Funda stats komen beschikbaar zodra je 500 views hebtJaQ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:08:
Nou, sinds vandaag staat ons huis ook op funda. Real time statistieken zie ik nog niet, maar dat is normaal geloof ik? En met een vraagprijs van boven de 1 miljoen in ZO-Drenthe verwacht ik ook geen honderden geïnteresseerden.
Tot aan vandaag was ik hier aardig koel onder, maar als ik alle reacties in dit topic lees over minder bezichtigingen etc. moet ik wel mijn best doen koel te blijven.
Heeft iemand hier zijn huis al eens terug gevonden in het andere funda draadje ?
Bij ons kan ik vrij snel statistieken zien in de app. Na een paar uur online hadden we 292 views en 43x bewaard.
[ Voor 17% gewijzigd door Louislouislouis op 11-09-2026 10:23 ]
Dit is wel zo'n situatie waarbij je goed kunt zien hoe extra meters vanuit de uitbouw de rest van de woning niet mee laten groeien. Ik vind bij de andere woning die kamers amper de naam slaapkamer verdienen. Hoogslaper is zo goed als verplicht als gezin zijnde en die wat er nu staat, blokkeert al een deel van het raam, want de kamer is effectief te smal door de ramen. Je weet dus eigenlijk al dat je in de toekomst weer moet gaan verhuizen als je meerdere kinderen hebt. Voor de rest is bij dat huis wel duidelijk iets meer geld in de afbouw gestopt (bg en 1e). De 2e verdieping is een ander verhaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 11-09-2026 11:07 ]
1 bod gehad, maar deze partij kreeg uiteindelijk de financiering niet rond. Heel jammer voor deze partij natuurlijk maar ook voor ons en voor alle moeite en tijd die er in gestoken is. We gaan nu ook met 10K in prijs gaan zakken.HenkAB14 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:11:
[...]
6 bezichtigingen nu gehad. Enkele starters enkele doorstromers. Makelaar verwacht wel n bod van enkele geïnteresseerde. Het huis in de straat staat te koop tegen een hogere prijs 5% hoger. Dat huis is ook wel iets meer af. We wachten af.
Inmiddels 2806x bekeken en 32x bewaard.
Is dat niet al snel? Als ik het goed begreep sta je pas sinds eind augustus online? Waarom dan nu al zakken?HenkAB14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:48:
[...]
1 bod gehad, maar deze partij kreeg uiteindelijk de financiering niet rond. Heel jammer voor deze partij natuurlijk maar ook voor ons en voor alle moeite en tijd die er in gestoken is. We gaan nu ook met 10K in prijs gaan zakken.
Inmiddels 2806x bekeken en 32x bewaard.
Ja en je geeft er volgens mij een signaal mee af dat je er vanaf wilt en dat er valt te onderhandelen over de prijs, wat misschien ook wel zo is.
Misschien, we konden het of nu doen, of na de vakantie van de makelaar, 2 weken later. We willen de overdracht zo snel mogelijk. Uiterlijk begin januari dus dat wordt anders weer heel krap.Remigius schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:13:
[...]
Is dat niet al snel? Als ik het goed begreep sta je pas sinds eind augustus online? Waarom dan nu al zakken?
En met de stijgende rentes zie ik niet in dat hypotheekrente's op korte termijn gaan dalen en huizenprijzen gaan stijgen.
Als je de overdracht zo snel mogelijk wil snap ik dat. Wij zitten zelf in het proces en hebben geen haast met de overdracht. Net een bod van 10k onder de vraagprijs geaccepteerd omdat er geen voorbehoud was en omdat ik ook niet wil zakken over een paar maanden. Maar wij staan al wel een week of 7 online. Sowieso hebben alle notarissen het druk, dus als je rond eind van het jaar wilt overdragen zal je wel in oktober een koper moeten hebben.
huispedia heeft blijkbaar zijn algoritme aangepast.
Het was altijd 10% te hoog tot de update, nu lijkt het 3-4% te laag als ik de transactieprijzen en de woningwaardes erbij pak.
Het was altijd 10% te hoog tot de update, nu lijkt het 3-4% te laag als ik de transactieprijzen en de woningwaardes erbij pak.
Wat is te hoog? Geschatte woningwaarde of geadviseerde prijs om te bieden?genc007 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:20:
huispedia heeft blijkbaar zijn algoritme aangepast.
Bij mij zit huispedia met de geschatte waarde zo’n 4% hoger dan de transactieprijs
Wat ook helpt is niet op de eerste van de maand naar de notaris. Pak gewoon een willekeurige dag, maar niet 1 of 15/16. Wij kwamen dus wel op de 1e en dat was érg druk.Remigius schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:17:
Als je de overdracht zo snel mogelijk wil snap ik dat. Wij zitten zelf in het proces en hebben geen haast met de overdracht. Net een bod van 10k onder de vraagprijs geaccepteerd omdat er geen voorbehoud was en omdat ik ook niet wil zakken over een paar maanden. Maar wij staan al wel een week of 7 online. Sowieso hebben alle notarissen het druk, dus als je rond eind van het jaar wilt overdragen zal je wel in oktober een koper moeten hebben.
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Bij ons is er toch iets vreemds aan de hand vind ik. Ons huis is meer dan 100x bewaard op de eerste dag online maar er zijn toch ‘maar’ 7 bezichtigingen.
We hebben de funda-link niet gedeeld met vrienden/familie of mensen gevraagd het huis te bewaren. Ook geen Linked-in post gedaan oid. Iemand een idee waar het in zou kunnen zitten?
Mijn gedachte is dat mensen het misschien bewaren voor interieur inspiratie maar niet daadwerkelijk willen kopen.
We hebben de funda-link niet gedeeld met vrienden/familie of mensen gevraagd het huis te bewaren. Ook geen Linked-in post gedaan oid. Iemand een idee waar het in zou kunnen zitten?
Mijn gedachte is dat mensen het misschien bewaren voor interieur inspiratie maar niet daadwerkelijk willen kopen.
Bij mij 40x bewaard en 5 bezichtigingen. Ik denk dat het aanbod nu wat groter is en de huizen wat langer te koop staan. Dan kun je je als koper wat kritischer opstellen en ga je niet meer ieder huis bezichtigen wat op de markt komt. Dan heb je dus minder bezichtigingen. Toen ik in 2022 een huis zocht was er nauwelijks aanbod en heb ik echt elk huis wat op de markt kwam bekeken.Louislouislouis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:29:
Bij ons is er toch iets vreemds aan de hand vind ik. Ons huis is meer dan 100x bewaard op de eerste dag online maar er zijn toch ‘maar’ 7 bezichtigingen.
dit is echt bij iedereen dus zo bijzonder is het niet… Of denk je echt dat bewaard betekent dat mensen ook bezichtigen?Louislouislouis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:29:
Kijk eens bij andere woningen… die worden ook tientallen keren (of zelfs meer) bewaard. Ik bewaar ook, gewoon om te kijken hoe snel een huis wordt verkocht in een buurt
‘Maar’ 7? Dat is meer dan genoegnom 2-3 goede biedingen te krijgen..Louislouislouis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:29:
ik denk dat meeste hier goed verwend zijn door de tijden met dalende rentes.
@tjubbie Ik hoor om heen toch wel een hogere ‘conversion rate’ snap dat ze niet allemaal gelijk een bezichting inplannen natuurlijk.
En even gecheckt hoe de andere huizen zitten die dezelfde dag zijn aangemeld en die zijn tussen de 40 en 60 keer bewaard, wij hebben er nu bijna 120.
Had gewoon gedacht dat er wel iets meer bezichtigingen uit zouden komen
En even gecheckt hoe de andere huizen zitten die dezelfde dag zijn aangemeld en die zijn tussen de 40 en 60 keer bewaard, wij hebben er nu bijna 120.
Had gewoon gedacht dat er wel iets meer bezichtigingen uit zouden komen
[ Voor 44% gewijzigd door Louislouislouis op 11-09-2026 18:39 ]
Hier 37x bewaard en 2 bezichtigingen. Online sinds zaterdag en hadden de bezichtigingen al staan sinds de maandag. Dus denk dat je niet mag klagen! 7 kijkers zijn toch wel 3 biedingen inderdaad. Aldus onze makelaar doet momenteel elke middenwoning bij ons momenteel maar 2 kijkers. Dus even een slechte tijd vergeleken met voorheen. Maargoed, staan ook 100 huizen te koop momenteel in ons dorp...
Momenteel 45.183x getoond, 1800x bekeken en 37x bewaard. Dus je moet het toch echt van dag 1-3 hebben.
Momenteel 45.183x getoond, 1800x bekeken en 37x bewaard. Dus je moet het toch echt van dag 1-3 hebben.
😀😀😀
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Alle prognoses van de grootbanken en DNB voorspellen nog steeds een lichte stijging volgend jaar (~3%) en ik ga er even vanuit dat die banken betere info hebben dan het onderbuikgevoel over stijgende rentes van ons leken. Of zie ik dat verkeerd.HenkAB14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:46:
[...]
Misschien, we konden het of nu doen, of na de vakantie van de makelaar, 2 weken later. We willen de overdracht zo snel mogelijk. Uiterlijk begin januari dus dat wordt anders weer heel krap.
En met de stijgende rentes zie ik niet in dat hypotheekrente's op korte termijn gaan dalen en huizenprijzen gaan stijgen.
Die banken lullen ook maar wat joh. Uiteindelijk kan niemand de markt voorspellen.Janpietertje89 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:31:
[...]
Alle prognoses van de grootbanken en DNB voorspellen nog steeds een lichte stijging volgend jaar (~3%) en ik ga er even vanuit dat die banken betere info hebben dan het onderbuikgevoel over stijgende rentes van ons leken. Of zie ik dat verkeerd.
de prijzen reageren gewoon op een aantal variabelen zoals aan de vraagzijde rente, leencapaciteit, salaristrends, huurmarkt alternatieven en aan de aanbodzijde zoals nieuwbouw productie, demografie, inflatie, etc.
Ondanks een inflatie en bevolkingsgroei achtergrond kun je alsnog een stagnerende huizenmarkt hebben tijdelijk als bv de rente stijgt of huurpanden masaal te koop worden gezet.
mijn gevoel is dat het nu vooral wachten is op een nieuwe impuls; zij het rentedaling of NHG grens stijging, of anders algemene januari salarisrondes
[ Voor 8% gewijzigd door genc007 op 12-09-2026 09:25 ]
Ik denk dat vooral de rente er debet aan is. Ons appartement loopt ook voor geen meter.genc007 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:18:
[...]
Die banken lullen ook maar wat joh. Uiteindelijk kan niemand de markt voorspellen.
de prijzen reageren gewoon op een aantal variabelen zoals aan de vraagzijde rente, leencapaciteit, salaristrends, huurmarkt alternatieven en aan de aanbodzijde zoals nieuwbouw productie, demografie, inflatie, etc.
Ondanks een inflatie en bevolkingsgroei achtergrond kun je alsnog een stagnerende huizenmarkt hebben tijdelijk als bv de rente stijgt of huurpanden masaal te koop worden gezet.
mijn gevoel is dat het nu vooral wachten is op een nieuwe impuls; zij het rentedaling of NHG grens stijging, of anders algemene januari salarisrondes
We willen snel van ons huis af ivm dubbele lasten. De VvE is met een onderhouds ronde gestart maar die duurt langer dan zijn hebben aan gegeven. Ons huis staat dus in de steigers, samen met een paar foto foutjes (kabels in zicht, bed heeft de fotograaf gezegd laat maar zonder op maken) en een hoge VvE bijdrage door een verduurzaming lening houdt het veel kopers weg.
Huispedia, de bank en onze makelaar gingen uit van vele bezichtigingen en een verkoop prijs boven de 5 ton.
Wij zien nu in onze wijk dat woningen op 4 ton op de markt komen en snel verkocht worden. Gezien ik nu dubbele lasten heb en snel van mijn huis af wil ivm dubbele lasten overwegen wij ook een prijsdaling.
Mensen gaan toch voor "instapklaar", een lagere verkoop prijs van het huis vanwege de hogere rente en vaste lasten (gas). Duurdere huizen zijn er nog steeds maar is een ander publiek die niet naar appartementen zoeken.
Hier gaat het ook moeizaam, staat al 8 weken te koop, terwijl normaal gesproken de woningen hier in de straat binnen 4 weken verkocht waren. Wel 6 bezichtigingen gehad die allemaal geen bod hadden gedaan om diverse redenen (financiën, toch iets te ver weg van familie, te technisch ingericht). Het is een all electric huis met lage energielasten maar toch schrikt dat mensen blijkbaar af. We zijn al met 9500 naar beneden gegaan maar dat levert tot nu toe ook niks op (week geleden). De markt is erg moeizaam op dit moment. Nog 2 weken en dan gooi ik de prijs nog met 15.000 naar beneden, ik wil er wel van af.
Wat bedoel je met te technisch ingericht? Is dat iets wat zich best makkelijk laat aanpassen ‘voor ‘t oog’?The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:15:
Hier gaat het ook moeizaam, staat al 8 weken te koop, terwijl normaal gesproken de woningen hier in de straat binnen 4 weken verkocht waren. Wel 6 bezichtigingen gehad die allemaal geen bod hadden gedaan om diverse redenen (financiën, toch iets te ver weg van familie, te technisch ingericht). Het is een all electric huis met lage energielasten maar toch schrikt dat mensen blijkbaar af. We zijn al met 9500 naar beneden gegaan maar dat levert tot nu toe ook niks op (week geleden). De markt is erg moeizaam op dit moment. Nog 2 weken en dan gooi ik de prijs nog met 15.000 naar beneden, ik wil er wel van af.
Zie ik vaker gebeuren, kleine stapjes naar beneden. Vraag mij altijd af wat het nut daarvan is? Kan je dan niet beter in 1x wat meer doen?The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:15:
@The Wizard in welke regio staat dit huis? Stad/dorp?
Nee, er is een thuisaccu met zonnepanelen en verwarming met airco's en elektrische vloerverwarming, dit vonden de (oudere) mensen te technisch al is het allemaal autonoom werkend, er zijn genoeg mensen die liever 150 euro meer betalen per maand voor gas dan een ander manier van verwarmen, etc aanleren.Toke_gt schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:49:
[...]
Wat bedoel je met te technisch ingericht? Is dat iets wat zich best makkelijk laat aanpassen ‘voor ‘t oog’?
Kan, maar gelijk een groot bedrag naar beneden geeft helemaal geen onderhandelingsruimte meer.Gijsje22 schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:28:
[...]
Zie ik vaker gebeuren, kleine stapjes naar beneden. Vraag mij altijd af wat het nut daarvan is? Kan je dan niet beter in 1x wat meer doen?
Midden van het land, groot dorp. Exact geef ik niet, ik wil geen vervuiling van mijn bezoekersstatsLouislouislouis schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:10:
@The Wizard in welke regio staat dit huis? Stad/dorp?
Raar, hier vonden ze lage maandlasten alleen maar fijn. Het A+++ label hielp ook goed mee.The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:08:
[...]
Nee, er is een thuisaccu met zonnepanelen en verwarming met airco's en elektrische vloerverwarming, dit vonden de (oudere) mensen te technisch al is het allemaal autonoom werkend, er zijn genoeg mensen die liever 150 euro meer betalen per maand voor gas dan een ander manier van verwarmen, etc aanleren.
[...]
Kan, maar gelijk een groot bedrag naar beneden geeft helemaal geen onderhandelingsruimte meer.
[...]
Midden van het land, groot dorp. Exact geef ik niet, ik wil geen vervuiling van mijn bezoekersstats. Huizen gaan hier altijd wel hard, maar zie wel steeds meer te koop staan, je ziet echt dat de markt rustiger wordt.
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Markt wordt helemaal niet rustiger. Is echt afhankelijk van locatie. Ik woon in een dorp 7500 inwoners. Alles is hier binnen twee weken weg.The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:08:
[...]
Nee, er is een thuisaccu met zonnepanelen en verwarming met airco's en elektrische vloerverwarming, dit vonden de (oudere) mensen te technisch al is het allemaal autonoom werkend, er zijn genoeg mensen die liever 150 euro meer betalen per maand voor gas dan een ander manier van verwarmen, etc aanleren.
[...]
Kan, maar gelijk een groot bedrag naar beneden geeft helemaal geen onderhandelingsruimte meer.
[...]
Midden van het land, groot dorp. Exact geef ik niet, ik wil geen vervuiling van mijn bezoekersstats. Huizen gaan hier altijd wel hard, maar zie wel steeds meer te koop staan, je ziet echt dat de markt rustiger wordt.
Ik heb nog het oude A label, ik heb een afspraak staan voor een nieuwe.LuPo schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:10:
[...]
Raar, hier vonden ze lage maandlasten alleen maar fijn. Het A+++ label hielp ook goed mee.
Je leest hier dat er veel meer mensen daar last van hebben, het is een tendens, dat zeggen de makelaars zelf ook. Je hebt altijd nog uitzonderingen, in mijn dorp worden huizen normaal gesproken altijd zeer goed verkocht, zelfs in de > 8 ton klasse. Het probleem is niet weg (woningnood), als die oranje witkuif nou even vrede gaat sluiten met Iran zal het wel wat rustiger weer gaan worden op de diverse markten.CryptoNL schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:26:
[...]
Markt wordt helemaal niet rustiger. Is echt afhankelijk van locatie. Ik woon in een dorp 7500 inwoners. Alles is hier binnen twee weken weg.
Elektrische vloerverwarming zou ik ook niet blij van worden, zonder salderingsregeling is dat een dure oplossing. En met airco's verwarmen is ook niet je van het, ik snap wel dat mensen daarvoor weglopen al zal dat eerder zijn omdat ze er niet mee bekend zijn.The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:08:
[...]
Het is in ieder geval technisch een minder courante woning waardoor je potentiële kopersgroep best wat kleiner is.
Met airco’s verwarmen vind ik echt niks met constant een briesje in je huis en toch vaak wat lawaai (tenzij de nieuwe generatie airco’s stiller zijn)ASW1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:10:
[...]
Elektrische vloerverwarming zou ik ook niet blij van worden, zonder salderingsregeling is dat een dure oplossing. En met airco's verwarmen is ook niet je van het, ik snap wel dat mensen daarvoor weglopen al zal dat eerder zijn omdat ze er niet mee bekend zijn.
Het is in ieder geval technisch een minder courante woning waardoor je potentiële kopersgroep best wat kleiner is.
elektrische vloerverwarming zijn wel duur.
Ben benieuwd naar wat een gemiddeld jaarverbruik ks bij zon oplossing (airco + elektrisch vloerverwarmen).
Ik hoor van de makelaars hier hele andere verhalenThe Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:04:
[...]
Ik heb nog het oude A label, ik heb een afspraak staan voor een nieuwe.
[...]
Je leest hier dat er veel meer mensen daar last van hebben, het is een tendens, dat zeggen de makelaars zelf ook. Je hebt altijd nog uitzonderingen, in mijn dorp worden huizen normaal gesproken altijd zeer goed verkocht, zelfs in de > 8 ton klasse. Het probleem is niet weg (woningnood), als die oranje witkuif nou even vrede gaat sluiten met Iran zal het wel wat rustiger weer gaan worden op de diverse markten.
Heb je een verkoopmakelaar?The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:15:
Ik zou trouwens ook nooit een huis kopen met electrische vloerverwarming en airco's. Als ondersteuning prima, maar niet als hoofdverwarming.
Electrische vloerverwarming (cop 1) is helemaal ruk.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2026 00:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Wat anderen ook aangeven, airco wordt niet door iedereen als een pluspuntgezien. Zowel de manier van verwarmen/koelen (stromende lucht) als de aanwezigheid van de grote units in de kamers zijn zaken waar mensen op kunnen afknappen. Ik zou het zelf eerlijk gezegd alleen positief vinden als je vloerverwarming hebt die ook kan koelen. Maar ook dan geen heel grote plus. Daar komt bij dat ik zelf meteen denk: als er airco is aangelegd, dan zal dat ook wel echt nodig zijn geweest en is het normaal in de zomer niet te harden.The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:08:
[...]
De IR vloerverwarming zou voor mij ook een afknapper zijn. Prima als bijverwarming, maar niet als hoofdverwarming. Als potentiële koper zou ik eigenlijk dan meteen de vloer willen openbreken en er "gewone" (water-)vloerverwarming inleggen. Maar dat is een fikse extra kostenpost die je bij een wat woning in de wat betaalbare prijscategorie niet zo snel doet (want hoge kosten naar verhouding tot woningwaarde).
Sowieso denk ik trouwens dat bij een woningadvertentie de nadruk meer op de woning moet liggen en niet bij dit soort technische zaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-09-2026 08:49 ]
@The Wizard is het niet beter om de cv te fixen of zijn alle radiatoren weggehaald?
Je kunt beter een paar duizend investeren in een cv ketel dan weer 15k zakken. Qua duurzaamheid kun je ook beter op gas stoken dan cop1 vloerverwarming...
Ik vermoed ook dat je geen verkoopmakelaar hebt, mijn eigen ervaring is dat dat ook niet helpt (onze huidige woning gekocht zonder verkoopmakelaar dus verkoper deed zelf de rondleiding, wat hilarisch was en hem veel geld heeft gekost - de meeste mensen kunnen hun eigen huis niet op een objectieve manier verkopen).
Je kunt beter een paar duizend investeren in een cv ketel dan weer 15k zakken. Qua duurzaamheid kun je ook beter op gas stoken dan cop1 vloerverwarming...
Ik vermoed ook dat je geen verkoopmakelaar hebt, mijn eigen ervaring is dat dat ook niet helpt (onze huidige woning gekocht zonder verkoopmakelaar dus verkoper deed zelf de rondleiding, wat hilarisch was en hem veel geld heeft gekost - de meeste mensen kunnen hun eigen huis niet op een objectieve manier verkopen).
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2026 08:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Kom op zeg, wat een hoop veronderstellingen. Het is een all-electric huis met vloerverwarming als bijverwarming voor in de winter (puur voor comfort). Zit hier op 5000 kWh jaarlijks verbruik (zonder teruglevering of direct verbruik).
Tuurlijk heb ik een verkoopmakelaar.
Er is helemaal geen tocht, kwestie van afstellen. Airco's zijn gekocht als primaire verwarmingsbron, niet voor koeling, dat is een bijzaak. Gas is hier al lang afgesloten/weg. Maar hiermee is een einde aan deze discussie.
Er is helemaal geen tocht, kwestie van afstellen. Airco's zijn gekocht als primaire verwarmingsbron, niet voor koeling, dat is een bijzaak. Gas is hier al lang afgesloten/weg. Maar hiermee is een einde aan deze discussie.
[ Voor 4% gewijzigd door The Wizard op 14-09-2026 09:37 ]
Mee eens. niet leuk om te horen en de realiteit kan (geheel) anders zijn. Maar het punt is denk ik dat potentiele kopers mogelijk ook dit soort veronderstellingen hebben.The Wizard schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Kom op zeg, wat een hoop veronderstellingen.
Ik had hetzelfde met mijn huis. 57 zonnepanelen + airco's als primaire verwarming. Waarbij door veel mensen geroepen werd dat (veel) zonnepanelen een nadeel zouden zijn, omdat in de telegraaf (en andere media) staat dat je daar voor moet gaan betalen. Dan kan ik wel een technisch praatje houden en uitleggen dat het anders zit, maar je staat al met 1 - 0 achter als mensen (inclusief de makelaars!) zulke denkbeelden hebben.
Tsja. Ik denk zelf ook wel dat een all-electric huis bepaalde mensen kan afschrikken, maar daar staat ook weer tegenover dat er ook mensen zijn die er juist de toegevoegde waarde van inzien want de hele transitie/verbouwing is al voor ze gedaan, waarbij er wel terecht de vraag gesteld kan worden of airco's een tussenoplossing is of een eindoplossing. Ik denk zelf een tussenoplossing. Je kunt er de tijd tot een grote verbouwing mee overbruggen en toch all electric zijn.
Rationeel is het in ieder geval niet. Huis kopen is grotendeels emotie volgens mij, dus houd daar rekening mee.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 14-09-2026 11:18 ]
Inmiddels staan we op 16 bezichtigingen voor deze week, wel goede hoop dat daar een acceptabel bod uit gaat komen! Morgen met vakantie.
Don't shoot the messenger. Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om hoe de woning in de praktijk is, maar hoe de woning in de advertentie overkomt.The Wizard schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Kom op zeg, wat een hoop veronderstellingen. Het is een all-electric huis met vloerverwarming als bijverwarming voor in de winter (puur voor comfort). Zit hier op 5000 kWh jaarlijks verbruik (zonder teruglevering of direct verbruik).
Als je, even hypothetisch, in de advertentie alleen zegt dat er infrarood vloerverwarming is, zonder daarbij te melden dat het slechts bijverwarming is, dan is het niet vreemd dat mensen denken dat dit de stookkosten flink opstuwt. Dat moet je dus wel goed duidelijk maken in de advertentie.
Iets vergelijkbaars geldt voor de airconditioning. Een hoop mensen associëren die units toch met de lawaaiige en tochtige units die je op vakantie in je hotelkamer treft. Als dat bij jou beter afgesteld is en niet het geval is, dat zie je niet aan de foto's. Dat de units voor verwarming zijn, en niet vooral voor koelte, is ook iets wat je beter duidelijk kunt maken in de advertentie.
We zijn hier niet om je "huis af te kraken", maar om met een andere (kopers-) blik naar je woning te kijken dan hoe je er zelf misschien tegenaan kijkt.
Als een woningzoekende zo pietluttig woningen gaat beoordelen gaan ze nooit een huis vinden. En ga jij als verkoper er ook niks aan verliezen dat die koper niet komt kijken. Justmy2centsRubbergrover1 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:42:
[...]
Don't shoot the messenger. Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om hoe de woning in de praktijk is, maar hoe de woning in de advertentie overkomt.
Als je, even hypothetisch, in de advertentie alleen zegt dat er infrarood vloerverwarming is, zonder daarbij te melden dat het slechts bijverwarming is, dan is het niet vreemd dat mensen denken dat dit de stookkosten flink opstuwt. Dat moet je dus wel goed duidelijk maken in de advertentie.
Iets vergelijkbaars geldt voor de airconditioning. Een hoop mensen associëren die units toch met de lawaaiige en tochtige units die je op vakantie in je hotelkamer treft. Als dat bij jou beter afgesteld is en niet het geval is, dat zie je niet aan de foto's. Dat de units voor verwarming zijn, en niet vooral voor koelte, is ook iets wat je beter duidelijk kunt maken in de advertentie.
We zijn hier niet om je "huis af te kraken", maar om met een andere (kopers-) blik naar je woning te kijken dan hoe je er zelf misschien tegenaan kijkt.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Vandaag zijn foto's genomen van de woning. 2 weken aan het ontspullen en klussen zitten erop.
Hopelijk eind deze week op Funda. Ben benieuwd hoe snel het zal gaan. Heb een starterswoning in redelijk goeie staat in het oosten van het land.
Zelfde type woning komt deze week ook op Funda, maar dan ex huur en paar m2 kleiner voor €300.000. Mijn vraagprijs zal €325.000 zijn.
Hopelijk eind deze week op Funda. Ben benieuwd hoe snel het zal gaan. Heb een starterswoning in redelijk goeie staat in het oosten van het land.
Zelfde type woning komt deze week ook op Funda, maar dan ex huur en paar m2 kleiner voor €300.000. Mijn vraagprijs zal €325.000 zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Ruben0s op 14-09-2026 12:16 ]
Onlangs heeft de ECB de rentetarieven verhoogt wat zijn wisselwerking zal hebben op de hypotheekrente en de woningwaarde. Ik denk dat veel afhangt van Trump. Hij verliest veel stemmers en dat kan hem duur komen te staan (iets wat ik ook hoop). Hij zal voor de mid-terms een akkoord moeten sluiten want nu de Houthi's in Yemen de macht overnemen heeft Iran indirect ook de macht over de rode zee en daarmee een nog groter deel van de toevoer van olie en gas. Mocht hij een akkoord hebben met Iran dan zal de controle over de Golf van Aden daar ook onder vallen. Echter als er een akkoord zou zijn dan gaat het nog tijden duren voordat dit zorgt voor een lagere hypotheekrente en hogere verkoopprijzen.
Mwoah, als het gaat om zaken die je eenvoudig anders kunt maken, dan zou het inderdaad pietluttig zijn. Maar het gaat hier om zaken die m.i. best veel moeite kosten om aan te passen.FSSF schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:07:
[...]
Als een woningzoekende zo pietluttig woningen gaat beoordelen gaan ze nooit een huis vinden. En ga jij als verkoper er ook niks aan verliezen dat die koper niet komt kijken. Justmy2cents
Tegelijk is het ook weer zo dat als bv. andere woningen stadsverwarming hebben en jij niet, dat voor mensen met een hekel aan stadsverwarming wel een unique selling point is. Dus het is zeker niet zo dat de woning 'fout' is. Maar het is wel goed om te beseffen dat niet iedereen de zelfde zaken als positief ziet.
Overigens zullen de meeste mensen die wél over dit soort 'pietluttige' zaken vallen, waarschijnlijk sowieso ook niet gaan bezichtigen. Omdat de woning dan al bij de advertentie afvalt. Dat kan ook verklaren waarom er minder kijkers komen dan je verwacht.
Dan hoop ik dat hij de vloerverwarming niet als hoofdverwarming berekend.. Ze kijken naar de "primaire vaste warmtebron"The Wizard schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:04:
[...]
Ik heb nog het oude A label, ik heb een afspraak staan voor een nieuwe.
Als je een CV op gas hebt en airco's rekenen ze ook alles op gas...
Zo dan!Louislouislouis schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:30:
Inmiddels staan we op 16 bezichtigingen voor deze week, wel goede hoop dat daar een acceptabel bod uit gaat komen! Morgen met vakantie.
Daar moet toch wel een mooi bod uit komen zou je denken
Hier inmiddels concept koopcontract binnen.
Mooi bod ontvangen van een kijker dus daarmee in zee. Goed gevoel dus we gaan het zien
😀😀😀
Tja zo denk jij ik zou denken lekker een aircoRubbergrover1 schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:47:
[...]
Daar komt bij dat ik zelf meteen denk: als er airco is aangelegd, dan zal dat ook wel echt nodig zijn geweest en is het normaal in de zomer niet te harden.
Voor de aspirant kopers moet de makelaar het hebben over ‘lucht/lucht warmtepomp als hoofdverwarming’. :-)bie100 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:55:
[...]
Tja zo denk jij ik zou denken lekker een airco
We hadden voor morgen twee bezichtigingen staan, een eerste en een tweede. Appt de makelaar in de ochtend dat er nog een eerste bezichtiging bij is gekomen en zojuist dat de andere eerste bezichtiging is geannuleerd... het blijft wel spannend zo.
Niet heel spectaculair lijkt me?
Tja, dat inderdaad. Al helemaal als je dit soort nieuwsberichten meeneemt:bie100 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:55:
[...]
Tja zo denk jij ik zou denken lekker een airco
https://www.nu.nl/algemee...at-niet-meer-bestaat.html
Bovendien, het is niet verplicht om 'm te gebruiken als ie in je huis zit
Hier inmiddels de bezichtigingen achter de rug. 4 bezichtigingen.
We hebben 2 biedingen ontvangen en het hoogste bod geaccepteerd waar we tevreden mee mogen zijn. Nu wachten tot ze de financiering rond hebben dan kunnen we echt ontspannen.
We hebben 2 biedingen ontvangen en het hoogste bod geaccepteerd waar we tevreden mee mogen zijn. Nu wachten tot ze de financiering rond hebben dan kunnen we echt ontspannen.
[ Voor 15% gewijzigd door JDdeV1992 op 14-09-2026 17:22 ]
DaaromDenman schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:03:
[...]
Tja, dat inderdaad. Al helemaal als je dit soort nieuwsberichten meeneemt:
https://www.nu.nl/algemee...at-niet-meer-bestaat.html
Bovendien, het is niet verplicht om 'm te gebruiken als ie in je huis zit
Heb ze gelijk laten plaatsen toen we een jaar geleden hier gingen wonen
We krijgen al sinds vorige week steeds afzeggingen en mensen die niet op komen dagen. Dit is de laatste bezichtigingsdag, dus ik vind het wel spannend om te weten hoeveel bezichtigingen we precies mee eindigende Peer schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:55:
Niet heel spectaculair lijkt me?
Wordt ook aangegeven waarom mensen afzeggen? Ik neem aan dat jullie makelaar daar bij een afzegging wel naar vraagt. Dat kan een goede manier zijn om na te gaan of er iets aan de presentatie schort, of dat er aan de woning zelf zaken minder aanspreken.ducoquelicot schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:41:
[...]
We krijgen al sinds vorige week steeds afzeggingen en mensen die niet op komen dagen. Dit is de laatste bezichtigingsdag, dus ik vind het wel spannend om te weten hoeveel bezichtigingen we precies mee eindigenElke potentiële koper is mooi meegenomen.
Simpelweg dat mensen geen interesse meer hebben, dus daar is niet zo heel veel uit te halen helaas. En één keer dat de woning toch niet aansloot bij hun woonwensen. Ze vragen er wel naar inderdaad.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:49:
[...]
Wordt ook aangegeven waarom mensen afzeggen? Ik neem aan dat jullie makelaar daar bij een afzegging wel naar vraagt. Dat kan een goede manier zijn om na te gaan of er iets aan de presentatie schort, of dat er aan de woning zelf zaken minder aanspreken.
[ Voor 6% gewijzigd door ducoquelicot op 15-09-2026 13:49 ]
Jammer dat er geen duidelijke redenen zijn. Ook wel raar, eigenlijk, dat ze dan in eerste instantie wél dachten dat de woning bij ze zou passen, maar later daar alsnog op terugkomen.ducoquelicot schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:44:
[...]
Simpelweg dat mensen geen interesse meer hebben, dus daar is niet zo heel veel uit te halen helaas. En één keer dat de woning toch niet aansloot bij hun woonwensen. Ze vragen er wel naar inderdaad.
Vooral dat ze daar op terugkomen voordat ze bezichtigd hebbenRubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:58:
[...]
Jammer dat er geen duidelijke redenen zijn. Ook wel raar, eigenlijk, dat ze dan in eerste instantie wél dachten dat de woning bij ze zou passen, maar later daar alsnog op terugkomen.
Ik neem aan dat de mensen nadat ze een afspraak maken toegang krijgen tot een Move dossier? Wellicht staan daar stukken in die ze niet aanspreken of niet overeenkomen met de advertentie.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:58:
[...]
Jammer dat er geen duidelijke redenen zijn. Ook wel raar, eigenlijk, dat ze dan in eerste instantie wél dachten dat de woning bij ze zou passen, maar later daar alsnog op terugkomen.
Zo kwam ik er bij een woning achter dat er een kwaaitaalvloer in zat met betonrot, leuk dat er nog 3 jaar garantie op de herstel zat maar betekende dat de hele benedenverdiepingsvloer eruit moest om het goed op te lossen...
Zou kunnen, maar ik zou niet zo goed weten wat. VVE is goed op orde, we hebben genoeg reserves in kas, DMJOP uit 2025 en de belangrijkste verduurzamingsmaatregelen voor het pand al uitgevoerd. Staan de komende drie jaar geen grote uitgaven op de agenda, maar de VVE spaart naar behoren. CV-ketel is dit jaar nog vernieuwd.Riesie84 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:17:
[...]
Ik neem aan dat de mensen nadat ze een afspraak maken toegang krijgen tot een Move dossier? Wellicht staan daar stukken in die ze niet aanspreken of niet overeenkomen met de advertentie.
Zo kwam ik er bij een woning achter dat er een kwaaitaalvloer in zat met betonrot, leuk dat er nog 3 jaar garantie op de herstel zat maar betekende dat de hele benedenverdiepingsvloer eruit moest om het goed op te lossen...
Er is redelijk wat aanbod dus als ze een woning zien die ze beter/mooier vinden dan wordt die bezichtigd en de andere afgezegd.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:58:
[...]
Ik heb een geïnteresseerde gehad voor mijn woning die een bezichtiging heeft gepland, afgezegd, nog een keer gepland en nog een keer afgezegd. Zoek er niet teveel achter.
Je kunt wel een woning zien die beter/mooier is, maar dat betekent niet dat je die woning ook kunt krijgen, als daar meerdere geïnteresseerden voor zijn. Ik zou als woningzoeker nooit op 1 paard willen wedden, maar ook dan toch meerdere woningen willen bekijken.grimselman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:06:
[...]
Er is redelijk wat aanbod dus als ze een woning zien die ze beter/mooier vinden dan wordt die bezichtigd en de andere afgezegd.
Vandaag eerste 6 bezichtigingen gehad. Makelaar was heel positief, 5 keer ook gevraagd naar een prijsindicatie en verwachtingen van ons als verkopers.
Het Move-dossier bleek ook niet helemaal te kloppen want er staan nu 20 bezichtigingen gepland t/m maandag en er staan 9 stellen op de wachtlijst.
Ze konden ze ivm makelaarscapaciteit niet allemaal inplannen helaas. Maar ik denk dat 20 bezichtigingen voldoende zou moeten zijn voor een goed bod. Anders kan de wachtlijst nog worden aangebroken.
De markt voor ons specifiek soort huis lijkt dus nog best booming.
Het Move-dossier bleek ook niet helemaal te kloppen want er staan nu 20 bezichtigingen gepland t/m maandag en er staan 9 stellen op de wachtlijst.
Ze konden ze ivm makelaarscapaciteit niet allemaal inplannen helaas. Maar ik denk dat 20 bezichtigingen voldoende zou moeten zijn voor een goed bod. Anders kan de wachtlijst nog worden aangebroken.
De markt voor ons specifiek soort huis lijkt dus nog best booming.
Nou van dat soort scores kunnen wij alleen maar dromen 😅. Ons huis staat nu net 2 weken te koop, en tot nu toe staat er 1 bezichtiging geplanned.. wel 20x opgeslagen op funda, maar daar verkoop je uiteindelijk niets mee 😋. Geen idee waar het aan ligt eigenlijk, zo'n raar huis hebben wij ook weer niet vind ik zelf, en gewoon marktconform qua prijs, als ik kijk naar wat er hier in de buurt is verkocht de laatste periode.
Nouja, misschien wil ik wel te snel 😇
Als je huis zelf en de prijs vergelijkbaar zijn met huizen die meer belangstelling hebben, dan kan het zijn dat de presentatie minder goed is._Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:23:
Nou van dat soort scores kunnen wij alleen maar dromen 😅. Ons huis staat nu net 2 weken te koop, en tot nu toe staat er 1 bezichtiging geplanned.. wel 20x opgeslagen op funda, maar daar verkoop je uiteindelijk niets mee 😋. Geen idee waar het aan ligt eigenlijk, zo'n raar huis hebben wij ook weer niet vind ik zelf, en gewoon marktconform qua prijs, als ik kijk naar wat er hier in de buurt is verkocht de laatste periode.
eens, maar daar betalen we de makelaar flink geld voor denk ik dan. Lijkt me niet de bedoeling dat ik ook nog zelf de presentatie moet verzorgen toch? 😅 En daarnaast staat het nu eenmaal al op funda, het kan ook vreemd overkomen als er ineens andere foto's of teksten staan. Of is dat 'normaal'?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:32:
[...]
Als je huis zelf en de prijs vergelijkbaar zijn met huizen die meer belangstelling hebben, dan kan het zijn dat de presentatie minder goed is.
[ Voor 14% gewijzigd door _Hades_ op 15-09-2026 19:34 ]
Er komen elke dag nieuwe zoekende mensen op funda, dus als er echt iets niet naar wens is met de presentatie, zou ik dat wel aanpassen. Zeker als je de indruk hebt dat de eerste foto niet de beste is en mogelijk mensen meteen afstoot, kan het wel verstandig zijn om te wisselen. Dat geldt ook voor de tekst. Hoef je niet zelf te doen, maar je kunt er de makelaar wel om vragen. Heel bijzonder is dat niet, komt vaker voor._Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:32:
[...]
eens, maar daar betalen we de makelaar flink geld voor denk ik dan. Lijkt me niet de bedoeling dat ik ook nog zelf de presentatie moet verzorgen toch? 😅 En daarnaast staat het nu eenmaal al op funda, het kan ook vreemd overkomen als er ineens andere foto's of teksten staan. Of is dat 'normaal'?
Je gaat niet te snel. De meeste bezichtigingen worden binnen een paar dagen na live gaan gemaakt. Als dit het resultaat is na 2 weken is er iets mis of zit je in een regio waar het inmiddels wat trager wat gaat of je zit in een hoge categorie_Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:23:
hmm ja dat is ook wel zo. Ik zal de makelaar eens vragen er naar te kijken als t met deze kijker niets word. En binnenkort is het ook open huizendag, dus het is wellicht nog wel een goed idee om daar aan mee te doen om de mensen die twijfelen toch wat laagdrempeliger nog over de vloer te krijgen.
Natuurlijk is dat het werk van de makelaar. Maar tegelijk is het jouw huis. Dus mag je best kritisch zijn over de presentatie. Als daar dingen in staan waar je over twijfelt, of foto's die niet echt representatief zijn, dan kun je daar zeker wat van zeggen._Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:32:
[...]
eens, maar daar betalen we de makelaar flink geld voor denk ik dan. Lijkt me niet de bedoeling dat ik ook nog zelf de presentatie moet verzorgen toch? 😅 En daarnaast staat het nu eenmaal al op funda, het kan ook vreemd overkomen als er ineens andere foto's of teksten staan. Of is dat 'normaal'?
Wat ik heb begrepen is dat startersegment (tot 300-400k) en hoge segment (zeg alles boven 700k) momenteel nog goed gaan._Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:23:
Het is vooral middensegment die momenteel wat trager en rustiger is.
We zijn ons gekke pand aan het verkopen (winkelpand met bewoning boven) - en we hebben een koper gevonden boven verwachting, voor een nette prijs. Dit is een pand in de hoofdwinkelstraat, "bouwjaar 1910 of eerder").
Met de nieuwe regels per april zijn we verplicht een funderings-risico analyse uit te laten voeren -> quickscan gedaan, en surprise surprise - een E-score. Want grote scheur aan de buitenmuur, en volgens het "model" betekent dat risico, en dus E-score. De quickscan staat verder vol met algemeenheden: "naar verwachting" en "op basis van publieke informatie". De beoordeling is gebaseerd op het feit dat dit een KCAF risicogebied is, en dat het huis op palen zou staan. Ik geloof dit niet, en heb bij ons lokale stadsarchief gevraagd om funderings/bouwtekeningen van dit huis - dus die zijn al onderweg.
Waar ik een beetje aan het puzzelen ben nu is het vervolg. De makelaar geeft aan: "ja boek maar vast een fase 1 onderzoek want die ga je nodig hebben" - echter zijn die kosten tussen de 1700-3000 euro (ik kan nog wel wat subsidie krijgen omdat rijksmonument). Volgens mij werkt het zo dat het funderingslabel onderdeel is van de taxatie van de taxateur van de kopers, wat weer input is voor de hypotheekverstrekker van de kopers. Dat zou het treintje moeten zijn, toch? Deze kopers hebben een financieringsvoorbehoud ter waarde van de helft van de verkoopprijs.
Waar ik mee worstel, en waar ik meningen over zoek:
- Kan ik niet gewoon de "vraag" afwachten van de kopers / taxateur om dit te regelen?
- Kan het zijn dat de bank hier iets minder over gaat zeuren omdat maar de helft van de waarde van het pand wordt geleend door de kopers, en dit dus helemaal niet nodig is?
- Ben ik verplicht dit bedrag helemaal zelf te betalen of komt het ook voor dat zo'n onderzoek gesplitst wordt qua kosten?
Mijn eerste plan is om met de tekeningen van het lokale stadsarchief (als blijkt dat de boel niet op palen staat maar gewoon beton / zand) of ik die quickscan niet naar een C kan krijgen. als dat allemaal niet zo blijkt te zien, dan het plan hierboven. Als blijkt dat ik zelf een volledig fase 1 funderingsonderzoek moet laten doen, dan doe ik dat, maar om proactief zoveel geld uit te geven gaat me veel te ver.
Ideeën ?
Met de nieuwe regels per april zijn we verplicht een funderings-risico analyse uit te laten voeren -> quickscan gedaan, en surprise surprise - een E-score. Want grote scheur aan de buitenmuur, en volgens het "model" betekent dat risico, en dus E-score. De quickscan staat verder vol met algemeenheden: "naar verwachting" en "op basis van publieke informatie". De beoordeling is gebaseerd op het feit dat dit een KCAF risicogebied is, en dat het huis op palen zou staan. Ik geloof dit niet, en heb bij ons lokale stadsarchief gevraagd om funderings/bouwtekeningen van dit huis - dus die zijn al onderweg.
Waar ik een beetje aan het puzzelen ben nu is het vervolg. De makelaar geeft aan: "ja boek maar vast een fase 1 onderzoek want die ga je nodig hebben" - echter zijn die kosten tussen de 1700-3000 euro (ik kan nog wel wat subsidie krijgen omdat rijksmonument). Volgens mij werkt het zo dat het funderingslabel onderdeel is van de taxatie van de taxateur van de kopers, wat weer input is voor de hypotheekverstrekker van de kopers. Dat zou het treintje moeten zijn, toch? Deze kopers hebben een financieringsvoorbehoud ter waarde van de helft van de verkoopprijs.
- Kan ik niet gewoon de "vraag" afwachten van de kopers / taxateur om dit te regelen?
- Kan het zijn dat de bank hier iets minder over gaat zeuren omdat maar de helft van de waarde van het pand wordt geleend door de kopers, en dit dus helemaal niet nodig is?
- Ben ik verplicht dit bedrag helemaal zelf te betalen of komt het ook voor dat zo'n onderzoek gesplitst wordt qua kosten?
Mijn eerste plan is om met de tekeningen van het lokale stadsarchief (als blijkt dat de boel niet op palen staat maar gewoon beton / zand) of ik die quickscan niet naar een C kan krijgen. als dat allemaal niet zo blijkt te zien, dan het plan hierboven. Als blijkt dat ik zelf een volledig fase 1 funderingsonderzoek moet laten doen, dan doe ik dat, maar om proactief zoveel geld uit te geven gaat me veel te ver.
Ideeën ?
Eerste bod is hier binnen na de eerste bezichtigingen gister!
We zouden eigenlijk een ‘Amsterdams biedsysteem’ hanteren maar de makelaar adviseert nu toch te gaan werken met een deadline. Daar gaan we nog even over nadenken.
We zouden eigenlijk een ‘Amsterdams biedsysteem’ hanteren maar de makelaar adviseert nu toch te gaan werken met een deadline. Daar gaan we nog even over nadenken.
NoepZor schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:27:
Wij hebben ook een andere woning aangekocht eind juni en gaan over enkele weken, als de vakantie voorbij is, de markt op met onze huidige woning. Het betreft een tussenwoning in omgeving Twente jaren '70 bouw, helemaal nageisoleerd, kunststof kozijnen met tripleglas, badkamer / keuken uit 2015, airco, zonnepanelen. Je kunt er in principe gewoon in wonen. We hebben ook een mooi A++ energielabel gekregen.
Nu heeft de makelaar ons geadviseerd om enkele dagen voor de beoogde kijkdagen de markt op te gaan (Funda/zoekersbestand), zodat mensen snel kunnen kijken. De bezichtigingen laten we doen als wij op vakantie zijn, scheelt met kinderen wel wat opruim- en schoonmaakwerkIs dit online brengen enkele dagen van tevoren inderdaad de beste strategie voor een woning uit deze categorie? De indicatieve vraagprijs is 340K en we hopen er uiteraard wat meer voor te krijgen. Is dit segment nog steeds erg in trek bij de kopers anno 2026? Op onze nieuwe woning (prijsklasse 550-600K) waren enkele kijkers al vooraf afgehaakt en hebben wij als enige een bod gedaan. Daar zat wel meer tijd tussen online en bezichtigen.
Members only:
Inloggen
De wijzen komen uit het Oosten!
Geen ideeën, maar was toevallig op Radar van de week: https://radar.avrotros.nl/artikel/funderingsonderzoeken-bieden-schijnzekerheid-met-risico-op-hoge-kosten-62973las3r schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:22:
We zijn ons gekke pand aan het verkopen (winkelpand met bewoning boven) - en we hebben een koper gevonden boven verwachting, voor een nette prijs. Dit is een pand in de hoofdwinkelstraat, "bouwjaar 1910 of eerder").
Ideeën ?
@las3r Ik ben hier niet bekend mee maar waarom zou jij dit onderzoek moeten laten uitvoeren wanneer je al kopers hebt? Hebben ze een voorbehoud van onderzoek meegenomen in hun bod?
Als het door dat label E nodig is voor de taxatie/financiering zou je denken dat het aan hen is. Ze wisten vooraf dat er een E funderingslabel was toch?
Als het door dat label E nodig is voor de taxatie/financiering zou je denken dat het aan hen is. Ze wisten vooraf dat er een E funderingslabel was toch?
Dank! Dat is weer interessant.jagroep schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]
Geen ideeën, maar was toevallig op Radar van de week: https://radar.avrotros.nl/artikel/funderingsonderzoeken-bieden-schijnzekerheid-met-risico-op-hoge-kosten-62973
Ik ben het met je eens, en vraag me ook af waarom dit aan mij is. Dit zou namelijk een non-issue zijn voor iemand die geen hypotheek nodig heeft. M'n makelaar geeft aan "regel het maar gewoon, want je hebt het toch nodig, de bank gaat er toch om vragen" - maar ik vind het maar gek dat ik dat moet regelen.Louislouislouis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:13:
@las3r Ik ben hier niet bekend mee maar waarom zou jij dit onderzoek moeten laten uitvoeren wanneer je al kopers hebt? Hebben ze een voorbehoud van onderzoek meegenomen in hun bod?
Helaas, geen biedingen gekregen. We hebben afgesproken met de makelaar dat we in ieder geval tot eind volgende week nog online blijven staan, ze gaan ook nog een push doen op hun socials, om te zien of dat iets oplevert.
Voor mezelf wel besloten dat als er tegen die tijd geen extra bezichtigingen meer gepland zijn, het mij verstandiger lijkt om een paar weken van Funda af te gaan, in plaats van eindeloos online te blijven staan. Makelaar gaf aan dat ze dat normaal gesproken pas na 6-8 weken overwegen, maar dat leek mij een beetje lang.
Voor mezelf wel besloten dat als er tegen die tijd geen extra bezichtigingen meer gepland zijn, het mij verstandiger lijkt om een paar weken van Funda af te gaan, in plaats van eindeloos online te blijven staan. Makelaar gaf aan dat ze dat normaal gesproken pas na 6-8 weken overwegen, maar dat leek mij een beetje lang.
Sinds vandaag staan de foto's, plattegronden en het energielabel op move. De foto's zien er erg goed uit. Zou zo weer in mijn huis willen wonen (als ik een starter was geweest). Het energielabel en aantal m2 vallen hoger uit dan verwacht. A+ i.p.v. B.
Morgen komt de makelaar langs en dan gaat hij op Funda. Vind het spannend, maar heb door de meevallers zin in de komende tijd.
Morgen komt de makelaar langs en dan gaat hij op Funda. Vind het spannend, maar heb door de meevallers zin in de komende tijd.
Members only:
Inloggen
[ Voor 24% gewijzigd door Ruben0s op 17-09-2026 18:21 ]
Op 3 oktober is de open huizen dag, dat is nog wel een interessante om aan mee te doen. Komen vaak veel bezoekers op af die de woning anders niet gezien zouden hebben.ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:42:
Helaas, geen biedingen gekregen. We hebben afgesproken met de makelaar dat we in ieder geval tot eind volgende week nog online blijven staan, ze gaan ook nog een push doen op hun socials, om te zien of dat iets oplevert.
100% mee eens, wij hadden de airco als tussen oplossing geinstalleerd om te verwarmen,om uiteindelijk de stadsverwarming af te sluiten en een lucht/water wp te plaatsen voor de vloerverwarming.The Wizard schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Uiteindelijk vonden wij de airco dermate comfortabel dat die lucht/water wp er nooit is gekomen. De stadsverwarming is wel afgesloten en de vloerverwarming doet het ook niet meer. Dat zegt genoeg denk ik zo
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier ook niet na 4 weken online.ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:42:
Met onze makelaar afgesproken ons huis voor een verlaagde prijs opnieuw op Funda te zetten (4,35 ton), we mogen dan ook nieuwe foto's er extra bij zetten en we gaan mee doen met de NVM Open Huizen dag.
Als dat geen extra bezichtigingen oplevert weet ik ook niet wat we nog moeten doen...
bij ons al > 5 bezichtigingen en sommigen 2 x maar nul biedingen. Woning staat al weken te koop. >750.000 segment.
[ Voor 8% gewijzigd door Denizli op 17-09-2026 22:16 ]
De vraag (in dit topic) is niet of het voor jou werkt maar wat de ervaring is bij het verkopen van een dergelijke woning.revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:55:
Uiteindelijk vonden wij de airco dermate comfortabel dat die lucht/water wp er nooit is gekomen. De stadsverwarming is wel afgesloten en de vloerverwarming doet het ook niet meer. Dat zegt genoeg denk ik zo.
Misschien dat we het dan ook nog wel een weekje extra erop laten staan om te zien of we met de Open Huizendag nog bezichtigingen krijgen. Maar dat zal ik dan nog wel even bespreken met de makelaar tzt.kegeltje26 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:27:
[...]
Hier ook niet na 4 weken online.
Met onze makelaar afgesproken ons huis voor een verlaagde prijs opnieuw op Funda te zetten (4,35 ton), we mogen dan ook nieuwe foto's er extra bij zetten en we gaan mee doen met de NVM Open Huizen dag.
Als dat geen extra bezichtigingen oplevert weet ik ook niet wat we nog moeten doen...
Er is voor zover ik kan zien niets mis met ons huis, ik heb ook niets in die hoedanigheid van de makelaar teruggekregen. Dus ik zit in hetzelfde als jij: weet niet zo goed wat we verder nog zouden kunnen doen.
Wij gaan maandag met de makelaar de strategie bespreken. Dan ruim 4 weken online met maar 1 bezichtiging. Vorige keer had de makelaar geen idee waarom het niet liep. Dat zal nu niet anders zijn denk ik. Weet daarom ook niet of een verlaging van de vraagprijs wel gaat werken. Ben me daarom maar aan het verdiepen in dubbele woonlasten en een woning tijdelijk verhuren en daar worden we bepaald niet vrolijk van.ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
[...]
Misschien dat we het dan ook nog wel een weekje extra erop laten staan om te zien of we met de Open Huizendag nog bezichtigingen krijgen. Maar dat zal ik dan nog wel even bespreken met de makelaar tzt.
Er is voor zover ik kan zien niets mis met ons huis, ik heb ook niets in die hoedanigheid van de makelaar teruggekregen. Dus ik zit in hetzelfde als jij: weet niet zo goed wat we verder nog zouden kunnen doen.
Al vaker aangegeven laatste 2 weken, hier in de regio
Ter illustratie: 100 huizen te koop in ons dorp, 29 in enigzins hetzelfde segment en 7 in onze wijk.
Members only:
lijkt de stroom met gegadigden ook op te drogen. Max 2 bezichtigingen op een middenwoning die vorig jaar nog 15 kijkers trok is niet ongewoon blijkbaar.
Inloggen
Ter illustratie: 100 huizen te koop in ons dorp, 29 in enigzins hetzelfde segment en 7 in onze wijk.
😀😀😀
Andere foto's kan soms helpen, maar dat is vooral bij ons omdat de door de VVE georganiseerde renovatie richting einde loopt en we zichtbaar verbetering zien. We hopen dat potentiële kopers daar ook meer door worden aan getrokken.Vak127 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:10:
[...]
Wij gaan maandag met de makelaar de strategie bespreken. Dan ruim 4 weken online met maar 1 bezichtiging. Vorige keer had de makelaar geen idee waarom het niet liep. Dat zal nu niet anders zijn denk ik. Weet daarom ook niet of een verlaging van de vraagprijs wel gaat werken. Ben me daarom maar aan het verdiepen in dubbele woonlasten en een woning tijdelijk verhuren en daar worden we bepaald niet vrolijk van.
Indien jullie in de tussentijd ook wat hebben veranderd kan het winst opleveren. Ook als jullie inmiddels het te verkopen huis hebben verlaten, dan kan soms foto's van een opgeruimd leeg huis meer doen dan dat er tegen een bepaalde inrichting wordt aangekeken die een uitgesproken interieur smaak weer geeft die niet de populaire smaak (lees: VTWonen/Kopen of slopen smaak) is.
Jullie ook succes!
Geduld hebben. Ik heb drie keer een huis verkocht.ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
[...]
Eerste huis, 1995: 25 bezichtigingen, biedingstermijn aangeboden na eerste dag, 10% boven vraagprijs verkocht.
Tweede huis, 1999: 5 bezichtingen, na drie maanden voor vraagprijs verkocht
Derde huis: 2006: 7 bezichtigingen, na zeven weken verkocht voor iets boven de vraagprijs
Mijn conclusie: in een oververhitte markt gaat het snel en ver boven de vraagprijs. Op andere momenten duurt het langer en kom je op de vraagprijs uit, ook als het al 7-12 weken te koop staat. Vandaar het geduld. Tenzij je haast hebt en snel moet verkopen, dan moet je echt zakken met de prijs.
Sprak toevallig vandaag weer iemand met een andere ervaring. Paar jaar geleden huis te koop voor 4 ton (de taxatiewaarde), 16 bezichtigingen maar geen bod. Van funda af, vraagprijs naar 375, verkocht voor 435.Toke_gt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
[...]
Geduld hebben. Ik heb drie keer een huis verkocht.
Eerste huis, 1995: 25 bezichtigingen, biedingstermijn aangeboden na eerste dag, 10% boven vraagprijs verkocht.
Tweede huis, 1999: 5 bezichtingen, na drie maanden voor vraagprijs verkocht
Derde huis: 2006: 7 bezichtigingen, na zeven weken verkocht voor iets boven de vraagprijs
Mijn conclusie: in een oververhitte markt gaat het snel en ver boven de vraagprijs. Op andere momenten duurt het langer en kom je op de vraagprijs uit, ook als het al 7-12 weken te koop staat. Vandaar het geduld. Tenzij je haast hebt en snel moet verkopen, dan moet je echt zakken met de prijs.
Er is niet één tactiek die werkt.
Volgens mij is overbieden als "norm" echt pas iets vanaf 2020. En zelfs dan is het geen gegeven, maar afhankelijk van markt en sentiment. Voor die tijd werden, voor wat ik kan terugvinden, meer huizen onder dan boven de vraagprijs verkocht. En dat is ook mijn ervaring van huizen kopen/verkopen (familie, vrienden) in die periode voor 2020.Toke_gt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
[...]
Wij hebben onze woning 2 jaar terug ook onder de vraagprijs gekocht.
Vanaf gisteravond staat mijn woning op Funda. Val onder de nieuwe advertentiestructuur bij Funda en kon zelf betalen (dit was voordeliger i.v.m. gratis upgrade).
Makelaar gaf aan dat de prijzen voor plaatsen op Funda flink verhoogd zijn. Je krijgt tot 31 december een "gratis" upgrade van je pakket.
Makelaar stond hier niet achter en gaf ook aan dat makelaars een gedeelte van plaatsingskosten "terug krijgen" in de vorm van een cashback. Hij zou dit gedeelte teruggeven aan mij.
Wordt hoogtijd dat Funda wat meer concurrentie krijgt.
Makelaar gaf aan dat de prijzen voor plaatsen op Funda flink verhoogd zijn. Je krijgt tot 31 december een "gratis" upgrade van je pakket.
Makelaar stond hier niet achter en gaf ook aan dat makelaars een gedeelte van plaatsingskosten "terug krijgen" in de vorm van een cashback. Hij zou dit gedeelte teruggeven aan mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 19-09-2026 08:52 ]
Wordt hoog tijd dat Funda van een onafhankelijk orgaan wordt i.p.v. de NVM.Ruben0s schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:51:
[...]
Concurrentie klinkt leuk maar dan moeten kopers straks op 3 verschillende sites gaan kijken, en moet een verkoper dan maar een keus maken uit die 3 of juist 3x aftikken om op alle websites zichtbaar te zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 19-09-2026 09:13 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Is met auto's niet anders toch. Waarom zou het daar wel kunnen en met huizen niet.Harrie_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:13:
[...]
Wordt hoog tijd dat Funda van een onafhankelijk orgaan wordt i.p.v. de NVM.
Concurrentie klinkt leuk maar dan moeten kopers straks op 3 verschillende sites gaan kijken, en moet een verkoper dan maar een keus maken uit die 3 of juist 3x aftikken om op alle websites zichtbaar te zijn?
Onze 1e woning is in mei 2018 boven de vraagprijs verkocht. In die regio was dat toen al wel de norm. We dachten toen ook (na 4 jaar prijsstijging) dat we op de absolute top van de markt verkochten hahaVidaR-9 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:19:
[...]
Volgens mij is overbieden als "norm" echt pas iets vanaf 2020. En zelfs dan is het geen gegeven, maar afhankelijk van markt en sentiment. Voor die tijd werden, voor wat ik kan terugvinden, meer huizen onder dan boven de vraagprijs verkocht. En dat is ook mijn ervaring van huizen kopen/verkopen (familie, vrienden) in die periode voor 2020.
Wij hebben onze woning 2 jaar terug ook onder de vraagprijs gekocht.
Uiteraard zijn er huizen boven de vraagprijs verkocht. En zal het zeker ook per regio, segment, etc verschillen.Sport_Life schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:26:
[...]
Onze 1e woning is in mei 2018 boven de vraagprijs verkocht. In die regio was dat toen al wel de norm. We dachten toen ook (na 4 jaar prijsstijging) dat we op de absolute top van de markt verkochten haha.
Ik deed mijn uitspraak op basis van: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2022/spanning-op-de-koopwoningmarkt-2021/indicator-ratio-transactieprijs-vraagprijs
Dat klopt, er leiden vele wegen naar Rome, maar overhaast zakken is meestal geen garantie voor succes. En de markt (en vooral rente) is nu echt wel anders dan een paar jaar geleden.ducoquelicot schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 00:24:
[...]
Sprak toevallig vandaag weer iemand met een andere ervaring. Paar jaar geleden huis te koop voor 4 ton (de taxatiewaarde), 16 bezichtigingen maar geen bod. Van funda af, vraagprijs naar 375, verkocht voor 435.
Er is niet één tactiek die werkt.
Als ik bovenstaande verhalen zo lees, is er geen peil op te trekken. Kennis heeft net woning verkocht:
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door MisterMailman op 19-09-2026 15:29 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Te vroeg zakken geeft inderdaad bij potentiële kopers het idee dat je er snel vanaf moet. En misschien zelfs wat wanhopig bent. Dan zullen ze ook eerder denken dat ze ook niet echt een concurrerend bod hoeven te doen.Toke_gt schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:15:
[...]
Dat klopt, er leiden vele wegen naar Rome, maar overhaast zakken is meestal geen garantie voor succes.
Ik kom uit de betreffende dorp en afhankelijk van buurt het is het zo weg.MisterMailman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:26:
Als ik bovenstaande verhalen zo lees, is er geen peil op te trekken. Kennis heeft net woning verkocht:
***members only***
Met dat bedrag zitten ze zowat aan de onderkant van de rijtjeswoningen qua prijzen.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.