de Peer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:26:
Tsja, de lat wordt wel weer erg hoog gelegd hier hoor, met veel toch vrij negatieve kritiek. Dat kan alsnog helpen om een reëel beeld te schetsen en mogelijke verklaring voor minder animo dan verwacht, al is het voor vraagsteller niet leuk om te horen allemaal op deze manier.
Ik verwacht dat er genoeg starters zijn die oprecht blij zouden zijn met deze woning en ook helemaal de noodzaak niet hebben om uitgebreid te verbouwen. Niet iedereen hoeft een VT-wonen huis te hebben.
Het gaat er vooral om dat de verkoper een tegenvallend aantal bezichtigingen heeft en dan ligt het voor de hand om redenen aan te geven waarom mensen afzien van bezichtiging. Dan kom je uiteraard terecht op negatieve punten aan de presentatie en/of de woning. En hoe/of dat beter kan. Dat staat los van hoe je verder naar de woning kijkt, maar geeft vooral verklaringen waarom mensen liever bij de woning van 'de concurrent' kijken. Maar je hebt wel gelijk dat we dan vanzelf op een erg negatief verhaal uitkomen. Waardoor de woning in dit topic veel "slechter" lijkt dan de woning werkelijk is. En schiet je aan de andere kant al snel door naar hoe de 'ideale' woning zou zijn, wat niet altijd realistisch is.
Als ik deze woning vergelijk met andere vergelijkbare (verkochte) woningen in de buurt, lijkt mij dat veel van de genoemde punten niet altijd een probleem voor de verkoop zijn. Maar het grootste bezwaar lijkt mij toch te zitten in een lastig op te lossen punt, dat veel andere woningen een (ruimere) slaapkamer naast de badkamer hebben en jij niet. De afmetingen en locatie van de badkamer en keuken lijkt niet altijd bezwaarlijk te zijn. Ook label D wordt gewoon verkocht. Maar als stel, of als stel met kleine kinderen, zal het toch wat onhandig voelen dat de badkamer aan het andere eind van het huis is. En zal de relatief smalle 'master bedroom' ook niet meehelpen.
Mooi voorbeeld van een vergelijkbare woning met die extra slaapkamer is
https://www.funda.nl/deta...06/43054886/media/foto/23
Doordat de "eetkamer" (cq. werkhoek) hier is vervangen door een (grotere) slaapkamer heb je een appartement met een bredere master bedroom naast de badkamer en dan ook nog een werkkamer en een kinderkamer/babykamer. Dat vergt wel "even" wat werk, met het neerzetten van een extra muurtje plus deur en het weghalen van het bestaande halve muurtje. Maar dat is ook een klus die eigenlijk niet heel complex is, met wat gipsplaten en profielen. Zeker omdat zo te zien er al een aparte lichtschakelaar zit in die nieuwe slaapkamer en je niets met leidingwerk hoeft te doen. Een beetje doe het zelver heeft dat er zo neergezet. Maar dat moet je als koper wel "zien". (En daar zin in hebben.). Dat is wellicht iets om als voorbeeld te tonen van hoe je de woning ook kunt maken.