Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De tuin ligt op het zuiden en geeft volle zon vanaf het middaguur. Ben het met je eens qua detailfoto's, die mag de makelaar wel ff weghalen.
Ik vind die losse airco-units spuuglelijk. En ze benadrukken ook de (vermoedelijke) noodzaak voor het hebben van een airco. Dat je het idee hebt dat je een huis koopt waar het 's zomers niet te harden is. Zonder airco zou ik daar niet meteen aan denken en dus ook niet die negatieve associatie hebben.JDFS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Zou een airco niet tot de positievere dingen in een huis behoren? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Maar goed, ik doe zelf ook al jaren zonder airco ondanks de temperatuur van bijna 30 graden binnen in de zomer. Maar als ik een airco zou hebben, zou die niet alleen gebruikt worden in de zomer om te verkoelen, maar ook om in de winter te verwarmen.
Waarom beweer je dat de tuin op het zuiden ligt? Op de kadastrale kaart is duidelijk te zien dat de tuin op west-noordwest ligtJDFS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:44:
[...]
De tuin ligt op het zuiden en geeft volle zon vanaf het middaguur. Ben het met je eens qua detailfoto's, die mag de makelaar wel ff weghalen.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Oops, ik zit nog in een oude mindset met 'tuin op het zuiden' als in dat in de middag/avond daar de zon er vol op staatWok schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:02:
[...]
Waarom beweer je dat de tuin op het zuiden ligt? Op de kadastrale kaart is duidelijk te zien dat de tuin op west-noordwest ligt
Bij een tuin op zuid zou je de zonnepanelen namelijk ook op het dakvlak van de achtergevel verwachten, maar die liggen juist op het dakvlak van de voorgevel - wat daadwerkelijk oost-zuidoost is.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:33:
***members only***
Hij telt wel 3 werktafelsChaki schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
[...]offtopic:
Denk je nou werkelijk dat alleenstaanden allemaal in 1-persoonsbedden slapen? 🤣🤣🤣
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2026 21:59 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Noord-west benoemt een makelaar zelden. Wel een mooi verhaaltje, genieten van de avondzon oid.JDFS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:32:
[...]
Oops, ik zit nog in een oude mindset met 'tuin op het zuiden' als in dat in de middag/avond daar de zon er vol op staatExcuus, ik geef jullie helemaal gelijk.
Maar de zon staat er in ieder geval in de middag en avond goed op. Ik weet niet helemaal of ik de terminologie daarvoor goed hanteer.
Absoluut niet. Maar ik geloof niet dat een alleenstaande op deze manier zowel in de zolderkamer als in de slaapkamer een bureau zal gebruiken. En ga er daarom vanuit dat er twee mensen wonen.Chaki schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:47:
[...]offtopic:
Denk je nou werkelijk dat alleenstaanden allemaal in 1-persoonsbedden slapen? 🤣🤣🤣
Ik kan me goed voorstellen dat je met een airco unit bijvoorbeeld een zolderkamer veel leefbaarder maakt. Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.Marcel a schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:20:
@Rubbergrover1
Ze zijn niet mooi, maar soms is het één kamer die door een airco beter bruikbaar is geworden.
Tja het is maar waar je je aan stoort. Ik heb zelf een airco in de woonkamer geplaatst om mee te verwarmen. Het was dat of zonnepanelen maar die waren niet rendabel omdat er teveel schaduw op mijn dak valt door een boom op gemeente grond. Door de airco bespaar ik zo’n 500-600 m3 gas per jaar en ondanks dat ik het niet had verwacht gebruik ik hem toch ook nog wel om te koelen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:24:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat je met een airco unit bijvoorbeeld een zolderkamer veel leefbaarder maakt. Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.
Maar dat huis met 3 airco's heeft al zonnepanelen en vloerverwarming! Werkt de vloerverwarming niet goed?rtownz251 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:08:
[...]
Tja het is maar waar je je aan stoort. Ik heb zelf een airco in de woonkamer geplaatst om mee te verwarmen. Het was dat of zonnepanelen maar die waren niet rendabel omdat er teveel schaduw op mijn dak valt door een boom op gemeente grond. Door de airco bespaar ik zo’n 500-600 m3 gas per jaar en ondanks dat ik het niet had verwacht gebruik ik hem toch ook nog wel om te koelen.
Kijkt het mooi? Nee. Maar na 1 dag zag ik het al niet meer.
Tja of je het nou lelijk vind of niet ik kan niet zonderRubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:24:
[...]Maar in een verder nette woonkamer vind ik zo'n unit afbreuk doen aan de rustige en verzorgde uitstraling.
Prima, maar daar ging het niet om. De boodschap was alleen dat er ook mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En het niet meteen als een groot pluspunt zien.bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:53:
[...]
Tja of je het nou lelijk vind of niet ik kan niet zonder
Geld ook voor mijn vrouw btw
Nee maar goed dat geld voor alles lijkt me is het niet de airco dan is het de kleur wat op de muur zit of de tegeltjes op de muur in de keukenRubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:17:
[...]
Prima, maar daar ging het niet om. De boodschap was alleen dat er ook mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En het niet meteen als een groot pluspunt zien.
Het gaat niet om het wel of niet er doorheen kunnen kijken. Of dat persoon A een voorkeur heeft voor X en persoon B een voorkeur voor Y. Het gaat er om dat JDFS dit als een van de positief onderscheidende aspecten van de woning benoemde. Dan is het goed om te weten dat er ook mensen zijn die het juist niet als een plus zien. En het misschien juist eerder tot negatieve gedachten kan leiden ('hé, is hier airo nodig? Dan is het vast niet te harden in de zomer').bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:08:
[...]
Nee maar goed dat geld voor alles lijkt me is het niet de airco dan is het de kleur wat op de muur zit of de tegeltjes op de muur in de keuken
Gelukkig zijn er ook mensen die daar door heen kijken
Haha, laat ze vooral gewoon zitten. Maar bedenk dat niet iedereen die dingen als waardeverhogend zietsquashedraven schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:46:
Ons huis gaat naar waarschijnlijkheid binnenkort in de verkoop (standaard 2 onder 1 kapper). Maar ik begrijp dus dat ik alle Airco's even van de muur moet schroeven?
Ik heb verbouwingen ed. gedaan voor mijn eigen woonplezier niet voor een ander dus het zal me eigenlijk worst wezenRubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]
Haha, laat ze vooral gewoon zitten. Maar bedenk dat niet iedereen die dingen als waardeverhogend ziet.
Net zoals rolluiken.Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]
Haha, laat ze vooral gewoon zitten. Maar bedenk dat niet iedereen die dingen als waardeverhogend ziet.
Kunststof kozijnen is ook zo'n twistpuntW1LL3M schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:41:
[...]
Net zoals rolluiken.
Stond bij ons huis expliciet vermeld alsof het een USP was... We hebben ze daarna allemaal verwijderd!
Zolang de taxateur het maar als waardevermeerderend ziet is het goed + hoger energielabel uiteraardRubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
En als verkoper wil je nou net niet dat potentiële kopers met die gedachte naar je woning kijken. Dan wil je vooral dat die kopers denken aan positieve zaken als een fijne zomerse tuin en veel licht. En dat ze er pas na aankoop achter komen dat een tuin op het zuiden eigenlijk heel onhandig is.hollandnick schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:53:
Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten.
Specifiek dit huis heeft vloerverwarming en is goed geïsoleerd, een warmtepomp (en vloerkoeling icm zonwering ) voor een goed geïsoleerde kleine woning is ongeveer net zo duur als de 3 l/l airco's die er hangen welke in deze specifieke situatie veel beter zou passen (optioneel een boiler erbij en je hebt helemaal geen gas meer).hollandnick schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:53:
Wat een gezeik hier over de airco'shet is overduidelijk dat de Tweakers onder ons allemaal geld hebben liggen en altijd gaan voor dure warmtepomp installaties met alles erop en eraan. Ik zou juist een huis met een airco prefereren wanneer een huis een tuin heeft op het zuiden, en al helemaal een hoekhuis.
Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten. Hier heb ik een zonnescherm in de achtertuin wat veel tegen houdt maar meer kan je niet doen. De airco's zorgen op dagen dat het 30+ graden is dat het binnen een goede temperatuur is. Als ICT'er werk ik ook regelmatig thuis. Dan wil je niet zwetend in een overhemd achter de PC zitten
Dus nee nu en in de toekomst zou ik altijd een airco aanschaffen, tenzij het huis koel te houden is op een natuurlijke manier (of VVW koeling)
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2026 09:45 ]
Ik heb een A+++ woning met overal vloerverwarming/-koeling, maar het wordt loeiheet in de zomer.. de vloerkoeling doet veel te weinig. Ook wel logisch, want al je muren worden knetterheet en de zon heeft vrij spel. Heb dus maar 9 stuks zonwering laten plaatsen + 2 airco's aangeschaft. Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.hollandnick schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:53:
Wat een gezeik hier over de airco'shet is overduidelijk dat de Tweakers onder ons allemaal geld hebben liggen en altijd gaan voor dure warmtepomp installaties met alles erop en eraan. Ik zou juist een huis met een airco prefereren wanneer een huis een tuin heeft op het zuiden, en al helemaal een hoekhuis.
Zonder natuurlijke zon blokkers zoals grote bomen staat op een hoekhuis de zon met een tuin op het zuiden de -hele- dag op het huis. Alles warmt op, hier is bijna niet tegen op te vechten. Hier heb ik een zonnescherm in de achtertuin wat veel tegen houdt maar meer kan je niet doen. De airco's zorgen op dagen dat het 30+ graden is dat het binnen een goede temperatuur is. Als ICT'er werk ik ook regelmatig thuis. Dan wil je niet zwetend in een overhemd achter de PC zitten
Dus nee nu en in de toekomst zou ik altijd een airco aanschaffen, tenzij het huis koel te houden is op een natuurlijke manier (of VVW koeling)
Wat adviseer jij verkoper dan in dit geval (huis in Zaltbommel)? De airco's verwijderen?Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:27:
[...]
En als verkoper wil je nou net niet dat potentiële kopers met die gedachte naar je woning kijken. Dan wil je vooral dat die kopers denken aan positieve zaken als een fijne zomerse tuin en veel licht. En dat ze er pas na aankoop achter komen dat een tuin op het zuiden eigenlijk heel onhandig is.
Ik heb nu vloerkoeling in onze nieuwe (nieuwbouw) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:40:
[...]
Specifiek dit huis heeft vloerverwarming en is goed geïsoleerd, een warmtepomp (en vloerkoeling icm zonwering ) voor een goed geïsoleerde kleine woning is ongeveer net zo duur als de 3 l/l airco's die er hangen welke in deze specifieke situatie veel beter zou passen (optioneel een boiler erbij en je hebt helemaal geen gas meer).
Het ging over een mogelijke verklaring dat het niet storm loopt.Kalentum schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:00:
[...]
Wat adviseer jij verkoper dan in dit geval (huis in Zaltbommel)? De airco's verwijderen?
Dat kan je ook niet zeggen, mijn A++++ tussenwoning wordt niet warmer dan 22.5C in de zomer, zonder airco maar met vloerkoeling. (W/W warmtepomp)stin00 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:42:
[...]
Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.
Nee absoluut niet. Het gaat er ook totaal niet om of een airco (of wat voor andere eigenschap van een woning dan ook) 'fout' is. Het ging er om dat als woning A airco heeft en woning B geen airco heeft (of wat voor eigenschap dan ook), dat niet voor iedere potentiële koper betekent dat die woning A meer zal waarderen dan woning B.Kalentum schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:00:
[...]
Wat adviseer jij verkoper dan in dit geval (huis in Zaltbommel)? De airco's verwijderen?
Import van EVs
Hier ook A+++ met rondom (veel) glas en vloerkoeling werkt prima. Elke verdieping heeft vloerkoeling, dus de vloerkoeling van de eerste en tweede verdieping zorgt voor 'plafondkoeling' van de begane grond en eerste verdieping.JDFS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:03:
[...]
Ik heb nu vloerkoeling in onze nieuwe (nieuwbouw) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.
Ik hoop van de zomer dat ik mijzelf ongelijk kan geven en jou gelijk. Zonwering is wel iets dat we zonder toestemming van de VVE mogen installeren, dus daar zijn we nu ook naar aan het kijken. Hopelijk kunnen we de warmte zo buiten houden, maar ik vrees nog steeds voor de luchtvochtigheid.Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:32:
[...]
Hier ook A+++ met rondom (veel) glas en vloerkoeling werkt prima. Elke verdieping heeft vloerkoeling, dus de vloerkoeling van de eerste en tweede verdieping zorgt voor 'plafondkoeling' van de begane grond en eerste verdieping.
Daarnaast zonwering.
Dat is lang niet altijd zo. Er zijn genoeg nieuwe woningen die niet loeiheet worden in de zomer. Maar dat hangt ook af van hoe de woning is gebouwd, de ligging (bv op het zuiden of niet), of je van de schaduw van bomen kunt profiteren en ga zo maar door.stin00 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:42:
[...]
Ik heb een A+++ woning met overal vloerverwarming/-koeling, maar het wordt loeiheet in de zomer.. de vloerkoeling doet veel te weinig. Ook wel logisch, want al je muren worden knetterheet en de zon heeft vrij spel. Heb dus maar 9 stuks zonwering laten plaatsen + 2 airco's aangeschaft. Elke goed geisoleerde woning wordt gewoon te warm in de zomer, zeker als je thuis werkt is het vreselijk.
Het hoeft ook niet voor de gehele woning te gelden. Een schuin (zadel)dak op het zuiden? Ja, dat wordt warm op zolder, ongeacht hoeveel je isoleert. Dezelfde woning kan nauwelijks warm worden op de begane grond bij gebrek aan direct zonlicht.Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:42:
Dat is lang niet altijd zo.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Er doorheen kijken? Bar weinig!bie100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:08:
[...]
Nee maar goed dat geld voor alles lijkt me is het niet de airco dan is het de kleur wat op de muur zit of de tegeltjes op de muur in de keuken
Gelukkig zijn er ook mensen die daar door heen kijken
Heb het ook niet specifiek over dit huis maar over het algemeenChaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:01:
[...]
Er doorheen kijken? Bar weinig!
Keuken, badkamer en toilet zijn neutraal. Geen gekke tegels/ kleuren op.de muren. Jij kijkt door alles heen en hebt 60k in je broekzak om alles te vervangen?
Als verkoper ben ik niet vies van geld voor alles. Je hoeft helemaal niks te veranderen aan de airco, maar als 50% van de potentiële kopers het spuuglelijk vindt, had je daar rekening mee kunnen houden met de vraagprijs.
Ik snap nog steeds niet, waarom die boven de startersvrijstelling moet vallen.
Je moet ze eerst naar binnen halen. Als ze er verliefd op zijn gaan ze hem niet laten schieten voor een airco die ze niet mooi vinden. Je sluit een enorme groep (needy starters) bij voorbaat uit.
Maar deze woning is inderdaad heel erg kil en kaal. In de leegte van de kamer valt het extra op. Hebben de buren geen grote plant die ze kunnen lenen?
Slaapkamer zou zonder werkplek moeten zijn. Dit is fancy, zo'n rek hebben ze boven staan. Niet dat ik dat daar neer zou zetten, maar het zegt: je kunt het ook als dressing gebruiken als je meer dan 3 kledingstukken hebt.
***members only***
Het valt te overwegen om het te laten stylen zodat de "zolder" er als een slaapkamer uitziet.
Iemand zei: te weinig slaapkamers. Ik heb een derde slaapkamer gecreëerd, omdat ik 3 kinderen heb. Met het gemiddelde van 1,5 kind van nu heb je die helemaal niet nodig.
Ik was zelfs bang er voor. Houtskelet woning dus warmte blijft er goed in. Wou toen ook airco's aanschaffen. Nou TOTAAL niet nodig. Die vloerkoeling werkt zelfs TE goed. Werkt echt wel paar keer beter dan ik had verwacht. Ideaal! Hoorde van die nep verhalen van "oh is maar top koeling". Onzin, je kan je woning er extreem goed mee koelen.Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:32:
[...]
Hier ook A+++ met rondom (veel) glas en vloerkoeling werkt prima. Elke verdieping heeft vloerkoeling, dus de vloerkoeling van de eerste en tweede verdieping zorgt voor 'plafondkoeling' van de begane grond en eerste verdieping.
Daarnaast zonwering en goede dakisolatie (rc 6).
Onder het mom van tegengeluid, onze vloerkoeling werkt meer dan prima, ondanks 32+ graden buiten wordt het bij ons niet warmer dan 22 graden binnen. Wij hebben een W/W bodem warmtepomp, op elke verdieping vloerverwarming/koeling, screen aan de op zuid georienteerde ramenpartij. Ruim 190m2 oppervlakte. A++++. En natuurlijk kan een airco harder koelen, maar mijn vriendin zit regelmatig met een badjas/trui aan in de zomer binnen tijdens het thuiswerken omdat ze het TE koud vind worden.JDFS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:03:
[...]
Ik heb nu vloerkoeling in onze ''nieuwbouw'' (2021) woning (A+++) en ik kan je vertellen dat dat echt in het niet valt bij zowat elke airco die ik in een woning heb meegemaakt qua koeling in de zomer. Ik werk overigens volledig vanuit huis en we zijn aan het kijken of de VVE toestemming kan geven voor het plaatsen van airco‘s want ik voel nu al dat het in de zomer akelig gaat zijn, ondanks de vloerverkoeling. Speelt ook mee dat er gigantische raampartijen zijn.
MY '25
Houtskelet zorgt toch juist dat er relatief weinig energie in het materiaal gaat zitten (weinig buffer). Als voordeel snel opgewarmd en afgekoeld en van nature al goed isoleert.Immutable schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:35:
[...]
Ik was zelfs bang er voor. Houtskelet woning dus warmte blijft er goed in. Wou toen ook airco's aanschaffen. Nou TOTAAL niet nodig. Die vloerkoeling werkt zelfs TE goed. Werkt echt wel paar keer beter dan ik had verwacht. Ideaal! Hoorde van die nep verhalen van "oh is maar top koeling". Onzin, je kan je woning er extreem goed mee koelen.
Het gaat niet alleen om slaapkamers, maar ook om werkkamers. Ik denk dat best veel mensen minstens een thuiswerkkamer willen hebben. Zeker door het plaatsen van een bureau in de 'master bedroom' benadruk je dat het wel erg prettig is als je een aparte werkkamer hebt. En dat de woning wel ruimte heeft, maar dat je met twee kamers plus een afgetimmerde zolder misschien toch op korte termijn aan de klus wil om een extra kamer af te timmeren. Dan kiezen ze misschien toch liever voor de instapklare woningen met drie kamers op de eerste verdieping in plaats van deze woning.Chaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:01:
Iemand zei: te weinig slaapkamers. Ik heb een derde slaapkamer gecreëerd, omdat ik 3 kinderen heb. Met het gemiddelde van 1,5 kind van nu heb je die helemaal niet nodig.
Van wat ik begreep, allemaal positieve feedback maar net boven budget. Ergo, niemand heeft het achterste van hun tong laten zien - vandaar dat er nu via meerdere wegen feedback wordt gevraagd.Chaki schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:45:
@JDFS Welke feedback gaven de mensen die het bezichtigden?
Wij hebben een zuidmuur pal op de zon van 10 meter. Daar heb ik inmiddels groen tegenaan gezet en aan de binnenkant zit 20cm naisolatie.Luiaard schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
Ik vind de binnenunits van airco meestal lelijk als puisten op de muur. Nadeel van een achteraf-opbouw. Ik kan me absoluut voorstellen dat het in sommige huizen nodig is of de boel aangenaam maakt. Mijn schoonouders hebben er een met tuin op Zuiden en vrienden van ons ook. Het is comfortverhogend voor de hele warme dagen. Maar installatietechnisch en esthetisch lijkt het me beter dit onzichtbaar te integreren in bv. ventilatie. Als Funda-kijker associeer ik het met niet-mooi / het huis zal wel bloedheet worden. Alles dat je kunt doen om het huis überhaupt niet te warm te laten worden is beter dan het er later uit te moeten pompen natuurlijk. Strategisch geplaatste overstekken, leibomen, etc. Ohja en geen hele tegeltuin zeker niet op het Zuiden als je geen oven/hitte-eiland wilt.
Van airco’s als verwarming word ik persoonlijk ook niet vrolijk. Er is een reden dat dit niet meetelt voor je label. Voelt alsof de eigenaar verkeerde zuinigheid heeft toegepast. Ymmv.
Dat klinkt allemaal mooi in theorie, maar niet elk huis van 40+ jaar oud heeft bestaande ventilatiesystemen om op aan te sluiten, of vloeren waarin vloerverwarming/-koeling in gevreesd kan worden.Luiaard schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:24:
Ik vind de binnenunits van airco meestal lelijk als puisten op de muur. Nadeel van een achteraf-opbouw. Ik kan me absoluut voorstellen dat het in sommige huizen nodig is of de boel aangenaam maakt. Mijn schoonouders hebben er een met tuin op Zuiden en vrienden van ons ook. Het is comfortverhogend voor de hele warme dagen. Maar installatietechnisch en esthetisch lijkt het me beter dit onzichtbaar te integreren in bv. ventilatie.
[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2026 19:25 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Wellicht kan de makelaar je nog helpen.Willem30 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:40:
Weet iemand hoelang het Move.nl dossier van je verkochte huis eigenlijk beschikbaar blijft?
Ik heb een half jaar geleden een huis verkocht en nu voor de belastingdienst nog een bepaald document nodig. Dat kan ik niet meer vinden dus dacht het op move.nl nog wel te kunnen vinden. Inloggen kan wel maar alle documentatie is niet meer zichtbaar. Had verwacht dat dit nog wel een jaartje voor mij beschikbaar zou blijven.
Na de overdracht, denk ikWillem30 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:40:
Weet iemand hoelang het Move.nl dossier van je verkochte huis eigenlijk beschikbaar blijft?
Ik heb een half jaar geleden een huis verkocht en nu voor de belastingdienst nog een bepaald document nodig. Dat kan ik niet meer vinden dus dacht het op move.nl nog wel te kunnen vinden. Inloggen kan wel maar alle documentatie is niet meer zichtbaar. Had verwacht dat dit nog wel een jaartje voor mij beschikbaar zou blijven.
Bij mij staat hij er nog steeds in. Verkoop in mei'25, overdracht in september'25.Chaki schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:07:
[...]
Na de overdracht, denk ik
Gecheckt: aankoop oktober en verkoop november 2025 geen dossier meer
Was persoonlijk begonnen met een foto van de balkon zijde, vanuit de verte, waar al het groen op staat.. die eerste foto nu is echt... sfeerloos..DjMark schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
Mijn appartement staat te koop, sinds afgelopen donderdag op de website van de makelaar en sinds afgelopen vrijdag op funda. Natuurlijk zat er een paasweekend tussen, maar er zijn tot nu toe 4 bezichtingen ingepland (2 al vanuit het netwerk van de makelaar, en 2 vanuit funda).
Funda statistieken: 15k gevonden, 1.2k bekeken, 22x bewaard. En dus 2 bezichtigingen aangevraagd.
Ik weet niet wat ik moet/mocht verwachten, maar het valt voor mijn gevoel wat tegen.
(Natuurlijk is 1 goede bieder/koper genoeg :-) , en de advertentie staat pas een paar dagen online.)
Appartement te koop: van Herwijnenplantsoen 252 3431 VR Nieuwegein | Funda
[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 08-04-2026 12:54 ]
Ik val meer over de wat oude meubels en de verouderde keuken/sanitair. Ik zie direct €50.000 kosten om de boel bij de tijd te brengen. En met 2 slaapkamers vind ik de doelgroep voor de woning ook weer lastig. Een (ouder) stel zonder kinderen? Iemand alleen? Want ik denk dat een jong stel met kinderwens liever 3 slaapkamers heeft en hier dan niet €50k in wil pompen.BasvanS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
[...]
Was persoonlijk begonnen met een foto van de balkon zijde, vanuit de verte, waar al het groen op staat.. die eerste foto nu is echt... sfeerloos..
Verder is een label D niet echt geweldig, had je daar met een HR/CV ketel geen B van kunnen maken? Of heb je daar geen afvoer voor?
Veder mis eigenlijk vooral een 'normale' slaapkamer' de afmetingen zijn niet ideaal. Is dit de oorspronkelijk indeling of is er ooit verbouwd?
Omdat je concurrentie hebt van appartementen met een betere indeling en grotere/ handigere slaapkamers op betere locaties ook, zoals het Muntplein of bij City plaza. Ook met betere energielabels en betere keukens en sanitair. Jouw huis zou een jong stel eerst flink willen verbouwen.DjMark schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
Mijn appartement staat te koop, sinds afgelopen donderdag op de website van de makelaar en sinds afgelopen vrijdag op funda. Natuurlijk zat er een paasweekend tussen, maar er zijn tot nu toe 4 bezichtingen ingepland (2 al vanuit het netwerk van de makelaar, en 2 vanuit funda).
Funda statistieken: 15k gevonden, 1.2k bekeken, 22x bewaard. En dus 2 bezichtigingen aangevraagd.
Ik weet niet wat ik moet/mocht verwachten, maar het valt voor mijn gevoel wat tegen.
(Natuurlijk is 1 goede bieder/koper genoeg :-) , en de advertentie staat pas een paar dagen online.)
De verwarming gaat via blokverwarming, dus ik heb geen eigen cv ketel o.i.d. Ik heb wel de gas-geiser (voor het stromende warm water) vervangen voor een electrische doorstroomboiler waardoor er geen gasaansluiting (+vastrecht voor gas) meer nodig is.BasvanS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:48:
[...]
Was persoonlijk begonnen met een foto van de balkon zijde, vanuit de verte, waar al het groen op staat.. die eerste foto nu is echt... sfeerloos..
Verder is een label D niet echt geweldig, had je daar met een HR/CV ketel geen B van kunnen maken? Of heb je daar geen afvoer voor?
Daarnaast mis eigenlijk vooral een 'normale' slaapkamer' de afmetingen zijn niet ideaal. Is dit de oorspronkelijk indeling of is er ooit verbouwd?
Ik zou als potentiele koper ook tegen de rare indeling aan lopen, maar ik zie het ook zo gefixt zonder echt hele grote kosten te maken. De badkamer en keuken zou ik persoonlijk toch al vernieuwen, dus dan is verplaatsen ook een klein kunstje. Ik zou dus de eetkamer, badkamer en de kasten weghalen en hier een mooie eetkeuken van maken. Vervolgens maak je van de oude keuken een mooie royale badkamer.DjMark schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:48:
[...]
De verwarming gaat via blokverwarming, dus ik heb geen eigen cv ketel o.i.d. Ik heb wel de gas-geiser (voor het stromende warm water) vervangen voor een electrische doorstroomboiler waardoor er geen gasaansluiting (+vastrecht voor gas) meer nodig is.
Verder heb ik zo goed als geen (directe) invloed op het energielabel aangezien alles rondom beglazing, isolatie etc. via de VVE gaat. En het is ook gewoon een oud gebouw. Mede daarom ook op advies van de makelaar de vraagprijs wat lager neergezet.
Er is inderdaad ooit verbouwd (door de vorige bewoners), het smallere gedeelte van mijn woonkamer/kantoor was vanuit de bouw een slaapkamer. Een volgende bewoner zou daar gewoon weer een wandje kunnen plaatsen ook als ze dat willen.
[ Voor 46% gewijzigd door Scheurbuik op 08-04-2026 17:29 ]
Een update over dit, het huis is verkocht boven de vraagprijs. Die van de buren nog niet (informatie van de makelaar).mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
Ook wel een mooie situatie: mijn ouders verkopen de woning van mijn oma. Een jaren 70-woning die nog in originele staat is. Het huis ernaast is op dezelfde dag op Funda gekomen, in een soort geflipte staat, voor €100k meer. De buren zullen wel zuur zijn dat ze tegelijk in de verkoop zijn gekomen.
Klopt, toen mijn gasgeiser een aantal jaar geleden kapot ging heb ik mijn hoofdaansluiting en meterkast laten aanpassen naar 3*25a en een inductieplaat + doorstroomboiler(15kW) geplaatst.Scheurbuik schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:28:
Verbaas me over de doorstroomboiler voor warm water. Heb je daarvoor 3x25a in je appartement liggen? Voor de rest is de indeling wel erg vreemd gekozen. Maar geen idee wat de richtprijzen zijn, neem aan dat er regelmatig vergelijkbare appartementem recent verkocht zijn.
Dat gebeurt wel vaker en is een nette verbetering.DjMark schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:28:
[...]
Klopt, toen mijn gasgeiser een aantal jaar geleden kapot ging heb ik mijn hoofdaansluiting en meterkast laten aanpassen naar 3*25a en een inductieplaat + doorstroomboiler(15kW) geplaatst.
Ik denk dat dit opofferen wel een beetje meevalt. Ja, je zult moeten/willen verbouwen. Maar ik denk dat veel mensen toch wel aan de gang zullen gaan. In mijn ogen zou het niet onlogisch zijn om de keuken te hebben waar nu de "eetkamer" in de plattegrond staat (naast het lage muurtje). Kun je nog overwegen om de ruimte van de huidige badkamer ook bij de keuken te betrekken, of je houdt dat als inbouwkast en/of technische ruimte. En dan kun je van de huidige keuken een ruime en luxe badkamer maken, met genoeg ruimte voor bv. ook een bad. Je houdt dan twee slaapkamers. De woonkamer wordt dan uiteraard wel iets kleiner, maar dat is prima. De huidige indeling van de woonkamer is ook op die manier, waarbij het gedeelte achter het muurtje niet echt tot de eetkamer behoort, maar als werkkamer wordt gebruikt.Rukapul schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:55:
[...]
Dat gebeurt wel vaker en is een nette verbetering.
Overigens is het grootste probleem de indeling. Gezien het bouwjaar zal de badkamer origineel ook wel vanuit de keuken bereikbaar zijn geweest.
Nu moet je eigenlijk keuken en badkamer wisselen (en permanent 2e slaapkamer opofferen) of alles omgooien zodat badkamer een deur in de hal krijgt.
Beide zijn veel werk en dus hopen op een wanhopige die gegeven de prijs dit gewoon accepteert.
Sterkte punt: vrij uitzicht vanaf balkon.DjMark schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
:strip_exif()/f/image/h1wNBKphUYQ1FmYlPgwbDbg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je van de werkhoek bij de woonkamer een kamer maakt, heb je geen lichtinval meer van die kantMarcel a schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:35:
@DjMark
Jouw eetkamer is vroeger ongetwijfeld als slaapkamer gestart. Als je dat in ere hersteld is de woning veel logischer ingedeeld.
Blijft wel het vreemde dat je badkamer alleen vanuit die ene kamer te bereiken is.
Ja dat is de Tweakers manier van kijken. Zeiken om te zeiken net net doen of het appartement moet voldoen aan de standaard voor een gezin met 2 kinderen. Ook wordt er genoemd dat het smal is en maar 2 slaapkamers, maar we hebben het hier ook maar over 83m2, dat is niet zo groot.de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Tsja, de lat wordt wel weer erg hoog gelegd hier hoor, met veel toch vrij negatieve kritiek. Dat kan alsnog helpen om een reëel beeld te schetsen en mogelijke verklaring voor minder animo dan verwacht, al is het voor vraagsteller niet leuk om te horen allemaal op deze manier.
Ik verwacht dat er genoeg starters zijn die oprecht blij zouden zijn met deze woning en ook helemaal de noodzaak niet hebben om uitgebreid te verbouwen. Niet iedereen hoeft een VT-wonen huis te hebben.
Voor dat geld mag je op die locatie wel iets meer verwachten m.i. Bijvoorbeeld inderdaad VT wonen kwaliteit.de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Tsja, de lat wordt wel weer erg hoog gelegd hier hoor, met veel toch vrij negatieve kritiek. Dat kan alsnog helpen om een reëel beeld te schetsen en mogelijke verklaring voor minder animo dan verwacht, al is het voor vraagsteller niet leuk om te horen allemaal op deze manier.
Ik verwacht dat er genoeg starters zijn die oprecht blij zouden zijn met deze woning en ook helemaal de noodzaak niet hebben om uitgebreid te verbouwen. Niet iedereen hoeft een VT-wonen huis te hebben.
Vraag in ieder geval aan de makelaar om de eerste foto te vervangen voor een leukere, bijvoorbeeld die van het balkon maar doe dan wel kussens op de stoelen en wat plantjes. De huidige foto slaat werkelijk elk enthousiasme meteen dood. Dat nodigt veel meer uit. Ik vind het huis er verder ooo steriel uitzien. Probeer wat sfeer, met bijv wat planten, te brengenDjMark schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
Niet veel werk, zo gepiept! En wat kost dat?hollandnick schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:32:
[...]
Ja dat is de Tweakers manier van kijken. Zeiken om te zeiken net net doen of het appartement moet voldoen aan de standaard voor een gezin met 2 kinderen. Ook wordt er genoemd dat het smal is en maar 2 slaapkamers, maar we hebben het hier ook maar over 83m2, dat is niet zo groot.
Zoals iemand eerder was opgevallen zijn er kleine overwinningen te boeken zoals wat beter schoonmaken, paar likjes verf en wat reparaties of dingen weghalen. En voor de rest, zoals ik al zei, de keuken en badkamer zullen de meeste mensen toch al vervangen. Die zien er behoorlijk oud uit. Het wisselen van plaats tussen deze 2 en wat muurtjes slopen is echt niet veel werk. Daarna een keukenboer en badkamerboer laten komen om alles te vernieuwen en het is zo gepiept
Ligt eraan wat voor kwaliteit en features je wilt hebben natuurlijk. Maar voor 40k ben je wel klaar en heb je alles van prima kwaliteit. Zeker als je sloopwerkzaamheden zelf doet.
voor een starter, die al blij is dat hij uberhaupt een woning kan kopen en helemaal niet zo veeleisend is, zal dit er nog eens bijkomen. Grote kans dat de skills (om het zelf te doen) of het geld (om het uit te besteden) er helemaal niet is. Ik denk echt dat er een vertekend beeld is hier. Je kunt prima in deze woning wonen, zeker als je afkomt van een studentenhuis, of bij je ouders, of een huurwoning in slechtere staat. Dan is dit een major upgrade waar je een gat van in de lucht springt.
Ik was ook een starter 5 jaar geleden en ik heb praktisch alles zelf verbouwd. De centrale punten en meterkast dan wel door de elektricien laten doen en ik heb de badkamer uitbesteed i.v.m. garanties. Ook ik had eerst ruim 60k gespaard zodat ik gelijk aan de slag kon. De tijden zijn wel wat veranderd natuurlijk maar toen heerste er ook al een gekte op de markt (ik had minder tijd om een huis te kopen dan ik normaal besteed aan het zoeken van een fijne kwaliteit broekde Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:54:
[...]
voor een starter, die al blij is dat hij uberhaupt een woning kan kopen en helemaal niet zo veeleisend is, zal dit er nog eens bijkomen. Grote kans dat de skills (om het zelf te doen) of het geld (om het uit te besteden) er helemaal niet is. Ik denk echt dat er een vertekend beeld is hier. Je kunt prima in deze woning wonen, zeker als je afkomt van een studentenhuis, of bij je ouders, of een huurwoning in slechtere staat. Dan is dit een major upgrade waar je een gat van in de lucht springt.
Waarom niet? Een starterslening gaat tegenwoordig tot een koopsom van 470k waarvan je dus 20% extra kan financieren via SVn. Voor 470k zijn door heel het land prima woningen te vinden, ook met 3 slaapkamers. Het is niet voor iedereen weggelegd om hartje Amsterdam te wonen (al zou ik daar ook niet dood gevonden willen wordenChaki schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:54:
En @hollandnick
Zie veel vergelijkbare die verkocht worden aan starters. Tweede slaapkamer wordt later babykamer. Komt er een tweede, stromen ze door. In de huidige markt, hebben ze geen schijn van kans om eensgezinswoning met 3 slaapkamers te kopen
[ Voor 19% gewijzigd door hollandnick op 09-04-2026 14:02 ]
Het label is geregistreerd in 2020, een oud label dus. Het appartement ligt echter op de bovenste verdieping, en heeft dus een plat dak in de berekening. Als het dak niet is nageïsoleerd, is de kans op verbetering van het label nihil.Chaki schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]
Sterkte punt: vrij uitzicht vanaf balkon.
Belangrijkste minpunt: energielabel D. Was altijd al moeilijker te verkopen. Nu met stijgende energieprijzen helemaal. Is het label recent? Bij mij ging het van C naar A na inspectie mannetje van de makelaar.
ligt er stevig aan waar je zoekt natuurlijkChaki schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:54:
In de huidige markt, hebben ze geen schijn van kans om eensgezinswoning met 3 slaapkamers te kopen
+ @doebbalapoent11hollandnick schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:59:
[...]
....
Voor 470k zijn door heel het land prima woningen te vinden, ook met 3 slaapkamers. Het is niet voor iedereen weggelegd om hartje Amsterdam te wonen (al zou ik daar ook niet dood gevonden willen worden)
[ Voor 3% gewijzigd door Chaki op 09-04-2026 14:53 ]
Het gaat er vooral om dat de verkoper een tegenvallend aantal bezichtigingen heeft en dan ligt het voor de hand om redenen aan te geven waarom mensen afzien van bezichtiging. Dan kom je uiteraard terecht op negatieve punten aan de presentatie en/of de woning. En hoe/of dat beter kan. Dat staat los van hoe je verder naar de woning kijkt, maar geeft vooral verklaringen waarom mensen liever bij de woning van 'de concurrent' kijken. Maar je hebt wel gelijk dat we dan vanzelf op een erg negatief verhaal uitkomen. Waardoor de woning in dit topic veel "slechter" lijkt dan de woning werkelijk is. En schiet je aan de andere kant al snel door naar hoe de 'ideale' woning zou zijn, wat niet altijd realistisch is.de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Andere hebben daar inderdaad een slaapkamer. Ik zou toch de Funda presentatie nog eens kritisch bekijken. Valt binnen mijn zoekcriteria, maar dan in een andere regio. In alle Funda advertenties stond dan: 2 slaapkamers, mogelijk 3. En ik lees ook vaak: "de wand tussen de woonkamer en de derde slaapkamer is verwijderd om een grotere woonkamer te creëren"Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:00:
[...]
... Maar dat moet je als koper wel "zien". (En daar zin in hebben.). Dat is wellicht iets om als voorbeeld te tonen van hoe je de woning ook kunt maken.
SpelFaut schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
Ik mag me ook in dit topic melden!
Andere woning gekocht, 1 juli overdracht. Huidige woning moet dus in de verkoop; het doel is om de overdracht rond 1 augustus te plannen. Driedubbele lasten, bah.
Segment: tussenwoning in de stad, 100m², regio zuidwest Friesland. Vraagprijs tussen de €275.000 en €325.000, gericht op starters.
We zijn bezig makelaars in de regio met elkaar te vergelijken. Drie offertes binnen €800 van elkaar. De ene op basis van courtage, de andere een vast bedrag.
We moesten de woning laten taxeren voor de overbruggingshypotheek, dus hebben we de marktwaarde redelijk in beeld. De gesprekken met de makelaars moeten nog plaatsvinden, dus ben benieuwd wat de verkoopstrategieën gaan worden en of die nog van elkaar afwijken.
Het energielabel verloopt deze zomer, dus de aanvraag daarvoor hebben we ook meteen in gang gezet.
Tijd voor een kleine update. We hebben inmiddels een makelaar in de arm genomen. Goeie klik en een duidelijke verkoopstrategie. Volgende week worden de foto's gemaakt, zodat de woning de week erna online kan. Bewust niet tijdens de meivakantie, omdat een jong gezinnetje ook tot de mogelijke doelgroep behoort.SpelFaut schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:16:
[...]
Ook benieuwd wat die van ons gaat doen! De oude was B en van aug 2016, dus moest ook opnieuw opgenomen worden. Deze week kwam er een een geschikte kerel voor langs die 1,5 uur nodig heeft gehad om alles in te meten en te beschrijven.
Ergens volgende week zouden we de rapportage krijgen.
Zo is het. Startende zoon&vriendin zoeken in deze regio, het is helaas net boven hun budget, maar ze zouden een gat in de lucht springen. Die indeling, daar kom je wel uit.de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Je zou aan de adviseur kunnen vragen of het voldoende is om met het plaatsen van voorzetramen ook naar een A-label te gaan.SpelFaut schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:55:
Tot slot: het energielabel is binnen. We blijven op B, maar de adviseur gaf aan dat een A haalbaar is als twee kleine enkele ramen vervangen worden. Mooi punt om mee te geven aan de toekomstige bewoners.
Let wel op dat je dan vaak wel gewoon de makelaarkosten dient te betalen. (kleine lettertjes contract)SpelFaut schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:55:
[...]
[...]
Tijd voor een kleine update. We hebben inmiddels een makelaar in de arm genomen. Goeie klik en een duidelijke verkoopstrategie. Volgende week worden de foto's gemaakt, zodat de woning de week erna online kan. Bewust niet tijdens de meivakantie, omdat een jong gezinnetje ook tot de mogelijke doelgroep behoort.
Leuk detail: we zijn benaderd door een stel dat via via hoorde dat we gaan verkopen. Die komen zaterdagochtend langs voor een privébezichtiging. Het plan is om ze gewoon een bod te laten doen als ze geïnteresseerd zijn, en dan bepalen wij of dat genoeg is om het niet op de markt te brengen. Zou zomaar een mooie wending kunnen zijn, heel benieuwd.
Tot slot: het energielabel is binnen. We blijven op B, maar de adviseur gaf aan dat een A haalbaar is als twee kleine enkele ramen vervangen worden. Mooi punt om mee te geven aan de toekomstige bewoners.
Dank! En inderdaad. Bij intrekken van de opdracht blijft er 750 euro staan. Overigens netjes door de makelaar aangegeven bij afgifte offerte en nog eens toen we vertelden van de bezichtiging.de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:35:
[...]
Let wel op dat je dan vaak wel gewoon de makelaarkosten dient te betalen. (kleine lettertjes contract)
Het zit hem vooral in de vergelijking met andere woningen in die buurt. Als die voor het zelfde geld een handiger indeling hebben, dan is het begrijpelijk dat de meeste mensen voor die andere woning kiezen.Toke_gt schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:58:
[...]
Zo is het. Startende zoon&vriendin zoeken in deze regio, het is helaas net boven hun budget, maar ze zouden een gat in de lucht springen. Die indeling, daar kom je wel uit.
Ter vergelijking: in dezelfde gemeente betaal je voor een studio met 1 slaapkamer, oppervlakte 38M2, het sommetje van 285K bij een vraagprijs van 245K. Wat kan die deur van woonkamer naar badkamer je dan schelen?
Niet elke starter is hetzelfde natuurlijk. Ik was 6 jaar geleden ook (alleenstaande) starter en moest mijn complete spaarrekening leegstorten om het rond te krijgen qua financiering (50k eigen inbreng destijds voor kosten koper en resterende bedrag dat ik niet aan hypotheek kreeg). Daarna was er niks meer over voor verbouwing. Dat heb ik de afgelopen 6 jaar gestaag gedaan door ervoor te sparen en nu inmiddels het huis met 250k overwaarde verkocht.hollandnick schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:59:
[...]
Ik was ook een starter 5 jaar geleden en ik heb praktisch alles zelf verbouwd. De centrale punten en meterkast dan wel door de elektricien laten doen en ik heb de badkamer uitbesteed i.v.m. garanties. Ook ik had eerst ruim 60k gespaard zodat ik gelijk aan de slag kon. De tijden zijn wel wat veranderd natuurlijk maar toen heerste er ook al een gekte op de markt (ik had minder tijd om een huis te kopen dan ik normaal besteed aan het zoeken van een fijne kwaliteit broek)
Enfin, de meeste startes zullen inderdaad ook gewoon blij/content zijn met dit appartement. Alles lijkt functioneel. Overigens zou ik, als ik de doelgroep was, zeer zeker niet overbieden. Ik zou eerder een bod doen van 325k max (als ik het echt wil hebben) maar liever ~300k zodat je met investering van 50k op een acceptabele prijs uit komt
[...]
Waarom niet? Een starterslening gaat tegenwoordig tot een koopsom van 470k waarvan je dus 20% extra kan financieren via SVn. Voor 470k zijn door heel het land prima woningen te vinden, ook met 3 slaapkamers. Het is niet voor iedereen weggelegd om hartje Amsterdam te wonen (al zou ik daar ook niet dood gevonden willen worden)
Import van EVs
Ik had de tekst al voor de foto's. Zou anders maar even bellen maandagLuiaard schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:21:
Hier dinsdag foto's gemaakt, plan is komende woensdag op Funda. Het zal wel begin volgende week ma/di zijn dat we nog feedback kunnen geven op een concept (tekst/foto's), ik neem aan dat het zo werkt.
Bij mij was de tekst na de foto’s. Maakt niet zo heel veel uit verder toch? Kan me voorstellen dat een makelaar de foto’s ook gebruikt voor de tekst namelijk.Chaki schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:23:
[...]
Ik had de tekst al voor de foto's. Zou anders maar even bellen maandag