Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-05 17:20
de Peer schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:16:
Voor de volledigheid, courtages worden vrijwel altijd exclusief btw gerekend. let hier op
Voor de volledigheid, dat is niet toegestaan. Zie ook Artikel 38 wet op de omzetbelasting 1968. Of deze link van een makelaar het wat uitgebreider uitlegt: https://www.hrmakelaars.n...ief-btw-aan-je-doorgeven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
IronKandra schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:56:
Wat zijn een beetje de gemiddelde courtage kosten tegenwoordig? Wij gaan ons appartement verkopen in regio Zwolle en hebben nu een aanbod liggen van 1,25% + €749 eenmalige opstart/foto/funda kosten. Verkoopprijs zal richting de €350k gaan verwachten we.
Vaste courtage: 3.500,-. Promotiekosten: 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:33

de Peer

under peer review

NACrat schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:45:
[...]

Voor de volledigheid, dat is niet toegestaan.
dat weet ik, maar (ik gok) 95% van de makelaars doet het
.https://www.aankoopinformatie.nl/makelaar/tarieven-exclusief-btw

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 28-04-2025 16:00 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:16:
Voor de volledigheid, courtages worden vrijwel altijd exclusief btw gerekend. let hier op
In mijn regio heb ik er 3 laten langskomen die allen een courtage inclusief BTW gaven gelukkig! Maar goed aandachtspunt, geen idee dat makelaars hier ook al mee sjoemelden..

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 28-04-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-05 21:14
Wat zijn een beetje de gemiddelde courtage kosten tegenwoordig? Wij gaan ons appartement verkopen in regio Zwolle en hebben nu een aanbod liggen van 1,25% + €749 eenmalige opstart/foto/funda kosten. Verkoopprijs zal richting de €350k gaan verwachten we.
Wij betalen 1.15% en 800 opstartkosten. Andere makelaar zat daar ook op maar dan met 1200 opstartkosten een ander op 1.9 en 1500 opstartkosten.

Grappig; laatstgenoemde verantwoorde dat omdat haar socials zo fantastisch waren, ze 360 graden fotos en een video maakte. Achteraf blijkt dat die videos van haar gemiddeld 5x minder bekeken worden dan die van beide andere makelaars met lagere opstartkosten.

[ Voor 20% gewijzigd door MagniArtistique op 28-04-2025 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:51
bie100 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:15:
[...]

We zitten nog in een oriënterende fase maar kijken wel om ons heen laat ik het zo zeggen
Nou de bal is aan het rollen taxatie aangevraagd :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:37
6 bezichtigingen, 5 biedingen, 1 winnaar. Nog even de drie dagen bedenktijd afwachten en dan is het huis definitief verkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 13:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-05 21:14
Vandaag op de valreep nog een bezichtiging erbij voor morgen; Westerlingen met een aankoopmakelaar. Totaal staat nu op 6 bezichtigingen in de eerste week. Heel benieuwd hoe deze week gaat eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 13:25
MagniArtistique schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:28:
Vandaag op de valreep nog een bezichtiging erbij voor morgen; Westerlingen met een aankoopmakelaar. Totaal staat nu op 6 bezichtigingen in de eerste week. Heel benieuwd hoe deze week gaat eindigen.
Heel veel succes, spannende dag dan morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:20
Members only:

[ Voor 1% gewijzigd door qknish op 29-04-2025 23:27 . Reden: members only ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Members only:

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:25
Wauw, bijzonder om te horen. Wat is je regio/soort woning/prijsklasse?

Ik hoop dat het tij snel keert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:56
MagniArtistique schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:49:
[...]

Grappig; laatstgenoemde verantwoorde dat omdat haar socials zo fantastisch waren, ze 360 graden fotos en een video maakte. Achteraf blijkt dat die videos van haar gemiddeld 5x minder bekeken worden dan die van beide andere makelaars met lagere opstartkosten.
Toch kan dat best werken. Wij hadden twee kijkdagen de eerste op basis van socials /netwerk makelaar en de tweede voor funda. De maandag erna was de einddatum om een bod te doen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:10

Mickey77

Allround ICT-er

@qknish Ik denk dat bieden op inschrijving een logische methode is als er veel interesse is (veel bezichtigingen en veel biedingen). Je weet van tevoren niet het hoe gaat lopen, maar ik denk dat deze methode niet goed past bij deze aantallen (het kan zijn dat iemand rond de vraagprijs zou willen bieden, maar veel belangstelling verwacht en denkt kansloos te zijn)

Enkele jaren terug heb ik met mijn ex ook op deze manier een uniek object verkocht. Maar daar waren 100+ belangstellenden en 40+ bezichtigingen. Toen werkte de methode goed. Maar als jouw huis minder uniek is of je wat hoog in de markt zit, zou ik een eventuele tweede ronde gewoon vragen dat de makelaar per klant een persoonlijk gesprek aan gaat.

Of een pauze zinvol is weet ik niet. Als je ruimte hebt om iets te zakken, zou je ook de makelaar kunnen vragen om huidige bezoekers na te bellen. Misschien dat er een aantal een tweede keer willen kijken, en dan bij nader inzien dichtbij de vraagprijs willen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:54
Wij hebben meerdere laten komen.
Groot makelaarsbureau voor de massa: 1.2% en 600 opstartkosten.
Kleinere makelaar met meer maatwerk: 1.6% en 1600 opstartkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:48
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:41:
[...]

Dat is wel iets wat samenhangt met nieuwbouw. Als je die spanning of onzekerheid ongemakkelijk vindt, dan is nieuwbouw wellicht inderdaad niet iets voor jou. Maar misschien dat het wel bijtrekt als je straks ziet dat je nieuwe woning na oplevering vermoedelijk meteen al een flinke som geld meer waard is...
We wachten nu op onze derde nieuwbouwwoning. Eigen huis lekker eerst verkocht en zitten een jaartje in een huurwoning. Geld op de bank, geen overbrugging, rust en per maand kunnen we eruit tzt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:37
Inspired schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:22:
[...]

We wachten nu op onze derde nieuwbouwwoning. Eigen huis lekker eerst verkocht en zitten een jaartje in een huurwoning. Geld op de bank, geen overbrugging, rust en per maand kunnen we eruit tzt.
Wij hebben dat ook overwogen, maar hebben een zoon van 9. We gaan zo'n 10 km. verderop wonen, dus voor hem is het al best een grote verandering die niet direct met groot gejuich werd ontvangen toen we het vertelden. Daarom verkopen wij pas een paar maanden voor oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:30
Je ziet dat juist wel vaker, om enige kans dat het misbruikt kan worden (er ligt al een bod van x, met een bod boven x maak je goede kans etc.) tegen te gaan dien je het bod vlak voor de deadline in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

de Peer schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:51:
[...]

dat weet ik, maar (ik gok) 95% van de makelaars doet het
.https://www.aankoopinformatie.nl/makelaar/tarieven-exclusief-btw
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, ook de NVM en VBO geven aan dat dit niet is toegestaan.

Huis kopen: courtage van een makelaar
Tussen bedrijven en particulieren wordt altijd een bedrag afgesproken inclusief btw.
Algemene Consumentenvoorwaarden VBO
De makelaar legt de opdracht schriftelijk vast. Daarbij geeft hij aan dat deze algemene voorwaarden van kracht zijn. De opdracht bevat in ieder geval een duidelijke omschrijving van de dienstverlening, het loon en de kosten. Geeft u de makelaar later opdracht om andere of aanvullende diensten uit te voeren? Dan bevestigt de makelaar dit schriftelijk aan u, inclusief de prijsafspraken voor deze dienstverlening. De makelaar kan daarbij gebruik maken van een prijslijst met een overzicht van zijn loontarieven en kosten aan derden. Het loon en de kosten in de opdracht zijn inclusief BTW.
Op zich is de tip prima natuurlijk. Ik geloof zo dat er makelaars zijn die dit proberen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeremyburgers
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 13:26
Question Mark schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:57:
[...]

Ik heb dat nog nooit meegemaakt, ook de NVM en VBO geven aan dat dit niet is toegestaan.

Huis kopen: courtage van een makelaar

[...]

Algemene Consumentenvoorwaarden VBO

[...]

Op zich is de tip prima natuurlijk. Ik geloof zo dat er makelaars zijn die dit proberen...
toon volledige bericht
Hi! *knip* makelaar hier!

Het klopt inderdaad dat tegenwoordig het de standaard is om de bedragen incl. btw te vermelden. Echter was het vroeger volgens mij juist zo dat het wel excl. btw werd vermeld. Mijn werkgever vraagt nog regelmatig aan ons of een courtage die we doorgeven incl. of excl btw is :) Daar grappen wij dan weer over.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-04-2025 13:24 . Reden: Merknaam zal hier niets toe voegen en komt spammerig over ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik meld me wat later, maar vorige week sloten bij ons de biedingen. 6 biedingen, en allemaal boven vraagprijs. Het winnende bod was én het hoogste en zonder enkel voorbehoud. Het is ze gegund (en ons ook :D). Vanmiddag tekenen we het koopcontract.

We hebben voor veel meer verkocht dan we hadden verwacht (12,5% overboden) en natuurlijk zijn we er superblij mee. Het is aan de andere kant wrang om te weten dat wij hierbij ook bijdragen aan de stijgende huizenprijzen. Het is nu officieel de duurste tussenwoning van onze wijk…

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qknish
t0mmiiiii schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:32:
[...]

Wauw, bijzonder om te horen. Wat is je regio/soort woning/prijsklasse?

Ik hoop dat het tij snel keert!
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door qknish op 30-04-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Dat schijnt gebruikelijk te zijn. Twaalftal bezichtigingen. Tot de laatste dag geen bod. Vier uur voor de deadline stelde een aankoopmakelaar nog x aantal vragen over de VvE. Paniek! De voorzitter van het bestuur (benedenbuurvrouw) was gelukkig thuis. Ik had het echt niet geweten! Laatste 2 uur 2 biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:07
Hi,

Ik heb een energielabel A certificaat uit 2016, na oplevering woning in 2016 10x zonnepanelen erbij laten leggen.
Ik wil de woning derde kwartaal van 2026 verkopen, er zal een nieuw energielabel aangevraagd moeten worden, huidige loopt t/m feb 2026.

Wordt dit door de nieuwe meetmethode naar alle waarschijnlijkheid een B of C? Waardoor minder aantrekkelijk in de markt of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 04-05 19:22

Crazy D

I think we should take a look.

PSP123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:18:
Hi,

Ik heb een energielabel A certificaat uit 2016, na oplevering woning in 2016 10x zonnepanelen erbij laten leggen.
Ik wil de woning derde kwartaal van 2026 verkopen, er zal een nieuw energielabel aangevraagd moeten worden, huidige loopt t/m feb 2026.

Wordt dit door de nieuwe meetmethode naar alle waarschijnlijkheid een B of C? Waardoor minder aantrekkelijk in de markt of werkt het zo niet?
Tjah voor de 1 wel voor de ander niet. Valt niet echt een pijl op te trekken. Als de woning leuk is, lokatie goed, weinig ander aanbod..

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

dutchgio schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:45:
[...]

Je ziet dat juist wel vaker, om enige kans dat het misbruikt kan worden (er ligt al een bod van x, met een bod boven x maak je goede kans etc.) tegen te gaan dien je het bod vlak voor de deadline in.
Ja, maar vervolgens bel je de makelaar een half uur na het verstrijken van de deadline met een goed bod, en dan neemt ie die alsnog lekker mee 8)7 Tot zover het nut van de deadline.... Het zou mooi zijn als de biedingen via een controleerbaar systeem verlopen waarbij de bindingsdatum/tijd niet aan te passen is, en dat dit ook blokkeert na de deadline. En dan ook dat je de deadline niet met een half dag kunt verplaatsen maar met minimaal 1 week of zo. Beetje eerlijker proces zou wel eens tijd worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 05:38:
[...]

Ja, maar vervolgens bel je de makelaar een half uur na het verstrijken van de deadline met een goed bod, en dan neemt ie die alsnog lekker mee 8)7 Tot zover het nut van de deadline.... Het zou mooi zijn als de biedingen via een controleerbaar systeem verlopen waarbij de bindingsdatum/tijd niet aan te passen is, en dat dit ook blokkeert na de deadline. En dan ook dat je de deadline niet met een half dag kunt verplaatsen maar met minimaal 1 week of zo. Beetje eerlijker proces zou wel eens tijd worden.
Je pleit voor een eerlijker systeem voor de biedingen deadline. Maar stelt vervolgens voor om het dan een week te kunnen verschuiven… is het nog steeds geen deadline meer. :?

Uiteindelijk maakt de deadline het voor iedereen duidelijk dat niet first come first buy geldt. Dus het iets eerlijker maakt voor de bieders. Is het fijn? Ongetwijfeld niet maar heb eens een woning gekocht tegen opbod. (Zweeds systeem)

Daar wordt je ook niet vrolijk van. 1. Je ziet wat andere bieden, dus de neiging/kans om te hoog te gaan bieden is groot. 2. Hoogste bod hoeft niet het huis te krijgen (gun factor is aanwezig). 3. Een bod is niet bindend dus kun je later nog intrekken. (Dus iedereen kan spook biedingen doen). Ook niet de meest ideale methode.

Denk dat de NL’se methode met deadline en een bod per persoon (ipv opbieden) zo slecht nog niet is.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
The GUI schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:40:
We hebben voor veel meer verkocht dan we hadden verwacht (12,5% overboden) en natuurlijk zijn we er superblij mee. Het is aan de andere kant wrang om te weten dat wij hierbij ook bijdragen aan de stijgende huizenprijzen. Het is nu officieel de duurste tussenwoning van onze wijk…
Wat een bieder doet, heb jij toch geen invloed op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pat911 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Wat een bieder doet, heb jij toch geen invloed op?
je zou een lager tegenbod kunnen doen, uit idealisme :+
Of de woning gunnen aan dat leuke jonge stel dat niet meer kon bieden maar wel aan hun max zit.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 01-05-2025 09:16 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:09:
[...]

je zou een lager tegenbod kunnen doen, uit idealisme :+
Of de woning gunnen aan dat leuke jonge stel dat niet meer kon bieden maar wel aan hun max zit.
Dat laatste heb ik echt overwogen, maar het verschil was toch te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TheKerremenke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:21:
[...]

Uiteindelijk maakt de deadline het voor iedereen duidelijk dat niet first come first buy geldt. Dus het iets eerlijker maakt voor de bieders.
Het kan nog altijd: first come, first onweerstaanbaar bod, first buy zijn. Komt regelmatig voor in dure contreien met weinig aanbod: binnen 1 dag verkocht
... heb eens een woning gekocht tegen opbod. (Zweeds systeem)

Daar wordt je ook niet vrolijk van. 1. Je ziet wat andere bieden, dus de neiging/kans om te hoog te gaan bieden is groot. 2. Hoogste bod hoeft niet het huis te krijgen (gun factor is aanwezig). 3. Een bod is niet bindend dus kun je later nog intrekken. (Dus iedereen kan spook biedingen doen). Ook niet de meest ideale methode.
Ik ook! Via de Gratis Makelaar, betaalt de koper en niet de verkoper de makelaarskosten, ook dat nog!
Gekkenwerk! Start vraagprijs belachelijk laag. Pas in het laatste uur voor de deadline begint iedereen tegen elkaar op te bieden. Verhogen met minimaal 1000 euro. Als er nog een bod komt in de laatste 5 minuten wordt de tijd met een kwartier verlengd, en nog een kwartier ...
Ik had een bedrag in gedachten na een informeel gesprek met een "echte" makelaar. Op het laatste moment waren er nog 2 andere bieders (wie weet een spookbieder).
Laatste bod: gestopt, laptop dichtgeklapt, pas 2 uur later gaan kijken, ook met het idee: ik heb waarschijnlijk toch de beste voorwaarden.
Er was 1 hoger bod. De dag erna belt de makelaar de 3 hoogste bieders. En na overleg met de verkopers werd het mij gegund.
Had ik per inschrijving minder geboden: ja: ik denk 1500,- minder en geen kosten voor verkoopmakelaar (2000,-). Totaal: toch 3500 meer betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Crazy D schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 05:38:
[...]

Uiteindelijk heb je daar allemaal niet veel aan, aangezien de koop pas rond is bij tekenen contract plus drie dagen bedenktermijn (voor koper). Daarvoor is niks bindend en geen enkel systeem kan daar verandering in bringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:00
Wij hebben ons huis verkocht, heel fijn. Het bod dat we geaccepteerd hebben heeft een financieringsvoorbehoud van 100.000 euro opgegeven. Wij gingen er vanuit dat ze dan alleen onder de koop uit kunnen als ze dit bedrag niet bij de bank kunnen lenen, wat toch bij bijna iedereen wel zou moeten lukken.

Nu zijn er ook mensen om ons heen die aangeven dat zij dit ook zo gedaan hebben in hun biedingen en dan bedoelden dat ze dit kleine bedrag extra moesten financieren, naast het meenemen van hun huidige hypotheek.

Weet iemand hoe dit zit? Wat houdt het precies in als een voorbehoud van financiering voor een deel van de koopsom afspreekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 23:50
Cyn12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:10:
Wij hebben ons huis verkocht, heel fijn. Het bod dat we geaccepteerd hebben heeft een financieringsvoorbehoud van 100.000 euro opgegeven. Wij gingen er vanuit dat ze dan alleen onder de koop uit kunnen als ze dit bedrag niet bij de bank kunnen lenen, wat toch bij bijna iedereen wel zou moeten lukken.

Nu zijn er ook mensen om ons heen die aangeven dat zij dit ook zo gedaan hebben in hun biedingen en dan bedoelden dat ze dit kleine bedrag extra moesten financieren, naast het meenemen van hun huidige hypotheek.

Weet iemand hoe dit zit? Wat houdt het precies in als een voorbehoud van financiering voor een deel van de koopsom afspreekt?
Precies wat je zelf al zegt, ze nemen hun huidige hypotheek mee en moeten dus 100.000 euro extra financieren. Het voorbehoud gaat dus over het verkrijgen van die extra hypotheek van 100.000 euro of ze die van de bank krijgen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:54
Iemand een idee hoe vaak het voorkomt dat de kopers zich bedenken binnen de 3 dagen bedenktijd? Is zenuwslopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bestseller schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:56:
Iemand een idee hoe vaak het voorkomt dat de kopers zich bedenken binnen de 3 dagen bedenktijd? Is zenuwslopend.
Tsja niet zo heel vaak, maar het komt voor. Heb je niets aan nu, gewoon de tijd uitzitten. De kans is echt wel relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 14:54
Martinusz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Precies wat je zelf al zegt, ze nemen hun huidige hypotheek mee en moeten dus 100.000 euro extra financieren. Het voorbehoud gaat dus over het verkrijgen van die extra hypotheek van 100.000 euro of ze die van de bank krijgen.
Wat vaag, bij ons is dit niet zo gegaan. Daar he ben wel huis gekocht met een lager voorbehoud dan de koopsom, maar wel gewoon over alle hypotheken bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bobermo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Wat vaag, bij ons is dit niet zo gegaan. Daar he ben wel huis gekocht met een lager voorbehoud dan de koopsom, maar wel gewoon over alle hypotheken bij elkaar opgeteld.
dat lijkt me ook de correcte manier. Want uiteindelijk wordt toch het hele financiele plaatje weer getoetst en gaat het dus niet om het verkrijgen van 100k extra, maar goedkeuring krijgen voor het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeweijer2
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 15:37
Bestseller schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:56:
Van wat ik van een paar makelaars heb gehoord komen ze dit één keer in de tien jaar of zelfs maar een paar keer in hun hele carrière tegen. Als ze dan elke week een huis verkopen weet je hoe zeldzaam het is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikeweijer2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Van wat ik van een paar makelaars heb gehoord komen ze dit één keer in de tien jaar of zelfs maar een paar keer in hun hele carrière tegen.
daar geloof ik dan weer niets van. Komt echt wel vaker voor volgens mij, zeker nu steeds vaker de bouwkundige keuring uitgevoerd wordt tijdens de bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:37

In het NVM-modelcontract staat het volgende:
artikel 15 Ontbindende voorwaarden
15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op [datum] koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van [bedrag] geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan [bedrag], of een rentepercentage niet hoger dan [percentage], bij de volgende hypotheekvorm: de thans als normaal geldende voorwaarden en condities.
Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het financieel toezicht.
Als je dus een voorbehoud financiering van € 100.000 in je bod opneemt, geldt dat voor de volledige financiering. Anders moet je je huidige hypotheekbedrag + € 100k invullen.

Uiteindelijk zal het er op neerkomen wat de koper met je makelaar afspreekt, als dit voor hen ook onduidelijk was. Als jullie in het koopcontract € 100k willen hebben staan en de koper had verwacht dat het totaal € 400k zou worden (ik noem maar wat) zijn er drie opties: 1. koper haakt af, 2. jullie gaan akkoord met het hogere voorbehoud, of 3. jullie haken af.

[ Voor 10% gewijzigd door Sandro! op 01-05-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeweijer2
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 15:37
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:08:
[...]

daar geloof ik dan weer niets van. Komt echt wel vaker voor volgens mij, zeker nu steeds vaker de bouwkundige keuring uitgevoerd wordt tijdens de bedenktijd.
Ik kan niet uitsluiten dat die makelaars dat voor een deel ook zeiden om mij als verkoper gerust te stellen, maar in een moordende woningmarkt geloof ik wel dat veel mensen al blij genoeg zijn dat ze überhaupt een keer het winnende bod hebben en er echt niet onder uit willen.

De bouwkundige keuring in de bedenktijd vertekent mogelijk het beeld dan ook wel weer. Is het nog steeds een "ouderwetse" cold feet in de bedenktijd beslissing of zouden ze zich anders ook teruggetrokken hebben naar aanleiding van de bouwkundige keuring als die buiten die drie dagen had plaatsgevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikeweijer2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Ik kan niet uitsluiten dat die makelaars dat voor een deel ook zeiden om mij als verkoper gerust te stellen, maar in een moordende woningmarkt geloof ik wel dat veel mensen al blij genoeg zijn dat ze überhaupt een keer het winnende bod hebben en er echt niet onder uit willen.
juist daarom lijkt de kans me groot dat er wel ontbonden wordt. Er wordt steeds meer halsoverkop geboden en goede kans dat het gaat knagen tijdens de bedenktijd: Toch wel veel geld... en toch wel wat gebreken... en oh alsnog de hoogste bieder voor dat andere huis geworden...

maargoed ik kan het niet hard maken natuurlijk. Ik heb geen data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 23:50
Bobermo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Dat kan ook, stel je koopt een huis van 500.000, maar je legt zelf 200.000 euro in, en je hebt dus nog een hypotheek nodig van 300.000. Dan kun je dus een voorbehoud hebben van 300.000 euro.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:37
Martinusz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Nou als ze ‘voorbehoud financiering van 100k’ hebben opgeschreven dan kunnen ze niet ontbinden als ze geen extra 100k kunnen lenen maar in totaal wel tenminste 100k.
Je moet het totale financieringsbedrag opgeven waarop je wilt kunnen ontbinden als koper. De voorwaarden van die financiering (zoals een verhuisregeling van de oude hypotheek) zijn niet relevant voor het voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

THM0 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:04:
[...]

Nou als ze ‘voorbehoud financiering van 100k’ hebben opgeschreven dan kunnen ze niet ontbinden als ze geen extra 100k kunnen lenen maar in totaal wel tenminste 100k.
Je moet het totale financieringsbedrag opgeven waarop je wilt kunnen ontbinden als koper. De voorwaarden van die financiering (zoals een verhuisregeling van de oude hypotheek) zijn niet relevant voor het voorbehoud.
We weten natuurlijk niet wat de koper letterlijk heeft gemeld richting makelaar, maar doorgaans zal uit de context wel blijken dat die 100k de extra hypotheek betreft en niet slaat op de totale financiering inclusief de oorspronkelijke hypotheek. De makelaar heeft daar ook gewoon een zorgplicht in om te zorgen dat dat in juridische zin goed vertaald wordt naar het voorlopig koopcontract en in het geval van juridisch getouwtrek zal een rechter altijd afwegen dat wat de koper heeft bedoeld (en niet geschoold is in de materie) en of de makelaar als vertegenwoordiger van de verkopende partij dat, gezien zijn achtergrond en expertise, logischerwijs had moeten weten.

De soep wordt vaak niet zo heet gegeten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:37
Harrie_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:39:
[...]

We weten natuurlijk niet wat de koper letterlijk heeft gemeld richting makelaar, maar doorgaans zal uit de context wel blijken dat die 100k de extra hypotheek betreft en niet slaat op de totale financiering inclusief de oorspronkelijke hypotheek. De makelaar heeft daar ook gewoon een zorgplicht in om te zorgen dat dat in juridische zin goed vertaald wordt naar het voorlopig koopcontract en in het geval van juridisch getouwtrek zal een rechter altijd afwegen dat wat de koper heeft bedoeld (en niet geschoold is in de materie) en of de makelaar als vertegenwoordiger van de verkopende partij dat, gezien zijn achtergrond en expertise, logischerwijs had moeten weten.

De soep wordt vaak niet zo heet gegeten...
De rechter zal ook in de afwegingen meenemen wanneer koper onvoorbereid een transactie aangaat, en verzuimd heeft zich correct te informeren danwel ter zake kundige hulp ingeschakeld heeft, bijv in de vorm van een aankoopmakelaar en toch getekend heeft.
Grote kans dat je dan gewoon op de blaren mag zitten als koper. Zeker als je heel stellig beweerd hebt voorbehoud van 100k te willen toen dat gevraagd werd.

Verkoper heeft in zo’n geval ter goeder trouwe gehandeld en de rechten van verkoper worden niet zomaar terzijde geschoven vanwege onkunde aan zijde van koper.

[ Voor 6% gewijzigd door THM0 op 01-05-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:00
THM0 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:39:
[...]

De rechter zal ook in de afwegingen meenemen wanneer koper onvoorbereid een transactie aangaat, en verzuimd heeft zich correct te informeren danwel ter zake kundige hulp ingeschakeld heeft, bijv in de vorm van een aankoopmakelaar en toch getekend heeft.
Grote kans dat je dan gewoon op de blaren mag zitten als koper. Zeker als je heel stellig beweerd hebt voorbehoud van 100k te willen toen dat gevraagd werd.

Verkoper heeft in zo’n geval ter goeder trouwe gehandeld en de rechten van verkoper worden niet zomaar terzijde geschoven vanwege onkunde aan zijde van koper.
Ik vraag me ook af of ze dit zo bedoeld hebben, maar zo hebben ze het wel in hun bod benoemd. Het koopcontract is al getekend en de bedenktijd is voorbij. We gaan het zien. Ik begrijp dat het wat moeizaam gaat bij ze, maar misschien zit dat meer in alle hoepels waar je doorheen moet springen om alles aan te tonen en de tijd die dat kost.

Wij hadden het idee weinig risico te lopen met dit voorbehoud en hebben onze keuze om voor dit bod te gaan daarop gebaseerd. Ik proef in de reacties dat de meesten van jullie dat ook zo zien.

Ik vind het wel bijzonder dat zoiets belangrijks zo vaag omschreven wordt in de toelichting in Move en dat er op internet zo weinig te vinden is over de exacte interpretatie en toepassing hiervan. Bieders zouden goed voorgelicht moeten worden en de juiste informatie makkelijk moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:52

De bank kijkt naar het hele plaatje (huidige hypotheek en/of eigen geld en/of bij familie geleend geld en/of opbrengst verkoop woning en/of overbruggingshypotheek) en beoordeelt of daarbij een financiering van 100K verantwoord is. Je weet nu dus niks over de totstandkoming van de hele financiering (gaat je op zich ook niks aan), de koper gaat er blijkbaar vanuit dat de koopsom-100K haalbaar is en heeft een zekerheid ingebouwd voor die resterende 100K.
Stel, de bank vindt bij het totale plaatje de hypotheek van 100K niet verantwoord, dan krijgt koper een briefje met uitleg en kunnen ze het voorbehoud inroepen.
Het is dus niet zo, wat jij mogelijk dacht, dat ze naar de bank gaan voor een hypotheek van 100K en die sowieso wel krijgen, omdat het een laag bedrag is. De bank zal dan zeker vragen hoe ze de woning verder gaan betalen, want die woning is ook onderpand voor de lening van 100K en bij wanbetaling/andere ellende wil de bank als eerste zijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cyn12 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:54:
[...]

Ik vraag me ook af of ze dit zo bedoeld hebben, maar zo hebben ze het wel in hun bod benoemd. Het koopcontract is al getekend en de bedenktijd is voorbij. We gaan het zien. Ik begrijp dat het wat moeizaam gaat bij ze, maar misschien zit dat meer in alle hoepels waar je doorheen moet springen om alles aan te tonen en de tijd die dat kost.

Wij hadden het idee weinig risico te lopen met dit voorbehoud en hebben onze keuze om voor dit bod te gaan daarop gebaseerd. Ik proef in de reacties dat de meesten van jullie dat ook zo zien.

Ik vind het wel bijzonder dat zoiets belangrijks zo vaag omschreven wordt in de toelichting in Move en dat er op internet zo weinig te vinden is over de exacte interpretatie en toepassing hiervan. Bieders zouden goed voorgelicht moeten worden en de juiste informatie makkelijk moeten kunnen vinden.
Wat er in het koopcontract staat is het enige dat relevant is. En dat is in jullie voordeel. Koper begrijpt het verkeerd en loopt onbewust risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:56
Ik vraag me even af of makelaarsland mij in een contract probeert te sjoemelen.

Naar mijn beleving heb ik een geheel vrijblijvend eerste gesprek afgesproken, maar ik krijg een mail waarin gesproken wordt over een woningopname, wat in mijn beleving plaatsvindt nadat ik gekozen heb voor deze makelaar. Ik weet nog niet of ik makelaarsland wil, ik neig eigenlijk meer naar traditioneel gezien de verwachte verkoopwaarde.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 14:54
delpit schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:22:
Ik vraag me even af of makelaarsland mij in een contract probeert te sjoemelen.

Naar mijn beleving heb ik een geheel vrijblijvend eerste gesprek afgesproken, maar ik krijg een mail waarin gesproken wordt over een woningopname, wat in mijn beleving plaatsvindt nadat ik gekozen heb voor deze makelaar. Ik weet nog niet of ik makelaarsland wil, ik neig eigenlijk meer naar traditioneel gezien de verwachte verkoopwaarde.

Iemand ervaring hiermee?
1 telefoontje van 2 minuten en je weet het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:12
Ik zie dat het huis in Breda, met de 3 appartementen boven elkaar als 1 woning en het trappenhuis is aangepast in verkocht onder voorbehoud. Was dat @Willem30 ?
Goed nieuws lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Wat er in het koopcontract staat is het enige dat relevant is. En dat is in jullie voordeel. Koper begrijpt het verkeerd en loopt onbewust risico
Het voorbehoud is dat ze 100k moeten kunnen lenen. Bank toetst dat maar neemt dan natuurlijk bestaande schulden, dus ook bestaande hypotheek, mee bij deze toets.

Dus voor het voorbehoud is het bedrag niet zo relevant, want je kent inkomens en bestaande schulden niet.
Er staat nergens in het koopcontract dat de kopers schuldenvrij moeten zijn bij hun financieringsaanvraag.

Dus kopers lopen geen onbewust risico volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wlmpie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Het voorbehoud is dat ze 100k moeten kunnen lenen.

Dus kopers lopen geen onbewust risico volgens mij.
natuurlijk lopen ze wel een risico. Ze kunnen namelijk niet meer ontbinden. Ze mogen alleen ontbinden als ze een afgekeurde aanvraag van 1-3 banken laten zien waarin ze vragen om 100k financiering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:07

Als iemand al een grote zak overwaarde uit de oude woning heeft, dan kan het best zijn dat er maar een ton hypotheek nodig is voor de nieuwe woning. Dat hoeft dus niet bijzonder te zijn.

Tegelijk zou ik dan misschien juist bezorgd worden. Net wat je zegt, er moet wel iets vreemds aan de hand zijn als er redelijke kans is dat een ton lenen niet lukt. Dus als een koper dat voorbehoud wil maken, en daar blijkbaar meerwaarde in ziet, dan zou mijn eerste gedachte zijn dat er mogelijk ook iets bijzonders speelt in de persoonlijke situatie. Wellicht grote andere lopende schulden (beleggingspand? Uitkoop na scheiding?), een laag of geen inkomen (vervroegd gestopt met werken? Arbeidsongeschikt?) of een financieel akkefietje uit het verleden (schuldsanering?).

Als iemand gewoon een huis, tuin en keuken baan heeft en er verder geen poespas is, dan is een ton lenen inderdaad kinderspel. En zou ik als potentiële koper juist geen voorbehoud opnemen, omdat veel verkopers liever kiezen voor een koper zonder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:23
Workingtitle schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:43:
Ik zie dat het huis in Breda, met de 3 appartementen boven elkaar als 1 woning en het trappenhuis is aangepast in verkocht onder voorbehoud. Was dat @Willem30 ?
Goed nieuws lijkt me
Nee, dat was ik niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:07
Goed nieuws lijkt me
Dat was Eppo © toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ik heb dat zo gedaan: onder voorbehoud van een hypotheek voor een bedrag dat lager was dan de totale hypotheek (meenemen + nieuwe hypotheek).

Achteraf gezien niet slim. Waardeloze adviseur 1 had mij het advies gegeven om de bestaande hypotheek (3,25% rente) zoveel mogelijk af te lossen (dan dalen je woonlasten), terwijl ik dan later een extra hypotheek met 4% rente moest afsluiten. Op het moment dat ik een bod wilde doen, was meneer met vakantie. Adviseur 2 gaf mij telefonisch advies: "Ach ja, je zou het ook zonder voorbehoud kunnen doen." Dat vond ik eng! "Ach ja, doe dan maar 100.000". Dat was 10.000 te weinig. Geen groot bedrag, maar als het niet had was ik er wel mee in de problemen gekomen. Bij de Verklaring van Herkomst Eigen Middelen die de notaris nodig heeft, mag het geld niet uit een lening komen, zelfs geen renteloze van familie. Uiteindelijk was er geen vuiltje aan de lucht, omdat mijn woning ondertussen verkocht was voor meer dan die 10.000 boven de vraagprijs.

Maar wat is het risico voor jou als verkoper? De poespas om het weer of Funda te zetten, de bezichtigingen....? Je krijgt 10% van de verkoopprijs. Daarmee kun je wel een tijdje voorruit. Heb je ondertussen zelf een woning gekocht onder voorbehoud van de verkoop van je huidige woning, dan gaat die koop ook niet door. Dat is een bittere pil, maar zonder financieel risico. Het is wel bijzonder dat een woning je gegund wordt onder die voorwaarde. Hier in de regio ben je kansloos. Ik zou het zelf ook aan een ander gunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaki schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:26:
[...]

je krijgt 10% van de verkoopprijs.
die krijg je niet zo maar hoor, daar gaan vaak wel wat maanden overheen en kan een hele juridisch conflict worden.
In de basis sta je in je recht, maar dat je moet het allemaal nog wel toegewezen krijgen.

al met al, veel gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Toch een wat vreemde ervaring met de eerste notaris die is langsgekomen om te onderzoeken of hij de makelaar gaat zijn die onze woning gaat verkopen.

Woning is in 2018 gekocht voor 570.000 euro met een taxatie van 595.000. De wozwaarde ligt inmiddels rond de 925.000 euro, de geindexeerde woningwaarde is ruim 975.000 euro en er is door ons zeker voor 40.000 euro geinvesteerd in keuken, isolatie, warmtepomp, airco, kunststof kozijnen en voorzieningen buiten.

De woning is zeker nog niet af af, er zal nog wat met de badkamer moeten en zo nog wat meer. Maar dat zijn zeker geen dingen die in de tonnen lopen en die een stuk slechter waren bij de taxatie in 2018.

Toch komt onze vriend makelaar op een waarde van rond de 900.000 euro uit en zelfs daar kijkt hij al moeilijk bij. Ik vind dat erg vreemd, ligt dat aan mij?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
delpit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:17:
Toch een wat vreemde ervaring met de eerste notaris die is langsgekomen om te onderzoeken of hij de makelaar gaat zijn die onze woning gaat verkopen.

Woning is in 2018 gekocht voor 570.000 euro met een taxatie van 595.000. De wozwaarde ligt inmiddels rond de 925.000 euro, de geindexeerde woningwaarde is ruim 975.000 euro en er is door ons zeker voor 40.000 euro geinvesteerd in keuken, isolatie, warmtepomp, airco, kunststof kozijnen en voorzieningen buiten.

De woning is zeker nog niet af af, er zal nog wat met de badkamer moeten en zo nog wat meer. Maar dat zijn zeker geen dingen die in de tonnen lopen en die een stuk slechter waren bij de taxatie in 2018.

Toch komt onze vriend makelaar op een waarde van rond de 900.000 euro uit en zelfs daar kijkt hij al moeilijk bij. Ik vind dat erg vreemd, ligt dat aan mij?
Geen flauw idee of dat vreemd is. Met zo weinig informatie kan niemand hier er wat zinnigs over zeggen. Laat nog eens 2 andere makelaars langskomen voor een waardebepaling. Dan weet je direct aan wie het ligt.

Sowieso zou ik geen notaris als makelaar nemen, dat vind ik een vreemde mix van beroepen. Dus zoek even 2 volwaardige makelaars uit de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ik zou zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:52
Bedoel je hier wel notaris? Klinkt alsof hier kandidaat moest staan?
Een notaris die als makelaar optreedt, klinkt niet zo voor de hand liggend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Excuus ik bedoel natuurlijk eerste makelaar. Hoe ik nou bij notaris kom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Achja beter dat dan andersom. Als een makelaar zich als notaris gaat gedragen hebben we helemaal de poppen aan het dansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 21:05

Inderdaad meer makelaars rondvragen is heel nuttig. Zes makelaars zijn langs bij onze huis (wel veel, weet ik, maar ik vind het een grote beslissing), en er zat een ton verschil tussen de hoogste en laagste waardes. Meer makelaars rondvragen maakt het ook makkelijker om de kosten te vergelijken (de ene makelaar met een hogere courtage ging meteen lager toen ik zei dat ze hoger was dan alle anderen).

Sowieso wil sommige makelaars niet gelijk heel hoog zijn, terwijl sommige juist proberen klanten binnen te halen met een hoge woningwaarde. Het oordeel van 1 makelaar zegt weinig, eigenlijk even weinig naar mijn mening als de WOZ en een taxatie na verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:16
Lastmanstanding schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Inderdaad meer makelaars rondvragen is heel nuttig. Zes makelaars zijn langs bij onze huis (wel veel, weet ik, maar ik vind het een grote beslissing), en er zat een ton verschil tussen de hoogste en laagste waardes. Meer makelaars rondvragen maakt het ook makkelijker om de kosten te vergelijken (de ene makelaar met een hogere courtage ging meteen lager toen ik zei dat ze hoger was dan alle anderen).

Sowieso wil sommige makelaars niet gelijk heel hoog zijn, terwijl sommige juist proberen klanten binnen te halen met een hoge woningwaarde. Het oordeel van 1 makelaar zegt weinig, eigenlijk even weinig naar mijn mening als de WOZ en een taxatie na verkoop.
De makelaar bepaald de waarde van de woning niet en zeker de verkoopprijs niet. Die wordt bepaald door de markt. Ik denk dat het voor de verkoopprijs niet zo relevant hebt welke makelaar je hebt, mits hij voor een goede presentatie op Funda zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lastmanstanding schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Poeh je moet er ook maar tijd en energie voor hebben. 6 makelaars laten taxeren + alle gesprekjes er omheen.
Wij hebben eigenlijk direct de 1e gekozen op voorwaarde dat hij zijn courtage omlaag gooide.

Voor mij was de overtuiging ook dat de makelaar niet zo heel relevant is in het hele verhaal, in de huidige markt.
en de vraagprijs die bepaal ik zelf, niet de makelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-05 21:05
de Peer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Poeh je moet er ook maar tijd en energie voor hebben. 6 makelaars laten taxeren + alle gesprekjes er omheen.
Wij hebben eigenlijk direct de 1e gekozen op voorwaarde dat hij zijn courtage omlaag gooide.

Voor mij was de overtuiging ook dat de makelaar niet zo heel relevant is in het hele verhaal, in de huidige markt.
en de vraagprijs die bepaal ik zelf, niet de makelaar.
Viel reuze mee qua gedoe, maar ik werk thuis en kan prima een uurtje tussendoor een willekeurige iemand rondleiden. Ook kreeg ik best veel informatie over de verkoop van andere woningen in de buurt vanwege de gespreken en ben ik veel beter in staat om de vraagprijs te bepalen.

De makelaar is naar mijn mening ook niet de belangrijkste in het verhaal, maar niet relevant vind ik te ver. Mijn idee is eigenlijk dat de online presentatie op Funda wel de belangrijkste aspect is, en hoe dat gaat hangt ook van je makelaar af.

Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen zo makkelijk tussendoor een paar makelaars kan spreken. In ieder geval was het verschil in hun voorstelde vraagprijzen zodanig groot dat als we met de eerste gelijk waren gegaan, hadden we mogelijk een verkleurde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Ik heb een woning gekocht en vandaag samen met de verkopers bij de notaris geweest.

Notaris, ik, en verkopers hebben de akte van levering getekend, deze zal door de notaris gedeponeerd worden bij het kadaster. Op dat document heeft de notaris ook het tijdstip genoteerd van ondertekening (heeft ie ter plekke met de hand geschreven).

Daarna zijn verkopers vertrokken en heb ik 2 documenten gekregen die beiden ondertekend zijn door de notaris: 1) wederom de akte van levering, en 2) de hypotheekakte.

Echter, op de documenten die ik ontvangen heb (datum van overdracht en pand enzo staat allemaal wel goed), staat er géén exact tijdstip van ondertekening.

Is dit normaal? Zijn de documenten die ik gekregen heb in dit geval, wegens het ontbreken van de exacte tijdstip van ondertekening door de notaris, nu niet meer rechtsgeldig ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Geen idee, maar lijkt mij gewoon volledig geldig hoor. Ik kreeg helemaal niets mee als verkoper, ik kon een paar dagen later een kopie downloaden uit het notaris dossier.

Dat tijdstip van levering is denk ik alleen relevant als ongeveer gelijktijdig het huis in brand gaat. Dan is die tijd relevant om te bepalen welke verzekering gaat opdraaien voor de schade.

Bij de overdracht van mijn ouderlijk huis dat ik heb verkocht vroeg de notaris nog voor ondertekening aan de kopers of ze een verzekering hadden afgesloten. Ik had zelf ook vantevoren zeker gesteld dat het huis ook op de dag van overdracht nog verzekerd was.

Het zal je gebeuren dat een huis 50 jaar lang netjes verzekerd is en op de dag van overdracht onverzekerd afbrand.

[ Voor 9% gewijzigd door wlmpie op 02-05-2025 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Nee dat hoeft niet. Het tijdstip is van belang voor het Kadaster, omdat zij een dag nodig hebben om te verwerken. Stel dat er meerdere aktes worden aangeboden voor hetzelfde object (frauduleuze zaken, verkoper verkoopt 2 keer), óf er wordt beslag gelegd op de woning dan is het tijdstip van de ingeleverde akte nodig om te bepalen ‘wie er eerst is’.
Zoiets in ieder geval, onze makelaar heeft het van de week beter uit kunnen leggen O-)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woz is leuk maar dat is ook maar op basis van een paar random huizen. Als verschil tussen echte taxatie en woz groot is kun je mooi bezwaar indienen tegen de woz.
Leuk dat je 40k hebt geïnvesteerd maar dat zie je zelde echt terug in de waarde. En uh, van 570 naar 900… kies een Makekaar bij wie je je het beste voelt maar laat het nu niet klinken alsof het allemaal karig is. Als je m voor 900 op funda zet is de kans dat je op 950 eindigt niet onrealistisch….

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 13:23

Kju

@delpit De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets met marktwaarde te maken. Het indexeren vanaf 2018 naar het heden is over het algemeen niet betrouwbaar. Bij transacties die langer dan twee jaar in het verleden liggen neemt de betrouwbaarheid van indexeringen sterk af. Als de makelaar 900K roept zal hij vast wel z'n referenties hebben om dat te onderbouwen, vraag daar ook naar.

Het zal vast niet maar heeft hij niet misschien een vraagprijs van € 900.000 geadviseerd of heeft hij het echt over de te verwachten marktwaarde bij taxatie gehad?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Kju schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:52:
@delpit De WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets met marktwaarde te maken. Het indexeren vanaf 2018 naar het heden is over het algemeen niet betrouwbaar. Bij transacties die langer dan twee jaar in het verleden liggen neemt de betrouwbaarheid van indexeringen sterk af. Als de makelaar 900K roept zal hij vast wel z'n referenties hebben om dat te onderbouwen, vraag daar ook naar.

Het zal vast niet maar heeft hij niet misschien een vraagprijs van € 900.000 geadviseerd of heeft hij het echt over de te verwachten marktwaarde bij taxatie gehad?
WOZ waarde loopt eveneens minimaal een jaar achter op de marktwaarde/verkoop prijzen van referentie woningen.

Maar weinig houdt je tegen om bij meerdere makelaars te informeren om een beter beeld te krijgen van de marktwaarde/vraagprijs van je woning. Hebben wij hier de afgelopen anderhalve week ook gedaan bij drie makelaars.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Kju schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:52:

Ik denk dat het mannetje vooral snel wil verkopen. Dan is laag in de markt zetten best handig. Mijn (vast wel enigszins vooringenomen) wantrouwen ten opzichte van deze beroepsgroep is in ieder geval weer gevoed.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Goed nieuws lijkt me
Dat was inderdaad mijn huis (@Rubbergrover1 en @Sandyman538 voor het corrigeren en taggen). Afgelopen nacht is de 3 dagen bedenktijd verlopen en is het voorlopige naar een iets meer definitieve verkoop gegaan. Het is nu wachten op de financiering, maar ik verwacht niet dat het problemen gaat geven (even afkloppen). De feedback hier van het forum, de nieuwe makelaar en het treffen van een betere koper heeft inderdaad geholpen 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qknish
Eppo © schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:17:
[...]

Dat was inderdaad mijn huis (@Rubbergrover1 en @Sandyman538 voor het corrigeren en taggen). Afgelopen nacht is de 3 dagen bedenktijd verlopen en is het voorlopige naar een iets meer definitieve verkoop gegaan. Het is nu wachten op de financiering, maar ik verwacht niet dat het problemen gaat geven (even afkloppen). De feedback hier van het forum, de nieuwe makelaar en het treffen van een betere koper heeft inderdaad geholpen 🎉
Gefeliciteerd! Mooie woning zeg. Heb nog in de benedenwoning gewoond aan de galvaniweg toen het plan nog was dat ze deze woningen zouden gaan slopen.
Ondertussen wachten we nog steeds op ons eerste bod…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Nu online

En wat is zijn beredenering? Als er een % bonus aan zit boven de 900k, snap ik wel dat hij moeilijk aan het kijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Nu online
Crazy D schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:24:
[...]

Leuk dat je 40k hebt geïnvesteerd maar dat zie je zelde echt terug in de waarde. En uh, van 570 naar 900… kies een Makekaar bij wie je je het beste voelt maar laat het nu niet klinken alsof het allemaal karig is. Als je m voor 900 op funda zet is de kans dat je op 950 eindigt niet onrealistisch….
Ik dacht eerst ook WOW, maar toen ging ik narekenen en dan is het niet heel bijzonder.
Mijn huidige woning werd gebouwd in 2016 voor 450k. Eerste inwoners hebben voor ongeveer 50-70k geinvesteerd. In 2022 aan mij verkocht voor 750k. Laatst eentje verkocht voor rond de 900k.
Nu heb ik echt een 12 in een dozijn woning. Allemaal 2 kappers, stuk of 20 naast elkaar.

Met mijn oude huis idem. In 2015 gekocht voor 275k en de overburen hebben vorig jaar verkocht voor 575k.
Dus vanaf 2018 ongeveer 40% "winst" is redelijk in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Laatst online: 12:17

in 7 jaar tijd 40.000 geïnvesteerd is niet veel, eerder erg weinig. 7 jaar wonen en op de huidige waarde nog geen 5 procent geïnvesteerd. Gemiddeld kost het onderhoud van een woning 1 procent van de waarde. Oftewel hier loop je al achter. Verder is de geïndexeerde waarde 975.000 maar je zegt zelf,
De woning is zeker nog niet af af, er zal nog wat met de badkamer moeten en zo nog wat meer.
Als kopers bijna een miljoen neer willen tellen voor een huis moet het wel af zijn. zoals jij het omschrijft moeten de kopers ook nog geld mee brengen. En als jullie huis perfect is, blijf dan wonen en doe wat aan de badkamer en zo nog meer .
De makelaar wil graag huizen verkopen dus die zal eerder te hoog zitten dan te laag qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
Stef1978m schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:16:
[...]

in 7 jaar tijd 40.000 geïnvesteerd is niet veel, eerder erg weinig. 7 jaar wonen en op de huidige waarde nog geen 5 procent geïnvesteerd. Gemiddeld kost het onderhoud van een woning 1 procent van de waarde. Oftewel hier loop je al achter. Verder is de geïndexeerde waarde 975.000 maar je zegt zelf,
De woning is zeker nog niet af af, er zal nog wat met de badkamer moeten en zo nog wat meer.
Als kopers bijna een miljoen neer willen tellen voor een huis moet het wel af zijn. zoals jij het omschrijft moeten de kopers ook nog geld mee brengen. En als jullie huis perfect is, blijf dan wonen en doe wat aan de badkamer en zo nog meer .
De makelaar wil graag huizen verkopen dus die zal eerder te hoog zitten dan te laag qua prijs.
Jij denkt dat je op een woning van 500.000 structureel 5000 euro per jaar of op een woning van een miljoen 10.000 euro per jaar moet investeren om hem op peil te houden. Ken jij mensen die 5000 tot 10.000 euro per jaar, 400 tot 800 euro per maand dus structureel in hun huis investeren? Ik ken er geen een.

Juist dat gejank over keukens en badkamers begrijp ik niet. Die perfecte badkamer/keuken wordt er als eerste uitgerukt omdat het kleurtje niet deugt.

Jij zegt dus dat een woning die sinds 2018 energiezuinig is gemaakt, waaraan structureel onderhoud is gepleegd (voegwerk, kozijnen, glaswerk, dak), waar inderdaad 6 van de 8 ruimtes nu wel bij de tijd zijn, inflatie-technisch minder waard is dan in 2018.

Bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

En wat zeggen andere notarissen makelaars?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 23:48
delpit schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:42:
[...]
Juist dat gejank over keukens en badkamers begrijp ik niet. Die perfecte badkamer/keuken wordt er als eerste uitgerukt omdat het kleurtje niet deugt.
Ik denk dat dat ook een beetje aan de prijsklasse ligt. Ik woon zelf in een appartement in een middelgrote stad, categorie starterswoning, huidige waarde rond 4 ton. Voor ik deze kon kopen heb ik wel 30 andere appartementen bezichtigd. Geen daarvan had een luxe keuken of badkamer. De reden: iedereen denkt, over 5 jaar ben ik toch weg, dus ik gooi er een ikea keuken van 5k in of ik schuif de renovatie van die 20 jaar oude badkamer mooi door naar de volgende eigenaar. Het gevolg is, dat mensen met een startersbudget die op zoek zijn naar "volledig instapklaar" (en ja die zijn er) weinig opties hebben. Ik denk dat een mooie nieuwe keuken en badkamer, mits geen extreme kleurstelling, in die situatie echt een verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@delpit Al meer makelaars de waarde laten bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Chaki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:02:
@delpit Al meer makelaars de waarde laten bepalen?
Zijn we mee bezig.

Ik was vooral benieuwd of mijn verbazing door meer mensen gevoeld wordt. De belangrijkste reden voor mijn verbazing is dat dit juist "de makelaar" schijnt te zijn die als allerbeste wordt aangeprezen in deze regio, die hoge cijfers scoort op o.a. Funda. Dan verwacht ik een persoon die weet waar hij mee bezig is, die interesse uitstraalt, die begrijpt wat belangrijk is. Dat heb ik geen moment gevoeld, alleen maar desinteresse, onverschilligheid, arrogantie en geen enkele zin om ervoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15
Een makelaar die laag inzet en daardoor eerder boven de vraagprijs verkoopt, beleven mensen misschien ook vaker als positief dan een makelaar die hoog inzet en waarbij je iets van de prijs af moet doen (maar misschien onder de streep meer overhoudt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
delpit schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Zijn we mee bezig.

Ik was vooral benieuwd of mijn verbazing door meer mensen gevoeld wordt. De belangrijkste reden voor mijn verbazing is dat dit juist "de makelaar" schijnt te zijn die als allerbeste wordt aangeprezen in deze regio, die hoge cijfers scoort op o.a. Funda. Dan verwacht ik een persoon die weet waar hij mee bezig is, die interesse uitstraalt, die begrijpt wat belangrijk is. Dat heb ik geen moment gevoeld, alleen maar desinteresse, onverschilligheid, arrogantie en geen enkele zin om ervoor te gaan.
De "klik" moet er zijn. Hier ook zo'n figuur over de vloer gehad. Behoort volgens reviews tot de top 3. De hele tijd hetzelfde riedeltje: wij staan voor Tadaa Tadaa Tadaa Wij dit, wij dat ...
En aan het eind: "Wat denkt u? Gaat u met ons in zee?" Ik ga met niemand in zee. Ik wil weten wat de minimum overwaarde is, zodat mijn financieel adviseur kan bepalen wat mijn budget is. Tot overmaat van ramp kreeg ik aan het eind een goedkope pen cadeau. Net een opdringerige keukenverkoper. Achteraf offerte: knip en plak van een ander appartement. Volgens hem heb ik een bad 🤫

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
[...]

Jij denkt dat je op een woning van 500.000 structureel 5000 euro per jaar of op een woning van een miljoen 10.000 euro per jaar moet investeren om hem op peil te houden. Ken jij mensen die 5000 tot 10.000 euro per jaar, 400 tot 800 euro per maand dus structureel in hun huis investeren? Ik ken er geen een.

Jij zegt dus dat een woning die sinds 2018 energiezuinig is gemaakt, waaraan structureel onderhoud is gepleegd (voegwerk, kozijnen, glaswerk, dak), waar inderdaad 6 van de 8 ruimtes nu wel bij de tijd zijn, inflatie-technisch minder waard is dan in 2018.

Bijzonder.
Iemand die in de afgelopen tien jaar een keer een nieuwe keuken en badkamer heeft geplaatst komt al een heel eind...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Laatst online: 12:17
[...]

Bijzonder.
Ik wil ook wel vertellen dat de makelaar het verkeerd heeft!
Dat je een fantastisch huis hebt wat minimaal een miljoen op moet brengen!

Nogmaals de makelaar wil graag je huis verkopen, lees courtage ontvangen.

misschien heb je het huis te duur gekocht?

Een huis is ook een gevoel en niet alleen inflatie anders was het allemaal niet zo moeilijk.
Ben benieuwd wat de volgende makelaars zeggen. Maar beter te laag in de markt dan na 2 maanden de prijs verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik vind de waardering voor een 'instapklare woning' vaak ook wat overtrokken (makelaars zijn er dol op).
leuk dat je als koper het gevoel krijgt dat het nieuw is, maar let toch vooral even op de locatie en situatie (dichtbij het centrum, dichtbij OV, rustige wijk, dichtbij randstedelijk gebied, normale buren/geen achterbuurt, parkeren op eigen plekje voor de deur, geen erfpacht, geen VVE, bijvoorbeeld).
boeit mij dat verse likje verf, nieuwe keuken met plastic aanrechtblad en batterij aan zonnepanelen.
allemaal 1 voor 1 te vervangen op termijn met iets naar smaak of zelf wat plaatsen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Stef1978m schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Ik wil ook wel vertellen dat de makelaar het verkeerd heeft!
Dat je een fantastisch huis hebt wat minimaal een miljoen op moet brengen!

Nogmaals de makelaar wil graag je huis verkopen, lees courtage ontvangen.

misschien heb je het huis te duur gekocht?

Een huis is ook een gevoel en niet alleen inflatie anders was het allemaal niet zo moeilijk.
Ben benieuwd wat de volgende makelaars zeggen. Maar beter te laag in de markt dan na 2 maanden de prijs verlagen.
Ik weet inmiddels zeker dat deze makelaar het verkeerd heeft.
Ik weet zeker dat ik mijn huis niet te duur gekocht heb. Ver onder taxatiewaarde.
Ik weet zeker dat mijn huis makkelijk minimaal de WOZ-waarde moet opbrengen.

Mijn categorie op Funda: https://www.funda.nl/zoek...ons%22,%22unavailable%22]

Op de Veluwe, volledig ingerichte paardevoorzieningen, direct uitrijden naar het bos, 1.5 hectare grond, 187 m2 woningoppervlakte, warmtepomp/nieuwe isolatie, 4 slaapkamers en dan minder dan 9 ton? Dream on.

Beetje navragen in de buurt leert vooral dat het onbegrijpelijk is dat deze makelaar zo hoog scoort op Funda. Arrogant, ongeïnteresseerd, onprofessioneel, krijg ik terug. Dat doet toch vermoeden dat het review-mechanisme van Funda niet geheel objectief is. Nou ja, zijn specialisatie is westerlingen naar deze regio trekken, daar past dat gedrag misschien wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:07
Ik ben momenteel bezig met een hypotheekaanvraag en de ING-adviseur vraagt naar het “saldo fiscale winstberekening”. Is dit het bedrag vóór de aftrekken, of bedoelen ze het belastbaar inkomen uit werk en woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lostboy_0234 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:32:
Ik ben momenteel bezig met een hypotheekaanvraag en de ING-adviseur vraagt naar het “saldo fiscale winstberekening”. Is dit het bedrag vóór de aftrekken, of bedoelen ze het belastbaar inkomen uit werk en woning?
Is alleen voor als je een eigen bedrijf hebt denk ik. Zie 1e hit op Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:07
de Peer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Is alleen voor als je een eigen bedrijf hebt denk ik. Zie 1e hit op Google
Correct het is voor mijn eigen bedrijf. Heb jij het linkje :)

[ Voor 4% gewijzigd door lostboy_0234 op 05-05-2025 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
delpit schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Ik weet inmiddels zeker dat deze makelaar het verkeerd heeft.
Ik weet zeker dat ik mijn huis niet te duur gekocht heb. Ver onder taxatiewaarde.
Ik weet zeker dat mijn huis makkelijk minimaal de WOZ-waarde moet opbrengen.

Beetje navragen in de buurt leert vooral dat het onbegrijpelijk is dat deze makelaar zo hoog scoort op Funda.
Waarom maak je je zo druk over 1 makelaar. Laat er nog zeker 2 komen en ga in zee met degene waarbij je een goed gevoel hebt en een normale prijs betaalt.

Wij hebben 3 lokale makelaars gevraagd om een offerte voor de verkoop van de ouderlijke woning. En daarbij direct aangegeven dat ik nog enkele offertes had gevraagd en dat we op basis van die aanbiedingen gingen kiezen.

Ik kreeg 2 mooie offertes en 1 offerte van een makelaar die het huis vooral als klushuis zag met een veel lagere vraagprijs. Uiteindelijk door een van de andere makelaars binnen 1 maand een fractie onder vraagprijs verkocht redelijk conform woningstats.nl
De kopers zijn overigens wel grootschalig aan het verbouwen nu :)
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.