Oh bah wat onwijs vervelend voor jullie! Waren er nog andere geïnteresseerden/bieders die jullie nu kunnen benaderen? Of gewoon weer helemaal opnieuw de markt op?Bartjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:41:
Fijn! Mooi dat het heeft gewerkt!
***members only***
Ja, er waren gelukkig nog wat andere geïnteresseerden die in de wachtrij zijn gezet. Hij had een goed bod met als voorwaarde om het van de markt te halen, vandaar. De makelaar heeft de anderen geïnformeerd over het weer vrijkomen, dus een paar bezichtigingen morgenBlauweregen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Oh bah wat onwijs vervelend voor jullie! Waren er nog andere geïnteresseerden/bieders die jullie nu kunnen benaderen? Of gewoon weer helemaal opnieuw de markt op?
Al met al wel een beetje vervelend, ook omdat het toch wel wat tijd en energie kost, maar ik denk dat het wel goed komt
Dat is niet altijd eenvoudig, hebben wij ook deels gehad. De hypotheek adviseur rekent het uit, daarna moet het extern getoetst worden (kosten €750) en daarna weer bij de hypotheekverstrekker worden getoetst.blackshelve schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Wat bizar zeg, dat had hij op voorhand al kunnen checken toch.
Als ik zie wat wij aan hypotheek kunnen krijgen, dan wordt gewoon een aardig deel van de jaarlijkse winst niet eens meegenomen. (BV-Holding structuur). Uiteindelijk toch een verschil van €50k tussen wat de adviseur had uitgerekend en wat uiteindelijk de verstrekker wilde vrijgeven. Gelukkig bij ons geen issue, maarja je zal maar net op de grens zit van je middelen.
Wel erg vervelend voor de verkoper als het daardoor niet lukt, maar niet direct door onverantwoord /onzorgvuldig bod van koper.
Volgende keer een compensatie vragen voor het van de markt halen. Dan weet je ook gelijk of het echt serieus is of niet. En als het dan niet lukt houd je er iig nog wat aan over.Bartjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ja, er waren gelukkig nog wat andere geïnteresseerden die in de wachtrij zijn gezet. Hij had een goed bod met als voorwaarde om het van de markt te halen, vandaar. De makelaar heeft de anderen geïnformeerd over het weer vrijkomen, dus een paar bezichtigingen morgen
Al met al wel een beetje vervelend, ook omdat het toch wel wat tijd en energie kost, maar ik denk dat het wel goed komt
[removed]
Ik heb daar ook over nagedacht toen we een mondelinge overeenkomst hadden: de tijd die verstrijkt voordat er een koopovereenkomst is getekend en dan nog drie bedenkdagen, is zomaar een kleine 2 weken. Ik begrijp dat de kopers bescherming verdienen, maar de verkopers zijn ook maar gewone mensen met een hypotheek. En daar leg je dan wel even het risico. Zeker als ze dan ook nog gaan dimdammen over de tekst van de overeenkomst (die is toch gewoon standaard?).
Krijg het idee dat dat ook weleens gedaan wordt om tijd te rekken.Marcel a schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:58:
Ik heb daar ook over nagedacht toen we een mondelinge overeenkomst hadden: de tijd die verstrijkt voordat er een koopovereenkomst is getekend en dan nog drie bedenkdagen, is zomaar een kleine 2 weken. Ik begrijp dat de kopers bescherming verdienen, maar de verkopers zijn ook maar gewone mensen met een hypotheek. En daar leg je dan wel even het risico. Zeker als ze dan ook nog gaan dimdammen over de tekst van de overeenkomst (die is toch gewoon standaard?).
Als het goed is is dat bod dusdanig interessant dat je het daarom ook van de markt haalt. Anders ben je niet zo handig bezig. Dus waarom zou je daar nog iets aan compensatie voor vragen?redwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:51:
[...]
Volgende keer een compensatie vragen voor het van de markt halen. Dan weet je ook gelijk of het echt serieus is of niet. En als het dan niet lukt houd je er iig nog wat aan over.
Het onhandige van een hypotheekaanvraag is dat je op voorhand wel ongeveer weet hoeveel je kunt lenen maar dat het ook van de woning afhangt. 2 ton onder je max bedrag is niet vaak een probleem op het moment dat je dan de echte aanvraag doet maar als het rond het maximum zit kan de ene of de andere woning wel precies het verschil maken (of het handig is om op de grens van wat je kunt lenen te gaan zitten is een andere discussie).
Exact expert nodig?
Misschien, maar andersom kun je als verkoper er ook nog gewoon van af zien. En zolang er nog steeds praktijken zijn als "vrijdag om 12 uur deadline" en om 13u komt er nog een mooi bod binnen en 'm dan aan diegene gunnen... kan het "naaien" dus gewoon 2 kanten op werken. Mij bij zei de makelaar een keer iets waardoor die 3 dagen bedenktijd precies om het weekend heen vielen en er dus eigenlijk 5 dagen bedenktijd was, terwijl met 1 dag eerder de bedenktijd precies vrijdag voor het weekend afliep. Zoiets.blackshelve schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Krijg het idee dat dat ook weleens gedaan wordt om tijd te rekken.
Exact expert nodig?
Omdat iedereen een niet te weerstaan bod kan geven om dan pas eens te gaan kijken of ze het wel kunnen lenen. Dus als dat zo'n interessant bod is, wat let hem om een paar duizende van dat bod af te halen en dat gelijk te geven als beloning voor het van de markt te halen?Crazy D schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Als het goed is is dat bod dusdanig interessant dat je het daarom ook van de markt haalt. Anders ben je niet zo handig bezig. Dus waarom zou je daar nog iets aan compensatie voor vragen?
Precies waarom iemand met zo'n 'interessant bod' daar dan wel wat tegenover mag zetten. Als ie ten slotte zo tegen de grens gaat bieden vraag ik me af waarom dat risico dan bij de verkoper zou moeten komen te liggen zonder dat ie er verder voordelen van heeft.Het onhandige van een hypotheekaanvraag is dat je op voorhand wel ongeveer weet hoeveel je kunt lenen maar dat het ook van de woning afhangt. 2 ton onder je max bedrag is niet vaak een probleem op het moment dat je dan de echte aanvraag doet maar als het rond het maximum zit kan de ene of de andere woning wel precies het verschil maken (of het handig is om op de grens van wat je kunt lenen te gaan zitten is een andere discussie).
Ik zou dan ook nooit mijn huis van de markt halen voor een interessant bod. Als een koper dat wil maakt ie er maar echt een interessant bod van door mij wat te geven om het van de markt te halen. Want zodra je hem van de markt haalt leg je daarmee een risico bij jezelf.
[removed]
In feite is dat de 10% na het tekenen van het koopcontract en het verstrijken van de bedenktijd. Echter, in dit geval werd het koopcontract process gewoon enorm vertraagd. Ik betwijfel of je juridisch gezien iets anders kunt opstellen, en de rechter daar mee akkoord gaat, en of je doet moet willen. Dat dit kan gebeuren is gewoon part of the game.redwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:51:
[...]
Volgende keer een compensatie vragen voor het van de markt halen. Dan weet je ook gelijk of het echt serieus is of niet. En als het dan niet lukt houd je er iig nog wat aan over.
Ja, grotendeels wel, maar er waren een paar wijzigingen:Marcel a schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:58:
... Zeker als ze dan ook nog gaan dimdammen over de tekst van de overeenkomst (die is toch gewoon standaard?).
- Datum van overdracht, financiering, en waarborg. Meerdere keren gewijzigd.
- Asbestclausule minder sterk (van zeker, naar "niet bekend door verkoper", wat op zich een goed punt was).
- Waarde van roerende zaken van nihil naar een paar k. Hij neemt een aantal zaken over tegen een vergoeding. Dit scheelt overdrachtsbelasting.
Nou ja, in principe kun je 10% eisen op het moment dat het contract is ondertekend en diegene niet voor de deadline de goede afwijzingen heeft aangeleverd (mits voorbehoud van financiering er in staat, anders heeft ie gewoon pech en mag ie standaard betalen).Bartjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:12:
[...]
In feite is dat de 10% na het tekenen van het koopcontract en het verstrijken van de bedenktijd. Echter, in dit geval werd het koopcontract process gewoon enorm vertraagd. Ik betwijfel of je juridisch gezien iets anders kunt opstellen, en de rechter daar mee akkoord gaat, en of je doet moet willen. Dat dit kan gebeuren is gewoon part of the game.
Maar mijn punt ging er over dat iemand een bod doet met als eis dat dan het huis van de markt gaat. En daar zou ik nooit zomaar in mee gaan. Als hij iets van mij wil, zal ie moeten laten zien dat hij ook iets voor mij heeft.
[removed]
Technisch gezien is hij gelukkig nooit van Funda gehaald, zelfs geen "onder bod" tag. Bezichtigingen zijn gestopt en mensen op de wachtrij gezet.redwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:20:
[...]
...
Maar mijn punt ging er over dat iemand een bod doet met als eis dat dan het huis van de markt gaat. En daar zou ik nooit zomaar in mee gaan. Als hij iets van mij wil, zal ie moeten laten zien dat hij ook iets voor mij heeft.
Je moet er toch een beetje ingaan op basis van vertrouwen, anders kan het kopers ook wel afschrikken omdat je dan heel zakelijk en rigide overkomt. Het kan ook wanhopig overkomen als je veel eisen gaat stellen. Gevoel doet veel. En zolang er nog geen koopcontract is ondertekend en de 3 dagen termijn is verstreken, kan men er nog gewoon onderuit.
En soms gaat het helaas mis, zoals nu. Over de financiële zorgvuldigheid van de koper heb ik geen invloed helaas. Part of the game.
Zou jij iemand ff 5000 euro overmaken? Om even een random bedrag te noemen dat nog een beetje 'de moeite is'. Je hebt dan als koper nog steeds geen garantie dat je het kunt kopen, niets weerhoudt verkoper om dan alsnog met een ander in zee te gaan. Wel mooi verdienmodel trouwensredwing schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Omdat iedereen een niet te weerstaan bod kan geven om dan pas eens te gaan kijken of ze het wel kunnen lenen. Dus als dat zo'n interessant bod is, wat let hem om een paar duizende van dat bod af te halen en dat gelijk te geven als beloning voor het van de markt te halen?
[...]
Precies waarom iemand met zo'n 'interessant bod' daar dan wel wat tegenover mag zetten. Als ie ten slotte zo tegen de grens gaat bieden vraag ik me af waarom dat risico dan bij de verkoper zou moeten komen te liggen zonder dat ie er verder voordelen van heeft.
Ik zou dan ook nooit mijn huis van de markt halen voor een interessant bod. Als een koper dat wil maakt ie er maar echt een interessant bod van door mij wat te geven om het van de markt te halen. Want zodra je hem van de markt haalt leg je daarmee een risico bij jezelf.
(en vermoedelijk zijn er wel ergens regels waarin staat dat dat ook niet mag)
Ik denk ook niet dat ik het huis van de markt zou halen, in ieder geval niet zonder wat meer onderbouwing over de financieringskansen. En zeker als het richting de grens aan loopt van wat kan zou ik dat al zeker niet doen. Maar goed, misschien dat de hypotheek adviseur wel heeft gezegd "750k kan makkelijk met uw cijfers", doet hij een bod van 6 ton (wat dan dus in principe gewoon prima moet kunnen) waarna de bank zegt, ja mooi verhaal, maar dat doen we ff niet... Wij zijn er niet bij he. Ik ga van het goede uit van mensen, en dat ze echt wel serieus gekeken hebben naar hun mogelijkheden (wat meer dan online even een indicatie opvragen bij de hypotheker).
Exact expert nodig?
Ik denk niet dat een hypotheekadviseur zomaar een bedrag gaat opnoemen. Die heeft in 5 minuten echt wel gezien wat mogelijk is. Misschien dat de koper vergeten is zijn studieschulden en etc door te geven waardoor er een verschil kan zijn.Crazy D schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:47:
[...]
Zou jij iemand ff 5000 euro overmaken? Om even een random bedrag te noemen dat nog een beetje 'de moeite is'. Je hebt dan als koper nog steeds geen garantie dat je het kunt kopen, niets weerhoudt verkoper om dan alsnog met een ander in zee te gaan. Wel mooi verdienmodel trouwens
(en vermoedelijk zijn er wel ergens regels waarin staat dat dat ook niet mag)
Ik denk ook niet dat ik het huis van de markt zou halen, in ieder geval niet zonder wat meer onderbouwing over de financieringskansen. En zeker als het richting de grens aan loopt van wat kan zou ik dat al zeker niet doen. Maar goed, misschien dat de hypotheek adviseur wel heeft gezegd "750k kan makkelijk met uw cijfers", doet hij een bod van 6 ton (wat dan dus in principe gewoon prima moet kunnen) waarna de bank zegt, ja mooi verhaal, maar dat doen we ff niet... Wij zijn er niet bij he. Ik ga van het goede uit van mensen, en dat ze echt wel serieus gekeken hebben naar hun mogelijkheden (wat meer dan online even een indicatie opvragen bij de hypotheker).
Maargoed hij is een ondernemer, dan mag je ook wel zelf goed onderzoek doen wat je wel of niet moet doorgeven.
Mijn adviseur kon prima een bedrag noemen tot waar hij "vrij zeker" van was dat kon. En hij wist ook wel "vrij zeker" dat als ik daar goed onder zou blijven (het zou bij mij om 2 ton minder dan maximaal gaan) het "normaal gesproken" geen enkel probleem zou zijn. Veel meer kun je dan niet doen als potentiele koper. De bank gaat niet het proces van aanvraag in zonder koop, dus uiteindelijk weet je gewoon pas zeker of het kan bij de echte aanvraag. Dat heeft niets met "onderzoek doen" te maken, maar met hoe banken werken. Alles kan vooraf op groen staan en bij de echte aanvraag toch rood worden.kx22 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Ik denk niet dat een hypotheekadviseur zomaar een bedrag gaat opnoemen. Die heeft in 5 minuten echt wel gezien wat mogelijk is. Misschien dat de koper vergeten is zijn studieschulden en etc door te geven waardoor er een verschil kan zijn.
Maargoed hij is een ondernemer, dan mag je ook wel zelf goed onderzoek doen wat je wel of niet moet doorgeven.
Exact expert nodig?
Dit kan inderdaad altijd gebeuren. In combinatie met een bod voor de markt uit, zou een makelaar kunnen zeggen dat koper binnen x-dagen moet tekenen, anders starten alsnog de bezichtigingen. Dan zit er meer druk op en heb je ook sneller een volgende koper.Bartjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Echter, in dit geval werd het koopcontract process gewoon enorm vertraagd. Ik betwijfel of je juridisch gezien iets anders kunt opstellen, en de rechter daar mee akkoord gaat, en of je doet moet willen. Dat dit kan gebeuren is gewoon part of the game.
Voor jullie als verkopers is dit nu best zuur.
Dit was naar mijn inschatting juist heel zorgvuldig en berekenend gedaan. Andere kapers voor de kust uitschakelen, niet tekenen en met de brakke administratie pas proberen de hypotheek los te peuteren.DM_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Dat is niet altijd eenvoudig, hebben wij ook deels gehad. De hypotheek adviseur rekent het uit, daarna moet het extern getoetst worden (kosten €750) en daarna weer bij de hypotheekverstrekker worden getoetst.
Als ik zie wat wij aan hypotheek kunnen krijgen, dan wordt gewoon een aardig deel van de jaarlijkse winst niet eens meegenomen. (BV-Holding structuur). Uiteindelijk toch een verschil van €50k tussen wat de adviseur had uitgerekend en wat uiteindelijk de verstrekker wilde vrijgeven. Gelukkig bij ons geen issue, maarja je zal maar net op de grens zit van je middelen.
Wel erg vervelend voor de verkoper als het daardoor niet lukt, maar niet direct door onverantwoord /onzorgvuldig bod van koper.
De overeenkomst niet tekenen werkt niet als er 8 andere potentiële kopers in de rij staan.
ABN AMRO en Florius leggen het inkomen kosteloos vast overigens, zonder externe partijen.
Of de kijkers alsnog laten komen, voor het geval dat. Wel netjes vooraf informeren dat er al een bod is geaccepteerd en het alleen 'voor het geval dat' betreft. Zullen de meesten wel afhaken, maar zo houdt je als verkoper wat meer de touwtjes in handen.Toke_gt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Dit kan inderdaad altijd gebeuren. In combinatie met een bod voor de markt uit, zou een makelaar kunnen zeggen dat koper binnen x-dagen moet tekenen, anders starten alsnog de bezichtigingen. Dan zit er meer druk op en heb je ook sneller een volgende koper.
Voor jullie als verkopers is dit nu best zuur.
Voor het kopen van mijn huis had mijn adviseur (in hoeverre dat klopt weet ik niet) gesprekken al gehad met de bank om mijn hypotheek te toetsen. Dus ik wist precies wat ik kon lenen en tot wat voor bedrag ik kon gaan. Bij gesprekken of de biedingen op een huis ga ik ook aan dat alles geregeld was, en dat het binnen 2 weken rond zou kunnen zijn. Want al het voorwerk was al gedaan.
Weet niet precies hoe dit in elkaar zat, daar had ik de adviseur voor. En het was mijn eerste huis dus ik ben er (misschien achteraf een beetje naïef) gewoon blind ingegaan. Ik heb er ook veel van geleerd wat ik bij de volgende aankoop toch anders zou doen (ook anders naar een huis kijken e.d.)
Maar dat ik altijd die verhalen hoor van mensen die dan moeten afhaken snap ik niet. Regel het van te voren gewoon en zorg voor zekerheid
Weet niet precies hoe dit in elkaar zat, daar had ik de adviseur voor. En het was mijn eerste huis dus ik ben er (misschien achteraf een beetje naïef) gewoon blind ingegaan. Ik heb er ook veel van geleerd wat ik bij de volgende aankoop toch anders zou doen (ook anders naar een huis kijken e.d.)
Maar dat ik altijd die verhalen hoor van mensen die dan moeten afhaken snap ik niet. Regel het van te voren gewoon en zorg voor zekerheid
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Dat is echt iets te makkelijk gedacht hoor.hollandnick schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:55:
Voor het kopen van mijn huis had mijn adviseur (in hoeverre dat klopt weet ik niet) gesprekken al gehad met de bank om mijn hypotheek te toetsen. Dus ik wist precies wat ik kon lenen en tot wat voor bedrag ik kon gaan. Bij gesprekken of de biedingen op een huis ga ik ook aan dat alles geregeld was, en dat het binnen 2 weken rond zou kunnen zijn. Want al het voorwerk was al gedaan.
Waarschijnlijk had jij een constructie met een bankverklaring of zo, vooral gebruikt door starters in een weinig complexe situatie. Dan kan het snel gaan. Een adviseur checkt inderdaad en een bank kan op basis daarvan een indicatie geven. Maar de uiteindelijke aanvraag kan pas worden ingediend als er een bod is geaccepteerd. Is je situatie iets complexer dan die van een starter dan kan een bank aanvullende vragen hebben of de situatie toch iets anders beoordelen. Ook kun jij of je adviseur een fout hebben gemaakt, waardoor het eindbeeld anders is. Zeker in het geval van een eigen onderneming kan dat heel complex zijn.
Nou hier is gisteren de biedingstermijn afgelopen en heb een stel heel gelukkig kunnen maken met mijn huis. Het vreemde is alleen dat er slechts 1 bod was op mijn woning. Ik heb een (vind ik zelf) mooie instapklare starters woning in VT wonen stijl met veel activiteit op Funda en in totaal 11 bezichtigingen (waarvan 1 een 2de bezichtiging was). Er was volgens makelaar veel enthousiasme maar toch bleef het bij slechts 1 bod (wel in mijn ogen een fantastisch bod met prima voorwaarden). Ik weet dat je aan 1 bod genoeg hebt en als het rond is ben ik er ontzettend blij mee. Maar toch maakt het me onrustig dat, mocht het om wat voor reden dan ook niet doorgaan dat ik niks heb om op terug te vallen. Meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Makelaar begreep er ook niks van maar gaf ook aan dat het verder niet uitmaakt aangezien ik nu een (op het oog) goede koper en heel mooi bod heb. Vind het ook wel een beetje lullig voor de kopers als zij dit in Move logboek terug zullen zien, ook al is het dan "part of the game".
Makelaar begreep er ook niks van maar gaf ook aan dat het verder niet uitmaakt aangezien ik nu een (op het oog) goede koper en heel mooi bod heb. Vind het ook wel een beetje lullig voor de kopers als zij dit in Move logboek terug zullen zien, ook al is het dan "part of the game".
[ Voor 3% gewijzigd door rtownz251 op 14-02-2026 20:22 ]
Iemand nog tips voor een goede verkoopmakelaar in Utrecht Stad in de pijsklasse 500-650k? Mag via DM als je dat liever hebt.
In een standaardsituatie kan een adviseur van te voren exact aangeven of je wel of niet binnen de lijntjes kleurt. Daar is niet zo veel onzeker aan. Zolang jij niets verzwijgt voor de adviseur kan hij jou 100% zekerheid geven of je de financiering wel of niet rond krijgt. En als hij of zij dat niet kan, kan hij of zij precies aangeven waar de schoen wringt.Crazy D schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Mijn adviseur kon prima een bedrag noemen tot waar hij "vrij zeker" van was dat kon. En hij wist ook wel "vrij zeker" dat als ik daar goed onder zou blijven (het zou bij mij om 2 ton minder dan maximaal gaan) het "normaal gesproken" geen enkel probleem zou zijn. Veel meer kun je dan niet doen als potentiele koper. De bank gaat niet het proces van aanvraag in zonder koop, dus uiteindelijk weet je gewoon pas zeker of het kan bij de echte aanvraag. Dat heeft niets met "onderzoek doen" te maken, maar met hoe banken werken. Alles kan vooraf op groen staan en bij de echte aanvraag toch rood worden.
@rtownz251 Dat komt wel vaker voor. Dit is voor mij (in de situatie van koper) de reden dat ik alleen maar mee zou doen aan bieden per inschrijving als het echt niet anders kan.
Ik weet niet of ik het 'part of the game vind'. Zo'n biedingstermijn suggereert veel belangstelling (en dan bedoel ik geen kijkers) en legt de druk volledig bij de koper. Ik zou het eerlijker vinden als de regel zou zijn dat makelaars alleen mogen overgaan tot die manier van bieden als er ook daadwerkelijk meerdere biedingen binnen komen.
Ik weet niet of ik het 'part of the game vind'. Zo'n biedingstermijn suggereert veel belangstelling (en dan bedoel ik geen kijkers) en legt de druk volledig bij de koper. Ik zou het eerlijker vinden als de regel zou zijn dat makelaars alleen mogen overgaan tot die manier van bieden als er ook daadwerkelijk meerdere biedingen binnen komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Marcel a op 15-02-2026 07:34 ]
Wij hadden een beetje hetzelfde verhaal qua huis/kijkers, maar dan wel met 2 bieders. De hoogste bieder had hun bod nog last minute verhoogd, terwijl dat achteraf helemaal niet nodig bleek. Enerzijds lullig als ze dat terugzien, maar aan de ander kant is er niemand die ze dwingt.rtownz251 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:11:
@Marcel a niet meedoen is bij veel huizen of locaties gewoon geen kans maken. Maar het lijkt er toch op dat het allemaal wat minder extreem gaat als ik om me heen kijk en ook wat ik hier op het forum lees.
Je bied toch wat het je waard is? Denk dat bij welke vorm van bieden dan ook de “druk” altijd bij de koper ligt. Tenzij je woning al langer te koop staat. Maar zeker in het begin bij veel belangstelling.Marcel a schreef op zondag 15 februari 2026 @ 07:34:
@rtownz251 Dat komt wel vaker voor. Dit is voor mij (in de situatie van koper) de reden dat ik alleen maar mee zou doen aan bieden per inschrijving als het echt niet anders kan.
Les die ik uit jullie verhalen hier haal (en eigen ervaring) is gewoon de vraagprijs bieden bij een inschrijving.
@rtownz251 Tsja, wat is het waard. Daar kom je bij inschrijving eigenlijk niet achter. Bij heen en weer bieden kom je daar veel beter achter.
Gelijk om een eindbod vragen legt de druk wel degelijk bij de koper. Een te laag bod en je grijpt mis. Althans, dat wordt gesuggereerd.
Gelijk om een eindbod vragen legt de druk wel degelijk bij de koper. Een te laag bod en je grijpt mis. Althans, dat wordt gesuggereerd.
Mijn vraag aan de makelaar zou zijn welke aanleiding hij eigenlijk ziet om een inschrijving te organiseren. En als hij niet verder komt dan 'er is best wel wat belangstelling' zou ik mijn openingsbod achterlaten en kijken wat er van komt.Paralize_nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:00:
Les die ik uit jullie verhalen hier haal (en eigen ervaring) is gewoon de vraagprijs bieden bij een inschrijving.
Nogmaals: dit doe je natuurlijk niet als je in A'dam woont en weet dat er 10 mensen een bod gan doen.
Als dat de les is die je trekt uit alle verhalen dan gaan er heel wat huizen aan je neus voorbij. Als dat niet erg is, dan is dat prima. Ik had 9 biedingen, allemaal boven de vraagprijs, 3 biedingen >10% boven de vraagprijs. Het laagste bod was 2.5K boven de vraagprijs geloof ik. Toen ik dat zag dacht ik: waarom zouden die een bod hebben gedaan, alleen om de biedingen straks te kunnen zien? Volkomen kansloos bod.Paralize_nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:00:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door IceM op 15-02-2026 09:23 ]
...
Waarom zet je je vraagprijs laag in als je meer wil? Vind dat helemaal geen kansloos bod. Woz waarde van 280k in 2024.. dus ja.. ken de regio niet, maar vind het zeker geen laag bodIceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Als dat de les is die je trekt uit alle verhalen dan gaan er heel wat huizen aan je neus voorbij. Als dat niet erg is, dan is dat prima. Ik had 9 biedingen, allemaal boven de vraagprijs, 3 biedingen >10% boven de vraagprijs. Het laagste bod was 2.5K boven de vraagprijs geloof ik. Toen ik dat zag dacht ik: waarom zouden die een bod hebben gedaan, alleen om de biedingen straks te kunnen zien? Volkomen kansloos bod.
***members only***
Ik heb regelmatig onder de vraagprijs (en soms fors) geboden.. deels omdat ik het biedingsproces wilde aftasten, maar okk gewoon wat ik het waard vond.
Genoeg huizen hebben gewoon een te hoge vraagprijs, en meerdere woningen zijn onder de vraagprijs verkocht.
Ook mijn huis 4.maanden geleden onder de vraagprijs gekocht.
Jij zat in een segment waar de kopers nog voor in de rij staan. Ik zie dat hier in de omgeving de markt voor huizen die wat hoger zitten stroever begint te worden en dan is onderbieden helemaal niet zo onverstandig. Dat verkopers daar nog niet altijd aan toe zijn is dan weer een ander verhaal.IceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Als dat de les is die je trekt uit alle verhalen dan gaan er heel wat huizen aan je neus voorbij. Als dat niet erg is, dan is dat prima. Ik had 9 biedingen, allemaal boven de vraagprijs, 3 biedingen >10% boven de vraagprijs. Het laagste bod was 2.5K boven de vraagprijs geloof ik. Toen ik dat zag dacht ik: waarom zouden die een bod hebben gedaan, alleen om de biedingen straks te kunnen zien? Volkomen kansloos bod.
***members only***
Misschien vonden ze het niet meer waard dan dat? Of was het het hoogste dat ze konden bieden?IceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:21:
[...] Het laagste bod was 2.5K boven de vraagprijs geloof ik. Toen ik dat zag dacht ik: waarom zouden die een bod hebben gedaan, alleen om de biedingen straks te kunnen zien? Volkomen kansloos bod.
***members only***
Jouw reactie komt wat arrogant op mij over. Je ziet hier in dit topic ook situaties waar mensen een veel hoger bod verwachten en dat om onduidelijke redenen toch niet krijgen. Wees blij met mensen die 10% overbieden, maar beschouw dat niet als norm.
Daarbij is 10% bovenop 340k echt wat anders dan 10% bovenop 700k.. Niets ten nadele van je huis of iets dergelijks, werkt gewoon anders naarmate de bedragen hoger worden.
Nou goed dat heeft ook te maken met de verhalen over het overbieden en dat soort zakenToke_gt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:50:
[...]
Misschien vonden ze het niet meer waard dan dat? Of was het het hoogste dat ze konden bieden?
Jouw reactie komt wat arrogant op mij over. Je ziet hier in dit topic ook situaties waar mensen een veel hoger bod verwachten en dat om onduidelijke redenen toch niet krijgen. Wees blij met mensen die 10% overbieden, maar beschouw dat niet als norm.
Ik heb zelf mijn huis verkocht 5000 euro boven de vraagprijs was het laagste bod btw
Had genoeg overwaarde dat moet er bij gezegd worden dat scheelt dan ook
Overbieden en opzettelijk lagere vraagprijs is segment en regio afhankelijk. Hogere segment (>1M) is een opzettelijk hogere vraagprijs en onderbieden weer gebruikelijker. Je kunt niet simpelweg zeggen, vraagprijs bieden is een goede strategie. Dat gaat je hier in Utrecht niet lukken. Doe dus vooral onderzoek naar de prijzen en ontwikkelingen in de regio en in het segment waar je zelf zoekt en gebruik tools zoals Walter, woningstats etc. al is het even een maandje Walter premium geeft je al veel meer inzicht voor een klein bedrag. Een goede aankoopmakelaar kan je daar ook bij helpen alhoewel ik dit zelf nooit heb gebruikt.
Import van EVs
Mijn vraagprijs was, vond ik, realistisch. Niet "bewust laag" of wat dan ook. Mijn post is een reactie op
wat ik een bijzonder vreemde "les" vind. Ik denk dat een huis kopen door de vraagprijs te bieden bij een woning die per inschrijving verkocht wordt nogal optimistisch/onrealistisch is, en eerder uitzondering dan regel. De regel is, naar mijn idee, dat er nog steeds (vors) overboden wordt.Paralize_nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:00:
...
Door een bod "kansloos" te noemen omdat ze "maar" 2,5k boven vraagprijs bieden en "het dus enkel doen om de andere biedingen te zien" schreeuwt aan alle kanten een verontwaardiging waar ze het lef vandaan halen om een bod te doenIceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:36:
Mijn vraagprijs was, vond ik, realistisch. Niet "bewust laag" of wat dan ook. Mijn post is een reactie op
[...]
wat ik een bijzonder vreemde "les" vind. Ik denk dat een huis kopen door de vraagprijs te bieden bij een woning die per inschrijving verkocht wordt nogal optimistisch/onrealistisch is, en eerder uitzondering dan regel. De regel is, naar mijn idee, dat er nog steeds (vors) overboden wordt.
En ik denk dat die 'regel' per segment en per regio anders is. Enige juiste antwoord is doe onderzoek, vraag verkoopprijzen op, etc. Als alle huizen de laatste tijd voor 5000/m2 zijn verkocht, is dat een realistische prijs ongeacht de vraagprijs. De vraagprijs kan laag, hoog of spot-on zijn afhankelijk van de gekozen strategie. Dat combineer je met wat je zelf vind dat het huis waard is en hoeveel je er voor over hebt om daar te wonen.
Exact expert nodig?
Van de week de makelaar over de vloer gehad ter voorbereiding op de verkoop. Als voorbeeld bij ons in de buurt:
Wijk A:
- Tussenwoning, bouwjaar 80-90, 100-120m²:
- €450.000-500.000 vraagprijs
- structureel 10% overbieden en binnen 2-4 weken verkocht
Wijk B, circa 300m afstand van Wijk A:
- Tussenwoning, bouwjaar 2010-later, 130-160m²
- €600.000-700.000 vraagprijs
- moeizaam, vooral verkocht aan expats.
Dus het ligt heel erg aan segment, buurt, regio, etc. Zoals anderen al hebben aangegeven, je moet echt kijken op buurt niveau en segment om te bepalen wat passend is wanneer je een bod uitbrengt.
Wijk A:
- Tussenwoning, bouwjaar 80-90, 100-120m²:
- €450.000-500.000 vraagprijs
- structureel 10% overbieden en binnen 2-4 weken verkocht
Wijk B, circa 300m afstand van Wijk A:
- Tussenwoning, bouwjaar 2010-later, 130-160m²
- €600.000-700.000 vraagprijs
- moeizaam, vooral verkocht aan expats.
Dus het ligt heel erg aan segment, buurt, regio, etc. Zoals anderen al hebben aangegeven, je moet echt kijken op buurt niveau en segment om te bepalen wat passend is wanneer je een bod uitbrengt.
onze woning boven de 7,5 ton, stedelijk randstad, in drie weken online nul bezichtigingen. Ik ga er niet van uit dat er überhaupt overboden wordt. Ik ben al blij als het verkocht wordt.
2x bod bij inschrijving teruggetrokken, is ons bod +1000 euro de uiteindelijke verkoopprijs geworden.IceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:21:
[...]
***members only***
Een ander bod op inschrijving. 0 biedingen want maand later weer te koop voor 50k minder.
Plus de verhalen hier. 1 advies voor woningzoekenden: laat je niet gek maken door makelaars. Heel erg vaak is de vraagprijs voldoende.
Edit: ik woon overigens Utrecht stad, voor de geïnteresseerden. Echt. Laat je niet gekmaken. De vraagprijzen zijn hoog zat hier.
[ Voor 6% gewijzigd door Paralize_nl op 15-02-2026 22:19 ]
Als je een realistische vraagprijs had, dan zou een bod ter hoogte van de vraagprijs ook een realistisch bod zijn. Waarom noem je een bod dat zelfs hoger dan die realistische vraagprijs dan kansloos?IceM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:36:
Mijn vraagprijs was, vond ik, realistisch. Niet "bewust laag" of wat dan ook.
Niet in Utrecht stad zelf, maar er tegenaan is het zeker bij de eengezinswoningen merkbaar rustiger. De max wat mensen voor een dergelijke woning willen en/of kunnen betalen is wel bereikt volgens onze makelaar. Wij hebben zelf in november onder de vraagprijs gekocht in het iets hogere segment (160m2) maar eind januari onze eigen woning gelukkig wel nog 5% boven de vraagprijs verkocht. Waar een jaar geleden 20 bezichtigingen bij de goedkopere eengezinswoningen (500-650K) de standaard waren merk je dat dit nu echt wel een stuk minder is.
Ik zie ook veel "open huis" voorbij komen momenteel bij de wat minder goed afgewerkte woningen, dat betekent hier gewoon dat de woning niet verkocht is bij de eerste bezichtigingen.
De appartementen gaan nog wel onverminderd hard, daar is nog wel een grote groep die dat kan betalen (300-500K).
Ik zie ook veel "open huis" voorbij komen momenteel bij de wat minder goed afgewerkte woningen, dat betekent hier gewoon dat de woning niet verkocht is bij de eerste bezichtigingen.
De appartementen gaan nog wel onverminderd hard, daar is nog wel een grote groep die dat kan betalen (300-500K).
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Als er een tweede bod was, heb je ook geen garantie dat de 2e koper nog geen ander huis heeft gevonden. Sommigen bieden tegelijkertijd op 2 huizenrtownz251 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:11:
Nou hier is gisteren de biedingstermijn afgelopen en heb een stel heel gelukkig kunnen maken met mijn huis. Het vreemde is alleen dat er slechts 1 bod was op mijn woning. Ik heb een (vind ik zelf) mooie instapklare starters woning in VT wonen stijl met veel activiteit op Funda en in totaal 11 bezichtigingen (waarvan 1 een 2de bezichtiging was). Er was volgens makelaar veel enthousiasme maar toch bleef het bij slechts 1 bod (wel in mijn ogen een fantastisch bod met prima voorwaarden). Ik weet dat je aan 1 bod genoeg hebt en als het rond is ben ik er ontzettend blij mee. Maar toch maakt het me onrustig dat, mocht het om wat voor reden dan ook niet doorgaan dat ik niks heb om op terug te vallen. Meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Members only:
Inloggen
Dat is wellicht goed advies voor de stad Utrecht (ken de markt daar niet), maar dan betekent dat louter dat makelaars/verkopers de huizen in dat gebied voor een realistische prijs te koop zetten. Vraagprijs zegt nog steeds niet, het gaat erom wat de markt het waard vindt. En dat is alleen te bepalen door wat vergelijkbare huizen in dezelfde buurt hebben gedaan qua verkoopprijs. Dergelijke vergelijkingen zijn bij appartementen in hetzelfde appartementencomplex vaak makkelijker te maken dan in een kleine straat met grondgebonden woningen, omdat er in zo'n complex vaker woningen verkocht zullen worden.Paralize_nl schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:13:
[...]
2x bod bij inschrijving teruggetrokken, is ons bod +1000 euro de uiteindelijke verkoopprijs geworden.
Een ander bod op inschrijving. 0 biedingen want maand later weer te koop voor 50k minder.
Plus de verhalen hier. 1 advies voor woningzoekenden: laat je niet gek maken door makelaars. Heel erg vaak is de vraagprijs voldoende.
Edit: ik woon overigens Utrecht stad, voor de geïnteresseerden. Echt. Laat je niet gekmaken. De vraagprijzen zijn hoog zat hier.
Logisch ook, de hypotheekrente stijgt en de grote salarisstijgingen in veel CAO's zijn inmiddels wel geweest. Er valt simpelweg niet veel meer te lenen voor de gemiddelde persoon/gemiddeld stel.Team-RiNo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:19:
Niet in Utrecht stad zelf, maar er tegenaan is het zeker bij de eengezinswoningen merkbaar rustiger. De max wat mensen voor een dergelijke woning willen en/of kunnen betalen is wel bereikt volgens onze makelaar. Wij hebben zelf in november onder de vraagprijs gekocht in het iets hogere segment (160m2) maar eind januari onze eigen woning gelukkig wel nog 5% boven de vraagprijs verkocht. Waar een jaar geleden 20 bezichtigingen bij de goedkopere eengezinswoningen (500-650K) de standaard waren merk je dat dit nu echt wel een stuk minder is.
Volgens mij stijgt de hypotheekrente helemaal niet zo. Althans, hangt uiteraard af van de periode waar je naar kijkt. De rente is nu ongeveer op het niveau van tweeënhalf jaar geleden en tussendoor was er (ongeveer anderhalf jaar geleden een kleine piek. Nadien is de rente ongeveer een jaar lang gedaald en het laatste halfjaar is de rente behoorlijk stabiel.ZXRY schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:04:
[...]
Logisch ook, de hypotheekrente stijgt en de grote salarisstijgingen in veel CAO's zijn inmiddels wel geweest. Er valt simpelweg niet veel meer te lenen voor de gemiddelde persoon/gemiddeld stel.
Het zijn uiteraard niet meer de rentestanden van vijf jaar geleden, maar die tijd ligt inmiddels al wel een paar jaar achter ons.
Maar het is uiteraard wel zo dat er een bepaalde grens zit aan hoe ver en hoe snel woningen in waarde kunnen stijgen. Het vliegwiel van extreem stijgende overwaarde omdat de leencapaciteit van iedereen in het treintje voor je bovenmatig stijgt heeft grenzen als de leencapaciteit weer met een normaal percentage stijgt.
Kun je de Funda-link delen (evt in mo-tags)? Ben wel benieuwd en anderen vast ook wel. En misschien kunnen we tips geven.Denizli schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:37:
onze woning boven de 7,5 ton, stedelijk randstad, in drie weken online nul bezichtigingen. Ik ga er niet van uit dat er überhaupt overboden wordt. Ik ben al blij als het verkocht wordt.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Ik denk dat het op dit moment even wat rustiger wordt maar later wel weer snel zal stijgen. Mede omdat box 3 nu extra belast gaat worden waardoor mensen hun geld toch eerder zullen inzetten voor een fijne woonomgeving i.p.v. het te beleggen. Plus dat er de komende jaren veel geld van oudere generaties naar jongere zal gaan. Dus wellicht dat de hoge cao stijgingen wat afvlakken komt er nog steeds veel geld op de markt waar het investeren in een huis een redelijk goede optie is want over het algemeen prijsstijgingen en je krijgt er continue wat voor terug i.t.t. geld op de bank.ZXRY schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:04:
[...]
Logisch ook, de hypotheekrente stijgt en de grote salarisstijgingen in veel CAO's zijn inmiddels wel geweest. Er valt simpelweg niet veel meer te lenen voor de gemiddelde persoon/gemiddeld stel.
In mijn ervaring met koop én verkoop van een woning in Utrecht stad een maand of 4 geleden, is dat de gekte er nog wel degelijk is. Althans, 4 maanden geleden. Kan me niet voorstellen dat dat in een keer voorbij is.
Praktijkvoorbeeld: ons huis te koop gezet voor 675k. Verwachte opbrengst volgens makelaar was ongeveer 725k. Uiteindelijk 5 biedingen gehad, allemaal boven de vraagprijs, waarvan 2 biedingen echt ver boven de vraagprijs. Verkocht voor meer dan 775k.
Aankoop van ons nieuwe huis vergelijkbaar. Was in de markt gezet voor 800k. Hebben we uiteindelijk aangeschaft voor iets meer dan 880k, waarbij het tweede bod op ongeveer 875k lag.
Kortom, zowel bij verkoop als aankoop is er meer dan 10% verschil geweest tussen vraagprijs en verkoopprijs. In mijn beleving is de markt nog steeds knettergek (en doen wij daar vrolijk aan mee).
Praktijkvoorbeeld: ons huis te koop gezet voor 675k. Verwachte opbrengst volgens makelaar was ongeveer 725k. Uiteindelijk 5 biedingen gehad, allemaal boven de vraagprijs, waarvan 2 biedingen echt ver boven de vraagprijs. Verkocht voor meer dan 775k.
Aankoop van ons nieuwe huis vergelijkbaar. Was in de markt gezet voor 800k. Hebben we uiteindelijk aangeschaft voor iets meer dan 880k, waarbij het tweede bod op ongeveer 875k lag.
Kortom, zowel bij verkoop als aankoop is er meer dan 10% verschil geweest tussen vraagprijs en verkoopprijs. In mijn beleving is de markt nog steeds knettergek (en doen wij daar vrolijk aan mee).
Mja dat was hier ook zo, toen wij begonnen met zoeken (sept-okt) kregen wij ook te horen van onze aankoopmakelaar dat 2 onder 1 kap voor meer dan 1mio ging en alles ver boven de vraagprijs ging. Echter eind Oktober/November werd het een stuk rustiger waardoor ze zeker in het hogere segment (650k+) maar enkele kijkers per woning kregen. Wij hebben eind November onder de vraagprijs kunnen kopen.PressPlayOnTape schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
In mijn ervaring met koop én verkoop van een woning in Utrecht stad een maand of 4 geleden, is dat de gekte er nog wel degelijk is. Althans, 4 maanden geleden. Kan me niet voorstellen dat dat in een keer voorbij is.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Belangrijk hierbij is; is de vraagprijs kunstmatig laag t.o.v. de marktwaarde? Hier (ook Utrecht) wel namelijk. Je moet dus lager inzetten omdat kopers ook weten dat ze moeten overbieden. Jouw makelaar zei 725 verwacht en dat zal hij ook wat conservatief doen om teleurstellingen te voorkomen, maar feitelijk is de 775 verkoop misschien niet heel veel hoger dan de waarde aangegeven door diverse sites. Mijn buurman heeft zijn huis te koop met vraagprijs 700 terwijl hij verwacht richting 800 uit te komen of misschien nog wel hoger.PressPlayOnTape schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
Import van EVs
Team-RiNo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Mja dat was hier ook zo, toen wij begonnen met zoeken (sept-okt) kregen wij ook te horen van onze aankoopmakelaar dat 2 onder 1 kap voor meer dan 1mio ging en alles ver boven de vraagprijs ging. Echter eind Oktober/November werd het een stuk rustiger waardoor ze zeker in het hogere segment (650k+) maar enkele kijkers per woning kregen. Wij hebben eind November onder de vraagprijs kunnen kopen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2026 17:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Team-RiNo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Mja dat was hier ook zo, toen wij begonnen met zoeken (sept-okt) kregen wij ook te horen van onze aankoopmakelaar dat 2 onder 1 kap voor meer dan 1mio ging en alles ver boven de vraagprijs ging. Echter eind Oktober/November werd het een stuk rustiger waardoor ze zeker in het hogere segment (650k+) maar enkele kijkers per woning kregen. Wij hebben eind November onder de vraagprijs kunnen kopen.
Members only:
Inloggen
Dus je verkoopwoning stond een ton te laag in de markt en je koopwoning stond ook een ton te laag in de markt?PressPlayOnTape schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
De enigen die er nu echt beter van zijn geworden zijn de banken.
[ Voor 3% gewijzigd door Paralize_nl op 18-02-2026 20:55 ]
15k overboden. Dat was dus blijkbaar een realistische vraagprijs
Exact expert nodig?
Voor de banken maakt dat weinig uit. Waar het vooral voor uitmaakt is de makelaars als die met je afspreken dat ze extra provisie opstrijken op basis van hoeveel er boven de vraagprijs wordt verkocht.Paralize_nl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:51:
[...]
Dus je verkoopwoning stond een ton te laag in de markt en je koopwoning stond ook een ton te laag in de markt?
De enigen die er nu echt beter van zijn geworden zijn de banken.
Als een bank een ton meer kan uitlenen en in dit geval 2x, dan gaan ze er toch op vooruit?Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:33:
[...]
Voor de banken maakt dat weinig uit. Waar het vooral voor uitmaakt is de makelaars als die met je afspreken dat ze extra provisie opstrijken op basis van hoeveel er boven de vraagprijs wordt verkocht.
Als verkoper en koper simpelweg akkoord waren gegaan met de vraagprijzen, had je ook niet (mogelijkerwijs) een hogere hypotheek hoeven afsluiten. Je bent je ton extra overwaarde 1op1 kwijt aan een andere woning, je schiet er niks mee op.
Naja. Zolang we elkaar maar gek blijven maken zal dit prijsopdrijfspel nog wel door blijven gaan.
En ja idd, makelaars worden hier ook veel beter van. De markt is goed ziek (gemaakt)
[ Voor 5% gewijzigd door Paralize_nl op 19-02-2026 15:49 ]
Dat hoef je ook helemaal niet als de verkoopprijs en de koopprijs een ton hoger liggen. Dan heb je namelijk simpelweg een ton meer overwaarde die je voor die extra ton van de nieuwe woning gebruikt. De benodigde hypotheek verandert er niet door.Paralize_nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Als een bank een ton meer kan uitlenen en in dit geval 2x, dan gaan ze er toch op vooruit?
Als verkoper en koper simpelweg akkoord waren gegaan met de vraagprijzen, had je ook niet (mogelijkerwijs) een hogere hypotheek hoeven afsluiten.
ik stuur je een pb. dank alvast!GreatDictator schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Kun je de Funda-link delen (evt in mo-tags)? Ben wel benieuwd en anderen vast ook wel. En misschien kunnen we tips geven.
Mede op basis van de tips hier heb ik voor volgende week 3 verkoopmakelaars uitgenodigd voor een kennismaking. Ik ben benieuwd naar de verschillen in courtage en inhoud van het pakket.
Ik kijk zelf regelmatig op Funda naar huizen in het zuiden en ik heb hier ook al een paar maanden het idee dat de huizen hier iets minder snel verkocht worden.Team-RiNo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:19:
Een verkoopmakelaar vertelde mij in december dat het nu ook niet zo'n goede periode is om een huis te verkopen, beter kun je dit in het voorjaar doen wanneer het weer mooi weer begint te worden. Volgens zijn ervaring bieden mensen dan meer, het licht is dan beter, de tuin staat er mooier bij. Wat is jullie ervaring hierin?
[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 20-02-2026 21:53 ]
BlaBlaBla
Volgens Funda is december de slechtste maand en mei de beste, maar uitgedrukt in euro per m2 zijn het geen enorme verschillen. Als je dubbele lasten moet houden van december tot mei ...Strider schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Ik kijk zelf regelmatig op Funda naar huizen in het zuiden en ik heb hier ook al een paar maanden het idee dat de huizen hier iets minder snel verkocht worden.
Een verkoopmakelaar vertelde mij in december dat het nu ook niet zo'n goede periode is om een huis te verkopen, beter kun je dit in het voorjaar doen wanneer het weer mooi weer begint te worden. Volgens zijn ervaring bieden mensen dan meer, het licht is dan beter, de tuin staat er mooier bij. Wat is jullie ervaring hierin?
https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/
[ Voor 5% gewijzigd door Chaki op 21-02-2026 19:56 ]
Mijn woning staat sinds 25 januari online. Zou eignelijk 2 weken eerder zijn, maar door de sneeuw en het voorspelde weer werd geadviseerd te wachten voor betere foto's. De foto's van het huis zelf zijn echt mooi, maar de tuin en buurt eromheen zijn super kaal. Terwijl het in de zomermaanden echt een ontzettende groene buurt is.Strider schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:48:
Het ligt er dus wel aan in wat voor buurt je huis staat en wat voor tuin je zelf hebt.
Is het alleen maar steen, dan maakt dat niet veel uit. Bij mij is het nu veel tuinaarde en bruine takken tegenover kleurrijk en groen in de zomer.
Verder valt mij op nu ons huis dan enkele weken te koop staat dat kijkers gewoon vooral naar afwerking binnen kijken en 'de rest echt geen reet interesseert'. Dat zegt de makelaar eigenlijk ook.
Binnenkort wordt waarschijnlijk een veel moderner gestyled huis voor een ton meer verkocht dan het bedrag waar mijn huis voor te koop staat. En enkele maanden geleden is een huis in de buurt zelfs voor een ton boven de vraagprijs verkocht, ook super modern afgewerkt binnen ("de vt wonen look") .
Wat dat betreft valt mijn huis behoorlijk tegen, ik heb voornamelijk in structurele zaken geïnvesteerd (isolatie, kunststof kozijnen, etc), niet in 'looks'. En dat gaat nu even pijn doen ben ik bang
Dan zie je meteen hoe irreëel de woningmarkt is. Super goed onderhouden maar wellicht wat gedateerd interieur versus een “versierd in VT-wonen stijl” huis dat een ton meer oplevert. Sneu eigenlijk
Als ik moet kiezen tussen kunstof kozijnen of een modern interieur dan gaat mijn voorkeur ook uit naar het laatste. Mocht het nodig zijn dan zet ik er alsnog houten kozijnen in.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Maar een gedateerd interieur betekent dat je aan de bak moet voordat je erin kunt trekken (in ieder geval, zo zal dat voor veel mensen lijken). Nu weet ik niet of dat een ton waard is, en je weet ook niet precies wat de andere woningen hebben verbeterd (misschien zowel structureel als uiterlijk). Als keuken en badkamer "oud maar degelijk" zijn en die wil je vervangen tik je zo 50k aan tegenwoordig, andere vloer, misschien kozijnen. Dan kom je best snel richting een ton (+ natuurlijk het gemak dat dat al gedaan is, voorkomt ook die bouw-ellende, dubbele lasten). Maar dat is natuurlijk lastig te zeggen zonder linkje, voor mij persoonlijk maakt dat allemaal minder uit (badkamer en keuken hier zijn 20 jaar oud of zo, het voldoet en ik vind het prima).dimi_v schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:57:
Dan zie je meteen hoe irreëel de woningmarkt is. Super goed onderhouden maar wellicht wat gedateerd interieur versus een “versierd in VT-wonen stijl” huis dat een ton meer oplevert. Sneu eigenlijk
Maar ik gok eigenlijk dat als er net 2 "mooie woningen" zijn verkocht, die timing een beetje jammer is. Dan kom je die andere woningen misschien nog tegen maar ben je net te laat, maar omdat het er net 2 waren gok je misschien als koper, er komt er nog wel eentje voorbij binnenkort.
Exact expert nodig?
Hangt ook af van de prijsklasse en doelgroep van een huis. Bij een starterswoning is de styling enorm belangrijk en zal een eerste woning een iets slechter kozijn geen probleem zijn. In hogere prijsklasse / doorstromers is afwerking en isolatie vaak wel belangrijker.dimi_v schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:57:
Januari heeft als voordeel:Strider schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Ik kijk zelf regelmatig op Funda naar huizen in het zuiden en ik heb hier ook al een paar maanden het idee dat de huizen hier iets minder snel verkocht worden.
Echtscheidingen!!!
De recente piek in het aantal hypotheekaanvragen kan ook samenhangen met de gebruikelijke toename van het aantal echtscheidingen. 'Na de zomervakantie en na de kerstperiode zie je doorgaans meer hypotheekaanvragen,' zegt Hagedoorn. 'De piek van de laatste weken past precies bij dat tweede moment.'
https://www.bnr.nl/nieuws...agste-punt-sinds-december
Dat zie ik juist precies andersom. Bij een starterswoning denk ik aan een plek met een degelijke schil die je intern nog naar eigen wens kunt aanpassen als je daar tijd/geld/zin in hebt. Dan zou ik dus juist vooral letten op goede kozijnen etc. en gooi ik er binnen in eerste instantie wel een emmer latex en een rol Kwantum tapijt tegenaan.rtownz251 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:23:
[...]
Hangt ook af van de prijsklasse en doelgroep van een huis. Bij een starterswoning is de styling enorm belangrijk en zal een eerste woning een iets slechter kozijn geen probleem zijn. In hogere prijsklasse / doorstromers is afwerking en isolatie vaak wel belangrijker.
Het duurt nog even, maar wij zullen volgend jaar onze woning te koop gaan zetten. Mijn vorige woning heb ik verkocht m.b.v. Makelaarsland en dat was toen prima bevallen. De huidige woning is echter een stuk duurder en de markt is voor mijn gevoel wat wispelturiger dan toen, dus ik twijfel nu een beetje. Wat zijn de ervaringen met ML hier?
Het scheelt al snel 10-12k vergeleken met een reguliere makelaar.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen hoge pet op heb van de gemiddelde verkoopmakelaar. Wij hebben afgelopen jaar wat woningen bezichtigd en de makelaars (van de verkopende partij) waren stuk voor stuk om te huilen (slechte praatjes, niet onze interesse najagen, eentje heeft zelfs helemaal niets meer laten horen, hoewel wij hadden aangegeven dat we wel geïnteresseerd waren, etc).
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel
Het gaat om een woning midden in de Randstad, in een vrij populaire buurt.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen hoge pet op heb van de gemiddelde verkoopmakelaar. Wij hebben afgelopen jaar wat woningen bezichtigd en de makelaars (van de verkopende partij) waren stuk voor stuk om te huilen (slechte praatjes, niet onze interesse najagen, eentje heeft zelfs helemaal niets meer laten horen, hoewel wij hadden aangegeven dat we wel geïnteresseerd waren, etc).
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Makelaarsland , midden in de randstad in een vrij populaire buurt, maar ik zou het als verkoper nooit aanradenBBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
Het duurt nog even, maar wij zullen volgend jaar onze woning te koop gaan zetten. Mijn vorige woning heb ik verkocht m.b.v. Makelaarsland en dat was toen prima bevallen. De huidige woning is echter een stuk duurder en de markt is voor mijn gevoel wat wispelturiger dan toen, dus ik twijfel nu een beetje. Wat zijn de ervaringen met ML hier?
Een makelaar kost ongeveer 6-7k hooguit, nodig er 2 of 3 uit en spreek een vaste prijs af.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2026 16:09 ]
@BBBrt Wat bedoel je met 'het scheelt al snel €10.000 - €12000'? In het tarief?
JaMarcel a schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:07:
@BBBrt Wat bedoel je met 'het scheelt al snel €10.000 - €12000'? In het tarief?
Makelaarsland rekent gewoon een vast en laag tarief, normale makelaars een 'courtage' van 1.25-1.35% van verkoopprijs.
Dat proberen de makelaars, bij ons gingen ze zakken naar 6k vaste prijs en daarvan kozen we degene waar we de beste klik mee hadden.Piemol schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Ja
Makelaarsland rekent gewoon een vast en laag tarief, normale makelaars een 'courtage' van 1.25-1.35% van verkoopprijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2026 16:15 ]
@Piemol Gewoon niet accepteren. Als je een woning van ruim een miljoen in de aanbieding hebt (en kennelijk moeten we daar bij BBB aan denken) spreek je toch gewoon een vast bedrag af of een veel lagere courtage?
Je gaat toch geen €12500 betalen voor wat een makelaar doet?
Ja, maar ik vraag me dus af of die 'claim' wel echt zo is. Ervan uitgaande dat ik zelf best goed weet waar ik het over heb (qua woning/techniek en niet zozeer qua huidige woningmarkt) en ik prima kan communicerenSport_Life schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Makelaarsland , midden in de randstad in een vrij populaire buurt, maar ik zou het als verkoper nooit aanraden. 100% zeker dat de verkoper van onze woning meer had gekregen met een regionale makelaar.
Een makelaar kost ongeveer 6-7k hooguit, nodig er 2 of 3 uit en spreek een vaste prijs af.
Hebben verkoopmakelaars nou echt een 'klantenbestand' klaarstaan die jou als verkoper anders niet zouden vinden? En onderhandelen ze nou echt zo hard en goed voor je? Zoals ik al aangaf, heb ik zelf de laatste tijd alleen maar prutsers gezien, die duidelijk niet alle potentiële kopers actief najaagden. Maar misschien ben ik daardoor bevooroordeeld
@BBBrt
Volgens mij is je uitgangspunt dat het heel veel geld scheelt niet juist. Als je een duur huis in de aanbieding hebt zal een makelaar echt wel bereid zijn om te zakken in z'n prijs of simpelweg een vast bedrag willen afspreken.
Volgens mij is je uitgangspunt dat het heel veel geld scheelt niet juist. Als je een duur huis in de aanbieding hebt zal een makelaar echt wel bereid zijn om te zakken in z'n prijs of simpelweg een vast bedrag willen afspreken.
Meestal gaat bij hogere bedragen de courtage vanzelf wel wat omlaag (qua percentage dan).Marcel a schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:15:
@Piemol Gewoon niet accepteren. Als je een woning van ruim een miljoen in de aanbieding hebt (en kennelijk moeten we daar bij BBB aan denken) spreek je toch gewoon een vast bedrag af of een veel lagere courtage?
Zelf zou ik het er niet zo snel meer voor over hebben, 1.25% (in mijn geval bij max 500-550k opbrengst max € 6875)
Middelgrote stad in de randstad. Woning bieden vanaf 750k. Vaste prijs voor makelaar betaald (6k) excl. foto's en funda à 995,-
Blijft veel geld, maar laat je niet afzetten voor 1,25% of 1,5% of zelfs nog meer.
Blijft veel geld, maar laat je niet afzetten voor 1,25% of 1,5% of zelfs nog meer.
Ik snap wat je zegt, maar denk dat je als starter vooral blij bent als je wat hebt. Maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe de markt ervoor staat en je target audience. Maar in mijn ervaring zijn de meeste starters vooral snel verliefd zijn op styling en nog niet zo kritisch op de rest.Rubbergrover1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:41:
[...]
Dat zie ik juist precies andersom. Bij een starterswoning denk ik aan een plek met een degelijke schil die je intern nog naar eigen wens kunt aanpassen als je daar tijd/geld/zin in hebt. Dan zou ik dus juist vooral letten op goede kozijnen etc. en gooi ik er binnen in eerste instantie wel een emmer latex en een rol Kwantum tapijt tegenaan.
Oké, dus het zou misschien 6k kunnen worden, dan scheelt het nog steeds 4k met Makelaarsland. Stuk minder wel, maar dan nog.
Ben toch benieuwd naar de ervaringen. Hoewel het lastig vergelijken is natuurlijk, omdat je altijd de een of de ander kiest
Ben toch benieuwd naar de ervaringen. Hoewel het lastig vergelijken is natuurlijk, omdat je altijd de een of de ander kiest
@BBBrt ik weet niet precies wat ML doet, maar het klinkt alsof ze niet zo heel betrokken zijn bij de verkoop. Een lokale makelaar handelt in jouw opdracht en daar heb je contact mee. Die makelaar gaat namens jou bijvoorbeeld inschatten of een bezichtiging wel of niet wat kan opleveren. Onze makelaar heeft een vrij goede inschatting gemaakt van onze kopers, hun betalingsbereidheid eigenlijk in het kort hoe graag ze het wilden. Ze kende onze kopers ook al van andere bezichtigingen. Dat helpt allemaal mee om soepel te verkopen tegen een prettige prijs. Maar als je de verkoop zelf kan en wil doen zou ik mijn geld er niet aan uitgeven. Makkelijker verdien je niet zo snel een paar duizend euro.
Juist omdat je al blij bent als je wat hebt, zul je je als starter weinig aantrekken van styling. En zul je liever de overzichtelijke en zelf te bepalen en in te plannen uitgaven van interieur verandering willen hebben dan dat je een bodemloze put van dure noodzakelijke verbeteringen om de oren krijgt.rtownz251 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:16:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar denk dat je als starter vooral blij bent als je wat hebt. Maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe de markt ervoor staat en je target audience. Maar in mijn ervaring zijn de meeste starters vooral snel verliefd zijn op styling en nog niet zo kritisch op de rest.
Ik zou vooral ook naar de stap ervoor kijken. De makelaars van de woningen die je hebt bezichtigd hebben wél zodanige presentaties gemaakt dat je interesse gewekt is. Dat is de eerste belangrijke stap.BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
Toen ik mijn woning moest verkopen was de eerste selectie op basis van de presentaties. Welke spreken aan en welke totaal niet. Daarna gekeken welk soort woningen ze verkochten. Een Vinex makelaar zal moeilijker enthousiast een vooroorlogse woning aanprijzen vice versa. En een vrijstaande woning past ook minder bij een starterswoning-makelaar. Toen een paar laten langskomen waarbij de een meteen enthousiast reageerde en de ander totaal niet. Zo kun je een hoop kaf van koren scheiden.
Presentaties?Rubbergrover1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:43:
[...]
Ik zou vooral ook naar de stap ervoor kijken. De makelaars van de woningen die je hebt bezichtigd hebben wél zodanige presentaties gemaakt dat je interesse gewekt is. Dat is de eerste belangrijke stap.
Toen ik mijn woning moest verkopen was de eerste selectie op basis van de presentaties. Welke spreken aan en welke totaal niet. Daarna gekeken welk soort woningen ze verkochten. Een Vinex makelaar zal moeilijker enthousiast een vooroorlogse woning aanprijzen vice versa. En een vrijstaande woning past ook minder bij een starterswoning-makelaar. Toen een paar laten langskomen waarbij de een meteen enthousiast reageerde en de ander totaal niet. Zo kun je een hoop kaf van koren scheiden.
Ik ben denk ik van de Funda-generatie. Ik zag een interessante woning, even het nummer bellen dat erbij stond en een afspraak om te kijken. Nooit een presentatie gezien hoor.
Bij de verkoop van mijn vorige woning (via Makelaarsland) heb ik zelf bewust aangegeven dat ik eerlijke foto's wilde zónder groothoeklens. Ik heb van bijna alle kijkers toen te horen gekregen dat dat zo uniek was en dat ze het een verademing vonden dat alles er precies zo uitzag als op de foto's.
Ik moet nog een 'normale' makelaar vinden die dat ook doet
De foto's en tekst op Funda noemen ze ook wel de presentatie van de woning.BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
[...]
Presentaties?![]()
Ik ben denk ik van de Funda-generatie. Ik zag een interessante woning, even het nummer bellen dat erbij stond en een afspraak om te kijken. Nooit een presentatie gezien hoor.
Bij de verkoop van mijn vorige woning (via Makelaarsland) heb ik zelf bewust aangegeven dat ik eerlijke foto's wilde zónder groothoeklens. Ik heb van bijna alle kijkers toen te horen gekregen dat dat zo uniek was en dat ze het een verademing vonden dat alles er precies zo uitzag als op de foto's.
Ik moet nog een 'normale' makelaar vinden die dat ook doet
"Ik zag de presentatie op Funda dus ik heb nooit een presentatie gezien"BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
[...]
Presentaties?![]()
Hoezo sneu, sneu voor diegene die vallen in die VT-wonen val.dimi_v schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:57:
Ja ik ben misschien anders ingesteld, maar ik heb zoiets: Ik zie kansen!
1. Voor de verkoop, voor een prikkie je woning in VT-Wonen stijl maken. -> Kassa
2. Voor de koop, kijken naar die goede deal waarin je met weinig geld voor minder een woning kan kopen.
Ik vind het prima.
Zeker als je er dan eenmaal ingetrokken bent en blijkt dat alles door beun de haas is gemaakt/aangelegd.dimi_v schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:57:
kan je mooi op nieuw beginnen, maar wel op 100.000 euro achterstand.
Ja, het is maar net hoe je het noemt... Ik noem het een advertentieRubbergrover1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:41:
[...]
"Ik zag de presentatie op Funda dus ik heb nooit een presentatie gezien"
Ik zelf lees die verhalen/toelichting vrijwel nooit. Ik stel filters in en als er wat nieuws verschijnt, kijk ik even. Met name de plattegrond en wat foto's voor een indruk van staat van onderhoud etc.
Er zullen vast mensen zijn die wel veel waarde hechten aan het verhaaltje en die níet zo makkelijk door de groothoeklens-foto's heen kunnen prikken, maar voor mij voegt dat vrij weinig toe.
Oftewel: ik zie zelf de meerwaarde van een verkoopmakelaar niet. Maar ik wil me behoeden voor een enorme blinde vlek en ben dus benieuwd of iemand hier andere ervaringen heeft. Maar dat zou dan vooral een verkoopmakelaar zelf moeten zijn, die heel eerlijk durft te zijn
De meerwaarde zit hem in het feit dat de (nu) koop-makelaar, vorige week de verkoop-makelaar was en volgende week weer de koop makelaar in transacties met dezelfde ver-koop-makelaar en ze op die manier elkaar aan een dikke bonus weten te helpen. Lekker elkaars wintersport subsidiëren, over de rug van jou en de mensen die jou huis willen, of van wie jij het huis wil hebben.BBBrt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Ja, het is maar net hoe je het noemt... Ik noem het een advertentie
Ik zelf lees die verhalen/toelichting vrijwel nooit. Ik stel filters in en als er wat nieuws verschijnt, kijk ik even. Met name de plattegrond en wat foto's voor een indruk van staat van onderhoud etc.
Er zullen vast mensen zijn die wel veel waarde hechten aan het verhaaltje en die níet zo makkelijk door de groothoeklens-foto's heen kunnen prikken, maar voor mij voegt dat vrij weinig toe.
Oftewel: ik zie zelf de meerwaarde van een verkoopmakelaar niet. Maar ik wil me behoeden voor een enorme blinde vlek en ben dus benieuwd of iemand hier andere ervaringen heeft. Maar dat zou dan vooral een verkoopmakelaar zelf moeten zijn, die heel eerlijk durft te zijn
Met andere woorden... weinig tenzij je wintersport uitbater bent.
Je geeft aan jezelf te willen behoede van een enorme blinde vlek, nadat je een hele grote blinde vlek hebt toegelicht.BBBrt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Ja, het is maar net hoe je het noemt... Ik noem het een advertentie
Jij kijkt misschien wel door die groothoek lens heen, maar er zijn er zat die dat niet doen. Het gaat er niet om wat jij wel/niet ziet, maar wat potentiele kopers zien.
Overigens vind ik je voorbeeld van een groothoek lens een beetje achterhaald. De hoeveelheid groothoeklens vind ik persoonlijk heel erg meevallen, zie het niet meer veel voorbij komen.
Het is natuurlijk ook een stukje gemak/ontzien worden door een makelaar.
Je zult zelf vrij moeten maken om de bezichtigingen in te plannen en uit te voeren, telefonisch bereikbaar moeten zijn.
Of dat het waard is hangt natuurlijk heel erg van jezelf af. Als je de tijd hebt...
Ik denk dat de prijscategorie 1mio+ daar ook misschien niet de makkelijkste in is. Daar loopt het nou eenmaal niet zo'n storm zoals hier ook wel te herleiden is. Dus ieder gemist telefoontje kan een misgelopen potentiële koper zijn.
Daarnaast is het ook wel een bepaald signaal dat je afgeeft.
Bij een appt. van 2ton zou ik er anders over denken dat iemand 2k wilt besparen dan bij een woning van 1mio+.
Dan zou mij voor mij een indicatie zijn van iemand die voor een duppie op de eerste rij wilt zitten. Waar zijn nog meer kosten bespaard.
PSN: Flix20-NL
Ik zou de advertentiedienst van Makelaarsland niet vergelijken met een makelaarsdienst. Ik weet niet waar de woning van @BBBrt ligt maar hier in de regio Den Haag is er veel concurrentie en kun je al prima een eenpitter vinden die het tussen € 4.000 en € 6.000 plus de opstartkosten doet. In de Randstad kan dat regionaal heel erg verschillen.
PSN: Kjujay
Persoonlijk heb ik de aan-/verkoop ook met een éénpitter gedaan.Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
Ik zou de advertentiedienst van Makelaarsland niet vergelijken met een makelaarsdienst. Ik weet niet waar de woning van @BBBrt ligt maar hier in de regio Den Haag is er veel concurrentie en kun je al prima een eenpitter vinden die het tussen € 4.000 en € 6.000 plus de opstartkosten doet. In de Randstad kan dat regionaal heel erg verschillen.
Hoewel het echt een hele fijne man was, samenwerking communicatie en aandacht was echt goed, miste ik toch wel het 'netwerk' van een grote kantoor.
Nu is het natuurlijk N=1, maar ik kreeg weinig doorgespeelde kandidaten of meldingen van huizen die voor de markt uit te pikken waren.
Wel kon hij ons er in het aankoop traject meerdere keren bij een volgeboekte tussen proppen en zelfs een keer bij een woning die technisch gezien al verkocht was.
Maar in het verkoop traject had ik er iets meer uit verwacht.
Voor de aankoop zou ik hem zo weer invliegen. Maar voor de verkoop zou ik volgende keer denk ik toch wel bij een grotere partij in de omgeving aankloppen.
PSN: Flix20-NL
Ik heb zelf geen groot kantoor omdat ik geen personeel wil en ook geen zin heb om een groot kantoor met verplichtingen te hebben. Ik heb er wel voor gezorgd dat de telefoon tijdens kantooruren altijd op wordt genomen en heb ik de opvolging dusdanig uitbesteed dat mijn klanten dezelfde behandeling krijgen als bij een groot kantoor en is de klantervaring nog steeds heel persoonlijk. Ben wel benieuwd wat je dan nog meer mist wat je wel bij het grotere kantoor denkt te krijgen. Datgene wat je mist, dat zou ook bij een groot kantoor kunnen gebeuren. Asking for a friend
[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 24-02-2026 16:47 ]
Ah kijk, een echte makelaar dus!Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:45:
Ik heb zelf geen groot kantoor omdat ik geen personeel wil en ook geen zin heb om een groot kantoor met verplichtingen te hebben. Ik heb er wel voor gezorgd dat de telefoon tijdens kantooruren altijd op wordt genomen en heb ik de opvolging dusdanig uitbesteed dat mijn klanten dezelfde behandeling krijgen als bij een groot kantoor en is de klantervaring nog steeds heel persoonlijk. Ben wel benieuwd wat je dan nog meer mist wat je wel bij het grotere kantoor denkt te krijgen. Datgene wat je mist, dat zou ook bij een groot kantoor kunnen gebeuren. Asking for a friend
Ik bevind me natuurlijk op glad ijs, dat weet ik, maar als je heel eerlijk bent: denk jij dat er in de huidige markt werkelijk een groot voordeel is bij het in de hand nemen van een verkoopmakelaar versus Makelaarsland? En dan heb ik het echt over een grotere meerprijs eruit slepen door 'marktkennis' of een 'netwerk' van potentiële kopers die je anders niet zou bereiken?
Het is duidelijk dat een makelaar een bepaald gemak levert en zorgt dat je als verkoper over niet zo veel meer hoeft na te denken. Dat lijkt me de grote winst.
(Maar het schrijven van een Funda-tekst en het zelf doen van de bezichtigingen heb ik juist als erg leuk ervaren, dus dat doe ik graag zelf.)
Verkoopmakelaar versus een advertentiedienst?
Het verkopen van een woning is geen rocket science maar het blijft een beetje dezelfde discussie als 'waarom een stucadoor betalen als ik ook zelf kan stuken'.
Ik weet niet wat je kennisniveau is, of er juridische haken of ogen (kunnen) aan je woning zitten en ik weet niet hoe courant je woning is. De gemiddelde verkoper heeft naar mijn mening echt wel baat bij verkoopbegeleiding door een verkoopmakelaar.
Aankoopmakelaars en taxateurs zijn ook niet positief als een woning via een advertentiedienst te koop staat.
Netwerk
Het argument 'netwerk' van potentiële kopers is meestal een commercieel argument. Als je woning gewoon courant is maakt het weinig uit. Zo krijgen mijn klanten alle aanbod direct te zien als ze dat willen, van alle makelaars, nog voordat het op Funda staat
Wat wel klopt qua netwerk is dat makelaars natuurlijk wel overal iemand kennen. Of je nou iemand nodig hebt om de badkamer te voegen, een verhuisbedrijf, een notaris, een taxateur, een hypotheekadviseur, we kennen altijd wel iemand.
Marktkennis
100% waar. Goede makelaars hebben voldoende recente marktinformatie om lokaal de juiste prijsstrategie te adviseren en kunnen desgewenst ook aantonen hoe zijn tot hun advies komen.
Tekst
(Her)schrijft iedereen tegenwoordig met AI. Ik heb mijn laatste tekst met hulp van Claude geschreven.
Gemak
Spreekt voor zich.
Bezichtigen
Kandidaten voelen zich beter op hun gemak bij iemand die er niet zelf woont en een professioneel, objectief verhaal vertelt. Bovendien werken steeds meer kantoren met een bezichtigingsplanner. Kandidaten plannen zelf in, geen gedoe.
Wat ik verder nog wil meegeven: Verwachtingsmanager, onderhandelaar, kennisbank, vraagbaak, sparringpartner, mediator, juridische ondersteuning en lokale marktkennis.
Dan dat tarief: Iedereen moet de schoorsteen laten roken. Ik betaal liever iemand wat hij graag wil omdat hij vind dat hij dat waard is en koop (hopelijk) 150% inzet in, dan dat ik z'n keel dichtknijp en een uitgeklede dienst krijg. Want ja, de eerste vraag die ik stel als de klant mij vraagt of de courtage lager kan is: 'wat moet ik dan minder doen?'
En ja, niet alle makelaars zijn goed, soms kun je net zo goed een advertentiedienst nemen.
Het verkopen van een woning is geen rocket science maar het blijft een beetje dezelfde discussie als 'waarom een stucadoor betalen als ik ook zelf kan stuken'.
Ik weet niet wat je kennisniveau is, of er juridische haken of ogen (kunnen) aan je woning zitten en ik weet niet hoe courant je woning is. De gemiddelde verkoper heeft naar mijn mening echt wel baat bij verkoopbegeleiding door een verkoopmakelaar.
Aankoopmakelaars en taxateurs zijn ook niet positief als een woning via een advertentiedienst te koop staat.
Netwerk
Het argument 'netwerk' van potentiële kopers is meestal een commercieel argument. Als je woning gewoon courant is maakt het weinig uit. Zo krijgen mijn klanten alle aanbod direct te zien als ze dat willen, van alle makelaars, nog voordat het op Funda staat
Wat wel klopt qua netwerk is dat makelaars natuurlijk wel overal iemand kennen. Of je nou iemand nodig hebt om de badkamer te voegen, een verhuisbedrijf, een notaris, een taxateur, een hypotheekadviseur, we kennen altijd wel iemand.
Marktkennis
100% waar. Goede makelaars hebben voldoende recente marktinformatie om lokaal de juiste prijsstrategie te adviseren en kunnen desgewenst ook aantonen hoe zijn tot hun advies komen.
Tekst
(Her)schrijft iedereen tegenwoordig met AI. Ik heb mijn laatste tekst met hulp van Claude geschreven.
Gemak
Spreekt voor zich.
Bezichtigen
Kandidaten voelen zich beter op hun gemak bij iemand die er niet zelf woont en een professioneel, objectief verhaal vertelt. Bovendien werken steeds meer kantoren met een bezichtigingsplanner. Kandidaten plannen zelf in, geen gedoe.
Wat ik verder nog wil meegeven: Verwachtingsmanager, onderhandelaar, kennisbank, vraagbaak, sparringpartner, mediator, juridische ondersteuning en lokale marktkennis.
Dan dat tarief: Iedereen moet de schoorsteen laten roken. Ik betaal liever iemand wat hij graag wil omdat hij vind dat hij dat waard is en koop (hopelijk) 150% inzet in, dan dat ik z'n keel dichtknijp en een uitgeklede dienst krijg. Want ja, de eerste vraag die ik stel als de klant mij vraagt of de courtage lager kan is: 'wat moet ik dan minder doen?'
En ja, niet alle makelaars zijn goed, soms kun je net zo goed een advertentiedienst nemen.
Dank voor je eerlijke input!Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:11:
Verkoopmakelaar versus een advertentiedienst?
Netwerk
Marktkennis
Tekst
Gemak
Spreekt voor zich.
Bezichtigen
Ik zie zelf ML wel als iets meer dan een advertentiedienst. Er zitten achter de schermen ook gewoon NVM-makelaars die meedenken in de marktbenadering en helpen met klantcontact etc. Het zullen misschien niet de hoogvliegers in het vak zijn (misschien ook wel, ik wil niemand tekort doen), maar toch.
Je moet uiteindelijk ook gewoon geluk hebben met degene die je treft. Zelfs als je een voorselectie doet, kunnen ze achter de schermen toch anders zijn dan ze zich voordoen. Ik heb er genoeg meegemaakt die ongeïnteresseerd waren en bepaalde delen van een woning zelfs hardop afkraakten, waar ik als potentiële koper bij was
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.