Dank je wel allemaal voor jullie reacties in inzichten. Teveel om quoten en te reageren.
Ik heb een lijst gemaakt met dingen die we kunnen verbeteren aan de woning die we zelf kunnen doen. Dit zijn kleine dingen waarover bij bezichtingen over geklaagd is, en het zijn dingen die wij zelf kunnen oplossen. Dit zijn dingen als op een plek een plint beter tegen de muur, maar ook van de overkapping het plafond iets rechter vast zetten. Daarnaast wat kleine krimpscheuren wegwerken en wat randen tussen platfond en muur waar het wat los is gekomen bijwerken. We gaan het speeltoestel weghalen om meer ruimte te creeren in de tuin en de witte aanslag op de muren gaan we ook bekijken hoe we dat goed kunnen verwijderen.
Daarnaast heb ik een 2de lijst gemaakt met verbeteringen die meer geld en tijd gaan kosten. Dit zijn items zoals een stylist, muren schilderen en het huren van meubels. Meer tijd omdat dit veelal door bedrijven moet gebeuren en die bedrijven het erg druk hebben.
Er werd mijn gevraagd of ik een bod van 530k zou overwegen, en ik overweeg elk bod maar ik zou ook onderhandelen. Ik had mijn hypotheek bijna / grotendeels afbetaald en ik heb een kleine overbruggings hypotheek tegen een relatief late rente, dus heb kost me niet veel om dit huis te behouden. Mijn probleem was vooral dat we niet konden verhuizen (een leeg huis verkoopt moeilijk). Echter jullie mij hebben laten zien dat meubels ook te huur zijn en we zeker niet alles per direct over hoeven te huizen is die druk ook weg.
De huidige eigenaar van de nieuwe woning blijft zitten tot dec/jan tot zijn woning klaar is, in die tijd kan ik aan de buitenkant en op zolder dingen isoleren en bv een warmtepomp plaatsen. Zodra wij in Jan in de woning kunnen zullen we daar nog wel een paar maanden moeten verbouwen voordat we erin kunnen trekken. Dus nu met de mogelijkheid van het stylen / huren van meubels voor de oude woning wordt het een rekensom wat me dat kost + overbrugginshypotheek dat vs de eventuele verkoop prijs. Dus stel dat het 10k per jaar kost om de woning aan te houden, dan hoef ik nu geen 30k te zakken in prijs, mits ik het geld per direct nodig zou hebben. Natuurlijk kunnen ze huizen prijzen zakken en dan wordt het verhaal misschien iets anders.
Iets dat ik ook overweeg is om de huidige woning te verhuren, Zoals gezegd mag het van de huidige hyphoteek verstreker niet, maar ik zou kunnen overwegen om een andere hypotheek te nemen zodra de rentes weer een beetje zakken waarbij ik wel mag verhuren. Mijn huidige woning zou ik enkel verhuren aan mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze er goed voor zorgen, geen vreemde.
Maar het liefst verkopen we de woning natuurlijk en dat kan enkel als er mensen komen kijken! Dus daar is ook door verschillende op gewezen, de tekst, de volgorde van fotos, de selling points, het wel of niet energie zuinig zijn van de woning. Dus hier ga ik hard aan werken met de makelaar, want de conversie rate moet echt omhoog. Hoe meer mensen de woning bekijken, hoe meer potentiele bezichtigingen.
Ook heb ik gekeken naar kiezen van een andere makelaar. Op basis van funda beoordelingen/google beoordelingen / ervaringen in het verleden en elementen waarop ik de keuze heb gemaakt heb ik de juiste gekozen. Ook heeft de makelaar in mijn omgeving veruit de meeste huizen verkocht. Daarnaast heb ik gekeken wat er in de prijsklasse van 550k+ in mijn regio verkocht is, en ook daar heeft mijn makelaar een gezond deel van verkocht.
Ik heb gekeken naar 1km omtrek en 5km omtrek. Dit in de prijsklasse 550k+ (mijn prijs is 569k) en in de prijs 500k-550k (om te kijken wat het zou opleveren als ik de prijs naar een andere bracket laat zakken). Bij 6 maanden en 6 maanden+ werkt de filter anders bij 1km en 5km dus die gegevens zijn niet te vergelijken mits ik bij elk huis een verkoop datum van noteren. De 3 en 11 huizen in 2 maanden zijn voornamelijk nieuwbouwwoningen.
Nogmaals bedankt voor al jullie input. Ik ben nog bezig om alles uit te werken, het kan zijn dat ik nog iemand ga quoten om ergens op te reageren.
Edit de muren al een keer aangepakt, zal misschien paar behandelingen nodig hebben, en zo zijn er ook nog andere 'vlekken' op het huis weg te werken. Dit was wel extreem:
[
Voor 11% gewijzigd door
The Source op 14-08-2022 18:08
]