Ik zit zelf in een gasloze nieuwbouwwoning vol met zonnepanelen. Ik lever ongeveer 2.500 - 3.000 kWh per jaar terug.eline07862 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:16:
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen. Vanuit de goed geïsoleerde koopwoning met 20 zonnepanelen op het dak wordt dan al snel het vingertje gewezen "goh wat verbruiken mensen toch veel" en "één warme kamer is toch voldoende, doe niet zo verwend".
De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen. Een koopwoning hebben is een luxe dat een substantieel deel van Nederland niet heeft en dat deel wordt alleen maar groter met de huidige woningmarkt. Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.
Ik wilde toch een poging doen even een spiegel voor te houden wat betreft het beoordelingskader. Niet iedereen zit in een positie vanuit een koopwoning maar hopelijk wonen we nog wel in een land waarbij het niet normaal is om na een 40-urige werkweek thuis te komen in een huis waar je de verwarming niet aan durft te zetten vanwege de kosten.
Ik snap het allemaal wel hoor. Ik merk echter bij mijn eigen puber dochters dat warme kleding aantrekken niet echt gebeurt maar wel zeuren dat het koud is. De thermostaat staat hier 24 uur per dag op 21 graden (vloerverwarming). 20 Graden is voor mij voldoende alleen mijn vrouw vindt dat te koud.
In mijn vorige woning (1972) hadden wij de kachel boven nooit aan. Daar gingen de kinderen gewoon zonder morren huiswerk maken, beetje verwende pubers zijn het geworden (vind ik).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
/f/image/usV8trsEVoCGKaRTNDd7EP61.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iHBEzrmmL7ADr1erfe7tqrkk.jpg?f=fotoalbum_large)