De eerste 15 bezichtigingen zijn vandaag geweest. Iedereen kwam opdagen (dat was vaak anders volgens de makelaar) en de geluiden waren positief. Morgen nog 9 stuks en dan vrijdag 12u moeten de biedingen binnen zijn. Spannend!
Dat zijn er echt een hoop, daar rolt vast een mooi bod uit.Ojjorz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:49:
De eerste 15 bezichtigingen zijn vandaag geweest. Iedereen kwam opdagen (dat was vaak anders volgens de makelaar) en de geluiden waren positief. Morgen nog 9 stuks en dan vrijdag 12u moeten de biedingen binnen zijn. Spannend!
Vanavond om 12 uur loopt de bedenktermijn hier af. Taxatie is al geweest en notaris uitgekozen, dus ik denk dat het helemaal in orde komt. Maar de bubbels gaan pas open na 12 uur.
Import van EVs
AAA1111 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 05:28:
Voor ons de eerste keer dat een woning in de verkoop gaat. Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een realistische vraagprijs ipv laag in de markt zetten en hopen op minimaal 10% overbieden (Den Haag). Onze buren waren voor dezelfde aanpak gegaan en dat lijkt geen teleurstelling te worden. Wie heeft dit ook gedaan? En hoe heeft het uitgepakt?
https://www.funda.nl/detail/89798495?utm_source=funda&utm_medium=app&utm_campaign=share-listing-modal
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2026 22:08 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik begrijp niet zo goed waarom je over een realistische vraagprijs spreekt als je ook minimaal 10 procent extra verwacht. Dan is de vraagprijs toch juist niet realistisch maar wel opzettelijk laag? In de huidige, iets terugkrabbelende markt wordt lang niet meer overal 10-15 procent overboden, steeds vaker ook onder de vraagprijs. Niet gezegd dat het niet kan werken hoor, maar een zekerheid is het niet meer. Vandaar enige verbazing toen ik het las.AAA1111 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 05:28:
Wij zijn uiteindelijk gegaan voor een realistische vraagprijs ipv laag in de markt zetten en hopen op minimaal 10% overbieden (Den Haag).
de enigen die echt baat hebben bij dit ondoorzichtige gedoe met vraagprijzen en overbieden, zijn makelaars, notarissen, hypotheekadviseurs en banken. Als koper of verkoper wordt je volledig afhankelijk gemaakt van te dure professionals. Zweden heeft dat beter geregeld:
"Transparante verkoopprijzen: Op Hemnet kun je makkelijk de verkoopprijzen van woningen tot enkele jaren terug inzien.
Inzicht in biedingen: Het biedingsproces is vaak openbaar. Je kunt zien welke biedingen er zijn gedaan, wat helpt bij het bepalen van je eigen bod."
"Transparante verkoopprijzen: Op Hemnet kun je makkelijk de verkoopprijzen van woningen tot enkele jaren terug inzien.
Inzicht in biedingen: Het biedingsproces is vaak openbaar. Je kunt zien welke biedingen er zijn gedaan, wat helpt bij het bepalen van je eigen bod."
Bij mijn aankoopmakelaar keken we ook gewoon in Move, of hoe hun systeem ook heet, om de historische prijzen terug te kijken. Dat was gewoon als startpunt van hun bidstrategie. Openbare biedingen bestaan hier natuurlijk ook, maar daar kiezen beide kanten vaak ook niet voor. Je hoopt als koper toch vaak dat je een 'edge' hebt als je een goed verhaal hebt of makkelijker bent qua financiering e.d. En omgekeerd wil de verkoper vaak nog een slaatje slaan uit een vet bod wat achteraf onnodig was.
Wat eerder onprettig is aan dat overbieden, had ik ook last van, is dat het sprookje niet altijd uitkomt. Bij mij had de makelaar ook veel te positief gerekend en toen het beroerd liep moest ik maar snel dat accepteren. Bij een vriendin van me net zo. Dat was wel echt een leermoment om dit de volgende keer streng met elkaar van tevoren af te kaarten.
Wat eerder onprettig is aan dat overbieden, had ik ook last van, is dat het sprookje niet altijd uitkomt. Bij mij had de makelaar ook veel te positief gerekend en toen het beroerd liep moest ik maar snel dat accepteren. Bij een vriendin van me net zo. Dat was wel echt een leermoment om dit de volgende keer streng met elkaar van tevoren af te kaarten.
Dit moet je ondervangen door niet voor de makelaar te gaan die de hoogste getallen noemt en je ook niet gek te laten maken door de getallen die de diverse sites uitspugen. En voor jezelf proberen een realistisch bedrag te bedenken waar je tevreden mee bent, dan valt het eerder mee dan tegen.The Third Man schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:34:
Wat eerder onprettig is aan dat overbieden, had ik ook last van, is dat het sprookje niet altijd uitkomt. Bij mij had de makelaar ook veel te positief gerekend en toen het beroerd liep moest ik maar snel dat accepteren. Bij een vriendin van me net zo. Dat was wel echt een leermoment om dit de volgende keer streng met elkaar van tevoren af te kaarten.
Wat ik minder fijn vind aan het Nederlandse systeem is dat er voordeel gehaald wordt uit informatie niet delen zoals wimpie al aangeeft. Nu de bedenktijd van mijn koper verlopen is kan ik dit mooi illustreren.
Na één week op Funda hadden wij kijkdagen. Uiteindelijk negen bezichtigingen, wat best netjes is. Mijn makelaar gaf aan dat hij voldoende reden zag voor een bieding bij inschrijving. Uiteindelijk een week later de deadline: precies één bod, vijf minuten voor tijd. Zelf vond ik dit vrij krap, en ik had echt meer biedingen verwacht vanuit deze groep. Gelukkig was het wel een heel mooi bod (ruim 16% over onze bewust lage vraagprijs) en zonder financiëel voorbehoud, met aankoopmakelaar dus ook heel serieus.
Members only:
Uiteindelijk ben ik blij met het goede resultaat en de snelle verkoop, MAAR ik vind dat het uiteindelijk niet overhield aan biedingen en dat het daarom ook zomaar op geen biedingen had kunnen uitdraaien of althans langer had kunnen duren. Voor mijn gevoel zijn mensen toch voorzichtiger (onrust in de wereld, rente) en dat merk ik dus ook in dit segment. Ja, het verkoopt nog wel en in mijn geval ook nog wel voor een mooie prijs, maar minder hard dan voorheen. Ik had meer biedingen verwacht. Je begrijpt natuurlijk wel dat als onze koper dit had geweten, hij misschien een lager bod neer had gelegd. Het doel van de makelaar is toch een gevoel van grote vraag weergeven en mensen een beetje extra enthousiasmeren om ze over te halen net dat beetje meer te bieden. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen de koper had een aankoopmakelaar dus heeft een bod neergelegd met kennis van zaken. Voor ons op dit moment nu mooi afgerond. Ik blijf het een gekke markt vinden, maar daar is een ander topic voor.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heel onspectaculair trouwens, dat verlopen van de bedenktijd. Ben benieuwd wanneer mijn makelaar de status op Funda aanpast.
[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 12-05-2026 08:19 ]
Import van EVs
Bij mij kwamen 3 makelaars met dezelfde vraagprijs. Range van verwacht overbieden 5% verschilThe Third Man schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:34:
Bij mijn aankoopmakelaar keken we ook gewoon in Move, of hoe hun systeem ook heet, om de historische prijzen terug te kijken. Dat was gewoon als startpunt van hun bidstrategie. Openbare biedingen bestaan hier natuurlijk ook, maar daar kiezen beide kanten vaak ook niet voor. Je hoopt als koper toch vaak dat je een 'edge' hebt als je een goed verhaal hebt of makkelijker bent qua financiering e.d. En omgekeerd wil de verkoper vaak nog een slaatje slaan uit een vet bod wat achteraf onnodig was.
Wat eerder onprettig is aan dat overbieden, had ik ook last van, is dat het sprookje niet altijd uitkomt. Bij mij had de makelaar ook veel te positief gerekend en toen het beroerd liep moest ik maar snel dat accepteren. Bij een vriendin van me net zo. Dat was wel echt een leermoment om dit de volgende keer streng met elkaar van tevoren af te kaarten.
1,5 maand verder en mijn woning in Amsterdam is inmiddels onder bod en het koopcontract komt deze week:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mooie prijs, blijf het facinerend vinden wat locatie doet met de huisprijs. Heb je een parkeerplek voor je auto?
Geen parkeerplek, er is wel mogelijkheid tot het huren ervan - heb ik ook gedaan. Prijzen ervan om te kopen zijn overigens niet mals; 25 tot 35k voor een smalle parkeerplek die eerst aan de VVE aangeboden moet worden.
Maar goed, locatie locatie locatie en expats starters die met hun 30%-regeling een veel betere positie hebben dan NL starters.
Maar goed, locatie locatie locatie en expats starters die met hun 30%-regeling een veel betere positie hebben dan NL starters.
Had wat meer leestekens moeten toevoegen. Ik bedoel dat we voor een realistische vraagprijs zijn gegaan (voor type woning, afwerking en locatie van de woning genoeg animo). En niet een vraagprijs waarmee het huis expres een stuk lager op de markt wordt gezet om minimaal 50 mensen te trekken en vervolgens te verwachten dat er minimaal 10/20% wordt overboden.Toke_gt schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:27:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom je over een realistische vraagprijs spreekt als je ook minimaal 10 procent extra verwacht. Dan is de vraagprijs toch juist niet realistisch maar wel opzettelijk laag? In de huidige, iets terugkrabbelende markt wordt lang niet meer overal 10-15 procent overboden, steeds vaker ook onder de vraagprijs. Niet gezegd dat het niet kan werken hoor, maar een zekerheid is het niet meer. Vandaar enige verbazing toen ik het las.
[ Voor 4% gewijzigd door AAA1111 op 12-05-2026 21:57 ]
Owwww, tuurlijk. Suf van mij ook.AAA1111 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Had wat meer leestekens moeten toevoegen. Ik bedoel dat we voor een realistische vraagprijs zijn gegaan (voor type woning, afwerking en locatie van de woning genoeg animo). En niet een vraagprijs waarmee het huis expres een stuk lager op de markt wordt gezet om minimaal 50 mensen te trekken en vervolgens te verwachten dat er minimaal 10/20% wordt overboden.
Tijd voor de volgende update. Vorige week hadden we vijf bezichtigingen ingepland, verdeeld over twee dagen. De aantallen vielen ons eerlijk gezegd flink tegen. Twee dezelfde woningen in dezelfde straat die op hetzelfde moment in de verkoop staan, hadden minstens het dubbele aantal kijkers. Uiteindelijk zijn er vier daadwerkelijk op komen dagen.SpelFaut schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:55:
Weer een update. Bij ons zijn de bezichtigingen ingepland: woensdagmiddag en donderdagochtend. De komende dagen dus maar weer aan de bak om de boel toonbaar te maken. Verslonst toch weer rap in die paar weekjes sinds de foto's.
Merk dat ik er toch wel wat zenuwen van heb, ook al is het grotendeels uit mijn handen. Komen er genoeg kijkers? Vinden mensen het wel leuk genoeg? Zou iemand überhaupt een goed bod doen? Zeker nu de starterssector wat terugneemt en huizenprijzen afvlakken, kruipt dat toch een beetje in je hoofd. Toch hebben we er bewust voor gekozen om de woning niet bijzonder aantrekkelijk in de markt te zetten met een lage vraagprijs. Gewoon het bedrag dat we ervoor willen hebben. Dan maar afwachten of de markt dat bevestigt.
En dan is er nog het idee dat er straks vreemde mensen door je huis lopen. Rationeel weet je dat het erbij hoort, maar het voelt toch gek.
Toch hebben we er samen met de makelaar voor gekozen om het wel bij een inschrijving te houden. Ergens voelde dat wel risky met dit aantal, bij vier kijkers heb je minder ruimte voor afhakers, en als er dan maar één (of geen) bod uitkomt, sta je eigenlijk met lege handen. Volgens de makelaar is het de normale gang van zaken, maar toch heeft het de hele week ergens op de achtergrond zitten knagen.
Biedingen sloten afgelopen maandagmiddag om 12 uur. Tot het laatste moment geen idee wat er ging komen, of überhaupt of er iets ging komen. Uiteindelijk twee biedingen binnengekomen, en allebei boven verwachting. Het hoogste bod kwam zelfs ~7% boven de vraagprijs uit, terwijl we de woning al niet bepaald scherp in de markt hadden gezet. Dat hadden we na die tegenvallende bezichtigingsweek echt niet meer durven hopen.
Nu het koopcontract in orde maken, tekenen, de bedenktijd afwachten en dan kan ook hier de champagne open!
Voor ons blijft het een stressvol traject. Inmiddels een maand in de verkoop, een inschrijftermijn gehad waar 1 tegenvallend bod uitkwam en vervolgens nog enkele losse bezichtigingen gehad. Iedereen leek positief gaf de makelaar aan, dus de makelaar is ook erg verbaasd hierover.
Aankomende woensdag een open huis georganiseerd. Ik verwacht er niet veel van, maar wie weet komt er toch een enkeling kijken.
Het is een kwestie van veel geduld. Maar de onzekerheid en het niet hebben van bezichtigingsaanvragen zijn niet fijn.
Aankomende woensdag een open huis georganiseerd. Ik verwacht er niet veel van, maar wie weet komt er toch een enkeling kijken.
Het is een kwestie van veel geduld. Maar de onzekerheid en het niet hebben van bezichtigingsaanvragen zijn niet fijn.
Enig idee waarom? Prijsklasse? Locatie? Hoog in de markt? Minpunten? Doelgroep klein?RobBrands schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:12:
Voor ons blijft het een stressvol traject. Inmiddels een maand in de verkoop, een inschrijftermijn gehad waar 1 tegenvallend bod uitkwam en vervolgens nog enkele losse bezichtigingen gehad. Iedereen leek positief gaf de makelaar aan, dus de makelaar is ook erg verbaasd hierover.
Aankomende woensdag een open huis georganiseerd. Ik verwacht er niet veel van, maar wie weet komt er toch een enkeling kijken.
Het is een kwestie van veel geduld. Maar de onzekerheid en het niet hebben van bezichtigingsaanvragen zijn niet fijn.
Makelaar heeft navraag gedaan bij de kijkers, en de strekking is dat men terughoudend is gezien de geopolitieke ontwikkelingen. Toch zie ik om ons heen huizen snel verkocht worden.Chaki schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:34:
[...]
Enig idee waarom? Prijsklasse? Locatie? Hoog in de markt? Minpunten? Doelgroep klein? Wil je de link vermelden: mo of pb?
Ik zal de link in PB delen. Betreft regio Eindhoven, op ongeveer 15 minuten rijden van ASML en 10 minuten met de fiets tot centrum Eindhoven. Een overspannen regio dus. Prijsklasse net boven 5 ton.
Valt relatief wel mee dat verschil vanwege de 30% regeling.JDFS schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:19:
Geen parkeerplek, er is wel mogelijkheid tot het huren ervan - heb ik ook gedaan. Prijzen ervan om te kopen zijn overigens niet mals; 25 tot 35k voor een smalle parkeerplek die eerst aan de VVE aangeboden moet worden.
Maar goed, locatie locatie locatie en expats starters die met hun 30%-regeling een veel betere positie hebben dan NL starters.
Wordt zelden vertaald naar extra leenruimte voor de hypotheek. De regeling loopt daarvoor te kort, meestal nog geen 5 jaar. Geldverstrekkers rekenen om die reden gewoon met het bruto loon net zoals ze dat voor alle anderen doen. Tenzij iemand echt tot het aller uiterste gaatje wil gaan en een paar duizend met een korte looptijd wil meefinancieren.
Het is voor expats wel lekker sparen als ze lage woonlasten hebben.
Ik doelde meer op het extra salaris of spaargeld dat ze kunnen hebben. Ex-collega van mij verdiende met hetzelfde salaris 1300 euro netto meer per maand vanwege zijn 30%-regeling. Qua hypotheek hoogte hoeven expats met een 30%-regeling zich überhaupt geen zorgen te maken lijkt me.Laapo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Valt relatief wel mee dat verschil vanwege de 30% regeling.
Wordt zelden vertaald naar extra leenruimte voor de hypotheek. De regeling loopt daarvoor te kort, meestal nog geen 5 jaar. Geldverstrekkers rekenen om die reden gewoon met het bruto loon net zoals ze dat voor alle anderen doen. Tenzij iemand echt tot het aller uiterste gaatje wil gaan en een paar duizend met een korte looptijd wil meefinancieren.
Het is voor expats wel lekker sparen als ze lage woonlasten hebben.
Pfoe, volgens een calculator die de 30% regeling ondersteunt zou het zo'n 30.000 euro (~2500 per maand netto) schelen in mijn geval. Als je dan ook nog allebei (als stel) dat voordeel hebt (en allebei een leuk inkomen) is het helemaal feest. Ja, dan had ik me sowieso geen zorgen gemaakt om de hypotheek voor die periode, want die regeling dekt de maandlast van een prima woning volledig.JDFS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:01:
[...]
Ik doelde meer op het extra salaris of spaargeld dat ze kunnen hebben. Ex-collega van mij verdiende met hetzelfde salaris 1300 euro netto meer per maand vanwege zijn 30%-regeling. Qua hypotheek hoogte hoeven expats met een 30%-regeling zich überhaupt geen zorgen te maken lijkt me.
Mijn buren gaan binnenkort hun woning te koop zetten. Ik ben benieuwd naar het resultaat om te zien hoe (in)accuraat de verschillende tools zijn en hoe de onrust op de markt zich hier uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 13-05-2026 13:16 ]
Ik vind woningstats er tot nog toe het meest realistisch uitkomen zowel voor mijn koop als mijn verkoop.Paprika schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:11:
Mijn buren gaan binnenkort hun woning te koop zetten. Ik ben benieuwd naar het resultaat om te zien hoe (in)accuraat de verschillende tools zijn en hoe de onrust op de markt zich hier uit.
Import van EVs
Op basis van N=1 is het sowieso lastig. Ik ben al lang blij dat ik nu iets van indicatie krijg zonder de hoofdzorgen en het gedoeLuiaard schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Ik vind woningstats er tot nog toe het meest realistisch uitkomen zowel voor mijn koop als mijn verkoop.
Meerhoven? Ik hoor anders van makelaars in de regio dat veel huizen nog steeds als warme broodjes verkopen maar uiteraard een stuk minder dan afgelopen zomerRobBrands schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Makelaar heeft navraag gedaan bij de kijkers, en de strekking is dat men terughoudend is gezien de geopolitieke ontwikkelingen. Toch zie ik om ons heen huizen snel verkocht worden.
Ik zal de link in PB delen. Betreft regio Eindhoven, op ongeveer 15 minuten rijden van ASML en 10 minuten met de fiets tot centrum Eindhoven. Een overspannen regio dus. Prijsklasse net boven 5 ton.
Geldrop.Mark K schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:06:
[...]
Meerhoven? Ik hoor anders van makelaars in de regio dat veel huizen nog steeds als warme broodjes verkopen maar uiteraard een stuk minder dan afgelopen zomer
Een vriend van mij heeft een paar maanden terug zijn appartement verkocht in Geldrop (Langstraat) en ook hij had dezelfde problemen. Het betreft hier dan wel een appartement maar in principe een toplocatie met privé parkeerplaats. Uiteindelijk na lang wachten 3 bezichtigen gehad 2 biedingen gehad waarvan hij geluk had dat er 1 expat tussen zat die ff 15% overbood. Anders had hij het met de "vraagprijs" moeten doen. Maar zij hadden het ook over dat het huis misschien opnieuw en lager in de markt gezet moest worden
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
:strip_exif()/f/image/TQAVYIHL3jhTjoN0K7ii8tiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nu ook op Funda en alle overige kanalen, regio 010. De eerste 24 uur gaan goed en we merken dat er veel belangstelling is. Het is nu de 4de keer in 12 jaar dat ik verhuis en ondanks dat, is het verre van mijn hobby, dus ik hoop dat de nieuwe woning die we reeds hebben gekocht nu ook het eindstation is, in ieder geval voor de komende 10+ jaar. Zoals hier ook vaker wordt gemeld, zodra het op Funda komt, voelt het al niet langer meer als jouw woning en dat blijft toch steeds wel weer een gek gevoel.
Succes met de verkoop @Dalive
Bij ons liep de deadline voor het bieden vanmiddag om 12.00u af. Uiteindelijk kwamen we op 9 biedingen waarvan de hoogste drie heel dicht bij elkaar lagen (details laat ik even achterwege). Gekozen voor het op 1 na hoogste bod vanwege de beste voorwaarden.
Hopelijk nu snel het koopcontract tekenen en na de bedenktijd gaan de bubbels open!
Bij ons liep de deadline voor het bieden vanmiddag om 12.00u af. Uiteindelijk kwamen we op 9 biedingen waarvan de hoogste drie heel dicht bij elkaar lagen (details laat ik even achterwege). Gekozen voor het op 1 na hoogste bod vanwege de beste voorwaarden.
Hopelijk nu snel het koopcontract tekenen en na de bedenktijd gaan de bubbels open!
Negen biedingen dat is echt een fijne positie, gefeliciteerd!Ojjorz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:48:
Succes met de verkoop @Dalive![]()
Bij ons liep de deadline voor het bieden vanmiddag om 12.00u af. Uiteindelijk kwamen we op 9 biedingen waarvan de hoogste drie heel dicht bij elkaar lagen (details laat ik even achterwege). Gekozen voor het op 1 na hoogste bod vanwege de beste voorwaarden.
Hopelijk nu snel het koopcontract tekenen en na de bedenktijd gaan de bubbels open!
Import van EVs
De woning van mijn familielid - welke wat discussies hier opleverde - is inmiddels ook onder bod. Uiteindelijk kwamen er 2 gegadigden en die hebben wat lopen op bieden:
Members only:
Uiteindelijk een prima prijs, verkoper is er blij mee.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ons huis is gisterochtend op de socials van de makelaar geplaatst. Gistermiddag kregen we al de vraag of de geplande bezichtigingsmomenten ook langer konden worden.
Vandaag is de woning op Funda geplaatst.
Inmiddels al 11 bezichtigingen gepland staan op 3 dagdelen aanstaande week.
Ben wel heel benieuwd wat voor gekkenhuis het gaat worden met de biedingen.
Vandaag is de woning op Funda geplaatst.
Inmiddels al 11 bezichtigingen gepland staan op 3 dagdelen aanstaande week.
Ben wel heel benieuwd wat voor gekkenhuis het gaat worden met de biedingen.
Dat stelt gerust zo'n vlotte start. Al moet je het ook echt van de start hebben. Alle actie is in de eerste drie dagen.sypie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:57:
Ons huis is gisterochtend op de socials van de makelaar geplaatst. Gistermiddag kregen we al de vraag of de geplande bezichtigingsmomenten ook langer konden worden.
Vandaag is de woning op Funda geplaatst.
Inmiddels al 11 bezichtigingen gepland staan op 3 dagdelen aanstaande week.
Ben wel heel benieuwd wat voor gekkenhuis het gaat worden met de biedingen.
Welke regio verkoop je? En welke prijsklasse?
@Ojjorz Regio: Zwolle. Vraagprijs net geen €400K. Vraagprijs in samenspraak met de makelaar zodat de woning op Funda ook zichtbaar is in de prijsklasse tot €400K.
We hebben een (desktop)taxatie liggen, wanneer we die prijs krijgen zijn wij al blij. Ik besef me maar al te goed dat wij in een luxe positie zitten, de woning gaat echt wel weg tegen een conforme prijs.
We hebben een (desktop)taxatie liggen, wanneer we die prijs krijgen zijn wij al blij. Ik besef me maar al te goed dat wij in een luxe positie zitten, de woning gaat echt wel weg tegen een conforme prijs.
Ik twijfel ook om mijn woning te verkopen. Ik vind de maandlasten uiteindelijk fors (lang verhaal, verbouwing waarbij ik een extra hypotheek heb afgesloten bij mijn BV) Ik ben mij ervan bewust dat ik aflos aan mijn BV maar toch neemt het een flink deel uit mijn inkomsten iedere maand.
Het lastige is wel dat ik overweeg om op termijn naar het buitenland te verhuizen. Ik twijfel daarom nog of ik een tussenstap zal maken in een andere woning om nog een paar jaar te blijven werken.
De makelaar geeft aan dat de markt inderdaad aan het veranderen is en huizen wat langer te koop staan. Helpt niet mee dat ik in een wat hogere prijsklasse zit voor de regio. Luxeproblemen zou ik haast zeggen.
Het lastige is wel dat ik overweeg om op termijn naar het buitenland te verhuizen. Ik twijfel daarom nog of ik een tussenstap zal maken in een andere woning om nog een paar jaar te blijven werken.
De makelaar geeft aan dat de markt inderdaad aan het veranderen is en huizen wat langer te koop staan. Helpt niet mee dat ik in een wat hogere prijsklasse zit voor de regio. Luxeproblemen zou ik haast zeggen.
Populaire categorie, dus dat gaat inderdaad vast helemaal goed komen. Wel ook behoorlijk wat concurrentie zag ik (6 huizen met zelfde verkoopprijs in afgelopen 2/3 dagen). Nu ken ik Zwolle niet, maar er leek wel wat verschil te zitten in locatie en afwerkingsniveau voor een zelfde vraagprijs.sypie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:55:
@Ojjorz Regio: Zwolle. Vraagprijs net geen €400K. Vraagprijs in samenspraak met de makelaar zodat de woning op Funda ook zichtbaar is in de prijsklasse tot €400K.
We hebben een (desktop)taxatie liggen, wanneer we die prijs krijgen zijn wij al blij. Ik besef me maar al te goed dat wij in een luxe positie zitten, de woning gaat echt wel weg tegen een conforme prijs.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 20:33
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een paar posts zijn verplaatst naar Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2026
verkeerde topic
[ Voor 91% gewijzigd door kx22 op 05-06-2026 08:18 ]
Appartement in Eindhoven sinds vandaag online.
Ben heel benieuwd vond dat de makelaar aan de lage kant zit voor het appartement. Markt lijkt inderdaad in korte tijd wel stevig gewijzigd.
In Eindhoven, dicht bij centrum
Bezichtigingen nog niets gepland, maar dat komt natuurlijk ook omdat het zaterdag is lijkt me.
Ben heel benieuwd vond dat de makelaar aan de lage kant zit voor het appartement. Markt lijkt inderdaad in korte tijd wel stevig gewijzigd.
In Eindhoven, dicht bij centrum
Bezichtigingen nog niets gepland, maar dat komt natuurlijk ook omdat het zaterdag is lijkt me.
[ Voor 16% gewijzigd door BekSide op 06-06-2026 10:46 ]
Da’s de truuk om meer potentiële kopers aan te trekken. Meer bieders, die dan tegen elkaar gaan opbieden…..BekSide schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Appartement in Eindhoven sinds vandaag online.[Afbeelding]
Ben heel benieuwd vond dat de makelaar aan de lage kant zit voor het appartement. Markt lijkt inderdaad in korte tijd wel stevig gewijzigd.
In Eindhoven, dicht bij centrum
Bezichtigingen nog niets gepland, maar dat komt natuurlijk ook omdat het zaterdag is lijkt me.
Weird ie hiervoor verhuurd?BekSide schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Appartement in Eindhoven sinds vandaag online.[Afbeelding]
Ben heel benieuwd vond dat de makelaar aan de lage kant zit voor het appartement. Markt lijkt inderdaad in korte tijd wel stevig gewijzigd.
In Eindhoven, dicht bij centrum
Bezichtigingen nog niets gepland, maar dat komt natuurlijk ook omdat het zaterdag is lijkt me.
Niet dat je er nu nog iets aan kan doen, maar waarom op funda op zaterdag? Dat is wel echt een dag met minder verkeer. Ik zou gister of maandag hebben gekozen als het kon.BekSide schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:42:
Appartement in Eindhoven sinds vandaag online.[Afbeelding]
Ben heel benieuwd vond dat de makelaar aan de lage kant zit voor het appartement. Markt lijkt inderdaad in korte tijd wel stevig gewijzigd.
In Eindhoven, dicht bij centrum
Bezichtigingen nog niets gepland, maar dat komt natuurlijk ook omdat het zaterdag is lijkt me.
Die eerste dag op funda is echt superbelangrijk. Daar kwamen voor mij 70% van de views en 50% van het aantal opgeslagen uit. Ook wil je dat mensen contact op kunnen nemen met je makelaar en geen tijd hebben om nog te twijfelen; die afspraak kan maar vast staan.
Ja geen idee, van andere kant dacht ik juist op zaterdag (in weekend) meer traffic op Funda dan doordeweeks zou ik zeggen.Ojjorz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Niet dat je er nu nog iets aan kan doen, maar waarom op funda op zaterdag? Dat is wel echt een dag met minder verkeer. Ik zou gister of maandag hebben gekozen als het kon.
Die eerste dag op funda is echt superbelangrijk. Daar kwamen voor mij 70% van de views en 50% van het aantal opgeslagen uit. Ook wil je dat mensen contact op kunnen nemen met je makelaar en geen tijd hebben om nog te twijfelen; die afspraak kan maar vast staan.
En mensen die op zaterdag zouden willen bellen, en dan in tussentijd alsnog afhaken zouden dat ook doen op doordeweeksedag tot bezichtiging toch.
Wij krijgen volgende week de makelaar op bezoek voor de verkoop van onze woning. Ik heb de woning als nieuwbouw 10 jaar geleden bij deze makelaar gekocht en heb een jaar geleden ook onze nieuwe woning (nieuwbouw) bij deze makelaar gekocht. Is het fair om een soort van "vaste klanten korting" te vragen omdat ik al 2x een woning bij ze gekocht heb?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut rekening mee moet houden voor zo'n eerste gesprek?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut rekening mee moet houden voor zo'n eerste gesprek?
Ik zou vooral kijken wat is een eerlijke prijs voor de verkoop.Janpietertje89 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:33:
Wij krijgen volgende week de makelaar op bezoek voor de verkoop van onze woning. Ik heb de woning als nieuwbouw 10 jaar geleden bij deze makelaar gekocht en heb een jaar geleden ook onze nieuwe woning (nieuwbouw) bij deze makelaar gekocht. Is het fair om een soort van "vaste klanten korting" te vragen omdat ik al 2x een woning bij ze gekocht heb?
Zijn er verder nog zaken waar ik absoluut rekening mee moet houden voor zo'n eerste gesprek?
- maken fotos
- tekstueel
- funda advertentie
- brochure
- tijd voor kijkdagen
- overige begeleiding bij verkoop
-begeleiding notaris(?)
Een % van de verkoopprijs heb ik altijd vreemd gevonden en ook altijd afgehouden. Gewoon een vast bedrag zodat iedereen weet waar ie aan toe is.
Staat je vrij een offerte bij een andere makelaar op te vragen.
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 06-06-2026 21:47 ]
% van de verkoop prijs is niet vreemd zeker niet voor een makelaar bij verkoop.Draakje5 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:43:
[...]
Ik zou vooral kijken wat is een eerlijke prijs voor de verkoop.
- maken fotos
- tekstueel
- funda advertentie
- brochure
- tijd voor kijkdagen
- overige begeleiding bij verkoop
-begeleiding notaris(?)
Een % van de verkoopprijs heb ik altijd vreemd gevonden en ook altijd afgehouden. Gewoon een vast bedrag zodat iedereen weet waar ie aan toe is.
Staat je vrij een offerte bij een andere makelaar op te vragen.
Dan gaat hij namelijk zijn best doen voor een hoge verkoop prijs in plaats van uit zijn neus te eten want die vaste afgesproken prijs met jou komt toch wel. De hoge prijs moet hij zelf tijdens het bied proces en de advisering ook zijn best voor doen want daar heeft hij dan zelf baat bij.
Kortom, prima idee! Kapitalistisme is soms een bitch maar in dit geval nuttig.
Die drogreden hoor ik nu zo vaak. In een kopersmarkt kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar in de huidige markt?kegeltje26 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:12:
[...]
% van de verkoop prijs is niet vreemd zeker niet voor een makelaar bij verkoop.
Dan gaat hij namelijk zijn best doen voor een hoge verkoop prijs in plaats van uit zijn neus te eten want die vaste afgesproken prijs met jou komt toch wel. De hoge prijs moet hij zelf tijdens het bied proces en de advisering ook zijn best voor doen want daar heeft hij dan zelf baat bij.
Kortom, prima idee! Kapitalistisme is soms een bitch maar in dit geval nuttig.
Wat kan die makelaar dan doen om een hogere prijs te krijgen dat niet illegaal is?
Van alles. Betere verkoop praatjes, achter kopers aan gaan in plaats van af te wachten. Mensen bij elkaar brengen, aangeven dat de zaak goed loopt.jeroenkb schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:04:
[...]
Die drogreden hoor ik nu zo vaak. In een kopersmarkt kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar in de huidige markt?
Wat kan die makelaar dan doen om een hogere prijs te krijgen dat niet illegaal is?
Ik ook als koper heb genoeg voorbeelden gezien hoe het niet moet: opdringerig zijn, niet potentiële koper bellen als hij niet lijkt op te komen dagen (bv wat later is door overmacht), gehaast een bezichtiging af raffelen, dreigingen uiten als overwogen wordt de koop niet door te laten gaan (door een non NVM makelaar) etc etc (staat genoeg in het koop topic).
Kortom, het kan heel wat schelen en aardige meedenkende makelaars die vertrouwen uit stralen trekken meer kopers dan gehaaste figuren die te duidelijk op geld uit zijn... Dus daar mag best wat courtage tegenover staan zeker nu de markt aantrekt met zoals hiervoor genoemd afnemende bezichtigingen en meer voorzichtigere kopers.
Reken maar eens uit wat de makelaar extra verdient als de woning 25k meer opbrengt. En vraag je dan af of de makelaar daar nou heel veel harder voor gaat rennen.kegeltje26 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:33:
[...]
Van alles. Betere verkoop praatjes, achter kopers aan gaan in plaats van af te wachten. Mensen bij elkaar brengen, aangeven dat de zaak goed loopt.
Ik ook als koper heb genoeg voorbeelden gezien hoe het niet moet: opdringerig zijn, niet potentiële koper bellen als hij niet lijkt op te komen dagen (bv wat later is door overmacht), gehaast een bezichtiging af raffelen, dreigingen uiten als overwogen wordt de koop niet door te laten gaan (door een non NVM makelaar) etc etc (staat genoeg in het koop topic).
Kortom, het kan heel wat schelen en aardige meedenkende makelaars die vertrouwen uit stralen trekken meer kopers dan gehaaste figuren die te duidelijk op geld uit zijn... Dus daar mag best wat courtage tegenover staan zeker nu de markt aantrekt met zoals hiervoor genoemd afnemende bezichtigingen en meer voorzichtigere kopers.
Sowieso hoort wat je beschrijft niet bij een professioneel kantoor, dat heeft niks met de contractvorm van het courtage te maken. Een beetje makelaar realiseert zich dat de geĩnteresseerden mogelijk toekomstige klanten zijn, en/of met mogelijk toekomstige klanten praten over hun ervaringen.
Inderdaad- en dan heb je van die woningeigenaren die denken slim te zijn om een makelaar tegen een vaste prijs te laten werken..THM0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Reken maar eens uit wat de makelaar extra verdient als de woning 25k meer opbrengt. En vraag je dan af of de makelaar daar nou heel veel harder voor gaat rennen.
Sowieso hoort wat je beschrijft niet bij een professioneel kantoor, dat heeft niks met de contractvorm van het courtage te maken. Een beetje makelaar realiseert zich dat de geĩnteresseerden mogelijk toekomstige klanten zijn, en/of met mogelijk toekomstige klanten praten over hun ervaringen.
Wij hebben het juist andersom gedaan, eerst samen vraagprijs bepaald en daarna courtage vastgesteld (lager dan standaard) plus 10% van waarde boven vraagprijs. Is ons geweldig bevallen.
De makelaar waarschijnlijk ook. De lagere courtage zonder die 10 procent was waarschijnlijk ook wel te onderhandelen en had geen verschil gemaakt qua inzet van de makelaar.ILCILA schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:29:
Is ons geweldig bevallen.
Ik kwam er gisteren achter dat mijn energielabel op 1 juli 2026 verloopt. Deze is destijds bij oplevering van mijn nieuwbouwwoning verstrekt. Nu begrijp ik dat ik voordat ik verkoop een nieuw label aan moet laten maken. Ik heb een tussenwoning met hr gasketel en energielabel A. Heb sindsdien wel 4150WP aan zonnepanelen geplaatst die per jaar zo 4000kwh opbrengen. Heb ik daarmee kans dat mijn label hoger uitvalt?
De makelaar gaf aan dat hun fotograaf een "mannetje" had die dit label kan vernieuwen voor 350 euro, weet niet of er hier ervaringen zijn met een goedkopere partij of dat goedkoop ook duurkoop kan zijn als niet alle plusjes goed opgeteld worden 😅
De makelaar gaf aan dat hun fotograaf een "mannetje" had die dit label kan vernieuwen voor 350 euro, weet niet of er hier ervaringen zijn met een goedkopere partij of dat goedkoop ook duurkoop kan zijn als niet alle plusjes goed opgeteld worden 😅
Dat is te duur, had hem voor 279 euro. Kan het bedrijf doorgeven als je wil.Janpietertje89 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:01:
Ik kwam er gisteren achter dat mijn energielabel op 1 juli 2026 verloopt. Deze is destijds bij oplevering van mijn nieuwbouwwoning verstrekt. Nu begrijp ik dat ik voordat ik verkoop een nieuw label aan moet laten maken. Ik heb een tussenwoning met hr gasketel en energielabel A. Heb sindsdien wel 4150WP aan zonnepanelen geplaatst die per jaar zo 4000kwh opbrengen. Heb ik daarmee kans dat mijn label hoger uitvalt?
De makelaar gaf aan dat hun fotograaf een "mannetje" had die dit label kan vernieuwen voor 350 euro, weet niet of er hier ervaringen zijn met een goedkopere partij of dat goedkoop ook duurkoop kan zijn als niet alle plusjes goed opgeteld worden 😅
Maar vertel dan ook welk courtage, want dit is halve informatie. Ik was tevreden met mijn 1.0% courtage en €500 opstartkosten. Jouw courtage zat daar dus onder gok ik?ILCILA schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:29:
Wij hebben het juist andersom gedaan, eerst samen vraagprijs bepaald en daarna courtage vastgesteld (lager dan standaard) plus 10% van waarde boven vraagprijs. Is ons geweldig bevallen.
Vraagprijs woning was €275.000 @DjMark
[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 10-06-2026 13:26 ]
Courtage alleen zegt natuurlijk niks als de verwachte verkoopprijs niet ook vermeld wordt. Makelaars werken vaak met staffels afhankelijk van de te verwachten verkoopprijs.stin00 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Maar vertel dan ook welk courtage, want dit is halve informatie. Ik was tevreden met mijn 1.0% courtage en €500 opstartkosten. Jouw courtage zat daar dus onder gok ik?
En wat voor inzet heeft de gemiddelde makelaar de afgelopen jaren nu moeten doen?de Peer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:51:
[...]
De makelaar waarschijnlijk ook. De lagere courtage zonder die 10 procent was waarschijnlijk ook wel te onderhandelen en had geen verschil gemaakt qua inzet van de makelaar.
Helemaal niets.
Funda online zetten. Dan de deur open doen voor een x aantal potentiële kopers op een y aantal bezoek dagen. Vervolgens de biedingsapp / website openen en samen met de verkopers kijken of het 10, 15 of 20% overbieden wordt.
Echt de makkelijkste manier van geld verdienen die er is in de huidige markt
Dat begint hier in de regio (Hardenberg) wel echt te kenteren. De tijden van tientallen kijkers en 10+ biedingen is hier behoorlijk voorbij sinds enkele maanden.
Woningen tot circa 350.000 gaan nog wel hard, maar alles daar boven stagneert. Onder andere door groot aanbod van nieuwbouw woningen (3.200 tot 2031, op 64.000 inwoners).
Woningen van 450.000 of hoger hebben op dit moment nog maar enkele bezichtigingen, geen centrale kijkdagen meer en moet de makelaar echt wel harder aan trekken omdat het aanbod van vergelijkbare woningen die tegelijk op de markt staan (ten opzichte van eerdere jaren) hoog is.
Woningen tot circa 350.000 gaan nog wel hard, maar alles daar boven stagneert. Onder andere door groot aanbod van nieuwbouw woningen (3.200 tot 2031, op 64.000 inwoners).
Woningen van 450.000 of hoger hebben op dit moment nog maar enkele bezichtigingen, geen centrale kijkdagen meer en moet de makelaar echt wel harder aan trekken omdat het aanbod van vergelijkbare woningen die tegelijk op de markt staan (ten opzichte van eerdere jaren) hoog is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door ILCILA op 10-06-2026 15:51 ]
Dat is behoorlijk wat moeite al hoor, mijn zwager heeft onlangs zijn huis verkocht, enige wat de makelaar kwam doen is huis taxeren en via de buren die de makelaar zagen kwam er al een koper die voor mooi prijsje t huis wilde kopen
Maar als de makelaar alleen voor de taxatie kwam en er dus nog geen contract of zo was, dan had die verkoop ook makkelijk onderhands gekund.flaskk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Dat is behoorlijk wat moeite al hoor, mijn zwager heeft onlangs zijn huis verkocht, enige wat de makelaar kwam doen is huis taxeren en via de buren die de makelaar zagen kwam er al een koper die voor mooi prijsje t huis wilde kopenfotograaf is uiteindelijk niet eens geweest.
Valt mee die van mij ging op vakantie een bevriende makelaar nam het over heb die beste man maar 1 keer gezien bij de prijs afspraakflaskk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Dat is behoorlijk wat moeite al hoor, mijn zwager heeft onlangs zijn huis verkocht, enige wat de makelaar kwam doen is huis taxeren en via de buren die de makelaar zagen kwam er al een koper die voor mooi prijsje t huis wilde kopenfotograaf is uiteindelijk niet eens geweest.
Zelfs bij de overdracht was die er niet bij
25k niet maar 50000 meer levert al zo'n 750€ meer op. Lijkt een klein bedrag maar voor dat geld koop je toch al een aardige laptop of heel veel lekker bier van :)THM0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Reken maar eens uit wat de makelaar extra verdient als de woning 25k meer opbrengt. En vraag je dan af of de makelaar daar nou heel veel harder voor gaat rennen.
Sowieso hoort wat je beschrijft niet bij een professioneel kantoor, dat heeft niks met de contractvorm van het courtage te maken. Een beetje makelaar realiseert zich dat de geĩnteresseerden mogelijk toekomstige klanten zijn, en/of met mogelijk toekomstige klanten praten over hun ervaringen.
Voor de totaal omzet aan het einde van het boekjaar kan het heel wat uit maken.
Ff iets anders, 1 verkoop makelaar over de vloer gehad.
Op zich aardig persoon. Vragen 1,1% courtage, 750€ opstart kosten helaas geen no cure no pay regeling. Wil fors stylen, hele kasten moeten weg, een kamer waarin wordt gesport moet een kantoor worden en een andere kamer die vroeger slaap kamer was (nu veel zaken voor muziekproductie) moet weer een slaapkamer worden. Zou erg in de pegels schelen... Opruimen en verbeteren ok maar functie compleet omturnen?? Ik kan mij niet voorstellen dat het een ton meer gaat opleveren 😆
Morgen een andere makelaar over de vloer, benieuwd wat die er van vindt en wil rekenen aan kosten...
Op zich aardig persoon. Vragen 1,1% courtage, 750€ opstart kosten helaas geen no cure no pay regeling. Wil fors stylen, hele kasten moeten weg, een kamer waarin wordt gesport moet een kantoor worden en een andere kamer die vroeger slaap kamer was (nu veel zaken voor muziekproductie) moet weer een slaapkamer worden. Zou erg in de pegels schelen... Opruimen en verbeteren ok maar functie compleet omturnen?? Ik kan mij niet voorstellen dat het een ton meer gaat opleveren 😆
Morgen een andere makelaar over de vloer, benieuwd wat die er van vindt en wil rekenen aan kosten...
Dat zou ik alleen doen als het huis de mogelijkheden niet goed laat zien, of als je in een regio woont waar de vraag dalend is en/of het aanbod overweldigend. Maar verder, nee, een muziekkamer of sportkamer, daar kan een koper echt wel bij bedenken dat dat een kinderkamer of kantoor kan worden. En anders kan deze makelaar dat met mooie renders en dito verhaaltjes illustreren.kegeltje26 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Wil fors stylen, hele kasten moeten weg, een kamer waarin wordt gesport moet een kantoor worden en een andere kamer die vroeger slaap kamer was (nu veel zaken voor muziekproductie) moet weer een slaapkamer worden.
Je moet het er maar voor over hebben, maar een slaapkamer die niet op een slaapkamer lijkt ... Veel mensen kunnen helemaal nergens doorheen kijken. Het begint al bij de foto's: gym anex muziekstudio ... En ik ken niemand die blij wordt van renders, wel van styling. The Vibe noemde mijn makelaar datToke_gt schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:23:
[...]
Dat zou ik alleen doen als het huis de mogelijkheden niet goed laat zien, of als je in een regio woont waar de vraag dalend is en/of het aanbod overweldigend. Maar verder, nee, een muziekkamer of sportkamer, daar kan een koper echt wel bij bedenken dat dat een kinderkamer of kantoor kan worden. En anders kan deze makelaar dat met mooie renders en dito verhaaltjes illustreren.
Zeker wel! Grote kasten laten een kamer snel veel kleiner lijken en maken het ook moeilijker om in te schatten hoe je als koper die kamer kunt indelen (Past het bed wel? Hm, laat dan maar zitten...) En veel mensen kunnen vaak ook moeilijk door een hobbykamer heen kijken. Vinden het moeilijk om dat dan als kinderkamer te zien en hebben al snel de associatie dat er (te) weinig slaapkamers zijn.kegeltje26 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Ff iets anders, 1 verkoop makelaar over de vloer gehad.
Op zich aardig persoon. Vragen 1,1% courtage, 750€ opstart kosten helaas geen no cure no pay regeling. Wil fors stylen, hele kasten moeten weg, een kamer waarin wordt gesport moet een kantoor worden en een andere kamer die vroeger slaap kamer was (nu veel zaken voor muziekproductie) moet weer een slaapkamer worden. Zou erg in de pegels schelen... Opruimen en verbeteren ok maar functie compleet omturnen?? Ik kan mij niet voorstellen dat het een ton meer gaat opleveren 😆
Andersom kan trouwens ook, er is laatst een woning voorbij gekomen met een vrij grote 'ouderslaapkamer' waarin ze ook een bureau hadden gezet, terwijl een van de andere slaapkamers als inbouwkast werd gebruikt. Dat werkplek in de slaapkamer gaf de indruk dat de woning veel te klein was om ook een goede werkplek te maken, terwijl als je de functies had omgegooid, je een aparte werkkamer had én genoeg ruimte op de ouderslaapkamer om de klerenkasten daar tot inbouwkast te maken.
Kijk dus vooral ook met de blik van een vreemde, van een potentiële koper naar je woning. En vaak is er al een quick win door simpelweg de helft van je spullen weg te halen (weggooien of in opslag, of mogelijk al naar de nieuwe woning). Dan hoef je nog niet eens duurdere acties te doen, zoals tijdelijk compactere meubels in plaats van logge meubels plaatsten voor een veel ruimer effect.
Zal bij huizen met exotische indelingen misschien een thema zijn maar ik kan echt moeilijk geloven dat dit voor een standaard redelijk nieuwe rijtjeswoning met de zeer standaard indeling badkamer+3 slaapkamers op de eerste verdieping en een open zolder nu echt een thema zou zijn. Al die rijtjeshuizen zijn zowat op elkaar te plakken waarbij de enige verschillen zitten in wat cm extra lengte of breedte hier en daar. Als je dan als koper op die overloop van de eerste verdieping met 4 deuren staat en de plattegrond erbij pakt dan kan ik me toch niet voorstellen dat je moeite zou hebben om in te zien hoe die kamers ingedeeld zouden kunnen worden. Als je er als single woont heb je nu eenmaal geen 3 slaapkamers nodig.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:25:
[...]
Zeker wel! Grote kasten laten een kamer snel veel kleiner lijken en maken het ook moeilijker om in te schatten hoe je als koper die kamer kunt indelen (Past het bed wel? Hm, laat dan maar zitten...) En veel mensen kunnen vaak ook moeilijk door een hobbykamer heen kijken. Vinden het moeilijk om dat dan als kinderkamer te zien en hebben al snel de associatie dat er (te) weinig slaapkamers zijn.
Andersom kan trouwens ook, er is laatst een woning voorbij gekomen met een vrij grote 'ouderslaapkamer' waarin ze ook een bureau hadden gezet, terwijl een van de andere slaapkamers als inbouwkast werd gebruikt. Dat werkplek in de slaapkamer gaf de indruk dat de woning veel te klein was om ook een goede werkplek te maken, terwijl als je de functies had omgegooid, je een aparte werkkamer had én genoeg ruimte op de ouderslaapkamer om de klerenkasten daar tot inbouwkast te maken.
Kijk dus vooral ook met de blik van een vreemde, van een potentiële koper naar je woning. En vaak is er al een quick win door simpelweg de helft van je spullen weg te halen (weggooien of in opslag, of mogelijk al naar de nieuwe woning). Dan hoef je nog niet eens duurdere acties te doen, zoals tijdelijk compactere meubels in plaats van logge meubels plaatsten voor een veel ruimer effect.
Kan me ook niet voorstellen dat een stel dat 2 vergelijkbare woningen bezoekt ineens tegen elkaar zegt 'wow die 2e woning was echt veel ruimer' terwijl ze op de plattegrond letterlijk hetzelfde aantal vierkante meters zien staan. Start een floorplannertje, gooi er wat meubels in en klaar is kees.
Makelaar die hier vorige week was heeft overigens ook geen opmerking gemaakt over de kamer die ik momenteel als sportkamer/gamekamer gebruik.
Die slaapkamer met bureau viel mij ook op. Dan is er kennelijk geen plaats voor een werkkamer ... Een volgestouwde dressing oogt altijd klein. Baat het niet dan schaadt het niet!Rubbergrover1 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:25:
[...]
Zeker wel! Grote kasten laten een kamer snel veel kleiner lijken en maken het ook moeilijker om in te schatten hoe je als koper die kamer kunt indelen (Past het bed wel? Hm, laat dan maar zitten...) En veel mensen kunnen vaak ook moeilijk door een hobbykamer heen kijken. Vinden het moeilijk om dat dan als kinderkamer te zien en hebben al snel de associatie dat er (te) weinig slaapkamers zijn.
Andersom kan trouwens ook, er is laatst een woning voorbij gekomen met een vrij grote 'ouderslaapkamer' waarin ze ook een bureau hadden gezet, terwijl een van de andere slaapkamers als inbouwkast werd gebruikt. Dat werkplek in de slaapkamer gaf de indruk dat de woning veel te klein was om ook een goede werkplek te maken, terwijl als je de functies had omgegooid, je een aparte werkkamer had én genoeg ruimte op de ouderslaapkamer om de klerenkasten daar tot inbouwkast te maken.
Kijk dus vooral ook met de blik van een vreemde, van een potentiële koper naar je woning. En vaak is er al een quick win door simpelweg de helft van je spullen weg te halen (weggooien of in opslag, of mogelijk al naar de nieuwe woning). Dan hoef je nog niet eens duurdere acties te doen, zoals tijdelijk compactere meubels in plaats van logge meubels plaatsten voor een veel ruimer effect.
Ik kijk als eerste naar de plattegrond, maar er zijn niet veel mensen die dat doen. Bij mij werd een verkeerde plattegrond geplaatst: keuken 1 meter smaller!!! Ik woest, maar 17:00 makelaar niet te bereiken. Volgende dag gebeld: haal die advertentie er ONMIDDELLIJK af!!! Mevrouw, er zijn al 12 bezichtigen aangevraagd 🤔 Veel identieke appartementen verkocht. Eerste foto: lelijk gebouw versus mijn mooi gestylde woonkamer. Aantal keer bekeken: lelijk gebouw rond de 1500, het mijne 4500. Maar ik hoefde niets te stylen. Minimalistische inrichting en perfectionistische schoonmaakhulp. Ik ben alleen voor foto's en de bezichtigingen in de logeerkamer gaan slapen, want bij haar leek mijn bed een hotelbed en bij mij dat wil je niet weten 😅Janpietertje89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Zal bij huizen met exotische indelingen misschien een thema zijn maar ik kan echt moeilijk geloven dat dit voor een standaard redelijk nieuwe rijtjeswoning met de zeer standaard indeling badkamer+3 slaapkamers op de eerste verdieping en een open zolder nu echt een thema zou zijn. Al die rijtjeshuizen zijn zowat op elkaar te plakken waarbij de enige verschillen zitten in wat cm extra lengte of breedte hier en daar. Als je dan als koper op die overloop van de eerste verdieping met 4 deuren staat en de plattegrond erbij pakt dan kan ik me toch niet voorstellen dat je moeite zou hebben om in te zien hoe die kamers ingedeeld zouden kunnen worden. Als je er als single woont heb je nu eenmaal geen 3 slaapkamers nodig.
Kan me ook niet voorstellen dat een stel dat 2 vergelijkbare woningen bezoekt ineens tegen elkaar zegt 'wow die 2e woning was echt veel ruimer' terwijl ze op de plattegrond letterlijk hetzelfde aantal vierkante meters zien staan. Start een floorplannertje, gooi er wat meubels in en klaar is kees.
Makelaar die hier vorige week was heeft overigens ook geen opmerking gemaakt over de kamer die ik momenteel als sportkamer/gamekamer gebruik.
Dat een hobbykamer ook een werkkamer kan zijn vergt niet al teveel voorstellingsvermogen. Het ligt er wel aan of je er nog enigszins je kont kunt keren
Dat kun je je misschien niet voorstellen, maar zo werkt het wel. Natuurlijk niet als je echt 2 precies de zelfde woningen bekijkt. Maar wel als er net iets verschil in zit. Als je in woning binnenloopt en het gevoel krijgt dat het een krappe woning is, dan kan de plattegrond nog het tegendeel tonen, dat gevoel blijf je houden.Janpietertje89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Zal bij huizen met exotische indelingen misschien een thema zijn maar ik kan echt moeilijk geloven dat dit voor een standaard redelijk nieuwe rijtjeswoning met de zeer standaard indeling badkamer+3 slaapkamers op de eerste verdieping en een open zolder nu echt een thema zou zijn. Al die rijtjeshuizen zijn zowat op elkaar te plakken waarbij de enige verschillen zitten in wat cm extra lengte of breedte hier en daar. Als je dan als koper op die overloop van de eerste verdieping met 4 deuren staat en de plattegrond erbij pakt dan kan ik me toch niet voorstellen dat je moeite zou hebben om in te zien hoe die kamers ingedeeld zouden kunnen worden. Als je er als single woont heb je nu eenmaal geen 3 slaapkamers nodig.
Kan me ook niet voorstellen dat een stel dat 2 vergelijkbare woningen bezoekt ineens tegen elkaar zegt 'wow die 2e woning was echt veel ruimer' terwijl ze op de plattegrond letterlijk hetzelfde aantal vierkante meters zien staan. Start een floorplannertje, gooi er wat meubels in en klaar is kees.
(Het voorbeeld dat ik gaf was trouwens volgens mij juist een vrij standaard rijtjeshuis.)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-06-2026 14:34 ]
Nou. Afgelopen maandag sloot de biedtermijn. van de (uiteindelijk) 14 bezichtigingen in 3 dagen zijn er 3 biedingen binnengekomen. Inmiddels staat het concept koopcontract klaar.sypie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:57:
Ons huis is gisterochtend op de socials van de makelaar geplaatst. Gistermiddag kregen we al de vraag of de geplande bezichtigingsmomenten ook langer konden worden.
Vandaag is de woning op Funda geplaatst.
Inmiddels al 11 bezichtigingen gepland staan op 3 dagdelen aanstaande week.
Ben wel heel benieuwd wat voor gekkenhuis het gaat worden met de biedingen.
Nog wel een vraag voor de kenners: In het concept koopcontract staat ook informatie uit het kadaster. Hierin staat ook het betaalde bedrag van toen wij de woning aankochten. Het lijkt mij toch niet dat die informatie naar de kopers gaat? Wat heeft iemand anders nodig met wat wij er voor betaald hebben...
Jawel.. maar dat is ook geen geheime info. Dat hebben de kopers vast al gechecked. Sms koopsom postcode+huisnummer naar xxx.. en je krijgt de data. Kost een euro oid.sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:21:
[...]
Nou. Afgelopen maandag sloot de biedtermijn. van de (uiteindelijk) 14 bezichtigingen in 3 dagen zijn er 3 biedingen binnengekomen. Inmiddels staat het concept koopcontract klaar.
Nog wel een vraag voor de kenners: In het concept koopcontract staat ook informatie uit het kadaster. Hierin staat ook het betaalde bedrag van toen wij de woning aankochten. Het lijkt mij toch niet dat die informatie naar de kopers gaat? Wat heeft iemand anders nodig met wat wij er voor betaald hebben...
Gaat terug tot het moment dta her centraalngeregistreerd werd (minstens 10 jaar). En als ze willen kunnen ze ook zien hoe hoog je hypotheek was bij inschrijving. Openbare data.
[ Voor 5% gewijzigd door Scheurbuik op 17-06-2026 21:24 ]
@Scheurbuik Dat is dan wel bijzonder, bij de woning die we net hebben gekocht stond dat niet in het concept. Die woning was een jaar of 6 geleden door de vorige eigenaren gekocht.
Het is geen vereiste maar liefst heb je een zo compleet mogelijk overzicht natuurlijk. Zoals gezegd openbare info die je ook zelf kunt opvragen, maar fijn als de makelaar het voor je verzamelt.sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:31:
@Scheurbuik Dat is dan wel bijzonder, bij de woning die we net hebben gekocht stond dat niet in het concept. Die woning was een jaar of 6 geleden door de vorige eigenaren gekocht.
Zou het niet in concept verwachten.. maar ik heb er voor ik mijn huis kocht wel naar gekeken. Ik kon zelf niet zo snel iets vinden omdat het 25+ jaar geleden was (en voor.mij niet meer relevant).sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:31:
@Scheurbuik Dat is dan wel bijzonder, bij de woning die we net hebben gekocht stond dat niet in het concept. Die woning was een jaar of 6 geleden door de vorige eigenaren gekocht.
//edit: nog gechecked.. stond toch niet in het koopcontract, maar in een taxatierapport dat de makelaar mij meestuurde. (Koopprijs was lager dat en heb het zelf laten taxeren tijdens de bedenkperiode)
Is ook soms van belang om te weten hoeveel hypotheek erop (zit). In hypothetische geval dat de hypotheek>verkoopprijs is, heeft de bank ook nog ergens iets te zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Scheurbuik op 17-06-2026 22:11 ]
Je kunt dat heel eenvoudig zelf opvragen bij het kadaster.sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:31:
@Scheurbuik Dat is dan wel bijzonder, bij de woning die we net hebben gekocht stond dat niet in het concept. Die woning was een jaar of 6 geleden door de vorige eigenaren gekocht.
Ik heb op die manier de koopovereenkomst ontvangen van vorige bewoners die het in 1999 hebben gekocht in guldens
Oh en het bedrag dat zij in guldens hebben betaald hebben wij in euro's betaald...
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Dan heb je het nog goed gedaan. Meeste huizen zijn sinds die tijd nog veel meer gestegen. Gemiddelde prijsstijging sinds 1999 is 232% dus een huis van 1 gulden toen is nu 3.32 gulden waard. Ofwel 1.5 euro.Sport_Life schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Je kunt dat heel eenvoudig zelf opvragen bij het kadaster.
Ik heb op die manier de koopovereenkomst ontvangen van vorige bewoners die het in 1999 hebben gekocht in guldens. Zelfs inclusief paspoort nummers (neem aan dat ze dat normaal gesproken weghalen).
Oh en het bedrag dat zij in guldens hebben betaald hebben wij in euro's betaald...
Gemiddeld inderdaad, maar dit is een huis in het wat hogere segment.Janpietertje89 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:26:
[...]
Dan heb je het nog goed gedaan. Meeste huizen zijn sinds die tijd nog veel meer gestegen. Gemiddelde prijsstijging sinds 1999 is 232% dus een huis van 1 gulden toen is nu 3.32 gulden waard. Ofwel 1.5 euro.
Daar ging t verder niet om, punt is dat het makkelijk op te vragen is.
Edit: en we kochten het 4 jaar geleden, inmiddels liggen de prijzen wat hoger!
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2026 22:30 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Standaard onderdeel van een taxatierapport. Maar ook voor een verkoopovereenkomst is het wel fijn om te kunnen checken dat de verkoper ook daadwerkelijk de eigenaar is.Scheurbuik schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Zou het niet in concept verwachten.. maar ik heb er voor ik mijn huis kocht wel naar gekeken. Ik kon zelf niet zo snel iets vinden omdat het 25+ jaar geleden was (en voor.mij niet meer relevant).
//edit: nog gechecked.. stond toch niet in het koopcontract, maar in een taxatierapport dat de makelaar mij meestuurde. (Koopprijs was lager dat en heb het zelf laten taxeren tijdens de bedenkperiode)
Is ook soms van belang om te weten hoeveel hypotheek erop (zit). In hypothetische geval dat de hypotheek>verkoopprijs is, heeft de bank ook nog ergens iets te zeggen.
ik heb een makelaar x benaderd die ik ruim een jaar geleden ook had gesproken. Toen voor een andere gekozen, die heeft niet kunnen verkopen. Hij doet er ook niets voor. Huis op Funda thats it. De makelaar die ik nu weer heb benaderd vraagt ineens 1% ipv 0,9% toen. ze zegt dat det prijzen gestegen zijn (vraagprijs blijft hetzelfde of zelfs iets hoger 750K+) En opstartkosten geen 650 meer maar 850 en ook nog 600 euro voor een video. Ik heb gevraagd om de metingen die al gemaakt zijn te gebruiken, volgens haar kan dat alleen met toestemming van de inmeter en huidige makelaar. Ze vindt ook dat ik veel aan styling moet doen. Is het normaal dat een percentage ook zo stijgt en zoveel nog boven de courtage komt. Waar is die courtage dan voor denk ik dan?
Is allemaal onderhandelbaar. Jij bent de klant dus jij bepaalt. En anders ga je naar een ander toe.Denizli schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:15:
ik heb een makelaar x benaderd die ik ruim een jaar geleden ook had gesproken. Toen voor een andere gekozen, die heeft niet kunnen verkopen. Hij doet er ook niets voor. Huis op Funda thats it. De makelaar die ik nu weer heb benaderd vraagt ineens 1% ipv 0,9% toen. ze zegt dat det prijzen gestegen zijn (vraagprijs blijft hetzelfde of zelfs iets hoger 750K+) En opstartkosten geen 650 meer maar 850 en ook nog 600 euro voor een video. Ik heb gevraagd om de metingen die al gemaakt zijn te gebruiken, volgens haar kan dat alleen met toestemming van de inmeter en huidige makelaar. Ze vindt ook dat ik veel aan styling moet doen. Is het normaal dat een percentage ook zo stijgt en zoveel nog boven de courtage komt. Waar is die courtage dan voor denk ik dan?
Uiteraard proberen ze allemaal kosten buiten de courtage te houden, om beter te kunnen concureren aangezien veel mensen op dat percentage vergelijken.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-06-2026 13:13 ]
Hoe kom je erbij om een makelaar te benaderen, die niets presteert? Toen ik mijn appartement ging verkopen, heb ik als eerste de allerduurste gevraagd (ook de beste was mijn conclusie na tientallen bezichtigingen toen ik zelf wat zocht). Maar als je de voorkeur geeft aan een goedkope die niks presteert, be my guest! Maar wel onderhandelen eerst, zoals @de Peer zegtDenizli schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:15:
ik heb een makelaar x benaderd die ik ruim een jaar geleden ook had gesproken. Toen voor een andere gekozen, die heeft niet kunnen verkopen. Hij doet er ook niets voor. Huis op Funda thats it. De makelaar die ik nu weer heb benaderd vraagt ineens 1% ipv 0,9% toen. ze zegt dat det prijzen gestegen zijn (vraagprijs blijft hetzelfde of zelfs iets hoger 750K+) En opstartkosten geen 650 meer maar 850 en ook nog 600 euro voor een video. Ik heb gevraagd om de metingen die al gemaakt zijn te gebruiken, volgens haar kan dat alleen met toestemming van de inmeter en huidige makelaar. Ze vindt ook dat ik veel aan styling moet doen. Is het normaal dat een percentage ook zo stijgt en zoveel nog boven de courtage komt. Waar is die courtage dan voor denk ik dan?
Hallo mede-tweakers,
Op het moment ga ik een huis verkopen vanuit een erfenis en ik vroeg mij af of jullie mij van advies konden voorzien. Even kort de situatie.
Huis, ongeveer 100m2 oppervlakte, gebouwd in 2004 in een gewild appartementencomplex in het Westland met een actieve VVE. Eigen berging en eigen parkeerplek in de kelder. De verwachte koper is > 60 jaar. Ik heb meerdere makelaars uitgenodigd en ze waren eigenlijk allemaal wel goed. Ik merk wel dat de manier van aanvliegen van de makelaars verschillend is, dus graag tips.
Het huis moet opgeknapt worden. Veel zaken (keuken, ketel, etc) is allemaal nog van de bouw. Alle VvE zaken zijn wel picobello gedaan. Huis heeft als nadeel dat er een los ‘kantoortje’ gemaakt is bij de bouw waardoor de woonkamer kleiner is (nog steeds groot hoor). Maar het kantoortje mag niet meegenomen worden bij de m2’s omdat het geen eigen raam heeft. Dit moet dus goed in de advertentie worden meegenomen en een koper moet hier of een doel voor hebben (hobby/werk of het willen openbreken en bij de woonkamer trekken. Voordeel is wel dat mijn vader bij de bouw (volgens mij als enige van alle appartementen) airco’s heeft geregeld met de buitenunits op het dak waardoor het appartement 3 airco’s heeft.
Makelaar 1 (VBO): Leek goede kennis te hebben, goede persoonlijkheid. Wbt werkwijze doet deze nog aan folders (gezien de oudere doelgroep). Geeft aan meerdere verkoop mogelijkheden. Hoog in de markt zetten (525k) en waarschijnlijk 3 kijkers, realistisch in de markt zetten (500k) waarschijnlijk 7 a 8 kijkers verwachte opbrengst (+- 10k) of laag in de markt zetten (475k) en dan hopelijk 15 kijkers met overbieden. Zelf adviseerde de makkelaar dit laatste, dus een vraagprijs van 475k. Hierbij verwacht hij uit te komen tussen 475k en 500k.
Makelaar 2 (NVM): Heeft afgelopen jaren 2 woningen in hetzelfde complex verkocht (dus wellicht meer marktkennis) en gaf aan dat bij een woning die laag ingezet werd (460k) deze uiteindelijk voor ~505k verkocht is. Een andere werd voor 500k ingezet en is uiteindelijk voor ~470k verkocht. Deze makelaar adviseerde mij een vraagprijs te hanteren van 445k
Makelaar 3 (NVM): Wederom een prettig persoon. Ging minder de diepte in dan makelaar 1 maar het kantoor is al wel lang in de regio en gaf aan een grote database te hebben met mensen welke ze mailen. Ging verder voortvarend van start met een appgroep en direct een aanmelding voor move nog voor ons kennismakingsgesprek :-). Ik heb hier nog niet de uiteindelijke offerte met de geadviseerde vraagprijs, maar uit het gesprek maakte ik op dat dit waarschijnlijk ook tussen de 475k en 500k zal zijn.
Ik heb wel een beetje een voorkeur voor 2 makelaars, maar misschien hebben jullie tips waar nog op te letten. De dienstverlening lijkt ook op elkaar. Ene doet iets meer met folders, andere meer met socials. Ze adviseerden wel allen om een paar meubels te laten staan (ook al zijn deze ontzettend oud). De geadviseerde vraagprijzen liggen meer uit elkaar liggen dan ik had gedacht (toch 30k). De prijzen van de makelaars lopen niet super veel uit elkaar, maar tussen de goedkoopste en de duurste zit toch 1000 euro.
Makelaar 1: 900 euro opstartkosten + 1% courtage
Makelaar 2: Geen opstartkosten, alleen 1,3% courtage
Makelaar 3: Opstartkosten met korting 425 euro + 1% courtage
Ik heb reviews opgezocht, maar beide makelaars scoren hetzelfde. Allebei alleen maar goede reviews met een enkele 1 ster ertussen van iemand waar het traject niet goed gegaan is.
Hebben jullie toevallig nog tips? Bijvoorbeeld juist wel of juist niet voor een NVM makelaar kiezen, etc. Bedankt!
Op het moment ga ik een huis verkopen vanuit een erfenis en ik vroeg mij af of jullie mij van advies konden voorzien. Even kort de situatie.
Huis, ongeveer 100m2 oppervlakte, gebouwd in 2004 in een gewild appartementencomplex in het Westland met een actieve VVE. Eigen berging en eigen parkeerplek in de kelder. De verwachte koper is > 60 jaar. Ik heb meerdere makelaars uitgenodigd en ze waren eigenlijk allemaal wel goed. Ik merk wel dat de manier van aanvliegen van de makelaars verschillend is, dus graag tips.
Het huis moet opgeknapt worden. Veel zaken (keuken, ketel, etc) is allemaal nog van de bouw. Alle VvE zaken zijn wel picobello gedaan. Huis heeft als nadeel dat er een los ‘kantoortje’ gemaakt is bij de bouw waardoor de woonkamer kleiner is (nog steeds groot hoor). Maar het kantoortje mag niet meegenomen worden bij de m2’s omdat het geen eigen raam heeft. Dit moet dus goed in de advertentie worden meegenomen en een koper moet hier of een doel voor hebben (hobby/werk of het willen openbreken en bij de woonkamer trekken. Voordeel is wel dat mijn vader bij de bouw (volgens mij als enige van alle appartementen) airco’s heeft geregeld met de buitenunits op het dak waardoor het appartement 3 airco’s heeft.
Makelaar 1 (VBO): Leek goede kennis te hebben, goede persoonlijkheid. Wbt werkwijze doet deze nog aan folders (gezien de oudere doelgroep). Geeft aan meerdere verkoop mogelijkheden. Hoog in de markt zetten (525k) en waarschijnlijk 3 kijkers, realistisch in de markt zetten (500k) waarschijnlijk 7 a 8 kijkers verwachte opbrengst (+- 10k) of laag in de markt zetten (475k) en dan hopelijk 15 kijkers met overbieden. Zelf adviseerde de makkelaar dit laatste, dus een vraagprijs van 475k. Hierbij verwacht hij uit te komen tussen 475k en 500k.
Makelaar 2 (NVM): Heeft afgelopen jaren 2 woningen in hetzelfde complex verkocht (dus wellicht meer marktkennis) en gaf aan dat bij een woning die laag ingezet werd (460k) deze uiteindelijk voor ~505k verkocht is. Een andere werd voor 500k ingezet en is uiteindelijk voor ~470k verkocht. Deze makelaar adviseerde mij een vraagprijs te hanteren van 445k
Makelaar 3 (NVM): Wederom een prettig persoon. Ging minder de diepte in dan makelaar 1 maar het kantoor is al wel lang in de regio en gaf aan een grote database te hebben met mensen welke ze mailen. Ging verder voortvarend van start met een appgroep en direct een aanmelding voor move nog voor ons kennismakingsgesprek :-). Ik heb hier nog niet de uiteindelijke offerte met de geadviseerde vraagprijs, maar uit het gesprek maakte ik op dat dit waarschijnlijk ook tussen de 475k en 500k zal zijn.
Ik heb wel een beetje een voorkeur voor 2 makelaars, maar misschien hebben jullie tips waar nog op te letten. De dienstverlening lijkt ook op elkaar. Ene doet iets meer met folders, andere meer met socials. Ze adviseerden wel allen om een paar meubels te laten staan (ook al zijn deze ontzettend oud). De geadviseerde vraagprijzen liggen meer uit elkaar liggen dan ik had gedacht (toch 30k). De prijzen van de makelaars lopen niet super veel uit elkaar, maar tussen de goedkoopste en de duurste zit toch 1000 euro.
Makelaar 1: 900 euro opstartkosten + 1% courtage
Makelaar 2: Geen opstartkosten, alleen 1,3% courtage
Makelaar 3: Opstartkosten met korting 425 euro + 1% courtage
Ik heb reviews opgezocht, maar beide makelaars scoren hetzelfde. Allebei alleen maar goede reviews met een enkele 1 ster ertussen van iemand waar het traject niet goed gegaan is.
Hebben jullie toevallig nog tips? Bijvoorbeeld juist wel of juist niet voor een NVM makelaar kiezen, etc. Bedankt!
Ik zit zelf ook in deze regio en heb net met pijn en moeite mijn instapklare woning verkocht, ook in dezelfde prijsklasse. Uit de ervaring daarvan kan ik je alleen maar adviseren niet te hoog in te zetten. Wij hadden zelf ook laag ingezet en dat is wel onze redding geweest. Met de huidige tools krijg je maar 1 kans op Funda wat dat betreft want zodra je moet zakken, dan wel niet door opnieuw op Funda te zetten, kan het een lang proces worden.Remigius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:25:
Hallo mede-tweakers,
Op het moment ga ik een huis verkopen vanuit een erfenis en ik vroeg mij af of jullie mij van advies konden voorzien. Even kort de situatie.
Huis, ongeveer 100m2 oppervlakte, gebouwd in 2004 in een gewild appartementencomplex in het Westland met een actieve VVE. Eigen berging en eigen parkeerplek in de kelder. De verwachte koper is > 60 jaar. Ik heb meerdere makelaars uitgenodigd en ze waren eigenlijk allemaal wel goed. Ik merk wel dat de manier van aanvliegen van de makelaars verschillend is, dus graag tips.
Het huis moet opgeknapt worden. Veel zaken (keuken, ketel, etc) is allemaal nog van de bouw. Alle VvE zaken zijn wel picobello gedaan. Huis heeft als nadeel dat er een los ‘kantoortje’ gemaakt is bij de bouw waardoor de woonkamer kleiner is (nog steeds groot hoor). Maar het kantoortje mag niet meegenomen worden bij de m2’s omdat het geen eigen raam heeft. Dit moet dus goed in de advertentie worden meegenomen en een koper moet hier of een doel voor hebben (hobby/werk of het willen openbreken en bij de woonkamer trekken. Voordeel is wel dat mijn vader bij de bouw (volgens mij als enige van alle appartementen) airco’s heeft geregeld met de buitenunits op het dak waardoor het appartement 3 airco’s heeft.
Makelaar 1 (VBO): Leek goede kennis te hebben, goede persoonlijkheid. Wbt werkwijze doet deze nog aan folders (gezien de oudere doelgroep). Geeft aan meerdere verkoop mogelijkheden. Hoog in de markt zetten (525k) en waarschijnlijk 3 kijkers, realistisch in de markt zetten (500k) waarschijnlijk 7 a 8 kijkers verwachte opbrengst (+- 10k) of laag in de markt zetten (475k) en dan hopelijk 15 kijkers met overbieden. Zelf adviseerde de makkelaar dit laatste, dus een vraagprijs van 475k. Hierbij verwacht hij uit te komen tussen 475k en 500k.
Makelaar 2 (NVM): Heeft afgelopen jaren 2 woningen in hetzelfde complex verkocht (dus wellicht meer marktkennis) en gaf aan dat bij een woning die laag ingezet werd (460k) deze uiteindelijk voor ~505k verkocht is. Een andere werd voor 500k ingezet en is uiteindelijk voor ~470k verkocht. Deze makelaar adviseerde mij een vraagprijs te hanteren van 445k
Makelaar 3 (NVM): Wederom een prettig persoon. Ging minder de diepte in dan makelaar 1 maar het kantoor is al wel lang in de regio en gaf aan een grote database te hebben met mensen welke ze mailen. Ging verder voortvarend van start met een appgroep en direct een aanmelding voor move nog voor ons kennismakingsgesprek :-). Ik heb hier nog niet de uiteindelijke offerte met de geadviseerde vraagprijs, maar uit het gesprek maakte ik op dat dit waarschijnlijk ook tussen de 475k en 500k zal zijn.
Ik heb wel een beetje een voorkeur voor 2 makelaars, maar misschien hebben jullie tips waar nog op te letten. De dienstverlening lijkt ook op elkaar. Ene doet iets meer met folders, andere meer met socials. Ze adviseerden wel allen om een paar meubels te laten staan (ook al zijn deze ontzettend oud). De geadviseerde vraagprijzen liggen meer uit elkaar liggen dan ik had gedacht (toch 30k). De prijzen van de makelaars lopen niet super veel uit elkaar, maar tussen de goedkoopste en de duurste zit toch 1000 euro.
Makelaar 1: 900 euro opstartkosten + 1% courtage
Makelaar 2: Geen opstartkosten, alleen 1,3% courtage
Makelaar 3: Opstartkosten met korting 425 euro + 1% courtage
Ik heb reviews opgezocht, maar beide makelaars scoren hetzelfde. Allebei alleen maar goede reviews met een enkele 1 ster ertussen van iemand waar het traject niet goed gegaan is.
Hebben jullie toevallig nog tips? Bijvoorbeeld juist wel of juist niet voor een NVM makelaar kiezen, etc. Bedankt!
Zelf ken ik de woning uiteraard niet maar 475k lijkt mij momenteel de beste optie, de markt is duidelijk aan het veranderen. N=1 uiteraard maar zekerheid lijkt mij in dit geval ook wel prettig zodat je snel af kan sluiten.
Qua makelaars zou ik uit eigen ervaring wel NVM adviseren en dan een kleinere, een Peeters bijv. Zelf gemerkt dat de grote jongens in geval van vragen niet thuis geven of zaken sneller af wimpelen. De wat kleinere makelaars zijn sneller geneigd wat meer moeite te doen.
Dat kantoortje is wel een dingetje, het belangrijkste is oppervlakte en vraagprijs en dat loopt dan scheef.Remigius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:25:
Hallo mede-tweakers,
Op het moment ga ik een huis verkopen vanuit een erfenis en ik vroeg mij af of jullie mij van advies konden voorzien. Even kort de situatie.
Huis, ongeveer 100m2 oppervlakte, gebouwd in 2004 in een gewild appartementencomplex in het Westland met een actieve VVE. Eigen berging en eigen parkeerplek in de kelder. De verwachte koper is > 60 jaar. Ik heb meerdere makelaars uitgenodigd en ze waren eigenlijk allemaal wel goed. Ik merk wel dat de manier van aanvliegen van de makelaars verschillend is, dus graag tips.
Het huis moet opgeknapt worden. Veel zaken (keuken, ketel, etc) is allemaal nog van de bouw. Alle VvE zaken zijn wel picobello gedaan. Huis heeft als nadeel dat er een los ‘kantoortje’ gemaakt is bij de bouw waardoor de woonkamer kleiner is (nog steeds groot hoor). Maar het kantoortje mag niet meegenomen worden bij de m2’s omdat het geen eigen raam heeft. Dit moet dus goed in de advertentie worden meegenomen en een koper moet hier of een doel voor hebben (hobby/werk of het willen openbreken en bij de woonkamer trekken. Voordeel is wel dat mijn vader bij de bouw (volgens mij als enige van alle appartementen) airco’s heeft geregeld met de buitenunits op het dak waardoor het appartement 3 airco’s heeft.
Makelaar 1 (VBO): Leek goede kennis te hebben, goede persoonlijkheid. Wbt werkwijze doet deze nog aan folders (gezien de oudere doelgroep). Geeft aan meerdere verkoop mogelijkheden. Hoog in de markt zetten (525k) en waarschijnlijk 3 kijkers, realistisch in de markt zetten (500k) waarschijnlijk 7 a 8 kijkers verwachte opbrengst (+- 10k) of laag in de markt zetten (475k) en dan hopelijk 15 kijkers met overbieden. Zelf adviseerde de makkelaar dit laatste, dus een vraagprijs van 475k. Hierbij verwacht hij uit te komen tussen 475k en 500k.
Makelaar 2 (NVM): Heeft afgelopen jaren 2 woningen in hetzelfde complex verkocht (dus wellicht meer marktkennis) en gaf aan dat bij een woning die laag ingezet werd (460k) deze uiteindelijk voor ~505k verkocht is. Een andere werd voor 500k ingezet en is uiteindelijk voor ~470k verkocht. Deze makelaar adviseerde mij een vraagprijs te hanteren van 445k
Makelaar 3 (NVM): Wederom een prettig persoon. Ging minder de diepte in dan makelaar 1 maar het kantoor is al wel lang in de regio en gaf aan een grote database te hebben met mensen welke ze mailen. Ging verder voortvarend van start met een appgroep en direct een aanmelding voor move nog voor ons kennismakingsgesprek :-). Ik heb hier nog niet de uiteindelijke offerte met de geadviseerde vraagprijs, maar uit het gesprek maakte ik op dat dit waarschijnlijk ook tussen de 475k en 500k zal zijn.
Ik heb wel een beetje een voorkeur voor 2 makelaars, maar misschien hebben jullie tips waar nog op te letten. De dienstverlening lijkt ook op elkaar. Ene doet iets meer met folders, andere meer met socials. Ze adviseerden wel allen om een paar meubels te laten staan (ook al zijn deze ontzettend oud). De geadviseerde vraagprijzen liggen meer uit elkaar liggen dan ik had gedacht (toch 30k). De prijzen van de makelaars lopen niet super veel uit elkaar, maar tussen de goedkoopste en de duurste zit toch 1000 euro.
Makelaar 1: 900 euro opstartkosten + 1% courtage
Makelaar 2: Geen opstartkosten, alleen 1,3% courtage
Makelaar 3: Opstartkosten met korting 425 euro + 1% courtage
Ik heb reviews opgezocht, maar beide makelaars scoren hetzelfde. Allebei alleen maar goede reviews met een enkele 1 ster ertussen van iemand waar het traject niet goed gegaan is.
Hebben jullie toevallig nog tips? Bijvoorbeeld juist wel of juist niet voor een NVM makelaar kiezen, etc. Bedankt!
Ik zou andersom doen: de meters wel meenemen in de oppervlakte en in de tekst vermelden dat het kantoor zonder raam meegenomen is in de oppervlakte wonen.
Verder inderdaad niet te hoge vraagprijs.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Denk niet dat de makelaar daar in meegaat, funda heeft daarin in principe strakke richtlijnen wat woonoppervlak mag heten.
Bedankt voor jullie feedback. Laag inzetten was ik inderdaad van plan. Hebben jullie nog ideeën om voor een nvm makelaar te kiezen of juist voor een zelfstandige (Remax)?
Ik krijg net stukken toegestuurd VOORAFGAAND aan een bezichtiging inclusief de koopovereenkomst. Dertig jaar geleden gekocht voor x bedrag zegt me niet zoveel, maar deze is van 2023!!sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:21:
[...]
...
Nog wel een vraag voor de kenners: In het concept koopcontract staat ook informatie uit het kadaster. Hierin staat ook het betaalde bedrag van toen wij de woning aankochten. Het lijkt mij toch niet dat die informatie naar de kopers gaat? Wat heeft iemand anders nodig met wat wij er voor betaald hebben...
[ Voor 12% gewijzigd door Chaki op 22-06-2026 18:56 ]
Je hebt zelf een bezichtiging? En daarbij heb je alvast een taxatierapport/folder gekregen?
Op zich niet vreemd dat de makelaar de info klaar zet. (In bv move). Mogelijk hebben ze het lekker hoog lateb taceren (zover mogelijk) om te laten zien wat de marktwaarde is.
Uiteindelijk is het gewoon openbare info. Ik mag aannemen dat iemand die een bod doet toch onderzoek doet. Bovendien zegt verkoopprijs 2023 niet alles, zegt niks over de status waarin het pand zich bevond.. uiteindelijk is de huidige marktwaarde.. inde status waarin het zich nu bevind interessant.
Op zich niet vreemd dat de makelaar de info klaar zet. (In bv move). Mogelijk hebben ze het lekker hoog lateb taceren (zover mogelijk) om te laten zien wat de marktwaarde is.
Uiteindelijk is het gewoon openbare info. Ik mag aannemen dat iemand die een bod doet toch onderzoek doet. Bovendien zegt verkoopprijs 2023 niet alles, zegt niks over de status waarin het pand zich bevond.. uiteindelijk is de huidige marktwaarde.. inde status waarin het zich nu bevind interessant.
Geen folder, geen taxatierapport, maar de akte van levering. Bekend is wat er sindsdien gedaan is (vragenlijst B + wat zichtbaar is)Scheurbuik schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:27:
Je hebt zelf een bezichtiging? En daarbij heb je alvast een taxatierapport/folder gekregen?
Op zich niet vreemd dat de makelaar de info klaar zet. (In bv move). Mogelijk hebben ze het lekker hoog lateb taceren (zover mogelijk) om te laten zien wat de marktwaarde is.
Uiteindelijk is het gewoon openbare info. Ik mag aannemen dat iemand die een bod doet toch onderzoek doet. Bovendien zegt verkoopprijs 2023 niet alles, zegt niks over de status waarin het pand zich bevond.. uiteindelijk is de huidige marktwaarde.. inde status waarin het zich nu bevind interessant.
Die is op zich niet geheim. Kun je voor elke woning bij het Kadaster opvragen.Chaki schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:39:
[...]
Geen folder, geen taxatierapport, maar de akte van levering. Bekend is wat er sindsdien gedaan is (vragenlijst B + wat zichtbaar is)
Ik vind het merkwaardig! Ongevraagd, aan iedereen die een bezichtiging aanvraagt die misschien niet eens doorgaat. Anyway, maakt mij (als woningzoekende) niets uit. Toen mijn woning te koop stond, stuurde ik het niet naar Jan en alleman. Maar het was in reactie op de vraag of het normaal is dat het in het voorlopig koopcontract staat. Ja, dus!THM0 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:43:
[...]
Die is op zich niet geheim. Kun je voor elke woning bij het Kadaster opvragen.
dus alle documentatie die je normaal ziet in de."move" folder. Akte van levering klinkt beetje raar, maar vragenlijst ed is heel normaal. En duidelijk als ze aangeven x en x zijn na 2023 gedaan.. is het dus om te verklaren wat er tov van toen gedaan is wat ze in de prijs verwerkt willen zien.Chaki schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:39:
[...]
Geen folder, geen taxatierapport, maar de akte van levering. Bekend is wat er sindsdien gedaan is (vragenlijst B + wat zichtbaar is)
In voorlopig koopcontract verwacht je het dus niet, dat is redelijk kaal en toegesplits op huidige verkoop. Dat het bij toevoeging (oa eigenaarschap) zit.is dan weer logisch.Chaki schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Ik vind het merkwaardig! Ongevraagd, aan iedereen die een bezichtiging aanvraagt die misschien niet eens doorgaat. Anyway, maakt mij (als woningzoekende) niets uit. Toen mijn woning te koop stond, stuurde ik het niet naar Jan en alleman. Maar het was in reactie op de vraag of het normaal is dat het in het voorlopig koopcontract staat. Ja, dus!
Vragenlijst B is verplicht. Ik zou het alleen de akte van levering niet delen met pottenkijkers/mensen die niet eens komen opdagen. Wie serieus geïnteresseerd is na de bezichtiging heeft wel (een euro?) over voor een sms'je. Case closedScheurbuik schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:36:
[...]
dus alle documentatie die je normaal ziet in de."move" folder. Akte van levering klinkt beetje raar, maar vragenlijst ed is heel normaal. En duidelijk als ze aangeven x en x zijn na 2023 gedaan.. is het dus om te verklaren wat er tov van toen gedaan is wat ze in de prijs verwerkt willen zien.
Kan zijn dat er kettingbedingen van toepassing zijn. Die zullen zowel in de koopovereenkomst als in de leveringsakte staan. Dat is belangrijke informatie voor kopers.Chaki schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:47:
[...]
Vragenlijst B is verplicht. Ik zou het alleen de akte van levering niet delen met pottenkijkers/mensen die niet eens komen opdagen. Wie serieus geïnteresseerd is na de bezichtiging heeft wel (een euro?) over voor een sms'je. Case closed
Maar dan nog, dan hoeft niet de hele akte van levering (of was het toch de koopovereenkomst) aangeleverd te worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 23-06-2026 07:21 ]
Ik heb een RBV met Wonen in het pakket, hoelang zouden jullie deze nog aanhouden na de verkoop van je woning?
Is er een soort termijn voor verborgen gebreken?
Ik heb hem in verband met emigratie niet meer nodig
Is er een soort termijn voor verborgen gebreken?
Ik heb hem in verband met emigratie niet meer nodig
Minimaal 2 jaar, dacht ikMielemuis schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:59:
Ik heb een RBV met Wonen in het pakket, hoelang zouden jullie deze nog aanhouden na de verkoop van je woning?
Is er een soort termijn voor verborgen gebreken?
Ik heb hem in verband met emigratie niet meer nodig
Edit: zo duur is rbv toch niet?
[ Voor 4% gewijzigd door Chaki op 23-06-2026 12:24 ]
Toch al snel 30 in de maand,Chaki schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Minimaal 2 jaar, dacht ik
Edit: zo duur is rbv toch niet?
maar na het doorspitten van de algemene voorwaarden staat er in dat de verzekeringsnemer in NL moet wonen,
en: woont u niet meer in NL, dank krijgt u geen hulp meer van RBV,
kijken of mijn adviseur wakker is....
[ Voor 5% gewijzigd door Mielemuis op 23-06-2026 14:02 ]
En vandaag is de financiering rond. Het huis is definitief verkocht. 2 juni op de socials van de makelaar, 3 juni op Funda. En nu dus al verkocht. Als de datum van overdracht niet naar voren kan worden gehaald dan is begin augustus de overdracht. Wat ons betreft kan dat over 2 weken al wel. Scheelt misschien niet veel maar is voor ons wel een vlotte afronding.sypie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:21:
[...]
nmiddels staat het concept koopcontract klaar.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.