Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 33 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.277 views

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Skyaero schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:10:
[...]

Als je terugrekent -- ik moet het rapport van het ACM nog lezen -- is het nieuwe tarief "niet-meer-dan-anders" bij een all-in gasprijs van rond de 1.65. Met zo'n 55 eurocent aan belasting en 21% BTW en 10% marge voor de leverancier, kom je dan op zo'n 90 eurocent per m3 uit, dat komt overeen met 90 euro per MWh, bij lange na niet de pieken die we de afgelopen dagen hebben gezien.
Nou ik zie hier constant prijzen voorbij komen van zeker 1,20 of meer. Als een energiebedrijf inkoopt voor 1,20 dan kunnen ze het toch niet verkopen voor 0,90? Dan doe je hele slechte zaken als energiebedrijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Hoi1966 op 24-12-2021 13:23 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Skyaero schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:10:
[...]

Als je terugrekent -- ik moet het rapport van het ACM nog lezen -- is het nieuwe tarief "niet-meer-dan-anders" bij een all-in gasprijs van rond de 1.65. Met zo'n 55 eurocent aan belasting en 21% BTW en 10% marge voor de leverancier, kom je dan op zo'n 90 eurocent per m3 uit, dat komt overeen met 90 euro per MWh, bij lange na niet de pieken die we de afgelopen dagen hebben gezien.
De niet-meer-dan-anders prijsstelling slaat eigenlijk nergens op. Je koppelt de prijs van restwarmte aan die van gas plus energieheffing.

Ten eerste is gas niet perse de meest relevante vergelijking, maar daar kan ik me overheen zetten.

Ten tweede, en dat is echt onwenselijk, we hebben de poliieke keuze gemaakt om fossiel te ontmoedigen. Dat gebeurt onder meer door beprijzing van aardgas met een almaar stijgende energieheffing.
Met een aansluituing op het warmtenet ga je met je groene installatie mee in die fossiele stijging.

Dit is 1 van de 2 redenen dat ik nooit een woning met warmtenet-aansluiting zou kopen. De grotere reden is dat ik alles eraan doe om mezelf flexibel en onafhankelijk te houden. Als warmtenet-klant zet je jezelf vast in een ongunstige positie waar bedrijven een redelijke hoeveelheid misbruik van je kunnen maken.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:43
Vattenfail heeft een tipje van de sluier opgelicht voor de stadswarmte klanten. Dit staat nu op de site erover:
Wat doen de warmtetarieven?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op 23 december de verhoogde maximum warmtetarieven voor 2022 gepubliceerd. Omdat we ernaar streven dat stadswarmte voor zoveel mogelijk klanten betaalbaar blijft, gaan we slechts voor de helft mee met deze verhoging. In januari krijg je er een persoonlijk bericht over.

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:46:
[...]

De niet-meer-dan-anders prijsstelling slaat eigenlijk nergens op. Je koppelt de prijs van restwarmte aan die van gas plus energieheffing.
Wees blij, anders was het tarief nog meer gestegen ;)

Verwijderd

haaibaa2 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:48:
Vattenfail heeft een tipje van de sluier opgelicht voor de stadswarmte klanten. Dit staat nu op de site erover:
Wat doen de warmtetarieven?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op 23 december de verhoogde maximum warmtetarieven voor 2022 gepubliceerd. Omdat we ernaar streven dat stadswarmte voor zoveel mogelijk klanten betaalbaar blijft, gaan we slechts voor de helft mee met deze verhoging. In januari krijg je er een persoonlijk bericht over.
Netjes. Heb het idee dat het geld tegen de plinten klotst bij Vattenfall en dat ze lekker profiteren van de hogere energieprijzen.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:30:
[...]

Volgens mij is dit waar we met z'n allen naartoe zullen evolueren.
Het zal natuurlijk nooit goedkoop worden maar door je elektriciteitsverbruik zo goed mogelijk te spreiden, zo weinig mogelijk piekvermogen te veroorzaken en indien mogelijk buiten de piekmomenten te verbruiken zal de prijs ongeveer betaalbaar blijven.
Dan moet de huidige generatie energiemanagers flink doorontwikkeld worden. Ik heb geen zin om heel de dag naar een schermpje te turen om zo de starttijd van de droger te bepalen. Dat moet allemaal automatisch, maar zover is het nog niet op de consumentenmarkt toch?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:46:
[...]

Ten eerste is gas niet perse de meest relevante vergelijking, maar daar kan ik me overheen zetten.

Ten tweede, en dat is echt onwenselijk, we hebben de poliieke keuze gemaakt om fossiel te ontmoedigen. Dat gebeurt onder meer door beprijzing van aardgas met een almaar stijgende energieheffing.
Met een aansluituing op het warmtenet ga je met je groene installatie mee in die fossiele stijging.

Dit is 1 van de 2 redenen dat ik nooit een woning met warmtenet-aansluiting zou kopen. De grotere reden is dat ik alles eraan doe om mezelf flexibel en onafhankelijk te houden. Als warmtenet-klant zet je jezelf vast in een ongunstige positie waar bedrijven een redelijke hoeveelheid misbruik van je kunnen maken.
Zoals ik al eerder schreef, zo zit de huidige warmtewet (1.2) in elkaar. Die wet heeft nooit de intentie gehad om warmtenetten als aardgasvrij aan te bieden, maar om huishoudens aangesloten op warmtenetten te beschermen van woekerprijzen.

Warmtetwet 2.0 had hier uitkomst moeten bieden, waarbij tarieven per warmtenet werd opgezet. 2.0 was zo'n gedrocht (met o.a. kavelaanbestedingen elke 20 jaar) dat deze terug naar de tekentafel is gestuurd. Je krijgt dus nu inderdaad de situatie waarin doel (aardgasvrij) strategie (restwarmte, lage-temperatuur) vooruitloopt op de wetgeving.

Heb ik mijn mond nog niet eens opengedaan over koudenetten, dat is een soap op zich.

• t_captain
Skyaero schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:58:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, zo zit de huidige warmtewet (1.2) in elkaar. Die wet heeft nooit de intentie gehad om warmtenetten als aardgasvrij aan te bieden, maar om huishoudens aangesloten op warmtenetten te beschermen van woekerprijzen.

Warmtetwet 2.0 had hier uitkomst moeten bieden, waarbij tarieven per warmtenet werd opgezet. 2.0 was zo'n gedrocht (met o.a. kavelaanbestedingen elke 20 jaar) dat deze terug naar de tekentafel is gestuurd. Je krijgt dus nu inderdaad de situatie waarin doel (aardgasvrij) strategie (restwarmte, lage-temperatuur) vooruitloopt op de wetgeving.

Heb ik mijn mond nog niet eens opengedaan over koudenetten, dat is een soap op zich.
De kosten voor afsluiting is de grote molensteen die nog niet is aangepakt. Mensen die van het gas af willen lopen er tegenaan en met warmtenetten zou dat wel eens een stapje erger kunnen zijn.
Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:18:
[...]

Nou ik zie hier constant prijzen voorbij komen van zeker 1,20 of meer. Als een energiebedrijf inkoopt voor 1,20 dan kunnen ze het toch niet verkopen voor 0,90? Dan doe je hele slechte zaken als energiebedrijf.
Als de warmteleverancier zijn al gas moet inkopen op de actuele spotprijzen, dan doen ze sowieso al hele slechte zaken. Bij afgesproken vaste prijzen voor je klanten, moet je ook zorgen dat je inkoop grotendeels met vaste prijzen is afgedekt. Partijen die dat niet of onvoldoende doen gaan snel failliet als de prijzen omhoog gaan, hebben we afgelopen weken kunnen ondervinden.

Ze kunnen nu rustig futures inkopen winter '23/'24 aan 36 euro/MWh (~€0,36/kuub). Natuurlijk fluctueert het verbruik elk jaar wel wat, maar ze kunnen nu al minstens 80-90% van de naar verwachting benodigde gas voor warmteproductie inkopen op de termijn-markt. Als ze dat niet al lang gedaan hebben toen de prijzen voor toekomstige leveringen nog veel lager stonden.
Bij een milde winter kan dan alle warmte geproduceerd worden met goedkoop vooraf ingekocht gas. Bij een normale winter zal er een beetje duur gas op de korte termijn markt moeten worden ingekocht. En bij een strenge winter wat meer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

de Peer schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:24:
ja, maar dat zijn allemaal kleinverbruikers.
Uiteindelijk gaat het om je warmtepomp en je elektrische auto. De rest is peanuts.
Die elektrische auto kan ik begrijpen. Die laadt zichzelf op ergens ‘s-nachts.
De warmtepomp ga je niet pas gebruiken als de tarieven gunstig zijn midden in de nacht. :P
Tenzij je enkel trekt uit het net bij gunstige tarieven en kunt opslaan voor later gebruik. Zo wordt de case voor de thuisbatterij ineens wel interessant.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:23
Met een warmtepomp kan je ook warmte bufferen als je vloerverwarming hebt met veel massa in een goed geïsoleerde woning.

Je stookt dan wat extra in de stroomdaluren en niet in de piekuren.

Dat de temperatuur in huis dan met een paar graden schommelt zullen wel overleven zeker?

Verwijderd

Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:14:
[...]
Ze kunnen nu rustig futures inkopen winter '23/'24 aan 36 euro/MWh (~€0,36/kuub). Natuurlijk fluctueert het verbruik elk jaar wel wat, maar ze kunnen nu al minstens 80-90% van de naar verwachting benodigde gas voor warmteproductie inkopen op de termijn-markt. Als ze dat niet al lang gedaan hebben toen de prijzen voor toekomstige leveringen nog veel lager stonden.
Maar met hun klantentarief zullen ze toch anderen moeten volgen. Wat als volgend jaar de prijs weer genormaliseerd is en andere leveranciers met lage prijzen stunten. Dan lopen of jouw klanten weg of je moet ook een lage prijs aanbieden.

Zit je dan met je te duur aangekochte termijncontracten.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:37:
[...]

Die elektrische auto kan ik begrijpen. Die laadt zichzelf op ergens ‘s-nachts.
De warmtepomp ga je niet pas gebruiken als de tarieven gunstig zijn midden in de nacht. :P
Tenzij je enkel trekt uit het net bij gunstige tarieven en kunt opslaan voor later gebruik. Zo wordt de case voor de thuisbatterij ineens wel interessant.
Vergeet de thuisbatterij.
De warmtebatterij heeft veel meer potentie.
Hopelijk kunnen ze dit binnen enkele jaren voor een goede prijs in de markt zetten. Verliesvrije opslag!

https://www.tno.nl/nl/aan...voor-energieopslag-thuis/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:07:
[...]

Maar met hun klantentarief zullen ze toch anderen moeten volgen. Wat als volgend jaar de prijs weer genormaliseerd is en andere leveranciers met lage prijzen stunten. Dan lopen of jouw klanten weg of je moet ook een lage prijs aanbieden.

Zit je dan met je te duur aangekochte termijncontracten.
In het geval van een warmteleveranciers waar het zojuist over ging, zal het zo'n vaart niet lopen omdat de klanten niet kunnen overstappen naar een andere warmteleverancier. Alleen door op alternatieve wijze te gaan verwarmen kunnen de klanten van een warmtenet 'overstappen' en dat gaat voorlopig nog niet met enorme aantallen tegelijk. Al is het alleen al om dat er een tekort is aan installateurs voor de dan benodigde warmtepompen.

In het geval van de kleine prijsvechters op de gas+elektriciteitsmarkt is de grote fluctuatie in het aantal klanten de reden dat het voor hen nu mis gaat. Deze partijen moeten het vermoedelijk vooral van de jaarlijkse overstappers hebben en kunnen daarmee maar moeilijk inschatten hoeveel klanten ze over een paar maanden hebben. Laat staan hoeveel klanten er eind 2023 zijn. Ruim vooraf energie inkopen is voor deze partijen haast niet te doen omdat ze dan inderdaad kans lopen dat ze er mee blijven zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

psy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:33:
[...]

Vergeet de thuisbatterij.
De warmtebatterij heeft veel meer potentie.
Hopelijk kunnen ze dit binnen enkele jaren voor een goede prijs in de markt zetten. Verliesvrije opslag!

https://www.tno.nl/nl/aan...voor-energieopslag-thuis/
Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Er is al zelfs een BV opgericht en de eerste pilots starten binnenkort. Ik hoop ook dat ze binnen nu en 5 jaar klaar zijn voor de consumentenmarkt en dat het product competitief geprijsd is.
https://cellcius.com/warm...-wereld-vanuit-eindhoven/

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@psy daar exergie uit halen gaat niet meevallen.
Maar als zo 10 MWh (thermisch) in mijn kruipruimte past, hoeft de warmtepomp alleen in de zomer te draaien, dus dat scheelt minimaal zo'n 1000 kWh en geeft hoger eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Proton_ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:46:
@psy daar exergie uit halen gaat niet meevallen.
Maar als zo 10 MWh (thermisch) in mijn kruipruimte past, hoeft de warmtepomp alleen in de zomer te draaien, dus dat scheelt minimaal zo'n 1000 kWh en geeft hoger eigenverbruik.
Ik heb ook iets van 4000 kWh tot 5000 kWh (afgenomen vermogen) nodig om de winter door te komen. Zal thermisch ietsje meer zijn dan 10 MWh, maar het zou fantastisch zijn als opvolger van de salderingsregeling.

Ik heb een tijd geleden gelezen dat zulke grote vermogens ook opgeslagen kunnen worden, maar dan heb je wel enkele m3's aan ruimte nodig. Op zich kan dat hier wel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 23:46
Zojuist van NLE een aanbod gekregen tot verlenging. Maand bedrag gaat van 120 pm naar 530 pm... Die zijn gek.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:42:
[...]
In het geval van de kleine prijsvechters op de gas+elektriciteitsmarkt is de grote fluctuatie in het aantal klanten de reden dat het voor hen nu mis gaat. Deze partijen moeten het vermoedelijk vooral van de jaarlijkse overstappers hebben en kunnen daarmee maar moeilijk inschatten hoeveel klanten ze over een paar maanden hebben. Laat staan hoeveel klanten er eind 2023 zijn. Ruim vooraf energie inkopen is voor deze partijen haast niet te doen omdat ze dan inderdaad kans lopen dat ze er mee blijven zitten.
Een consumentenmarkt maken waar deze eigenlijk niet is, jaarlijks overstappen als brave homo economicus, introduceren van een tussenlaag die geen waarde toevoegt. Waar wordt dat als iets positiefs gezien?
En waar zien we dat nog meer...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:42:
[...]

In het geval van een warmteleveranciers waar het zojuist over ging, zal het zo'n vaart niet lopen omdat de klanten niet kunnen overstappen naar een andere warmteleverancier. Alleen door op alternatieve wijze te gaan verwarmen kunnen de klanten van een warmtenet 'overstappen' en dat gaat voorlopig nog niet met enorme aantallen tegelijk. Al is het alleen al om dat er een tekort is aan installateurs voor de dan benodigde warmtepompen.
Klopt, maar deze warmteleveranciers gaat toch vooral over restwarmte of gaat het ook om gasgestookte warmte? Want voor restwarmte hoef je natuurlijk geen gas termijncontract in te slaan.

Verwijderd

https://www.nu.nl/economi...komst-amerikaans-gas.html

Niet verwonderlijk gezien de factor 10 die er bijna tussen zit qua prijs.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Even een serieuze vraag. De meeste energiecontracten bevatten voor een groot deel "groene" stroom. Het hele land staat vol windturbines die niet op gas werken en bijna iedereen heeft zonnepanelen op zijn dak die ook niet op gas werken. Putin draait de gaskraan dicht en niet alleen de gasprijzen gaan over de kop maar de kWh prijzen stijgen net zo hard mee. Is dit logisch te verklaren? Of is er iets vreemds aan de hand?
Daar heeft iemand met verstand van zaken wat recent wat over gedeeld:
Er bestaat geen direct verband tussen de gasprijs en elektriciteitsprijs. De elektriciteitsprijs wordt bepaald door Euphemia. Die verzamelt productie/load biedingen en sorteert deze (merit order). Het punt waar de vraag/aanbod curves elkaar ontmoeten wordt de prijs.

Euphemia zet eerst de meest efficiente centrales in (laagst marginale kostprijs) worden ingezet, daarna de minder efficiente centrales (hogere kostprijs). Wegnemen van aanbod -> inzetten minder efficiente centrales -> hogere elektriciteitsprijs (t.o.v. gasprijs) tot gevolg.

Daarnaast zal meer elektriciteit worden opgewekt door gascentrales, wat leidt tot meer vraag naar gas. Die extra vraag zal in de huidige (krappe) markt leiden tot een hogere gasprijs. Ook daardoor zal de elektriciteitsprijs indirect stijgen.

Ten slotte zijn er nog steeds uren uren wanneer de elektriciteitsprijs onder de gasprijs ligt; gasprijs is dan niet de bepalende factor. Bij wegnemen van ~3GW capaciteit zal dat minder vaak voorkomen, leidend tot vaker een hoge prijs. Zie ook de rode stippen hieronder.
Bron: https://twitter.com/sebas.../1474028192868585475?s=12

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pdukers schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:31:
[...]

Daar heeft iemand met verstand van zaken wat recent wat over gedeeld:

[...]

Bron: https://twitter.com/sebas.../1474028192868585475?s=12
Aangezien meer dan 50% van ons stroom komt gewoon uit gas centrales komt zal de gasprijs ook direct invloed hebben op de stroom prijs.

Gas prijs omhoog >> stroom prijs omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2021 19:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 14:06

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:00:
Met een warmtepomp kan je ook warmte bufferen als je vloerverwarming hebt met veel massa in een goed geïsoleerde woning.

Dat de temperatuur in huis dan met een paar graden schommelt zullen wel overleven zeker?
De stroomdaluren zijn ook de koudste uren van een dag.
Ik vermoed zo dat de lagere COP het voordeel van een iets lager daltarief volledig teniet zou doen....

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
Maestro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:58:
[...]

De stroomdaluren zijn ook de koudste uren van een dag.
Ik vermoed zo dat de lagere COP het voordeel van een iets lager daltarief volledig teniet zou doen....
Dat dacht ik ook…
Het verschil in stroomprijs (-24%, 31 ct vs 25 ct) is alleen in de winter (dag +5, nacht -5) vergelijkbaar aan het verschil in rendement (~25%) bij een temperatuurverschil van 10 graden tussen dag en nacht. In de zomer is het verschil in COP kleiner. (kan de bron van vanmiddag niet meer vinden; hier een andere: https://docs.energytransitionmodel.com/main/heat-pumps/

Grote probleem is ‘sochtends douchen: koudste moment van de dag en vanaf 7:00 boiler dus opwarmen op het hoge stroomtarief

[ Voor 15% gewijzigd door burnedhardware op 24-12-2021 22:12 . Reden: Aanvullingen. ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32
burnedhardware schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:06:
[...]
Grote probleem is ‘sochtends douchen: koudste moment van de dag en vanaf 7:00 boiler dus opwarmen op het hoge stroomtarief
Dat is de reden waarom boilers schakelen op het dag en nacht tarief. Als je dus gaat douchen in de ochtend is je boiler juist op zijn warmste. Dat opwarmen doe je dan ook weer de volgende nacht.

Maar wordt wel offtopic nu.

• t_captain

En nog beter met een buffervat. Dat stook je lekker heet als de spot prive van stroom laag is en de verwachting is dat je de warmte apoedig kunt gebruiken.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:35
https://www.nu.nl/economi...mt-verkeerde-kant-op.html

De gasstroom via de pijpleiding Yamal-Europe van Rusland naar Duitsland gaat voor de vijfde opeenvolgende dag in tegengestelde richting, blijkt zaterdag uit gegevens van de Duitse netwerkbeheerder Gascade. Hierdoor stroomt gas van Duitsland via Polen in de richtig van Rusland.

American Express vraagbaak

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 18:19
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:41:

De gasstroom via de pijpleiding Yamal-Europe van Rusland naar Duitsland gaat voor de vijfde opeenvolgende dag in tegengestelde richting, blijkt zaterdag uit gegevens van de Duitse netwerkbeheerder Gascade. Hierdoor stroomt gas van Duitsland via Polen in de richtig van Rusland.
Hehehe. Goh, waarom zou dat nou gebeuren zeg :+ 8)7

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stinger_Ventura er moet natuurlijk wel een crisis blijven, anders werkt Poetins plannetje niet.

Verwijderd

Ondertussen is de prijs van gas met ruim 40% gedaald in paar dagen. Hele scheepsladingen zijn onderweg vanuit de VS.

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 12:35
Proton_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:49:
@Stinger_Ventura er moet natuurlijk wel een crisis blijven, anders werkt Poetins plannetje niet.
Ik vind het toch wel bijzonder dat ze het gas ook terug kunnen halen.
Denk je iets geleverd te hebben gekregen, stroomt het weer terug naar land van herkomst.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:52:
[...]

Ondertussen is de prijs van gas met ruim 40% gedaald in paar dagen. Hele scheepsladingen zijn onderweg vanuit de VS.
War op zich milieu technisch ook echt zonde is. Grote tankers op ruwe stookolie varende (bijna geen milieu belastender brandstof te vinden), die vervolgens LNG transporteren dat (gedeeltelijk) gewonnen is uit schaliegas. (Wat echt de grond verkrachten is om er brandstof uit te winnen is).

[ Voor 41% gewijzigd door Stinger_Ventura op 25-12-2021 12:57 ]

American Express vraagbaak

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

:9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:43
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:52:
[...]
Denk je iets geleverd te hebben gekregen, stroomt het weer terug naar land van herkomst.
Hier een reactie van iemand op nu.nl die er blijkbaar verstand van heeft:

"Even toch maar een technisch aspect over het verplaatsen van gas in een pijpleiding. De Yamal is volgens mij ook iets van 1420 mm in diameter en wordt onder druk gezet aan de aanvoerzijde (Rusland dus).

Door de druk stroomt het gas naar de lage drukzijde, de afname kant, Duitsland in dit geval.

Wanneer nu de vullingsdruk wordt weggenomen zal er een gedeelte naar de lage druk kant, nu ineens Rusland stromen. Dit zijn uiteraard geen extreme hoeveelheden en de 14 pompstations die er hier en daar in de leiding zijn gebouwd heb ik nog nooit de andere kant op horen draaien. Daar zijn ze niet voor ontworpen.

Dus de benaming stroomt de andere kant op kan hier alleen gelden door het leegstromen van de Yamal pijpleiding en volgens mij verder niet. Maar dat heb ik dan als O&G metering engineer ooit begrepen (trouwens ook Russische pijpleidingen gedaan)."

• pdukers
  • Niet online
[...]
Heeft geen directe invloed op de levering. Er zit altijd een buffer tussen leverancier en verbruiker. Gazprom heeft daarom zijn eigen buffers in West Europa.

Die buffers zullen vast voldoende zijn om aan de lange termijn contracten te voldoen. Maar er wordt niks meer aan de spot markt aangeboden.

Verwijderd

[...]
Er was geen vraag vanuit Duitsland.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00

Warmte bufferen kan ik in meegaan, maar kiezen in welke uren stoken met een warmtepomp werkt niet.
Een warmtepomp moet je zien als een warmhoudplaatje. Laat hem constant draaien en hij heeft het naar zijn zin. Bij mij gaat de WP aan in september en gaat uit in ............als het niet meer nodig is te stoken. Ik draai WAR.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• pdukers
  • Niet online
Gaat gestaag omlaag met de gasvoorraad:

https://twitter.com/BM_Visser/status/1474661190001328131

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
psy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb ook iets van 4000 kWh tot 5000 kWh (afgenomen vermogen) nodig om de winter door te komen. Zal thermisch ietsje meer zijn dan 10 MWh, maar het zou fantastisch zijn als opvolger van de salderingsregeling.
Verbruik van je warmtepomp? :? :?

[ Voor 5% gewijzigd door arnnold op 26-12-2021 22:45 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:15
De oorzaak van gas crisis wordt (nog een keer) uitgelegd in nieuwsuur door nederlandse deskundige:
...uiteindelijk houdt Rusland zich keurig aan de [lange termijn] contractverplichtingen, en hebben wij als Europa steeds minder van dat soort contracten afgesloten.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/23-12-2021/VPWON_1324432
Rond 20:20 in de aflevering.

De gas spot market zit vol met speculanten die enorm winst maken ten koste van ons. En die tussenmensen op de beurs gaan alles doen om die winst machine draaiend te houden.
De enige oplossing is terug naar direct van de bron te kopen met lange termijn contracten (overheids-niveau).

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
andru123 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:15:
De oorzaak van gas crisis wordt (nog een keer) uitgelegd in nieuwsuur door nederlandse deskundige:

[...]

De gas spot market zit vol met speculanten die enorm winst maken ten koste van ons. En die tussenmensen op de beurs gaan alles doen om die winst machine draaiend te houden.
De enige oplossing is terug naar direct van de bron te kopen met lange termijn contracten (overheids-niveau).
Volgens mij is gas, net als de zorg en eigenlijk bijna alle producten en diensten tegenwoordig een handelswaar geworden. Er gespeculeerd op dalende en stijgende prijzen en flink geld op verdient, dat de consument meer gaat betalen is bijzaak.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Viper® schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:42:
[...]

Volgens mij is gas, net als de zorg en eigenlijk bijna alle producten en diensten tegenwoordig een handelswaar geworden. Er gespeculeerd op dalende en stijgende prijzen en flink geld op verdient, dat de consument meer gaat betalen is bijzaak.
Gas is altijd al een handelswaar, net zoals benzine/olie.

PSN

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
YakuzA schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:59:
[...]

Gas is altijd al een handelswaar, net zoals benzine/olie.
Voor industrie zeker maar ik vind het ook een primaire levensbehoefte.

Op Viva forum zijn sommige echt al extreem bezig

https://forum.viva.nl/thu...e/list_messages/482415/76

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Visser is welliswaar lector, maar vooral manager strategie voor... Jawel de gasunie.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rofdof schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:12:
[...]

Je kan zuinig zijn, en je kan maniakaal doorslaan?

PSN

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:03
YakuzA schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:41:
[...]

Je kan zuinig zijn, en je kan maniakaal doorslaan?
Beetje van beiden misschien. Het is niet helemaal duidelijk waarom de OP dit doet, maar door de pagina’s heen bladeren zijn er ook gewoon veel die extreem moeten doen omdat ze in de bijstand/ziekte/werkloosheid zitten.

Alleen al direct om mij heen zie ik al veel mensen die het pittig gaan krijgen waarbij elke maand sowieso al een uitdaging was.

Tweakers blijft toch wel de student of bovenmodaal club.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37
aukema schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:40:
Visser is welliswaar lector, maar vooral manager strategie voor... Jawel de gasunie.
Dat maakt echter zijn grafiek niet feitelijk onjuist of misleidend, voor zover ik zie.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59

[...]

Maar wij hebben een regering gekozen die heilig gelooft in de markt , die maakt alles goedkoper door concurrentie en efficiëntie. Dus op overheidsniveau zou ik geen strategische besluiten omtrent de energie voorraad verwachten. Die wachten of hopen dat alles gewoon weer terug keert naar ‘normaal’. En in de tussentijd smijten ze wat geld er tegenaan ter compensatie.

Alleen is dat voor de mensen die er financieel beroerd voorstaan niet genoeg.

• Wozmro

[...]

De overheid(politiek) zal zich daar niet meer aan willen verbranden. Want ze zullen het nooit goed kunnen doen.
Herinner je even vorig jaar; de prijzen waren echt heel erg laag. Stel u voor dat we dan met hele dure lange-termijn contracten hadden gezeten? Zou er dan ook geen gezeur geweest zijn? Stoute Putin en zo...

Ik heb mij ook de bedenking gemaakt: had ik maar vorig jaar een omschakeling gemaakt van variabel naar 3 jaar vast dan had ik nu een mooi zaakje gedaan.
Maar net als bijna iedereen dacht ik: die lage prijzen zullen nog jaren aanhouden.

Je zou eventueel wel kunnen stellen dat ze beter met die lage prijzen de buffers stampvol hadden gestopt. Maar ja, het is toch zo goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen....
Wees maar zeker dat ze volgende winter een heel stuk voller zullen zitten, zelfs aan dure prijzen. En daar zullen ook weer een boel mensen met hun kortetermijngeheugen over zeuren.

• pdukers
  • Niet online
aukema schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:40:
[...]

Klopt. Maar waarom is dit relevant mbt de vulling van de gasvoorraad? :?

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Wilke schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:33:
[...]

Dat maakt echter zijn grafiek niet feitelijk onjuist of misleidend, voor zover ik zie.
Dat klopt, maar is ook met een bepaalde reden geplaatst...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hmmmm, Ik heb ook gehoord dat diegene die wel gasvoorraden hadden gekocht toen het nog goedkoop was het ook hebben verkocht toen het duur was. Het is niet allemaal direkt verbruik waarom de beschikbare hoeveelheid slinkt. Ja, wel de opslag natuurlijk (daar zit in wat er fysiek in zit) maar er zit heel wat speculatie in.

Naar verluidt gebeurt dit ook door energiemaatschappijen maar ik kan dat onmogelijk controleren. Er wordt dan gespeculeerd dat de prijs later weer daalt en er weer kan worden bijgekocht maar dat is niet altijd correct gebleken.

Uiteraard gebeuren dit soort dingen al jaren maar met stabiele prijzen hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Alleen met grotere fluctuaties komt dat aan het licht.

Bij sommige essentiële nutsvoorzieningen is de marktwerking lang niet altijd verstandig.

Enfin, in ieder geval lijkt het erop dat we de rekening gepresenteerd krijgen,

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:09
Rofdof schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:12:
[...]

Extreem goed bedoel je toch :)?

Gas is al jaren artificeel goedkoop gehouden waarbij de ecologische aspecten niet werden meegenomen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:25
Ecological schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:04:
[...]

Extreem goed bedoel je toch :)?

Gas is al jaren artificeel goedkoop gehouden waarbij de ecologische aspecten niet werden meegenomen.
Net zoals met windmolens en zonnepanelen. Beetje rare opmerking.

Verwijderd

Proberen te maken, want er zijn ook veel speculanten die dik het schip in gaan. Meer marktwerking zorgt voor gemiddeld lagere prijzen, maar wel met meer volatiliteit.

• Cap
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:43:
[...]

Meer marktwerking zorgt voor gemiddeld lagere prijzen, maar wel met meer volatiliteit.
Is dat echt een vaststaand een feit of is het een economisch dogma?

Het vermarkten van spullen creëert ook weer een heel stelsel dat niet alleen het aan- en verkopen faciliteert en ook speculanten uitnodigt om steeds aan te kopen en te verkopen, dat weer vermarkt, etc. Die hele heisa moet ook ergens van betaald worden.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:43:
[...]

Proberen te maken, want er zijn ook veel speculanten die dik het schip in gaan. Meer marktwerking zorgt voor gemiddeld lagere prijzen, maar wel met meer volatiliteit.
Dat is een fabeltje van de overheid om verantwoording af te schuiven. Het is helemaal niet bewezen dat marktwerking voor een lagere prijs zorgt.
Ik werk zelf bij een semi-overheidsinstantie en kan eigenlijk alleen maar zeggen dat marktwerking voor een hogere prijs zorgt ook al doen ze alsof het hierdoor goedkoper "lijkt". Zelfs bij ons wordt de roep om weer een volledig overheidsinstantie te worden steeds groter omdat er zoveel geld verspild wordt aan "marktwerking". Kans is dan ook redelijk groot dat wij weer van een NV en BV naar een ZBO zoals RWS gaan. En zelfs RWS heeft nu zware problemen door de marktwerking, een paar serieuze rechtzaken tussen de 2 en 3 miljard euro }:O

Ik geloof zelf al sinds de privatisering van het zorgstelsel niet meer in marktwerking...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

Ligt inderdaad aan de markt. Zorg is nu niet bij uitstek het meest geschikt om te privatiseren. Electra en gas in principe wel. Al moet je misschien wel een iets alerte toezichthouder (marktmeester) hebben.

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:15
Gas markt is niet vrij in EU. Gasunie mag niet een 10-jaar contract direct met Gazprom of Noorse gas of Algerije sluiten.
Als EU handen af van gas doet, dan regelt markt zichzelf, dat geloof ik. Bedrijven (of landen) kunnen prima leuke contracten afsluiten direct met leveranciers (Noorwegen, Algerije, Rusland, LPG van VS of Qatar), dat deden die bedrijven decennia lang met success. (En sommige landen nog steeds doen)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Verwijderd de crux zit hier in dat gas voor veel grootverbruikers een grondstof is (kunstmest, elektriciteitsproductie etc), dan is het tot op zekere hoogte acceptabel om op te speculeren etc. Er is dan sprake van ondernemersrisico en het houdt alternatieven (groene H2) op de radar.
Maar voor kleinverbruikers is een warm huis gewoon een levensbehoefte. Die hebben niets aan een gemiddeld lagere prijs, want hun verbruik is slecht verplaatsbaar of planbaar maar vooral afhankelijk van het weer.
Een door de staat geregelde strategische buffer moet dus ook maar in beperkte mate voor grootverbruikers gebruikt worden.
@andru123
Dat je als bedrijf een tienjaarscontract wil snap ik, ik kan ook wel wat maatschappelijke redenen bedenken waarom dat een slecht idee is - bv keep it in the ground.

• Hoi1966
Gasprijs daalt weer behoorlijk vandaag zeg, ben er wel blij mee met mijn energiecontract met dagprijzen op dit moment. Maar hoe kan het zo hard dalen de laatste tijd zeg?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:36
Hoi1966 schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:32:
Gasprijs daalt weer behoorlijk vandaag zeg, ben er wel blij mee met mijn energiecontract met dagprijzen op dit moment. Maar hoe kan het zo hard dalen de laatste tijd zeg?
Hele rits schepen vanuit Amerika met vloeibare gas naar Europa gekomen. Plus weersvoorspelling zijn nogal zacht maar dat is op korte termijn.

Gezien VVD beleid marktwerking heilig is verwacht ik op lange termijn alleen maar veelbelovende uitspraken maar nul procent uitvoering.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:50
Hoi1966 schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:32:
What comes up, must go down.

Meer serieus: LNG bootjes die aan zijn gekomen, mild weer. Daarnaast, liquiditeit is minimaal (vrijdag was er eigenlijk al niks gebeurd) dus de markt is vrij makkelijk een kant op te duwen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:32
mat.hi.as schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:41:
[...]
What comes up, must go down.
bijna goed, het moet zijn:
What Goes Up Must Come Down
:P :+

the older I get, the better I was...

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:50
Kees-Jan schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:43:
[...]

bijna goed, het moet zijn:
[...]
:P :+
Zolang de strekking maar duidelijk is :+
Proton_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:34:
@Verwijderd
Maar voor kleinverbruikers is een warm huis warme woon- of eetkamergewoon een levensbehoefte.
De mate waarin "wij" tegenwoordig gewend zijn om huizen te verwarmen, gaat ver voorbij aan de eerste levensbehoefte.

Één warme kamer en de rest ca 14 graden om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen is echt voldoende om in de levensbehoefte te voorzien. En dat dan uiteraard wel in een beetje duurzaam huis. Je kunt dan makkelijk toe met 500m³ gas voor verarming. Daar bovenop nog wat gas voor warm water, afhankelijk van de grootte van het huishouden. Want hygiëne is belangrijk.

• Indoubt

Indoubt

Ivow85 schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:20:
[...]

De mate waarin "wij" tegenwoordig gewend zijn om huizen te verwarmen, gaat ver voorbij aan de eerste levensbehoefte.

Één warme kamer en de rest ca 14 graden om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen is echt voldoende om in de levensbehoefte te voorzien. En dat dan uiteraard wel in een beetje duurzaam huis. Je kunt dan makkelijk toe met 500m³ gas voor verarming. Daar bovenop nog wat gas voor warm water, afhankelijk van de grootte van het huishouden. Want hygiëne is belangrijk.
In mijn slaapkamer is het inderdaad 14 graden met dit weer, daar stook ik niet. Het wordt wel wat anders als je kinderen hebt die op hun kamer huiswerk moeten maken. Bovendien zijn er nog steeds heeeeel veel huizen die helemaal niet zo goed zijn geïsoleerd. Bij de meeste is dat echt geen onwil maar puur een centenkwestie want sommige investeringen om dat goed te doen zijn fors.

Ik blijf erbij dat marktwerking in een essentiële nutsvoorziening een slecht idee is. Dat heeft nog zelden tot nooit geleid tot lagere prijzen, hooguit tot kortstondig een lagere prijs. De markttoezichthouder, als die er al is, is vaak onvoldoende toegerust om daadwerkelijk op te treden en loopt meestal achter de feiten aan.

Dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken maar in de praktijk is dat zelden het geval. Ik ben iet tegen marktwerking puur sang overigens en er zijn heel veel gebieden waar het wel goed werkt en ook prima is alleen essentiële nutsvoorzieningen zijn daar niet een van.

Wat de gasprijs gaat doen gaan we zien. Ik verwacht dat energie blijvend duurder wordt alleen niet zo veel als nu. De energietransitie gaat ook nog het nodige teweegbrengen. Laten we hopen dat de grootste schadelast niet slecht bij de minderbedeelde burger wordt neergelegd.

Zelf hoop ik nog dit jaar zonnepanelen te kunnen plaatsen. Dat lijkt eenvoudig maar het dak is niet van mij (hooguit deels) en in een VvE en met een 70 jaar oud dak moet er dan heel wat gebeuren om dat mogelijk te maken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

En dat dan uiteraard wel in een beetje duurzaam huis. Je kunt dan makkelijk toe met 500m³ gas voor verarming. Daar bovenop nog wat gas voor warm water, afhankelijk van de grootte van het huishouden. Want hygiëne is belangrijk.
Daar hoeft je huis niet zo extreem duurzaam voor te zijn. Ik woon in een 'doorzon woning' uit 1959.
Niet het toonbeeld van energie zuinig bouwen. Ik heb HR glas, en isolatie chips in de kruip kelder. Die laatste zijn meer voor vochtremming dan isolatie. Dat krijg je er bij cadeau. Dak niet geïsoleerd.
Ik ben hele dagen thuis. Verwarm alle kamers. Slaapkamer tot 17, werkkamer 20 en huiskamer ook tot 20.
Ik heb wel gekozen voor een goede thermostaat.
Gasgebruik schommelt de laatste 3 jaar rond de 500 m3. Mijn buren hebben het hoekhuis en een serre. Die stoken rond de 750 m3

Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die 1500 m3 verstoken in een huis van na 1990.
Hebben die de deur naar buiten de hele dag open staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 27-12-2021 10:28 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Je mist mijn punt, denk ik. Ik ben het behoorlijk met je eens, en het gaat me juist om die 500 m³/ huishouden die je wil beschermen tegen speculanten en dictators.

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:25:
[...]
Ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die 1500 m3 verstoken in een huis van na 1990.
Hangt er een beetje vanaf hoe groot het huis is misschien?

• Cap
  • Niet online

Cap

Ook. Het zal vaak een optelsom zijn: ligging huis (vrijstaand / ingesloten), grootte huis, isolatie én niet te vergeten stookgedrag. :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:48:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe groot het huis is misschien?
Vast wel maar een groter huis heeft relatief minder buitenoppervlak. Vier keer meer inhoud is twee keer meer oppervlak. Dus dat wordt relatief gunstiger. Sterker nog, bij bv grote gebouwen loop je op een moment tegen het probleem aan dat je moet koelen ipv verwarmen.
Bovendien worden huizen van na 1980 en zeker van later enorm veel beter geïsoleerd dan mijn 60 jaar oude huis.

Het is denk ik vaker niet opletten of onhandig omgaan met wat je hebt dat de stookkosten bepaalt.
Er zijn bv. mensen die laten de keukendeur open staan zodat de katten in en uit kunnen lopen. Ook in de winter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Cap
  • Niet online

Cap

Voorheen als ik zo om me heen keek op een winterse dag liep nog steeds een flink deel van de buren in kleding met korte mouwen e.d., dan zal de thermostaat wel op 21 of 22 graden hebben gestaan. Dat zie ik sinds november een stuk minder. :P

Verwijderd

Even voor mijn situatie, hoekhuis, 5 personen, 220 m2.

Gemiddeld verbruik gas (m3)
Vooroorlogs -> 2570 m3
Bouw jaren '90 -> 1720 m3
Jaren '00-'14 -> 1470 m3

Niet zo gek dus als je 1500m3 verstookt.

PS:
Dit waren oude cijfers uit 2016, nieuwe verbruikscijfers 2020

Vooroorlogs: 2330 m3
bouw '92-'06: 1600 m3
bouw '06-'13: 1450 m3

Wel iets lager, maar niet veel.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2021 11:07 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 19:39
[...]

Daar hoeft je huis niet zo extreem duurzaam voor te zijn. Ik woon in een 'doorzon woning' uit 1959.
Niet het toonbeeld van energie zuinig bouwen. Ik heb HR glas, en isolatie chips in de kruip kelder. Die laatste zijn meer voor vochtremming dan isolatie. Dat krijg je er bij cadeau. Dak niet geïsoleerd.
Ik ben hele dagen thuis. Verwarm alle kamers. Slaapkamer tot 17, werkkamer 20 en huiskamer ook tot 20.
Ik heb wel gekozen voor een goede thermostaat.
Gasgebruik schommelt de laatste 3 jaar rond de 500 m3. Mijn buren hebben het hoekhuis en een serre. Die stoken rond de 750 m3

Hoekhuis hier uit 1970. Dan gaat het hard. Kan ook niet echt veel meer isoleren. (Of extreem door het huis in te pakken).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cap
  • Niet online

Cap

@Cobb heb je geen spouwmuur en geen mogelijkheid tot plaatsen HR++ beglazing, en geen ongeïsoleerd plat of schuin dak?

• Hoi1966
Hier huis/portiekwoning bovenste verdieping uit 1930, geïsoleerde kozijnen overal maar gebruik per jaar 1300m3. Gelukkig woonkamer op het zuiden, zodra de zon schijnt kan de verwarming uit.
Verder isoleren blijft moeilijk voor een huis uit 1930.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoi1966 op 27-12-2021 11:34 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

[...]

Wat ik dan weer niet begrijp is dat jullie je eigen verbruik hanteren als norm. Zonder aanvullende gegevens als grootte, woningtype, grootte huishouden, etc. zegt dat niet zoveel. Volgens de norm hieronder zit je met 500 m³ wel heel erg laag.

Hieronder is de norm voor gasverbruik in NL:
  • Flat 920 m³
  • Tussenwoning 1.190 m³
  • Hoekwoning 1.380 m³
  • 2 onder 1 kap 1.560 m³
  • Vrijstaand 2.010 m³
  • Gemiddeld alle woningen 1.254 m³
Diverse bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...5140NED?q=Energieverbruik
https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens
https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81528NED

Wij zitten zelf met een 4-persoons huishouden in een 2-onder-1 kap met woonserre uit 1972 met 1350 m³ en 0,5 m³ /gew. graaddag net onder het gemiddelde van 1560 m³ uit de lijst hierboven. Veel nageïsoleerd behalve het dak.

Wil je echt vergelijken met de gemiddelde Tweaker dan is er een speciale topic daarvoor:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490227/0

[ Voor 2% gewijzigd door Superbeagle op 27-12-2021 12:11 . Reden: Extra bron ]

• eline07862
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen. Vanuit de goed geïsoleerde koopwoning met 20 zonnepanelen op het dak wordt dan al snel het vingertje gewezen "goh wat verbruiken mensen toch veel" en "één warme kamer is toch voldoende, doe niet zo verwend".

De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen. Een koopwoning hebben is een luxe dat een substantieel deel van Nederland niet heeft en dat deel wordt alleen maar groter met de huidige woningmarkt. Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.

Ik wilde toch een poging doen even een spiegel voor te houden wat betreft het beoordelingskader. Niet iedereen zit in een positie vanuit een koopwoning maar hopelijk wonen we nog wel in een land waarbij het niet normaal is om na een 40-urige werkweek thuis te komen in een huis waar je de verwarming niet aan durft te zetten vanwege de kosten.

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:41
Het is trouwens een misvatting dat huizen met een warmtepomp en zonnepanelen energieneutraal zijn. Als de salderingsregeling eraf gaat moet je in de winter hele dure kwh's inkopen voor je warmtepomp, die heeft dan een hoog verbruik. Terwijl je panelen dan bijna niets opleveren.

Vervolgens heb je in de zomer een hele hoge opbrengst van je panelen, maar dan is de stroomprijs heel laag.

Benieuwd hoe dan je eindafrekening eruit ziet.

Edit: dit is ook het geval als energiebedrijven besluiten om mensen met zonnepanelen alleen nog maar maandcontracten met variabele prijzen te geven ipv minimaal 1 jaar vast voor 1 tarief.

[ Voor 17% gewijzigd door Bard1982 op 27-12-2021 12:29 ]

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Bard1982 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:28:
Het is trouwens een misvatting dat huizen met een warmtepomp en zonnepanelen energieneutraal zijn. Als de salderingsregeling eraf gaat moet je in de winter hele dure kwh's inkopen voor je warmtepomp, die heeft dan een hoog verbruik. Terwijl je panelen dan bijna niets opleveren.

Vervolgens heb je in de zomer een hele hoge opbrengst van je panelen, maar dan is de stroomprijs heel laag.

Ben ik zelf ook benieuwd naar. Misschien hebben we geluk en blijft de regeling zoals die nu is.

• Indoubt

Indoubt

@eline07862

Helemaal waar. Er wordt hier vaak veel te makkelijk gedacht over even investeren alsof dat voor iedereen is weggelegd.

Bovendien zitten er in veel gevallen in appartementen blokverwarming en heb je het daar maar mee te doen. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is.

Ik zelf zit ook te hikken tegen de investeringen en dan heb ik nog een koopappartement en verdien ook niet slecht. De investeringen zijn alleen heel flink in mijn geval. Wat eenvoudig kon worden gedaan heb ik al gedaan.

Overigens heb ik verschillende mensen die in een huurappartement zitten wel geholpen om in ieder geval wat te besparen qua energieverbruik met low cost oplossingen. Dat gaat nooit geweldig worden maar heeft wel een verschil gemaakt. (mocht je daar meer over willen weten dan stuur je maar een PB want dat is hier wel teveel off-topic)

We hebben dan wel paniek op de energiemarkt en ergens zal die paniek ook weer verdwijnen maar ik verwacht wel met een ander prijsniveau als voorheen. Dan is ook een paar % besparen op gas, electra of blokverwarming al snel zinvol

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Indoubt schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:31:
@eline07862

Helemaal waar. Er wordt hier vaak veel te makkelijk gedacht over even investeren alsof dat voor iedereen is weggelegd.

Bovendien zitten er in veel gevallen in appartementen blokverwarming en heb je het daar maar mee te doen. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is.

Ik zelf zit ook te hikken tegen de investeringen en dan heb ik nog een koopappartement en verdien ook niet slecht. De investeringen zijn alleen heel flink in mijn geval. Wat eenvoudig kon worden gedaan heb ik al gedaan.

Overigens heb ik verschillende mensen die in een huurappartement zitten wel geholpen om in ieder geval wat te besparen qua energieverbruik met low cost oplossingen. Dat gaat nooit geweldig worden maar heeft wel een verschil gemaakt. (mocht je daar meer over willen weten dan stuur je maar een PB want dat is hier wel teveel off-topic)

We hebben dan wel paniek op de energiemarkt en ergens zal die paniek ook weer verdwijnen maar ik verwacht wel met een ander prijsniveau als voorheen. Dan is ook een paar % besparen op gas, electra of blokverwarming al snel zinvol
Je zou natuurlijk ook kunnen lenen voor deze investering. De rente voor de lening zal lager dan zijn het te behalen rendement .

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:58

Osxy

Holy crap on a cracker

lonehitman schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:34:
[...]

Je zou natuurlijk ook kunnen lenen voor deze investering. De rente voor de lening zal lager dan zijn het te behalen rendement .
Dit zijn wij op dit moment aan overwegen. Laatste enkele glas en oude dubbele glas vervangen, spouwmuurisolatie en zonnepanelen. Verdiend met huidige prijzen snel terug.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

eline07862 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:16:
Ik lees al een tijdje mee maar het valt me wel op dat hier vrijwel uitsluitend uitgegaan wordt van mensen met een koopwoning die relatief eenvoudig kunnen investeren en die investering terug kunnen verdienen. Vanuit de goed geïsoleerde koopwoning met 20 zonnepanelen op het dak wordt dan al snel het vingertje gewezen "goh wat verbruiken mensen toch veel" en "één warme kamer is toch voldoende, doe niet zo verwend".

De realiteit is genuanceerder. Denk dat Tweakers een oververtegenwoordiging kent van mensen met een hoog inkomen en dat lijkt men hier niet altijd te beseffen. Een koopwoning hebben is een luxe dat een substantieel deel van Nederland niet heeft en dat deel wordt alleen maar groter met de huidige woningmarkt. Ik ben zelf alleenstaand ouder en woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning. Ik kan mijn verhuurder niet dwingen iets te doen aan het huis, kopen is momenteel op het randje van onmogelijk durf ik te stellen na ruim twee jaar proberen en het advies "dan verwarm je toch maar 1 kamer" zal betekenen dat mijn zoon in 13 graden zijn huiswerk zal moeten doen.

Ik wilde toch een poging doen even een spiegel voor te houden wat betreft het beoordelingskader. Niet iedereen zit in een positie vanuit een koopwoning maar hopelijk wonen we nog wel in een land waarbij het niet normaal is om na een 40-urige werkweek thuis te komen in een huis waar je de verwarming niet aan durft te zetten vanwege de kosten.
Veel huurders (en ook kopers) kunnen met eenvoudige maatregelen al een hoop besparen. Tochtstrips, bus PUR-schuim, tube kit, spaardouchekop, etc. Ik zie toch wel dat een hoop huurders (en ook kopers) deze kansen laten liggen. Bij veel mensen is het niet een gebrek aan geld, maar een gebrek aan interesse, mogelijkheden en/of kennis. Jij valt hier misschien niet onder, en ook de mensen in dit topic zijn bovengemiddeld bezig met energie(besparing).

Edit: dit is ook het geval als energiebedrijven besluiten om mensen met zonnepanelen alleen nog maar maandcontracten met variabele prijzen te geven ipv minimaal 1 jaar vast voor 1 tarief.
In de winter heb je juist behoefte aan elektriciteitsverbruik (=warmtepomp) voor de klanten aangesloten op restwarmte van de elektriciteitscentrale. In de zomer heb je een overschot aan warmte, en zou je dus elektriciteit beter kunnen opwekken met zonnepanelen.

• CornermanNL
[...]

Moet je wel over voldoende inkomen en dus leencapaciteit beschikken om te kunnen lenen. Laat nou net het deel van de bevolking dat last heeft van deze volatiele markt het deel te zijn dat dat niet heeft. En vaak ook nog een woonsituatie heeft waarbij dat niet kan.

Laten we nu eens afstappen van de individuele oplossingen zoeken voor alle problemen, en kijken naar waar het probleem echt ligt. Ongereguleerde , of slecht gereguleerde markten waarbij het idee was dat de markt altijd naar de goedkoopste prijs gaat door de marktefficientie. We hebben nu gezien dat deze markt vooral beheerst is door een paar grote en de rest zijn de cowboys die met het geld en het risico van hun klanten lekker aan het speculeren zijn geslagen op de energie markt.

En zich door gebrek aan regels kunnen verschuilen achter, dit heb ik niet zien aankomen. We moeten gewoon naar een systeem waarbij dit soort essentiele zaken niet meer sec wordt overgelaten aan de markt. Er is prima plaats voor een markt , maar een die gewoon uitgaat van het feit dat het een vitale infrastructuur is.

Nu kan iedere marketing cowboy een energie maatschappij beginnen. En het resultaat hebben we gezien.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Zenix

BOE!

Voordat het zover is zijn we een hoop jaren verder, en wie weet wat er gaat gebeuren met salderingsregeling, thuisaccu's enz? De terugleververgoeding is dan ook nog steeds van toepassing. Dus als zonnepanelen dan nog goedkoper zijn, kan het alsnog rendabel zijn. Het kabinet wil inzetten op duurzaamheid, daar zijn zonnepanelen een onderdeel van.

En in de zomer heb je ook wel wat aan het vermogen, maar dan voor het koelen van de woning met dezelfde warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-12-2021 12:50 ]

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:56:
[...]
Vast wel maar een groter huis heeft relatief minder buitenoppervlak. Vier keer meer inhoud is twee keer meer oppervlak.
Als je een vierkant huis wat je groter maakt wel ja. Bij ons gaat dat niet op omdat we 6 verdiepingen hebben, dus relatief heel veel (glas)oppervlakte.

Verwijderd

CornermanNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:42:
Laten we nu eens afstappen van de individuele oplossingen zoeken voor alle problemen, en kijken naar waar het probleem echt ligt. Ongereguleerde , of slecht gereguleerde markten waarbij het idee was dat de markt altijd naar de goedkoopste prijs gaat door de marktefficientie.
Althans, jij denkt dat het probleem daar ligt.

Je kunt ook stellen dat door "groene druk" steeds minder is geïnvesteerd en gas en olie -productie en -infrastructuur en we te afhankelijk zijn geworden van onstabiele stroombronnen als wind- en zonne-energie.

Waardoor het eerder stabiele marktsysteem ineens instabiel is geworden.

• Wozmro
eline07862 schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:16:

De realiteit is zeker genuanceerder.

Mogelijk zijn er lokale initiatieven waar je terecht kan met vragen?

In Vlaanderen hebben we bijvoorbeeld dit:
https://www.energiesnoeiers.net/

En dat wordt in de praktijk gebracht door lokale organisaties.

Geen wondermiddel maar het kan misschien wel een beetje helpen; iedere euro die je kan besparen is meegenomen.

• Wozmro
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:53:
[...]

Je kunt ook stellen dat door "groene druk" steeds minder is geïnvesteerd en gas en olie -productie en -infrastructuur en we te afhankelijk zijn geworden van onstabiele stroombronnen als wind- en zonne-energie.

Er bestaat een concrete oplossing: de energiecoöperatie.

Ik ben zelf al 15 jaar coöperant bij Ecopower (ecopower.be).
https://www.ecopower.be/n...bij-een-energiecooperatie

Dit is een initiatief dat van onderuit moet komen. Wachten tot de overkoepelende overheid of de energiesector zoiets zal opzetten is zinloos.

• CornermanNL
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:53:
[...]

Dat zal zeker meegespeeld hebben, maar het markt systeem zoals we dat nu kennen is gewoon te slecht vormgegeven. Overigens zie je op het gebied van de nieuwe energie ook een bottleneck in infrastructuur. Daar is ook al jaren te weinig geïnvesteerd. Dus het wordt eerder slechter dan beter.

Ik ben overigens niet tegen markt werking, het is alleen behoorlijk vreemd dat je puur op marketing klanten kan werven voor een eerste levensbehoefte en al het risico bij de klanten kan laten landen. En dat is gewoon veroorzaakt door slecht nadenken over de spelregels waaraan de deelnemers van de markt moeten voldoen.

• Indoubt

Indoubt

[...]

mooi!

Bedankt voor je aanbod, ik wil graag bij je lenen

• eline07862
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Dre schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:36:
Veel huurders (en ook kopers) kunnen met eenvoudige maatregelen al een hoop besparen. Tochtstrips, bus PUR-schuim, tube kit, spaardouchekop, etc. Ik zie toch wel dat een hoop huurders (en ook kopers) deze kansen laten liggen. Bij veel mensen is het niet een gebrek aan geld, maar een gebrek aan interesse, mogelijkheden en/of kennis. De mensen in dit topic zijn bovengemiddeld bezig met energie(besparing).
Zeker, daar heb je helemaal gelijk in en ik wil ook echt niet pleiten voor passieve huurders maar ik bestrijd wel de maakbaarheid van de energierekening als oplossing voor de huidige marktprijzen. Succes met tochtstrips plakken en een spaardouchekop als je nog enkel glas hebt, zeg maar.

Verwijderd

CornermanNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:16:
Ik ben overigens niet tegen markt werking, het is alleen behoorlijk vreemd dat je puur op marketing klanten kan werven voor een eerste levensbehoefte en al het risico bij de klanten kan laten landen. En dat is gewoon veroorzaakt door slecht nadenken over de spelregels waaraan de deelnemers van de markt moeten voldoen.
Toezicht zou zeker beter moeten en meer a la bankentoezicht ook gericht op financiële gezondheid en stabiliteit van nutsbedrijven.

Maar je ziet in heel Europa hoge energieprijzen dus het is niet een Nederlands probleem.

• CornermanNL
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:27:
[...]

Toezicht zou zeker beter moeten en meer a la bankentoezicht ook gericht op financiële gezondheid en stabiliteit van nutsbedrijven.

Maar je ziet in heel Europa hoge energieprijzen dus het is niet een Nederlands probleem.
Klopt maar dat is het omvallen van de kleine energie partijen wel, ons grote voorbeeld de UK heeft er ook mee te maken. En vast nog meer landen, maar dat weet ik niet.

En dat is gewoon gevolg van de te vrije markt. Dat de prijzen overal hoog zijn kan prima, als er nagedacht zou zijn over de financiele positie van de partijen en wat men wel en niet bij een klant mag neerleggen. Nu is het gokken en als het misgaat is de klant de pineut. En die mag ondanks een contract ergens anders plots tegen record prijzen gaan kopen. En moet en passent hopen dat zijn voorschotten niet als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. En dat is nu net wat een goede markt moet voorkomen.

Dat de eindgebruiker, die een kennis achterstand heeft niet met dit soort risico's wordt geconfronteerd.

Verwijderd

Als je leverancier niet omvalt ben je ook de pineut hoor qua hogere prijzen.

Maar toezichthouders zou er inderdaad op moeten toezien dat leveranciers hun verplichtingen (incl. gas/elektra leveringen op lange termijn) altijd kunnen nakomen.

Dat heeft verder niet zo heel veel te maken met hogere energieprijzen en marktwerking van de gas- en elektramarkt.

• _JGC_
  • Nu online
eline07862 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:25:
[...]

Zeker, daar heb je helemaal gelijk in en ik wil ook echt niet pleiten voor passieve huurders maar ik bestrijd wel de maakbaarheid van de energierekening als oplossing voor de huidige marktprijzen. Succes met tochtstrips plakken en een spaardouchekop als je nog enkel glas hebt, zeg maar.
Afhankelijk van het soort glas kan je dan ook nog kiezen voor krimpfolie. Zo'n pakketje kost een tientje, kan je 1 raam mee doen (of 2 kleine raampjes) en geeft enkelglas een upgrade naar dubbelglas. Is ook praktisch als je nog oud niet-HR dubbelglas hebt, alle beetjes helpen.

Groot nadeel van krimpfolie is dat je warme lucht opsluit waardoor je condens op het glas krijgt als het koud wordt.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

_JGC_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:37:
[...]

Afhankelijk van het soort glas kan je dan ook nog kiezen voor krimpfolie. Zo'n pakketje kost een tientje, kan je 1 raam mee doen (of 2 kleine raampjes) en geeft enkelglas een upgrade naar dubbelglas. Is ook praktisch als je nog oud niet-HR dubbelglas hebt, alle beetjes helpen.

Groot nadeel van krimpfolie is dat je warme lucht opsluit waardoor je condens op het glas krijgt als het koud wordt.
Ietwat onderbelicht als duurzame optie zijn voorzetramen. Wellicht interessant voor huurders met enkelglas?
Wordt vooral toegepast bij monumenten.

Willekeurige leverancier:
https://isoglas.nl/warmte-isolatie/uitleg-voorzetramen/

• Indoubt

Indoubt

_JGC_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:37:
[...]

Die folie van Tesa heb ik wel eens toegepast bij iemand die nog enkel glas had in de deuren (huurwoning) . Het is een secuur werkje. An zich werkt het wel en je kan het ook redelijk strak krijgen. Voor grote ramen is het het bij mij tot nu toe een mislukking geweest. Die krijg je gewoon niet strak.

We gaan nu wel erg off-topic trouwens
Pagina: 1 ... 33 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4