Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:49
stin00 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:12:
[...]

Ik heb in Groningen nu twee keer een woning verkocht met 1,00% courtage. Toen de advertentie online kwam heb ik de opstartkosten betaald, de rest van de rekening kwam bij de notaris. Maar bij die 1% zaten dus al de opstartkosten in.

Transactieprijs was 274.000 en dus 2740 betaald. 550 overgemaakt bij Funda advertentie en de resterende 2190 bij notaris overdracht.
Wij zijn ook voornemens om onze woning te verkopen in Groningen. Ik ben benieuwd welke makelaar jij hebben gebruikt die 1,00% courtage rekent. Zou je dat (eventueel via PB) willen delen?

[ Voor 0% gewijzigd door rayvonrk op 06-05-2025 10:19 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:18
MagniArtistique schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:28:
Vandaag op de valreep nog een bezichtiging erbij voor morgen; Westerlingen met een aankoopmakelaar. Totaal staat nu op 6 bezichtigingen in de eerste week. Heel benieuwd hoe deze week gaat eindigen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:20
delpit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:17:
Toch een wat vreemde ervaring met de eerste notaris die is langsgekomen om te onderzoeken of hij de makelaar gaat zijn die onze woning gaat verkopen.

Woning is in 2018 gekocht voor 570.000 euro met een taxatie van 595.000. De wozwaarde ligt inmiddels rond de 925.000 euro, de geindexeerde woningwaarde is ruim 975.000 euro en er is door ons zeker voor 40.000 euro geinvesteerd in keuken, isolatie, warmtepomp, airco, kunststof kozijnen en voorzieningen buiten.

De woning is zeker nog niet af af, er zal nog wat met de badkamer moeten en zo nog wat meer. Maar dat zijn zeker geen dingen die in de tonnen lopen en die een stuk slechter waren bij de taxatie in 2018.

Toch komt onze vriend makelaar op een waarde van rond de 900.000 euro uit en zelfs daar kijkt hij al moeilijk bij. Ik vind dat erg vreemd, ligt dat aan mij?
Een deel van het overbieden-probleem blijkt te komen uit het feit dat makelaars woningen te goedkoop in de markt zetten. Met als hoop dat er flink overboden wordt.

A: ‘Mijn ouders hebben laatst hun huis verkocht. Gewoon 90.000 overboden, is toch niet normaal meer?’
B: ‘Mijn ouders hebben laatst hun huis verkocht. Ik had verwacht dat ze meer zouden overbieden, maar het bleef bij 10.000 euro. ‘

Uiteindelijke prijs A: 490.000 euro.
Uiteindelijke prijs B: 535.000 euro.

Ondanks dat B meer geld heeft opgebracht, klinkt het mega overbiedbedrag positiever en krijgt A dus betere reclame.

Terwijl A een risico met jullie verkoop neemt ten gunste van zijn goede mond-op-mond-reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52
offtopic:
@Bestseller Bah mond-op-mond reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:59
Bestseller schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Een deel van het overbieden-probleem blijkt te komen uit het feit dat makelaars woningen te goedkoop in de markt zetten. Met als hoop dat er flink overboden wordt.

A: ‘Mijn ouders hebben laatst hun huis verkocht. Gewoon 90.000 overboden, is toch niet normaal meer?’
B: ‘Mijn ouders hebben laatst hun huis verkocht. Ik had verwacht dat ze meer zouden overbieden, maar het bleef bij 10.000 euro. ‘

Uiteindelijke prijs A: 490.000 euro.
Uiteindelijke prijs B: 535.000 euro.

Ondanks dat B meer geld heeft opgebracht, klinkt het mega overbiedbedrag positiever en krijgt A dus betere reclame.
Wat ook meespeelt is dat het verschil tussen 90k overbieden en 100k overbieden niet zo groot lijkt. Terwijl het verschil tussen 10k overbieden en 20k overbieden voor het gevoel een veel grotere stap is.

Bij een potentiële koper die sowieso al 90k moet overbieden om in de buurt van een reële verkoopwaarde te kopen zal de stap om toch maar 100k of 110k te overbieden niet zo groot zijn, als de financiële middelen er zijn. Als de vraagprijs al in de buurt van een reële verkoopwaarde stond, zal die potentiële koper wel 10k willen overbieden, maar minder snel naar 20k of 30k gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:18
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:30
Nieuw huis gekocht, dus mijn huidige appartement moest in de verkoop. Binnen 2,5 week na het eerste contact met de makelaar is vandaag de handtekening onder de koopovereenkomst gezet. Dat ging wel even anders toen ik het zelf kocht, toen zat er tussen de eerste en tweede bezichtiging van mij ruim 2 maand 8)7
Nu nog de 3 dagen bedenktijd afwachten, maar daar vrees ik niet voor.

De makelaar heeft haar geld dubbel en dwars verdiend in mijn ogen. Ze was zeker niet de goedkoopste, maar haar inzet is precies waarom ik haar wilde hebben en niet een collega van haar of een ander makelaarskantoor. De koper had namelijk een bod gedaan zonder voorbehoud van financiering, maar ook zonder ook maar enig besef wat hij aan hypotheek kon krijgen. De makelaar heeft nog op dezelfde dag kunnen regelen dat de koper bij hun hypotheekafdeling terecht kon en ik de geruststelling had dat de koper het ook daadwerkelijk kon betalen.
Al met al zeer tevreden, mijn verbouwbudget is met 20% gestegen :o

Zo ga je binnen een maand van bij toeval tegen een interessante woning lopen op Funda en deze kopen naar het verkopen van je eigen woning. Wat een idiote markt is de huizenmarkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:18

de Peer

under peer review

Paul Hewson schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:04:
De koper had namelijk een bod gedaan zonder voorbehoud van financiering, maar ook zonder ook maar enig besef wat hij aan hypotheek kon krijgen.
Is niet jouw probleem natuurlijk ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:38
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Wat ook meespeelt is dat het verschil tussen 90k overbieden en 100k overbieden niet zo groot lijkt. Terwijl het verschil tussen 10k overbieden en 20k overbieden voor het gevoel een veel grotere stap is.

Bij een potentiële koper die sowieso al 90k moet overbieden om in de buurt van een reële verkoopwaarde te kopen zal de stap om toch maar 100k of 110k te overbieden niet zo groot zijn, als de financiële middelen er zijn. Als de vraagprijs al in de buurt van een reële verkoopwaarde stond, zal die potentiële koper wel 10k willen overbieden, maar minder snel naar 20k of 30k gaan.
Dan moet het eerste huis wel ruim een ton onder de markt cq taxatiewaarde worden gezet. Dat gebeurt toch lang niet altijd? Ook dan kan 10 of 20k wel verschil maken. Was bij ons ook zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:12:
[...]

Is wel heel simpel gedacht, je wilt probleemloze verkoop van je huis. Weinig mensen hebben zin in lange juridische procedures om 10% de woningwaarde te innen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:38
Bobermo schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Weinig mensen hebben zin in lange juridische procedures om 10% de woningwaarde te innen..
Dat denk ik ook de kot verkoopt toch wel om al je energie er in te steken die 10% te vangen

Denk dat de meeste het ook laten gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:14
[...]

Dat kan het wel worden. Na een tijd kom je erachter dat koper niet kan kopen en begint je hele circus opnieuw. Dat kan gevolgen hebben voor de prijs, zeker als het moment van overdracht van je nieuwe huis nadert (uiteraard afhankelijk van de lokale woningmarkt). Nog los even van de stress die het geeft.
Dus een snel handelende makelaar is hier zeker heel prettig voor verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Toke_gt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Dat kan het wel worden. Na een tijd kom je erachter dat koper niet kan kopen en begint je hele circus opnieuw. Dat kan gevolgen hebben voor de prijs, zeker als het moment van overdracht van je nieuwe huis nadert (uiteraard afhankelijk van de lokale woningmarkt). Nog los even van de stress die het geeft.
Dus een snel handelende makelaar is hier zeker heel prettig voor verkoper.
precies er is een groot verschil blijkbaar tussen wat er in het contract staat (juridisch bindende overeenkomst) en hoe dit daadwerkelijk wordt opgevolgd/nageleefd mbt de 10%.
Is natuurlijk wel het meest negatieve scenario. Iemand enig idee hoe vaak dit echt voorkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
El Capitan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:49:
[...]

precies er is een groot verschil blijkbaar tussen wat er in het contract staat (juridisch bindende overeenkomst) en hoe dit daadwerkelijk wordt opgevolgd/nageleefd mbt de 10%.
Is natuurlijk wel het meest negatieve scenario. Iemand enig idee hoe vaak dit echt voorkomt?
Geen idee hoe vaak het voorkomt, maar het komt zeker voor. Las toevallig net artikel in AD met voorbeeld hiervan. Staat achter een slotje helaas, maar voor de liefhebbers: dit artikel

Verder kun je op rechtspraak.nl een reeks uitspraken vinden (zoek op financieringsvoorbehoud).
Dat zijn dan vooral situaties waarbij er wel een financieringsvoorbehoud was, maar er niet op geldige gronden is ontbonden, of waarbij de termijn is overschreden.
Kijk ook hoe lang het kan duren voor er zo’n uitspraak is. Twee jaar is zo voorbij.

Voorbeeld van hoe dat uit de hand kan lopen en met welke impact voor koper en verkoper:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2024:3065

Klein stukje uit die uitspraak:
Wat de verklaring ook kan zijn, feit is dat de woning uiteindelijk voor € 440.000,- is verkocht. Daardoor heeft [eiser] feitelijk € 170.000 nadeel geleden doordat [gedaagde] de woning niet voor € 610.000 heeft afgenomen. [gedaagde] beticht [eiser] ervan dat hij zijn schadebeperkingsplicht heeft geschonden door zich niet maximaal in te spannen om de hoogste prijs te krijgen. Volgens [gedaagde] heeft [eiser] dat nagelaten omdat [eiser] van de woning af wilde en al wist dat hij van [gedaagde] het verschil in koopsom zou vorderen. Die gedachtegang van [eiser] blijkt volgens [gedaagde] uit het feit dat hij een daling van de koopprijs van 27,86% heeft geaccepteerd, terwijl de gemiddelde daling van de prijzen in [plaats 2] op dat moment tussen de 0,8% en 8% lag. [eiser] heeft een buitenproportioneel lagere verkoopopbrengst aanvaard en moet daarvan zelf het risico dragen.
4.14.
[eiser] weerspreekt dat en voert aan dat een verkoopprijs van € 440.000,- het hoogst haalbare was. Dat onderbouwt hij door een bericht te overleggen van zijn makelaar dat er 20 tot 25 bezichtigingen zijn geweest, met slechts twee biedingen en dat het hoogste bod is geaccepteerd. [eiser] wilde daarnaast niet meer wachten tot een later moment om de woning te verkopen, het duurde al lang en hij had de overwaarde uit deze woning ook nodig om een andere woning te financieren. Bovendien was volgens [eiser] de markt niet gunstig en de hypotheekrente steeg.
Conclusie: koper moet 61.000 euro betalen als boete en 109.000 als schadevergoeding.

[ Voor 59% gewijzigd door Toke_gt op 11-05-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

El Capitan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Komt best veel voor en die 10 procent is een minimum. Daarbovenop komen nog alle kosten die je gemaakt hebt en eventuele prijsdaling van je woning etc.

Maar idd het is wel veel gedoe dat je liever voorkomt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:30
[...]

Wat anderen al zeiden, geen zin in om na een tijdje er achter te komen dat ik opnieuw kan beginnen. Nu kan ik onbezorgd toeleven na de overdracht en me bezighouden met mijn nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paul Hewson schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Wat anderen al zeiden, geen zin in om na een tijdje er achter te komen dat ik opnieuw kan beginnen. Nu kan ik onbezorgd toeleven na de overdracht en me bezighouden met mijn nieuwe woning.
De kans is groter dat het goed gaat, maar nog altijd kan het fout gaan tot er daadwerkelijk getekend is bij de notaris.
relaties die stranden, ziekte, overlijden, of simpelweg iemand die zich bedenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Arwen. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Dan moet het eerste huis wel ruim een ton onder de markt cq taxatiewaarde worden gezet. Dat gebeurt toch lang niet altijd?
uiteraard niet altijd, naar toch best vaak. En zoals ik aangaf kan dat gewoon een bewuste keus/strategie zijn. Sommige makelaars staan er ook om bekend dat ze woningen met een onrealistisch lage vraagprijs op Funda zetten.
Ook dan kan 10 of 20k wel verschil maken. Was bij ons ook zo.
Uiteraard. In beide gevallen zal dat zo zijn. Maar het percentage mensen dat die extra stap maakt van 90k naar 100k zal waarschijnlijk groter zijn dan de groep die 20k in plaats van 10k overbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:05:
[...]
uiteraard niet altijd, naar toch best vaak. En zoals ik aangaf kan dat gewoon een bewuste keus/strategie zijn. Sommige makelaars staan er ook om bekend dat ze woningen met een onrealistisch lage vraagprijs op Funda zetten.
[/quote]

Ook dan kan 10 of 20k wel verschil maken. Was bij ons ook zo.
[/quote]
Uiteraard. In beide gevallen zal dat zo zijn. Maar het percentage mensen dat die extra stap maakt van 90k naar 100k zal waarschijnlijk groter zijn dan de groep die 20k in plaats van 10k overbiedt.
Dat ligt er maar net aan of je het uit eigen zak moet betalen of mee kan nemen met de hypotheek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Arwen. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Dat ligt er maar net aan of je het uit eigen zak moet betalen of mee kan nemen met de hypotheek..
Dat geldt in beide gevallen. Dat verschilt niet tussen een woning met een "waarde" van 5 ton die voor 4 ton op Funda komt of als die voor 490k op Funda komt. In beide gevallen kun je een bod van 5 ton of een bod van 510k doen. Maar in het tweede geval werkt de psychologie zo dat het voor veel mensen als een grotere stap zal voelen om 20k in plaats van 10k te overbieden vergeleken met 110k versus een ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Dat geldt in beide gevallen. Dat verschilt niet tussen een woning met een "waarde" van 5 ton die voor 4 ton op Funda komt of als die voor 490k op Funda komt. In beide gevallen kun je een bod van 5 ton of een bod van 510k doen. Maar in het tweede geval werkt de psychologie zo dat het voor veel mensen als een grotere stap zal voelen om 20k in plaats van 10k te overbieden vergeleken met 110k versus een ton.
Niet met je eens. Ik zou bij die ton juist voorzichtiger zijn. Hoe weet je immers dat de woning rond de 500k wordt getaxeerd? Alles daarboven moet je uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Arwen. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Niet met je eens. Ik zou bij die ton juist voorzichtiger zijn. Hoe weet je immers dat de woning rond de 500k wordt getaxeerd? Alles daarboven moet je uit eigen zak betalen.
Dat geldt dus zowel als de woning voor 4 ton op Funda staat als wanneer de woning voor 490 op Funda staat. Dat is dus ook onderdeel van die psychologie: waarom zou je bij een woning die voor 490 op Funda staat misschien zonder veel problemen 5 ton bieden en als die woning die voor 4 ton op Funda staat niet? In beide gevallen kan het zo zijn dat de woning in feite maar 4 ton waard is.

Maar ik neem aan dat je sowieso al wel enig vooronderzoek gedaan als je wilt bieden. En zul je weten dat die woning wel 5 ton waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Dat geldt dus zowel als de woning voor 4 ton op Funda staat als wanneer de woning voor 490 op Funda staat. Dat is dus ook onderdeel van die psychologie: waarom zou je bij een woning die voor 490 op Funda staat misschien zonder veel problemen 5 ton bieden en als die woning die voor 4 ton op Funda staat niet? In beide gevallen kan het zo zijn dat de woning in feite maar 4 ton waard is.

Maar ik neem aan dat je sowieso al wel enig vooronderzoek gedaan als je wilt bieden. En zul je weten dat die woning wel 5 ton waard is.
Omdat je in het eerste geval dan 90k uit eigen zak moet betalen en in dat laatste geval niet.

Veel mensen realiseren zich dat niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

Sandyman538

SandstorM [148839]

Arwen. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Omdat je in het eerste geval dan 90k uit eigen zak moet betalen en in dat laatste geval niet.

In beide gevallen moet je zelf 100k uit eigen zak betalen, dat is juist het punt wat gemaakt wordt. Woning is 4 ton waard en zal dus 4 ton getaxeerd worden (hypothetisch) daar doet de funda advertentie prijs niks aan af.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Arwen. schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Wat Sandyman538 ook aangeeft, in beide gevallen moet je het zelfde uit eigen zak betalen. Is de woning volgens de taxatie in werkelijkheid 4 ton waard en je biedt 5 ton, dan moet je in beide gevallen een ton uit eigen zak betalen. Het maakt daarbij niet uit of de woning voor 4 ton of voor 490k op Funda stond. En op de zelfde manier, als de woning op 490k getaxeerd wordt, dan moet je in beide gevallen 10k uit eigen zak betalen. Onafhankelijk van of de woning voor 4 ton of voor 490k op Funda stond.

Het zit hem vooral in de psychologie (waar je zelf zo te zien ook gevoelig voor bent) dat de prijs die op Funda staat wel een goee indicator zal zijn voor de waarde van de woning. En dat je zo het gevoel krijgt dat je veel meer risico neemt als je 5 ton biedt als de woning voor 4 ton op Funda staat, dan als die woning voor 490k op Funda zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
Sandyman538 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:49:
[...]

In beide gevallen moet je zelf 100k uit eigen zak betalen, dat is juist het punt wat gemaakt wordt. Woning is 4 ton waard en zal dus 4 ton getaxeerd worden (hypothetisch) daar doet de funda advertentie prijs niks aan af.
Dan begrijp je me verkeerd denk ik. In dat laatste geval komt de funda prijs overeen met de feitelijke waarde van de woning en kan het mee met de hypotheek. Eerste geval dus niet.

Dus ook.als.je overweegt een ton uit eigen zak te betalen kan 10-20k best een dealbreaker zijn.

Ervan uitgaande dat je vooraf natuurlijk onderzoek doet en dus weet of prijs of funda een reële marktprijs is of niet. Dus nee, ik ben totaal niet gevoelig voor psychologie, maar wat je uiteindelijk verwacht te moeten betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arwen. op 12-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arwen. schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Dan begrijp je me verkeerd denk ik. In dat laatste geval komt de funda prijs overeen met de feitelijke waarde van de woning en kan het mee met de hypotheek. Eerste geval dus niet.
Dat heeft niks met de vraagprijs op funda te maken. Dat heeft alleen te maken met de biedprijs. Vraagprijzen betekenen niks. Je kunt een hutje op de hei voor 10 miljoen op funda zetten en een grachtenpand voor 100 duizend.

Je baseren op de vraagprijs met je bod is een schot in het donker.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
ArthurMorgan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Dat heeft niks met de vraagprijs op funda te maken. Dat heeft alleen te maken met de biedprijs. Vraagprijzen betekenen niks. Je kunt een hutje op de hei voor 10 miljoen op funda zetten en een grachtenpand voor 100 duizend.

Je baseren op de vraagprijs met je bod is een schot in het donker.
Dat weet ik ook.wel, maar we hebben het hier over een voorbeeld. Voor het gemak.zijn die dus even hetzelfde. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Arwen. schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Of de funda prijs overeenkomt met de feitelijke waarde van de woning is totaal niet relevant voor de vraag of het mee kan met de hypotheek.

In beide gevallen gaat het om een woning met de zelfde feitelijke waarde. Alleen in het tweede geval is dat ook de prijs waarmee de woning op Funda stond. Dat maakt niet dat het daardoor ineens makkelijker zou zijn om een hypotheek te krijgen dan wanneer de woning voor 4 ton op Funda stond en je een ton hebt moeten overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
lijkt me een slechte deal voor jou als verkoper. Natuurlijk vooral op je vakman/-vrouw (de verkoopmakelaar) afgaan hoor. Maar ik zou dit zelf niet snel doen als verkoper want:

- 1: ik wil 1x mijn huis opruimen en netjes maken voor bezichtiging, dat ga ik niet naar voren trekken
- 2: hoe groot is nou de kans dat deze ene bieder een veel beter bod doet dan de rest
- 3: als ze graag willen dan zou ik ze gewoon de eerste tijdslot geven op de eerste bezichtigingsdag en ze laten weten dat ze best meteen een bod mogen uitbrengen. En als dat zodanig goed is dat je de rest niet meer hoeft te zien dan ga je gewoon met die eerste bieder verder. Ik zie echt nul voordelen. Als hun bod goed is dan is het goed, zo niet dan is het dat niet. Dat maak je niet "beter" door deze constructie.

oftwel: waarom zou dit voor jou interessant zijn? lijkt op iemand die probeert iets van macht / leverage uit te oefenen in een markt waar ze de kaarten niet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 13-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Fr33z schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:33:
[...]

lijkt me een slechte deal voor jou als verkoper. Natuurlijk vooral op je vakman/-vrouw (de verkoopmakelaar) afgaan hoor. Maar ik zou dit zelf niet snel doen als verkoper want:

- 1: ik wil 1x mijn huis opruimen en netjes maken voor bezichtiging, dat ga ik niet naar voren trekken
- 2: hoe groot is nou de kans dat deze ene bieder een veel beter bod doet dan de rest
- 3: als ze graag willen dan zou ik ze gewoon de eerste tijdslot geven op de eerste bezichtigingsdag en ze laten weten dat ze best meteen een bod mogen uitbrengen. En als dat zodanig goed is dat je de rest niet meer hoeft te zien dan ga je gewoon met die eerste bieder verder. Ik zie echt nul voordelen. Als hun bod goed is dan is het goed, zo niet dan is het dat niet. Dat maak je niet "beter" door deze constructie.

oftwel: waarom zou dit voor jou interessant zijn? lijkt op iemand die probeert iets van macht / leverage uit te oefenen in een markt waar ze de kaarten niet hebben.
Tja is dat niet de reden waarom mensen een aankoopmakelaar nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
[...]

Ja, ik kan me voorstellen. 1x opruimen wordt het sowieso niet, en dezelfde vragen heb ik gesteld aan onze verkoopmakelaar. Ze heeft nu een indruk van wat wel interessant voor ons zouden zijn, en dat moet niet een snel-afhandelbare bod maar juist een indrukwekkende bod. Eerst tijdslot op de eerst dag is al weggeven en eerder starten (met kinderen die naar school moeten) gaan hem ook niet worden. Ingewikkeld vind ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Ja, ik kan me voorstellen. 1x opruimen wordt het sowieso niet, en dezelfde vragen heb ik gesteld aan onze verkoopmakelaar. Ze heeft nu een indruk van wat wel interessant voor ons zouden zijn, en dat moet niet een snel-afhandelbare bod maar juist een indrukwekkende bod. Eerst tijdslot op de eerst dag is al weggeven en eerder starten (met kinderen die naar school moeten) gaan hem ook niet worden. Ingewikkeld vind ik het.
maar wat adviseert jouw makelaar dan? Want dit klinkt als een gevalletje "leuk geprobeerd" maar kom maar gewoon langs op de dag dat het past / ingepland is en als je echt een goed bod neerlegt dan zien we het dan wel verschijnen.

Ik mag toch hopen dat 5 bezichtigingen wel in 1 dag passen en je dus maar 1x hoeft op te ruimen? ;)

@bie100 tuurlijk maar die moet toch ook snappen dat je soms wel de kaarten hebt en soms niet? Ik vind het een leuk voorstel maar als iemand mij niet kan vertellen waarom dat nou zo'n goed idee is dan zou ik de procedure gewoon zo laten en ze lekker dan langs laten komen. Als je graag een huis willen kopen komen ze wel langs, zo niet dan wilden ze blijbkaar niet heel graag. ze proberen de druk bij de verkoper te leggen maar dat is onzin. Voor elke woning die verkocht wordt staan er 5 tot 10 mogelijke kopers in de rij.

edit: ik zie net dat ze nog veeleisender zijn, ze willen blijkbaar langskomen voor de rest, dan een bod neerleggen, dan nog zo ver komen dat jij al de koopovereenkomst tekent en daarna geen bezichtigingen meer inplannen? ja goh dan is de deal al rond heh. Wat een raar voorstel, weet je zeker dat je verkoopmakelaar het goed heeft uitgelegd?
nogmaals: als zij zo'n goed bod kunnen doen dat het voor de verkoper interessant is om anderen geen kans te geven dan moeten ze dat maar doen via de reguliere weg, als het bod goed is dan is het goed >:)

[ Voor 39% gewijzigd door Fr33z op 13-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:06

CeesKees

I rest my Kees

Ik vind de tactiek ook een beetje vreemd.

Heel simpel:

"we hebben 2 bezichtingsdagen; dinsdag en woensdag. Op vrijdag 12.00 moet iedereen zijn bod hebben uitgebracht". The end.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Fr33z schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:48:
[...]

@bie100 tuurlijk maar die moet toch ook snappen dat je soms wel de kaarten hebt en soms niet? Ik vind het een leuk voorstel maar als iemand mij niet kan vertellen waarom dat nou zo'n goed idee is dan zou ik de procedure gewoon zo laten en ze lekker dan langs laten komen. Als je graag een huis willen kopen komen ze wel langs, zo niet dan wilden ze blijbkaar niet heel graag. ze proberen de druk bij de verkoper te leggen maar dat is onzin. Voor elke woning die verkocht wordt staan er 5 tot 10 mogelijke kopers in de rij.
Dat begrijp ik het is ook een gevalletje niet geschoten is altijd mis zo moet je het zien

Zou er zelf ook niet voor open staan eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:48

fub

Kan juist heel interessant zijn. Het kost je niks om die eerdere bezichtiging te laten gebeuren, maar ik zou dan als voorwaarde stellen dat er niet extra wordt opgeruimd. En als ze een super bod (zonder voorbehouden!) kunnen neerleggen, dan kan je je de moeite van de bezichtigingen en het hele biedproces besparen.
Ik had het graag gedaan, ik vond het hele verkoop-proces zo stressvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
We hadden hier een beetje hetzelfde, 14 bezichtigingen, eentje wilde eerder komen. Op zich prima, maar uiteinedelijk wel met het normale proces mee. Dat 'indrukwekkende bod' wat hier boven genoemd wordt gaan ze dan ook wel doen in het normale biedingsproces. Als verkoper zit er weinig voordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Interessante perspectieven. Dank!

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:10
Members only:

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:33

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:34:

***members only***
Wat voor mij een keuze zou zijn is de vraag of je (objectief) weet wat je woning waard is (al dan niet met input van je makelaar).

Als je dat namelijk redelijk nauwkeurig weet, zou ik zeker de eerdere bezichting door laten gaan; op voorwaarde dat het bod komt zonder voorbehouden. Dan weet je namelijk gelijk waar je aan toe bent, en of je de rest van de bezichtigingen af kan zeggen.

Als je niet objectief weet wat de waarde van je woning is, vanwege het feit dat ie redelijk uniek is, dan zou ik die eerdere bieding niet doen, en de mensen gewoon mee laten gaan met de flow, en maar kijken wat eruit komt....

My 2 cents :) . Succes

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:44
Eerder komen kijken, waarom niet?
Goed bod neerleggen, graag!
Exclusiviteit afdwingen: NEE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
[...]

Idem:
Ik zie nul voordelen
Acht de aankoopmakelaar de kans groot dat hij als 3e in de rij achter het net gaat vissen?
Ik vertrouw op de expertise van de verkoopmakelaar (anders had ik een andere gekozen).
Het is ook een ons-kent-ons wereld. Er zitten ook een aantal beunhazen tussen. Dan kent jouw verkoopmakelaar de streken van deze vos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
Hier toch een mindere ervaring, allicht dat mensen hier suggesties hebben voor wat er allicht beter/anders kan in onze listing?

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:12

***members only***
Als de potentiële koper zo zeker is dat het een geweldig bod gaat zijn dan hoeven ze toch ook niet bang te zijn voor eventuele concurrentie?

Dit is gewoon een manier om de verkoper onder druk te zetten in de hoop dat die een lager bod gaat accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:44
Spherix schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:34:
Hier toch een mindere ervaring, allicht dat mensen hier suggesties hebben voor wat er allicht beter/anders kan in onze listing?

***members only***
Ik kom niet uit de buurt, dus weet niet wat normaal in Haarlem is. Just my 2 cents.

Huis ziet er van binnen mooi en ruim uit. Maar de vierkante meters (125 woon, 140 perceel) vind ik toch wel aan de lage kant voor die prijs.
En om dan 600k neer te moeten tellen voor een rijtjeshuis uit '65....

De lijst met bijzonderheden is ook wel erg lang. Ik zou meer focussen op label A en het onderhoudsvrije aspect van de kunststof kozijnen en rabatdelen. Veel andere bijzonderheden zijn ook al in de tekst opgenomen.

Wel even wat kudo's voor de inrichting - hoewel niet helemaal mijn stijl, het ziet er allemaal wel erg mooi en goed afgewerkt uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

***members only***
Waarom zo hoog in de markt? Mensen gaan er nog steeds vanuit dat je moet overbieden in die regio. Ik ook, dus dan laat ik het voorbij gaan

En als ik heel kritisch ben: voor mij moet er een nieuwe keuken in. Dan moet er dus ook een nieuwe vloer in en zit ik aan minimaal 25k. En dan denk ik altijd vooruit: haal ik dat eruit bij verkoop? Nee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Tsja, moeilijk te zeggen maar je hebt de "pech" dat je het mooiste huis uit de wijk probeert te verkopen wellicht. Wat is je verwachtte/gehoopte verkoopprijs? want mensen verwachten allemaal over te moeten bieden en dus zullen veel mensen deze woning met deze vraagprijs zien en denken: ja, daar moet nog 5-10% bij en dat wordt hem niet dus laat maar zitten.

Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door Fr33z op 13-05-2025 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

***members only***
De grootste winnaar in zo’n scenario (als het lukt) is je verkoopmakelaar. Die is aanmerkelijk sneller klaar met zijn werk. Bezichtigingen zijn een heel groot deel van het verkoopwerk.

Dus ik zou het advies van je makelaar in deze niet al te zwaar wegen en vooral doen wat je zelf denkt.

Als die mensen dusdanig graag je huis willen gaan ze dat echt niet laten schieten omdat ze mee moeten in jouw proces. Er wordt hier een frame gecreëerd alsof je een tijdelijk ‘window of opportunity’ hebt maar dat is helemaal niet zo. Kopers die echt enthousiast zijn gaan gewoon een bod doen in een inschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:01
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:54

***members only***
Voor 575 te koop zetten inclusief 1 garage bijvoorbeeld

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

***members only***
Ik tel een slaapkamer minder dan in de advertentie staat aangegeven.

Verder is de woning uiteraard prima naar jullie wensen opgeknapt, maar is dat misschien voor deze buurt iets te duur geworden. En ik zou bij een zo gerenoveerde woning toch ook graag een badkamer op de tweede verdieping gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

***members only***
Zomaar een suggestie: ik zou het huis voor iets meer in de markt zetten, incl 1 garage, met de mogelijkheid voor aankoop van de tweede. Nu zie ik als koper dat het huis 6 ton kost, en de garage daarbovenop nog eens 37K. Misschien moet ik bij beide wel overbieden?
Dus met 630 incl garage trek je misschien bieders over de streep die dan alsnog wel erboven bieden?

De andere garage zet je dan los te koop.
Overigens: leuk huis, mooi opgeknapt en erg smaakvol ingericht. Complimenten voor het toilet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Members only:
Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Waarom zo hoog in de markt? Mensen gaan er nog steeds vanuit dat je moet overbieden in die regio. Ik ook, dus dan laat ik het voorbij gaan

En als ik heel kritisch ben: voor mij moet er een nieuwe keuken in. Dan moet er dus ook een nieuwe vloer in en zit ik aan minimaal 25k. En dan denk ik altijd vooruit: haal ik dat eruit bij verkoop? Nee
Die keuken lijkt me niets mis mee. Ik ben daar heel simpel in: als jij een nieuwe keuken wil moet je dat zeker doen, maar niet 'op mijn kosten'.
Vroeger ook ooit gehad bij de verkoop van onze woning: ja die eiken houten parket vloer vinden wij niet mooi dus daar moet iets nieuws in dus dat trek ik van mijn bod af.
Ja doei, zo werkt het niet.

Daarnaast: een hangelnieuwe keuken plaatsen puur voor de verkoop haal je er financieel nooit uit.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

***members only***
Regel nummer 1: geef mensen niets om over te twijfelen. Bied dus gewoon het huis met 0, 1 of 2 garages aan.

Op basis van mijn ervaring: los verkopen die hap. Garages met een woning verkopen gaat altijd met een korting. Garages los verkopen potentieel voor de hoofdprijs omdat geïnteresseerden weten dat dit een eenmalige kans betreft met het huis dat ze al hebben.

Maar wees vooral ook duidelijk. Op basis van Funda, kaarten en brochure is me compleet onduidelijk wat nu de exacte situatie is met berging / garage 1 / garage 2. Een plattegrond toont een stippellijn tussen berging en een garage. Een andere plattegrond toont 2 garages met totaal verschillende breedtes en oppervlakte voor dezelfde vraagprijs. Overzichtsfoto's van de garage en bergingsgevels ontbreken geheel.

Voor de rest is het nooit makkelijk om de duurste woning van een wijk te verkopen. Op een gegeven moment is het teveel voor een verbouwd jaren '60 doorzonwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:15:
[...]

***members only***

[...]

Die keuken lijkt me niets mis mee. Ik ben daar heel simpel in: als jij een nieuwe keuken wil moet je dat zeker doen, maar niet 'op mijn kosten'.
Vroeger ook ooit gehad bij de verkoop van onze woning: ja die eiken houten parket vloer vinden wij niet mooi dus daar moet iets nieuws in dus dat trek ik van mijn bod af.
Ja doei, zo werkt het niet.

Daarnaast: een hangelnieuwe keuken plaatsen puur voor de verkoop haal je er financieel nooit uit.
Niks mis met de keuken, behalve dat ik een simpele rekensom maak. Ik ging ervan uit dat je in Haarlem nog steeds flink moest overbieden. Minimaal 5% = 30k. Daarnaast zie ik dat ik minimaal 30k kwijt zal zijn aan keuken, vloer en een likje verf. Dan kom ik uit op 660k en dat vind ik buiten proportie. Dan liever een vergelijkbare die 100k goedkoper is die ik zelf renoveer.

Je kunt het ook omdraaien: het is niet omdat jij er 100k ingestopt hebt, dat ik 100k meer ga betalen

Verder tel ik ook maar 4 slaapkamers. Funda zegt 5. Huispedia 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Chaki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Niks mis met de keuken, behalve dat ik een simpele rekensom maak. Ik ging ervan uit dat je in Haarlem nog steeds flink moest overbieden. Minimaal 5% = 30k. Daarnaast zie ik dat ik minimaal 30k kwijt zal zijn aan keuken, vloer en een likje verf. Dan kom ik uit op 660k en dat vind ik buiten proportie. Dan liever een vergelijkbare die 100k goedkoper is die ik zelf renoveer.

Je kunt het ook omdraaien: het is niet omdat jij er 100k ingestopt hebt, dat ik 100k meer ga betalen

Verder tel ik ook maar 4 slaapkamers. Funda zegt 5. Huispedia 6
Dit heb ik dus ook. Als die andere woningen er voor 425-475 opstaan dan is dit veel te hoog. Tuurlijk wordt er vast overboden en kosten die anderen ook 5++. Maar dan verbouw ik wel in mijn tempo precies zoals ik t wil. Ja een instapklaar huis is ook wat waard maar nooit 1-op-1 de euros die een verbouwing gekost heeft omdat mensen nou eenmaal andere keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-05-2025 23:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk97
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:14
Het huis van mijn vriendin staat sinds 1 week op Funda. Gisteren en eergisteren zijn er 8 of 9 bezichtigingen geweest. Volgens de makelaar waren er diverse geinteresseerden, die hij vervolgens gezegd heeft dat ze voor vrijdag 12uur hun bod kunnen indienen.
Nu kregen we net een appje van 1 van de kijkers, waarvan we de zus wel kennen, dat ze gisteravond al een bod hebben gedaan.
Wij zijn hier benieuwd naar natuurlijk.
Verwachten jullie dat de makelaar dit bod nu al zal delen met ons, of wacht hij tot vrijdag wanneer alle biedingen binnen zijn? Wat is hierin gebruikelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Luuk97 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:10:
Het huis van mijn vriendin staat sinds 1 week op Funda. Gisteren en eergisteren zijn er 8 of 9 bezichtigingen geweest. Volgens de makelaar waren er diverse geinteresseerden, die hij vervolgens gezegd heeft dat ze voor vrijdag 12uur hun bod kunnen indienen.
Nu kregen we net een appje van 1 van de kijkers, waarvan we de zus wel kennen, dat ze gisteravond al een bod hebben gedaan.
Wij zijn hier benieuwd naar natuurlijk.
Verwachten jullie dat de makelaar dit bod nu al zal delen met ons, of wacht hij tot vrijdag wanneer alle biedingen binnen zijn? Wat is hierin gebruikelijk?
daar maak je afspraken over. Makelaar kan ook aanvinken dat elk bod via move automatisch aan verkoper wordt doorgestuurd.
Je ben de opdrachtgever van de makelaar, dus jij bepaalt dit zelf in principe.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-05-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom vraag je niet direct aan ze wat ze geboden hebben?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:00
Gisteren heb ik de eerste verkoop makelaar over de vloer gehad. Mijn nieuwbouwhuis wordt mei volgend jaar opgeleverd maar toch al aan het orienteren.
Paar leuke tips gehoord die (in mijn specifieke geval) nuttig zijn:
- Fotos maken in de zomer (Ook in de winter schijnen zonnige fotos met een bloeiende tuin aantrekkelijker te zijn)
- Te koop zetten tweede helft januari (voorkom dat je richting het einde van het jaar of net na de jaarwisseling online komt)
- Oplevering randje zomervakantie (Voor kopers heel aantrekkelijk zodat ze genoeg klus/verhuistijd kunnen plannen en de oplevering sowieso niet in een reeds geplande vakantie valt.

Trouwens wel een hele leuke meevaller: Ik hou natuurlijk al een poosje de funda-prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt in de gaten, sinds gisteren weet ik dat de laatste drie die verkocht zijn 80-100k overboden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jmderonde schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
sinds gisteren weet ik dat de laatste drie die verkocht zijn 80-100k overboden zijn!
tsja dat zegt niet zo veel he. hoe lager je ze in de markt zet, des te hoger zal het 'overgeboden' bedrag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:44:
[...]

tsja dat zegt niet zo veel he. hoe lager je ze in de markt zet, des te hoger zal het 'overgeboden' bedrag zijn.
En de situatie kan in januari 2026 heel anders uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37
Wispe schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:48:
[...]

En de situatie kan in januari 2026 heel anders uitzien.
Sterker nog. De markt is een beetje af aan het koelen. Tenminste in Q1 als ik de cijfers mag geloven… maar daarvoor is een ander topic. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Als je de funda prijzen in de gaten hebt gehouden, en dat als eerste indicatie voor de waarde van je woning ziet, dan zegt het juist best veel om te weten hoeveel die overboden zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheKerremenke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Sterker nog. De markt is een beetje af aan het koelen. Tenminste in Q1 als ik de cijfers mag geloven… maar daarvoor is een ander topic. ;)
Q1 is vaker een wat matter kwartaal. Ik heb geen indicatie dat het dit jaar veel slechter is dan in andere jaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren heb ik de eerste verkoop makelaar over de vloer gehad. Mijn nieuwbouwhuis wordt mei volgend jaar opgeleverd maar toch al aan het orienteren.
- Fotos maken in de zomer (Ook in de winter schijnen zonnige fotos met een bloeiende tuin aantrekkelijker te zijn)
- Te koop zetten tweede helft januari (voorkom dat je richting het einde van het jaar of net na de jaarwisseling online komt)
- Oplevering randje zomervakantie (Voor kopers heel aantrekkelijk zodat ze genoeg klus/verhuistijd kunnen plannen en de oplevering sowieso niet in een reeds geplande vakantie valt.

Trouwens wel een hele leuke meevaller: Ik hou natuurlijk al een poosje de funda-prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt in de gaten, sinds gisteren weet ik dat de laatste drie die verkocht zijn 80-100k overboden zijn!
Als ik in de winter een huis op funda zie met foto's in hoogzomer, ga ik achter mijn oren krabben. Tweede keer dat deze te koop komt? Waarom matchen de foto's niet met het moment dat hij op de markt komt?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Dit is omdat hij in januari verder niets te doen heeft, niet omdat het beter is voor jou. Liever februari of maart. Januari is echt een moeilijke maand om je huis te verkopen.

Foto’s maken in de zomer kan prima. Ik heb gezien dat dat goed kan uitpakken. Wel moet je ervoor zorgen dat je huis in de winter of vroege lente niet tegenvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Als je de funda prijzen in de gaten hebt gehouden, en dat als eerste indicatie voor de waarde van je woning ziet, dan zegt het juist best veel om te weten hoeveel die overboden zijn
Haha, dankje Rubber. Dat was ook mijn gedachte. De enige data die ik had als referentie waren de funda prijzen en natuurlijk hou je rekening met wat overbieden, maar bijna een ton op 375 vind ik een onverwachte meevaller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Q1 is vaker een wat matter kwartaal. Ik heb geen indicatie dat het dit jaar veel slechter is dan in andere jaren.
Klopt. Q1 is vaak wat rustiger, en specifiek dit jaar zijn er vanwege de strengere eisen veel ex-huurwoningen te koop gekomen met vaak relatief wat lagere prijzen. Dat aanbod is nu opgedroogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05 22:15

Dat met betrekking tot die foto’s betwijfel ik. Ik kreeg dat van mijn makelaar te horen. Het is raar om foto’s van een tuin te zien die volop in bloei staat als de woning midden winter online komt. Dat zet vraagtekens bij de potentiële kopers, zoals is deze woning eerder online gezet maar niet verkocht en waarom ‘durft’ men geen actuele foto’s te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tjubbie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Dat met betrekking tot die foto’s betwijfel ik. Ik kreeg dat van mijn makelaar te horen. Het is raar om foto’s van een tuin te zien die volop in bloei staat als de woning midden winter online komt. Dat zet vraagtekens bij de potentiële kopers, zoals is deze woning eerder online gezet maar niet verkocht en waarom ‘durft’ men geen actuele foto’s te plaatsen
Ook kan me wel voorstellen dat als de tuin echt een belangrijk onderdeel van de woning is, je ook een paar foto's van de zomer laat zien naast de actuele foto's. Maar ik zou me dan eerder afvragen of het niet verstandig zou zijn om sowieso de woning in de zomer of het voorjaar te koop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05 22:15
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Ook kan me wel voorstellen dat als de tuin echt een belangrijk onderdeel van de woning is, je ook een paar foto's van de zomer laat zien naast de actuele foto's. Maar ik zou me dan eerder afvragen of het niet verstandig zou zijn om sowieso de woning in de zomer of het voorjaar te koop te zetten.
Ja inderdaad. Als het echt een unieke tuin is dan zou ik me dat voor kunnen stellen maar dan aanvullend op de actuele foto’s. Als het om licht gaat dan kan de fotograaf hier vanalles aan doen dus daar zou het niet voor nodig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40

***members only***
Dank voor alle reacties allen _/-\o_

Members only:

Mbt de discussie over keuken en vloer, als het je smaak niet is moet je dat uitgeven inderdaad, de vloer ligt gelukkig geheel door onder de keuken, maar ook dit zou de makelaar als informatie kunnen laten vallen natuurlijk. M'n vrouw zou hem graag meenemen, maar dat leek mij juist niet handig :9

Als er meer concreet nieuws is zal ik er weer een post aan wagen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Spherix op 14-05-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Sandro! schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:17:
6 bezichtigingen, 5 biedingen, 1 winnaar. Nog even de drie dagen bedenktijd afwachten en dan is het huis definitief verkocht!
Zo, ik heb even tijd om e.e.a. op papier te zetten.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sandro! schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Zo, ik heb even tijd om e.e.a. op papier te zetten.

***members only***
Anders had jij toch gewoon de volmacht kunnen betalen? Zo duur is dat ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Als Q1 matter is, is dat ook in het nadeel van TS. Voor zover ik weet zijn jan-feb niet de beste maanden en mei-juni top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Spherix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:40:
[...]

.... de vloer ligt gelukkig geheel door onder de keuken, maar ook dit zou de makelaar als informatie kunnen laten vallen natuurlijk ...
Voor mij is dat cruciale informatie, want ik wil dat schiereiland niet! Dan hoef ik in ieder geval geen nieuwe vloer. Zoals ik al zei: met de keuken is helemaal niets mis. Mij gaat het alleen om de opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Anders had jij toch gewoon de volmacht kunnen betalen? Zo duur is dat ook weer niet.
Dat was ook nog een optie idd. In het koopcontract was door de makelaar geschreven (eigenlijk aangepast want modelcontract ;)):
artikel 2 Kosten/Overdrachtsbelasting
2.1. De kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadasterkosten, zijn voor rekening van koper. De notaris wordt aangewezen door koper. Indien de koper een notariskeuze maakt buiten de regio (verder dan 20 km vanaf het gekochte) zal de koper de kosten voor een eventuele volmacht voor zijn rekening nemen.
Zij wilden daarvan maken dat de partij die gebruik maakt van de volmacht daarvoor betaalt. Had inderdaad ook gekund, maar de makelaar vond het ook maar een bijzonder verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sandro! schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Dat was ook nog een optie idd. In het koopcontract was door de makelaar geschreven (eigenlijk aangepast want modelcontract ;)):

[...]

Zij wilden daarvan maken dat de partij die gebruik maakt van de volmacht daarvoor betaalt. Had inderdaad ook gekund, maar de makelaar vond het ook maar een bijzonder verhaal.
Ik begrijp überhaupt niet dat er discussie kan zijn over 200 of 300 euro bij het kopen van een huis :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Ik begrijp überhaupt niet dat er discussie kan zijn over 200 of 300 euro bij het kopen van een huis :D
Je zou ze de kost moeten geven. Bv. bijna ruzie maken over of de gordijnrails wel of niet moeten blijven hangen. Of dat de buitenbrievenbus wel of niet moet blijven staan. Terwijl ik dan ook denk: bij een aankoop van enkele tonnen ga je steggelen over iets met een waarde van een paar honderd euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Voor mij is dat cruciale informatie, want ik wil dat schiereiland niet! Dan hoef ik in ieder geval geen nieuwe vloer. Zoals ik al zei: met de keuken is helemaal niets mis. Mij gaat het alleen om de opstelling
Dat lijkt me typisch iets wat je bij een bezichtiging aan de verkopende makelaar kunt vragen. Zulke details zou ik niet zo snel in de beknopte Funda advertentie verwachten. Want dit is dan misschien voor jou cruciale informatie, maar voor een andere zijn andere zaken weer cruciaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:05
Je bent in ieder geval op tijd :-). Wij hebben afgelopen april de sleutel van ons nieuwbouwhuis gekregen. 30 maart ging ons huidige huis op funda. Week erna verkocht en begin juli opleveren.

Januari klonk voor ons ook logisch. Maar onze makelaar adviseerde te wachten. Dan staat de boel in de bloei en heb je een kortere oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Dat lijkt me typisch iets wat je bij een bezichtiging aan de verkopende makelaar kunt vragen. Zulke details zou ik niet zo snel in de beknopte Funda advertentie verwachten. Want dit is dan misschien voor jou cruciale informatie, maar voor een andere zijn andere zaken weer cruciaal.
Neeee, niet op Funda. Tijdens een bezichtiging. Ik vroeg dit laatst aan een makelaar. Hij wist het niet, dus ging ik er maar vanuit dat het niet zo was. Het was een prachtige keuken met een hele mooie vloer! Slopen zou kapitaalvernietiging zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:43

_Arthur

blub

Als die eerste kijkers een mega bod neerleggen waar jullie direct ja op zouden zeggen is dat toch mooi? Tenzij je fomo hebt en denkt dat andere kijkers nog eens over dat mega bod heen gaan.

Dat de andere kijkers dan worden afgezegd is dan helaas voor ze.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 15-05-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dat is zeer nadelig voor de kopers. Maar werkt de opgevoerde druk niet in het voordeel van de verkoper? Ik ga volgende week een appartement bezichtigen en heb dan welgeteld 3,5 dag de tijd om een bod uit te brengen. Dat is ten gunste van mijn aankoopmakelaar. Contract zegt: woning zoeken en 1e bezichtiging doe ik zelf. Als ik beslis dat ik een bod wil uitbrengen, gaat hij mee bij de 2e bezichtiging + biedadvies + onderhandelen. Nu moet hij al mee bij de eerste bezichtiging, terwijl ik nog niet zeker weet of dit 'm gaat worden. Ondertussen heeft hij wel voorafgaand aan de bezichtiging een week de tijd om de VvE stukken te bestuderen, zodat we goed beslagen ten ijs komen. Verder staat in het contract: 3 woningen en no cure, no pay. Dus dan heb ik als het niet doorgaat nog 2 kansen. En als het na 3 woningen nog niet gelukt is, heb ik de keuze: stekker eruit of 300,- voor iedere volgende woning.

Bij de verkoop van mijn vorige woning was wel een 2e bezichtiging mogelijk (na 2 dagen lopende band werk van 20 minuten per bezichtiging). Dat werkt in beider voordeel, vooral omdat het winnende bod dat van een jonge first time buyer die beide keren werd vergezeld van een aankoopmakelaar. Dat gaf haar zekerheid. Op eigen houtje zou ze.op basis de van 1e bezichtiging ernstig getwijfeld hebben, denk ik. Ook vind ik het niet meer dan fair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Chaki schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:28:
[...]

Dat is zeer nadelig voor de kopers. Maar werkt de opgevoerde druk niet in het voordeel van de verkoper? Ik ga volgende week een appartement bezichtigen en heb dan welgeteld 3,5 dag de tijd om een bod uit te brengen. Dat is ten gunste van mijn aankoopmakelaar. Contract zegt: woning zoeken en 1e bezichtiging doe ik zelf. Als ik beslis dat ik een bod wil uitbrengen, gaat hij mee bij de 2e bezichtiging + biedadvies + onderhandelen. Nu moet hij al mee bij de eerste bezichtiging, terwijl ik nog niet zeker weet of dit 'm gaat worden. Ondertussen heeft hij wel voorafgaand aan de bezichtiging een week de tijd om de VvE stukken te bestuderen, zodat we goed beslagen ten ijs komen. Verder staat in het contract: 3 woningen en no cure, no pay. Dus dan heb ik als het niet doorgaat nog 2 kansen. En als het na 3 woningen nog niet gelukt is, heb ik de keuze: stekker eruit of 300,- voor iedere volgende woning.

Bij de verkoop van mijn vorige woning was wel een 2e bezichtiging mogelijk (na 2 dagen lopende band werk van 20 minuten per bezichtiging). Dat werkt in beider voordeel, vooral omdat het winnende bod dat van een jonge first time buyer die beide keren werd vergezeld van een aankoopmakelaar. Dat gaf haar zekerheid. Op eigen houtje zou ze.op basis de van 1e bezichtiging ernstig getwijfeld hebben, denk ik. Ook vind ik het niet meer dan fair
Pittige constructie met je aankoopmakelaar. Er zijn toch zo veel, dus ik zou zeggen stekker eruit als het na drie keer niks is geworden.

Bij alle woning die ik gekocht hebt, heb ik twee bezichtigingen gehad (in 2007 en in 2018), voor beide ook onder de vraagprijs gekocht, dus dit manier van doen is mij ook onbekend.

Verder ben ik lang niet van plan om onethisch te handelen. Maar de juist prijs kiezen voor een woning valt niet altijd mee, en blijkbaar was de makelaar consensus (en ook de taxatie die we net hebben uitgevoerd) globaal een onderschatting. Zoals ik zei, hebben we onze makelaar omhoog gepraat qua vraagprijs, en ze vond het "spannend". Wellicht komt iedereen bieden rond de vraagprijs, maar ik verwacht dat niet.

Wel voel ik zeker voor jonge kopers en vraag ik me af hoe het straks is voor mijn kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:43:
[...]

Pittige constructie met je aankoopmakelaar. Er zijn toch zo veel, dus ik zou zeggen stekker eruit als het na drie keer niks is geworden.

Bij alle woning die ik gekocht hebt, heb ik twee bezichtigingen gehad (in 2007 en in 2018), voor beide ook onder de vraagprijs gekocht, dus dit manier van doen is mij ook onbekend.

Verder ben ik lang niet van plan om onethisch te handelen. Maar de juist prijs kiezen voor een woning valt niet altijd mee, en blijkbaar was de makelaar consensus (en ook de taxatie die we net hebben uitgevoerd) globaal een onderschatting. Zoals ik zei, hebben we onze makelaar omhoog gepraat qua vraagprijs, en ze vond het "spannend". Wellicht komt iedereen bieden rond de vraagprijs, maar ik verwacht dat niet.

Wel voel ik zeker voor jonge kopers en vraag ik me af hoe het straks is voor mijn kinderen.
Ik vind het een ideale constructie. Als het na 3 keer niet lukt, ben ik alleen 500,- euro aan inschrijfkosten kwijt. Andere vroeg 4.000,- per woning, ongeacht het resultaat. Eentje beloofde dat het voor 3.000 heel snel zou lukken en noemde 3 plaatsen op waar de woningen goedkoper zijn, maar waar ik niet wil wonen. Zo kan ik het ook!

Of het lukt ligt ook aan mij. Ik bied nog steeds wat het MIJ waard is. Als ik de woning perse wil, kan ik meer bieden dan hij adviseert. In dit geval denk ik: rond de vraagprijs. Het is geen once in a liftetime, maar bij een relatief lage koopsom kan ik er wel iets moois van maken. Hij zal wel beter kunnen aangeven wat mijn kansen zijn, want op dit moment is de markt hier heel grillig. Maar ik heb de makelaar vooral nodig om de VvE-stukken goed door te spitten. Voldoende reserve om hun plannen te realiseren? Ik wil niet het risico lopen dat die kosten op termijn veel hoger worden.
Tot nu toe: 4 huizen en 2 appartementen gekocht zonder aankoopmakelaar. Laatste 2 niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden en ik liet de datum van overdracht volledig aan verkopers over. In het eerste geval 6 weken: projectontwikkelaar wil er zo snel mogelijk vanaf en acht financiële zekerheid belangrijker dan een paar duizend meer of minder, gokte ik. In het tweede geval: financiële zekerheid en flexibele datum van overdracht. Verkopers moesten eerst nog een andere woning vinden.
Kort samengevat: makelaar adviseert, ik beslis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Chaki schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Ik vind het een ideale constructie. Als het na 3 keer niet lukt, ben ik alleen 500,- euro aan inschrijfkosten kwijt. Andere vroeg 4.000,- per woning, ongeacht het resultaat. Eentje beloofde dat het voor 3.000 heel snel zou lukken en noemde 3 plaatsen op waar de woningen goedkoper zijn, maar waar ik niet wil wonen. Zo kan ik het ook!

Of het lukt ligt ook aan mij. Ik bied nog steeds wat het MIJ waard is. Als ik de woning perse wil, kan ik meer bieden dan hij adviseert. In dit geval denk ik: rond de vraagprijs. Het is geen once in a liftetime, maar bij een relatief lage koopsom kan ik er wel iets moois van maken. Hij zal wel beter kunnen aangeven wat mijn kansen zijn, want op dit moment is de markt hier heel grillig. Maar ik heb de makelaar vooral nodig om de VvE-stukken goed door te spitten. Voldoende reserve om hun plannen te realiseren? Ik wil niet het risico lopen dat die kosten op termijn veel hoger worden.
Tot nu toe: 4 huizen en 2 appartementen gekocht zonder aankoopmakelaar. Laatste 2 niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden en ik liet de datum van overdracht volledig aan verkopers over. In het eerste geval 6 weken: projectontwikkelaar wil er zo snel mogelijk vanaf en acht financiële zekerheid belangrijker dan een paar duizend meer of minder, gokte ik. In het tweede geval: financiële zekerheid en flexibele datum van overdracht. Verkopers moesten eerst nog een andere woning vinden.
Kort samengevat: makelaar adviseert, ik beslis
Interessant. Twee keer heb ik met een aankoopmakelaar gewerkt. De eerste keer kwam ik vanuit buitenland naar een nieuwe stad. Zeker overbetaalt voor de dienst, maar het was nodig aangezien de situatie. De tweede keer heb ik een vaste tarief afgesproken van tevoren, no cure, no pay, met geen opstart kosten of kosten per woning. Uiteindelijk de tweede huis gekocht, maar het was wel een werk voor de makelaar aangezien de aparte constructie van het huis.

Het is inderdaad handig om een aankoopmakelaar te hebben voor de legale aspecten. Wij wilden ook de negotiëren uit hand laten, want bij beide woningen zijn we in onderhandeling geweest. Voor de recente woning is het gelukt om uit te komen als enige kopende partij voordat de woning op Funda kwam. Dus voor specifieke situaties kan een aankoopmakelaar heel erg veel waard zijn. Ze kunnen ook een nutteloze kostenpost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Interessant. Twee keer heb ik met een aankoopmakelaar gewerkt. De eerste keer kwam ik vanuit buitenland naar een nieuwe stad. Zeker overbetaalt voor de dienst, maar het was nodig aangezien de situatie. De tweede keer heb ik een vaste tarief afgesproken van tevoren, no cure, no pay, met geen opstart kosten of kosten per woning. Uiteindelijk de tweede huis gekocht, maar het was wel een werk voor de makelaar aangezien de aparte constructie van het huis.

Het is inderdaad handig om een aankoopmakelaar te hebben voor de legale aspecten. Wij wilden ook de negotiëren uit hand laten, want bij beide woningen zijn we in onderhandeling geweest. Voor de recente woning is het gelukt om uit te komen als enige kopende partij voordat de woning op Funda kwam. Dus voor specifieke situaties kan een aankoopmakelaar heel erg veel waard zijn. Ze kunnen ook een nutteloze kostenpost zijn.
Als je uit het buitenland komt én je de stad/regio niet kent, zou ik het zeker doen. Info over woningen die (nog) niet op Funda staan, krijg ik via andere kanalen. Zoeken doe ik daarom zelf.
Maar alleen al de kenninsmakingsgesprekken bespaarden me veel tijd. Jaren '30 boven- en benedenwoningen: om van te dromen. Gaan als zoete broodjes van de hand, maar ze hebben vaak een slapende VvE, geen MJOP en reservefonds. Dan krijg ik bij mijn bank geen hypotheek.
In Rotterdam zijn er veel problemen met funderingen. Hele wijken zijn aan het verzakken. Herstel kost ongeveer 2000 - per m2 + bijkomende kosten en er is geen subsidie voor. Zit je daar met je max hypotheek en komt er ineens 200k bij. Maar dat kan ik nu wel allemaal zelf uitzoeken.
Onderhandelen is er vaak niet meer bij: bieden per inschrijving en op zeer korte termijn. Al is het ons-kent-ons in de makelaarswereld. Officieel mag de verkoopmakelaar niets communiceren over andere biedingen ... Officieel niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28
_Arthur schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Als die eerste kijkers een mega bod neerleggen waar jullie direct ja op zouden zeggen is dat toch mooi? Tenzij je fomo hebt en denkt dat andere kijkers nog eens over dat mega bod heen gaan.

Dat de andere kijkers dan worden afgezegd is dan helaas voor ze.
Stel dat die eerste kijkers een mega bod doen maar vervolgens toch afzien van de koop. Zijn de overige bezichtigingen dan al afgezegd, is het helaas voor @Lastmanstanding.
Als de overige kijkers opnieuw benaderd worden en/of de woning opnieuw of langer op Funda moet, nodigt dat niet uit tot het doen van een mega bod.

Dan het positieve scenario: de eerste kijkers doen een mega bod en kopen de woning. Die fomo vind ik dan niet raar, zeker niet in het geval van 12 andere belangstellenden.

Kortom, laat die makelaar z'n werk doen en laat de andere bezichtigingen gewoon doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:48

fub

antidote schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:14:
[...]

Stel dat die eerste kijkers een mega bod doen maar vervolgens toch afzien van de koop. Zijn de overige bezichtigingen dan al afgezegd, is het helaas voor @Lastmanstanding.
Als de overige kijkers opnieuw benaderd worden en/of de woning opnieuw of langer op Funda moet, nodigt dat niet uit tot het doen van een mega bod.
Wij hadden dit. De kans dat het ze zou lukken om de financiering rond te krijgen was niet groot, maar als het zou lukken zouden we een enorme klapper maken. De termijn was wel erg kort (drie dagen meen ik) en toen dat klapte heeft onze makelaar de afgebelde aspirant-kopers weer gebeld en weer afspraken gemaakt. Daar zat de uiteindelijke koper ook bij, en wij hebben ons huis alsnog voor een prima prijs kunnen verkopen.

De combinatie van hoogte van het bod en de duur van de exclusiviteits-termijn is dus wel een belangrijke factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28
fub schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:11:
De combinatie van hoogte van het bod en de duur van de exclusiviteits-termijn is dus wel een belangrijke factor.
Als verkoper zou ik denk ik alleen op een dergelijk bod ingaan wanneer de woning nog niet op Funda is geplaatst -wanneer dit bijvoorbeeld via het netwerk van de verkoopmakelaar binnenkomt. In dat geval haal je het aspect van exclusiviteit eraf.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IronKandra
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:00
Appartement gisteren online gegaan op Funda, op dit moment 4 bezichtigingen gepland. Moet zeggen dat ik het rete spannend vind of er voldoende animo gaat zijn en een paar leuke biedingen uit voort gaan komen. Maar ja, dat is afwachten. In ieder geval erg blij met de presentatie en de foto's.

Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door IronKandra op 21-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:53
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37
Brr, smaken verschillen. (Geintje)

Succes met de verkoop en hopelijk bevalt de nieuwe woning goed. (y) Nieuwbouw heeft ook zijn voordelen. (Minder onderhoud voorlopig, logischere/betere indeling (vaker), etc)

[ Voor 18% gewijzigd door TheKerremenke op 21-05-2025 16:01 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Members only: in de verkoop
Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.