico en in het voorjaar kijk ik wel weer verder.

• Rsport40
Hoi1966 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]

Ik zit bij sinds 16 december bij FrankEnergie, daar werkt men met dagprijzen. Nu neem ik het risico en in het voorjaar kijk ik wel weer verder.
Ik zit nog bij Energie Direct tot 23 Februari, maar deze FrankEnergie hou ik in gedachte. €1.549 per m3 gas is niet duur.

• Hoi1966
Rsport40 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
[...]

Ik zit nog bij Energie Direct tot 23 Februari, maar deze FrankEnergie hou ik in gedachte. €1.549 per m3 gas is niet duur.
Ik heb ook een keer een dag 2,90 betaald hoor, het blijft een risico. Maar ik neem het, en zie in het voorjaar wel verder.

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:57:
[...]

Je zit er met de komma één naast, spotprijs van ca. €4,30 naar 78 ct. ex belastingen (wat overigens nog steeds 3 a 4x duurder is dan één jaar geleden). Dit alles ook grof afgerond voor makkelijk rekenen overigens.

prijs per kwh versus per mwh.

dus wel van 43ct naar 7,8ct

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Hoi1966 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]
Ik zit ook erg in dubio hierover, want ik heb zo’n vermoeden dat de spotprijzen in het voorjaar wel eens wat lager zullen worden in tegenstelling tot de langetermijnprijzen.
Halfjaarlijks variabel tot het voorjaar en dan overstappen naar (lagere)dagtarieven, of gewoon 3-jaars tot voorjaar 2023?
Je weet pas achteraf wat wijsheid is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 31-12-2021 14:01 ]

Verwijderd

Levering februari had vandaag een laagste koers van 65 euro en een hoogste van 87...
pdukers schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:00:
Het waait hard, waardoor de gascentrales minder nodig zijn?
Misschien ook speculanten die hun posities nu moeten sluiten?
- Het waait in heel Europa behoorlijk
- Het is warm, dus verarming hoeft nauwelijks iets te doen
- We zitten tussen kerst en Nieuwjaar, veel bedrijven liggen stil.
- Er is een aardige hoeveelheid LNG onderweg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Cap
  • Niet online

Cap

Hoi1966 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:07:
[...]

Voor mij wel, zit sinds 16 december bij FrankEnergie 8)7 Soms valt het mee en soms valt het tegen. Nu valt het weer mee ;) Op naar het voorjaar
Zijn de dagelijkse prijzen van FrankEnergie ergens te zien? Ik kan het niet vinden.

Het prijsmodel is op zich gelijk aan dat van MijnDomeinEnergie, spotprijzen + een opslag.

Als ik de actuele prijzen kan inzien dan kan ik het vergelijk met die van MijnDomeinEnergie (die prijzen kun je vinden in een link op hun frontpage).

MijnDomeinEnergie rekent lagere inkooptarieven dan FrankEnergie: stroom € 0,01331 en gas € 0,02316. Frank zit op € 0,0169 en € 0,0968. Vooral gas scheelt nogal veel. FrankEnergie zegt wel "Alle kosten hieronder bevatten geen (winst)marge voor ons.", maar de inkoopkosten verschillen dan toch opmerkelijk... dus dat lijkt dan ook meer marketing dan realiteit.

Vaste leveringskosten is voor beide verder gelijk.

Echter in hun voorbeeldberekening rekenen ze met een veel optimistischere "verwachte inkoopprijs" dan MijnDomeinEnerrgie, daarom kom je lager uit als je hetzelfde verbruik invult.

Maar de "verwachte inkoopprijs" is marketing en daar koop je niets voor, het gaat om de werkelijke prijs die ze hanteren.

Verschil is verder dat MijnDomeinEnergie het maandbedrag over het hele jaar constant houdt (je kan het wel zelf elk moment wijzigen), terwijl FrankEnergie in de winter een hoger maandvoorschot rekent dan in de zomer, dus parallel aan het die maand verwachte verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 15:10 ]

• Hoi1966
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:42:
[...]

Zijn de dagelijkse prijzen van FrankEnergie ergens te zien? Ik kan het niet vinden.

Het prijsmodel is op zich gelijk aan dat van MijnDomeinEnergie, spotprijzen + een opslag.

Als ik de actuele prijzen kan inzien dan kan ik het vergelijk met die van MijnDomeinEnergie (die prijzen kun je vinden in een link op hun frontpage).

MijnDomeinEnergie rekent lagere inkooptarieven dan FrankEnergie: stroom € 0,01331 en gas € 0,02316. Frank zit op € 0,0169 en € 0,0968. Vooral gas scheelt nogal veel. FrankEnergie zegt wel "Alle kosten hieronder bevatten geen (winst)marge voor ons.", maar de inkoopkosten verschillen dan toch opmerkelijk... dus dat lijkt dan ook meer marketing dan realiteit.

Vaste leveringskosten is voor beide verder gelijk.

Echter in hun voorbeeldberekening rekenen ze met een veel optimistischere "verwachte inkoopprijs" dan MijnDomeinEnerrgie, daarom kom je lager uit als je hetzelfde verbruik invult.

Maar de "verwachte inkoopprijs" is marketing en daar koop je niets voor, het gaat om de werkelijke prijs die ze hanteren.
Hier kan je het zien, rond 15.00 iedere dag de nieuwe prijzen voor de volgende dag

https://www.frankenergie.nl/goedkoop

• Cap
  • Niet online

Cap

Dank, idd exact dezelfde stroomprijzen (uurprijzen) als MijnDomeinEnergie.

(even het ex btw tarief selecteren bij beide).

https://www.mijndomein.nl/energie/energieprijschecker

https://www.frankenergie.nl/goedkoop

Prijzen voor de volgende dag (zowel uurprijzen stroom als dagprijs gas) zijn idd om 15 uur bekend, dus dat is hetzelfde.

Gasprijzen (dagprijzen) van deze twee aanbieders zijn niet helemaal hetzelfde, de afgelopen paar dagen is Frank wat goedkoper, daarvoor was MijnDomeinEnergie weer een paar dagen wat goedkoper, 24 dec was Frank weer goedkoper. De eerdere dagen volgt het elkaar dicht met MijnDomeinEnergie net iets goedkoper.

Dus blijkbaar toch een andere spotprijs. Benieuwd waar het verschil hem daar in zit.

Maar houd dus wel die "inkoopvergoeding" in de gaten, daar wordt blijkbaar mee gerommeld. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 15:57 ]

Verwijderd

Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:42:
[...]

MijnDomeinEnergie rekent lagere inkooptarieven dan FrankEnergie: stroom € 0,01331 en gas € 0,02316.
Waar kan ik die inkoopkosten ergens vinden?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 18:57
Januari is geexpireerd. Februari is de meest korte termijn nu.

https://www.barchart.com/futures/quotes/TGG22/overview

• Cap
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:27:
[...]

Waar kan ik die inkoopkosten ergens vinden?
Op de publieke site zou ik het niet weten, maar in mijn omgeving staat een tabel per uur van de dag waarbij mijn verbruik in kWh en de uitgesplitste kosten staan met o.a. leveringskosten en inkoopkosten,

Kijk ik op mijn jaarafrekening van de afgelopen 12 maanden dan zie ik ex. btw:

inkoopkosten per kWh stroom € 0.00700
inkoopkosten per m3 gas € 0.01914

oftewel € 0.00847 en € 0,02316 inc. btw

Bij elke maand, dus dat is voor het hele jaar hetzelfde gebleven.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 15:54 ]

Verwijderd

ok, net had je het over 1.3ct?

beetje onduidelijk dat dat soort kosten niet transparant gemeld wordt, en ook niet wordt meegenomen in de vergelijken tussen flex prijzen en vaste contracten.

• Cap
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:20:
ok, net had je het over 1.3ct?

beetje onduidelijk dat dat soort kosten niet transparant gemeld wordt, en ook niet wordt meegenomen in de vergelijken tussen flex prijzen en vaste contracten.
Dat is het tarief dat je kan zien op het moment dat je op de website een adres en verbruik invult, dan zie je een maandbedrag en daaronder een link naar de Prijsopbouw.

Daar zie je alle tarieven uitgesplitst, inclusief de inkoopkosten. Dat zijn de bedragen die ik eerder noemde.
Doe het zelf maar, dan zie je het zelf.

In hoeverre de inkoopkosten precies zo zullen zijn als je daar ziet durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het zou heel goed kunnen. Ik kan alleen met zekerheid zeggen wat ik het afgelopen jaar betaald heb, en dat was dus nog minder dan daar staat. :)

Het punt is verder dat die maandbedrag berekeningen bij flexibele contracten altijd indicatief zijn, de prijzen schommelen immers dagelijks dus de bedragen op zich zeggen niet zoveel, met uitzondering van de vaste belastingen en het vastrecht natuurlijk.

Maar ga er op bovenstande bedragen maar vanuit dat de inkoopkosten een zeer klein bedrag vormen t.o.v. de leverkosten en de energiebelastingen.

Het is nog altijd een stuk transparanter dan bij de meeste variabele contracten, daarbij weet je totaal niet waar de prijs op gebaseerd word en is er geen sprake van een spotprijs, inkoopkosten etc maar moet je het doen met het black box bedrag dat de leverancier je voorschotelt. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 17:56 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Nog even een tip voor iedereen die nog bij zijn huidige energieleverancier zit en niet bezig is met een overstap: check nog even je termijnbedrag vanaf januari 2022. De overheidstarieven wijzigen, maar bij mij zou het termijnbedrag hetzelfde blijven als in 2021.

De vermindering energiebelasting scheelt al ruim €20 per maand en dan nemen we de lagere tarieven op elektricteit nog niet eens mee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 31-12-2021 16:56 ]

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-11 19:29
Uniciteit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:55:
Nog even een tip voor iedereen die nog bij zijn huidige energieleverancier zit en niet bezig is met een overstap: check nog even je termijnbedrag vanaf januari 2022. De overheidstarieven wijzigen, maar bij mij zou het termijnbedrag hetzelfde blijven als in 2021.

De vermindering energiebelasting scheelt al ruim €20 per maand en dan nemen we de lagere tarieven op elektricteit nog niet eens mee. :)
Bij mijn verbruik (3500kwh 1500m3) is er een verschil van 40 euro tussen de oude en nieuwe overheids tarieven.
De nieuwe zijn goedkoper.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Uniciteit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:55:

De vermindering energiebelasting scheelt al ruim €20 per maand en dan nemen we de lagere tarieven op elektriciteit nog niet eens mee. :)
Goed opgemerkt, maar ik had ze op voorhand al naar beneden gezet want dit keer zijn de meterstanden op afstand uitgelezen (slimme meters sinds kort), en bij de jaarafrekening hebben ze nu 11 maanden i.p.v. 12 maanden bankafschrijving meegenomen, dat had ik eerst zelf onder controle. Dus dat moet ook nog even worden rechtgetrokken ;)

Ik stop nu ook met de veiligheidsmarge, zodat ik niets hoefde bij te betalen bij de eindafrekening, en probeer zo dicht mogelijk bij 0 (nul) uit te komen aan het einde van het volgende jaar, mijn tarieven staan nog één jaartje vast nu van de drie totaal.

Testing, one, two ...

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Cap Als ik op MijnDomein over heel 2021 het gemiddelde gasprijs per maand uitrekenen (∑maandtarief/12) kom ik uit op €0,54833 /m³ incl btw. Is dat hetzelfde als de dagprijs LEBA?
Het is niet helemaal zuiver want ik verbruik ruim tweederde in de maanden nov-mrt. Maar goed het is een indicatie.

Als ik verder wat gegevens invul krijg ik onderstaande bedragen te zien:
Inkoopkosten zijn €0,02316 /m³
Regiotoeslag is €0,02366 /m³
Energiebelasting is €0,43950 /m³
ODE is €0,10476 /m³
Totaal dus: €1,14/m³ incl btw afgerond en de vaste kosten buiten beschouwing gelaten.

Als dat het gemiddeld variabele gas dagtarief is in het jaar met record spotprijzen, dan valt mij dat geenszins tegen.

Mocht dat inderdaad zo zijn, dan ga ik de optie om voorlopig een variabel contract aan te gaan en ergens in het voorjaar over te stappen naar variabele dagtarieven steeds serieuzer beschouwen.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Superbeagle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 01:41:
@Cap Als ik op MijnDomein over heel 2021 het gemiddelde gasprijs per maand uitrekenen (∑maandtarief/12) kom ik uit op €0,54833 /m³ incl btw. Is dat hetzelfde als de dagprijs LEBA?
Het is niet helemaal zuiver want ik verbruik ruim tweederde in de maanden nov-mrt. Maar goed het is een indicatie.

ODE is €0,10476 /m³
Totaal dus: €1,14/m³ incl btw afgerond en de vaste kosten buiten beschouwing gelaten.

Als dat het gemiddeld variabele gas dagtarief is in het jaar met record spotprijzen, dan valt mij dat geenszins tegen.

Mocht dat inderdaad zo zijn, dan ga ik de optie om voorlopig een variabel contract aan te gaan en ergens in het voorjaar over te stappen naar variabele dagtarieven steeds serieuzer beschouwen.

Gemiddelde over heel het jaar? Prijzen zijn pas gestegen rond september, tot die tijd was het nog normaal. Kan je kijken wat de gemiddelde dagprijs was in het 4e kwartaal?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Als ik ben uitgeslapen ga ik mijn maandelijkse gasverbruik per variabele maandtarief bepalen.

Had geen zin meer om dat te doen rond dat tijdstip vannacht. :P

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 20:48

Gaat lekker! Gelukkig is het warm buiten.

American Express vraagbaak

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:12:
[Embed]

Gaat lekker! Gelukkig is het warm buiten.
Manipulatie! >:)

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:16
Ik snap niet dat die gasopslagen niet al in mei, juni gevuld zijn. Waarom zou je daarmee wachten tot de herfst?

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 01:41:

ODE is €0,10476 /m³

De mij in rekening gebrachte kale gastarieven zijn het afgelopen jaar (dec 20 t/m nov 21) onderstaand.
Dat zijn dus idd de kale LEBA inkooptarieven.
De inkoopkosten (was 1.9 cent per kuub) en energiebelastingen moeten daar dus nog bij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    ex btw  inc btw
dec 0,15627 0,18909
jan 0,19761 0,23911
feb 0,17958 0,21729
mrt 0,17085 0,20673
apr 0,19482 0,23573
mei 0,24375 0,29494
jun 0,28051 0,33942
jul 0,35234 0,42633
aug 0,42468 0,51386
sep 0,60454 0,73149
okt 0,88329 1,06878
nov 0,80715 0,97665

Het verhaal is m.i. simpel: je betaalt de laagst mogelijke kosten obv de dagprijzen.
Dat is heel mooi als de energieprijzen langdurig stabiel zijn.
Maar iemand die een langdurig contract heeft afgesloten tegen een vaste prijs in een goedkopere tijd zal natuurlijk voordeliger uit zijn ondanks de hogere (en niet transparante) opslagen die de energieleverancier in rekening brengt.
Uiteraard is dat een koe in de kont kijken. Alsof je bij aandelen zegt "je had TOEN moeten kopen". :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 01-01-2022 12:24 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

jongetje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:52:
Ik snap niet dat die gasopslagen niet al in mei, juni gevuld zijn. Waarom zou je daarmee wachten tot de herfst?
Kosten? Lang opslaan kost meer geld, en wat als je in de zomer goedkoper kan inslaan. Het is altijd een prijs / risico afweging. ;)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32
Cap schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Kosten? Lang opslaan kost meer geld, en wat als je in de zomer goedkoper kan inslaan. Het is altijd een prijs / risico afweging. ;)
Tsja. Dat is ook het blinde geloof in de markt natuurlijk. Energiemaatschappijen zijn bedrijven en die kijken naar wat voor hen de risico's zijn. Dat de burger eventueel het dubbele moet betalen of zelfs zonder komt te zitten zal ze aan de reet roesten. De overheid kan in Nederland ook niet afdwingen dat die buffer moet worden aangehouden, zoals dat in andere landen blijkbaar wel kan.

Zie ook:
https://www.volkskrant.nl...-in-vrije-markt~bcc63c48/
jongetje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:52:
Als de prijzen in mei hoog staan ten opzichte van het verleden, wacht je tot juni met inkopen. Zijn de prijzen in juni nog hoger, dan wacht je tot ze in juli wel gedaald zijn. En als dat niet gebeurt, is het al augustus etc...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jongetje
We hebben een nationale olie voorraad in de Eemshaven dus er is wel iets geregeld, alleen niet voor gas blijkbaar (los van wat in de grond zit).

• fevo-1190
  • Laatst online: 08-10 21:28
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zit tot febr. 25 vast bij eneco, maar wat is nu wijsheid om te gaan doen?

Heb geen slimme meter .
Verbruik zit op 4000kwh per jaar
1400m3 gas

Wel zonnepanelen met opbrengst rond 3500/4000 per jaar.
(Dit neem ik normaal niet mee in mijn contract)

[ Voor 43% gewijzigd door fevo-1190 op 01-01-2022 13:59 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

fevo-1190 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:58:

Heb geen slimme meter .
Verbruik zit op 4000kwh per jaar
1400m3 gas

Wel zonnepanelen met opbrengst rond 3500/4000 per jaar.
(Dit neem ik normaal niet mee in mijn contract)
Bomen, bos, ik zou een houtkachel nemen :+

Hoe moeten wij nou weten wat jij moet doen?

• fevo-1190
Indoubt schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Bomen, bos, ik zou een houtkachel nemen :+

Hoe moeten wij nou weten wat jij moet doen?
Houtkachel is uiteraard aanwezig :+

Zag laatst een hele mooie aanbieding van vattenfall voorbij komen , maar was ongeveer 1min te laat met invullen.
Nu de prijzen zo bizar hoog zijn ga ik van maandlasten 177 -> 300+ … :(
Onze energiekosten voor afgelopen maand met variabele tarieven (spot-prices) was bijna 700 euro :X
Leuk, zo'n nieuwe woning die nog aan het gas zit

De jaarrekening van onze vorige woning, gasloos en met 9 zonnepanelen, was €270,-. En daarin heb ik de welkomstbonus van €110,- nog niet meegerekend. Netto was de rekening voor het gasloze A+ label huis voor een heel jaar dus maar €160.

Wie me nog wijs maakt dat verduurzaming niet loont, is zelf niet goed wijs.

• Rsport40
Ivow85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:13:
Onze energiekosten voor afgelopen maand met variabele tarieven (spot-prices) was bijna 700 euro :X

De jaarrekening van onze vorige woning, gasloos en met 9 zonnepanelen, was €270,-. En daarin heb ik de welkomstbonus van €110,- nog niet meegerekend. Netto was de rekening voor het gasloze A+ label huis voor een heel jaar dus maar €160.

Dank u voor uw verhaal.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:07:
[...]
De mij in rekening gebrachte kale gastarieven zijn het afgelopen jaar (dec 20 t/m nov 21) onderstaand.
Dat zijn dus idd de kale LEBA inkooptarieven.
De inkoopkosten (was 1.9 cent per kuub) en energiebelastingen moeten daar dus nog bij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    ex btw  inc btw
dec 0,15627 0,18909
jan 0,19761 0,23911
feb 0,17958 0,21729
mrt 0,17085 0,20673
apr 0,19482 0,23573
mei 0,24375 0,29494
jun 0,28051 0,33942
jul 0,35234 0,42633
aug 0,42468 0,51386
sep 0,60454 0,73149
okt 0,88329 1,06878
nov 0,80715 0,97665

Het verhaal is m.i. simpel: je betaalt de laagst mogelijke kosten obv de dagprijzen.
Dat is heel mooi als de energieprijzen langdurig stabiel zijn.
Maar iemand die een langdurig contract heeft afgesloten tegen een vaste prijs in een goedkopere tijd zal natuurlijk voordeliger uit zijn ondanks de hogere (en niet transparante) opslagen die de energieleverancier in rekening brengt.
Uiteraard is dat een koe in de kont kijken. Alsof je bij aandelen zegt "je had TOEN moeten kopen". :P
Oké, ik heb de berekening opnieuw gemaakt, ditmaal met deze formule met mijn verbruiksgegevens jan-dec 2021 en jouw hierboven genoemde maandtarieven incl btw:

(∑(maandverbruik*gem.maandtarief))/∑maandverbruik

Ik kom dan uit op een gemiddeld jaartarief van €0,58363/m³.

Beschouw ik enkel de eerste 6 maanden van 2021 met ‘normale tarieven’, kom ik zelfs uit op €0,23119/m³.

Dagverbruik en dagtarief zal een nauwkeuriger jaartarief opleveren, maar vind ik voor nu te bewerkelijk.

Als ik dan de belastingen en kosten van €0,59/m³ uit mijn vorige post erbij optel dan had ik fictief over 2021 een gastarief gehad van circa €1,17/m³.

Mochten de dagprijzen in de tweede helft van 2022 normaliseren naar de tarieven pré gascrisis dan kom ik voorzichtig uit op een tarief van rond de €0,82/m³. Mis ik iets?

Vind trouwens het verschil in inkoopkosten tussen 2021 van € 0,019/m³ en € 0,023/m³ in 2022 vrij fors. Dat is een stijging van 21% of is die 1,9 cent bij jou excl btw?

• jongetje
fevo-1190 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Nu de prijzen zo bizar hoog zijn ga ik van maandlasten 177 -> 300+ … :(
Hoe kan dat nou. Je (best hoge) stroomrekening saldeer je weg met je zonnepanelen en dan houd je alleen je gas verbruik nog over. Hoe kom je dan aan 300euro?

• Rsport40
fevo-1190 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:58:

Ik zit heb ook nog een contract bij Energie Direct tot 23 Februari. De gasinkoopprijzen zijn vorige week van €188,- per megawattuur gezakt gisteren tot €69,- (en zakt waarschijnlijk vanaf maandag weer verder) . Ik was net te laat met een goedkoop Vattenfall contract, dus wacht nu gewoon tot het laatst en hoop dat de prijzen ook bij de leveranciers zakken. Ik ga nu niet paniekvoetbal spelen en een contract afsluiten voor de hoofdprijs, als ik weet dat de gasprijs in elkaar zakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 01-01-2022 14:59 ]

• fevo-1190
Rsport40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zit heb ook nog een contract bij Energie Direct tot 23 Februari. De gasinkoopprijzen zijn vorige week van €188,- per megawattuur gezakt gisteren tot €69,- (en zakt waarschijnlijk vanaf maandag weer verder) . Ik was net te laat met een goedkoop Vattenfall contract, dus wacht nu gewoon tot het laatst en hoop dat de prijzen ook bij de leveranciers zakken. Ik ga nu niet paniekvoetbal spelen en een contract afsluiten voor de hoofdprijs, als ik weet dat de gasprijs in elkaar zakt.
Ja precies die aanbieding zag ik , maar was minuut te laat.
Nou dan word het duimen. Coolblue is voor mij het voordeligst als ik nu kijk. Die gaat dan vanaf april in.

• fevo-1190
jongetje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Hoe kan dat nou. Je (best hoge) stroomrekening saldeer je weg met je zonnepanelen en dan houd je alleen je gas verbruik nog over. Hoe kom je dan aan 300euro?
Vorig jaar(2020)had ik verbruik van rond 4000kwh en met een goed jaar haal ik ook 4000kwh, maar sinds oktober 2020 heb ik pas mijn elektrische auto.
Dus zal nu wel stuk hoger zijn, maar ik neem mijn zonnepanelen niet op in mijn maand termijn.
Dus ik betaal volle maandlasten (altijd al gedaan) dus heb ik mezelf op 177€ laten staan per maand.
Vanaf volgend jaar zal mijn maandlasten voor hetzelfde 300+ zijn bij de meeste enkel coolblue zit ik vanaf april op 267€.
Dat ik terug krijg bij jaarnota dat weet ik.
Maar dat doet er nu niet toe voor mijn maandlasten ,omdat jaarlijks gezinssituaties veranderen ivm thuiswerken of andere dingen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

fevo-1190 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Vorig jaar(2020)had ik verbruik van rond 4000kwh en met een goed jaar haal ik ook 4000kwh, maar sinds oktober 2020 heb ik pas mijn elektrische auto.
Dus zal nu wel stuk hoger zijn, maar ik neem mijn zonnepanelen niet op in mijn maand termijn.
Dus ik betaal volle maandlasten (altijd al gedaan) dus heb ik mezelf op 177€ laten staan per maand.
Vanaf volgend jaar zal mijn maandlasten voor hetzelfde 300+ zijn bij de meeste enkel coolblue zit ik vanaf april op 267€.
Dat ik terug krijg bij jaarnota dat weet ik.
Maar dat doet er nu niet toe voor mijn maandlasten ,omdat jaarlijks gezinssituaties veranderen ivm thuiswerken of andere dingen.
Je gebruikt de energierekening als spaarpotje.

Met de huidige schommelende tarieven zeer onverstandig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 15:44

Onbekend

...

Ivow85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:13:

[....]

Ik heb inmiddels zoveel energiezuinige maatregelen doorgevoerd, waardoor het voor mij te duur is geworden om van het gas af te stappen.
(Het geld is het probleem niet, maar over een periode van 15 jaar is het gewoon goedkoper om nog eens mijn cv-ketel te laten vervangen en een gasprijs van 2 euro te betalen.) Hopelijk worden de gasloze alternatieven in de toekomst snel goedkoper.

Voor nu zit ik ook aan een variabel contract, en verwacht dat in augustus de contracten het meest gunstig zijn om deze voor een jaar vast af te sluiten. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Glashelder schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Je gebruikt de energierekening als spaarpotje.

Met het aantal huidige omvallende energieleveranciers zeer onverstandig.
Ftfy

Hoi!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Oké, ik heb de berekening opnieuw gemaakt, ditmaal met deze formule met mijn verbruiksgegevens jan-dec 2021 en jouw hierboven genoemde maandtarieven incl btw:

(∑(maandverbruik*gem.maandtarief))/∑maandverbruik

Ik kom dan uit op een gemiddeld jaartarief van €0,58363/m³.

Beschouw ik enkel de eerste 6 maanden van 2021 met ‘normale tarieven’, kom ik zelfs uit op €0,23119/m³.

Dagverbruik en dagtarief zal een nauwkeuriger jaartarief opleveren, maar vind ik voor nu te bewerkelijk.

Als ik dan de belastingen en kosten van €0,59/m³ uit mijn vorige post erbij optel dan had ik fictief over 2021 een gastarief gehad van circa €1,17/m³.

Mochten de dagprijzen in de tweede helft van 2022 normaliseren naar de tarieven pré gascrisis dan kom ik voorzichtig uit op een tarief van rond de €0,82/m³. Mis ik iets?

Vind trouwens het verschil in inkoopkosten tussen 2021 van € 0,019/m³ en € 0,023/m³ in 2022 vrij fors. Dat is een stijging van 21% of is die 1,9 cent bij jou excl btw?
Lijkt me een keurig bepaald gewogen gemiddelde. Wat de LEBA prijs in de toekomst gaat doen blijft natuurlijk de gok. Maar het is een maandelijks opzegbaar contract. :)

Inkoopkosten is idd de btw, zie deze reactie:
Cap schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:51:
[...]

Op de publieke site zou ik het niet weten, maar in mijn omgeving staat een tabel per uur van de dag waarbij mijn verbruik in kWh en de uitgesplitste kosten staan met o.a. leveringskosten en inkoopkosten,

Kijk ik op mijn jaarafrekening van de afgelopen 12 maanden dan zie ik ex. btw:

inkoopkosten per kWh stroom € 0.00700
inkoopkosten per m3 gas € 0.01914

oftewel € 0.00847 en € 0,02316 inc. btw

Bij elke maand, dus dat is voor het hele jaar hetzelfde gebleven.

• de Peer

de Peer

under peer review

Onbekend schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:28:
[...]
(Het geld is het probleem niet, maar over een periode van 15 jaar is het gewoon goedkoper om nog eens mijn cv-ketel te laten vervangen en een gasprijs van 2 euro te betalen.) Hopelijk worden de gasloze alternatieven in de toekomst snel goedkoper.
Dat geloof je toch zeker zelf niet :D
Hoeveel goedkoper moet het nog worden dan, met al die subsidies?
voor 1200-1800 euro heb je momenteel een Panasonic Monoblock warmtepomp, na aftrek subsidies.
Ook kun je voor 1300 euro een lucht-lucht warmtepomp (airco) installeren.

Tel uit je winst. Je gaat nu toch niet opnieuw een cv ketel installeren om nog eens 20 jaar de hoofdprijs te mogen betalen voor gas.

• Rsport40
de Peer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:35:
[...]

voor 1200-1800 euro heb je momenteel een Panasonic Monoblock warmtepomp, na aftrek subsidies.

Tel uit je winst. Je gaat nu toch niet opnieuw een cv ketel installeren om nog eens 20 jaar de hoofdprijs te mogen betalen voor gas.
Volgens mij beetje kort door de bocht. Niet iedereen woont in een A+ woning.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rsport40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Volgens mij beetje kort door de bocht. Niet iedereen woont in een A+ woning.
Je kunt ook 2 warmtepompen plaatsen, dan ben je dus het dubbele kwijt van wat ik net aangaf. Nog steeds erg goedkoop vergeleken met 15 jaar gas betalen.

Bovendien werd aangegeven "Ik heb inmiddels zoveel energiezuinige maatregelen doorgevoerd" dus ik neem aan dat het er nu qua isolatie redelijk voor staat.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:32
[...]

Dan hangt dat ding nog niet in je huis. Als je het totaalplaatje bekijkt inclusief installeren is een warmtepomp nog steeds het dubbele van een reguliere gasketel.

En daarbij komen dan ook nog de kosten om je huis op geschikt te maken waar @Rsport40 het ook over heeft. Als dat überhaupt al mogelijk is. En niet alleen qua isolatie maar ook qua ruimte. Dat heeft bij mijn stadswoning uit 1910 allerlei haken en ogen. Ik heb bij voorkeur een compact apparaat.

Daarbij geloof ik niet dat de huidige warmtepomp het einde is van de ontwikkelingen op het gebied van gasvrij wonen. Er komen betere en kleinere warmtepompen. Er komen waterstofketels. Het zou waanzin om nu mijn type huis voor tienduizenden euro's overhoop te halen terwijl het straks veel makkelijker kan.

• de Peer

de Peer

under peer review

D-e-n schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Dan hangt dat ding nog niet in je huis. Als je het totaalplaatje bekijkt inclusief installeren is een warmtepomp nog steeds het dubbele van een reguliere gasketel.

En daarbij komen dan ook nog de kosten om je huis op geschikt te maken waar @Rsport40 het ook over heeft. Als dat überhaupt al mogelijk is. En niet alleen qua isolatie maar ook qua ruimte. Dat heeft bij mijn stadswoning uit 1910 allerlei haken en ogen. Ik heb bij voorkeur een compact apparaat.

Daarbij geloof ik niet dat de huidige warmtepomp het einde is van de ontwikkelingen op het gebied van gasvrij wonen. Er komen betere en kleinere warmtepompen. Er komen waterstofketels. Het zou waanzin om nu mijn type huis voor tienduizenden euro's overhoop te halen terwijl het straks veel makkelijker kan.
Het is wel waar dat als je zelf niet handig bent, je overgeleverd bent aan aannemers die de hoofdprijs vragen. Dat is erg jammer. Daar gaat je subsidie dan aan op.
Ook kost het meestal wel meer ruimte ja, zowel binnen als buiten.

Ik denk zelf dat de warmtepomp voor de komende 20 jaar een prima oplossing is. Daarna wellicht alternatieven maar de warmtepomptechniek is voor de komende decennia erg interessant.

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

We wijken wel een beetje af van het topic. Maar voor een paar duizend euro kan ik zo'n ding wel installeren, maar daarmee krijg ik mijn huis niet warm. Om 300m³ op 20 graden te houden heb ik wel wat meer vermogen nodig dan zo'n monoblockje (deze bijvoorbeeld https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html ). Ik heb er dan 2 nodig wat zo'n 7k kost. Vervolgens 6000kWh per jaar aan elektriciteit met 50ct/kWh = € 3k per jaar.
Na 15 jaar zijn de totaalkosten dus 3k * 15 + 7k = 52k. :(

• de Peer

de Peer

under peer review

Onbekend schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:57:
[...]

We wijken wel een beetje af van het topic. Maar voor een paar duizend euro kan ik zo'n ding wel installeren, maar daarmee krijg ik mijn huis niet warm. Om 300m³ op 20 graden te houden heb ik wel wat meer vermogen nodig dan zo'n monoblockje (deze bijvoorbeeld https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html ). Ik heb er dan 2 nodig wat zo'n 7k kost. Vervolgens 6000kWh per jaar aan elektriciteit met 50ct/kWh = € 3k per jaar.
Na 15 jaar zijn de totaalkosten dus 3k * 15 + 7k = 52k. :(
Ok dus het gaat je vooral om de variabele kosten.

Ik ga er vanuit dat die 50 ct/kwh (ik heb zelfs 64ct/kwh) voor stroom tijdelijk is, dus dat 15 jaar doorrekenen is niet reëel. Terwijl een oplopende gasprijs (ook door overheidsbeleid) wel waarschijnlijk is.

Bovendien maakt het de businesscase voor zonnepanelen nóg aantrekkelijker. Mijn energierekening is nu negatief (160€ / maand)

Bovendien betaal je geen gas vastrecht meer als je van het gas af bent, en geen cv ketel onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-01-2022 17:57 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Onbekend 6000 kWh elektrisch vervangt 3000 m³ gas, dus ik ga er van uit dat dat je ongeveer verbruik is :)
Niets doen kost je dus met €2/m³ in 15 jaar €90.000.
Die €2/m³ hoort ongeveer bij je aanname van €0,50/kWh, huidige belastingverhouding en een gascentrale met 50% rendement.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Onbekend

Onbekend

...

Proton_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:08:
@Onbekend 6000 kWh elektrisch vervangt 3000 m³ gas, dus ik ga er van uit dat dat je ongeveer verbruik is :)
Niets doen kost je dus met €2/m³ in 15 jaar €90.000.
Die €2/m³ hoort ongeveer bij je aanname van €0,50/kWh, huidige belastingverhouding en een gascentrale met 50% rendement.
Nee, mijn jaarverbruik is 750m³ gas omdat er alleen gestookt wordt wanneer een ruimte in gebruik is. Ik heb totaal bijna 30kWh aan radiatoren hangen zodat ik ruimtes snel op temperatuur krijg, en ik maak dus gebruik dat de cv-ketel zoveel piekvermogen kan leveren.
Een warmtepomp kan maar een veel kleiner vermogen leveren waardoor er anders (en langer) gestookt moet worden met een hoger energieverbruik tot gevolg.

Zonnepanelen zijn beperkt een optie vanwege het dakkapel en er kunnen 5 (misschien 6) panelen worden geplaatst op zuid-oost. (Op noord-west is het rendement veel te laag, vanwege schoorstenen en dakkapellen.)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Onbekend schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Nee, mijn jaarverbruik is 750m³ gas omdat er alleen gestookt wordt wanneer een ruimte in gebruik is. Ik heb totaal bijna 30kWh aan radiatoren hangen zodat ik ruimtes snel op temperatuur krijg, en ik maak dus gebruik dat de cv-ketel zoveel piekvermogen kan leveren.
Een warmtepomp kan maar een veel kleiner vermogen leveren waardoor er anders (en langer) gestookt moet worden met een hoger energieverbruik tot gevolg.

Zonnepanelen zijn beperkt een optie vanwege het dakkapel en er kunnen 5 (misschien 6) panelen worden geplaatst op zuid-oost. (Op noord-west is het rendement veel te laag, vanwege schoorstenen en dakkapellen.)
Kleine tip.
Verdiep je in een warmtepomp. Hoe werkt zo'n apparaat,rendement. Wat je nu allemaal roept.

Slaat helemaal nergens op.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
[...]

Beetje kortzichtig, maar als je denkt dat het zo is vooral zo doorgaan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Onbekend Om van 750 m³ gas naar 6 MWhe te gaan praat je over COP 1. In je spreadsheet staat dus helemaal geen warmtepomp maar een batterij straalkacheltjes. Die zijn veel goedkoper in aanschaf (€5/kW) maar je zult een 3x50A aansluiting moeten hebben om 30 kW af te kunnen fakkelen, inderdaad vrij duur.
Als je serieuze input wil hebben over wat voor jou een realistisch gasloos-plan kan zijn (ik vermoed dat multi-split wel eens goed zou kunnen werken), post je het beste een link naar een gedetailleerd eigen topic :)
Met je huidige berekeningen kan je in ieder geval geen zinnige keuze maken.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Als je je woning warm kunt houden met 750 m³ excl tapwater dan komt dat overeen met 750 m³ * 9,769 = 7327 kWh.

Uitgangspunt is dat jouw ketel 90% daarvan omzet in nuttige warmte dus 7327 kWh * 0,9 = 6594 kWh.

Voor een beetje Lucht/Water warmtepomp(wp) kun je rekenen met een COP van 4. Dus uit 1 kWh elektrische energie haalt de wp 4 kWh aan warmte. De wp verbruikt dus 6594 kWh / 4 = 1649 kWh aan elektriciteit.

Op basis van jouw tarieven kost warmte met cv-ketel dus 750 m³ * € 2/m³ = € 1500.
Dezelfde warmte met een warmtepomp kost dus 1649 * € 0,5/kWh = € 825

Met een inhoud van 300 m³ en uitgangspunt hoogte van 2,5 m kom ik uit op 120 m² oppervlakte. Delen we jouw benodigde warmte hiermee komen we uit op 6594 kWh / 120 m² = 55 Watt/m².

Op basis van de tweede tabel hier gaan we veilig zitten en pakken 1634 vollasturen.

Je hebt dus nodig een warmtepomp met een vermogen van 6594 kWh / 1634 = 5 kW naar boven afgerond.

[ Voor 16% gewijzigd door Superbeagle op 01-01-2022 20:22 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
[...]

Even serieus, ik heb een woning uit 2002 met een a label. Verbruik gas is ongeveer 1300 kuu
per jaar wat kan ik volgens jou doen om van het gas af te komen? Hoeveel zou ik bijv. Moeten investeren om helemaal van het gas af te gaan?

• ArcticWolf
  • Niet online
Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Even serieus, ik heb een woning uit 2002 met een a label. Verbruik gas is ongeveer 1300 kuu
per jaar wat kan ik volgens jou doen om van het gas af te komen? Hoeveel zou ik bijv. Moeten investeren om helemaal van het gas af te gaan?
24 zonnepanelen, een flinke thuis batterij en een hoge temperatuur warmtepomp... 50.000 euro? }:O

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
ArcticWolf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:16:
[...]

24 zonnepanelen, een flinke thuis batterij en een hoge temperatuur warmtepomp... 50.000 euro? }:O
Tja dat wordt dan weer een nieuwe cv ketel van 1500 euro ben ik bang

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Figo112 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Tja dat wordt dan weer een nieuwe cv ketel van 1500 euro ben ik bang
Ik zou eens een berekening laten maken. Kun je panelen plaatsen?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
de Peer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:03:

Ik ga er vanuit dat die 50 ct/kwh (ik heb zelfs 64ct/kwh) voor stroom tijdelijk is, dus dat 15 jaar doorrekenen is niet reëel. Terwijl een oplopende gasprijs (ook door overheidsbeleid) wel waarschijnlijk is.
mijn glazen bol zegt dat er best een aantal elektriciteitscentrales zijn die werken op aardgas en dat de overheid het verlies aan gasbaten en bijvoorbeeld de accijns op benzine linksom dan wel rechtsom komt halen. O.a. via extra belasting op elektra.

Verder moet je ook niet gek opkijken als er een zonnepanelen belasting of iets anders debiels in die trend komt. Dat hoeft nergens op te slaan en ook niet waar te zijn, maar ze hoeven alleen maar een verhaal op te hangen in de trend van 'meer zonnepanelen = meer overbelasting door terugleveren dus daar moet voor worden gecompenseerd'. Beetje zoals de regenwaterbelasting in Belgie of de ramen belasting van vroeger in good old Engeland. Zonder glazen bol kan je wel wat sommetjes maken maar ik denk dat de prijzen tijdens de transitie naar elektra behoorlijk onvoorspelbaar zijn.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Figo112 zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp/gasloos te maken :)
Maak ff en eigen topic (in DED) als je serieus advies wil.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
leecher schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Verder moet je ook niet gek opkijken als er een zonnepanelen belasting of iets anders debiels in die trend komt.
In Belgie is er toch al een belasting op zonnepanelen? Er valt wel wat voor te zeggen: opslag van energie kost geld, en het net als opslag gebruiken moet ook betaald worden. Nu wordt het door iedereen gedragen, en de kosten ervan zullen niet afnemen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:43:
@Figo112 zonnepanelen hebben niets met een warmtepomp/gasloos te maken :)
Maak ff en eigen topic (in DED) als je serieus advies wil.
Tuurlijk wel, zonder stroom kan je die warmtepomp niet draaien?

Een collega van mij heeft een gasloos huis, heeft toch minstens 24 panelen en een fikse batterij nodig om die HT warmtepomp draaiende te houden.

Kan vast goedkoper dan 50k, maar een HT pomp en batterij zijn toch al ca. 35.000 euro.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ArcticWolf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Tuurlijk wel, zonder stroom kan je die warmtepomp niet draaien?

Een collega van mij heeft een gasloos huis, heeft toch minstens 24 panelen en een fikse batterij nodig om die HT warmtepomp draaiende te houden.

Kan vast goedkoper dan 50k, maar een HT pomp en batterij zijn toch al ca. 35.000 euro.
Een batterij is toch nog geen serieuze oplossing. Ik had vorige week een dag dat ik 105 kWh verbruikte.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf
Nee, zeker met salderen is inkopen of verkopen dezelfde prijs.
En het afbouwen daarvan gaat dermate langzaam dat het voor de berekening helemaal niet uitmaakt.
Bovendien is de gelijktijdigheid van solar en warmtepomp bedroevend.
Je kunt dan beter aandelen in een windpark nemen :)

Zonnepanelen zijn met of zonder warmtepomp een even goed idee ;)

Pagina: 1 ... 35 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4