Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 31 ... 51 Laatste
Acties:
  • 415.283 views

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:45
https://fd.nl/bedrijfslev...20211220&utm_term=app-ios

Duitse energiegigant RWE waarschuwt voor mogelijke uitval van centrales door gastekort.

Inmiddels staan de Janurari en Februari futures op €141, waar ze tijdens de crisis begint October nog maar op €116 stonden…

Ik las dat de gas bunkers in Nederland maar voor 45% gevuld zijn, en deze gemiddeld met 0,7% per dag worden uitgenut, waardoor we in februari zonder gasvoorraad zitten.

Zou nog best eens een koude winter kunnen worden zo. 🥶

Wat ik me afvraag;
-zijn er verbruikers die we kunnen afschalen om capaciteit vrij te spelen? Las ergens in dit topic dat er een kunstmest bedrijf was dat even veel gas verbruikt als 1,3mio huishoudens?
-hoe snel kunnen we Nederlands gas weer opschalen als de nood aan de man is??

Met de spanningen tussen EU/NAVO-Oekraïne-Rusland, voorzie ik echt een behoorlijke kans dat we energie beperkingen krijgen. Met alle economische gevolgen van dien.

American Express vraagbaak

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:24:

Duitse energiegigant RWE waarschuwt voor mogelijke uitval van centrales door gastekort.

Inmiddels staan de Janurari en Februari futures op €141, waar ze tijdens de crisis begint October nog maar op €116 stonden…

Ik las dat de gas bunkers in Nederland maar voor 45% gevuld zijn, en deze gemiddeld met 0,7% per dag worden uitgenut, waardoor we in februari zonder gasvoorraad zitten.

Wat ik me afvraag;
-zijn er verbruikers die we kunnen afschalen om capaciteit vrij te spelen? Las ergens in dit topic dat er een kunstmest bedrijf was dat even veel gas verbruikt als 1,3mio huishoudens?

Met de spanningen tussen EU/NAVO-Oekraïne-Rusland, voorzie ik echt een behoorlijke kans dat we energie beperkingen krijgen. Met alle economische gevolgen van dien.
Zie Bescherm en Herstelplan Gas

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 18:19
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NkjrYr2.png
Rusland doet de gaskraan weer dicht hoor.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:38
SidewalkSuper schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
Welke bron gebruik je hier voor? Ik was gisteren opzoek naar deze data, nadat ik een artikel had gelezen dat een van de belangrijke gasleidingen uit Rusland nog maar voor 5% gebruikt wordt....

[ Voor 3% gewijzigd door dehardstyler op 20-12-2021 10:37 ]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 18:19
Ik heb het uit deze tweet:

Volgens mij komt de data van https://www.iea.org/data-...a-product/gas-trade-flows

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:24:

Wat ik me afvraag;

Dan zetten we toch de gascentrales uit en de kolencentrales aan voor elektra?

En de Duitsers moeten niet klagen. Dat krijg je als je kerncentrales vervangt (op 1/1/2022 4 GW aan capaciteit) door gas, zon en wind zonder na te denken over leveringszekerheid.

• Stinger_Ventura
pdukers schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:14:
[...]

Hebben we dan nog kolen centrales die we op korte termijn weer bedrijfsklaar kunnen maken, nog buiten een voorraad steenkool om? En buiten de milieu schade die kolen met zich mee brengt waardoor allerlei milieu akkoorden weer in het nauw komen.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:34
Alle kolencentrales staan al te blaffen, als ze kunnen. Die leveren nu geld op als een malle, ook met EUA prijzen meegerekend.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:30
pdukers schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:14:
[...]

En de Duitsers moeten niet klagen. Dat krijg je als je kerncentrales vervangt (op 1/1/2022 4 GW aan capaciteit) door gas, zon en wind zonder na te denken over leveringszekerheid.
Kunnen we die tweedehands kerncentrales plus experts niet overnemen van de Duitsers? Dat scheelt ons weer een hoop gedoe :P

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hey, ik heb variabel, dus ik dacht dat het in januari zou veranderen, maar nu zegt de site dit
Eneco Gas Variabel Vrij
Contract: onbepaalde tijd
Je tarief verandert per: 08-05-2022

Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij
Contract: onbepaalde tijd
Je tarief verandert per: 08-05-2022
Dat zou gunstig moeten zijn toch?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
We weten alleen niet waarom... lees her en der dat Rusland wat issues heeft met het gas transport. Wordt ook gerapporteerd dat het daar erg koud is voor het de tijd van het jaar.

https://www.reuters.com/m...saturday-drop-2021-12-19/
Russian gas supplies to Europe are closely tied with levels of gas in Gazprom's storage at home. The company this week started to lift gas from its underground facilities in central Russia, with peak consumption expected in a month.
https://www.reuters.com/m...e-remain-tiny-2021-12-20/
"The renewed drop in flows to north-west Europe along one of three main pipelines coincides with both the start of linepacking of string 2 of Nord Stream 2, as well as unseasonably cold weather in Russia," ICIS analysts said.

[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 20-12-2021 21:09 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Stinger_Ventura
ArcticWolf schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:06:
[...]

We weten alleen niet waarom... lees her en der dat Rusland wat issues heeft met het gas transport. Wordt ook gerapporteerd dat het daar erg koud is voor het de tijd van het jaar.

https://www.reuters.com/m...saturday-drop-2021-12-19/

[...]

https://www.reuters.com/m...e-remain-tiny-2021-12-20/

[...]
Interessant inzicht! Maar waarom reageert de markt daar dan zo agressief op?
Voor de Jan/Feb contracten zaten we begin december nog op de €89 Mwh, en nu al op €154 Mwh 😱
Ben benieuwd wanneer er een nieuw rijtje energie leveranciers omvalt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:38:
[...]
Interessant inzicht! Maar waarom reageert de markt daar dan zo agressief op?
Voor de Jan/Feb contracten zaten we begin december nog op de €89 Mwh, en nu al op €154 Mwh 😱
Ben benieuwd wanneer er een nieuw rijtje energie leveranciers omvalt.
Omdat het ‘issues’ zijn uit het geopolitieke spel enkel bedoeld om Europa onder druk te zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik zal het hout voor de kachel nog maar even bewaren dan...

Waar komt ons gas overal vandaan eigenlijk? Ik lees dat Europa zo'n 450 miljard kuub per jaar verbruikt. Noorwegen levert daar zo'n ~100 miljard kuub van. En rusland verwacht 183 miljard kuub te leveren aan Europa (inc. Turkije).
Dan mis ik nog ~170 miljard kuub.

En zijn er ook cijfers over de verhouding van gebruik tussen industrie (e.g. productie van waterstof/kunstmest/etc), opwekking van electriciteit, en huishoudelijk gebruik?

Welke problemen we kunnen verwachten is afhankelijk van hoe we dat gasgebruik terug kunnen schalen en welke economische activiteit we moeten laten vallen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

boxlessness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:42:

Waar komt ons gas overal vandaan eigenlijk? Ik lees dat Europa zo'n 450 miljard kuub per jaar verbruikt. Noorwegen levert daar zo'n ~100 miljard kuub van. En rusland verwacht 183 miljard kuub te leveren aan Europa (inc. Turkije).
Er is ook productie vanuit binnen de EU.

Die pijpleiding bij Polen is nu weer helemaal dicht btw:
https://www.nu.nl/economi...amal-leiding-gestopt.html

PSN

• Stinger_Ventura
YakuzA schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:49:
[...]

Er is ook productie vanuit binnen de EU.

Die pijpleiding bij Polen is nu weer helemaal dicht btw:
https://www.nu.nl/economi...amal-leiding-gestopt.html
En het positieve nieuws is dat ze Nordstream 2 onder druk aan het zetten zijn!
Maar dit kan natuurlijk ook een politieke zet zijn in de vorm van een Mexican Stand-off. Europa/Duitsland geeft geen goedkeuring voor NS2, en Rusland levert niet meer via de Yamal Pijpleiding.
Elkaar lekker aankijken wie als eerst beweegt en niemand heeft het gedaan; maar resultaat is geen gas voor de EU.

• ArcticWolf
  • Niet online
boxlessness schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:42:

En zijn er ook cijfers over de verhouding van gebruik tussen industrie (e.g. productie van waterstof/kunstmest/etc), opwekking van electriciteit, en huishoudelijk gebruik?

Welke problemen we kunnen verwachten is afhankelijk van hoe we dat gasgebruik terug kunnen schalen en welke economische activiteit we moeten laten vallen.
Komt nog een deel vanuit het Midden-Oosten, maar dat is redelijk opgedroogd omdat China/Azie dat allemaal opkoopt.

mbt kunstmest:
Yara bv. gebruikt echt idioot veel (2 miljard m3 per jaar)
https://www.yara.nl/over-...ara-sluiskil-in-het-kort/

met een gemiddelde van 1500m3 gas per huishouden is dat genoeg gas voor 1,33 miljoen huishoudens 8)7

@Stinger_Ventura
Las dat ook, maar NS2 stond al deels onder druk en heeft blijkbaar ook aansluitingen met een andere pijplijn?
Zal gezien de Russen idd ook een drukmiddel zijn :+

Maar zullen ze de andere pijpleidingen weer openen als NS2 in gebruik wordt genomen?

Daarnaast zal de EU door deze druk zsm. het gasverbruik willen gaan afbouwen, dus in hoeverre is het echt een probleem dat we een paar jaar "afhankelijk" zijn van de Russen?
Het is niet voor niks dat zelfs onze politiek nu roept om nieuwe kerncentrales.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
met een gemiddelde van 1500m3 gas per huishouden is dat genoeg gas voor 1,33 miljoen huishoudens 8)7

Ja maar iedereen wil ook eten toch ?

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 13:15
ArcticWolf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:04:
[...]

mbt kunstmest:
Yara bv. gebruikt echt idioot veel (2 miljard m3 per jaar)
https://www.yara.nl/over-...ara-sluiskil-in-het-kort/

Yara staat al voor een lange tijd stil (sinds september al flink afgebouwd), november stond daar bijna alles stil, ze wilden deze week weer gaan opstarten, maar is (nog) niet duidelijk of dat is gebeurd.

Als er iemand inspeelt op gascrisis zijn het kunstmest producenten, deze zijn extreem afhankelijk van de prijs door hun extreme verbruik. Kunstmest prijs staat in directe verbinding met opbrengst voor boeren (dus er is een vast punt waar te dure kunstmest niet uit kan voor boeren en de boeren dus een bemesting skippen).

• ArcticWolf
  • Niet online
TvanW schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:12:

Ja maar iedereen wil ook eten toch ?
Ik kan even niet vinden of er ook een gas-vrij alternatief is voor de productie van kunstmest.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:32
ArcticWolf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:28:
[...]

Ik kan even niet vinden of er ook een gas-vrij alternatief is voor de productie van kunstmest.
Ja hoor: dat heet koeienstront :*)

the older I get, the better I was...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TvanW op het huidige kunstmestgebruik is heel veel aan te merken :)

Maar aardgas voor kunstmest wordt alleen gebruikt als drager van waterstof (steam reforming)
Daar is met elektrolyse dus heel wat winst te halen, zowel qua procesefficiëntie als CO2 uitstoot.
Er zijn al concrete plannen die kant op (b.v. offshore ammoniakproductie heeft voordelen boven offshore waterstof).
Maar weer: niet binnen een jaar klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 11:23
@ArcticWolf Rioolslib is ook een goede meststof. Niet zo super voor direct gebruik voor mensenvoedsel (vanwege bacteriën in virussen in het slib) maar wel uitstekend voor om vezels voor kleding (bijv. katoen) en andere niet consumptieve gewassen te kweken (bijv. mais voor ethanol).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:18
Biologische landbouw?

Met de moderne machines voor oa onkruidbestrijding kan je net zo efficiënt voedsel kweken.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:02
Vandaag weer 18% omhoog. Als dit zo doorgaat, zal de staat (weer) moeten ingrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r3MRVm_veclstfERXQKO_BstvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUMDgGh8kpLGcmvdbsk0tybk.jpg?f=fotoalbum_large

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:27
Rsport40 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:
Vandaag weer 18% omhoog. Als dit zo doorgaat, zal de staat (weer) moeten ingrijpen.

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag, maar wat zijn de eenheden van deze data? 172 (euro?) per hoeveel m3?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Mortel in €/MWh.
Een m³ is ongeveer 0,01 MWh dus het is ook ongeveer de prijs in cent per kuub :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Mortel schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:51:
[...]

Misschien een domme vraag, maar wat zijn de eenheden van deze data? 172 (euro?) per hoeveel m3?
https://www.energieconsul...van-euro-mwh-naar-ct-m3n/

*0,9769444

...less is more

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 18:00
*snip* dit gaat hier totaal offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 22-12-2021 14:03 ]

• dehardstyler
*snip* overbodig geworden

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 22-12-2021 14:04 ]

• dehardstyler
Rsport40 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:

[Afbeelding]
Hoe kom je aan deze chart? Deze is een stuk geavanceerder dan die "theice" site. Heb je misschien een linkje? :)

• ArcticWolf
  • Niet online
Kaal dus 1,67 euro/m3 bij 172 euro/MWh... wat een geld. Komt nog belasting en ca. 20 cent marge per m3 bij.

Zit dus al bijna tegen de 2,50 euro/m3 aan als je nu gas zou moeten kopen & leveren.

• Rsport40
dehardstyler schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:07:
[...]

Hoe kom je aan deze chart? Deze is een stuk geavanceerder dan die "theice" site. Heb je misschien een linkje? :)
https://www.barchart.com/futures/quotes/TGF22

• dehardstyler
Top dank je wel. De 52 week is "leuk" om te zien: +910.78% 8)7

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 14:13
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Ik heb onlangs mijn eerste huis gekocht en moet dus nu ook voor het eerst mijn energie gaan afsluiten. Ik lees al een tijdje mee, maar twijfel toch echt waar ik goed aan doe.

De overdracht is in februari, dus zal tussen nu en dan een contract moeten afsluiten.
Wat is wijsheid, nu al een contract afsluiten? Of wachten tot na de nieuwe prijzen in januari? :?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:26
*snip* overbodig geworden

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 22-12-2021 14:04 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• dehardstyler
Pctje91 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Ik heb onlangs mijn eerste huis gekocht en moet dus nu ook voor het eerst mijn energie gaan afsluiten. Ik lees al een tijdje mee, maar twijfel toch echt waar ik goed aan doe.

De overdracht is in februari, dus zal tussen nu en dan een contract moeten afsluiten.
Wat is wijsheid, nu al een contract afsluiten? Of wachten tot na de nieuwe prijzen in januari? :?
Als ik nu zou moeten overstappen, zou ik denk ik gewoon voor variabel gaan. Dit is voor de EU op geen enkele manier lang vol te houden. Dus waarschijnlijk is Nordstream 2 straks ineens klaar om gebruikt te worden, want dit wedstrijdje gaat de EU absoluut verliezen van Rusland.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
dehardstyler schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:05:
[...]

Als ik nu zou moeten overstappen, zou ik denk ik gewoon voor variabel gaan. Dit is voor de EU op geen enkele manier lang vol te houden. Dus waarschijnlijk is Nordstream 2 straks ineens klaar om gebruikt te worden, want dit wedstrijdje gaat de EU absoluut verliezen van Rusland.
Als je nu toegeeft sta je nergens meer sterk. Dan blijf je een press middel houden om zaken te regelen.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:43
ArcticWolf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
Kaal dus 1,67 euro/m3 bij 172 euro/MWh... wat een geld. Komt nog belasting en ca. 20 cent marge per m3 bij.

Zit dus al bijna tegen de 2,50 euro/m3 aan als je nu gas zou moeten kopen & leveren.
Op deze manier wordt de compensatie die de regering aan ons geeft ook weer gedeeltelijk terugverdiend door de hogere belastinginkomsten die deze prijsstijgingen oplevert. Sigaar uit eigen doos achteraf.

• Ecological
dehardstyler schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:05:
[...]

Dit kan, maar je hebt dan wel geen drukmiddel meer om Oekraine te verdedigen. Dus offer je de Oekrainiers of versnel je de verduurzaming en betaal je even wat meer?

Volgens mij hebben we genoeg vermogen bij het groot-kapitaal dat kan worden onteigend om dit te betalen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ecological schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:55:
[...]

Dit kan, maar je hebt dan wel geen drukmiddel meer om Oekraine te verdedigen. Dus offer je de Oekrainiers of versnel je de verduurzaming en betaal je even wat meer?

Volgens mij hebben we genoeg vermogen bij het groot-kapitaal dat kan worden onteigend om dit te betalen.
Yeah right.

Als iemand voor de stand-off over Oekraine moet betalen is het wel de gewone man. Dat groot kapitaal wordt aan alle kanten beschermd. De westerse democratie is al lang veranderd in een aristocratie. Het is dat het te goed gaat met de gewone man om zich daar druk om te maken. Dat gaat alleen veranderen als het gewone volk in opstand komt zoals heel lang geleden tegen de adel.

Laat de VS maar Oekraine verdedigen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:32:
[...]

Yeah right.

Als iemand voor de stand-off over Oekraine moet betalen is het wel de gewone man. Dat groot kapitaal wordt aan alle kanten beschermd. De westerse democratie is al lang veranderd in een aristocratie. Het is dat het te goed gaat met de gewone man om zich daar druk om te maken. Dat gaat alleen veranderen als het gewone volk in opstand komt zoals heel lang geleden tegen de adel.

Laat de VS maar Oekraine verdedigen.
Of gewoon minder VS invloed in z'n algeheel....

• TvanW
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:53:
[...]

Ja hoor: dat heet koeienstront :*)
Maar dat mag dan weer (vaak) niet gebruikt worden.....leuk die regeltjes ;)

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pctje91 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:

De meesten gaan op het moment voor Vattenfall. Of dan drie jaar vastzetten of één jaar slim is weet niemand.

Zie deze post voor een overzicht met mogelijkheden bij Vattenfall: Napsju in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

In dat topic kan je verder ook terecht voor vragen, advies en tips over het kiezen van een energieleverancier. :)

Edit Om nog je andere vraag te beantwoorden: ik zou 'm nu al afsluiten. Anders moet je het sowieso in januari gaan aanvragen (i.v.m. bedenktijd) en ik vermoed dat met de huidige prijzen de tarieven in januari níet scherper zullen zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Uniciteit op 21-12-2021 23:07 ]

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:

Inclusief BTW + belasting is het al 2,5 euro/m3. En 20ct marge lijkt me erg aantrekkelijk om een energiebedrijf te starten ;)

• Stinger_Ventura
https://www.nu.nl/economi...ar-door-coronacrisis.html

De vervroegde sluiting van het Groninger gasveld is door de coronacrisis onzeker geworden. De bouw van een fabriek waar buitenlands gas geschikt gemaakt kan worden voor gebruik in ons land heeft door de pandemie vertraging opgelopen.

De installatie zal naar verwachting in augustus volgend jaar helemaal operationeel zijn. "Het uitgangspunt blijft dat het huidige gasjaar het laatste jaar is met reguliere winning", zegt EZK. Een gasjaar loopt van 1 oktober tot en met 30 september.

Dit komt de overheid financieel denk ik wel goed uit. De gasprijs is 1500% gestegen tov vorig jaar, met die marge kunnen ze mooi de bewoners in Groningen compenseren en de gestegen energie prijzen compenseren.
De corona crisis heiligt alle middelen lijkt het wel, maar kan ook een mooie politieke zet zijn om toch nog gas te winnen.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
Ik ben benieuwd wat de stadsverwarming tarieven gaan doen. Die zijn nog steeds niet bekend gemaakt door ACM. Ze gaan daarbij uit van de tarieven van 1-1 van de 10 grootste aanbieders. En ik vermoed dat de energiemaatschapijen hier een vinger in de pap hebben om het nu zo lang mogelijk uit te stellen. Elke dag levert ze voor heel 2022 weer meer geld op voor alle stadsverwarming klanten. Die hebben niks te kiezen.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:54
Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:06:

De vervroegde sluiting van het Groninger gasveld is door de coronacrisis onzeker geworden. De bouw van een fabriek waar buitenlands gas geschikt gemaakt kan worden voor gebruik in ons land heeft door de pandemie vertraging opgelopen.

De installatie zal naar verwachting in augustus volgend jaar helemaal operationeel zijn. "Het uitgangspunt blijft dat het huidige gasjaar het laatste jaar is met reguliere winning", zegt EZK. Een gasjaar loopt van 1 oktober tot en met 30 september.

Dit komt de overheid financieel denk ik wel goed uit. De gasprijs is 1500% gestegen tov vorig jaar, met die marge kunnen ze mooi de bewoners in Groningen compenseren en de gestegen energie prijzen compenseren.
De corona crisis heiligt alle middelen lijkt het wel, maar kan ook een mooie politieke zet zijn om toch nog gas te winnen.
Maar is dat ook niet het hele probleem? Compenseer de mensen goed en snel, en blijf gewoon dat gasveld leegpompen. In de huidige situatie is dat voor iedereen een win situatie.
Als de NAM dat gewoon gelijk gedaan had dan waren de velden niet zo goed als gesloten geweest nu.

Weet zo de documentaire niet meer, maar ze interviewden de mensen van een getroffen dorp. Het merendeel kreeg een nieuwe woning, en was daar eigenlijk heel erg gelukkig mee. Alleen het duurde te lang voor er een constructieve oplossing kwam, maar toen die er eenmaal was vonden ze het ook meer dan prima.

• Stinger_Ventura
t14wo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:27:
Ik ben benieuwd wat de stadsverwarming tarieven gaan doen. Die zijn nog steeds niet bekend gemaakt door ACM. Ze gaan daarbij uit van de tarieven van 1-1 van de 10 grootste aanbieders. En ik vermoed dat de energiemaatschapijen hier een vinger in de pap hebben om het nu zo lang mogelijk uit te stellen. Elke dag levert ze voor heel 2022 weer meer geld op voor alle stadsverwarming klanten. Die hebben niks te kiezen.
Ik zit niet zo in de stadsverwarming, maar een vriend (n=1) met die verwarmingsmethode vertelde dat het niet omhoog ging.
Reden zou zijn dat stadsverwarming (energienetten) het duurzame alternatief is voor gas. En dat ze dit dus niet willen/mogen/kunnen extreem verhogen, mede ook omdat klanten van stadsverwarming geen alternatief hebben voor andere technieken/verduurzamingen.

• TvanW
  • Niet online
TerminalNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:29:
[...]

Weet zo de documentaire niet meer, maar ze interviewden de mensen van een getroffen dorp. Het merendeel kreeg een nieuwe woning, en was daar eigenlijk heel erg gelukkig mee. Alleen het duurde te lang voor er een constructieve oplossing kwam, maar toen die er eenmaal was vonden ze het ook meer dan prima.
Over (verkeerde) beeldvorming gesproken.
Zo heb ik een documentaire gezien over de wit-Russische president, iedereen vind het (y) president.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:34:
[...]
Ik zit niet zo in de stadsverwarming, maar een vriend (n=1) met die verwarmingsmethode vertelde dat het niet omhoog ging.
Reden zou zijn dat stadsverwarming (energienetten) het duurzame alternatief is voor gas. En dat ze dit dus niet willen/mogen/kunnen extreem verhogen, mede ook omdat klanten van stadsverwarming geen alternatief hebben voor andere technieken/verduurzamingen.
Aangezien het ACM nog niets heeft besloten, is die vriend van je ook maar aan het speculeren.
Betekent overigens niet dat hij er per se naast zit.

Naast de 'niet-meer-dan-anders' principe zijn er ook afspraken over het maximaal rendement dat warmtebedrijven mogen maken. Die werd bijvoorbeeld in 2019 al geschonden door te hoge tarieven en is in 2020 gecorrigeerd.

Daarnaast zitten warmtebedrijven ook niet per se op (extreem) hoge prijzen te wachten. Er is op dit moment veel uitbreiding gaande. Hoe hoger de prijzen, hoe meer weerstand er is tegen aansluiting. Zie Sluisbuurt, Amsterdam (bewoner-eigenaren), zie Van der Pek buurt, Amsterdam (huurders Ymere), zie Purmerend.

Als de warmteprijs werkelijk maximaal omhoog gaat met de gasprijs (dat zou dan op zo'n minimaal 60 euro/GJ komen, dan is het einde warmtenetten in Nederland, omdat ze zichzelf de markt uitgeprijsd hebben.

Verwijderd

Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:06:
Sowieso vangt de overheid een stuk meer BTW op elektra en gas.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Skyaero schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:08:
Als de warmteprijs werkelijk maximaal omhoog gaat met de gasprijs (dat zou dan op zo'n minimaal 60 euro/GJ komen, dan is het einde warmtenetten in Nederland, omdat ze zichzelf de markt uitgeprijsd hebben.
Voor een deel verwacht ik dat ze wel zullen moeten, omdat een groot deel ervan gewoon gasgestookt is. Dus tenzij ze zelf 3-jarige leveringscontracten hadden lopen (dat zal misschien wel, dus dat stelt het probleem dan nog een tijdje uit) hebben ze vroeg of laat weinig keus.

Generatie-kant vervangen is, behalve duur, vaak ook problematisch om efficient te krijgen, want meestal gaat het om hoge temperatuur.

Misschien schemert door dat ik niet zo'n fan ben van warmtenetten ;)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wilke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:45:
[...]

Voor een deel verwacht ik dat ze wel zullen moeten, omdat een groot deel ervan gewoon gasgestookt is. Dus tenzij ze zelf 3-jarige leveringscontracten hadden lopen (dat zal misschien wel, dus dat stelt het probleem dan nog een tijdje uit) hebben ze vroeg of laat weinig keus.

Generatie-kant vervangen is, behalve duur, vaak ook problematisch om efficient te krijgen, want meestal gaat het om hoge temperatuur.

Ik ben ook niet zo'n van van warmtenetten, zeker als het om restwarmte gaat. Restwarmte betekend eigenlijk dat je een hele infrastructuur gaat maken voor iets dat inherent niet had mogen bestaan. Restwarmte komt door inefficiëntie van het primaire proces waarbij die warmte ontstaat. Zodra die is opgelost, en dat is altijd beter, is er geen of weinig restwarmte meer. Daarna moet je gewoon bijstoken met een grote "keukengeiser op afstand"

Verder verwacht ik dat de prijzen nog de mogelijkheid hebben om verder te stijgen in het meest negatieve scenario. Het rommelt in de pijpleidingen vanuit Rusland, De Duitsers hebben zelf veel nodig en de Aziaten gebruiken zelf ook veel.

• Rsport40
Gaskraan in Groningen gaat waarschijnlijk weer open.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Nee, later dicht. Dat is wel een groot verschil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:34:
[...]
Zal er ook vanaf hangen wat voor soort stadsverwarming het is.
Als het gewoon een gas gestookte stadsverwarming centrale is, is de kans groter dat die prijs wel mee omhoog gaat.
Als het stadsverwarming via restwarmte van industrie is, heb je wel meer kans dat die niet zo hard mee stijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 22-12-2021 11:38 ]

PSN

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31
Indoubt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:43:
[...]

Ik ben ook niet zo'n van van warmtenetten, zeker als het om restwarmte gaat. Restwarmte betekend eigenlijk dat je een hele infrastructuur gaat maken voor iets dat inherent niet had mogen bestaan. Restwarmte komt door inefficiëntie van het primaire proces waarbij die warmte ontstaat. Zodra die is opgelost, en dat is altijd beter, is er geen of weinig restwarmte meer. Daarna moet je gewoon bijstoken met een grote "keukengeiser op afstand"
In Oost Europa zijn warmtenetten die niet van restwarmte gebruik maken vrij normaal. Er staat dan 1 centrale (meestal gasstokerij) per dorp of wijk bijv. Ik weet niets van de efficientie van die installaties, maar je kunt dus evt centraal de warmte opwekken met wat maar het groenst/voordeligst is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wilke
Brent schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:53:
In Oost Europa zijn warmtenetten die niet van restwarmte gebruik maken vrij normaal. Er staat dan 1 centrale (meestal gasstokerij) per dorp of wijk bijv. Ik weet niets van de efficientie van die installaties, maar je kunt dus evt centraal de warmte opwekken met wat maar het groenst/voordeligst is.
Nu ja, natuurkunde geldt ook gewoon voor deze installaties, dus: je hebt extra verliezen door het transport, en het gaat meestal over hoge temperatuur, omdat je anders wel hele belachelijke volumes water over grote afstanden moet gaan verplaatsen. Dus: bij de opwek kun je niet condenseren zoals in een HR-ketel, je hebt gewoon dezelfde efficientie-problemen als andere HT-verwarming, plus nog het extra distributienetwerk en alle pompen en verliezen vandien er bovenop.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:04
TvanW schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:41:
[...]

Over (verkeerde) beeldvorming gesproken.
Zo heb ik een documentaire gezien over de wit-Russische president, iedereen vind het (y) president.
Het is geen docu maar "Reizen Waes: Nederland" loopt hier nu in België op de tv en hij ging ook langs in Groningen. Als Belg zijnde weet je dat er problemen zijn maar dat het zo extreem was dat halve dorpen opnieuw gebouwd werden, daar viel ik toch van achterover. De vrouw wiens huis al opnieuw gebouwd was, was daar wel tevreden over (mag ook wel, haar huis is 2x zo groot geworden) maar als ze het geweten had dan zou ze er nooit gewoond hebben. Haar gezondheid had blijkbaar wel serieus geleden onder de vele jaren onzekerheid. Jaren wachten op een verslag? Het is precies of daar maar één expert is aangesteld en dat hij alle huizen in de provincie in zijn eentje moet doen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31
Horla schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:56:
[...]

Het is geen docu maar "Reizen Waes: Nederland" loopt hier nu in België op de tv en hij ging ook langs in Groningen. Als Belg zijnde weet je dat er problemen zijn maar dat het zo extreem was dat halve dorpen opnieuw gebouwd werden, daar viel ik toch van achterover. De vrouw wiens huis al opnieuw gebouwd was, was daar wel tevreden over (mag ook wel, haar huis is 2x zo groot geworden) maar als ze het geweten had dan zou ze er nooit gewoond hebben. Haar gezondheid had blijkbaar wel serieus geleden onder de vele jaren onzekerheid. Jaren wachten op een verslag? Het is precies of daar maar één expert is aangesteld en dat hij alle huizen in de provincie in zijn eentje moet doen.
Kende Waes niet: https://www.npo3.nl/reizen-waes-nederland/VPWON_1328952

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

YakuzA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:38:
[...]

Zal er ook vanaf hangen wat voor soort stadsverwarming het is.
Als het gewoon een gas gestookte stadsverwarming centrale is, is de kans groter dat die prijs wel mee omhoog gaat.
Als het stadsverwarming via restwarmte van industrie is, heb je wel meer kans dat die niet zo hard mee stijgt.
Ik verwacht dat de ACM gewoon een hoog max tarief vaststelt, en ze er allemaal op of net onder gaan zitten. want 'marktconform' dus cashen

• TvanW
  • Niet online
Horla schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:56:
[...]

Zo zie maar dat de media je een totaal verkeerd beeld (kunnen) geven. :)

• t14wo
Wilke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:45:
[...]

De warmtevraag van energienetten is heel precies te voorspellen voor de desbetreffende energiemaatschappijen. Je weet precies hoeveel aansluitingen je hebt. Enkel een bandbreedte voor de weersverwachting. Dus ik verwacht dat ze de inkoop van gas voor die zijde uitstekend geregeld hebben. Het eet natuurlijk direct aan het rendement dat ze maken.
[...]

Verder verwacht ik dat de prijzen nog de mogelijkheid hebben om verder te stijgen in het meest negatieve scenario. Het rommelt in de pijpleidingen vanuit Rusland, De Duitsers hebben zelf veel nodig en de Aziaten gebruiken zelf ook veel.
En wat je hiermee ook creëert is een afhankelijkheid van iets wat je juist wilt verminderen. Dat geeft een hele perverse prikkel. En zo kom je in situaties terecht waarbij er afval wordt geïmporteerd (per oliegestookte boten) om hier te verbranden, omdat anders de vuilverbranding onvoldoende warmte produceert voor de warmtenetten.
pelican schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:14:
[...]

Ik verwacht dat de ACM gewoon een hoog max tarief vaststelt, en ze er allemaal op of net onder gaan zitten. want 'marktconform' dus cashen
Exact dit. Er zal sowieso niet per warmte net worden gekeken naar wat er voor tarief gevraagd wordt. Zeker niet afhankelijk van de type brandstof voor de warmte. Want daar kies je als bewoner natuurlijk niet voor.

• Stinger_Ventura
Zit net RTLZ te kijken en daar vermeld een de energie expert Jules van den Beukel.

Op dit moment is
Grijpskerk maar voor 30% vol
Bergermeer voor 22%

😱

Weet niet of we nog meer gasbunker/velden in Nederland hebben, volgens mij in Norg nog een??
En is er op periodieke basis inzichtelijk wat de gasvoorraden per gasbunker zijn??

• Skyaero
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:07:
Zit net RTLZ te kijken en daar vermeld een de energie expert Jules van den Beukel.

Op dit moment is
Bergermeer voor 22%

😱

Weet niet of we nog meer gasbunker/velden in Nederland hebben, volgens mij in Norg nog een??
En is er op periodieke basis inzichtelijk wat de gasvoorraden per gasbunker zijn??
Men heeft in het voorjaar gespeculeerd op een daling van de aardgasprijzen en dus de voorraaden niet aangevuld. Die daling kwam er dus nooit. Gasvoorraaden zijn, voor zover ik weet, ook gewoon allemaal in commerciele handen, het is niet dat de overheid daar invloed op heeft. Iets met marktwerking enzo..

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Restwarmte betekend eigenlijk dat je een hele infrastructuur gaat maken voor iets dat inherent niet had mogen bestaan. Restwarmte komt door inefficiëntie van het primaire proces waarbij die warmte ontstaat. Zodra die is opgelost, en dat is altijd beter, is er geen of weinig restwarmte meer.
Dit is wel erg kort door te bocht

Er is altijd restwarmte. Alle energie die we gebruiken, gaat uiteindelijk op in warmte. De vraag is welke temperatuur die warmte heeft.

Industrie heeft veelal temperaturen van ruim boven de 100 °C nodig (veelal stoom). Dat wordt zoveel mogelijk hergebruikt en/of opgewaardeerd, maar op een gegeven moment houd je warmte over waar je niets meer mee kunt binnen die industrie. Die warmte moet je kwijt.

Die warmte kun je dumpen, via een schoorsteen, luchtkoeling, koeltoren of oppervlaktewater. Je kunt die warmte ook inzetten om gebouwen te verwarmen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Skyaero schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
[...]

Dit is wel erg kort door te bocht

Er is altijd restwarmte. Alle energie die we gebruiken, gaat uiteindelijk op in warmte. De vraag is welke temperatuur die warmte heeft.

Industrie heeft veelal temperaturen van ruim boven de 100 °C nodig (veelal stoom). Dat wordt zoveel mogelijk hergebruikt en/of opgewaardeerd, maar op een gegeven moment houd je warmte over waar je niets meer mee kunt binnen die industrie. Die warmte moet je kwijt.

Die warmte kun je dumpen, via een schoorsteen, luchtkoeling, koeltoren of oppervlaktewater. Je kunt die warmte ook inzetten om gebouwen te verwarmen.
Het hangt van je definitie af. Als die fabriek de boel gaat optimaliseren blijkt wellicht dat ze de warmte beter intern kunnen gebruiken. Of er komt een bedrijf naast te staan dat de warmte goed kan gebruiken. Dan is er dus geen 'rest' meer voor de particulieren.

Of, veel waarschijnlijker, de warmtebron wordt vervangen door iets anders waardoor er geen of minder warmte vrijkomt. Verduurzaming enzo..

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-12-2021 13:22 ]

• Skyaero
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:04:
En wat je hiermee ook creëert is een afhankelijkheid van iets wat je juist wilt verminderen. Dat geeft een hele perverse prikkel. En zo kom je in situaties terecht waarbij er afval wordt geïmporteerd (per oliegestookte boten) om hier te verbranden, omdat anders de vuilverbranding onvoldoende warmte produceert voor de warmtenetten.
Ook dit mag wat genuanceerder. Dat afval, met name uit de VK en Italie, was anders gestort. Storten heeft meer milieu- en klimaatimpact dan verbranden.

Het feit dat we het afval verbranden levert een netto broeikasgasreductie op. Komt nog bij dat we hiermee elektriciteit produceren en de restwarmte gebruiken en de reductie is nog groter.
Exact dit. Er zal sowieso niet per warmte net worden gekeken naar wat er voor tarief gevraagd wordt. Zeker niet afhankelijk van de type brandstof voor de warmte. Want daar kies je als bewoner natuurlijk niet voor.
Helaas is tarieven per warmtenet iets dat in de Wet 2.0 had gekomen, maar die is uitgesteld.

• Skyaero
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:21:
[...]
Als die fabriek de boel gaat optimaliseren blijkt wellicht dat ze de warmte beter intern kunnen gebruiken.
Gebeurd al. Is zelfs verplicht onder het Activiteitenbesluit.
Of er komt een bedrijf naast te staan dat de warmte goed kan gebruiken. Dan is er dus geen 'rest' meer voor de particulieren.
Gebeurd al, sterker nog, dat is veelal de start van een (rest)warmtenet. De HVC (verbrandingsinstallatie) in Alkmaar is begonnen door omliggende bedrijven op het bedrijventerrein van warmte te voorzien. Daarna is het pas naar woningen, scholen en kantoren uitgebreid.

De grootste kosten van een warmtenet zijn leidingen. Vanuit een business case wil je ook bedrijven zo dicht mogelijk bij als eerste aansluiten.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Skyaero schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:24:
[...]

Gebeurd al. Is zelfs verplicht onder het Activiteitenbesluit.

[...]

Gebeurd al, sterker nog, dat is veelal de start van een (rest)warmtenet. De HVC (verbrandingsinstallatie) in Alkmaar is begonnen door omliggende bedrijven op het bedrijventerrein van warmte te voorzien. Daarna is het pas naar woningen, scholen en kantoren uitgebreid.

De grootste kosten van een warmtenet zijn leidingen. Vanuit een business case wil je ook bedrijven zo dicht mogelijk bij als eerste aansluiten.
Precies, dus was de opmerkting van @Indoubt "Restwarmte betekend eigenlijk dat je een hele infrastructuur gaat maken voor iets dat inherent niet had mogen bestaan."
niet kort door de bocht, maar gewoon juist. op het woord 'betekend' na dan. ;)

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 14:13
Uniciteit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:03:
[...]

De meesten gaan op het moment voor Vattenfall. Of dan drie jaar vastzetten of één jaar slim is weet niemand.

Zie deze post voor een overzicht met mogelijkheden bij Vattenfall: Napsju in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

In dat topic kan je verder ook terecht voor vragen, advies en tips over het kiezen van een energieleverancier. :)

Edit Om nog je andere vraag te beantwoorden: ik zou 'm nu al afsluiten. Anders moet je het sowieso in januari gaan aanvragen (i.v.m. bedenktijd) en ik vermoed dat met de huidige prijzen de tarieven in januari níet scherper zullen zijn...
Thnx! Ik zie inderdaad scherpe tarieven die ik zelf niet zo snel had gevonden. Omdat ik nu echt nog geen idee van mijn verbruik heb zet ik hem voor een jaar vast en dan zien we wel weer.

• t14wo
Skyaero schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:21:
[...]

Ook dit mag wat genuanceerder. Dat afval, met name uit de VK en Italie, was anders gestort. Storten heeft meer milieu- en klimaatimpact dan verbranden.

Het feit dat we het afval verbranden levert een netto broeikasgasreductie op. Komt nog bij dat we hiermee elektriciteit produceren en de restwarmte gebruiken en de reductie is nog groter.

[...]

Helaas is tarieven per warmtenet iets dat in de Wet 2.0 had gekomen, maar die is uitgesteld.
Ik heb geen verstand van het verwerken van afval. Maar afval importeren om hier te verbranden lijkt mij lastig om een netto reductie op te leveren. Afval verbranden is prima, omdat het vaak niet anders kan en als je er nog wat nuttigs mee doet helemaal mooi. Maar ik blijf erbij dat je een prikkel geeft om de stroom afval op peil te houden.

Verder is het uitstellen van de energiewet weer een mooi staalje van de energie lobby.

• pdukers
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:07:

Op dit moment is
Bergermeer voor 22%

😱

Wel de stand en het verloop van de totale gasvoorraad in Nederland:

https://twitter.com/BM_Visser/status/1472121706521235472

Met de koude dagen van nu zullen we al onder de 40% zitten. Ik verwacht dat als het geen warme winter wordt, dat we voor het einde van de winter al geen voorraad meer hebben.

• Rsport40
pdukers schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:08:
[...]

Met de koude dagen van nu zullen we al onder de 40% zitten. Ik verwacht dat als het geen warme winter wordt, dat we voor het einde van de winter al geen voorraad meer hebben.
Als het op raakt, draaien ze gewoon de kraan in Groningen open.

• pdukers
  • Niet online
Rsport40 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:28:
[...]

Als het op raakt, draaien ze gewoon de kraan in Groningen open.
Het probleem met gaswinning is dat de capaciteit daarvan lager ligt dan het gebruik op (zeer) koude dagen. Daarom worden er ook buffers aangelegd en tijdens de zomer gevuld. Ik ben bang dat als het echt koud wordt, dat er industrie afgeschakeld moet worden met bijbehorende economische schade.

We gaan ons trouwens nog meer in de voet schieten door de kolencentrales tot 35% capaciteit te beperken:

https://www.rijksoverheid...centrales-fors-aan-banden

En dan maar wijzen naar Rusland 8)7

We willen geen kolen, geen kernenergie. Wel meer gas, maar niet meer investeren in gas- en oliewinning. Maar zijn nog steeds voor 80% afhankelijk van fossiel. In welke fantasiewereld leven die ambtenaren en politici |:(

[ Voor 35% gewijzigd door pdukers op 22-12-2021 14:49 ]

Verwijderd

pdukers schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:43:
We willen geen kolen, geen kernenergie. Wel meer gas, maar niet meer investeren in gas- en oliewinning. Maar zijn nog steeds voor 80% afhankelijk van fossiel. In welke fantasiewereld leven die ambtenaren en politici |:(
In de fantasiewereld geschapen door en voor de kiezers. Die willen allemaal groen, groen, groen. Zonder dat er tekorten komen en het mag niets kosten. Oh, en we moeten nog wel 3x per jaar op vakantie kunnen natuurlijk.

Het blijkt nu dat dat inderdaad een fantasiewereld was.

En het grappige dat het nu gespind wordt alsof het maar goed is dat we al deels van het gas af zijn en hebben we maar meer groene energie gehad 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 15:02 ]

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-10 00:32
[...]

Het probleem met gaswinning is dat de capaciteit daarvan lager ligt dan het gebruik op (zeer) koude dagen. Daarom worden er ook buffers aangelegd en tijdens de zomer gevuld. Ik ben bang dat als het echt koud wordt, dat er industrie afgeschakeld moet worden met bijbehorende economische schade.

We gaan ons trouwens nog meer in de voet schieten door de kolencentrales tot 35% capaciteit te beperken:

In een fantasiewereld die goedgepraat wordt door computer modellen. Dan wordt er beleid naar gemaakt en de energiebedrijven doen vrolijk mee want subsidie... Die 12 miljard voor die vervuilende biomassa centrales had je veel beter kunnen besteden.
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:01:
[...]

En het grappige dat het nu gespind wordt alsof het maar goed is dat we al deels van het gas af zijn en hebben we maar meer groene energie gehad 8)7
Als er daadwerkelijk al significant meer vergoend/verduurzaamd was, dan zou de pijn in de huidige situatie een stuk minder zijn. Maar door decennia met spotgoedkoop aardgas was er nauwelijks een financiële prikkel om een beetje zuinig met energie om te gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ecological
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Ecological op 22-12-2021 15:14 ]

• Ecological
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:01:
[...]

In de fantasiewereld geschapen door en voor de kiezers. Die willen allemaal groen, groen, groen. Zonder dat er tekorten komen en het mag niets kosten. Oh, en we moeten nog wel 3x per jaar op vakantie kunnen natuurlijk.

Het blijkt nu dat dat inderdaad een fantasiewereld was.

Als je het toch over een fantasiewereld hebt, dit zijn de mensen die denken dat de oneindige economische groei nodig is. Of diegenen die een kerncentrale willen bouwen in land waar een kans is dat het land waarschijnlijk over 10 jaar is overstroomt:

Goed artikel in the Conversation
Zie de Guardian link ook in deze tweet

Het klimaattopic is al heel wat dagen stil. Dit is iets waar veel ecologen en economische ecologen als ik al een paar jaar voor waarschuwen. We hebben een deltaplan nodig om van onze energieverslaving aan te gaan, land hervormeren, huizen isoleren en enkele huizen plaatsmaken voor zoveel ecologische hoogbouw.
De rijken zullen hun steentje moeten bijdragen en ook terug moeten schalen. Alleen als we dit globaal doen, sterven we niet allemaal uit.

Dit is geen makkelijk verhaal, dat snap ik ook wel. Maar 2,4 miljoen mensen getroffen in de Filipijnen door natuurgeweld, 139.000 huizen vernield en naar schatting 684.000 mensen moesten hun huis verlaten.En wij zitten hier te lullen alsof een paar centen meer het einde van de wereld is? Dat is wat een sociaal construct is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ecological op 23-12-2021 10:14 ]

Verwijderd

De gemakkelijkste en schadelijkste vormen van energie raken uitgeput en/of worden te schadelijk. Er zal dus sowieso iets anders moeten komen. De tijd dat we door de natuur opgeslagen energie zomaar uit de grond kunnen halen en ongestraft kunnen verbranden komt ten einde.

Dankzij makkelijk te ontginnen energie kon de bevolking en de welvaart exploderen. Nu moeten we er vooral voor zorgen dat het kaartenhuisje niet weer instort... Als het instort zal het eerder door het klimaat dan door een energietekort zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkZi8ui0wWMZeIKeAcy-d_JWYPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VxRdoBuSXwgKbG1lt9gCwq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i11Cgmatx7tm1NZV2GmHVcdwyAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqc36UuI4FYHSlRt1LfeZpnC.png?f=fotoalbum_large

• Skyaero
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:02:
[...]
Ik heb geen verstand van het verwerken van afval. Maar afval importeren om hier te verbranden lijkt mij lastig om een netto reductie op te leveren.
Je verkijkt je op de emissies die vrijkomen als je afval gewoon dumpt. Daar komt ook veel methaan bij vrij (26x sterker dan CO2 als broeikasgas)
Verder is het uitstellen van de energiewet weer een mooi staalje van de energie lobby.
Misschien iets minder dit soort frames neerleggen als je niet weet waar je het over hebt.
Als het aan de 'energielobby' (in dit geval: grote warmtebedrijven) had gelegen, had de nieuwe warmtewet er juist wel gekomen.

Het is de lokale overheid (gemeenten) en nieuwe marktspelers geweest, alsook energieadviseurs en juristen, die hier tegen geageerd hebben, juist om de consument te beschermen. Ondanks dat de warmtewet 1 overtijd is, is het goed dat warmtewet 2 er in zijn huidige vorm niet is gekomen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik hoop van niet maar ik ben me ervan bewust dat het er niet rooskleurig uitziet. Zo slecht als dit jaar hebben we, in ieder geval recent, nog nooit gezeten met de voorraad.

Ik ga maar eens een stalen pijp aan de BBQ lassen en hout sprokkelen of zo. :+

Verwijderd

Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:11:
Als je het toch over een fantasiewereld hebt, dit zijn de mensen die denken dat de oneindige economische groei nodig is. Of diegenen die een kerncentrale willen bouwen in land dat waarschijnlijk over 10 jaar is overstroomt: https://theconversation.c...nd-swallow-islands-173940
Weet niet wat je definitie is van waarschijnlijk, maar waarschijnlijk is het niet.

Verwijderd

Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:11:
Dit is geen makkelijk verhaal, dat snap ik ook wel. Maar 2,4 miljoen mensen getroffen in de Filipijnen door natuurgeweld, 139.000 huizen vernield en naar schatting 684.000 mensen moesten hun huis verlaten.En wij zitten hier te lullen alsof een paar centen meer het einde van de wereld is? Dat is wat een sociaal construct is :)
n=1 angstverhaaltje.

Je weet dat het wereldwijde aantal slachtoffers van natuurgeweld en ook de schade ervan al decennia aan het dalen is?

En een paar centen?

https://www.eg24.news/202...in-energy-bills-2022.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 17:22 ]

• Stinger_Ventura
[...]

Hoor het net op RTL Z: waar een economisch energie specialist berekent heeft dat er 2 miljard kube extra aardgas nodig is om het verlies van capaciteit te compenseren van de beperking in kolencentrales per 1-1-22 😱

Frankrijk heeft 4 kerncentrales offline gehaald voor onderhoud;
https://m.standaard.be/cnt/dmf20211216_96657220

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:18:
[...]

Weet niet wat je definitie is van waarschijnlijk, maar waarschijnlijk is het niet.
Niet over 10 jaar, maar elk IPCC rapport wijst op een versnelling van de zeespiegelstijging. We zitten vlakbij een kantelpunt waarbij de smelt/stijging niet meer te stoppen is (+ veel andere kantelpunten) en dan gaat het eeuwen/millennia door, terwijl veel grote steden wel al zo lang zonder problemen vlakbij zeeën/rivieren liggen.

Vraag eens aan een klimaatwetenschapper of hij denkt dat Venetië nog eens 2000 jaar zal bestaan (of Bangkok / Shanghai / Londen /...). Kerncentrales liggen altijd vlakbij zeeën/rivieren voor het koelwater. Ik denk dus ook dat het niet zo slim is om nu volop kerncentrales te gaan bouwen in die gebieden... Die dingen staan er al gauw 50 jaar en moeten dan ook nog ontmanteld worden.
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:19:
[...]

n=1 angstverhaaltje.

Je weet dat het wereldwijde aantal slachtoffers van natuurgeweld en ook de schade ervan al decennia aan het dalen is?
Dat komt vooral door betere waarschuwingssystemen. De bedragen stijgen echter en een kuststad opgeven is ook niet bepaald goedkoop. Denk ook even aan de indirecte slachtoffers door mislukte oogsten en conflicten. Als het allemaal zo goed meevalt, waarom maken we ons dan eigenlijk nog druk over het klimaat?
Toch blijft de gemiddelde Europeaan volop autorijden, vliegen, spullen kopen,... terwijl dat voor veel anderen onbetaalbaar is. Ipv die dure auto of vliegreis kunnen we misschien eens onze huizen beter isoleren... Voor de armeren kunnen er compensaties komen, de rijksten hebben meer geld dan ze kunnen uitgeven en ontwijken toch nog belastingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:33:

Niet over 10 jaar, maar elk IPCC rapport wijst op een versnelling van de zeespiegelstijging. We zitten vlakbij een kantelpunt waarbij de smelt/stijging niet meer te stoppen is (+ veel andere kantelpunten) en dan gaat het eeuwen/millennia door, terwijl veel grote steden wel al zo lang zonder problemen vlakbij zeeën/rivieren liggen.

Vraag eens aan een klimaatwetenschapper of hij denkt dat Venetië nog eens 2000 jaar zal bestaan (of Bangkok / Shanghai / Londen /...). Kerncentrales liggen altijd vlakbij zeeën/rivieren voor het koelwater. Ik denk dus ook dat het niet zo slim is om nu volop kerncentrales te gaan bouwen in die gebieden... Die dingen staan er al gauw 50 jaar en moeten dan ook nog ontmanteld worden.
Er is nogal een verschil tussen 50 jaar en 2000 jaar.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over wat er mogelijk gaat gebeuren over 2000 jaar.
Zeker niet als je in ogenschouw neemt wat voor technologische en dus economische vooruitgang er is. Maatregelen nu zijn heel duur terwijl ze straks veel goedkoper zullen zijn.

Had de mensheid de voordelen van goedkope energie moeten opgeven aan het begin van de industriële revolutie? Dan leefden we nu allemaal (althans, een heel klein deel van hoeveel mensen er nu zijn) nog steeds in eeuwige honger en kou.

• Wilke
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:07:

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over wat er mogelijk gaat gebeuren over 2000 jaar.
Na ons, de zondvloed.

Letterlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:07:
[...]

Zeker niet als je in ogenschouw neemt wat voor technologische en dus economische vooruitgang er is. Maatregelen nu zijn heel duur terwijl ze straks veel goedkoper zullen zijn.

Had de mensheid de voordelen van goedkope energie moeten opgeven aan het begin van de industriële revolutie? Dan leefden we nu allemaal (althans, een heel klein deel van hoeveel mensen er nu zijn) nog steeds in eeuwige honger en kou.
Hier verder: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"

• ArcticWolf
  • Niet online
Dit is de 2e dag dat er geen gas geleverd wordt door Rusland, alleen niemand weet precies waarom.

Interessant genoeg zijn er meerdere LNG schepen omgedraaid en onderweg naar Europa, alleen in hetzelfde artikel wordt ook aangegeven dat Gazprom zich wel aan de afspraken houdt.
The Yamal-Europe pipeline, a key route for piped Russian supply to Europe via Germany, reversed flow to head east. The Kremlin said there was no political backdrop to the change and two large German customers said Russian gas producer Gazprom was meeting its supply obligations.
https://www.marketscreene...as-prices-soar--37397990/

(Dat laatste staat overigens ook op Reuters).

Dus als de Russen zich wel aan de afspraak houden, maar om contractuele redenen niet meer leveren omdat ze klaar zijn... waarom blijft de prijs dan zo hoog?

Deze is ook interessant:
https://www.marketscreene...against-Gazprom-37398579/
Gazprom began to refill its gas storage in Europe last month only after its Russian storage had been filled.

Gazprom has not held sales on its electronic platform since October. It has not made clear why, but has said it was meeting all its obligations on gas supplies.

Meanwhile, several key Gazprom clients in Europe have told Reuters they had not requested Gazprom to boost its exports.
:? }:O

Hierdoor wordt het nog vager waarom de prijs zo hoog is... is dat enkel omdat de reserves lager dan normaal zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door ArcticWolf op 22-12-2021 21:10 ]

Verwijderd

ArcticWolf schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:07:
Meanwhile, several key Gazprom clients in Europe have told Reuters they had not requested Gazprom to boost its exports.
Het kan natuurlijk prima zo zijn dat klanten tegen huidige (spot)prijzen niet meer willen kopen dan eerder afgesproken.

• Wilke

Wat is de bron achter deze grafiekjes? Is dit uit publiek beschikbare data in elkaar te knutselen?

• pdukers
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:22:
[...]

Wat is de bron achter deze grafiekjes? Is dit uit publiek beschikbare data in elkaar te knutselen?
Zo te zien https://www.gie.eu/transparency/databases/storage-database/

De dagelijkse grafiekjes van Martien Visser op Twitter zijn aanbevelingswaardig.

[ Voor 25% gewijzigd door pdukers op 22-12-2021 22:42 ]

• Skyaero
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:07:

Hierdoor wordt het nog vager waarom de prijs zo hoog is... is dat enkel omdat de reserves lager dan normaal zijn?
Misschien ordinaire pump en dump? Ook in de energiemarkt stikt het van de speculanten.

• ArcticWolf
  • Niet online
@Skyaero denk dat je wel een punt hebt;

https://www.nu.nl/economi...aden-buitenlands-gas.html
"Het laagcalorische gas dat in de opslag zit, is ook al redelijk duur ingekocht", zegt GasTerra. De prijzen op de gasmarkt worden namelijk Europees bepaald. Daar is ondanks de hoge prijs genoeg van ingekocht, omdat dit moet. Vanwege diezelfde hoge marktprijzen zit er heel weinig buitenlands gas in onze opslag. "Je ziet dat handelaren dan kiezen voor plekken waar nog meer betaald wordt voor het gas."
Dat voor ons een hoge rekening dreigt in de nabije toekomst, of nu al voor mensen met een variabel contract, komt doordat de energiebedrijven hun prijzen ook bepalen aan de hand van de marktprijzen.

Dat is voor ons nu eigenlijk nog niet relevant, maar laat wel duidelijk zien hoe afhankelijk we nu al zijn van het buitenlandse gas. "In die zin zegt dat onze overallvoorraden nu zo laag zijn nu al wel iets", aldus de GasTerra-zegsman. "Wanneer partijen de keuze hebben gas op te slaan of te verkopen, wordt nu gekozen voor verkopen."
Er wordt dus idd gekozen voor meer winst op de handel dan daadwerkelijk gas in te kopen, waardoor er dus ook een gastekort wordt gecreëerd als ik het zo goed begrijp.

En de eerste passage is ook wel interessant:
Paniek is nu niet nodig, want we hebben nog meer dan voldoende Gronings gas op voorraad om de winter warmpjes door te komen. Daar zijn afspraken over gemaakt, maar dat is niet het geval voor wanneer we afhankelijk zijn van buitenlands gas. En dat is al binnen een paar jaar het geval.
Dus blijkbaar zegt de huidige gasvoorraad in NL niks over een te kort omdat daar afspraken over zijn gemaakt (om weer Groningsgas te pompen als het nodig is).

Wij hebben vorig jaar wel al 48 miljard m3 gas gekocht van de Russen:
https://www.gazprom.com/about/marketing/europe/

Met een prijs van 124,9 euro per 1000m3... en ik meen dat Gazprom dit jaar 250 euro per 1000m3 vraagt op de lange termijn contracten, maar de handelsprijs op dit moment ligt rond de 1533 euro per 1000m3 8)7

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:02:
Ik vraag me af of je er niet wat te moeilijk naar kijkt, uiteraard zijn exacte cijfers voor consumenten lastig te vinden, al kan een jaarrekening natuurlijk wel wat zeggen.
Alsof de gemiddelde consument een jaarrekening snapt. Ik zou zelf niet eens weten waar ik dan naar zou moeten kijken.
Ikzelf kijk er veel simpeler naar: Energie bedrijfje van 2 jaar oud, dat bezig is klanten te kopen op gaslicht / andere vergelijkers? Is voor mij als consument een groter risico dan bijvoorbeeld een Eneco / Vattenfall of Essent.
Dat kan, maar dan ga je er wederom van uit dat een consument dat allemaal maar eventjes weet. Op een site als gaslicht of independer of noem maar op staat dat toch allemaal niet uitgelegd. Als je 1 keer in de 3 jaar een nieuw contract afsluit dan weet je zulk soort dingen toch helemaal niet? Dan geef je gewoon je verbruik in, nog wat andere zaken en dan kies je de goedkoopste.

Wist je trouwens dat Flex Energie door de consumentenbond werd aangeraden via hun "inkoopcollectief" als nieuwe energieleverancier? Die ging toch failliet. Dus als zelfs instanties die er op gericht zijn om te weten wat de beste spullen zijn en welke je beter kan laten liggen al niet kan inschatten of een energiebedrijf "veilig" is dan zie ik niet in hoe een eenzame consument dat dan wel zou moeten weten.

• Ecological
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:19:
[...]

n=1 angstverhaaltje.

En een paar centen?

https://www.eg24.news/202...in-energy-bills-2022.html
EG24? De website heeft een gmail adres. Je bronnen checken is zo verschrikkelijk belangrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB4qT1PTMQ7tOhopE4YTE5EGsHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/276AAqPnrE1omGRDXA2jEBMY.png?f=user_large

Je doet hier ook een aardige claim, het aantal slachtoffers is aan het dalen? Welke decennia, wat is je base-point? Kijk je normatief of kijk je naar absolute getallen? Dit is allemaal belangrijk.

We weten wel, dat als we doorgaan met het eten van dierlijke producten en het doorgaan met onze fossiele verslaving, het leven in 2050 helemaal niet leuk zal zijn. (behalve wellicht voor de ultra-rich)

Nog even een bron van het undercounten van alle fossiele brandstoffen.

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-11 11:16
Er is er weer een op de fles gegaan.
https://www.acm.nl/nl/pub...an-acm-trekt-vergunningen

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Pagina: 1 ... 31 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4