Lijkt me juist andersom. Als je nog veel carrièregroei verwacht kan je beter nu aflossingsvrij lenen. Want in de toekomst als je salaris verdubbeld is, maakt de hypotheeklasten een veel kleiner deel uit van je inkomen. Dan kan je veel makkelijker in de toekomst aflossen dan nu.spijkerhoofd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:44:
[...]
Ik vind dat de discussie vooral gaat over de maandlasten, maar niet over het inkomen. Zit je aan je max schaal en kun je nergens anders meer verdienen, zit je max hypotheek, dan is deels aflossingsvrij een optie. Zit er de komende jaren salarisverhogingen in bij je werkgever of kun je elders meer verdienen dan zou ik geen aflossingvrij doen. Wij zittenzelf zit in de 2e groep, vandaar dat we geen aflossingsvrij doen. Wij zullen de komende 10 jaar fors groeien met ons salaris vandaar dat wij hiervoor gekozen hebben want er is gewoon minder risico, plus we kunnen meer terug krijgen van de belasting.
Wat ook meehelpt is ondanks de aankoop van een woning wij nog 30K aan spaargeld overhouden waardoor veel sparen geen issue is voor ons. Dus dan spaar ik liever met de aflossing!
Als je al Max schaal zit en geen groeimogelijkheden hebt, zullen de relatieve lasten niet echt dalen. Kan je beter maar afgelost hebben voordat je met pensioen gaat. Veel mensen zitten dus in deze tweede categorie, waarvoor aflossingsvrij dus geen goed idee is.