Dat doe ik liever natuurlijk via een prive bericht.Sandyman538 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:31:
[...]
Handig om dan ook een linkje in /mo tags te delen.
Ik wil best meekijken. Frustrerend zeg, niet wat je hoopt als je je huis online zet..
Hier ook niks positiefs helaas. Van de bezichtigingen vrijdag ging er uiteindelijk maar 1 door. Van de mensen die zo enthousiast leken ook helemaal niks meer gehoord..
Hier ook niks positiefs helaas. Van de bezichtigingen vrijdag ging er uiteindelijk maar 1 door. Van de mensen die zo enthousiast leken ook helemaal niks meer gehoord..
Dat vind ik erg stellig, we zullen zien. Dinsdag staat er weer een bezichtiging gepland.
In deze tijd verkoopt alles wel hoor..vaak is de prijs het issue. Zeker als die al flink staat en dat mensen denken dat ze nog moeten overbieden.
Wij hebben ons huis dus uiteindelijk opnieuw op Funda gezet, 5% gezakt.. Wilde het echt graag kwijt en kwamen niets geen biedingen. Uiteindelijk afgelopen week 10 kijkers geweest, 1 bod nu al (termijn sluit op maandag 4 uur) ter waarde van de oude vraagprijs.. Dus het kan wellicht voor jou ook helpen. Maar uiteindelijk weet jouw makelaar het toch het beste, denk ik.Blauweregen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:33:
[...]
Dat vind ik erg stellig, we zullen zien. Dinsdag staat er weer een bezichtiging gepland.
Hoop voor je dat er dinsdag wat uit komt!
Wij hebben afgelopen week een taxatie gehad voor onze woning (werd hoger ingeschat dan waar de woning nu voor staat op Funda). Ik raakte ingesprek met hem en hij gaf aan dat wij de woning waarschijnlijk zo kwijt zullen zijn. Ik gaf aan dat ik de woning eigenlijk hoger op Funda wou zetten (meer richting wat hij getaxeerd had). En terwijl we aan het praten waren gaf hij aan dat een collega (een makelaar) een woning te koop had staan voor 549k, waar meerdere bezichtigingen waren geweest maar iedereen afhaakte op de prijs.Blauweregen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:33:
[...]
Daarna waren de verkopers gezakt, naar 515k en waren er wederom meerdere bezichtigingen en liep het in eens storm met meerdere biedingen. En het werd uiteindelijk verkocht voor.... 575k.
Soms is de logica ook ver te zoeken. Ik hoop in ieder geval dat jouw woning ook snel verkocht is!
[ Voor 15% gewijzigd door Nemean op 16-11-2025 21:37 ]
Klinkt goed! Wat fijn voor jullie dat het hopelijk nu echt verkocht wordt.EDW13 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]
Wij hebben ons huis dus uiteindelijk opnieuw op Funda gezet, 5% gezakt.. Wilde het echt graag kwijt en kwamen niets geen biedingen. Uiteindelijk afgelopen week 10 kijkers geweest, 1 bod nu al (termijn sluit op maandag 4 uur) ter waarde van de oude vraagprijs.. Dus het kan wellicht voor jou ook helpen. Maar uiteindelijk weet jouw makelaar het toch het beste, denk ik.
Tsja dit is toch juist wel logisch en hoe het spelletje werkt?Nemean schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]
Wij hebben afgelopen week een taxatie gehad voor onze woning (werd hoger ingeschat dan waar de woning nu voor staat op Funda). Ik raakte ingesprek met hem en hij gaf aan dat wij de woning waarschijnlijk zo kwijt zullen zijn. Ik gaf aan dat ik de woning eigenlijk hoger op Funda wou zetten (meer richting wat hij getaxeerd had). En terwijl we aan het praten waren gaf hij aan dat een collega (een makelaar) een woning te koop had staan voor 549k, waar meerdere bezichtigingen waren geweest maar iedereen afhaakte op de prijs.
Daarna waren de verkopers gezakt, naar 515k en waren er wederom meerdere bezichtigingen en liep het in eens storm met meerdere biedingen. En het werd uiteindelijk verkocht voor.... 575k.![]()
Soms is de logica ook ver te zoeken. Ik hoop in ieder geval dat jouw woning ook snel verkocht is!
interesse genereren en laten overbieden.
Idioterie ten top, maar ik zou er ook aan meedoen als ik wat zou verkopen. Eerlijk is eerlijk.
Wat dat betreft is het volgens mij in sommige landen beter geregeld. Overbieden is niet toegestaan, dan is de markt veel transparanter. Als verkoper heb je er nu ook niks aan als iedereen dus blijkbaar afhaakt als we een normale prijs vragen omdat “overbieden” de norm is.
Wat dat betreft is het volgens mij in sommige landen beter geregeld. Overbieden is niet toegestaan, dan is de markt veel transparanter. Als verkoper heb je er nu ook niks aan als iedereen dus blijkbaar afhaakt als we een normale prijs vragen omdat “overbieden” de norm is.
Als de airco in een ruimte hangt die ook verwarmt wordt middels een verwarming dan geeft een airco minpunten. Hangt een airco in een ruimte zonder verwarming dan kost dit geen minpunten en wordt het gezien als een lucht/lucht warmtepomp.de Peer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]
Door wie?
qua energielabel zal dit gewoon als een lucht lucht warmtepomp gezien worden, wat het ook is.
Hier in de buurt zijn twee zeer vergelijkbare woningen, maar van een type waar normaal niet zo veel aanbod in is, een paar dagen na elkaar te koop gezet. Een van de twee met een redelijk realistische vraagprijs. Ook niet extreem hoog, er kan nog wat overboden worden. Maar er zullen wel alleen serieuze kijkers komen. En afhankelijk van de vraag kan dat gek gaan. De andere is een paar dagen later op Funda gekomen , maar ruim 10% lager in de markt gezet. Vergeleken met andere, minder vergelijkbare, woningen in de buurt dus ook een relatief heel lage vraagprijs. Ik denk dat deze woning dus expres heel laag is ingezet, voor veel kijkers. Maar ik betwijfel of die veel meer dan 10% zullen gaan overbieden.Nemean schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]
Wij hebben afgelopen week een taxatie gehad voor onze woning (werd hoger ingeschat dan waar de woning nu voor staat op Funda). Ik raakte ingesprek met hem en hij gaf aan dat wij de woning waarschijnlijk zo kwijt zullen zijn. Ik gaf aan dat ik de woning eigenlijk hoger op Funda wou zetten (meer richting wat hij getaxeerd had). En terwijl we aan het praten waren gaf hij aan dat een collega (een makelaar) een woning te koop had staan voor 549k, waar meerdere bezichtigingen waren geweest maar iedereen afhaakte op de prijs.
Daarna waren de verkopers gezakt, naar 515k en waren er wederom meerdere bezichtigingen en liep het in eens storm met meerdere biedingen. En het werd uiteindelijk verkocht voor.... 575k.![]()
Ik denk dat dit voor de verkopers meer de hogere vraagprijs geen fijne situatie is. Mensen zullen vast nog wel interesse hebben. Maar van het idee dat er mogelijk ook mensen zijn die heel veel gaan overbieden zal niet veel meer over zijn.
Dat zou wel heel krom zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een gebruiker eigenlijk alleen nog maar de airco gebruikt (zeker als hij/zij eenmaal doorheeft dat dit goedkoper en duurzamer is).R20141016 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:37:
[...]
Als de airco in een ruimte hangt die ook verwarmt wordt middels een verwarming dan geeft een airco minpunten. Hangt een airco in een ruimte zonder verwarming dan kost dit geen minpunten en wordt het gezien als een lucht/lucht warmtepomp.
Zo zijn er steeds meer mensen die de cv-ketel alleen nog voor het sanitair warm water gebruiken.
Ik vond toen ik mijn huis verkocht ook de vraagprijs te hoog. 25K eraf verkocht ver boven de oude vraagprijs met de oude vraagprijs ook weinig kijkers btwNemean schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]
Ligt denk ik aan de locatie, ik had twee waardebepalingen gedaan en beide makelaars gaf aan dat er momenteel nog steeds fors overboden werd in het dorp waar mijn woning staat. Ongeveer 10~20% boven de vraagprijs. Nu is dit wel in Zeeland, dus kan natuurlijk sterk afwijken in andere provincies.Rubbergrover1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:43:
[...]
Ik denk dat dit voor de verkopers meer de hogere vraagprijs geen fijne situatie is. Mensen zullen vast nog wel interesse hebben. Maar van het idee dat er mogelijk ook mensen zijn die heel veel gaan overbieden zal niet veel meer over zijn.
Dank voor alle reacties omtrent mijn airco vraagstuk. Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen 
Waarom wordt mijn houtkachel, pelletkachel of airco niet meegerekend als hoofdverwarming op het energielabel?
Het energielabel wordt vastgesteld volgens landelijke regels en met geattesteerde, officiële software. Volgens deze regels wordt altijd het vaste, centrale verwarmingssysteem als hoofdverwarming aangehouden. Dit is meestal een cv-ketel, warmtepomp of stadsverwarming, aangesloten op radiatoren of vloerverwarming.
Andere systemen, zoals een houtkachel, pelletkachel, gaskachel of airco (die kan verwarmen), tellen niet mee als hoofdverwarming als er ook een watergedragen systeem (zoals cv of vloerverwarming) aanwezig is. Dit komt doordat de regels voor het energielabel zijn bedoeld om woningen eerlijk te kunnen vergelijken. Losse of bijverwarming kan namelijk per bewoner verschillen en is vaak minder goed controleerbaar of aantoonbaar.
Zelfs als je in de praktijk vooral de houtkachel of airco gebruikt om te verwarmen, blijft voor het label het hoofdverwarmingssysteem leidend. Alleen als er géén ander centraal verwarmingssysteem aanwezig is, kan een kachel of airco meetellen.
Kortom: Het energielabel kijkt altijd naar het vaste, centrale systeem voor verwarming, zodat alle woningen op dezelfde manier worden beoordeeld. Gebruik je dus vooral je houtkachel of airco, dan zie je dat niet direct terug in het label – dat zegt niets over jouw eigen verbruik, maar is een gevolg van de landelijke standaardmethode.
Link: https://duraplus.nl/faq/w...rming-op-het-energielabel
Just-Be schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:
Een airco wordt vaak alleen gezien als apparaat waarmee gekoeld wordt en dit kost energie. Daarom heeft het een negatief effect op energielabels.
xiangpo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:45:
Volgens mij is dit onjuist. Dit is alleen het geval mits de airco aanvullend is. Als de persoon alleen maar airco's heeft en zoals hij zegt ook is afgesloten van het warmtenet, kan het wel positief uitvallen.
de Peer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
Door wie?
qua energielabel zal dit gewoon als een lucht lucht warmtepomp gezien worden, wat het ook is.
R20141016 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:37:
Als de airco in een ruimte hangt die ook verwarmt wordt middels een verwarming dan geeft een airco minpunten. Hangt een airco in een ruimte zonder verwarming dan kost dit geen minpunten en wordt het gezien als een lucht/lucht warmtepomp.
De enige bron die ik omtrent dit specifieke geval kon vinden is de volgende:de Peer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:23:
Dat zou wel heel krom zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een gebruiker eigenlijk alleen nog maar de airco gebruikt (zeker als hij/zij eenmaal doorheeft dat dit goedkoper en duurzamer is).
Zo zijn er steeds meer mensen die de cv-ketel alleen nog voor het sanitair warm water gebruiken.
Waarom wordt mijn houtkachel, pelletkachel of airco niet meegerekend als hoofdverwarming op het energielabel?
Het energielabel wordt vastgesteld volgens landelijke regels en met geattesteerde, officiële software. Volgens deze regels wordt altijd het vaste, centrale verwarmingssysteem als hoofdverwarming aangehouden. Dit is meestal een cv-ketel, warmtepomp of stadsverwarming, aangesloten op radiatoren of vloerverwarming.
Andere systemen, zoals een houtkachel, pelletkachel, gaskachel of airco (die kan verwarmen), tellen niet mee als hoofdverwarming als er ook een watergedragen systeem (zoals cv of vloerverwarming) aanwezig is. Dit komt doordat de regels voor het energielabel zijn bedoeld om woningen eerlijk te kunnen vergelijken. Losse of bijverwarming kan namelijk per bewoner verschillen en is vaak minder goed controleerbaar of aantoonbaar.
Zelfs als je in de praktijk vooral de houtkachel of airco gebruikt om te verwarmen, blijft voor het label het hoofdverwarmingssysteem leidend. Alleen als er géén ander centraal verwarmingssysteem aanwezig is, kan een kachel of airco meetellen.
Kortom: Het energielabel kijkt altijd naar het vaste, centrale systeem voor verwarming, zodat alle woningen op dezelfde manier worden beoordeeld. Gebruik je dus vooral je houtkachel of airco, dan zie je dat niet direct terug in het label – dat zegt niets over jouw eigen verbruik, maar is een gevolg van de landelijke standaardmethode.
Link: https://duraplus.nl/faq/w...rming-op-het-energielabel
Sport_Life schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:19:
Is stadsverwarming weer eenvoudig aan te sluiten/vragen? Dan is het misschien het vermelden waard.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:31:
Overigens zou ik een label A++ woning juist wel veel beter zien dan een label A woning. Bij een A++ woning heb ik namelijk ook de associatie met het beter bij de tijd houden van de woning. Voor een woning van zeg maar 10 jaar oud is label A zo'n beetje de standaard en zal mijn eerste gevoel zijn: prima woning waar 10 jaar niets aan gedaan is en waar je dus waarschijnlijk toch wel een paar dingetjes wil aanpakken. Bij label A++ denk ik eerder: die heeft waarschijnlijk recent nog een en ander aangepakt en daar zal ik de komende tijd niets meer aan hoeven te doen. Of dat gevoel terecht is of niet is natuurlijk een andere vraag, maar het is wel de eerste associatie die ik krijg.
Eens, dat was ook mijn onderbuik gevoel, maar voor nu laten we het erbij voor wat het is (label A) op advies van 2 makelaars.LuPo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:39:
Ik deel je mening. NVM geeft ook aan dat van label A naar A+ of hoger zorgt voor 2,2% meer opbrengst.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik vond mijn vraagprijs ook veel te hoog. Uiteindelijk nog bijna 10% overboden. Het is als eigenaar echt heel lastig om objectief naar je eigen woning te kijken, vaak zit je veel te hoog of te laag met de eigen inschatting.bie100 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:41:
[...]
Ik vond toen ik mijn huis verkocht ook de vraagprijs te hoog. 25K eraf verkocht ver boven de oude vraagprijs met de oude vraagprijs ook weinig kijkers btw
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Grappig. Als ik aan A++ denk, denk ik vooral aan "extra zonnepaneeltje zodat er net extra + bij komt". En/of waar je straks leeg gaat lopen als je niet meer kunt salderen en jij om 18:00 graag eten wil bereiden op je electrische kookplaat, terwijl je huis lekker electrisch opgewarmd wordt tegen het duurste tarief. Nu zou me dat in de basis niet uitmaken en als het huis interessant is ga ik kijken (maar dat doe ik bij label A ook).Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:31:
[...]
Het gaat er in dit geval ook niet om of het goedkoper is in gebruik, maar wat de impact op het energielabel is. Dat kan heel anders zijn.
Overigens zou ik een label A++ woning juist wel veel beter zien dan een label A woning. Bij een A++ woning heb ik namelijk ook de associatie met het beter bij de tijd houden van de woning. Voor een woning van zeg maar 10 jaar oud is label A zo'n beetje de standaard en zal mijn eerste gevoel zijn: prima woning waar 10 jaar niets aan gedaan is en waar je dus waarschijnlijk toch wel een paar dingetjes wil aanpakken. Bij label A++ denk ik eerder: die heeft waarschijnlijk recent nog een en ander aangepakt en daar zal ik de komende tijd niets meer aan hoeven te doen. Of dat gevoel terecht is of niet is natuurlijk een andere vraag, maar het is wel de eerste associatie die ik krijg.
Exact expert nodig?
Ik twijfel niet aan of er wel of niet overboden zal gaan wonen. Maar wat ik wel denk is dat als alleen de 'dure' woning te koop had gestaan, mensen misschien veel meer geneigd zouden zijn om veel meer te overbieden. Nu er ook een woning te koop is die ruim 10% lager in de markt staat, zullen potentiële kopers misschien eerder denken dat er in de vraagprijs al 10% extra zit. En dat ze daarom minder zullen overbieden. Minder dan als die goedkopere woning er niet was geweest.Nemean schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
[...]
Ligt denk ik aan de locatie, ik had twee waardebepalingen gedaan en beide makelaars gaf aan dat er momenteel nog steeds fors overboden werd in het dorp waar mijn woning staat. Ongeveer 10~20% boven de vraagprijs. Nu is dit wel in Zeeland, dus kan natuurlijk sterk afwijken in andere provincies.
Hoe is het uiteindelijk afgelopen met jullie biedingen? Huis eindelijk verkocht?EDW13 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]
Wij hebben ons huis dus uiteindelijk opnieuw op Funda gezet, 5% gezakt.. Wilde het echt graag kwijt en kwamen niets geen biedingen. Uiteindelijk afgelopen week 10 kijkers geweest, 1 bod nu al (termijn sluit op maandag 4 uur) ter waarde van de oude vraagprijs.. Dus het kan wellicht voor jou ook helpen. Maar uiteindelijk weet jouw makelaar het toch het beste, denk ik.
Onderzoek zegt toch wat anders, en met een accu kun je al je bezwaren oplossen.Crazy D schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:01:
[...]
Grappig. Als ik aan A++ denk, denk ik vooral aan "extra zonnepaneeltje zodat er net extra + bij komt". En/of waar je straks leeg gaat lopen als je niet meer kunt salderen en jij om 18:00 graag eten wil bereiden op je electrische kookplaat, terwijl je huis lekker electrisch opgewarmd wordt tegen het duurste tarief. Nu zou me dat in de basis niet uitmaken en als het huis interessant is ga ik kijken (maar dat doe ik bij label A ook).
https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dank je voor het informeren.Blauweregen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:58:
[...]
Hoe is het uiteindelijk afgelopen met jullie biedingen? Huis eindelijk verkocht?
Ik wilde inderdaad even mijn ervaring delen, want het was echt een rollercoaster.
We hadden ons huis in eerste instantie iets onder de taxatiewaarde op Funda gezet. Er kwamen wel kijkers, niet heel veel, maar het druppelde binnen. Uiteindelijk kregen we twee biedingen: één zo’n 2% onder de vraagprijs (welke het bod later weer introk) en een andere maar liefst 10% eronder. Daarna volgden nog wat bezichtigingen, maar geen enkel nieuw bod. Dat was behoorlijk frustrerend: telkens je huis netjes maken, kijkers ontvangen, van de makelaar horen dat ze het “mooi vonden en erover gingen nadenken”… en dan niets. En ja, hoe langer een huis op Funda staat, hoe kleiner de kans dat je de vraagprijs nog haalt.
We hebben het huis uiteindelijk van Funda gehaald en een dag later weer geplaatst, deze keer 5% lager dan de oorspronkelijke vraagprijs. We hebben de makelaar ook aangegeven dat we er klaar mee waren, het moest gewoon verkocht worden, dan zouden we het verlies maar nemen.
Afgelopen vrijdag de kijkers dag ingepland en hadden we ineens negen kijkers op één dag. Gisteren kwam er nog één, maar we hadden de deadline voor biedingen op vier uur ’s middags gezet.
En toen gebeurde het onverwachte. Al op zondag kwam het eerste bod binnen, dicht tegen de oorspronkelijke vraagprijs aan. Ik had hier ook gelezen dat de meeste biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen, en dat bleek helemaal te kloppen. Twee minuten voor sluitingstijd kwam het hoogste bod binnen: 10% bóven de oorspronkelijke vraagprijs, dus ruim 15% boven de verlaagde Funda-prijs.
Daarnaast was er nog een bod dat iets lager lag, maar volledig zonder voorbehouden: geen bouwkeuring, geen voorbehoud van financiering. Daardoor moesten we toch weer even goed nadenken. Ga je voor de onzekerheid van een hoger bod, of kies je de veilige optie die net iets lager is? Het scheelde maar 1%.
Wat het lastiger maakte, was dat de motivatiebrief van het hoogste bod ons juist erg aansprak. Op advies van de makelaar heeft hij contact opgenomen met de aankoopmakelaar van die kopers, met de vraag of zij hun bod met 1% wilden verlagen maar dan wél hun voorbehoud van financiering zouden laten vallen. Zij wilden dat en dus aan hen verkocht.
Ik snap er eerlijk gezegd nog steeds weinig van. We stonden op het punt om verder te zakken omdat we dachten dat het misschien te hoog getaxeerd was, of dat we ons rijk hadden gerekend. Je zet het huis opnieuw op Funda ruim onder de taxatiewaarde, en dan krijg je ineens vier biedingen, waarvan één boven de oorspronkelijke vraagprijs en dus precies op taxatiewaarde.
Maar goed: we zijn er ontzettend blij mee, zoals je begrijpt.
Natuurlijk is elke situatie anders en kan niemand dit soort dingen voorspellen. We zijn vooral heel dankbaar voor onze makelaar, die goed heeft geadviseerd en ons door het hele proces heen heeft geleid. Dat heeft echt het verschil gemaakt.
Ik hoop voor jou ook dat het snel gaat lukken. Maar eerlijk: wat een rollercoaster is dit allemaal. Voorlopig verhuizen we in ieder geval niet meer!
Wauw, wat een fantastische uitkomst! Heel blij voor jullie!EDW13 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
[...]
Dank je voor het informeren.
Ik wilde inderdaad even mijn ervaring delen, want het was echt een rollercoaster.
We hadden ons huis in eerste instantie iets onder de taxatiewaarde op Funda gezet. Er kwamen wel kijkers, niet heel veel, maar het druppelde binnen. Uiteindelijk kregen we twee biedingen: één zo’n 2% onder de vraagprijs (welke het bod later weer introk) en een andere maar liefst 10% eronder. Daarna volgden nog wat bezichtigingen, maar geen enkel nieuw bod. Dat was behoorlijk frustrerend: telkens je huis netjes maken, kijkers ontvangen, van de makelaar horen dat ze het “mooi vonden en erover gingen nadenken”… en dan niets. En ja, hoe langer een huis op Funda staat, hoe kleiner de kans dat je de vraagprijs nog haalt.
We hebben het huis uiteindelijk van Funda gehaald en een dag later weer geplaatst, deze keer 5% lager dan de oorspronkelijke vraagprijs. We hebben de makelaar ook aangegeven dat we er klaar mee waren, het moest gewoon verkocht worden, dan zouden we het verlies maar nemen.
Afgelopen vrijdag de kijkers dag ingepland en hadden we ineens negen kijkers op één dag. Gisteren kwam er nog één, maar we hadden de deadline voor biedingen op vier uur ’s middags gezet.
En toen gebeurde het onverwachte. Al op zondag kwam het eerste bod binnen, dicht tegen de oorspronkelijke vraagprijs aan. Ik had hier ook gelezen dat de meeste biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen, en dat bleek helemaal te kloppen. Twee minuten voor sluitingstijd kwam het hoogste bod binnen: 10% bóven de oorspronkelijke vraagprijs, dus ruim 15% boven de verlaagde Funda-prijs.
Daarnaast was er nog een bod dat iets lager lag, maar volledig zonder voorbehouden: geen bouwkeuring, geen voorbehoud van financiering. Daardoor moesten we toch weer even goed nadenken. Ga je voor de onzekerheid van een hoger bod, of kies je de veilige optie die net iets lager is? Het scheelde maar 1%.
Wat het lastiger maakte, was dat de motivatiebrief van het hoogste bod ons juist erg aansprak. Op advies van de makelaar heeft hij contact opgenomen met de aankoopmakelaar van die kopers, met de vraag of zij hun bod met 1% wilden verlagen maar dan wél hun voorbehoud van financiering zouden laten vallen. Zij wilden dat en dus aan hen verkocht.
Ik snap er eerlijk gezegd nog steeds weinig van. We stonden op het punt om verder te zakken omdat we dachten dat het misschien te hoog getaxeerd was, of dat we ons rijk hadden gerekend. Je zet het huis opnieuw op Funda ruim onder de taxatiewaarde, en dan krijg je ineens vier biedingen, waarvan één boven de oorspronkelijke vraagprijs en dus precies op taxatiewaarde.
Natuurlijk is elke situatie anders en kan niemand dit soort dingen voorspellen. We zijn vooral heel dankbaar voor onze makelaar, die goed heeft geadviseerd en ons door het hele proces heen heeft geleid. Dat heeft echt het verschil gemaakt.
Ik hoop voor jou ook dat het snel gaat lukken. Maar eerlijk: wat een rollercoaster is dit allemaal. Voorlopig verhuizen we in ieder geval niet meer!
Onvoorstelbaar zeg dat er dan nog zo veel overboden is uiteindelijk, waar zou dat toch aan liggen.. Wel echt enorm fijn.
Allereerst uiteraard gefeliciteerd en fijn dat deze stressvolle periode positief afgesloten kan gaan worden.
Maar ik blijf het frappant vinden dat men een financieel voorbehouden direct als risico/onzekerheid zien.
Dat is toch ook juist iets waar een makelaar voor dient. Om te prikken hoe betrouwbaar een biedende partij is.
Maar ik blijf het frappant vinden dat men een financieel voorbehouden direct als risico/onzekerheid zien.
Dat is toch ook juist iets waar een makelaar voor dient. Om te prikken hoe betrouwbaar een biedende partij is.
PSN: Flix20-NL
Maar hoe betrouwbaar een partij ook overkomt, een financieel voorbehoudt blijft toch hoe dan ook een risico en potentieel probleem? Misschien heeft dat hele sympathieke koppel toch even niet gedacht aan hun studieschuld, of werkt 1 van de 2 bij een werkgever die als policy heeft nooit een werkgeversverklaring te geven waardoor ze toch problemen krijgen bij het aanvragen van de hypotheek. Gewoon zoveel scenario's denkbaar...Flix20 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:55:
Allereerst uiteraard gefeliciteerd en fijn dat deze stressvolle periode positief afgesloten kan gaan worden.
Zonder voorbehoud bieden is net zo goed een risico. Voor ons maakte dat niet verschil. Wat als het niet lukt en de bankgarantie is niet op tijd geregeld? Van een kale kip kan je niet plukken als diegene overmoedig was.
Enige tijd geleden mijn woning verkocht met een onder voorbehoud voor een deel van de prijs. De termijn (8 weken) verloopt komende vrijdag, de 21. Kreeg al weken geleden te horen dat de bank 10% in depot van de notaris had gestort. Vreemd dat het dus blijkbaar echt de volledige 8 weken lijkt te gaan duren voordat de financiering rond is. Heb ook de indruk dat de kopers mensen zijn in loondienst.
Bij mijn eigen bank, de Rabobank, zou volgens mijn adviseur de hypotheek in 2 weken rond moeten zijn. Ik heb geen idee bij welke partij de kopers van mijn woning hun hypotheekaanvraag hebben gedaan, maar ik vind het maar bijzonder traag en stroperig verlopen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zulke uiteenlopende termijnen rondom het financieringstraject?
Bij mijn eigen bank, de Rabobank, zou volgens mijn adviseur de hypotheek in 2 weken rond moeten zijn. Ik heb geen idee bij welke partij de kopers van mijn woning hun hypotheekaanvraag hebben gedaan, maar ik vind het maar bijzonder traag en stroperig verlopen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zulke uiteenlopende termijnen rondom het financieringstraject?
Hier kan ik wel wat relevants vertellenAdrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Enige tijd geleden mijn woning verkocht met een onder voorbehoud voor een deel van de prijs. De termijn (8 weken) verloopt komende vrijdag, de 21. Kreeg al weken geleden te horen dat de bank 10% in depot van de notaris had gestort. Vreemd dat het dus blijkbaar echt de volledige 8 weken lijkt te gaan duren voordat de financiering rond is. Heb ook de indruk dat de kopers mensen zijn in loondienst.
Zelf net een lange aanvraag achter de rug maar eindelijk (gisteren) goedgekeurd. Vandaag verloopt voorbehoud van hypotheek dus echt op het randje (alhoewel uitstel vragen mogelijk is).
7 oktober de koopovereenkomst getekend. Dus totaal 6 weken bezig geweest. Grootste struikelblok was het reeds hebben van een hypotheek met lage rente. Die wil je natuurlijk meenemen wat prima mogelijk is. Echter dan zit je vast aan de bestaande hypotheekverstrekker: voor mij Hypotrust. Vermijd deze partij AUB (meerdere redenen, niet alleen onderstaand).
Hypotrust is bijzonder stug als het aankomt op ondernemers. Mijn vriendin is eigenaar van een goedlopende zaak. Nog geen 3 jaar in bezit dus mocht zij niet mee doen met hypotheek. Echter was haar / ons spaargeld samen nodig voor de koop van dit huis. Daar zat de moeilijkheid. Uiteindelijk via een nulverklaring alles kunnen regelen. Daarvoor waren we afhankelijk van de boekhouder van de onderneming en daar liep het op mis. De boekhouder was altijd al laat met dingen, ook nu was geen uitzondering (gek genoeg zijn we al een poos op zoek naar een andere boekhouder
Andere optie was verlies nemen en naar een andere geldverstrekker te gaan die moderner is en bijvoorbeeld 1 jaar ondernemerschap al voldoende vindt. Maar dan heb je het over een ~30k aan extra rente wat je gaat betalen, ook niet bepaald handig.
Goed, eind goed al goed maar het kan snel lang duren als je van kastje naar muur gaat met documenten opvragen, aanleveren, wachten op etc etc. Als verkoper zijnde snap ik dat dat stress kan geven maar als koper zijnde kan ik je vertellen dat die stress van 2 kanten komt
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Vaak weet je wel wat er nog moet gebeuren in je huis . In mijn geval keuken en de badkamer was geen oude meuk of zo maar niet meer voor deze tijd zeg maarSport_Life schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:55:
[...]
Ik vond mijn vraagprijs ook veel te hoog. Uiteindelijk nog bijna 10% overboden. Het is als eigenaar echt heel lastig om objectief naar je eigen woning te kijken, vaak zit je veel te hoog of te laag met de eigen inschatting.
En soms denk je het te weten, maar is het niet zo. Wij hadden in 2004 een 15 jaar oude keuken overgenomen en wisten wel zeker dat de nieuwe bewoners die zouden gaan vervangen (met ook nog beige tegeltjes). In mei dit jaar (2025) bij de schouw, meldden de nieuwe bewoners dat de keuken nog prima is en die er nog wel even in blijft haha. Dus, het is super lastig te bepalen, ook voor de makelaar, want mensen zijn niet te voorspellen en zijn vaak niet eerlijk/volledig in informatie geven.bie100 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:42:
[...]
Vaak weet je wel wat er nog moet gebeuren in je huis . In mijn geval keuken en de badkamer was geen oude meuk of zo maar niet meer voor deze tijd zeg maar
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Maar het kan ook zijn dat die keuken in jouw ogen nog een mooie luxe keuken is. Ook omdat hij volledig naar jouw smaak en wensen is. Terwijl de keuken voor de kopers wellicht totaal niet hun smaak en onpraktisch in het gebruik is. De perceptie van wat "moet" gebeuren in je huis is daarom niet altijd even objectief.bie100 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:42:
[...]
Vaak weet je wel wat er nog moet gebeuren in je huis . In mijn geval keuken en de badkamer was geen oude meuk of zo maar niet meer voor deze tijd zeg maar
En het zelfde geld voor badkamers, vloeren, de tuin maar ook voor andere trend- of smaakgevoelige zaken in huis (taatsdeuren, rolluiken, airco...). Waar de een enthousiast over wordt, is voor de ander juist een afknapper.
Wat dat laatste betreft, ik heb het wel meegemaakt dat de verkopers eigenlijk de keuken wilden meenemen, maar dat de kopers dan daar ook geld voor wilden zien (of korting op de koopprijs). En dat ze daarom de keuken toch maar hebben laten zitten. Terwijl ze zeker wisten dat de kopers die keuken toch meteen zouden gaan vervangen. En het juist makkelijker zou zijn als de oude keuken al weg zou zijn.Koldur schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:48:
[...]
En soms denk je het te weten, maar is het niet zo. Wij hadden in 2004 een 15 jaar oude keuken overgenomen en wisten wel zeker dat de nieuwe bewoners die zouden gaan vervangen (met ook nog beige tegeltjes). In mei dit jaar (2025) bij de schouw, meldden de nieuwe bewoners dat de keuken nog prima is en die er nog wel even in blijft haha. Dus, het is super lastig te bepalen, ook voor de makelaar, want mensen zijn niet te voorspellen en zijn vaak niet eerlijk/volledig in informatie geven.
Mensen zijn soms toch rare schepsels.
@Koldur @Rubbergrover1
Klopt helemaal wat jullie zeggen
Maar ik wist het gewoon zeker en had daarin ook wel gelijk want er wordt flink gesloopt in mijn ouwe huisje
Wel nieuwsgierig wat die er van brouwt btw
Klopt helemaal wat jullie zeggen
Maar ik wist het gewoon zeker en had daarin ook wel gelijk want er wordt flink gesloopt in mijn ouwe huisje
Wel nieuwsgierig wat die er van brouwt btw
Zo uiteindelijk is het proces super gegaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat fantastisch dat het zo goed is gelopen, gefeliciteerd!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd - als je het wilt delen - wat de reden is dat je een nieuwbouw, nog niet opgeleverd huis weer van de hand doet? Wil ook best even meekijken. Een leeg huis verkoopt voor mijn gevoel altijd wel iets minder goed dan een ingericht huis, maar aan de andere kant als de locatie goed is en het project gewild dan is er een voordeel dat je minder lang hoeft te wachten. Mensen moeten bedenken hoe het eruit zou kunnen zien en wat daar nog aan geld en moeite voor nodig is. Is er wel een keuken en sanitair of is het casco?Denizli schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:29:
Onze woning staat bijna 2 weken te koop. nul bezichtigingen. Nieuwbouw en nog niet opgeleverd, bezichtigen wel mogelijk. Waar zal het aan liggen? De periode, of de staat of de prijs. Wil iemand meekijken?
Import van EVs
Ik zat aan de koperkant, maar bij mij was het toen ook bijzonder stroperig verlopen. Ik denk ook wel dat het voor een groot gedeelte bankafhankelijk is. Wij zaten ook in een periode van de zomervakantie met de aanvraag en een situatie van de geldverstrekker dat een nieuw systeem operationeel gegaan is in die vakantie. Hierdoor bleek de normale doorlooptijd van de beoordeling van 5 werkdagen naar 20 werkdagen te gaan. En met een voorbehoud termijn van 6 weken betekent dat dus eigenlijk dat als ze 1 ding vinden in je dossier dat je al de sjaak bent omdat de doorlooptijd weer opnieuw begint. En als je dan ook nog ongein krijgt dat ze documentatie willen over een schenking van 800 euro en daarmee de teller weer op 0 werkdagen begint.. En bij het vorige huis bij die bank kreeg ik de hypotheekofferte ook pas op de allerlaatste dag binnen. Voor je gemoedsrust is het als koper in ieder geval ook helemaal niet fijn. Gelukkig voorzie ik in de komende decennia geen financieringsaanvragen voor mij meer.Adrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Hier ook nog niet helemaal duidelijk hoe en wat. Ik heb mijn woning onder voorbehoud verkocht. Bedenktermijn verliep 15 oktober. Ontbindende voorwaarden verlopen morgen. Enige wat ik heb vooralsnog heb ontvangen is een bericht van mijn hypotheekverstrekker dat zij vanuit de notaris van de koper heb vernomen dat zij op datum overdracht mijn lening gaan terugbetalen. Daarnaast een bericht vanuit de notaris (van de koper) dat op x-datum de overdracht is en voor volgende week de waarborgsom gestort moet zijn bij de notaris. Dat laatste lijkt nog niet te zijn gedaan . Of in ieder geval niets over vernomen.Adrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Even een korte vraag voor jou: Toen jullie de prijs hebben verlaagd, hoe is dit gegaan? haal je dan de hele advertentie eraf en begin je met een 'schone lei' (dus als je 'bewaard' zijn ook weg?) Of komt de oude prijs er met een streep doorheen te staan bijvoorbeeld en hou je verder je bestaande advertentie?EDW13 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
[...]
Dank je voor het informeren.
Nou morgen en vrijdag zijn de eerste bezichtigingen gepland. Vorige week in 1 uur tijd hadden we in no-time meerdere bezichtigingen ingepland staan. En deze week helemaal niets en 2 annuleringen. Beetje balen en weet ook niet of dit een goed teken is of niet.
Het energie label is nog gewijzigd naar een hoge A (bijna A+) i.p.v. een B, wat hoop ik nog een beetje helpt.
Morgen in ieder geval één bezichtiging en vrijdag vier. Daarnaast is er een biedingstermijn ingesteld tot en met volgende week dinsdag. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Het energie label is nog gewijzigd naar een hoge A (bijna A+) i.p.v. een B, wat hoop ik nog een beetje helpt.
Morgen in ieder geval één bezichtiging en vrijdag vier. Daarnaast is er een biedingstermijn ingesteld tot en met volgende week dinsdag. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Bij ons liep het ook niet vlot, als koper. Maar lag geheel aan de hypotheek adviseur. Toch frappant dat diegene de je betaalt om te helpen de grootste obstakel was om het te regelenAdrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Uiteindelijk in 8 weken geregeld, hadden 10 weken gereserveerd als ondernemers i.c.m. zomervakantie periode. Maar had echt in 4 weken geregeld kunnen worden. Echter hebben wij wel alle documenten en info netjes klaar liggen (mede door de accountant) en zijn we gelukkig zelf erg precies en zoeken we veel uit. Resultaat was dat we de hypotheek adviseur op inhoudelijke advies moesten checken en zelfs corrigeren. Inmiddels het idee dat ik zelf ook hypotheek adviseur kan worden, man man man.
Maar goed, kan me voorstellen dat als je kopers hebt die niet erg mee bezig zijn of kunnen zijn dat het snel lang kan duren. Maar dat de 10% is betaald betekent denk ik wel dat het minder bij hun zit en meer het proces.
HoiBlauweregen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:13:
[...]
Even een korte vraag voor jou: Toen jullie de prijs hebben verlaagd, hoe is dit gegaan? haal je dan de hele advertentie eraf en begin je met een 'schone lei' (dus als je 'bewaard' zijn ook weg?) Of komt de oude prijs er met een streep doorheen te staan bijvoorbeeld en hou je verder je bestaande advertentie?
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Hoop echt voor je dat, wat je ook doet, het in elk geval gaat lopen.
Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]
Hoi
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Morgen gesprek met de makelaar aangevraagd over hoe nu verder.
Nou, we hadden al bezichtigingen gehad plus de prijs natuurlijk die in de boekjes stond. Dus ze waren nagenoeg op en verkeerde prijs.Blauweregen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:39:
[...]
Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?
Ik ben benieuwd wat je makelaar zegt.
Die brochures zijn niet voor niets bijna altijd zonder prijs. De kosten gaan ook niet zitten in het drukken zelf, maar in het samenstellen van zo'n brochure. Als het gaat om alleen een andere prijs en het verder de zelfde brochure is, dan zitten daar voor de makelaar niet echt veel kosten aan.EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]
Hoi
Als je een geheel nieuwe brochure maakt, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Hebben jullie mensen gehad die echt waarde hechtte aan zo'n brochure? Mijn makelaar nu zegt dat het voornamelijk verspilde moeite is maar indien gewenst het altijd te maken is.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Vind het persoonlijk puur verspilling. Alsof je bij thuiskomst en je kijkt in de brochure en ineens denkt 'ja, doe toch maar wel'
Vind ik niet. Ik vind het juist wel nuttig/handig. Ook als je even met familie of kennissen de woning wil bekijken. Zo'n brochure werkt dan toch anders dan een website.Flix20 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:38:
Vind het persoonlijk puur verspilling. Alsof je bij thuiskomst en je kijkt in de brochure en ineens denkt 'ja, doe toch maar wel'
Tegelijk denk ik dat veel brochures eigenlijk niet heel veel anders zijn dan een rechtstreekse kopie van de informatie over de woning die je ook al op de website hebt staan aangevuld met wat algemene info over de makelaar die ook op zijn website staan. Wat maakt dat het ook geen groot kapitaal hoeft te kosten.
Onze verkoopmakelaar stelde een heel pakket samen met alle informatie. De strategie was om zo veel mogelijk onzekerheid weg te nemen, en dus kreeg iedereen die een bezichtiging wilde van te voren een PDF met alle informatie, tot de lijst met wat we achter wilden laten aan toe. Dat voelde toen heel voorbarig, maar die openheid van zaken van te voren heeft denk ik ook wel mensen over de streep getrokken omdat ze beslagen ten ijs kwamen en ze wisten dat er niet nog achteraf allerlei onderhandelingen nodig waren.
De keren dat ik een brochure meekreeg vond ik het absoluut nutteloos.Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:07:
[...]
Vind ik niet. Ik vind het juist wel nuttig/handig. Ook als je even met familie of kennissen de woning wil bekijken. Zo'n brochure werkt dan toch anders dan een website.
Tegelijk denk ik dat veel brochures eigenlijk niet heel veel anders zijn dan een rechtstreekse kopie van de informatie over de woning die je ook al op de website hebt staan aangevuld met wat algemene info over de makelaar die ook op zijn website staan. Wat maakt dat het ook geen groot kapitaal hoeft te kosten.
De helft stond vol met reclame van de verkopend makelaar, dan nog info die je gewoon op Funda kan vinden.
En een hele pagina over het gezin van de huidige eigenaar, waarom die er zo enorm fijn woonde (goh, niemand zal zeggen dat het erg onplezierig was..) en wat de reden van de verhuizing was (fijn denk ik?).
Als ik een huis echt interessant vind dan ben ik die niet opeens vergeten. En als ik het met iemand wil bespreken dan stuur ik wel een linkje of bekijken we wel op mijn mobiel (die ik altijd wel bij mij heb).
Wij hebben een huis op het oog waar met Eerlijk Bieden gewerkt wordt. Volgens de makelaar en het platform zouden alle biedingen voor iedereen inzichtelijk moeten zijn. Op de website blijft echter maar "er zijn nog geen biedingen uitgebracht op deze woning" staan terwijl de termijn morgen met lunch sluit. Ik kan me niet voorstellen dat er nog niemand geboden heeft, dus kan het zo zijn dat ik andere biedingen pas te zien krijg als ik zelf geboden heb?
Bij biedingen in de 'normale' situatie zijn de meeste biedingen sowieso ook vaak pas op het laatste moment. En in deze situatie zou ik helemaal pas tot het laatste moment wachten met bieden. Dus niet zo vreemd dat er nog geen biedingen zijn.MooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:10:
Wij hebben een huis op het oog waar met Eerlijk Bieden gewerkt wordt. Volgens de makelaar en het platform zouden alle biedingen voor iedereen inzichtelijk moeten zijn. Op de website blijft echter maar "er zijn nog geen biedingen uitgebracht op deze woning" staan terwijl de termijn morgen met lunch sluit. Ik kan me niet voorstellen dat er nog niemand geboden heeft, dus kan het zo zijn dat ik andere biedingen pas te zien krijg als ik zelf geboden heb?
Dat kan. Maar het is goed om te beseffen dat dit niet voor iedereen geldt. En er ook een hoop mensen zijn die dat niet zo zien. Zoals fub ook al aangaf.champion16 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:46:
[...]
De keren dat ik een brochure meekreeg vond ik het absoluut nutteloos.
Inmiddels staat er welgeteld 1 bod. Blijkbaar wacht wel iedereen tot (bijna) het laatste moment.Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:21:
[...]
Bij biedingen in de 'normale' situatie zijn de meeste biedingen sowieso ook vaak pas op het laatste moment. En in deze situatie zou ik helemaal pas tot het laatste moment wachten met bieden. Dus niet zo vreemd dat er nog geen biedingen zijn.
Ook leuk om te zien dat mensen €500 overbieden op de vraagprijs.
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerdMooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:39:
[...]
Ook leuk om te zien dat mensen €500 overbieden op de vraagprijs.
En hoe is dit afgelopen, want inderdaad bieden de meeste mensen 10/15 minuten voor sluiting.MooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:10:
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
10 min voor sluiting waren er 2 biedingen, €500 boven de vraagprijs en 10k erboven, wij hebben met nog 5 min te gaan 15k erboven geboden en ik had zoiets van: nou... dit kan hem weleens worden. Tot ik letterlijk 1 minuut voor sluitingstijd een bod zag wat over mij heen ging en het vervolgens bloedsnel ging met 3 dezelfde personen die tegen elkaar gingen opbieden.Freakie1NL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:17:
[...]
En hoe is dit afgelopen, want inderdaad bieden de meeste mensen 10/15 minuten voor sluiting.
Wat ik niet wist is dat Eerlijk Bieden dus +2 min erbij geeft met elk nieuw bod in de laatste 1-2 minuten zoiets, ik weet het niet exact. Uiteindelijk is er ruim een half uur bij gekomen en is de woning qua bod gewonnen door iemand zonder financieel voorbehoud en zonder bouwtechnische keuring (mind you, het is een jaren 30 woning) en €210.000 boven de vraagprijs.
Dat ik nog 25k boven de vraagprijs ging zitten met een nieuw bod was dus achteraf gezien lachwekkend te noemen. Ongelooflijk dit...
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-11-2025 23:23 ]
Tsja, het ging dus eigenlijk precies zoals je had kunnen verwachten. Je gaat als potentiële koper niet andere potentiële kopers te vroeg een kijkje in de keuken geven door al veel eerder te gaan bieden. En met die open biedingen kom je dus echt uit boven het maximum van wat de nummer 2 kan bieden. Want zolang er twee partijen zijn die meer kunnen (en willen) bieden, zullen ze tegen elkaar blijven opbieden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]
10 min voor sluiting waren er 2 biedingen, €500 boven de vraagprijs en 10k erboven, wij hebben met nog 5 min te gaan 15k erboven geboden en ik had zoiets van: nou... dit kan hem weleens worden. Tot ik letterlijk 1 minuut voor sluitingstijd een bod zag wat over mij heen ging en het vervolgens bloedsnel ging met 3 dezelfde personen die tegen elkaar gingen opbieden.
Wat ik niet wist is dat Eerlijk Bieden dus +2 min erbij geeft met elk nieuw bod in de laatste 1-2 minuten zoiets, ik weet het niet exact. Uiteindelijk is er ruim een half uur bij gekomen en is de woning qua bod gewonnen door iemand zonder financieel voorbehoud en zonder bouwtechnische keuring (mind you, het is een jaren 30 woning) en €210.000 boven de vraagprijs.
Dat ik nog 25k boven de vraagprijs ging zitten met een nieuw bod was dus achteraf gezien lachwekkend te noemen. Ongelooflijk dit...
Wat dat betreft is zo 'open' bieden dus in het geval van een redelijk gewilde woning een manier om op extreem hoge prijzen uit te komen.
Wel is het natuurlijk maar afwachten of ze niet weglopen voor dat de 3 dagen na het tekenen van het koopcontract.
Het kan best zijn dat die biedoorlog puur emotie was, en als dat zakt ze toch denken "laten we dit toch maar niet doen."
Het kan best zijn dat die biedoorlog puur emotie was, en als dat zakt ze toch denken "laten we dit toch maar niet doen."
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik zat deze verkoop ook te volgen, niet meegeboden. Het was sowieso wel een interessante gang van zaken, het huis bezichtigen ging zonder makelaar. Je werd via een elektronisch slot binnengelaten en had dan een half uur om zelf rond te kijken. Je moest jezelf wel vantevoren legitimeren.
Ik vraag me af of zo'n open veiling de beste manier is om je huis zo goed mogelijk te verkopen. Enerzijds kom je inderdaad altijd uit boven wat de nr 2 wil betalen. Anderzijds kan de meest geïnteresseerde (die met de grootste zak geld) dan een klein beetje meer bieden.
Met een gesloten biedingsproces speelt de makelaar ook vaak een spelletje ("2e biedingsronde" etc) om mensen te verleiden zo hoog mogelijk te bieden. En dan kan het verschil in hoogste bod tussen nr 1 en nr 2 veel groter zijn.
En wat betreft "mee laten slepen", tja dat is een risico, maar ik hoop wel dat alle deelnemers vantevoren hun max hadden bepaald...
Ik vraag me af of zo'n open veiling de beste manier is om je huis zo goed mogelijk te verkopen. Enerzijds kom je inderdaad altijd uit boven wat de nr 2 wil betalen. Anderzijds kan de meest geïnteresseerde (die met de grootste zak geld) dan een klein beetje meer bieden.
Met een gesloten biedingsproces speelt de makelaar ook vaak een spelletje ("2e biedingsronde" etc) om mensen te verleiden zo hoog mogelijk te bieden. En dan kan het verschil in hoogste bod tussen nr 1 en nr 2 veel groter zijn.
En wat betreft "mee laten slepen", tja dat is een risico, maar ik hoop wel dat alle deelnemers vantevoren hun max hadden bepaald...
Ik gok ook dat de vraagprijs erg laag is gezet of het moet een heel bijzondere woning zijn. De meeste woningen in Nederland zijn redelijk doorsnee en dan gaat niemand 200k meer betalen dan de vraagprijs van een andere soortgelijke woning.
De woningen waarbij ik weet dat ze flink overboden zijn , zijn redelijk uniek te noemen qua locatie (nabij natuurgebied en de stad bijv) daar vind je niet snel een tweede van in korte tijd.
Daarbij is het risico ook groot dat uiteindelijke 'winnaar' helemaal geen 200k meer kan betalen/financieren, als dat wel is had deze koper waarschijnlijk een segment hoger gezocht.
De woningen waarbij ik weet dat ze flink overboden zijn , zijn redelijk uniek te noemen qua locatie (nabij natuurgebied en de stad bijv) daar vind je niet snel een tweede van in korte tijd.
Daarbij is het risico ook groot dat uiteindelijke 'winnaar' helemaal geen 200k meer kan betalen/financieren, als dat wel is had deze koper waarschijnlijk een segment hoger gezocht.
[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2025 08:15 ]
Ja vraagprijs (eigenlijk openingsbod, "bieden vanaf") was erg laag. Uiteindelijke hoogste bod was ongeveer wat ik verwacht had, er waren dus ook 2 bieders die dit het ongeveer waard vonden, en nog een derde die er net iets eerder mee stopte.
Vandaar ook mijn twijfel of dit nu echt veel meer oplevert dan het traditionele biedingsproces.
Vandaar ook mijn twijfel of dit nu echt veel meer oplevert dan het traditionele biedingsproces.
In welk opzicht? Als koper vond ik het erg fijn. Kan ik rondgeven bij familiebezoek enzo (werkt lekker in die Nederlandse kringfeestjesIndia Sierra schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:30:
Hebben jullie mensen gehad die echt waarde hechtte aan zo'n brochure? Mijn makelaar nu zegt dat het voornamelijk verspilde moeite is maar indien gewenst het altijd te maken is.
Ook viel me op dat er 2 soorten makelaars waren. Het type "boeit me niet, verkoop het toch wel met deze markt" met bijbehorend gedrag en het soort dat echt z'n best deed vriendelijk, uitnodigend en informatief te zijn naar iedereen. Die 2e voelt als koper veel fijner imho, en die 2e soort hadden allemaal brochures (en de eerste soort geen van allen). Gewoon net ff dat extra stukje moeite en klantenservice naar je kopers.
Aan de andere kant. In deze markt ga je een woning niet voorbij laten gaan omdat de verkoper een makkelaar heeft die je niet aan staat of omdat er geen fysieke brochure is. Uiteindelijk is het een huis geworden met brochure, maar dat is meer toeval dan dat het meegespeeld heeft in de overweging. Dus in die zin is het wel onzin voor jou.
Als ik mijn huis in de toekomst verkoop ga ik die makkelaars wel overslaan want ik vond ze echt schijt irritant, dus daar heeft het wel effect op. Maarja, dat heeft weinig te maken met jouw verkoop.
[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 22-11-2025 19:43 . Reden: Typo ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Afgelopen donderdag waren het twee bezichtigingen, volgens de makelaar waren het twee bezichtigingen die er goed over na gingen denken. En afgelopen vrijdag waren 4 bezichtigingen (1 had op het laatst afgezegd) en 3 waren erg enthousiast maar de 4e was de vrouw niet helemaal tevreden met de grote van de woning, wat haar partner onzin vond.Nemean schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:40:
Nou morgen en vrijdag zijn de eerste bezichtigingen gepland. Vorige week in 1 uur tijd hadden we in no-time meerdere bezichtigingen ingepland staan. En deze week helemaal niets en 2 annuleringen. Beetje balen en weet ook niet of dit een goed teken is of niet.
Nu is het afwachten of er biedingen uit gaan komen of niet.
Op zichzelf niet natuurlijk, maar als een verkopend makelaar niet z’n best doet en er maar een beetje bij staat, mis je mogelijk informatie waar je zelf niet aan denkt en die toch relevant kan zijn voor een ja in plaats van een nee (of andersom). Dus een verkoper die echt moeite doet en als onderdeel daarvan een goede brochure meegeeft (met gedetailleerde plattegronden, een ingevulde lijst), zou mij meer aanspreken omdat ik dan meer weet over een woning dan ik zelf kan bedenken.Cambionn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:47:
[...]
Aan de andere kant. In deze markt ga je een woning niet voorbij laten gaan omdat de verkoper een makkelaar heeft die je niet aan staat of ondat er geen fysieke brochure is.
En ook om bij een woning waarop je wilt overbieden te zien dat je niet teveel aan het overbieden bent. Eigenlijk een tool om de markt te forceren samen snel tot een prijs te komen. Ik vind hem wel nice eerlijk gezegd.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:20:
[...]
Wat dat betreft is zo 'open' bieden dus in het geval van een redelijk gewilde woning een manier om op extreem hoge prijzen uit te komen.
Voordelen:
Voor de verkoper: Je krijgt altijd de persoon met het hoogste bod.
Voor de koper: Als jij er het meest voor over hebt, heb je altijd het huis zonder dat je in het blind krankzinnig op nr 2 overbiedt
Nadelen:
Voor de verkoper: Je hebt niet de kans om NOG VEEL MEER geld voor je huis te krijgen (door een krankzinnig bod van 1 persoon)
Voor de koper: Je kan snel overboden worden, niet de kans dat je door een gelukje het hoogste bod hebt omdat iemand anders tactisch dacht te bieden "we proberen het met 10k minder, daarvoor moet het wel lukken, ook al heb ik er wel het bedrag + 10k voor over:"
Voordelen vind ik eerlijk en open. Het werkt wel alleen als er een groep mensen komt om het huis te proberen te kopen (dus goed presenteren en scherpe vraagprijs neerzetten).
[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 22-11-2025 13:06 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Tja. Dit biedt ook een eenvoudige mogelijkheid om de boel te belazeren en door samen te spannen andere kopers buiten spel zetten. Bijvoorbeeld:MooDyBLueS schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]
- Kopers 1-2-3 bieden tegen elkaar op.
- Koper 1 schakelt vriend in (koper 4) die op het moment dat koper 1 het beste bod heeft, een absurd bod doet. Zoals hierboven. Kopers 2-3 stoppen ermee. Vriendje koper bedenkt zich en het huis is vervolgens voor koper 1.
Ik vind het niet zo gezond om in deze krappe woningmarkt op die manier tegen elkaar op te bieden. Mensen kennen de waarde niet goed en zitten er vaak emotioneel in. Daar lijkt zo’n systeem misbruik van te kunnen maken.
Bij een veiling is dat anders omdat je je dan niet kunt bedenken.
En wat hebben jullie besloten?Blauweregen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:39:
[...]
Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?
Hoor wel bedragen tussen de 50 a 80K maar meer dan 200K of het is net wat je zeg een heel bijzonder huisSport_Life schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:12:
Ik gok ook dat de vraagprijs erg laag is gezet of het moet een heel bijzondere woning zijn. De meeste woningen in Nederland zijn redelijk doorsnee en dan gaat niemand 200k meer betalen dan de vraagprijs van een andere soortgelijke woning.
Waarom ga je bij bieden meteen €15k verhogen?MooDyBLueS schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]
10 min voor sluiting waren er 2 biedingen, €500 boven de vraagprijs en 10k erboven, wij hebben met nog 5 min te gaan 15k erboven geboden en ik had zoiets van: nou... dit kan hem weleens worden. Tot ik letterlijk 1 minuut voor sluitingstijd een bod zag wat over mij heen ging en het vervolgens bloedsnel ging met 3 dezelfde personen die tegen elkaar gingen opbieden.
Leuk spelletje wel, kijken hoever je de anderen kan opdrijven en jezelf gewoon bedenken na sluiting.
Nadelen:JvS schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:58:
[...]
En ook om bij een woning waarop je wilt overbieden te zien dat je niet teveel aan het overbieden bent. Eigenlijk een tool om de markt te forceren samen snel tot een prijs te komen. Ik vind hem wel nice eerlijk gezegd.
Voordelen:
Voor de verkoper: Je krijgt altijd de persoon met het hoogste bod.
Voor de koper: Als jij er het meest voor over hebt, heb je altijd het huis zonder dat je in het blind krankzinnig op nr 2 overbiedt
Nadelen:
Voor de verkoper: Je hebt niet de kans om NOG VEEL MEER geld voor je huis te krijgen (door een krankzinnig bod van 1 persoon)
Voor de koper: Je kan snel overboden worden, niet de kans dat je door een gelukje het hoogste bod hebt omdat iemand anders tactisch dacht te bieden "we proberen het met 10k minder, daarvoor moet het wel lukken, ook al heb ik er wel het bedrag + 10k voor over:"
Voordelen vind ik eerlijk en open. Het werkt wel alleen als er een groep mensen komt om het huis te proberen te kopen (dus goed presenteren en scherpe vraagprijs neerzetten).
- de prijs voor de lol opdrijven.
- het huis niet op een verschil van €1k willen verliezen en dus maar op blijven bieden tegen elkaar.
De makelaar adviseert een lichte prijsverlaging (1%), hij zegt dat de prijs prima is dus dat hij niet aanraadt daar grote stappen in te zetten. Dan een week van funda af en er weer helemaal opnieuw op. Ik wil zelf nog wel een keer extra naar foto's en tekst kijken dan.. misschien nog een iets warmer filter erop bijvoorbeeld. Zodat je iig nog t idee hebt dat je echt iets verandert.
Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen. En dat ze geen noodzaak voelen om te bieden vanwege meer aanbod. Hij wil de nieuwe bezichtigingen daarom clusteren in een open huis om de druk te verhogen.
We hebben t nog niet concreet gehad over hoe dat er dan uit ziet...
Ik baal wel van t moment, omdat we nu in december zitten bijna. Weet niet wat wijsheid is nu, advies opvolgen en dit meteen doen of voor nu niks en pas in januari opnieuw? En in dat geval: in de tussentijd eraf halen dus ook geen kans op verkoop of erop laten staan..
Ik zou, als je vertrouwen hebt in je makelaar, zijn advies volgen. Maar is echt heel lastig. Januari heeft ook wel wat als je geen haast hebt om je huis te verkopen. Dan is de feestdagen drukte achter de rug.Blauweregen schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:04:
[...]
De makelaar adviseert een lichte prijsverlaging (1%), hij zegt dat de prijs prima is dus dat hij niet aanraadt daar grote stappen in te zetten. Dan een week van funda af en er weer helemaal opnieuw op. Ik wil zelf nog wel een keer extra naar foto's en tekst kijken dan.. misschien nog een iets warmer filter erop bijvoorbeeld. Zodat je iig nog t idee hebt dat je echt iets verandert.
Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen. En dat ze geen noodzaak voelen om te bieden vanwege meer aanbod. Hij wil de nieuwe bezichtigingen daarom clusteren in een open huis om de druk te verhogen.
Ik baal wel van t moment, omdat we nu in december zitten bijna. Weet niet wat wijsheid is nu, advies opvolgen en dit meteen doen of voor nu niks en pas in januari opnieuw? En in dat geval: in de tussentijd eraf halen dus ook geen kans op verkoop of erop laten staan..
Ben erg benieuwd hoe het afloopt. Sterkte!
De kerstvakantie kan ook een tijd zijn waarin mensen de tijd hebben om op hun gemak te kijken naar of/waarheen ze zouden willen verhuizen. Ik kan mij voorstellen dat er best veel mensen dan juist de tijd nemen om nog een keer iets verder te kijken dan alleen de huizen van de laatste dag.EDW13 schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:49:
[...]
Ik zou, als je vertrouwen hebt in je makelaar, zijn advies volgen. Maar is echt heel lastig. Januari heeft ook wel wat als je geen haast hebt om je huis te verkopen. Dan is de feestdagen drukte achter de rug.
Ben erg benieuwd hoe het afloopt. Sterkte!
Het nut van 1% dalen zie ik eerlijk gezegd niet zo. Tenzij je nu net boven een 'logische' zoekgrens zit en daarmee onder die grens gaat zitten. Bv. dat je nu op x50.000 vraagprijs zit en dit aanpast naar x45.000 vraagprijs.
Dit klopt. En dat geldt zeker als je huis qua vraagprijs op de grens zit van NHG, startersvrijstelling etc. Die grenzen gaan omhoog waardoor mensen hun criteria verruimen. Daardoor kom je in januari sowieso bij een grotere groep in beeld (als je vraagprijs idd op de grens zit).Blauweregen schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:04:
[...]
Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen.
Als je tot januari kunt wachten, zou ik dat doen. Kun je dat niet, dan vind ik het plan van de makelaar niet zo verkeerd. Net wat andere foto’s, iets andere omschrijving of focus veranderen, kan wonderen doen. Er zijn genoeg mensen op zoek naar een woning, en begin december online is niet per definitie kansloos.
Dat denk ik ook. Ik denk dat de meeste huizen die er meer dan 2 weken op staan door de 'nieuwe zoekers' genegeerd wordt. Dus als jij na 8 weken je advertentie er opnieuw op zet, heb je denk ik minimaal 6 weken aan 'nieuwe aanwas' die je huis veel serieuzer neemt.Blauweregen schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:04:
[...]
Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen.
Toch zou ik ook naar de root cause zoeken en die wegnemen. (hoewel ik het persoonlijk ook interessant zou vinden om te zien hoeveel variatie er is tussen twee periodes, puur door bijvoorbeeld geluk/pech met het aantal / type mensen dat een huis als jouw type zoekt, maar dat lijkt me niet enorm varieren met een 'normaal' huis).
Ik had het al eerder gezegd, maar volgens mij ligt het niet aan de woning of de vraagprijs maar aan de (Funda) presentatie. Die vind ik beroerd. Enkele unieke kenmerken worden niet duidelijk genoemd (aantal slaapkamers, volgens mij zelfs 2 badkamers) en de foto vd opbouw die aan de achterkant niet zo fraai is (m.i) kan er ook beter tussenuit. Voor grote gezinnen is het een prima woning in 'betaalbare' prijsklasse. Maar als je snel kijkt dan lijkt het een typische jaren 30 woning van klein formaat waar een (groot) gezin niet op zit te wachten.Blauweregen schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:04:
[...]
@Sport_Life Het aantal slaapkamers en woonoppervlak is toch iets wat je "instelt" als eigenschap en waar mensen gewoon op filteren? (denk ik? Ik doe dat) Als dat soort dingen niet goed ingesteld zijn, dan is er wel iets mis.
Of heb je het over de tekst? Daar maakt dat toch niet zo enorm veel uit? Het scheelt natuurlijk wel dat je presentatie goed moet zijn, maar het ontbreken van het aantal kamers in de tekst lijkt me niet een dealbreker die een verkoop zo laat 'mislukken' in een populaire omgeving. Het aantal badkamers vind ik lastiger in te schatten. Neemt niet weg dat als je er twee hebt en je zegt dat niet.... Tja das niet zo handig. Maar nogmaals, of dat zo'n groot probleem is met veel kijkers vind ik lastig in te schatten.
Of heb je het over de tekst? Daar maakt dat toch niet zo enorm veel uit? Het scheelt natuurlijk wel dat je presentatie goed moet zijn, maar het ontbreken van het aantal kamers in de tekst lijkt me niet een dealbreker die een verkoop zo laat 'mislukken' in een populaire omgeving. Het aantal badkamers vind ik lastiger in te schatten. Neemt niet weg dat als je er twee hebt en je zegt dat niet.... Tja das niet zo handig. Maar nogmaals, of dat zo'n groot probleem is met veel kijkers vind ik lastig in te schatten.
Bedoel je dat dit huis (veel) ruimer is dan het aantal m2 doet vermoeden?Maar als je snel kijkt dan lijkt het een typische jaren 30 woning van klein formaat waar een (groot) gezin niet op zit te wachten.
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 23-11-2025 13:34 ]
Precies, zo zie ik het ook.Toke_gt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:08:
[...]
Tja. Dit biedt ook een eenvoudige mogelijkheid om de boel te belazeren en door samen te spannen andere kopers buiten spel zetten. Bijvoorbeeld:
- Kopers 1-2-3 bieden tegen elkaar op.
- Koper 1 schakelt vriend in (koper 4) die op het moment dat koper 1 het beste bod heeft, een absurd bod doet. Zoals hierboven. Kopers 2-3 stoppen ermee. Vriendje koper bedenkt zich en het huis is vervolgens voor koper 1.
Ik vind het niet zo gezond om in deze krappe woningmarkt op die manier tegen elkaar op te bieden. Mensen kennen de waarde niet goed en zitten er vaak emotioneel in. Daar lijkt zo’n systeem misbruik van te kunnen maken.
Bij een veiling is dat anders omdat je je dan niet kunt bedenken.
En ik heb nog meegemaakt dat vrienden van ons met toen jonge kinderen (baby en peuter) een huis gegund kregen van een ouder echtpaar die zelf kleiner gingen wonen, ondanks dat iemand anders 10k meer geboden had. Hun beredenering: we slapen rustiger wetende dat we het huis voor een voor ons nog steeds goede prijs verkocht hebben aan een gezin die hier jaren plezier gaat beleven, dan dat we dat beetje meer eruit krijgen niet wetende bij wie het huis terecht komt.
Ook omdat die hoogste bieder een investeerder bleek te zijn, er was natuurlijk zoals wel vaker bij oudere mensen wel eea aan modernisering nodig, dus grote kans dat er een flip aan zat te komen, waarna het betreffende gezin die woning waarschijnlijk niet meer zou kunnen betalen.
Ik ben er behoorlijk stellig in: dit "eerlijk bieden" systeem is helemaal niet eerlijk, het is alleen maar goed voor de verkoper omdat dit de prijs opstuwt zolang het maar een enigszins gewilde woning is. Want even hypothetisch: bij een woning van 600k waar zeg 5 mensen een bod op willen uitbrengen, doen dat normaal gesproken blind, maar dan heb je wél te pakken wat je wilt: wat mensen echt willen/kunnen bieden. No way dat iemand dan zomaar 100k erboven gaat zitten, terwijl bij "eerlijk bieden" een belegger of toevallige miljonair die het allemaal niet uitmaakt misschien gewoon zegt "ik wil het huis sowieso hebben" en maar blijft overbieden tot de ander de handdoek in de ring gooit. Je moet dus geluk hebben dat er géén beleggers of extreem vermogende mensen tussenzitten, terwijl je met blind bieden ook de beleggers en vermogenden blind maakt en die willen ook niet zomaar teveel bieden, dat is dus veel eerlijker.
Er is heel veel (academisch) onderzoek naar verschillende biedingssystemen, maar de uitkomst is dat het in theorie in ieder geval eigenlijk niet uitmaakt. Open of gesloten biedingen, meerdere rondes of een enkele ronde en allerlei ondere varianten, maar uiteindelijk maakt het niet veel uit. Voor bieders is de optimale strategie min of meer altijd om de max te bieden die ze bereid zijn om te betalen.MooDyBLueS schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:48:
[...]
Precies, zo zie ik het ook.
En ik heb nog meegemaakt dat vrienden van ons met toen jonge kinderen (baby en peuter) een huis gegund kregen van een ouder echtpaar die zelf kleiner gingen wonen, ondanks dat iemand anders 10k meer geboden had. Hun beredenering: we slapen rustiger wetende dat we het huis voor een voor ons nog steeds goede prijs verkocht hebben aan een gezin die hier jaren plezier gaat beleven, dan dat we dat beetje meer eruit krijgen niet wetende bij wie het huis terecht komt.
Ook omdat die hoogste bieder een investeerder bleek te zijn, er was natuurlijk zoals wel vaker bij oudere mensen wel eea aan modernisering nodig, dus grote kans dat er een flip aan zat te komen, waarna het betreffende gezin die woning waarschijnlijk niet meer zou kunnen betalen.
Ik ben er behoorlijk stellig in: dit "eerlijk bieden" systeem is helemaal niet eerlijk, het is alleen maar goed voor de verkoper omdat dit de prijs opstuwt zolang het maar een enigszins gewilde woning is. Want even hypothetisch: bij een woning van 600k waar zeg 5 mensen een bod op willen uitbrengen, doen dat normaal gesproken blind, maar dan heb je wél te pakken wat je wilt: wat mensen echt willen/kunnen bieden. No way dat iemand dan zomaar 100k erboven gaat zitten, terwijl bij "eerlijk bieden" een belegger of toevallige miljonair die het allemaal niet uitmaakt misschien gewoon zegt "ik wil het huis sowieso hebben" en maar blijft overbieden tot de ander de handdoek in de ring gooit. Je moet dus geluk hebben dat er géén beleggers of extreem vermogende mensen tussenzitten, terwijl je met blind bieden ook de beleggers en vermogenden blind maakt en die willen ook niet zomaar teveel bieden, dat is dus veel eerlijker.
In de praktijk is het denkbaar dat het niet altijd zo uitpakt, maar heel veel zal het niet uitmaken uiteindelijk. Overigens wat betreft je verhaal over het gunnen aan dat jonge gezin ipv de flipper, als je daar voor valt als verkoper ben je vooral naief. Misschien is de kans zelfs wel groter dat de gehaaide flipper met een mooi lulverhaal komt dan de huizenkoper die het voor het eerst doet.
Het leuke is dat je dat dus nooit gaat weten. Omdat het allemaal afzonderlijke n=1 gevallen zijn. Als je bereid bent om een ton te overbieden, weet je vooraf niet of een ander 90k of 110k kan overbieden, of dat de 'concurrent' maar 20k kan en wil overbieden. Of, nog leuker, dat de ander wel een ton kan overbieden, maar denkt dat een half ton wel voldoende is om de woning te krijgen.Hielko schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:52:
[...]
In de praktijk is het denkbaar dat het niet altijd zo uitpakt, maar heel veel zal het niet uitmaken uiteindelijk.
Als vervolg hierop: De woning is 'gewoon' verkocht. Op de laatste dag van de ontbindende voorwaarde belde ik mijn makelaar met de vraag hoe of wat. Ik kreeg als antwoord "Oh, 9 van de 10 keer horen wij helemaal niks van een bank of notaris. Als we om 17u niks hebben gehoord is je woning automatisch verkocht".Adrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
De woning had dus waarschijnlijk al eerder officieel verkocht kunnen zijn, maar partijen nemen blijkbaar niet eens de moeite om te melden dat de financiering is. Een bijzondere gang van zaken als je het mij vraagt.
Toen ik woning ging aankopen, hield ik de tegenpartij makelaar op de hoogte. Maar die vroeg mij ook 2-3 dagen voor het aflopen of het gelukt is. Dus jouw makelaar is hier ook wel nalatig in geweest.Adrenaline0182 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:23:
[...]
Als vervolg hierop: De woning is 'gewoon' verkocht. Op de laatste dag van de ontbindende voorwaarde belde ik mijn makelaar met de vraag hoe of wat. Ik kreeg als antwoord "Oh, 9 van de 10 keer horen wij helemaal niks van een bank of notaris. Als we om 17u niks hebben gehoord is je woning automatisch verkocht".
De woning had dus waarschijnlijk al eerder officieel verkocht kunnen zijn, maar partijen nemen blijkbaar niet eens de moeite om te melden dat de financiering is. Een bijzondere gang van zaken als je het mij vraagt.
Hoeft hij niet te doen, maar als hij nou even van te voren had gebeld met hun, hoef jij er neit achteraan te gaan.
Toen wij een woning kochten, liet ik al na 2 weken aan de makelaar van de verkoper dat de hypotheek rond was. Wel zo prettig en fatsoenlijk lijkt mij
Dat dikgedrukte is dus in de basis helemaal niet waar. Het kan zo zijn dat het allemaal zo krap is of eigenlijk net niet gaat lukken dat kopers met man en macht de kussens van de bank omkeren om elk dubbeltje te vinden en het maar voor elkaar te krijgen.Adrenaline0182 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:23:
[...]
Als vervolg hierop: De woning is 'gewoon' verkocht. Op de laatste dag van de ontbindende voorwaarde belde ik mijn makelaar met de vraag hoe of wat. Ik kreeg als antwoord "Oh, 9 van de 10 keer horen wij helemaal niks van een bank of notaris. Als we om 17u niks hebben gehoord is je woning automatisch verkocht".
Ja, je hebt twee partijen hierin: de koper moet zijn uiterste best doen om het rond te krijgen en als dat niet lukt, zijn ze (behoudens de 10% boete die je anders opstrijkt) verplicht jou uiterlijk op de dag van verstrijken financieel voorbehoud dat te laten weten met een statement van de hypotheekverstrekker dat zij die hypotheek niet kunnen krijgen. Dan kunnen ze zonder 10% boete er nog van af. En volgens mij is het ook geen 17:00 uur maar 23:59 uur, al wordt het lastig en sowieso niet netjes om buiten kantoortijden jou en je makelaar daarvan te verwittigen.
Omgekeerd is het ook zo dat als er wat vertraging optreedt, wat ik zelf helaas 2x heb meegemaakt. Eerste keer hadden we 4 weken financieel voorbehoud gevraagd, jaren later kozen we voor de standaard 6 weken, maar beide keren kwam er door de bank vertraging in en moesten we om ±1 week uitstel vragen.
Sterker nog: ik heb onlangs nog een familielid gehad die helemaal blij was dat zijn woning zonder voorbehoud van financiering verkocht was, er waren meerdere biedingen en dit was de hoogste en zonder enig voorbehoud. Dus dan ben je na 3 dagen "verkocht". Maar je raadt het al: de koper kreeg de hypotheek toch niet rond, blijkbaar in de verste verte niet en heeft dus de 10% boete moeten betalen en mijn zwager heeft zijn woning opnieuw te koop moeten zetten. Omdat ze inmiddels 2 maanden verder waren waren de eerdere geïnteresseerden ook niet meer in de markt voor een woning, dus moest alles wel opnieuw op Funda. Het komt niet vaak voor, maar je hebt ze er wel bij.
Kort gezegd: je bent en blijft altijd overgeleverd aan hoe goed de wederpartij zijn/haar zaakjes op orde heeft.
In principe is na het verlopen van de ontbindende voorwaarden het koopcontract dus wel definitief geworden.MooDyBLueS schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
[...]
Dat dikgedrukte is dus in de basis helemaal niet waar. Het kan zo zijn dat het allemaal zo krap is of eigenlijk net niet gaat lukken dat kopers met man en macht de kussens van de bank omkeren om elk dubbeltje te vinden en het maar voor elkaar te krijgen.
Na het verlopen van de ontbindende voorwaarden en de koper wil toch afhaken, kun je als verkoper de verkoop via juridische weg proberen af te dingen. Dat een koper geen hypotheek krijgt, houdt natuurlijk niet in dat hij niet op een andere manier aan dat geld kan komen - verkopen van z'n huidige huis en andere bezittingen plus spaargeld bijvoorbeeld. Of verkoper kan naast de 10% van het boetebeding ook betaling van extra kosten proberen op te eisen, waarbij ook kan worden gedacht aan een lagere verkoopopbrengst als een nieuwe koper een lagere prijs biedt.
Ik zie dat voorbehoud vooral ook als een nooduitgang 'voor het geval dat'. Geen nieuws, goed nieuws. Als er iets niet goed lijkt te gaan, dan neem je contact op met de verkoper. Maar ik heb nooit grote zorgen gehad of de kopers de financiering wel rond zouden krijgen, als ze ons niet inlichtten.Adrenaline0182 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:23:
[...]
Ik kan mij ook niet herinneren dat wij zelf ooit actief de 'tegenpartij' hebben geïnformeerd dat het met de financiering wel goed zat. Ik zou dat sowieso niet te vroeg doen, omdat je altijd nog een kleine kans hebt dat het alsnog mis gaat. Daarom zou ik, áls ik de verkopers expliciet zou inlichten, dat ook pas doen op het moment dat de termijn afloopt.
Is dat zo? Die 10% staat juist in de overeenkomst zodat beide partijen niet meer kunnen/hoeven te bakkeleien over de hoogte van de vergoeding. Ik ken niet de jurisprudentie op dit vlak, maar het lijkt me dat menig rechter het daarom gewoon zal houden bij die 10%.Pat911 schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:56:
[...]
Of verkoper kan naast de 10% van het boetebeding ook betaling van extra kosten proberen op te eisen, waarbij ook kan worden gedacht aan een lagere verkoopopbrengst als een nieuwe koper een lagere prijs biedt.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Lijkt me ook, het zou het wilde westen worden als je op die manier allerlei extra claims kan verzinnen. Dan weet je als koper ook niet welk risico je exact loopt als het misgaat met de financiering, dat is nu gewoon afgekaart. edit: blijkbaar toch niet...
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat gaat dan wel om specifieke casussen. Maar in de basis is het natuurlijk het verkopersrisico dat je opnieuw moet beginnen als een koop niet doorgaat.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat gaat dan wel om specifieke casussen. Maar in de basis is het natuurlijk het verkopersrisico dat je opnieuw moet beginnen als een koop niet doorgaat.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 24-11-2025 10:06 ]
Nee, in praktisch elke koopovereenkomst staat expliciet dat het minimaal 10% maar meer als de daadwerkelijke schade hoger is. En ook in de jurisprudentie zie je dat de rechters meer dan 10% toekennen, bijv. als het huis voor 30% minder wordt verkocht aan een 2e koper...Freeaqingme schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:46:
[...]
Is dat zo? Die 10% staat juist in de overeenkomst zodat beide partijen niet meer kunnen/hoeven te bakkeleien over de hoogte van de vergoeding. Ik ken niet de jurisprudentie op dit vlak, maar het lijkt me dat menig rechter het daarom gewoon zal houden bij die 10%.
Als verkoper verzin je dan geen claims. Na aflopen van de ontbindende voorwaarden is er simpelweg een bindend contract. Als jij je huis alsnog voor meer verkoopt, zal een rechter je echt geen claim toekennen omdat je beweert dat het je extra geld heeft gekost. Hooguit een extra schadevergoeding als je langer dubbele hypotheeklasten hebt gehad.The Third Man schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:04:
Lijkt me ook, het zou het wilde westen worden als je op die manier allerlei extra claims kan verzinnen. Dan weet je als koper ook niet welk risico je exact loopt als het misgaat met de financiering, dat is nu gewoon afgekaart. edit: blijkbaar toch niet...
In de basis is het natuurlijk een kopersrisico als je een contract ondertekent waar je niet aan kan voldoen.
Juist, maar het lijkt me dat het toch ergens in de lijn der verwachting moet zitten. Dat als je het erna voor een ton minder verkoopt want de huizenmarkt stort in, de originele koper niet voor die ton aansprakelijk gesteld kan worden? Ik bedoel niet zozeer 'verzinnen' als in met fantasieverhalen komen, maar dat je alle schade automatisch op de in gebreke gestelde koper zou kunnen verhalen. Waar ligt dan de grens.Pat911 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:19:
[...]
Als verkoper verzin je dan geen claims. Na aflopen van de ontbindende voorwaarden is er simpelweg een bindend contract. Als jij je huis alsnog voor meer verkoopt, zal een rechter je echt geen claim toekennen omdat je beweert dat het je extra geld heeft gekost. Hooguit een extra schadevergoeding als je langer dubbele hypotheeklasten hebt gehad.
Mijn punt is dan meer dat het risico mij niet onbegrensd zou lijken.In de basis is het natuurlijk een kopersrisico als je een contract ondertekent waar je niet aan kan voldoen.
De grens ligt bij de schade die iemand heeft door het niet nakomen van een contract door een ander. En of de rechter vindt of dan de hele schade vergoed moet worden of niet. Denk dat je dan ook moet bewijzen dat een eventuele 2e koper ongeveer hetzelfde bedrag op dat moment heeft geboden en dat ook echt wilde doorzetten.The Third Man schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:46:
[...]
maar dat je alle schade automatisch op de in gebreke gestelde koper zou kunnen verhalen. Waar ligt dan de grens.
In Nederland zal je dan heus niet voor het volledige verlies hoeven opdraaien - althans, dat denk ik.
Is het normaal dat er bij een bouwkundige keuring schrootjes uit het plafond worden gehaald om de constructie te kunnen bekijken van een aanbouw? En dat stopcontacten worden losgedraaid en daarna gewoon open blijven hangen?
De koper van het huis van mijn vader moest van de hypotheekverstrekker een keuring laten doen. Toen ik net even langs ging om de post op te halen, zag ik dat er schrootjes waren uitgesloopt in het plafond van de aanbouw zaten en dat de kapjes van de stopcontacten eraf waren gedraaid. Ik heb dit aan de makelaar doorgegeven en gezegd dat ik hier niet blij mee was. Daarna belde de koper me op en zei dat dit volgens de man die de keuring deed nodig was om alles goed te kunnen beoordelen.
De koper van het huis van mijn vader moest van de hypotheekverstrekker een keuring laten doen. Toen ik net even langs ging om de post op te halen, zag ik dat er schrootjes waren uitgesloopt in het plafond van de aanbouw zaten en dat de kapjes van de stopcontacten eraf waren gedraaid. Ik heb dit aan de makelaar doorgegeven en gezegd dat ik hier niet blij mee was. Daarna belde de koper me op en zei dat dit volgens de man die de keuring deed nodig was om alles goed te kunnen beoordelen.
Een bouwkundige keuring is niet destructief van aard. Dit klinkt als destructief en gewoon lui.targaryanwolf schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:28:
Is het normaal dat er bij een bouwkundige keuring schrootjes uit het plafond worden gehaald om de constructie te kunnen bekijken van een aanbouw? En dat stopcontacten worden losgedraaid en daarna gewoon open blijven hangen?
Zet de kapjes gewoon terug als je gezien hebt wat je wou zien.
Dat is niet normaal. Bij een normale bouwtechnische keuring is de inspectie alleen visueel op bouwkundige gebreken, achterstallig onderhoud en mogelijke risico's. Daar hoort het weghalen van schrootjes niet bij.targaryanwolf schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:28:
Als het gaat om een keuring van wat straks hun eigen woning gaat worden, en de woning ook al leeg staat, dan kun je natuurlijk wel iets verder gaan. Maar dan nog zou de bouwkundige dat alleen in overleg met de eigenaar moeten doen. "Voordeel" voor jullie is dat ze waarschijnlijk niet zo snel de koop zullen terugdraaien, omdat jullie dan een gepeperde rekening voor de herstelkosten kunnen/zullen sturen...
Het is een kluswoning waar alles uit gestript moet worden, had met de koper en de makelaar de afspraak staan dat als de koper alvast maten wou laten opnemen dat akkoord was met de medeling "nog niets slopen" omdat de woning toch leeg is.Rubbergrover1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:04:
[...]
Dat is niet normaal. Bij een normale bouwtechnische keuring is de inspectie alleen visueel op bouwkundige gebreken, achterstallig onderhoud en mogelijke risico's. Daar hoort het weghalen van schrootjes niet bij.
Als het gaat om een keuring van wat straks hun eigen woning gaat worden, en de woning ook al leeg staat, dan kun je natuurlijk wel iets verder gaan. Maar dan nog zou de bouwkundige dat alleen in overleg met de eigenaar moeten doen. "Voordeel" voor jullie is dat ze waarschijnlijk niet zo snel de koop zullen terugdraaien, omdat jullie dan een gepeperde rekening voor de herstelkosten kunnen/zullen sturen...
Nu sprak ik de koper en ze gaf aan dat "die meneer van de keuring moest dat open maken om de constructie te kunnen beoordelen. Waarop ik zei de aanbouw staat al ruim 40 jaar en hun mogen niks eruit slopen.
Precies dit. En dat is dus juist ook de énige manier om van de woning af te komen als je zo stom bent geweest geen financieel voorbehoud te doen of niet op tijd met een afwijzing van de bank te komen opdraven.Freeaqingme schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:46:
[...]
Is dat zo? Die 10% staat juist in de overeenkomst zodat beide partijen niet meer kunnen/hoeven te bakkeleien over de hoogte van de vergoeding. Ik ken niet de jurisprudentie op dit vlak, maar het lijkt me dat menig rechter het daarom gewoon zal houden bij die 10%.
Wat Pat911 zegt is wellicht zo, dat je "op andere manieren" nog aan het geld kan komen, maar de hele scenarioschets is juist dat je NIET aan het geld kan komen. Want als dat wel mogelijk zou zijn, ook met creatieve oplossingen erbij, zou dat natuurlijk al gebeurd zijn.
Voorbehoud financiering wordt omschreven in het contract. Meestal verstaan ze daaronder dat jij van minimaal twee financiers een negatieve beoordeling moet hebben op basis van normale marktconforme voorwaarden.
Bij de aanschaf van onze vorige woning hebben we ook bewust niks laten weten. Verkopers waren nogal nare mensen die ons in de loop van het verkoopproces flink naaiden. Het is dat de woningmarkt toen al moeilijk was, anders had ik toen de koop al afgezegd. Dus dat wilde ik niet. Maar ik voelde geen enkele behoefte om ze ook maar ergens over te informeren wat niet wettelijk verplicht was. Hun makelaar belde zelfs twee keer om te vragen of het al rond was omdat ze het zo spannend vonden (was toen al rond), heb die gewoon afgewimpeld. Mochten lekker nog wat nachtjes in de stress zitten.Adrenaline0182 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:23:
[...]
Dus nee, het is niet verplicht. Wel netjes (heb het bij mijn huidige woning met nette verkopers wel gewoon gemeld).
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.