Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 34 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.275 views

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:11
eline07862 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:16:
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen. Vanuit de goed geïsoleerde koopwoning met 20 zonnepanelen op het dak wordt dan al snel het vingertje gewezen "goh wat verbruiken mensen toch veel" en "één warme kamer is toch voldoende, doe niet zo verwend".

De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen. Een koopwoning hebben is een luxe dat een substantieel deel van Nederland niet heeft en dat deel wordt alleen maar groter met de huidige woningmarkt. Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.

Ik wilde toch een poging doen even een spiegel voor te houden wat betreft het beoordelingskader. Niet iedereen zit in een positie vanuit een koopwoning maar hopelijk wonen we nog wel in een land waarbij het niet normaal is om na een 40-urige werkweek thuis te komen in een huis waar je de verwarming niet aan durft te zetten vanwege de kosten.
Ik zit zelf in een gasloze nieuwbouwwoning vol met zonnepanelen. Ik lever ongeveer 2.500 - 3.000 kWh per jaar terug.

Ik snap het allemaal wel hoor. Ik merk echter bij mijn eigen puber dochters dat warme kleding aantrekken niet echt gebeurt maar wel zeuren dat het koud is. De thermostaat staat hier 24 uur per dag op 21 graden (vloerverwarming). 20 Graden is voor mij voldoende alleen mijn vrouw vindt dat te koud.

In mijn vorige woning (1972) hadden wij de kachel boven nooit aan. Daar gingen de kinderen gewoon zonder morren huiswerk maken, beetje verwende pubers zijn het geworden (vind ik).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Terug ontopic dan maar. ;)
...Het enige dat de gasprijs echt structureel lager kan brengen, is volgens Van Cleef extra gas uit Rusland. "En dan nog blijft de prijs in heel 2022 hoger met bijna lege voorraden die deze zomer rap gevuld moeten worden om volgend jaar niet in hetzelfde scenario te belanden", waarschuwt de econoom van ABN AMRO.
https://www.deaandeelhoud...ik-gasprijs-blijft-dalen/

Als de gasprijs te veel zakt varen die LNG-schepen weer stilletjes door naar Azië en Putin lijkt voorlopig nog geen water bij de wijn te willen doen.

Degenen die een daling van de gasprijs verwachten dit voorjaar zouden weleens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Blij dat ik op de valreep nog een relatief gunstig 3-jarig contract heb kunnen afsluiten. Wij kijken in het voorjaar van 2023 wel verder.

[ Voor 11% gewijzigd door Superbeagle op 27-12-2021 14:27 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen.

De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen.

Ik wilde toch een poging doen even een spiegel voor te houden wat betreft het beoordelingskader. Niet iedereen zit in een positie vanuit een koopwoning maar hopelijk wonen we nog wel in een land waarbij het niet normaal is om na een 40-urige werkweek thuis te komen in een huis waar je de verwarming niet aan durft te zetten vanwege de kosten.
Je zit hier op tweakers, niet op het viva of wat dan ook forum. Hier zitten vooral mensen die "slim" (denken) te zijn, en naar oplossingen "tweaken" zoeken om een of ander vooral technisch probleem op te lossen, of daar interesse in hebben. Dus hou daar ook rekening mee. En (helaas) vaak zijn dat niet de mensen aan de onderkant van de maatschappij, ik denk dat die conclusie wel terecht is, waardoor huiseigenaren waarschijnlijk ook wel over vertegenwoordigt zijn.

Ik ben zelf al jaren bezig (Ook huiseigenaar en met technische achtergrond) om mijn vaste lasten te verminderen, zodat ik in de toekomst mezelf kan blijven onderhouden. Ik denk dat veel mensen deze hoge gasprijzen wel aan zagen komen, maar ik had het niet zo snel en extreem verwacht.

Onze regering vind dat wij van het Gronings gas af moeten, totaal slecht beleid, had die mensen daar een ruimhartige vergoeding gegeven voor hun schade, dan hadden ze misschien wel geroepen dat we gas moesten blijven gebruiken... De gasprijs indirect opdrijven (want de korting is op elektriciteit) is het makkelijkste instrument om mensen te bewegen om van het gas af en gaan, als ze dat al kunnen.

Ik heb te doen met hardwerkende mensen die niet de mogelijkheden hebben om een huis te kopen. Ik was ooit 1 van hen. Ik heb het GELUK dat ik daar uit ben gekomen, niet vanzelf maar ook door keihard werken en lange werkweken te maken. Ik sta dan ook achter het principe dat arbeid meer moet lonen.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
CornermanNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:42:
[...]

Moet je wel over voldoende inkomen en dus leencapaciteit beschikken om te kunnen lenen. Laat nou net het deel van de bevolking dat last heeft van deze volatiele markt het deel te zijn dat dat niet heeft. En vaak ook nog een woonsituatie heeft waarbij dat niet kan.

Laten we nu eens afstappen van de individuele oplossingen zoeken voor alle problemen, en kijken naar waar het probleem echt ligt. Ongereguleerde , of slecht gereguleerde markten waarbij het idee was dat de markt altijd naar de goedkoopste prijs gaat door de marktefficientie. We hebben nu gezien dat deze markt vooral beheerst is door een paar grote en de rest zijn de cowboys die met het geld en het risico van hun klanten lekker aan het speculeren zijn geslagen op de energie markt.

En zich door gebrek aan regels kunnen verschuilen achter, dit heb ik niet zien aankomen. We moeten gewoon naar een systeem waarbij dit soort essentiele zaken niet meer sec wordt overgelaten aan de markt. Er is prima plaats voor een markt , maar een die gewoon uitgaat van het feit dat het een vitale infrastructuur is.

Nu kan iedere marketing cowboy een energie maatschappij beginnen. En het resultaat hebben we gezien.
Maar dat is toch met alles zo in het leven? Je moet over een computer beschikken om hier op het forum te zitten.

Ook worden er in sommige gemeentes zogenaamde groene leningen / duurzaamheidsleningen beschikbaar gesteld. Wellicht is de gemeente bereidwillig om mee te denken in de leencapaciteit. Je maandlasten gaan immers naar beneden. Dat bedrag zou je kunnen gebruiken als aflossing van je lening..
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen. Vanuit de goed geïsoleerde koopwoning met 20 zonnepanelen op het dak wordt dan al snel het vingertje gewezen "goh wat verbruiken mensen toch veel" en "één warme kamer is toch voldoende, doe niet zo verwend".

De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen. Een koopwoning hebben is een luxe dat een substantieel deel van Nederland niet heeft en dat deel wordt alleen maar groter met de huidige woningmarkt. Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.

1: zeker in het geval er maar één kind is, is huiswerk maken in de woonkamer ook een optie. Of even de verwarming op de slaapkamer er bij aan op het moment dat er daar daadwerkelijk iemand huiswerk aan het maken is. Dat is wat anders dan de praktijk in veel huishoudens waarbij de puberkamers 24/7 warm gestookt worden zodat ze er nadat hun huiswerk af is nog de hele avond lekker kunnen chillen, gamen, snapchatten, tiktokken etc.

2: als je in een sociale huurwoning woont, hoef je al lang zelf je verhuurder niet te dwingen om iets aan duurzaamheid te doen. De overheid heeft daarvoor al dwingende regels opgelegd. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat toevallig jouw complex als één van de laatste aan de beurt is. Dan heb je op de korte termijn wel pech, maar is dat als je niet veel te besteden hebt des te meer reden om de eenvoudige, gratis en bijna gratis bespaartips zo veel mogelijk op te volgen.

3: ik ben onlangs verhuisd. Met veel geluk en spaargeld bij elkaar schrapen kocht ik in 2015 een kluswoning met energielabel G. 2021 had die woning label A+. Inkomen iets onder modaal, de verduurzaming die ik vanaf 2016 heb ingezet is met een duurzaamheidslening bekostigd. Rente + aflossing was ongeveer gelijk aan de energierekening die ik in 2015 had. Afgelopen jaar was de energierekening nog maar 190 euro. Let wel: 190 euro voor een heel jaar!

Voor onze huidige 'nieuwe' woning bedraagt het voorschot al 250 euro per maand. Maar ook nu gaan we 'gewoon' weer verduurzamen. Daarvoor hebben we dit keer in de hypotheek een bouwdepot op kunnen nemen.

Vanuit de overheid zijn er al genoeg stappen gezet en handreikingen gedaan om verduurzaming echt betaalbaar te maken. Maar als je dan in wijken uit de jaren 80 of ouder ziet bij hoeveel koopwoningen er bijvoorbeeld nog sprake is van (grotendeels) enkel glas in houten kozijnen, dan is dat best bedroevend en heeft dat veelal niets met betaalbaarheid te maken. Maar met verkeerde prioriteiten, geen interesse en verkeerde ideeën van wat 'goed' geïsoleerd is.
Al vanaf begin jaren 80 is het belang van 'isolatieglas' bekend. 40 jaar subsidies en campagnes en nog is er veel enkelglas te vinden. Het gaat er bij mij niet in dat er zo ontzettend veel koopwoningen zijn waar afgelopen 40 jaar nooit iemand gewoond heeft die voldoende financiële middelen had om dat enkelglas te vervangen. Dat kost namelijk echt de wereld niet. In 40 jaar twee keer een vakantie overslaan en het hele huis was voorzien van het op dat moment gangbare isolatieglas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:01:
Even voor mijn situatie, hoekhuis, 5 personen, 220 m2.

Gemiddeld verbruik gas (m3)
Vooroorlogs -> 2570 m3
Bouw jaren '90 -> 1720 m3
Jaren '00-'14 -> 1470 m3

Niet zo gek dus als je 1500m3 verstookt.

PS:
Dit waren oude cijfers uit 2016, nieuwe verbruikscijfers 2020

Vooroorlogs: 2330 m3
bouw '92-'06: 1600 m3
bouw '06-'13: 1450 m3

Wel iets lager, maar niet veel.
Als je vindt dat je een ver bovengemiddeld oppervlak moet warmhouden, ja dan zal je ook veel gas moeten verstoken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
lonehitman schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:45:
[...]

Maar dat is toch met alles zo in het leven? Je moet over een computer beschikken om hier op het forum te zitten.

Ook worden er in sommige gemeentes zogenaamde groene leningen / duurzaamheidsleningen beschikbaar gesteld. Wellicht is de gemeente bereidwillig om mee te denken in de leencapaciteit. Je maandlasten gaan immers naar beneden. Dat bedrag zou je kunnen gebruiken als aflossing van je lening..
Absoluut er zijn allerlei oplossingen mogelijk voor het acuut ontstane probleem. Het zou wenselijk zijn om vooraf, bij het bepalen van een regels voor de vrije markt zaken op te lossen.

Het gaat namelijk puur om het verplaatsen van het risico naar het individu. Zonder dat dat individu zichzelf daar voldoende tegen kan wapenen en verzekeren. En het treft altijd de zwakkeren die de piekbelasting niet op kunnen vangen.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:45:
[...]

Ietwat onderbelicht als duurzame optie zijn voorzetramen. Wellicht interessant voor huurders met enkelglas?
Wordt vooral toegepast bij monumenten.

Willekeurige leverancier:
https://isoglas.nl/warmte-isolatie/uitleg-voorzetramen/
Bij iig mijn verhuurder staan 'voorzetramen binnen' in de 'mag niet' kolom van woningaanpassingen 😐

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 19:39
Cap schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:11:
@Cobb heb je geen spouwmuur en geen mogelijkheid tot plaatsen HR++ beglazing, en geen ongeïsoleerd plat of schuin dak?
Allemaal al afgetikt. met de verwarming op 19 en uit de op andere verdiepingen is ons verbruik nog altijd 1500kuub.
Alleen de vloer zou nog beter kunnen (daar ligt nu 5 cm eps tegenaan) maar sommige liggen los en het sluit niet goed aan. Ik heb alleen hoog grondwater (50cm) daar staan dus het is daar nooit droog.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:25
Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.
Er zou toch verbetering aan moeten komen:
https://www.ad.nl/wonen/s...el-verduurzaamd~a2fc1fa0/

Het is alleen de vraag wanneer je aan de beurt bent. Vriendin van mij zit in sociale huurwoning en heeft al paar jaar muurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie en 10 zonnepanelen. Energielabel A.

• Cap
  • Niet online

Cap

dragon2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:06:
[...]

Bij iig mijn verhuurder staan 'voorzetramen binnen' in de 'mag niet' kolom van woningaanpassingen 😐
Als ik nog lang van plan was in die woning te blijven zitten en het verbruik giert de pan uit dan zou ik me daar weinig van aantrekken.

Als het houten ramen zijn kan je voor vertrek die kleine gaatjes die nodig zijn voor voorzetramen aan de binnenzijde wel vullen en er een verfje overheen doen, klaar.

Er wordt ook wel gewerkt met oplossingen op het kozijn, daar plaats je met een minimaal aantal schroeven een paar latten op en dan gaan de voorzetramen zelf in de latten. De vensterbank zit dan als het ware tussen het ruit en het voorzetraam. Isoleert geluid ook als een dolle met die dikke spouw. :)

YouTube: Belned - Systemen voor historische gebouwen

De schroefgaatjes daargelaten, waar je vooral op moet letten is vochtproblemen. Dat betekent in de wat minder droge ruimtes (badkamer en vaak ook slaapkamer) dat het voorzetraam hermetisch afgesloten moet zijn of juist wat ventileren middels gaatjes naar buiten. Daar gaat het vaak fout met voorzetramen aan de binnenzijde.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:55
Trichoglossus schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:17:
[...]

Er zou toch verbetering aan moeten komen:
https://www.ad.nl/wonen/s...el-verduurzaamd~a2fc1fa0/

Het is alleen de vraag wanneer je aan de beurt bent. Vriendin van mij zit in sociale huurwoning en heeft al paar jaar muurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie en 10 zonnepanelen. Energielabel A.
Vraag me af hoe ze dat regelen. Bij mij kwam een tijdje terug iemand langs om het energielabel te beoordelen. De man nam wat maten van het huis op en maakte wat foto's en dat was het. Zal me ook niet verbazen als ze er gewoon een hoger label op plakken dan het is :X
Maar het zou mooi zijn als er vooruitgang komt. Nu ook met deze prijzen. 3miljard (+extra voor minima?) eenmalige compensatie wat eerder ook mooi in isolatie had gekund. Maargoed, nederlandse politiek en vooruitkijken tegenwoordig.. Mss wat te makkelijk gedacht, maartoch.

• Mutatie
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mutatie op 27-12-2021 23:23 ]

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vloerisolatie moet ik toch eens naar kijken, op de grond in de hoek van mijn kamer (vrije hoek van geschakelde rijtjeswoning) was het echt ijskoud, bijna alsof er een koude wind onder mijn TV meubel vandaan kwam.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Mutatie schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:21:
[...]

Vraag me af hoe ze dat regelen. Bij mij kwam een tijdje terug iemand langs om het energielabel te beoordelen. De man nam wat maten van het huis op en maakte wat foto's en dat was het. Zal me ook niet verbazen als ze er gewoon een hoger label op plakken dan het is :X
Maar het zou mooi zijn als er vooruitgang komt. Nu ook met deze prijzen. 3miljard (+extra voor minima?) eenmalige compensatie wat eerder ook mooi in isolatie had gekund. Maargoed, nederlandse politiek en vooruitkijken tegenwoordig.. Mss wat te makkelijk gedacht, maartoch.
In Duitsland hebben ze al langer een energieausweis. Ben je als verhuurder ook verplicht anders boete.

Bij ons kwam iemand langs. Die controleerde glas, wilde de bouwtekeningen en maakte foto’s van de aangebrachte isolatie die niet op tekeningen stond. En wij moesten daar factuur voor laten zien.

Hier in Nederland kon je voor 2 euro zelf je certificaat aanvragen.

• Cap
  • Niet online

Cap

Rofdof schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:42:
[...]

Bij ons kwam iemand langs. Die controleerde glas, wilde de bouwtekeningen en maakte foto’s van de aangebrachte isolatie die niet op tekeningen stond. En wij moesten daar factuur voor laten zien.

Hier in Nederland kon je voor 2 euro zelf je certificaat aanvragen.
Dat laatste ging in Nederland ook gepaard met het opsturen van de facturen en maken van foto's van: de etiketten van het isolatiemateriaal, het aanbrengen van de isolatie en de aangebrachte isolatie. Althans de laatste paar jaar, ik spreek uit ervaring. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 28-12-2021 11:52 ]

• Rofdof
Cap schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:51:
[...]

Dat laatste ging in Nederland ook gepaard met het opsturen van de facturen en maken van foto's van: de etiketten van het isolatiemateriaal, het aanbrengen van de isolatie en de aangebrachte isolatie. Althans de laatste paar jaar, ik spreek uit ervaring. :)
Ik heb dat in december 8x gedaan en er was eentje die foto’s van tekst in glas wilde. Ik had geen zin om naar de huurder te gaan dus heb foto van mijn eigen glas gemaakt.
Cap schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:51:
[...]

Denk je echt dat voor die 2 euro iemand serieus kijkt of de facturen en foto's in overeenstemming zijn met je opgave van hoe het huis geïsoleerd is? Voor 2 euro inclusief BTW kan een "deskundige" ongeveer één tot anderhalve minuut aan jouw 'dossier' besteden. Das in praktijk niet meer dan stempeltje erop, aanmelden bij de landelijke database en door naar de volgende. Zonder enige vorm van controle. Fraude is dus zo gepleegd. Vooral omdat je heel makkelijk foto's kan bijvoegen van andere panden.

Sinds dit jaar moet er wel daadwerkelijk een deskundige op bezoek bij het huis waarvoor een label wordt aangevraagd en wordt daadwerkelijk eea bekeken.

• Rofdof
Ivow85 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:43:
[...]

Denk je echt dat voor die 2 euro iemand serieus kijkt of de facturen en foto's in overeenstemming zijn met je opgave van hoe het huis geïsoleerd is? Voor 2 euro inclusief BTW kan een "deskundige" ongeveer één tot anderhalve minuut aan jouw 'dossier' besteden. Das in praktijk niet meer dan stempeltje erop, aanmelden bij de landelijke database en door naar de volgende. Zonder enige vorm van controle. Fraude is dus zo gepleegd. Vooral omdat je heel makkelijk foto's kan bijvoegen van andere panden.

Sinds dit jaar moet er wel daadwerkelijk een deskundige op bezoek bij het huis waarvoor een label wordt aangevraagd en wordt daadwerkelijk eea bekeken.
Voor elke afgegeven label kregen die bureautjes dacht ik wel een vergoeding van de overheid.
Die 2 euro was dus alleen om zoveel mogelijk mensen binnen te hengelen. Stel dat je 10 per dag pakt en je krijgt 50 euro per aanvraag van de overheid dan is dat goede business want die rapporten zijn dus echt helemaal niks waard. (Ja je bent 10 jaar van het gezeik af). Weer een dikke faal van de overheid.

• Cap
  • Niet online

Cap

Ivow85 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:43:
[...]

Nee natuurlijk verwacht ik dat niet. :)

Hoewel onze "enkele euro's" deskundige (was iets meer dan 2 euro geloof ik) in zijn reacties er wel blijk van gaf echt alle documenten ingezien te hebben en ons nog feliciteerde met de goede aanlevering omdat hij dat zelden tegen kwam en vaak meermaals achter meer info aan moest voordat ie kon goedkeuren. Vervolgens kregen we ook nog tips hoe we eventueel nog verder zouden kunnen komen met o.a. zonnepanelen en hij had zelfs al voorgerekend hoeveel we er minimaal nodig hadden voor een A-label. Maar goed, wij troffen het net met die ingenieur, toch een lange inhoudelijke mailwisseling voor een paar euro.

Fraude is zeker zo gepleegd. Voor het aanvragen van de ISDE subsidie bij de overheid geldt dat ook, maar die medewerker was ook heel nauwkeurig en bleef om alle mogelijke bewijzen vragen voordat ze overging tot goedkeuring. Dus ze doen vaak wel hun best.
Klopt, maar ook daar heb ik o.a. in dit topic en tv-uitzendingen al het een en ander over gezien, het is maar net welke deskundige je treft en de toegekende labels en adviezen kunnen enorm verschillen.

• Rofdof
Cap schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:28:
[...]

Nee natuurlijk verwacht ik dat niet. :)

Hoewel onze "enkele euro's" deskundige (was iets meer dan 2 euro geloof ik) in zijn reacties er wel blijk van gaf echt alle documenten ingezien te hebben en ons nog feliciteerde met de goede aanlevering omdat hij dat zelden tegen kwam en vaak meermaals achter meer info aan moest voordat ie kon goedkeuren. Vervolgens kregen we ook nog tips hoe we eventueel nog verder zouden kunnen komen met o.a. zonnepanelen en hij had zelfs al voorgerekend hoeveel we er minimaal nodig hadden voor een A-label. Maar goed, wij troffen het net met die ingenieur, toch een lange inhoudelijke mailwisseling voor een paar euro.

Fraude is zeker zo gepleegd. Voor het aanvragen van de ISDE subsidie bij de overheid geldt dat ook, maar die medewerker was ook heel nauwkeurig en bleef om alle mogelijke bewijzen vragen voordat ze overging tot goedkeuring. Dus ze doen vaak wel hun best.

[...]

Klopt, maar ook daar heb ik o.a. in dit topic en tv-uitzendingen al het een en ander over gezien, het is maar net welke deskundige je treft en de toegekende labels en adviezen kunnen enorm verschillen.
Dan was dat een heel enthousiast persoon met lol aan zijn werk.
Maar zo hoort het eigenlijk wel. In Dld betaalde ik dacht ik 150 ex btw. Daar zat wel een redelijk onderbouwd rapportje bij.

Met die isde fraude snap ik. Wij hadden paar dingen gedaan waaronder glas en wtw. Toen was dat jaar de subsidie op…. Daar maak ik zelf wel ff een factuur van. (Ik plaats nog ff een WiFi module en lever hem dan op aan mijn broertje :+)

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-11 17:53

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Vandaag weer een nieuwe prijslijst gekregen van Energie direct.

Per 19-11-2021 kreeg ik het volgende:

Electra all in : € 0,40267 / kWh normaal
Electra all in : € 0,35427 / kWh dal

Gas all in : € 1,56497 / m³

Per 1-1-2022 is de variabele contract:

Electra all in : € 0,52913 / kWh normaal
Electra all in : € 0,48073 / kWh / kWh dal

Gas all in : € 2,23817 / m³

Wat een boeven.... een geluk, per 1-1-2022 stap ik over op Vattenfall waarbij gas 1,18 euro is :) (+ 0.02 euro cent....)

Jamesbond007uk

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:18
Ik heb wellicht compleet verkeerd gekeken, maar ik heb eens zitten kijken naar energieprijzen in Belgie.
Die hebben ook aardgas, en natuurlijk ook stroom. Maar nergens kom ik de prijzen tegen die we hier hebben (en ik heb volgens mij echt gekeken naar de prijzen zonder belasting).

Iemand enig idee hoe dat kan?

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Volgens mij zijn we straks zo door ons gas geen of niet?
https://gas.kyos.com/gas/nl

• Mutatie
jamesbond007uk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:23:
Vandaag weer een nieuwe prijslijst gekregen van Energie direct.

Per 19-11-2021 kreeg ik het volgende:

Electra all in : € 0,40267 / kWh normaal
Electra all in : € 0,35427 / kWh dal

Gas all in : € 1,56497 / m³

Per 1-1-2022 is de variabele contract:

Electra all in : € 0,52913 / kWh normaal
Electra all in : € 0,48073 / kWh / kWh dal

Gas all in : € 2,23817 / m³

Wat een boeven.... een geluk, per 1-1-2022 stap ik over op Vattenfall waarbij gas 1,18 euro is :) (+ 0.02 euro cent....)
Hoedan, ik kreeg van energie direct vanaf dec. een prijs van ongeveer 1,11. En nog geen verdere verhoging.

Een kameraad is afgelopen zomer verhuist. Volgens de woningbouw energie label C. Tijdens de verhuizing kwam er ook iemand om het label opnieuw te beoordelen (ook wat maten nemen en fotos maken), zonder aanpassingen is het nu label B geworden.
Zijn de eisen voor verschillende labels veranderd oid?

Mijn huis heeft ook label B gekregen (geen idee wat het er voor was) Kleine aanleunwoning, alles begane grond woonkamer keuken in 1. Doe ik redelijk zuinig dan heb ik een verbruik van ongeveer 1200m³

[ Voor 8% gewijzigd door Mutatie op 28-12-2021 18:54 ]

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-11 17:53

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Mutatie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:45:
[...]

Hoedan, ik kreeg van energie direct vanaf dec. een prijs van ongeveer 1,11. En nog geen verdere verhoging.

Een kameraad is afgelopen zomer verhuist. Volgens de woningbouw energie label C. Tijdens de verhuizing kwam er ook iemand om het label opnieuw te beoordelen (ook wat maten nemen en fotos maken), zonder aanpassingen is het nu label B geworden.
Zijn de eisen voor verschillende labels veranderd oid?
Per 1-1-2022 heb ik een variabele contract. Op 19-11 gaf men de prijzen per 1-1-2022 aan,echter vandaag is het weer aangepast.....

In ieder geval dat doet men met de druk op de knop ;w

Jamesbond007uk

• Mutatie
jamesbond007uk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:51:
[...]

Per 1-1-2022 heb ik een variabele contract. Op 19-11 gaf men de prijzen per 1-1-2022 aan,echter vandaag is het weer aangepast.....

In ieder geval dat doet men met de druk op de knop ;w
Ik heb al jaren variabel bij ED, zal eens kijken wat het januari word. Behandelen ze verschillende klanten anders oid? Gelukkig zit je straks bij vattenval, met zulke prijzen....
awwexl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:42:
Volgens mij zijn we straks zo door ons gas geen of niet?
https://gas.kyos.com/gas/nl
Trek je het in het huidige tempo door, dan is de bodem van de voorraden over ongeveer 6 weken in zicht. Vanaf de tweede week februari wordt het dan massaal verbruikers afschakelen.

Maar:
- er zijn de nodige LNG tankers naar ons op weg. Daarmee kunnen de voorraden iets worden bijgevuld, danwel het directe verbruik enige tijd worden afgedekt zodat er minder/niets uit de voorraden onttrokken wordt.
- afgelopen week was het vrij koud, grijs en windstil dan is veel gas nodig voor verwarming en voor elektriciteitsproductie. Vanaf vandaag is het komende dagen een stuk warmen waardoor minder gestookt zal worden en waait het, waardoor er veel elektriciteit uit wind geproduceerd wordt en gascentrales dus veel minder hoeven produceren.

In hoeverre bovenstaande lichtpuntjes voldoende zijn om de daling van de voorraden zodanig af te buigen dat we het einde van het stookseizoen halen zonder dat de bodem echt bereikt is weet ik niet. Maar rechtlijnig de grafiek doortrekken zal niet nodig zijn.

Verwijderd

wjvh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:30:
Ik heb wellicht compleet verkeerd gekeken, maar ik heb eens zitten kijken naar energieprijzen in Belgie.
Die hebben ook aardgas, en natuurlijk ook stroom. Maar nergens kom ik de prijzen tegen die we hier hebben (en ik heb volgens mij echt gekeken naar de prijzen zonder belasting).

Iemand enig idee hoe dat kan?
Geen idee wat je ziet.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Voor de geïnteresseerden, er bestaat een topic waarin enkele Tweakers op basis van ‘day-ahead-prijzen’ van leveranciers zoals Easy Energy en Frank Energy scripts schrijven icm Home Assistant om de meest gunstigste tijden te gebruiken om bijvoorbeeld de vaatwasser automatisch te laten starten:
AJediIAm in het grote day ahead energie prijzen topic.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:52:
[...]

Netjes. Heb het idee dat het geld tegen de plinten klotst bij Vattenfall en dat ze lekker profiteren van de hogere energieprijzen.
Als ik afkoopbedragen zie van €50k bij warmtenetafnemers, dan is het wel zeker dat het geld tegen de plinten klotst bij VF. Ze worden uitgemolken en kunnen geen kant op.

t14wo in Niet meer dan anders warmtetarieven

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 21:32
Die paar LNG tankers die naar ons onderweg zijn zetten geen zodennaan de dijk, een druppel op de gloeiende plaat. Enige reden is de milde winter in China, en de absurd hoge gasprijs hier. We moeten het in Europa van ons leidingnetwerk hebben, niet van die paar gasterminals. Daar gaat niks van naar de woningmarkt, dat is allemaal al door bedrijven opgekocht.

• Bravertal
Heeft iemand een mening/visie over het volgende:

Ik woon gasloos. Ik lever per jaar tussen 2.500 kWh - 3.000 kWh meer terug dan mijn verbruik. Huidig contract loopt half februari af. Ik heb al een nieuw jaar contract met teruglevertarief van €0,38 per kWh. Hier heb ik nu een beetje spijt van.
Jaarcontract Eneco heeft teruglevertarief van €0,46 en Engie heeft een maandcontract met teruglevertarief van €0,48.

Ik kan bijvoorbeeld switchen vanaf maart naar een maandcontract van Engie. Vanaf dan is mijn opwek hoger dan mijn verbruik en krijg ik elke maand geld terug. Als de energieprijzen stijgen stijgt de terugleververgoeding ook, dit is mijn voordeel. Vervolgens sluit ik vanaf november een jaarcontract af want dan beginnen de slechte maanden weer.

Door dit te doen krijg ik op korte termijn veel cash binnen met vermoedelijk hogere terugleververgoedingen.

Is dit logische redenering of mierenneukerij en gewoon mijn jaarcontract vanaf februari met teruglevertarief van €0,38 respecteren?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Bravertal schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:10:

Ik woon gasloos. Ik lever per jaar tussen 2.500 kWh - 3.000 kWh meer terug dan mijn verbruik. Huidig contract loopt half februari af. Ik heb al een nieuw jaar contract met teruglevertarief van €0,38 per kWh. Hier heb ik nu een beetje spijt van.
Jaarcontract Eneco heeft teruglevertarief van €0,46 en Engie heeft een maandcontract met teruglevertarief van €0,48.

Ik kan bijvoorbeeld switchen vanaf maart naar een maandcontract van Engie. Vanaf dan is mijn opwek hoger dan mijn verbruik en krijg ik elke maand geld terug. Als de energieprijzen stijgen stijgt de terugleververgoeding ook, dit is mijn voordeel. Vervolgens sluit ik vanaf november een jaarcontract af want dan beginnen de slechte maanden weer.

Door dit te doen krijg ik op korte termijn veel cash binnen met vermoedelijk hogere terugleververgoedingen.

Is dit logische redenering of mierenneukerij en gewoon mijn jaarcontract vanaf februari met teruglevertarief van €0,38 respecteren?
Hoewel mijn glazen bol zegt dat gas wel eens lang duur kan blijven, zegt diezelfde glazen bol dat variabele elektricieitstarieven richting de zomer echt wel gaan kelderen i.v.m. zon- en wind energie opwek... Dus ik weet niet of je dan moet gokken op maandcontracten. Disclaimer: mijn glazen bol heb ik van marktplaats, garantie claims uitgesloten.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

10 ct/ kWh verschil is dan voor jou max een 300eu op jaarbasis.

Daarentegen krijg je met een maandcontract je in de zomer straks weer een (veel) lagere prijs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Bravertal
YakuzA schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:24:
[...]

10 ct/ kWh verschil is dan voor jou max een 300eu op jaarbasis.

Daarentegen krijg je met een maandcontract je in de zomer straks weer een (veel) lagere prijs.
In de zomer wek ik natuurlijk veel meer kWh op maar inderdaad geloof ik dat de variabele kWh prijzen gaan dalen. Beter om dan een jaarcontract te houden of eventueel alsnog over te stappen naar een energieleverancier met een (nog) hoger teruglevertarief.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bravertal schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:27:
[...]
In de zomer wek ik natuurlijk veel meer kWh op maar inderdaad geloof ik dat de variabele kWh prijzen gaan dalen. Beter om dan een jaarcontract te houden of eventueel alsnog over te stappen naar een energieleverancier met een (nog) hoger teruglevertarief.
Totdat je bij een verkeerde energie cowboy tekent die failliet gaat en je de 3000x0,49 niet terug gaat zien.

PSN

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

YakuzA schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:26:
[...]
Totdat je bij een verkeerde energie cowboy tekent die failliet gaat en je de 3000x0,49 niet terug gaat zien.
Ik zou Engie geen cowboy noemen. Zij maken onderdeel uit van wat ik noem ‘de grote VEEE’ (Vattenfall, Eneco, Engie en Essent), en zijn een ‘systeem-energieleverancier’.

Ze zijn best groot, bezitten ook vaste activa en zitten goed bij kas. Hoewel de kans dus erg klein klein is, kunnen ze toch over de kop gaan. Kijk maar naar SEPA GE die ook goed bij kas zaten, maar de mist in ging met het inkopen.

Omdat ze een systeem-energieleverancier zijn gok ik dat mocht het zover komen de overheid zal ingrijpen net zoals destijds met ABN-AMRO.

• ScarAce1989
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 11:18

Ik zou een jaarcontract pakken bij Eneco. Zekerheid met een teruglevertarief van €0,46. Het teruglevertarief van Engie zal zeker dalen en een stuk lager worden dan het teruglevertarief van Eneco.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:56
Mutatie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:45:
[...]
Ik snap het verschil ook niet. Vriend van me zit bij EnergieDirect en kreeg een mail met € 1,11 voor gas all in net als jij. Ik zat ook bij EnergieDirect en kreeg te horen dat gas voor mij € 1,56 all in werd. Vandaar overgestapt.

Identieke mail, variabele tarieven, op dezelfde dag verstuurd behalve dat de prijs anders is. Ik heb geen idee waar het verschil vandaan komt.

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-11 17:39
Hier ook EnergieDirect, deze prijzen gehad in de mail gisteren:
Je tarieven (incl. btw)
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,52913 / kWh

Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Daltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,48073 / kWh

Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 2,23817 / m³
Jaarcontract loopt 15 januari af.

Gaan we niet doen natuurlijk :9

Ik had: €0,21 / kWh, €0,20 / kWh, €0,74 / m3

[ Voor 6% gewijzigd door JorzoR op 29-12-2021 10:10 ]

• wjvh
Deleted

[ Voor 93% gewijzigd door wjvh op 29-12-2021 09:55 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Tja, vóór de Duitse certificatie zal er geen kuub gas doorheen stromen. En de verwachting is dat de certificatie pas in de zomer gereed zal zijn.
It is expected that the certification will be completed not earlier than the end of the first half of 2022
https://www.reuters.com/m...an-option-rbc-2021-12-29/

• alki
  • Laatst online: 12:57
Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:54:
[...]

Tja, vóór de Duitse certificatie zal er geen kuub gas doorheen stromen. En de verwachting is dat de certificatie pas in de zomer gereed zal zijn.

[...]

https://www.reuters.com/m...an-option-rbc-2021-12-29/
Nou een aantal politiekers zijn toch hard t pushen

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Als reactie op Cap in “Overstappen naar een nieuwe energieleverancier”:

Dat artikel legt het slecht uit imho. Dit artikel van investopedia doet het beter.
https://www.investopedia....ferent-futures-prices.asp

Ik zal het simpel proberen uit te leggen hoe ik het begrijp. De futures-prijzen geven een indicatie van de te verwachten prijzen in de toekomst, maar als die toekomst er is kunnen die prijzen afwijken. Dat is inherent aan de toekomst. Hoe verder weg, hoe groter de onzekerheid.

Stel ik ben gasboer en jij gasinkoper. De spot-prijs van 1 m³ gas is €1,00. Jij wilt pas over een aantal maanden gas hebben. Wij sluiten een contract af voor een future-prijs voor €1,50/m³.

Stel dat over een paar maanden de spot-prijs is gestegen tot €2,00/m³, dan zit je veilig met jouw futures-prijs van €1,50/m³ ondanks dat de huidige prijs dan hoger is.
Stel daarentegen dat over een paar maanden de spot-prijs €0,50/m³ is. Dan ga je deels leveren van die spot-prijs en deels van jouw ingekochte futures-prijs van €1,50/m³. Het kan ook zijn dat je futures-prijs kunt verkopen aan een hogere bieder.
De leveranciers die onlangs zijn omgevallen hadden weinig voorraad van eerder ingekochte lagere futures-prijzen, maar wel consumentencontracten voor die prijzen. Toen de spot-prijzen stegen konden ze niet anders dan failliet gaan.

Mocht ik het helemaal verkeerd begrijpen hoe het nou precies zit met huidige- en toekomstige gasprijzen en spot- en futures prijzen, dan laat ik me graag verbeteren door iemand met meer kennis van zaken.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:21:
Als reactie op Cap in “Overstappen naar een nieuwe energieleverancier”:

Stel daarentegen dat over een paar maanden de spot-prijs €0,50/m³ is. Dan ga je deels leveren van die spot-prijs en deels van jouw ingekochte futures-prijs van €1,50/m³.
Je future is een contract, geen optie. Als je 1000 m3 voor 1,50 euro had ingekocht, krijg je 1000 m3 geleverd die je dus moet afzetten. Je kunt niet zomaar kiezen om dan maar van de future af te zien.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 22:48
Skyaero schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:37:
[...]

Je future is een contract, geen optie. Als je 1000 m3 voor 1,50 euro had ingekocht, krijg je 1000 m3 geleverd die je dus moet afzetten. Je kunt niet zomaar kiezen om dan maar van de future af te zien.
Ben je verplicht af te zetten (ofwel affakkelen), of verplicht om die 1500,- euro te dokken? Is nogal een verschil :)

• Cap
  • Niet online

Cap

@Superbeagle je begrijpt de werking van een futures contract goed, maar zoals je zelf al aangeeft zijn de futureprijzen niet meer dan een indicatie voor de toekomstige leverprijzen, een best guess op dit moment. Daar zit hem de crux, die best guess kan na verloop van tijd nogal wijzigen. ;)

@Zwartoog Je moet het future contract gestand doen en dus die hoeveelheid gas voor die prijs kopen.
Wat je verder met het gas doet mag je zelf weten. Bijvoorbeeld aan mij schenken. Of aan je oma. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 29-12-2021 23:50 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Zwartoog schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:38:
[...]

Ben je verplicht af te zetten (ofwel affakkelen), of verplicht om die 1500,- euro te dokken? Is nogal een verschil :)
Of op voorraad zetten of doorverkopen. Net zoals in ieder andere markt er is altijd een koper.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:41:
@Superbeagle je begrijpt de werking van een futures contract goed, maar zoals je zelf al aangeeft zijn de futureprijzen niet meer dan een indicatie voor de prijzen, op dit moment. Daar zit hem de crux. ;)

@Zwartoog Je moet het future contract gestand doen en dus die hoeveelheid gas voor die prijs kopen.
Wat je verder met het gas doet mag je zelf weten. Bijvoorbeeld aan mij schenken. Of aan je oma. ;)
Dan zijn we het erover eens :)

Op dit moment geven de futures nog altijd hoge prijzen aan, dus als je een 3-jarig contract kunt afsluiten net boven de €1/m³ zou ik het wel doen. De tijd zal het echter leren.

• Cap
  • Niet online

Cap

Volgens mij wel. Wat ik wel een leuke vind in het jouw aangehaalde artikel is deze, ik zou die altijd in gedachten houden. ;)
How Do Futures Prices Affect Spot Prices?
It's actually more the other way round: Spot prices influence futures prices.

A futures contract price is commonly determined using the spot price of a commodity—as the starting point, at least. Futures prices also reflect expected changes in supply and demand, the risk-free rate of return for the holder of the commodity, and the costs of storage and transportation (if the underlying asset is a commodity) until the futures contract matures and the transaction actually occurs.
Op dit moment geven de futures nog altijd hoge prijzen aan, dus als je een 3-jarig contract kunt afsluiten net boven de €1/m³ zou ik het wel doen. De tijd zal het echter leren.
Of als je huidige contract het toelaat het toch nog even uitzitten tot de lente en dan kijken hoe de markt ervoor staat. Daalt het niet en veranderen de vooruitzichten niet dan kan een lange termijn contract afsluiten alsnog.

Er lijken nu, net na de plotselinge snelle stijging en 'paniek', nog teveel onzekerheden om een echt goed beeld van de prijs van komend jaar / jaren te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 00:05 ]

• Cap
  • Niet online

Cap

Ondertussen....

Poetin: Nord Stream 2 is klaar om Europese gasprijzen te laten dalen

https://nos.nl/artikel/24...gasprijzen-te-laten-dalen

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:38:
[...]

Beiden. De verkoper zal het gas op het gasnet zetten en jij moet zorgen voor de afname. Dat kunnen bijvoorbeeld jouw retailklanyen zijn, maar je zou het ook nog op de spotmarkt kunnen verkopen.

Neem je het niet af, dan is er een onbalans in het gasnet, er wordt wrl gas toegevoerd, maar niet afgenomen. De systeembeheerder zal dan ingrijpen en de balans herstellen. Dan ben je en 1500 euro kwijt, en heb je geen gas en krijg je een onbalansboete.

• alki
  • Laatst online: 12:57
Het mag ook nog 2 maanden deze temperatuur blijven :+ Minder verbruik dus lagere prijzen.
Maargoed laten we hopen dat ze die nordstream eens in gebruik nemen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alki schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:44:
Het mag ook nog 2 maanden deze temperatuur blijven :+ Minder verbruik dus lagere prijzen.
Maargoed laten we hopen dat ze die nordstream eens in gebruik nemen
Er wordt geeneens genoeg gas door de huidige leidingen gestuurd om die capaciteit te vullen.
Openen van Nordstream waar vervolgens niet meer gas doorheen gaat dan nu heeft ook weinig zin.

PSN

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:06
Vorige week stond het gas nog op €188,- per Megawattuur. En vandaag staat ie op €89,- . Ben benieuwd of ze ook zo snel zakken in prijs bij de leveranciers, als dat ze bij stijging gelijk hebben verhoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM5PFU4PJh9cVe4Nl0E-j9NGTwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KDzZN7OvjeIxpRkOzHJUkETV.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Rsport40 op 30-12-2021 11:42 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Rsport40 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:37:
Vorige week stond het gas nog op €188,- per Megawattuur. En vandaag staat ie op €89,- . Ben benieuwd of ze ook zo snel zakken in prijs bij de leveranciers, als dat ze bij stijging gelijk hebben verhoogd.

[Afbeelding]
De vraag is wat verwacht jij bij een prijs van 90 euro per megawattuur. Hoeveel zou de prijs per kuub thuis moeten zijn?

• Rsport40
Figo112 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:45:
[...]

De vraag is wat verwacht jij bij een prijs van 90 euro per megawattuur. Hoeveel zou de prijs per kuub thuis moeten zijn?
Inmiddels staat ie al op €87 zelf, dus het blijft zakken. Volgens mij kun je het ongeveer omrekenen naar €0,87 per m3. (uiteraard wel kaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 30-12-2021 11:49 ]

Verwijderd

Rsport40 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:48:
[...]

Inmiddels staat ie al op €87 zelf, dus het blijft zakken. Volgens mij kun je het ongeveer omrekenen naar 0,87 per M3.
ex btw en belastingen ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Rsport40 + belastingen!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tony023
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Vooralsnog gooit Innova de nieuwe variabele prijs van januari a 1,43 per 1 februari omhoog naar € 2,27991 all in

• Rsport40
Koude dagen kunnen nog komen, wat slecht is voor de gasprijs, maar voorlopig wordt het zaterdag 14 graden 8)

• Cap
  • Niet online

Cap

FEB22 TTF future geeft weer een niveau van begin dec aan, en is dalende. Intraday gedaald tot 88.

Voor wat het waard is. Want het kan vriezen en het kan dooien. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXRJ_iqI7jIsceEG4ORpWUZOewU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usV8trsEVoCGKaRTNDd7EP61.png?f=fotoalbum_large

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Rsport40 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:53:
Koude dagen kunnen nog komen, wat slecht is voor de gasprijs, maar voorlopig wordt het zaterdag 14 graden 8)
Leuk voor de korte termijn, voor de komende decennia betekent dit dat het klimaat nog veel meer erger aan toe is dan door het IPCC werd verwacht, wat dus ook betekent dat we onze fossiele brandstoffen nog eerder moeten gaan afbouwen dan we dachten.

Even voor de duidelijkheid, maar dit is natuurlijk niet omdat het 1 dag 14 graden is, maar omdat het over de hele wereld extreem is: "A summer that really scared scientists"

[ Voor 21% gewijzigd door Ecological op 30-12-2021 12:11 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Rsport40
Ecological schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:10:
[...]

Leuk voor de korte termijn, voor de komende decennia betekent dit dat het klimaat nog veel meer erger aan toe is dan door het IPCC werd verwacht, wat dus ook betekent dat we onze fossiele brandstoffen nog eerder moeten gaan afbouwen dan we dachten.

Even voor de duidelijkheid, maar dit is natuurlijk niet omdat het 1 dag 14 graden is, maar omdat het over de hele wereld extreem is: "A summer that really scared scientists"
Klopt inderdaad. Het gaat ook over het korte termijn omdat we nu in de gascrisis zitten. De gasvoorraden die maar tot Februari gevuld zijn.

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
En gelukkig waait het ook behoorlijk. Tja ook al daalt de gasprijs, maar hij is nog steeds hoog.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ecological schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:10:
[...]

Correct (misschien) maar dan moeten we ondertussen wel zorgen dat de alternatieven worden gebouwd. Dat gaat nog steeds niet echt geweldig en dan bedoel ik inclusief uitbreiding van de capaciteit van het elektriciteitsnet.

Ik heb niet echt de indruk dat de politieke wil er echt is. Een mooi voorbeeld is de 1320gigawattuur datacenter van Meta. Voegt maar heel beperkt wat toe maar is wel weer 1320GWh per jaar extra wat er nodig is. In de omgeving kun je wel vergeten om huizen te bouwen, die kunnen niet meer worden aangesloten.

Voor een deel veroorzaken we de paniek zelf, politiek gezien dan.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 21:32
Net even het een ICIS report gelezen, waarbij het volgens hun in ieder geval tot zo'n beetje de helft van 2022 blijft aanmodderen
Short term and near curve prices on the major electricity markets also rocketed on Tuesday driven by gas alongside tight power market fundamentals The below average temperature outlook combined with low wind boosted prices. ByWednesday, the outlook was for milder weather in the latter halves of both week 51 and 52, but confidence in this outlook was low, according to forecaster MetDesk.
Prompt market gains were most pronounced on Week 52 and Week 1 contracts, particularly in France where the Week 1 peakload reached an eye-watering €1,094.70/MWh.
Pre-existing supply issues exacerbated the reaction of the power markets to the surge in gas prices and changes to the weather outlook.The French nuclear fleet has been crippled by the unplanned outage of units amounting to 6GW, announced earlier this month. This is expected to have the most impact during the first quarter of 2022. This is likely to mean France relies on power imports, while it would typically be a net exporter to the UK and Germany. With the added lack of wind generation – a key driver for both the German and UK markets – margins are likely to be tightened by this reversal in flows with France. It is also unlikely that the Nordics will offer either market much relief. In the Nordics, temperatures, wind and precipitation are forecast below
Over LNG hetzelfde, dat er momenteel wel wat " extra" gas naar de EU komt vanuit Quatar, maar dat per Januari de LNG weer richting China gaat vanwege contracten, dus weinig meer uit die hoek om de pijn een beetje te verlichten.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]
Inmiddels staat ie al op €87 zelf, dus het blijft zakken. Volgens mij kun je het ongeveer omrekenen naar €0,87 per m3. (uiteraard wel kaal)
Je kunt die spot-prijzen enkel enigszins vergelijken met de dagtarieven van leveranciers zoals Frankenergie, Easyenergy en ANWB-energie.

Zie hier als voorbeeld de tarieven van ANWB-energie voor morgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmHp85ZikxFLqReQ5B0CiO5_0lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHBEzrmmL7ADr1erfe7tqrkk.jpg?f=fotoalbum_large
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Er is hier op tweakers een speciale topic voor. Al is de focus meer op elektriciteit:

het grote day ahead energie prijzen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754/0

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
[...]

Tot de boten ergens anders weer meer kunnen verdienen voor het gas. . Dan gaat het roer zo weer om.

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:43:
[...]

Je kunt die spot-prijzen enkel enigszins vergelijken met de dagtarieven van leveranciers zoals Frankenergie, Easyenergy en ANWB-energie.

Zie hier als voorbeeld de tarieven van ANWB-energie voor morgen:
[Afbeelding]
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Er is hier op tweakers een speciale topic voor. Al is de focus meer op elektriciteit:

het grote day ahead energie prijzen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754/0
Ik herken meteen het EnergyZero whitelabel product. :P

Dus identiek aan MijnDomeinEnergie, HVE energie en GroeneStroomLokaal.
Zelfde prijzen, zelfde daggrafiekjes. :)
Alleen zo te zien 1 euro meer vastrecht per product bij ANWB (2x 6 vs 2x 5 euro).

Met mijn lopende MDE flexcontract zit ik trouwens nog op een vastrecht van 2,90 per product.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 13:21 ]

• Hoi1966
Adriaan71 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:10:
[...]

Tot de boten ergens anders weer meer kunnen verdienen voor het gas. . Dan gaat het roer zo weer om.
Niemand die het weet, het kan vriezen het kan dooien. Zelf bij vriezen kan het dalen en bij dooien kan het stijgen. Gewoon afwachten

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:40
De nieuwere LNG-boten varen zelf op verdampte LNG (er is altijd wat verlies door opwarming). Die kunnen dus nog wel een tijdje heen en weer varen tot hun tank leeg is :)

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:43
Wozmro schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:47:
De nieuwere LNG-boten varen zelf op verdampte LNG (er is altijd wat verlies door opwarming). Die kunnen dus nog wel een tijdje heen en weer varen tot hun tank leeg is :)
Als hij volgetankt is kan hij bijna net zo lang varen als een schip op kernenergie. :)
Er zijn trouwens wel heel veel LNG-schepen nodig om het tekort aan te vullen, er zit zo'n 140.000m3 in de grootste LNG-schepen, dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van 1000 huishoudens. Alleen Nederland heeft al 8 miljoen huishoudens (volgens het AD). Die schepen zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Zie hieronder, ik verkeek me op vloeibaar en in gasvorm, maal 575 dus.

[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 30-12-2021 17:15 ]

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:45

Kid Buu

Huh, Pietje?

140.000m3 in lng? Dat staat niet gelijk aan de zelfde hoeveel m3 in gas vorm.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
R0181 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:48:
[...]

Als hij volgetankt is kan hij bijna net zo lang varen als een schip op kernenergie. :)
Er zijn trouwens wel heel veel LNG-schepen nodig om het tekort aan te vullen, er zit zo'n 140.000m3 in de grootste LNG-schepen, dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van 1000 huishoudens. Alleen Nederland heeft al 8 miljoen huishoudens (volgens het AD). Die schepen zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Met 1 kuub LNG kom ik de winter wel door hoor :9

• R0181
Kid Buu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:57:
140.000m3 in lng? Dat staat niet gelijk aan de zelfde hoeveel m3 in gas vorm.
Je hebt gelijk, "In vloeibare vorm neemt aardgas ongeveer 575 keer minder volume in dan in gasvorm."
Ik neem aan dat het voeibaar vervoerd wordt, dus die 1000 huishoudens maal 575. :$

• R0181
RemcoDelft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:04:
[...]
Met 1 kuub LNG kom ik de winter wel door hoor :9
Je bedoelt dat die ene (vloeibare) kuub er dan eigenlijk 575 in gasvom zijn?
Maar brandt jouw CV op vloeibare LNG? :)

[ Voor 11% gewijzigd door R0181 op 30-12-2021 17:29 ]

R0181 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:48:
[...]

er zit zo'n 140.000m3 in de grootste LNG-schepen, dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van 1000 huishoudens.
Je vergeet even expansie van het Liquid naar Gas. Het volume van LNG neemt grofweg met een factor 600 toe.

De tanker met 140.000m³ LNG aan boord levert ons 84.000.000m³ gasvormige brandstof op. Goed voor het gemiddeld jaarlijkse verbruik van 600.000 Nederlandse huishoudens.

• R0181
Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
[...]

Je vergeet even expansie van het Liquid naar Gas. Het volume van LNG neemt grofweg met een factor 600 toe.

De tanker met 140.000m³ LNG aan boord levert ons 84.000.000m³ gasvormige brandstof op. Goed voor het gemiddeld jaarlijkse verbruik van 600.000 Nederlandse huishoudens.
Ik gaf mijn fout al toe hierboven, volgens Wikipedia is de factor ± 575.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dus met 8 miljoen huishoudens zijn 14 tankers genoeg dus :p

Valt nog mee.

Blijft de industrie nog over.. :X

Huishoudens zijn goed voor 13%. Dan heb je er dus 108 nodig. Wat een hoeveelheden 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Hoi1966
Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
[...]

Zo… das aardig wat, zeker als er meerdere tankers komen. Dan is het zeker een aanvulling. Misschien gaat Rusland ook ineens leveren hierdoor. You never know 8)7

• RemcoDelft
R0181 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
[...]

Je bedoelt dat die ene (vloeibare) kuub er dan eigenlijk 575 in gasvom zijn?
Maar brandt jouw CV op vloeibare LNG? :)
Het is letterlijk vloeibaar aardgas, verdampen gaat vanzelf dus mijn CV lust dat wel.

• RemcoDelft
Hoi1966 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:20:
[...]

Zo… das aardig wat, zeker als er meerdere tankers komen. Dan is het zeker een aanvulling. Misschien gaat Rusland ook ineens leveren hierdoor. You never know 8)7
Begin 2016 exporteerde de VS helemaal geen LNG. Sindsdien is het gestegen, en volgend jaar verwachten ze de grootste exporteur te zijn. Ondertussen draait de lobby sterk en wil de VS Duitsland verbieden om Nord Stream 2 in gebruik te nemen "vanwege afhankelijkheid van Rusland". Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar enige eigenbelangen voor de Amerikaanse industrie spelen!
Rusland wil graag leveren, het enige wat Duitsland hoeft te doen is de kraan opendraaien. Maar de EU wil graag dat Rusland transporttarief voor aardgas blijft betalen aan Oekraine. Geopolitiek over de rug van Europese inwoners.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 30-12-2021 17:40 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
LNG is volgens mij hoog calorisch gas. Dat is dan niet bruikbaar voor huishoudens in Nederland ;w

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:39:
[...]

Begin 2016 exporteerde de VS helemaal geen LNG. Sindsdien is het gestegen, en volgend jaar verwachten ze de grootste exporteur te zijn. Ondertussen draait de lobby sterk en wil de VS Duitsland verbieden om Nord Stream 2 in gebruik te nemen "vanwege afhankelijkheid van Rusland". Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar enige eigenbelangen voor de Amerikaanse industrie spelen!
Rusland wil graag leveren, het enige wat Duitsland hoeft te doen is de kraan opendraaien. Maar de EU wil graag dat Rusland transporttarief voor aardgas blijft betalen aan Oekraine. Geopolitiek over de rug van Europese inwoners.
De EU kan toch gewoon de uitgespaarde transportkosten uitbetalen aan de EU, want ook nu subsidieert de EU Oekraïne gewoon…..

• wjvh
pdukers schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:00:
LNG is volgens mij hoog calorisch gas. Dat is dan niet bruikbaar voor huishoudens in Nederland ;w
Wel als je er stikstof oid aan toevoegt. Alleen hebben we daar te weinig capaciteit voor.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:19
Glashelder schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:20:
Dus met 8 miljoen huishoudens zijn 14 tankers genoeg dus :p

Valt nog mee.

Blijft de industrie nog over.. :X

Huishoudens zijn goed voor 13%. Dan heb je er dus 108 nodig. Wat een hoeveelheden 8)7
Gaan die tankers allemaal naar NL dan?

Catch a smile out there!

• RemcoDelft
Glenfiddich schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:33:
[...]

Rotterdam is wel waarschijnlijk.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glenfiddich schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:33:
[...]

Volgens mij heb ik daar geen uitspraken over gedaan :p

Ik vond het alleen interessant om te kijken hoeveel tankers we nodig hebben om het tekort aan te vullen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RemcoDelft
Glashelder schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:48:
[...]

Volgens mij heb ik daar geen uitspraken over gedaan :p

Ik vond het alleen interessant om te kijken hoeveel tankers we nodig hebben om het tekort aan te vullen :+
Zou er enig ander land op aarde zijn waar de eigen aardgasvoorraad met bestaande infrastructuur niet gebruikt mag worden? Er zit nog zo'n 600 miljard kuub onder de grond, bij de huidige gasprijs genoeg om de staatsschuld af te lossen en genoeg over te houden om Groningen te voorzien van wat huizen die tegen 3 op de schaal van Richter kunnen.

• Cap
  • Niet online

Cap

pdukers schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:00:
Wordt dan gewoon bijgemengd met stikstof in een mengstation.

• Cap
  • Niet online

Cap

RemcoDelft schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:52:
[...]

Zou er enig ander land op aarde zijn waar de eigen aardgasvoorraad met bestaande infrastructuur niet gebruikt mag worden? Er zit nog zo'n 600 miljard kuub onder de grond, bij de huidige gasprijs genoeg om de staatsschuld af te lossen en genoeg over te houden om Groningen te voorzien van wat huizen die tegen 3 op de schaal van Richter kunnen.
Maar dan moeten ze dat wel doen, en daarvoor willen ze de portemonnee niet trekken. Bovendien ligt het nogal gevoelig. Lang niet iedereen wil zijn huis uitgezet en naar een richter 3 huis gedirigeerd worden. Laat staan elke keer bevingen ondergaan. Begrijpelijk. Je kan jezelf wel rijk rekenen met van alles wat er onder de grond zit, maar het ligt gecompliceerd.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-11 22:43
Ik schrik me kapot als ik dit lees. Kan ook een verkooptechniek zijn om huishoudens nu bij pricewise af te sluiten vandaag.
Hoe kan een huishouden dit gaan betalen? We zijn €2000 per jaar gewend en nu 2 tot 3 keer de prijs?

Vandaag in de Gmail gekregen van pricewise.
Heb nog geen andere bronnen gevonden die dit bevestigen.

"Een van de grote leveranciers in Nederland maakte deze week hun variabele tarieven per 1 januari 2022 bekend. Voor een kilowattuur stroom wordt € 0,63 gerekend en voor een kuub gas wordt een prijs van € 2,76 gehanteerd. Hiermee bereiken de prijsstijgingen van de afgelopen tijd voorlopig een nieuw hoogtepunt. Ook andere leveranciers hebben hun prijzen al verhoogd, of doen dit per 1 januari 2022.
Betaal niet onnodig te veel voor je energie en vergelijk daarom je energiecontract in onze energievergelijker.

Bij de tarieven die wij hierboven noemden, zou je bij een standaard 3-persoons huishouden (3500 kWh en 1500 m³ gas) op een jaarbedrag uitkomen van € 6.162. Met ditzelfde verbruik kun je op dit moment door over te stappen tot ruim € 1.900 per jaar besparen. Het kan zijn dat jouw leverancier lagere tarieven hanteert, maar ook dan loont het om te vergelijken. Zo weet je zeker dat je niet onnodig te veel betaalt.
⏰ Onze deals zijn beperkt leverbaar en kunnen per dag wijzigen, dus wacht niet te lang en stap nu nog over."

• Rsport40
Hongy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:11:
Ik schrik me kapot als ik dit lees. Kan ook een verkooptechniek zijn om huishoudens nu bij pricewise af te sluiten vandaag.
Hoe kan een huishouden dit gaan betalen? We zijn €2000 per jaar gewend en nu 2 tot 3 keer de prijs?
Ja, voornamelijk kachel uit en af en toe opwarmen op het Winkelcentrum.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:01
Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:40:
[...]
Wordt dan gewoon bijgemengd met stikstof in een mengstation.
Veeg dat dan even op in de natura 2000 gebieden, kunnen we daarna weer "vol gas" door :+

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:45:
[...]

Maar dan moeten ze dat wel doen, en daarvoor willen ze de portemonnee niet trekken. Bovendien ligt het nogal gevoelig. Lang niet iedereen wil zijn huis uitgezet en naar een richter 3 huis gedirigeerd worden. Laat staan elke keer bevingen ondergaan. Begrijpelijk. Je kan jezelf wel rijk rekenen met van alles wat er onder de grond zit, maar het ligt gecompliceerd.
Gaan ze niet doen. Iets met duurzaamheidsagenda en in 2050 van het gas af enzo.

• RemcoDelft
Hongy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:11:

Vandaag in de Gmail gekregen van pricewise.
Heb nog geen andere bronnen gevonden die dit bevestigen.

"Een van de grote leveranciers in Nederland maakte deze week hun variabele tarieven per 1 januari 2022 bekend. Voor een kilowattuur stroom wordt € 0,63 gerekend en voor een kuub gas wordt een prijs van € 2,76 gehanteerd. Hiermee bereiken de prijsstijgingen van de afgelopen tijd voorlopig een nieuw hoogtepunt. Ook andere leveranciers hebben hun prijzen al verhoogd, of doen dit per 1 januari 2022.
Betaal niet onnodig te veel voor je energie en vergelijk daarom je energiecontract in onze energievergelijker.

Bij de tarieven die wij hierboven noemden, zou je bij een standaard 3-persoons huishouden (3500 kWh en 1500 m³ gas) op een jaarbedrag uitkomen van € 6.162. Met ditzelfde verbruik kun je op dit moment door over te stappen tot ruim € 1.900 per jaar besparen. Het kan zijn dat jouw leverancier lagere tarieven hanteert, maar ook dan loont het om te vergelijken. Zo weet je zeker dat je niet onnodig te veel betaalt.
⏰ Onze deals zijn beperkt leverbaar en kunnen per dag wijzigen, dus wacht niet te lang en stap nu nog over."
Tsja, overmorgen mogen kolencentrales nog maar op 35% draaien in Nederland. Dealtje met D66 en hun klimaatminister denk ik.
Helaas weten politici het verschil tussen een kW en een kWh niet eens, dus die gaan echt niet begrijpen dat de wereld niet draait op een paar windturbines en Canadese houtstook.
Pagina: 1 ... 34 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4