Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 2
Acties:

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-12 07:13
Er loopt een uitgebreid topic over het kopen van een woning, maar over het verkopen kan ik alleen wat oude topics uit 2010 vinden...

Wij zijn van plan om ons appartement op korte termijn te koop te zetten. We hebben al een paar makelaars over de vloer gehad, maar ik ben best geschrokken van wat die rekenen voor (in mijn ogen) beperkte dienstverlening. Ik kreeg ook niet heel veel vertrouwen in de beroepsgroep, gezien de wild variërende geschatte verkoopprijzen en -tijden. Nu snap ik wel dat het een moeilijke markt is, maar we hebben het echt over tussen de €95.000 en de €117.500. Dat scheelt nogal, zeker gezien het feit dat onze hypotheek nog (iets) hoger is dan dat hoogste bedrag.

Het plan is dus om het zoveel mogelijk zelf te gaan doen, en zo kosten te besparen. Een partij die me op zich wel aanspreekt zo op het eerste gezicht is De Huysshop, die vooral service voor Funda bieden, onderhandelingen en afhandeling van het verkooptraject zelf. Bezichtigingen doe je zelf. Reviews op internet zijn behoorlijk positief. Hebben mensen hier ervaringen met deze of dit soort aanbieders?

Toevallig is er deze week een ander appartement in hetzelfde portiek in de verkoop gekomen. Dat geeft ons (samen met andere appartementen in de buurt) natuurlijk een aardige richtprijs, al wil ik iets hoger gaan dan de vraagprijs voor dat appartement.

Qua strategie hebben we geen enorme haast. We willen graag iets groters met een tuintje gaan kopen, maar dat kan eigenlijk pas als we van dit appartement af zijn omdat dubbele lasten eigenlijk geen optie zijn.

Waar moet ik verder op letten? Hoe zinnig of onzinnig is het investeren in onze huidige woning om zichtbare kleine gebreken of slordigheden aan te pakken? Enerzijds willen we er niet te veel geld meer in stoppen, maar aan de andere kant merk ik dat ik zelf relatief kleine dingen toch ook opmerk als ik door een huis loop (missende plintjes of beschadigde muren bijvoorbeeld).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
Dat er makelaars zijn met verstand van zaken, geloof ik direct. Maar welke zijn dat, en welk belang heeft die nog meer? Zelfs als een verkoopmakelaar een courtage krijgt, heeft hij nog steeds belang bij het zo scherp in de markt zetten van de woning zodat hij snel verkoopt. 10% minder opbrengsten is voor mij veel geld, maar voor hem maakt dat veel minder uit. Tegelijk heeft hij er dan gewoon veel minder werk aan, omdat een zeer scherp geprijsd appartement snel te verkopen is en hij dus geen lange rij kijkers krijgt waar hij tijd aan moet besteden.

Ook vind ik de prijzen die ze rekenen gewoon best hoog. €2-3K vind ik veel geld, en het meeste werk (huis in orde maken voor kijkers) moet ik nog steeds gewoon zelf doen natuurlijk... En de goedkopere doen weer niet (of heel, heel marginaal) aan Funda, bijvoorbeeld.

Dat ik verwacht dat mijn appartement (iets) meer waard is dan het appartement dat nu te koop gekomen is, heeft te maken met dat mijn appartement wél een eigen (fietsen) berging op de begane grond heeft, een veel beter uitzicht heeft (vrij over binnentuinen en óver daken, in plaats van tegen een blinde muur aan) en geen bovenburen heeft (vind ik een groot voordeel als je houten vloeren hebt). Ook is mijn indeling is wat logischer (o.a. alle kamers komen uit op de gang, in plaats van door de woonkamer moeten voor een van de slaapkamers). Dat gaat allemaal niet de hoofdprijs schelen natuurlijk, maar elke €1000 is er een...

Ik beschouw overigens ook alle investeringen die ik gedaan heb als afgeschreven: nieuwe keuken, alle muren opnieuw gestuct, vernieuwde e-installatie, isolatiewerkzaamheden, etc. Dat levert me in deze geen zeker geen meerwaarde ten opzichte van mijn koopprijs in 2007 op. Pech, maar ik heb er ook woongenot van gehad.

Wat zijn trouwens de verkoopkanalen die jullie van belang vinden? Ik merk zelf dat ik vooral kijk op Funda, hoewel ik de huizenmail van Jaap ook bekijk. Vaak type ik dan gewoon de postcode in bij Funda om te kijken wat het echt is. Marktplaats heeft ook een huizensectie, maar werkt dat echt? Nog andere tips?

ATS wijzigde deze reactie 15-01-2014 14:38 (11%)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
De muren zijn, behalve in de kinderkamer, nu overal licht geel, op een enkele grijze accentmuur na. Dat is in elk geval behoorlijk licht, al is het niet zo neutraal als alles wit. De kinderkamer is echter paars (op de korte muren) en licht groen (met een muurschildering erop), en dus wel behoorlijk uitgesproken. Geen van de makelaars die we over de vloer gehad hebben adviseerde overigens om daar nog iets aan te doen overigens, ik heb daar wel naar gevraagd.

Bedankt voor de input zover!

• ATS
quote:
Kju schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:20:
[...]

Ik reken zelf een uurtarief voor in opdracht uitgevoerde werkzaamheden omdat ik dat eerlijker vind dan de courtage. Daar staat wel tegenover dat ik niet op basis van no cure no pay werk, dus geen verkoop en toch nog kosten die maandelijks worden afgerekend. Overleg met mijn opdrachtgever is kosteloos en word niet in rekening gebracht. Het kan dus zomaar zijn dat het totaal van mijn rekeningen bij de verkoop van een woning van 800k net zo hoog zijn als bij een woning van 250k. Meestal zit de rekening rond de 2500 incl. BTW, opname en advertentiekosten etc, inclusief zo'n 4 a 6 bezichtigingen. Ik geef ook de mogelijkheid om te werken op basis van courtage maar het is wel lang geleden dat ik dat met iemand heb afgesproken bij verwachte koopsommen boven 125k.
Nou, boven die 125k gaan wij niet uitkomen ben ik bang ;)
Ik heb ook een makelaar langs gehad die een vaste prijs aanbood. Dat vond ik op zich een aardig aanbod, ware het niet dat ik niet onder de indruk ben van de manier waarop hij huizen presenteert. En Niet op Funda...
quote:
Kijk met makelaars uit in het traject waarin je zit. Je hebt makelaars die maar al te graag akkoord gaan met de vraagprijs die je voor ogen hebt. Die zijn alleen er op uit om de "opstartkosten" (of vergelijkbaar) te verdienen en zullen na enkele weken of maanden al voorstellen om de prijs te verlagen. Je hebt ook makelaars die geen zin hebben of niet goed in kunnen schatten wat het op moet brengen die dan een lage vraagprijs in willen zetten. Jij moet die inschatting maken en kijk daar echt goed mee uit.
Ik heb met opzet niets gezegd over wat ik zelf zou willen, wat ik destijds betaald heb of wat mijn (huidige) hypotheek is. Als hij goed zijn huiswerk gedaan heeft, dan weet hij daar natuurlijk wel iets van, maar dat is natuurlijk op zichzelf geen slecht teken: die doet in elk geval zijn huiswerk :)

Maar inderdaad: bij één kreeg ik echt de indruk dat hij laag inzette omdat hij er of geen zin in had, of hij hem zo gewoon snel en zonder veel moeite zou kunnen verkopen. Die krijgt de opdracht zeker niet.
quote:
Als het in de regio Den Haag is kan je me altijd een pm sturen met adres en vraagprijs en wie weet dat ik iemand naar je door kan verwijzen.
Dat za ik doen! Ik zit inderdaad in die regio.
quote:
ALS je besluit om het alsnog zelf te verkopen is het in ieder geval aan te raden om een mail met de advertentie naar alle makelaars in de regio te bcc'en, het liefst nog met de duidelijke vermelding dat je bereid bent om 1% courtage te betalen aan de makelaar die bemiddelt bij een geslaagde transactie.
Dank voor die tips, maar mag dat laatste wel? Ik bedoel: wordt die kopende makelaar niet geacht om voor zijn eigen klant te werken, in plaats van voor een courtage van mijn kant? Komt zoiets vaker voor? :?

• ATS
quote:
HellPunk schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:54:
Hou er ook rekening mee dat je misschien mensen over de vloer gaat krijgen die gewoon nieuwsgierig zijn en geen intentie tot kopen hebben. Dat is best frustrerend, maar het hoort erbij. Ik raad ook aan het aantal bezichtigingen per dag te beperken, het is best vermoeiend om na een werkdag nog een hele avond presentaties te geven (want daar komt het op neer).
Dank voor de tips. Ik was eigenlijk niet van plan on 's avond afspraken te maken. Enerzijds omdat dat thuis lastig is (we hebben een klein kind dat dan zijn bedritueel heeft...) maar ook omdat ik liever bij daglicht door het huis ga: dan is het lichter en dus lijkt het ruimer en aantrekkelijke :*)

Afspraken in het weekend: prima!

• ATS
Voor mij is het weldegelijk een belangrijke zoek-tool. Wellicht zoek jij naar een woning in een buurt die je dagelijks doorkruist, maar dat zullen niet veel mensen zijn. En voor die mensen die dat wel doen heb je natuurlijk gewoon ook nog het bord hangen. Zo zoeken wij in een stad waar we bijna nooit komen. Dan ga je huizen die niet op de sites staan gewoon niet vinden, en andersom worden die huizen ook niet gevonden door ons: een verkoopkans gemist.

Anderzijds: ik hoorde van alle drie de makelaars die bij mij langs geweest zijn dat ze ongeveer de helft van de aanvragen voor mijn wijk via Jaap kregen. Daar wil ik dus ook op :)

ATS wijzigde deze reactie 16-01-2014 14:24 (8%)

• ATS
quote:
aaajeetee schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:42:
Hoe staan jullie er tegenover om elkaars huis, mocht dat nog te koop staan, te 'beoordelen' of om tips te geven hoe de verkoop gestimuleerd kan worden? En dan a.d.h.v. foto's oid.
Dat lijkt mij wel leuk. Ik ben dit weekend (weer) bezig geweest met foto's maken. Ik denk dat we nu een serie hebben die een mooi beeld geeft van ons appartement, maar ik vind het nog best lastig als ik eerlijk ben.

• ATS
Hebben jullie nog tips wat wel en wat juist niet te doen als er mensen komen bezichtigen. Zorgen dat het huis netjes en schoon is lijkt me duidelijk, maar verder? Ik zat zelf te denken aan zorgen dat ik bij de kleinere ruimtes niet zelf (eerst) naar binnen stap, omdat de ruimte anders snel vol (en dus erg klein) lijkt. Nog andere tips?

• ATS
Hmmm.... Ik snap je punt en ik zie waarom dat goed zou zijn, maar ik ben bang dat de kat uit huis lastig gaat worden. Het is een binnenkat, en ik zou echt niet weten waar we met hem naar toe zouden moeten. Wel iets om over na te denken of ik hier een oplossing voor kan verzinnen.

Fotolijstjes moeten we inderdaad even naar kijken. Er staan er niet enorm veel, maar wellicht toch goed om ze weg te halen.

• ATS
quote:
aaajeetee schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:29:
[...]

Zal ik dan maar aftrappen? Ik ben erg benieuwd naar wat iedereen er van vindt en wat hij/zij wellicht anders had gedaan (aan de foto of het huis/inrichting). Ook zou ik graag willen weten waarom je wel of niet een bezichtiging zou vragen, maar dat is geen doen denk ik :D (locatie, prijs, niet op zoek etc).

De link (funda): http://www.funda.nl/koop/...-48709747-purmer-9/fotos/
Ok...

Waarom begin je met zoveel buitenfoto's in je presentatie? Ik zou veel eerder naar binnen gaan. Nu denk ik na twee, drie foto's "wanneer zie ik de woonkamer nu eens?". Die komt pas bij foto 7(!). Voor mij is de woonkamer de belangrijkste ruimte, dus die wil ik snel zien.

Verder valt op dat je wel erg "eerlijk" lijkt te zijn met je foto's. Je doet niet erg je best om kamers er ruimer uit te laten zien dan ze zijn, vooral omdat je vaak twee tegenover elkaar staande muren kan zien. Met wat handiger standpunten voor foto's kan je de illusie van ruimtelijkheid versterken.

Van de kleine slaapkamers heb je m.i. te veel foto's. Uit zoveel hoeken foto's maakt akelig duidelijk hoe klein ze zijn. Ook valt op foto 18 het gebrek aan afwerking op. Waarom zit er geen plaatje op dat stopcontact? Ook deze foto had ik zo genomen/bijgesneden dat je de linker muur nét niet ziet. Ook zijn deze kamers wel erg kaal en grijs met alleen een bed erin.

Op foto 21 staat er een gasfles in beeld onder het bureau? Met een slang omhoog? In de badkamer foto 22 wordt mijn aandacht getrokken naar de op het randje staande flessen. Is er dan geen plankje of zoiets? Zo niet, haal die dan weg voor de foto. Ik had deze foto zo proberen te nemen dat de wasmachine niet zo pontificaal het beeld in zo komen trouwens.

Op foto 24 staat er rommel in de tuin. Het lijkt op een losse deur, een gieter en iets daarachter in plastic. Ook het gras staat er niet verzorgd bij, dat had best even gemaaid mogen worden. Jammer. Foto 26 snap ik niet. Waarom moet ik kijken naar een pleintje voor verdorde bladeren?

Over de tekst:
quote:
Door de ruime overloop in te richten met een slaapkamer en extra Velux dakraam krijgt dit type vergeleken met de standaard types meer bruikbare ruimte.
"Dit type"? Dat is interessant als je naar een bouwproject kijkt met verschillende types woningen die op elkaar lijken, maar meestal doen kopers van bestaande huizen dat niet. Die zijn niet op de hoogte van noch geïnteresseerd in de verschillende types in het project. Ze hebben interesse in jouw huis, en deze zin helpt daarbij niet. Hoezo is "de ruime overloop ingericht met een slaapkamer"? :?
quote:
Tuin: De tuin is net niet rondom, maar waar de wind ook vandaan komt, u vindt altijd een plaats in uw eigen tuin uit de wind en met privacy.
Deze zin loopt niet zo lekker. Ik de dikgedrukte "en" er tussen zetten. Top dat je platte gronden hebt, maar jammer dat je die niet met je kennelijk complex gevormde tuin hebt. Nu begrijp ik uit de foto's en beschrijving maar weinig van hoe je tuin nu op in elkaar zit.

Tot zover wat mij opviel, misschien kan je er iets mee...

ATS wijzigde deze reactie 22-01-2014 20:51 (19%)
Reden: Opmerkingen over de tekst

• ATS
quote:
naitsoezn schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:50:
[...]
Kan met het budget en price-range te maken hebben, maar persoonlijk bekijk ik alle woningen vanuit het oogpunt: Badkamer en keuken moet er sowieso uit... Nieuwere keuken / badkamer rechtvaardigt voor mij geen hogere vraagprijs. Sterker nog: Een eigen keuze voor badkamer en keuken vind ik juist één van de voordelen van het kopen van een huis (t.o. huren wat ik nu doe) :)
Dat is persoonlijk. Voor mij zijn het wel degelijk pluspunten als een woning een nette keuken en badkamer heeft. Ik ben niet zo kritisch dat ik een prima keuken of badkamer eruit ga halen, tenzij hij echt lelijk is. Anders is het een "dat hoef ik voorlopig niet zelf te doen en niet te betalen". De aankoopprijs is het natuurlijk niet waard, maar wel zeker een bonus voor mij.

• ATS
quote:
ChrisW schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:35:
Wij hebben ons appartement nu 6 weken te koop staan.
Er staan nog 4 nagenoeg gelijke appartementen (prijzen tussen 175000/18400) in onze gebouwen te koop. Enkele andere appartementen staan al 1,5 jaar te koop. Hebben jullie nog tips om ons te onderscheiden van de andere verkopers (afgezien van te zakken met de prijs)?

http://www.funda.nl/koop/...-84332879-waterlelie-120/

Hier het prijsverloop van een ander appartement:
25-06-2012 (plaatsing) € 192.500
02-12-2012 € 189.000 € -3.500 / -1,8%
05-03-2013 € 185.000 € -4.000 / -2,1%
10-07-2013 € 179.500 € -5.500 / -3,0%
22-01-2014 (huidig) € 179.500
Je presentatie is in elk geval veel beter dan die van nummer 108 die hetzelfde vraagt. Geen foto's? 8)7
Die andere appartementen zijn gewoon vergelijkbaar. Als die als 1,5 jaar niet verkocht zijn, dan zit je denk ik echt niet scherp genoeg in de prijs. Op zich vind ik dat prijsverloop ook niet schokkend: 13k gezakt op 193k over anderhalf jaar. Die willen er niet van af of hebben er een hoge hypotheek op en kunnen hun verlies niet nemen denk ik dan.

Het lijkt mij niet verstandig om op hetzelfde prijspijl te gaan zitten als de rest die maar niet verkocht wordt, tenzij je erg veel geduld hebt. Jouw appartement ziet er niet significant beter uit, hoewel de badkamer wat mooier is dan die op nummer 100. Dat je maar één slaapkamer hebt is gewoon een nadeel, maar ik denk niet dat je dat oplost door het realiseren van een tweede. Dat kan ook bijna niet, en dan hou je denk ik geen fijne ruimtes over. Ik zou onder de prijs van de rest duiken als je er vanaf wil. Als er vraag zou zijn tegen de huidige prijs, dan zou je een voordeel hebben, maar die vraag lijkt er gezien de tijd dat je concurentie al te koop staat niet voldoende te zijn.

Maar ik weet het: dat doet pijn in de portomonaille, en dat verlies moet je maar net kunnen nemen. :'(

• ATS
Wij hebben gisteren avond de sprong maar gewaagd, en hebben een (internet) makelaar opdracht gegeven om ons appartement in de verkoop te nemen. Direct zoveel mogelijk gegevens enzo geupload: foto's, tekening van het appartement ten behoeve van de plattegrond, allerlei basisgegevens...

Best spannend vind ik! Ik begrijp dat het appartement schuin onder ons in twee weken verkocht was, dus dat is best goed nieuws.

• ATS
quote:
HyperTrophy schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:45:
* HyperTrophy is out!

Huis verkocht, ander huis gekocht. Beiden onder voorbehoud uiteraard
Heb je de koop ook gedaan onder voorbehoud van de verkoop?

• ATS
Hoe heb je dat gedaan, als ik vragen mag?

• ATS
De hypotheek aflossen met de verkoop gaat bij ons helaas niet lukken. We hebben gisteren bericht gekregen van de uitkomst van de taxatie voor de verkoop, en die kwam uit op de bedragen voor vraagprijs en verwachtte verkoopprijs die we zelf ook ongeveer in ons hoofd hadden. Ik hoop wel dat we qua verkoopprijs gaan uitkomen aan de bovenkant van de range die hij gaf en niet aan de onderkant. Maar zelfs als dat lukt, dan gaan we nog voor zo'n 10k het schip in, naast het al afgeloste bedrag natuurlijk. De verkoopprijs zou dan maar heel iets uitkomen onder de prijs waarvoor ik het in 2007 gekocht heb, dus wat dat betreft niet slecht, ware het niet dat er gewoon heel veel aan de woning verbeterd is intussen qua afwerking, isolatie en comfort. Maargoed, daar komen we wel weer overheen.

Omdat we met een internet service werken, is de makelaar die de opname gedaan heeft niet een makelaar die zelf belang heeft om te proberen ons te overtuigen met hem in zee te gaan. Dat vind ik eigenlijk wel een prettig idee. Hij heeft geen belang bij welke uitkomst dan ook. De bedragen die we van makelaars die we eerder over de vloer gehad hebben gehoord hebben varieerden nogal wild, ik ik had het idee dat sommigen gewoon laag inzetten om het snel te kunnen verkopen met (voor hen) weinig moeite om zo hun courtage eenvoudig op te kunnen strijken, in plaats van zich te willen inzetten om voor ons de beste prijs te kunnen halen zonder dat het eindeloos gaat duren.

• ATS
quote:
JvS schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:21:
Je kunt natuurlijk enigszins inschatten wat de prijs is, door de prijsindex. Stel die is 15% lager dan in 2007 en je hebt voor 10% van de aankoopprijs aan structurele verbeteringen gedaan, dan is 10% lager dan je aankoopprijs heel realistisch (geld voor klussen krijg je er amper volledig uit, tenzij je kamers bijgebouwd hebt ofzo).
Oh, ik verwachtte ook niet dat ik dat geld ooit terug zou zien. Hoewel, dat zien we dus (hopelijk) wel, omdat het naar verwachting een aardig deel van de gedaalde prijzen compenseert. Ik weet dat klussen eerst voor je eigen woongenot is, en pas heel, heel veel later een heel klein beetje aan de waarde van je huis doet.
quote:
Thrackan schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:28:
Mensen ervaring met het krijgen van een gratis vrijblijvende taxatie? Ik wil het liefst niet meteen een makelaar laten taxeren, die zal me een te hoge waarde geven om me binnen te hengelen.
Heb een tijdje terug geprobeerd online een taxatie aan te vragen, maar meer dan een half belletje is er helaas niet aan gewaagd. Ik kon op dat moment niet opnemen, verder niets meer van gehoord.
Ik heb dus gewoon een aantal makelaars langs laten komen, maar de bedragen varieerden zo sterk dat ik er weinig mee kon. Binnenhengelen met een hoge prijs is wellicht een strategie, maar je de put in praten met een "realistische" lage prijs ook denk ik: als jij een lage vraag en verkoopprijs accepteert, heeft de makelaar maar heel weinig moeite om in deze markt je woning te verkopen. Bij mij scheelde het zo'n 20% tussen de hoogste en de laagste taxatie. Dat is nogal wat vind ik. Ik heb ze niet betaald voor die vrijblijvende opnames trouwens.

Staat er in je buurt niets vergelijkbaars te koop?

• ATS
Wij zijn inmiddels zo ongeveer klaar om met de verkoop te starten, via Huysshop (een internetmakelaar). We hebben inmiddels een tekst, een plattegrond en foto's klaar staan. Nog last-minute op- en aanmerkingen voor het online gaat bij Funda?

Members only: alleen ingelogde bezoekers
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ATS
quote:
JvS schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:39:
Die plattegrond is goed. Tekst ben ik niet echt een expert in, maar die foto's zijn allemaal veel te donker. Zeker bij de ramen. Je kunt prima buiten de overburen zien - die zijn goed belicht :P - maar je nadruk moet liggen op je eigen huis.

Deze foto's zijn ook niet de supertop, maar laten zien hoe het buiten overbelicht is en binnen normaal belicht:
http://www.funda.nl/koop/...traat-3-bis/fotos/#foto-1

Hoe je een foto dan weer zo goed krijgt weet ik niet :P. Je zou wel kunnen zorgen dat je niet een muur links en een muur rechts ziet op de foto. Dat maakt een ruimte in elk geval heel klein. Groothoeken mee oppassen (maar gebruik je niet), hoewel een kaart en groothoek samen wel goed kan werken voor een eerste indruk.
Hmmm... Dank. Ik was zelf best tevreden met de foto's, maar je hebt wel een punt denk ik. Dank voor je input. Ik zal eens kijken of ik hier nog wat aan kan doen; vooral de woonkamer komt er inderdaad wat te donker uit (terwijl hij dat dus echt niet is!)

Twee muren tegenover elkaar elkaar heb ik volgens mij bijna nergens, tenzij het echt niet te voorkomen is. Welke ruimte komt bij jou als klein over (behalve de badkamer, maar is is gewoon ook klein)? Ik heb overigens wel redelijk groothoek gebruikt. Geen fisheye, maar wel wat groter dan mij eigen compact cam kan.

• ATS
Ja, bouwjaar is ongeveer 1931. De bronnen verschillen van mening over de datum, en ik was er bepaald niet bij in die periode :-) Maargoed, ik zal er nog eens kritisch naar kijken wat ik kan doen aan de circa. Wellicht kan dat wat minderen. Dank!

• ATS
En we hadden al zoveel weg gehaald :)
Dat vanuit de heup schieten bedacht ik me later ook ja. Weet niet of dat nog gaat lukken om eerlijk te zijn.

• ATS
De foto's zijn dus niet gemaakt met een compactcamera, maar met een behoorlijke digitale spiegelreflex. Wel inderdaad te vaak een hoog standpunt (het mijne, en ik ben vrij lang).

Nu je het zegt: er lijkt inderdaad wel het e.e.a. scheef. Soms is dat denk ik lenswerking, maar niet altijd. Dat is inderdaad niet goed. Ik ga er zeker nog een keer kritisch naar kijken. Wellicht heb ik hier er daar betere foto's in de serie (heb er zo'n 400 gemaakt... :X), en anders moet ik er toch nog een paar over maken. :'(

Ok: ik vroeg om kritiek, en ik heb het gekregen ook. :P

• ATS
Nou, mijn appartement staat inmiddels twee weken op Funda te koop, en ik heb het zelf ook maar op Jaap gezet. Aan de hand van het commentaar hier (nogmaals: dank) heb ik de foto's nog wat nabewerkt om ze lichter te maken, maar geen nieuwe meer gemaakt. De tekst is ook ietsje aangepast.

In die tijd hebben we twee bezichtigingen gehad, en een derde afgesproken voor morgen. Het aantal keer dat het appartement beken wordt op Funda is natuurlijk na de eerste piek behoorlijk gedaald. Vanmorgen kwam er een eerste bod (van de tweede kijker) binnen d:)b . Nog wat onder mijn minimale prijs, maar niet op een niveau waarbij we naar ik verwacht na onderhandeling niet binnen een acceptabele range kunnen komen.

• ATS
OK, dit is even lastig, omdat ik hier even geen bedragen wil noemen om begrijpelijke redenen... Ik hoop dat het te volgen is.
Members only:

Ik loop hier wel tegen een nadeel op van het werken met een internetmakelaar, die ik me niet van te voren bedacht had. Ik vind het zelf doen van de rondleidingen niet erg, en ondanks de storm van kritiek hier op het resultaat :*) vond ik ook het zelf foto's maken en tekst schrijven geen probleem. Maar wat een nadeel is, is dat je direct bereikbaar bent voor de potentiële kopers, ook voor dingen die je liever via de makelaar laat lopen (zoals de biedingen). Dat zorgt voor een rommelige communicatie. Misschien had ik resoluut naar de makelaar moeten verwijzen voor het doen van een bod, maar het is best een lastige positie als iemand je persoonlijk belt op zo'n moment.

Intussen ben ik nog even bezig met wat last-minute voorbereidingen voor de open huizen dag. De laatste kijker maakte een opmerking over de kozijnen, waar de verf op enkele plaatsen niet zo lekker was. Hij zei dat hij hoopte dat daar geen houtrot onder zou zitten. Aangezien de kozijnen bij ons eigen verantwoordelijkheid zijn (niet van de VVE), had hij wel een punt. Ik ben dus deze week in de avonduren de kozijnen nog even aan het schilderen voor zaterdag, zodat ze dan strak in de verf zitten.

• ATS
quote:
DaTimMan schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:50:
Controleer ze nog wel met het schilderen, pas geschilderd en houtrot lijkt snel op een bewust verborgen gebrek.
Heb ik gedaan. Ik heb de verdachte plekken kaalgebrand en de rest opgeschuurd, een beschadiging (geen rot, wel een kier waar een oude vulling aan het loskomen was) netjes uitgefreesd en gevuld, en daarna e.e.a. weer in de verf gezet. Gelukkig is het allemaal hardhout, en rot het niet zo snel. Anders zouden er bij diverse buren overigens intussen wel ramen uit sponningen gaan vallen denk ik trouwens. :P Maar dank voor de tip.

• ATS
Nee, het is een 80 jaar oude portiekflat. Volgens mij zijn gallerijflats een uitvinding van na de oorlog, maar dat weet ik niet zeker. Dat leefbaarheidskaartje is wel aardig inderdaad. Het klopt dat het niet de beste buurt van Den Haag is, daarvoor moet je op het zand zijn. Het groene gebied onder mijn appartement in het centrum van deze kaart is overigens Rijswijk, geen Den Haag. En dat hoekje onderin is inderdaad een heel mooie wijk waar ik graag zou willen wonen als ik later groot en rijk ben... Het grote oranje gebied wat je ziet is Spoorwijk en de Schilderswijk, en daar zou ik inderdaad niet willen zitten.

Maar de observatie van thafusion dat Den Haag betaalbaar lijkt klopt wel. Appartementen in wijken zoals die van mij zijn gewoon goed te betalen. Kopen is hier echt goedkoper dan huren, want vooral door de vele expats hier zijn de huren in Den Haag gewoon hoog. Maar de prijsverschillen in de stad zijn wel groot.

Mooie site trouwens, die leefbaarometer site.

ATS wijzigde deze reactie 03-04-2014 10:51 (4%)

• ATS
quote:
Cheezus schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:44:
[...]

Vorige week heb ik m'n appartementje op 250m afstand van jou verkocht :P Aangezien ons appartement niet echt instap-klaar was te noemen kwamen er aardig wat bedrijven op af die het wilden kopen om op te knappen en te verhuren. Dergelijke partijen beheersen het onderhandelen natuurlijk nog een stuk beter en dat nadeel van de internetmakelaar werd ons toen ook duidelijk..
Toen we de prijs hadden verlaagd tot het laagste in het laakkwartier ging de verkoop gelukkig erg snel (gingen verhuizen dus wilden er gewoon van af) :P
Mag ik vragen welke precies en onbeschaamd: voor hoeveel? Per DM mag natuurlijk ook :) Ik ben wel benieuwd hoe we in de markt liggen, en alle info is welkom. Hoe lang heeft het te koop gestaan? Het appartement schuin onder mij was in twee weken weg.

Wij hebben trouwens tot nu toe ook twee kijkers gehad die interesse hadden als potentieel verhuur object, maar dat waren volgens mij particulieren. Eentje had zelfs de potentieële toekomstige huurders al bij zich bij de bezichtiging :P

• ATS
Update: de bieder heeft mijn eindbod dat geldig was tot gisteren avond op de valreep geaccepteerd! In plaats van open huis te houden, gaan we dus nu zelf op huizenjacht vandaag :D

Tijd te koop gestaan tot nu toe: een dag of 40. Dank voor de adviezen! Feestje in huize ATS...

ATS wijzigde deze reactie 05-04-2014 10:25 (14%)

• ATS
quote:
Slasher schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:33:
[...]

Gefeliciteerd maar wacht eerst maar tot dat alle ontbindende voorwaarden in het koopcontract verlopen zijn voordat je echt de champagne ontkurkt :)

Genoeg verkopers die van een koude kermis thuis kwamen omdat de koper het toch niet rond kreeg.
Ik weet het, en als we zelf tot een doen van een bod komen voordat ons huis definitief, onvoorwaardelijk verkocht is, dan zullen we dat bod dan ook moeten doen onder voorbehoud van het verkopen van onze eigen woning. Eerst nu snel het koopcontract tekenen en de onderhandelingen doen over wat hij wel en niet wil overnemen.

Maar toch een goed gevoel. *O*

• ATS
Het is lastig. Wij kunnen hier natuurlijk niet voor je bepalen of je die 3k verschil gewoon moet slikken of niet. Dat is uiteindelijk jouw afweging en jouw inschatting. Het heeft te maken met hoe graag je wil verkopen, hoe lang het al te koop staat, en hoe de markt verder in jouw omgeving is.

Ik heb zelf gemerkt dat zowel bij kopen als verkopen in mijn geval het hielp om de poot stijf te houden bij de prijs die wij wilden hebben en "nee" te durven zeggen tegen een lager bod. Maar, mijn situatie was wel anders dan de jouwe: ons appartement stond pas enkele weken te koop toen het biedspelletje begon. Aan de koop-kant hebben we de strategie gevolgd van het doen van een enkel, finale bod, en ons daar uiteindelijk aan gehouden, maar dat huis stond ook al twee jaar te koop en was al flink gezakt in prijs.

Ik vraag me wel net als hv08, af hoe slim het is om juist nu te verkopen en je terug te trekken om je "wonden te likken". Veel mensen verwachten dat we de bodem wel zo ongeveer bereikt hebben (ok, zie het huizenmarkt topic, niet iedereen ;) ). Waarom laag verkopen en dan straks weer hoog(er) kopen? Kan je dan niet beter blijven zitten waar je zit, en als een dolle door blijven sparen cq. aflossen? Of, zoals wij dus doen: nu je verlies pakken en de overstap maken naar een duurdere klasse huis? Dat laatste moet natuurlijk wel kunnen voor jullie, maar als het kan, lijkt het mij daar geen slechte tijd voor: goedkopere woningen zijn gedaald, maar duurdere woningen zijn nog veel verder gedaald, zowel absoluut als relatief.

ATS wijzigde deze reactie 18-04-2014 13:03 (4%)

• ATS
Definitief nu? Of is er nog bedenktijd en/of voorbehoud?

Bij ons duurt het allemaal wat langer dan gehoopt met de contracten helaas. We hebben nu wel overeenstemming over de inhoud van de contracten (koopcontract met onze koper, koopcontract met de verkoper van ons nieuwe huis, en overeenstemming over een terug-huur constructie met de koper van ons appartement zodat wij maar één keer hoeven te verhuizen in plaats van 2x). Maar we zijn het tenminste intussen eens... Pfff. Nu nog zorgen dat we een handtekening op het contract krijgen.

• ATS
Auch... :(

Onze "koper" weigert vooralsnog het koopcontract te tekenen. Hij wil eerst stukken van zijn accountant (het is een ondernemer) bij de bank hebben liggen. Eerder had hij gezegd dat de financieringsaanvraag de deur uit was, maar dat blijkt dus niet het geval. Vorige week is hij nog akkoord gegaan met de inhoud van het contract, met leverdata en data voor ontbindende voorwaarden (waaronder een voor financiering met NHG!)

Het begint er op te lijken dat onze verkoop in het water valt, of dat tenminste de afgesproken termijnen niet gehaald gaan worden. Dat betekent dat ook onze eigen koop van een ander huis in gevaar komt, en vervolgens ook de koop door die mensen. -O- Hij zegt dat hij het nog steeds wil kopen, maar ik wil intussen wel eens een handtekening zien...

ATS wijzigde deze reactie 30-04-2014 17:25 (7%)

• ATS
quote:
Thrackan schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:56:
Als hij de ontbindende voorwaarden heeft aangeleverd die nodig zijn (onder voorbehoud van financiering bv) is een handtekening helemaal geen probleem, maar ondernemers komen blijkbaar nog steeds slecht aan een hypotheek...
Dat heb ik hem uit geprobeerd te leggen: "daar zijn de ontbindende voorwaarden voor", maar helaas.
quote:
HyperTrophy schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:07:
ach, zolang je nog geen andere koper hebt... waarom druk maken
We hebben inderdaad nog geen andere koper. Als we die wel zouden hebben, zou ik me minder druk maken. De koop van ons nieuwe huis hang namelijk af van de definitieve verkoop van ons appartement. En hetzelfde geldt voor de eigenaren van het huis wat wij willen kopen.

• ATS
Nee, dat is (vziw) niet helemaal normaal. Maar tussen het bereiken van een mondelinge overeenkomst over de prijs en het er (in concept) liggen van het contract zijn er natuurlijk nog wel een paar stappen nodig: verkoopmakelaar moet in actie komen, koper en verkoper moeten personalia en kopieën ID bewijzen aanleveren, koper moet notaris selecteren, er moet overeenkomst komen over ontbindende voorwaarden en de data daarvoor, er moet een geplande overdrachtsdatum worden gevonden, beide partijen moeten de conceptaktes doornemen en akkoorderen, de definieve akte moet opgemaakt worden door de verkoopmakelaar, en dan moeten de partijen nog daadwerkelijk tekenen.

Al met al kan daar een hoop tijd in verloren gaan, vooral als de communicatie niet helemaal soepel loopt. We hadden vorige week akkoord over de conceptakte (met alle relevante data erin die dus ook weer afhangen van de data in het koopcontract voor ons nieuwe huis), maar dat is nog altijd geen getekende overeenkomst. En zelfs als hij getekend is: dan is er nog de bedenktijd. Het kan ook heel snel als zowel koper als verkoper hun spullen op orde hebben en doorpakken, en je een makelaar hebt die er ook achterheen zit. Laat ik het zo zeggen: ik zou mijn makelaar niet aanraden aan een ander. :-(

ATS wijzigde deze reactie 01-05-2014 12:36 (9%)

• ATS
Nee, hij adverteert met meer dan dat, en schijnt van de NVM ook meer te moeten bieden. Het klopt overigens dat ik op zoek was naar een makelaar waarbij ik lage kosten heb, en dus veel zelf moet doen. Dat is prima, maar dan moet je wel communiceren over wat je wel en niet gaat doen, en niet zonder overleg acties doen waar ik niet om gevraagd heb. Ik krijg de indruk dat e.e.a. bij bijvoorbeeld Makelaarsland beter geregeld is (het huis dat we aan het kopen zijn stond bij Makelaarsland).

Dus nee, het is niet wat ik verwacht had. Wat me vooral tegenstaat is hoe het proces gestructureerd is (of eigenlijk: het gebrek daarvan). Ik had verwacht gedurende het hele proces mijn zaken via een enkele heldere interface te kunnen volgen en regelen, en daarbij zelf de regie te houden. In plaats daarvan is het een bij elkaar geraapt zooitje van losse diensten die gebruikt worden, en raak je snel het overzicht kwijt. Ik snap dat niet zo goed: het lijkt mij voor een makelaar die via internet wil werken veel goedkoper om het proces optimaal te streamlinen voor zichzelf én de klant, zodat hij er minder werk aan heeft en er minder via mail of telefoon gecommuniceerd hoeft te worden.

Ik ben nog altijd van mening dat zaken als rondleidingen inderdaad prima zelf kunnen. Ik heb geen moment een makelaar gemist daarbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
quote:
LePlatDuJour schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:17:
Iemand nog tips bij deze woningpresentatie?

http://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-48816955-heidelaan-4

Grootste struikelblok is de ligging van het spoor aan de achtertuin. De prijs is er ook naar (naar Ermelose begrippen), maar toch kijkt men tot dusver liever wat verder...
Qua foto's:
Foto 3 oogt krap, niet "verrassend ruim". Dat komt denk ik doordat aan beide kanten van de foto je tegen een muur aankijkt. Dan helpt het ook niet dat ook nog de hoek van het orgel en een speaker in zicht staan om het visueel nog wat te versmallen.

Veel foto's ogen donker. Vooral de oudersslaapkamer is erg, maar ook de keuken, de studeerkamer en in mindere mate de woonkamer. Het gaat om jouw huis, niet om de buitenruimte die je prima kan zien. Beter de binnenkant licht en buiten overbelicht, dan de binnenkant donker en buiten mooi in zicht. De zolder is beter wat dat betreft, maar die oogt mij wat rommelig. Jammer dat het hoekje van een bedbank o.i.d. er nog op staat. Ik denk dat ik in die kamer even dat tapijt had weggehaald, en ook die plankjes achter het bed leeggeruimd of zelf er even afgehaald.

De foto's van de tuin zou ik even proberen opnieuw te maken de komende dagen: het wordt mooi weer, dan ziet het er misschien wat minder somber uit.

De plattegrond die je nu hebt is waardeloos. Zet er gewoon echte plattegronden op van elke etage, aan deze schets heb je niet zo heel veel.

Qua tekst:
De introductie is mij wat te breedsprakig, maar dat is wellicht smaak. De kenmerken komen niet overeen met de tekst. In de kenmerken staat "openbaar parkeren", maar de omschrijving zegt dat je een garage, carport en oprit met ruimte voor 3 á 4 auto's hebt. Wat is het nou?

Verder: wat mij betreft geen onaantrekkelijk huis. Prijsstelling heb ik geen zicht op, maar direct aan het spoor ís gewoon een nadeel, hoewel ik uit ervaring weet dat je er aan went (tenzij het een goederenlijn is?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
Phew... nou, onze kopers hebben eindelijk, op de valreep toch nog getekend. Let wel: dat is dus op de dag dat de ontbindende voorwaarden in het contract dat ze zojuist getekend hebben ook aflopen. Rare gang van zaken, maar het voornaamste is dat ze getekend hebben.

We hebben de afgelopen weken behoorlijk in spanning gezeten. Het is erg frustrerend als je maar niets hoort, en bijna geen contact kan krijgen met de kopers. Eindelijk is dat vorige week gelukt (contact met de hypotheekadviseur van de koper), en vandaag dan op de valreep de handtekeningen. Morgen zouden onze eigen ontbindende voorwaarden voor ons nieuwe huis veropen, maar daar hadden we intussen twee weken extra voor gevraagd en gekregen. Dat gaat dus goedkopen... Pfff!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
quote:
Wceend schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:50:
ik wil je niet direct de put in praten maar als ze gisteren getekend hebben dan kunnen ze nog tot en met donderdag ontbinden zonder opgaaf van reden.
Hou dat dus even in het achterhoofd.
Ja, dat besef ik me. Ik verwacht echter niet dat ze daar gebruik van zullen maken, maar mogelijk is het wel. We waren vooral bang dat de handtekening niet zou komen. Alleen als zij uiterlijk donderdag horen dat ze geen financiering gaan krijgen o.i.d. verwacht ik dat ze er gebruik van gaan maken.

Overigens kunnen wij vandaag of morgen ook nog ontbinden als we willen, aangezien ze later dan vijf dagen na ons getekend hebben:
quote:
21.2 De partij die deze koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dit onder voorbehoud dat hij uiterlijk op de VIJFDE werkdag nadat hij de koopovereenkomst ondertekend heeft (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Indien de partij die als eerste heeft ondertekend niet tijdig (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen, heeft deze partij het recht zich op het voorbehoud te beroepen, waardoor hij niet (meer) gebonden is. Dit recht vervalt als daar niet uiterlijk op de tweede werkdag nadat alsnog (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst is ontvangen, gebruik van is gemaakt.
Daar hebben we ook geen plannen voor trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
quote:
Wceend schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:50:
ik wil je niet direct de put in praten maar als ze gisteren getekend hebben dan kunnen ze nog tot en met donderdag ontbinden zonder opgaaf van reden.
Hou dat dus even in het achterhoofd.
Donderdag is gekomen en gegaan, dus de verkoop is nu definitief. Geen onbindende voorwaarden meer, niets. Of de koper zijn financiering rond gaat krijgen, is niet meer (primair) mijn probleem. *O* *O* oOo oOo

Ik heb de makelaar maar opdracht gegeven om de status op Funda te veranderen naar "verkocht", en op Jaap heb ik hem zelf weggehaald.

• ATS
quote:
AMDFreak schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:35:
2de bezichting is inmiddels geweest.
[...]
Maar ik hoop stiekem toch wel op een bod komende week.. :*) :*)
En? Bod gekregen?

Bij ons is het, ondanks dat de handtekening staat en de termijnen verlopen zijn nog altijd een beetje spannend: de waarborgsom of bankgarantie had er de 20e moeten zijn, maar woensdag middag kwam er een mail van de notaris langs (aan de koper, cc naar ons) met een aanmaning om de waarborgsom te storten of de bankgarantie te regelen. We zijn dus nog steeds niet helemaal op het droge; want als de koper straks toch besluit zijn verplichtingen niet na te komen, dan wordt het lastig om de boete te gaan innen. Daar is die som of garantie immers voor bedoeld.

• ATS
quote:
AMDFreak schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:35:
Even weer een update van mijn kant.

10 juni heeft mevrouw een bod uitgebracht.
Einde van middag hebben wij een tegenvoorstel gedaan.

Vandaag 12 juni.. tot op heden niks gehoord op mijn tegenvoorstel.

Het vergt wel engelen geduld van mij zeg... :X
Minder dan 2 dagen... Dat valt wel mee toch? Hoezo "engelengeduld"? Als je wil weten wanneer je een antwoord kan verwachten, dan moet je gewoon een deadline meegeven: dit aanbod is geldig tot <datum> <tijd>. Maar zelfs dat is geen garantie natuurlijk, want zeg nu eerlijk: als je binnen die tijd geen reactie krijgt, en een dag later alsnog een Ok, doe je het dan werkelijk niet meer? Ik denk van wel, en dat weet de koper ook.

• ATS
quote:
Franck schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:58:
Wat is precies die dubbelbuis installatie? Scheiden van drinkwater en regenwater voor doorspoelen wc of?
In een enkelbuisinstallatie staan alle radiatoren in serie. Je hebt in feite één lange ringleiding waarin alle radiatoren opgenomen zijn. Je kan dus niet per radior de flow (en dus de warmteafgifte) regelen (één radior dicht draaien en geen enkele radior krijgt nog water), en de laatste radior in de serie krijgt de laagste temperatuur water (en moet dus of veel groter zijn, of verwarmt de ruimte gewoon minder goed). In een (standaard) dubbelbuisinstallatie staan radiatoren parallel: naar elke radiator loopt een heen en een retourbuis naar de ketel. Daarin kan je dus veel beter regelen welke kamer je warm wil hebben en welke niet. Tenminste, dat is hoe ik het begrijp; ik ben ook geen installateur.

ATS wijzigde deze reactie 17-06-2014 14:16 (18%)

• ATS
quote:
AMDFreak schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:37:
Ik heb zojuist de makelaar gesproken, hij had mij nog niet gebeld, maar hij had gisterenavond een mail met een tegenvoorstel gekregen.. en haar verdere onderhandeling qua prijs is afhankelijk van de opleveringsdatum (nu maakt mij dat helemaal niks uit). Dus denk dat we gewoon gaan middelen, met een eindvoorstel. Maar dat zou ik de makelaar vanavond even laten weten.
Gefeliciteerd, het klinkt alsof jullie er uit gaan komen?

Weet je waar haar voorkeuren liggen qua oplevering? Wil ze later, of juist sneller?

• ATS
Zojuist even een *slik* bedrag overgemaakt naar de notaris voor het dekken van het verschil tussen onze verkoopprijs en onze uitstaande hypotheek, en nog wat andere kosten (doorhalen hypotheek, afrekening VVE, dat soort dingen). Nouja, weg is weg. ;w

Ik ben benieuwd of onze koper volgende week maandag (geplande overdracht) ook zijn zaakjes eindelijk voor elkaar heeft en de hypotheek rond heeft weten te krijgen. Tot op heden is er nog steeds geen borgsom of bankgarantie, terwijl we nog maar 6 dagen voor de overdracht zitten en deze er al sinds 20 mei had moeten zijn. Bizarre gang van zaken, en erg frustrerend. Probleem is dus: het staat wel in het contract, maar je kan het niet afdwingen. Je kan alleen maar ontbinden als verkoper als je koper dit niet doet, maar daar koop je dus helemaal niets voor. Boetebedingen enzo gaan pas in na de geplande overdrachtdatum (en zelfs dan nog na 8 dagen geloof ik), en zonder die borgsom moet je die ook eerst nog maar eens zien te innen. :-(

• ATS
Vandaag ben ik maar eens de huurovereenkomst voor de huur van (nu nog) ons appartement op gaan halen. De afspraak met onze koper was dat wij het appartement nog 3 maanden zullen huren van hem na de juridische overdracht. Dat contract had ik al ruim een maand geleden getekend, maar ik had nog altijd geen getekend exemplaar terug ontvangen, terwijl de overdracht voor maandag gepland staat. Ik ben vandaag maar eens langsgefietst bij het kantoor dat het e.e.a. voor hem regelt om hem op te halen. Hij lag er gewoon, in een mapje, getekend een dag nadat ik hem langsgebracht had meer dan een maand geleden. Even opsturen, ondanks herhaald hierop aandringen, was kennelijk te veel moeite. :X

Al eerder schreef ik dat de borgsom er nog altijd niet is. Vanmiddag een telefoontje van de notaris dat hij nog steeds niet het dossier compleet had (niet alles ontvangen van de koper), en dat hij er een hard hoofd in had of het nog ging lukken op tijd. Juist... Intussen is het vrijwel onmogelijk contact te krijgen met de koper of zijn zaakwaarnemer. Email wordt vrijwel nooit beantwoord, telefoons niet opgenomen en terugbellen kan je ook wel vergeten. :( En ook over dat er problemen zouden zijn om de hypotheek voor de geplande opleverdatum rond te krijgen hebben ze nooit contact opgenomen.

Ik moet me maar eens gaan beraden op hoe ik hier mee om wil gaan. In principe hebben wij geen enorme haast: we zouden toch pas in september het appartement leeg opleveren, omdat we pas 22 september de sleutel van ons nieuwe huis krijgen. Aan de andere kant ben ik het gedrag van de koper wel meer dan zat: contract niet nakomen (nog altijd geen bankgarantie of borgsom), niet communiceren, en ook bij het tekenen van het contract was het een enorm gezeik (zie eerder in dit topic: heeft uiteindelijk pas getekend op de dag die we hadden afgesproken als datum voor de ontbindende voorwaarden!) Ik heb dus aan de ene kant niet zo veel zin om heel coulant te zijn, maar aan de andere kant koop ik ook niets voor een ontbinding.

Ik overweeg om voor te stellen de opleverdatum te verschuiven naar 1 oktober, af te zien van de huurovereenkomst, alsnog storting van de borgsom met een boete voor elke dag dat hij na 1 juli gestort wordt. Uiteraard zonder dat dit leidt tot nieuwe bedenktermijnen rondom de koop o.i.d. Andere suggesties zijn zeer welkom.

Eerst morgen maar eens kijken wat ik van de notaris ga horen, en overleggen met mijn bank...

• ATS
Nou, de overdracht gaat dus inderdaad niet door maandag :(

De bank gaf aan dat ze wel wilden dat de overdracht van mijn appartement zou plaatsvinden voor die van ons nieuwe huis. Mijn plan om voor 1 oktober te gaan wordt hem dus niet. Wellicht dat we 1 september + alsnog een maand huren kunnen afspreken. Ofzo. Eerst nog maar eens even overleggen met de makelaar (verwacht ik weinig van).

• ATS
Nee, de kopers zijn geen Polen, maar het zijn van oorsprong ook geen Nederlanders. De notaris zei dat hij er,op basis van het contact dat hij gehad heeft met de hypotheekadviseur van de koper, er wel vertrouwen in had dat de hypotheek rond ging komen. Ik heb kort iemand van dat kantoor gesproken vrijdag eind van de middag, maar helaas niet een inhoudelijk iemand. Het waren in elk geval mensen waarmee te communiceren was, zo leek het.

Ik zit niet te wachten op een ontbinding natuurlijk, dan komt onze eigen koop ernstig in gevaar. De 10% boete komt dan inderdaad op tafel, maar die moet ik eerst nog maar eens zien te innen dan. Er is immers nog altijd geen borgsom gestort of bankgarantie afgegeven (en die is juist bedoeld om die boete makkelijk te kunnen innen). Maar mocht het zover komen, dan kan hij er op rekenen dat ik daar wel werk van ga maken.

Er is geen "automatische" nieuwe datum voor zover ik weet. De notaris zei daar ook niets over. Het moet wat mij betreft óf snel, of pas over een maand of anderhalf (met een nu wel gestortte borgsom). Ik wil namelijk ook nog gewoon even een poosje met vakantie deze zomer...

• ATS
Vorige week donderdag kreeg ik het verlossende bericht van de notaris dat de bankgarantie gesteld was. Dat was een behoorlijke opluchting. De notaris en makelaar verwachtten dat het nu heel snel rond zou zijn, maar het bleef desondanks nog een week stil. Dat vond ik overigens niet zo erg, nu de garantie er is heb ik niet zo'n haast meer. Vertraging scheelt mij nu kosten.

Gisteren belde de notaris weer om te melden dat de stukken van de koper binnen waren, en dat hij een datum wilde plannen voor de overdracht. Waarschijnlijk wordt het volgende week vrijdag. Hij had nog even tijd nodig om dingen als een nieuwe afrekennota bij mijn bank op te vragen (de oorspronkelijke klopt niet meer natuurlijk). Moch het vrijdag toch niet gaan lukken, dan wordt het wat mij betreft na mijn vakantie ergens in augustus. Ik ga geen machtiging afgeven, dan wacht hij maar even. Hij gaat er toch nog niet in: we hebben onderhands een huurcontract afgesloten tot eind september zodat wij niet twee keer hoeven te verhuizen en we in één keer naar ons nieuwe huis kunnen.

Het lijkt dus allemaal wel goed te gaan komen, maar man man man, wat een drama met die gasten. Dit hoop ik zo niet meer mee te maken. Het levert enorm veel onnodige stress op.

• ATS
quote:
Wceend schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:28:
[...]

true :P Anders krijg je meer vanwege de proceskosten die je mag declareren ;) :+
Behalve dat je een kale kip niet kan plukken natuurlijk... Wij hebben vrijdag inderdaad de overdracht gepland staan. Eindelijk.

• ATS
Nee, dat wordt in eerste instantie dan inderdaad een PL, die je dan kan herfinancieren in je nieuwe hypotheek. De rente blijft wel aftrekbaar trouwens, gedurende maximaal 10 jaar.

• ATS
In theorie kan je de restschuld financieren, maar die moet in elk geval binnen je LTI normen vallen. Daarbij reken je op aflossen in 10 jaar (= maximale fiscale aftrekbaarheid). Het verschil gaat dus sowieso van je ruimte voor je nieuwe huis af.

In ons geval hebben we ervoor gekozen om het verschil in uitstaande hypothecaire lening en de verkoopprijs van ons appartement gewoon cash bij te leggen. Dat is even slikken, maar het maakte alles wel eenvoudiger qua financiering. Toegegeven: we hadden niet veel meer LTI ruimte dan we gebruikt hebben uiteindelijk.

• ATS
quote:
Speedfightserv schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:16:
volgens mij komt je rest schuld in een niet hypotheek lening.. oftewel dat wordt een persoonlijke lening met een hoge rente.

Een maat van me heeft dit probleem..
Nee, die kan je in principe wel onder dezelfde voorwaarden financieren als je nieuwe woning, zodra je die nieuwe woning ook daadwerkelijk hebt. Dat was in elk geval bij de Rabobank mogelijk. Alleen in de tijd dat ik zonder eigen woning zou zitten, zou het via een PL met bijbehorende rente gefinancierd worden, maar ook die rente is aftrekbaar.

• ATS
In Nederland is eigenlijk maar één echt belangrijke site om je huis op te hebben, en dat is Funda. En daar kan je alleen op via een makelaar, al kan dat ook een internet-makelaar zijn zoals Arnout ook zegt (en ik ook gebruikt heb). De andere sites (jaap.nl, zoekallehuizen, dat soort werk) zijn gewoon veel minder bezocht. Bij mij is alle aanloop via Funda gekomen, ondanks dat ik hem ook op Jaap had gezet en een bord en poster voor het raam en op de schuurdeur had. Ok, de poster had een grote QR code met de link naar Funda ;)

Goede foto's zijn inderdaad belangrijk. Er is zelfs een site die speciaal missers op dat vlak laat zien. Wij hebben uiteindelijk een huis gekocht wat we op de foto's in eerste instantie maar matig vonden voor de vraagprijs (en dus geen afspraak gemaakt hadden), maar waar we bij de open huizendag toch maar even naar binnen gelopen zijn omdat het op onze route lag en we de buitenkant toch wel mooi vonden... In het echt was het in onze ogen een stuk aantrekkelijker! O+

• ATS
quote:
Kju schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:45:
De fotograaf rekent gemiddeld zo'n 100 tot 125 euro per 10 foto's...
Maar daarmee is je huis natuurlijk nog niet gestyled...

• ATS
quote:
Valorian schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 00:47:
Huis is destijds gezakt van 223.000 naar 190.000...
Daar kan je aardig wat emmertjes latex van kopen...

• ATS
Maar je zei zelf dat de woning van je bovenburen 8 m2 groter is. Dat scheelt best wel op een studio van 55m2, IMHO. De buitenruimte compenseert dat wellicht een beetje. Het klinkt alsof je hier probeert een hogere waarde te verdedigen ten opzichte van de forumgebruikers hier. Dat lijkt me niet zo nuttig.

Als je er snel van af wil, dan zou ik kiezen voor een scherpere prijs (waar je minder op zakt) om op te vallen. Ik denk dat de tip van DaTimMan op dat gebied goed is: de eerste klap is een daalder waard bij het aanbieden: direct goede foto's, direct een goede omschrijving, direct compleet met plattegrond, en direct voor de juiste prijs. Ik zou daarom ook niet voor die onafhankelijke makelaar gaan, omdat ik een goede presentatie op Funda belangrijk vindt. Kijkers die je hebben afgeschreven krijg je maar moeilijk terug. Je hoeft natuurlijk helemaal niet per definitie 10% te zakken op je vraagprijs. Ik ben zelf maar 5% gezakt (al vindt je genoeg andere ellende rondom dat proces terug hier in dit topic).

Het is uiteindelijk aan jezelf om een prijs te bepalen waarvoor je het in de markt wil zetten, op basis van advies van de diverse makelaars, wellicht tips die je hier en/of elder vindt, en vooral je eigen gevoel. Als jij vindt dat het 135k waard is en je hebt het gevoel het daarvoor snel genoeg te kunnen verkopen, dan moet je vooral daarop inzetten.

P.S.: mijn ervaring qua verkopen is beperkt: 1x verkocht, 2x gekocht tot nu toe. Kju is makelaar en heeft dus "wat" meer professioneel zicht op de materie.

ATS wijzigde deze reactie 02-09-2014 21:35 (9%)

• ATS
@Doubt: snel verdient! Mooi resultaat hoor.

@Eddo-79: Funda linkje? Misschien dat er mensen dan wat gerichter tips kunnen geven.

• ATS
Members only:

ATS wijzigde deze reactie 08-09-2014 15:36 (76%)
Reden: Even in members-only tags gezet

• ATS
quote:
Eddo-79 schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:34:
Ja, dat is het juiste huis. En het is misschien wel veel geld, maar Delft is verre van goedkoop om te wonen. Voor 200K redt je geen fatsoenlijk rijtjeshuis in Delft. En ja, er zijn goedkopere appartementen, maar dat is ook wel een heel andere wijk.

De afwijkende Funda info klopt, ik heb het net eraf laten halen en weer erop gezet. Vandaar dat het aantal dagen niet klopt.

Een hypotheek van stel 220K is ongeveer 800 euro maandelijkse lasten. Een gemiddeld appartement van deze grootte is een heel stuk duurder om te huren. Nou snap ik wel dat het behoorlijk wat geld is voor een starter. Aan de andere kant zijn vanuit Delft en ook de nabije regio genoeg HBO/WO geschoolde mensen of jonge stelletjes die het echt wel kunnen betalen.

@ATS: Dat donker had ik zelf nog niet gezien. Het is juist een heel licht appartement, veel ramen etc. Zal er nog eens kritisch naar kijken.
Vooral foto 3 en 5 vind ik erg donker, en die zijn beiden van de belangrijkste kamer: de woonkamer.

Verder: ik zou absoluut geen 200k betalen voor een 3 kamer appartement op die locatie. Zo geweldig is de wijk niet, en je zit vrijwel tegen de snelweg aan. Serieus: voor dezelfde netto maandlasten koop je een compleet huis met tuin. Die servicekosten hakken er hard in wat dat betreft.

• ATS
quote:
Kju schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:40:
Nou... als je op het Bastiaansplein gaat zitten (ik vergelijk recente bouw met recente bouw), dan zit je toch al gauw een 100k hoger...
Ook te veel, maar ook lastig te vergelijken lijkt me. Je zit daar écht in het centrum, en niet naast een snelweg.

• ATS
quote:
JvS schreef op maandag 15 september 2014 @ 11:16:
[...]

Bij funda kan je alleen zoeken op 200.000 en hoger of op 225.000 en hoger (en 200.000 en lager etc). Dus als je een op 25.000 tallen ronde vraagprijs hebt, val je netjes in twee catagorien. "Zoeken boven de 200.000" kan dus niet op Funda, tenzij je er "zoeken vanaf 225.000" van maakt.

je moet natuurlijk niet je huis ineens 10% duurder maken om dat te doen, maar als je denkt aan 123.456, dan is 125.000 bijna zeker wel handiger (tenzij je met die 123.456 al naar boven aan het stretchen was).
Zelf zocht ik altijd op Funda met wat ruimere marges dan het bedrag dat ik echt in mijn hoofd had. Als je 225k uit wil geven, dan mis je heel wat opties als je maar tot 225k zoekt natuurlijk. Er is immers vrijwel altijd onderhandelingsruimte. Je neemt dus altijd een categorie boven en onder de range die je echt zoekt mee (onder omdat je ook koopjes niet wil missen natuurlijk...) Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat heel anders doen.

• ATS
quote:
revolised schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:20:
Ons huis staat eindelijk te koop. Graag jullie mening over de advertentie op funda. De badkamer foto's zijn niet optimaal, de rest ben ik wel tevreden over.

http://www.funda.nl/koop/...29918-dr-h-colijnlaan-21/

Alvast bedankt!
Ik vindt dat je behoorlijk wat foto's "dubbel" hebt, voor mij voegt dat niets toe (5 toont hetzelfde als 4, 6 en 7 zitten dicht bij elkaar, 10 en 11 idem, 18 en 20 idem.)

Het plaatsen van meubels in je plattegrond zou ik niet doen; laat mensen zelf beslissen of hun bed of tafel er in kan en hoe het kan staan. Voor mij oogt het zo drukker en dus kleiner. Ik zou alleen vaste elementen erin zetten.

Qua omschrijving: ik vindt de eerste zin al lastig te lezen "met balkon met toegang tot de achtertuin". Geen lekker begin. De eerste zin van het indelingsblok is geen zin. Het loopt niet. Dat komt mede omdat bij het laatste element van een opsomming het woordje "en" gebruikt hoort te worden. Ook de omschrijving van de keuken heeft dat probleem trouwens. De tweede zin suggereert dat de woonkamer aan de achterkant is, terwijl het om de trap gaat die achterin zit. Het woord "eigendom" bij de ketel is ook een issue, die past niet in de zin. Die zou ik tussen de haakjes brengen.

De laatste zin in de omschrijving :X WTF? Vol = vol? Hoezo?

De 360 graden foto waar je keuken ook op staat is overbelicht voor wat betreft de keuken; dat is jammer.

Heel veel succes met de verkoop, het appartement ziet er in elk geval netjes uit, hoewel vooral de slaapkamers erg klein lijken.

ATS wijzigde deze reactie 17-09-2014 14:57 (3%)

• ATS
quote:
Stiggy schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:26:
Vandaar dat ik in het verleden al eens naar makelaarsland gekeken had. Die formule trekt me wel aan. Dit topic doorlezende ben ik ook op het spoor van huysshop gebracht. Heeft er iemand ervaring met beide? De laatste keer dat ik naar makelaarsland keek vroegen ze nog €995,-, maar nu is het al €1249,- geworden.
Mijn ervaring met Huysshop is, zoals je in dit topic ook terug kan lezen, niet onverdeeld positief. Ik vind het geen professioneel opererende club. Ik zou een volgende keer (ik hoop dat dat nog lang duurt...) eerder kiezen voor Makelaarsland dan voor Huysshop. Ik heb naar aanleiding van onze ervaringen met Huysshop ook de verkopers van onze nieuwe woning gevraagd naar hun ervaringen met Makelaarsland. Zowel hun ervaring als verkopers als onze eigen ervaring als kopers met Makelaarsland waren positief. Of dat die 25% prijsstijging waard is weet ik niet; met die prijzen komen ze alweer dicht bij meer full-service normale makelaars...

• ATS
quote:
jaapbrandhof schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:14:
Vandaag zijn foto's van mijn woning gemaakt. Als het goed is krijg ik ze vandaag/morgen toegestuurd voor controle. Dan kan dat van mij na goedkeuring van tekst ook het internet op. Binnenkort zal ik wel een linkje plaatsen.

Dit is de link naar mijn woning op Funda. Staat sinds vandaag te koop. http://www.funda.nl/koop/.../huis-48289715-reebaan-3/
Hmm... waarom staat die foto van de tuin twee keer in de serie?

• ATS
In principe wel, als je binnen je 104% blijft. Blijf je dat niet, dan kan het nog steeds, maar dan is het een restschuld van je oude woning. Dat moet je dan wel expliciet afspreken met je hypotheekverstrekker dat je dat mee wil en kan financieren.

• ATS
Die beschrijving... "herenhuis" voor een jaren '70 rijtjeswoning in Zoetermeer... Dit is gewoon een tussenwoning (en daar is ook niets mis mee). Of heeft het pand mooie hoge plafonds, glas in loodramen, en grote schouw en meer van dat soort kenmerken?

En inderdaad: foto's! Ok, het moet opgeknapt worden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik als potentiële koper niet wil weten hoe de lichtval is bijvoorbeeld... Nu is er maar één foto waarop het huis te zien is, en dat is foto 3. Waarom geen foto van de achtergevel? Bovendien: de beschrijving heeft het over een "fantastisch uitzicht" vanaf het dakterras. Waarom zie ik dat uitzicht dan niet op de foto's? En waarom staat er op foto 4 een goedkoop pastic tuinstoeltje op de foto?

Edit:
Als het binnen te ver heen is om te laten zien... Wat wellicht een idee zou zijn: vraag een binnenhuisarchitect om eens wat schetsen te maken van hoe het zou kunnen worden als je het verbouwt, maar wel op basis van een de realistische. Net zoals ze doen bij nieuwbouwwoningen. Zo krijg je als potentiële koper toch een beeld van de ruimtes.

ATS wijzigde deze reactie 12-11-2014 14:03 (38%)
Reden: Idee schets toegevoegd

• ATS
quote:
GertW schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:07:
Wij hebben ons appartement inmiddels ook al weer sinds maart te koop staan (even uit mijn hoofd), wel wat kijkers hier en daar, maar nog geen serieuze geïnteresseerden helaas...

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie van onze advertentie op funda vinden, en wat we eventueel aan de woning en de advertentie zouden kunnen verbeteren voor een minimaal budget, om het beter verkoopbaar te maken.

De verkoop gaat ons hoe dan ook veel geld kosten helaas, maar het wordt nu allemaal echt te klein met twee kinderen :)

Dit is de link naar de advertentie op Funda:
http://www.funda.nl/koop/hoogeveen/appartement-48063447-hoofdstraat-238-22/
Ik vind er niets mis mee, behalve dat ik een hekel heb aan video's die niets toevoegen aan de foto's. Maargoed, ik geloof dat advertenties met video hoger in de funda resultaten komen, dus daar zal het wel mee te maken hebben.

Het grootste probleem (servicekosten van 140/mnd) kan je niets aan doen...

• ATS
quote:
GertW schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:35:
Ja, die video misschien eens iets anders voor maken... Video zorgt er inderdaad wel voor dat je hoger in Funda komt, vandaar dat deze erbij zit, maar het is nu eigenlijk gewoon een ordinaire slideshow :P
Je ziet het overigens heel vaak hoor. Vaak is het wel een wat betere slideshow waarbij je niet statische fotos krijgt, maar waarin de foto's pannen en/of zoomen zodat het wat minder statisch oogt. Daarmee zou je nog de aandacht kunnen vestigen op bepaalde details als je dat wil. Echte, goede video's maken is gewoon tijdrovend en (dus) duur...
quote:
Servicekosten zijn wel aan de hoge kant inderdaad, maar daarvoor zit er wel een lift in het complex (en daar ben ik iig heel erg blij mee! ;)
Dat had ik gezien ja. Ieder zijn ding. Als je toch zo laag zit, dan maar traplopen wat mij betreft (zelf woonde ik op de 3e verdieping in een portiekwoning zonder lift tot voor kort). Nu in een woonhuis met 3 etages lopen we meer trappen dan vroeger in ons appartement heb ik de indruk. Maargoed: niets aan te doen.

• ATS
Ik kan me zomaar voorstellen dat de kleuren, zowel buiten als binnen mensen afschrikken. Is het geen optie om die rode muren maar even op te geven en neutraal te maken? En de beschrijving op Funda is incompleet. Er zal wel een link weggevallen zijn gok ik.

• ATS
quote:
soskes schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:28:
Auw, toch vervelend. We hebben drie makelaars langs laten komen waarbij 1 een heel stuk lager zit qua "minimumbedrag". Aangezien wij heel graag uit onze flat willen is de vrees toch wel dat hij gelijk heeft. Pfff... Maar weer terug naar de financieel adviseur en met €10.000 minder gaan rekenen.
Merk op dat makelaars die je dit verhaal vertellen realistisch zouden kunnen zijn, of ze proberen je een oor aan te naaien. Door laag in de markt te zetten kunnen ze snel verkopen, en hebben ze dus sneller omzet dan door realistisch in de markt te zetten. Ik heb sterk de indruk dat één van de makelaars die ik over de vloer gehad heb dat geprobeerd heeft bij mij.

• ATS
quote:
reiker schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:07:
Inmiddels zijn mijn ouders al verhuisd dus de inrichting is al niet meer zoals op de foto's. Ik ben benieuwd of iemand een idee of een tip heeft om dit object wat aantrekkelijker te maken. Prijs verlagen kan nog, maar is hopelijk niet de enige optie :)
Uiteindelijk is één persoon die het wil kopen al genoeg, maar als het verder helemáál niemand aanspreekt gaat er ook iets niet goed!
Mijn suggesties: in je presentatie zou ik sneller het huis van binnen tonen. Vanwege de bijzondere layout kan je ook de plattegrond misschien eerder plaatsen. Zo was mij in eerste instantie niet duidelijk dat het om het geheel ging... Een echte plattegrond in plaats van alleen een als plaatje kan ook helpen.

Dan van binnen: breng het uit de jaren '80 naar nu. Mijn hemel... Schrootjesplafond, hoogpolig tapijt, baksteen muurtjes... Ik zou serieus overwegen om te kijken wat je hiervan goedkoop kan aanpakken. Wellicht schrootjesplafond eruit en gewoon glad scucen, en het tapijt eruit trekken en vervangen door een laminaatvloer. Het gebrek aan een vaste trap naar boven is wellicht lastiger aan te pakken, maar als ik goed lees is er nu alleen een vlisotrap omhoog?

• ATS
quote:
Gotez schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:54:
[...]

Ik lees:

BIEDEN VANAF €274.500,- k.k. DE VRAAGPRIJS IS €295.000,- k.k.

Toen ik naar huizen keek (begin dit jaar) vond ik dit zo'n verschrikkelijke onzin. Je vraagt wat je wilt hebben. Ik bepaal als koper zelf wel hoeveel ik biedt. Dit soort 'makelaars trucjes' staan mij heel erg tegen. Verder is het een leuk huis, maar op die locatie krijg je gewoon weinig kijkers.
Eens. Zet gewoon een vraagprijs neer. Wat een geinteresseerde wil bieden moet hij zelf weten. Het is daarna aan de verkoper om te bepalen of hij dat bod serieus wil nemen of niet. Probleem is: je kan bijna niet meer terug. Als je dit nu verandert en alleen nog maar de vraagprijs neerzet, dan lijkt het op Funda alsof hij in prijs omhoog gegaan is in plaats van omlaag...
quote:
Ik zou inderdaad nieuwe foto's nemen. Vooral van de binnenkant. Bijna alle meubels aan de kant en wat mooie plaatjes nemen. Kopers kijken wel door schrootjes enzo heen, en kijken vooral naar ligging, ruimte en potentie.
Ik vraag het me af. Voor sommige geïnteresseerden wellicht wel. Het maakt de ruimte donker en geeft een verouderde uitstraling. Die indruk blijft hangen naar de rest van de woning. Als dit al 30 jaar niet aangepakt is, wat is er dan nog meer verouderd en blijven liggen? Bij mijn vorige woning heb ik me daar niet door laten afschrikken en heb ik een woning gekocht met inderdaad dit soort elementen, en dit allemaal zelf bij de tijd gebracht (en wat een puinhoop komt er dan uit een huis!) Dat was echter op de top van de markt op een andere locatie. Bij onze recente verhuizing heb ik maar heel weinig woningen met dit soort elementen nader bekeken, en ook uiteindelijk gekozen voor een woning waar we dit soort ellende niet hadden maar waar we bijna zo in konden.

Ik blijf er bij: kijk wat je simpel en goedkoop kan updaten om het voor een grotere groep aantrekkelijker te maken, al is het maar op het eerste gezicht.

• ATS
Jammer dat de plattegrond er nog niet bij staat. Die eerste 500 (600 inmiddels) kijkers hebben die vast niet gezien en hebben dus een minder goed beeld van het huis. Iedereen weet dat de eerste presentatie direct goed moet zijn, waarom moet die dan toch nog zo vaak aangepast worden? Heeft Funda niet een soort van preview-functie waarmee je als verkoper éérst nog even zelf goed kan checken of alles in orde is voordat hij online gaat?

• ATS
quote:
Engineer Stewie schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 22:32:
Nog een nachtje slapen en morgen de officiële verkoop van het appartement in de voormiddag.
Best spannend uw eerste eigendom verkopen. Er komt nu 48k€ uit, waarvan 23k€ netto winst op 5 jaar :).
Was geen slechte aankoop.
Wow, dat is zeker niet slecht in deze tijd! Het gros van de verkopers hier moet verlies slikken over de afgelopen jaren, ikzelf inclusief.

• ATS
quote:
Wicked-Game schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:27:
Ondertussen mijn appartement te koop staan. Morgen toevallig weer een kijker.

Members only:
Alle mensen, wat een geld zeg voor een klein appartmentje. Ja, het ziet er prachtig afgewerkt uit, maar 319k? Serieus? En dan via de woonkamer naar de slaapkamer van 14m2 moeten? Met een balkon waar je je kont niet kan keren? En dan ook nog eens €150 servicekosten per maand?

Het zal de locatie wel zijn, maar ik vind het bizarre bedragen.

• ATS
Ik heb geen geld voor het zand...
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het er voor over hebben, en als ik eerlijk ben kan ik me dat bij dat stukje Den Haag nog beter voorstellen dan daar in Maarsen. Maar ik zal het niet zijn, ook al zou ik het geld hebben.

• ATS
is die hele berging/kelder geïsoleerd en verwarmd, of alleen het "kantoor" gedeelte? Anders zou je nog kunnen kijken om de indeling iets aan te passen, al is het maar als suggestie met een tekening & plattegrond voor kopers. Dan zou je van de kleine SK bij de keuken een kantoor of berg- en wasruimte kunnen maken, de CV opbergen in een klein afgeschermd nisje, en dan hele ruimte beneden bij elkaar trekken als één grote ouderslaapkamer. Een groter of 2e raam zou leuk zijn, maar ik weet niet of dat kan (lijkt me ingrijpend en heb je VVE toestemming voor nodig).

Dan heb je in elk geval één slaapkamer met een goede maat. Want ik kan me echt voorstellen dat mensen die in dit appartment as-is te klein vinden. In de plattegrond is er heel optimistisch aan beide kanten van het bed een tafeltje getekend, maar in de praktijk zie je dat er naast het bed maar aan één kant eentje past als je hem aan de andere kant tegen de muur zet en dat het dan vol is. Ik zou daar ook niet voor kiezen.

• ATS
Je hoeft de verbouwing niet te doen, maar je zou een dergelijke verbouwing kunnen suggereren met behulp van een aangepaste plattegrond en een of meer mooie tekeningen van hoe die ruimte er dan uit zou komen te zien. Daarmee geef je kopers mischien een idee van wat ze met de ruimte zouden kunnen doen.

• ATS
quote:
Pathogen schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:34:
[...]

Niet zelf, maar de "Onder voorbehoud van verkoop huidige woning" clausule is naar horen zeggen redelijk normaal tegenwoordig.
Ik zou er alleen aan meewerken als de woning wel in principe al verkocht is: er is een mondelinge overeenkomst maar het koopcontract is nog niet getekend, of er is wel een koopcontract maar de ontbindende voorwaarden zijn nog niet verlopen. Als er helemaal nog geen zicht is op verkoop, dan zou mij dat in deze markt echt veel te onzeker zijn.

Wij hadden ook een dergelijke clausule in ons koopcontract staan, maar op dat moment hadden we al wel mondelinge overeenstemming.

• ATS
quote:
e-bird schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:47:
Ik ben benieuwd naar jullie oordeel. Appartement staat nu zo’n zes weken te koop – in wellicht niet de meest gunstige periode van het jaar. Eén bezichtiging gehad, de VVE-bijdrage bleek te bezwaarlijk. Die is inderdaad hoog maar daar doe je helaas je niets aan. Althans, ik zou niet weten wat. Ik heb een langetermijnvisie en weet dat het nog geruime tijd kan duren vooraleer er serieuze belangstelling komt. Maar ik wil er wel alles aan doen om dat te bevorderen. Wat ik daarom graag zou willen weten: wordt het appartement goed gepresenteerd, is het prijstechnisch in orde, zouden jullie dingen anders doen en zo ja, wat et cetera: http://bit.ly/1Be0D8F
Nog een kleine opmerking. Bij energielabel staat "Niet verplicht". Dat is onzin. Dit is nu dus gewoon wel verplicht.

• ATS
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:47:
[...]

Bouwjaar 2005 staat er.
"Huizen jonger dan tien jaar hoeven bij verkoop geen energielabel te overleggen, omdat deze beschikken over de energieprestatiecoëfficiënt (EPC). Zodra deze wordt overhandigd aan de nieuwe eigenaar of huurder, voldoet de huidige eigenaar aan de energielabelplicht."
Dank voor deze correctie; ik wist niet van deze uitzondering.

ATS wijzigde deze reactie 27-01-2015 12:51 (2%)
Reden: Onnodig gebruik van Engels

• ATS
Wtf? Dat complex is tien jaar oud, en dan moeten de liften vervangen? Ik ben makelaar noch bouwkundige, maar is dat nier wat erg snel? Als je een lift deelt met maar vier appartementen, dan kunnen ze nooit heel intensief gebruikt worden. Hoe kan het dan dat je in galerijflats waar de liften met veel meer mensen gedeeld worden regelmatig liften uit het jaar 0 tegenkomt?

Als zo'n lift zo duur is en zo snel vervangen zou moeten worden, zou ik de neiging krijgen om te zeggen "laat die lift maar, ik ga wel met de trap". Het is niet alsof je ver omhoog moet tenslotte...

Maar als je vindt dat e-bird te weinig vraagt, vraag je dan zelf niet gewoon te veel?

• ATS
quote:
Als het echt hardhout is, dan is het wel meer werk dan kunststof of metaal, maar dat moet je ook weer niet overdrijven. Het is tenslotte geen vuren waar direct gaten invalen als er een barstje in de lak ontstaat... Bovendien: wel grote, maar niet veel ramen, en dus niet al te veel kozijnen ook.

Ik had in mijn vorige appartement alleen in de woonkamer al 12 ramen met de bijbehorende kozijnen, ten dele weer ingedeeld in vakken. Dát is veel schilderwerk ;)

• ATS
Ik heb een wat ruimer venster gebruikt qua prijs dan we konden en wilden uitgeven, maar wel inderdaad met wat aanvullende eisen. Wel ook een bodemprijs trouwens, dat scheelde vervuiling in de resultaten. Verschil in wat de vraagprijs was en wat we konden en wilden betalen is via onderhandeling (nouja, een take-it-or-leave-it-bod) opgelost ;)

• ATS
quote:
jaapbrandhof schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor je bericht 5-o-clock-shade.
Hetzelfde idee geeft de makelaar ook inderdaad. Even afwachten wat er precies gaat gebeuren. In elk geval wel weer mee doen met de volgende open huizen dag van 28 maart. Dat kan nooit kwaad lijkt mij. Tenzij het voor die tijd verkocht is inderdaad :)
Het werkte voor ons vorig jaar als een mooie stok achter de deur bij de onderhandelingen: Dit bod is geldig tot en met vrijdag avond. Zaterdag is de openhuizendag, dus dan gaan we verder. Die vrijdag avond is ons bod geaccepteerd, en die zaterdag zijn we zelf maar huizen gaan kijken (waarvan we er vervolgens eentje die dinsdag gekocht hebben; het kan verkeren).

• ATS
quote:
bord4kop schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Klopt, lastige markt, veel te koop voor lage prijzen. Onze buurt is erg 'grijs' veelal nog 1e eigenaren uit jaren 60.. :o
Zie bijvoorbeeld overburen

Of een ander huis ter vergelijk twee huizen verder

Ik opperde inderdaad 200.000 als vraagprijs. Echter voor 180.000 heb je nieuwbouw (maar kleiner), voor 220.000 nieuwbouw, even groot. Dat was de reden om het huis op 175 te zetten. Mensen zien die prijzen, daarmee moet je wel concurreren.
Al denk ik dat het gros geen idee heeft dat er nog minstens 30-40.000 bij moet voor keuken, tuin, carport, tuinhuis, pergola, plavuizen, tapijt of laminaat en rest van de inrichting.. :X En als je tegenwoordig niets meer bij kan lenen... :F ;)

Het advies was daarom om lager in te zetten en dan geen marge hanteren.

Maar ik heb hetzelfde vermoeden, net als Kju dat: misschien te goedkoop en de verkeerde kijkers doelgroep..
Een keuken en een tuin: ja dat kost wat. Maar wat jij er in hebt zitten hoeft ook niet naar de smaak van een ander te zijn. Wie weet zie ik dat tuinhuis en die pergola wel als een last (moet ik slopen en afvoeren) in plaats van een bonus... En plavuizen is ook niet voor iedereen...

En als je overburen dan voor 125k verkopen....

• ATS
quote:
barticus schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:08:
Ik lees al een tijdje mee en heb ook mijn huis maar te koop gezet. Wel besloten om een makelaar in te schakelen, want heb niet meer de apparatuur en kunde om zelf goede foto's te maken, en ik betwijfel ook of ik de juiste prijs zou krijgen voor mijn appartement. Als die makelaar er 2k meer voor vangt, dan heeft hij zichzelf al terugbetaald ten opzichte van wat ik zelf kwijt zou zijn als ik het helemaal zonder makelaar zou doen.

Wat vinden jullie, zowel van de vraagprijs als de presentatie?

Members only:
Ziet er op zich wel netjes uit. De foto's van de badkamer tonen alleen wat te veel vervorming wat mij betreft.

Voor wat betreft de voegen: voegenfris. Wel eerst goed je tegels en voegen schoonmaken en ontkalken. Voor dat laatste kan je, als azijn niet voldoende werkt, ook wat verdund zoutzuur gebruiken. Wel even proberen in een onopvallend hoekje, en heel voorzichtig. Het is nogal aggressief...

• ATS
quote:
biggydeen2 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:34:
Ik ben toevallig ook net een label aan het aanvragen, wat een vaag gedoe.... Is er überhaupt iemand die het voor niks doet?
Nee, natuurlijk niet. Waarom zou een bedrijf dat doen?

• ATS
quote:
Kju schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:58:
Die views zijn normaal voor een eerste dag. Na de derde dag zal het pijlsnel dalen om na enkele dagen op 5 tot 15 kliks per dag te komen.
En daarom wil je ook de advertentie in één keer goed hebben. Compleet, met alle foto's, met de juiste tekst, met plattegrond...

De haast is het mee willen doen met de open huizen dag komende zaterdag gok ik.

ATS wijzigde deze reactie 23-03-2015 14:44 (10%)

• ATS
quote:
barticus schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:10:
True, de impulsbezoekers zullen wellicht thuisblijven, maar de mensen die dit echt gepland hebben en een lijstje hebben om af te werken die zullen zich toch niet door een beetje grauwe lucht en wat spetters laten tegenhouden?
Natuurlijk ziet een balkon of tuin er wel wat aantrekkelijker uit als het mooi weer is en je lekker naar buiten kunt.
Toch moet je die denk ik niet onderschatten. Wij hadden een rijtje woningen waar we echt heen wilden, en een paar extra's omdat we toch in de buurt waren. Bij ons is het zo'n extra geworden, een dag of drie na de open huizendag. Die "extra's" vallen makkelijk af om daadwerkelijk heen te gaan als het waardeloos weer is.

• ATS
De FED verwacht in elk geval weer te gaan verhogen binnen een paar maanden. Dat zullen geen mega-stappen zijn, maar toch. In Europa duurt het waarschijnlijk nog wel even, ook gezien het feit dat recent nog het paardenmiddel van de QE is ingezet door de ECB voor een periode tot in 2016. Ook het feit dat er langzaam aan weer wat toetreders komen op de hypotheekmarkt in NL zou een drukkend effect moeten hebben op de rentes.

Aan de andere kant: ik zou niet uitgaan van de rente voor je aankoopbeslissing.

• ATS
Mij valt vooral de volgorde op. Waarom begin je niet met de belangrijkste ruimte (woonkamer) maar met drie foto's van de buitenkant (2x buiten, 1x gezamelijke hal)? Maargoed: eigenlijk ben je al te laat met showen: de kans voor een eerste indruk is al verkeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
Tenzij dat in je contract staat of je super blij met de makelaar bent, zou ik hem gewoon weghalen. Heb ik dus ook gedaan bij de verkoop. Ik zou hem pas weghalen als ik zeker was: als de borgsom of bankgarantie bij de notaris ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
quote:
Loondijke schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:58:
Ik ben met een soort van verkoopakte bezig voor het te verkopen huis met mijn ex. Een regeling waarin ik een deel van haar restschuld betaal, mits het voor datum x wordt verkocht ivm nieuwe NHG grens volgend jaar op 1 juli.

Dus stel dat ik erin zet: Verkoopakte huidige huis moet getekend zijn voor 1 mei.

Dan heb ik 2 maanden de tijd om een nieuw huis te vinden (dan zijn we al wel op zoek natuurlijk) en de prijs overeen te komen met de andere verkopende partij.

Is dat een realistische datum/gedachte? Natuurlijk kan je niet in de toekomst kijken, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten.
Wat wil je nu precies weten? Of het realistisch is om in twee maanden een nieuwe huis te vinden, te kopen en erheen te verhuizen? Dat ligt nogal aan de plek waar je zoekt en hoe kritisch je zelf bent natuurlijk. Het lijkt me nogal krap. Tegelijk ben je natuurlijk helemaal niet verplicht om in die tijd iets te kopen. Je kan ook tijdelijk iets huren, en daarvandaan zoeken. Ja, dan moet je twee keer verhuizen, maar dat lijkt me een kleine prijs ten opzichte van overhaast het verkeerde huis kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
Als je een beetje opgelet hebt in het kooptopic: dat kan. Je hebt een hypotheekofferte nodig voor die 1 juli, niet een afgeronde overdracht. Normaal gesproken kan dat, mits je een capabele adviseur hebt die niet 100x terug komt om nog weer een papiertje en je zelf secuur genoeg bent om dingen in één keer goed aan te leveren. Maar het kan natuurlijk ook misgaan. Verkopers die niet gegoeg willen zakken of toch met een ander gaan praten of zich zelfs terugtrekken is ook mogelijk bijvoorbeeld.

• ATS
quote:
JeroenE schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:08:
[...]

Waarom niet?

Als je nog wat 'rommel' hebt die je zo snel niet opgeruimd krijgt kan je ook overwegen om tijdelijk die in je auto te doen en die dan twee straten verder te parkeren. Of in ieder geval niet pal voor je eigen deur ;)
Nou, ik had voor de foto's ook wat geschoven met meubels. Die stonden dus niet op de foto's, maar wel in het huis want die haal je niet eventje helemaal weg. Oh, en niet iedereen heeft een auto natuurlijk :P

• ATS
quote:
Wish schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:24:
[...]

Eh. Net niet binnen het jaar, verleden jaar mei gekocht. Helaasch moeten we er afscheid van nemen omdat we elkaar niet meer zo lief vinden.
Dat is een trieste reden. Maar in elk geval vormt het huis nu geen blok aan jullie been meer, en is het ook geen financiële strop geworden. Er zijn stellen die nog jaren onvrijwillig aan elkaar vast zitten doordat ze hun huis niet kwijt kunnen tegen een prijs waar ze niet falliet aan gaan...

• ATS
2006 belde net... Ze willen hun idee over woningmarkt terug.

In 2008 op de top gekocht, en dan na jaren van crisis met stevige winst willen verkopen. Zeker alleen in Amsterdam...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
Ik was niet wildenthousiast over huysshop. Zie mijn eerdere ervaringen in dit topic (redelijk aan het begin).

• ATS
quote:
barticus schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:54:
Is het gebruikelijk dat je de makelaar eerder op de hoogte stelt als je de financiering al rond hebt?
Ik heb destijds de verkopers van mijn huidige huis goed op de hoogte gehouden. De kopers van mijn huis daarentegen... :X

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True