Ivow85 schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:20:
[...]
De mate waarin "wij" tegenwoordig gewend zijn om huizen te verwarmen, gaat ver voorbij aan de eerste levensbehoefte.
Één warme kamer en de rest ca 14 graden om vocht- en schimmelproblemen te voorkomen is echt voldoende om in de levensbehoefte te voorzien. En dat dan uiteraard wel in een beetje duurzaam huis. Je kunt dan makkelijk toe met 500m³ gas voor verarming. Daar bovenop nog wat gas voor warm water, afhankelijk van de grootte van het huishouden. Want hygiëne is belangrijk.
In mijn slaapkamer is het inderdaad 14 graden met dit weer, daar stook ik niet. Het wordt wel wat anders als je kinderen hebt die op hun kamer huiswerk moeten maken. Bovendien zijn er nog steeds heeeeel veel huizen die helemaal niet zo goed zijn geïsoleerd. Bij de meeste is dat echt geen onwil maar puur een centenkwestie want sommige investeringen om dat goed te doen zijn fors.
Ik blijf erbij dat marktwerking in een essentiële nutsvoorziening een slecht idee is. Dat heeft nog zelden tot nooit geleid tot lagere prijzen, hooguit tot kortstondig een lagere prijs. De markttoezichthouder, als die er al is, is vaak onvoldoende toegerust om daadwerkelijk op te treden en loopt meestal achter de feiten aan.
Dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken maar in de praktijk is dat zelden het geval. Ik ben iet tegen marktwerking puur sang overigens en er zijn heel veel gebieden waar het wel goed werkt en ook prima is alleen essentiële nutsvoorzieningen zijn daar niet een van.
Wat de gasprijs gaat doen gaan we zien. Ik verwacht dat energie blijvend duurder wordt alleen niet zo veel als nu. De energietransitie gaat ook nog het nodige teweegbrengen. Laten we hopen dat de grootste schadelast niet slecht bij de minderbedeelde burger wordt neergelegd.
Zelf hoop ik nog dit jaar zonnepanelen te kunnen plaatsen. Dat lijkt eenvoudig maar het dak is niet van mij (hooguit deels) en in een VvE en met een 70 jaar oud dak moet er dan heel wat gebeuren om dat mogelijk te maken.