Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:40

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Chaki
Jij bent uiteindelijk degene die beslist, de makelaar werkt voor jou en niet andersom.
Als je er principieel op tegen bent om het eindbod te wijzigen na biedingstermijn dan sta je dat dus niet toe, dat is een beetje hoe principieel zijn werkt :) Anders is het eerder een gevalletje: "principes zijn te koop". Dit verder zonder waardeoordeel, 5k is een hoop geld maar is (iets meer) gemoedsrust ook wat waard?

Het is je uiteindelijk om zo hoge mogelijk zekerheid vs. zo hoog mogelijke opbrengst te doen, persoonlijk zou ik voor Nr. 2 gaan, helemaal als je aangeeft principieel te (willen) zijn. Maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Bieden op inschrijving is natuurlijk ook geen garantie dat 'de hoogste wint'.
Ook over dat bod kun je verder onderhandelen, zij het het bedrag dan wel de gestelde voorwaarden.
Als ze het kunnen toelichten of verlagen zou ik daar inderdaad voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:44:
Hij heeft hun financieel adviseur (aan de overkant) gesproken en alles is dik in orde:
Dit kan echt niet. Wanneer zijn die biedingen binnengekomen?
Het zou mij niks verbazen dat makelaar bijvoorbeeld voor deze mensen weer hun huis mogen verkopen als ze het winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45
Kurios schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]

Het zou mij niks verbazen dat makelaar bijvoorbeeld voor deze mensen weer hun huis mogen verkopen als ze het winnen.
Hoezo kan dat niet? Hoe denk jij dat aankoopmakelaars werken dan? Dat is gewoon handjeklap. Hoe komen ze anders achter het EXACTE winnende bedrag wat je als eventueel koper zou moeten bieden om het huis te kopen?

Wij hebben het al 4 van de 5 keren meegemaakt dat bovenstaande gebeurd. Dat is echt niet iets unieks ofzo.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

The Third Man

The Third Jellyfish

@CryptoNL inderdaad, een vriendin van mij had het nu ook aan de stok met de makelaar omdat die een blijkbaar zelf een beeld had wat ze wilde vragen. Vraagprijs 475, vriendin wilde 520 als winnend bod. Er kwam eerst een bod van 500 binnen, dat accepteerde ze niet, makelaar vond het onverstandig maar de bieder trok het ook terug en had schijnbaar iets anders gevonden.

Twee weken later weer een bod van 500, dat accepteerde ze weer niet, ging de makelaar tegen haar moeilijk doen dat ze het echt zou moeten nemen, "het staat al zo lang te koop" enzovoort. Toch poot stijf gehouden en gezegd 'bied maar 515 terug'. Ze zag later in de oudere berichten in de doorgestuurde mailwisseling dat de makelaar eerst positief op de 500 had gereageerd en dus terugkrabbelde en met 515 kwam. De bieder vond dat er 'spelletjes gespeeld werden' en wilde maar tot 505 verhogen 'en geen cent meer', dat heeft ze vanwege nog wat bijkomende factoren toen maar geaccepteerd.

Het leek er sterk op dat 500 het 'suggestiebod' was wat de makelaar dus communiceerde, er vanuit gaande dat dat wel geaccepteerd zou worden door die vriendin. Net als met mijn ervaring eerder in dit topic was dit wel een wijze les om voortaan van te voren een strategie af te kaarten met de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:25:
[...]

Hoezo kan dat niet? Hoe denk jij dat aankoopmakelaars werken dan? Dat is gewoon handjeklap. Hoe komen ze anders achter het EXACTE winnende bedrag wat je als eventueel koper zou moeten bieden om het huis te kopen?

Wij hebben het al 4 van de 5 keren meegemaakt dat bovenstaande gebeurd. Dat is echt niet iets unieks ofzo.
Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen aankoopmakelaars bij betrokken. Biedingen kwamen realtime bij mij binnen. Laatste bod 5 voor 12 was lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dutchgio schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:17:
Bieden op inschrijving is natuurlijk ook geen garantie dat 'de hoogste wint'.
Ook over dat bod kun je verder onderhandelen, zij het het bedrag dan wel de gestelde voorwaarden.
Als ze het kunnen toelichten of verlagen zou ik daar inderdaad voor gaan.
Ze verlagen het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koekfabriek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:59:
@Chaki
Jij bent uiteindelijk degene die beslist, de makelaar werkt voor jou en niet andersom.
Als je er principieel op tegen bent om het eindbod te wijzigen na biedingstermijn dan sta je dat dus niet toe, dat is een beetje hoe principieel zijn werkt :) Anders is het eerder een gevalletje: "principes zijn te koop". Dit verder zonder waardeoordeel, 5k is een hoop geld maar is (iets meer) gemoedsrust ook wat waard?

Het is je uiteindelijk om zo hoge mogelijk zekerheid vs. zo hoog mogelijke opbrengst te doen, persoonlijk zou ik voor Nr. 2 gaan, helemaal als je aangeeft principieel te (willen) zijn. Maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:48

Mickey77

Allround ICT-er

@Chaki Ik begrijp je dubbele gevoel, maar ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:25:
[...]

Je begreep me niet. Ik weet ook wel dat het gebeurt, maar het mag niet volgens hun NVM standaarden.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
Inmiddels ben je alweer een dag verder, maar ik denk dat je er niet te rechtlijnig in moet zitten. Mensen doen een bod op je huis en vervolgens mogen ze dat bod op jullie verzoek best nader duiden. Dat vind ik wat anders dan de nr 2 bellen en zeggen dat ze er nog 10k bovenop mogen gooien, of de nr1 bellen en zeggen dat ze moeten afzien van het voorbehoud.
Er is nu gebeld met de nr 1 met de vraag of het voorbehoud wel bedoeld was voor de volledige koopsom. Blijkbaar dus niet. Zij blij, jij blij. Is toch prima?
Even los van dat ik het risico tussen de 2 financiële voorbehouden klein vindt. Iemand die 35K eigen geld heeft, heeft misschien wel meer moeite de financiering rond te krijgen dan iemand die het voorbehoud voor de hele koopsom wil laten gelden. Die wil misschien gewoon meer eigen geld achter de hand houden. Dat zegt dus op zichzelf niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Toke_gt maar het ging toch ook om de taxatiewaarde en of het dan wel ging lukken? Die met meer eigen geld heeft dat probleem niet.

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 10-09-2025 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Members only:

• Toke_gt
The Third Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:04:
@Toke_gt maar het ging toch ook om de taxatiewaarde en of het dan wel ging lukken? Die met meer eigen geld heeft dat probleem niet.
Mijn punt is meer dat je dat niet weet. Je weet niet wat iemand beweegt om voorbehoud voor volledige of gedeeltelijke koopsom te vragen. Het is geen garantie dat de financiële situatie gunstiger is, al lijkt dat wel zo. Een gesprekje, inkijkje via de makelaar naar die beweegredenen vind ik daarom dus helemaal niet gek, op basis daarvan kun je een betere beoordeling van het bod maken.

• Toke_gt
Huh, iemand biedt zonder financieel voorbehoud en als verkoper vraag je om een verklaring van een financieel adviseur? Je bedoelt voor het tekenen van een koopcontract? Is dat gebruikelijk tegenwoordig?

• nooberke
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:53:
[...]

Huh, iemand biedt zonder financieel voorbehoud en als verkoper vraag je om een verklaring van een financieel adviseur? Je bedoelt voor het tekenen van een koopcontract? Is dat gebruikelijk tegenwoordig?
Overdracht gaat pas in 2026 zijn, het is dan wel fijn om zekerheid te hebben dat mensen het daadwerkelijk kunnen betalen aangezien er wel een hypotheek nodig is.

Waarschijnlijk is dat niet gebruikelijk, maar in combinatie met een overdracht ver weg bied het wat extra gemoedsrust. Die 10% wanneer het misloopt klinkt leuk, maar het levert vooral heel veel gezeik op.
Members only:

• Toke_gt
nooberke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:00:
[...]

Overdracht gaat pas in 2026 zijn, het is dan wel fijn om zekerheid te hebben dat mensen het daadwerkelijk kunnen betalen aangezien er wel een hypotheek nodig is.

Waarschijnlijk is dat niet gebruikelijk, maar in combinatie met een overdracht ver weg bied het wat extra gemoedsrust. Die 10% wanneer het misloopt klinkt leuk, maar het levert vooral heel veel gezeik op.

***members only***
Maar als je een bankgarantie/borgsom van 10% vraagt is dat over het algemeen toch ook een flinke indicatie dat het financieel haalbaar is. Als een bank niet zeker is, verlenen ze die garantie niet. Lijkt me meer zekerheid geven dan een verklaring.
Op zich snap ik je wel hoor, maar voor mij is het nieuw dat een verkoper om zo’n verklaring vraagt.

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:25:
[...]
Even los van dat ik het risico tussen de 2 financiële voorbehouden klein vindt. Iemand die 35K eigen geld heeft, heeft misschien wel meer moeite de financiering rond te krijgen dan iemand die het voorbehoud voor de hele koopsom wil laten gelden. Die wil misschien gewoon meer eigen geld achter de hand houden. Dat zegt dus op zichzelf niet zoveel.
Het risico is dat de woning 20k lager getaxeerd wordt. Taxateurs willen wel wat stretchen, maar 20k is veel. Met een voorbehoud van 35k minder is dat in ieder geval geen reden voor afwijzing

• nooberke
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:11:
[...]

Maar als je een bankgarantie/borgsom van 10% vraagt is dat over het algemeen toch ook een flinke indicatie dat het financieel haalbaar is. Als een bank niet zeker is, verlenen ze die garantie niet. Lijkt me meer zekerheid geven dan een verklaring.
Op zich snap ik je wel hoor, maar voor mij is het nieuw dat een verkoper om zo’n verklaring vraagt.
Eerlijk? Ik had nog niet eens aan de bankgarantie/waarborgsom gedacht... Was bij mijn nieuwbouw ook geen sprake van... Waren een aantal rommelige dagen hier :+

Apart dat de makelaar dat niet als zekerheid genoemd heeft, misschien dat ik zelf al iets te veel de nadruk legde op die verklaring... Ach, het kan verder weinig kwijt en zo'n verklaring stelt niks voor als ze hun zaken op orde hebben

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:49:
[...]

Eerlijk? Ik had nog niet eens aan de bankgarantie/waarborgsom gedacht... Was bij mijn nieuwbouw ook geen sprake van... Waren een aantal rommelige dagen hier :+

Apart dat de makelaar dat niet als zekerheid genoemd heeft, misschien dat ik zelf al iets te veel de nadruk legde op die verklaring... Ach, het kan verder weinig kwijt en zo'n verklaring stelt niks voor als ze hun zaken op orde hebben
Ik denk dat het een reactie op mijn post was: bankgarantie/10% waarborgsom is (zowat) standaard in een voorlopig koopcontract

• Toke_gt
Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat het een reactie op mijn post was: bankgarantie/10% waarborgsom is (zowat) standaard in een voorlopig koopcontract
Nee, ik reageerde op @nooberke die aangaf dat hij/zij de beste bieder om een financieringsverklaring had gevraagd, omdat deze zonder financiële voorwaarden had geboden. Dat vond ik verrassend. Omdat, wat je zegt, de bankgarantie/waarborgsom vrijwel standaard in elke koopcontract zit en binnen twee weken bij de notaris moet worden afgegeven.

Bij jou ging het me om het ‘kleine’ verschil tussen -35k of hele koopsom als financieel voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:49:
[...]

Mijn punt is meer dat je dat niet weet. Je weet niet wat iemand beweegt om voorbehoud voor volledige of gedeeltelijke koopsom te vragen. Het is geen garantie dat de financiële situatie gunstiger is, al lijkt dat wel zo. Een gesprekje, inkijkje via de makelaar naar die beweegredenen vind ik daarom dus helemaal niet gek, op basis daarvan kun je een betere beoordeling van het bod maken.
Iedereen die een bod uitbracht had een hypotheekverklaring, met daarin de maximale hypotheek. Dat is standaard in Move

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Toke_gt
Mijn financieel adviseerde: lager voorbehoud. Hij verkocht zijn huis ook voor 10k minder met een lager voorbehoud. En bij mijn laatste 2 woningen had ik ook niet het hoogste bod, wel een heel laag voorbehoud
Advies op Tweakers is gratis. Goedkoop kan duurkoop zijn 🤣

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
zo ver weg is 2026 inmiddels ook niet meer..

• Toke_gt
Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:13:
@Toke_gt
Mijn financieel adviseerde: lager voorbehoud. Hij verkocht zijn huis ook voor 10k minder met een lager voorbehoud. En bij mijn laatste 2 woningen had ik ook niet het hoogste bod, wel een heel laag voorbehoud
Advies op Tweakers is gratis. Goedkoop kan duurkoop zijn 🤣
Maar in die zin toch juist goed om te bellen met de hoogste bieders om hun voorbehoud te checken? Daar ging het me eigenlijk om, het hoogste bod hoeft zeker niet het beste bod te zijn.

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:27
Netjes hoor! Bij ons loopt ook deze week de deadline af. Veel kijkers gehad met enkel positieve geluiden. Ik vroeg mij af hoe de timing van de biedingen bij jullie vielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
StefanKelevra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
[...]

Netjes hoor! Bij ons loopt ook deze week de deadline af. Veel kijkers gehad met enkel positieve geluiden. Ik vroeg mij af hoe de timing van de biedingen bij jullie vielen?
Laatste bezichtigingen donderdag (totaal 13)
Einde biedtermijn dinsdag 12:00
Bod 1 op zaterdag
Bod 2 en 3 op maandag
Bod 4 dinsdag 11:51

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
StefanKelevra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
[...]

Vorige week dinsdag en woensdag bezichtigen, deadline gisterenmiddag

Eerste bod direct bij bezichtiging, deze is dinsdag ook door deze partij in move gezet

2x zondag
6x dinsdag waarvan drie in 't laatste uur

Wat invloed kan hebben, maar één aankoopmakelaar betrokken hier, dat bod kwam vier minuten voor de deadline

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Interessant om te zien hoe hier nu zelfs een bod zonder voorbehoud, als risico gezien wordt en gevraagd om (nog) meer zekerheid.

PSN: Flix20-NL

• nooberke
Flix20 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:45:
Interessant om te zien hoe hier nu zelfs een bod zonder voorbehoud, als risico gezien wordt en gevraagd om (nog) meer zekerheid.
Sommige mensen zien overal risico's en waarderen een stukje extra zekerheid, voor de koper is het weinig moeite...die zijn meestal al in contact met een adviseur en mij als koper geeft het wat extra gemoedsrust...Zeker in combinatie met de overdrachtsdatum ver vooruit.

Vrij risicomijdend van nature en dit is goed voor mijn gemoedsrust ;) , had eerlijk gezegd ook niet zo stil gestaan bij de bankgarantie/waarborgsom.

Bevestiging is inmiddels overigens binnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Onze woning staat sinds gisteren online: een tweekapper in de Flevopolder. De eerste dag gelijk 33 keer bewaard en ruim 900 keer bekeken op Funda. Vandaag loopt het vooralsnog een stuk rustiger. (Lees: geen enkele bewaard meer erbij) het is nog vroeg dat besef ik me maar geen idee of dat iets zegt, maar spannend blijft het wel.

Hopelijk vanmiddag een update van de makelaar of er al iemand heeft gebeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Imperium op 12-09-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
[...]

Laatste bezichtigingen donderdag (totaal 13)
Einde biedtermijn dinsdag 12:00
Bod 1 op zaterdag
Bod 2 en 3 op maandag
Bod 4 dinsdag 11:51
Ik snap em toch niet helemaal geloof ik. Jouw woning was toch enorm veel opgeslagen en in trek? Hoe kun je dan maar zo weinig bezichtigingen (laten) in plannen?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
FSSF schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:29:
[...]
Ik snap em toch niet helemaal geloof ik. Jouw woning was toch enorm veel opgeslagen en in trek? Hoe kun je dan maar zo weinig bezichtigingen (laten) in plannen?
Van de 19 kwamen er maar 13 opdagen. Weet niet exact hoeveel natuurlijke selectie eerder plaatsvond (veel afmeldingen die voorafgaand aan de kijkdagen werden vervangen door mensen op de wachtlijst). Twee kijkdagen zijn standaard
Zijn er mensen met meer dan 2 kijkdagen en vaste courtage?
Betwijfel of kijkdag 3 met x aantal afmeldingen meer had opgeleverd. Slechts 1/3 deed een bod: 1 heel laag, 3 met 5k verschil.
Makelaar had het niet goed ingeschat. Vroeg of ik wilde wachten tot vrijdag (weekend) of september (na de vakantieperiode) om het op Funda te plaatsen. Nee hoor: doe maar vandaag (maandag). Verwachtte zelf ook veel minder belangstelling.
Bestemmingsplan werkt bv. niet mee. Binnen dit en een jaar woon je in een bouwput. Er komt een nieuwbouwwijk voor de deur. Ik heb mijn parkeerplaats in de parkeergarage verkocht. Straks kun je een end lopen door de modder. Locals weten dat, expats niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 13:09
Chaki schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:55:
[...]

Zijn er mensen met meer dan 2 kijkdagen en vaste courtage?
Yep, dat had ik. 3 kijkdagen, in totaal 23 kijkers. Wat ik wel erg veel vond voor 3 dagen trouwens. Je wil toch als kijker een beetje de tijd hebben om op je gemak rond te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
De drie (verkoop) makelaars die hier over de vloer zijn geweest hebben ook niet benoemd hoeveel kijkdagen ze plannen en of ze met een maximaal aantal bezichtigingen/wachtlijst werken.

Misschien een tip voor anderen hier om dat vooraf te bespreken als veel belangstelling te verwachten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Net gebeld door de makelaar. na anderhalve dag op Funda 3 bezichtigingen ingepland voor volgende week. Valt eerlijk gezegd wat tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:02
Imperium schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:08:
Net gebeld door de makelaar. na anderhalve dag op Funda 3 bezichtigen ingepland voor volgende week. Valt eerlijk gezegd wat tegen?
Als iemand die afgelopen week een totaal van 4 kijkers had, er is mij ontzettend vaak verteld "je hebt er maar 1 nodig"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GZN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:22

GZN

Ik had vorige week maar 6 bezichtigingen en uiteindelijk 4 biedingen. Het hoogste bod was ook een prima bod, dus hebben we die geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:26
Beste leden,

A.s dinsdag komt mijn tussenwoning op Funda, maar vandaag is het huis tegenover ons (hoekwoning) op Funda gekomen. Qua m2 komt het overeen met mij woning, alleen hier zit nog een garage bij en een grotere kavel. De vraagprijs ligt +/- 80k uit elkaar. Zien jullie dit als iets positiefs of negatiefs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
kaassouflé schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:
Beste leden,

A.s dinsdag komt mijn tussenwoning op Funda, maar vandaag is het huis tegenover ons (hoekwoning) op Funda gekomen. Qua m2 komt het overeen met mij woning, alleen hier zit nog een garage bij en een grotere kavel. De vraagprijs ligt +/- 80k uit elkaar. Zien jullie dit als iets positiefs of negatiefs?
In de huidige woningmarkt maakt dat niet zoveel uit. Jij trekt mensen met een ander budget, zij trekken mensen die een garage en grote tuin zoeken. Dat hoeft elkaar niet in de weg te zitten. Sowieso zijn er doorgaans genoeg geïnteresseerden en heb je er allebei maar 1 nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Beste leden,

Ik zou proberen te achterhalen wanneer hun biedingstermijn sluit, als daar sprake van is; en zorgen dat die van jou net iets later is. De mensen die naar dat kavel kijken hebben waarschijnlijk diepere zakken, en de afgewezen bieders kunnen dan nog mooi kans maken op jouw huis.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Beste leden,

Zonder context valt er niet veel over te zeggen. Als je met 80k minder net onder de vrijstelling overdrachtsbelasting valt, of nog beter NHG, kun je veel meer belangstelling verwachten van starters. Dan zijn het twee verschillende doelgroepen. Omdat betaalbaar aanbod voor starters schaars is, is dat dan positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
Chaki schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:37:
[...]

Zonder context valt er niet veel over te zeggen. Als je met 80k minder net onder de vrijstelling overdrachtsbelasting valt, of nog beter NHG, kun je veel meer belangstelling verwachten van starters. Dan zijn het twee verschillende doelgroepen. Omdat betaalbaar aanbod voor starters schaars is, is dat dan positief
Zie mijn eerdere post voor context. De prijs van mijn woning zit rond de 300k en van de andere rond de 400k, dus beide geen last van de nhg grens. Vergelijkbare woningen op de grotere tuin en garage na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
Beste leden,

Zou zeggen positief, prijsverschil lijkt me erg groot voor een garage en een grotere kavel
De mensen die beslist een garage wilden, kreeg je sowieso al niet binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaassouflé schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:41:
[...]

Zie mijn eerdere post voor context. De prijs van mijn woning zit rond de 300k en van de andere rond de 400k, dus beide geen last van de nhg grens. Vergelijkbare woningen op de grotere tuin en garage na.
Even teruggelezen. Tot deze doelgroep behoren veel huurders, die graag een snellere overdracht zullen willen. Ik zou er niet blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
kaassouflé schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:41:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je deze woning nu al in de verkoop doet. Tenzij je over 2 maanden al kunt verkassen, maar zo lees ik je eerdere post niet. Waarom niet in maart/april in de verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
Toke_gt schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:04:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je deze woning nu al in de verkoop doet. Tenzij je over 2 maanden al kunt verkassen, maar zo lees ik je eerdere post niet. Waarom niet in maart/april in de verkoop?
Omdat ik zekerheid wil hebben met wat ik kan uitgeven bij mijn nieuwbouwwoning. Daarnaast is een dubbele hypotheek + overbruggingshypotheek een enorme aanslag op mijn salaris. Vanaf maart zou ik bij familie kunnen inwonen om mijn maandelijkse lasten te verlagen. Na een gesprek te hebben met mijn vaste makelaar toch voor gekozen om hem nu in de markt te zetten, aangezien de makelaar het niet te vroeg vond. Ook sta ik wat sterker bij een eventuele onderhandeling, omdat ik niet perse snel hoef te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Beste leden,

Ik zou plaatsing op Funda uitstellen tot het andere (onder voorbehoud) verkocht is. Zal maar paar weken schelen. Vind het ook raar dat je makelaar dit niet wist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08
Koldur schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:04:
Die bieding deadline is allemaal een wassen neus, puur (zoals warzaw ook al aangeeft) om alles te pushen en biedingen te concentreren zodat je een goed beeld krijgt als verkoper.

Als je slim bent, beid je juist een paar uur later. De deadline is geen echte deadline, als dat bod goed is voor de verkoper, gaat die er prima mee in. Maar uiteindelijk maakt het weinig uit of je nu meteen een bod doet of een paar uur later. Er kan gewoon met elkaar (lees tussen makelaars) gesproken worden om een klant voordeel te geven.

De markt is er wel echt een van spelletjes, altijd geweest en zal het altijd blijven.
Ik heb 2 weken geleden toch echt om 12:05 een afspraak gehad bij de makelaar om het winnende bod te selecteren. Die mensen zijn toen ook direct gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
kaassouflé schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:22:
[...]
Omdat ik zekerheid wil hebben met wat ik kan uitgeven bij mijn nieuwbouwwoning. Daarnaast is een dubbele hypotheek + overbruggingshypotheek een enorme aanslag op mijn salaris. Vanaf maart zou ik bij familie kunnen inwonen om mijn maandelijkse lasten te verlagen. Na een gesprek te hebben met mijn vaste makelaar toch voor gekozen om hem nu in de markt te zetten, aangezien de makelaar het niet te vroeg vond. Ook sta ik wat sterker bij een eventuele onderhandeling, omdat ik niet perse snel hoef te verkopen.
Klinkt logisch. Benadruk die flexibiliteit in je funda-tekst, mocht dat nog niet gedaan zijn. Starters willen er inderdaad wel graag snel in, maar voor de ene starter tien anderen, dus als verkoper ben je hier wel wat in het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Never mind

[ Voor 97% gewijzigd door Chaki op 12-09-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beste leden,

80k op 300k of op 900k maakt nogal een verschil dus in dat opzicht zegt 80k (mij) niet zoveel om iets zinnigs te zeggen.

Ik zou persoonlijk niet te lang wachten want dan ga je ook richting najaar/herfst, mei-juni en september -oktober zijn de beste periodes.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:37
JaMaaT schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb 2 weken geleden toch echt om 12:05 een afspraak gehad bij de makelaar om het winnende bod te selecteren. Die mensen zijn toen ook direct gebeld.
Dat is jouw keuze, verreweg de meeste mensen wachten het nog echt wel eventjes af. Het zijn gewoon spelletjes, maar iedereen mag zijn eigen plan trekken. Als jij tien minuten later een bod van 50K extra had gehad en nog geen contract had getekend, had je het dan laten schieten? ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Koldur schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:21:
[...]

Dat is jouw keuze, verreweg de meeste mensen wachten het nog echt wel eventjes af. Het zijn gewoon spelletjes, maar iedereen mag zijn eigen plan trekken. Als jij tien minuten later een bod van 50K extra had gehad en nog geen contract had getekend, had je het dan laten schieten? ;)
Je gaat niet werken met een einddatum als er niet veel animo voor je woning is toch? ;)

En bij 50k was ik uiteraard wel gaan twijfelen... Echter komen die biedingen dan weer niet op de portal te staan. Dus weet je ook de randvoorwaarden niet. Het hoogste bod is niet altijd het beste bod.

• Koldur
JaMaaT schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:59:
[...]

Je gaat niet werken met een einddatum als er niet veel animo voor je woning is toch? ;)

En bij 50k was ik uiteraard wel gaan twijfelen... Echter komen die biedingen dan weer niet op de portal te staan. Dus weet je ook de randvoorwaarden niet. Het hoogste bod is niet altijd het beste bod.
Alle biedingen komen gewoon om het portaal hoor. Tenzij er om een wazige reden is besloten dit dicht te gooien, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Normaal gesproken gebruiken makelaars de deadline puur als drukmiddel, niet als definitieve deadline. Ik heb het nog niet anders meegemaakt in ieder geval. Je zou jezelf ook in de vingers snijden anders, kun je de woning nooit meer verkopen ander ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
Hier ook spannende tijden. Sinds gister staat onze woning op Funda en direct al 3 aanvragen voor een bezichtiging mogen ontvangen. Hopelijk krijgen we er maandagmorgen nog meer door van onze makelaar en kan ik de bezichtigingen volgend weekend plannen (ik ga deze zelf begeleiden).

Is wel een stressvol aantal weken geweest in de aanloop naar de verkoop met het prepareren van de woning voor de foto's en aanstaande bezichtigingen (je verzamelt een hoop zooi in 20 jaar). We hadden eerder al een nieuwe woning gekocht en dat proces was juist helemaal niet stressvol, dus best een groot contrast.

• JaMaaT
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:19:
[...]

Alle biedingen komen gewoon om het portaal hoor. Tenzij er om een wazige reden is besloten dit dicht te gooien, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Normaal gesproken gebruiken makelaars de deadline puur als drukmiddel, niet als definitieve deadline. Ik heb het nog niet anders meegemaakt in ieder geval. Je zou jezelf ook in de vingers snijden anders, kun je de woning nooit meer verkopen ander ;)
Nou, wij zijn de laatste 2 jaar op jacht geweest. Ongeveer 7 biedingen gedaan, maar als die portals waren om 12uur dicht hoor. En bij verkoop van onze eigen woning was die ook om 12uur dicht. Wellicht dat een makelaar wel telefonisch nog biedingen binnenkrijgt maar dat is niet mijn ervaring. Ook niet met alle logboeken die daarna online komen. En dan heb ik het over het platform Move en Eerlijk Bieden.

Maar waarom zou je je woning aan een ander willen verkopen. Je hebt dan toch je sluitingsdatum gehad en dan kun je de biedingen bekijken. Je hoeft niet voor het hoogste bod te gaan uiteraard.

Snap je beweegreden, maar een woning verkoop je in de eerste week toch? Als deze er 5 weken op staat heb je sowieso minder keuze.
En een goed bod aan het lijntje houden door deze te laten wachten op een eventueel beter bod werkt ook niet toch?

Tenminste daar was ik niet gevoelig voor geweest. Als je een woning graag wil doe je een goed bod. Dan is het aan de verkoper daarmee in zee te gaan of niet. Nog een week langer wachten zie ik de meerwaarde niet van in.

• Toke_gt
[...]

Maar je gaat niet wachten op een bod dat misschien wel helemaal niet komt. Verder kun je je afvragen of het wel zo’n goed bod is. Iedereen die een bezichtiging heeft gehad, weet wat de sluittijd is. Als je echt doordacht een goed bod wilt uitbrengen, waarom dan niet gewoon op tijd? Dus het zou op mij ook overkomen als een soort wanhoopsbod, niet per se overtuigend.

• Koldur
Toke_gt schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:04:
[...]

Maar je gaat niet wachten op een bod dat misschien wel helemaal niet komt. Verder kun je je afvragen of het wel zo’n goed bod is. Iedereen die een bezichtiging heeft gehad, weet wat de sluittijd is. Als je echt doordacht een goed bod wilt uitbrengen, waarom dan niet gewoon op tijd? Dus het zou op mij ook overkomen als een soort wanhoopsbod, niet per se overtuigend.
Jij trapt dus in de trucen van de Makelaars. Daarom doe je het dus niet, om je niet in de gekte gecreëerd door de makelaars markt te laten inzuigen.
Niet iedere makelaar doet het volgende, maar vaak wordt er nog even heen en weer gebeld tussen aan- en verkoopmakelaar om een bod even mooier op elkaar af te stemmen. Dan wordt het ingefluisterd, wordt het geplande bod wat bijgeschaafd en wordt dat vlak voor het sluiten van de "deadline" (die bestaat niet echt) ingediend en lijkt het een eerlijk bod.
Als je zonder aankoopmakelaar koopt, is het vaak verstandiger je bod wat later te doen, of juist heel vroeg een bod doen wat naar jouw idee goed is. Dan werk je dergelijke praktijken in ieder geval niet in de hand.

Als verkopende partij boeide het mij echt niet wanneer iemand een bod deed, als het bod goed was en de voorwaarden ook, dan ga ik daarvoor. Ik ben de verkoper, niet de makelaar. Natuurlijk liet ik de makelaar zijn ding doen, want zo werkt de markt, maar ik heb gekozen.

• Koldur
JaMaaT schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:01:
[...]

Nou, wij zijn de laatste 2 jaar op jacht geweest. Ongeveer 7 biedingen gedaan, maar als die portals waren om 12uur dicht hoor. En bij verkoop van onze eigen woning was die ook om 12uur dicht. Wellicht dat een makelaar wel telefonisch nog biedingen binnenkrijgt maar dat is niet mijn ervaring. Ook niet met alle logboeken die daarna online komen. En dan heb ik het over het platform Move en Eerlijk Bieden.

Maar waarom zou je je woning aan een ander willen verkopen. Je hebt dan toch je sluitingsdatum gehad en dan kun je de biedingen bekijken. Je hoeft niet voor het hoogste bod te gaan uiteraard.

Snap je beweegreden, maar een woning verkoop je in de eerste week toch? Als deze er 5 weken op staat heb je sowieso minder keuze.
En een goed bod aan het lijntje houden door deze te laten wachten op een eventueel beter bod werkt ook niet toch?

Tenminste daar was ik niet gevoelig voor geweest. Als je een woning graag wil doe je een goed bod. Dan is het aan de verkoper daarmee in zee te gaan of niet. Nog een week langer wachten zie ik de meerwaarde niet van in.
Nergens zeg ik een week langer en dat raad ik ook echt niet aan nee, maar een paar uur of zelfs een kwartier. Sowieso vind maakt het mij totaal niet uit wanneer het bod kwam. Een bod kan gewoon altijd gedaan worden als het via een NVM aangesloten makelaar gaat. Waarschijnlijk heb jij het over een apart bieding boek, het normale NVM logboek gaat pas dicht als er een koop contract is gesloten.

• Toke_gt
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:28:
[...]

Jij trapt dus in de trucen van de Makelaars. Daarom doe je het dus niet, om je niet in de gekte gecreëerd door de makelaars markt te laten inzuigen.
Niet iedere makelaar doet het volgende, maar vaak wordt er nog even heen en weer gebeld tussen aan- en verkoopmakelaar om een bod even mooier op elkaar af te stemmen. Dan wordt het ingefluisterd, wordt het geplande bod wat bijgeschaafd en wordt dat vlak voor het sluiten van de "deadline" (die bestaat niet echt) ingediend en lijkt het een eerlijk bod.
Als je zonder aankoopmakelaar koopt, is het vaak verstandiger je bod wat later te doen, of juist heel vroeg een bod doen wat naar jouw idee goed is. Dan werk je dergelijke praktijken in ieder geval niet in de hand.

Als verkopende partij boeide het mij echt niet wanneer iemand een bod deed, als het bod goed was en de voorwaarden ook, dan ga ik daarvoor. Ik ben de verkoper, niet de makelaar. Natuurlijk liet ik de makelaar zijn ding doen, want zo werkt de markt, maar ik heb gekozen.
Nee, ik geef alleen aan dat je als verkoper na sluitingstijd niet gaat wachten op een bod waarvan je niet eens weet of het wel komt. Komt dat bod na 5 minuten dan zou ik ook niet direct nee zeggen, maar ik zou er wel kritisch naar kijken. Heeft niets te maken met wat makelaars onderling wel of niet afspreken of kortsluiten.

• Koldur
Toke_gt schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:55:
[...]

Nee, ik geef alleen aan dat je als verkoper na sluitingstijd niet gaat wachten op een bod waarvan je niet eens weet of het wel komt. Komt dat bod na 5 minuten dan zou ik ook niet direct nee zeggen, maar ik zou er wel kritisch naar kijken. Heeft niets te maken met wat makelaars onderling wel of niet afspreken of kortsluiten.
Dan ben je iets te makkelijk van vertrouwen, ik heb heb van een aantal makelaars heel duidelijk te horen gekregen dat dit gebeurt en biedingen daar vaak op aangepast worden. Dat doen ze gewoon telefonisch of via Whatsapp o.i.d. en dan komt er pas heel laat een officieel bod.
Het is niet alleen dat, maar ook de mensen gek te laten maken.

Wanneer iemand biedt maakt technisch niets uit (tenzij er al een koopovereenkomst getekend is natuurlijk). Het zijn gewoon tactische zetten (kun je ook wat minder objectief, spelletjes noemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:03:
[...]

Dan ben je iets te makkelijk van vertrouwen, ik heb heb van een aantal makelaars heel duidelijk te horen gekregen dat dit gebeurt en biedingen daar vaak op aangepast worden. Dat doen ze gewoon telefonisch of via Whatsapp o.i.d. en dan komt er pas heel laat een officieel bod.

Wanneer iemand biedt maakt technisch niets uit (tenzij er al een koopovereenkomst getekend is natuurlijk). Het zijn gewoon tactische zetten (kun je ook wat minder objectief, spelletjes noemen).
Volgens mij praten we langs elkaar heen of ik begrijp je gewoon niet. Wat heeft dat ‘spelletje’ te maken met het wachten op een bod dat na sluitingstijd binnenkomt? Als makelaars onderhandelen, dan weten ze toch juist wel dat er nog een bod komt? Het ging mij om mensen die een sky high bod uitbrengen na sluitingstijd en om het feit dat je niet weet of dat bod wel komt.

• Koldur
Toke_gt schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:15:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen of ik begrijp je gewoon niet. Wat heeft dat ‘spelletje’ te maken met het wachten op een bod dat na sluitingstijd binnenkomt? Als makelaars onderhandelen, dan weten ze toch juist wel dat er nog een bod komt? Het ging mij om mensen die een sky high bod uitbrengen na sluitingstijd en om het feit dat je niet weet of dat bod wel komt.
Het gaat erom, dat die deadline helemaal geen echte deadline is. Die wordt puur gesteld om kunstmatige druk te leggen en die spelletjes te kunnen spelen.
Een sky high hoe uitbrengen is ook niet het doel, just niet. Hoe minder mensen met die spelletjes meedoen, hoe eerlijker de prijzen (voor de kopende partij) worden.

• JaMaaT
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:03:
[...]

Heel laat een officieel bod is gebruikelijk toch. Ons winnende bod werd ook 5 minuten voor de sluitingstijd gedaan.

Iemand die daar niet aan mee wil doen krijg ik ook altijd mn vraagtekens bij. Heeft deze een hypotheek verklaring? Wat zijn de aanvullende voorwaarden etc? Dat zijn dingen die online al bekend zijn.

Vriend van mij is ingegaan op zo'n bod.... Dat heeft m letterlijk geld gekost. Toen de onderhandelingen uiteindelijk op niets uitliepen had zn nummer 1 geen interesse meer....

Daarom, iedereen weet dat een makelaar spelletjes speelt. Echter speel ik daar graag in mee. Je moet bieden wat het je waard is. Heeft dan iemand meer geboden is dat zuur uiteraard maar daar heb ik die 7 biedingen geen buikpijn van gehad.

• Toke_gt
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:25:
[...]
Het gaat erom, dat die deadline helemaal geen echte deadline is. Die wordt puur gesteld om kunstmatige druk te leggen en die spelletjes te kunnen spelen.
Een sky high hoe uitbrengen is ook niet het doel, just niet. Hoe minder mensen met die spelletjes meedoen, hoe eerlijker de prijzen (voor de kopende partij) worden.
Die discussie over de deadline was mijn punt helemaal niet.

• Koldur
Maar die deadline is juist het hele punt, het is geen deadline en daar hebben jullie het over. Deadlines zijn wassen neuzen bij het bieden op huizen.

Op basis van die deadline, baseren jullie de keuze, dus het gaat daar wel om. Een bod is een bod, als die maar officieel is gedaan en als je die goed onderbouwd (voorwaarden zijn in 99% van de gevallen doorslaggevend) is, en er geen getekend koopcontract bij een andere bieder is, zal dat bij de mensen doorslag geven.

• JaMaaT
Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:19:
Maar die deadline is juist het hele punt, het is geen deadline en daar hebben jullie het over. Deadlines zijn wassen neuzen bij het bieden op huizen.

Op basis van die deadline, baseren jullie de keuze, dus het gaat daar wel om. Een bod is een bod, als die maar officieel is gedaan en als je die goed onderbouwd (voorwaarden zijn in 99% van de gevallen doorslaggevend) is, en er geen getekend koopcontract bij een andere bieder is, zal dat bij de mensen doorslag geven.
Ja dat zijn jouw ervaringen. Zoals aangegeven zijn dat niet mijn ervaringen. Niet bij de laatste 7 biedingen. Ook omdat ze laten zichtbaar zijn in het biedlogboek.

Wellicht is het ook regio gebonden

• Chaki
  • Niet online
[...]

Verreweg de meeste mensen ... Waar haal je dat vandaan? Verreweg de meeste mensen geloven nog in Sinterklaas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Klopt de deadlines zijn gewoon mondelinge afspraken, kan je 0 rechten aan ontlenen. Het zijn allemaal verzonnen verkoopstrategieën.

Het enige dat juridisch stand houdt is een getekend, definitief koopcontract. Vervolgens heeft alleen de koper nog bedenktijd trouwens, een verkoper zit er na het tekenen direct aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:32:
[...]

Klopt de deadlines zijn gewoon mondelinge afspraken, kan je 0 rechten aan ontlenen. Het zijn allemaal verzonnen verkoopstrategieën.

Het enige dat juridisch stand houdt is een getekend, definitief koopcontract. Vervolgens heeft alleen de koper nog bedenktijd trouwens, een verkoper zit er na het tekenen direct aan vast.
Getekend VOORLOPIG koopcontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:36:
[...]

Getekend VOORLOPIG koopcontract
Er is niets voorlopig aan een koopcontract.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:07:
[...]

Zo heet het nou eenmaal..

[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2025 21:46 ]

• Chaki
  • Niet online
TvanW schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:07:
[...]

Als ik geen hypotheek krijg conform voorbehoud van financiering komt er geen definitief contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:54:
[...]

Als ik geen hypotheek krijg conform voorbehoud van financiering komt er geen definitief contract
Nee, je hebt het recht het contract zonder kosten te ontbinden. Een contract wordt er niet wel of niet definitief door als er ontbindende voorwaarden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Nee hoor, in het contract staat nergens dat het voorlopig is.
In het contract staan eventueel wel ontbindende voorwaarden waarmee je het koopcontract kan ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:00:
[...]

Nee hoor, in het contract staat nergens dat het voorlopig is.
Dat zeg ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Maar je noemt het wel zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:04:
[...]

Maar je noemt het wel zo 8)7
Klopt, net zoals makelaars, verkopers, kopers en notarissen ;)

Ter lering (voor jou) en vermaak (de rest)
Best gek dat we zo’n belangrijk document als de koopovereenkomst een “voorlopig koopcontract” noemen. Het woord voorlopig laat je denken dat je er makkelijk van af kunt zien. Maar zo is het niet. In het koopcontract leg je alle afspraken vast die de koper en verkoper hebben gemaakt rondom de koop van een woning. Denk aan de koopprijs en de datum van de overdracht van de woning.
https://bieb.knab.nl/hypo...s-het-en-wie-stelt-het-op

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:05:
[...]

Klopt, net zoals makelaars, verkopers, kopers en notarissen ;)
Natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

The Third Man schreef op zondag 14 september 2025 @ 05:33:
[...]
Nee, je hebt het recht het contract zonder kosten te ontbinden. Een contract wordt er niet wel of niet definitief door als er ontbindende voorwaarden zijn.
Je ontbindt in dat geval het voorlopige koopcontract (mits er voorbehouden in staan) en tekent niet het koopcontract op moment van overdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
The Third Man schreef op zondag 14 september 2025 @ 05:33:
[...]
@TvanW zei: "er is niets voorlopig aan een koopcontract"
Dat lees ik als: voorlopig wordt automatisch definitief
1. Koper heeft nog 3 dagen bedenktijd
2. Kosten of niet: voor de verkoper is er bij ontbindende voorwaarden geen garantie dat er een definitief koopcontract komt
Voor het verkrijgen van een hypotheek voor mijn nieuwe woning maakt verkocht / onder voorbehoud ook verschil uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:56
Bij het verkopen van het huis van mijn vader heb ik anders een uur na de deadline, op advies van de makelaar, besloten dat de hoogst biedende het huis kreeg.
Dit bod was overigens een fractie onder vraagprijs, het eennahoogste bod kwam kort voor de deadline als laatste binnen, was slechts €1000 minder en opmerkelijk genoeg 10k lager dan hun eerdere bod, maar wel zonder bouwkeuring. Dit verlaagde bod was ook nadat deze bieders een hypotheekadviseur hadden gesproken.
Uiteindelijk advies makelaar gevolgd om te gaan voor de hoogste bieder, want "zo'n bouwkundige keuring gaat meestal wel goed daar moet je je niet door laten afschrikken" en dat klopte ook. Huis is begin dit jaar overgedragen.

Ik heb overigens nooit deze biedingen in move gezien, ook achteraf niet, het ging allemaal via whatsapp en kreeg ik van makelaar. In move staat nu nog steeds alleen maar een eerder en lager bod van de uiteindelijke kopers.

De notaris had ook weer een eigen systeem dus ik heb twee keer alle gegevens moeten invullen en documenten moeten uploaden.

Het zou wel een stuk beter zijn als er gewoon 1 systeem door iedereen gebruikt zou worden dat ook gewoon wettelijk verplicht en met transparant biedlogboek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Ragnar9999 op 14-09-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:50:
[...]

Bij het verkopen van het huis van mijn vader heb ik anders een uur na de deadline, op advies van de makelaar, besloten dat de hoogst biedende het huis kreeg.
Dit bod was overigens een fractie onder vraagprijs, het eennahoogste bod kwam kort voor de deadline als laatste binnen, was slechts €1000 minder en opmerkelijk genoeg 10k lager dan hun eerdere bod, maar wel zonder bouwkeuring. Dit verlaagde bod was ook nadat deze bieders een hypotheekadviseur hadden gesproken.
Uiteindelijk advies makelaar gevolgd om te gaan voor de hoogste bieder, want "zo'n bouwkundige keuring gaat meestal wel goed daar moet je je niet door laten afschrikken" en dat klopte ook. Huis is begin dit jaar overgedragen.

Ik heb overigens nooit deze biedingen in move gezien, ook achteraf niet, het ging allemaal via whatsapp en kreeg ik van makelaar. In move staat nu nog steeds alleen maar een eerder en lager bod van de uiteindelijke kopers.

De notaris had ook weer een eigen systeem dus ik heb twee keer alle gegevens moeten invullen en documenten moeten uploaden.

Het zou wel een stuk beter zijn als er gewoon 1 systeem door iedereen gebruikt zou worden dat ook gewoon wettelijk verplicht en met transparant biedlogboek zou zijn.
Documenten, documenten, documenten ... teruggaand tot jaar nul: laatste adres in België in 1982 🤔
Jij mag van geluk spreken: alleen verkoop. Hier verkoop + aankoop volgende ... Bank vraagt hoogte restschuld hypotheek bij diezelfde bank ...

Move kent 3 biedsystemen. Met biedingstermijn heb je "regulier bieden". Dan krijg je de biedingen realtime te zien. "Per inschrijving" niet. Makelaar ook niet (in theorie). Waarom dat verschil? Geen idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:09:
[...]

@TvanW zei: "er is niets voorlopig aan een koopcontract"
Dat lees ik als: voorlopig wordt automatisch definitief
1. Koper heeft nog 3 dagen bedenktijd
2. Kosten of niet: voor de verkoper is er bij ontbindende voorwaarden geen garantie dat er een definitief koopcontract komt
Voor het verkrijgen van een hypotheek voor mijn nieuwe woning maakt verkocht / onder voorbehoud ook verschil uit
Precies - daarom heet het ook voorlopig koopcontract, maar dat lijkt er bij sommige niet helemaal in te gaan :+. Al snap ik de verwarring gezien de naam 'voorlopig'.

Op het moment dat je bij de overdracht het koopcontract tekent zal de notaris alles ook verwerken in het kadaster (indien koper alles heeft betaald en verkoper de sleutel overdraagt).

Simpel as that :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:00:
[...]
Op het moment dat je bij de overdracht het koopcontract tekent zal de notaris alles ook verwerken in het kadaster (indien koper alles heeft betaald en verkoper de sleutel overdraagt).

Simpel as that :).
Bij de overdracht teken je de akte van levering en eventueel de hypotheekakte bij de notaris. ;)

B.t.w. ook simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:17:
[...]

Bij de overdracht teken je de akte van levering en eventueel de hypotheekakte bij de notaris. ;)

B.t.w. ook simpel
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JaMaaT schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:48:
[...]

Ja dat zijn jouw ervaringen. Zoals aangegeven zijn dat niet mijn ervaringen. Niet bij de laatste 7 biedingen. Ook omdat ze laten zichtbaar zijn in het biedlogboek.

Wellicht is het ook regio gebonden
Elke makelaar wil zo goed mogelijk verkopen, die gaan echt niet klokslag 12u de verkoper dwingen om uiterlijk 12:10 het winnende bod kenbaar te maken. Sowieso (zoals al meermaals is gezegd), doet een belletje niets, mondeling en zelfs een mail o.i.d. is niet bindend bij de aan-/verkoop van een huis. Koopcontract moet dan getekend zijn.
Een koopcontract gaat meestal wel een dag overheen. Als er dan een bod komt met betere voorwaarden/bod of iets in die richting, kun je gewoon dat accepteren. Als verkoper ga je echt voor het beste wat jij vindt, interesseert je uiteindelijk niet. Is hier ook eigenlijk al door de naysayers bevestigd (als het bod inderdaad echt te goed is, doe ik het wel), maar toch ertegenin gaan.

De spelletjes die makelaars/verkopers spelen zijn best vervelend en jammer dat mensen daar in trappen (door FOMO of wat dan ook) of naïef te zien dat het echt na de deadline niet meer in overweging wordt genomen.

Als het biedlogboek laat zien dat erna niet geboden is, betekent dus dat mensen er te makkelijk in trappen. Of zijn er hier stiekem makelaars die het niet zo fijn vinden dat hun model wordt ontkracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:16:
[...]

...
Koopcontract moet dan getekend zijn.
Een koopcontract gaat meestal wel een dag overheen.
Bij de aankoop van het nieuwe 10 dagen.
Bij de verkoop van het huidige: minimaal een week (dinsdag bod geaccepteerd, nog geen datum voor op schrift stellen)
Als er dan een bod komt met betere voorwaarden/bod of iets in die richting, kun je gewoon dat accepteren
Dat mag! Maar jij doet alsof dit schering en inslag is. Nogmaals: waar baseer je dat op???
Als verkoper ga je echt voor het beste wat jij vindt, interesseert je uiteindelijk niet. Is hier ook eigenlijk al door de naysayers bevestigd (als het bod inderdaad echt te goed is, doe ik het wel), maar toch ertegenin gaan.

De spelletjes die makelaars/verkopers spelen zijn best vervelend en jammer dat mensen daar in trappen (door FOMO of wat dan ook) of naïef te zien dat het echt na de deadline niet meer in overweging wordt genomen.

Als het biedlogboek laat zien dat erna niet geboden is, betekent dus dat mensen er te makkelijk in trappen. Of zijn er hier stiekem makelaars die het niet zo fijn vinden dat hun model wordt ontkracht?
Nu spreek je jezelf tegen: eerst zeg je dat het slim is om te wachten tot na de deadline en vervolgens zeg je dat de kans heel klein is dat je bod geaccepteerd wordt, omdat verkopers te naïef zijn om te beseffen dat ze nog een tijd kunnen wachten.

Verder lees ik ook alleen tegenstrijdige berichten over de "spelletjes" van makelaars
a. Ze bellen nog een rondje na de deadline om een hoger bod te krijgen
b. Ze stimuleren de verkoper om direct een bod te accepteren

Van nature ben ik niet paranoïde, maar als jij de woning bezichtigd hebt, geen bod doet voor het sluiten van de biedtermijn, maar een dag later 50k meer biedt zonder voorbehoud, wil ik weten wat daar achter zit ...
Beroepsmisvorming. Ik heb ooit een bod van 200k zonder voorbehoud van financiering op mijn huis (dat 100k waard was) geweigerd en dat terwijl het er naar uitzag dat we het niet verkocht kregen. Je wil toch geen misbruik maken van iemands geestelijke toestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:13:
[...]

Bij de aankoop van het nieuwe 10 dagen.
Bij de verkoop van het huidige: minimaal een week (dinsdag bod geaccepteerd, nog geen datum voor op schrift stellen)

[...]

Dat mag! Maar jij doet alsof dit schering en inslag is. Nogmaals: waar baseer je dat op???

[...]

Nu spreek je jezelf tegen: eerst zeg je dat het slim is om te wachten tot na de deadline en vervolgens zeg je dat de kans heel klein is dat je bod geaccepteerd wordt, omdat verkopers te naïef zijn om te beseffen dat ze nog een tijd kunnen wachten.

Verder lees ik ook alleen tegenstrijdige berichten over de "spelletjes" van makelaars
a. Ze bellen nog een rondje na de deadline om een hoger bod te krijgen
b. Ze stimuleren de verkoper om direct een bod te accepteren

Van nature ben ik niet paranoïde, maar als jij de woning bezichtigd hebt, geen bod doet voor het sluiten van de biedtermijn, maar een dag later 50k meer biedt zonder voorbehoud, wil ik weten wat daar achter zit ...
Beroepsmisvorming. Ik heb ooit een bod van 200k zonder voorbehoud van financiering op mijn huis (dat 100k waard was) geweigerd en dat terwijl het er naar uitzag dat we het niet verkocht kregen. Je wil toch geen misbruik maken van iemands geestelijke toestand?
Lezen is een kunst, nergens schrijf ik dat het schering en inslag is, deze hele discussie komt voort uit het feit dat ik heb geschreven dat na de deadline en bod doen een slimme keuze kan zijn. Hoeft geen week later te zijn, kan binnen een tijdsbestek van tien minuten na het verstrijken tot een paar uur erna een prima strategie zijn. Zeker als je het gevoel hebt dat er meerdere makelaars met elkaar aan het communiceren zijn.

En weer komt er een sluiting van een biedtermijn aan, die bestaat helemaal niet, is een drukmiddel en/of middel om alles te concentreren zodat de makelaar er niet zoveel werk aan heeft met de kopende partij.
Prima dat jij daar niet in mee bent gegaan, dat is een keuze. Alleen de onderbouwing die je hiervoor geeft is niet goed te volgen. Als iemand 200k biedt zonder voorbehoud, betekent dat meteen dat iemand waarschijnlijk een geestelijk probleem heeft?

Die makelaars bellen voor de "deadline" met elkaar (niet in alle gevallen, maar in genoeg gevallen wel) om te kijken of er wat met potentiële kopers met hun biedingen wat te doen is om het aantrekkelijker te maken.
Dan bieden die net even voor de "deadline" met een geïnformeerd bod. Wat niet mag, maar niet te bewijzen is.

En ook op het punt dat een makelaar dat doet voorkomen naar de kopers dat een bod meteen na de "deadline" uitgekozen wordt, betekent niet dat het ook echt gebeurt. En als het al gebeurt en er een beter bod komt na een uurtje, dan is dat geaccepteerde bod nog niets waard, want geen getekend koopcontract.

Er wordt teveel gedacht vanuit allemaal kaders die er niet zijn en dat is precies waar veel makelaars op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:34:
[...]

...
Prima dat jij daar niet in mee bent gegaan, dat is een keuze. Alleen de onderbouwing die je hiervoor geeft is niet goed te volgen. Als iemand 200k biedt zonder voorbehoud, betekent dat meteen dat iemand waarschijnlijk een geestelijk probleem heeft?
Ik zou op mijn hoede zijn. Waarom niet binnen de biedtermijn? Waarom zoveel meer? Witwaspraktijken? Kom ik straks in de problemen met jouw verklaring van herkomst eigen middelen? Poco paranoia!
Ik kan niet binnen 10 minuten een psychiatrische diagnose stellen, maar bij twijfel: niet doen. De gevolgen voor de koper kunnen desastreus zijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Helaas vaker gezien: koop kan niet ontbonden worden, schulden, echtscheiding etc
Een notaris heeft ook de plicht om te toetsen of iemand wilsbekwaam is. Maar ik denk dat vaker aan de orde is bij mensen met dementie die schenkingen willen doen of hun testament willen veranderen.
Anyway, als jij het slim vindt: gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:22:
[...]

Ik zou op mijn hoede zijn. Waarom niet binnen de biedtermijn? Waarom zoveel meer? Witwaspraktijken? Kom ik straks in de problemen met jouw verklaring van herkomst eigen middelen? Poco paranoia!
Ik kan niet binnen 10 minuten een psychiatrische diagnose stellen, maar bij twijfel: niet doen. De gevolgen voor de koper kunnen desastreus zijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Helaas vaker gezien: koop kan niet ontbonden worden, schulden, echtscheiding etc
Een notaris heeft ook de plicht om te toetsen of iemand wilsbekwaam is. Maar ik denk dat vaker aan de orde is bij mensen met dementie die schenkingen willen doen of hun testament willen veranderen.
Anyway, als jij het slim vindt: gewoon doen!
Knap staaltje whataboutism. Wat als dat bod voor de denkbeeldige deadline (die dus niet echt bestaat) wordt gedaan, dan de k je ineens dat het geen probleem is? Staat los van de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:31:
[...]

Knap staaltje whataboutism. Wat als dat bod voor de denkbeeldige deadline (die dus niet echt bestaat) wordt gedaan, dan de k je ineens dat het geen probleem is? Staat los van de discussie.
Jij hebt het altijd over je denkbeeldige deadline. Zoals ik al eerder schets is mijn ervaring helemaal niet dat deze denkbeeldig is. Wellicht naïef van mijn kant. Maar wel feitelijk bewezen door de biedlogboeken. Zoals gezegd, ik zit hier in het oosten van het land. Wellicht zijn mensen hier nog wel gewoon eerlijk.

En ik doe daar zoals eerder gezegd graag aan mee. Ik vind het helemaal geen vieze spelletjes. Hier doen de mensen er allemaal aan mee. De vieze spelletjes zijn om na dat iedereen de kans heeft gehad dan buiten de reguliere procedure om een bod gaan indienen. Dat vind ik veel meer getuigen van FOMO, als je het huis wil hebben kun je toch normaal bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:43:
[...]

Jij hebt het altijd over je denkbeeldige deadline. Zoals ik al eerder schets is mijn ervaring helemaal niet dat deze denkbeeldig is. Wellicht naïef van mijn kant. Maar wel feitelijk bewezen door de biedlogboeken. Zoals gezegd, ik zit hier in het oosten van het land. Wellicht zijn mensen hier nog wel gewoon eerlijk.

En ik doe daar zoals eerder gezegd graag aan mee. Ik vind het helemaal geen vieze spelletjes. Hier doen de mensen er allemaal aan mee. De vieze spelletjes zijn om na dat iedereen de kans heeft gehad dan buiten de reguliere procedure om een bod gaan indienen. Dat vind ik veel meer getuigen van FOMO, als je het huis wil hebben kun je toch normaal bieden?
Hij is echt denkbeeldig, als je dat niet kan begrijpen (bedoel ik absoluut niet slecht), dan ben je daar echt wat naïef in.
Ik heb van twee mensen om mij heen al concreet gehoord dat er een half uur voor het sluiten van de denkbeeldige deadline (nogmaals, dit is echt een feit, je kunt gewoon een officieel bod uitbrengen daarna) contact is geweest tussen een aantal makelaars, die bieden dan vlak voor de denkbeeldige deadline ineens een vrij scherp bod die net wat hoger is en zullen vaan ook door de verkoopmakelaar met wat overtuigende argumenten naar geleid worden.
Dat is ook vaak een reden, waarom bij het aankopen van een huis, een aankoopmakelaar helaas vaak loont. Je kansen zijn daardoor (terwijl dit officieel niet mag) groter en je bespaart vaak op het bieden omdat je niet te hoog gaat zitten door informatie vanuit de aankoopmakelaar. Dit is natuurlijk alleen in het geval van veel animo bij een woning.
Maar ook dat wordt vaak overdreven (zeker bij de prijsklasses die was hoger liggen). Vriend van mij heeft zijn huis verkocht met een 50K overbieding, was maar een bod. De kopers hadden het gevoel dat er meer biedingen waren. Het is gewoon een vieze markt wat dat betreft. Vals spel is vaak niet te bewijzen, zeker niet als het via telefoongesprekken gaat tussen makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ja zoals gezegd. Dat gebeurt hier niet. Ruim 70k overboden op ons eigen huis. 11 bezichtiging en 8 biedingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
Ja zoals gezegd. Dat gebeurt hier niet. Ruim 70k overboden op ons eigen huis. 11 bezichtiging en 8 biedingen...
Hangt ook van de makelaar af. Toen ik mijn huis verkocht in Den Haag was de verkoopmakelaar ook vrij eerlijk naar kijkers/makelaars. Tegelijkertijd heb ik bij (aankoop)bezichtigingen in dezelfde stad ook meegemaakt dat een verkoopmakelaar zelfs een keuken waarvan het keukenkastje los hing nog verkocht als net geplaatst. Dat zal elders ongeveer hetzelfde werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:31:
[...]

Vraagprijs en taxatiewaarde 100k, 10 bezichtigingen, 1 bod 80k onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Jij 200k zonder voorbehoud. Daar wil ik toch het fijne van weten!

Maar na de deadline??? Ik kan geen reden bedenken waarom je zou wachten, zelfs niet tot 11:59. Je weet dat jouw bod het hoogste is. Alsof de makelaar de ander gaat bellen met de mededeling: als het met een 2 begint en je voorbehoud laat varen, maak je kans???

Wat ik me overigens niet kan herinneren: hoe weet jij wat het hoogste bod was voor de deadline?

Maar hierover zijn we het eens: juridisch gezien is een mondelinge overeenkomst geen overeenkomst. Als mijn nichtje uit Amerika dadelijk belt .... Maar als jij eerst geen bod uitbracht en er nu 100k bovenop gooit, zie ik rode vlaggen. Zoals ik al zei: paranoia en beroepsmisvorming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
n=1
Het komt overal voor, maar niet altijd.
Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.