Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 227 228 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:31
genosis schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:50:
Mijn huis staat in de verkoop maar toch begin ik hem een beetje te knijpen. Onderkant van de markt, wel met wat bagage in de vorm van een VvE met uitdagingen. Genoeg bezichtigingen aankomende week, maar hoe goed kijken mensen hier naar? Staat al onder de marktwaarde te koop, wat redelijk gangbaar is natuurlijk met overbieden.

Funda loopt prima, goede foto's, van binnen is het op zich prima, alleen wat schilderwerk binnen (naar je eigen smaak vooral) en nieuwe vloer nodig.
Om me heen hoor ik van iedereen dat goedkope appartementen hoe dan ook verkopen, maar echt gerust ben ik niet.

Aan de andere kant denk ik, in mijn regio is niets voor dat geld te koop, dat moet toch wel goed komen? Je hebt maar 1 persoon nodig die echt iets dringend nodig heeft.
Ik denk dat het juist bij het lagere segment veruit op de eerste plaats komt of het aan te kopen is (hoogte hypotheek en dus hoogte koopsom). En dat pas heel veel lager de vraag komt wat de kosten van verbouwingen en/of VvE zijn. De insteek is toch vaak dat de bijkomende (maandelijkse) kosten, naast de hypotheek, toch wel betaald kunnen worden. Zeker als het starters zijn die nog een groei in inkomen voor de boeg hebben, is de insteek toch vaak dat toekomstige kosten geen probleem zijn (want toch hoger inkomen) dan de vraag of het bij de huidige maximale hypotheek past.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-07 10:45
Paprika schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:11:
[...]
Mijn buren gaan binnenkort hun woning te koop zetten. Ik ben benieuwd naar het resultaat om te zien hoe (in)accuraat de verschillende tools zijn en hoe de onrust op de markt zich hier uit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 05-07-2026 09:07 ]

• poesta40
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 19:44
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door twain4me op 10-07-2026 13:29 . Reden: spam (?) ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:51
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 10-07-2026 13:31 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:53
Hielko schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Volgens mij denken de meeste tweakers hier veel te rationeel. Mensen moeten een huis binnenstappen en het idee krijgen, hier wil cq zie ik mezelf wonen. Bij een huis waar wat openstaande punten zijn - hoe duidelijk ze ook op Funda al zichtbaar zijn - krijg je dat gevoel gewoon minder snel. In plaats van dromen hoe mooi ze hier kunnen wonen denken ze dan aan verbouwingen, problemen, kosten etc...
Een gevoel zegt een hoop, maar als foto's onrealistisch lijken trek je wellicht te veel kijkers die in werkelijkheid gelijk afhaken. Met realistische foto's zou je in plaats van 15 kijkers en 1 bod dan 5 kijkers en 1 bod hebben bijvoorbeeld. Dat voelt al als een betere ratio als verkoper.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:56
Ter info: Hier afgelopen maand een leegstaand huis uit een erfenis verkocht, 2-onder-1-kap in een groot Brabants dorp. Klushuis op een mooie locatie, was al 30 jaar niets meer aan gedaan, daarom een scherpe vraagprijs (tussen 400 en 500k). 7 bezichtigingen, 3 biedingen. Eentje 10% onder de vraagprijs, de andere twee zo'n 8% boven de vraagprijs. Verkocht aan degene zonder voorbehoud.

Er zaten 18 dagen tussen live op Funda en het getekende contract. Allemaal heel soepel en snel verlopen, met een makelaar die prima ontzorgd heeft. Courtage 1.0%. Viel me allemaal niet tegen.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:28
Wij krijgen bijna de sleutel van ons eigen nieuwbouwhuis, dus we zijn totaal niet in de markt, maar ik vind het nog steeds leuk om het lokale aanbod op Funda een beetje in de gaten te houden, en daar zie je nu toch steeds vaker wat opvallende zaken.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.funda.nl/detail/44424697?utm_source=funda&utm_medium=app&utm_campaign=share-listing-modal

05-02-2026: te koop voor € 1.250.000

21-05-2026: niet langer gevonden voor € 1.250.000

22-05-2026: te koop voor € 1.250.000

05-06-2026: te koop voor € 1.195.000

10-07-2026: te koop voor € 1.149.000

Je zou kunnen zeggen dat de woning initieel wat hoog in de markt is gezet, maar het is voor een relatief nieuw huis op die plek ook geen heel gekke prijs. Het snelle opzetten / afhalen / afprijzen verklapt al een beetje dat er zeer weinig animo is.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01:07
Huizen van +1 miljoen hebben natuurlijk ook een veel kleinere doelgroep.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Hoepla33 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:57:
Wij krijgen bijna de sleutel van ons eigen nieuwbouwhuis, dus we zijn totaal niet in de markt, maar ik vind het nog steeds leuk om het lokale aanbod op Funda een beetje in de gaten te houden, en daar zie je nu toch steeds vaker wat opvallende zaken.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.funda.nl/detail/44424697?utm_source=funda&utm_medium=app&utm_campaign=share-listing-modal

05-02-2026: te koop voor € 1.250.000

21-05-2026: niet langer gevonden voor € 1.250.000

22-05-2026: te koop voor € 1.250.000

05-06-2026: te koop voor € 1.195.000

10-07-2026: te koop voor € 1.149.000

Je zou kunnen zeggen dat de woning initieel wat hoog in de markt is gezet, maar het is voor een relatief nieuw huis op die plek ook geen heel gekke prijs. Het snelle opzetten / afhalen / afprijzen verklapt al een beetje dat er zeer weinig animo is.
Relatief klein perceel. Veel inkijk aan de zijkant. Met een mooi aangelegde tuin zou het nog wat wezen. Nu bijna hutje-mutje met de buren en een en al treurigheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMGNjeGS4beHBH-dySXhwVeoFOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0yMNpm8vSFvd4iXZOGIlbi8.jpg?f=fotoalbum_large

Detail: sinds wanneer is Bosch keukenapparatuur bijzonder? Attendeert mij erop dat het geen Siematic is. En kwestie van smaak: hoeveel visgraat kan een mens verdragen? Kun je in Zuiderloo voor deze prijs niets beter vinden dan dit?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

de Peer

under peer review

Chaki schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Met een mooi aangelegde tuin zou het nog wat wezen. Nu bijna hutje-mutje met de buren en een en al treurigheid

[Afbeelding]
Haha nou denk dat ze minmaal 20 of 30k kwijt waren om de tuin zo aan te leggen. Ik vind het ook niet mooi, maar onder treurigheid versta ik een verwaarloosde tuin. Dat is het niet.

• Scheurbuik
Redelijk instapklaar.zou ik zeggen. Al begrijp ik de raampartijen in de badkamer niet zo. Ziet er zo heel erg licht uit.. de werkelijkheid is dat je de luzaflex 24/7 naar beneden zijn aangezien je inkijkt van de buren. Waarom daar geen mat/frost gekozen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:20

Thomg

Aww yiss

Mijn huis staat nu ook in de verkoop na verhuizing, gestyled door een externe partij. Ben begin vorige maand verhuisd naar nieuwbouw.
Thomg in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Volgende week komen de eerste bezichtigingen. Loop flink te zweten met de huidige markttrend, maar ik vermoed dat huizen onder de NHG grens maar niet ex-huurwoningen nog wel waarde vasthouden/stijgen.
Volgens makelaar zat het voor zondag al compleet vol met bezichtigingen (vrijdagochtend geplaatst), 16 stuks. Huis is wel duidelijk onder marktwaarde op de markt gezet om een bepaald prijspunt te halen (ivm filters), dus de vraag is mij niet of ik biedingen zal krijgen, maar of men ook wel genoeg overbied wat we allebei (makelaar + ik) wel verwachten.
Ter info, huis is voor iets onder 4 ton op markt gezet, voor 4 ton getaxeerd (2 jaar geleden) en meerdere makelaars dachten dat tussen 400 en 420 realistisch zou zijn destijds. Vreemde is dat WOZ hoger is dan de verwachte verkoopprijs en dat Walter en andere sites eerder denken dat de woning ruim 450k zou moeten zijn. Hoe ze daarop komen is mij een raadsel, maar als genoeg mensen denken dat die sites "correct" zijn kan het nog leuk worden.

Maar de pessimist in me sorteert al voor op een hoogste bod van 410 onder voorbehoud...

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 03:50
Thomg schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:30:
Mijn huis staat nu ook in de verkoop na verhuizing, gestyled door een externe partij. Ben begin vorige maand verhuisd naar nieuwbouw.
Thomg in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Volgende week komen de eerste bezichtigingen. Loop flink te zweten met de huidige markttrend, maar ik vermoed dat huizen onder de NHG grens maar niet ex-huurwoningen nog wel waarde vasthouden/stijgen.
Volgens makelaar zat het voor zondag al compleet vol met bezichtigingen (vrijdagochtend geplaatst), 16 stuks. Huis is wel duidelijk onder marktwaarde op de markt gezet om een bepaald prijspunt te halen (ivm filters), dus de vraag is mij niet of ik biedingen zal krijgen, maar of men ook wel genoeg overbied wat we allebei (makelaar + ik) wel verwachten.
Ter info, huis is voor iets onder 4 ton op markt gezet, voor 4 ton getaxeerd (2 jaar geleden) en meerdere makelaars dachten dat tussen 400 en 420 realistisch zou zijn destijds. Vreemde is dat WOZ hoger is dan de verwachte verkoopprijs en dat Walter en andere sites eerder denken dat de woning ruim 450k zou moeten zijn. Hoe ze daarop komen is mij een raadsel, maar als genoeg mensen denken dat die sites "correct" zijn kan het nog leuk worden.

Maar de pessimist in me sorteert al voor op een hoogste bod van 410 onder voorbehoud...
Wil je een link delen? Of anders korte omschrijving type woning en regio. Je prijspunt is waar nog best wat beweging/animo is en ook echt nog best veel biedingen op binnenkomen. Ik had zelf precies 1 bod uit 9 bezichtigingen maar dit was wel op ongeveer het dubbele van jouw prijspeil. Eén goed bod is alles dat je nodig hebt en hopelijk stimuleert de iets lagere prijsstelling. Verder is het koffiedik kijken, je makelaar weet het beste hoe de lokale markt loopt en ook dat is steeds aan verandering onderhevig.

Het schijnt wel te helpen styling al moest ik een beetje grinniken dat er kartonnen bank en bed wordt neergezet met een hoes erover. Als het maar goed oogt. En het feit dat je al verhuisd bent scheelt weer in opruimen en schoonmaken.

Import van EVs

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:42
evleerdam schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:57:
Hier ook in de markt om mijn huis te verkopen. Vraagprijs op 575k ingesteld, maar ik had wel 600k verwacht. Makelaar had exact hetzelfde idee. Gaat om een rijtjeshuis in Haarlem, beneden is het recent verbouwd (uitbouw en nieuwe keuken) maar boven is er al jaren niets aan gedaan (3 slaapkamers en een 25 jaar oude badkamer)

11 juni: op funda
16 juni: begin bezichtigingen
24 juni: deadline voor biedingen

Totaal ongeveer 15 bezichtigingen geweest. Dat leek mij een prima aantal.

Nu is die deadline verstreken en maar 1 bod binnen gekomen. Op 590k. Makelaar liet de keuze bij ons, maar zomerperiode gaat sowieso rustiger worden. Uiteindelijk geaccepteerd en hoop ook dat het doorgaat. Maar hou er toch een beetje een vervelend gevoel aan over (wellicht normaal, je wilt altijd meer..).

Maar ik twijfel een beetje aan of de verhouding 15 bezichtigingen en 1 bod normaal is. Feedback van mensen was vooral dat het huis niet helemaal af was (we hebben de bovenverdieping niet verbouwd, maar beneden wel) en dat het huis er op de foto's er beter uitzag (de foto's waren inderdaad mooi..!).

Maar 15 bezichtiginen en 1 bod is wel enigszins vreemd, toch?

Edit: nog even wat verder in dit topic gelezen. Wellicht is het niet zo heel vreemd. Markt lijkt wat te pauzeren.
Ik had nu 1,5jaar geleden hetzelfde, andere prijsklasse(375k, vrijstaand jaren 30 huis in Friesland).

Wel aardig wat bezichtigingen maar uiteindelijk maar 1 bod terwijl de makelaar had verwacht dat er een stormloop zou komen. Er bleken dus mensen af te haken op de kleur van een muur(legergroen).... die konden blijkbaar niet bedenken dat je een muur kunt verven.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Luiaard schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Wil je een link delen? Of anders korte omschrijving type woning en regio. Je prijspunt is waar nog best wat beweging/animo is en ook echt nog best veel biedingen op binnenkomen. Ik had zelf precies 1 bod uit 9 bezichtigingen maar dit was wel op ongeveer het dubbele van jouw prijspeil. Eén goed bod is alles dat je nodig hebt en hopelijk stimuleert de iets lagere prijsstelling. Verder is het koffiedik kijken, je makelaar weet het beste hoe de lokale markt loopt en ook dat is steeds aan verandering onderhevig.

Het schijnt wel te helpen styling al moest ik een beetje grinniken dat er kartonnen bank en bed wordt neergezet met een hoes erover. Als het maar goed oogt. En het feit dat je al verhuisd bent scheelt weer in opruimen en schoonmaken.
Ik ben dus juist voor een partij gegaan die niet met kartonnen meubels werkt, hielp ook dat ze goedkoper waren. Aangezien ik er toch niet meer woon en het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat een koper denkt "aha, hoef ik minder te bieden" kan ik het best wel delen:
Members only:

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:27
Bouke-p schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Ik had nu 1,5jaar geleden hetzelfde, andere prijsklasse(375k, vrijstaand jaren 30 huis in Friesland).

Wel aardig wat bezichtigingen maar uiteindelijk maar 1 bod terwijl de makelaar had verwacht dat er een stormloop zou komen. Er bleken dus mensen af te haken op de kleur van een muur(legergroen).... die konden blijkbaar niet bedenken dat je een muur kunt verven.
Is dat nagevraagd bij degene die geen bieding deden? Of is dat een aanname van jou of de makelaar?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

de Peer

under peer review

DjMark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Is dat nagevraagd bij degene die geen bieding deden? Of is dat een aanname van jou of de makelaar?
Hij gebruikt het woord blijken ipv schijnen. Dus blijkbaar (!) is dat concreet aangegeven.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:32
Thomg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Ik ben dus juist voor een partij gegaan die niet met kartonnen meubels werkt, hielp ook dat ze goedkoper waren. Aangezien ik er toch niet meer woon en het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat een koper denkt "aha, hoef ik minder te bieden" kan ik het best wel delen:
https://www.funda.nl/deta...-klompestraat-8/44412304/
Styling is prima hoor. Indeling van het huis wat minder functioneel

- de in de tekst mogelijk extra slaapkamer beneden, daarmee bedoelen ze de werkkamer met de deur naar buiten?

- voor een gezin is die tuin natuurlijk niks. Maar ik weet ook niet hoe je die wat vriendelijker kan maken.

- ik ben wel heel benieuwd hoe het werkt met de dubbele deur bij de wc op de eerste verdieping ik zie het al. Dat is het begin van de trap naar beneden

Verder succes met de verkoop! Woonkamer op de eerste verdieping is logisch, heeft een beter uitzicht dan beneden! Is wel even wennen daaraan, zelf met plezier gewoond in een dergelijk ingedeeld huis

[ Voor 3% gewijzigd door President op 12-07-2026 14:08 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:29:
[...]

https://www.funda.nl/deta...-klompestraat-8/44412304/
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2026 14:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Thomg

Thomg

Aww yiss

> - de in de tekst mogelijk extra slaapkamer beneden, daarmee bedoelen ze de werkkamer met de deur naar buiten?
Ja. De makelaar noemde het het een geschikte babykamer.
- voor een gezin is die tuin natuurlijk niks. Maar ik weet ook niet hoe je die wat vriendelijker kan maken.
De makelaar noemde ook specifiek om dit met styling te bespreken, maar eerlijk gezegd vind ik het een lost cause. Het is precies handig om een airco neer te zetten, containers te stallen en je motor te kunnen parkeren. Meer dan dat kan je het eigenlijk niet als zien.
Verder succes met de verkoop! Woonkamer op de eerste verdieping is logisch, heeft een beter uitzicht dan beneden! Is wel even wennen daaraan, zelf met plezier gewoond in een dergelijk ingedeeld huis
Mijn nieuwbouwwoning heeft minder glas dan dat huis, en dat is een moderne hoekwoning. Tsja, energielabel. Ik mis wel het uitzicht op de eerste verdieping, dat is een groot pluspunt imo. Wat me vooral opvalt bij de nieuwbouwwoning is dat slaapkamer begane grond en woonkamer 1e zo vreemd niet is, bij slaapkamer begane grond heb je het voordeel dat er veel dingen geluid blokkeren, de slaapkamer op 1 hoog krijg je veel meer omgevingsgeluid. Hiervoor zat ik eigenlijk altijd op 2 hoog, en dat is eigenlijk zo hoog dat het geluid weer "te ver weg is".
Thx iig :Y)
Haha, ik hoop het ook. Mijn ouders hebben er ook zoveel vertrouwen in maar, en dat zeg ik met alle liefde, het zijn echt boomers. Als ik op hun stelligheid een elektrische auto en tuin kon aanschaffen had ik het allebei onderhand al. Je zit er trouwens niet ver naast met de 2 groepen, vrijwel iedereen die in die kopwoning woont is gescheiden met 0 of 1 kinderen, starter met nog geen kinderwens (vorige bewoner bijv.) of gepensioneerde weduwe(naar).

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 12-07-2026 14:55 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Ja. De makelaar noemde het het een geschikte babykamer.

[...]

De makelaar noemde ook specifiek om dit met styling te bespreken, maar eerlijk gezegd vind ik het een lost cause. Het is precies handig om een airco neer te zetten, containers te stallen en je motor te kunnen parkeren. Meer dan dat kan je het eigenlijk niet als zien.

[...]

Mijn nieuwbouwwoning heeft minder glas dan dat huis, en dat is een moderne hoekwoning. Tsja, energielabel. Ik mis wel het uitzicht op de eerste verdieping, dat is een groot pluspunt imo. Wat me vooral opvalt bij de nieuwbouwwoning is dat slaapkamer begane grond en woonkamer 1e zo vreemd niet is, bij slaapkamer begane grond heb je het voordeel dat er veel dingen geluid blokkeren, de slaapkamer op 1 hoog krijg je veel meer omgevingsgeluid. Hiervoor zat ik eigenlijk altijd op 2 hoog, en dat is eigenlijk zo hoog dat het geluid weer "te ver weg is".
Thx iig :Y)

[...]

Haha, ik hoop het ook. Mijn ouders hebben er ook zoveel vertrouwen in maar, en dat zeg ik met alle liefde, het zijn echt boomers. Als ik op hun stelligheid een elektrische auto en tuin kon aanschaffen had ik het allebei onderhand al. Je zit er trouwens niet ver naast met de 2 groepen, vrijwel iedereen die in die kopwoning woont is gescheiden met 0 of 1 kinderen, starter met nog geen kinderwens (vorige bewoner bijv.) of gepensioneerde weduwe(naar).
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2026 15:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mwa niet helemaal, er is mogelijk wat waterschade waar ik de status niet van weet (zie lijst van zaken) en de vloer bij de keuken had eigenlijk geëgaliseerd moeten worden, maar verder niet hele grote dingen. Door het 1e verwacht ik wel dat het merendeel onder voorbehoud van bouwkeuring gaan doen. Ik denk dat je toilet 1e bedoeld. Zelf zit ik er meer in dat wc badkamer belangrijk is en wc toilet absoluut niet :>

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:42
DjMark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Dat is nagevraagd ja.

• Scheurbuik
Thomg schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Mwa niet helemaal, er is mogelijk wat waterschade waar ik de status niet van weet (zie lijst van zaken) en de vloer bij de keuken had eigenlijk geëgaliseerd moeten worden, maar verder niet hele grote dingen. Door het 1e verwacht ik wel dat het merendeel onder voorbehoud van bouwkeuring gaan doen. Ik denk dat je toilet 1e bedoeld. Zelf zit ik er meer in dat wc badkamer belangrijk is en wc toilet absoluut niet :>
Bouwkundige keuring gaat hierbij weinig toevoegen.. die gaan ook niet vinden of het dak lekvrij is. (En dan met zonnepanelen de reparatie prijziger zal zijn). Grappig dat je ene b label krijgt met mechanische ventilatie die niet werkt. Voor de rest is de vraagprijs ruim onder woz waarde, begrijp waarom..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Scheurbuik schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:38:
[...]

Bouwkundige keuring gaat hierbij weinig toevoegen.. die gaan ook niet vinden of het dak lekvrij is. (En dan met zonnepanelen de reparatie prijziger zal zijn). Grappig dat je ene b label krijgt met mechanische ventilatie die niet werkt. Voor de rest is de vraagprijs ruim onder woz waarde, begrijp waarom..
Mechanische ventilatie had vziw niks te maken met label. Label is hetzelfde als het was toen ik het huis kocht, toen werkte de ventilatie ook niet 8)
Nu er zonnepanelen op liggen was er wel een kans dat ik A zou krijgen, maar de partij die dit zou controleren durfde niet te zeggen of dat echt wel ging lukken 8)7

• Scheurbuik
Hele labelsysteem hangt sowieso van natte vingerwerk aan elkaar, al is het in ieder geval verbetert sinds dit actief moet worden opgenomen. Jij heb nog een label opgemaakt via een vragenlijstje op de computer.

Op basis van alleen de inflatie tov jouw aankoopprijs zou je mogen verwachten dat ie ruim boven de 400 verkocht wordt. (En dan heb je ook nog flinke woonverbeteringen gedaan)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Scheurbuik schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:17:
Hele labelsysteem hangt sowieso van natte vingerwerk aan elkaar, al is het in ieder geval verbetert sinds dit actief moet worden opgenomen. Jij heb nog een label opgemaakt via een vragenlijstje op de computer.

Op basis van alleen de inflatie tov jouw aankoopprijs zou je mogen verwachten dat ie ruim boven de 400 verkocht wordt. (En dan heb je ook nog flinke woonverbeteringen gedaan)
Ik niet, vorige verkoper. Ik heb het net gekocht voor het via een officiele partij moest.

De eerste 9 bezichtigingen zijn geweest. Wel uniek, 100% opkomst.
Bij mijn vriend die een appartement verkocht was het toch wel iets van 70% opkomst, dus dit was wel een positieve(?) uitschieter.
Makelaar zei wel dat het vooral expats zijn die dit soort grappen uithalen, niet "normale" Nederlanders. Aangezien mijn huis niet echt heel erg interessant is voor expats en het appartement van mijn vriend wel is dat wel een logische verklaring.
Maar toch.
Opkomst kon in 3 groepen verdeeld worden:
- 1 gezin met 2 kinderen. Makelaar vroeg zich af waarom ze dit huis bezichtigen, niet heel erg geschikt hiervoor zei hij zelf. Vreemd.
- Jonge stellen rond de 25-30 met nog geen kinderwens op korte termijn.
- Recent gescheiden vrouwen zonder kinderen die door hun ex zijn uitgekocht.

Laatste had ik eigenlijk helemaal niet in het vizier, maar makelaar zei dat hij die wel had verwacht.

Grootste afknappunt was wel duidelijk de tuin, vooral de jonge stellen vonden dat wat minder leuk.

Morgen de rest van de bezichtigingen, tbd :z

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00
@Thomg grappig detail: je woning staat in de wijk 'De tuinen'. Dat is nou net wat je eigenlijk niet hebt 😉

• Luiaard
Zenderpark is een leuke wijk, IJsselstein is ook zonder meer een mooi stadje. Op de tuin na vind ik het een leuk en aantrekkelijk huis. Je zult hem vast prima verkopen en ook ruim boven de vraagprijs.

Import van EVs

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 10:49
Luiaard schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:42:
Zenderpark is een leuke wijk, IJsselstein is ook zonder meer een mooi stadje. Op de tuin na vind ik het een leuk en aantrekkelijk huis. Je zult hem vast prima verkopen en ook ruim boven de vraagprijs.
Ijsselstein leuk? Dat is echt subjectief. Ik zou daar echt voor geen goud willen wonen.

• Luiaard
Joris-Jansen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Ijsselstein leuk? Dat is echt subjectief. Ik zou daar echt voor geen goud willen wonen.
Als ik me niet vergis in 2024 meest gezochte plaats op Funda. Er zijn voldoende liefhebbers.

Import van EVs

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:34:
[...]

Ik niet, vorige verkoper. Ik heb het net gekocht voor het via een officiele partij moest.

De eerste 9 bezichtigingen zijn geweest. Wel uniek, 100% opkomst.
Bij mijn vriend die een appartement verkocht was het toch wel iets van 70% opkomst, dus dit was wel een positieve(?) uitschieter.
Makelaar zei wel dat het vooral expats zijn die dit soort grappen uithalen, niet "normale" Nederlanders. Aangezien mijn huis niet echt heel erg interessant is voor expats en het appartement van mijn vriend wel is dat wel een logische verklaring.
Maar toch.
Opkomst kon in 3 groepen verdeeld worden:
- 1 gezin met 2 kinderen. Makelaar vroeg zich af waarom ze dit huis bezichtigen, niet heel erg geschikt hiervoor zei hij zelf. Vreemd.
- Jonge stellen rond de 25-30 met nog geen kinderwens op korte termijn.
- Recent gescheiden vrouwen zonder kinderen die door hun ex zijn uitgekocht.

Laatste had ik eigenlijk helemaal niet in het vizier, maar makelaar zei dat hij die wel had verwacht.

Grootste afknappunt was wel duidelijk de tuin, vooral de jonge stellen vonden dat wat minder leuk.

Morgen de rest van de bezichtigingen, tbd :z
Ik denk dat de prijsklasse heel aantrekkelijk is (excl overbieden), meestal zit je voor dat geld in een <90m2 appartement (met VvE en gedoe) of je moet uitwijken naar Nieuwegein/Vianen etc.

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:31
Ik zit nu in het proces van het verkopen van een woning uit een nalatenschap. Nu moet ik in move allerlei vragenlijsten invullen. Hierin staat echter de vraag hoeveel hypotheek er nog op de woning rust. Weet iemand waar de makelaar dit voor nodig heeft? Gevoelsmatig is dit informatie die niet nodig is voor de verkoop. Nu wil ik dit ook best vermelden, maar ik merk dat ik de laatste tijd kritischer ben op informatie welke ik overal deel, dus vandaar mijn vraag :-)

• Toke_gt
Remigius schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:16:
Ik zit nu in het proces van het verkopen van een woning uit een nalatenschap. Nu moet ik in move allerlei vragenlijsten invullen. Hierin staat echter de vraag hoeveel hypotheek er nog op de woning rust. Weet iemand waar de makelaar dit voor nodig heeft? Gevoelsmatig is dit informatie die niet nodig is voor de verkoop. Nu wil ik dit ook best vermelden, maar ik merk dat ik de laatste tijd kritischer ben op informatie welke ik overal deel, dus vandaar mijn vraag :-)
Notaris heeft dit vooral nodig en de makelaar dus met het oog op het doorgeven van die info. Voor de verkoop zelf lijkt het me niet relevant.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:30
Move kan ook het notaris dossier afhandelen, dus wellicht willen ze het daarom weten. Als er nog een hypotheek is, is er ook nog een bank die zeggenschap over de woning heeft. Maar de hoogte van de hypotheek etc. is voor een makelaar denk ik vooral interessant om in te schatten of hij mensen later ook als koper kan binnenhalen.

Bij de verkoop van mijn ouderlijke woning trok de notaris zich overigens niets aan van move en liet mij gewoon zijn eigen digitale notaris dossier vullen.

• Chaki
  • Niet online
wlmpie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:40:
Move kan ook het notaris dossier afhandelen, dus wellicht willen ze het daarom weten. Als er nog een hypotheek is, is er ook nog een bank die zeggenschap over de woning heeft. Maar de hoogte van de hypotheek etc. is voor een makelaar denk ik vooral interessant om in te schatten of hij mensen later ook als koper kan binnenhalen.

Bij de verkoop van mijn ouderlijke woning trok de notaris zich overigens niets aan van move en liet mij gewoon zijn eigen digitale notaris dossier vullen.
Makelaar snap ik niet. Ik leverde de stukken aan de notaris. De notaris krijgt die informatie ook van de bank. Als koper binnenhalen? Doorgaans koop je eerst een woning voor de verkoop. Zoniet is er nog tijd zat als je met hem in zee gaat als aankoopmakelaar. Het contact met de bank ging via mijn financieel adviseur. Maar eenvoudigst is aan de makelaar vragen waarom

• Luiaard
Indicatie of de woning onder water staat misschien? Ik vind het ook wat apart en weinig relevant voor de huidige tijd. Even navragen lijkt me goed.

Import van EVs

• wlmpie
Move is van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en die zien waarschijnlijk wel een markt in het afhandelen van niet alleen de makelaarsrol, maar ook de notarisrol. Daar vragen ze vast geld voor aan de notaris of ze gaan dat doen zodra ze voldoende marktaandeel hebben. Makelaar krijgt waarschijnlijk weer provisie of korting van NVM of MOVE als hij klanten binnenbrengt voor de notarisdossiers.

Maar ik snap om een andere reden ook wel dat een makelaar ernaar vraagt, want de financiële positie van de verkoper is bepalend voor de hoeveelheid risico die deze wil nemen bij de verkoopstrategie.

Navragen lijkt mij ook een goed idee.

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
Hier ook woning in de verkoop, beetje ongelukkig qua timing maar de nieuwe wordt al gauw opgeleverd dus toch doorgezet.

Thuis nu discussie over evt. voorwaarden; ik vind een snelle verkoop zonder bijkomende stress het belangrijkste, dus dat zou voor mij de doorslag geven boven een wat beter bod. Partner wil liefst voor hoogste bod gaan, voorbehoud financiering is dan geen probleem (bouwkundige keuring zal niet aan de orde zijn bij woning van pas een paar jaar oud).

Wat zijn jullie ervaringen? Is het bekend hoe vaak het misloopt op het verkrijgen van financiering? Is dat nog iets waarover valt te onderhandelen o.i.d.?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Toke_gt schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Notaris heeft dit vooral nodig en de makelaar dus met het oog op het doorgeven van die info. Voor de verkoop zelf lijkt het me niet relevant.
De notaris gaat echt niet af op de info van de verkoper. Bij het kadaster worden de gevestigde hypotheken opgevraagd, en vervolgens worden daarvoor aflossingsnota’s opgevraagd bij de hypotheekverstrekker(s).

• Chaki
  • Niet online
zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:55:
Hier ook woning in de verkoop, beetje ongelukkig qua timing maar de nieuwe wordt al gauw opgeleverd dus toch doorgezet.

Thuis nu discussie over evt. voorwaarden; ik vind een snelle verkoop zonder bijkomende stress het belangrijkste, dus dat zou voor mij de doorslag geven boven een wat beter bod. Partner wil liefst voor hoogste bod gaan, voorbehoud financiering is dan geen probleem (bouwkundige keuring zal niet aan de orde zijn bij woning van pas een paar jaar oud).

Wat zijn jullie ervaringen? Is het bekend hoe vaak het misloopt op het verkrijgen van financiering? Is dat nog iets waarover valt te onderhandelen o.i.d.?
Ik neig naar de kant van het zakkenmeisje, MITS ... het hoogste bod de beste voorwaarden heeft. Voorwaarde datum overdracht of maakt maand eerder of later niet veel uit? Als hoogste bod veel later is en je een overbruggingshypotheek hebt, moet je het netto voordeel berekenen. Liever niet 100% voorbehoud financiering. Maar dat geldt ook voor jouw eerste de beste. Het andere bod kan hoger zijn met betere voorwaarden

• zakkenjongen
Chaki schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:01:
[...]
, MITS ... het hoogste bod de beste voorwaarden heeft.
Als de planeten op 1 lijn gaan staan en dit gebeurt, is er natuurlijk ook geen discussie 😋 het gaat juist om financieringsvoorbehoud, ik heb daar prospectief stress van; is dat gegrond?

Overdrachtsdatum is een voorkeur voor, maar evt. een paar maanden langer overbrugging dokken is geen probleem.

Laat ik het concreter zeggen: mij is 10k extra niet de stress van financieringsvoorbehoud waard, denk ik. Is dat gegrond?

[ Voor 12% gewijzigd door zakkenjongen op 14-07-2026 18:17 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:41

Sandyman538

SandstorM [148839]

zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:15:

Laat ik het concreter zeggen: mij is 10k extra niet de stress van financieringsvoorbehoud waard, denk ik. Is dat gegrond?
Dit is echt te persoonlijk. Als er 2k had gestaan was ik met je mee gegaan, maar voor 10k kan ik 2x de stress die ik er van heb weg drinken met een paar weken Aruba. Maar een ander zal zeggen dat hij voor 20k nog voor zekerheid kiest. Je moet bedenken dat het allergrootste deel van woningen die gekocht worden met financieringsvoorbehoud gewoon doorgang vinden. De uitzondering is dat het niet lukt. Dan is de tweede vraag, verkoop je de woning binnen 4 weken aan iemand anders voor ongeveer dezelfde prijs? Dan zou ik 'gewoon' voor het hoogste bod gaan.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Chaki
  • Niet online
[...]

Als de planeten op 1 lijn gaan staan en dit gebeurt, is er natuurlijk ook geen discussie 😋 het gaat juist om financieringsvoorbehoud, ik heb daar prospectief stress van; is dat gegrond?

Overdrachtsdatum is een voorkeur voor, maar evt. een paar maanden langer overbrugging dokken is geen probleem.

Mijn ervaring: potentiële kopers doorgelicht door financieel adviseur (zogenaamd onafhankelijk) naast makelaarskantoor. Makelaar wil ook succes-story. Bij financieringsvoorbehoud ook nagaan of bieder het snapt en de hoogte van het voorbehoud invult in Move. Mijn kopers hadden financieringsvoorbehoud - Ja. ingevuld. 100% dus, terwijl het ook met 50k minder kon. Bij 100% is de kans dat het misgaat groot als de verkoopprijs boven de taxatiewaarde ligt. Dan krijgen ze geen hypotheek boven de taxatie. Maar ik heb het nooit meegemaakt dat een taxateur daarin niet "flexibel" is

• zakkenjongen
Chaki schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Mijn ervaring: potentiële kopers doorgelicht door financieel adviseur (zogenaamd onafhankelijk) naast makelaarskantoor.
Hmm, hoe werkt dit precies? Heeft je makelaar dat geïnitieerd? Moeten de potentiële kopers er akkoord voor geven? Want dat zou natuurlijk een hoop zorg weg kunnen nemen.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:06
zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Hmm, hoe werkt dit precies? Heeft je makelaar dat geïnitieerd? Moeten de potentiële kopers er akkoord voor geven? Want dat zou natuurlijk een hoop zorg weg kunnen nemen.
Bij de aankoop van mijn eerste huis wilde de verkopende partij contact opnemen met mijn financieel adviseur. Ik had daar geen moeite mee. Dit was aan het einde van de hypotheek crisis. Bij mijn tweede huis is er volgens mij ook contact geweest maar dat was meer old boys network. Ze vroegen de naam van mijn adviseur en die kende ze wel.

Eerste keer 100% voorbehoud. Tweede keer iets van 60-70%.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
[...]

In mijn geval nam de financieel adviseur van de kopende partij contact op met mijn makelaar dat het financieel geen enkel probleem was

En dat was ook zo :) of dat normaal is geen idee

• Luiaard
Mijn makelaar vertelde ons een verhaal dat er bij klanten van hem in onze buurt twee keer achter elkaar het financieringsvoorbehoud ingeroepen werd. Veel tijd kwijt en je huis lijkt voor de buitenwereld toch wat ‘besmet’ want wat gek dat het nog niet weg is. Zal weinig gebeuren natuurlijk, maar toch altijd fijn als die periode voorbij is. Wij hadden met onze koper alleen bedenktijd en geen voorbehoud op financiering. Alsnog pas echt zeker na afloop bedenktijd.

Import van EVs

• zakkenjongen
Bedankt voor de antwoorden, ik zal het oppakken met onze makelaar, of hij ook een dergelijke aanpak hanteert bij biedingen met voorbehoud.

Ik denk dat het pas echt gedaan is op de overdrachtsdatum, want las in dit topic terug dat het toch nog 1 op de 10x misloopt, maar misschien moeten we maar met de halfvolle bril kijken en uitgaan van 9 op 10 goed 🙂 ik zal een update geven als het erop zit.

• wlmpie
Bieders zonder financieringsvoorbehoud die alsnog het geld niet rond krijgen, waardoor de overdracht mislukt, geeft nog veel.meer stress voor koper en verkoper.

Eigenlijk zou er een wettelijk verplicht financieringsvoorbehoud moeten komen, waarbij bij het bieden al wel een eerste toets plaatsvindt om onzinbiedingen te voorkomen.

Dat is voor iedereen beter. Minder kopers in financiële problemen en minder verkopers in de stress.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-07 07:19
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:24:
Bieders zonder financieringsvoorbehoud die alsnog het geld niet rond krijgen, waardoor de overdracht mislukt, geeft nog veel.meer stress voor koper en verkoper.

Eigenlijk zou er een wettelijk verplicht financieringsvoorbehoud moeten komen, waarbij bij het bieden al wel een eerste toets plaatsvindt on onzinbiedingen te voorkomen.

Dat is voor iedereen beter. Minder kopers in financiële problemen en minder verkopers in de stress.
Niemand zit te wachten op het mislukken van een verkoop, maar de clausule dat je 10% van de verkoopsom verschuldigd bent als je niet nakomt is er niet voor niets. Als iemand zonder voorbehoud van financiering een bod doet en je accepteert dat bod, moeten er toch gekke dingen gebeuren wil die clausule je niet beschermen tegen onkosten van het opnieuw in de verkoop doen, dubbele lasten etc.

Het zou in Nederland gebruikelijk moeten zijn dat je een 'go' van je financier hebt voordat je een bod doet. Elke bemiddelaar kan je vertellen hoeveel je kan lenen. De enige onzekerheid is dan vaak de opbrengst van de huidige woning en de taxatie van de nieuwe woning ivm onderpand. En bij de meeste woningen in Nederland zijn die laatste twee ook niet zo heel spannend. Vergelijkbaar met de rijtjeswoning van de buren zullen we maar zeggen....

• ArthurMorgan
  • Niet online
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:24:

Eigenlijk zou er een wettelijk verplicht financieringsvoorbehoud moeten komen, waarbij bij het bieden al wel een eerste toets plaatsvindt on onzinbiedingen te voorkomen.

Op basis waarvan moest mijn voorbehoud dan zijn? Ik heb mijn huis gekocht van een erfenis. Geen hypotheek.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• Toke_gt
[...]
Mensen die een financieringsvoorbehoud in hun bod opnemen doen dat weliswaar vaak ‘voor de zekerheid’ maar dat wil niet zeggen dat die onzekerheid terecht is voor de haalbaarheid van de financiering. Omgekeerd zijn er ook mensen die in volle overtuiging over de haalbaarheid een bod zonder voorbehoud opnemen en vervolgens addertjes onder het gras tegenkomen. Het zegt dus eigenlijk niet zoveel over de kans op problemen.
Zelf zou ik vooral willen inschatten of een bod doordacht overkomt. Hebben mensen een biedgarantie van de bank, is er voor het hele bedrag of een deel van het bedrag een voorbehoud opgenomen, ligt het bod ver boven de taxatiewaarde etc.
Een makelaar kijkt hier overigens ook naar, dus laat je vooral adviseren.

• wlmpie
ArthurMorgan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Op basis waarvan moest mijn voorbehoud dan zijn? Ik heb mijn huis gekocht van een erfenis. Geen hypotheek.
Het leveren van bewijs aan de notaris dat je daadwerkelijk over voldoende financiën beschikt en dat de notaris daar ook een soort beslag op legt zodat je niet vlak voor de overdracht nog een Bentley koopt.

• ArthurMorgan
  • Niet online
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Het leveren van bewijs aan de notaris dat je daadwerkelijk over voldoende financiën beschikt en dat de notaris daar ook een soort beslag op legt zodat je niet vlak voor de overdracht nog een Bentley koopt.
Dan ben je dus stappen verder, terwijl ik gewoon van te voren een zekerheid aan de verkopers kan geven, die anderen niet kunnen. Dat is juist het hele idee. Zodra je bij de notaris bent ben je al de koper. Of je dan je financiering niet rond krijgt (en 0 krijgt) of de financiering zonder voorbehoud niet rond krijgt en 10% krijgt. De verkopers moeten opnieuw naar de markt. Het lost dus niks op.

Je wilt nu de onzekerheid voor de verkopers vergroten. Ja het komt voor dat iemand zonder voorbehoud niet kan betalen. Maar als dat heel veel voor zou komen zouden verkoopmakelaars die niet als grote pre zien.
Je wilt nu een klein probleem oplossen door een veel grotere onzekerheid te creeren, die net zo goed (of zelfs vaker) stopt omdat er niet betaald kan worden.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:50

fub

zakkenjongen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:55:
Ik snap heel goed dat zekerheid je heel wat waard is. Maar zoals anderen zeggen: niet elk financieringsvoorbehoud is hetzelfde. Vaak heeft je makelaar wel een idee van hoe de bieders er in zaten: kwamen ze goed voorbereid bij de bezichtiging? Wat hebben ze over zichzelf verteld (bv qua baan en gezinssituatie) aan de makelaar? Daarmee krijg je een goed idee of de bieders beslagen ten ijs komen of niet. Een voorbehoud van iemand die weet waar die mee bezig is, is beter dan zonder voorbehoud van iemand die maar eens een gokje waagt.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 11:37
zakkenjongen schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:09:
want las in dit topic terug dat het toch nog 1 op de 10x misloopt
Die 10% maakt dan gebruik van bedenktijd of financieel voorbehoud. Als het koopcontract eenmaal definitief is gaat het nog maar in minder dan 1% van de gevallen fout.

• wlmpie
ArthurMorgan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Dan ben je dus stappen verder, terwijl ik gewoon van te voren een zekerheid aan de verkopers kan geven, die anderen niet kunnen. Dat is juist het hele idee. Zodra je bij de notaris bent ben je al de koper. Of je dan je financiering niet rond krijgt (en 0 krijgt) of de financiering zonder voorbehoud niet rond krijgt en 10% krijgt. De verkopers moeten opnieuw naar de markt. Het lost dus niks op.

Je wilt nu de onzekerheid voor de verkopers vergroten. Ja het komt voor dat iemand zonder voorbehoud niet kan betalen. Maar als dat heel veel voor zou komen zouden verkoopmakelaars die niet als grote pre zien.
Je wilt nu een klein probleem oplossen door een veel grotere onzekerheid te creeren, die net zo goed (of zelfs vaker) stopt omdat er niet betaald kan worden.
In een overspannen markt moeten kopers gewoon beter beschermd worden. ze moeten nu de belangrijkste beslissing van hun leven vaak binnen een uur maken. Maak daar 8 weken van, en zorg ook dat na die 8 weken termijn er 100% zekerheid is voor verkopers en kopers en binnen die 8 weken ook al een behoorlijke zekerheid voor de verkopers doordat er al wel een verplichte toets is geweest of bieders niet boven hun macht bieden. Dat is veel eerlijker in een overspannen huizenmarkt.

Het is voor verkopers ook niet leuk als de kopers met spijt zitten, want daar komt allerhande gezeik van om te proberen nog wat centjes te redden.

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ja, makelaar. Bij de eerste verkoop had ik makelaar A die potentiële koper naar financieel adviseur stuurde aan de overkant (kantoor makelaar B ). Bij de tweede had ik makelaar B die bieders naar A stuurde, terwijl uiteindelijk een andere adviseur hun hypotheek regelde. Ook leuk bij de eerste verkoop: makelaar B (van de overkant) was aankoopmaker van de koper en kwam de woning na het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst taxeren. Dan weet je geheid dat taxatiewaarde niet lager dan benodigde hypotheek zal zijn. Een pot nat!

Kopers hebben ook vaak een hypotheekverklaring. Die krijgen ze van hun financieel adviseur. Daar staat in wat hun max hypotheek + eigen middelen is. Soms vraagt een makelaar aan de potentiële koper of die er is. Het is alleen als koper niet verstandig om die meteen te overleggen. Als ik 350k bied en in de verklaring staat dat ik 400k te besteden heb, weet de makelaar dat er beduidend meer in het vat zit.

Eigen ervaring als potentiële koper. Tijdens een bezichtiging gooit de makelaar bijna altijd een balletje op. Zij: Bent u al bij een financieel adviseur geweest? Ik: Ja en ik heb ook een hypotheekverklaring. Zij: Ik vraag het omdat wij ook een adviseur hebben, maar dat is niet verplicht natuurlijk. Ik: Oh, maar dat zou geen probleem zijn, hoor! Daar wil ik best een uurtje voor uittrekken

Bespreek dit met je makelaar. Vraag wat hij/zij doet om solvabiliteit te polsen/checken, voor jouw gemoedsrust

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-07 07:19
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Dat beslag zal denk ik niet werken, daar hebben we ook een bankgarantie voor. Mensen moeten zich kunnen bedenken. Mensen moeten alleen doorhebben dat dit niet gratis is. Bij de verkoop mijn woning wilden de kopers tot twee maal toe hun voorbehoud verlengen! Terwijl er kennelijk geen enkele twijfel was dat het rond kwam. De eerste keer maar een paar dagen gegeven, je wilt de sfeer er een beetje in houden, de tweede toch maar afgewezen. Je hebt een huis gekocht. Ik ben geen bol.com.

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:11:
[...]

In mijn geval nam de financieel adviseur van de kopende partij contact op met mijn makelaar dat het financieel geen enkel probleem was

En dat was ook zo :) of dat normaal is geen idee
Zo ging het bij mij ook, al weet ik niet exact wie wie als eerste belde. Maakt ook niet uit.

• Chaki
  • Niet online
[...]

Dat zou ik dan expliciet melden bij de makelaar. Als ik als verkoper jouw bod dan vergelijk dat van een andere potentiële koper die dit risico wil nemen uit angst om er anders niet tussen kan komen, weet ik het wel. Ik had zelf wel een hypotheek nodig, maar slechts 1/3 van de aankoopsom. Op die basis plus flexibiliteit datum overdracht is mij 2 keer een woning gegund, terwijl ik niet het hoogste bod had. Koper 1 wilde overdracht zsm. Kopers 2 wilden wachten tot ze een nieuw huis gevonden hadden. Mij best. Ik zat niet op de schopstoel. Als het verplicht is, zeg je: financieringsvoorbehoud van 10 cent

• Chaki
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:58:
Mijn makelaar vertelde ons een verhaal dat er bij klanten van hem in onze buurt twee keer achter elkaar het financieringsvoorbehoud ingeroepen werd. Veel tijd kwijt en je huis lijkt voor de buitenwereld toch wat ‘besmet’ want wat gek dat het nog niet weg is. Zal weinig gebeuren natuurlijk, maar toch altijd fijn als die periode voorbij is. Wij hadden met onze koper alleen bedenktijd en geen voorbehoud op financiering. Alsnog pas echt zeker na afloop bedenktijd.
Tip van een vriendin: bewaar woningen die net boven je budget liggen en onder voorbehoud verkocht zijn nog steeds als funda favorieten. Als ze later terug op de markt komen, willen verkopers er vaak zo snel mogelijk vanaf. Zo heeft zij een appartement voor de vraagprijs gekocht, wat eerst 30k meer had moeten opbrengen. Dat is niet besmet. Overduidelijk dat dit niet aan de woning ligt. Ik doe het ook nog, plus de lijst van in prijs gedaalde woningen, nu bij Walters. Dat zijn ook niet altijd besmet. De vraagprijs van het appartement van voormalige buren was 50k hoger dan de verkoopsom van vergelijkbare. Als woningzoekende makkelijk te achterhalen of het veel te hoog in de markt is gezet: vergelijk het met de verkoopsom van vergelijkbare. Bij mijn voormalige buren 50k meer dan vergelijkbare. Dan valt het voor veel mensen al niet meer binnen hun zoekcriteria.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaki op 16-07-2026 09:16 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-07 08:27
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:20:
[...]

In een overspannen markt moeten kopers gewoon beter beschermd worden. ze moeten nu de belangrijkste beslissing van hun leven vaak binnen een uur maken. Maak daar 8 weken van, en zorg ook dat na die 8 weken termijn er 100% zekerheid is voor verkopers en kopers en binnen die 8 weken ook al een behoorlijke zekerheid voor de verkopers doordat er al wel een verplichte toets is geweest of bieders niet boven hun macht bieden. Dat is veel eerlijker in een overspannen huizenmarkt.

Het is voor verkopers ook niet leuk als de kopers met spijt zitten, want daar komt allerhande gezeik van om te proberen nog wat centjes te redden.
Waar wil je 8 weken van maken?

De beslissing om een woning aan te schaffen? Want dat is de afweging die je in 'dat uurtje' moet maken. Wat overigens ook wat overdreven is. Veelal is het tegenwoordig via inschrijving en daar heb je in de meeste gevallen minimaal 24-48u voor (bv Wo/Do bezichtigen, Vr 15:00u inschrijfsluiting).

Of bedoel je het financieringstermijn? Dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
Maar daarmee maak je helaas ook een bieding mogelijk minder aantrekkelijk. Daar mag m.i. wel wat aan gedaan worden om een level playing-field te creëren.

Maar ik vind ook dat je de kopers zeker niet mag ontslaan aan zelf enig voorwerk. Het verbaasd mij dat er nog steeds mensen zijn die eerst als een dolle gaan bezichtigen en pas op moment van een bod uitbrengen/geaccepteerd bod, voor het eerst bij een hypotheekadviseur binnen stappen. En dan blijkt toch die telefoon een BKR registratie te zijn, een CC die volgegooid staat en dat de STUFI toch op de balanssheet komt te staan.

Zaken die allemaal lang en breed bovenwater hadden gekomen als men zelf hun eigen voorwerk hadden gedaan.
Daarvan mag m.i. de verkopende partij niet de dupé worden.

Waar ik wel voorstander van zou zijn om zo'n voorcheck te verplichten bij het uitbrengen van een bod. Daarmee kan gewoon onder voorbehoud van financiering geboden worden, of eigenlijk het weglaten van het voorbehoud overbodig maken.
Maar het beschermd de koper nog wel voor onvoorziene situaties.

Zo ben ikzelf bijvoorbeeld een keer m'n baan kwijtgeraakt als donderslag bij heldere hemel 2 weken nadat we een woning hadden gekocht. Toen hebben we aanspraak kunnen maken op het voorbehoud, omdat de hypotheek niet meer rond te krijgen was.

PSN: Flix20-NL

• Rubbergrover1
[...]

Financiering gaat niet puur om hypotheek. Als je de woning uit een erfenis of uit spaargeld betaalt, dan is dat de financiering.

• Rubbergrover1
wlmpie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:20:
[...]

Je hoeft die beslissing niet binnen een uur te maken, je hebt sowieso de 3 dagen wettelijke bedenktijd.

Daarnaast is het uiteraard verstandig dat je als kopers niet zonder enige voorbereiding de woningmarkt op gaat. Met wat voorbereiding heb je een redelijk zicht op wat je wat betreft inkomens en vermogen kunt financieren. En in vervolg daarom wat je zou kunnen bieden. Dat is uiteraard nog geen 100% zekerheid. Maar het risico op een niet geslaagde financiering en koop is veel kleiner met een goede voorbereiding.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Misschien kunnen we het weer hebben over concrete ervaringen met verkoop, en de filosofische en idealitische beschouwingen en ideeën over de woningmarkt achterwege laten en in een ander topic bespreken?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Uiteindelijk verkocht voor
Members only:
zonder voorbehoud van iets. Er was ook nog een ander bod voor dat bedrag, maar die had een voorbehoud van financiering van 50%. Uiteindelijk meer dan verwacht, maar minder dan gehoopt.
Enfin, makelaar denk dat meer dan dit zeer onrealistisch is, dus finito. Nu begint het wachten.

• zakkenjongen
Gefeliciteerd! Ik zou deze stress ook graag achter de rug willen hebben, wordt er überhaupt geboden, lekker zo dat nieuwsbericht over stijgende hypotheekrente 🥵

• Chaki
  • Niet online
zakkenjongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:10:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zou deze stress ook graag achter de rug willen hebben, wordt er überhaupt geboden, lekker zo dat nieuwsbericht over stijgende hypotheekrente 🥵
Je bent niet de enige, maar welk segment en welke regio? Dat maakt een groot verschil. Hier: rond de 400k Westen des lands wordt nog flink overboden. Kaartje is illustratief in het algemeen

https://www.volkskrant.nl/economie/woningverkopers-worden-zenuwachtig-aantal-borden-met-te-koop-bereikt-record-maar-prijzen-houden-stand~bcd9cef3/

• r6aw
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:56
zakkenjongen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:10:
[...]

Heb mijn woning ook net verkocht vraag prijs 399k in Noord Nederland en 10 jaar oud

Iedereen zei tegen mij die ben je echt zo kwijt maar in totaal 3 kijkers gehad en met een onderhandeling gestart en 28k boven de vraagprijs uitgekomen. maar heel eerlijk ik had echt veel meer kijkers en bieders verwacht terwijl funda wel 75x favoriet aangeeft

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48

The Zep Man

🏴‍☠️

r6aw schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:58:
Iedereen zei tegen mij die ben je echt zo kwijt maar in totaal 3 kijkers gehad en met een onderhandeling gestart en 28k boven de vraagprijs uitgekomen. maar heel eerlijk ik had echt veel meer kijkers en bieders verwacht terwijl funda wel 75x favoriet aangeeft
Dit zegt niets als je niets noemt over hoeveel tijd het kostte om de woning te verkopen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• r6aw
The Zep Man schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Dit zegt niets als je niets noemt over hoeveel tijd het kostte om de woning te verkopen.
5 weekjes :)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39

Stufferdt

doet ook maar wat.

[...]
Dit begint ook (heel langzaam, klein beetje) mijn angst te worden (moeten nog beginnen overigens). Ander huis gekocht en alles vrijwel rond. Overdracht nieuwe huis eind december en willen ons eigen huis rond die koers ook overdragen (dus eind december/begin januari). Verkopend makelaar gaf wel al aan dat de animo wat af lijkt te nemen. 2 kijkdagen die ramvol zitten is niet meer de standaard blijkbaar. Dus heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ons eigen biedingenboek komt denk ik ergens volgende week en daar zit toch ook wel wat nieuwsgierigheid.

Moeten de makelaar overigens nog kiezen. Je hebt hier 2 grote kantoren die veel doen. De verkopend makelaar 3,5 jaar geleden hadden we wel een goede klik mee en was enthousiast. Wou 'm graag weer in de verkoop zetten (natuurlijk :+ ) en wou ook zeker meedenken over de courtage. Maar over de verkopende makelaar ook eigenlijk alleen maar goede verhalen en goed gevoel. Dus enigzins twijfel wie te kiezen. Je maakt eigenlijk geen slechte keuze is ons gevoel.

Btw voor de context:
[mp] Regio midden-Nederland. Dorp met 35k inwoners. Middenwoning uit 2017 die toch behoorlijk instapklaar is. Mikken op 525 met uitschieter naar absolute max 550. [/mo]

😀😀😀

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stufferdt schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Dit begint ook (heel langzaam, klein beetje) mijn angst te worden (moeten nog beginnen overigens). Ander huis gekocht en alles vrijwel rond. Overdracht nieuwe huis eind december en willen ons eigen huis rond die koers ook overdragen (dus eind december/begin januari). Verkopend makelaar gaf wel al aan dat de animo wat af lijkt te nemen. 2 kijkdagen die ramvol zitten is niet meer de standaard blijkbaar. Dus heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ons eigen biedingenboek komt denk ik ergens volgende week en daar zit toch ook wel wat nieuwsgierigheid.

Moeten de makelaar overigens nog kiezen. Je hebt hier 2 grote kantoren die veel doen. De verkopend makelaar 3,5 jaar geleden hadden we wel een goede klik mee en was enthousiast. Wou 'm graag weer in de verkoop zetten (natuurlijk :+ ) en wou ook zeker meedenken over de courtage. Maar over de verkopende makelaar ook eigenlijk alleen maar goede verhalen en goed gevoel. Dus enigzins twijfel wie te kiezen. Je maakt eigenlijk geen slechte keuze is ons gevoel.

Btw voor de context:
~[mo] Regio midden-Nederland. Dorp met 35k inwoners. Middenwoning uit 2017 die toch behoorlijk instapklaar is. Mikken op 525 met uitschieter naar absolute max 550. [/mo]
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2026 08:27 ]

• Chaki
  • Niet online
[...]

Heb mijn woning ook net verkocht vraag prijs 399k in Noord Nederland en 10 jaar oud

Is 28k minder dan je hoopte? Voor favorieten en zwerm kijkers koop je niks

• r6aw
Chaki schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Is 28k minder dan je hoopte? Voor favorieten en zwerm kijkers koop je niks
Toevallig zijn er vorige jaar precies de zelfde woningen verkocht als die van mij voor 400k toen was de vraagprijs ook 365k.

Vriend van mij heeft paar maanden terug nieuwbouw project gekocht eind 2027 klaar is die zweet ook al een beetje of die nu wel de juiste keuze gemaakt heeft.

Ik heb 2 biedingen gehad echt eentje onder de vraagprijs en gelukkig wel een stukken hoger.. Maar ik begon zelf ook al beetje te zweten toen er de eerste weken bijna niemand kwam

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Oh goede vraag. Ik kan niet helemaal herleiden waar @Thomg exact rondhangt :) WIj zitten in ieder geval heel erg midden-Nederland ;) En inderdaad, mei 2022 gekocht, januari 2023 overdracht dus verwachten een ton te plussen tussen aan- en verkoopprijs. Zitten niet krap in de financiering opzich dus daar zit het niet. Meer stijgende rentes en dat je daardoor nét de prijzenmania en hordes geinteresseerden mist. Maargoed, mensen moeten ergens wonen lijkt me :)

Overigens wel nog een praktische vraag; is er nog een argument eind december 2026 te passeren met de verkoop in plaats van januari 2027?

😀😀😀

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:52
Ik heb mijn appartement in west Friesland in juni verkocht onder de vraagprijs- en fors als je de geschatte waarde volgens Huispedia ziet. Verschillende makelaars vertelden mij dat de markt echt wel afkoelt.

Aan de andere kant had ik een bod gedaan op een 30 jaren hoekwoning in Alkmaar waarbij er 8% werd overboden. Geen starters segment. De markt wordt selectiever en men biedt niet meer blind op alles en nog wat. De gestegen hypotheekrente helpt nu ook even niet.

• Chaki
  • Niet online
Stufferdt schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Btw voor de context:
[mp] Regio midden-Nederland. Dorp met 35k inwoners. Middenwoning uit 2017 die toch behoorlijk instapklaar is. Mikken op 525 met uitschieter naar absolute max 550. [/mo]
Detail: context begint met [mp] ipv [mo]

Mijn glazen bol zegt dat hier veel vraag naar is: westen des lands en dit segment. Instapklaar ook. Groot dorp: waarschijnlijk.de nodige voorzieningen. Winkels? Kinderopvang? Basisscholen? Goede verbinding met een grote stad is een sterk punt, want massale uittocht vanuit steden. Rotterdam bv. Eensgezinswoning: wie wil tegenwoordig zijn kinderen nog in Rotterdam laten opgroeien? Met kogelvrij vest door het centrum? Berkel en Rodenrijs bv: allen daarheen, veel winkels, 10 basisscholen! Maar voor 550.000 is daar niet veel te krijgen. Succes! Ben benieuwd!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Stufferdt schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Oh goede vraag. Ik kan niet helemaal herleiden waar @Thomg exact rondhangt :) WIj zitten in ieder geval heel erg midden-Nederland ;) En inderdaad, mei 2022 gekocht, januari 2023 overdracht dus verwachten een ton te plussen tussen aan- en verkoopprijs. Zitten niet krap in de financiering opzich dus daar zit het niet. Meer stijgende rentes en dat je daardoor nét de prijzenmania en hordes geinteresseerden mist. Maargoed, mensen moeten ergens wonen lijkt me :)

Overigens wel nog een praktische vraag; is er nog een argument eind december 2026 te passeren met de verkoop in plaats van januari 2027?
Ik heb een funda link gedeeld, kan niet missen.
Makelaar zei dat het vooral significant boven de NHG grens steeds meer afkoelt, maar dat het in de regio waar ik zit overbieden nog altijd wel de norm blijft.
Gezien alles, was de makelaar wel verrast hoe makkelijk en voor hoeveel het verkocht was. Niet in lijn met de trend. Aldus.

Begin januari als je risico loopt op vermogensbelasting, anders wassen neus.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 19-07-2026 10:01 ]

• Chaki
  • Niet online
[...]

Mensen die in december 35 jaar worden lopen in januari de vrijstelling van overdrachtsbelasting mis

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Makelaar zei dat het vooral significant boven de NHG grens steeds meer afkoelt, maar dat het in de regio waar ik zit overbieden nog altijd wel de norm blijft.
Gezien alles, was de makelaar wel verrast hoe makkelijk en voor hoeveel het verkocht was. Niet in lijn met de trend. Aldus.

Eerlijk gezegd snap ik in jouw geval die lage vraagprijs ook niet. Vraagprijs was 22k / 5% onder de woz waarde van 1-1-25, terwijl de meeste woningen nog steeds ruim boven de woz waarde te koop staan en vaak alsnog overboden worden. Daarbij is jouw woning (obv foto's) instapklaar met recente keuken en badkamer.

Heeft de makelaar de waarde niet gewoon flink onderschat?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2026 10:54 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Januari 2027 klinkt (veel) verder weg ;).

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Thomg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Oh inderdaad! ik zit in Barneveld dus andere hoek uit ;) Er ligt hier een middelpunt van Nederland (nogal wat discussie waar het nou exact ligt) in de buurt dus we noemen het hier centraal :+

En hier is mijn ervaring dat overbieden ook gangbaar is. Gelukkig minder dan regio rondom Utrecht maar markt is wel al jaren overspannen.

En thanks. Zag ook geen concrete nadelen.
Chaki schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:02:
[...]

Mensen die in december 35 jaar worden lopen in januari de vrijstelling van overdrachtsbelasting mis
In 2026 is dat 550k. Tenzij enige mazzel gaan we daar zeker niet bovenuit komen. Dus die grens lijkt me niet relevant. Maar ter overweging om de opleverdatum flexibel te zetten zodat die grens in ieder geval geen belemmering vormt voor mensen om boven die 550k te bieden O-) In 2027 lijkt het 615k te worden.
Sport_Life schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Januari 2027 klinkt (veel) verder weg ;).
ook waar!

[ Voor 6% gewijzigd door Stufferdt op 19-07-2026 11:00 ]

😀😀😀

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sport_Life schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik in jouw geval die lage vraagprijs ook niet. Vraagprijs was 22k / 5% onder de woz waarde van 1-1-25, terwijl de meeste woningen nog steeds ruim boven de woz waarde te koop staan en vaak alsnog overboden worden. Daarbij is jouw woning (obv foto's) instapklaar met recente keuken en badkamer.

Heeft de makelaar de waarde niet gewoon flink onderschat?
De WOZ waarde is in 2026 omhoog gegaan van 356.000 naar 422.000. Het is een tussenwoning als het in mijn voordeel is en een hoekwoning als het in mijn nadeel is :O

2 makelaars zeiden dat 420k een safe bet was begin 2025 en een andere makelaar verwachte meer iets over de 400k.
In de tussentijd was er wel wat meer inflatie, maar gezien de markt aan het afkoelen was en de rente weer wat omhoog ging (zie hormuz enzo) zei de makelaar dat dat elkaar wel aardig wegstreepte.
Je zou kunnen zeggen dat makelaar flink onderschat heeft, maar misschien had ik geluk. Who knows :>

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:54
Thomg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:32:
[...]

De WOZ waarde is in 2026 omhoog gegaan van 356.000 naar 422.000. Het is een tussenwoning als het in mijn voordeel is en een hoekwoning als het in mijn nadeel is :O

2 makelaars zeiden dat 420k een safe bet was begin 2025 en een andere makelaar verwachte meer iets over de 400k.
In de tussentijd was er wel wat meer inflatie, maar gezien de markt aan het afkoelen was en de rente weer wat omhoog ging (zie hormuz enzo) zei de makelaar dat dat elkaar wel aardig wegstreepte.
Je zou kunnen zeggen dat makelaar flink onderschat heeft, maar misschien had ik geluk. Who knows :>
WOZ in 1 jaar gestegen? 18%? Flink zeg, terwijl de markt <9% steeg?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
Lord Anubis schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Mijn (voormalig) huis in Gouda ging van 316 naar 396... Bizar... Maar
Members only:

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:54
nooberke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Mijn (voormalig) huis in Gouda ging van 316 naar 396... Bizar... Maar

***members only***
En geen actie ondernomen? oke als je weet dat je gaat verkopen…

Ik zie geen officieel CBS-cijfer zoals “de verkoopprijs is gemiddeld X% hoger dan de WOZ”.
En schat zelf het tussen de 5-10%, of heeft iemand er zicht op? Weet wel dat landelijk er een WOZ stijging was van bijna 11%, dus meer dan landelijk verkoop percentage stijging.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Anubis op 19-07-2026 13:32 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lord Anubis schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2026 13:47 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Je betaalt in 2026 belasting over de woz waarde per 1-1-2025, inmiddels dus ruim 1,5 jaar geleden.
Maargoed uiteindelijk gaat het erom dat jij tevreden bent en bovendien bepaalt de markt grotendeels. Plus het siert je dat je niet het onderste uit de kan hoeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2026 13:34 ]

• Chaki
  • Niet online
In 2026 is dat 550k. Tenzij enige mazzel gaan we daar zeker niet bovenuit komen. Dus die grens lijkt me niet relevant. Maar ter overweging om de opleverdatum flexibel te zetten zodat die grens in ieder geval geen belemmering vormt voor mensen om boven die 550k te bieden O-) In 2027 lijkt het 615k te worden.
Beneden 550.000: als ik op 15 december 35 jaar word, betaal ik voor die datum geen overdrachtsbelasting en in januari 2%

• ducoquelicot
  • Laatst online: 22:04
Ik meld me ook in dit topic. Als het goed is gaan we binnenkort ons huis te koop zetten, we hebben vrijdag te horen gekregen dat ons bod op een tussenwoning is geaccepteerd. Dit is de eerste keer dat we een huis verkopen en ik knijp 'm behoorlijk :+

De WOZ waarde van onze maisonnette is 450.000 euro op dit moment (gedaald tov vorig jaar, toen was het 465.000 euro). De hele straat heeft een beetje dezelfde layout, dus de appartementen aan onze kant van de straat op dezelfde hoogte zijn ook ongeveer hetzelfde. Ik heb eens bij het wozwaardeloket zitten snuffelen, maar er zitten er ook genoeg bij die rond de 408 of 410 zitten, of zelfs nog iets lager. Alles wat er nu te koop staat in de straat, staat voor een vraagprijs hoger dan hun WOZ-waarde erop (maar lager dan de onze).

Maak me een klein beetje druk dat we ons appartement straks niet eens voor de WOZ waarde kunnen verkopen. We hebben wel eea structureel aan het huis verbeterd (nieuwe cv ketel, dakisolatie (samen met de VVE), ook met de VVE vloerisolatie aangebracht maar daar hebben wij niet zo veel baat bij want bovenwoning), maar ik ben toch een beetje nerveus dat we straks in de knel komen, zeker omdat we nog willen/moeten verbouwen in het nieuwe huis en de overwaarde daar wel goed van pas komt...

Nouja, wordt vervolgd.

• Scheurbuik
Gaat weinig om de woz-waarde, maar bwlangrijker is de verkoopwaarde van vergelijkbare appartementen. Het helpt niet als er in 1 straat meerdere dezelfde tegelijk te koop staan.

• ducoquelicot
Scheurbuik schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:30:
Gaat weinig om de woz-waarde, maar bwlangrijker is de verkoopwaarde van vergelijkbare appartementen. Het helpt niet als er in 1 straat meerdere dezelfde tegelijk te koop staan.
Het is inderdaad toevallig dat er nu een aantal te koop staan. Het zal voor ons nog wel even duren voor we de markt op gaan vermoed ik, dus hopelijk zijn ze tegen die tijd alweer verkocht. Maar deze straat is ook lang, en alleen de nummers vanaf 176 tot 232 zijn van hetzelfde 'complex'. Daarvan staan er nu twee te koop (die vergelijkbaar zijn). En twee zijn er eerder dit jaar verkocht.

Ik had kadaster-verkoopdata opgevraagd voor ons appartement maar die zijn nog niet zo up to date. Onze transactie van 3 jaar geleden was de tweede meest recente transactie in dat overzicht.

[ Voor 12% gewijzigd door ducoquelicot op 19-07-2026 16:21 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
ducoquelicot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Het is inderdaad toevallig dat er nu een aantal te koop staan. Het zal voor ons nog wel even duren voor we de markt op gaan vermoed ik, dus hopelijk zijn ze tegen die tijd alweer verkocht. Maar deze straat is ook lang, en alleen de nummers vanaf 176 tot 232 zijn van hetzelfde 'complex'. Daarvan staan er nu twee te koop (die vergelijkbaar zijn). En twee zijn er eerder dit jaar verkocht.

Ik had kadaster-verkoopdata opgevraagd voor ons appartement maar die zijn nog niet zo up to date. Onze transactie van 3 jaar geleden was de tweede meest recente transactie in dat overzicht.
Al is via de makelaarsland truc gekeken? De Makelaarsland waardecheck kan je zo vaak gebruiken als je wilt, en door flink wat woningen te slippen kan je aardig wat verkoop prijzen achterhalen

• ducoquelicot
nooberke schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Al is via de makelaarsland truc gekeken? De Makelaarsland waardecheck kan je zo vaak gebruiken als je wilt, en door flink wat woningen te slippen kan je aardig wat verkoop prijzen achterhalen
Heb even gekeken, twee appartementen gevonden uit hetzelfde deel met ongeveer dezelfde indeling die dit jaar verkocht zijn. Eén in april voor 481 en één in juli voor 465 (maar die was op 6-7 verkocht en staat sinds 10-7 weer op funda voor 435, dus daar is iets misgegaan denk ik).

Als het enigszins zo blijft dan verwacht ik dat een makelaar gaat adviseren om onder de NHG grens te blijven in de hoop dat iemand daar net boven biedt om de rest te slim af te zijn (dat hebben we bij de woning die we hebben gekocht ook gedaan, maar dan met de vrijstelling van de overdrachtsbelasting).

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:59:
[...].
Als het enigszins zo blijft dan verwacht ik dat een makelaar gaat adviseren om onder de NHG grens te blijven in de hoop dat iemand daar net boven biedt om de rest te slim af te zijn
Krijg je dan niet dat mensen met hun bieding ook onder die grens blijven, waardoor de kans aanzienlijk is dat je een lagere verkoopprijs krijgt dan je eigenlijk wilt? Ik zou er dan liever eerst boven gaan zitten, dan is het maar duidelijk dat je niet zit te wachten op een bod onder NHG.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Lord Anubis schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:29:
[...]

En geen actie ondernomen? oke als je weet dat je gaat verkopen…

Ik zie geen officieel CBS-cijfer zoals “de verkoopprijs is gemiddeld X% hoger dan de WOZ”.
En schat zelf het tussen de 5-10%, of heeft iemand er zicht op? Weet wel dat landelijk er een WOZ stijging was van bijna 11%, dus meer dan landelijk verkoop percentage stijging.
Waarom zou je? Zelf betaal je er nauwelijks voor en WOZ waarde is toch een mentaal dingetje dat kopers meenemen in de waardebepaling. Als ik niet van plan was te verkopen had ik het zeker wel aangekaart >:)

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Krijg je dan niet dat mensen met hun bieding ook onder die grens blijven, waardoor de kans aanzienlijk is dat je een lagere verkoopprijs krijgt dan je eigenlijk wilt? Ik zou er dan liever eerst boven gaan zitten, dan is het maar duidelijk dat je niet zit te wachten op een bod onder NHG.
Dat zou zeker kunnen! Ik zou sowieso eerst een paar makelaars willen spreken, misschien zeggen die hetzelfde als jij.
Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.