The Third Man schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:34:
Wat eerder onprettig is aan dat overbieden, had ik ook last van, is dat het sprookje niet altijd uitkomt. Bij mij had de makelaar ook veel te positief gerekend en toen het beroerd liep moest ik maar snel dat accepteren. Bij een vriendin van me net zo. Dat was wel echt een leermoment om dit de volgende keer streng met elkaar van tevoren af te kaarten.
Dit moet je ondervangen door niet voor de makelaar te gaan die de hoogste getallen noemt en je ook niet gek te laten maken door de getallen die de diverse sites uitspugen. En voor jezelf proberen een realistisch bedrag te bedenken waar je tevreden mee bent, dan valt het eerder mee dan tegen.
Wat ik minder fijn vind aan het Nederlandse systeem is dat er voordeel gehaald wordt uit informatie niet delen zoals wimpie al aangeeft. Nu de bedenktijd van mijn koper verlopen is kan ik dit mooi illustreren.
Na één week op Funda hadden wij kijkdagen. Uiteindelijk negen bezichtigingen, wat best netjes is. Mijn makelaar gaf aan dat hij voldoende reden zag voor een bieding bij inschrijving. Uiteindelijk een week later de deadline: precies één bod, vijf minuten voor tijd. Zelf vond ik dit vrij krap, en ik had echt meer biedingen verwacht vanuit deze groep. Gelukkig was het wel een heel mooi bod (ruim 16% over onze bewust lage vraagprijs) en zonder financiëel voorbehoud, met aankoopmakelaar dus ook heel serieus.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Uiteindelijk ben ik blij met het goede resultaat en de snelle verkoop, MAAR ik vind dat het uiteindelijk niet overhield aan biedingen en dat het daarom ook zomaar op geen biedingen had kunnen uitdraaien of althans langer had kunnen duren. Voor mijn gevoel zijn mensen toch voorzichtiger (onrust in de wereld, rente) en dat merk ik dus ook in dit segment. Ja, het verkoopt nog wel en in mijn geval ook nog wel voor een mooie prijs, maar minder hard dan voorheen. Ik had meer biedingen verwacht. Je begrijpt natuurlijk wel dat als onze koper dit had geweten, hij misschien een lager bod neer had gelegd. Het doel van de makelaar is toch een gevoel van grote vraag weergeven en mensen een beetje extra enthousiasmeren om ze over te halen net dat beetje meer te bieden. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen de koper had een aankoopmakelaar dus heeft een bod neergelegd met kennis van zaken. Voor ons op dit moment nu mooi afgerond. Ik blijf het een gekke markt vinden, maar daar is een ander topic voor.
Heel onspectaculair trouwens, dat verlopen van de bedenktijd. Ben benieuwd wanneer mijn makelaar de status op Funda aanpast.
[
Voor 3% gewijzigd door
Luiaard op 12-05-2026 08:19
]