Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 211 212 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:47
targaryanwolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
Het eerlijk bieden termijn is voorbij, de makelaar wilt nu de laagste bieder opnieuw laten bieden, omdat het de dochter van een vriend van hem is. Toen ik vroeg "mag dat wel"? Zegt hij: ja want je bepaald zelf aan wie je verkoopt.

Vind het wel opmerkelijk, zo kan ik de hoogste bieder ook vragen om hun bod op te hogen.
Hopelijk heeft hij verder wel koosjer gehandeld en zijn de biedingen die er liggen marktconform, ipv dat hij de prijs wat gedrukt heeft voor zijn kennis. Zou er niet blij mee zijn met zo'n makelaar.

Edit: Je kan natuurlijk wel aangeven dat als je dat wil overwegen er een substantieel bedrag bij moet :+

[ Voor 7% gewijzigd door HEY_DUDE op 31-10-2025 13:09 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:31
targaryanwolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
Het eerlijk bieden termijn is voorbij, de makelaar wilt nu de laagste bieder opnieuw laten bieden, omdat het de dochter van een vriend van hem is. Toen ik vroeg "mag dat wel"? Zegt hij: ja want je bepaald zelf aan wie je verkoopt.

Vind het wel opmerkelijk, zo kan ik de hoogste bieder ook vragen om hun bod op te hogen.
Dat is niet de enige red flag. Het feit dat hij die kennis wil laten bieden, betekent ook dat het voor die kennis dus een interessante prijs zal worden. En dat jullie hoogste bod eigenlijk veel lager is dan je zou verwachten (of dan wat bij vergelijkbare huizen zou geboden worden).

Genoeg om over na te denken. Als het hoogste bod werkelijk aan de lage kant is (wat ik dus vermoed), kun je ook overwegen om de paar hoogste bieders nog een tweede bod te laten doen. Desnoods met het argument dat de biedingen zo dicht bij elkaar liggen, dat je niet wil dat iemand mis grijpt omdat die maar heel weinig te laag zat.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-11 15:24
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Dat is niet de enige red flag. Het feit dat hij die kennis wil laten bieden, betekent ook dat het voor die kennis dus een interessante prijs zal worden. En dat jullie hoogste bod eigenlijk veel lager is dan je zou verwachten (of dan wat bij vergelijkbare huizen zou geboden worden).

Genoeg om over na te denken. Als het hoogste bod werkelijk aan de lage kant is (wat ik dus vermoed), kun je ook overwegen om de paar hoogste bieders nog een tweede bod te laten doen. Desnoods met het argument dat de biedingen zo dicht bij elkaar liggen, dat je niet wil dat iemand mis grijpt omdat die maar heel weinig te laag zat.
Vier biedingen lagen heel dicht bij elkaar, dus marktconform is het zeker. Hij wilde ophogen op het hoogste bod met €500,- voor de bevriende dochter, waarop ik heb teruggegeven: "Doe er maar €5000,- bovenop."

Schoonheidsprijs verdient het niet, nee, maar het is echt een huis waar letterlijk alles aan gedaan moet worden. Plus deze koper kan binnen 1 week rond zijn.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:19

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

TvanW schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:34:
Erg rustig in dit topic momenteel, iedereen zijn huis verkocht?
Ik lees hier stiekem mee. :+

Wij gaan hoogstwaarschijnlijk binnenkort onze woning in de verkoop zetten. We hebben een woning op het oog en wachten nu de hypotheekadviseur nog af. We hebben waarschijnlijk een mooie overwaarde i.v.m. voormalig huurwoning die wij volledig opgeknapt hebben in de afgelopen 6 jaar.

Ik hoop volgende week meer te weten.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:31
Sport_Life schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Is al vaker gezegd hier, de meeste biedingen komen net voor sluitingstijd binnen.
Geen zorgen maken. (Al snap ik de stress, had ik zelf ook ondanks veel kijkers).
Jullie hadden uiteindelijk gelijk. In het laatste uur en minuten kwamen de biedingen (5 stuks) binnen. Wel een risico zeg om zo last minute een bod uit te brengen, de site zal maar een storing krijgen. De biedingen vielen gelukkig niet tegen, ruim boven de vraagprijs en dat scheelt straks weer in de maandlasten. We hebben een jong stel blij kunnen maken met onze woning :)

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-11 18:55
D. Ninjai schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:38:
[...]

Jullie hadden uiteindelijk gelijk. In het laatste uur en minuten kwamen de biedingen (5 stuks) binnen. Wel een risico zeg om zo last minute een bod uit te brengen, de site zal maar een storing krijgen. De biedingen vielen gelukkig niet tegen, ruim boven de vraagprijs en dat scheelt straks weer in de maandlasten. We hebben een jong stel blij kunnen maken met onze woning :)
hadden ze ook het beste bod of was het meer gunnen?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
[...]

Als de site niet werkt bel of mail je gewoon de verkopende makelaar…

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
targaryanwolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Vier biedingen lagen heel dicht bij elkaar, dus marktconform is het zeker. Hij wilde ophogen op het hoogste bod met €500,- voor de bevriende dochter, waarop ik heb teruggegeven: "Doe er maar €5000,- bovenop."

Schoonheidsprijs verdient het niet, nee, maar het is echt een huis waar letterlijk alles aan gedaan moet worden. Plus deze koper kan binnen 1 week rond zijn.
Ik zou aangeven dat hij alle bieders dan maar mag vragen een nieuw bod te doen. Jij hebt er geen enkel voordeel bij dat hij alleen de laagste opnieuw laat bieden.

Smerige spelletjes die ze spelen. Die kennis heeft bewust een laag bod gedaan, zodat er geen risico is dat ze 'teveel' biedt, daarom gaat ze nu maar met 500 euro over het hoogste bod.

Persoonlijk zou ik bij de makelaar aangeven dat ik graag wil dat zijn collega de volgende biedingsronde doet, en bij die persoon heel duidelijk aangeven wat er gebeurd is en dat ik niet wil dat de makelaar met de kennis enig idee heeft wat de andere nieuwe biedingen zijn. Daarmee kom jij financieel het beste uit namelijk.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Orian wat pessimistisch bekeken is het hele biedproces nu toch al verziekt door die belangenverstrengeling? De collega kan namelijk net zo goed liegen dat de ‘bevriende dochter’ nu niet te horen gaat krijgen wat de rest voor tweede bod uitbrengt.

@targaryanwolf “Kan binnen een week rond zijn” lijkt me ook een truuk om je onder druk te zetten. Samen met dat het een klushuis is geeft het me een donkerbruin vermoeden dat een belegger/flipper het huis graag wil hebben onder het mom van ‘familie’.

• Orian
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:17:
@Orian wat pessimistisch bekeken is het hele biedproces nu toch al verziekt door die belangenverstrengeling? De collega kan namelijk net zo goed liegen dat de ‘bevriende dochter’ nu niet te horen gaat krijgen wat de rest voor tweede bod uitbrengt.

@targaryanwolf “Kan binnen een week rond zijn” lijkt me ook een truuk om je onder druk te zetten. Samen met dat het een klushuis is geeft het me een donkerbruin vermoeden dat een belegger/flipper het huis graag wil hebben onder het mom van ‘familie’.
Ja, beste optie zou overstappen naar een ander makelaarskantoor zijn, maar dat is waarschijnlijk niet gratis helaas.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Orian schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:10:
[...]
Ik zou aangeven dat hij alle bieders dan maar mag vragen een nieuw bod te doen. Jij hebt er geen enkel voordeel bij dat hij alleen de laagste opnieuw laat bieden.
@targaryanwolf Dit. Jij bent zijn klant, dus jij bepaalt wat er nu gaat gebeuren. Als hij alleen de laagste bieder opnieuw laat bieden, kun je je afvragen welke belangen hier het zwaarst wegen. Die van jou of van de koper?
Je kunt ook aangeven dat je het nu aan de eerdere hoogste bieder wilt gunnen, dus geen nieuw bod van de laagste. Dan weet je zeker dat die het niet wordt.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:37
TvanW schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:34:
Erg rustig in dit topic momenteel, iedereen zijn huis verkocht?
Op 1 juli is er het voorlopig koopcontract, gisteren de 31e oktober van overdracht gehad. Verkocht aan een leuk iets jonger stel uit hetzelfde dorp. Ze waren al twee jaar op zoek en erg blij met de aankoop.

Zoals we tijdens de verkoop al aangegeven hebben bij iedereen zou de overschrijving pas plaats vinden de laatste week van oktober. Aangezien we het een en ander moesten regelen met onze emigratie plannen. Merendeel van onze inboedel, de tweede auto, etc staat al in ons “nieuwe” huis (hebben we pas twee jaar in bezit). Nu zelf onderweg met de auto en aanhanger met de laatste spullen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• targaryanwolf
The Third Man schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:17:

Ik heb met hem gesproken en aangegeven dat ik ook de hoogste bieder opnieuw wil laten bieden. Toen gaf hij aan dat we dan een tweede biedingsronde ingaan en dat dat niet de bedoeling is.

Afijn, toen hij belde met het hoogste bod +€5000,- is akkoord, gaf hij wel direct aan dat ze opeens vier weken tijd nodig hadden, want hij had met de hypotheekverstrekker gesproken en die had meer tijd nodig. Echter, geen reden tot zorgen. "Komt allemaal goed." Hierop gaf ik aan dat ik het een hele rare gang van zaken vond allemaal, maar "het zal wel". Toen zei hij dat hij had aangegeven dat de dochter van een vriend van hem naar het huis kwam kijken.

Anyway, vreemde gang van zaken zeker. Ook had ik tot nu toe niet met deze makelaar (de baas zelf) te maken, los van het eerdere telefoontje dat die dochter kwam kijken. Pas toen de biedingstermijn erop zat, kwam hij pas actief in beeld.

Al denk ik niet dat er een hoger bedrag te krijgen is voor de woning. Van de 23 bezichtigingen hebben 5 mensen een bod gedaan, tussen het hoogste en laagste bod zat krap €9000,- namelijk.

Maar goed, het concept van de voorlopige koopovereenkomst zit in de mail, dus er is nog niks definitief. Ik zit te denken om alsnog een melding ervan te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door targaryanwolf op 01-11-2025 16:51 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@targaryanwolf is er een bieder die zonder voorbehoud met snelle oplevering heeft geboden? Zo ja dan zou ik daarmee verder gaan en niet deze trukendoos. Straks heeft het opeens weer meer tijd nodig of ketst de financiering zelfs af en dan zit je met de gebakken peren.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:50
targaryanwolf schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:46:
[...]

Ik heb met hem gesproken en aangegeven dat ik ook de hoogste bieder opnieuw wil laten bieden. Toen gaf hij aan dat we dan een tweede biedingsronde ingaan en dat dat niet de bedoeling is.
Dat heeft hij nu zelf veroorzaakt toch?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
sdk1985 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:35:
[...]

Dat heeft hij nu zelf veroorzaakt toch?
Ja maar dan moet zijn "kennis" mogelijk nog meer betalen... De makelaar heeft nu nog volledige controle.
Hoe meer je roert des te harder het stinkt.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:50
Vogels60 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:39:
[...]

Ja maar dan moet zijn "kennis" mogelijk nog meer betalen... De makelaar heeft nu nog volledige controle.
Ja precies het is een optie dat dit een vooropgezet plan is, maar dat weet je niet zeker. Nog een biedingsronde doen is een effectieve oplossing waar je als verkoper zelf beter van wordt. Wie weet komt hij daarna wel nog een keer met +500 euro :+ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• targaryanwolf
The Third Man schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:22:
@targaryanwolf is er een bieder die zonder voorbehoud met snelle oplevering heeft geboden? Zo ja dan zou ik daarmee verder gaan en niet deze trukendoos. Straks heeft het opeens weer meer tijd nodig of ketst de financiering zelfs af en dan zit je met de gebakken peren.
Nee helaas niet, anders was de keuze gemakkelijk.

• targaryanwolf
Vogels60 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:39:
[...]

Zal hem hiermee eens confronteren als er getekend moet worden, dat ik er over heb na gedacht en het zaakje stinkt. 😈

• D. Ninjai
  • Laatst online: 06:31
kx22 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:29:
[...]

hadden ze ook het beste bod of was het meer gunnen?
Ze hadden ook het beste bod. We hebben duur gekocht dus de maandlasten drukken had wel prio :X

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:18
[...]

Die deadline is geen echte deadline hè, als iemand een uur later een super bod uitbrengt zonder voorbehouden, kan je die gewoon accepteren. Tenzij er al een getekend koopcontract is, maar zo snel gaat dat niet ;)
Dus geen echt risico aan zo laat bieden, vooral omdat toch iedereen het ook doet en iedereen dan dezelfde problemen heeft.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:35
Koldur schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:35:
[...]

Die deadline is geen echte deadline hè, als iemand een uur later een super bod uitbrengt zonde voorbehouden, kan je die gewoon accepteren. Tenzij er al een getekend koopcontract is, maar zo snel gaat dat niet ;)
Dus geen echt risico aan zo laat bieden, vooral omdat toch iedereen het ook doet en iedereen dan dezelfde problemen heeft.
Ook geen voordeel maar omdat t zo corrupt als de neten is doet iedereen het toch maar. Bijzonder wereldje. Heb er nu ook mee te maken en zal blij zij als t weer klaar is, wat een bende is het om in dit circus mee te draaien zeg.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 01-11-2025 20:43 ]

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:04
Fr33z schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:41:
[...]

Ook geen voordeel maar omdat t zo corrupt als de neten is doet iedereen het toch maar. Bijzonder wereldje. Heb er nu ook mee te maken en zal blij zij als t weer klaar is, wat een bende is het om in dit circus mee te draaien zeg.

***members only***
Members only:

• targaryanwolf
targaryanwolf schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:35:
[...]

Zal hem hiermee eens confronteren als er getekend moet worden, dat ik er over heb na gedacht en het zaakje stinkt. 😈
Ik heb de casus eens door ChatGPT gegooid en wil nu de makelaar op een "nette" manier laten weten dat ik sterk het gevoel heb dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling en dat ik twijfel aan zijn objectiviteit gedurende het verkoopproces.

Ik wil hem daarom vriendelijk vragen of hij bereid is na te denken over een aanpassing van de courtage, als teken van begrip voor de situatie.

Denken jullie dat het kans van slagen heeft? De voorlopige verkoopovereenkomst is namelijk nog niet getekend.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05

MJV

targaryanwolf schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:47:
[...]

Ik heb de casus eens door ChatGPT gegooid en wil nu de makelaar op een "nette" manier laten weten dat ik sterk het gevoel heb dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling en dat ik twijfel aan zijn objectiviteit gedurende het verkoopproces.

Ik wil hem daarom vriendelijk vragen of hij bereid is na te denken over een aanpassing van de courtage, als teken van begrip voor de situatie.

Denken jullie dat het kans van slagen heeft? De voorlopige verkoopovereenkomst is namelijk nog niet getekend.
Ik zou er dan misschien in aanvang nog steviger in gaan zitten en aangeven dat het niet goed voelt en je overweegt niet te tekenen. Voordat je dat doet zou ik misschien eerst nog wat advies van bijvoorbeeld de NVM proberen in te winnen. Zoals hierboven ook beschreven wordt zou de makelaar 100% jou als verkoper moeten dienen, en dat is hier dus niet volledig het geval.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik sluit me daarbij aan, ik zou eerst contact met de NVM opnemen en vervolgstappen bespreken.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

Ik zou me ook zorgen maken over die vier weken die ze nu ineens nodig hebben. Dat zou me bij elke koper tegenstaan, want dat klinkt toch als een verkapt financieel voorbehoud en ook een indicatie dat het mogelijk niet haalbaar is. Daarom zou je kunnen aangeven dat je wel wilt dat het koopcontract binnen een paar dagen wordt getekend, met of zonder voorbehoud, en dat het anders naar de eerste op de oorspronkelijke biedingslijst gaat.
Met nu onderhandelen over de courtage geef je eigenlijk aan dat je wel akkoord bent met de gang van zaken, terwijl je dat volgens mij niet bent? Als de koop met deze koper misloopt zou ik dat zeker wel gaan bespreken. Dan is het onnodig vertragend geweest en niet in jouw belang.
Contact met NVM zou ik zeker ook doen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:25
[...]

Ik merk in elke reactie dat je steeds enorm twijfelt.
Wel/geen 2e bieding, twijfel over de makelaar, twijfelen omdat je weet dat het niet netjes is maar toch laten overrulen door makelaar. Vervolgens ga je akkoord met het feit dat kennis van makelaar alleen mag bieden en dat ze gemaakte afspraak veranderen.
Mocht het toch spaak lopen met makelaar en zijn kennis, dan loop je het risico dat je opnieuw de markt op moet.

Ik zou meteen overleggen met de makelaar. Eerst duidelijk je punten op papier zetten, wat jij eruit wil. Misschien iemand erbij, zodat makelaar je niet om kan praten. En uiteraard melding hiervan maken. Wel alles zwart op wit doen voortaan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29
[...]

Man man man.

Jij hebt een prioriteit en dat is die hut snel en goed verkopen.
Je hebt nul belang bij procedures en gedoe.
Je bent een waardeloze onderhandelaar want veel te onzeker.

Je belt die corrupte lul dus morgen op dat het gegund wordt aan de hoogste bieder - niet zijn vage vriendjes - en dat je zsm een getekend koopcontract verwacht.

Maak het leven niet ingewikkelder dan het is. Anderen zijn daar veel beter in dan jij en maken daar gebruik van.

Die makelaar werkt duidelijk niet voor jou als verkoper, want hij laat iemand met een lowball aanbod in de procedure toe om vervolgens met volledig inzicht het pand te kapen. Vervolgens wordt een lange periode aangehouden om parallel dit trucje met nog een zwik woningen te doen om zo de beste deal eruit te vissen. Of een andere gare reden. Gewoon niet in meegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2025 10:57 ]

• targaryanwolf
Rukapul schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:54:
[...]

Man man man.

Jij hebt een prioriteit en dat is die hut snel en goed verkopen.
Je hebt nul belang bij procedures en gedoe.
Je bent een waardeloze onderhandelaar want veel te onzeker.

Je belt die corrupte lul dus morgen op dat het gegund wordt aan de hoogste bieder - niet zijn vage vriendjes - en dat je zsm een getekend koopcontract verwacht.

Maak het leven niet ingewikkelder dan het is. Anderen zijn daar veel beter in dan jij en maken daar gebruik van.

Die makelaar werkt duidelijk niet voor jou als verkoper, want hij laat iemand met een lowball aanbod in de procedure toe om vervolgens met volledig inzicht het pand te kapen. Vervolgens wordt een lange periode aangehouden om parallel dit trucje met nog een zwik woningen te doen om zo de beste deal eruit te vissen. Of een andere gare reden. Gewoon niet in meegaan.
Daarom had ik dus een makelaar in de arm genomen, zodat ik niet hoef te onderhandelen over de beste prijs, zodat hij dat kon doen. Anders had ik de woning ook onderhands zelf kunnen verkopen, ik bel die vent morgen en ga ik er met gestrekt been in.

• targaryanwolf
champion16 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:37:
[...]

Ik merk in elke reactie dat je steeds enorm twijfelt.
Wel/geen 2e bieding, twijfel over de makelaar, twijfelen omdat je weet dat het niet netjes is maar toch laten overrulen door makelaar. Vervolgens ga je akkoord met het feit dat kennis van makelaar alleen mag bieden en dat ze gemaakte afspraak veranderen.
Mocht het toch spaak lopen met makelaar en zijn kennis, dan loop je het risico dat je opnieuw de markt op moet.

Ik zou meteen overleggen met de makelaar. Eerst duidelijk je punten op papier zetten, wat jij eruit wil. Misschien iemand erbij, zodat makelaar je niet om kan praten. En uiteraard melding hiervan maken. Wel alles zwart op wit doen voortaan.
Ik heb geen ervaring met huizen verkopen en dit huis is sowieso een gevoelig onderwerp, omdat het het huis van mijn vader is, die nog leeft maar last heeft van dementie. Hij heeft al zijn ongenoegen meerdere malen aan mij geventileerd, maar goed hoort ook bij zijn ziekte beeld.

Ik neem morgen contact op met de makelaar dat ik een gesprek met hem wil.

• THM0
  • Laatst online: 06:44
targaryanwolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb geen ervaring met huizen verkopen en dit huis is sowieso een gevoelig onderwerp, omdat het het huis van mijn vader is, die nog leeft maar last heeft van dementie. Hij heeft al zijn ongenoegen meerdere malen aan mij geventileerd, maar goed hoort ook bij zijn ziekte beeld.

Ik neem morgen contact op met de makelaar dat ik een gesprek met hem wil.
Je probeert m.i. van twee walletjes te eten. Enerzijds vind je het allemaal niet ok hoe de makelaar het doet en hijs je de morele vlag, maar je laat hem vervolgens wel zijn bekenden een tweede bod uitbrengen.
Je evt klacht en een korting op courtage komt op mij dan ook een beetje schijnheilig over.
Als het je allemaal niet zint, moet je gewoon met het oorspronkelijk hoogste bod in zee gaan.

Dat de makelaar met die extra vier weken op de proppen komt helpt daarin wellicht.

Overigens, een “het komt allemaal goed” heb je niks aan, vraag de makelaar maar schriftelijk even aan te geven welke aansprakelijkheid hij accepteert als het toch niet goed komt. Dan weet je meteen hoeveel “het komt goed” precies waard is.

• Fuwor
  • Laatst online: 07:24
Members only:

• targaryanwolf
THM0 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:15:
[...]

Je probeert m.i. van twee walletjes te eten. Enerzijds vind je het allemaal niet ok hoe de makelaar het doet en hijs je de morele vlag, maar je laat hem vervolgens wel zijn bekenden een tweede bod uitbrengen.
Je evt klacht en een korting op courtage komt op mij dan ook een beetje schijnheilig over.
Als het je allemaal niet zint, moet je gewoon met het oorspronkelijk hoogste bod in zee gaan.

Dat de makelaar met die extra vier weken op de proppen komt helpt daarin wellicht.

Overigens, een “het komt allemaal goed” heb je niks aan, vraag de makelaar maar schriftelijk even aan te geven welke aansprakelijkheid hij accepteert als het toch niet goed komt. Dan weet je meteen hoeveel “het komt goed” precies waard is.
Ik heb de makelaar een lange mail gestuurd dat ik tot bezinning ben gekomen en het hele process op deze manier voor mij een nare smaak heeft gekregen en er een luchtje aan zit. Ik heb een aantal zaken toegelicht wat hier ook al is besproken, namelijk de bevriende dochter laag laten bieden en dan kan er opeens toch nog wat bij wanneer het hoogste bod bekend is. Heb duidelijk aangegeven ik hiermee niet het gevoel heb dat mijn belangen als verkoper hier op de eerste plaats stonden maar die van de koper.

Kreeg snel een mail met: we bellen morgen even.

En ja, ik heb misschien te snel toegezegd aan de makelaar dat het akkoord was, ik had achteraf moeten zeggen kom er maandag op terug bij je. Die korting op de courtage kan me eigenlijk ook gestolen worden, hier moet wat krom is weer recht worden.

Wordt vervolgd.

• MJV

MJV

Op zich geen gekke tarieven, maar ergens wel wat aan de hoge kant, zeker gezien de stevige transactiewaarde. Hier in Brabant was ik 495 kwijt voor fotos en Funda, en 1% courtage inc de btw.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2025 23:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-11 20:07
targaryanwolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb de makelaar een lange mail gestuurd dat ik tot bezinning ben gekomen en het hele process op deze manier voor mij een nare smaak heeft gekregen en er een luchtje aan zit. Ik heb een aantal zaken toegelicht wat hier ook al is besproken, namelijk de bevriende dochter laag laten bieden en dan kan er opeens toch nog wat bij wanneer het hoogste bod bekend is. Heb duidelijk aangegeven ik hiermee niet het gevoel heb dat mijn belangen als verkoper hier op de eerste plaats stonden maar die van de koper.

Kreeg snel een mail met: we bellen morgen even.

En ja, ik heb misschien te snel toegezegd aan de makelaar dat het akkoord was, ik had achteraf moeten zeggen kom er maandag op terug bij je. Die korting op de courtage kan me eigenlijk ook gestolen worden, hier moet wat krom is weer recht worden.

Wordt vervolgd.
Gewoon aan de hoogste orginele bieder verkopen zal je het beste gevoel opleveren. (Is het toevallig een leuk jong stel..dan helpt dat ook nog zeker mee).

Bah ik zo ervoor passen bij zo'n makelaar

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:35

Freakie1NL

Grote Baas

Veel te hoog. 1% op een dergelijke vraagprijs staat natuurlijk niet in relatie tot de hoeveelheid werk. Met verkoop makelaars kan zeker worden onderhandeld over hun courtage. Maar een verkoop makelaar die met een dergelijke strategie bij jullie start zou ik al direct de deur wijzen. Wat is het tarief die andere makelaars rekenen? Net als een offerte = één offerte is geen offerte.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:56
Wij hebben een half jaar geleden een vaste prijs van 6k + rond de €1000 opstartkosten betaald. Prijsrange rond de 800k middelgrote stad Noord Holland.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Freakie1NL op 03-11-2025 09:06 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We blijven genaaid worden. Opstartkosten, funda, foto etc hoort mi gewoon op kosten van de makelaar. Dat moet hij maar betalen met wat hij aan courtage verdiend.
Maar ja, iedere makelaar doet het zo en we slikken het allemaal.

Tijd voor een nieuwe sig..

• THM0
Koffie schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:35:
We blijven genaaid worden. Opstartkosten, funda, foto etc hoort mi gewoon op kosten van de makelaar. Dat moet hij maar betalen met wat hij aan courtage verdiend.
Maar ja, iedere makelaar doet het zo en we slikken het allemaal.
Nou ja, als je de opdracht gedurende het proces intrekt is het wel duidelijk welke kosten al gemaakt zijn. Dat courtage komt alleen om de hoek kijken bij een succesvolle verkoop; dat is geen zekerheid. De makelaar kan je immers niet dwingen een in jouw ogen te laag bod te accepteren.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

THM0 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:45:
[...]

Nou ja, als je de opdracht gedurende het proces intrekt is het wel duidelijk welke kosten al gemaakt zijn. Dat courtage komt alleen om de hoek kijken bij een succesvolle verkoop; dat is geen zekerheid. De makelaar kan je immers niet dwingen een in jouw ogen te laag bod te accepteren.
'vroeger' had ik een makelaar die heel simpel 'no cure no pay' hanteerde.
Er zijn prima afspraken te maken over te betalen kosten wanneer de verkoop niet doorgaat.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:03
Koffie schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:48:
[...]

'vroeger' had ik een makelaar die heel simpel 'no cure no pay' hanteerde.
Er zijn prima afspraken te maken over te betalen kosten wanneer de verkoop niet doorgaat.
Die kosten wanneer de verkoop niet doorgaat zijn toch de opstartkosten, foto's maken, plaatsen op funda?
Als de makelaar vooraf openheid geeft over die kosten en daarnaast een courtage hanteert is het aan jou om dat te accepteren of niet. Vind je het teveel, dan zoek je een ander of doe je het zelf.

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:38
Na hoe lang zouden jullie zakken in prijs overwegen bij verkoop van je woning?

We staan nu 3,5 week op funda. Als ik kijk naar andere woningen (en hun verkoopprijs) denk ik zelf niet dat we onrealistisch geprijsd zijn, maar de kijkers blijven helaas uit.. Er zijn in totaal 5 bezichtigingen geweest. We staan op bijna 90x 'bewaard' op Funda, vaak bekeken ook, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Wat is wijsheid.. Had verwacht/gehoopt dat de makelaar meer initiatief zou nemen maar dat blijft helaas echt uit. Er lijkt weinig concreet plan te zijn voor dit scenario.

• Rubbergrover1
Blauweregen schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:40:
Na hoe lang zouden jullie zakken in prijs overwegen bij verkoop van je woning?

We staan nu 3,5 week op funda. Als ik kijk naar andere woningen (en hun verkoopprijs) denk ik zelf niet dat we onrealistisch geprijsd zijn, maar de kijkers blijven helaas uit.. Er zijn in totaal 5 bezichtigingen geweest. We staan op bijna 90x 'bewaard' op Funda, vaak bekeken ook, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Wat is wijsheid.. Had verwacht/gehoopt dat de makelaar meer initiatief zou nemen maar dat blijft helaas echt uit. Er lijkt weinig concreet plan te zijn voor dit scenario.
Ik zou vooral proberen na te gaan waarom uit die 5 bezichtigingen geen bod gekomen is. Waar knappen ze op af? En geeft de presentatie wel een goed beeld van de woning? Het is altijd een afweging van zo mooi presenteren dat mensen wel willen komen kijken, maar niet te mooi, zodat het huis tegenvalt bij de bezichtiging.

• Fuwor
  • Laatst online: 07:24
Dank @MJV @Sport_Life @Freakie1NL @Hoepla33 voor jullie bijdragen/inzichten. Dat bevestigt mijn gevoel dat de kosten toch wel aan de forse kant zijn. Ik ga het gesprek aan!

• Rubbergrover1
Freakie1NL schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:40:
[...]

Veel te hoog. 1% op een dergelijke vraagprijs staat natuurlijk niet in relatie tot de hoeveelheid werk. Met verkoop makelaars kan zeker worden onderhandeld over hun courtage. Maar een verkoop makelaar die met een dergelijke strategie bij jullie start zou ik al direct de deur wijzen. Wat is het tarief die andere makelaars rekenen? Net als een offerte = één offerte is geen offerte.
Bij een woning in de hogere prijsklasse wordt vaak ook meer verwacht van de presentatie, foto's etc. En het kan ook zijn dat je dan meer tijd kwijt bent aan een bezichtiging dan bij een simpeler woning. Niet alleen omdat de woning misschien groter is en de bezichtiging daardoor meer tijd kost, maar ook omdat men mogelijk kritischer en gedetailleerder kijkt.

Dat een duurdere woning even veel werk kost als een goedkopere woning is dus niet zo evident. Maar uiteraard kun je wel de vraag stellen wat een reële prijs is.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:01:
[...]

Bij een woning in de hogere prijsklasse wordt vaak ook meer verwacht van de presentatie, foto's etc. En het kan ook zijn dat je dan meer tijd kwijt bent aan een bezichtiging dan bij een simpeler woning. Niet alleen omdat de woning misschien groter is en de bezichtiging daardoor meer tijd kost, maar ook omdat men mogelijk kritischer en gedetailleerder kijkt.

Dat een duurdere woning even veel werk kost als een goedkopere woning is dus niet zo evident. Maar uiteraard kun je wel de vraag stellen wat een reële prijs is.
Wij hebben het over een percentage, dat lift dus mee bij duurdere woningen. Kortom woning in het goedkopere segment af 300.000 (al natuurlijk gek dat wij tegenwoordig dit goedkoop noemen) levert bij 1% een courtage op van 3000. Woning in het duurdere segment, 900.000 levert 3x zoveel op voor de makelaar bij een zelfde percentage. Kortom 9000. Lijkt mij prima te compenseren voor het meerdere werk wat de makelaar moet doen voor de duurdere woning.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:35
Freakie1NL schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:49:
[...]

Wij hebben het over een percentage, dat lift dus mee bij duurdere woningen. Kortom woning in het goedkopere segment af 300.000 (al natuurlijk gek dat wij tegenwoordig dit goedkoop noemen) levert bij 1% een courtage op van 3000. Woning in het duurdere segment, 900.000 levert 3x zoveel op voor de makelaar bij een zelfde percentage. Kortom 9000. Lijkt mij prima te compenseren voor het meerdere werk wat de makelaar moet doen voor de duurdere woning.
Daarom zie je dat makelaars meestal met een aflopend percentage werken, dus bij de goedkopere woningen 1,x % en bij huizen boven de miljoen bijv 0,9%

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• crepsly
  • Laatst online: 10-11 18:54
Nou wij hebben dikke pech met de verkoop van onze woning. Karakteristieke jaren 30 woning, helemaal netjes gerenoveerd en aardgasvrij. Hadden acht bezichtigingen gepland en uiteindelijk 2 biedingen. Goed bod zat er tussen met flexibele kopers, wij willen overdracht medio in mei. Daarmee verder gegaan, merkte laatste dagen al dat ze aan het vertragen waren. Telkens nieuwe vragen via aankoop makelaar. Taxatie pakte goed uit en bouwtechnische keuring was ook goed (<10k kosten). Maar vandaag liet de aankoopmakelaar weten dat ze niet het goede gevoel hadden en dus niet doorgingen. Het andere bod heeft inmiddels al een bod rond met een andere woning en is dus ook geen optie meer... Hoe nu verder? We hebben tijd, gezien overdracht pas vanaf mei voor ons kan. Wij denken aan nu van Funda halen en in het voorjaar begin maart er weer op zetten. Wat denken jullie?

• Rubbergrover1
Freakie1NL schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:49:
[...]

Ja, maar dat bedrag hoeft dan dus nog niet "veel te hoog" te zijn. Omdat de inspanning ook veel meer kan zijn. Dat was het punt.

• bie100
  • Registratie: September 2016
crepsly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:55:
Nou wij hebben dikke pech met de verkoop van onze woning. Karakteristieke jaren 30 woning, helemaal netjes gerenoveerd en aardgasvrij. Hadden acht bezichtigingen gepland en uiteindelijk 2 biedingen. Goed bod zat er tussen met flexibele kopers, wij willen overdracht medio in mei. Daarmee verder gegaan, merkte laatste dagen al dat ze aan het vertragen waren. Telkens nieuwe vragen via aankoop makelaar. Taxatie pakte goed uit en bouwtechnische keuring was ook goed (<10k kosten). Maar vandaag liet de aankoopmakelaar weten dat ze niet het goede gevoel hadden en dus niet doorgingen. Het andere bod heeft inmiddels al een bod rond met een andere woning en is dus ook geen optie meer... Hoe nu verder? We hebben tijd, gezien overdracht pas vanaf mei voor ons kan. Wij denken aan nu van Funda halen en in het voorjaar begin maart er weer op zetten. Wat denken jullie?
Lekker erop laten staan net wat je zelf aangeeft je heb nog de tijd

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

wij willen overdracht medio in mei.

Hoe nu verder? We hebben tijd, gezien overdracht pas vanaf mei voor ons kan. Wij denken aan nu van Funda halen en in het voorjaar begin maart er weer op zetten. Wat denken jullie?
Misschien mosterd na de maaltijd maar waarom zijn jullie überhaupt nu begonnen? Ik had mijn aankoop vorig jaar november, oplevering in maart en toen raadde mijn makelaar ook aan om ‘pas als de vogeltjes weer fluiten’ de oude woning te koop te gaan zetten.

• Blauweregen
Wat een pech zeg! Ik denk dat ik hem er misschien gewoon op zou laten staan.. In maart terug plaatsen wordt misschien wel heel krap als je de overdracht graag in mei wil?

• GreenTrousers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:25
Wat balen! Wat adviseert je makelaar? Zoals hierboven ook genoemd is in maart te kopen zetten wellicht wat laat. Ik zou dan zelf kiezen voor op Funda laten staan, of eraf en dan in januari weer op Funda. Denk dat huizen wel iets beter verkopen in het voorjaar, maar in januari heb je mogelijk ook weer het voordeel dat er wat minder aanbod is :)

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:30:
[...]

Ja, maar dat bedrag hoeft dan dus nog niet "veel te hoog" te zijn. Omdat de inspanning ook veel meer kan zijn. Dat was het punt.
Denk dat je nog even de gehele conversatie terug moet lezen. Het gaat om een percentage, niet om een bedrag.

• Rubbergrover1
Freakie1NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:36:
[...]

Denk dat je nog even de gehele conversatie terug moet lezen. Het gaat om een percentage, niet om een bedrag.
offtopic:
Ik reageerde op de opmerking "Veel te hoog. 1% op een dergelijke vraagprijs staat natuurlijk niet in relatie tot de hoeveelheid werk." Ik gaf daarbij aan dat de hoeveelheid werk bij een duurdere woning ook veel meer kan zijn dan bij een goedkopere woning. En dat het dus te kort door de bocht is om zonder verdere kennis te beweren dat die 1% veel te hoog zou zijn. Bij sommige duurdere objecten kan het zelfs zo zijn dat de makelaar verhoudingsgewijs meer moeite moet doen voor de verkoop. Wat zelfs een hoger percentage zou rechtvaardigen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:49:
[...]
offtopic:
Ik reageerde op de opmerking "Veel te hoog. 1% op een dergelijke vraagprijs staat natuurlijk niet in relatie tot de hoeveelheid werk." Ik gaf daarbij aan dat de hoeveelheid werk bij een duurdere woning ook veel meer kan zijn dan bij een goedkopere woning. En dat het dus te kort door de bocht is om zonder verdere kennis te beweren dat die 1% veel te hoog zou zijn. Bij sommige duurdere objecten kan het zelfs zo zijn dat de makelaar verhoudingsgewijs meer moeite moet doen voor de verkoop. Wat zelfs een hoger percentage zou rechtvaardigen.
Het gebruik van een percentage is gewoon van de zotte.

15 jaar geleden lagen die percentages merendeels ook tussen de 1 en 1,5%

De hoeveelheid werk om een huis te verkopen zal nu minder zijn dan 15 jaar geleden midden in de crisis.
Als we dan de gemiddelde waardestijging van een woning meenemen dan heeft de makelaarsberoepsgroep de afgelopen jaren de grootste salarisstijging van iedereen binnen geharkt.

Gewoon vaste prijzen voor activiteiten. Het is verder geen rocketscience wat ze doen

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Moet dit even kwijt

Tsjonge jonge.. Vanavond zouden de ontbindende voorwaarden aflopen.

Wordt ik zojuist gebeld door de makelaar voor een verlenging van 7 werkdagen omdat ze de boel nog niet rond hebben. Schijnbaar zijn ze in het verleden gescheiden en is dat extra gedoe. Ik ben blij dat ik nog niet getekend heb bij de hovenier van onze nieuwbouwwoning zal ik maar zeggen.. wat een shitshow, die onzekerheid is niet fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Imperium op 05-11-2025 15:02 ]

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Imperium schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:52:
Moet dit even kwijt

Wordt ik zojuist gebeld door de makelaar voor een verlenging van 7 werkdagen omdat ze de boel nog niet rond hebben. Schijnbaar zijn ze in het verleden gescheiden en is dat extra gedoe. Ik ben blij dat ik nog niet getekend heb bij de hovenier van onze nieuwbouwwoning zal ik maar zeggen.. wat een shitshow, die onzekerheid is niet fijn.
Leef met je mee. Hopelijk komt het goed.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-11 08:46
Moet dit even kwijt

Inderdaad stress en niet leuk voor jullie. Maar de kopers hebben zo te horen nog steeds de volle intentie om te kopen en is het vooral een administratief gedoe.

• Blauweregen
Moet dit even kwijt

Jeetje wat frustrerend zeg! Denk je dat je na vandaag zekerheid hebt.. balen ook dat ze dan letterlijk tot de laatste dag wachten met aanvragen. 1,5 week verlenging klinkt niet alsof het praktisch rond is, dus dat hadden ze toch ook vorige week al geweten denk je dan.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Blauweregen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:29:
[...]

Jeetje wat frustrerend zeg! Denk je dat je na vandaag zekerheid hebt.. balen ook dat ze dan letterlijk tot de laatste dag wachten met aanvragen. 1,5 week verlenging klinkt niet alsof het praktisch rond is, dus dat hadden ze toch ook vorige week al geweten denk je dan.
Ik heb zo'n hypotheekadviseur gehad die altijd mooi weer speelde. Ja dit zou echt het laatste moeten zijn, ik verwacht nu echt dat het snel rond komt... Bla bla bla.. Nu heb ik meer dan één reden om hem een eeuwige legosteen in z'n linker schoen te wensen, maar ik kan me goed een situatie voorstellen dat je hier op de laatste dag mee geconfronteerd word als koper.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Moet dit even kwijt

Uh je makelaar heeft daar toch niets mee te maken in de zin dat het een contract is tussen koper en verkoper (jij). Alleen jij kan dus bepalen of je de termijn verlengd.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
[...]

Was bij mij het geval (toen ik mijn huis kocht). Hielp niet mee dat kerst en nieuwjaar er tussen zat en ik een starterslening nodig had trouwens.
Maar mijn hypotheekadviseur heeft meteen, toen hij bang was dat het krap zou worden, de verkopende partij ingelicht dat het misschien wat langer kon duren (hun maakte het niks uit en uiteindelijk volgens mij met 2 dagen voor de originele deadline alles rond)

• Imperium
  • Niet online
Freakie1NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:01:
[...]

Uh je makelaar heeft daar toch niets mee te maken in de zin dat het een contract is tussen koper en verkoper (jij). Alleen jij kan dus bepalen of je de termijn verlengd.
Klopt wat je zegt. Alleen heel veel keuze hebben we natuurlijk niet.

Ik begreep het volgende: De verlenging is aangevraagd omdat de hypotheekadviseur van de kopers de taxatie pas laat heeft uitgezet en nu pas extra documenten heeft opgevraagd in verband met een eerdere scheiding van de kopers, waardoor het financieringsproces vertraging heeft opgelopen.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:58
Hallo, ik wil onze woning niet verkopen maar wil in de laagste risicoklasse/risicoopslag van de hypotheek terechtkomen. Ik heb hiervoor via Calcasa een desktoptaxatie gedaan, die een 30k lagere woningwaarde aangaf dan nodig. Ik ben niet van plan om 10k+ extra af te lossen, gezien de hele lage rente erop (1,5%).

Mijn vraag, als dit het juiste draadje is: Heeft het uberhaupt nut om deze taxatie nu te versturen naar de hypotheekverstrekker, of niet en is het beter om een tijd (een jaar) wachten en een nieuwe desktoptaxatie te laten doen?
Alvast bedankt.

Noot: het viel me op dat er vergeleken is met de directe buren (binnen 2-3 huisnummers) met een extrapolatie daarop, ipv verderop in dezelfde straat waar huizen staan die veel recenter zijn verkocht.

[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 05-11-2025 16:23 ]

• Lapa
AceAceAce schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:21:
Hallo, ik wil onze woning niet verkopen maar wil in de laagste risicoklasse/risicoopslag van de hypotheek terechtkomen. Ik heb hiervoor via Calcasa een desktoptaxatie gedaan, die een 30k lagere woningwaarde aangaf dan nodig. Ik ben niet van plan om 10k+ extra af te lossen, gezien de hele lage rente erop (1,5%).

Mijn vraag, als dit het juiste draadje is: Heeft het uberhaupt nut om deze taxatie nu te versturen naar de hypotheekverstrekker, of niet en is het beter om een tijd (een jaar) wachten en een nieuwe desktoptaxatie te laten doen?
Alvast bedankt.

Noot: het viel me op dat er vergeleken is met de directe buren (binnen 2-3 huisnummers) met een extrapolatie daarop, ipv verderop in dezelfde straat waar huizen staan die veel recenter zijn verkocht.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat het zin heeft om een te lage taxatie voor wat je wil op te sturen naar de bank. Die rekenen uiteraard alleen met de cijfers die ze aangeleverd krijgen. Je kan het proberen met een echte taxateur, redelijke kans dat die wel die 30k hoger uitkomt (maar geen garantie natuurlijk). En dan ben je wel tegen de 800 euro verder, dus het is zeer de vraag of dat de moeite waard is.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

En misschien kent de hypotheekadviseur wel een taxateur die ‘wel vaker’ een bedrag taxeert wat toevallig op de gewenste hoogte uitkwam O-)

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 05-11-2025 16:52 ]

• LuPo
AceAceAce schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:21:

Alvast bedankt.

Je zou ook Calcasa aan kunnen schrijven waarom ze niet taxeren op de woningen die jij bedoelt.

Wat was de betrouwbaarheidsscore die eruit kwam?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Moet dit even kwijt

Shitshow? Dit is doodnormaal. Van de 4 keer dat ik een huis kocht was het 3 keer (helaas) noodzakelijk om verlenging aan te vragen.
En van de 3 keer dat ik zelf een huis verkocht gebeurde dit ook 2 keer.

Is niets bijzonders hoor

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Op het laatste moment kun je wel beter inschatten of je nog 1, 2 of 3 weken nodig hebt.

• LuPo
de Peer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:29:
[...]

Shitshow? Dit is doodnormaal. Van de 4 keer dat ik een huis kocht was het 3 keer (helaas) noodzakelijk om verlenging aan te vragen.
En van de 3 keer dat ik zelf een huis verkocht gebeurde dit ook 2 keer.

Is niets bijzonders hoor
Is het dan zo dat je bij bieden op een woning niet de gebruikelijke 6 weken hebt genomen als ontbindende voorwaarde, maar in minder tijd alles dacht te regelen?
Ik heb 2 keer gekocht en 2 keer binnen 3 weken de hypotheek rond. Ben wel benieuwd hoe je 3 keer extra tijd nodig hebt...

• de Peer

de Peer

under peer review

LuPo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:48:
[...]

Is het dan zo dat je bij bieden op een woning niet de gebruikelijke 6 weken hebt genomen als ontbindende voorwaarde, maar in minder tijd alles dacht te regelen?
Ik heb 2 keer gekocht en 2 keer binnen 3 weken de hypotheek rond. Ben wel benieuwd hoe je 3 keer extra tijd nodig hebt...
Het was telkens 6 of 8 weken.

Ja telkens andere redenen. Meestal laksheid (of drukte) van de hypotheekadviseur. Of een hypotheekverstrekker die oneindig veel extra documenten en verklaringen bleef vragen.

Ook 1 x moeten wisselen van adviseur omdat ik niet tevreden was (fout advies).

En soms zit er nog een tussenpartij tussen adviseur en hypotheekverstrekker, dat vertraagt ook weer. Zeker als die onderling een discusie krijgen over hoe ouderschapsverlof op een werkgeversverklaring dient te staan (zucht, dat kostte 3 weken)

En drukte op de markt was een ding 10 jaar geleden. Banken waren toen heel traag

Ook een keer een huisarts gehad die niet mee wilde werken aan een medische verklaring. Pas na lang aandringen en langskomen op locatie werkte hij mee. Daardoor toen ook vertraging gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 05-11-2025 18:05 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Moet dit even kwijt

Kut idd ja. En het is een vraag maar je kunt eigenlijk geen kant op, je staat met de rug tegen de muur.

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-11 14:24
LuPo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:48:
[...]

Wij hadden ook 6 weken en het nét op tijd rond, dag van de deadline geloof ik. Mijn mans paspoort bleek verlopen, kwamen we achter toen het dossier al bijna klaar was. In onze werkgeversverklaringen zaten fouten. Duo overzicht bleek verouderd te zijn. Allemaal stomme kleine pechdingetjes en toen deed de bank er ook nog eens ontzettend lang over.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:02
Het is maar net hoe goed voorbereid je bent. Toen ik mijn huis kocht heb ik samen met mijn adviseur alles tot op de puntjes geregeld en klaar gezet. Juist zodat we bij kopers konden aangeven dat alles klaar stond en de deal binnen 3 weken makkelijk rond te krijgen is. Door dat te melden en te kunnen bewijzen heb je een stapje voor op andere kopers, althans zo was mijn beredenering.

Over 1 a max 2 jaar wil ik weer gaan verhuizen, dan gaan we weer hetzelfde regelen. Vooraf alles klaarzetten en regelen met de bank

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• AceAceAce
LuPo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:01:
[...]

Je zou ook Calcasa aan kunnen schrijven waarom ze niet taxeren op de woningen die jij bedoelt.

Wat was de betrouwbaarheidsscore die eruit kwam?
Betrouwbaarheid (0 - 7): 6,1
Geen idee of dit nou echt goed is

[ Voor 5% gewijzigd door AceAceAce op 06-11-2025 08:22 ]

• LuPo
AceAceAce schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:02:
[...]

Betrouwbaarheid (0 - 7): 6,1
Geen idee of dit nou echt goed is
Dat is op zich al best hoog. Ik had laatst bij de te verkopen woning 5,8
Maar je kan wel vragen waarom ze niet meer recente verkopen mee hebben genomen. Geen rare vraag lijkt me.

Bij de aangekochte woning die op Funda stond kwam het op 6,8. Dan hebben ze namelijk ook gelijk foto's van het hele huis die ze kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 06-11-2025 08:47 ]

• Lapa
Deze week 16 kijkers gehad voor onze woning. Morgen 12:00 loopt de deadline voor het bieden af. Tot nu toe zo ver ik weet nog geen biedingen, maar als wij een bod deden was dat ook altijd vlak voor de deadline.

Als ik het verslag van onze verkoopmakelaar lees dan zijn toch zeker 8 of 9 van de kijkers zeer enthousiast. Dat stemt dus positief. Maar goed, wij zijn ook wel eens enthousiast geweest tijdens een bezichtiging terwijl we dan uiteindelijk toch een reden zagen om geen bod uit te brengen.

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk spannend vind.

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. Daarna zijn er enkele dagen alvast gepland voor bezichtigingen. De komende dagen gaan we nog even goed opruimen en een grote schoonmaak houden en dan kijken hoe het gaat verlopen.

• Lapa
Nemean schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:40:
Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. [...]
Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.
Dat is het stappenplan van onze makelaar. Of ze het waar gaan maken durf ik (nog) niet te zeggen. Ik ga je in ieder geval op de hoogte houden. :D

• VidaR-9
  • Laatst online: 07:42
Moet dit even kwijt

Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.

• AceAceAce
LuPo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:25:
[...]

Dat is op zich al best hoog. Ik had laatst bij de te verkopen woning 5,8
Maar je kan wel vragen waarom ze niet meer recente verkopen mee hebben genomen. Geen rare vraag lijkt me.

Bij de aangekochte woning die op Funda stond kwam het op 6,8. Dan hebben ze namelijk ook gelijk foto's van het hele huis die ze kunnen gebruiken.
Dank je, ga ik doen.
Calcasa heeft bijvoorbeeld ook niet meegenomen wat we in de tussentijd hebben gedaan, na die aankoop (die informatie kan je niet aanleveren), dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

AceAceAce schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.
En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.

• AceAceAce
_Arthur schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:48:
[...]

En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.
Nee verre van. Dus echte taxatie uitvoeren heeft geen zin. Dank voor de vuistregel.
Calcasa heeft ook in de Q&A het volgende staan
Ik heb mijn huis recentelijk verbouwd, is mijn huis geschikt voor de Desktop Taxatie®?
De Desktop Taxatie® is het waarderen van een woning op afstand. Een taxateur wordt hierbij ondersteund door het geautomatiseerde waarderingsmodel van Calcasa. Indien een woning recentelijk is verbouwd, dan is de kans klein dat Calcasa over deze informatie beschikt en wordt dit niet meegenomen in de Desktop Taxatie®. De woning is daardoor niet geschikt voor de Desktop Taxatie®.

• AceAceAce
Calcasa heeft al antwoord gegeven, voldoende antwoord naar mijn smaak.
Deze waarde is tot stand gekomen op basis van het geavanceerde waarderingsmodel van Calcasa. Dit model bepaalt de waarde van een woning op basis van de beschikbare woningkenmerken en de vergelijking met vergelijkbare met 25 verkochte woningen. Deze woningen worden onder meer geselecteerd op basis van de woningkenmerken en de locatie. Drie van de geselecteerde vergelijkbare woningen worden in het rapport vermeld, maar er wegen daarnaast dus nog 22 objecten mee in de berekening en de bepaling van de betrouwbaarheid. Daartussen zitten ook recente(re) verkopen van vergelijkbare woningen.

De vergelijkbare woningen worden geselecteerd op basis van vergelijkbaarheid qua woningkenmerken (woningtype, bouwjaar, woon- en perceeloppervlak) en locatie. Vervolgens vindt er een correctie plaats op de verschillen in woningkenmerken, locatie en tijd. De correctie voor het verschil in tijd vindt plaats met behulp van onze prijsindex, waarmee de historische koopsommen worden geactualiseerd naar het huidige prijspeil. In die indexatie wordt de woningmarktontwikkeling meegenomen die van toepassing is van woningen zoals de gewaarde woningen. Zo kan het zo zijn dat soms eerder een verkoopcijfer wordt gekozen van een woning die qua kenmerken meer overeenkomt met het te waarderen object dan een recenter verkoopcijfer van een woning die minder vergelijkbaar is.

De waardering wordt tot slot beoordeeld door een taxateur die oordeelt de waarde realistisch is, of de referenties geschikt zijn en of de juiste woningkenmerken zijn gebruikt.

• Imperium
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:59:
[...]

Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.
Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 06-11-2025 19:04 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Imperium schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:58:
[...]

Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?
Je had inderdaad niet kunnen verlengen. Dat was in jouw voordeel geweest, want de koop ontbinden gaat ze (vermoedelijk) zo snel niet meer lukken, want dan moeten ze afwijzing(en) van hypotheekverstrekkers kunnen overleggen.

Maargoed ik zou ook gewoon verlengd hebben hoor. Het is beetje geven en nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 06-11-2025 19:29 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden. Als je dit stressvol vindt, dat is net effe een paar slagjes meer stressvol voor beide partijen.

Volgens mij hoef je niet altijd afwijzingen te hebben, maar moet je je best hebben gedaan en geen aanbod hebben. Hangt uiteraard wel af van hoe dat geschreven is, maar een hypotheekadviseur regelt denk ik wel snel een afwijzing indien echt nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 06-11-2025 20:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:13:
Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden.
Niet per se. Eigenlijk escaleren de kopers juist door enkele uren voor de deadline met dit bericht te komen, blijkbaar met de risicovolle aanname dat er zomaar verlengd kan worden.

Daarnaast, niet iedereen wil ontbinden. Die mogelijkheid kan ook gewoon een nice to have Zijn.

Ik heb bij mijn laatste aankoop de ontbindende voorwaarden uiteindelijk laten vallen, omdat ik de (hoogbejaarde) bewoners van de woning niet voor een 2e keer om verlenging wilde vragen.

• MJV

MJV

Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.

• THM0
MJV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:27:
Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.
Je weet niet wat de hypotheekadviseur tegen ze gezegd heeft. En die zit vaak ook weer naar een zwarte doos te kijken als de geldverstrekker het dossier aan het controleren is.

Maar wat eerder gezegd is: die verlenging vragen is toch een beetje symbolisch. Als de kopers niet kunnen financieren was eea waarschijnlijk al afgewezen. Als je als verkoper de verlenging weigert staan ze met lege handen want ze kunnen niet ontbinden als ze geen afwijzing hebben.

Hadden ze die wel, dan hadden ze geen verlenging maar een ontbinding gevraagd.

• Lapa
Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:30:
Deze week 16 kijkers gehad voor onze woning. Morgen 12:00 loopt de deadline voor het bieden af. Tot nu toe zo ver ik weet nog geen biedingen, maar als wij een bod deden was dat ook altijd vlak voor de deadline.

Als ik het verslag van onze verkoopmakelaar lees dan zijn toch zeker 8 of 9 van de kijkers zeer enthousiast. Dat stemt dus positief. Maar goed, wij zijn ook wel eens enthousiast geweest tijdens een bezichtiging terwijl we dan uiteindelijk toch een reden zagen om geen bod uit te brengen.

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk spannend vind.
Uiteindelijk hebben er vijf kijkers een bod uitgebracht. Eentje letterlijk een paar tientjes boven de vraagprijs, de rest wat "serieuzer". De hoogste twee lagen dicht bij elkaar, maar op basis van de voorwaarden, de motivatiebrief en gevoel kiezen we voor de laagste van die twee. Daarmee komen we 13% boven de vraagprijs. Wij zijn er blij mee.

• Blauweregen
Lapa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:
[...]

Uiteindelijk hebben er vijf kijkers een bod uitgebracht. Eentje letterlijk een paar tientjes boven de vraagprijs, de rest wat "serieuzer". De hoogste twee lagen dicht bij elkaar, maar op basis van de voorwaarden, de motivatiebrief en gevoel kiezen we voor de laagste van die twee. Daarmee komen we 13% boven de vraagprijs. Wij zijn er blij mee.
Wauw wat geweldig, gefeliciteerd!

• Lapa
Blauweregen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:25:
[...]

Wauw wat geweldig, gefeliciteerd!
Dank je! De vraagprijs was wel redelijk voorzichtig ingestoken hoor. Als je puur kijkt naar prijs per vierkante meter dan hebben de kopers met deze prijs nog steeds een koopje voor deze locatie. Maar de ene vierkante meter is de andere niet en ons huis heeft allerlei super leuke aspecten, maar ook heel veel vierkante meters in dingen als gang, hal, overloop, berging e.d. en maar heel kleine slaapkamertjes.

Dus alles bij elkaar denk ik dat we gewoon heel blij met deze prijs moeten zijn en dat we er niet makkelijk meer uit hadden kunnen slepen. Sowieso is het bijna 3x zoveel als we 11 jaar geleden voor dit huis betaald hebben (2,75x zoveel om precies te zijn). We hebben in die tijd best wat verbeteringen aangebracht, met name als het om duurzaamheid gaat. Maar bijvoorbeeld de badkamer en keuken waren al oud toen we het kochten en die hebben we alleen cosmetisch een beetje aangepakt. En qua investering is het allemaal peanuts geweest t.o.v. de waardestijging.

PS: en terwijl ik dit typ word ik nog gebeld door de makelaar met nieuwe informatie waardoor we ons toch nog even opnieuw moeten beraden welk v.d. twee hoogste biedingen we gaan accepteren... zal je altijd zien. Niks shadies hoor en er was nog niemand gebeld met een goed of slecht nieuwsgesprek.

[ Voor 11% gewijzigd door Lapa op 07-11-2025 16:26 ]

• crepsly
  • Laatst online: 10-11 18:54
GreenTrousers schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:34:
[...]

Wat balen! Wat adviseert je makelaar? Zoals hierboven ook genoemd is in maart te kopen zetten wellicht wat laat. Ik zou dan zelf kiezen voor op Funda laten staan, of eraf en dan in januari weer op Funda. Denk dat huizen wel iets beter verkopen in het voorjaar, maar in januari heb je mogelijk ook weer het voordeel dat er wat minder aanbod is :)
@bie100 @Blauweregen we laten hem er in ieder geval nog 1,5 week erop staan kijken wat er gebeurt. Waarom zeggen jullie erop laten staan? Merkte bij de eerste ronde bezichtigingen dat je het echt van de eerste 3 dagen moet hebben. Iedereen die aan het zoeken is ziet het meteen voorbij komen en maakt een afspraak. Wat kunnen we nu nog verwachten met langer erop laten staan? Makelaar adviseert ook langer erop laten staan en dat het dan wel verkoopt. Toch voelt het voor ons lekkerder er even 3 maanden af te gaan en dan weer even opnieuw te gaan. Dan heb je weer nieuwe groep kopers, voor wie het nieuw is en weer volop bezichtigingen inplannen. Voelt nu ook alsof kopers minder gaan overbieden want staat al paar weken te koop.

@The Third Man nu gedaan omdat we ander huis hebben gekocht en gewoon de zekerheid wouden van in dezelfde markt verkopen als kopen. Je weet nooit wat er komende maanden gebeurt, als Putin iets raars doet... Volgens makelaar is september/oktober ook goeie periode om te verkopen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
crepsly schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:08:
[...]

@bie100 @Blauweregen we laten hem er in ieder geval nog 1,5 week erop staan kijken wat er gebeurt. Waarom zeggen jullie erop laten staan? Merkte bij de eerste ronde bezichtigingen dat je het echt van de eerste 3 dagen moet hebben. Iedereen die aan het zoeken is ziet het meteen voorbij komen en maakt een afspraak. Wat kunnen we nu nog verwachten met langer erop laten staan? Makelaar adviseert ook langer erop laten staan en dat het dan wel verkoopt. Toch voelt het voor ons lekkerder er even 3 maanden af te gaan en dan weer even opnieuw te gaan. Dan heb je weer nieuwe groep kopers, voor wie het nieuw is en weer volop bezichtigingen inplannen. Voelt nu ook alsof kopers minder gaan overbieden want staat al paar weken te koop.
Als het beter voelt om het eraf te halen dan moet je dat doen :) , Ik zou het niet doen omdat het de verkoopprestaties vaak niet verbetert of je moet in de maanden dat die eraf is wat in huis veranderen of verbouwen, heb je al feedback gehad van kijkers?
Pagina: 1 ... 211 212 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.