Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:28
EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]

Hoi
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Hoop echt voor je dat, wat je ook doet, het in elk geval gaat lopen.
Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?

Morgen gesprek met de makelaar aangevraagd over hoe nu verder.

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:11
Blauweregen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:39:
[...]

Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?

Nou, we hadden al bezichtigingen gehad plus de prijs natuurlijk die in de boekjes stond. Dus ze waren nagenoeg op en verkeerde prijs.

Ik ben benieuwd wat je makelaar zegt.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:43
EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]

Hoi
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Hoop echt voor je dat, wat je ook doet, het in elk geval gaat lopen.
Die brochures zijn niet voor niets bijna altijd zonder prijs. De kosten gaan ook niet zitten in het drukken zelf, maar in het samenstellen van zo'n brochure. Als het gaat om alleen een andere prijs en het verder de zelfde brochure is, dan zitten daar voor de makelaar niet echt veel kosten aan.

Als je een geheel nieuwe brochure maakt, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25

India Sierra

Learn by failure

Hebben jullie mensen gehad die echt waarde hechtte aan zo'n brochure? Mijn makelaar nu zegt dat het voornamelijk verspilde moeite is maar indien gewenst het altijd te maken is.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:26
Vind het persoonlijk puur verspilling. Alsof je bij thuiskomst en je kijkt in de brochure en ineens denkt 'ja, doe toch maar wel'

PSN: Flix20-NL

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:38:
Vind het persoonlijk puur verspilling. Alsof je bij thuiskomst en je kijkt in de brochure en ineens denkt 'ja, doe toch maar wel'
Vind ik niet. Ik vind het juist wel nuttig/handig. Ook als je even met familie of kennissen de woning wil bekijken. Zo'n brochure werkt dan toch anders dan een website.

Tegelijk denk ik dat veel brochures eigenlijk niet heel veel anders zijn dan een rechtstreekse kopie van de informatie over de woning die je ook al op de website hebt staan aangevuld met wat algemene info over de makelaar die ook op zijn website staan. Wat maakt dat het ook geen groot kapitaal hoeft te kosten.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:07

fub

Onze verkoopmakelaar stelde een heel pakket samen met alle informatie. De strategie was om zo veel mogelijk onzekerheid weg te nemen, en dus kreeg iedereen die een bezichtiging wilde van te voren een PDF met alle informatie, tot de lijst met wat we achter wilden laten aan toe. Dat voelde toen heel voorbarig, maar die openheid van zaken van te voren heeft denk ik ook wel mensen over de streep getrokken omdat ze beslagen ten ijs kwamen en ze wisten dat er niet nog achteraf allerlei onderhandelingen nodig waren.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 10:11
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:07:
[...]

Vind ik niet. Ik vind het juist wel nuttig/handig. Ook als je even met familie of kennissen de woning wil bekijken. Zo'n brochure werkt dan toch anders dan een website.

Tegelijk denk ik dat veel brochures eigenlijk niet heel veel anders zijn dan een rechtstreekse kopie van de informatie over de woning die je ook al op de website hebt staan aangevuld met wat algemene info over de makelaar die ook op zijn website staan. Wat maakt dat het ook geen groot kapitaal hoeft te kosten.
De keren dat ik een brochure meekreeg vond ik het absoluut nutteloos.
De helft stond vol met reclame van de verkopend makelaar, dan nog info die je gewoon op Funda kan vinden.
En een hele pagina over het gezin van de huidige eigenaar, waarom die er zo enorm fijn woonde (goh, niemand zal zeggen dat het erg onplezierig was..) en wat de reden van de verhuizing was (fijn denk ik?).

Als ik een huis echt interessant vind dan ben ik die niet opeens vergeten. En als ik het met iemand wil bespreken dan stuur ik wel een linkje of bekijken we wel op mijn mobiel (die ik altijd wel bij mij heb).

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een huis op het oog waar met Eerlijk Bieden gewerkt wordt. Volgens de makelaar en het platform zouden alle biedingen voor iedereen inzichtelijk moeten zijn. Op de website blijft echter maar "er zijn nog geen biedingen uitgebracht op deze woning" staan terwijl de termijn morgen met lunch sluit. Ik kan me niet voorstellen dat er nog niemand geboden heeft, dus kan het zo zijn dat ik andere biedingen pas te zien krijg als ik zelf geboden heb?

• Rubbergrover1
MooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:10:
Wij hebben een huis op het oog waar met Eerlijk Bieden gewerkt wordt. Volgens de makelaar en het platform zouden alle biedingen voor iedereen inzichtelijk moeten zijn. Op de website blijft echter maar "er zijn nog geen biedingen uitgebracht op deze woning" staan terwijl de termijn morgen met lunch sluit. Ik kan me niet voorstellen dat er nog niemand geboden heeft, dus kan het zo zijn dat ik andere biedingen pas te zien krijg als ik zelf geboden heb?
Bij biedingen in de 'normale' situatie zijn de meeste biedingen sowieso ook vaak pas op het laatste moment. En in deze situatie zou ik helemaal pas tot het laatste moment wachten met bieden. Dus niet zo vreemd dat er nog geen biedingen zijn.

• Rubbergrover1
champion16 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:46:
[...]

De keren dat ik een brochure meekreeg vond ik het absoluut nutteloos.
Dat kan. Maar het is goed om te beseffen dat dit niet voor iedereen geldt. En er ook een hoop mensen zijn die dat niet zo zien. Zoals fub ook al aangaf.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:21:
[...]

Bij biedingen in de 'normale' situatie zijn de meeste biedingen sowieso ook vaak pas op het laatste moment. En in deze situatie zou ik helemaal pas tot het laatste moment wachten met bieden. Dus niet zo vreemd dat er nog geen biedingen zijn.
Inmiddels staat er welgeteld 1 bod. Blijkbaar wacht wel iedereen tot (bijna) het laatste moment. ;)

Ook leuk om te zien dat mensen €500 overbieden op de vraagprijs. :o

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:37
MooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:39:
[...]

Ook leuk om te zien dat mensen €500 overbieden op de vraagprijs. :o
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:03

Freakie1NL

Grote Baas

MooDyBLueS schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:10:
En hoe is dit afgelopen, want inderdaad bieden de meeste mensen 10/15 minuten voor sluiting.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:17:
[...]

En hoe is dit afgelopen, want inderdaad bieden de meeste mensen 10/15 minuten voor sluiting.
10 min voor sluiting waren er 2 biedingen, €500 boven de vraagprijs en 10k erboven, wij hebben met nog 5 min te gaan 15k erboven geboden en ik had zoiets van: nou... dit kan hem weleens worden. Tot ik letterlijk 1 minuut voor sluitingstijd een bod zag wat over mij heen ging en het vervolgens bloedsnel ging met 3 dezelfde personen die tegen elkaar gingen opbieden.

Wat ik niet wist is dat Eerlijk Bieden dus +2 min erbij geeft met elk nieuw bod in de laatste 1-2 minuten zoiets, ik weet het niet exact. Uiteindelijk is er ruim een half uur bij gekomen en is de woning qua bod gewonnen door iemand zonder financieel voorbehoud en zonder bouwtechnische keuring (mind you, het is een jaren 30 woning) en €210.000 boven de vraagprijs. 8)7

Dat ik nog 25k boven de vraagprijs ging zitten met een nieuw bod was dus achteraf gezien lachwekkend te noemen. Ongelooflijk dit...

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-11-2025 23:23 ]

• Rubbergrover1
MooDyBLueS schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]

10 min voor sluiting waren er 2 biedingen, €500 boven de vraagprijs en 10k erboven, wij hebben met nog 5 min te gaan 15k erboven geboden en ik had zoiets van: nou... dit kan hem weleens worden. Tot ik letterlijk 1 minuut voor sluitingstijd een bod zag wat over mij heen ging en het vervolgens bloedsnel ging met 3 dezelfde personen die tegen elkaar gingen opbieden.

Wat ik niet wist is dat Eerlijk Bieden dus +2 min erbij geeft met elk nieuw bod in de laatste 1-2 minuten zoiets, ik weet het niet exact. Uiteindelijk is er ruim een half uur bij gekomen en is de woning qua bod gewonnen door iemand zonder financieel voorbehoud en zonder bouwtechnische keuring (mind you, het is een jaren 30 woning) en €210.000 boven de vraagprijs. 8)7

Dat ik nog 25k boven de vraagprijs ging zitten met een nieuw bod was dus achteraf gezien lachwekkend te noemen. Ongelooflijk dit...
Tsja, het ging dus eigenlijk precies zoals je had kunnen verwachten. Je gaat als potentiële koper niet andere potentiële kopers te vroeg een kijkje in de keuken geven door al veel eerder te gaan bieden. En met die open biedingen kom je dus echt uit boven het maximum van wat de nummer 2 kan bieden. Want zolang er twee partijen zijn die meer kunnen (en willen) bieden, zullen ze tegen elkaar blijven opbieden.

Wat dat betreft is zo 'open' bieden dus in het geval van een redelijk gewilde woning een manier om op extreem hoge prijzen uit te komen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel is het natuurlijk maar afwachten of ze niet weglopen voor dat de 3 dagen na het tekenen van het koopcontract.
Het kan best zijn dat die biedoorlog puur emotie was, en als dat zakt ze toch denken "laten we dit toch maar niet doen."

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Pilosa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:59
Ik zat deze verkoop ook te volgen, niet meegeboden. Het was sowieso wel een interessante gang van zaken, het huis bezichtigen ging zonder makelaar. Je werd via een elektronisch slot binnengelaten en had dan een half uur om zelf rond te kijken. Je moest jezelf wel vantevoren legitimeren.

Ik vraag me af of zo'n open veiling de beste manier is om je huis zo goed mogelijk te verkopen. Enerzijds kom je inderdaad altijd uit boven wat de nr 2 wil betalen. Anderzijds kan de meest geïnteresseerde (die met de grootste zak geld) dan een klein beetje meer bieden.

Met een gesloten biedingsproces speelt de makelaar ook vaak een spelletje ("2e biedingsronde" etc) om mensen te verleiden zo hoog mogelijk te bieden. En dan kan het verschil in hoogste bod tussen nr 1 en nr 2 veel groter zijn.

En wat betreft "mee laten slepen", tja dat is een risico, maar ik hoop wel dat alle deelnemers vantevoren hun max hadden bepaald...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik gok ook dat de vraagprijs erg laag is gezet of het moet een heel bijzondere woning zijn. De meeste woningen in Nederland zijn redelijk doorsnee en dan gaat niemand 200k meer betalen dan de vraagprijs van een andere soortgelijke woning.

De woningen waarbij ik weet dat ze flink overboden zijn , zijn redelijk uniek te noemen qua locatie (nabij natuurgebied en de stad bijv) daar vind je niet snel een tweede van in korte tijd.

Daarbij is het risico ook groot dat uiteindelijke 'winnaar' helemaal geen 200k meer kan betalen/financieren, als dat wel is had deze koper waarschijnlijk een segment hoger gezocht.

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2025 08:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Pilosa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:59
Ja vraagprijs (eigenlijk openingsbod, "bieden vanaf") was erg laag. Uiteindelijke hoogste bod was ongeveer wat ik verwacht had, er waren dus ook 2 bieders die dit het ongeveer waard vonden, en nog een derde die er net iets eerder mee stopte.

Vandaar ook mijn twijfel of dit nu echt veel meer oplevert dan het traditionele biedingsproces.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:30:
Hebben jullie mensen gehad die echt waarde hechtte aan zo'n brochure? Mijn makelaar nu zegt dat het voornamelijk verspilde moeite is maar indien gewenst het altijd te maken is.
In welk opzicht? Als koper vond ik het erg fijn. Kan ik rondgeven bij familiebezoek enzo (werkt lekker in die Nederlandse kringfeestjes :P ). Bladerd ook net wat fijner dan mobiel. En ik kan er aantekeningen op maken direct op de foto's en plategronden en makkelijk verschillende naast elkaar leggen. Ik waardeerde het als koper echt.

Ook viel me op dat er 2 soorten makelaars waren. Het type "boeit me niet, verkoop het toch wel met deze markt" met bijbehorend gedrag en het soort dat echt z'n best deed vriendelijk, uitnodigend en informatief te zijn naar iedereen. Die 2e voelt als koper veel fijner imho, en die 2e soort hadden allemaal brochures (en de eerste soort geen van allen). Gewoon net ff dat extra stukje moeite en klantenservice naar je kopers.

Aan de andere kant. In deze markt ga je een woning niet voorbij laten gaan omdat de verkoper een makkelaar heeft die je niet aan staat of omdat er geen fysieke brochure is. Uiteindelijk is het een huis geworden met brochure, maar dat is meer toeval dan dat het meegespeeld heeft in de overweging. Dus in die zin is het wel onzin voor jou.

Als ik mijn huis in de toekomst verkoop ga ik die makkelaars wel overslaan want ik vond ze echt schijt irritant, dus daar heeft het wel effect op. Maarja, dat heeft weinig te maken met jouw verkoop.

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 22-11-2025 19:43 . Reden: Typo ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36

Nemean

3:16

Nemean schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:40:
Nou morgen en vrijdag zijn de eerste bezichtigingen gepland. Vorige week in 1 uur tijd hadden we in no-time meerdere bezichtigingen ingepland staan. En deze week helemaal niets en 2 annuleringen. Beetje balen en weet ook niet of dit een goed teken is of niet.

Het energie label is nog gewijzigd naar een hoge A (bijna A+) i.p.v. een B, wat hoop ik nog een beetje helpt.

Morgen in ieder geval één bezichtiging en vrijdag vier. Daarnaast is er een biedingstermijn ingesteld tot en met volgende week dinsdag. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Afgelopen donderdag waren het twee bezichtigingen, volgens de makelaar waren het twee bezichtigingen die er goed over na gingen denken. En afgelopen vrijdag waren 4 bezichtigingen (1 had op het laatst afgezegd) en 3 waren erg enthousiast maar de 4e was de vrouw niet helemaal tevreden met de grote van de woning, wat haar partner onzin vond. :+

Nu is het afwachten of er biedingen uit gaan komen of niet.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:00
Cambionn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:47:
[...]
Aan de andere kant. In deze markt ga je een woning niet voorbij laten gaan omdat de verkoper een makkelaar heeft die je niet aan staat of ondat er geen fysieke brochure is.
Op zichzelf niet natuurlijk, maar als een verkopend makelaar niet z’n best doet en er maar een beetje bij staat, mis je mogelijk informatie waar je zelf niet aan denkt en die toch relevant kan zijn voor een ja in plaats van een nee (of andersom). Dus een verkoper die echt moeite doet en als onderdeel daarvan een goede brochure meegeeft (met gedetailleerde plattegronden, een ingevulde lijst), zou mij meer aanspreken omdat ik dan meer weet over een woning dan ik zelf kan bedenken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:20:
[...]
Wat dat betreft is zo 'open' bieden dus in het geval van een redelijk gewilde woning een manier om op extreem hoge prijzen uit te komen.
En ook om bij een woning waarop je wilt overbieden te zien dat je niet teveel aan het overbieden bent. Eigenlijk een tool om de markt te forceren samen snel tot een prijs te komen. Ik vind hem wel nice eerlijk gezegd.

Voordelen:
Voor de verkoper: Je krijgt altijd de persoon met het hoogste bod.
Voor de koper: Als jij er het meest voor over hebt, heb je altijd het huis zonder dat je in het blind krankzinnig op nr 2 overbiedt

Nadelen:
Voor de verkoper: Je hebt niet de kans om NOG VEEL MEER geld voor je huis te krijgen (door een krankzinnig bod van 1 persoon)
Voor de koper: Je kan snel overboden worden, niet de kans dat je door een gelukje het hoogste bod hebt omdat iemand anders tactisch dacht te bieden "we proberen het met 10k minder, daarvoor moet het wel lukken, ook al heb ik er wel het bedrag + 10k voor over:"

Voordelen vind ik eerlijk en open. Het werkt wel alleen als er een groep mensen komt om het huis te proberen te kopen (dus goed presenteren en scherpe vraagprijs neerzetten).

[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 22-11-2025 13:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Toke_gt
[...]
Tja. Dit biedt ook een eenvoudige mogelijkheid om de boel te belazeren en door samen te spannen andere kopers buiten spel zetten. Bijvoorbeeld:
- Kopers 1-2-3 bieden tegen elkaar op.
- Koper 1 schakelt vriend in (koper 4) die op het moment dat koper 1 het beste bod heeft, een absurd bod doet. Zoals hierboven. Kopers 2-3 stoppen ermee. Vriendje koper bedenkt zich en het huis is vervolgens voor koper 1.
Ik vind het niet zo gezond om in deze krappe woningmarkt op die manier tegen elkaar op te bieden. Mensen kennen de waarde niet goed en zitten er vaak emotioneel in. Daar lijkt zo’n systeem misbruik van te kunnen maken.
Bij een veiling is dat anders omdat je je dan niet kunt bedenken.

• EDW13
Blauweregen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:39:
[...]

En wat hebben jullie besloten?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:37
Sport_Life schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:12:
Ik gok ook dat de vraagprijs erg laag is gezet of het moet een heel bijzondere woning zijn. De meeste woningen in Nederland zijn redelijk doorsnee en dan gaat niemand 200k meer betalen dan de vraagprijs van een andere soortgelijke woning.
Hoor wel bedragen tussen de 50 a 80K maar meer dan 200K of het is net wat je zeg een heel bijzonder huis :)

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:12
[...]

Waarom ga je bij bieden meteen €15k verhogen?

Leuk spelletje wel, kijken hoever je de anderen kan opdrijven en jezelf gewoon bedenken na sluiting.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:12
JvS schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:58:
[...]

En ook om bij een woning waarop je wilt overbieden te zien dat je niet teveel aan het overbieden bent. Eigenlijk een tool om de markt te forceren samen snel tot een prijs te komen. Ik vind hem wel nice eerlijk gezegd.

Voordelen:
Voor de verkoper: Je krijgt altijd de persoon met het hoogste bod.
Voor de koper: Als jij er het meest voor over hebt, heb je altijd het huis zonder dat je in het blind krankzinnig op nr 2 overbiedt

Nadelen:
Voor de verkoper: Je hebt niet de kans om NOG VEEL MEER geld voor je huis te krijgen (door een krankzinnig bod van 1 persoon)
Voor de koper: Je kan snel overboden worden, niet de kans dat je door een gelukje het hoogste bod hebt omdat iemand anders tactisch dacht te bieden "we proberen het met 10k minder, daarvoor moet het wel lukken, ook al heb ik er wel het bedrag + 10k voor over:"

Voordelen vind ik eerlijk en open. Het werkt wel alleen als er een groep mensen komt om het huis te proberen te kopen (dus goed presenteren en scherpe vraagprijs neerzetten).
Nadelen:
- de prijs voor de lol opdrijven.
- het huis niet op een verschil van €1k willen verliezen en dus maar op blijven bieden tegen elkaar.

• Blauweregen
EDW13 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:41:
[...]

En wat hebben jullie besloten?
De makelaar adviseert een lichte prijsverlaging (1%), hij zegt dat de prijs prima is dus dat hij niet aanraadt daar grote stappen in te zetten. Dan een week van funda af en er weer helemaal opnieuw op. Ik wil zelf nog wel een keer extra naar foto's en tekst kijken dan.. misschien nog een iets warmer filter erop bijvoorbeeld. Zodat je iig nog t idee hebt dat je echt iets verandert.

Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen. En dat ze geen noodzaak voelen om te bieden vanwege meer aanbod. Hij wil de nieuwe bezichtigingen daarom clusteren in een open huis om de druk te verhogen.

We hebben t nog niet concreet gehad over hoe dat er dan uit ziet...

Ik baal wel van t moment, omdat we nu in december zitten bijna. Weet niet wat wijsheid is nu, advies opvolgen en dit meteen doen of voor nu niks en pas in januari opnieuw? En in dat geval: in de tussentijd eraf halen dus ook geen kans op verkoop of erop laten staan..

• EDW13
Blauweregen schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:04:
[...]

De makelaar adviseert een lichte prijsverlaging (1%), hij zegt dat de prijs prima is dus dat hij niet aanraadt daar grote stappen in te zetten. Dan een week van funda af en er weer helemaal opnieuw op. Ik wil zelf nog wel een keer extra naar foto's en tekst kijken dan.. misschien nog een iets warmer filter erop bijvoorbeeld. Zodat je iig nog t idee hebt dat je echt iets verandert.

Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen. En dat ze geen noodzaak voelen om te bieden vanwege meer aanbod. Hij wil de nieuwe bezichtigingen daarom clusteren in een open huis om de druk te verhogen.

Ik baal wel van t moment, omdat we nu in december zitten bijna. Weet niet wat wijsheid is nu, advies opvolgen en dit meteen doen of voor nu niks en pas in januari opnieuw? En in dat geval: in de tussentijd eraf halen dus ook geen kans op verkoop of erop laten staan..
Ik zou, als je vertrouwen hebt in je makelaar, zijn advies volgen. Maar is echt heel lastig. Januari heeft ook wel wat als je geen haast hebt om je huis te verkopen. Dan is de feestdagen drukte achter de rug.
Ben erg benieuwd hoe het afloopt. Sterkte!

• Rubbergrover1
EDW13 schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:49:
[...]

Ik zou, als je vertrouwen hebt in je makelaar, zijn advies volgen. Maar is echt heel lastig. Januari heeft ook wel wat als je geen haast hebt om je huis te verkopen. Dan is de feestdagen drukte achter de rug.
Ben erg benieuwd hoe het afloopt. Sterkte!
De kerstvakantie kan ook een tijd zijn waarin mensen de tijd hebben om op hun gemak te kijken naar of/waarheen ze zouden willen verhuizen. Ik kan mij voorstellen dat er best veel mensen dan juist de tijd nemen om nog een keer iets verder te kijken dan alleen de huizen van de laatste dag.

Het nut van 1% dalen zie ik eerlijk gezegd niet zo. Tenzij je nu net boven een 'logische' zoekgrens zit en daarmee onder die grens gaat zitten. Bv. dat je nu op x50.000 vraagprijs zit en dit aanpast naar x45.000 vraagprijs.

• Toke_gt
[...]
Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen.
Dit klopt. En dat geldt zeker als je huis qua vraagprijs op de grens zit van NHG, startersvrijstelling etc. Die grenzen gaan omhoog waardoor mensen hun criteria verruimen. Daardoor kom je in januari sowieso bij een grotere groep in beeld (als je vraagprijs idd op de grens zit).
Als je tot januari kunt wachten, zou ik dat doen. Kun je dat niet, dan vind ik het plan van de makelaar niet zo verkeerd. Net wat andere foto’s, iets andere omschrijving of focus veranderen, kan wonderen doen. Er zijn genoeg mensen op zoek naar een woning, en begin december online is niet per definitie kansloos.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Hij gaf aan dat veel mensen alleen recent geplaatste woningen bekijken, dus dat we daarom nu een groep mensen missen.
Dat denk ik ook. Ik denk dat de meeste huizen die er meer dan 2 weken op staan door de 'nieuwe zoekers' genegeerd wordt. Dus als jij na 8 weken je advertentie er opnieuw op zet, heb je denk ik minimaal 6 weken aan 'nieuwe aanwas' die je huis veel serieuzer neemt.

Toch zou ik ook naar de root cause zoeken en die wegnemen. (hoewel ik het persoonlijk ook interessant zou vinden om te zien hoeveel variatie er is tussen twee periodes, puur door bijvoorbeeld geluk/pech met het aantal / type mensen dat een huis als jouw type zoekt, maar dat lijkt me niet enorm varieren met een 'normaal' huis).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik had het al eerder gezegd, maar volgens mij ligt het niet aan de woning of de vraagprijs maar aan de (Funda) presentatie. Die vind ik beroerd. Enkele unieke kenmerken worden niet duidelijk genoemd (aantal slaapkamers, volgens mij zelfs 2 badkamers) en de foto vd opbouw die aan de achterkant niet zo fraai is (m.i) kan er ook beter tussenuit. Voor grote gezinnen is het een prima woning in 'betaalbare' prijsklasse. Maar als je snel kijkt dan lijkt het een typische jaren 30 woning van klein formaat waar een (groot) gezin niet op zit te wachten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Sport_Life Het aantal slaapkamers en woonoppervlak is toch iets wat je "instelt" als eigenschap en waar mensen gewoon op filteren? (denk ik? Ik doe dat) Als dat soort dingen niet goed ingesteld zijn, dan is er wel iets mis.

Of heb je het over de tekst? Daar maakt dat toch niet zo enorm veel uit? Het scheelt natuurlijk wel dat je presentatie goed moet zijn, maar het ontbreken van het aantal kamers in de tekst lijkt me niet een dealbreker die een verkoop zo laat 'mislukken' in een populaire omgeving. Het aantal badkamers vind ik lastiger in te schatten. Neemt niet weg dat als je er twee hebt en je zegt dat niet.... Tja das niet zo handig. Maar nogmaals, of dat zo'n groot probleem is met veel kijkers vind ik lastig in te schatten.
Maar als je snel kijkt dan lijkt het een typische jaren 30 woning van klein formaat waar een (groot) gezin niet op zit te wachten.
Bedoel je dat dit huis (veel) ruimer is dan het aantal m2 doet vermoeden?

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 23-11-2025 13:34 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:08:
[...]

Tja. Dit biedt ook een eenvoudige mogelijkheid om de boel te belazeren en door samen te spannen andere kopers buiten spel zetten. Bijvoorbeeld:
- Kopers 1-2-3 bieden tegen elkaar op.
- Koper 1 schakelt vriend in (koper 4) die op het moment dat koper 1 het beste bod heeft, een absurd bod doet. Zoals hierboven. Kopers 2-3 stoppen ermee. Vriendje koper bedenkt zich en het huis is vervolgens voor koper 1.
Ik vind het niet zo gezond om in deze krappe woningmarkt op die manier tegen elkaar op te bieden. Mensen kennen de waarde niet goed en zitten er vaak emotioneel in. Daar lijkt zo’n systeem misbruik van te kunnen maken.
Bij een veiling is dat anders omdat je je dan niet kunt bedenken.
Precies, zo zie ik het ook.

En ik heb nog meegemaakt dat vrienden van ons met toen jonge kinderen (baby en peuter) een huis gegund kregen van een ouder echtpaar die zelf kleiner gingen wonen, ondanks dat iemand anders 10k meer geboden had. Hun beredenering: we slapen rustiger wetende dat we het huis voor een voor ons nog steeds goede prijs verkocht hebben aan een gezin die hier jaren plezier gaat beleven, dan dat we dat beetje meer eruit krijgen niet wetende bij wie het huis terecht komt.

Ook omdat die hoogste bieder een investeerder bleek te zijn, er was natuurlijk zoals wel vaker bij oudere mensen wel eea aan modernisering nodig, dus grote kans dat er een flip aan zat te komen, waarna het betreffende gezin die woning waarschijnlijk niet meer zou kunnen betalen.

Ik ben er behoorlijk stellig in: dit "eerlijk bieden" systeem is helemaal niet eerlijk, het is alleen maar goed voor de verkoper omdat dit de prijs opstuwt zolang het maar een enigszins gewilde woning is. Want even hypothetisch: bij een woning van 600k waar zeg 5 mensen een bod op willen uitbrengen, doen dat normaal gesproken blind, maar dan heb je wél te pakken wat je wilt: wat mensen echt willen/kunnen bieden. No way dat iemand dan zomaar 100k erboven gaat zitten, terwijl bij "eerlijk bieden" een belegger of toevallige miljonair die het allemaal niet uitmaakt misschien gewoon zegt "ik wil het huis sowieso hebben" en maar blijft overbieden tot de ander de handdoek in de ring gooit. Je moet dus geluk hebben dat er géén beleggers of extreem vermogende mensen tussenzitten, terwijl je met blind bieden ook de beleggers en vermogenden blind maakt en die willen ook niet zomaar teveel bieden, dat is dus veel eerlijker.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:48:
[...]

Precies, zo zie ik het ook.

En ik heb nog meegemaakt dat vrienden van ons met toen jonge kinderen (baby en peuter) een huis gegund kregen van een ouder echtpaar die zelf kleiner gingen wonen, ondanks dat iemand anders 10k meer geboden had. Hun beredenering: we slapen rustiger wetende dat we het huis voor een voor ons nog steeds goede prijs verkocht hebben aan een gezin die hier jaren plezier gaat beleven, dan dat we dat beetje meer eruit krijgen niet wetende bij wie het huis terecht komt.

Ook omdat die hoogste bieder een investeerder bleek te zijn, er was natuurlijk zoals wel vaker bij oudere mensen wel eea aan modernisering nodig, dus grote kans dat er een flip aan zat te komen, waarna het betreffende gezin die woning waarschijnlijk niet meer zou kunnen betalen.

Ik ben er behoorlijk stellig in: dit "eerlijk bieden" systeem is helemaal niet eerlijk, het is alleen maar goed voor de verkoper omdat dit de prijs opstuwt zolang het maar een enigszins gewilde woning is. Want even hypothetisch: bij een woning van 600k waar zeg 5 mensen een bod op willen uitbrengen, doen dat normaal gesproken blind, maar dan heb je wél te pakken wat je wilt: wat mensen echt willen/kunnen bieden. No way dat iemand dan zomaar 100k erboven gaat zitten, terwijl bij "eerlijk bieden" een belegger of toevallige miljonair die het allemaal niet uitmaakt misschien gewoon zegt "ik wil het huis sowieso hebben" en maar blijft overbieden tot de ander de handdoek in de ring gooit. Je moet dus geluk hebben dat er géén beleggers of extreem vermogende mensen tussenzitten, terwijl je met blind bieden ook de beleggers en vermogenden blind maakt en die willen ook niet zomaar teveel bieden, dat is dus veel eerlijker.
Er is heel veel (academisch) onderzoek naar verschillende biedingssystemen, maar de uitkomst is dat het in theorie in ieder geval eigenlijk niet uitmaakt. Open of gesloten biedingen, meerdere rondes of een enkele ronde en allerlei ondere varianten, maar uiteindelijk maakt het niet veel uit. Voor bieders is de optimale strategie min of meer altijd om de max te bieden die ze bereid zijn om te betalen.

In de praktijk is het denkbaar dat het niet altijd zo uitpakt, maar heel veel zal het niet uitmaken uiteindelijk. Overigens wat betreft je verhaal over het gunnen aan dat jonge gezin ipv de flipper, als je daar voor valt als verkoper ben je vooral naief. Misschien is de kans zelfs wel groter dat de gehaaide flipper met een mooi lulverhaal komt dan de huizenkoper die het voor het eerst doet.

• Rubbergrover1
Hielko schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:52:
[...]
In de praktijk is het denkbaar dat het niet altijd zo uitpakt, maar heel veel zal het niet uitmaken uiteindelijk.
Het leuke is dat je dat dus nooit gaat weten. Omdat het allemaal afzonderlijke n=1 gevallen zijn. Als je bereid bent om een ton te overbieden, weet je vooraf niet of een ander 90k of 110k kan overbieden, of dat de 'concurrent' maar 20k kan en wil overbieden. Of, nog leuker, dat de ander wel een ton kan overbieden, maar denkt dat een half ton wel voldoende is om de woning te krijgen.

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:04
Adrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Enige tijd geleden mijn woning verkocht met een onder voorbehoud voor een deel van de prijs. De termijn (8 weken) verloopt komende vrijdag, de 21. Kreeg al weken geleden te horen dat de bank 10% in depot van de notaris had gestort. Vreemd dat het dus blijkbaar echt de volledige 8 weken lijkt te gaan duren voordat de financiering rond is. Heb ook de indruk dat de kopers mensen zijn in loondienst.

Bij mijn eigen bank, de Rabobank, zou volgens mijn adviseur de hypotheek in 2 weken rond moeten zijn. Ik heb geen idee bij welke partij de kopers van mijn woning hun hypotheekaanvraag hebben gedaan, maar ik vind het maar bijzonder traag en stroperig verlopen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zulke uiteenlopende termijnen rondom het financieringstraject?
Als vervolg hierop: De woning is 'gewoon' verkocht. Op de laatste dag van de ontbindende voorwaarde belde ik mijn makelaar met de vraag hoe of wat. Ik kreeg als antwoord "Oh, 9 van de 10 keer horen wij helemaal niks van een bank of notaris. Als we om 17u niks hebben gehoord is je woning automatisch verkocht".

De woning had dus waarschijnlijk al eerder officieel verkocht kunnen zijn, maar partijen nemen blijkbaar niet eens de moeite om te melden dat de financiering is. Een bijzondere gang van zaken als je het mij vraagt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:07
Adrenaline0182 schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:23:
[...]

Als vervolg hierop: De woning is 'gewoon' verkocht. Op de laatste dag van de ontbindende voorwaarde belde ik mijn makelaar met de vraag hoe of wat. Ik kreeg als antwoord "Oh, 9 van de 10 keer horen wij helemaal niks van een bank of notaris. Als we om 17u niks hebben gehoord is je woning automatisch verkocht".

De woning had dus waarschijnlijk al eerder officieel verkocht kunnen zijn, maar partijen nemen blijkbaar niet eens de moeite om te melden dat de financiering is. Een bijzondere gang van zaken als je het mij vraagt.
Toen ik woning ging aankopen, hield ik de tegenpartij makelaar op de hoogte. Maar die vroeg mij ook 2-3 dagen voor het aflopen of het gelukt is. Dus jouw makelaar is hier ook wel nalatig in geweest.
Hoeft hij niet te doen, maar als hij nou even van te voren had gebeld met hun, hoef jij er neit achteraan te gaan.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12 21:56
Toen wij een woning kochten, liet ik al na 2 weken aan de makelaar van de verkoper dat de hypotheek rond was. Wel zo prettig en fatsoenlijk lijkt mij

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Dat dikgedrukte is dus in de basis helemaal niet waar. Het kan zo zijn dat het allemaal zo krap is of eigenlijk net niet gaat lukken dat kopers met man en macht de kussens van de bank omkeren om elk dubbeltje te vinden en het maar voor elkaar te krijgen.

Ja, je hebt twee partijen hierin: de koper moet zijn uiterste best doen om het rond te krijgen en als dat niet lukt, zijn ze (behoudens de 10% boete die je anders opstrijkt) verplicht jou uiterlijk op de dag van verstrijken financieel voorbehoud dat te laten weten met een statement van de hypotheekverstrekker dat zij die hypotheek niet kunnen krijgen. Dan kunnen ze zonder 10% boete er nog van af. En volgens mij is het ook geen 17:00 uur maar 23:59 uur, al wordt het lastig en sowieso niet netjes om buiten kantoortijden jou en je makelaar daarvan te verwittigen.

Omgekeerd is het ook zo dat als er wat vertraging optreedt, wat ik zelf helaas 2x heb meegemaakt. Eerste keer hadden we 4 weken financieel voorbehoud gevraagd, jaren later kozen we voor de standaard 6 weken, maar beide keren kwam er door de bank vertraging in en moesten we om ±1 week uitstel vragen.

Sterker nog: ik heb onlangs nog een familielid gehad die helemaal blij was dat zijn woning zonder voorbehoud van financiering verkocht was, er waren meerdere biedingen en dit was de hoogste en zonder enig voorbehoud. Dus dan ben je na 3 dagen "verkocht". Maar je raadt het al: de koper kreeg de hypotheek toch niet rond, blijkbaar in de verste verte niet en heeft dus de 10% boete moeten betalen en mijn zwager heeft zijn woning opnieuw te koop moeten zetten. Omdat ze inmiddels 2 maanden verder waren waren de eerdere geïnteresseerden ook niet meer in de markt voor een woning, dus moest alles wel opnieuw op Funda. Het komt niet vaak voor, maar je hebt ze er wel bij.

Kort gezegd: je bent en blijft altijd overgeleverd aan hoe goed de wederpartij zijn/haar zaakjes op orde heeft.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:10
MooDyBLueS schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
[...]

Dat dikgedrukte is dus in de basis helemaal niet waar. Het kan zo zijn dat het allemaal zo krap is of eigenlijk net niet gaat lukken dat kopers met man en macht de kussens van de bank omkeren om elk dubbeltje te vinden en het maar voor elkaar te krijgen.
In principe is na het verlopen van de ontbindende voorwaarden het koopcontract dus wel definitief geworden.

Na het verlopen van de ontbindende voorwaarden en de koper wil toch afhaken, kun je als verkoper de verkoop via juridische weg proberen af te dingen. Dat een koper geen hypotheek krijgt, houdt natuurlijk niet in dat hij niet op een andere manier aan dat geld kan komen - verkopen van z'n huidige huis en andere bezittingen plus spaargeld bijvoorbeeld. Of verkoper kan naast de 10% van het boetebeding ook betaling van extra kosten proberen op te eisen, waarbij ook kan worden gedacht aan een lagere verkoopopbrengst als een nieuwe koper een lagere prijs biedt.

• Rubbergrover1
[...]

Ik zie dat voorbehoud vooral ook als een nooduitgang 'voor het geval dat'. Geen nieuws, goed nieuws. Als er iets niet goed lijkt te gaan, dan neem je contact op met de verkoper. Maar ik heb nooit grote zorgen gehad of de kopers de financiering wel rond zouden krijgen, als ze ons niet inlichtten.

Ik kan mij ook niet herinneren dat wij zelf ooit actief de 'tegenpartij' hebben geïnformeerd dat het met de financiering wel goed zat. Ik zou dat sowieso niet te vroeg doen, omdat je altijd nog een kleine kans hebt dat het alsnog mis gaat. Daarom zou ik, áls ik de verkopers expliciet zou inlichten, dat ook pas doen op het moment dat de termijn afloopt.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 20:09
Pat911 schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:56:
[...]
Of verkoper kan naast de 10% van het boetebeding ook betaling van extra kosten proberen op te eisen, waarbij ook kan worden gedacht aan een lagere verkoopopbrengst als een nieuwe koper een lagere prijs biedt.
Is dat zo? Die 10% staat juist in de overeenkomst zodat beide partijen niet meer kunnen/hoeven te bakkeleien over de hoogte van de vergoeding. Ik ken niet de jurisprudentie op dit vlak, maar het lijkt me dat menig rechter het daarom gewoon zal houden bij die 10%.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Lijkt me ook, het zou het wilde westen worden als je op die manier allerlei extra claims kan verzinnen. Dan weet je als koper ook niet welk risico je exact loopt als het misgaat met de financiering, dat is nu gewoon afgekaart. edit: blijkbaar toch niet...

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat gaat dan wel om specifieke casussen. Maar in de basis is het natuurlijk het verkopersrisico dat je opnieuw moet beginnen als een koop niet doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 24-11-2025 10:06 ]

• Hielko
  • Nu online
Freeaqingme schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:46:
[...]

Is dat zo? Die 10% staat juist in de overeenkomst zodat beide partijen niet meer kunnen/hoeven te bakkeleien over de hoogte van de vergoeding. Ik ken niet de jurisprudentie op dit vlak, maar het lijkt me dat menig rechter het daarom gewoon zal houden bij die 10%.
Nee, in praktisch elke koopovereenkomst staat expliciet dat het minimaal 10% maar meer als de daadwerkelijke schade hoger is. En ook in de jurisprudentie zie je dat de rechters meer dan 10% toekennen, bijv. als het huis voor 30% minder wordt verkocht aan een 2e koper...

• Pat911
The Third Man schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:04:
Lijkt me ook, het zou het wilde westen worden als je op die manier allerlei extra claims kan verzinnen. Dan weet je als koper ook niet welk risico je exact loopt als het misgaat met de financiering, dat is nu gewoon afgekaart. edit: blijkbaar toch niet...

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat gaat dan wel om specifieke casussen. Maar in de basis is het natuurlijk het verkopersrisico dat je opnieuw moet beginnen als een koop niet doorgaat.
Als verkoper verzin je dan geen claims. Na aflopen van de ontbindende voorwaarden is er simpelweg een bindend contract. Als jij je huis alsnog voor meer verkoopt, zal een rechter je echt geen claim toekennen omdat je beweert dat het je extra geld heeft gekost. Hooguit een extra schadevergoeding als je langer dubbele hypotheeklasten hebt gehad.
In de basis is het natuurlijk een kopersrisico als je een contract ondertekent waar je niet aan kan voldoen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Pat911 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:19:
[...]

Als verkoper verzin je dan geen claims. Na aflopen van de ontbindende voorwaarden is er simpelweg een bindend contract. Als jij je huis alsnog voor meer verkoopt, zal een rechter je echt geen claim toekennen omdat je beweert dat het je extra geld heeft gekost. Hooguit een extra schadevergoeding als je langer dubbele hypotheeklasten hebt gehad.
Juist, maar het lijkt me dat het toch ergens in de lijn der verwachting moet zitten. Dat als je het erna voor een ton minder verkoopt want de huizenmarkt stort in, de originele koper niet voor die ton aansprakelijk gesteld kan worden? Ik bedoel niet zozeer 'verzinnen' als in met fantasieverhalen komen, maar dat je alle schade automatisch op de in gebreke gestelde koper zou kunnen verhalen. Waar ligt dan de grens.
In de basis is het natuurlijk een kopersrisico als je een contract ondertekent waar je niet aan kan voldoen.
Mijn punt is dan meer dat het risico mij niet onbegrensd zou lijken.

• Pat911
The Third Man schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:46:
[...]
maar dat je alle schade automatisch op de in gebreke gestelde koper zou kunnen verhalen. Waar ligt dan de grens.
De grens ligt bij de schade die iemand heeft door het niet nakomen van een contract door een ander. En of de rechter vindt of dan de hele schade vergoed moet worden of niet. Denk dat je dan ook moet bewijzen dat een eventuele 2e koper ongeveer hetzelfde bedrag op dat moment heeft geboden en dat ook echt wilde doorzetten.
In Nederland zal je dan heus niet voor het volledige verlies hoeven opdraaien - althans, dat denk ik.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:51
Is het normaal dat er bij een bouwkundige keuring schrootjes uit het plafond worden gehaald om de constructie te kunnen bekijken van een aanbouw? En dat stopcontacten worden losgedraaid en daarna gewoon open blijven hangen?

De koper van het huis van mijn vader moest van de hypotheekverstrekker een keuring laten doen. Toen ik net even langs ging om de post op te halen, zag ik dat er schrootjes waren uitgesloopt in het plafond van de aanbouw zaten en dat de kapjes van de stopcontacten eraf waren gedraaid. Ik heb dit aan de makelaar doorgegeven en gezegd dat ik hier niet blij mee was. Daarna belde de koper me op en zei dat dit volgens de man die de keuring deed nodig was om alles goed te kunnen beoordelen.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:26
targaryanwolf schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:28:
Is het normaal dat er bij een bouwkundige keuring schrootjes uit het plafond worden gehaald om de constructie te kunnen bekijken van een aanbouw? En dat stopcontacten worden losgedraaid en daarna gewoon open blijven hangen?

De koper van het huis van mijn vader moest van de hypotheekverstrekker een keuring laten doen. Toen ik net even langs ging om de post op te halen, zag ik dat er schrootjes waren uitgesloopt in het plafond van de aanbouw zaten en dat de kapjes van de stopcontacten eraf waren gedraaid. Ik heb dit aan de makelaar doorgegeven en gezegd dat ik hier niet blij mee was. Daarna belde de koper me op en zei dat dit volgens de man die de keuring deed nodig was om alles goed te kunnen beoordelen.
Een bouwkundige keuring is niet destructief van aard. Dit klinkt als destructief en gewoon lui.
Zet de kapjes gewoon terug als je gezien hebt wat je wou zien.

PSN: Flix20-NL

• Rubbergrover1
targaryanwolf schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:28:

Dat is niet normaal. Bij een normale bouwtechnische keuring is de inspectie alleen visueel op bouwkundige gebreken, achterstallig onderhoud en mogelijke risico's. Daar hoort het weghalen van schrootjes niet bij.

Als het gaat om een keuring van wat straks hun eigen woning gaat worden, en de woning ook al leeg staat, dan kun je natuurlijk wel iets verder gaan. Maar dan nog zou de bouwkundige dat alleen in overleg met de eigenaar moeten doen. "Voordeel" voor jullie is dat ze waarschijnlijk niet zo snel de koop zullen terugdraaien, omdat jullie dan een gepeperde rekening voor de herstelkosten kunnen/zullen sturen...

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:51
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:04:
[...]

Dat is niet normaal. Bij een normale bouwtechnische keuring is de inspectie alleen visueel op bouwkundige gebreken, achterstallig onderhoud en mogelijke risico's. Daar hoort het weghalen van schrootjes niet bij.

Als het gaat om een keuring van wat straks hun eigen woning gaat worden, en de woning ook al leeg staat, dan kun je natuurlijk wel iets verder gaan. Maar dan nog zou de bouwkundige dat alleen in overleg met de eigenaar moeten doen. "Voordeel" voor jullie is dat ze waarschijnlijk niet zo snel de koop zullen terugdraaien, omdat jullie dan een gepeperde rekening voor de herstelkosten kunnen/zullen sturen...
Het is een kluswoning waar alles uit gestript moet worden, had met de koper en de makelaar de afspraak staan dat als de koper alvast maten wou laten opnemen dat akkoord was met de medeling "nog niets slopen" omdat de woning toch leeg is.

Nu sprak ik de koper en ze gaf aan dat "die meneer van de keuring moest dat open maken om de constructie te kunnen beoordelen. Waarop ik zei de aanbouw staat al ruim 40 jaar en hun mogen niks eruit slopen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:46:
[...]

Precies dit. En dat is dus juist ook de énige manier om van de woning af te komen als je zo stom bent geweest geen financieel voorbehoud te doen of niet op tijd met een afwijzing van de bank te komen opdraven.

Wat Pat911 zegt is wellicht zo, dat je "op andere manieren" nog aan het geld kan komen, maar de hele scenarioschets is juist dat je NIET aan het geld kan komen. Want als dat wel mogelijk zou zijn, ook met creatieve oplossingen erbij, zou dat natuurlijk al gebeurd zijn.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:19
Voorbehoud financiering wordt omschreven in het contract. Meestal verstaan ze daaronder dat jij van minimaal twee financiers een negatieve beoordeling moet hebben op basis van normale marktconforme voorwaarden.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Bij de aanschaf van onze vorige woning hebben we ook bewust niks laten weten. Verkopers waren nogal nare mensen die ons in de loop van het verkoopproces flink naaiden. Het is dat de woningmarkt toen al moeilijk was, anders had ik toen de koop al afgezegd. Dus dat wilde ik niet. Maar ik voelde geen enkele behoefte om ze ook maar ergens over te informeren wat niet wettelijk verplicht was. Hun makelaar belde zelfs twee keer om te vragen of het al rond was omdat ze het zo spannend vonden (was toen al rond), heb die gewoon afgewimpeld. Mochten lekker nog wat nachtjes in de stress zitten.

Dus nee, het is niet verplicht. Wel netjes (heb het bij mijn huidige woning met nette verkopers wel gewoon gemeld).

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36

Nemean

3:16

Nemean schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:24:
[...]

Afgelopen donderdag waren het twee bezichtigingen, volgens de makelaar waren het twee bezichtigingen die er goed over na gingen denken. En afgelopen vrijdag waren 4 bezichtigingen (1 had op het laatst afgezegd) en 3 waren erg enthousiast maar de 4e was de vrouw niet helemaal tevreden met de grote van de woning, wat haar partner onzin vond. :+

Nu is het afwachten of er biedingen uit gaan komen of niet.
Kleine update, onze woning is vandaag onder voorbehoud verkocht. Van de 6 kijkens zijn er vandaag 2 biedingen binnen gekomen. Eén daarvan met ongeveer 8,4% over de vraagprijs geboden en de tweede kwam met 12,5%. Met de laatste zijn wij uiteindelijk akkoord gegaan.

Wat geeft dit toch een heleboel stress, ook zeker als biedingen zo laat komen. Nu de rest nog regelen en dan kunnen we dit in zijn geheel ook afsluiten.

• Blauweregen
Nemean schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
[...]

Kleine update, onze woning is vandaag onder voorbehoud verkocht. Van de 6 kijkens zijn er vandaag 2 biedingen binnen gekomen. Eén daarvan met ongeveer 8,4% over de vraagprijs geboden en de tweede kwam met 12,5%. Met de laatste zijn wij uiteindelijk akkoord gegaan.

Wat geeft dit toch een heleboel stress, ook zeker als biedingen zo laat komen. Nu de rest nog regelen en dan kunnen we dit in zijn geheel ook afsluiten.
Wauw, fantastische uitkomst zeg. Gefeliciteerd!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 20:09
Nemean schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
[...]

Wat geeft dit toch een heleboel stress, ook zeker als biedingen zo laat komen.
Gefeliciteerd!

Kleine anekdote: Toen wij ons huis aanschaften vorig jaar waren er meen ik 8 biedingen die uiterlijk maandag 0900 binnen moesten zijn. Onze makelaar deed dat op zaterdag half vijf, niet te laat zodat als er iets mis zou gaan er nog tijd was het te corrigeren, maar ook niet te vroeg zodat de verkopend makelaar het niet nog kon afstemmen met anderen (was betrouwbare gast, maar just in case).

De grap: Hij vond 't dus ook wel wat laat, zo de zaterdag voor maandag 9 uur (zondag telt in deze omgeving niet echt mee). Maar onze bieding bleek achteraf als eerste binnengekomen te zijn. De laatste kwam om 08:45 op maandagmorgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Freeaqingme schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:09:
[...]

Gefeliciteerd!

Kleine anekdote: Toen wij ons huis aanschaften vorig jaar waren er meen ik 8 biedingen die uiterlijk maandag 0900 binnen moesten zijn. Onze makelaar deed dat op zaterdag half vijf, niet te laat zodat als er iets mis zou gaan er nog tijd was het te corrigeren, maar ook niet te vroeg zodat de verkopend makelaar het niet nog kon afstemmen met anderen (was betrouwbare gast, maar just in case).

De grap: Hij vond 't dus ook wel wat laat, zo de zaterdag voor maandag 9 uur (zondag telt in deze omgeving niet echt mee). Maar onze bieding bleek achteraf als eerste binnengekomen te zijn. De laatste kwam om 08:45 op maandagmorgen.
Wij hadden de sluiting op dinsdag om 12:00 uur.
8 van de 9 biedingen kwamen op de ochtend binnen, waarvan de laatste om 11:59 uur
Op zich is zo'n termijn natuurlijk ook compleet zelf geconstrueerd. Bij ons ging het op traditionele wijze en dan gaat een makelaar een bod van 12:01 ook echt nog wel aan je doorgeven. Wij hadden pas om 13:00 uur een belafspraak met onze makelaar om te gaan kiezen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Crazy D

I think we should take a look.

LuPo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:34:
[...]

Wij hadden de sluiting op dinsdag om 12:00 uur.
8 van de 9 biedingen kwamen op de ochtend binnen, waarvan de laatste om 11:59 uur
Op zich is zo'n termijn natuurlijk ook compleet zelf geconstrueerd. Bij ons ging het op traditionele wijze en dan gaat een makelaar een bod van 12:01 ook echt nog wel aan je doorgeven. Wij hadden pas om 13:00 uur een belafspraak met onze makelaar om te gaan kiezen.
En als er om 15u nog een goed bod binnenkomt geeft de makelaar dat ook nog gewoon door. Dat is precies het probleem van een "uiterste datum" dat stelt gewoon niets voor. Zou dat maar eens een keer een echt harde datum zijn...

Exact expert nodig?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Crazy D

I think we should take a look.

Pat911 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:05:
[...]

De grens ligt bij de schade die iemand heeft door het niet nakomen van een contract door een ander. En of de rechter vindt of dan de hele schade vergoed moet worden of niet. Denk dat je dan ook moet bewijzen dat een eventuele 2e koper ongeveer hetzelfde bedrag op dat moment heeft geboden en dat ook echt wilde doorzetten.
In Nederland zal je dan heus niet voor het volledige verlies hoeven opdraaien - althans, dat denk ik.
Het gaat om 'verlies', extra kosten. En dat is met de huidige overbiedingen en prijs stijgingen al wat lastiger te verdedigen dan wanneer prijzen aan het dalen zijn en jij effectief substantieel minder kunt vragen voor je woning. Het is niet 10% als verdienmodel :o

Exact expert nodig?

• Pat911
Crazy D schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:55:
[...]

--En dat is met de huidige overbiedingen en prijs stijgingen al wat lastiger te verdedigen --
Daarom schreef ik ook dat je wel moet bewijzen dat je financiële schade hebt. En als je die niet hebt, heb je dus ook niet te klagen/claimen.
Ik bedoelde het dan ook meer in het algemeen: als jij schade hebt omdat iemand een contract niet nakomt, mag je die schade (proberen te) verhalen.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25
Crazy D schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:52:
[...]

En als er om 15u nog een goed bod binnenkomt geeft de makelaar dat ook nog gewoon door. Dat is precies het probleem van een "uiterste datum" dat stelt gewoon niets voor. Zou dat maar eens een keer een echt harde datum zijn...
Als verkoper kun je je altijd terugtrekken van de verkoop zolang er niets getekend is, dus ook dat ga je niet tegenhouden. Dan weiger je gewoon alle biedingen en neem je daarna alsnog contact op met die andere bieder.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Pat911 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:01:
[...]

Daarom schreef ik ook dat je wel moet bewijzen dat je financiële schade hebt. En als je die niet hebt, heb je dus ook niet te klagen/claimen.
Ik bedoelde het dan ook meer in het algemeen: als jij schade hebt omdat iemand een contract niet nakomt, mag je die schade (proberen te) verhalen.
Maar terugkomend op mijn voorbeeld, je kan toch bewijzen dat je huis voor veel minder verkocht is nadat je het opnieuw te koop heb gezet? Kan je dat dan gewoon claimen alleen maar omdat het bewezen kan worden?

• Pat911
The Third Man schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:59:
[...]
Maar terugkomend op mijn voorbeeld, je kan toch bewijzen dat je huis voor veel minder verkocht is nadat je het opnieuw te koop heb gezet? Kan je dat dan gewoon claimen alleen maar omdat het bewezen kan worden?
IANAL - maar dat is wel wat je kan claimen. Of je het krijgt is natuurlijk afhankelijk van een rechter.

• Hielko
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:42:
[...]

Precies dit. En dat is dus juist ook de énige manier om van de woning af te komen als je zo stom bent geweest geen financieel voorbehoud te doen of niet op tijd met een afwijzing van de bank te komen opdraven.

Wat Pat911 zegt is wellicht zo, dat je "op andere manieren" nog aan het geld kan komen, maar de hele scenarioschets is juist dat je NIET aan het geld kan komen. Want als dat wel mogelijk zou zijn, ook met creatieve oplossingen erbij, zou dat natuurlijk al gebeurd zijn.
Ik snap niet dat dit soort pertinent onjuiste informatie maar herhaald blijft worden. Lees asjeblieft gewoon eens je eigen koopcontract door, in het standaard model staat daar heel expliciet dat het minimaal 10% is. En er is genoeg jurisprudentie te vinden waar meer dan 10% wordt toegekend, al zal dat met de huidige woningmarkt niet zo vaak meer voorkomen.

• Hielko
  • Nu online
En even de eerste hit van ChatGPT van een voorbeeld;
Partijen hebben een koopprijs afgesproken van € 610.000. De beoogde leveringsdatum van de woning was 3 oktober 2022 en uiterlijk tot en met 21 september 2022 kon [gedaagde] zich beroepen op het financieringsvoorbehoud.
4.19.Het voorgaande betekent dat de vordering van [eiser] volledig zal worden toegewezen. Dat betekent dat [gedaagde] wordt veroordeeld tot betaling van € 61.000,- en € 109.000,-.
Dat is dus 10% (de 61K) plus een extra 17%!

[ Voor 6% gewijzigd door Hielko op 27-11-2025 10:20 ]

• Pat911
Hielko schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:20:
Dat is dus 10% (de 61K) plus een extra 17%!
En die extra 17% is precies het verschil tussen oorspronkelijke aankoopprijs van de gedaagde (610k) en de uiteindelijke verkoopprijs aan een derde (440k) + de standaard 10% borg (61k).
* scheelt leeswerk voor anderen :)

• Hielko
  • Nu online
Ja dat is nogal wiedes, om meer dan 10% schade te hebben bij het niet doorgaan van de verkoop moet je over het algemeen het huis vervolgens voor flink minder verkopen. Maar soms heb je uitschieters van 20/30%+ als de markt even tegen zit en de oorspronkelijke koper wellicht te optimistisch geboden heeft.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:54
Pat911 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:35:
[...]

En die extra 17% is precies het verschil tussen oorspronkelijke aankoopprijs van de gedaagde (610k) en de uiteindelijke verkoopprijs aan een derde (440k) + de standaard 10% borg (61k).
* scheelt leeswerk voor anderen :)
Je schrijft het een beetje onhandig…
De boete is opgehoogd naar het verschil in verkoopprijs tov de overeengekomen prijs, aangevuld met vergoeding voor juridische kosten.
En dus niet het verschil in prijs plus de in de overeenkomst vastgelegde boete.

Er is overigens ook wel jurisprudentie andersom, waar de rechter de boete verlaagt. Bijvoorbeeld als de woning snel tegen een vergelijkbare of zelfs hogere prijs verkocht wordt. Dan kun je als koper proberen de boete te verlagen naar de daadwerkelijk gelegen schade.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:09:
[...]

Ik snap niet dat dit soort pertinent onjuiste informatie maar herhaald blijft worden. Lees asjeblieft gewoon eens je eigen koopcontract door, in het standaard model staat daar heel expliciet dat het minimaal 10% is. En er is genoeg jurisprudentie te vinden waar meer dan 10% wordt toegekend, al zal dat met de huidige woningmarkt niet zo vaak meer voorkomen.
Dat is niet zoals je het nu stelt. Het is niet minimaal 10%. Het is gewoon 10%. Maar... "onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is".

Ik heb daarnaast je link gelezen en daar gaat gewoon alles mis vanuit koper, het begint al met:
- alleen met financieel adviseur mailen en ervan uitgaan dat die alles wel regelt
- geen enkele documentatie aanleveren waaruit afwijzing moet blijken
- klaarblijkelijk geen enkele hypotheekaanvraag ingediend

Nog mooier wordt het dat door deze rechtszaak het volgende naar boven komt omtrent koper:
- ontstaan van achterstanden en daardoor afgewezen verhogingsaanvraag
- oneigenlijk aanvragen van coronakredieten
- verhuren van voormalige woning zonder toestemming

En dan omtrent de woning:
- koopsom van € 610.000
- later alsnog verkocht voor € 440.000
- geen taxatie laten doen, wat naar mijn weten een verplichting is bij een financieringsaanvraag

Dus ja, je hebt feitelijk gelijk dat dit kan gebeuren, maar hier is veel meer aan de hand dan gewoon een woningtransactie. Het is duidelijk dat de koper sowieso frauduleus bezig is geweest in het verleden én betalingen niet nakomt. Icm het hele verhaal omtrent de financieel adviseur riekt dit naar ofwel iemand die alles maar aan z'n laars lapt, zomaar een of ander absurd bedrag geboden heeft en denkt ermee weg te komen of een combinatie van dat en een louche/onbetrouwbare financieel adviseur.

Dan verdien je het ook om zo hard afgestraft te worden.

De enige andere verklaarbare reden voor een 170k lagere verkoopprijs, een half jaar later nota bene en niet in een crisisperiode, is als eigenaar woning extreem goed wist waar hij aan begon (misschien zelf jurist?) en uit soort wraak bewust die woning erg laag verkocht heeft omdat hij toch al bijna wist dat hij het terug zou krijgen. Maar dit lijkt me zeer zeer zeer sterk, want het risico dat je niet alles terugkrijgt is aanwezig. Je bent los van je juridische rechten toch ten dele overgeleverd aan het oordeel van de rechter hierin.

TL;DR: Een normaal mens die ook maar een beetje z'n zaakjes op orde heeft en gewoon de stappen volgt die gevolgd moeten worden zou absoluut niet op deze manier in deze situatie terecht komen.

• Hielko
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:45:
[...]

Dat is niet zoals je het nu stelt. Het is niet minimaal 10%. Het is gewoon 10%. Maar... "onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is".
8)7 Ik denk niet dat we dezelfde taal spreken.

En ja, natuurlijk is er van alles fout gegaan aan de kant van de koper, anders eindig je over het algemeen niet bij de rechter. Dit is gewoon de eerste hit met een voorbeeld, er zijn talloze andere.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:54
Hielko schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:15:
[...]

8)7 Ik denk niet dat we dezelfde taal spreken.

En ja, natuurlijk is er van alles fout gegaan aan de kant van de koper, anders eindig je over het algemeen niet bij de rechter. Dit is gewoon de eerste hit met een voorbeeld, er zijn talloze andere.
Hier een voorbeeld waar de boete juist omlaag wordt bijgesteld door de rechter nadat koper niet kan nakomen:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2024:3088

Maar zelfs met zo’n uitspraak in de hand moet je het nog maar geïnd zien te krijgen…

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
THM0 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:55:
[...]

Maar zelfs met zo’n uitspraak in de hand moet je het nog maar geïnd zien te krijgen…
Wellicht wat offtopic, maar dit is een heel belangrijk detail wat sommige mensen nog wel eens lijken te missen in dit soort discussies. Recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Al krijg je 100k toegewezen of zelfs meer. Dat betekend niet dat je het ook hebt. Het is niet dat er een koffertje geld klaar ligt als je de rechtszaal uit loopt. En nee, het is ook niet bij iedereen te halen via een deurwaarder.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:21
THM0 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:55:
[...]

Hier een voorbeeld waar de boete juist omlaag wordt bijgesteld door de rechter nadat koper niet kan nakomen:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2024:3088

In de meeste gevallen zal de koper een waarborgsom bij de notaris moeten storten. Dat is hier niet gebeurt. Dan wordt het een lastig verhaal om het geld te halen.

• THxZ0NE
  • Laatst online: 11:42
Hebben jullie ervaring met de functie "toppositie"?
Onze woning staat nu ongeveer 6 weken te koop op Funda, wij hebben geen NVM makelaar (dit bepaald zichtbaarheid). De woning staat nu wat achteraan de zoekresultaten. Zou een toppositie functie kunnen helpen? Komt de woning dan bv voor 1 week bovenaan de zoekresultaten te staan?

• Toke_gt
THxZ0NE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:23:
Hebben jullie ervaring met de functie "toppositie"?
Onze woning staat nu ongeveer 6 weken te koop op Funda, wij hebben geen NVM makelaar (dit bepaald zichtbaarheid). De woning staat nu wat achteraan de zoekresultaten. Zou een toppositie functie kunnen helpen? Komt de woning dan bv voor 1 week bovenaan de zoekresultaten te staan?
Ik moet je zeggen dat ik dat bovenste rijtje nooit bekijk, omdat het doorgaans woningen zijn die ik al gezien heb (en veelal woningen die ver buiten de filters vallen).
In jouw geval zou ik eerder gaan voor een blikvanger (wat meer uitvergroot).
Of, van funda af, fotovolgorde veranderen en opnieuw aanmelden zodat je weer bovenaan staat. Ik schat in dat veel mensen selectie maken van laatste paar dagen (of 24 uur) en dan val je er dus sowieso buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 28-11-2025 12:24 ]

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:16:
[...]

Ik moet je zeggen dat ik dat bovenste rijtje nooit bekijk, omdat het doorgaans woningen zijn die ik al gezien heb (en veelal woningen die ver buiten de filters vallen).
In jouw geval zou ik eerder gaan voor een blikvanger (wat meer uitvergroot).
Of, van funda af, fotovolgorde veranderen en opnieuw aanmelden zodat je weer bovenaan staat. Ik schat in dat veel mensen selectie maken van laatste paar dagen (of 24 uur) en dan val je er dus sowieso buiten.
Wel grappig dat jouw laatste opmerking (mensen kijken vaak alleen naar de nieuwste huizen) precies omgekeerd lijkt te zijn aan je eigen zoekmethode (veel woningen die je al gezien hebt).

Ik denk dat vooral het laatste geldt, dat veel serieuze zoekers dagelijkjs kijken en daarom alleen kijken naar de woningen die nieuw zijn. Of je dan als eerste of als laatste komt maakt wel wat uit, omdat je bij de eerste woningen toch vaak wat meer geïnteresseerd bent dan als je al wat woningen bekeken hebt. Maar als je al even op Funda staat, dan denk ik dat dit dus minder speelt. Eigenlijk mosterd na de maaltijd om dat nu nog aan te passen.

• Toke_gt
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
[...]
Wel grappig dat jouw laatste opmerking (mensen kijken vaak alleen naar de nieuwste huizen) precies omgekeerd lijkt te zijn aan je eigen zoekmethode (veel woningen die je al gezien hebt).
Volgens mij juist niet? Ik bedoel dat ik daar zelden iets zie dat passend is (ik zie nu bijvoorbeeld woningen op 60 km van mijn zoekgebied) en als er iets komt dat in het zoekgebied valt, heb ik al dat gezien toen het nieuw was. Dus die bovenste rij van drie topwoningen sla ik min of meer over.
Ik denk dat vooral het laatste geldt, dat veel serieuze zoekers dagelijks kijken en daarom alleen kijken naar de woningen die nieuw zijn. Of je dan als eerste of als laatste komt maakt wel wat uit, omdat je bij de eerste woningen toch vaak wat meer geïnteresseerd bent dan als je al wat woningen bekeken hebt. Maar als je al even op Funda staat, dan denk ik dat dit dus minder speelt. Eigenlijk mosterd na de maaltijd om dat nu nog aan te passen.
@THxZ0NE wordt nu alleen gezien door mensen die niet eerder hebben gekeken en bijvoorbeeld selecteren op de laatste 30 dagen, of geen selectie maken op verschijningsdatum. Maar als de makelaar dan sowieso al achter aan de rij staat, heeft hij/zij dus een beperkte kijkersgroep. Met de aanpassingen (en vooral eraf en weer erop) is er een meer recente verschijningsdatum en wordt het huis weer gezien.

• THxZ0NE
  • Laatst online: 11:42
Toke_gt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:19:
[...]

Volgens mij juist niet? Ik bedoel dat ik daar zelden iets zie dat passend is (ik zie nu bijvoorbeeld woningen op 60 km van mijn zoekgebied) en als er iets komt dat in het zoekgebied valt, heb ik al dat gezien toen het nieuw was. Dus die bovenste rij van drie topwoningen sla ik min of meer over.

[...]

@THxZ0NE wordt nu alleen gezien door mensen die niet eerder hebben gekeken en bijvoorbeeld selecteren op de laatste 30 dagen, of geen selectie maken op verschijningsdatum. Maar als de makelaar dan sowieso al achter aan de rij staat, heeft hij/zij dus een beperkte kijkersgroep. Met de aanpassingen (en vooral eraf en weer erop) is er een meer recente verschijningsdatum en wordt het huis weer gezien.
Ik denk dat we eraf en er weer op gaan inderdaad. Gestart zonder blikvanger en daarmee voor mijn gevoel een slechte start gehad.

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:19:
[...]

Wat ik bedoel is dat de meeste serieuze zoekers gewoon alleen de huizen van vandaag als zoekcriterium hebben (wat jij ook in je laatste zin aangeeft). En dan heb je dus niet dat je de bovenste woningen al eerder hebt gezien omdat ze niet meer nieuw zouden zijn. Omdat de woningen die je al gezien had niet binnen het zoekcriterium van "woningen van vandaag" vallen.

• Toke_gt
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:50:
[...]

Wat ik bedoel is dat de meeste serieuze zoekers gewoon alleen de huizen van vandaag als zoekcriterium hebben (wat jij ook in je laatste zin aangeeft). En dan heb je dus niet dat je de bovenste woningen al eerder hebt gezien omdat ze niet meer nieuw zouden zijn. Omdat de woningen die je al gezien had niet binnen het zoekcriterium van "woningen van vandaag" vallen.
Maar dan heb je ze toch gezien op de dag dat ze er nieuw op kwamen?

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:31:
[...]

Maar dan heb je ze toch gezien op de dag dat ze er nieuw op kwamen?
Net als de rest van de woningen die aan je zoekcriteria voldoen :) .

Als je vandaag nog niet hebt gekeken op Funda, dan heb je die eerste woningen ook nog niet gezien. Want met als zoekcriterium dat je alleen de woningen van vandaag wil zien, zijn ook die eerste woningen nieuw.
Als je vandaag al wel hebt gekeken op Funda, dan heb je die eerste woningen al wel gezien, maar geldt dat net zozeer voor (bijna) alle andere woningen in de lijst.

• Marcel a
Er bestaat zoiets als ‘ontvang een bericht als er een woning die voldoet aan je criteria bijkomt’. Als je al dan niet heel erg actief op zoek bent zet je dat toch aan?

• Toke_gt
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:13:
[...]

Net als de rest van de woningen die aan je zoekcriteria voldoen :) .

Als je vandaag nog niet hebt gekeken op Funda, dan heb je die eerste woningen ook nog niet gezien. Want met als zoekcriterium dat je alleen de woningen van vandaag wil zien, zijn ook die eerste woningen nieuw.
Als je vandaag al wel hebt gekeken op Funda, dan heb je die eerste woningen al wel gezien, maar geldt dat net zozeer voor (bijna) alle andere woningen in de lijst.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar praten we langs elkaar heen.
De hele discussie begon met deze drie woningen helemaal bovenaan (toppositie). Die zijn random, voldoen niet per se aan je zoekcriteria en staan soms langer dan ‘vandaag’ te koop. Daarom sla ik ze over en lijkt het me voor degene die dit overwoog niet zo aan te bevelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynUY36p19adVWSWl9m0uQ1c931M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFJ81oCGjT0UBGtHsDhucWG6.jpg?f=fotoalbum_large

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:51:
[...]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar praten we langs elkaar heen.
De hele discussie begon met deze drie woningen helemaal bovenaan (toppositie). Die zijn random, voldoen niet per se aan je zoekcriteria en staan soms langer dan ‘vandaag’ te koop. Daarom sla ik ze over en lijkt het me voor degene die dit overwoog niet zo aan te bevelen.

[Afbeelding]
Ah, nu zie ik wat je bedoelt. Mijn excuses, je hebt volkomen gelijk!

Sterker nog, dat ik eerst niet doorhad waar je het over had, geeft al aan dat het mij in elk geval niet opvalt. En dat dit voor mij dus niet echt een zinvolle investering zou zijn. Omdat ik dus totaal niet op die bovenste rij let. En dat (net als de advertenties aan de rechterkant) volkomen negeer.

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:38

jasperv91

PSN: Glutinator91

Toch een lastig momentje, 20 dagen geleden ons huis te koop gezet.
Maar 3 bezichtigen gehad en voor vandaag 12:00 moest er een eindbod geplaatst moeten zijn.

Helaas geen bieding gehad.
Maakt je toch wat onzeker naar de komende tijd...

• Marcel a
Dat is inderdaad vervelend. Past die manier van bieden ook niet beter bij een overweldigende interesse?

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12 21:56
Dat bieden met een eindtijd...daar gaan al meer mensen de mist mee in. Had ik nooit aan begonnen.

Ons huis...heel veel interesse overigens eind 2023 op de normale manier verkocht..gewoon een bod(meerdere) geen eind tijd. en onderhandeld met degene waarvan de moeder aan de overkant van de straat woonde. ( Die bieding kwam ook meteen na de bezichtiging binnen....) Helemaal prima

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:48:
Dat is inderdaad vervelend. Past die manier van bieden ook niet beter bij een overweldigende interesse?
Die strategie werkt vooral áls je al biedingen hebt. Ik had 3 kijkers en 3 bieders. Toen maar bieden op inschrijving gedaan en bij het eindbod kwam er toch weer een paar duizend bovenop.

Maar met 0 bieders heeft het veel minder zin.

• jasperv91

jasperv91

Vind/vond ook de interesse erg tegenvallen maar goed.
Het staat nu ook gewoon open voor bezichtigen en bieden.

Vraag me af wat wij op dit moment nog meer kunnen doen behalve afwachten

• Marcel a
Niet om je bang te maken, maar als je mensen vraagt gelijk hun eindbod te doen, jaag je ze wellicht weg. Ik zou daar ook alleen maar in mee gaan als ik eigenlijk zeker zou weten dat er veel interesse is die zich ook vertaalt naar (hoge) biedingen. Anders zou ik de deadline gewoon afwachten en dan nog eens een tweede bezichtiging aanvragen.
Je zou kunnen navragen hoe de 3 bezichtigingen gingen. Zat daar niet iemand tussen die wellicht wel gewoon een openingsbod zou willen doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Marcel a op 01-12-2025 15:29 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jasperv91 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:10:
Vind/vond ook de interesse erg tegenvallen maar goed.
Het staat nu ook gewoon open voor bezichtigen en bieden.

Vraag me af wat wij op dit moment nog meer kunnen doen behalve afwachten
Heel kritisch zijn naar jezelf of je niet het onderste uit de kan wilde en de vraagprijs gewoon te hoog hebt gesteld?

• Blauweregen
Bah wat balen voor je! Niet waar je op hoopt als je je huis te koop zet... Hopelijk komt er toch snel een nieuwe lichting bezichtigingen met bijbehorend bod!

• jasperv91

jasperv91

jeroenkb schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
[...]

Heel kritisch zijn naar jezelf of je niet het onderste uit de kan wilde en de vraagprijs gewoon te hoog hebt gesteld?
We zitten al onder de woningwaarde qua gestelde taxatie door externe taxateur. Denk dat de maand december zeker niet meewerkt en daarbij is rond onze prijs (400K) in dezelfde week nog 3 a 4 huizen online gekomen in ons dorp.

• Marcel a
De markt zal de komende tijd wat slapper zijn inderdaad. Die taxatie zou ik me niet zoveel van aantrekken. Ons huis huis is veel hoger getaxeerd dan we hebben ontvangen (geldt ook voor het huis dat we hebben gekocht). Daar zou ik me niet aan vast houden. Drie bezichtigingen is niet zo veel. Zou best aan de prijs kunnen liggen of de gedachte dat je kennelijk (inschrijving) meer denkt te krijgen dan de vraagprijs.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Is juist een erg gewilde klasse. Te hoog in de markt gezet?
in ons dorp.
Dat verklaart mogelijk. Ergens in de middle of nowhere, of uitstervend, weinig voorzieningen? Er zit nogal verschil tussen een dorp en een "dorp".

Maar maak je niet druk. Wordt hoe dan ook voor een nette prijs verkocht, te weinig aanbod en teveel vraag.

Tenzij het een verpauperd proletenpaleis in een achterstandswijk is :+
Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.