Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat je je daar nogal in vergist. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling van een huis maken en gaan puur af op de foto's. En dan wordt een nette kamer al snel een ruime kamer, terwijl een rommelige kamer dan snel als kleine kamer gezien wordt. Uiteindelijk begint bijna iedereen op Funda, en dan zijn de foto's de eerste en enige indruk waarop mensen een keuze maken.
En ik denk dan weer dat jij je daar nogal in vergist ;)

In een kopersmarkt waar je de keus hebt wel,

In de huidige verkopersmarkt geloof ik niet dat mensen wat snoeren zien op een foto en dan maar niet een bezichtiging gaan doen (want er zijn toch zoveel andere woningen beschikbaar)

Het is dat ik op dit moment mijn huis niet ga verkopen, maar anders zou ik er echt het minimale aan effort in stoppen. (Nu krijg ik dan ook maandelijks wel weer een briefje met een hele levensloop in de bus of ik aub contact wil opnemen mocht ik van plan zijn om mijn huis te verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
FSSF schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:35:
[...]

Leuk allemaal voor de verkoop van dure fancy appartementen. In de categorie tot 500k is al het geneuzel over de kleur kussentjes en het verbergen van snoeren weinig relevant. Maar ieder moet natuurlijk doen waar die zichzelf goed bij voelt.
Niks fancy aan bij mij. Vraagprijs minder dan 350k.
Makelaar zei over kleuren: de meubels kopen ze niet. Het is The Vibe. Als ze 10k meer bieden voor gebakken lucht, hou ik ze niet tegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:57:
als je als koper die echt wil daar niet doorheen kan kijken sta je al op 5-0 achter en blijf je klagen dat je steeds geen goede woning kan vinden en als je die dan vindt achter het net vist :)
Als je 5 potentiële kopers hebt die er niet doorheen kunnen kijken sta je ook 5-0 achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Chaki schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:09:
[...]

Als je 5 potentiële kopers hebt die er niet doorheen kunnen kijken sta je ook 5-0 achter.
Maar dat gebeurt gewoon niet in de huidige verkopersmarkt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:29:
[...]
Uiteindelijk is het heel simpel, als b.v. 10% van de potentiele kopers afhaken heb je ook 10% kans dat daar het winnend bod tussen had gezeten. En een uurtje werk om het netjes te laten lijken weegt al heel snel op tegen een paar duizend extra. En dat geldt net zo goed in de huidige markt.

Een oom van mij doet auto's schoonmaken, en er wordt precies hetzelfde gezegd over auto's. Maar uiteindelijk brengt elke garage in de buurt zijn auto's bij hem omdat ze de paar honderd euro van het schoonmaken er makkelijk uitkrijgen. En ook dan wordt de auto er echt niet beter van.

Mensen gaan nu eenmaal af op wat ze zien en ook al zul je je huis waarschijnlijk net zo snel verkopen als het er wat minder netjes uit ziet, zul je dat wel terug zien in de uiteindelijke verkoopprijs. En daar kun je op inspelen en makkelijk wat extra winst pakken, of het als onzin zien en die winst laten liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04
Oh, zit daar een maximum aan? Wist ik niet. Wil je delen bij welke bank? Of is dat bij elke bank? Ik ga het voor mezelf in ieder geval eens uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:48
Alicanto schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:17:
[...]

Oh, zit daar een maximum aan? Wist ik niet. Wil je delen bij welke bank? Of is dat bij elke bank? Ik ga het voor mezelf in ieder geval eens uitzoeken.
Dit gaat om
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauweregen
redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:57:
[...]

Uiteindelijk is het heel simpel, als b.v. 10% van de potentiele kopers afhaken heb je ook 10% kans dat daar het winnend bod tussen had gezeten. En een uurtje werk om het netjes te laten lijken weegt al heel snel op tegen een paar duizend extra. En dat geldt net zo goed in de huidige markt.

Een oom van mij doet auto's schoonmaken, en er wordt precies hetzelfde gezegd over auto's. Maar uiteindelijk brengt elke garage in de buurt zijn auto's bij hem omdat ze de paar honderd euro van het schoonmaken er makkelijk uitkrijgen. En ook dan wordt de auto er echt niet beter van.

Mensen gaan nu eenmaal af op wat ze zien en ook al zul je je huis waarschijnlijk net zo snel verkopen als het er wat minder netjes uit ziet, zul je dat wel terug zien in de uiteindelijke verkoopprijs. En daar kun je op inspelen en makkelijk wat extra winst pakken, of het als onzin zien en die winst laten liggen.
Precies, ik snap niet waarom je zo min mogelijk zou willen doen voor de verkoop van je huis? Ik vind het leuk om er zoveel mogelijk uit te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:32
Pat911 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:44:
[...]

Het is inderdaad een schande dat een bank probeert jouw centjes goed te beheren en fraude tegen te gaan.
Fijn dat we het eens zijn. :) Bij de Rabo zijn ze* waarschijnlijk gewoon wat vaker slachtoffer geworden van fraude en daarom kiezen ze veilige route.

Als je een rekening hebt bij de andere spelers kan je zonder hulp van de bankmedewerker hogere limieten instellen (50.000 bijvoorbeeld). Daar is het waarschijnlijk gewoon minder vaak misgegaan.

Ik vind het jammer, maar better safe than sorry.

*) klanten en/of medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:08:
[...]

Fijn dat we het eens zijn. :) Bij de Rabo zijn ze* waarschijnlijk gewoon wat vaker slachtoffer geworden van fraude en daarom kiezen ze veilige route.
Zal wel meevallen

Hebben alleen een paar keer boetes gehad voor het niet op orde hebben van de regeltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:29:
[...]

Toch is het een factor waar je invloed op hebt,de presentatie. Dus ik zou het echt zonde vinden om gewoon alles de boel te laten met het idee "ja het is een verkopersmarkt, succes allemaal!".

Je verkoopwaarde wordt echt bepaald door die ene koper die er echt zin in heeft, en dat kan echt zomaar iemand zijn die vooral op een eerste positieve indruk/look valt en niet op de kale specs. dus prima, dan doe jij lekker weinig aan je huis maar ik ga zelf prima de moeite nemen om even wat op te leuken en frisser te maken voor mogelijk groot resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:57:
[...]

Of het is precies de 10% van de mensen die altijd te laag bieden, omdat ze zich, zelfs bij een schoongemaakt huis zich toch niet echt er echt zien wonen....

En natuurlijk zal ik mijn huis bij verkoop een keer schoonmaken. Maar een verkoopstylist of andere vormen van verkoopinstrumenten komen er bij mij niet in, in de huidige verkopersmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
tcw82 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:08:
[...]

Fijn dat we het eens zijn. :)
Misschien interpreteerde ik je verkeerd, maar ik dacht niet dat we het eens waren 8)

Je opmerking : "Want...je zou toch zelf over je centjes kunnen beschikken." klonk mij nogal sarcastisch in de oren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:15

kaanmijo

Picobello B.V.

kaanmijo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:46:
[...]

Eerste bod is ondertussen binnen, 20k onder de vraagprijs -O- . Hopelijk komen er nog een paar betere binnen.
De biedingstermijn is ondertussen afgelopen. Op volgorde van binnenkomst:
Members only:
Close call tussen nummer 2 en 6, maar uiteindelijk toch gekozen voor nummer 2. Qua motivatie en voorwaarden waren ze vrijwel gelijk, dus dan kies je de hoogste :) Blij met het resultaat!

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 29-09-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]

***members only***

Close call tussen nummer 2 en 6, maar uiteindelijk toch gekozen voor nummer 2. Qua motivatie en voorwaarden waren ze vrijwel gelijk, dus dan kies je de hoogste :) Blij met het resultaat!
Qua motivatie? Kreeg je die info van de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Chaki schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]

Qua motivatie? Kreeg je die info van de makelaar?
In Move kun je een opmerking toevoegen bij een bod. Die hebben mensen gebruikt voor een korte motivatie/briefje. Die zie je in Move niet, maar de makelaar ziet die wel. Ik kreeg nadat de deadline verstreken was van de makelaar een overzicht met alle biedingen + eventuele opmerkingen uit Move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Luco schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:40:
[...]

Welke regio zit je? Mijn makelaar (Provinciele hoodstad) rekende 1,15% en 695 opstartkosten.
In een regio die doorgaans goedkoper is dan andere :p

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10 11:14
pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:41:
[...]

In een regio die doorgaans goedkoper is dan andere :p
Nou, de stad waar ik in verkocht heb is in die zin een dure stad in de regio. Woning uit 1894, 77m2, loopafstand van historisch stadscentrum, is voor meer dan 4 ton verkocht uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:41:
[...]

In Move kun je een opmerking toevoegen bij een bod. Die hebben mensen gebruikt voor een korte motivatie/briefje. Die zie je in Move niet, maar de makelaar ziet die wel. Ik kreeg nadat de deadline verstreken was van de makelaar een overzicht met alle biedingen + eventuele opmerkingen uit Move.
Ik kon de biedingen realtime zien in Move en de opmerkingen/motivatiebrieven, maar dat was er maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanziz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:55
kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]

***members only***

Mooi aantal biedingen! Waar stond hij voor te koop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Chanziz schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:52:
[...]

Mooi aantal biedingen! Waar stond hij voor te koop?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chanziz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:55
Mooi resultaat, gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauweregen
Wauw, gefeliciteerd! Inderdaad een mooi resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:59
Gefeliciteerd, mooi resultaat inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:54

Freakie1NL

Grote Baas

Pfff waarom is dit zo spannend? Super mooie woning aangekocht, daar erg blij mee. Al wat wij jaren zoeken. Nu moet onze huidige woning te koop, stiekem doet mij dit emotioneel meer dan ik van te voren had verwacht. Allemaal leuke herinneringen die wij achter gaan laten. En dan moet je tussen alle hectiek ook nog zelf een verkoop makelaar kiezen. Nog goede tips bij recente verkopen w.b.t weer wat rust voor je zelf te creëren?

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 01-10-2025 13:54 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:19
Freakie1NL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:41:
Pfff waarom is dit zo spannend? Super mooie woning aangekocht, daar erg blij mee. Al wat wij jaren zoeken. Nu moet onze huidige woning te koop, stiekem doet mij dit emotioneel meer dan ik van te voren had verwacht. Allemaal leuke herinneringen die wij achter gaan laten. En dan moet je tussen alle hectiek ook nog zelf een verkoop makelaar kiezen. Nog goede tips bij recente verkopen?
Even ter emotionele relativering: je laat een leeg huis achter en de herinneringen neem je mee in hoofd en hart.
De tips: kies een verkoopmakelaar uit de buurt die de markt, de huizen en ook potentiële kopers kent. Kies iemand met wie het klikt. Maak goede afspraken over wat je tijdens het proces wilt horen over aantal bezichtigingen, biedproces en momenten waarop je die info krijgt.
Je kunt gerust een aantal makelaars laten komen om een indruk te krijgen en een keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauweregen
Freakie1NL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:41:
Pfff waarom is dit zo spannend? Super mooie woning aangekocht, daar erg blij mee. Al wat wij jaren zoeken. Nu moet onze huidige woning te koop, stiekem doet mij dit emotioneel meer dan ik van te voren had verwacht. Allemaal leuke herinneringen die wij achter gaan laten. En dan moet je tussen alle hectiek ook nog zelf een verkoop makelaar kiezen. Nog goede tips bij recente verkopen w.b.t weer wat rust voor je zelf te creëren?
Herkenbaar! Ik zie ook opeens alle positieve dingen van ons huidige huis. De foto's zijn gemaakt, en zij waren ook zo enthousiast en vol lof over ons huis. Maar goed, voor ogen houden waarom je ook alweer wil verhuizen en wat de voordelen van het nieuwe huis zijn. Maar ik vind het ook lastiger dan gedacht.

Wat een stress en gedoe ook om alles fotoklaar te maken. Nu alles weer op zijn plaats leggen voor normaal gebruik, en dan voor de bezichtigingen weer opbergen. Echt een klus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

Blauweregen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Herkenbaar! Ik zie ook opeens alle positieve dingen van ons huidige huis. De foto's zijn gemaakt, en zij waren ook zo enthousiast en vol lof over ons huis. Maar goed, voor ogen houden waarom je ook alweer wil verhuizen en wat de voordelen van het nieuwe huis zijn. Maar ik vind het ook lastiger dan gedacht.

Wat een stress en gedoe ook om alles fotoklaar te maken. Nu alles weer op zijn plaats leggen voor normaal gebruik, en dan voor de bezichtigingen weer opbergen. Echt een klus.
Haha ja dat je bijna denkt, goh als we gewoon hadden opgeruimd en troep die we niet nodig hebben weggooien was het huis gewoon hartstikke leuk :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:15
Crazy D schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Haha ja dat je bijna denkt, goh als we gewoon hadden opgeruimd en troep die we niet nodig hebben weggooien was het huis gewoon hartstikke leuk :D
Zit nu drie weken in ons nieuwe huis en inderdaad die gedachtes hebben wij ook :9

Mis vooral mijn garage die ik voor de tijd vervloekt heb om dat er te veel troep in stond _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
[...]

Haha precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
bie100 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Zit nu drie weken in ons nieuwe huis en inderdaad die gedachtes hebben wij ook :9

Mis vooral mijn garage die ik voor de tijd vervloekt heb om dat er te veel troep in stond _O-
Na verhuizing lijkt het me helemaal balen als je dat gevoel houdt, ik had eigenlijk gehoopt dat het dan snel over zou zijn omdat je dan juist de voordelen ziet/ervaart van je nieuwe woning. Maar misschien heeft dat tijd nodig..

Het wachten is hier nu op het ontvangen van de foto's en plattegronden, hopelijk begin volgende week. Ben benieuwd hoe de foto's zijn uitgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Members only:

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
Toke_gt schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Even ter emotionele relativering: je laat een leeg huis achter en de herinneringen neem je mee in hoofd en hart.
De tips: kies een verkoopmakelaar uit de buurt die de markt, de huizen en ook potentiële kopers kent. Kies iemand met wie het klikt. Maak goede afspraken over wat je tijdens het proces wilt horen over aantal bezichtigingen, biedproces en momenten waarop je die info krijgt.
Je kunt gerust een aantal makelaars laten komen om een indruk te krijgen en een keuze te maken.
Persoonlijk zou ik daaraan toevoegen; kies een wat grotere partij uit.
Zelf heb ik het met een éénpitter gedaan waar ik wel een hele goede band mee had en hij was echt heel fijn en kundig.
Maar wat we wel miste, was het eigen netwerk/portefeuille om het zo maar te noemen.
En wat ik daarmee bedoel is andere potentiele (ver)kopers in beheer waar ze snel een 1 op 1 mee konden organiseren.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:15
Blauweregen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Na verhuizing lijkt het me helemaal balen als je dat gevoel houdt, ik had eigenlijk gehoopt dat het dan snel over zou zijn omdat je dan juist de voordelen ziet/ervaart van je nieuwe woning. Maar misschien heeft dat tijd nodig..
Denk dat het ook komt omdat de overdracht nog niet geweest is van mijn oude woning dat is over drie weken dus kom er nog regelmatig

Mijn hond is ook nog zo ziek als de pest ook door de verhuizing denk ik eet en drink bijna niet sinds we hier wonen speelt allemaal mee

Maar goed we kunnen niet meer terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 04:16
Blauweregen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:22:
[...]
Mijn vriendin was er ook een best bezorgd over of ze haar oude huis (eerste koopwoning, kindje gekregen, etc) niet heel erg ging missen en of het nieuwe huis wel als thuis zou gaan voelen. Nou dat thuis voelen was na 1 dag al het geval, ze heeft na de verhuizing geen moment “heimwee” gehad.

Dus niet te druk om maken @Freakie1NL

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 15:53
Blauweregen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Wij zitten ook precies in deze stress en drukte. Op zich verkopen we een huis in een oververhitte markt en een populair segment. Maar het is ook een beetje een raar huisje, dus we moeten echt de goede kanten eruit laten springen om de juiste koophonger aan te wakkeren. Dus nu zijn we allerlei klusjes aan het doen die we natuurlijk ook in de afgelopen 10 jaar al hadden kunnen of moeten doen 8)7
Voor m'n gevoel is dit meer werk en stress dan het uiteindelijke verhuizen. Maar daar denk ik misschien heel anders over als dat eenmaal zo ver is.

We vinden een aantal aspecten enorm leuk aan ons huidige huis, maar we weten ook heel goed waarom we iets anders gekocht hebben. Als we een huis zouden willen met alles wat we fantastisch vinden aan ons huidige huis + alles wat we missen, dan kom je al snel richting de miljoen uit of er overheen. Dat vinden we te gortig dus ergens moeten compromissen gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
Lapa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Wij zitten ook precies in deze stress en drukte. Op zich verkopen we een huis in een oververhitte markt en een populair segment. Maar het is ook een beetje een raar huisje, dus we moeten echt de goede kanten eruit laten springen om de juiste koophonger aan te wakkeren. Dus nu zijn we allerlei klusjes aan het doen die we natuurlijk ook in de afgelopen 10 jaar al hadden kunnen of moeten doen 8)7
Voor m'n gevoel is dit meer werk en stress dan het uiteindelijke verhuizen. Maar daar denk ik misschien heel anders over als dat eenmaal zo ver is.

We vinden een aantal aspecten enorm leuk aan ons huidige huis, maar we weten ook heel goed waarom we iets anders gekocht hebben. Als we een huis zouden willen met alles wat we fantastisch vinden aan ons huidige huis + alles wat we missen, dan kom je al snel richting de miljoen uit of er overheen. Dat vinden we te gortig dus ergens moeten compromissen gesloten worden.
Hier precies hetzelfde haha! Heel druk nu met opfrissen en opknappen, en we kunnen er zelf niet lang van genieten. We gingen uit van telleurstelling maar kregen toch een telefoontje van de makelaar dat we het winnende bod hadden. Toen dachten we wel even van 'alle hens aan dek' qua klussen.

Inmiddels een opslagbox gehuurd om ons huis leeg te trekken en nadenken wat we wel of niet gaan doen. Heb geen zin om een hogedrukreiniger te huren om de tuin schoon te spuiten en moet ik een gestorven hortensia echt gaan vervangen voor een nieuwe? Lijkt mij als koper niet zo spannend maar je weet het niet. Mijn gevoel zegt dat het belangrijker is dat binnen op alle i'tjes een punt zit.

Verder zit ik aan een lange straat en hoop niet dat er toevallig een ander huis te koop komt. Elke dag even checken moet ik ook niet doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ik verhuis heel vaak en dan gaat alles weer door mijn handen heen en denk ik: heb ik dit in de afgelopen 3 jaar gebruikt? Ga ik dit straks wel gebruiken? Nee? Weg!
Boeken: ga ik deze nog ooit lezen? Nee? Weg!
Eerst hele wand vol boeken. 5 verhuizingen verder: 2 planken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
D. Ninjai schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:32:
[...]
Heb geen zin om een hogedrukreiniger te huren om de tuin schoon te spuiten
Zeer vreemde instelling, meer kan ik er niet van maken. Zo'n ding huren zal ergens tussen de 25 en 50 euro maximaal zijn bij een bouwmarkt. Zelfs op een woning van 300.000 (ruim beneden gemiddeld) is 50 euro maar 0.0167% van de de prijs. Op een gemiddelde Nederlandse woning anno vandaag de dag zou je nog geen 0.0103% van de woning hieraan kwijt zijn.

Dit soort klusjes welke de algehele presentatie beïnvloeden, beïnvloeden ook hoe mensen verwachten hoe er met een huis is omgegaan. De realiteit is dat die kleine details eigenlijk niets zeggen over het onderhoud, immers kan het last-minute zijn uitgevoerd, maar het doet wel iets met de perceptie die mensen hebben.

Misschien is je uurtarief een paar honderd tot duizend euro per uur en dan zou ik het inderdaad niet doen, maar het alsnog door iemand anders laten doen ;), maar anders zou ik hier toch even twee keer over nadenken. Het is niet een klus met veel werk, zoals je je hele huis misschien wel leeg moet halen om bv alles opnieuw te schilderen.

Iemand hoeft maar marginaal (nog geen 0.01% zie bovenstaande) te denken: dit ziet er netjes uit en je haalt het er al uit. En laten we eerlijk zijn: met water spuiten is eerder een namiddag vermaak met muziek of een podcast op de achtergrond dan daadwerkelijk een zware klus. De mogelijke "upside" is zoveel groter dan het geldbedrag en tijd die je eraan kwijt zult zijn en juist dit soort kleine klussen kunnen het verschil zijn tussen een bod van 355.400 en 355.800 om maar willekeurige getallen erbij te pakken.

[ Voor 27% gewijzigd door Paprika op 02-10-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lapa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dus nu zijn we allerlei klusjes aan het doen die we natuurlijk ook in de afgelopen 10 jaar al hadden kunnen of moeten doen 8)7

Wij hebben 'per ongeluk' ook een mooi huis gezien, in elk geval een waar ik op slag verliefd op werd. Mijn vrouw vond de tuin eigenlijk nog te klein (2500m²) omdat het ons leuk lijkt om wat kleinvee te hebben (geiten/mini zeboe o.i.d.), en eigenlijk weer te duur om als 'tussenstap' te dienen. Maar zij heeft dan ook eisen als: minimaal 1 hectare + niet buitenaf. Een vrij lastige combinatie.
Hoe dan ook; nu de bezichtiging door gaat komt ook het besef bij haar: "wat als ik het ook mooi vind, we doen een bod én dat bod is het winnende bod. Dan moet er nog héél veel gebeuren!"

Ja, klopt. 8)

Want ondanks dat we 8 jaar over het opknappen van dit huis hebben gedaan missen er nog wel wat plinten, architraven en vensterbanken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

The Third Man

The Third Jellyfish

@Paprika ik snap je redenering maar het probleempunt blijft bij zowat elke maatregel, groot of klein, dat het op aannames berust dat het een verschil zou maken. Zolang je niet op basis van onderzoek via enquetes of wat dan ook daadwerkelijke data verzamelt weet je niet of het ook maar een beetje meer is dan een vermoeden. Puur op vermoedens afgaan zou je ook wat vreemd kunnen noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2025 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:18:
@Paprika ik snap je redenering maar het probleempunt blijft bij zowat elke maatregel, groot of klein, dat het op aannames berust dat het een verschil zou maken. Zolang je niet op basis van onderzoek via enquetes of wat dan ook daadwerkelijke data verzamelt weet je niet of het ook maar een beetje meer is dan een vermoeden.
Verder zit ik aan een lange straat en hoop niet dat er toevallig een ander huis te koop komt. Elke dag even checken moet ik ook niet doen :p
Zet in je hoofd 2 identieke huizen te koop met als enige verschil dat iemand 1 uur met een hogedrukspuit wat stenen heeft afgespoten, en maak dan een keuze welke jij zou nemen. Dan heb je denk ik in dit geval toch wel een redelijk antwoord. Nogmaals, we hebben het hier over wat tegels of hout afspuiten, niet over een klus van 2 weken waar je iets persoonlijks als smaak bij aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Paprika schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

[...]

Zet in je hoofd 2 identieke huizen te koop met als enige verschil dat iemand 1 uur met een hogedrukspuit wat stenen heeft afgespoten, en maak dan een keuze welke jij zou nemen. Dan heb je denk ik in dit geval toch wel een redelijk antwoord. Nogmaals, we hebben het hier over wat tegels of hout afspuiten, niet over een klus van 2 weken.
Ja dan wil je het huis met de schone tegels, maar nee, daar zet ik persoonlijk geen €€ tegenover of laat ik het huis met e mindere tegels schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Paprika schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:22:
Zet in je hoofd 2 identieke huizen te koop met als enige verschil dat iemand 1 uur met een hogedrukspuit wat stenen heeft afgespoten, en maak dan een keuze welke jij zou nemen. Dan heb je denk ik in dit geval toch wel een redelijk antwoord. Nogmaals, we hebben het hier over wat tegels of hout afspuiten, niet over een klus van 2 weken waar je iets persoonlijks als smaak bij aanbrengt.
Alleen gaat het in 99% van de gevallen niet om 2 identieke huizen met als enige verschil dat de een schone tegels heeft en de andere niet. Nogmaals, we hebben het hier over de daadwerkelijke, real-life situaties. Een wezenlijk onderdeel van huizenjagen is dat elk huis een ander verhaal is (juist verre van identiek) en dus de afweging doorgaans een enorme optelsom is van voor- en nadelen. Dan zet ik grote vraagtekens erbij dat juist dan een schoon terras de balans laat omslaan. Of zelfs maar van invloed gaat zijn op die afweging. edit: en van invloed kan zijn op bijkomende zaken als hoe ver je met bieden gaat.

Ik zal heus niet ontkennen dat bij een gelijke prijs, een compleet fris en tip top exemplaar en eentje in verval en vuiligheid je andere resultaten kan verwachten. Maar ook dan is het contrast natuurlijk extra groot. Als een huis verder niet opvallend in een dergelijke uithoek van het spectrum zit, is ook elk detail wat je gaat verbeteren des te minder van invloed. Omdat het niet op gaat vallen in het grotere plaatje.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Dan zet ik grote vraagtekens erbij dat juist dan een schoon terras de balans laat omslaan. Of zelfs maar van invloed gaat zijn op die afweging.
Dat zal ik nooit beweren.
[...]edit: en van invloed kan zijn op bijkomende zaken als hoever je met bieden gaat.
We zitten wel in een tijd dat veel mensen niet meer (zelf) willen klussen. In zo'n wereld helpen alle beetjes wel. Helaas gaan we geen bewijs vinden of het echt ook maar 1 euro heeft geholpen, maar ik gok dat een verkoopmakelaar vast een mening zal hebben op basis van zijn/haar ervaring. Een die meer waard is dan mijn input, dat zeker.
[...]
Als een huis verder niet opvallend in een dergelijke uithoek van het spectrum zit, is ook elk detail wat je gaat verbeteren des te minder van invloed. Omdat het niet op gaat vallen in het grotere plaatje.
Het zal altijd een "spelletje" van kans en pech zijn helaas. Net zoals dat een huis een maand of twee eerder of later te koop zetten niet per definitie beter of slechter is. Iemand die meer had geboden kan net een woning hebben gekocht als je besluit een maand langer te wachten. Huizen en hun waarde zijn en blijven nog altijd voor een zeer groot deel een stukje emotie. Op ruw beton kun je in veel gevallen net zo goed lopen als op pvc en net zo goed lopen als op parket. Laat staan dat een vloer vol krassen prima minder mooi kan ogen, maar functioneel nog altijd zijn werk zal doen. Toch trekken mensen het eruit, want emotie / anders voelt het niet "thuis".

Stel je verkoopt een huis met een trap en bij de trap zie je dat er wat strepen zitten van het naar boven en beneden verplaatsen van spullen. Wanneer je dezelfde pot nog in huis hebt, kan het een klus van enkele minuten zijn om ze simpelweg even aan te stippen, want meer hoeft er immers niet te gebeuren. Ook hier geldt, enige garanties dat het iemand zelfs maar opvalt? 0. Kan het de, onbewuste, emotie van iemand beïnvloeden? Mogelijk wel.

Al met al valt en staat het ook met de manier van verkopen: zit je sowieso wel snor en wil je gewoon zien wat de gek ervoor heeft dan boeit het allemaal niet. Heb je een cijfer in gedachten en zou je teleurgesteld zijn met minder? Een zeer minimale investering van tijd kan dan echt wel een verschil maken ook al is het maar voor je eigen rust. Als dat niet het geval was zouden we immers ook niet continue lezen over het opruimen van de woning.

Ben het dus verder met je eens, garantie is er niet onder streep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 16:07

fub

Nogmaals, we hebben het hier over de daadwerkelijke, real-life situaties. Een wezenlijk onderdeel van huizenjagen is dat elk huis een ander verhaal is (juist verre van identiek) en dus de afweging doorgaans een enorme optelsom is van voor- en nadelen. Dan zet ik grote vraagtekens erbij dat juist dan een schoon terras de balans laat omslaan. Of zelfs maar van invloed gaat zijn op die afweging. edit: en van invloed kan zijn op bijkomende zaken als hoever je met bieden gaat.
Ik gebruik dat soort zaken als "quality indicator": hoeveel geeft de eigenaar om z'n huis en de omgeving? Ik kan niet zien of alles in het huis goed onderhouden is, maar ik kan wel zien dat ze te beroerd zijn om het terras even schoon te maken voor de bezichtingen. Als ze dat al niet willen doen als er kopers komen kijken, hoe staat het dan met de onderhoud van het huis? En dan gaat het misschien niet over de "grote" zaken als kozijnen (dat zie je wel bij de keuring) maar om kleinere zaken die net dat verschil maken.
En ja, als iemand het duidelijk niks kan schelen hoe de boel d'r bij ligt, dan heeft dat wel degelijk invloed op mijn bereidheid om te bieden, en op de hoogte van mijn bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@fub en omgekeerd kan een prachtig en fonkelend interieur ook betekenen dat ze de moeite hebben gedaan om grotere zaken te verbloemen. Een beetje als prachtig gepoetste lak en glimmend ingevette bandjes bij de autohandelaar. Een 'gewone' staat zoals een huis eruit ziet als iemand er geen (grote) moeite voor doet kan ook een weergave zijn van dat de verkoper niks te verbergen heeft, what you see is what you get. Het wordt gewoonweg snel bijgeloof, dat is de essentie van mijn punt, als je er allerlei dingen in gaat zien / lezen alsof het maar 1 uitleg kan hebben, zoals dat het een indicator van het onderhoudsniveau is.

En wat is dan exact de manier van onderhoud geweest, mijn opa was berucht om zijn 'board met een latje' manier van hobbyen, bijna beunen, maar verder geen gebrek aan inzet. Zoiets kan ook betekenen dat het uiteindelijk minder in je voordeel werkt dan als er lang geleden door vaklui een degelijke verbouwing is uitgevoerd en daarna nauwelijks meer wat.

Laat je ook niet gewoon een kans liggen als je minder ver wilt gaan vanwege dat soort aspecten als een aanname hoeveel de eigenaar om zijn huis geeft? Wellicht niet bij dertien-in-dozijn huizen in de Vinex-wijk, maar een karakteristieker huis is vaker wel dan niet niet in perfecte staat.

[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 16:37
Allemaal standaard dingetjes die horen bij de verkoop/aankoop van elk tweedehands artikel. In de huidige ''pakken wat je pakken kan markt/categorie'' gaat geneuzel over een kussentje of een schoon gemaakt terras nog steeds niks uit maken. Als jij een huis in deze tijd laat liggen vanwege een niet schoon gemaakt terras... Heb je vooral je zelf mee, misschien dat je in 2027 dan wel succes hebt met een geslaagd huis in deze tijd...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
Paprika schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Zeer vreemde instelling, meer kan ik er niet van maken. Zo'n ding huren zal ergens tussen de 25 en 50 euro maximaal zijn bij een bouwmarkt. Zelfs op een woning van 300.000 (ruim beneden gemiddeld) is 50 euro maar 0.0167% van de de prijs. Op een gemiddelde Nederlandse woning anno vandaag de dag zou je nog geen 0.0103% van de woning hieraan kwijt zijn.

Dit soort klusjes welke de algehele presentatie beïnvloeden, beïnvloeden ook hoe mensen verwachten hoe er met een huis is omgegaan. De realiteit is dat die kleine details eigenlijk niets zeggen over het onderhoud, immers kan het last-minute zijn uitgevoerd, maar het doet wel iets met de perceptie die mensen hebben.

Misschien is je uurtarief een paar honderd tot duizend euro per uur en dan zou ik het inderdaad niet doen, maar het alsnog door iemand anders laten doen ;), maar anders zou ik hier toch even twee keer over nadenken. Het is niet een klus met veel werk, zoals je je hele huis misschien wel leeg moet halen om bv alles opnieuw te schilderen.

Iemand hoeft maar marginaal (nog geen 0.01% zie bovenstaande) te denken: dit ziet er netjes uit en je haalt het er al uit. En laten we eerlijk zijn: met water spuiten is eerder een namiddag vermaak met muziek of een podcast op de achtergrond dan daadwerkelijk een zware klus. De mogelijke "upside" is zoveel groter dan het geldbedrag en tijd die je eraan kwijt zult zijn en juist dit soort kleine klussen kunnen het verschil zijn tussen een bod van 355.400 en 355.800 om maar willekeurige getallen erbij te pakken.
Ik snap je volkomen. Toch hebben wij ervoor gekozen om te focussen op het huis zelf en dan met name binnen. Alles lekker opgefrist, afgewerkt en stofvrij gemaakt. Er komt nog een kitter langs voor de badkamer dus het huis heeft wel liefde gekregen en ben niet bang dat er ergens wordt afgekraakt.

De tuin is wel netjes aangeharkt en onkruidvrij, maar een paar tegels hebben verhard klei erop omdat we een nieuwe schutting hebben geplaatst. Maar dat spuit je zo eraf en dat ga je van het voorjaar sowieso doen, en ik geloof niet dat je daardoor minder gaat bieden. Althans ik niet. Voor nu heb ik een plastic zandbak erop gelegd en dan valt het nog minder op. Ik denk dat ik het wel ga doen voor de inspectie als je gaat overdragen, maar nu ben ik een beetje uitgeblust van het werk wat we binnen hebben gedaan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
D. Ninjai schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Ik snap je volkomen. Toch hebben wij ervoor gekozen om te focussen op het huis zelf en dan met name binnen. Alles lekker opgefrist, afgewerkt en stofvrij gemaakt. Er komt nog een kitter langs voor de badkamer dus het huis heeft wel liefde gekregen en ben niet bang dat er ergens wordt afgekraakt.
Dan heb je eigenlijk al behoorlijk wat gedaan dat voorbij zou gaan aan dat spuitwerk. Het voorbeeld van het kitten van de badkamer past naar mijn mening des te meer in het voorbeeld van werken naar een goede uitstraling. Eveneens maakt het een verschil wanneer je dus (in dit geval) een tuin hebt met planten en daarnaast nog tegels. Dat is uiteraard al anders dan wanneer je alleen een balkon hebt en dat balkon, oftewel de hele "buitenzijde" bij bv een appartement / bovenwoning, niet is aangepakt. Dat je niet dan verder nog eens alles gaat aanpakken begrijp ik absoluut, dus dan snap ik het juist weer wel en hebben jullie besloten ook meer te doen/gaan doen dan hoe ik het bericht eerst las. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 02-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Paprika schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Dat zal ik nooit beweren.
[...]
We zitten wel in een tijd dat veel mensen niet meer (zelf) willen klussen. In zo'n wereld helpen alle beetjes wel. Helaas gaan we geen bewijs vinden of het echt ook maar 1 euro heeft geholpen, maar ik gok dat een verkoopmakelaar vast een mening zal hebben op basis van zijn/haar ervaring. Een die meer waard is dan mijn input, dat zeker.

[...]

Het zal altijd een "spelletje" van kans en pech zijn helaas. Net zoals dat een huis een maand of twee eerder of later te koop zetten niet per definitie beter of slechter is. Iemand die meer had geboden kan net een woning hebben gekocht als je besluit een maand langer te wachten. Huizen en hun waarde zijn en blijven nog altijd voor een zeer groot deel een stukje emotie. Op ruw beton kun je in veel gevallen net zo goed lopen als op pvc en net zo goed lopen als op parket. Laat staan dat een vloer vol krassen prima minder mooi kan ogen, maar functioneel nog altijd zijn werk zal doen. Toch trekken mensen het eruit, want emotie / anders voelt het niet "thuis".

Stel je verkoopt een huis met een trap en bij de trap zie je dat er wat strepen zitten van het naar boven en beneden verplaatsen van spullen. Wanneer je dezelfde pot nog in huis hebt, kan het een klus van enkele minuten zijn om ze simpelweg even aan te stippen, want meer hoeft er immers niet te gebeuren. Ook hier geldt, enige garanties dat het iemand zelfs maar opvalt? 0. Kan het de, onbewuste, emotie van iemand beïnvloeden? Mogelijk wel.

Al met al valt en staat het ook met de manier van verkopen: zit je sowieso wel snor en wil je gewoon zien wat de gek ervoor heeft dan boeit het allemaal niet. Heb je een cijfer in gedachten en zou je teleurgesteld zijn met minder? Een zeer minimale investering van tijd kan dan echt wel een verschil maken ook al is het maar voor je eigen rust. Als dat niet het geval was zouden we immers ook niet continue lezen over het opruimen van de woning.

Ben het dus verder met je eens, garantie is er niet onder streep.
Ik ben de grote schoonmaak begonnen op het balkon. Beetje groene aanslag aan de rand, sopje over de spijlen, droog blad, spinnenweb (sorry PvdD), ... First things first!
Tiptop wordt geassocieerd met de zorg die besteed is aan het huis in het algemeen. En je wil de aandacht ook niet afleiden van het belangrijkste: het huis. Even de gedachte: Gut, hier had de hogedrukspuit even overheen gemogen is geen afknapper, maar twee tellen dat ze niet bij de les zijn
Het gaat ook om de eerste onbewuste indruk, net als een frisse geur. Zintuigen -> prikkel -> hersenen: er zijn boeken vol geschreven over de psychologie van de waarneming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Het gaat ook om de eerste onbewuste indruk, net als een frisse geur. Zintuigen -> prikkel -> hersenen: er zijn boeken vol geschreven over de psychologie van de waarneming
Die indruk van :'fuck; er is nog een ander stel in de woning op dit moment. En ik zag net 2 andere stellen al buiten voor de deur staan. En ik begreep van de makelaar dat er nog 2 dagen met bezichtingen zijn. En we zijn al een jaar aan het zoeken en hebben al 6 keer naast de pot gepist. Dat wordt weer flink overbieden. O, wacht even: groene aanslag op deze schutting. Laat maar: op naar de volgende woning"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Die indruk van :'fuck; er is nog een ander stel in de woning op dit moment. En ik zag net 2 andere stellen al buiten voor de deur staan. En ik begreep van de makelaar dat er nog 2 dagen met bezichtingen zijn. En we zijn al een jaar aan het zoeken en hebben al 6 keer naast de pot gepist. Dat wordt weer flink overbieden. O, wacht even: groene aanslag op deze schutting. Laat maar: op naar de volgende woning"
Ik heb even gemist dat die woning in die categorie valt. In het algemeen: ik lees hier dat het vaker voorkomt dat er minder animo is voor huizen. Ligt aan segment, regio en 101 andere dingen
Van mij hoeft ook niemand zijn tuin piccolo bello te maken. Van mij mag iedereen potentiële kopers hun nek laten breken over speelgoed. Live and let live!
Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken hoe onbewuste informatieverwerking werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:48:
@fub en omgekeerd kan een prachtig en fonkelend interieur ook betekenen dat ze de moeite hebben gedaan om grotere zaken te verbloemen. Een beetje als prachtig gepoetste lak en glimmend ingevette bandjes bij de autohandelaar. Een 'gewone' staat zoals een huis eruit ziet als iemand er geen (grote) moeite voor doet kan ook een weergave zijn van dat de verkoper niks te verbergen heeft, what you see is what you get. Het wordt gewoonweg snel bijgeloof, dat is de essentie van mijn punt, als je er allerlei dingen in gaat zien / lezen alsof het maar 1 uitleg kan hebben, zoals dat het een indicator van het onderhoudsniveau is.
Dat zie je bijvoorbeeld veel bij de flipwoningen.
Op eerste zicht en de foto's ziet het er echt gelikt uit. Maar als je met een technisch oog er naarkijkt zie je dat het vooral kosmetisch is aangepakt maar het minimale aan isolatie e.d.
Of dat het op zo'n klussers van de bekende TVshows is gedaan. Allemaal zo snel en goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:07
Chaki schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:20:
[...]
Het gaat ook om het totaalplaatje. Bij een gelikte spik en span nieuwbouwwoning van 5 jaar oud waar (gechargeerd) het enige groen in de tuin bestaat uit kunstgras, zou aanslag op de tegels wel erg opvallen. Maar bij een volgroeide weelderige groene tuin van een halve eeuw oud zou het mij totaal niet storen. Dan zou ik bij een "net" hogedruk pad/terras misschien (maar niet altijd) associaties krijgen met een meer formele tuin en kan dat "nette" juist in mijn hoofd "botsen" met de natuurlijke groei van de planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Het gaat ook om het totaalplaatje. Bij een gelikte spik en span nieuwbouwwoning van 5 jaar oud waar (gechargeerd) het enige groen in de tuin bestaat uit kunstgras, zou aanslag op de tegels wel erg opvallen. Maar bij een volgroeide weelderige groene tuin van een halve eeuw oud zou het mij totaal niet storen. Dan zou ik bij een "net" hogedruk pad/terras misschien (maar niet altijd) associaties krijgen met een meer formele tuin en kan dat "nette" juist in mijn hoofd "botsen" met de natuurlijke groei van de planten.
In mijn weelderige groene tuin van 30 jaar oud had ik een terras en een pad van tweedehands waaltjes. Hield ik toch altijd al een beetje bij, anders had ik een tapijt van heermoes. Ook jaarlijks een keertje hoge drukspuit. Zag het er nog altijd verweerd, maar niet verwaarloosd uit. Hoefde ik ook niks aan te doen voor de verkoop. Kan alsnog een afknapper zijn voor wie "onderhoudsarme" steengril wil. Gaat wel ten koste van de gunfactor 🤣
Maar meer in het algemeen: loont wat extra moeite voor opruimen/schoonmaken zich? Baat het niet dan schaadt het niet, vind ik. Ik heb nog nooit een tuin met een dikke laag groene aanslag gezien zonder andere zooi. En als je dan toch bezig bent: zet er iets tussen wat bloeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
Flix20 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Dat zie je bijvoorbeeld veel bij de flipwoningen.
Op eerste zicht en de foto's ziet het er echt gelikt uit. Maar als je met een technisch oog er naarkijkt zie je dat het vooral kosmetisch is aangepakt maar het minimale aan isolatie e.d.
Of dat het op zo'n klussers van de bekende TVshows is gedaan. Allemaal zo snel en goedkoop mogelijk.
Dit hebben wij ook gemerkt toen wij huizen gingen kijken. Huizen die op foto er goed uitzien, maar in het echt. :o

Kom je binnen, vallen de deurtjes van de keuken er nog net niet af. Kozijnen geschilderd, maar als je je vinger erin drukt, is het zo rot als maar zijn kan. Doe het dan niet! En dan ook nog als makelaar met droge ogen beweren dat het een heel "goed onderhouden" huis is. Tuurlijk. ;(

Bij de verkoop waren er ook echt wel wat dingetjes die aangepakt moesten worden. Maar dit was duidelijk opgenomen in de tekst van de makelaar. En in deze markt verkoop je het huis zo ook wel.

Simpele dingen als tuin beetje netjes maken of balkon afspuiten komt toch net wat beter over. Dus dan is een quick win. Maar wij hadden een knaloranje muur, maar die is lekker oranje gebleven. Was echt niet nodig volgens makelaar om deze over te schilderen. Als je daar niet doorheen kunt kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Highfive95 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Dit hebben wij ook gemerkt toen wij huizen gingen kijken. Huizen die op foto er goed uitzien, maar in het echt. :o

Kom je binnen, vallen de deurtjes van de keuken er nog net niet af. Kozijnen geschilderd, maar als je je vinger erin drukt, is het zo rot als maar zijn kan. Doe het dan niet! En dan ook nog als makelaar met droge ogen beweren dat het een heel "goed onderhouden" huis is. Tuurlijk. ;(
Exact en dat lijkt mij toch een veel ernstigere afknapper dan het uitblijven van oplap- en schoonmaakhandelingen. Ik zou eerlijk gezegd een gebrekkig huis zo min mogelijk opsmuk geven, dan kunnen ze later ook niet klagen dat een keukenkastdeurtje eruit valt want 'het was duidelijk hoe de staat van het huis was'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
Zijn er mensen die afgelopen tijd een "gedateerde" woning hebben verkocht? En zo ja, hoe ging het met aantal bezichtigingen en biedingen? We denken aan een prijs rond de WOZ.
Mijn opa wilt zijn huis verkopen (bouwjaar 2001). 25 jaar niks aan gedaan sinds begin.
In het zuiden van de stad Utrecht.

Naar mijn mening moet alles vernieuwd worden, van keuken tot badkamer en ook de vloer en muren geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
kx22 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:45:
Zijn er mensen die afgelopen tijd een "gedateerde" woning hebben verkocht? En zo ja, hoe ging het met aantal bezichtigingen en biedingen? We denken aan een prijs rond de WOZ.
Mijn opa wilt zijn huis verkopen (bouwjaar 2001). 25 jaar niks aan gedaan sinds begin.

Naar mijn mening moet alles vernieuwd worden, van keuken tot badkamer en ook de vloer en muren geverfd.
Is het uitgewoond of gedateerd? 2001 klinkt niet alsof het mega dramatisch kan zijn? Misschien is je eigen standaard vrij hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een huis uit 2001 is in de basis gewoon prima qua isolatie, electra, etc.
Een woning die instapklaar is zal natuurlijk meer opbrengen, maar hij zal wel snel verkocht zijn. Zeker in Utrecht.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2025 21:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Energielabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JntJSQSHuK9K7eIHepsvwzFm9oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRdnSI1glaAl6gtUAAGC21WW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
nooberke schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Is het uitgewoond of gedateerd? 2001 klinkt niet alsof het mega dramatisch kan zijn? Misschien is je eigen standaard vrij hoog :P
Mijn standaard is hoog, maar ik heb in het verleden ook in huurhuizen gewoond tijdens mijn studententijd en het is niet zo verschillend.
Ik ga niet met foto's komen, maar paar voorbeelden.
Behang wat her en der los hangt.
Vloer van 25 jaar oud met overal krassen en kapotte stukken
Keuken die helemaal gesloopt moet worden (gratis standaard keuken toen)
Standaard badkamer waarin de voegen op sommige plekken al gebroken is.
Meerdere plekken in huis beschimmeld door slecht stoken (ja oude mensen he)
Kozijnen met soms gaten (geen schilderwerk uitgevoerd)
CV ketel uit 2002

Elektra kast is nog prima
Energielabel A, dus dat is het probleem ook niet.
Ik denk dat alles gemoderniseerd moet worden.
WOZ zit rond de 630k.
Gaat om een hoekwoning (120m2) in Hoograven met redelijk perceel a bijna 200m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:29:
[...]

Een huis uit 2001 is in de basis gewoon prima qua isolatie, electra, etc.
Een woning die instapklaar is zal natuurlijk meer opbrengen, maar hij zal wel snel verkocht zijn. Zeker in Utrecht.

***members only***
Ik twijfel dus er wel over.
Als ik bvb een nieuwe keuken, badkamer en toilet erin stop
Visgraatvloeren en alles een likje verf ben ik al gauw 50k kwijt
Zou ik dan ook echt veel meer eruit halen?

Ik zie woningen in de buurt in redelijke stijl voor minder worden verkocht dan de WOZ waarde van mijn opa's huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Ik zie woningen in de buurt in redelijke stijl voor minder worden verkocht dan de WOZ waarde van mijn opa's huis.
Je trekt wellicht een breder publiek aan waaronder expats en yuppen die geen zin/tijd hebben voor een verbouwing, maar ik zou het gewoon aan kopers over laten.

Als de woz waarde hoger ligt dan vergelijkbare transacties dan is de woz waarde kennelijk te hoog en heb je dus blijkbaar al een antwoord op je vraag? :P.
Gewoon op funda zetten, uiteindelijk bepaalt de markt de waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ik zou het renoveren ook aan de koper overlaten. 50k haal je er niet uit op hele korte termijn. En zit je ook nog met de sores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
[...]

Aangeboden op funda of daadwerkelijk verkocht? Kan zo 10/20% uitmaken in regio Utrecht... Is daar vrij regulier om huizen "te goedkoop" aan te bieden

Ga met wat makelaars praten, denk dat het wel goed komt gezien de regio en bouwjaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweekgeek
  • Laatst online: 08-10 10:54
tweekgeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Hallo iedereen,

Ik heb de afgelopen tijd een beetje meegelezen omdat ons huis sinds vorige week woensdag in de verkoop is gegaan. Het gaat om een appartement met 2 slaapkamers in een gewilde buurt van een grote stad (randstad). Staat online voor 4 ton.

Hij is nu meer dan 3200 keer bekeken en 91x bewaard. Kun je hieruit eigenlijk wel iets opmaken? Tot nu toe hebben we 7 bezichtigingen gehad (op donderdag en vrijdag vorige week) en deze week komen er nog 4 kijken. Ik ben benieuwd of er een bod uit gaat komen!

Wat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten :D.
Inmiddels KOVK ondertekend en bedenktijd voorbij. Uiteindelijk hebben we rond de 20 bezichtigingen gehad, verspreid over 4 dagen. Na sluiting van de biedingstermijn lagen er 2 biedingen:
- 380k zonder parkeerplaats
-425k met parkeerplaats voorbehoud financiering en keuring
We hebben het hoogste bod met parkeerplaats geaccepteerd. We hadden eerlijk gezegd meer biedingen verwacht, maar we zijn blij dat er een redelijk bod tussen zat. Je hebt er uiteindelijk maar 1 nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
tweekgeek schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:44:
[...]

Inmiddels KOVK ondertekend en bedenktijd voorbij. Uiteindelijk hebben we rond de 20 bezichtigingen gehad, verspreid over 4 dagen. Na sluiting van de biedingstermijn lagen er 2 biedingen:
- 380k zonder parkeerplaats
-425k met parkeerplaats voorbehoud financiering en keuring
We hebben het hoogste bod met parkeerplaats geaccepteerd. We hadden eerlijk gezegd meer biedingen verwacht, maar we zijn blij dat er een redelijk bod tussen zat. Je hebt er uiteindelijk maar 1 nodig :).
Was de 400k een realistische prijs vooraf of werd het iets lager in de markt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:35:
[...]

Als de woz waarde hoger ligt dan vergelijkbare transacties dan is de woz waarde kennelijk te hoog en heb je dus blijkbaar al een antwoord op je vraag? :P.
Ja dat is dus het gekke
Zowel woningstats, huispedia, fundawaarde en alle andere schatten huis in op 650-750
Maar ik zie huisverkopen in 2025 van 550-580 in iets betere staat. Deze hebben hebben echter ook WOZ van 540 of lager!
Nu moet ik wel erbij zeggen dat huis van mijn opa een hoekwoning is met 200m2 perceel en de overige woningen tussenwoningen zijn met 150m2 perceel. Alleen tussen hoek en tussen zit geen verschil in vloeroppervlakte/vorm of indeling. Alleen een iets grotere tuin. Thats is.
Dan vind ik een verschil van bijna 100k in WOZ toch wel veel. Zou mijn opa al die jaren benadeeld zijn?
Of is 50m2 grotere tuin die 100k waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

kx22 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Ja dat is dus het gekke
Zowel woningstats, huispedia, fundawaarde en alle andere schatten huis in op 650-750
Maar ik zie huisverkopen in 2025 van 550-580 in iets betere staat. Deze hebben hebben echter ook WOZ van 540 of lager!
Nu moet ik wel erbij zeggen dat huis van mijn opa een hoekwoning is met 200m2 perceel en de overige woningen tussenwoningen zijn met 150m2 perceel. Alleen tussen hoek en tussen zit geen verschil in vloeroppervlakte/vorm of indeling. Alleen een iets grotere tuin. Thats is.
Dan vind ik een verschil van bijna 100k in WOZ toch wel veel. Zou mijn opa al die jaren benadeeld zijn?
Dat is natuurlijk extreem subjectief maar juist in een stad als Utrecht zou ik zeggen van wel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ja dat is dus het gekke
Ik heb hiervoor een hoekwoning gehad en die was wel beduidend duurder dan een tussenwoning. Behalve de grotere tuin is er ook nog het voordeel van maar aan 1 kant (directe) buren.

Daarbij stijgen de prijzen nog steeds verder dus je kunt er elke maand ~0,75% bijtellen.

Dus de woning zal zeker 650-680k waard zijn, vraagprijs dan 650k of als je een gokje durft te wagen 680k (met de hoop op overbieden naar 700k, dat zou ik doen als ik het geld hard nodig zou hebben) . Dan zie je vanzelf wel wat er gebeurt. Al kan ik me voorstellen dat je bij een erfenis van je opa ook denkt ik haal niet het onderste uit de kan..

De doelgroep heeft nu waarschijnlijk >200k overwaarde met een appartement dus zelfs met een verbouwing van 100k blijft de hypotheek voor veel mensen nog acceptabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ja dat is dus het gekke
Een hoekwoning is meer gewild. Geen ramen in de zijgevel? Meer licht is ook een pre. Oriëntatie van de tuin hetzelfde? Hoek betekent hoe dan ook minder schaduw in de tuin. Maar verschil is wel heel groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Schimmel is bij een huis uit 2001 eerder een tekort aan ventilatie. Rotte kozijnen is ook wel een dingetje.

Badkamer/keuken/behang zou ik mij niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Ja dat is dus het gekke
Waar zie je die verkopen staan? Ik zou niet teveel waarde hechten aan WOZ waarden (peil 01JAN2024) en de gratis desktoptaxatie. Ik woon ook in Utrecht en mijn WOZ is 30% lager dan fundawaardeschatting. Die WOZ slaat echt nergens op.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JvS schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Die WOZ slaat echt nergens op.
De funda waardering ook niet. Zo wel dan zet ik morgen een bord in mijn tuin :+

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sport_Life schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Lakmoesproef in mijn straat wordt nu door twee buren uitgevoerd :). Ik schat in dat de fundawaarde nu een <10% overschatting is en dat de WOZ een tot <30% onderschatting. Beide inderdaad totaal waardeloos.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweekgeek
  • Laatst online: 08-10 10:54
kx22 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:57:
[...]

Was de 400k een realistische prijs vooraf of werd het iets lager in de markt gezet?
Redelijk realistisch, het appartement werd inclusief parkeerplaats op 410k getaxeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-10 21:59
[...]

Mijn huis afgelopen zomer toevallig verkocht voor exact de waarde die funda opgaf bij "Mijn huis"
p.s. ik had de staat van de woning op "goed" staan wat ook het beste overeen kwam.
Members only:
Inmiddels is het iets gezakt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV1rHsdOn0zZMpeoIlgn6nf4K0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zH4wzhPYZmeKDkh30hYHYw0Y.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bij de recente verkoop en aankoop mijn strategie voornamelijk gebaseerd op recente transactie prijzen van vergelijkbare woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
JvS schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Waar zie je die verkopen staan? Ik zou niet teveel waarde hechten aan WOZ waarden (peil 01JAN2024) en de gratis desktoptaxatie. Ik woon ook in Utrecht en mijn WOZ is 30% lager dan fundawaardeschatting. Die WOZ slaat echt nergens op.
Krib.nl zie je de verkoopprijzen van de huizen in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
nooberke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:33:
Schimmel is bij een huis uit 2001 eerder een tekort aan ventilatie. Rotte kozijnen is ook wel een dingetje.

Dat zou ook kunnen, is namelijk bij 2 ramen die niet open kunnen en geen ventilatie hebben. Is volgens mij opa ook hele tijd nat daar als het heel koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Bij mijn woning is de fundawaarde ook 200k "teveel".
Huispedia is wat realistischer in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Just-Be schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Mijn huis afgelopen zomer toevallig verkocht voor exact de waarde die funda opgaf bij "Mijn huis"
p.s. ik had de staat van de woning op "goed" staan wat ook het beste overeen kwam.

***members only***

Inmiddels is het iets gezakt...
[Afbeelding]

Ik heb bij de recente verkoop en aankoop mijn strategie voornamelijk gebaseerd op recente transactie prijzen van vergelijkbare woningen
Het is denk ik ook sterk afhankelijk van het segment/prijsklasse.

Of mijn woning is meer waard dan ik denk. :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

kx22 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Krib.nl zie je de verkoopprijzen van de huizen in de buurt
Krijg niet echt een realistische prijs van ons huidige huis als ik het via hun dienst toe tbh :+ Zit er toch een ton naast (we hebben het toevallig recent laten taxeren).

Dus zou het met een korrel zout nemen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
nooberke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:33:

Offtopic maar: dit kwam vooral door de tijd dat gas enorm duur was. En nog steeds is. Ventileren zorgt ook in de winter er voor dat je meer moet stoken. Dus mensen kozen voor een lagere energierekening ten koste van ventileren en dus meer kans op schimmel. En de oplossing is een WTW geforceerde ventilatiesysteem. Alleen dat is weer duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
Helaas nog steeds geen foto's ontvangen. Bezichtigingen zouden volgende week al zijn, maar dat wordt krap denk ik op deze manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:28:
Helaas nog steeds geen foto's ontvangen. Bezichtigingen zouden volgende week al zijn, maar dat wordt krap denk ik op deze manier..
Dat wordt inderdaad heel krap. Ik kreeg eerst de foto's ter goedkeuring en daarna nog de tekst, gecorrigeerd, dag later 2e versie. Was ik al 3 dagen verder. Of heb jij de tekst al klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
Chaki schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Dat wordt inderdaad heel krap. Ik kreeg eerst de foto's ter goedkeuring en daarna nog de tekst, gecorrigeerd, dag later 2e versie. Was ik al 3 dagen verder. Of heb jij de tekst al klaar?
Nee, tekst zou volgen na de foto's zei de makelaar. Heb zelf ook het idee dat dat makkelijk synchroon zou kunnen lopen maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
De foto's zijn nodig om door ChatGPT de tekst te laten opstellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
Flix20 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:29:
De foto's zijn nodig om door ChatGPT de tekst te laten opstellen :+
Haha dat zou wel heel suf zijn, want naar mijn idee kunnen we prima nu al de tekst (met behulp van een LLM, al dan niet ChatGPT) op laten stellen, zonder de foto's. Wij kunnen makkelijk input leveren daarvoor, en de makelaars zijn ook meerdere keren bij ons langs geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Haha dat zou wel heel suf zijn, want naar mijn idee kunnen we prima nu al de tekst (met behulp van een LLM, al dan niet ChatGPT) op laten stellen, zonder de foto's. Wij kunnen makkelijk input leveren daarvoor, en de makelaars zijn ook meerdere keren bij ons langs geweest.
Ik denk dat mijn makelaar inderdaad met Google Lens en ChatGPT werkte. Ziet het verschil niet tussen een oven met magnetronfunctie en een combimagnetron (voor mij een absolute afknapper), tussen laminaat en pvc, en ziet alleen een elektrisch zonnescherm als je het naar beneden is.
Tip: maak nu al een lijstje met wat erin moet staan. Straks zie je misschien dingen over het hoofd, omdat je het zo snel mogelijk online wil hebben.
Ik heb ook gekeken naar de teksten van appartementen, die eerder verkocht werden. Zie je soms ook de gekste dingen: "een ruime woonkamer met open keuken, een lift en een ruim terras", alsof je de lift moet nemen om bij het terras te komen.
Volgorde van de foto's is ook heel belangrijk. Soms lijkt het alsof het kaarten zijn die ze willekeurig geschud hebben
Foto 1 is het allerbelangrijkste. Ik zag er eentje elders waar het gebouw niet opstaat! De foto is genomen vanaf het balkon: een rotonde, een drukke straat, een rij bomen en daarachter de huizen aan de overkant! Je moet de buurt heel goed kennen om te weten waar het is! Als de straatnaam er niet bij stond was het voor mij ook een zoekplaatje, terwijl het vroeger bij mij om de hoek was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
Chaki schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik denk dat mijn makelaar inderdaad met Google Lens en ChatGPT werkte. Ziet het verschil niet tussen een oven met magnetronfunctie en een combimagnetron (voor mij een absolute afknapper), tussen laminaat en pvc, en ziet alleen een elektrisch zonnescherm als je het naar beneden is.
Tip: maak nu al een lijstje met wat erin moet staan. Straks zie je misschien dingen over het hoofd, omdat je het zo snel mogelijk online wil hebben.
Ik heb ook gekeken naar de teksten van appartementen, die eerder verkocht werden. Zie je soms ook de gekste dingen: "een ruime woonkamer met open keuken, een lift en een ruim terras", alsof je de lift moet nemen om bij het terras te komen.
Volgorde van de foto's is ook heel belangrijk. Soms lijkt het alsof het kaarten zijn die ze willekeurig geschud hebben
Foto 1 is het allerbelangrijkste. Ik zag er eentje elders waar het gebouw niet opstaat! De foto is genomen vanaf het balkon: een rotonde, een drukke straat, een rij bomen en daarachter de huizen aan de overkant! Je moet de buurt heel goed kennen om te weten waar het is! Als de straatnaam er niet bij stond was het voor mij ook een zoekplaatje, terwijl het vroeger bij mij om de hoek was
Goede tips, dank je wel! Kan ik inderdaad meteen wel even doen. Volgorde van foto's is mij ook altijd een doorn in het oog ja. Voor mij is logisch: Hoofdfoto (buitenkant), woonkamer, tuin, ...

Zie heel vaak dat de tuin ergens weggemoffeld staat op een onlogische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 13:27
Blauweregen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Goede tips, dank je wel! Kan ik inderdaad meteen wel even doen. Volgorde van foto's is mij ook altijd een doorn in het oog ja. Voor mij is logisch: Hoofdfoto (buitenkant), woonkamer, tuin, ...

Zie heel vaak dat de tuin ergens weggemoffeld staat op een onlogische plek.
Zou het dan niet logischer zijn om vooraanzicht woning -> gang -> WC -> woonkamer -> keuken etc. te hebben :9 Daar zou ik zelf voor kiezen namelijk

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauweregen
hollandnick schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Zou het dan niet logischer zijn om vooraanzicht woning -> gang -> WC -> woonkamer -> keuken etc. te hebben :9 Daar zou ik zelf voor kiezen namelijk
Nee, vind ik zelf niet. De tuin vind ik belangrijker dan de gang of wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-10 14:00
Wat is voor jullie het volgende waard:
Diepe tuin bv. 20 a 25 meter diep? ( is weinig tegenover sommigen, maar tegenwoordig is dit al luxe )
Ligging tuin? ( zuid of west ect )
privacy in de tuin zodat bijna niemand naar binnen kijkt ( gewoon bij wijze van spreken naakt door de tuin kan lopen )
Logische indeling huis, normaal betaal je voor de m2 maar als de indeling kut is heb je er niks aan ( soort van hokjes ect )

mijn mening:
Diepe tuin : 25 - 30 k
Ligging tuin : 30 a 50 k (zuid, zuid west of west )
privacy : 30 a 50 k
Logische indeling huis 30 a 50 k

Hierdoor zou een huis dus al 115 k tot 180k meer waard zijn als het aan deze punten voldoet tegenover een ander huis met noord of oost ligging, postzegel tuin, geen privacy en een kut indeling.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Chaki schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ook die teksten zijn zo persoonlijk als het maar kan.
Persoonlijk geef ik er 0,0 om en kan je er een passage uit Harry Potter erin zetten for all I care.
Ik scan het alleen of er belangrijke zaken in benoemd zijn wat mij de stukken wat kritischer doet bekijken. Zaken als recht van overpad verwacht ik bijvoorbeeld wel terug te lezen.
Meethenoob schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:53:
Diepe tuin bv. 20 a 25 meter diep? ( is weinig tegenover sommigen, maar tegenwoordig is dit al luxe )
privacy in de tuin zodat bijna niemand naar binnen kijkt ( gewoon bij wijze van spreken naakt door de tuin kan lopen )
Logische indeling huis, normaal betaal je voor de m2 maar als de indeling kut is heb je er niks aan ( soort van hokjes ect )

mijn mening:

Hierdoor zou een huis dus al 115 k tot 180k meer waard zijn als het aan deze punten voldoet tegenover een ander huis met noord of oost ligging, postzegel tuin, geen privacy en een kut indeling.

M.i. kan je dit niet zo lineair zien. Het is een combinatie van die bovenstaand wat een woning meer waard zou kunnen maken, maar voor mij blijft het onderdeel van het totaalplaatje wat heb object een bepaalde waarde geeft.
Ik zie het niet zo van oh dit huis heeft een diepe tuin, dat is + €xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[quote][b]hollandnick in "Ervaringen met het verkopen van je woning"hollandnick schreef
hollandnick schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

WC in de top 3??? Kweenie!
De sterkste punten moeten als eerste komen. De hal kan als hij indrukwekkend is, bv. jaren '30, granitovloer, originele tegels, mooie trap. Doorsnee hal heeft geen WOW-factor en daar breng je ook niet veel tijd door. Je laat een huis ook niet schieten, omdat de trap een likje verf nodig heeft.
Vooraanzicht van de woning als eerste als die aantrekkelijk/uitnodigend is.
Deze is aan de buitenkant foeilelijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHtsOvAYrLmwBgQP_6Yuq_MHnjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5hrqM5E4Y8bo4JaINyg59yB.jpg?f=fotoalbum_large
De derde foto van de "tuin" is zo mogelijk nog erger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74s00WhGPEBGMJi8VMxxnLQrFYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47rH7kwyKuVsT5ooXZjGstre.jpg?f=fotoalbum_large
Sterke punten hier: het is een bungalow (in trek bij ouderen die willen doorstromen maar niet naar een appartement). Een tuin is wat ze willen, maar hier heel veel werk om er wat van te maken. Maak dan een foto van een gezellig zithoekje in de zon.
Het is maar 78 m2, maar de woonkamer oogt heel licht en ruim. Die zou ik zeker naar voren schuiven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKE6_e27ZWXwKlxzAJA548fQMTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDohVXIWR5LAqGKCHCzb0AOq.jpg?f=fotoalbum_large
Er is geen standaard volgorde

[ Voor 13% gewijzigd door Chaki op 08-10-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Meethenoob schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:53:

mijn mening:

Zo werkt dat niet!
Tuin 25 meter diep, tweeverdieners, 3 kleine kinderen, wie gaat dat onderhouden? Of grote stenen vlakte?
Ligging tuin: als er het woord noord erin voorkomt, is dat minder. Zuid-oost is goed tegen mijn ochtendhumeur en als de tuin groot genoeg is en je geen schaduw hebt van buren is er achter in de tuin nog altijd zon.
Misschien is er ook een voortuin? Grote ramen op het zuiden met de klimaatverandering ... Nieuwbouw: blijft de hitte ook nog lang binnen hangen. Stenen tuin doet temperatuur verder stijgen.
Privacy: voor veel mensen a big deal. Ik geef er geen cent om. Locatie is het belangrijkste!
Behalve de indeling zeg je niks over het huis. Dat lijkt me de crux!
Indeling? Je bedoelt dat de ruimte maximaal benut wordt. Dat is inderdaad belangrijker dan het aantal m2 op zich. Maar indeling? Badkamer en 1 slaspkamer beneden is levensloopbestendig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blauweregen
De foto's zijn binnen, en ons huis is iets groter dan gedacht, dus dat is mooi. Wel nog een paar aanmerkingen op zowel de plattegrond als de foto's, hopelijk worden die snel verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauweregen
Zouden jullie de vraagprijs van de woning verhogen nu het aantal m2 meer blijkt te zijn dan gedacht? Hij staat nog niet op Funda.

De tactiek van onze makelaar is duidelijk lager in de markt zetten en hopen op overbiedingen, maar ik vind dat wel spannend merk ik.

Ervaringen hiermee, lokt dit echt meer overbieders uit dan een hogere vraagprijs hanteren?
Pagina: 1 ... 207 208 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.