Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Benieuwd waar die lucht in het aanbod vandaan komt.
Ondertussen kwam ik een interessante tweet tegen over waar het gas verbruikt wordt in Nederland
EZK werkt naar verluid aan een afschakelplan voor aardgas. Niet eenvoudig, tenzij NL haar elektriciteitssysteem durft aan te tasten. Ook zijn er volgens @Energeia_Nieuws flinke juridische haken en ogen. Suggesties?#grafiekvandedag pic.twitter.com/12dNY9mcxZ
— Martien Visser (@BM_Visser) 23 december 2021
American Express vraagbaak
Nu we het over bronnen hebben. Het aanleveren van een column van the Nation van een hoogleraar geschiedenis is natuurlijk ook niet helemaal zuiver als onderbouwing van je voorspelling.Ecological schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:21:
[...]
EG24? De website heeft een gmail adres. Je bronnen checken is zo verschrikkelijk belangrijk.
[Afbeelding]
Je doet hier ook een aardige claim, het aantal slachtoffers is aan het dalen? Welke decennia, wat is je base-point? Kijk je normatief of kijk je naar absolute getallen? Dit is allemaal belangrijk.
We weten wel, dat als we doorgaan met het eten van dierlijke producten en het doorgaan met onze fossiele verslaving, het leven in 2050 helemaal niet leuk zal zijn. (behalve wellicht voor de ultra-rich)
Nog even een bron van het undercounten van alle fossiele brandstoffen.
Natuurlijk wel, de bronnen van the Nation en dr. Rees staan gewoon in de presentatie zelf. Je reactie raakt kant noch wel.Koekfabriek schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:03:
[...]
Nu we het over bronnen hebben. Het aanleveren van een column van the Nation van een hoogleraar geschiedenis is natuurlijk ook niet helemaal zuiver als onderbouwing van je voorspelling.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Verwijderd
Van een IPCC rapport word je niet veel opbeurender...Koekfabriek schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:03:
[...]
Nu we het over bronnen hebben. Het aanleveren van een column van the Nation van een hoogleraar geschiedenis is natuurlijk ook niet helemaal zuiver als onderbouwing van je voorspelling.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2021 12:31 ]
Prijzen zijn bekendgemaakt.t14wo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:27:
Ik ben benieuwd wat de stadsverwarming tarieven gaan doen. Die zijn nog steeds niet bekend gemaakt door ACM. Ze gaan daarbij uit van de tarieven van 1-1 van de 10 grootste aanbieders. En ik vermoed dat de energiemaatschapijen hier een vinger in de pap hebben om het nu zo lang mogelijk uit te stellen. Elke dag levert ze voor heel 2022 weer meer geld op voor alle stadsverwarming klanten. Die hebben niks te kiezen.
Prijs per 1GJ van max 25,51 euro (2021) naar max 53,95 euro in 2022.
https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2022
https://www.acm.nl/nl/pub...-niet-onnodig-te-verhogen
Wat ik meer wil zeggen is dat een column die primair verwijst naar andere kranten/nieuws artikelen mijns inziens niet de beste bron is als je een (pittige) uitspraak wil doen over 2050. Helemaal als het blad nog een duidelijke politieke signatuur heeft. Dit is tenminste niet hoe ik het geleerd heb. We kijken (terecht) ook kritisch naar artikelen die bijv. de Elsevier over klimaat uitgeeft.Ecological schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:05:
[...]
Natuurlijk wel, de bronnen van the Nation en dr. Rees staan gewoon in de presentatie zelf. Je reactie raakt kant noch wel.
Nope, toekomst ziet er niet perse rooskleurig uit.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:20:
[...]
Van een IPCC rapport word je niet veel opbeurender...
Ouch. Voorspellingen over wat de leveranciers werkelijk gaan doen? Normaal zitten ze allemaal op de max.H92! schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
Prijzen zijn bekendgemaakt.
Max - 0.5% waarschijnlijk. "we hebben er alles aan gedaan"Wilke schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:01:
[...]
Ouch. Voorspellingen over wat de leveranciers werkelijk gaan doen? Normaal zitten ze allemaal op de max.
Dit is een leuk vooruitzicht, historisch verbruik met de nieuwe prijzen (+/- 4 euro aan 'vaste kosten') want ik mag ook nog maandelijkse aansluitkosten betalen terwijl dit reeds afgekocht is:
https://www.ed.nl/eindhov...n-uit-eindhoven~ab4f91ef/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Jan € 870.00 Feb € 638.00 Mar € 580.00 Apr € 580.00 May € 348.00 Jun € 58.00 Jul € 58.00 Aug € 116.00 Sep € 116.00 Oct € 232.00 Nov € 464.00 Dec € 580.00 ~386 euro per maand. |
[ Voor 17% gewijzigd door Wimo. op 23-12-2021 13:45 ]
Ongekende verhoging. En je kunt er niets aan doen. De meeste woningeigenaren zitten contractueel vast aan hun warmtenetleverancier. Geen welkomstbonussen, niet vast kunnen zetten voor meerdere jaren en ook nog eens overgeleverd aan de (gebrek aan) goodwill vanuit de energirmaatschappijen.H92! schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]
Gemiddelde woning gaat nu zo’n €1500 euro extra betalen. Alleen voor verwarming.
Mijn houtkachel gaat volle bak aan komend jaar.
*knip*t14wo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:53:
[...]
Ongekende verhoging. En je kunt er niets aan doen. De meeste woningeigenaren zitten contractueel vast aan hun warmtenetleverancier. Geen welkomstbonussen, niet vast kunnen zetten voor meerdere jaren en ook nog eens overgeleverd aan de (gebrek aan) goodwill vanuit de energirmaatschappijen.
Gemiddelde woning gaat nu zo’n €1500 euro extra betalen. Alleen voor verwarming.
Mijn houtkachel gaat volle bak aan komend jaar.
Snap dat je hem aanhaalt, maar de hout stook discussie is off-topic.
[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 23-12-2021 20:27 ]
Jij betaalt mijn energierekening toch niet? Houtkachels zijn niet verboden.
*off-topic*
[ Voor 52% gewijzigd door tweakduke op 23-12-2021 20:29 ]
-19% inmiddels.Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:14:
Vandaag de gasprijs voor de verandering eens een daling. -14%.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat zal o.a. te maken hebben met de tankers die onderweg zijn uit de VS https://fd.nl/economie/14...everingen-uit-vs-onderweg
Betekent dat het de komende tijd blijft dalen en dat we minder afhankelijk zijn van Ruslanddieselb0y schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:39:
[...]
Dat zal o.a. te maken hebben met de tankers die onderweg zijn uit de VS https://fd.nl/economie/14...everingen-uit-vs-onderweg
Jup, dat blijft toch wel een bijzondere situatie. In een complex waar ik een woning bezit hebben we een verwarming (en koeling) middels aardwarmte die bij hoge vraag bijstookt middels gas. Nu gaat de kostprijs - zolang je er niet bijgestookt hoeft te worden - niet stijgen, die blijft gelijk. Gelukkig kan men dat afdekken middels een stijging die ik ook wel zie plaatsvindenWimo. schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:37:
[...]
Max - 0.5% waarschijnlijk. "we hebben er alles aan gedaan"
Zijn al een paar dagen onderweg, dus vind dit wel een hele vreemde daling opeens. -26.748% vandaagdieselb0y schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:39:
[...]
https://www.reuters.com/m...ersed-3rd-day-2021-12-23/
lekkere speculaas iig.Summary
Russian gas flows in reverse from Germany to Poland via Yamal pipeline
Gazprom, its top customers in Germany say long-term contracts are honoured
Putin says Germany resells Russian gas to Poland, Ukraine instead of helping spot markets
European gas prices ease on LNG cargoes heading from Asia
Omdat Azië niks meer nodig heeft zijn ze maar omgedraaid lijkt het
https://www.ft.com/conten...a2-4e66-af91-a9211956b0f5
[ Voor 44% gewijzigd door ArcticWolf op 23-12-2021 17:43 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Verwijderd
En terecht. Beetje asociaal om te profiteren van reële tekorten door nog meer (papieren) tekorten te creëren middels termijncontracten.
Ik moet het even narekenen maar ik vermoed dat het zo langzamerhand goedkoper wordt om m'n appartement te verwarmen met een elektrische kachel. Voor elektriciteit betaal ik €0,19 / €0,20 tot 2023.H92! schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]
Met een warmtepomp wel. Een cop van 1.23 is belachelijk laag, dat halen ze allemaal wel in alle omstandigheden.
(€0.24/kWh)/(€54/GJ)
Edit dat is wel heel goedkope stroom, dan is het om het even.
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 23-12-2021 18:31 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Leuk. 1 GJ is 277,77 kWh aan warmte. Dus met COP=1 en €54/GJ moet stroom goedkoper zijn dan 19,44 cent.Heisenbug schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:12:
Ik moet het even narekenen maar ik vermoed dat het zo langzamerhand goedkoper wordt om m'n appartement te verwarmen met een elektrische kachel. Voor elektriciteit betaal ik €0,19 / €0,20 tot 2023.
Dus, je zit inderdaad exact op het randje met de door jou genoemde prijzen.
Dat geeft wel goed aan hoe volkomen absurd de prijzen zijn voor warmtenetten.
Een nieuw appartementencomplex tegenover waar ik woon is dit jaar 'gasloos' opgeleverd. Dat betekende: in alle appartementen hangen elektrische wandkacheltjes...Heisenbug schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:12:
[...]
Ik moet het even narekenen maar ik vermoed dat het zo langzamerhand goedkoper wordt om m'n appartement te verwarmen met een elektrische kachel. Voor elektriciteit betaal ik €0,19 / €0,20 tot 2023.
Of hoe inefficient warmtenetten zijn.Warmteverliezen van rond de 30% zijn normaal. Als zo een warmtenet dan ook nog het nodige aardgas gebruikt, dan zijn hoge prijzen wel te verwachten.Wilke schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:35:
[...]
Leuk. 1 GJ is 277,77 kWh aan warmte. Dus met COP=1 en €54/GJ moet stroom goedkoper zijn dan 19,44 cent.
Dus, je zit inderdaad exact op het randje met de door jou genoemde prijzen.
Dat geeft wel goed aan hoe volkomen absurd de prijzen zijn voor warmtenetten.
Lekker dan. Iedereen weet dat vloerverwarming een must is om het warm te krijgen zonder gas. (het is ook nog heeeeeeerlijke warmte). Puur een paar centen besparen en dan heb je dat...Intercity schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:37:
[...]
Een nieuw appartementencomplex tegenover waar ik woon is dit jaar 'gasloos' opgeleverd. Dat betekende: in alle appartementen hangen elektrische wandkacheltjes...Hoewel het goed geïsoleerd is klagen ze dat ze het maar niet warm krijgen.
Zal mij benieuwen of ze dat echt gaan doen.Wimo. schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:37:
https://www.ed.nl/eindhov...n-uit-eindhoven~ab4f91ef/
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Jan € 870.00 Feb € 638.00 Mar € 580.00 Apr € 580.00 May € 348.00 Jun € 58.00 Jul € 58.00 Aug € 116.00 Sep € 116.00 Oct € 232.00 Nov € 464.00 Dec € 580.00 ~386 euro per maand.
Wat voor bouwjaar/woonoppervlak trouwens?
Want ik woon in een jaren '90 vinex hut (dus met rondom - voor de standaarden van nu - vrij matige R=2,5 isolatie) en betaal in december/januari nog niet eens jouw juni/juli-bedrag aan verwarming. Dit is dan met een L/L-warmtepomp (airco).
Voor de genoemde winterbedragen kun je trouwens de hypotheek op een rijtjeshuis in de goedkopere delen van Nederland betalen, inclusief aflossing.
Maar goed, het is nog wel even de vraag of ze het echt tot dat maximum gaan verhogen. Maar het zal mij verbazen als het niet gebeurt.
Warmtenetten op gas is sowieso een waardeloos concept. Waarom gas centraal verbranden als je het ook kan verbranden op de locatie waar je de energie nodig hebt?pdukers schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:43:
[...]
Of hoe inefficient warmtenetten zijn.Warmteverliezen van rond de 30% zijn normaal. Als zo een warmtenet dan ook nog het nodige aardgas gebruikt, dan zijn hoge prijzen wel te verwachten.
Warmtenetten zijn wel goed als het rest warmte is van de industrie, zoals de glastuinbouw of een data center. Maar dan moet je wel die data center dichtbij je woonwijk bouwen, wat opzich prima kan, want behalve dat ze lelijk zijn heb je er weinig last van.
Als je deze morgen installeert heb je hem voor mei terugverdiend:
https://www.itecluchtrein...mp-met-verwarmingselement
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Groot gelijk, prijzen zijn niet meer te behappen voor de lage en midden inkomens.t14wo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:01:
[...]
Jij betaalt mijn energierekening toch niet? Houtkachels zijn niet verboden. Ik mag daar gewoon mee verwarmen. En daarnaast heb ik, als een van de weinigen, een nieuwe kachel met een katalysator in het rookkanaal. https://www.houtrookfilter.nl/wat-is-een-houtrookfilter/
450 euro pm bij Vattenfal voor 3 personen. 🙄
Opstoken die hap.
[ Voor 5% gewijzigd door Bassbounce op 23-12-2021 19:08 ]
Ja en de rest kan lekker stikken. letterlijk.Bassbounce schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:07:
[...]
Groot gelijk, prijzen zijn niet meer te behappen voor de lage en midden inkomens.
Opstoken die hap.
Terug naar de prehistorie.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-12-2021 19:13 ]
Ik ben klant, maar ik heb enige tijd geleden al mijn contract opgezegd. Opzegging is al verwerkt, Per 1 1 2022 naar Zonneplan. Mijn voorschot was 1 euro per maand.miliomiliano schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:22:
Er is er weer een op de fles gegaan.
https://www.acm.nl/nl/pub...an-acm-trekt-vergunningen
Ligt eraan hoe geïsoleerd je huis is.Ecological schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:44:
[...]
Lekker dan. Iedereen weet dat vloerverwarming een must is om het warm te krijgen zonder gas. (het is ook nog heeeeeeerlijke warmte). Puur een paar centen besparen en dan heb je dat...
Bij een (echt) goed geïsoleerd huis wordt de vloer nauwelijks warm en is het helemaal geen heeeeeeerlijke warmte. Desalniettemin is de ruimte wel gewoon op temperatuur natuurlijk.
In een ouder huis: warmte voetjes. In een nieuw/goed geïsoleerd huis: gewoon koude voeten omdat de vloer weinig warmte hoeft af te geven.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nee, de randstad kan lekker stikken, is ietsje anders, daar komt het gezeik vandaan namelijk (en begrijp ik ook wel min of meer, zo hutje mutje op elkaar). Op het platteland is de houtstook nooit weggeweest. Ik ken zat mensen die nog op hout stoken, en dit altijd al gedaan hebben.de Peer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:13:
Ja en de rest kan lekker stikken. letterlijk.
Terug naar de prehistorie.
[ Voor 6% gewijzigd door CrazyOne op 23-12-2021 20:46 ]
Interessant... ik heb tijdelijk een volledig niet geïsoleerde zolder (enkel het osb dakbeschot en de pannen) en die krijg ik met een 2000W bouwmarkt kacheltje gewoon "warm".Intercity schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:37:
[...]
Een nieuw appartementencomplex tegenover waar ik woon is dit jaar 'gasloos' opgeleverd. Dat betekende: in alle appartementen hangen elektrische wandkacheltjes...Hoewel het goed geïsoleerd is klagen ze dat ze het maar niet warm krijgen.
Dan moeten het wel hele slechte wandkacheltjes zijn, of het is toch niet zo goed geïsoleerd.
Hoezo is vloerverwarming een must?Ecological schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:44:
[...]
Lekker dan. Iedereen weet dat vloerverwarming een must is om het warm te krijgen zonder gas. (het is ook nog heeeeeeerlijke warmte). Puur een paar centen besparen en dan heb je dat...
Met voldoende capaciteit aan elektrische wandconvectoren krijg je elke ruimte warm. En ook met LTV convcectoren aangesloten op een warmtepomp krijg je een enigszins geïsoleerd pand prima warm zonder vloerverwarming en zonder gas.
De oplossing met elektrische wandconvectoren is alleen niet bepaald duurzaam. Wel gasloos.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Zitten die ook in een "netwerk" dan zoals je gewone CV radiatoren? Deze kan je boven half of 1/3 open zetten, en beneden wat harder. Zo warmt alles meer of minder mee. Als er telkens maar 1 elektrische kachel wordt aangezet, uit zuinigheid bv, en je de andere ook met de hand moet aanzetten elke keer..Intercity schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:37:
[...]
Ik zit overigens met 1000 m3 gas op 320 euro per maand nu, variabel. Voel me beroofd, maar volgens mij mag ik nog van geluk spreken zo te lezen.. Gezinnen met een gemiddeld gasverbruik van zeg 1700 m3 wat betalen die nu per maand?
[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 23-12-2021 20:52 ]
Of eindelijk eens iets doen aan een klein beetje duurzaamheid. Ook met de huidige energieprijzen betekent 450 euro per maand voor een driepersoons huishouden dat er aardig wat energie verspild wordt.Bassbounce schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:07:
[...]
Groot gelijk, prijzen zijn niet meer te behappen voor de lage en midden inkomens.
Opstoken die hap.
Verduurzamen betaalt zich nu sneller terug dan ooit tevoren.
Ik stook 1500m3 gas per jaar en 1900kwh in m'n eentje (met volledig thuiswerken) in een matig geïsoleerd huis. Waarvan ruim 1250m3 voor de verwarming wordt gebruikt...Ivow85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:51:
[...]
Of eindelijk eens iets doen aan een klein beetje duurzaamheid. Ook met de huidige energieprijzen betekent 450 euro per maand voor een driepersoons huishouden dat er aardig wat energie verspild wordt.
Heb vorig jaar de vloer en spouw laten isoleren en heb dit jaar de grootste ruit vervangen door HR++ glas. En je merkt het wel...
Ben nu bezig met het dak en de zolder vloer, alleen door boktor moest ik iets meer slopen en laten behandelen dan gepland
Enige wat straks nog echt tocht / warmte lekt is de voordeur (enkelglas en krom) en de achterpui van de aanbouw. Het dubbelglas van de achterpui is oud en de achterdeur is zo krom als een hoepel.
En denk dat er ook maar weinig isolate in de vloer van de aanbouw zit, maar daar ben ik nog niet in geweest, nog genoeg te doen.
Klopt helemaal wat je zegt, alleen heb je nu weinig aan. Alle geld die je eventueel zou kunnen gebruiken om te verduurzamen ben je alweer kwijt aan je energie....[b]Ivow85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:51
Ik had last van hetzelfde, toen ik redelijk geisoleerd was werd de energiebelasting weer omhoog gegooid. Bespaarde ik mooi 1000m3 per jaar en daar wilde ik dan weer van verder isoleren, daalde mijn rekening alleen niks. De politieke wil is er niet.
Lange gordijnen voor de deur helpen ook goed om de kou buiten te houden.ArcticWolf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:58:
[...]
Enige wat straks nog echt tocht / warmte lekt is de voordeur (enkelglas en krom) en de achterpui van de aanbouw. Het dubbelglas van de achterpui is oud en de achterdeur is zo krom als een hoepel.
Die zijn ook niet gratisR0181 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:35:
[...]
Lange gordijnen voor de deur helpen ook goed om de kou buiten te houden.
Dat was een tegenvaller dan, maar als je niks had gedaan was je gegarandeerd méér aan stookkosten kwijt geweest, wat je nu niet direct "terugziet". Maar het voordeel is evident.CrazyOne schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:06:
[...]
Klopt helemaal wat je zegt, alleen heb je nu weinig aan. Alle geld die je eventueel zou kunnen gebruiken om te verduurzamen ben je alweer kwijt aan je energie....
Ik had last van hetzelfde, toen ik redelijk geisoleerd was werd de energiebelasting weer omhoog gegooid. Bespaarde ik mooi 1000m3 per jaar en daar wilde ik dan weer van verder isoleren, daalde mijn rekening alleen niks. De politieke wil is er niet.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Gas moet je niet verbranden op locatie. Gas moet je verbranden in een gascentrale. Verwarmen doe je maar met een warmtepomp.Z___Z schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:47:
[...]
Warmtenetten op gas is sowieso een waardeloos concept. Waarom gas centraal verbranden als je het ook kan verbranden op de locatie waar je de energie nodig hebt?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Klopt.Ivow85 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:48:
[...]
Hoezo is vloerverwarming een must?
Met voldoende capaciteit aan elektrische wandconvectoren krijg je elke ruimte warm. En ook met LTV convcectoren aangesloten op een warmtepomp krijg je een enigszins geïsoleerd pand prima warm zonder vloerverwarming en zonder gas.
De oplossing met elektrische wandconvectoren is alleen niet bepaald duurzaam. Wel gasloos.
Mijn woning uit 2003 had geen vloerverwarming.
Radiatoren vervangen door LTV convectoren en ik draai al 3 jaar prima met een warmtepomp.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
[ Voor 97% gewijzigd door arnnold op 23-12-2021 23:19 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Als je centraal verbrandt kun je wat nuttigs doen zoals electriciteit opwekken. De warmte die het net ingaat is dan restwarmte. Als je met de electriciteit weer warmtepompen aandrijft is je totale rendement enorm. Uitgaande van 60% elektra / 40% warmte, 30% verlies in warmtenet, 10% verlies electriciteitsnet en een COP van 4 komt je totaal rendement zo op 244%.Z___Z schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:47:
[...]
Warmtenetten op gas is sowieso een waardeloos concept. Waarom gas centraal verbranden als je het ook kan verbranden op de locatie waar je de energie nodig hebt?
Overigens is er zelfs voor een warmtenet op louter gas wat te zeggen. En dat zit hem in padafhankelijkheid. Als je eenmaal een infrastructuur hebt met decentrale warmte-installaties op gas dan kun je daar maar moeilijk uit losgeraken. Je ziet het nu al met het hoogcaloriscche Russische gas. Dat moet in een dure fabriek geschikt gemaakt worden voor onze CV-ketels. Overstappen kan alleen als iedereen tegelijk zijn ketel vervangt. Met een centraal geregeld warmtenet is overstappen van warmtebron een stuk eenvoudiger.
Regeren is vooruitschuiven
Met je eerste punt helemaal mee eens.T-MOB schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:23:
[...]
Als je centraal verbrandt kun je wat nuttigs doen zoals electriciteit opwekken. De warmte die het net ingaat is dan restwarmte. Als je met de electriciteit weer warmtepompen aandrijft is je totale rendement enorm. Uitgaande van 60% elektra / 40% warmte, 30% verlies in warmtenet, 10% verlies electriciteitsnet en een COP van 4 komt je totaal rendement zo op 244%.
Overigens is er zelfs voor een warmtenet op louter gas wat te zeggen. En dat zit hem in padafhankelijkheid. Als je eenmaal een infrastructuur hebt met decentrale warmte-installaties op gas dan kun je daar maar moeilijk uit losgeraken. Je ziet het nu al met het hoogcaloriscche Russische gas. Dat moet in een dure fabriek geschikt gemaakt worden voor onze CV-ketels. Overstappen kan alleen als iedereen tegelijk zijn ketel vervangt. Met een centraal geregeld warmtenet is overstappen van warmtebron een stuk eenvoudiger.
Met je tweede punt niet, en dat is wel het punt waarmee stadswarmte vaak wordt verkocht. Het pompen van gas naar huizen kost bij lange na geen 30% van de energie dat er in gas zit. Dan kan je nog beter decentrale gasturbines ontwikkelen en thuis zetten, dan heb je geen boiler nodig voor je SWW en kan je de stroom gebruiken om je verwarming met een WP te stoken.
Het gaat niet om efficientie, maar over je mogelijkheden in de transitie. Met decentrale WKK's kom je ook nooit van het gas af. Een warmtenet kun je ook voeden met aardwarmte, restwarmte, warmte uit mega-warmtepompen, of wat er ook maar opportuun is over 15 jaar.Z___Z schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:35:
[...]
Met je tweede punt niet, en dat is wel het punt waarmee stadswarmte vaak wordt verkocht. Het pompen van gas naar huizen kost bij lange na geen 30% van de energie dat er in gas zit. Dan kan je nog beter decentrale gasturbines ontwikkelen en thuis zetten, dan heb je geen boiler nodig voor je SWW en kan je de stroom gebruiken om je verwarming met een WP te stoken.
Regeren is vooruitschuiven
Want?psy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:24:
[...]
Gas moet je niet verbranden op locatie. Gas moet je verbranden in een gascentrale. Verwarmen doe je maar met een warmtepomp.
Ik heb 1 maal 20A hoofdzekering ("gemeentestop") hier. lekker van het gas af dan
Bovendien kun je nu juist gas redelijk goed decentraal verbranden met niet al te veel nadelen. Ja, natuurlijk is het goed om dat in een grote installatie te doen waar je nog koelere uitlaatgastemperaturen kan halen met geforceerde luchtstromen en vooral de uitlaatgassen ver weg van de bewoonde wereld de lucht in kan blazen maar dat maakt het niet heel veel beter.
Het gaat niet primair om het verbrandingsrendement. Daarin is een HR-ketel (mits de retourwatertemperatuur laag is) al heel goed.Indoubt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:17:
[...]
Want?
Ik heb 1 maal 20A hoofdzekering ("gemeentestop") hier. lekker van het gas af dan
Bovendien kun je nu juist gas redelijk goed decentraal verbranden met niet al te veel nadelen. Ja, natuurlijk is het goed om dat in een grote installatie te doen waar je nog koelere uitlaatgastemperaturen kan halen met geforceerde luchtstromen en vooral de uitlaatgassen ver weg van de bewoonde wereld de lucht in kan blazen maar dat maakt het niet heel veel beter.
Het gaat er om dat je met een warmtepomp die wordt gevoed vanuit een aardgas gestookte energiecentrale een keten-rendement haalt wat ongeveer twee keer zo hoog ligt als het verbranden van gas 'op locatie'.
1x20A is wel te weinig om zonder buffer all-electric te gaan. Maar met een thuisaccu als buffer kan het makkelijk. Of met een verzwaring naar een 3x25A huisaansluiting.
Gaat trouwens lekker met de gasprijs. Na gisteren een daling van 27%, vandaag een verdere daling van 20%. Op moment van schrijven €105 per MWh (= kale prijs van ~€1,05 per m³ ex btw).
[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 24-12-2021 10:38 ]
En vandaag (tot nu) al weer 21.5% er af tov slotprijs gisteravond (nu 104,5)
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5325990
Gelukkig, eindelijk profijt van mijn contract bij FrankEnergie dat met dagprijs rekent. Nu 106 euro, 2 dagen geleden nog 180 euro. Rond de 100 zit ik de winter wel uit met straks nog korting op de energiebelasting in januari._Arthur schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:40:
[...]
Verwijderd
2,14 all in voor vandaag is nog niet echt profijt denk ik.Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:57:
[...]
Gelukkig, eindelijk profijt van mijn contract bij FrankEnergie dat met dagprijs rekent. Nu 106 euro, 2 dagen geleden nog 180 euro. Rond de 100 zit ik de winter wel uit met straks nog korting op de energiebelasting in januari.
Wel prettig dat het de daling inzet na het tarievenbesluit warmte 2022_Arthur schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:40:
[...]
Als je van 1,80 komt zeker wel, ik persoonlijk teken voor de winter rond de 1,00 euro. Meeste aanbieders zitten daar boven vanaf januari toch?Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
[...]
2,14 all in voor vandaag is nog niet echt profijt denk ik.
Jullie moeten wel een hoge risicotolerantie hebben als ik de kale variabele dagtarieven deze week zo eens bekijk.Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:57:
[...]
Gelukkig, eindelijk profijt van mijn contract bij FrankEnergie dat met dagprijs rekent. Nu 106 euro, 2 dagen geleden nog 180 euro. Rond de 100 zit ik de winter wel uit met straks nog korting op de energiebelasting in januari.
Klopt, maar nu gaat het gelukkig weer de goede kant op. Tja het blijft een gok, maar ik ga op dit moment geen contract voor een jaar afsluiten met de prijzen die ze aanbieden. Maar ieder heeft zo zijn eigen redenen.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:17:
[...]
Jullie moeten wel een hoge risicotolerantie hebben als ik de kale variabele dagtarieven deze week zo eens bekijk.
[Afbeelding]
Ook geen maandelijks opzegbaar modelcontract en dan in het voorjaar weer dagelijks variabel als de markt stabiliseert?Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:21:
[...]
Klopt, maar nu gaat het gelukkig weer de goede kant op. Tja het blijft een gok, maar ik ga op dit moment geen contract voor een jaar afsluiten met de prijzen die ze aanbieden. Maar ieder heeft zo zijn eigen redenen.
Ja, ik wacht al 3 jaar op een verandering van de aansluiting. Formeel heb ik namelijk 3x25 maar de kabels van de netbeheerder kunnen het niet aan. Die zijn uit 1950 en nog katoenomwonden koperdraad. Ze hebben wel drie keer geprobeerd een nieuwe meter te plaatsen, mijn dubbeltariefmeter is stuk en slechts een telwerk doet het nog. Die is nu omgezet op enkeltarief. Het plaatsen van een nieuwe kan niet vanwege dat ze niet meer mogen aansluiten op de oude bekabeling dus blijft mijn stokoude meter zitten waar die zit.Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:36:
[...]
Het gaat niet primair om het verbrandingsrendement. Daarin is een HR-ketel (mits de retourwatertemperatuur laag is) al heel goed.
Het gaat er om dat je met een warmtepomp die wordt gevoed vanuit een aardgas gestookte energiecentrale een keten-rendement haalt wat ongeveer twee keer zo hoog ligt als het verbranden van gas 'op locatie'.
1x20A is wel te weinig om zonder buffer all-electric te gaan. Maar met een thuisaccu als buffer kan het makkelijk. Of met een verzwaring naar een 3x25A huisaansluiting.
Gaat trouwens lekker met de gasprijs. Na gisteren een daling van 27%, vandaag een verdere daling van 20%. Op moment van schrijven €105 per MWh (= kale prijs van ~€1,05 per m³ ex btw).
Niet alles is zo eenvoudig als het lijkt.
Gelukkig gaat ondanks mijn variabele tarief de kosten niet al te veel omhoog op 1 januari. Nou ja, 1,26€ voor gas is alsnog een flinke stijging natuurlijk
Nee, bij FrankEnergie kan ik ook per maand opzeggen. Ik het voorjaar of zomer kijk ik pas weer naar een contract voor langere termijn.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
[...]
Ook geen maandelijks opzegbaar modelcontract en dan in het voorjaar weer dagelijks variabel als de markt stabiliseert?
Gelukkig in januari een korting op de energiebelasting.
Maar als die 1,80 langer was gebleven dan had ik em zeker geknepen, maar nu heb ik er vrede mee met zoals het gaat.
Dat is op zich voor mij al een goede reden om klein te wonen zelfs al zou ik het best wel kunnen betalen.
Ik zou heel graag een eigen huis met eigen dak willen, om dat vervolgens helemaal vol te leggen met PV en op eigen terrein elektrisch te laden. Dat zou alleen al aan vervoer 6 ton CO2 per jaar schelen, en aan stroom/gas nog een paar ton. Ideaal voor de klimaatdoelen, maar onmogelijk gemaakt door torenhoge kavelprijzen.Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:36:
Al die financiële stress omwille van de energieprijzen, dat kan toch ook niet gezond zijn.
Dat is op zich voor mij al een goede reden om klein te wonen zelfs al zou ik het best wel kunnen betalen.
Natuurlijk is het met klein wonen makkelijk om het energieverbruik binnen de perken te houden. Alleen dan is de mogelijkheid voor zonnepanelen vaak beperkt (of niet aanwezig, in geval van veel appartementen). Met een ruimere woning met mooi eigen dak op het zuiden, goede isolatie en een warmtepomp hoef je ook niet heel bang te zijn voor fluctuaties in energieprijzen.Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:36:
Al die financiële stress omwille van de energieprijzen, dat kan toch ook niet gezond zijn.
Ik snap dat je bij FE ook maandelijks kunt opzeggen, maar als ik zo terugkijk betaal je sinds september hogere prijzen dan in modelcontracten. Eerder dan 16 september kan ik niet swipen. Waren de prijzen in het voorjaar en zomer zo laag dat het voordeliger is dan zo’n inkooptariefenergieleverancier?Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:29:
[...]
Nee, bij FrankEnergie kan ik ook per maand opzeggen. Ik het voorjaar of zomer kijk ik pas weer naar een contract voor langere termijn.
Gelukkig in januari een korting op de energiebelasting.
Maar als die 1,80 langer was gebleven dan had ik em zeker geknepen, maar nu heb ik er vrede mee met zoals het gaat.
Ik vraag dat om te bekijken wat de beste tactiek zou kunnen zijn, in het voorjaar en zomer dagelijks variabel en in de herfst en winter midelcontract bijvoorbeeld.
De zonnepanelen doen op dit moment vrijwel niets en groene stroom is als ik me goed herinner ook stroom die elders groen geproduceerd wordt en waar maatschappijen een "groen" certificaat voor kopen, terwijl de stroom hier grijs opgewekt kan zijn.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Even een serieuze vraag. De meeste energiecontracten bevatten voor een groot deel "groene" stroom. Het hele land staat vol windturbines die niet op gas werken en bijna iedereen heeft zonnepanelen op zijn dak die ook niet op gas werken. Putin draait de gaskraan dicht en niet alleen de gasprijzen gaan over de kop maar de kWh prijzen stijgen net zo hard mee. Is dit logisch te verklaren? Of is er iets vreemds aan de hand?
[ Voor 14% gewijzigd door stfn345 op 24-12-2021 11:50 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Superbeagle op 24-12-2021 11:52 ]
Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Even een serieuze vraag. De meeste energiecontracten bevatten voor een groot deel "groene" stroom. Het hele land staat vol windturbines die niet op gas werken en bijna iedereen heeft zonnepanelen op zijn dak die ook niet op gas werken. Putin draait de gaskraan dicht en niet alleen de gasprijzen gaan over de kop maar de kWh prijzen stijgen net zo hard mee. Is dit logisch te verklaren? Of is er iets vreemds aan de hand?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2eQ2L17ox0QJBb6TkPhKLS7k.png?f=user_large)
Bron: https://solarmagazine.nl/...rt-van-stroom-is-duurzaam
We hebben nog een hele lange weg te gaan...
Verwijderd
De prijzen worden bepaald door de kosten van de laatste kwh's. En zijn het duurst natuurlijk en op dit moment voornamelijk bepaald door gascentrales.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Ik zit er sinds 16 december, en er bewust voor gekozen.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]
Ik snap dat je bij FE ook maandelijks kunt opzeggen, maar als ik zo terugkijk betaal je sinds september hogere prijzen dan in modelcontracten. Eerder dan 16 september kan ik niet swipen. Waren de prijzen in het voorjaar en zomer zo laag dat het voordeliger is dan zo’n inkooptariefenergieleverancier?
Ik vraag dat om te bekijken wat de beste tactiek zou kunnen zijn, in het voorjaar en zomer dagelijks variabel en in de herfst en winter midelcontract bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Als jij nu een windmolen zou hebben, en je bent kostenneutraal bij €20/MWh, maar de marktprijs voor energie is nu €100/MWh. Voor welk bedrag zou jij dan je windstroom verkopen? Antwoord: voor ongeveer €99,99/MWh.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Heel kort door de bocht wordt de prijs van *alle* energie bepaald door de duurste bron die nodig is om genoeg energie te hebben.
Een ander deel van het antwoord is dat veel leveranciers met langetermijncontracten werken, en dat die windmolens rustig doordraaien en tegen het vorig jaar afgesproken tarief leveren aan de klanten die vorig jaar contracten daarvoor hebben afgesloten.
De meeste stroom wordt opgewekt met gas.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Maar de windmolenparken, zonneweides etc verkopen op de open markt, waar gascentrales de gaatjes dichten. De waarde van een windpark-kWh loopt zo gelijk met de waarde van de duurste opgewekte kWh op het hele net, en dat is nu helaas gas. Leuk voor de eigenaren, want het kost niet meer om te maken, maar ze vangen wel meer
Is logisch te verklaren: de prijs van stroom wordt bepaald door de energiebron die de boel stabiel houdt en dat zijn meestal de gascentrales.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Maakt deel uit van het vraag- en aanbodspel.
Putin heeft een gloednieuwe pijpleiding aangelegd om Europa van gas te voorzien zonder heffingen af te dragen in Oekraine, maar de EU wil die pijpleiding om geopolitieke machtsspelletjes niet in gebruik nemen. Dus betalen we Putin nu veel meer voor iets minder gas.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:48:
Meer ervaringen kun je sowieso vinden in het specifieke topic voor Frank en consorten. Wij zitten sinds deze zomer bij Frank (nadat ons nu gezien heel goedkope Greenchoice afliep). Ik kan bevestigen dat het op sommige dagen wel 'pijn' doet met uurtarieven boven de 80ct/kWh (all in). Dan zet je natuurlijk geen zware apparatuur aan. Stel je de was een dag uit etc. Mijn ervaring is dat we in de zomer zeker goedkope dagen hebben gehad, vooral op zondag was het 'gratis' wassen met negatieve inkoopprijzen (vaak -0,01/kWh of nog net iets minder, maximaal negatief wat ik denk ik heb gezien is 2 a 3 cent). Wij gebruiken de app vaak om te sturen op grootverbruikers: wassen, drogen, vaatwasser. Koken stellen we eigenlijk nooit uit (terwijl een inductieplaat en oven wel veel trekken), even een uur later eten vergt toch een grotere aanpassing van gebruiken.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]
Ik snap dat je bij FE ook maandelijks kunt opzeggen, maar als ik zo terugkijk betaal je sinds september hogere prijzen dan in modelcontracten. Eerder dan 16 september kan ik niet swipen. Waren de prijzen in het voorjaar en zomer zo laag dat het voordeliger is dan zo’n inkooptariefenergieleverancier?
En die kerncentrales staan hier niet voor 2026 aangezien het gros van de investering pas na 2025 beschikbaar komt.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
Lijkt er dus op dat de stroomprijzen pas gaan dalen als die 3 kerncentrales hier staan. Dan wordt een warmtepomp veel interessanter omdat je dan voor een laag tarief elektrisch kunt verwarmen en kunnen ze de gasprijzen op de vrije loop laten.
Pagina 14 regeerakkoord.Het voornemen is om kerncentrales te bouwen. Hiervoor is 5 miljard euro gereserveerd, waarvan 0,5 miljard tot en met 2025.
https://www.kabinetsforma...oord-15-december-2021.pdf
Vorige week kreeg ik een verlengingsvoorstel, toen voor maandtarief van € 480, deze week is het voorstel € 670 geworden... In dit tempo kan ik binnenkort gewoon mijn hele salaris direct doorstorten naar Vandebron.
Dan lijkt het me verstandiger om nog even te wachten met verlengen, toch? Ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft, maar dit zal toch niet zo doorzetten tot in de lente?
Maak daar maar van dat ze er niet eerder dan 2035 staan in Nederland regeltjesland. Als ze er al daadwerkelijk komen....Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
En die kerncentrales staan hier niet voor 2026 aangezien het gros van de investering pas na 2025 beschikbaar komt.
[...]
Pagina 14 regeerakkoord.
Interessant. Ik kan me voorstellen dat in een woning met volledig slimme apparaten gekoppeld aan een domotica-systeem dit goed werkt. Het witgoed kiest dan zelf uit wanneer ze aangaat. Alleen met koken wordt het lastig, tenzij je heel flexibel bent.Martijn-HK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
Meer ervaringen kun je sowieso vinden in het specifieke topic voor Frank en consorten. Wij zitten sinds deze zomer bij Frank (nadat ons nu gezien heel goedkope Greenchoice afliep). Ik kan bevestigen dat het op sommige dagen wel 'pijn' doet met uurtarieven boven de 80ct/kWh (all in). Dan zet je natuurlijk geen zware apparatuur aan. Stel je de was een dag uit etc. Mijn ervaring is dat we in de zomer zeker goedkope dagen hebben gehad, vooral op zondag was het 'gratis' wassen met negatieve inkoopprijzen (vaak -0,01/kWh of nog net iets minder, maximaal negatief wat ik denk ik heb gezien is 2 a 3 cent). Wij gebruiken de app vaak om te sturen op grootverbruikers: wassen, drogen, vaatwasser. Koken stellen we eigenlijk nooit uit (terwijl een inductieplaat en oven wel veel trekken), even een uur later eten vergt toch een grotere aanpassing van gebruiken.
Als je blijft zitten bij Vandebron krijg je vanzelf een verlengaanbod voor hun modelcontract ongeveer een maand voor afloop. Die prijzen zijn een stuk lager dan het 1-jarige contract.migchiell schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:08:
Mijn huidige maandtarief is € 255, contract loopt nog tot 8 mei.
Vorige week kreeg ik een verlengingsvoorstel, toen voor maandtarief van € 480, deze week is het voorstel € 670 geworden... In dit tempo kan ik binnenkort gewoon mijn hele salaris direct doorstorten naar Vandebron.
Dan lijkt het me verstandiger om nog even te wachten met verlengen, toch? Ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft, maar dit zal toch niet zo doorzetten tot in de lente?
Wij zetten de vaatwasser en de wasmachine ook altijd aan wanneer het tarief het laagste is die dag. Kan midden in de nacht zijn.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Interessant. Ik kan me voorstellen dat in een woning met volledig slimme apparaten gekoppeld aan een domotica-systeem dit goed werkt. Het witgoed kiest dan zelf uit wanneer ze aangaat. Alleen met koken wordt het lastig, tenzij je heel flexibel bent.
En toch zet dat weinig zoden aan de dijk. Zeker als je een wat zuiniger model hebt van de laatste jaren ipv een 40 jaar oude Miele.Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:18:
[...]
Wij zetten de vaatwasser en de wasmachine ook altijd aan wanneer het tarief het laagste is die dag. Kan midden in de nacht zijn.
Een moderne wasmachine gebruikt gemiddeld 0,5kWh per wasbeurt.
Met een verschil van 5 cent tussen hoog en laagtarief, ga je dus 2,5 cent per wasbeurt besparen door het uit te stellen....
Das héél veel werk voor héél weinig besparing.
Ja dat is alleen nog maar het geld voor de brainstorm en al het 'voorwerk'Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
En die kerncentrales staan hier niet voor 2026 aangezien het gros van de investering pas na 2025 beschikbaar komt.
[...]
Pagina 14 regeerakkoord.
Dat werkt alleen als je vaatwasser/wasmachine/droger vol/paraat staat.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Interessant. Ik kan me voorstellen dat in een woning met volledig slimme apparaten gekoppeld aan een domotica-systeem dit goed werkt. Het witgoed kiest dan zelf uit wanneer ze aangaat. Alleen met koken wordt het lastig, tenzij je heel flexibel bent.
Eigenlijk is alleen verwarming flexibel of je boiler voor warmwater opwarmen, de rest is niet zo makkelijk.
@Hoi1966 Zet jij een lege vaatwasser aan omdat op dat moment stroom goedkoop is dan?
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2021 12:25 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Warmtepomp is sowieso al sinds een jaar of 5 de betere keuze. Veel mensen hebben dat alleen niet door.Chatslet schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
Lijkt er dus op dat de stroomprijzen pas gaan dalen als die 3 kerncentrales hier staan. Dan wordt een warmtepomp veel interessanter omdat je dan voor een laag tarief elektrisch kunt verwarmen en kunnen ze de gasprijzen op de vrije loop laten.
Ik heb die discipline wel, maar de vrouw minder. Ons daltarief begint hier om 21:00 en toch zet ze de vaatwasser eerder aan, ook al zit er een uitgestelde startfunctie op. En als ze die gebruikt zet ze die op 20:45 ofzo ipv een uur later.Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:18:
[...]
Wij zetten de vaatwasser en de wasmachine ook altijd aan wanneer het tarief het laagste is die dag. Kan midden in de nacht zijn.
Daarnaast zijn we met z’n allen vaker thuis ivm thuiswerken waardoor ik mij afvraag hoe zinvol dit is.
Martijn-HK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
Wij gebruiken de app vaak om te sturen op grootverbruikers: wassen, drogen, vaatwasser.
ja, maar dat zijn allemaal kleinverbruikers.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Uiteindelijk gaat het om je warmtepomp en je elektrische auto. De rest is peanuts.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 24-12-2021 12:32 ]
Valt mee hoor, tegenwoordig kun je de tijd instellen en ook nog het ecco/spaarprogramma gebruiken.Waah schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:22:
[...]
En toch zet dat weinig zoden aan de dijk. Zeker als je een wat zuiniger model hebt van de laatste jaren ipv een 40 jaar oude Miele.
Een moderne wasmachine gebruikt gemiddeld 0,5kWh per wasbeurt.
Met een verschil van 5 cent tussen hoog en laagtarief, ga je dus 2,5 cent per wasbeurt besparen door het uit te stellen....
Das héél veel werk voor héél weinig besparing.
Alle beetjes helpen, het gaat ook om bewustwording.Superbeagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:24:
[...]
Ik heb die discipline wel, maar de vrouw minder. Ons daltarief begint hier om 21:00 en toch zet ze de vaatwasser eerder aan, ook al zit er een uitgestelde startfunctie op. En als ze die gebruikt zet ze die op 20:45 ofzo ipv een uur later.![]()
Daarnaast zijn we met z’n allen vaker thuis ivm thuiswerken waardoor ik mij afvraag hoe zinvol dit is.
Tja, ook dan: 2,5 cent per wasbeurt... Als ik dan moet kiezen tussen in 1 dag alle was er doorheen draaien, of elke dag weer te wassen, drogen en vouwen.Hoi1966 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:24:
[...]
Valt mee hoor, tegenwoordig kun je de tijd instellen en ook nog het ecco/spaarprogramma gebruiken.
Ik sla ff over
Zelfs met 4x wassen per week (wat veel is, gemiddeld gezien) zit je op.... 5,20 besparing. Met een standby-killer die een sluipverbruiker van 5 watt uitschakelt heb je al een grotere besparing te pakken.
[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 24-12-2021 12:30 ]
Volgens mij is dit waar we met z'n allen naartoe zullen evolueren.Martijn-HK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
Meer ervaringen kun je sowieso vinden in het specifieke topic voor Frank en consorten. Wij zitten sinds deze zomer bij Frank (nadat ons nu gezien heel goedkope Greenchoice afliep). Ik kan bevestigen dat het op sommige dagen wel 'pijn' doet met uurtarieven boven de 80ct/kWh (all in). Dan zet je natuurlijk geen zware apparatuur aan. Stel je de was een dag uit etc. Mijn ervaring is dat we in de zomer zeker goedkope dagen hebben gehad, vooral op zondag was het 'gratis' wassen met negatieve inkoopprijzen (vaak -0,01/kWh of nog net iets minder, maximaal negatief wat ik denk ik heb gezien is 2 a 3 cent). Wij gebruiken de app vaak om te sturen op grootverbruikers: wassen, drogen, vaatwasser. Koken stellen we eigenlijk nooit uit (terwijl een inductieplaat en oven wel veel trekken), even een uur later eten vergt toch een grotere aanpassing van gebruiken.
Het zal natuurlijk nooit goedkoop worden maar door je elektriciteitsverbruik zo goed mogelijk te spreiden, zo weinig mogelijk piekvermogen te veroorzaken en indien mogelijk buiten de piekmomenten te verbruiken zal de prijs ongeveer betaalbaar blijven.
Als je terugrekent -- ik moet het rapport van het ACM nog lezen -- is het nieuwe tarief "niet-meer-dan-anders" bij een all-in gasprijs van rond de 1.65. Met zo'n 55 eurocent aan belasting en 21% BTW en 10% marge voor de leverancier, kom je dan op zo'n 90 eurocent per m3 uit, dat komt overeen met 90 euro per MWh, bij lange na niet de pieken die we de afgelopen dagen hebben gezien.Napo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:02:
[...]
Wel prettig dat het de daling inzet na het tarievenbesluit warmte 2022
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4
:strip_exif()/f/image/muHNFDlRG6aAbBt1WT1ECuOk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PLmKBAbiU8meH7mKi1fq6JXt.jpg?f=fotoalbum_large)