Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:10:
[...]

De makelaar is er niet enkel om simpelweg een rondje te doen met de toekomstige kopers en te incasseren. Beetje begeleiding naar jullie toe (en eventuele zelf bescherming ) mag wel.
Ach een makelaar is een makelaar. Onlangs nog bij een verhuur situatie meegemaakt dat de makelaar allemaal niet eenduidige artikelen in zijn overeenkomst heeft staan. En als je daar vragen over stelt is het antwoord: dat doen wij altijd zo. Of we hebben dat artikel nog nooit hoeven te activeren (...dus waarom doe je zo moeilijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-07 22:39

de Peer

under peer review

groggy schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Ach een makelaar is een makelaar. Onlangs nog bij een verhuur situatie meegemaakt dat de makelaar allemaal niet eenduidige artikelen in zijn overeenkomst heeft staan. En als je daar vragen over stelt is het antwoord: dat doen wij altijd zo. Of we hebben dat artikel nog nooit hoeven te activeren (...dus waarom doe je zo moeilijk)
En de verhuurmakelaar zit nog weer een 'klasse' onder de verkoopmakelaar, die wat mij betreft ook weinig aanzien geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:57
de Peer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Als ik zo'n gast 7000 euro betaal (mijn situatie) dan verwacht ik wel dat hij even een optie aanvinkt als ik daar om vraag. Of ik tegen mezelf beschermd moet worden bepaal ik liever zelf.
Het is ook een kwestie van een beetje assertief zijn. Dit 'gebeurt' niet, dit laat men blijkbaar gebeuren.
Wil niet zeggen dat je in je recht staat. Bij ons waren de enkele biedingen twee weken geleden voor onszelf wel inzichtelijk. Dus het kan wel gewoon.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheKerremenke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Wil niet zeggen dat je in je recht staat. Bij ons waren de enkele biedingen twee weken geleden voor onszelf wel inzichtelijk. Dus het kan wel gewoon.
Dit is geen juridische kwestie, gewoon even een vinkje aanzetten, kan de de secretaresse ook even doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:50
[...]

Als ik zo'n gast 7000 euro betaal (mijn situatie) dan verwacht ik wel dat hij even een optie aanvinkt als ik daar om vraag. Of ik tegen mezelf beschermd moet worden bepaal ik liever zelf.
En vervolgens hangt driekwart van de mensen om de haverklap in paniek aan de telefoon als er tot een kwartier voor einde biedtermijn nog geen/nauwelijks biedingen zijn. En willen ze de strategie aanpassen of wat dan ook, zodat je én een gestreste verkoper hebt én een makelaar die er flinke tijd in moet steken om te voorkomen dat de verkopers onverstandige dingen gaan doen.

En uiteraard hoor jij tot de kwart die het allemaal stoïcijns over zich heen laat komen. Waarbij het dus de facto ook geen zin heeft om voor het eind van de biedtermijn te weten wat/of er geboden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:14
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:57:
[...]

En vervolgens hangt driekwart van de mensen om de haverklap in paniek aan de telefoon als er tot een kwartier voor einde biedtermijn nog geen/nauwelijks biedingen zijn. En willen ze de strategie aanpassen of wat dan ook, zodat je én een gestreste verkoper hebt én een makelaar die er flinke tijd in moet steken om te voorkomen dat de verkopers onverstandige dingen gaan doen.

En uiteraard hoor jij tot de kwart die het allemaal stoïcijns over zich heen laat komen. Waarbij het dus de facto ook geen zin heeft om voor het eind van de biedtermijn te weten wat/of er geboden is.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het is ook een kwestie van een beetje assertief zijn. Dit 'gebeurt' niet, dit laat men blijkbaar gebeuren.
Ik heb het al eerder gezegd, bij ons kwam op dag 1 een bod binnen van 70k boven de vraagprijs met voorbehoud financiering en keuring. Makelaar heeft niks verteld. Ik had daar 100% zeker op gehapt als ik dat wist.

Uiteindelijk bleek het voorgevoel van onze makelaar juist te zijn en is daar nog iemand overheen gegaan. Zonder voorbehouden..

Het kan ook een bod zijn ruim onder de vraagprijs natuurlijk.
Dus ja, ik snap makelaars wel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd, bij ons kwam op dag 1 een bod binnen van 70k boven de vraagprijs met voorbehoud financiering en keuring. Makelaar heeft niks verteld. Ik had daar 100% zeker op gehapt als ik dat wist.

Uiteindelijk bleek het voorgevoel van onze makelaar juist te zijn en is daar nog iemand overheen gegaan. Zonder voorbehouden..

Het kan ook een bod zijn ruim onder de vraagprijs natuurlijk.
Dus ja, ik snap makelaars wel.
Ik snap ze ook. Maar mijn punt was meer dat ik vind dat ik daar iets over te zeggen heb als klant. Maar blijkbaar kun je dat dan beter als eis neerleggen voordat je het contract met de makelaar tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:38
Wij hebben trouwens ons huis verkocht met eerlijk bieden? Dus konden gewoon de hoogte zien van wat er werd geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Haha heel herkenbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Eclipse88 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:21:
Wij hebben trouwens ons huis verkocht met eerlijk bieden? Dus konden gewoon de hoogte zien van wat er werd geboden.
Hier idem. Biedingen en bijbehorend motivaties waren inzichtelijk voor ons als verkoper.

Vandaag gaan we officieel tekenen met de kopers. Dus dan is het officieel verkocht (eigenlijk pas a.s. zaterdag, ivm de welbekende drie bedenkdagen).

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eclipse88
TheKerremenke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Hier idem. Biedingen en bijbehorend motivaties waren inzichtelijk voor ons als verkoper.

Vandaag gaan we officieel tekenen met de kopers. Dus dan is het officieel verkocht (eigenlijk pas a.s. zaterdag, ivm de welbekende drie bedenkdagen).
Fijn!! Wij krijgen hopelijk vanavond het koopcontract!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Mijn appartement (dat ik wil verkopen) heeft energielabel C. De makelaar die kwam voor een verkoopadvies vond dat raar. De meesten zijn B. Misschien is het een oud label, zei hij.
Het label blijkt geldig te zijn tot februari 2026. In de tussentijd is er niks veranderd, dus blijft het hoogstwaarschijnlijk C.
Maar is het misschien toch verstandig om alvast een nieuw label aan te vragen? In Funda advertenties staat vaak: geldig tot ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:44:
Mijn appartement (dat ik wil verkopen) heeft energielabel C. De makelaar die kwam voor een verkoopadvies vond dat raar. De meesten zijn B. Misschien is het een oud label, zei hij.
Het label blijkt geldig te zijn tot februari 2026. In de tussentijd is er niks veranderd, dus blijft het hoogstwaarschijnlijk C.
Maar is het misschien toch verstandig om alvast een nieuw label aan te vragen? In Funda advertenties staat vaak: geldig tot ...
Dat is een label volgens de "oude" methode, "compacte" woningen (met veel gedeelde muren/plafonds/vloeren) zoals een appartement of rijtjeswoning doen het veelal beter in de nieuwe methode.

Je bent al gauw 500 euro verder voor een nieuw label, niet echt de moeite waard waarschijnlijk voor een stap van C naar B.

Oude labels waren relatief goedkoop (zelfs gratis mogelijk), toen het nog kon een gratis label aangevraagd. Daarna nog van dubbelglas naar HR++ glas, nieuwe CV en de vloer extra geïsoleerd...Waarschijnlijk nu A of A+ in plaats van B...maar of dat 500 euro waard is....

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 14-07-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
nooberke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Dat is een label volgens de "oude" methode, "compacte" woningen (met veel gedeelde muren/plafonds/vloeren) zoals een appartement of rijtjeswoning doen het veelal beter in de nieuwe methode.

Je bent al gauw 500 euro verder voor een nieuw label, niet echt de moeite waard waarschijnlijk voor een stap van C naar B.

Oude labels waren relatief goedkoop (zelfs gratis mogelijk), toen het nog kon een gratis label aangevraagd. Daarna nog van dubbelglas naar HR++ glas, nieuwe CV en de vloer extra geïsoleerd...Waarschijnlijk nu A of A+ in plaats van B...maar of dat 500 euro waard is....
Heb 265 euro betaalt voor een nieuwe label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Heb 265 euro betaalt voor een nieuwe label
Mmm weet niet hoe die 500 euro in mijn hoofd komt... Rond dat bedrag is het misschien toch wel een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
nooberke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Mmm weet niet hoe die 500 euro in mijn hoofd komt... Rond dat bedrag is het misschien toch wel een goede investering.
Die 500 zou zo kunnen hoor heeft ook met de inhoud te maken tussen de 75m² tot 150m² was in mijn geval 265 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
[...]

Hier €355,- betaald. Label is van A naar A+ gegaan ivm zonnepanelen die er eerst niet waren. Achter af gezien had ik me het geld kunnen besparen. Maar wilde de gegevens zo compleet mogelijk hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 14-07-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 16:01
Chaki schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:44:
Je hoeft eigenlijk alleen een geldig label te hebben bij verkoop van je woning. Het heeft geen meerwaarde om een nieuw label aan te vragen enkel om de geldigheid te verlengen. C -> B label is leuk, maar levert in de praktijk waarschijnlijk geen duizenden euro's op. Als je nou een G label had zou het anders zijn, veel mensen filteren huizen met slechte labels eruit op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Hier is het 350,-
B of C maakt veel verschil uit: veel mensen willen minimaal B.
A of B helemaal: bij A betaal ik minder hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Tot 150 m2 idd @nooberke @de bie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:38
Sandro! schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Je hoeft eigenlijk alleen een geldig label te hebben bij verkoop van je woning. Het heeft geen meerwaarde om een nieuw label aan te vragen enkel om de geldigheid te verlengen. C -> B label is leuk, maar levert in de praktijk waarschijnlijk geen duizenden euro's op. Als je nou een G label had zou het anders zijn, veel mensen filteren huizen met slechte labels eruit op Funda.
Beter label kan ook een hogere taxatiewaarde vertegenwoordigen, hetgeen je schuld-marktwaarde positief beinvloed en daarmee je risicofactor van een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Wij moeten een deel van de hyp binnenkort verlengen. En nu wordt een label gevraagd. Hebben nu niks. Is niet verplicht maar het zal ons geld schelen als we label hebben. Kan me niet voorstellen dat we niet minimaal a hebben dus ga dat wel regelen. Scheelt wat rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
Spherix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Beter label kan ook een hogere taxatiewaarde vertegenwoordigen, hetgeen je schuld-marktwaarde positief beinvloed en daarmee je risicofactor van een hypotheek.
Klopt, maar als je je huis aan het verkopen bent heb je daar weinig aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sandro! schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Klopt, maar als je je huis aan het verkopen bent heb je daar weinig aan.
8)7
Juist wel want eventuele kopers hebben wellicht ruimere financieringsmogelijkheden door een beter label en zouden een hoger bod kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door TvanW op 15-07-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:38
En bovendien gaan de meeste mensen door naar een andere koopwoning, waar de taxatiewaarde van het te verkopen object ook een rol speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
TvanW schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:48:
[...]

8)7
Juist wel want eventuele kopers hebben wellicht ruimere financieringsmogelijkheden door een beter label en zouden een hoger bod kunnen doen.
Ik reageerde op de verlaging van de ltv, waardoor het risico, en daardoor de hypotheekrenteopslag dalen, daar heb je als verkoper weinig meer aan. Maar:
Van C -> B scheelt een vast bedrag van € 5.000. Dan moet je net tegen die ene koper aanlopen die al aan z'n maximale capaciteit zat, nu € 5.000 extra kan lenen, dat ook wil bieden én daarmee het beste bod doet. In de praktijk zal het weinig uitmaken. Uiteindelijk kun je toch niet meer lenen dan wat er getaxeerd wordt, en de rest moet je zelf bijleggen.
Spherix schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:29:
En bovendien gaan de meeste mensen door naar een andere koopwoning, waar de taxatiewaarde van het te verkopen object ook een rol speelt.
Wij hebben 5 jaar geleden een huis gekocht met destijds A-label, daarna zonnepanelen en een warmtepomp geplaatst en hadden nu wellicht naar A+ kunnen gaan. De taxateur heeft rekening gehouden met de verduurzamingsmaatregelen sinds aankoop en daar ook naar getaxeerd, die staart zich heus niet blind op het label.

Om de oorspronkelijke vraag:
te beantwoorden: voor € 300 kun je een gokje wagen dat je label van C naar B springt én iemand tot € 5.000 meer biedt, maar zolang je label geldig is op de transportdatum hoef je niets te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:07
Nou, dit topic enige tijd gevolgd te hebben nadat ik heel toevallig vorige maand een huis tegen kwam op funda wat voor mij echt een huis was die ik wou.. had ik dat huis binnen 3 dagen….

Toen kwam de molen van eigen huis verkopen en er zit redelijk wat druk achter om het verkocht te krijgen aangezien ik de sleutels van mijn nieuwe huis op 29 augustus krijg.

Ik ga van Brabant naar Utrecht (Amersfoort) verhuizen en ik was/ben de gekte in Amersfoort gewend maar verkoop makelaars hier in Brabant gaven wel aan dat hier is de gekte toch wat minder is.

Gisteren halverwege de middag op Funda gekomen, ervoor een mailing eruit dat mijn huis te koop kwam en vanochtend 5 bevestigde bezichtigingen!!

Members only:

Huis staat te koop als een starters woning.

Ik ben heel benieuwd hoe snel dit gaat, kijk dag staat nu op volgende week donderdag met een eind bod op de maandag erop om 12:00.

Al met al als dit afgerond is zorgt dit ervoor dat ik vanaf eind September niet dagelijks meer een uur en 20 minuten naar Amersfoort hoef en terug maar dat het 10 minuten op de fiets is 🥳.

[ Voor 8% gewijzigd door .Vii op 16-07-2025 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-07 20:34

Mip

Hier is het een weekje stil geweest na 4 bezichtigingen (incl 1 no show), en out of the blue nu weer 3 bezichtigingen op de planning
Er valt geen pijl op te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Mip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:39:
Hier is het een weekje stil geweest na 4 bezichtigingen (incl 1 no show), en out of the blue nu weer 3 bezichtigingen op de planning
Er valt geen pijl op te trekken
Hier ook weer twee bezichtigingen gehad komt in totaal op 8 nou weer rustig staat er nu een maandje op Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
Wat betreft de energielabel discussie eerder, volgende week drie makelaars over de vloer. Zal hun mening vragen of het zin heeft om te proberen een beter (nieuw) energielabel te krijgen.
[b].Vii in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Al met al als dit afgerond is zorgt dit ervoor dat ik vanaf eind September niet dagelijks meer een uur en 20 minuten naar Amersfoort hoef en terug maar dat het 10 minuten op de fiets is 🥳.
Klinkt als een fijn vooruitzicht! Zelf een periode vanuit diezelfde stad (mijn ouders wonen daar) naar Utrecht gereisd, dat was geen feest :X

Zelf ga ik juist van de randstad weer terug naar die regio.

Wat betreft het huis, die wasmachine of wasdroger in de slaapkamer komt een beetje vreemd over...past die niet in het washok? Misschien die paar ingezakte tegels bij de oprit nog even omhoog wippen? Is het voor nieuwe kopers mogelijk om het contract van de CV-ketel op te zeggen? Dat kan wel de vermelding waard zijn.

De badkamer ziet er op de 360 foto wel wat minder uit dan op de foto, maar denk alsof dat je het huis zo kwijt ben gezien het prijspunt.

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 16-07-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Vii
nooberke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:45:
Wat betreft de energielabel discussie eerder, volgende week drie makelaars over de vloer. Zal hun mening vragen of het zin heeft om te proberen een beter (nieuw) energielabel te krijgen.

[...]

Klinkt als een fijn vooruitzicht! Zelf een periode vanuit diezelfde stad (mijn ouders wonen daar) naar Utrecht gereisd, dat was geen feest :X

Zelf ga ik juist van de randstad weer terug naar die regio.

Wat betreft het huis, die wasmachine of wasdroger in de slaapkamer komt een beetje vreemd over...past die niet in het washok? Misschien die paar ingezakte tegels bij de oprit nog even omhoog wippen? Is het voor nieuwe kopers mogelijk om het contract van de CV-ketel op te zeggen? Dat kan wel de vermelding waard zijn.

De badkamer ziet er op de 360 foto wel wat minder uit dan op de foto, maar denk alsof dat je het huis zo kwijt ben gezien het prijspunt.

Succes!
Ja klopt! Ik heb de tegels ook idd al omhoog gegooid dat het er beter uitziet :-). Droger mag helaas niet in de cv ruimte anders had ik hem idd. Er boven op gezet.

Cv is overname mogelijk staat ook in de move bestanden, maar goede tip om dit nog even bij de tekst te zetten.

De badkamer is idd een - punt daarom heb ik het huis ook iets goedkoper neergezet, ik had zelf een bouwdepot van 15k klaar staan om hem op te pakken toen het nieuwe huis om de hoek kwam gezet… dus dat voor de volgende (:.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:43

Cordon

Lievelings jankert

.Vii schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 05:42:
Welkom (bijna) in de mooiste stad van Nederland! :P

Huis moet je zo kwijt zijn, voor een starter is dit meer dan goed. Inderdaad, de droger en badkamer zijn puntjes waar je over kan vallen. Maar met een beetje (ver)bouwdepot van de volgende eigennaar maak je hier iets heel moois van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:45:
Mijn energielabel is een kladje van een half A4
Nieuwe zijn met kleurtjes, blokken, 2'-3 A4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
Cordon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Huis moet je zo kwijt zijn, voor een starter is dit meer dan goed. Inderdaad, de droger en badkamer zijn puntjes waar je over kan vallen. Maar met een beetje (ver)bouwdepot van de volgende eigennaar maak je hier iets heel moois van.
Ik kan niet wachten hahaha :-) nieuwe huis is gelukkig alleen sauzen dus gaat lekker snel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:56

The Third Man

The Third Jellyfish

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:57
Nieuwe keuken, nieuwe vloer en alles laten stucen. Dat is 30k en dan ben je het zo kwijt. Check of je showroom keuken kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Hoe groot is het verschil in vraagprijs met die"helemaal af" zijn? Voor een nieuwe keuken moet je toch 15k tellen. Anderzijds heb ik liever geen nieuwe keuken, omdat het vaak (om niet te zeggen meestal) mijn smaak niet is of niet voldoet aan harde eisen (oven op ooghoogte)
Wil je de Funda link delen (hier of pb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Tja moeilijk mijn huis loopt ook nog niet verder is het redelijk af maar niet naar de smaak van sommige

Maar om er nu geld in te pompen zie ik ook niet zitten en je moet ook maar afwachten of je het eruit haalt want het geeft geen garantie dat je het dan wel snel verkoopt met winst dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Is je vraagprijs wel reeël ten opzichte van de concurrerende woningen in je blok die 'af' zijn? Stel zij vragen €420.000 en jij €400.000, dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk als er bij jou nog minimaal 40k in moet voor nieuwe keuken/wanden/vloer/afwerkingsklusjes.

Het helpt ook niet mee dat je geen klusser bent en niets hebt gedaan aan interieur/styling/opleuken. Mensen zijn visueel ingesteld en kijken er niet doorheen. Als je dan een 'helemaal af' woning ernaast ziet voor slechts 5% hogere vraagprijs.. dan valt jouw woning gewoon direct af lijkt me. Maar als de prijs juist is vind ik geen keuken juist een voordeel, dan kan ik er eentje zelf plaatsen die volledig aan m'n smaak voldoet. Veel mensen vinden dit wel

Je woning is november 2024 getaxeerd op de vraagprijs, was dat een taxatie op locatie of desktoptaxatie? Want je woning zou dan inmiddels alweer een stukje meer waard moeten zijn. Klinkt dus echt alsof het aan de staat van de woning en/of presentatie ligt.

Maar hier valt inhoudelijk weinig concreets over te zeggen zonder Funda linkjes van eigen woning (
+ concurrerende in de straat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door The Third Man op 17-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 20:52

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Members only:

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:17
Als je in een buurt zit die bij expats erg populair is, dan moet je je realiseren dat zij vooral een kant en klaar huis willen en ook bereid zijn daarvoor te betalen. Daarmee valt die hele doelgroep weg, want ze willen geen goedkoper huis waarin nog veel geklust moet worden. (Ze krijgen namelijk de aankoopprijs van de woning vergoed, maar niet de verbouwingswerkzaamheden).
De doelgroep die je met jouw woning aantrekt is veel kleiner en is misschien ook een doelgroep die niet per se tussen de expats wil wonen. Dat maakt het potentieel kopers nog kleiner, misschien zitten er ook flippers tussen die nog wat aan je woning willen verdienen.
Maak dus een keuze: zorg dat de basis van je huis in orde is, zodat het geschikt is voor expats. Een showroomkeuken is ook al beter dan een simpel blok, het hoeft niet meteen een droomkeuken te zijn, maar wel een basis. Of accepteer dat je er minder op gaat verdienen dan anderen, omdat zij er meer aan hebben gedaan.

Edit: even gekeken naar je huis. Het ziet er prima uit voor de verkoop, de keuken doet er echt afbreuk aan. Ik zie bijvoorbeeld hier shworoomkeukens die je daar makkelijk zelf kunt (laten) installeren, voor minder dan 4K. Dat geeft je huis een heel andere indruk.
(En ik zou de wand met alle latjes even wit maken, dan kan een expat er echt zo in.)

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 16-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:24
Ik heb inmiddels weer 2 bezichtigingen gehad en morgen nog 1. Daarmee komt het totaal op 7.

Ik heb alleen concurrentie gekregen. Schuin tegenover mijn huis is een kleine 2 onder 1 kap te koop gekomen voor 25k minder dan mijn huis. Dat heeft een groter vt wonen gehalte en een grote oprit.

Ik had echt niet verwacht dat verkopen zo lastig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Toke_gt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Als je in een buurt zit die bij expats erg populair is, dan moet je je realiseren dat zij vooral een kant en klaar huis willen en ook bereid zijn daarvoor te betalen. Daarmee valt die hele doelgroep weg, want ze willen geen goedkoper huis waarin nog veel geklust moet worden.
Er zijn de laatste jaren best veel expats in woningen om mij heen getrokken (het was atijd een bejaardenwijk) en het eerste wat ze allemaal deden was het huis compleet verbouwen. Ik had dus niet zo de indruk dat kant en klaar zo belangrijk was om 'geschikt' voor expats te zijn.
Of accepteer dat je er minder op gaat verdienen dan anderen, omdat zij er meer aan hebben gedaan.
Na ja dat was ook een beetje de insteek om er minder voor te vragen natuurlijk. Een iets lager bod zou ik best overwegen, maar wat er nu voorbij kwam vond ik, zelfs met de bezwaren, wel erg laag.

En het ging me ook om het lichtelijk pushen van de makelaar die er een soort 'nu of nooit' van ging maken en waar mijn hypotheekadviseur het niet mee eens was. Dat het best zinvol zou zijn om toch even rustig te wachten. Mede omdat woning C natuurlijk de eventuele interesse wegkaapte en die is nu niet meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik geef je vriendin bij voorbaat gelijk!
Ik zie de vreselijkste presentaties voorbij komen. Ik kijk altijd als eerste naar de plattegrond en daarna pas naar de foto's. Een keuken kun je vervangen, de indeling en het aantal m2 niet. Maar meesten gaan af op foto's

@The Third Man Timing is niet geweldig.
Expats met schoolgaande kinderen verblijven nu vaak in hun thuisland. Zij die hier kort zullen blijven, willen helemaal af. Maar ik heb mijn huis verkocht aan expats die blijven. Heel andere wensen: spack? YESSS! Laminaat? NOOOO! Voor Britten: wasmasmachine in de badkamer? NOOOO! Dan liever aftandse keuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
The Third Man schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:03:

Na ja dat was ook een beetje de insteek om er minder voor te vragen natuurlijk. Een iets lager bod zou ik best overwegen, maar wat er nu voorbij kwam vond ik, zelfs met de bezwaren, wel erg laag.
Maar huis B is verkocht voor de vraagprijs van jouw huis, terwijl dat er veel beter uit ziet. Zo bezien vind ik het tegenbod van 360K helemaal niet zo onrealistisch. Zou je hebben dooronderhandeld, was je misschien op 370K uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:22
Chaki schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Ik geef je vriendin bij voorbaat gelijk!
Ik zie de vreselijkste presentaties voorbij komen. Ik kijk altijd als eerste naar de plattegrond en daarna pas naar de foto's. Een keuken kun je vervangen, de indeling en het aantal m2 niet. Maar meesten gaan af op foto's
Niet mee eens. Indeling kan ook prima veranderd worden en m2 afhankelijk van het type woning ook.
In een appartement gaat dat wel lastiger.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Zo het was gezellig. Maar dit topic hoef ik voorlopig niet meer te volgen. Iedereen nog succes met de verkoop (plannen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Cordon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Fixed that for you. Wat bijna :(

:+

Welkom @.Vii !

Verder sluit ik me wel aan bij @Cordon, denk dat je je huidige woning zo kwijt bent.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Toke_gt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Maar huis B is verkocht voor de vraagprijs van jouw huis, terwijl dat er veel beter uit ziet. Zo bezien vind ik het tegenbod van 360K helemaal niet zo onrealistisch. Zou je hebben dooronderhandeld, was je misschien op 370K uitgekomen.
Maar dat is wel in die korte tijd al zo snel geaccepteerd, ik had als dat mijn huis was geweest met dus ook een hogere taxatie ook niet snel toegehapt op een dergelijk lager bod. Er was geen concurrent op dat moment, geen vakantie, het was 'af' ergo waarom zou het niet voor minstens de vraagprijs weg kunnen gaan?

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Vii
Update….

We zijn nog geen 24 uur verder en de bezichtiging dag zit vol met 15 bezichtigingen…. Ik had veel verwacht maar dit in de verste verte niet, de vraag is nu gesteld gaan we een dag eraan plakken

Bizar dit had ik echt niet verwacht 😱
Denman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Welkom @.Vii !

Verder sluit ik me wel aan bij @Cordon, denk dat je je huidige woning zo kwijt bent.
Stiekem mee eens dat het echt de mooiste stad is sowieso dit jaar van Europa (:

[ Voor 41% gewijzigd door .Vii op 16-07-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Niet mee eens. Indeling kan ook prima veranderd worden en m2 afhankelijk van het type woning ook.
In een appartement gaat dat wel lastiger.
Ik heb het over keuken of badkamer verplaatsen. Kost aardige duit. En dat bovenop 4 ton (vraagprijs + nieuwe keuken) voor 69 m2
Nr 1 heeft half open keuken. Zal wel dragende muur zijn, anders nog meer open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
.Vii schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:41:
Update….

We zijn nog geen 24 uur verder en de bezichtiging dag zit vol met 15 bezichtigingen…. Ik had veel verwacht maar dit in de verste verte niet, de vraag is nu gesteld gaan we een dag eraan plakken

Bizar dit had ik echt niet verwacht 😱

[...]

Stiekem mee eens dat het echt de mooiste stad is sowieso dit jaar van Europa (:
Waarom zou je dat niet willen?

Vorig jaar rond deze tijd heeft mijn broer meerdere huizen bezichtigd in deze regio (Zevenbergen, Lage Zwaluwe) toentertijd was het veelal bij vraagprijs <400k gekkenhuis en daarboven een stuk rustiger.

Zelf ga ik naar Lage Zwaluwe, volgens de makelaar is daar zo'n 50% van de kopers niet "lokaal" maar bijvoorbeeld mensen van net boven de rivieren die meer waar krijgen voor hun geld of niet kunnen vinden wat ze zoeken boven de rivieren.

Voor 335 koop je in de randstad geen éénsgezinswoning...en al helemaal niet met dit oppervlakte en een eigen parkeerplaats ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Blijkbaar zit er €40k verschil in wat mensen een af huis waard vinden met keuken en de woning die jij aanbiedt. In basis ziet je huis er goed uit op de foto's. Ik weet niet hoeveel liquide middelen en hoeveel tijd je er in wilt steken en wat vindt je dat waard? Dit omdat je waarschijnlijk al emotioneel afscheid hebt genomen en in je nieuwe woning woont.

Ik zou huis C pakken en alles wat je (zelf) makkelijk kan doen ook in jou huis doen. Eerst op jacht gaan naar een 'hip' keukenblokje (hoef niet nieuw), het hoeft niet eens maatwerk te zijn. Als je alles boven hebt, schat ik dat het keukenblokje netjes plaatsen een goede halve dag werk is voor een vakman, verder zou ik het leidingwerk af laten timmeren in de keuken (passend aan het keukenblokje). Vervolgens zorgen dat het er strak geschilderd uitziet en wellicht ook overal nieuwe afdekplaatjes en schakelaars op (zijn best goedkoop te vinden en zoveel het je er niet nodig). Met €10k investeren val je je geen buil, dit haal je er wel uit en met een beetje geluk het dubbele van je investering als ik de andere woningen zo bekijk. Zeker als daar veel kijkers en biedingen zijn geweest.

Members only:
.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:47

Crazy D

I think we should take a look.

Het zou mij ook afschrikken en ik zou ook eerst verder kijken:
- geen keuken (liever een keuken die niet helemaal mijn smaak is, dan zelf de keuken moeten uitzoeken en laten plaatsen)
- leeg huis, waardoor het lastiger te visualiseren is hoe groot het echt is, en hoe het is als er spullen staan
- huis van de buren is heel slechte maatstaf, met open en mooie keuken

Ik denk wel dat het een leuk appartement is, maar puntje 1 en 2 zouden voor mij echt redenen zijn om verder te kijken. En als ik bij andere woningen achter het net zou vissen, en toch hier naar zou moeten uitwijken..

Keuken is al snel 15k (misschien 10k maar als niet-klusser gaat het echt niet goedkoper worden). Nu is het ook nog eens wel een kleine keuken. Ik hoef niet per se een open keuken zoals 3/4 van Nederland op dit moment blijkbaar wel wil, maar dit lijkt wel krap te zijn. Dan zou ik dus denken, wellicht slaapkamer en woonkamer omruilen en dan toch muur uitbreken bij de keuken. Kost ook geld. Dus 20k onder de vraagprijs zou misschien mijn bod zijn.

Nu snap ik dat het doorbreken van die muur op zich niet jouw probleem is maar goed, dat zou mij als koper wel ook geld kosten. En de keuken moet echt gedaan worden, je kunt nu niet eens zeggen: ik ga er nu in en over een paar jaar zien we wel verder. Dus puur daar naar kijkend is 10 a 15k onder de vraagprijs niet zo heel achterlijk.

Ik denk dat als je een goedkope maar degelijke keuken laat plaatsen (showroom of ikea?) je al meer kijkers trekt. Wellicht ook wat van die meubels huren voor nieuwe foto's. Dat geeft namelijk gewoon direct een beeld. Ergens doorheen kijken is moeilijk als er niets staat, terwijl als er een paar meubels staan je direct ziet: oh ja, 2 of 3 zits bank daar. Daar past een tafel, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 10:22
Je zou alleen al de keukenkasten van de IKEA kunnen halen, standaardmaat werkblad erop en je hebt al een heel ander beeld. Dan hoeven de niet klussers enkel nog een oven, kookplaat en koelkast erin te prikken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:43

Cordon

Lievelings jankert

Denman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Welkom @.Vii !

Bijna als in, hij/zij woont er nog niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
nooberke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Waarom zou je dat niet willen?

Vorig jaar rond deze tijd heeft mijn broer meerdere huizen bezichtigd in deze regio (Zevenbergen, Lage Zwaluwe) toentertijd was het veelal bij vraagprijs <400k gekkenhuis en daarboven een stuk rustiger.

Zelf ga ik naar Lage Zwaluwe, volgens de makelaar is daar zo'n 50% van de kopers niet "lokaal" maar bijvoorbeeld mensen van net boven de rivieren die meer waar krijgen voor hun geld of niet kunnen vinden wat ze zoeken boven de rivieren.

Voor 335 koop je in de randstad geen éénsgezinswoning...en al helemaal niet met dit oppervlakte en een eigen parkeerplaats ;)
Dat je er geen eengezinswoning voor kan kopen ben ik met de aankoop van mijn nieuwe huis ook achter gekomen (:.

Dat is inderdaad ook iets wat ik nu in Zevenbergen begin te merken dat mensen uit Dordrecht of zelfs rotterdam hier naar af aan het zakken zijn. In Zevenbergen gaat er ook een vrij forse nieuwe wijk bijkomen waar ook bizare 500k en er boven voor nieuwe bouw is.

Waarom ik loop te twijfelen is dat er ook een limiet zit aan “over biedingen” en een wachtlijst aanleggen met mensen die eventueel kunnen komen kijken als de eerste ronde niks is lijkt me dan ook fijner ook vanwege de “tijdsdruk” en de 2de dag nu gepland zou gaan worden op de maandag dat eigen het finale bod binnen zou moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Flix20 die 'standaardmaat' was al een dingetje, het smalle deel waar nu het blokje en het blad in staan is 238cm breed, net niet dus. Dat was ook een bezwaar van de klusjesmannen die ik er naar heb laten kijken, dan zou het dus sowieso maatwerk worden. Of een 2 meter brede keuken met vrije ruimte waar nu het blokje is, staat ook niet geweldig. Ook de reden waarom een showroomkeukentje er niet 'even' in kon.

@Jumpman Na ja 'mensen', 1 enkele bieder. Dat vond ik niet zo duidelijk als voor de hele markt spreken. Zo'n prijs die je aan het eind noemt is ook best acceptabel voor mij, maar dat is wel een stuk meer dan waar de bieder mee kwam.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 16-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 13:02
Dat het rustig(er) is kan ook komen door de vakantie periode. Toevallig vandaag een makelaar over de vloer gehad en die had het erover dat de zomermaanden wat rustiger is.

Wat je bij je makelaar na kan vragen is of je 'de achterkant van Funda' mag inzien. Onze makelaar had wat inzichtelijke data over hoeveel woningzoekende er in onze wijk waren.

Als je makelaar open en transparant is dan zou je dit mogen (moeten) inzien. Dit is geen geheime informatie als je je woning gedegen in de markt wilt zetten aangezien de makelaar hier volop gebruik van maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 16-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 15:00
Huis C heeft nieuwe keuken, badkamer en nieuwe kozijnen binnen en buiten. Als je ditzelfde afwerkingsniveau wilt bereiken in jouw woning ben je ook rustig 50.000 extra kwijt. Ik zeg niet dat je dit bod moet accepteren, maar het lijkt wel realistisch als ik puur deze twee vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
The Third Man schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:32:
[...]
Maar dat is wel in die korte tijd al zo snel geaccepteerd, ik had als dat mijn huis was geweest met dus ook een hogere taxatie ook niet snel toegehapt op een dergelijk lager bod. Er was geen concurrent op dat moment, geen vakantie, het was 'af' ergo waarom zou het niet voor minstens de vraagprijs weg kunnen gaan?

***members only***
Omdat de vraagprijs misschien wel te hoog is gesteld?
Wachten op meer kijkers is overigens niet per definitie verstandig. Een huis dat niet snel is verkocht kan de indruk wekken dat er iets mee is. Ook stellen zoekenden op funda vaak een termijn in van nieuw aanbod, na drie weken zit je daar buiten. Je krijgt dan dus nog maar weinig nieuwe kijkers.
Ik vind de suggestie om het appartement meer in te richten een goede, dat is ook aantrekkelijker bij het zoeken/selecteren op funda. Overigens begint jouw advertentie met eindeloos veel foto’s van entree, trapportaal etc. Ik zou aandringen op mooie foto’s van ingerichte woonkamer als eerste foto’s. Voor de inrichting kun je ook een bureau voor inhuren, kosten (max 1000) win je snel terug. Zij kunnen ook een ‘kartonnen’ keuken plaatsen. Is nep en veel mensen houden er niet van, maar het geeft wel een beeld van wat het kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 20:52

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik kan mij voorstellen dat die keuken een semi struikelblok is. Stel je koopt hem met opleverdatum 1 oktober of eerder. Hoe krijgt de koper daar z.s.m. een nieuwe keuken in? Hoe is de doorlooptijd bij keukenboeren/installateurs?
Kijk eens bij gebruikte keukens en sleutel die erin voor de verkoop. Of accepteer een iets lagere prijs.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-07 22:58

Mickey77

Allround ICT-er

@The Third Man Ik leef met je mee. Vervelend als het tegen valt en je mogelijk verlies maakt. Als ik je jouw A B C woningen bekijkt, hebben A en C een mooie keuken en gingen ze hoger dan vraagprijs weg. Woning B en jouw woning hebben geen mooie keuken en halen de vraagprijs niet. In jouw straat heeft een keuken dus wellicht meer waarde dan elders. Dat is de conclusie die ik trek uit jouw A B C woningprijzen.

Het tweede dat invloed heeft is dat je hele appartement leeg is. Ik begrijp mensen niet zo goed die dat doen. Het is volgens mij algemeen bekend dat een huis minder opbrengt als het leeg is. Ook als het storm loopt... met meubels verkoopt het gewoon voor meer. Ik denk dat het al snel 10k scheelt en sneller verkoopt (dat scheelt ook geld). Als ik al een nieuw huis had, dan zou ik daar met een glimlach een maand leven op tuinstoelen en een losse matras.

Het is niet leuk om te horen, maar ik denk - net als anderen - dat je appartement zoals het nu is gewoon minder aantrekkelijk is dan dat je zelf denkt.

Ik denk ook dat je de onderhandeling niet helemaal goed hebt aangepakt. Je vraagprijs was 385, koper bied 349 dus 36K minder. Dat is even slikken. Maar daarna schuif je slechts 5K naar beneden... dat is een heel klein deel van het gat dat er lag. Dan wordt de kans wel klein om in het midden uit te komen. Ik begrijp dat het exacte midden (dus 367K) voor jou te laag was, maar als je nu vind dat 370K acceptabel was geweest, dan denk ik dat je direct meer had moeten zakken om de onderhandeling 'gaande' te houden.

Just my 2 cents. Ik hoop hier binnenkort te kunnen lezen dat je alsnog een kijker hebt en een verkoop hebt afgerond dicht bij je vraagprijs. Want ik ben nu wel nieuwsgierig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dank voor jullie reacties, op zich positief nieuws:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 16-07-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56
The Third Man schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:38:
Dank voor jullie reacties, op zich positief nieuws:

***members only***
Dat van dat voorbehoud lijkt me toch te verklaren doordat hij aan de verkopende kant optreed? Lijkt me niet fraai en zelfs ongewenst om dat als verkopende makelaar te gaan adviseren bij kopers. De verkopende makelaar is er om jouw (en zijn eigen :7) belangen te behartigen.

Aan de aankopende kant kan dat een advies zijn voor de koper, hoewel ik die verschraling van voorbehouden om maar een woning te kunnen krijgen wel een glijdende schaal vind.

[ Voor 5% gewijzigd door warzaw op 16-07-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:55
Je hebt één geïnteresseerde. De makelaar laat je dat op weinig subtiele wijze weten. In deze situatie accepteer je als verkoper logischerwijs de standaard en redelijke voorbehouden.

Bij biedingen is het vaak ook primair prijs en standaard voorbehouden secundair.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 16-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:43
Ik mag me ook hier gaan melden. Nu het derde huis gekocht maar voor het eerst een huis verkocht aan mensen, en niet terugverkocht aan de woningbouw.

In ons huis wonen we nu bijna 2 jaar, maar het is in een klein dorp zonder voorzieningen en we willen toch wat centraler gaan wonen. Dus in een naastgelegen dorp gaan kijken, huis gezien en uiteindelijk over de prijs eens kunnen worden. Echter wel met een oplevering ergens voorjaar 2026.

In onze regio wordt nog flink overboden, en we wilden eigenlijk een huis kopen onder voorbehoud van de verkoop van ons eigen huis. Makelaar gaf echter aan dat het dusdanig in ons nadeel werkt, en we ons huis echt wel binnen 6 weken zouden kunnen verkopen, dat hij dat niet adviseerde.

Om de aankoop goed te kunnen financieren was echter verkoop van het huis zeer gewenst, omdat het anders wel heel krap zou worden om de hypotheek rond te krijgen.

Daarom maar eens een berichtje gezet op de plaatselijke Facebook groep, met wat woning kenmerken, zonder foto en dat het huis mogelijk binnenkort te koop komt, met de vraag of er nog geïnteresseerden in het dorp zijn.
Daar kwam best wel wat reacties op! Uiteindelijk het huis gegund aan een jong stel, die najaar 2026 willen trouwen en nog een huis zochten. Ze willen het huis kopen zonder voorbehoud van financiering en hebben hele plannen met het huis. Dus qua timing kwam het ook wel redelijk uit voor hun, en wij hebben de zekerheid dat het huis verkocht is.

Zo kan het dus ook! En de verkoopprijs is uiteindelijk een stuk hoger dan we van te voren aan durfden te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
Zonder voorbehoud kan het ook stuklopen maar zoals al aangegeven je heb één bieder dus weinig keus

Aan de andere kant is het voor de koper ook een risico als die het zonder voorbehoud koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:22

Don Quijote

El Magnifico

Je hebt daar helemaal geen last van, zo'n voorbehoud. Dat is relevant wanneer je 10 biedingen hebt en je wilt voorkomen dat je de hoogste kiest met voorbehoud en de deal alsnog klapt, en je weer de markt op moeten of maar moeten hopen dat de tweede bieder nog interesse heeft voor dezelfde prijs.

Als je 1 geïnteresseerde hebt zijn voorbehouden nauwelijks interessant. Je kan tot het verlopen van de voorbehouden de woning ook gewoon in de markt laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Don Quijote schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Je hebt daar helemaal geen last van, zo'n voorbehoud.
Natuurlijk wel. Er is een reële kans dat het alsnog stuk loopt. En dan zijn we weer 2 maanden verder wat de woning weer iets moeilijker verkoopbaar maakt.
liever leg je het risico bij de koper, als dat kan /lukt.

Meestal komt het gewoon rond natuurlijk. Dus het is ook weer geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:22

Don Quijote

El Magnifico

de Peer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Natuurlijk wel. Er is een reële kans dat het alsnog stuk loopt. En dan zijn we weer 2 maanden verder wat de woning weer iets moeilijker verkoopbaar maakt.

Er is hier 1 geïnteresseerde. 0 Bezichtigen gepland. Geen voorbehoud is natuurlijk altijd fijner; maar in de situatie niet bepaald een item om daarom dan maar geen ja te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
de Peer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Dat zou ik dus ook denken. Ik kan me niet voorstellen dat het merendeel van de kopers impulsief loopt te bieden en geen idee heeft van hun leencapaciteit. Voorbehoud bouwkundige keuring lijkt me ook niet realistisch om daarop te laten klappen, behalve als je echt in een crapshack woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Don Quijote schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Er is hier 1 geïnteresseerde. 0 Bezichtigen gepland. Geen voorbehoud is natuurlijk altijd fijner; maar in de situatie niet bepaald een item om daarom dan maar geen ja te zeggen.
Oh nee absoluut. Je moet het er niet op laten klappen. Dan bedoelen we toch hetzelfde blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
Nou wij hebben ook wat meegemaakt, ik vertelde al eerder dat we twee biedingen hadden gehad waarvan 1 hele hoge. Wegens herkenbaarheid zal ik niet teveel erover kwijt kunnen, maar het is niet eens tot het tekenen van het koopcontract gekomen omdat deze koper niks meer heeft laten horen, totdat we via een olifantenpad haar toch konden bereiken.

Bieder 2 wilde gelukkig wel! Zonder voorbehoud, wel met helaas voor ons een groot gat qua opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Hier trouwens ook een aspirant verkoper. Inmiddels met 1,5 jaar zoeken en bieden wel veel ervaring opgedaan aan de kopende kant 😏.

Mijn hut gaat over 2 weken in de verkoop. Nu bezig met alle voorbereidingen om het verkoopklaar te krijgen.

Is het eerste huis dat ik verkoop. Dus ben benieuwd naar alle ervaringen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Vii
warzaw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:36:
Hier trouwens ook een aspirant verkoper. Inmiddels met 1,5 jaar zoeken en bieden wel veel ervaring opgedaan aan de kopende kant 😏.

Mijn hut gaat over 2 weken in de verkoop. Nu bezig met alle voorbereidingen om het verkoopklaar te krijgen.

Is het eerste huis dat ik verkoop. Dus ben benieuwd naar alle ervaringen hier.
Succes! Het is ook mijn eerste verkoop, 1 ding wat ik geleerd heb nooit meer die kleine klusjes uitstellen aangezien je ze nu allemaal in 1x gaat doen…

En je gaat altijd nog wat vinden wat je eigenlijk wilt doen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
.Vii schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Succes! Het is ook mijn eerste verkoop, 1 ding wat ik geleerd heb nooit meer die kleine klusjes uitstellen aangezien je ze nu allemaal in 1x gaat doen…

En je gaat altijd nog wat vinden wat je eigenlijk wilt doen (:
Thanks! Is ook helemaal niet erg, we doen het nu stap voor stap, zijn al halverwege met wat echt “moet” gebeuren. Kleine reparaties, schilderen, gaten vullen, styling voor de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Thanks! Is ook helemaal niet erg, we doen het nu stap voor stap, zijn al halverwege met wat echt “moet” gebeuren. Kleine reparaties, schilderen, gaten vullen, styling voor de foto’s.
Toch snap ik dat niet, je woning onderhoud je toch doorlopend en niet als je het toevallig moet/wil verkopen?
Zit je zelf elke keer tegen die (kleine) ergernissen aan te kijken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TvanW schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:03:
[...]
Toch snap ik dat niet, je woning onderhoud je toch doorlopend en niet als je het toevallig moet/wil verkopen?
Dan moet je even uit je eigen bubbel komen en je realiseren dat er heel veel mensen zijn die nauwelijks hun woning onderhouden :+ Ik snap dat wel want het is lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
[...]

Achteraf gezien heb je daar helemaal gelijk in. Ik denk dat het in de afgelopen jaren ontbrak aan prioriteit, handigheid en motivatie om het te fixen. In het nieuwe huis wil ik dat wat beter bij gaan houden.

Het gaat trouwens niet alleen om dingen die heel zichtbaar waren. Eén van de muren met spackwerk was bijvoorbeeld beschadigd en dat was niet zichtbaar omdat er boekenkasten voor stonden. Die zijn nu weg en dat spackwerk heb ik moeten repareren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

stin00 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Dan moet je even uit je eigen bubbel komen en je realiseren dat er heel veel mensen zijn die nauwelijks hun woning onderhouden :+ Ik snap dat wel want het is lekker makkelijk.
Onderhoud? Ik heb niet eens de moeite genomen er een keuken in te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
[...]

Ik heb er inderdaad schandalig weinig aan “bijgehouden” O-) . Vooral andere prioriteiten geloof ik…

Het wordt nu eigenlijk meer zoals het had mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
The Third Man schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Onderhoud? Ik heb niet eens de moeite genomen er een keuken in te zetten :P
Waarom dan klagen dat er 50k onderboden wordt want die heb je allang bespaard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]

En bij verkoop kan je alsnog aan de slag :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:00
[...]

Ik snap dit dan weer niet. Heb jii echt elk laatste detail in je huis 100% op orde? Juist als je gaat verkopen kijk je vaak nog een keer naar dingen en loop je tegen dingen aan die niet belangrijk waren maar het er wel.iets mooier uit laten zien bijv. Ik denk dat de vraag zit in 'wat noem.je onderhoud'. Ja tuurlijk repareer ik dingen als t lekt of als de verf afbladdert aan de buitenkant. Maar er zijn heus hoekjes waar een kozijn nog wat verf kan gebruiken op zolder, of rr ligt ergens een plintje scheef, of er zit een vlek op.een geverfde muur omdat daar de kinderwagen tegenaan botst. Ik ga dat soort dingen pas bijwerken als ik verkoop want elke week is er weer kans op nieuwe plekken op de muur door de kinderwagen bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:26
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:56:
[...]

Ik snap dit dan weer niet. Heb jii echt elk laatste detail in je huis 100% op orde? Juist als je gaat verkopen kijk je vaak nog een keer naar dingen en loop je tegen dingen aan die niet belangrijk waren maar het er wel.iets mooier uit laten zien bijv. Ik denk dat de vraag zit in 'wat noem.je onderhoud'. Ja tuurlijk repareer ik dingen als t lekt of als de verf afbladdert aan de buitenkant. Maar er zijn heus hoekjes waar een kozijn nog wat verf kan gebruiken op zolder, of rr ligt ergens een plintje scheef, of er zit een vlek op.een geverfde muur omdat daar de kinderwagen tegenaan botst. Ik ga dat soort dingen pas bijwerken als ik verkoop want elke week is er weer kans op nieuwe plekken op de muur door de kinderwagen bijv.
Exact dat; overigens ook wel een soort van had ik het maar eerder gedaan. Vijf jaar lang waren de plinten in de waskamer niet gemonteerd, en moest ik zo nog wat andere kleine klusjes. Voor de verkoop toch maar gedaan en eigenlijk was het helemaal niet meer zo veel werk, dus had makkelijk eerder gekund. Kwestie van prioriteit enzo :-)

Maandag hebben wij de sleuteloverdracht. Dus nu de laatste dingen inpakken en dit weekend verhuizen. Ook dan blijf je kleine dingetjes tegen komen. Maar pff wat verzamel je veel spullen met drie kinderen :-) altijd een goed moment om zaken weer eens weg te gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
warzaw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Herkenbaar! Plintjes vernieuwen, tegels ophogen/recht leggen, open kast opruimen met name dat soort klein werk gebeurd hier nu eindelijk.

Binnendeuren zijn ook wel toe aan een schilderbeurt, maar dat laat ik over aan de volgende bewoner. Persoonlijk denk ik dat een eerste indruk belangrijk is, perfect hoeft het niet te zijn (scheelt als je in een laag prijssegment zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Wat voor mij gelijk een hogere prijs rechtvaardigt zijn andere binnendeuren dan standaard. Geeft gelijk andere look en hoeft niet veel te kosten. Maar goed ik lees alleen uit interesse mee. Verkoop duurt nog wat jaren bij mij. Daarnaast merk ik vaak dat jongere kopers gewoon niet veel meer kunnen of willen klussen. Die halen gelijk wat van de prijs af als ze wat moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:55
Davidrrr schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:42:
Wat voor mij gelijk een hogere prijs rechtvaardigt zijn andere binnendeuren dan standaard. Geeft gelijk andere look en hoeft niet veel te kosten. Maar goed ik lees alleen uit interesse mee. Verkoop duurt nog wat jaren bij mij. Daarnaast merk ik vaak dat jongere kopers gewoon niet veel meer kunnen of willen klussen. Die halen gelijk wat van de prijs af als ze wat moeten doen.
Jonge bewoners moeten vaak twee voltijdbanen hebben om een huis te bemachtigen, dus ze houden niet tijd over om flink te klussen. Daarom moeten ze rekening houden met de kosten van klussen. Ook al doe je wat zelf, is tijd kostbaar en daarom is een huis die af is altijd meer waard dan een huis waar wat werk aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Lastmanstanding schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Jonge bewoners moeten vaak twee voltijdbanen hebben om een huis te bemachtigen, dus ze houden niet tijd over om flink te klussen. Daarom moeten ze rekening houden met de kosten van klussen. Ook al doe je wat zelf, is tijd kostbaar en daarom is een huis die af is altijd meer waard dan een huis waar wat werk aan zit.
Klopt maar het is ook dat de lat soms hoger ligt. Ik heb vrij jonge buren gehad die nog nooit zelfs een kwast hebben beetgehad. Mijn 1e woning was een appartement van 45m2. Ik kon de tv aanzetten vanaf de bank. Klussen leer je ook met de jaren. Nu zie ik vrij jonge mensen grote woningen kopen nog voor ze bv 30 zijn. Ik snap dat dat afschrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:57
Davidrrr schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:42:
Zeker tov standaard karton opdekdeuren die je in sociale woningbouw ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Members only:
TvanW schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:50:
[...]

Waarom dan klagen dat er 50k onderboden wordt want die heb je allang bespaard :+
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
The Third Man schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:31:
***members only***

[...]

***members only***
Tja dat weet je ze zijn altijd enthousiast om je binnen te halen zodra ze je binnen hebben en het loopt niet zo als ze gedacht hebben dan zijn ze minder enthousiast :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010

Thomg

Aww yiss

The Third Man schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:31:
***members only***

[...]

***members only***
Vreemd hoe dat bij jou is gegaan. Bij mij is altijd geadviseerd om altijd een "schappelijke" woning op te leveren of duidelijk een klusjeswoning, niet iets ertussenin. Bij klusjeswoningen trek je duidelijk volk aan die het dan helemaal zelf naar smaak kunnen maken en ook waar de prijs naar is. Bij het eerste ga je duidelijk voor volk die er geen omkijken naar willen en (soms) ook niet goed in kunnen beelden hoe het er nou echt "goed" uit ziet. Je zit nu dus een beetje ertussenin, een woning die eigenlijk meteen werk nodig heeft maar ook niet een goedkopere klusjeswoning.
Ik had er waarschijnlijk gewoon zelf iets van 7000 voor uitgetrokken om een ikea keuken erin te plempen. Zo boor je ook de expat markt aan, die mis je nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij hebben recentelijk een nieuwe woning aangekocht. De overdracht van de nieuwe woning is begin september. Nu moeten we aan de slag om onze huidige woning te koop te zetten. We hebben een aantal verkoopmakelaars over de vloer gehad en hebben eigenlijk wisselende adviezen gehad met betrekking tot verkopen in de zomervakantie. Sommige makelaars gaven aan dat we beter kunnen wachten met te koop zetten tot na de zomervakantie, omdat we dan meer kijkers trekken. Andere makelaars gaven aan dat dat in de huidige markt niet veel uitmaakt en dat je je woning toch wel kwijtraakt.

We gaan ervan uit dat we sowieso een tijdelijke overbruggingsperiode zullen hebben, maar deze willen we het liefst wel zo kort mogelijk houden in verband met kosten.

Nu vroeg ik mij af: Wat is wijsheid? Het huis in de zomervakantie verkopen of toch wachten tot 1 september?

[ Voor 3% gewijzigd door Azer op 17-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Azer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:35:
[...]
Nu vroeg ik mij af: Wat is wijsheid? Het huis in de zomervakantie verkopen of toch wachten tot 1 september?
Lastige kwestie, maar daar is sowieso weinig zinnigs over te zeggen zonder in ogenschouw te nemen over wat voor type woning we praten, welk prijssegment en in welke regio. Als het om een startersappartement in de randstad gaat zou ik gerust wachten tot 1 september, gaat het om een monumentale villa in de kop van Groningen dan moet je zorgen dat hij morgen op Funda staat.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Azer schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:35:
Wij hebben recentelijk een nieuwe woning aangekocht. De overdracht van de nieuwe woning is begin september. Nu moeten we aan de slag om onze huidige woning te koop te zetten. We hebben een aantal verkoopmakelaars over de vloer gehad en hebben eigenlijk wisselende adviezen gehad met betrekking tot verkopen in de zomervakantie. Sommige makelaars gaven aan dat we beter kunnen wachten met te koop zetten tot na de zomervakantie, omdat we dan meer kijkers trekken. Andere makelaars gaven aan dat dat in de huidige markt niet veel uitmaakt en dat je je woning toch wel kwijtraakt.

We gaan ervan uit dat we sowieso een tijdelijke overbruggingsperiode zullen hebben, maar deze willen we het liefst wel zo kort mogelijk houden in verband met kosten.

Ligt ook aan regio denk ik en type huis etc., familie heeft deze week huis op funda gezet, 3 dagen al vol voor bezichtigingen terwijl het toch echt al vakantie is :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.