Tja ik begrijp persoonlijk niet waarom je hier zo makkelijk overheen stapt. Jij hebt enkel iets te vorderen op koper, maar je makelaar lijkt ook steken te hebben laten vallen. Onder andere door toch twee partijen te bedienen in deze transactie. En door informatie over het bod achter te houden.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:14:
Ik heb inmiddels wat meer duidelijkheid over hoe het is misgegaan:
- Koper was afhankelijk van een goede verkoop van de eigen woning
- Had dit kennelijk wel besproken met mijn makelaar
- Mijn makelaar heeft dat nooit aan mij doorgegeven
- Er is door de adviseur met 95% gerekend. Persoonlijk vind ik dat veel te riskant als het de hele koop kan blokkeren. Helemaal voor een appartement met hoge servicekosten.
Al met al moet ik concluderen dat ik de wellicht naïve koper niet te veel kwalijk kan nemen. Daarom toch maar besloten geen 10% te gaan eisen. Ik vind dat de adviseur en makelaar niet vrijuit gaan maar heb ook niet de juridische middelen om daar verder iets mee te doen.
Wellicht had ik zelf een financiele check moeten doen bij de koper. Maar anderzijds vind ik dat ik daar toch mijn makelaar voor heb. Helemaal als het qua biedingen allemaal dicht bij elkaar ligt verwacht je dat er ook even wordt gekeken naar de financiele situaties.
Ik zou gewoon de 10% eisen en koper moet het maar verhalen op de makelaar.
Of de makelaar met jou laten schikken omdat je anders een tucht klacht indient. Je hebt vooralsnog geen juridische middelen nodig. Enkel in gebreke stellen en 10% eisen en kijk maar wat er gebeurt.
Maar niet dit… Makelaar en koper creeëren een probleem, en jij ondervindt als enige schade.
[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 08-03-2026 17:18 ]