Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Blauweregen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:33:
[...]

Mooi resultaat! Hopelijk zit de koper er tussen.

Wij hebben toch besloten onze woning van Funda te halen en volgende week al opnieuw te plaatsen. Op hoop van zegen.
Waarom niet gewacht tot januari?
Is de nood zo hoog?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:26
Sunri5e schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:55:
Weet iemand hoe dat zit met het biedlogboek? Een vriend van mij heeft een huis aangekocht. De 3 dagen bedenktijd zijn voorbij en hij heeft geen voorbehoud financiering. Dus alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen en de koop is definitief. De verkopende makelaar weigert het biedlogboek vrij te geven. Hij geeft aan dat dat pas na de overdracht hoeft. Dit klopt toch niet? De verkopende makelaar is aangesloten bij de NVM.
Klopt inderdaad niet. Het biedingslogboek moet door de makelaar gedeeld worden wanneer de verkoop van de woning onherroepelijk is. Dus na de drie dagen wettelijke bedenktijd en het verstrijken van de voorbehouden.

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:19
Roadman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:08:
[...]

Waarom niet gewacht tot januari?
Is de nood zo hoog?
Ja, eerder ook gepost. Met het oog op de dubbele lasten hebben we besloten hem nu toch al online te zetten, omdat we anders een maand verliezen.

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-12 13:58

jasperv91

PSN: Glutinator91

Na overleg van met de makelaar hebben toch besloten om er via Funda extra advertentie mogelijkheid er op te zetten.
Het staat al als blikvanger en gaan er nog uitgelicht aan toevoegen, in de hoop meer interesse te trekken in deze maand.

We hebben nog tot april-mei tot er eventuele dubbele lasten gaan komen maar toch voelt het spannend

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:11:
[...]

Klopt inderdaad niet. Het biedingslogboek moet door de makelaar gedeeld worden wanneer de verkoop van de woning onherroepelijk is. Dus na de drie dagen wettelijke bedenktijd en het verstrijken van de voorbehouden.
Je zou kunnen bestrijden dat de koop pas onherroepelijk is na passeren.
Daarvoor kan de overeenkomst nog ontbonden worden, hetzij onder last van een boete.

PSN: Flix20-NL

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
jasperv91 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
Na overleg van met de makelaar hebben toch besloten om er via Funda extra advertentie mogelijkheid er op te zetten.
Het staat al als blikvanger en gaan er nog uitgelicht aan toevoegen, in de hoop meer interesse te trekken in deze maand.

We hebben nog tot april-mei tot er eventuele dubbele lasten gaan komen maar toch voelt het spannend
Ik snap dat je de dubbele lasten zoveel als mogelijk wilt voorkomen, maar je hebt de (overbrugging)hypotheek toch verkregen op de toets dat je dit kan dragen dus geen man over boord om later te verkopen?

PSN: Flix20-NL

• jasperv91

jasperv91

Flix20 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:34:
[...]

Ik snap dat je de dubbele lasten zoveel als mogelijk wilt voorkomen, maar je hebt de (overbrugging)hypotheek toch verkregen op de toets dat je dit kan dragen dus geen man over boord om later te verkopen?
Zeker geen man overboord maar prettig is anders toch?
Het liefst heb je de verkoop rond en kan je verder gaan plannen voor het nieuwe huis en vooral de boel (bergzolder) leeg trekken en verhuisklaar maken

• Blauweregen
Flix20 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:34:
[...]

Dat je het kan dragen wil niet zeggen dat het wenselijk is toch? Ik zie er in ieder geval niet naar uit om al ons spaargeld het komende jaar te besteden aan een overbruggingshypotheek. Ik besteed het liever aan andere dingen.

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
[...]

Daarvoor kan de overeenkomst nog ontbonden worden, hetzij onder last van een boete.
Volgens mij is dat juist de definitie van onherroepelijk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:52:
[...]

Volgens mij is dat juist de definitie van onherroepelijk.
Volgens mij kan zelfs na het passeren de koop nog ongedaan gemaakt worden. Dus of dat de definitie is, zou ik niet met zoveel zekerheid durven te zeggen.
  • Na 3 dagen ligt de koop juridisch vast (eventueel verlengd met wat ontbindende voorwaarden)
  • Tot aan de overdracht is het vrij 'makkelijk' om je terug te trekken (gewoon niet je handtekening zetten of 'gewoon' niet betalen)
  • Als er een bankgarantie is, maakt die het terugtrekken weer wat moeilijker
  • Na tekenen overdracht, is ontbinden complex, moet je je geld maar terug zien te krijgen
Maar de koop is in alle gevallen gewoon definitief na die 3 dagen bedenktijd / afloop ontbindende voorwaarden en ga je door een juridisch proces om dat ongedaan te maken.

Op zich interessant van NVM zelf schrijft: https://www.nvm.nl/wonen/kopen/het-biedlogboek/
Nadat de koop onherroepelijk is (na afloop ontbindende voorwaarden en drie dagen wettelijke bedenktijd), kunnen gegadigden die een bod hebben gedaan bij de verkopend makelaar een geanonimiseerd afschrift van het biedlogboek opvragen. Het biedlogboek draagt daarmee bij aan de transparantie van het biedproces.

Let op: Het biedlogboek is alleen verplicht voor makelaars die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Flix20 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
[...]

Die boete kan je niet zien als een "ontbindende voorwaarde" vind ik. Als jij de koop ontbindt, na afloop van alle normale ontbindende voorwaarden, breek je een (mijns inziens) onherroepelijk voorlopig koopcontract en start je een juridisch proces (en heb je in het contract al een standaardboete staan). Ik zou zeggen dat afloop voorwaarden het moment van onherroepelijkheid ingaat :).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 09-12-2025 10:39 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 13:32
JvS schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:34:
[...]
Volgens mij kan zelfs na het passeren de koop nog ongedaan gemaakt worden. Dus of dat de definitie is, zou ik niet met zoveel zekerheid durven te zeggen.
  • Na 3 dagen ligt de koop juridisch vast (eventueel verlengd met wat ontbindende voorwaarden)
  • Tot aan de overdracht is het vrij 'makkelijk' om je terug te trekken (gewoon niet je handtekening zetten of 'gewoon' niet betalen)
  • Als er een bankgarantie is, maakt die het terugtrekken weer wat moeilijker
  • Na tekenen overdracht, is ontbinden complex, moet je je geld maar terug zien te krijgen
Maar de koop is in alle gevallen gewoon definitief na die 3 dagen bedenktijd / afloop ontbindende voorwaarden en ga je door een juridisch proces om dat ongedaan te maken.
Na het passeren, wat bij de notaris plaatsvindt, is de koop toch echt niet meer terug te draaien (misschien bij complete misleiding van het opgeleverde onroerend goed met heel veel verborgen gebreken, maar dan wel via de rechter).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
het biedlogboek is een dingetje van de NVM. Zij hebben het over onherroepelijk. Dan volg je toch gewoon de definitie die zij zelf aanhouden op hun site? oftewel: 3 dagen na tekenen + verlopen van eventuele voorbehouden zoals financiering of bouwkundige keuring ---> tadaaa biedlogboek

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pat911 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:41:
[...]

Na het passeren, wat bij de notaris plaatsvindt, is de koop toch echt niet meer terug te draaien (misschien bij complete misleiding van het opgeleverde onroerend goed met heel veel verborgen gebreken, maar dan wel via de rechter).
Na het tekenen en verlopen van de ontbindende vooraarden is de koop juridisch gezien ook niet meer terug te draaien, alleen heb je als koper een de mogelijkheid the ghosten of geen geld over te maken. Dat is net zo'n juridisch traject alleen dan gestart door de verkoper als de koper ineens afhaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 09-12-2025 12:11 ]

• Rubbergrover1
offtopic:
Dat is dus precies waarom ik dat eerder ook al meldde...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blauweregen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:15:
[...]

Ja, eerder ook gepost. Met het oog op de dubbele lasten hebben we besloten hem nu toch al online te zetten, omdat we anders een maand verliezen.
Ik vind de presentatie echt een heel stuk beter zo, ben heel benieuwd! Succes!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Blauweregen
Sport_Life schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:25:
[...]

Ik vind de presentatie echt een heel stuk beter zo, ben heel benieuwd! Succes!
Veel dank!

Tot nu toe staan er 3 bezichtigingen gepland. Hopelijk komt er nog wat bij en gaan ze allemaal door.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12 21:26
Wij hebben een ander huis gekocht, overdracht medio augustus '26.
Ik zou ons huidige huis de komende tijd verkoopklaar willen maken en in maart op funda zetten. Nu wil het toeval dat mijn buurman zijn huis ook gaat verkopen na het enkele jaren verhuurd te hebben. Hij is mij in de tijd dan iets voor dus ik kan er van leren. Ik heb goed contact en hoor van hem alles omtrent het proces. Hij heeft al wat makelaars langs laten komen. Het betreft courante en ruime (145m2) woningen in Utrecht Leidsche Rijn. De insteek van de makelaars tot nu toe is de vraagprijs lager neerzetten met het idee dat er overboden wordt, dat is hier de norm. De bedragen die ik van hem hoor vind ik gevoelsmatig wat aan de lage kant, bv. voor 675 neerzetten. Vergelijkbare woningen in de straat zijn recent voor iets over de 8 ton weggegaan met vraagprijzen van rond de 685 dus dat er dusdanig wordt overboden is wel de realiteit.
Twee dagdelen kijkers en dan een biedtermijn is wat hem geadviseerd werd.
Mijn huis is een hoekhuis t.o.v. de buurman, heeft meer perceeloppervlak en een veel grotere stenen schuur 21m2 t.o.v. een kleine houten schuur. Daarnaast heb ik nog meer verduurzaamd (all-electric/richting nul-op-de-meter) en laat ik morgen mijn energielabel updaten volgens de nieuwe systematiek. Was A in het oude stelsel, maar ik denk dat daar nog een paar plusjes bijkomen wat m.i. de waarde ten goede komt. Ik ben dus heel benieuwd waar mijn buurman op uit gaat komen en kan op die ervaring en uitkomst zelf in gaan zetten.

Import van EVs

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Luiaard schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:09:
Wij hebben een ander huis gekocht, overdracht medio augustus '26.
Ik zou ons huidige huis de komende tijd verkoopklaar willen maken en in maart op funda zetten. Nu wil het toeval dat mijn buurman zijn huis ook gaat verkopen na het enkele jaren verhuurd te hebben. Hij is mij in de tijd dan iets voor dus ik kan er van leren. Ik heb goed contact en hoor van hem alles omtrent het proces. Hij heeft al wat makelaars langs laten komen. Het betreft courante en ruime (145m2) woningen in Utrecht Leidsche Rijn. De insteek van de makelaars tot nu toe is de vraagprijs lager neerzetten met het idee dat er overboden wordt, dat is hier de norm. De bedragen die ik van hem hoor vind ik gevoelsmatig wat aan de lage kant, bv. voor 675 neerzetten. Vergelijkbare woningen in de straat zijn recent voor iets over de 8 ton weggegaan met vraagprijzen van rond de 685 dus dat er dusdanig wordt overboden is wel de realiteit.
Twee dagdelen kijkers en dan een biedtermijn is wat hem geadviseerd werd.
Mijn huis is een hoekhuis t.o.v. de buurman, heeft meer perceeloppervlak en een veel grotere stenen schuur t.o.v. een kleine houten schuur. Daarnaast heb ik nog meer verduurzaamd (all-electric/richting nul-op-de-meter) en laat ik morgen mijn energielabel updaten volgens de nieuwe systematiek. Was A in het oude stelsel, maar ik denk dat daar nog een paar plusjes bijkomen wat m.i. de waarde ten goede komt. Ik ben dus heel benieuwd waar mijn buurman op uit gaat komen en kan op die ervaring en uitkomst zelf in gaan zetten.
Wij woonden een jaar geleden nog in Leidsche Rijn en hebben onze woning uit 2016 met 131 m2 toen voor 650k in de markt gezet. We kregen uiteindelijk 4 biedingen, waarvan de hoogste bijna een ton meer.

Ik denk dat de buurman helemaal zo gek niet zit met 675k en een flinke portie overbieden. De echte druk lijkt van de ketel te zijn, maar huizen daar blijven populair, vooral onder expats.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Luiaard
THE_BASE schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:15:
[...]

Wij woonden een jaar geleden nog in Leidsche Rijn en hebben onze woning uit 2016 met 131 m2 toen voor 650k in de markt gezet. We kregen uiteindelijk 4 biedingen, waarvan de hoogste bijna een ton meer.

Ik denk dat de buurman helemaal zo gek niet zit met 675k en een flinke portie overbieden. De echte druk lijkt van de ketel te zijn, maar huizen daar blijven populair, vooral onder expats.
Die 675 is wat tot nu toe twee makelaars adviseren, maar dan moet er meer dan een ton bij om op 8 ton of hoger te komen. Het zal blijkbaar gebeuren gezien recente verkopen en ik verwacht dat ik er nog wel 50k hoger uithaal vanwege de eigenschappen van mijn huis vs dat van hem. Er zijn hier in de straat inderdaad de laatste jaren diverse expats uit India komen wonen, dat is een goede doelgroep.
Wat getalletjes uit diverse modellen van mijn huidige woning:
Makelaarsland 808, Funda 811, Woningstats 785, Huispedia 795, Desktoptaxatie 796. We gaan het zien en ik zal het hier nog wel melden :)

Import van EVs

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:20
Luiaard schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:25:
[...]

Die 675 is wat tot nu toe twee makelaars adviseren, maar dan moet er meer dan een ton bij om op 8 ton of hoger te komen. Het zal blijkbaar gebeuren gezien recente verkopen en ik verwacht dat ik er nog wel 50k hoger uithaal vanwege de eigenschappen van mijn huis vs dat van hem. Er zijn hier in de straat inderdaad de laatste jaren diverse expats uit India komen wonen, dat is een goede doelgroep.
Wat getalletjes uit diverse modellen van mijn huidige woning:
Makelaarsland 808, Funda 811, Woningstats 785, Huispedia 795, Desktoptaxatie 796. We gaan het zien en ik zal het hier nog wel melden :)
Ik zou niet voor minder dan 695 erop gaan. Ons werd ook geadviseerd laag te gaan, maar ben blij dat we hoger zijn gaan zitten. Uiteindelijk 3 dagdelen kijkers en 10 biedingen, hoogste bijna 10% boven vraagprijs.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja de eeuwige discussie. Maar ik denk dat we de laatste 8 jaar wel bewezen hebben dat lagere vraagrpijs, veel aanloop creeeren, mensen laten opbieden echt DE succesvolle formule is over het algemeen. En dan mag elke individuele eigenaar argumenten verzinnen waarom dat voor hun huis niet geldt, want het is echt meer waard dan de vraagprijs.

Hier in de straat (ook Utrecht trouwens) zijn beide huizen verkocht, ongeveer zelfde prijs range. Beide dezelfde vraagprijs, eentje meer dan 20% overboden (op de bovengrens van huispedia en desktoptaxaties) en de ander heeft somehow een 35% hogere desktoptaxatie dan de vraagprijs, maar die is 10% overboden.

Zoveel mogelijk aanloop creëren (goede advertentie op funda, goede scherpe vraagprijs) is volgens mij nog steeds DE beste manier om snel echt een geweldige prijs voor je huis te krijgen. En natuurlijk met een hogere vraagprijs is het vast mogelijk net die ene persoon te treffen die dan NOG meer gaat bieden, maar mijn advies is: Zet gewoon laag in, laat de markt z'n best doen. Dat werkt echt altijd en vooral als je echt snel wilt verkopen (en dat willen we allemaal).

• Rubbergrover1
JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:08:
Tja de eeuwige discussie. Maar ik denk dat we de laatste 8 jaar wel bewezen hebben dat lagere vraagrpijs, veel aanloop creeeren, mensen laten opbieden echt DE succesvolle formule is over het algemeen. En dan mag elke individuele eigenaar argumenten verzinnen waarom dat voor hun huis niet geldt, want het is echt meer waard dan de vraagprijs.
Maar er zijn ook wel grenzen aan wat mensen 'willen' overbieden. Als je woning anderhalve ton meer waard is dan de vraagprijs, dan moet je nog maar zien of er iemand is die werkelijk anderhalve ton wil overbieden. Dat is immers wel een heel groot verschil. En dan nog zit je met die anderhalve ton overbieden nog gewoon op de normale woningwaarde, en wordt er nog niet eens écht meer geboden dan de woningwaarde.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:36
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:37:
[...]

Maar er zijn ook wel grenzen aan wat mensen 'willen' overbieden. Als je woning anderhalve ton meer waard is dan de vraagprijs, dan moet je nog maar zien of er iemand is die werkelijk anderhalve ton wil overbieden. Dat is immers wel een heel groot verschil. En dan nog zit je met die anderhalve ton overbieden nog gewoon op de normale woningwaarde, en wordt er nog niet eens écht meer geboden dan de woningwaarde.
Hiermee eens.De gemiddelde vraagprijs per vierkante meter is nu zo’n 5200-5400 euro voor een tussenwoning in Leidsche Rijn. Daar zit je dan dus zo ver onder dat je er niet eens bovenuit komt misschien. Maar misschien heb je net een huis in een minder gewild stukje.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:12
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:37:
[...]
En dan nog zit je met die anderhalve ton overbieden nog gewoon op de normale woningwaarde, en wordt er nog niet eens écht meer geboden dan de woningwaarde.
Precies. Dat is gewoon jezelf voor de gek houden. Het is een restant uit de periode dat mensen ver boven de waarde boden om het huis te willen bemachtigen. Maar inmiddels is dat echte overbieden wel wat passé en krijg je dus zulke trucjes.
In Leidsche Rijn werkt het nog wel gedeeltelijk zo, omdat hier relatief veel Indiase expats een woning zoeken en die draaien hun hand niet om voor een ton extra. Maar ook hier staan huizen niet direct ‘onder bod’, komen ze terug op de markt en loopt het niet meer zo enorm storm bij bezichtigingen. Het is ietwat genormaliseerd, is mijn indruk als ik naar funda kijk.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:46:
[...]

Precies. Dat is gewoon jezelf voor de gek houden. Het is een restant uit de periode dat mensen ver boven de waarde boden om het huis te willen bemachtigen. Maar inmiddels is dat echte overbieden wel wat passé en krijg je dus zulke trucjes.
In Leidsche Rijn werkt het nog wel gedeeltelijk zo, omdat hier relatief veel Indiase expats een woning zoeken en die draaien hun hand niet om voor een ton extra. Maar ook hier staan huizen niet direct ‘onder bod’, komen ze terug op de markt en loopt het niet meer zo enorm storm bij bezichtigingen. Het is ietwat genormaliseerd, is mijn indruk als ik naar funda kijk.
Maar die ton extra is dus op de vraagprijs om de "werkelijke" waarde te betalen. Dat vind ik best een flinke gok dat er echt zoveel overboden wordt. Bij een woning die voor 675 op Funda staat zou mijn gedachte niet zijn om nog 125 extra te moeten bieden, dat is fucking veel extra. Maar goed zolang iedereen dat wel doet staat de overbieden-stat natuurlijk wel lekker hoog ;) Maar dat is natuurlijk totaal nietszeggend.

Exact expert nodig?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een lage vraagprijs werkt alleen goed als er veel wordt overboden, dat is de afgelopen maanden wel flink minder geworden in de meeste regio's dus dan zou mijn tactiek nu zijn om de vraagprijs nagenoeg gelijk aan de taxatiewaarde te houden (of iets hoger).

Toen ik de vraagprijs bood op onze huidige woning kregen we als reactie dat verkoper 50k meer wilde hebben.. natuurlijk niet geaccepteerd. Dat is het risico als je te laag gaat zitten met de vraagprijs en de animo valt tegen (slechte advertentie, verkeerde moment of gewoon pech).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 10-12-2025 10:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij is een lage vraagprijs zelfs in crisistijd de beste tactiek. Je trekt er altijd meer gegadigden mee en je hebt gewoon een veel betere kans om een goed bod te krijgen. Her en der een stoer "ik bied niet boven de vraagprijs" doet daar weinig aan af (ik neem aan dat iedereen hier wel weet dat vraagprijs maar iets arbitrairs is om biedingen te lokken, kan ver onder de verwachte prijs zitten, maar kan ook op de verwachte verkoopprijs zitten, of zelfs erboven als de verkoper nog in 2008 leeft)

Overbieden is simpelweg de norm geweest in een tijd dat de huizenprijzen door het dak gingen. Dat is niet getemperd door deze verkooptactiek vermoed ik zo.
Maar inmiddels is dat echte overbieden wel wat passé
Mijn blik is Utrecht en omgeving, en overbieden is simpelweg nog steeds de norm. Die makelaars adviseren dat niet voor niets.

Ik vraag me ook af waar jullie de "marktwaarde" kennis vandaan halen. Ik vermoed dat je bedoelt deskoptaxatiewaarde of de verkoopprjs / waardeinschatting van de makelaar. Uiteraard verkoop je je woning voor de marktwaarde, dat is letterlijk de definitie. Veel bieders geeft gewoon VEEL meer kans om die marktwaarde te bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 10-12-2025 11:04 ]

• Toke_gt
Crazy D schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:50:
[...]

Maar die ton extra is dus op de vraagprijs om de "werkelijke" waarde te betalen. Dat vind ik best een flinke gok dat er echt zoveel overboden wordt. Bij een woning die voor 675 op Funda staat zou mijn gedachte niet zijn om nog 125 extra te moeten bieden, dat is fucking veel extra. Maar goed zolang iedereen dat wel doet staat de overbieden-stat natuurlijk wel lekker hoog ;) Maar dat is natuurlijk totaal nietszeggend.
Dat is wat ik ermee bedoel. Waar mensen eerst een ton overboden ‘om het te krijgen’ wordt nu verwacht dat ze diezelfde ton overbieden om de beoogde waarde te halen. Dat doet lang niet iedereen. Expats wel (die hoeven dat vaak niet (volledig) zelf te bekostigen.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Of een lage vraagprijs het beste is, is natuurlijk lastig vast te stellen. Een lage vraagprijs bij lage interesse lokt wellicht lage biedingen uit en om dan nog te ‘eisen’ dat iemand overbiedt is natuurlijk niet zo geloofwaardig.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:03:

Mijn blik is Utrecht en omgeving, en overbieden is simpelweg nog steeds de norm. Die makelaars adviseren dat niet voor niets.
Makelaars hebben veel belang bij een lage vraagprijs, nogal logisch dat zij adviseren een lage vraagprijs te hanteren.

Het enige dat telt is een snelle verkoop (= weinig tijd).

• Rubbergrover1
JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:03:
Volgens mij is een lage vraagprijs zelfs in crisistijd de beste tactiek. Je trekt er altijd meer gegadigden mee en je hebt gewoon een veel betere kans om een goed bod te krijgen.
Maar er is een verschil tussen een lagere vraagprijs een een extreem lage vraagprijs. Dat is het punt. Als je anderhalf ton gaat zitten onder de waarde en je krijgt tien mensen die rond de 50k overbieden, dan kom je nog steeds uit op een prijs die een ton lager is dan verwacht. Dan ben je toch beter uit als je de woning bv 50k onder de waarde in de markt zet en je krijgt 1 bod gelijk aan de vraagprijs.

• Marcel a
  • Nu online
Het belangrijkste is dat je verkoopt! Natuurlijk is de hoofdprijs erg leuk, maar blijven zitten met je huis is pas vervelend.

• Luiaard
Bij mijn buurman adviseren de twee makelaars tot nu toe om 675 in te zetten en dan is de voorzichtige verwachting van de makelaar dat er 75k overheen gaat, maar dan kom je op 750 uit, vandaar dat ik zeg dat is wellicht wat voorzichtig/aan de lage kant, maar een makelaar heeft natuurlijk liever dat het meevalt dan tegenvalt. Waarschijnlijk temperen ze de verwachtingen, want zoals gezegd heb ik via Walter gezien dat twee huizen hier binnen 50m in dezelfde straat verkocht zijn de ene vraag 679 en resultaat 810, de andere 685 vraag en resultaat 805. De meest recente was die van 810 verkoop. Huis van mijn buurman verwacht ik een vergelijkbaar resultaat dus wel 8 ton verkoop.
Het is dan de vraag, wat is gangbaar en hoeveel overbieden prijs je in? Laag inzetten voor veel animo en met de gedachte dat die mensen of hun makelaar ook wel weten wat de reëele marktprijs is lijkt dan zinnig, maar te laag is ook niet alles denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Luiaard op 10-12-2025 12:42 ]

Import van EVs

• Marcel a
  • Nu online
Als een vergelijkbaar (moet wel echt vergelijkbaar zijn) huis €800.000 oplevert zou ik me de moeite besparen en gewoon €699 of €729 vragen. Wat een raar spel om net te doen alsof je tevreden bent met €675 terwijl je eigenlijk €800 wilt vangen.

• Luiaard
Marcel a schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:26:
Als een vergelijkbaar (moet wel echt vergelijkbaar zijn) huis €800.000 oplevert zou ik me de moeite besparen en gewoon €699 of €729 vragen. Wat een raar spel om net te doen alsof je tevreden bent met €675 terwijl je eigenlijk €800 wilt vangen.
Ja, ben ik met je eens. Lijkt mij ook logischer en hoewel overbieden ingecalculeerd is, wordt het dan niet te belachelijk. Zouden er echt veel minder mensen afkomen op 725 dan op 675 wetende dat 8 ton toch de uitkomst gaat zijn?

Import van EVs

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:01:
[...]

Maar er is een verschil tussen een lagere vraagprijs een een extreem lage vraagprijs. Dat is het punt. Als je anderhalf ton gaat zitten onder de waarde en je krijgt tien mensen die rond de 50k overbieden, dan kom je nog steeds uit op een prijs die een ton lager is dan verwacht. Dan ben je toch beter uit als je de woning bv 50k onder de waarde in de markt zet en je krijgt 1 bod gelijk aan de vraagprijs.
Mee eens dat je niet een huis 30% onder te verwachten verkoopwaarde te koop moet zetten, daarmee wek je mogelijk valse verwachtingen (al kan iedereen gebruik maken van waarde inschattingen, aankoopmakelaars, Walter living, kadaster data etc en doen veel mensen dat ook, dus ik vermoed dat het wel los loopt met dat je iedereen op het verkeerde been zet) .

Maar ik zie hier behoorlijk sterke meningen over "de waarde" en dat je zelfs verwacht boven "de waarde" te verkopen en de voorspelling dat een lagere vraagprijs zorgt voor een lagere prijs. Bij al die dingen trek ik een flinke wenkbrauw op. Wat is "de verkoopwaarde" en waarom moet je boven "de verkoopwaarde" uit komen? Letterlijk als argument wordt geveven dat je met een lage vraagprijs alleen maar tot "de verkoopwaarde" komt. Lijkt mij de bedoeling. En als het snel gaat (2-3 kijkdagen, 1 limiet, nog paar dagen beetje nadiscusseren tot het contract getekend is), lijkt me voor alle partijen perfect.

Ja lage vraagprijs zorgt voor snelle verkoop. Makelaars willen snelle verkoop. Maar er wordt mee gesuggereerd dat het daarom niet in jouw voordeel is... Maar in deze markt zijn er mijns inziens (voor 'normale' huizen waar je altijd meerdere gegadigden verwacht) maar twee soorten verkoop: 1. snelle verkoop met goede prijs, of 2. weken tot maanden slepende verkoop met onzekerheid van een huis dat z'n eerste "glow" niet gehad heeft en zo in een slepende verkoop komt.

Als je denkt dat dat tweede beter is om een hogere prijs te krijgen, dan prima. Maar ik denk dat dat niet zo is. Je richt je dan op onzekere potentieel uitschieters.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Marcel a schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:26:
Je doet niet alsof je tevreden bent met 675k.
Luiaard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:33:
[...]

Ja, ben ik met je eens. Lijkt mij ook logischer en hoewel overbieden ingecalculeerd is, wordt het dan niet te belachelijk. Zouden er echt veel minder mensen afkomen op 725 dan op 675 wetende dat 8 ton toch de uitkomst gaat zijn?
Dit is natuurlijk niet kwantificeerbaar. Maar op een huis met een vraagprijs van 725 krijg je nu eenmaal in de regel minder bezichtigingen dan bij een met een vraagprijs van 675. Al was het maar omdat je niet in het vizier komt van veel mensen.

Daarnaast heeft iedereen de neiging zijn of haar huis enorm op te hemelen en vergelijkbaar te vinden met huizen die duidelijk betere dingen hebben. Je bent zelf zacht gezegd niet vrij van bias.

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:44:
Mee eens dat je niet een huis 30% onder te verwachten verkoopwaarde te koop moet zetten, daarmee wek je mogelijk valse verwachtingen (al kan iedereen gebruik maken van waarde inschattingen, aankoopmakelaars, Walter living, kadaster data etc en doen veel mensen dat ook, dus ik vermoed dat het wel los loopt met dat je iedereen op het verkeerde been zet) .
Het roept vooral vraagtekens op waarom jouw specifieke huis zoveel goedkoper op de markt is gezet dan dat waarde lijkt te zijn. (desktop taxatie houdt immers geen rekening met specifieke afwerking van jouw huis). Is het dan echt een laagje 'goud' en is het daaronder shitzooi? ;) Dat is wat een lage verkoopprijs bij mij voor verwachting heeft: klushuis, uitgeleefd, misschien even mooi gemaakt voor de verkoop maar "er is iets".
Maar ik zie hier behoorlijk sterke meningen over "de waarde" en dat je zelfs verwacht boven "de waarde" te verkopen en de voorspelling dat een lagere vraagprijs zorgt voor een lagere prijs. Bij al die dingen trek ik een flinke wenkbrauw op. Wat is "de verkoopwaarde" en waarom moet je boven "de verkoopwaarde" uit komen? Letterlijk als argument wordt geveven dat je met een lage vraagprijs alleen maar tot "de verkoopwaarde" komt. Lijkt mij de bedoeling. En als het snel gaat (2-3 kijkdagen, 1 limiet, nog paar dagen beetje nadiscusseren tot het contract getekend is), lijkt me voor alle partijen perfect.
"De waarde" is in principe de taxatie waarde. Dat is wat het huis nu blijkbaar waard is volgens experts. Daar hoef je wat mij aangaat niet boven te komen. Maar met een groot gat tussen vraagprijs en taxatiewaarde (de genoemde 675 tov 800 taxatie) mag je al blij zijn als je de richting gaat komen (tenzij je dus die gek hebt die 150k "overbiedt").
Ja lage vraagprijs zorgt voor snelle verkoop. Makelaars willen snelle verkoop. Maar er wordt mee gesuggereerd dat het daarom niet in jouw voordeel is... Maar in deze markt zijn er mijns inziens (voor 'normale' huizen waar je altijd meerdere gegadigden verwacht) maar twee soorten verkoop: 1. snelle verkoop met goede prijs, of 2. weken tot maanden slepende verkoop met onzekerheid van een huis dat z'n eerste "glow" niet gehad heeft en zo in een slepende verkoop komt.

Als je denkt dat dat tweede beter is om een hogere prijs te krijgen, dan prima. Maar ik denk dat dat niet zo is. Je richt je dan op onzekere potentieel uitschieters.
Lage vraagprijs zorgt voor meer aanloop. Waarbij een deel van de mensen gaat afhaken (als je bij een huis van 675 kijkt zal lang niet iedereen 150k extra in z'n achterzak hebben zitten) waardoor je ook een flinkere kans hebt om met een lager eindbod achter te blijven. Er is natuurlijk geen harde werkelijkheid, en bij een vraagprijs van 725 t.o.v. taxatie 800 is dat weer anders dan de genoemde 675. Je zal bij 725 minder kijkers hebben, maar wel meer mensen die het huis echt kunnen betalen. Of dat beter is weet je nooit want je kunt niet letterlijk op hetzelfde moment hetzelfde huis te koop zetten met 2 strategieën. Ik denk dat er niets mis mee is met wat lager in te zetten, maar de "wat" dan precies het juiste is weet ik ook niet. Maar gevoelsmatig is dat niet 15% lager dan de prijs die je eigenlijk wilt.

Exact expert nodig?

• Blauweregen
En je kan ook nog in de situatie komen die wij nu hebben: Lager geplaatst dan de 'verwachte' waarde, op basis van alle mogelijke bronnen (meerdere makelaars, alle online taxaties, desktoptaxaties etc). En dan nog steeds geen enkel bod binnen krijgen :')

Kortom: reken jezelf niet te snel rijk.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Crazy D schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:58:
[...]

Het roept vooral vraagtekens op waarom jouw specifieke huis zoveel goedkoper op de markt is gezet dan dat waarde lijkt te zijn.
Volgens mij hebben we denk ik al wel een miljoen huizen bewijs dat dat tegenwoordig gewoon niet zo werkt.
"De waarde" is in principe de taxatie waarde. Dat is wat het huis nu blijkbaar waard is volgens experts. Daar hoef je wat mij aangaat niet boven te komen. Maar met een groot gat tussen vraagprijs en taxatiewaarde (de genoemde 675 tov 800 taxatie) mag je al blij zijn als je de richting gaat komen (tenzij je dus die gek hebt die 150k "overbiedt").
Over wat voor taxatie hebben we het dan? De inschatting van de makelaar? Of de desktoptaxatie? Of een echte taxatie? Die laatste laat volgens mij niemand doen.
Lage vraagprijs zorgt voor meer aanloop. Waarbij een deel van de mensen gaat afhaken (als je bij een huis van 675 kijkt zal lang niet iedereen 150k extra in z'n achterzak hebben zitten) waardoor je ook een flinkere kans hebt om met een lager eindbod achter te blijven. Er is natuurlijk geen harde werkelijkheid, en bij een vraagprijs van 725 t.o.v. taxatie 800 is dat weer anders dan de genoemde 675. Je zal bij 725 minder kijkers hebben, maar wel meer mensen die het huis echt kunnen betalen. Of dat beter is weet je nooit want je kunt niet letterlijk op hetzelfde moment hetzelfde huis te koop zetten met 2 strategieën. Ik denk dat er niets mis mee is met wat lager in te zetten, maar de "wat" dan precies het juiste is weet ik ook niet. Maar gevoelsmatig is dat niet 15% lager dan de prijs die je eigenlijk wilt.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet voor een insane lage vraagprijs, maar 650 waar 750 verwacht wordt, is niet insane vind ik. Waar die grens ligt kan je over discussieren dus daar komen we niet uit (is ook beetje subjectief, lastig met data te staven voor ons).

Maar het leest alsof je overtuigd bent dat 'laag in de markt' uberhaupt geen goede strategie is (dus een vraagprijs van echt wel minimaal 5%, misschien 10% onder de verwachte verkoopprijs). Ik kan me dit bijna niet voorstellen. Is dat echt zo?

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 10-12-2025 16:00 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blauweregen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:33:
En je kan ook nog in de situatie komen die wij nu hebben: Lager geplaatst dan de 'verwachte' waarde, op basis van alle mogelijke bronnen (meerdere makelaars, alle online taxaties, desktoptaxaties etc). En dan nog steeds geen enkel bod binnen krijgen :')

Ja uiteraard is niets een garantie en heb je altijd kans dat er iets mis is met het aanbod of presentatie of dat je gewoon pecht hebt met de "nieuwe aanwas" op het moment dat jij te koop aanbiedt. Het lijkt me echt klote wat je doormaakt maar dat is natuurlijk wel een anekdote en dat is geen argument voor of tegen de strategie.

• Blauweregen
JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:58:
[...]

Ja uiteraard is niets een garantie en heb je altijd kans dat er iets mis is met het aanbod of presentatie of dat je gewoon pecht hebt met de "nieuwe aanwas" op het moment dat jij te koop aanbiedt. Het lijkt me echt klote wat je doormaakt maar dat is natuurlijk wel een anekdote en dat is geen argument voor of tegen de strategie.
Klopt, maar het is wel iets om mee te nemen in je overweging wat mij betreft. Als je al enorm veel lager geprijsd staat dan wat je denkt/hoopt te ontvangen kun je ook amper meer in prijs zakken op het moment dat het wel lang te koop blijft staan. Of je krijgt een bod voor de vraagprijs, en dan heb je dus eigenlijk een ton onder wat je hoopte te krijgen verkocht.

• Marcel a
  • Nu online
@Blauweregen Maar dat is een beetje het punt van de laatste berichten denk ik: een vraagprijs moet ergens over gaan. Moet realistisch zijn. Een vraagprijs die enorm afwijkt van de werkelijke waarde is niet aantrekkelijk. Een realistische prijs wel. En dan bedoel ik niet €579.000 in plaats van €610.000 om wat meer aanloop te krijgen en onder de grens van 6 ton te blijven. Die begrijp ik wel. Maar €675.000 vragen terwijl je eigenlijk denkt €800.000 te vangen? Waarom? En een te hoge vraagprijs lijkt me helemaal oliedom.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:26
@Blauweregen vandaag nog wat bezichtigingen bij gekomen?

• Blauweregen
crepsly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:35:
@Blauweregen vandaag nog wat bezichtigingen bij gekomen?
Helaas.. helemaal niks.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-12 17:40

DM_

Marcel a schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:33:
@Blauweregen Maar dat is een beetje het punt van de laatste berichten denk ik: een vraagprijs moet ergens over gaan. Moet realistisch zijn. Een vraagprijs die enorm afwijkt van de werkelijke waarde is niet aantrekkelijk. Een realistische prijs wel. En dan bedoel ik niet €579.000 in plaats van €610.000 om wat meer aanloop te krijgen en onder de grens van 6 ton te blijven. Die begrijp ik wel. Maar €675.000 vragen terwijl je eigenlijk denkt €800.000 te vangen? Waarom? En een te hoge vraagprijs lijkt me helemaal oliedom.
In deze discussie lees ik niet terug wat de gemiddelde koper verwacht als standaard overbied bedrag. Bepaalde wijken zijn gewoon populair en wanneer de algemeen tendens is dat men standard rond de 10% moet overbieden op de vraagprijs, en dat daar ook rekening mee wordt gehouden bij het bepalen van de vraagprijs, dan is dat gewoon zo.

Als je dan 5% hoger gaat zitten met je vraagprijs omdat je niet eens bent met de tactiek of dichterbij de uiteindelijke waarde wilt gaan zitten, dan zullen de serieuze kopers, die al langer bezig zijn om daar een woning te kopen ook eerder gaan denken; "Oef, als daar nog 10% erbij moet dan wordt het wel een beetje veel".

Zo hebben wij ook gekeken naar beschikbare woningen, vraagprijs +10%. En vind je het dan waard.

Ik zou niet vanuit gaan dat kopers niks weten, alles is tegenwoordig toch eenvoudig terug te vinden. Dus als de laatste 10 woning met 100k meer zijn verkocht dan de vraagprijs dan zullen ze daar ook rekening mee houden bij de meest recente woning dat beschikbaar komt.

• Marcel a
  • Nu online
@DM_ Ik zou dat nooit doen. Een huis heeft een prijs en ik zou me eerst een afvragen hoe de vraagprijs zich verhoudt tot die van andere woningen. Pas daarna ga ik nadenken of het logisch is te verwachten of en hoeveel er overboden wordt. In de praktijk blijkt dat ook nogal per object te verschillen. Standaard uitgaan van 10% vind ik wat vreemd.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-12 17:40

DM_

@Marcel a Het is niet standard, maar als 9 van de 10 in de buurt recent zo zijn verkocht als vergelijkbare woningen dan is de kans groter dat je dat ervoor over moet hebben. Zeker in een buurt waar woningen binnen een paar weken weer verkocht zijn. Dat is wel de situatie in ons huidige woonplaats.

Ik ga er ook vanuit dat je voor jezelf een goed onderzoek doet naar alle kenmerken van de te koop staande woning, buurt en recent vergelijkbaar verkochte woningen in de buurt. Voor mij is dat vanzelfsprekend, misschien had ik dat bij m'n vorige post moeten aangeven.

Het ligt overigens heel erg aan de locatie, uiteindelijk hebben wij een woning gekocht in een andere woonplaats voor de vraagprijs, mede omdat er een andere koper ook de woning wilde hebben. Maar daar was het weer standard om in onderhandeling te gaan en juist een beetje onder de vraagprijs te verkopen.

[ Voor 18% gewijzigd door DM_ op 10-12-2025 21:55 ]

• Rubbergrover1
Marcel a schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:33:
Het hangt vooral ook af van hoe de lokale markt in elkaar zit. Als de lokale markt zodanig is dat het gebruikelijk is dat mensen de woning meer dan een ton lager in de markt zetten dan wat de woning waard is, dan snijd je jezelf in de vingers als je je woning voor een normale prijs te koop zet. De eerste reactie zal dan toch zijn dat als de woning bijvoorbeeld 50k of 100k duurder op Funda staat dan andere woningen in de buurt, de woning ook meer waard zou moeten zijn dan andere woningen. Als dat niet uit de presentatie blijkt, zullen mensen toch sceptisch worden.

Maar wat DM_ ook aangeeft, er zijn ook plekken waar de woningen wel gewoon op Funda komen met een vraagprijs op het niveau van wat de mensen er voor willen hebben. Kijk dus vooral naar wat in jouw lokale markt gebruikelijk is. En pas je daaraan aan. Dat geldt overigens voor zowel verkoper als koper.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:57
Blauweregen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:33:

Goed om te zien dat ik er als optie- en futurehandelaar zo lekker op zit :). Wat een nonsens komt hier voorbij zeg.
Wietsee. schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:50:
[...]

Niet zakken is niet verkopen!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

JvS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:56:
[...]
Volgens mij hebben we denk ik al wel een miljoen huizen bewijs dat dat tegenwoordig gewoon niet zo werkt.

[...]
Over wat voor taxatie hebben we het dan? De inschatting van de makelaar? Of de desktoptaxatie? Of een echte taxatie? Die laatste laat volgens mij niemand doen.

[...]

Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet voor een insane lage vraagprijs, maar 650 waar 750 verwacht wordt, is niet insane vind ik. Waar die grens ligt kan je over discussieren dus daar komen we niet uit (is ook beetje subjectief, lastig met data te staven voor ons).

Maar het leest alsof je overtuigd bent dat 'laag in de markt' uberhaupt geen goede strategie is (dus een vraagprijs van echt wel minimaal 5%, misschien 10% onder de verwachte verkoopprijs). Ik kan me dit bijna niet voorstellen. Is dat echt zo?
Ik denk dat het punt vooral is hoe ver onder de 'realistische prijs' zet je 'm in de markt, volgens mij zijn we het daar wel over eens. Maar er worden verderop nog wat goede opmerkingen geplaatst over wat gebruikelijk is in die omgeving. Als er net 10 huizen op funda gegaan zijn voor 700 en ze verkopen allemaal voor 800 a 825, dan is dat voor die omgeving blijkbaar wel een goede strategie. Waar wat hoger beginnen met de vraagprijs dan juist kan afschrikken vanwege het gebruikelijke overbieden. En op andere plekken wellicht juist weer niet.

En ik geef ook mijn mening, want een te lage vraagprijs op mij doet ;)

Exact expert nodig?

• Blauweregen
Wietsee. schreef op donderdag 11 december 2025 @ 05:41:
[...]

Goed om te zien dat ik er als optie- en futurehandelaar zo lekker op zit :). Wat een nonsens komt hier voorbij zeg.

[...]

[...]
Ik begin je reacties inmiddels behoorlijk irritant te vinden, helemaal omdat ik je verder nergens in dit topic terug lees? Alleen op het moment dat je weer met je vinger kan wijzen en: 'zie je wel! Ik heb gelijk!' kan roepen.

Nogmaals: we staan (ruim) onder de taxatiewaarde en onder de prijs waarop andere (vergelijkbare) woningen zijn verkocht. Objectieve data bevestigen dit, de makelaar bevestigt het ook. We volgen verder hun advies hierin ook gewoon, de prijs is iets verlaagd t.o.v. de eerste keer op funda, zonder verder resultaat in veel extra bezichtigingen.

We zullen zien. Meer dan afwachten kunnen we niet doen, we zijn er zelf in ieder geval zo ongeveer non stop mee bezig qua optimalisatie van de advertentie, prijs, hoe het eruit ziet qua bezichtigingen etc.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17
Succes @Blauweregen .
Ik denk dat de timing ook niet zo goed is zo vlak voor kerst.
(Zeg ik, die mn huis de 27e dec heeft gekocht maargoed)

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12 17:08
Tijd van het jaar, timing, vraagprijs vs werkelijke waarde.
Ik denk dat context daarin het belangrijkste is. Dus voor waarvoor zijn vergelijkbare woningen verkocht. Welke buurt, wijk, stad...

Schoonzus in Leidsche Rijn appartement op de begane grond, 10 kijkers en 4 biedingen. Gaat weg €100.000 overboden. Vraagprijs was € 575.000.
Dochter in Uden woning staat al 7 weken te koop biedt onder de vraagprijs en hoopt dat het aanvaard wordt.

• Toke_gt
Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:04:
[...]
Nogmaals: we staan (ruim) onder de taxatiewaarde en onder de prijs waarop andere (vergelijkbare) woningen zijn verkocht. Objectieve data bevestigen dit, de makelaar bevestigt het ook. We volgen verder hun advies hierin ook gewoon, de prijs is iets verlaagd t.o.v. de eerste keer op funda, zonder verder resultaat in veel extra bezichtigingen.
Zou het kunnen dat de prijs zoveel te laag is dat mensen denken ‘er is iets mis’ of dat ze het huis niet aangeboden krijgen omdat het buiten hun zoekopties valt?

• jasperv91

jasperv91

Al eerder gemeld dat ons huis te koop staat en na 3 bezichtigen en eindronde biedingen ( gaan we evt andere ronde anders doen) het niks is geworden.
Nu is er een huis wat voor dezelfde vraagprijs online kwam in dezelfde week wel verkocht is.

kunnen het positief inzien dat er een concurrent minder is, maar ergens had ik liever gezien dat ons huis verkocht was..

We gaan nu bij funda wel de uitgelicht optie erbij 'aanzetten'. Hopelijk wekt dat nog een interesse ronde

• Blauweregen
Toke_gt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:45:
[...]

Zou het kunnen dat de prijs zoveel te laag is dat mensen denken ‘er is iets mis’ of dat ze het huis niet aangeboden krijgen omdat het buiten hun zoekopties valt?
Dit begin ik nu ook bijna te denken ja 😅 of dat op de een of andere manier de bezichtigingen stagneren bij de makelaar? Het is zo'n vreemd patroon waarbij de woning veel wordt bekeken en bewaard op funda en de bezichtigingen achterblijven...

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12 18:48
jasperv91 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:48:
Al eerder gemeld dat ons huis te koop staat en na 3 bezichtigen en eindronde biedingen ( gaan we evt andere ronde anders doen) het niks is geworden.
Da's vervelend! Heb je ook iets van een inhoudelijke reactie van die mensen die 't bezichtigden gehad? Misschien anders een paar weken offline halen, wellicht iets anders inrichten, wat verven, of een plintje fixen, en het dan opnieuw proberen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jasperv91

jasperv91

Freeaqingme schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:08:
[...]

Da's vervelend! Heb je ook iets van een inhoudelijke reactie van die mensen die 't bezichtigden gehad? Misschien anders een paar weken offline halen, wellicht iets anders inrichten, wat verven, of een plintje fixen, en het dan opnieuw proberen?
1 Stel vond het te dicht bij het centrum
1 stel had bod uitgebracht maar weer terug getrokken want verloren wel de interesse
1 stel was net voor een ander huis gegaan... Ik denk dus nu dat huis dat verkocht is.

Krijgen van iedereen terug dat het er zo goed uit ziet en mooi etc is. Blijkbaar niet genoeg..
Volgens de makelaar quote: ' jullie hebben een fantastisch huis wat netjes en qua beleveing eigenlijk niet beter kan doen'

• Blauweregen
jasperv91 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:11:
[...]

1 stel had bod uitgebracht maar weer terug getrokken want verloren wel de interesse
1 stel was net voor een ander huis gegaan... Ik denk dus nu dat huis dat verkocht is.

Krijgen van iedereen terug dat het er zo goed uit ziet en mooi etc is. Blijkbaar niet genoeg..
Volgens de makelaar quote: ' jullie hebben een fantastisch huis wat netjes en qua beleveing eigenlijk niet beter kan doen'
Pfff frustrerend is dat he! Enorm herkenbaar dit.

Ik zou zelf nog liever hebben dat er echt iets duidelijk 'mis' lijkt met het huis, dan kun je in ieder geval nog iets doen.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21
jasperv91 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:11:
[...]

Onze makelaar sprak anderhalve maand geleden over een kentering op de markt. Wij vinden zelf ook dat we een mooi huis hebben, neutraal qua kleuren, geen gekke uitspattingen, 10 jaar oud, netjes onderhouden en de komende tijd geen grote onderhoudszaken.

Kat in het bakkie dachten we. Toen hij kwam kijken was ie het wel met ons eens, maar:
  • Wat verf weg op wat hoekjes van de muur (minimaal, maar op een paar plekken zichtbaar).
  • Parketvloer weliswaar jaarlijks behandeld, maar hij vroeg of het nog geschuurd kon worden.
  • Her en der een plintje wat los zit en/of niet lekker aan sluit
  • En zo nog wat kleine dingen
Hij zei dat dit een jaar geleden nog geen probleem was en mensen dan alsnog over elkaar aan het buitelen waren om zwaar te overbieden. Nu zijn mensen duidelijker op zoek naar een instapklaar huis, waar behalve verhuizen en heel misschien een likje verf niks meer gedaan hoeft te worden. Hij zag het qua verkoop en overbieden nog steeds wel goed komen, maar minder makkelijk dan voorheen.

Dat het minder makkelijk lijkt te gaan wordt in dit topic ook wel een beetje duidelijk. Ik weet ook niet of het toeval is, maar alleen al bij ons in de wijk worden er momenteel opvallend veel huizen "ineens" van Funda gehaald. Alleen afgelopen maand al 4.

Join het GoT Pulse-Team!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:45

Nemean

3:16

Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:23:
[...]

Pfff frustrerend is dat he! Enorm herkenbaar dit.

Ik zou zelf nog liever hebben dat er echt iets duidelijk 'mis' lijkt met het huis, dan kun je in ieder geval nog iets doen.
Heb je al eens mensen er naar laten kijken die geen link hebben met je woning? En gevraagd wat zij er van vinden? Bijv. een paar collega's die nog nooit bij jou thuis zijn geweest. Klinkt gek maar soms krijg je daar best nuttige info uit.

• Blauweregen
Nemean schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:11:
[...]

Heb je al eens mensen er naar laten kijken die geen link hebben met je woning? En gevraagd wat zij er van vinden? Bijv. een paar collega's die nog nooit bij jou thuis zijn geweest. Klinkt gek maar soms krijg je daar best nuttige info uit.
Ja, ook gedaan inderdaad. En een aantal mensen van hier laten meekijken ook. Op basis daarvan nog wat kleine aanpassingen gedaan bij de herplaatsing.

• crepsly
Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:20:
[...]

Dit begin ik nu ook bijna te denken ja 😅 of dat op de een of andere manier de bezichtigingen stagneren bij de makelaar? Het is zo'n vreemd patroon waarbij de woning veel wordt bekeken en bewaard op funda en de bezichtigingen achterblijven...
Zoals al eerder geplaatst, doen wij ongeveer het zelfde en heb wat vraagjes. Nog even de situatie:
Woning kwam op Funda toen wat bezichtigingen gehad, wat minder dan gehoopt maar twee biedingen. Eentje 9% boven de vraagprijs en daarmee verder gegaan. Voorwaarde was bouwtechnische keuring voor tekenen koopcontract, vonden wij geen probleem want alles gerenoveerd in onze jaren 30 woning en volledig aardgasvrij. Daardoor wel wat tijd over heen gegaan voor tekenen van koopcontract, dat ging uiteindelijk niet door want "niet meer het goede gevoel". Andere bod had inmiddels een andere woning het bod geaccepteerd gekregen, er waren inmiddels al paar weken overheen gegaan.

Vervolgens weer als beschikbaar op Funda, dan druppelt het beetje door met bezichtigingen. In 2 weken drie bezichtigingen, in het weekend na die 2 weken kregen we 2 biedingen. Eentje onder de vraagprijs en eentje 6% erboven, dus niet zo veel als eerste bod maar prima. Trokken die het bod vervolgens op de maandag na het weekend ook weer in 🤯. Beiden keren starters die het toch wel erg spannend vinden. Edit: bod onder de vraagprijs hebben we afgewezen.

Nu de woning weer van Funda gehaald om twee redenen:
1. Telkens die losse bezichtigingen is onhandig met het huis netjes hebben met een rondrennende peuter erbij.
2. Iedereen die langer opzoek was is geweest en nu telkens starters die voor de eerste keer gaan kijken.

In februari gaat hij terug op Funda. Hoe is het bij jullie van en op Funda gezet? Bij ons heeft de makelaar het op inactief gezet, Move dossier is er nog steeds. Is dit voldoende om weer helemaal als nieuw op Funda te komen straks of moet ik aandringen bij de makelaar dat hij echt verwijderd wordt en opnieuw aangemaakt?

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om maar 1 dag offline/online te doen en niet langer?

• Blauweregen
crepsly schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:40:
[...]

Zoals al eerder geplaatst, doen wij ongeveer het zelfde en heb wat vraagjes. Nog even de situatie:
Woning kwam op Funda toen wat bezichtigingen gehad, wat minder dan gehoopt maar twee biedingen. Eentje 9% boven de vraagprijs en daarmee verder gegaan. Voorwaarde was bouwtechnische keuring voor tekenen koopcontract, vonden wij geen probleem want alles gerenoveerd in onze jaren 30 woning en volledig aardgasvrij. Daardoor wel wat tijd over heen gegaan voor tekenen van koopcontract, dat ging uiteindelijk niet door want "niet meer het goede gevoel". Andere bod had inmiddels een andere woning het bod geaccepteerd gekregen, waren paar weken overheen gegaan. Weer als beschikbaar op Funda, dan druppelt het beetje door met bezichtigingen. In 2 weken drie bezichtigingen, in het weekend na die 2 weken kregen we 2 biedingen. Eentje onder de vraagprijs en eentje onder de vraagprijs en eentje 6% erboven, dus niet zo veel als eerste bod maar prima. Trokken die het bod vervolgens op de maandag na het weekend ook weer in 🤯. Beiden keren starters die het toch wel erg spannend vinden. Edit: bod onder de vraagprijs hebben we afgewezen.

Nu de woning weer van Funda gehaald om twee redenen:
1. Telkens die losse bezichtigingen is onhandig met het huis netjes hebben met een rondrennende peuter erbij.
2. Iedereen die langer opzoek was is geweest en nu telkens starters die voor de eerste keer gaan kijken.

In februari gaat hij terug op Funda. Hoe is het bij jullie van en op Funda gezet? Bij ons heeft de makelaar het op inactief gezet, Move dossier is er nog steeds. Is dit voldoende om weer helemaal als nieuw op Funda te komen straks of moet ik aandringen bij de makelaar dat hij echt verwijderd wordt en opnieuw aangemaakt?

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om maar 1 dag offline/online te doen en niet langer?
Heel vervelend zeg ook jullie situatie! Vanaf wanneer zitten jullie met dubbele lasten?

Bij ons bestond het move dossier ook nog inderdaad, wel van funda gehaald. Wij hebben hem er uiteindelijk een week vanaf gehaald en na die week weer opnieuw opgeplaatst. Dit omdat we over niet al te lang dubbele lasten gaan hebben, en dat tikt enorm aan helaas. Vandaar dat we toch besloten hebben om niet nog een maand (laat staan langer) te wachten.

• Toke_gt
Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:20:
[...]
Van een makelaar verwacht ik ook dat die actief met je pand aan de slag gaat. Dus niet braaf wachten tot er mensen bellen, maar zelf klanten bellen en bij collega-makelaars onder de aandacht brengen. Of op social media etc.
Dat hoefde de afgelopen jaren niet, maar in mijn omgeving een starter die recent met angst en beven de woningmarkt opging en tot onze stomme verbazing wordt ze voor allerlei panden uitgenodigd, waar zij dacht dat ze zich ertussen zou moeten vechten. En ja, dat is gewoon regio Utrecht, 200/300K. Tijden veranderen. Geen instapklare woningen overigens, maar dat hoeft ook niet. Daarmee is ze misschien wel een uitzondering.

• crepsly
Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:44:
[...]

Heel vervelend zeg ook jullie situatie! Vanaf wanneer zitten jullie met dubbele lasten?

Bij ons bestond het move dossier ook nog inderdaad, wel van funda gehaald. Wij hebben hem er uiteindelijk een week vanaf gehaald en na die week weer opnieuw opgeplaatst. Dit omdat we over niet al te lang dubbele lasten gaan hebben, en dat tikt enorm aan helaas. Vandaar dat we toch besloten hebben om niet nog een maand (laat staan langer) te wachten.
Voorkeur voor overdracht is eind mei, dus hebben nog wel even. Heeft misschien niet geholpen bij de eerste keer op Funda in oktober dat overdracht nog zo ver weg was.

• Blauweregen
Toke_gt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:45:
[...]

Van een makelaar verwacht ik ook dat die actief met je pand aan de slag gaat. Dus niet braaf wachten tot er mensen bellen, maar zelf klanten bellen en bij collega-makelaars onder de aandacht brengen. Of op social media etc.
Dat hoefde de afgelopen jaren niet, maar in mijn omgeving een starter die recent met angst en beven de woningmarkt opging en tot onze stomme verbazing wordt ze voor allerlei panden uitgenodigd, waar zij dacht dat ze zich ertussen zou moeten vechten. En ja, dat is gewoon regio Utrecht, 200/300K. Tijden veranderen. Geen instapklare woningen overigens, maar dat hoeft ook niet. Daarmee is ze misschien wel een uitzondering.
Precies, zo'n actieve houding verwacht ik ook van een makelaar. Heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, dus geen idee hoe dit er bij andere makelaars aan toe gaat... Maar bij dit kantoor is het duidelijk niet meer dan een keer een simpele post op hun social media, en verder de deur openzetten op funda en kijken wat er binnen komt waaien. Er lijkt weinig strategie achter te zitten verder.

• Toke_gt
Blauweregen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:46:
[...]

Precies, zo'n actieve houding verwacht ik ook van een makelaar. Heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, dus geen idee hoe dit er bij andere makelaars aan toe gaat... Maar bij dit kantoor is het duidelijk niet meer dan een keer een simpele post op hun social media, en verder de deur openzetten op funda en kijken wat er binnen komt waaien. Er lijkt weinig strategie achter te zitten verder.
Keuze kan zijn een andere makelaar? Dat heeft andere tweakers ook wel geholpen bij verkoop die niet vanzelf ging.
Ik vind het ook raar dat het vaak bewaard wordt maar niet tot bezichtigingen leidt. Op welke manier kunnen mensen zich daarvoor aanmelden (soms staat het online aanmelden op funda uit en dan mis je iedereen die er in een impuls op klikt). Vergeet ook niet mee te doen met een Open Huizendag als die weer komt (geen idee wanneer).

Edit: eind maart. Ik hoop dat je er dan al vanaf bent.

• Blauweregen
Toke_gt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:50:
[...]

Keuze kan zijn een andere makelaar? Dat heeft andere tweakers ook wel geholpen bij verkoop die niet vanzelf ging.
Ik vind het ook raar dat het vaak bewaard wordt maar niet tot bezichtigingen leidt. Op welke manier kunnen mensen zich daarvoor aanmelden (soms staat het online aanmelden op funda uit en dan mis je iedereen die er in een impuls op klikt). Vergeet ook niet mee te doen met een Open Huizendag als die weer komt (geen idee wanneer).

Edit: eind maart. Ik hoop dat je er dan al vanaf bent.
Ja, dat hoop ik ook inderdaad.. Helaas was de open huizen dag net geweest toen we onze woning online plaatsten.

Ik denk inderdaad dat wij ook een andere makelaar gaan proberen als er over 1,5 maand oid nog geen schot in zit. Blijft heel vreemd dat er zoveel keer bewaard wordt en bekeken, en dat de bezichtigingen zo uit blijven.. Voor zover ik kan zien kunnen mensen gewoon een aanvraag doen via Funda, maar ik heb het niet zelf geprobeerd natuurlijk.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21
[...]

Vergeet niet dat makelaars de afgelopen jaren gouden tijden hebben beleefd en min of meer achterover leunend (ze zijn ongetwijfeld ook wel een beetje druk geweest :P) bergen met geld hebben binnen geharkt wat ze eigenlijk gewoon aan kwam waaien. Misschien moeten ze nog een beetje wennen aan deze nieuwe situatie ;)

Merk het aan mijn eigen makelaar ook hoor. We hebben net misgegrepen op een nieuwe woning en verkopen is dus uiteindelijk ook niet aan de orde geweest. Hij vroeg nog wel of we open stonden voor een ander, soortgelijk, huis en dat stonden we. Hij zou dat ook in de gaten houden (heeft hij in het verleden ook voor ons gedaan). Ondertussen een paar huizen in de wijk te koop gekomen die in de klasse "soortgelijk" vallen, maar niks van hem gehoord. Zelf ook niet actief contact opgenomen omdat we de huidige markt nu even willen aankijken, maar is in principe toch een gemiste kans voor ze.

Join het GoT Pulse-Team!

• Luiaard
Ik ben wel benieuwd op welke termijnen jullie te koop zetten t.o.v. de gewenste overdracht. Ik denk zelf aan te koop zetten in maart voor een overdracht liefst per 1 september. Is geen prijs waar starters op afkomen, dus vrijwel iedereen behalve expats zal ook wat te verkopen hebben. Ik wil de periode tot dan gebruiken om het netjes/instapklaar te maken. Verder zal het voorjaar wat fijner ogen qua tuin e.d. en zal het koopsentiment iets beter liggen dan midden in de winter vermoed ik.
Overigens gisteren nieuw energielabel laten maken en is nu A++ geworden dus ik denk ook dat dit helpt met de verkoop en te realiseren prijs. De rest van de wijk heeft stadsverwarming en wij hebben een warmtepomp. Ik maak me hier in Utrecht LR nog steeds niet echt zorgen dat het lang zou duren.

Import van EVs

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Op zich hoeft dat ook niet, maar ik denk dat het wel belangrijk is om tijdens de bezichtiging een goede verkoopmakelaar te hebben. Geen type autoverkoper, maar wel iemand die je woning oprecht goed vindt en tegelijkertijd slimme trucjes kan toepassen.

Bij onze 1e verkoop was vrij weinig interesse, behalve 1 persoon die was duidelijk zeer geïnteresseerd. Onze makelaar gaf aan dat als hij dezelfde dag nog een goed bod uitbracht, de andere bezichtigen geannuleerd zouden worden. We kregen een goed bod boven de vraagprijs binnen en we hebben toen 2 bezichtigen afgezegd.. Totaal 4 aanvragen, 2 kijkers, 1 bod en ruim boven de taxatiewaarde verkocht.

2e verkoop was al vrij snel een goed bod binnen en de makelaar gaf aan iedereen aan dat er een 'goed' bod lag en vrijdag de deadline was. Resultaat alle biedingen die binnenkwamen boven de vraagprijs.

Jij hebt nu ook 3-5 kijkers gehad volgens mij, toch bijzonder dat de makelaar niemand zover heeft gekregen een bod uit te brengen. Kan ook te maken hebben met de regio, makelaars zijn (daar) niet gewend om te 'verkopen' omdat ieder huis toch wel verkocht afgelopen jaren.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2025 09:14 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ons oude huis hebben we in september 2022 geleverd. Inmiddels was het huis weer opnieuw te koop, en in september gepasseerd.
Weer 150k erbovenop.

Dat is dus ruim een modaal bruto inkomen ieder jaar erbij...

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:55
THM0 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:10:
Ons oude huis hebben we in september 2022 geleverd. Inmiddels was het huis weer opnieuw te koop, en in september gepasseerd.
Weer 150k erbovenop.

Ik las in een andere bijdrage hier dat er bij een huis van 270K voor 100K verbouwd is. 150K in 3 jaar is inderdaad een hoop geld maar is het huis nog exact hetzelfde of heeft er ook een verbouwing plaatsgevonden.

Ik heb mijn oude huis ook voor een relatief laag bedrag verkocht, maar ik wist dat er zeker € 100K aan verbouwd moest worden. Koper heeft er uiteindelijk misschien geen 100K aan besteed uiteindelijk maar hij is wel een jaar bezig geweest om het aan de binnenkant up to daten.

[ Voor 18% gewijzigd door Woefdram op 12-12-2025 09:56 ]

• Blauweregen
Sport_Life schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:01:
[...]

Op zich hoeft dat ook niet, maar ik denk dat het wel belangrijk is om tijdens de bezichtiging een goede verkoopmakelaar te hebben. Geen type autoverkoper, maar wel iemand die je woning oprecht goed vindt en tegelijkertijd slimme trucjes kan toepassen.

Bij onze 1e verkoop was vrij weinig interesse, behalve 1 persoon die was duidelijk zeer geïnteresseerd. Onze makelaar gaf aan dat als hij dezelfde dag nog een goed bod uitbracht, de andere bezichtigen geannuleerd zouden worden. We kregen een goed bod boven de vraagprijs binnen en we hebben toen 2 bezichtigen afgezegd.. Totaal 4 aanvragen, 2 kijkers, 1 bod en ruim boven de taxatiewaarde verkocht.

2e verkoop was al vrij snel een goed bod binnen en de makelaar gaf aan iedereen aan dat er een 'goed' bod lag en vrijdag de deadline was. Resultaat alle biedingen die binnenkwamen boven de vraagprijs.

Jij hebt nu ook 3-5 kijkers gehad volgens mij, toch bijzonder dat de makelaar niemand zover heeft gekregen een bod uit te brengen. Kan ook te maken hebben met de regio, makelaars zijn (daar) niet gewend om te 'verkopen' omdat ieder huis toch wel verkocht afgelopen jaren.
Ja ik ben ook heel benieuwd hoe ze het aanpakken tijdens de bezichtigingen.. Er zijn er tot nu toe 8 geweest, 9 gepland maar gecancelled.

Hopen, bidden en duimen dat er vandaag iets positiefs uit de bezichtigingen komt..

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Woefdram schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:53:
[...]

Ik las in een andere bijdrage hier dat er bij een huis van 270K voor 100K verbouwd is. 150K in 3 jaar is inderdaad een hoop geld maar is het huis nog exact hetzelfde of heeft er ook een verbouwing plaatsgevonden.
Goed punt. Het ging om een woning uit 2005. Keuken is vernieuwd, en beneden zijn nieuwe binnendeuren geplaatst icm nieuwe deurkozijnen (die el cheapo ramen boven de binnendeuren zijn daarmee verwijderd). En dan moet je vervolgens ook alles stucen en verven. Zal orde 50k investering geweest zijn in totaal.

Nieuwe kopers hebben nu ook de badkamer eruit gehaald zag ik.

• Rubbergrover1
THM0 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:10:
Weer 150k erbovenop.

Die losse bedragen zeggen niet zo veel. Om die woning te kunnen betalen, heb je ook wel een paar modale inkomens nodig. De CAO lonen zijn sinds Q1 2022 gemiddeld met ongeveer 20% gestegen. C.p. zou de bestedingsruimte dan ook met 20% zijn gestegen. En zou een stijging in verkoopprijs richting de 20% niet heel raar zijn.

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-12 16:42
Gisteren 6 bezichtigingen gehad. Vandaag 7 bezichtigingen. Volgens de makelaar lijken er wel serieus geïnteresseerden tussen te zitten en hij verwacht dus ook wel meerdere biedingen. Makelaar heeft aangegeven het per inschrijving te gaan doen, waarbij maandag 12 uur de deadline is. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen en of er inderdaad serieuze biedingen gaan komen. Wordt nog een weekendje in spanning zitten. Hopelijk is maandagmiddag de kogel door de kerk en hebben we ons huis aan een goede prijs kunnen verkopen.

• Blauweregen
PressPlayOnTape schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:21:
Gisteren 6 bezichtigingen gehad. Vandaag 7 bezichtigingen. Volgens de makelaar lijken er wel serieus geïnteresseerden tussen te zitten en hij verwacht dus ook wel meerdere biedingen. Makelaar heeft aangegeven het per inschrijving te gaan doen, waarbij maandag 12 uur de deadline is. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen en of er inderdaad serieuze biedingen gaan komen. Wordt nog een weekendje in spanning zitten. Hopelijk is maandagmiddag de kogel door de kerk en hebben we ons huis aan een goede prijs kunnen verkopen.
Dat klinkt goed en positief!

• Toke_gt
Blauweregen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:08:
[...]

Ja ik ben ook heel benieuwd hoe ze het aanpakken tijdens de bezichtigingen.. Er zijn er tot nu toe 8 geweest, 9 gepland maar gecancelled.

Hopen, bidden en duimen dat er vandaag iets positiefs uit de bezichtigingen komt..
8 bezichtigingen en geen bod, dat is best a-typisch. Hopelijk doet makelaar iets met de feedback.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:54

Freakie1NL

Grote Baas

PressPlayOnTape schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:21:
Waarom heeft je makelaar maandag 1200 als deadline gekozen? Ik zat hier precies met op donderdag en vrijdag goede bezichtigingen. Makelaar adviseerde juist dinsdag als deadline, zodat kijkers van vrijdag nog een werkdag hebben voor overleg hypotheek, eigen makelaar etc. Heeft ons geen windeieren opgeleverd.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Marcel a
  • Nu online
Ik begrijp die deadline sowieso niet. Je zet de kopers onder druk. Wekt de indruk dat je veel interesse en dus een hoog bod verwacht. Alles er op gericht om die laatste €10.000 ook nog te vangen.
Je wilt toch gewoon je huis verkopen? Wat is er mis met gewoon een bod en dan een beetje onderhandelen? En als je dan meerdere biedingen krijgt, kan je altijd nog een inschrijving organiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Marcel a op 14-12-2025 11:38 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

The Third Man

The Third Jellyfish

Omdat het vanaf drie bieders snel een complex verhaal wordt om dat onderling door te communiceren. En je kan niet meer een laag startbod doen dus je begint het biedproces in het voordeel van de verkoper.

• Marcel a
  • Nu online
Maar je moet eerst één laat staan drie bieders hebben..... En die ene geïnteresseerde die wellicht zou willen bieden haakt wellicht af als hij snel moet beslissen en dan ook nog eens een eindbod op moet schrijven.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:36
Marcel a schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:37:
Ik begrijp die deadline sowieso niet. Je zet de kopers onder druk. Wekt de indruk dat je veel interesse en dus een hoog bod verwacht. Alles er op gericht om die laatste €10.000 ook nog te vangen.
Je wilt toch gewoon je huis verkopen? Wat is er mis met gewoon een bod en dan een beetje onderhandelen? En als je dan meerdere biedingen krijgt, kan je altijd nog een inschrijving organiseren.
Dat gebeurd toch vaak als er veel geïnteresseerden zijn als het er maar twee zijn lijkt het me overbodig

• The Third Man
  • Laatst online: 11:31

The Third Man

The Third Jellyfish

Marcel a schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:35:
Maar je moet eerst één laat staan drie bieders hebben..... En die ene geïnteresseerde die wellicht zou willen bieden haakt wellicht af als hij snel moet beslissen en dan ook nog eens een eindbod op moet schrijven.
Als je inschat dat het een moeilijke verkoop wordt, ja dan is het niet zo’n handige aanpak. Maar je gaat eraan voorbij dat bij een reguliere, redelijk makkelijke verkoop je dan wel aan drie bieders kan komen. Niemand beweert toch dat je het altijd moet doen? Het is alleen gebruikelijk als de verwachting redelijk positief is qua interesse en biedingen.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:36
Marcel a schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:35:
Waar staat dat je bijvoorbeeld drie bieders moet hebben? Een bieder is al genoeg of denk je het bekend is hoeveel mensen er gaan bieden?Misschien zou een dag extra wat handiger zijn maar er is niets mis met bieden

• PressPlayOnTape
Freakie1NL schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:10:
[...]

Waarom heeft je makelaar maandag 1200 als deadline gekozen? Ik zat hier precies met op donderdag en vrijdag goede bezichtigingen. Makelaar adviseerde juist dinsdag als deadline, zodat kijkers van vrijdag nog een werkdag hebben voor overleg hypotheek, eigen makelaar etc. Heeft ons geen windeieren opgeleverd.
Geen idee eigenlijk. We hebben ook niet gevraagd naar de reden erachter. Maar aangezien ik niet wekelijks een huis verkoop (dit is voor mij überhaupt de eerste keer dat ik dat doe), ben ik er eigenlijk (misschien onterecht?) van uit gegaan dat de makelaar weet wat hij doet. Ik heb er zelf verder ook geen verstand van. We merken morgen wel of er wat gebeurt.

• Marcel a
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:06:
[...]
Als je inschat dat het een moeilijke verkoop wordt, ja dan is het niet zo’n handige aanpak. Maar je gaat eraan voorbij dat bij een reguliere, redelijk makkelijke verkoop je dan wel aan drie bieders kan komen. Niemand beweert toch dat je het altijd moet doen? Het is alleen gebruikelijk als de verwachting redelijk positief is qua interesse en biedingen.
Bij een moeilijke verkoop is het sowieso een no-go. Ik denk dat het ook bij een courante woning niet zo'n sterke aanpak is die vaak tot teleurstellingen leidt. Waarom niet wachten tot je daadwerkelijk meerdere serieus geïnteresseerden hebt en dan een inschrijving organiseren? Mijn punt is dat ik niet begrijp dat je dit op voorhand al aankondigt en plant. Het is vooral voor de makelaar makkelijk.
Tenzij je in A'dam een courante woning verkoopt en eigenlijk 100% zeker weet dat het storm gaat lopen.

• jasperv91

jasperv91

Hoe gek het kan lopen...

Eerder een ronde met bezichtigen gehad en eindbod, 3 kijkers en niks.
Afgelopen vrijdag gebeld dat er zaterdag iemand zou komen kijken, dezelfde dag bod binnen naar ons wens en dus akkoord.

Wat blijft het toch een gek wereldje zo

• Toke_gt
Marcel a schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:26:
[...]
Bij een moeilijke verkoop is het sowieso een no-go. Ik denk dat het ook bij een courante woning niet zo'n sterke aanpak is die vaak tot teleurstellingen leidt. Waarom niet wachten tot je daadwerkelijk meerdere serieus geïnteresseerden hebt en dan een inschrijving organiseren? Mijn punt is dat ik niet begrijp dat je dit op voorhand al aankondigt en plant. Het is vooral voor de makelaar makkelijk.
Tenzij je in A'dam een courante woning verkoopt en eigenlijk 100% zeker weet dat het storm gaat lopen.
Als er dertien bezichtigingen zijn en mensen laten doorschemeren een bod te willen uitbrengen, dan vind ik het niet raar om aan te geven dat je dat via een inschrijving wilt gaan doen. Vaak vraag je toch ook als serieus geïnteresseerde koper hoe het proces in zijn werk gaat?
Makelaar kan dat best inschatten. Het zou me verbazen als @PressPlayOnTape geen enkel bod krijgt.

• Marcel a
  • Nu online
@Toke_gt Ik zie even niet zo snel waar het licht tussen jouw en mijn post precies zit.

• Toke_gt
Marcel a schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:35:
@Toke_gt Ik zie even niet zo snel waar het licht tussen jouw en mijn post precies zit.
Jij zegt - dacht ik te lezen - dat makelaar moet wachten tot er daadwerkelijk biedingen zijn en dan overgaan op inschrijving.
Ik zeg dat die kans bij dertien bezichtigingen met serieus geïnteresseerden behoorlijk hoog is en dat makelaar dus beter meteen al kan overgaan op aankondiging inschrijving.
Heb ik jouw post verkeerd gelezen?

• THxZ0NE
  • Laatst online: 08:27
PressPlayOnTape schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:08:
[...]

Geen idee eigenlijk. We hebben ook niet gevraagd naar de reden erachter. Maar aangezien ik niet wekelijks een huis verkoop (dit is voor mij überhaupt de eerste keer dat ik dat doe), ben ik er eigenlijk (misschien onterecht?) van uit gegaan dat de makelaar weet wat hij doet. Ik heb er zelf verder ook geen verstand van. We merken morgen wel of er wat gebeurt.
En hoe ging het?

• PressPlayOnTape
Gisteren lag om 12 uur de deadline waarop geïnteresseerden een bod konden uitbrengen op ons huis. Toen er om 11 uur nog niets ontvangen was, begon ik hem een beetje te knijpen, ook al had de makelaar gezegd dat we niet raar moesten opkijken als er pas vanaf half 12 biedingen binnen zouden komen.

Uiteindelijk hebben we 5 biedingen gehad, allemaal boven de vraagprijs. Twee van die biedingen lagen een beetje in lijn der verwachting, eentje lag er wat onder en twee lagen er (ver) boven. Uiteindelijk hebben we het hoogste bod (>15%(!) boven de vraagprijs) geaccepteerd. Heel blij mee! En nu hopen dat het allemaal doorgaat :)

• Blauweregen
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:01:
Gisteren lag om 12 uur de deadline waarop geïnteresseerden een bod konden uitbrengen op ons huis. Toen er om 11 uur nog niets ontvangen was, begon ik hem een beetje te knijpen, ook al had de makelaar gezegd dat we niet raar moesten opkijken als er pas vanaf half 12 biedingen binnen zouden komen.

Uiteindelijk hebben we 5 biedingen gehad, allemaal boven de vraagprijs. Twee van die biedingen lagen een beetje in lijn der verwachting, eentje lag er wat onder en twee lagen er (ver) boven. Uiteindelijk hebben we het hoogste bod (>15%(!) boven de vraagprijs) geaccepteerd. Heel blij mee! En nu hopen dat het allemaal doorgaat :)
Wauw, wat fantastisch voor jullie! Gefeliciteerd.

• Marcel a
  • Nu online
@PressPlayOnTape Lekker hoor.

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-12 22:21
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:01:

Dank dat je nog een update post met de uitkomst.
Wat fijn voor je dat het zo gelopen is.
Gefeliciteerd
Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.