ColeJ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:30:
[...]
Zo heeft iedereen zijn eigen wensen. Wij wilden juist nieuwbouw vanwege isolatie en kwaliteit. Nou wil nieuwbouw niet meteen zeggen dat je kwaliteit koopt maar ik heb geen zin in pluggen in de muur van 2 bewoners geleden. Voor ons hoefde het ook niet “spannend” te zijn, als het maar goed is. Voordeel is dat wij een (jong) gezin zijn en in de nieuwbouw wijken komen vaak veel gezinnetjes wonen.
Oh dat snap ik helemaal, tuurlijk ieder zijn wensen. Maar het specifieke voorbeeld ging over 4 ton voor niet-nieuwbouw/gemoderniseerd en 5.5 ton voor nieuwbouw. Voor 1.5 ton kun je wel wat muurtjes stucen kan ik je vertellen hoor, en ook flink isoleren ;-) Met als eindresultaat dus: goed geïsoleerd, gemoderniseerd en ‘op smaak gebracht’ maar dan wel op een groter perceel en een gunstigere locatie. Moet je wel willen (laten) klussen ja..
Overigens woon ik zelf ook in relatieve nieuwbouw, rond millennium opgeleverd. Dus ook niet per sé spannend maar wel aardig geïsoleerd en op een veeeel gunstiger perceel dan waar ze hedendaags op bouwen. Ik woon tegen het bos en heb dus ook geen achterburen, wel in een stad maar geen stadscentrum. Dus vrij uniek te noemen en die leuke plekjes zijn al vergeven.
Als je op (zon)vakantie gaat is het net zo. De grote hotels met beste ligging tov strand/centrum zijn al wat ouder want daar werd simpelweg als eerste gebouwd. Tegen toen veel gunstigere tarieven of course..
Maar nogmaals ieder zijn ding en je hebt tegenwoordig ook niet alles zomaar zelf in de hand! Wie weet voor mij ook nog ooit nieuwbouw want heb daar niets tegen. Wij vinden alleen de ligging (perceel, rust, privacy) belangrijk en dat vind je helaas niet meer zo snel. Het comfort van nieuwbouw is verder natuurlijk top!
Voor mij hoeft het ook niet spannend. Of noem het authentiek, uniek, excentriek, karakteristiek of whatever mensen zoeken. Ik zei spannend maar in de posts waar ik naar refereerde ging het over “sfeervol”. Dus bedoelde eigenlijk te zeggen dat je jaren 70 misschien niet sfeervol kunt vinden maar de meeste nieuwbouw dan ook zeker niet (de projecten dus, geen maatwerk).
Maar nogmaals: smaken verschillen en dat is alleen maar goed!
Bezulba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Tjah, het is ook wat de markt wil. Almere heeft wel aangetoond dat een grote tuin helemaal geen vereiste is voor een heel groot deel van de kopers, die maker er direct een stenenwoestijn van. Woonoppervlak is veel belangrijker. En de nieuwbouwers gaan niet massaal wijken uit de grond stampen voor de mensen die niet die trend volgen. Kost veel te veel, levert minder op.
Beetje kip/ei verhaal. Wil men geen (grote) tuin omdat er geen behoefte aan is of omdat het er simpelweg überhaupt niet meer is (betaalbaar dan). Met grote tuin bedoel ik geen landgoed he, maar gewoon een voor- en achtertuin met wellicht een oprit op 250-300 m2 ofzo.
Dat is een mooie, “wat de markt wil”. Het is simpelweg niet meer te betalen en dus wil ‘de markt’ eerder woonoppervlak tov tuinoppervlak. Dat is vrij logisch, ja. Als men het beide kon krijgen zonder ervoor te betalen zou 99% dat willen.
Iedereen wil een Audi als deze hetzelfde kost als een Fiat. Maar als ze voor Audi moeten betalen willen/kunnen ze deze niet rijden nee.
(Ik denk ook niet dat mensen in de grote stad per sé enkel glas willen en een tochtige kamer als zij een appartement huren. Dat neemt men voor lief omdat ze graag in de stad wonen en er geen ander betaalbaar aanbod is).
[Voor 35% gewijzigd door remzor op 23-01-2023 15:56]