Zo enorm herkenbaar, bij elke verhuizing!GreenTrousers schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:48:
[…]
Ik dacht steeds “dit hadden we eerder moeten doen”.
Leuk dat je je ervaring zo in samenvatting deelt. Zitten veel elementen in die voor a.s. verkopers handig en herkenbaar zullen zijn.
Wat kan de reden zijn dat nu gekozen wordt voor een fysieke taxatie, is dat omdat er overgeboden is en de kopers willen zien of ze meer kunnen financieren ipv uit eigen zak moeten betalen? Het zal vast goed zijn, maar ik vraag het me zo af.
[ Voor 11% gewijzigd door Imperium op 18-10-2025 20:21 ]
Wellicht zodat ze in een zo gunstig mogelijke rente bracket komen zo? Des te hoger de taxatie, des te lager de loan-to-value. Scheelt bijv. 0.1 of 0.2% rente als je van 70% naar 60% LTV springt.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
Wij hebben onze woning inmiddels een maand geleden onder voorbehoud verkocht. Aanstaande dinsdag komt de taxateur van de kopende partij. Het voorbehoud van financiering bedraagt 66% van de koopsom. Is een taxatie altijd verplicht? Ik dacht dat een desktoptaxatie vaak ook volstaat vooral als je toch een lager voorbehoud overeen bent gekomen.
Wat kan de reden zijn dat nu gekozen wordt voor een fysieke taxatie, is dat omdat er overgeboden is en de kopers willen zien of ze meer kunnen financieren ipv uit eigen zak moeten betalen? Het zal vast goed zijn, maar ik vraag het me zo af.
Hier ook fysieke taxatie door de kopers, voorbehoud 10% minder dan koopsom. Een week later was hun hypotheek rond.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
Wij hebben onze woning inmiddels een maand geleden onder voorbehoud verkocht. Aanstaande dinsdag komt de taxateur van de kopende partij. Het voorbehoud van financiering bedraagt 66% van de koopsom. Is een taxatie altijd verplicht? Ik dacht dat een desktoptaxatie vaak ook volstaat vooral als je toch een lager voorbehoud overeen bent gekomen.
Nieuwe woning ook fysieke taxatie: op aanvraag van mijn financieel adviseur. Was achteraf gezien misschien ook niet nodig. Voorbehoud 50% koopsom, dezelfde bank, waar 2 jaar geleden Calcasa volstond.
Ligt aan de eisen van de geldverstrekker. Ik had voor mijn huidige woning eerst een offerte van Argenta (kon met desktoptaxatie), daarna van Merius en zij eisten een ouderwetse taxatie.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
De hypothecair zal een NWWI taxatie eisen? Die kunnen niet online volgens mij.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Ik vind het vreemd dat bij dezelfde bank 2 jaar geleden Calcasa (zowel koop als verkoop) volstond en nu NWWI voor beide panden. Hobby van de adviseur?Vogels60 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:44:
[...]
De hypothecair zal een NWWI taxatie eisen? Die kunnen niet online volgens mij.
Kan ook met het pand te maken hebben. Te weinig vergelijkbare verkochte panden in de omgaving of afwijkende maten.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
Een hobby of misschien wel het ge-lobby van "de branche"?Chaki schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Ik vind het vreemd dat bij dezelfde bank 2 jaar geleden Calcasa (zowel koop als verkoop) volstond en nu NWWI voor beide panden. Hobby van de adviseur?
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Hangt ook heel erg van de koopsom af. Wij zijn nu bezig met een hypotheek bij Obvion, en omdat de woning die wij gekocht hebben een waarde heeft, thans geboden, van meer dan 1 miljoen mag een desktop taxatie niet.Imperium schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Mijn makelaar was niet erg communicatief omtrent het aantal bezichtigen, mogelijk ook doordat het vaak weer veranderd door bijvoorbeeld afhakers en no-show. Uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit of het nou om 12 of om 14 bezichtigingen gaat.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Hoe communicatief zijn jullie makelaars uit zichzelf? Wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog, maar ik zou het zelf fijn vinden om zo na het weekend een update te ontvangen: zijn er aanvragen binnen gekomen, zo ja hoeveel etc, maar ik merk dat er eigenlijk 0 communicatie vanuit hunzelf is tot nu toe. Alleen antwoord als wij zelf vragen stellen.
Wat ze wel hier wel goed deden was direct na het afronden van beide kijkdagen een belletje met hoe de bezichtigingen zijn gelopen en wat het verhaal/gevoel was bij de mensen die zijn langsgekomen. Tevens erg tevreden over de snelheid en communicatie in het traject na de biedingen.
Kan me bijna niet voorstellen dat er opeens wel nieuwe aanvragen bij gaan komen, maarja. Je zou toch denken dat de echt geinteresseerden meteen actie ondernemen zodra iets op funda komt te staan.
Soms duurt het gewoon wat langer. Maar er zijn elke dag mensen die bedenken de markt op te gaan. En die zich melden terwijl jij het niet meer verwacht. In de huidige woningmarkt verkoopt elk huis zich, zelfs bouwvallen.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:42:
Ok dank! Helaas hier nog steeds geen nieuwe bezichtigingsaanvragen. Wachten, wachten, wachten...
Kan me bijna niet voorstellen dat er opeens wel nieuwe aanvragen bij gaan komen, maarja. Je zou toch denken dat de echt geinteresseerden meteen actie ondernemen zodra iets op funda komt te staan.
In welke prijs range zit je? Merk dat in de regio Utrecht rond de 400.000 heel veel aandacht krijgt. En daarna hoe hoger de prijs minder aandacht.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:42:
Ok dank! Helaas hier nog steeds geen nieuwe bezichtigingsaanvragen. Wachten, wachten, wachten...
Mijne was minder communicatief dan ik wilde dus even over gebeld en aangegeven welk niveau en detail van berichten ik graag wilde zien. Daarna stuk beter passend bij wat ik wilde.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Hoe communicatief zijn jullie makelaars uit zichzelf? Wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog, maar ik zou het zelf fijn vinden om zo na het weekend een update te ontvangen: zijn er aanvragen binnen gekomen, zo ja hoeveel etc, maar ik merk dat er eigenlijk 0 communicatie vanuit hunzelf is tot nu toe. Alleen antwoord als wij zelf vragen stellen.
Je bent de klant en betaalt meer dan genoeg geld, gewoon zeggen wat je wilt en zorgen dat t ook gebeurt.
Laatste week van September hebben wij een nieuw huis gekocht. Omdat de overdracht vrij snel is direct allemaal makelaars uitgenodigd in de eerste week van Oktober. Direct in die week de makelaar aangenomen. Opvolgende week kwam de afspraak met de fotograaf pas tot stand. Ondertussen hadden wij onze woning al verkoop klaar gemaakt. Fotograaf begin vorige week geweest. Al met al zijn we 2,5 week verder na aanname maar de foto's en plattegronden hebben wij nog niet. Ik wil uiterlijk deze week op Funda. Zou dan net iets langer dan 3 weken duren na aanname.
Ben ik ongeduldig, dat ik het ondertussen al had verwacht?
1.5 week na maken fotos en dan nog na wat druk. Wanneer is je overdracht vd nieuwe woning?Freakie1NL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:18:
Hoelang heeft het bij jullie eigen geduurd voordat de woning op Funda kwam?
Laatste week van September hebben wij een nieuw huis gekocht. Omdat de overdracht vrij snel is direct allemaal makelaars uitgenodigd in de eerste week van Oktober. Direct in die week de makelaar aangenomen. Opvolgende week kwam de afspraak met de fotograaf pas tot stand. Ondertussen hadden wij onze woning al verkoop klaar gemaakt. Fotograaf begin vorige week geweest. Al met al zijn we 2,5 week verder na aanname maar de foto's en plattegronden hebben wij nog niet. Ik wil uiterlijk deze week op Funda. Zou dan net iets langer dan 3 weken duren na aanname.
[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 20-10-2025 19:24 ]
Nee hoor, gewoon even bellen met de makelaar. Je haast is waarschijnlijk niet goed doorgekomen. Dus even wat druk opvoeren.Freakie1NL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:18:
[…]Hoelang heeft het bij jullie eigen geduurd voordat de woning op Funda kwam?
(…)
Begin 2026, zowat de eerste werkdag.THxZ0NE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
1.5 week na maken fotos en dan nog na wat druk. Wanneer is je overdracht vd nieuwe woning?
Als tweakers willen wij zoveel mogelijk data, maar een makelaar wilt geen onterechte verwachtingen creëren (heel veel bezichtigingen) of juist teleurstellend nieuws (wat geen nieuws is).Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Het belangrijkste is dat ze direct alle biedingen doorgeven aan jou.
Dan valt er tenminste wat te bespreken.
Wat heb je afgesproken? Hier fotos op 1 donderdag + inmeten, meetrapport en foto previews op maandag daarna, woensdags de advertentie final maken en donddrdag online. Dit was wel zo snel als t kon etc maar ja, 7 dagen dus.Freakie1NL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:18:
700-800kTHxZ0NE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:36:
[...]
In welke prijs range zit je? Merk dat in de regio Utrecht rond de 400.000 heel veel aandacht krijgt. En daarna hoe hoger de prijs minder aandacht.
Bij ons ging het hele proces ook behoorlijk traag, maar toen de fotograaf eenmaal was geweest stonden we 9 dagen daarna op funda. Waar is het wachten bij jullie nu op?Freakie1NL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:18:
Ja klopt, ik zou het liefst zoveel mogelijk data hebben. 😅 Wat dat betreft heel jammer dat ik alleen de openbare funda statistieken heb, en die zien er op papier fantastisch uit...kx22 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:56:
[...]
Als tweakers willen wij zoveel mogelijk data, maar een makelaar wilt geen onterechte verwachtingen creëren (heel veel bezichtigingen) of juist teleurstellend nieuws (wat geen nieuws is).
Het belangrijkste is dat ze direct alle biedingen doorgeven aan jou.
Dan valt er tenminste wat te bespreken.
Snap wel dat biedingen etc het belangrijkste is om door te geven, maar ik heb inmiddels toch wel behoefte aan een plan merk ik. 0 aanstaande bezichtigingen op de planning, wat nu/waar werken we naartoe, wat is de tijdlijn daarvoor etc.
Bij ons was het drie dagen na de fotograaf dus best wel snel. Ook deze fotograaf zodat volgepropt met werk en in de avond ging ie alles uitwerken. Iedereen wil zsm op Funda.Freakie1NL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:18:
Wij staan er sinds vrijdag op en inmiddels 18 bezichtigingen gepland. Ene kant wel mooi maar vind het gruwelijk spannend of ze ook een mooi bod gaan uitbrengen. En ondertussen alles netjes houden hier
Sinds vrijdag en 18 bezichtigingen? Dus 1.5 werkdag? Netjes!D. Ninjai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:45:
[...]
Bij ons was het drie dagen na de fotograaf dus best wel snel. Ook deze fotograaf zodat volgepropt met werk en in de avond ging ie alles uitwerken. Iedereen wil zsm op Funda.
Wij staan er sinds vrijdag op en inmiddels 18 bezichtigingen gepland. Ene kant wel mooi maar vind het gruwelijk spannend of ze ook een mooi bod gaan uitbrengen. En ondertussen alles netjes houden hier
Wauw, fantastisch zeg!! In welke prijsklasse zitten jullie?D. Ninjai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:45:
[...]
Bij ons was het drie dagen na de fotograaf dus best wel snel. Ook deze fotograaf zodat volgepropt met werk en in de avond ging ie alles uitwerken. Iedereen wil zsm op Funda.
€485k en het is in een populaire buitenwijk van de stad (noorden). Toch vind ik het spannend of men een goed bod gaat neerleggen. Makelaar heeft aardig laag ingezet tov de taxatiewaarde en ik hoop dat we daar in de buurt gaan komen.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:38:
[...]
Wauw, fantastisch zeg!! In welke prijsklasse zitten jullie?
Deze opmerking triggert me wel. Het is niet de makelaar die laag ingezet heeft, dat ben jij uiteindelijk op advies van de makelaar.D. Ninjai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:40:
[...]
€485k en het is in een populaire buitenwijk van de stad (noorden). Toch vind ik het spannend of men een goed bod gaat neerleggen. Makelaar heeft aardig laag ingezet tov de taxatiewaarde en ik hoop dat we daar in de buurt gaan komen.
Jij verkoopt in Utrecht toch ook? Hier in de straat staan nu twee huizen te koop voor < 700k, beide hebben 9-10 bezichtigingen gehad de afgelopen maand. Eentje nu verkocht ver over de 700k en eentje 'onder bod' (met allerlei voorbehouden, ze zijn weer terug). Gewoon (prima onderhouden / redelijk moderne 110-120m2 rijtjeshuizen van > 100 jaar oud).Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:38:
[...]
Snap wel dat biedingen etc het belangrijkste is om door te geven, maar ik heb inmiddels toch wel behoefte aan een plan merk ik. 0 aanstaande bezichtigingen op de planning, wat nu/waar werken we naartoe, wat is de tijdlijn daarvoor etc.
ALs jij 0 bezichtigingen hebt na het eerste weekend (daarin gebeurt in principe alles, de rest is schrapen voor de laatste 10%), dan zou ik eens goed kijken wat er mis gaat met de advertentie, met de vraagrprijs en dat soort dingen. Want er lijkt of geen bereik te zijn, of de vraagprijs klopt niet of er is iets heel erg vreemds met dit huis (zou in vraagprijs verwerkt moeten zijn). Het koelt flink af boven de 500k in Utrecht lijkt het inderdaad, maar geen bezichtigingen is niet normaal.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 21-10-2025 10:04 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat is wel heel weinig. Dan vraag ik met toch af of er iets geks aan de woning of de presentatie is. Misschien toch een keer de advertentie delen (eventueel M.O.) om te zien of "wij" als neutrale kijkers wellicht bijzonderheden zien?Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:38:
[...]
Niet Utrecht maar wel een geliefde stad in de randstad.JvS schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Jij verkoopt in Utrecht toch ook? Hier in de straat staan nu twee huizen te koop voor < 700k, beide hebben 9-10 bezichtigingen gehad de afgelopen maand. Eentje nu verkocht ver over de 700k en eentje 'onder bod' (met allerlei voorbehouden, ze zijn weer terug). Gewoon (prima onderhouden / redelijk moderne 110-120m2 rijtjeshuizen van > 100 jaar oud).
ALs jij 0 bezichtigingen hebt na het eerste weekend (daarin gebeurt in principe alles, de rest is schrapen voor de laatste 10%), dan zou ik eens goed kijken wat er mis gaat met de advertentie, met de vraagrprijs en dat soort dingen. Want er lijkt of geen bereik te zijn, of de vraagprijs klopt niet of er is iets heel erg vreemds met dit huis (zou in vraagprijs verwerkt moeten zijn). Het koelt flink af boven de 500k in Utrecht lijkt het inderdaad, maar geen bezichtigingen is niet normaal.
Er zijn de eerste week 4 bezichtigingen geweest en nu is het compleet stil. Ik snap er ook niks van...
En wat zegt je makelaar ? Heeft ie er achteraan gebeld ? Vergeet ook niet dat er nu herfstvakantie is in midden nl.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:41:
[...]
Niet Utrecht maar wel een geliefde stad in de randstad.
Er zijn de eerste week 4 bezichtigingen geweest en nu is het compleet stil. Ik snap er ook niks van...
Welke feedback kreeg je na die bezichtigingen?Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:41:
[...]
Niet Utrecht maar wel een geliefde stad in de randstad.
Ik had in PM ook aangeboden om mee te kijken, maar @Blauweregen wil niets delen dus dan houd het op.JvS schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:01:
En die vier bezichtigingen hebben niet geresulteerd in een bieding? Lastig te zeggen wat er aan de hand is met de info die je deelt.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Geef ik je gelijk in. Hij baseerde het op een recent verkochte soortgelijke woning in de wijk. En daar werd flink op overboden, en hij denkt hiermee meer kijkers te trekken. Hopelijk pakt het ook zo voor ons uit.jeroenkb schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:47:
[...]
Deze opmerking triggert me wel. Het is niet de makelaar die laag ingezet heeft, dat ben jij uiteindelijk op advies van de makelaar.
Wat mij betreft leken het allemaal niet hele serieuze bezichtigingen. Allemaal van die mensen die nog in de oriëntatiefase zitten. Een stel die met aankoopmakelaar terug kwam, maar niks meer van gehoord.Chaki schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Welke feedback kreeg je na die bezichtigingen?
Echt de link delen doe ik liever niet idd. Via dm zou nog kunnen, maar niet hier in het topic iig.
Een woning moet zich toch wel zelf kunnen verkopen in deze markt. Een makelaar heeft wat mij betreft meer een ondersteunende functie dan een verkopende. Althans in het buitengebied dan, of het ook nog zo in de regio randstad werkt is dan de vraag.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Wat mij betreft leken het allemaal niet hele serieuze bezichtigingen. Allemaal van die mensen die nog in de oriëntatiefase zitten. Een stel die met aankoopmakelaar terug kwam, maar niks meer van gehoord.
Echt de link delen doe ik liever niet idd. Via dm zou nog kunnen, maar niet hier in het topic iig.
Mensen die in een oriënterende fase zitten zijn geen potentiële kopers, daar heb je niet veel aan. Ik heb geen enkele kijker gehad die een aankoopmakelaar bij zich had.
Je zou toch moeten kijken of de woning goed in de markt is gezet, zijn de foto's op de goede volgorde en dito andere zaken. Blinkt de woning uit in iets?
DM mag. Ik ben kritisch, maar voel je niet verplichtBlauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Wat mij betreft leken het allemaal niet hele serieuze bezichtigingen. Allemaal van die mensen die nog in de oriëntatiefase zitten. Een stel die met aankoopmakelaar terug kwam, maar niks meer van gehoord.
Je makelaar zou wel bij die aankoopmakelaar kunnen navragen wat de reden was. Als je terugkomt voor een tweede bezichtiging met aankoopmakelaar, betekent dat toch dat je serieuze interesse hebt.
Ik kreeg zelf ook eens een mail van een verkoopmakelaar een week na de bezichtiging met de vraag of ik nog interesse had. Ik antwoordde nee, maar gaf ook aan om welke reden.
Dm gestuurd.Chaki schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:32:
[...]
DM mag. Ik ben kritisch, maar voel je niet verplicht
Je makelaar zou wel bij die aankoopmakelaar kunnen navragen wat de reden was. Als je terugkomt voor een tweede bezichtiging met aankoopmakelaar, betekent dat toch dat je serieuze interesse hebt.
Ik kreeg zelf ook eens een mail van een verkoopmakelaar een week na de bezichtiging met de vraag of ik nog interesse had. Ik antwoordde nee, maar gaf ook aan om welke reden.
Zoals ik het begreep waren het mensen die diezelfde week nog huizen in een andere wijk aan t bekijken waren, dus klonk niet alsof ze überhaupt al wisten wat ze precies willen.
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Hangt ook af van het soort woning, wijk waar je zelf woont etc. Is dus niets over te zeggen. Als iemand op zoek is naar een niet al te oude woning aan de rand van de stad, dan kan het zijn dat ze zowel kijken naar een woning in een wijk van rond de eeuwwisseling als in een wijk uit de jaren '10 (bij wijze van spreken).Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:38:
Zoals ik het begreep waren het mensen die diezelfde week nog huizen in een andere wijk aan t bekijken waren, dus klonk niet alsof ze überhaupt al wisten wat ze precies willen.
In de huidige markt met relatief weinig aanbod en veel vraag, en met een grote kans op misgrijpen of door een andere kijker overboden worden, zullen veel mensen hun wensen niet heel beperkt hebben. Zowel wat betreft de woning maar ook wat betreft de locatie. Die zullen dan óók als ze heel veel interesse in 'jouw' woning hebben, ook gerust nog naar een andere woning in een andere wijk gaan kijken.
Dat is exact wat mijn verkoop makelaar aangaf. Sommige woningen maar 1 of 2 bezichtigingen... Toch bijzonder ineens.Crazy D schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:45:
Zou het kunnen dat 1 en ander ook te maken heeft met de verkiezingen?
Immers het zal niet zo zijn dat de HRA er ineens volledig vanaf gaat.
Nog even een post over de openhuizendag. 2 stelletjes en 2 mannen alleen over de vloer gehad. Uiteindelijk waren ze allemaal enorm positief over de woning. 1 van de 2 stelletjes was nog aan het rondkijken/oriënteren. 2e stelletje had wel een bod gedaan, maar ik begreep van de makelaar dat ze ook op andere huizen hadden geboden. Helaas was het bod vér onder de taxatie & vraagprijs. Soort wildschieten denk ik? Via de makelaar aangegeven dat ik best in onderhandeling wil als ze een iets realistischer bod gingen doen. Uiteraard niets meer vernomen...
[ Voor 42% gewijzigd door Ghostrider op 21-10-2025 15:19 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Ik denk dat het stelletje vanuit een prettige positie (al een woning hebbende) biedt en idd wild schiet. Misschien zelf nieteens overtuigd zijn en het eng vinden.Ghostrider schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:15:
[...]
Dat is exact wat mijn verkoop makelaar aangaf. Sommige woningen maar 1 of 2 bezichtigingen... Toch bijzonder ineens.
Immers het zal niet zo zijn dat de HRA er ineens volledig vanaf gaat.
Nog even een post over de openhuizendag. 2 stelletjes en 2 mannen alleen over de vloer gehad. Uiteindelijk waren ze allemaal enorm positief over de woning. 1 van de 2 stelletjes was nog aan het rondkijken/oriënteren. 2e stelletje had wel een bod gedaan, maar ik begreep van de makelaar dat ze ook op andere huizen hadden geboden. Helaas was het bod vér onder de taxatie & vraagprijs. Soort wildschieten denk ik? Via de makelaar aangegeven dat ik best in onderhandeling wil als ze een iets realistischer bod gingen doen. Uiteraard niets meer vernomen...
[ Voor 25% gewijzigd door Ghostrider op 21-10-2025 15:35 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Ik ben bezig met een woning te verkopen, nu heeft de makelaar een biedingstermijn in overleg ingesteld. Nu gaf ze net aan dat ik de bedragen pas na de sluitingsdatum kan inzien omdat het zo werkt bij eerlijkbieden.nl voor die tijd kan ik alleen zien of er een bod is gedaan maar niet de hoogte er van.
Nu vind ik dat vreemd gezien 2 kennissen van mij onlangs ook een woning hebben verkocht en realtime de biedingen + bedrag konden inzien, kregen er zelf een email van. Dit bij de makelaar nagevraagd maar ze geeft aan dat het op deze manier niet de bedoeling is.
via move kreeg ik gewoon de biedingen te zien + voorwaarden en voorbehoud. Alleen de smeekbedes werden naderhand door de makelaar zelf ingevuld. Of het wel of niet de bedoeling is, geen idee. Ik had in ieder geval geen pauper makelaar met ex btw en dat soort ongein.targaryanwolf schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:27:
Goedemiddag,
Ik ben bezig met een woning te verkopen, nu heeft de makelaar een biedingstermijn in overleg ingesteld. Nu gaf ze net aan dat ik de bedragen pas na de sluitingsdatum kan inzien omdat het zo werkt bij eerlijkbieden.nl voor die tijd kan ik alleen zien of er een bod is gedaan maar niet de hoogte er van.
Nu vind ik dat vreemd gezien 2 kennissen van mij onlangs ook een woning hebben verkocht en realtime de biedingen + bedrag konden inzien, kregen er zelf een email van. Dit bij de makelaar nagevraagd maar ze geeft aan dat het op deze manier niet de bedoeling is.
Er zijn natuurlijk meerdere platformen. Move werkt weer net iets anders dan eerlijkbieden.targaryanwolf schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:27:
Goedemiddag,
Dit zijn gewoon de spelregels als je via een makelaar verkoopt die met eerlijkbieden werkt
https://eerlijkbieden.nl/inschrijving-spelregels/
Jouw bod achter slot en grendel
Om tussentijdse prijsafspraken te vermijden, wordt jouw bod geplaatst in een digitale kluis. Niemand kan de details van jouw bod inzien tot het verstrijken van de sluitingsdatum, ook niet de makelaar.
Jouw bod beoordelen
Na het verstrijken van de sluitingsdatum wordt het biedformulier gedeactiveerd en is er geen mogelijkheid meer om te bieden.
De verkoper en de makelaar krijgen van ons vervolgens gelijktijdig inzicht in de details van jouw bod zodat ze deze kunnen bespreken.
Klinkt wel alsof ze het enige bod waren..Ghostrider schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:34:
Even vergeten te melden. Ze waren al ruim 4 jaar opzoek en werden telkens overboden. Ja dat snap ik wel als je zo laag gaat bieden. Of anders gezegd, ruim boven je budget gaat bieden. Ik begreep dat beide stelletjes nog thuiswonend waren. Al met al lijkt mij dat je dan voldoende spaar mogelijkheden hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 21-10-2025 17:09 ]
Nee deze makelaar is ook geen pauper makelaar, eigenlijk een heel fijne makelaar zonder kapsones. Maar goed, maakt ook niet uit eigenlijk of ik het wel of niet live kan inzien.Anarrima schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:55:
[...]
via move kreeg ik gewoon de biedingen te zien + voorwaarden en voorbehoud. Alleen de smeekbedes werden naderhand door de makelaar zelf ingevuld. Of het wel of niet de bedoeling is, geen idee. Ik had in ieder geval geen pauper makelaar met ex btw en dat soort ongein.
Hier ging het ook super moeizaam. Midden juli te koop gezet voor 370k. Tussenwoning/maisonette- achtige woning en zo goed als instapklaar. Uiteindelijk in 2 maanden tijd maar 5 bezichtigingen waaronder 1 bod voor de vraagprijs. Maar die trok hem uiteindelijk in. Kwa statistieken geëindigd op 5400 views en 52x opgeslagen.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Uiteindelijk midden september opnieuw opgezet voor 20k minder. En dat liep zowaar nog slechter. Uiteindelijk maar 3 bezichtigingen in 4 weken tijd. Wel uiteindelijk - na onderhandelen - verkocht voor 365k. Statistieken op dit moment 2900 views en 59x opgeslagen.
Dus het verlies enigzins beperkt alhoewel ik nu wel 3 maanden dubbele lasten heb. Bedenktermijn is voorbij maar nu moet de koper nog de financiering rond krijgen. Ik had er een stuk meer van verwacht haha.
[ Voor 98% gewijzigd door BPP op 21-10-2025 20:35 ]
Ben ook wel benieuwd naar je link (dm).Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Woon in dezelfde regio en goede huizen gaan nog steeds wel snel weg.
Je kunt overwegen om alles van Funda te halen en in het voorjaar weer online te gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2025 20:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zal hem even dm-en.Sport_Life schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:55:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar je link (dm).
Woon in dezelfde regio en goede huizen gaan nog steeds wel snel weg.
Je kunt overwegen om alles van Funda te halen en in het voorjaar weer online te gaan.
Eraf en in voorjaar online is ook niet echt een optie helaas, voor ons nieuwe huis is de overdracht in feb.
Zakken in prijs dus!Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Zal hem even dm-en.
Eraf en in voorjaar online is ook niet echt een optie helaas, voor ons nieuwe huis is de overdracht in feb.
Moeten de kopers tot februari wachten?Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Zal hem even dm-en.
Dat is 3 maanden vanaf nu, lijkt me niet onrealistisch?
Pas 1.5 week he. Valt toch best mee.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
Na 1,5 week op funda al? Liever niet.. we staan ook nog onder de verwachte taxatiewaarde erop. Maar goed, koop je ook weinig voor natuurlijk. Desnoods paar maanden dubbele lasten denk ik
Zeker nog niet zakken hoor. Wij inmiddels toch 80keer bewaard op funda, slechts 7 kijkers. Makelaar denkt wel goed mee en is erg actief. Zoals de kijkers wel achteraan bellen. Uiteindelijk 2 biedingen, ruim (10%) onder de taxatiewaarde en voel er weinig voor. Nu gaan we toch maar een tegenbod doen. Maar de markt is, zoals onze makelaar zegt, wel wat aan het draaien. Van overspannen, zoals hij het noemt, naar nu tegen het kookpunt aan. Je hebt woningen die heel snel wegzijn maar ook die langer blijven zitten. Kopers worden wat kritischer.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
Na 1,5 week op funda al? Liever niet.. we staan ook nog onder de verwachte taxatiewaarde erop. Maar goed, koop je ook weinig voor natuurlijk. Desnoods paar maanden dubbele lasten denk ik
En ja.. ook wij hebben een nieuw huis gekocht, welke voor 750K is getaxeerd, zwaar onderboden, en konden die kopen voor 680K. Dus.. Ja.. misschien nemen we het bod, wat onder de vraagprijs is.. (ook al is de vraagprijs al onder de taxatiewaarde)
Maar op jouw vraag qua actieve makelaar. Ik merk dat hij ons met elke stap op de hoogte houdt. Belt ook regelmatig, houdt de kopers warm, masseert ze richting de vraagprijs, zoals hij het zegt. Denk wel dat je dat mag verwachten van een makelaar. Zoals wij hebben een appgroepje met hem, waarin we alles kunnen vragen e.d. Hopelijk krijg je wat meer kijkers en wordt je makelaar wat actiever. Maar dat de markt in zijn algemeen aan het afkoelen is, dat geloof ik zeker.
Blij als dit achter de rug is, wat mij betreft een van de meest stressvolle zaken in de afgelopen jaren. Ben ook nu niet echt iemand die van het onbekende houd.
Na 1.5 week verlagen zou ik inderdaad niet snel doen, dit komt heel wanhopig over. Je geeft ook aan dat de statistieken op funda goed zijn, er zijn dus flink wat potentiele kopers die je woning 'volgen'. Zou prima kunnen dat ze zich melden wanneer ze zien dat de woning na enkele weken nog beschikbaar is.Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
EDW13 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
[...]
Zeker nog niet zakken hoor. Wij inmiddels toch 80keer bewaard op funda, slechts 7 kijkers. Makelaar denkt wel goed mee en is erg actief. Zoals de kijkers wel achteraan bellen. Uiteindelijk 2 biedingen, ruim (10%) onder de taxatiewaarde en voel er weinig voor. Nu gaan we toch maar een tegenbod doen. Maar de markt is, zoals onze makelaar zegt, wel wat aan het draaien. Van overspannen, zoals hij het noemt, naar nu tegen het kookpunt aan. Je hebt woningen die heel snel wegzijn maar ook die langer blijven zitten. Kopers worden wat kritischer.
En ja.. ook wij hebben een nieuw huis gekocht, welke voor 750K is getaxeerd, zwaar onderboden, en konden die kopen voor 680K. Dus.. Ja.. misschien nemen we het bod, wat onder de vraagprijs is.. (ook al is de vraagprijs al onder de taxatiewaarde)
Maar op jouw vraag qua actieve makelaar. Ik merk dat hij ons met elke stap op de hoogte houdt. Belt ook regelmatig, houdt de kopers warm, masseert ze richting de vraagprijs, zoals hij het zegt. Denk wel dat je dat mag verwachten van een makelaar. Zoals wij hebben een appgroepje met hem, waarin we alles kunnen vragen e.d. Hopelijk krijg je wat meer kijkers en wordt je makelaar wat actiever. Maar dat de markt in zijn algemeen aan het afkoelen is, dat geloof ik zeker.
[ Voor 7% gewijzigd door THxZ0NE op 22-10-2025 08:05 ]
Ja, het is zeer stressvol, ons oude huis in januari verkocht (met erfpacht overigens, waar ik extra zorgen over had) en was na drie weken verkocht. Voelde als maanden, maar uiteindelijk gewoon boven vraagprijs en met redelijke financiële zekerheid.THxZ0NE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:57:
Als ik naar mezelf kijk dan maak ik mijzelf ook wel gek hoor. Woning nu 4 dagen te koop op funda (goede statistieken en ook bezichtigingen ingepland) en ik denk ook al aan afkoelen terwijl de funda statistieken uitwijzen dat een woning in gemiddeld 4 weken verkocht (obv) wordt of onder bod staan onafhankelijk de prijsklasse. Het is gewoon stressvol en ben blij als het achter de rug is.
Het is ook dat je net de passende kopers moet vinden. Wat mij de laatste tijd wel opvalt in de buurt waar ik woonde en nu woon er ineens heel veel te koop staat. Ik denk dat iedereen de laatste tijd wil meeliften op de huidige markt.
Wat ik vooral denk, is dat de prijzen niet teveel meer stijgen door overbieden (er is natuurlijk ook gewoon een plafond in wat mensen kunnen betalen) en huizen iets langer te koop zullen staan. Als dat een trend wordt, zullen mensen straks weer eerst hun huis verkooen, voordat ze een nieuwe kopen. Mij benieuwen wat dat voor de markt betekenen gaat, als dat al gebeurt natuurlijk. Is vooral een gevoel van mij op basis van wat ik hier in de buurt zie en hoor gebeuren.
Prijzen zie ik er niet zo snel van omloog gaan. Woningmsrkt is te krap, dat verandert niet.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Schaarste blijft idd. Maar zoals altijd is het zo dat sommige wijken of starters prijsklasse altijd extra in trek blijft. Maar de verkoop van je woning is dan ook enorm snel gegaan (achteraf gezien), erg prettig.Koldur schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:28:
[...]
Ja, het is zeer stressvol, ons oude huis in januari verkocht (met erfpacht overigens, waar ik extra zorgen over had) en was na drie weken verkocht. Voelde als maanden, maar uiteindelijk gewoon boven vraagprijs en met redelijke financiële zekerheid.
Het is ook dat je net de passende kopers moet vinden. Wat mij de laatste tijd wel opvalt in de buurt waar ik woonde en nu woon er ineens heel veel te koop staat. Ik denk dat iedereen de laatste tijd wil meeliften op de huidige markt.
Wat ik vooral denk, is dat de prijzen niet teveel meer stijgen door overbieden (er is natuurlijk ook gewoon een plafond in wat mensen kunnen betalen) en huizen iets langer te koop zullen staan. Als dat een trend wordt, zullen mensen straks weer eerst hun huis verkooen, voordat ze een nieuwe kopen. Mij benieuwen wat dat voor de markt betekenen gaat, als dat al gebeurt natuurlijk. Is vooral een gevoel van mij op basis van wat ik hier in de buurt zie en hoor gebeuren.
Prijzen zie ik er niet zo snel van omloog gaan. Woningmsrkt is te krap, dat verandert niet.
De maximale hypotheekruimte stijgt ook ieder jaar, op die manier verschuift het plafond en daarmee ook weer de kans dat men wel weer meer gaat bieden. Alleen dat de rek er op het moment uit is dat blijkt wel steeds meer.Koldur schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:28:
[...]
Wat ik vooral denk, is dat de prijzen niet teveel meer stijgen door overbieden (er is natuurlijk ook gewoon een plafond in wat mensen kunnen betalen) en huizen iets langer te koop zullen staan.
Zie DM!Blauweregen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Zal hem even dm-en.
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2025 17:01 ]
Nee. Vraagprijs is prima (zelfs aan de lage kant).
De presentatie is slecht.
Tenzij de woningmarkt heel lokaal is ingestort.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2025 18:21 ]
Behalve dat het moreel discutabel is van de verkoper om dit niet te melden en het zeer nalatig zijn van de koper? Niks. contract is bindend lijkt me.AnotherFruitcake schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:40:
Stel dat een makelaar van verkopende partij vergeet de ontbindende voorwaarde van een bouwtechnische keuring in het koopcontract te verwerken en de koper dit mist en tekent, terwijl deze wel heeft gemeld dat deze voorwaarde onderdeel was van zijn bieding. Wat dan? Asking for a friend, of course.
[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 24-10-2025 15:47 ]
Voor je vriendAnotherFruitcake schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:40:
Stel dat een makelaar van verkopende partij vergeet de ontbindende voorwaarde van een bouwtechnische keuring in het koopcontract te verwerken en de koper dit mist en tekent, terwijl deze wel heeft gemeld dat deze voorwaarde onderdeel was van zijn bieding. Wat dan? Asking for a friend, of course.
Is het al wat langer geleden, zijn de drie dagen voorbij en is er nu gedoe over het inroepen van de voorwaarde, dan wordt het ingewikkelder. Dan zou ik je vriend een jurist ipv een forum aanraden.
Lijkt me een moeilijke situatie (knap stom ook wel, grootste ding wat je tekent in je leven meestal). Vraag me af of dat dan uberhaupt een zaak is. Wat je allemaal zegt of mailt is pas relevant als je het op schrift zet en er dan twee handtekeningen onder zet. Dat zal dan wel richting dwaling moeten gaan en je zal echt bewijs moeten hebben dat je dit gemeld hebt.Toke_gt schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Dan zou ik je vriend een jurist ipv een forum aanraden.
[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 24-10-2025 16:55 ]
Zit er wel een ontbindende voorwaarden in w.b.t financiering? Afhankelijk van het leenbedrag en hypotheeknemer kan een bouwkundige keuring verplicht zijn daarvoor. En daar weer eventueel een afwijzing op je hypotheek als er veel mis is.AnotherFruitcake schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:40:
Maar als je binnen de 3 dagen zit, direct ontbinden met mededeling bouwkundige keuring er in op te nemen.
Nu werkt de makelaar met een wachtlijst, dus nieuwe belangstellenden worden daarop gezet. De biedingsdeadline is echter al op 31 oktober om 12:00 uur.
Ik vind dat iedereen die wil bieden, ook de kans moet krijgen om de woning te bezichtigen. Is dit een normale gang van zaken bij zo’n verkoop, of is het verstandig om hierover even met de makelaar om tafel te gaan, aangezien we hier anders over denken?
Die van mij stuurt zowat elke dag een update op whatsapp, vooral na een bezichtiging.Blauweregen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Dat lijkt me iets wat je van tevoren zou moeten bespreken. Ook om de verwachtingen van elkaar duidelijk te hebben.targaryanwolf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:41:
Via een makelaar ben ik bezig met de verkoop van mijn ouderlijk huis. Het staat te koop als kluswoning en de prijs is daar ook naar. De makelaar gaf aan dat er enorm veel belangstelling is: er zijn maar liefst 23 bezichtigingen ingepland, terwijl ze normaal maximaal 15 doen.
Nu werkt de makelaar met een wachtlijst, dus nieuwe belangstellenden worden daarop gezet. De biedingsdeadline is echter al op 31 oktober om 12:00 uur.
Ik vind dat iedereen die wil bieden, ook de kans moet krijgen om de woning te bezichtigen. Is dit een normale gang van zaken bij zo’n verkoop, of is het verstandig om hierover even met de makelaar om tafel te gaan, aangezien we hier anders over denken?
23 bezichtigingen vind ik behoorlijk veel. Ik vraag me dan wel af of de verwachtingen over de woning (kluswoning) goed zijn overgekomen en of de prijs niet te laag, als lokkertje, is ingezet.
Maar als de bezichtigingen nog moeten komen, dan lijkt een deadline van 31 oktober me sowieso wel erg krap. Dat zou ik aanpassen. Want vergeet niet, jij bent de verkoper die over zulke deadlines gaat, niet de makelaar.
Hangt allemaal van je strategie af. Bijvoorbeeld dinsdag + woensdag alle bezichtigingen en dan direct vrijdag de biedingsdeadline. Als er veel biedingen binnenstromen schakel je natuurlijk nog over naar bieden op inschrijving, graag voor maandagmiddag een állerlaatste bod uitbrengen. Je wil ook niet te lang wachten om een mate van urgentie te creëren.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:10:
Maar als de bezichtigingen nog moeten komen, dan lijkt een deadline van 31 oktober me sowieso wel erg krap. Dat zou ik aanpassen. Want vergeet niet, jij bent de verkoper die over zulke deadlines gaat, niet de makelaar.
De foto's spreken voor zich, de woning staat op de 31e 3 weken online.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Dat lijkt me iets wat je van tevoren zou moeten bespreken. Ook om de verwachtingen van elkaar duidelijk te hebben.
23 bezichtigingen vind ik behoorlijk veel. Ik vraag me dan wel af of de verwachtingen over de woning (kluswoning) goed zijn overgekomen en of de prijs niet te laag, als lokkertje, is ingezet.
De prijs is "marktconform" er is van te voren nooit gesproken over een maximaal aantal bezichtigingen.
De makelaar gaf wel aan dat je met het huis niet te lang op de markt wilt blijven staan omdat mensen anders argwaan krijgen van "zal wel iets mee mis zijn"
[ Voor 8% gewijzigd door targaryanwolf op 27-10-2025 09:39 ]
Klinkt een beetje als: je wilt dat mensen snel bieden zonder er al te veel over na te denkenstin00 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Je wil ook niet te lang wachten om een mate van urgentie te creëren.
Dan loop je wel een groter risico dat de koper na de eerste euforie toch met beide benen op de grond de koop ongedaan maakt (binnen de bedenktijd). Zeker in geval van een kluswoning, waarbij ze voor de zekerheid snel een bod doen, maar tegelijk wellicht toch even bij een aannemer (of iemand anders met kennis van zaken) te rade willen gaan. En dan te horen krijgen dat het toch meer kost dan ze hadden verwacht. Dan moet je dus met hangende pootjes terug naar de nummer twee (of drie of vier...)
De makelaar is er eerlijk over tegen de kopers, en heeft ook in de tekst gezet dat je handig moet zijn. De prijs van de woning is er ook op aangepast, we hebben een zelfde woning vergeleken wat vorig jaar in de straat is verkocht wat instapklaar was, daar hebben we 100k vanaf getrokken.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Klinkt een beetje als: je wilt dat mensen snel bieden zonder er al te veel over na te denken.
Dan loop je wel een groter risico dat de koper na de eerste euforie toch met beide benen op de grond de koop ongedaan maakt (binnen de bedenktijd). Zeker in geval van een kluswoning, waarbij ze voor de zekerheid snel een bod doen, maar tegelijk wellicht toch even bij een aannemer (of iemand anders met kennis van zaken) te rade willen gaan. En dan te horen krijgen dat het toch meer kost dan ze hadden verwacht. Dan moet je dus met hangende pootjes terug naar de nummer twee (of drie of vier...)
Tevens zijn kopers vrij om nog eens te komen kijken met een aannemer of een handige vriend/en.
Ik snap dat de advertentie hierover duidelijk is. Het gaat me meer om de korte termijn waarop je een bod moet doorgeven. Het lijkt mij lastig om op een zo korte termijn nog met een aannemer of handige vriend langs te komen. Zeker in het geval van een kluswoning, zou ik zelf nog even in het weekend de tijd willen hebben om even de boel te bekijken, te sparren met wat "handige kennissen" etc.targaryanwolf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
De makelaar is er eerlijk over tegen de kopers, en heeft ook in de tekst gezet dat je handig moet zijn. De prijs van de woning is er ook op aangepast, we hebben een zelfde woning vergeleken wat vorig jaar in de straat is verkocht wat instapklaar was, daar hebben we 100k vanaf getrokken.
Tevens zijn kopers vrij om nog eens te komen kijken met een aannemer of een handige vriend/en.
Maar misschien dat ik hierin wat ouderwets ben.
Geen idee, ik vertrouw op de expertise van de makelaar hierin. Mijn opdracht was helder "verkoop dit huis" en geen doekjes eromheen winden a.u.b. maar dat doen ze ook niet daar heb ik deze makelaar op uitgekozen.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:59:
[...]
Ik snap dat de advertentie hierover duidelijk is. Het gaat me meer om de korte termijn waarop je een bod moet doorgeven. Het lijkt mij lastig om op een zo korte termijn nog met een aannemer of handige vriend langs te komen. Zeker in het geval van een kluswoning, zou ik zelf nog even in het weekend de tijd willen hebben om even de boel te bekijken, te sparren met wat "handige kennissen" etc.
Maar misschien dat ik hierin wat ouderwets ben.
Wel waren er al twee bezichtigingen ingepland voor het op Funda stond, waarschijnlijk van mensen die al via de makelaar zo'n geautomatiseerd mailtje hadden gehad met een linkje naar move.nl, net voor het weekend.
[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 27-10-2025 10:54 ]
Dit is tegenwoordig echt een hele normale aanpak. Twee dagen vol bezichtigingen en dan een paar werkdagen en/of een weekend voorbij laten gaan en dan is de deadline.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Klinkt een beetje als: je wilt dat mensen snel bieden zonder er al te veel over na te denken.
Overigens klinkt 15 kijkers en zeker 23 kijkers mij als vrij redelijk tot zelfs behoorlijk riant.
Bedoel je dat de makelaar dus per se iedereen de woning moet laten bezichtigen? Dat lijkt me niet echt redelijk.targaryanwolf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:41:
Voor een gewone woning lijkt mij dat ook prima. Maar bij een kluswoning denk ik dat je toch iets meer tijd nodig hebt om de zaken die gedaan moeten worden op een rijtje te krijgen dan bij een normale woning.JvS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
Dit is tegenwoordig echt een hele normale aanpak. Twee dagen vol bezichtigingen en dan een paar werkdagen en/of een weekend voorbij laten gaan en dan is de deadline.
Mjah, als je het zeer precies wilt uitrekenen wel. Maar je kan het ook vrij goed inschatten vooraf, zonder dat je elke laatste cm2 hebt gezien samen met een aannemer.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Voor een gewone woning lijkt mij dat ook prima. Maar bij een kluswoning denk ik dat je toch iets meer tijd nodig hebt om de zaken die gedaan moeten worden op een rijtje te krijgen dan bij een normale woning.
Ik vermoed dat je inderdaad mensen zal verliezen op het proces, maar aangezien er hier 23 mensen komen kijken (met een wachtrij) en aannemende dat dit proces bij hun allemaal bekend is (dat is de normale gang van zaken), denk ik dat jij voor jezelf uiteraard gelijk hebt, maar voor de verkoop in deze markt bewijst volgens mij deze casus dat deze aanpak (laag prijzen, veel hype creeeren, veel kijkers, duidelijke en snelle deadline) de juiste is
Het is bij sommige makelaars ook gebruikelijk om als alle bezichtigingsplekken vol zijn er een open dag achteraan te plakken waarop iedereen die op de 'wachtlijst' staat de kans krijgt om te komen kijken.targaryanwolf schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:41:
Via een makelaar ben ik bezig met de verkoop van mijn ouderlijk huis. Het staat te koop als kluswoning en de prijs is daar ook naar. De makelaar gaf aan dat er enorm veel belangstelling is: er zijn maar liefst 23 bezichtigingen ingepland, terwijl ze normaal maximaal 15 doen.
Wanneer vinden de bezichtigingen plaats? Bij de verkoop van mijn woning afgelopen zomer zat er nog een weekend tussen kijken en bieden in zodat de potentiële kopers tijd genoeg hadden om de rekensom te maken (donderdag kijken, maandag deadline)
Elke dinsdag, woensdag en donderdag.Just-Be schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:31:
[...]
Het is bij sommige makelaars ook gebruikelijk om als alle bezichtigingsplekken vol zijn er een open dag achteraan te plakken waarop iedereen die op de 'wachtlijst' staat de kans krijgt om te komen kijken.
Wanneer vinden de bezichtigingen plaats? Bij de verkoop van mijn woning afgelopen zomer zat er nog een weekend tussen kijken en bieden in zodat de potentiële kopers tijd genoeg hadden om de rekensom te maken (donderdag kijken, maandag deadline)
Dat was mijn gedachte ook. Donderdag kijken en vrijdag deadline voor een bod vind ik erg kort dag. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat vindt.Just-Be schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:31:
[...]
Illiquide markten op het huidige prijsniveau?, het kan snel gaanSport_Life schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:19:
[...]
Tenzij de woningmarkt heel lokaal is ingestort.
Na jaren van overbieden, wachtrijen bij bezichtigingen en almaar stijgende prijzen, lijkt de woningmarkt nu gas terug te nemen. De gemiddelde huizenprijs blijft al twee maanden vrijwel gelijk rond €489.000 en de prijsindex van het CBS staat voor het eerst in lange tijd stil.
— Koen Hoefgeest® Optie Advies (@Hoefgeest) 28 oktober 2025
[ Voor 8% gewijzigd door Wietsee. op 28-10-2025 13:43 ]
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.