Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 2 3 ... 10
Acties:

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-01 08:26
Er loopt een uitgebreid topic over het kopen van een woning, maar over het verkopen kan ik alleen wat oude topics uit 2010 vinden...

Wij zijn van plan om ons appartement op korte termijn te koop te zetten. We hebben al een paar makelaars over de vloer gehad, maar ik ben best geschrokken van wat die rekenen voor (in mijn ogen) beperkte dienstverlening. Ik kreeg ook niet heel veel vertrouwen in de beroepsgroep, gezien de wild variërende geschatte verkoopprijzen en -tijden. Nu snap ik wel dat het een moeilijke markt is, maar we hebben het echt over tussen de €95.000 en de €117.500. Dat scheelt nogal, zeker gezien het feit dat onze hypotheek nog (iets) hoger is dan dat hoogste bedrag.

Het plan is dus om het zoveel mogelijk zelf te gaan doen, en zo kosten te besparen. Een partij die me op zich wel aanspreekt zo op het eerste gezicht is De Huysshop, die vooral service voor Funda bieden, onderhandelingen en afhandeling van het verkooptraject zelf. Bezichtigingen doe je zelf. Reviews op internet zijn behoorlijk positief. Hebben mensen hier ervaringen met deze of dit soort aanbieders?

Toevallig is er deze week een ander appartement in hetzelfde portiek in de verkoop gekomen. Dat geeft ons (samen met andere appartementen in de buurt) natuurlijk een aardige richtprijs, al wil ik iets hoger gaan dan de vraagprijs voor dat appartement.

Qua strategie hebben we geen enorme haast. We willen graag iets groters met een tuintje gaan kopen, maar dat kan eigenlijk pas als we van dit appartement af zijn omdat dubbele lasten eigenlijk geen optie zijn.

Waar moet ik verder op letten? Hoe zinnig of onzinnig is het investeren in onze huidige woning om zichtbare kleine gebreken of slordigheden aan te pakken? Enerzijds willen we er niet te veel geld meer in stoppen, maar aan de andere kant merk ik dat ik zelf relatief kleine dingen toch ook opmerk als ik door een huis loop (missende plintjes of beschadigde muren bijvoorbeeld).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
  • Laatst online: 02-01 08:26
De hypotheek aflossen met de verkoop gaat bij ons helaas niet lukken. We hebben gisteren bericht gekregen van de uitkomst van de taxatie voor de verkoop, en die kwam uit op de bedragen voor vraagprijs en verwachtte verkoopprijs die we zelf ook ongeveer in ons hoofd hadden. Ik hoop wel dat we qua verkoopprijs gaan uitkomen aan de bovenkant van de range die hij gaf en niet aan de onderkant. Maar zelfs als dat lukt, dan gaan we nog voor zo'n 10k het schip in, naast het al afgeloste bedrag natuurlijk. De verkoopprijs zou dan maar heel iets uitkomen onder de prijs waarvoor ik het in 2007 gekocht heb, dus wat dat betreft niet slecht, ware het niet dat er gewoon heel veel aan de woning verbeterd is intussen qua afwerking, isolatie en comfort. Maargoed, daar komen we wel weer overheen.

Omdat we met een internet service werken, is de makelaar die de opname gedaan heeft niet een makelaar die zelf belang heeft om te proberen ons te overtuigen met hem in zee te gaan. Dat vind ik eigenlijk wel een prettig idee. Hij heeft geen belang bij welke uitkomst dan ook. De bedragen die we van makelaars die we eerder over de vloer gehad hebben gehoord hebben varieerden nogal wild, ik ik had het idee dat sommigen gewoon laag inzetten om het snel te kunnen verkopen met (voor hen) weinig moeite om zo hun courtage eenvoudig op te kunnen strijken, in plaats van zich te willen inzetten om voor ons de beste prijs te kunnen halen zonder dat het eindeloos gaat duren.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
quote:
naitsoezn schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:04:
Een vraag aan de kenners hier (Kju?). Wat zijn eigenlijk de regels van het opnieuw aanbieden op funda? Ik zie het niet heel vaak gebeuren, maar toch zo af en toe wel, terwijl me dit wel de beste oplossing lijkt als je een significante aanpassing in je advertentie doet.
Strikt genomen mag het niet van Funda. Men omzeilt het door de opdracht in te trekken. De intrekking gebeurt in het gehele uitwisselingssysteem, het object gaat dus ook van alle andere websites af. Daarna verstrekt de klant opnieuw opdracht en komt er dus een nieuwe publicatie. In de praktijk is er natuurlijk geen echte intrekking en nieuwe opdrachtverstrekking.

Waarom zou je kiezen voor het aanpassen van je advertentie als je hem ook opnieuw erop kan zetten?
Omdat funda het strikt genomen niet toestaat. Een makelaar die dus geen gezeik met funda wil zal het niet zomaar toepassen bij alle woningen. De niet-NVM'ers doen vrijwel allemaal een nieuwe publicatie in plaats van verlengen. Funda staat dat officieus gewoon toe want niet-NVM'ers betalen 180 ex btw per object voor een jaar op Funda en als Funda gaat piepen over deze praktijk zullen niet-NVM'er (die eigenlijk al een bloedhekel aan Funda hebben) niet meer kiezen voor de basisplaatsing.
(Niet-NVM'er kunnen namelijk ook ervoor kiezen om een standaardplaatsing te nemen, kost dan niks extra, maar dan sta je er alleen met 1 foto en een beperkte omschrijving op)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Kju schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:31:
[...]

In het geval dat er schaarste is ontstaan dan zal dat de taxateur ook wel opvallen en daar zal hij ook weer voor corrigeren. Maar goed, ik laat de discussie hierbij, als ik uit moet gaan wijden over taxatiemethoden en de gedachten erachter om een punt te maken gaat het me te ver ;)
Ik ga toch ff door :P. Aan het begin van de crisis waren er toch massa's huizen die ver onder hun zogenaamde "marktwaarde" pas verkocht werden. En ook toen veel makelaars en taxateurs die aan die term vast bleven houden. "ja het kan wel crisis zijn, maar dit en dit is de marktwaarde". Dat was voor mij echt 8)7

Ik geloof zeker dat er nette methoden worden gebruikt en dat de intenties van taxateurs goed zijn, maar de term "Dit is de marktwaarde" is simpelweg een verkeerde term. Ik zou het bijna een arrogante term willen noemen. De marktwaardedefenitie die jij neerzet is mooi, maar die is ook alleen maar "De marktwaarde die wij bepalen is de waarde waarvan wij denken dat wij (goed geinformeerde mensen) het pand zouden kopen" en die kan helemaal geen rekening houden met de meest recente marktontwikkelingen

Een betere term zou zijn "Getaxeerde / verwachte verkoopwaarde" ofzo. Ik kan me namelijk behoorlijk storen aan "Dit is de marktwaarde" opmerkingen over huizen die al maanden en maanden te koop staan onder hun zogenaamde marktwaarde en waarvan de verkopers niet willen zakken in prijs, "want de marktwaarde"...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Hielko schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:26:
Ja, of dat de kopers niet meer willen bieden. Om een transactie te krijgen heb je zowel een koper als een verkoper nodig. Stel dat verkopers voor een bepaald type huis 250K willen hebben en kopers voor dat type huis 200K willen betalen. Is er dan überhaupt een marktprijs?
Eh ja, de kopers hebben in dit geval gelijk. Dat zijn er namelijk heul veul en er is altijd maar één verkoper. Als een huis niet verkoopt door de prijs, dan ligt dat echt aan de verkoper die eigenwijs is en niet aan de tientallen tot honderden potentiele kopers die allemaal eigenwijs zijn, zou ik zeggen :P

Zeer extreem unieke zaken daargelaten natuurlijk.

JvS wijzigde deze reactie 25-08-2015 21:33 (5%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er waren zat transacties. Het was misschien de helft van normaal, maar er waren nog steeds vele, vele, vele transacties per jaar. Dat hele concept van "er is geen marktprijs" is IMO ook echt gelul van makelaars. Andere huizen verkopen wel. Als jouwe niet verkoopt, dan is je vraagprijs gewoon te hoog (uitgaande van een goede advertentie).

Nogmaals, enkele unieke panden uitgezonderd, ik heb het over gewoon normale plekken / huizen (het overgrote gros zegmaar).

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Als er 1 beroep is waar je volstrekt niets voor hoeft te kunnen tegenwoordig, is dat wel het metier makelaar.

Ik heb de laatste jaren met een hele zwik makelaars contact gehad en ik heb familie en vrienden die hun woningen hebben verkocht of willen verkopen. De makelaar die het huis verkocht dat wij hebben gekocht was goed maar de rest werd gekenmerkt door 1 ding: onkunde. Weten niets, kunnen niets, komen afspraken structureel niet na. Onvoorstelbaar, ik zou eens moeten proberen om zo belabberd te functioneren op mijn werk, ik word er meteen uitgeflikkerd.

De woningmarkt is ingestort en de heren en dames spelen daar op in door gewoon helemaal niets meer te doen. Minder geld? Dan minder moeite. Mijn reflex zou dan zijn om er harder voor te gaan werken.

Als je een beetje kunt onderhandelen heb je vrijwel niets aan een makelaar.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
appelmous schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:30:
Hee,

Ik heb mijn huis in Utrecht via zelfverkopen op funda gezet.... wat vinden jullie er van?
is pal naast het park en gratis parkeren en geen service kosten..... ideaal toch?
graag jullie feedback. Sinds begin juli nog maar 3 mensen langs geweest helaas.... vraag me af hoe dat komt...

http://www.funda.nl/koop/...nnus-elconiusstraat-2-a2/
Omdat het echt gigantisch klein is en je er een fortuin voor vraagt?

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:44

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Vraag wat ze willen, klant is koning.

Vraag of ze zelfstandig door het huis willen lopen, of dat ze een rondleiding willen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Kornalt
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11-11-2019
quote:
Lensent schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 06:59:
Trouwens, iemand nog tips mbt de bezichtiging die we zelf gaan doen?

Even los van huis netjes, gelucht etc etc.

Persoon belt aan, komt naar boven, en dan? De bezichtigingen die ik met een makelaar heb gehad betekende gewoon gelijk het huis door en na 20 a 30 min was t klaar.

Nu doen we t zelf en komt dat zo bot over. Ben zo geneigd om koffie aan te bieden of misschien eerst de ruimtes beneden te laten zien (berging, stalling etc).

Iemand ideeën of meningen?
Ik bood kijkers altijd een kopje koffie aan, meeste wilden dat niet behalve de dame die ons appartement gekocht heeft.
Ik liep vervolgens met de kijkers door alle ruimtes en vertelde de speciale dingen (hoog plafond, openslaande deuren, lekker licht). Daarna liet ik ze zelf nog rondlopen als ze dat wilden en gaf ze aan het eind een brochure mee met het verzoek om te reageren op de enquête die ze na afloop kregen per mail zodat wij ook wisten waar we aan toe waren.
Verder gewoon overal aan laten zitten en wees er ook op voorbereid dat ze alles open kunnen trekken. Tot aan je kledingkast aan toe, ook al verhuis je die mee. Gewoon laten gebeuren. Geef ze een welkom gevoel.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Mooiere termen vind ik dan 'authentieke details' voor oude zooi, 'speelse indeling' voor onpraktisch, 'nabij uitvalswegen' voor een drukke weg voor je deur, 'levendige omgeving' voor iedere avond hangjongeren en 'voor koper met twee rechterhanden' voor totale bouwval.

• Rukapul
  • Laatst online: 09:12

Rukapul

Moderator General Chat
De OHD toont toch maar een ding aan en dat is makelaars(diensten) schromelijk tekort schieten in hun diensten.

OHD is toch niet nodig als makelaars buiten kantoortijden zouden werken (wat slechts een minderheid doet) of als sites als Funda de mogelijkheid zouden bieden om laagdrempelig tot een afspraak / bezichtiging door eigenaars (a la OHD of Makelaarsland) te komen.

• Kju
  • Nu online
Beetje druk maar ik heb het topic een beetje gevolgd..

Over taxaties:
Joh ik heb in koop- en verkooptopics meerdere malen uitgelegd hoe de marktwaarde van de taxateur in elkaar steekt. Het is een geschat bedrag uitgaande van een theorethische situatie uitgaande van een ideale koper onder ideale omstandigheden.

Als een taxateur de marktwaarde heeft vastgesteld op de koopsom kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
- de taxateur was te lui om verder te rekenen en kwam met de referenties dusdanig uit dat hij de koopsom acceptabel vond en dat als marktwaarde neerzet.
- Jij hebt de in zijn ogen uiterste prijs betaald. Als de taxateur vond dat de woning iets meer of veel meer waard is dan had hij gewoon dat hogere bedrag neergezet.

Er zullen veel mensen zijn die dat niet snappen maar in mijn ogen heb je pas een goede deal als de koopsom 10% of meer onder de getaxeerde marktwaarde ligt.

Over onderhandelen: er is altijd meer ruimte, ook al lijkt er niks te zijn. Ik ga regelmatig koelbloedig ook tot het uiterste met onderhandelen, waar verkopers noodgedwongen mee akkoord moesten gaan. Trots ben ik er niet op want ik heb er soms nog best lang meegezeten, gewoon omdat ik enorm medelijden had met zo'n verkoper. Maar tegen de tijd dat ik na doorverkoop een flinke winst te pakken heb zit ik er niet echt meer mee :+
Vergeet alleen niet dat je tot elkaar moet komen,, ik richt me vooral tot degenen met een koopwens die nu deze post lezen. Dat zal niet gebeuren als partijen bij hun eigen uiterste blijven. Maar ook emotie speelt een grote rol. Niet alle kopers kunnen take it or leave it zeggen. Misschien omdat ze geen aankoopmakelaar hebben of omdat ze niet meer helder genoeg na kunnen denken en ze die woning graag willen hebben. Het stomste wat je kan doen is verontwaardigd raken omdat de tegenpartij niet in ziet dat jouw prijs de juiste is. Dan vind ik dat je liever niet zelf moet onderhandelen.
Als je goed je uiterste wil laten zien, zeg dan liever niet take it or leave it, dat is eigenlijk best arrogant. Ik vind het ook wel grappig hoe mensen een woning beginnen af te zeiken om dan vervolgens drie dagen later een bod te doen, al verder zeikend. Zeg dan bijvoorbeeld liever dat je het een leuke woning vind en niet meer kan betalen. Dan bereik je vaak meer, niemand raakt verontwaardigd en krijg je vaak een betere uiterste prijs van de verkoper. En je kan altijd nog ineens magisch een extra potje met geld vinden om je bod alsnog te verhogen. Geen enkele uiterste prijs is een uiterste prijs ;)

Over makelaars: neem het van deze makelaar aan, vertrouw alleen makelaars die in jouw opdracht werken :P Neem het liefst een aankoopmakelaar als je niet door de truukjes heen kan kijken en niet om kan gaan met het arrogante vergeetachtige gedrag. Als ze met een aankoopmakelaar te maken hebben gaat e.e.a. vaak toch een stuk vlotter.
Dat elke makelaar vergeetachtig is, mogelijk arrogant overeenkomt en claimt meerdere interesses te hebben komt omdat het momenteel echt enorm druk is. De gemiddelde makelaar heeft op dit moment te maken met personeelstekort, tijdtekort en een slecht vooruitzicht. De woningen worden allemaal verkocht, er komt alleen haast geen nieuw aanbod bij, veel kantoren worstelen atm met hun voortbestaan. Aan degenen die dus nu nog moeten beslissen over een verkoopmakelaar: let op hoeveel aanbod het kantoor heeft, hoeveel personeel ze hebben. Je loopt anders kans dat de bezichtigingen door een assistent-makelaar van 19 _O- worden uitgevoerd, contact tussen jou en het kantoor alleen maar met een miep aan de telefoon verloopt en onderhandelingen niet goed worden uitgevoerd omdat de makelaar teveel tegelijk doet.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:20
Nou, ik meld me hier ook eens.

Deze week ons huis in de verkoop gezet. Staat nu 3 dagen online, en daaruit kwamen (mijn inziens) maar 3 bezichtigingen. Moet dus nog wat aan de marketing gaan doen.

Gelukkig lees ik hier dat ik niet de enige ben die eerst koopt en dan pas verkoopt.

• Leona1981
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-08-2018

Leona1981

Bunny phone home

Hier ook sinds afgelopen zaterdag huis te koop staan. Ander huis ook al gekocht terwijl we niet eens echt op zoek waren maar was echt een buitenkans en alles wat we meer zouden willen dan onze huidige woning dus we 'moesten' wel 😊

Vandaag makelaar gesproken en nu al 2 bezichtigingen ingepland staan. Eerste aanstaande vrijdag. Funda statistieken ook erg positief aldus de makelaar. Heel benieuwd hoe dit verder gaat verlopen!

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:39
Het zijn weer wijze lessen voor een volgende keer iig...

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
barticus schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:05:
Alle bezichtigingen die in mijn woning zijn geweest hebben onder werktijd plaatsgevonden. Als ik daar allemaal vrije dagen voor op had moeten nemen, dan had ik niets meer over om in mijn nieuwe huis te klussen. Ook het onderhandelen en netjes opmaken van de advertentie enzo, is allemaal gedaan. Vind dat het persoonlijk wel waard, de 'ontzorging'. Had er absoluut geen zin in om dat allemaal zelf te doen, en achteraf is het die 1500 euro extra wel waard geweest.
Onzin. Er is geen koper die onder werktijd wil bezichtigen, want die werken zelf ook. Maar ze moeten, want alleen dan is de verkoopmakelaar beschikbaar. Zo'n makelaar is een blok aan het been voor zowel de verkoper als de koper.

Ik heb m'n huis zelf verkocht en alle bezichtigingen 's avonds en in het weekend gedaan. Op tijden dat de koper dat wenste, ze mochten allemaal zelf kiezen.

Het heeft mij 3.000 euro aan makelaarskosten gescheeld (600 via zelfverkopen, in plaats van 3600 via een makelaar) en 10.000 euro méér opgeleverd dan verkopen via een makelaar (ik heb het voor 10k meer te koop gezet dan hun "advies" én gekregen).

• Tjoekie
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
4-systeembeheer schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:51:
Over het algemeen tevreden met mijn verkoopmakelaar. Eén verneukeratief dingetje nu met de afrekening:
In het contract stonden alle kosten incl. btw.... foto's maken, publicaties etc.. behalve de makelaarscourtage die vastgesteld was op een bepaalde prijs... die staat er dan ineens ex. btw... :-S
Overheen gelezen en anders toch ook wel gedaan...maar nu met de afrekening staat er dan toch ineens een significant hoger bedrag dan wat ik in gedachte had.
Wat kan de reden zijn dat de courtage ex btw. wordt opgegeven en de rest allemaal incl.? Ik ben gewoon particulier in Nederland en dus verwacht ik alle prijzen inclusief btw. Of zou ik deze kosten van de belasting kunnen terugvragen?
Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar. Daarnaast is het gewoon een gevalletje van voordeliger willen lijken dan het in werkelijkheid is. 990 euro ziet er toch wat aantrekkelijker uit dan 1197,90.

Er zijn wel meer sectoren die hier last van hebben. Garages hebben het ook altijd over onderdelen exclusief BTW. Alsof je als particulier de keuze hebt om geen BTW te betalen...

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:49
quote:
HuHu schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:14:
[...]

Onzin. Er is geen koper die onder werktijd wil bezichtigen, want die werken zelf ook. Maar ze moeten, want alleen dan is de verkoopmakelaar beschikbaar. Zo'n makelaar is een blok aan het been voor zowel de verkoper als de koper.

Ik heb m'n huis zelf verkocht en alle bezichtigingen 's avonds en in het weekend gedaan. Op tijden dat de koper dat wenste, ze mochten allemaal zelf kiezen.

Het heeft mij 3.000 euro aan makelaarskosten gescheeld (600 via zelfverkopen, in plaats van 3600 via een makelaar) en 10.000 euro méér opgeleverd dan verkopen via een makelaar (ik heb het voor 10k meer te koop gezet dan hun "advies" én gekregen).
Prima dat dit voor jou goed werkt, maar ik heb liever dat er een professional langs komt om foto's te maken, de plattegrond in elkaar klikt, de advertentie op Funda in één keer goed neer zet, en de bezichtigingen, onderhandelingen en de uiteindelijke afhandeling ervan regelt. Als ik dat allemaal zelf in mijn vrije tijd had moeten doen, en alle bezichtigingen die wel degelijk onder werktijd hebben plaatsgevonden had moeten regelen, dan had ik dat niet zo fijn gevonden, dus dan betaal ik daar voor.

Niet iedereen werkt 5 dagen in de week tussen 9:00 en 17:00, dus alleen maar 's avonds en in het weekend bezichtigen is toch best een restrictie voor je potentiële kopers. Zeker in deze tijd van het jaar, nu het donker is om 17:00. Dan is het wel wat minder lekker verkopen als je bijvoorbeeld een mooi uitzicht of een prachtige zonnige tuin of balkon hebt.

Bovendien, als je van mening bent dat je 10k meer voor je woning kunt vragen én krijgen, dan maak je dit toch duidelijk aan je makelaar? Om nu te zeggen dat jouw keuze om het zelf te doen, je 13k heeft opgeleverd, vind ik wat optimistisch, dat is jezelf rijk rekenen.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Sen schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:20:
Het is voor mij ook tijd geworden om op zoek te gaan naar een nieuw huis waar ik oud wil worden.
Dat ouder worden gaat wel lukken ;)
quote:
In 2010 dit huis gekocht en toen alles opnieuw gestuct en een nieuwe badkamer, toilet en keuken er in gezet.

Nu is er natuurlijk 5 jaar in geleefd en ik heb wel wat haarscheurtjes in muren en wat gaten en butsen.

Is het verstandig om alles te reparen en opnieuw te schilderen? Kosten 1000 tot 2000 euro.
Nope, praktisch iedereen schildert zijn muren toch wel, gaten en butsen kun je beter wel 'camoufleren', tenzij je echt wilt gaan voor de 'turn key'-look, maar dan moet je huis ook in die doelgroep passen. Ik vermoed dat het een eengezinswoning is, dan zijn gebruikssporen wel normaal en anders zullen de nieuwe eigenaren die wel maken ;)
quote:
Ik dacht er aan om mijn dak te gaan isoleren. Moet ik dit wel of niet doen? 1000 euro als ik het zelf doe.

Trap ben ik bezig om te renoveren afmaken met tapijt kost 400 euro met laminaat 1000 euro. Nu kale trap.
Twijfel geval, de trap zou ik NIET bekleden. Want dat is echt smaak en de trap weer kaal maken kost meer moeite dan het bekleden. De zolder, als hij nu netjes is, dan is het goed, moet er nodig iets aan gebeuren dan is dat te overwegen.
quote:
Boven is het nog enkelglas (wel overal rolluiken dus ik heb er geen last van) Kan ik vervangen voor kunstof kozijnen rond de 3500 euro. Moet ik dat doen en is houtnerf motief nodig dan?
Nee, precies om de vraag die je nu stelt. Jij kijkt er misschien nog een paar maanden tegenaan, de nieuwe eigenaren nog JAREN. En deze aanpassingen mag je nu juist nog WEL meenemen in je hypotheek, ideaal dus voor nieuwe bewoners om zelf te doen.
quote:
Gewenste verkoopprijs zou rond 245k moeten zijn. Maar mijn vraag is dus of het waard is om het te doen of dat je het bijna niet terug ziet in de verkoopprijs als je de kosten er af zou halen.
Bij een 'onverkoopbaar' huis ontkom je er soms niet aan om de woning representatief te maken. Maar juist al deze aanpassingen zijn niet van belang voor de (algehele) presentatie van de woning.

Een offerte voor de kunststofkozijnen kan helpen bij de onderhandelingen met een potentiele koper. Als hij/zij zegt, dat kost 5.000 euro en jij hebt een offerte voor 3500 euro, dan maakt dat jouw zaak iets sterker.

Je zit een 'stap' boven de NHG, je denkt aan 245k, als dat reëel is, dan is dat prima. Bedenk wel dat de NHG op 231k zit. Stel nu even dat je met jouw 245k wat hoog zit en dat je dan wel die 'perfecte' staat moet hebben, dan kun je ook een online/budget verkoopmakelaar pakken en voor de max. NHG gaan verkopen.
Voor jou als verkoper maakt die NHG weinig uit, maar voor de kopers juist heel veel. 'Net' boven de NHG gaan zitten zorgt waarschijnlijk voor veel aanloop en biedingen van het max. NHG bedrag of er onder. Het is namelijk precies die 225k - 250k klasse woningen die op dit moment dus wat meer in de belangstelling staan, tot juli 2016 uiteraard.

Het zou jammer zijn als de woning nu 230k waard zou zijn en je na 10k investering er 240k voor wilt hebben, terwijl jouw doelgroep juist NHG kopers is.

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-01 11:26
Wow, even een wtf momentje.. Eerste kijker heeft een bod uitgebracht, de vraagprijs. Schijnt voor een collega te zijn die in de offshore zit. Ze hebben even gebeld, overlegd, en bod onder voorbehoud financiering en onder flexibele aanvaarding gedaan.

Met name bij die laatste weet ik even niet wat ik moet verwachten..

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Kju
  • Nu online
Gewoon een algemene tip: Met de redesign op Funda is het essentieel dat je full options gaat, vooral als je veel concurrentie hebt. Hoe meer Funda producten je afneemt hoe hoger je in de ranking komt. Dus ga voor echte video's (iemand die met een gopro een videorondleiding doet, niet een doodeenvoudige slideshow want die telt niet en ze controleren handmatig alle video's), plattegronden, 360 graden foto's en laat een echte fotograaf komen. Er zijn genoeg partijen die alles in één aanbieden.
Zorg ook voor een goede makelaar die ook de 360 graden foto's goed indeelt zodat er daadwerkelijk een gevoel van rondleiding ontstaat en voldoende ervaring heeft met het geheel, let op de volgorde van de foto's zodat je de eerste zes foto's optimaal gebruikt.

Ik begrijp verder dat een aantal hier geld besparen op internetmakelaars en ik begrijp dat volkomen. Bedenk alleen goed of je echt bespaart. Heb je de tijd, kan je het echt niet betalen, ga dan vooral je gang.
Nu ik mijn eigen woning moet verkopen zal ik gewoon de makelaar om de hoek inschakelen en, ongeacht zijn prijs, een (iets lagere) courtage betalen. Dat komt omdat ik gewoon moet werken, mijn eigen klanten voorgaan en ik binnenkort begin met een grote verbouwing in de nieuwe woning. Daarnaast is er ook nog zoiets als objectiviteit, dat is, vooral als het om je eigen woning gaat, vaak ver te zoeken. ;)

• Maeslant
quote:
HuHu schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:25:
Ik heb het eerder hier ook al gezegd, maar ik heb ook nog 10k méér weten te krijgen voor m'n huis dan de traditionele makelaars als verwachtte opbrengst gaven. Ik heb zelfs verkocht 7k boven de vraagprijs van een makelaar, die ook nog eens 3k courtage vroeg. Als ik daar mee in zee was gegaan, had me dat erg veel geld gekost.
Dit is natuurlijk echt onzin, goeie makelaars zijn te vinden online en offline. Ik zou zelf nooit meer met Makelaarsland in zee gaan, onze aankoop ging via deze firma en familie heeft deze makelaar gebruikt. Persoonlijke ervaring, niets meer niets minder.

Ik heb een offline makelaar genomen omdat ik een goed gevoel kreeg bij een van hen. Goede locale marktkennis, structuur en begeleiding. Resultaat, veel bezoekers in de eerste week en een koper gevonden voor een in mijn ogen goede prijs.

Vooral het snelle schakelen vond ik echt erg slecht bij Makelaarsland.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
Dank je.
quote:
Als jij veel vrije tijd hebt kun jij heeeel veel geld besparen door zelf te doen:
- schilderen huis
- autoonderhoud
- glazenwassen
- alle tuinonderhoud
- witgoedreparaties
- herstraten oprit en terras(sen)
- belastingaangifte
- zelf je verzekeringen beheren
- etc
Ja, je kan ook je eigen huis bouwen. En je kan alles uitbesteden. Maar ik besteed een straat leggen graag uit aan iemand voor 35 euro per uur, waarbij ik er zelfs 2x zo lang over zou doen. Lijkt me ook totaal schijtwerk. Ik ben niet zo gezegend met twee gouden rechterhandjes en in rotklussen heb ik geen zin (overigens schilder ik mijn eigen huis wel, vind ik een mooie klus :)).

Ik ben (net als velen hier) wel gezegend met een lekker werkend stel hersens en kan goed en kritisch informatie verwerken en betrouwbaarheid van bronnen interpreteren. Een huis verkopen, belastingaangifte doen, verzekeringen beheren, de juiste energieleverancier kiezen, je verbouwing plannen en organiseren, etc. zijn allemaal niet echt complexe dingen die mensen ook daadwerkelijk best prima vinden om te doen. Daar ga ik geen mannetje a 100 euro per uur voor inzetten.

Zoals gezegd, heb je een hekel aan mensen in je huis rondleiden of kan je het voor geen meter aanprijzen (ik ga nu ook maar even in extremen praten :)) en krijg je een hartverzakking van elke vorm van onderhandeling? Vind je het eng omdat het over grote bedragen gaat? Heb je een bijzonder pand? Verdien je meer dan 100 euro per uur? Neem dan vooral een makelaar, die helpt dan of is dan per uur (net) goedkoper.

In andere gevallen is het gewoon niet perse the way to go. Daar kan je dan wel chagereinig op reageren, maar ik ben het niet eens met dat een makelaar echt zo nodig is in veel gevallen. Ik bespaar lekker dat geld en steek er zelf 20 uur in.

JvS wijzigde deze reactie 27-01-2016 22:41 (5%)

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
quote:
Calamor schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:36:
Het is echt een leuk iets die energielabels. Je moet het hebben en ze komen niet langs om het echt te controleren. Hoe betrouwbaar is dan zo label. Dit is echt zo iets van geldklopperij. En zo onoverzichtelijk.

Wie heeft er ervaring met de goedkope deskundige?
Toevallig afgelopen week aangevraagd via de website, alle gegevens die van toepassing zijn op ons huis ingevuld, met bewijzen (foto's) en een deskundige geselecteerd (labelsnel, €8). Binnen 12u had ik mijn label. Wel apart dat ik geen bewijzen hoefde aan te leveren voor het dak, wat goed geisoleerd is. Heb foto's van de ramen en de ketel er wel bij moeten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
Nighthawk12 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:01:
Is dit normaliter de makelaar of moet je zelf deze gegevens aanleveren aan de makelaar ?
Hangt ook een beetje van de woning af. Bij alles dat niet prehistorisch is, zijn er vaak gewoon bouwtekeningen die alle maten bevatten. Dan kun je als verkoper dat gewoon kopiëren en werken zij daarvan.
Voor mijn appartement had ik zelfs de originele bouwfolder, dus daar stonden al hele mooie plattegronden in.

Maar als je niks aanlevert aan de makelaar en hij of zij is niet heel nauwkeurig geweest met het noteren van de maten dan kan ik me voorstellen dat je nog wel een paar keer gebeld wordt. Hij/zij kan het niet zelf verzinnen...
Pragmatische oplossing: hem uitnodigen om alles te meten of zelf een rondje lopen en alles opmeten en mailen. Nu gaat het vooral heel lang duren...

Overigens zijn alle maten 'indicaties' zover ik weet. Dus als jij er 10cm naast zit is dat geen reden voor claims of problemen. Daarvoor is een bezichtiging, als de koper EXACT wil weten hoe lang iets is, kunnen ze dan meten!
quote:
ardana schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:39:
Heeft iemand ervaring met het verkopen van een woning in het dure segment (vraagprijs wordt 350k, vrijstaande gelijkvloerse bungalow zónder uitzicht) in een klein dorp? Wel in "het Groene Hart" van de randstad, maar alsnog 10 minuten van de dichtstbijzijnde snelweg af.
Makelaars zijn juist bedoeld om 'moeilijke' objecten te verkopen. Een internetmakelaar is ideaal als je weet dat de koper 'toch wel komt'.
Maar aangezien je vraagprijs al vaststaat, vraag ik me wel af of je dan al een idee hebt wie of wat het gaat kopen. Juist een makelaar zal een idee hebben wat de woning waard is en wie er mogelijk interesse heeft (local of import). Daarmee kun je de woning soms ook in het juiste segment laten landen. Die makelaar 'uit de buurt' is dus ideaal als je de woning verkoopt aan een local, maar als je op 20 minuten van een grote stad zit, dan is het misschien veel handiger om in die grote stad een grote makelaar te pakken. Je publiek is dan import met binding met de regio.

Maar aangezien het grootste gedeelte van Nederland gewoon Funda afstruint en je vraagprijs al vast staat, tja, hoeveel zin heb je in cappuccino en een goed gesprek? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 14-01 16:35
quote:
Jeltel schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:34:
Wat vinden jullie hiervan dan?

http://www.funda.nl/koop/...9766531-groenestraat-339/

Niet mijn huis, maar wel een huis dat al zeker 15 jaar in de bouwfase zit.

4 jaar geleden zag het er zo uit en wilde hij het niet verkopen.
Wat een on-ge-looflijk lelijk ding zeg. Alsof een volkomen verkeerd begrepen interpretatie van de Amsterdamse school samen met de Efteling een bastaard heeft gekregen. Verbazend dat de openbare ruimte verpest mag worden met zoveel gruwelijkheid.

nare man wijzigde deze reactie 15-03-2016 12:15 (7%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Nu online
quote:
Bockelaar schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:42:
een offerte krijgen duurt toch geen 4 weken Kju?
Nou als je bij de Rabo eerst moet oriënteren, dan een adviesgesprek, dan nog dossier compleet maken en dan nog een paar keer heen en weer voor aanvullende stukken kan het met gemak 4 weken zijn voordat je van Rabo een offerte krijgt als het een drukke periode is. Maar dan heb je wel al een offerte die finaal akkoord is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:23

Sen

<-->

Mijn koper kwam dus een tijd geleden aan met een uitstel van 4 weken voor het financiering voorstel. Dit geweigerd omdat ik geen 4 weken kan en wil wachten. Toen gehoord dat hij 1 afwijzing had en vroeg hij om uitstel van 2 dagen. Dit gedaan omdat ik ergens had gelezen en mijn makelaar het ook zei dat het 1 of 2 afwijzingen in de rechtbank niet erg stevig staat.

Gister ochtend om 10 uur wordt ik gebeld door de makelaar dat de koper 2 afwijzingen heeft en dat hij de koop gaat ontbinden. Dus het huis weer de verkoop. Vriendin was naar huis gegaan om alles weer verkoop klaar te maken (en te balen).

Om 4 uur gister wordt ik gebeld door de makelaar dat de koper de afwijzingen niet gaat aanleveren en de koop gewoon door gaat.

Dus eindelijk kan ik uit dit topic (of zijn we 10% rijker)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10:31

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Wereldkaart schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:50:
Halloo

In 2013 hebben wij een huis gekocht in Utrecht.
Bouwjaar 1930, niet veel aan gebeurt.
Destijds gekocht voor 175.000, en afgelopen maand zijn de buren eruit gegaan voor 265.000
Nu vroeg ik mij af of het voor ons ook verstandig is om het op een verkoop te zetten.
Het is een enorm rendement voor 3 jaar en ik vind achteraf gezien een oud huis toch maar niks (te veel dingen gaan stuk etc)

Dusss, is dit een verstandige stap, of zal ik langer wachten?
Leuk dat rendement maar als je vervolgens voor eenzelfde ander huis net zo veel kwijt bent ben je er netto weinig op vooruit gegaan.

[Oo[:::|:::]oO]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:47
quote:
Wackmack schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:51:
[...]

Als je groter wilt wonen moet je juist een dalende markt hebben, weet je dit?

[afbeelding]
Ja dat is als je er van uit gaat dat ALLE huizenprijzen het zelfde percentage stijgen/dalen.

En aangezien de vraag aan de onderkant van de markt harder stijgt, er komen meer mensen die een 'starterswoning' willen dan er mensen zijn die doorstromen, dan aan de bovenkant van de markt. Zal dit scenario toch net iets anders liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Nu online
quote:
Richard schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:42:
[...]

Die hogere ranking komt niet door de 360 graden foto's; maar doordat je een "duurder" pakket afneemt:"

[...]

[...]

Makelaars kunnen er ook wat van:
"Deze jonge instapklare woning van het bouwjaar 1995"
"Riante oprit" en dan blijkt dat er geen auto geplaatst kan worden; zo klein is die oprit.
"Zeer goed, modern afgewerkte, half vrijstaande (eind) woning" Is een hoekwoning van een rijtje van 4.

Is overigens steeds dezelfde makelaar die er altijd een hele beleving van maakt :D
De hogere ranking is wel degelijk afhankelijk van het aantal producten die je afneemt, heb ik ook eerder in het topic al een keer uitgelegd. Daarnaast is ook de kwaliteit van belang, dus professionele foto's en een echte video (niet een videoslideshow) ranken hoger omdat ze (nu nog) handmatig alle media controleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Nu online
quote:
ardana schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:43:
[...]

Het ging me ook niet om het twee keer bezichtigen, dat lijkt me inderdaad logisch en vanzelfsprekend.

Het ging me er om of een bod uitbrengen vóór de reeds geplande 2e bezichtiging gangbaar was.
Een vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod. Een bod is een poging om in onderhandeling te treden. Partijen tasten elkaar af. Hoe schandalig laag ook, een bod is een bod en de kandidaat heeft interesse. Als die een tweede keer wil bezichtigen, laat dan je woning de kandidaat overtuigen en overhalen tot het verhogen van een bod. Draait het op niets uit, ja dan houd het op. Wel zou ik als verkopende makelaar aan de kandidaat direct door laten schemeren dat hij nog niet in de bandbreedte zit en (vzv van toepassing) praten naar een hoger bod, in ieder geval aftasten of dat voor de kandidaat haalbaar is. Als dat misschien niet haalbaar lijkt, dan zou ik de kandidaat wel duidelijk maken dat we misschien elkaars tijd aan het verdoen zijn en hij wel even goed moet nadenken of we verder gaan. Hou ook rekening dat een bod vaak ook tot stand komt aan de hand van de leencapaciteit, mogelijk kan deze persoon niet financieren wat jij voor je woning wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
HenroOnline schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:03:
Waar wij zelf aan dachten:
- Voorlopig koopcontract, met passeerdatum voorjaar 2017.
Dit lijkt ons niet heel handig omdat als we het goed begrijpen we opeens zonder koper kunnen zitten als de koper zijn hypotheek niet rond krijgt.
Dat is gewoon af te dekken in de koopovereenkomst. Normaal gesproken zal je een voorbehoud voor het rondkrijgen van de financiering hebben van 1,5/2 maanden. Na het verlopen van dat voorbehoud hoort normaal gesproken ook een bankgarantie of borgsom bij de notaris te zijn. De koper kan er dan niet meer zonder flinke kosten vanaf.

Het is natuurlijk wel de vraag of een potentiele koper wel bereid is om zo lang met de overdracht te wachten, maar dat is allemaal onderdeel van de onderhandelingen natuurlijk.
quote:
- Hypotheek afwikkelen met sleuteloverdracht in het voorjaar van 2017. Dat wij dan tot die tijd in feite het huis huren van de nieuwe eigenaar.

Heeft er iemand nog advies voor dit soort situaties?
Hier zou ik als koper in ieder geval niet snel mee akkoord gaan. Het is namelijk veel risicovoller, want ondertussen kunnen jullie dingen in het huis slopen, waardoor je weer problemen krijgt. En ook als jullie toch later uit het huis weg willen geeft dat veel problemen voor de koper door de huurbescherming in NL.

Ik zou gewoon proberen om de overdracht zo ver mogelijk naar achter te zetten, maar wel te zorgen dat de bankgarantie/waarborgsom goed bij de notaris geregeld is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:08
quote:
Japser schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:48:
Geen idee waar ik moet beginnen...heb er geen ervaring mee en ben van nature al niet de beste onderhandelaar. Kan wel zeggen dat ik een bedrag van 2700,- te hoog vind maar heb geen idee waarom ik dat vind (behalve dat het veel geld is). Ik ben nu van plan om gewoon nog max 5 offertes erbij te vragen en dan alles naast elkaar neer te leggen voor het beste overzicht.

Daarna zal ik het wel eens verder zien, wie het beste praatje had en waar ik een goed gevoel bij heb. Komt ook zoveel bij kijken bij dit soort zaken, en ik ben maar een n00b op dit gebied. Dit is m'n eerste verkoop dus mja...
Vraag eens welke kosten ze maken en hoeveel uur ze bezig voor je denken te zijn. Stel dat ze 700 euro aan kosten maken in advertentiemateriaal etc, dan kunnen ze nog 20 uur werken tegen een hoog tarief, en zouden ze dat echt doen? Dus ja, waarschijnlijk is het vrij veel.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
DonMetal schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:17:
[...]
Het huis wat wij vorig jaar kochten (en waar ik dit nu tik) stond ook met een vanaf-prijs te koop. Hebben we gewoon genegeerd en zijn eronder gaan zitten. Denk niet dat we (veel) meer hebben betaald dan wanneer ze hem als vraagprijs erin hadden gezet.
Zo bedoel ik het ook niet, ik bedoel dat het meer een vreemd signaal is naar de koper, en dat je daar mensen mee kan afschrikken.

Het is gewoon een vreemde manier van onderhandelen. Het is normaal zo dat een verkoper er het maximale uit wil krijgen, en een koper het minimale wil betalen. Deze manier van kopen lijkt erop dat de verkoper zijn minimale prijs aangeeft, dus als koper zou je gek zijn als je meer gaat betalen. Maar eigenlijk is het helemaal niet de minimale prijs van de verkoper, want die wil er waarschijnlijk meer voor hebben ( En dus is het een niets zeggende prijs die opgegeven is ). En als de verkoper wel ook lagere boden accepteert is het gewoon een vraagprijs. Het is IMHO eigenlijk alleen logisch als je het huis per veiling of inschrijving o.i.d. verkoopt, waarbij je een minimumprijs stelt.

Ik zie het dan ook vooral als een stomme marketingtruc van makelaars om het huis voor een aantrekkelijkere prijs op Funda te krijgen. Bij het kopen van een huis zou ik het dan ook niet overslaan, maar de verkopers hebben in mijn ogen dan al wel een minpunt.

Woy wijzigde deze reactie 06-07-2016 15:43 (12%)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 625164
  • Registratie: januari 2020
  • Niet online
quote:
console schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:11:
[...]

Koste uiteindelijk iets van een paar honderd euro! Maar je moet er wel tijd in steken natuurlijk, mijn vrouw werkt parttime dus kon makkelijk de bezichtigingen doen.
Mijn vorige woning ook zelf verkocht. Makelaar vroeg bijna 6K voor alles bij elkaar.

Uiteindelijk vriendje foto's laten maken voor E200 (incl opleuken) E600 voor internet makelaar.

Op een zaterdag een open dag gepland van 9:00 tot 12:00.

Maandag voor 12:00 biedingen binnen laten komen.

Dinsdag aanbod aanvaard.

Woensdag koopcontract (standaard) getekend door beide partijen.

Toch E5200 in de zak. In deze markt heb je als een een knap huis hebt helemaal geen dure makelaar nodig. Als het kreng maar op Funda staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Zolang je het bij de potentiële kopers kenbaar maakt is het toch geen probleem? Ik snap niet waarom je kopers niet tegen elkaar uit zou mogen spelen. Dat de NVM dat niet leuk vind moeten zij weten, daar hoef jij je niks van aan te trekken :)

• Fornoo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23-01 17:42
Voorop gesteld dat er geen vast omlijnde gouden regels zijn bij het kopen/verkopen van een huis.

Wil je zekerheid:

- Koop eerst jullie droomhuis, en probeer een voorbehoud van verkoop eigen woning te bedingen. Al is dat voor een koper een nogal onzekere factor en dus moeilijk te bedingen. Tenzij je een zeer geliefde woning hebt, waarin de kopers in rijen staan te wachten.

Iets minder zekerheid:

- Verkoop je woning eerst voor een lagere prijs dan de hoogst mogelijke, waarbij de juridische levering (sleuteloverdracht) een jaar in de toekomst ligt. Heb je een jaar de tijd om een woning te kopen.
- Verkoop je woning eerst voor de hoogst mogelijke prijs. En ga tijdelijk huren en zoek op je gemak een andere woning.

Nog minder zekerheid:

- Koop eerst jullie droomhuis, en probeer jullie woning zo snel mogelijk te verkopen. Met de kans dat de markt weer inkakt, of de hypotheekrente opeens gaat stijgen etcetera.

Zo zijn er vast nog meer varianten en variaties te bedenken. :)

• Reinier
  • Laatst online: 10:46
Mijn huis is vanochtend vakkundig op de foto gezet. Hele woning leeggehaald (het galmt nu :D ). Helaas regende het de hele ochtend.
Volgende week op funda en dan binnen drie weken verkopen natuurlijk.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-01 18:21
quote:
Loondijke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:11:
Soms heb ik het gevoel dat er huizen zijn die ik wel op de makelaarswebsites terugvind, maar dat ik die niet op Funda tegenkom.

Kan dit kloppen? Zou niet bepaald slim zijn volgens mij, maar is zoiets jullie al opgevallen?
Ja dat kan, is vaak stille verkoop. Je wel aanmelden bij een makelaar en als hij iemand heeft die geinterreseerd is in jou huis dan wordt dat buiten funda om geregeld zeg maar.

Computer says no

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

^^ Dat dus. Ik ken een aantal mensen die in principe prima zitten waar ze zitten, maar bij een goed bod wel geïnteresseerd zouden zijn in verkoop. Die mijden funda omdat ze geen zin hebben in vele bezichtigingen en 'onzinbiedingen', en als ze nog een paar jaar langer 'moeten' blijven wonen waar ze wonen vinden ze dat ook niet erg.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-01 18:21
quote:
Meekoh schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:08:
Nou vanaf vandaag staat ons huis ook te koop :)
Sinds vanochtend al door zo'n 400 mensen bekeken op Funda, is dat veel voor een apartement?
En exact 1 week later is het alweer verkocht onder voorbehoud. Nog wel boven de vraagprijs ook!
:D

Wij zijn dus al een tijdje op huizenjacht, hopelijk kunnen we snel wat vinden. Want de overdracht is eind December.

Computer says no

• Reinier
  • Laatst online: 10:46
quote:
Meekoh schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:04:
[...]

En exact 1 week later is het alweer verkocht onder voorbehoud. Nog wel boven de vraagprijs ook!
:D

Wij zijn dus al een tijdje op huizenjacht, hopelijk kunnen we snel wat vinden. Want de overdracht is eind December.
Niet slecht!
Mijn huis staat er sinds vanochtend op, ben benieuwd of ik jou kan nadoen :)

Edit: 1700 kijkers nu... lijkt me niet slecht :)

Reinier wijzigde deze reactie 20-08-2016 20:15 (5%)

• PixelJunkie
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-01 20:17
quote:
AlexSaxoMusic schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Makelaar inschakelen lijkt dan inderdaad niet nodig met op dit moment twee serieuze geïnteresseerden. Mocht dit mis lopen en we de maand september niets meer aan bezichtigen krijgen dan gaan we toch een makelaar inschakelen denk ik... Qua notaris zullen we eens goed kijken.

[...]

Wij wonen in een appartementen complex. Het scheelt dat hier regelmatig appartementen verkocht worden waardoor je goed kunt vergelijken wat de prijs is die je kunt vragen. We gaan ons verdiepen in het opstellen van een eigen koopcontract en proberen dan de juiste mensen om ons heen te verzamelen. In elk geval lijkt het ons verstandig om het zoveel mogelijk zelf nu proberen te regelen aangezien dat dus een hoop kosten kan schelen. Die kunnen we dan beter steken in de aankoop van een nieuw huis(je).
Ik weet niet hoe ver je al bent met dat koopcontract maar hier vind je een template / voorbeeld:
https://www.eigenhuis.nl/...st/voorlopig-koopcontract

Succes!

• Wceend
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 11:10
quote:
XeNeRgY schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:26:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Anderzijds heb je die zekerheid natuurlijk ook niet bij een verkoop via een makelaar. De koper kan er dan obv ontbindende voorwaarden ook nog onderuit bij het niet rondkrijgen van de financiering.
klopt maar als iemand exclusiviteit wil mag daar echt wel iets tegenover staan.
Zie het als de optiehandel op de beurs. Een recht wat je koopt heeft gedurende een bepaalde tijd een waarde.

• 4-systeembeheer
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-12-2019
quote:
XeNeRgY schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:57:
In dat geval geldt de volgende boete:
- Een boete van 5% van de verkoopprijs opnemen wanneer de verkoop niet door gaat zonder verdere ontbindende voorwaarden op te nemen.
Noem het dan geen boete maar een borg en laat dit van te voren betalen en geef het bedrag terug als korting als de koop wel doorgaat. Is nuance, maar dit zou op mij wat vriendelijker overkomen als potentiële koper, terwijl dit alleen gunstiger is voor jou als verkoper, aangezien je het geld dan vast binnen hebt.

• Maeslant
quote:
Timoth schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:35:
Ik zou niet teveel waarde hechten aan de woningwaardemeter van de hypotheker als ik naar mijn eigen huis kijk. Het is een geschakeld herenhuis (ik heb tussenwoning ingevuld) van 156 m2, 500 m3, op een perceel van 330 m2 van bouwjaar 2000 in Tiel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar als je 156m2 woonoppervlakte hebt, hoe kom je dan aan 500m3?

Dan heb je een gemiddelde plafondhoogte van 3,2meter?

• St@m
  • Laatst online: 10:02

St@m

@ Your Service

quote:
St@m schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:53:
En wij zijn los :)
http://www.funda.nl/koop/...en-van-prinstererlaan-47/

Hopen dat we het heel snel verkopen nu we een ander huis op het oog hebben :)
Al 1864 keer bekeken sinds vanmorgen, maar we gaan het zien.
En verkocht voor de vraagprijs 🎉

• St@m

St@m

@ Your Service

quote:
Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Heb je dan niet een veel te lage vraagprijs gehanteerd?
Dat zou je dan zeggen, maar ik eerst zelf prijsonderzoek gedaan.
Ben uitgekomen op een waarde van € 200.000 / € 205.000 heb drie makelaars over de vloer gehad. Toen heb ik het huis in de zelf verkoop (facebook, eigen website) gezet voor € 210.000, 4 kijkers geweest maar geen biedingen.
Daarna heb ik 3 makelaars laten komen die alle drie het huis taxeerden op € 200.000 en een mogelijke verkoopwaarde van € 205.000
Vraagprijs op € 209.500 gezet (omdat dat beter oogt dan 210).

Er hebben zich 4 kijkers gemeld in de eerste 2 dagen (maandag en dinsdag), wat me op zich wel tegenviel.
Als dan de eerste kijker blijkbaar al zoveel tegenslag heeft gehad in het huizenkopen en zich dus geen moment bedacht, dan denk ik dat we onze handen dicht mogen knijpen met een bod van de vraagprijs.

Dit is het duurste huis ooit wat verkocht is in deze straat. Gelijkwaardige woningen gingen een half jaar geleden nog voor € 190.000 / € 200.000

Dus nee, ik denk niet dat mijn vraagprijs te laag was :P

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 07:40

Tripl3 D

Brother in Arms

quote:
Bockelaar schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:45:
[...]

waarom heb je een makelaar in de hand genomen als je hem het niet laat opknappen voor je?
Je hebt gelijk. Dankzij de makelaar is nu de vraagprijs geboden. :*)

Was even in een onzekere bui. 8)7

Tripl3 D wijzigde deze reactie 31-08-2016 16:44 (6%)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 24-01 21:56
Lelytown.... Niet echt een hele spannende locatie. Overigens zijn de kopers akkoord met het tegenbod dus feitelijk is het verkocht 8)

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

quote:
Saffie_time schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:26:
Vraag aan de mensen hier die via een full service makelaar verkopen.
Gisteren de eerste van in totaal 3 makelaars over de vloer gehad voor de voorgenomen verkoop.
Allemaal positief natuurlijk en "dat huis krijg ik zo verkocht" praat...
Zijn advies verkoopprijs zou zijn: een bieden vanaf bedrag (en dat was toevallig exact het minimum wat wij ervoor dachten te willen krijgen).

Echter loop ik een beetje aan tegen de kosten.
Opstartkosten € 600,- (Incl foto's maken en funda top notering verwerking).
Kosten bij verkoop € 3327,50. Dit is vast bedrag omdat het huis voor minder dan € 183.000 verkocht zal worden. Enige voordeel is dat er geen kosten zijn mochten we de opdracht intrekken na verloop van tijd (uitgezonderd de opstartkosten natuurlijk). Ik vind net geen € 4.000 voor mijn gevoel nogal aan de hoge kant.

Zijn uitleg is dat men dit bedrag minimaal kwijt is aan kosten en voor huizen boven € 183.000 werkt met een percentage. Ruimte tot onderhandelen hierover was er ook niet. Voor mijn gevoel is dit toch wel een € 1.000 boven mijn verwachtingen.
Tsja het ligt er natuurlijk aan hoe lang het gemiddeld duurt voordat ze een huis verkocht krijgen. Als je bijvoorbeeld 20 bezichtigingen nodig hebt voordat een huis verkocht is dan kost ze dat zo'n 1,5 uur tijd per bezichtiging (bezichtiging zelf duurt 30-45 minuten, maar reistijd e.d. telt ook mee).
Daarnaast investeert zo'n makelaar in zo'n woning door eerst tijd (=geld) er in te steken en pas na de definitieve verkoop hier geld voor te krijgen. Tijden dat woningen heel wat jaren te koop stonden zijn we nu weer een beetje aan het verlaten.

Daarnaast betaal je waarschijnlijk ook voor 'connecties'. Wij hebben ons huis namelijk verkocht tegen vraagprijs (onder voorbehoud) binnen een halve week tijd, omdat ze iemand kenden die wel geïnteresseerd waren in zo'n soort woning. Via een Makelaarsland was dit misschien wel/misschien niet gelukt.
Ook hebben ze bijvoorbeeld prijsafspraken met een professionele fotograaf, e.d.

Je zult zelf af moeten wegen of dat het je waard is.
Als ik sommige woningen op Makelaarsland zie dan zijn die met een mobieltje genomen en doen ze waarschijnlijk geen recht aan de woning. Anderzijds zijn er zat makelaars die zelf foto's maken die ook niet om aan te gluren zijn.

Het blijft een hoop geld, maar het advies van de makelaar tijdens de (zeer korte) onderhandelingen waren me ook wat waard. Mijn gevoel zei: "Geef een beetje toe" en de makelaar zei: "Laat niet te snel je prijs zakken". Mijn inschatting: Mensen via Makelaarsland hadden er misschien makkelijker 2-3 duizend afgehaald en ik heb mijn vraagprijs. Heb ik de makelaar toch weer mooi terugverdiend.

Disclaimer: Dit is mijn mening en totaal niet ondersteund door wat voor statistiek dan ook ;)

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-01 20:33
quote:
Moah schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:02:
Sorry hoor, maar een inbouwkast en een thermostaat horen ook gewoon bij het huis. Bovendien breng je een bod uit zonder de lijst van zaken te zien dus dan moet het toch wel expliciet vermeldt worden in een eerder stadium.

En als dit soort grappen op de lijst van zaken worden weggestopt dan zou ik ook niet tekenen en het contract nogmaals doorspitten.
wtf 8)7
je krijgt gewoon keurig een lijst van zaken voor het tekenen, als je dan zelf te dom bent om deze door te lezen huur je daar maar iemand voor in.
zoals stam al zei, het stond er gewoon op vermeld. maar blijkbaar worden we met ze allen zo dom dat lezen te moeilijk aan het worden is.

Denniz0229 wijzigde deze reactie 12-09-2016 16:09 (9%)

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Moah schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:02:
Sorry hoor, maar een inbouwkast en een thermostaat horen ook gewoon bij het huis. Bovendien breng je een bod uit zonder de lijst van zaken te zien dus dan moet het toch wel expliciet vermeldt worden in een eerder stadium.

En als dit soort grappen op de lijst van zaken worden weggestopt dan zou ik ook niet tekenen en het contract nogmaals doorspitten.
Wat een onzin. Je krijgt bij het bezichtigen van een huis vrijwel altijd de brochure mee. Daar staat altijd in wat achter blijft, wat over te nemen is en wat mee gaat. Op basis daarvan kan je prima bepalen of je nog een aantal zaken in je bod mee wilt nemen of niet.
Je bent geen kind dat een ijsje koopt die bij het handje gehouden moet worden. Het is een zakelijke transactie, als je dan daar niet kundig genoeg voor bent moet je dat door een aankoopmakelaar laten doen. Het is vrij gebruikelijk om zulke lijsten te hanteren waar op staat wat wel en niet achterlaten wordt of overgenomen kan worden. Dat zit bij elke brochure bijgestoken.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Nee, in o.a. regio Amsterdam is het standaard om 2x bij de notaris te komen. Niets vreemds aan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• St@m

St@m

@ Your Service

quote:
bvbal79 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:23:
[...]

Misschien niet zo gepast, maar wat deden je schoonouders in een huis waar gewoon kleine kinderen in leven/leefden (als ik de foto's zie)
Het huis van een opa en een oma? Het huis van een oppasouder? Beetje ongepast inderdaad.

• Shanquish
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Hier inmiddels ook mijn woning verkocht, is al in een vergevorderd stadium en volgende maand zijn de overdrachten (oud en nieuw)

Bizar trouwens hoeveel post je krijgt van diverse bedrijven (nutsbedrijven, verhuis en klusbedrijven) op het moment dat je je huis verkoopt, ben toch benieuwd waar ze die info vandaan hebben, zou dit via Funda oid. lopen?

Het is gerichte reclame, met 'aan de bewoners van die en die straat'

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Vandaag de eerste bezichtiging gehad bij ons huis. Ze vonden het allemaal mooi maar zoeken toch echt een huis met garage. Die hebben we geen en dat had je ook prima op Funda kunnen zien denk ik dan :? Wel balen want had stiekem toch goede hoop. Morgen nog 2 bezichtigingen dus hopelijk hebben die wel de beschrijving gelezen.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 25-01 07:21
quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:00:
[...]

Begrijpend lezen is niet je sterkste skill zo te zien :? Je interpreteert bijna iedere zin die ik schrijf verkeerd. Dat is ook een kunst.
Offtopic: https://nl.wiktionary.org/wiki/uiteindelijk check even de betekenis als bijwoord, en bijna iedere zin valt ook mee. Ik interpreteer blijkbaar alleen de woorden uiteindelijk en schoonmaken uiteindelijk ;) verkeerd

Verder natuurlijk gefeliciteerd met je verkoop.

bvbal79 wijzigde deze reactie 29-09-2016 22:31 (11%)

• Pat911
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
quote:
Valorian schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:17:
[...]

Dat is balen, hoop werk voor niets. Een voordeel: nu kun je het huis straks in ieder geval probleemloos verkopen zonder huurder erin, wat het huis meer waard maakt (of huurde die sowieso tijdelijk ivm leegstandswet of iets dergelijks?) ..
Tijdelijke huurder, inderdaad met de leegstandswet.

Niet alleen al het werk voor niets, ook een andere koper afgezegd.
Ach, straks eerst het huis maar verkoopklaar maken. Zal ongetwijfeld een andere koper opdagen.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Pat911 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:49:
Niet alleen al het werk voor niets, ook een andere koper afgezegd.
Je kan altijd nog contact zoeken met die kopers. Wie weet hebben ze nog niets anders gevonden en nog steeds zin in het huis. In het ergste geval roepen ze natuurlijk iets als "rot maar op met je huis, nou hoeft het niet meer". Dan is je huis nog niet verkocht, maar dat is het nu ook niet.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-01 11:47
quote:
bvbal79 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:39:
[...]

Laten we dat nu dan ook een doen....en in google komt ik niet uit op tweakers, zelfs niet met de term tweakers.
https://www.google.nl/sea...rwijk+zeestraat++tweakers.

Storm in een glas water dus.
Ik wel.

• Kju
  • Nu online
quote:
mefjoew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:17:
[...]

Dus als het totaalplaatje € 3.500 kost is het al met al niet heel gek volgens jou? Hebben overigens deeldiensten niet besproken, omdat ik daarin enkel op tekstueel gebied wat zou kunnen doen. Dat gaat vast niet heel veel schelen..
Misschien wel arrogant maar voor minder kom ik m'n bed niet uit :) Dat is wat ik minimaal wil krijgen om mijn diensten te leveren. Als ik met minder genoegen moet nemen heb ik geen zin om de volle 100% te gaan. Maar dat ben ik, genoeg makelaars die veel meer vragen en veel minder leveren maar dat zal vaak liggen aan (wellicht het gebrek aan) concurrentie in het werkgebied. Afhankelijk van het werkgebied is het heus wel mogelijk om nog een makelaar te kunnen vinden die het voor 3000 all-in doet. Of je service krijgt is maar de vraag.
quote:
Ik snap wat je hier zegt, maar niet heel goed wat ik daarmee moet doen. Wat kan een makelaar aan termijnen garanderen? Ben je daarvoor niet (vooral) afhankelijk van de kopende partij? Anders gezegd: hoe zou je dit vertalen in een (concrete) vraag naar de makelaar?
Simpel: vis bij de makelaar hoe hij service garandeert en hoe hij het geregeld heeft. Ik heb bijvoorbeeld geen secretaresse, ik heb een back office die ik in kan schakelen, die kan voor mij koopakte of een taxatierapport opstellen en zelfs de telefoon opnemen. Ik eis dat degene die de bezichtigingen doet kennis van het dossier heeft of op z'n minst het dossier bij zich heeft als er bezichtigd moet worden. Als de koopakte ingewikkeld is laat ik het door mijn huis-notaris opmaken, die kosten betaal ik zelf want de koopakte is net als bij iedere niet-amsterdamse makelaar gewoon onderdeel van mijn dienst. Vraag of je mag verwachten dat er binnen 3 dagen na prijsovereenstemming al een concept-koopakte kan liggen. Vraag of je mag verwachten dat hij tijd heeft om de taxateur en de bouwkundige binnen drie dagen te kunnen ontvangen als het zo ver is.

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 24-01 09:31
quote:
HuHu schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:02:
Je kunt het ook zelf verkopen. Dan heb je de eerste 3k€ al verdient.
Zeker, maar bij scheidende wegen lijkt me een onpartijdige makelaar verstandiger ;)

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-01 22:53
Vandaag de eerste keer een rondleiding gehad van een Makelaarsland-verkoper/eigenaar van het pand. Ondanks dat ik het niet verwacht had, voel ik me toch minder vrij bij de bezichtiging. Ik dacht eerst, ik doe die rondleidingen straks (als op ga verkopen) wel zelf, maar twijfel nu dan toch weer.

• Tsurany
  • Niet online
Conclusie: met ingrijpende beslissingen moet je vooruit denken en niet gaan afwachten.

Dat lijkt mij om eerlijk te zijn erg logisch. Je bent vrij laks geweest en daar heb je nu de lasten van.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
bvbal79 schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:29:
[...]

Waarom is hij laks geweest? Ik vind het nogal wat om zulke opmerkingen te maken. Hij geeft een duidelijk tip aan en jij boort hem lekker even de grond in. Welkom op tweakers zullen we maar zeggen.
Je gaat een huis verkopen maar omdat de verkoper nog geen definitief akkoord heeft op de financiering ga je niet kijken naar nieuwe woonruimte.
Dat terwijl de markt al langere tijd aan het aantrekken is, huren sowieso al lastig is als je een bepaald inkomen hebt en je in principe weet wanneer de overdracht is.

Dan ben je wat mij betreft erg laks. Dat geeft niet, daar heb je enkel zelf last van. Maar dan is dit wel een captain obvious momentje.

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 25-01 07:21
quote:
Tsurany schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:01:
[...]

Je gaat een huis verkopen maar omdat de verkoper nog geen definitief akkoord heeft op de financiering ga je niet kijken naar nieuwe woonruimte.
Dat terwijl de markt al langere tijd aan het aantrekken is, huren sowieso al lastig is als je een bepaald inkomen hebt en je in principe weet wanneer de overdracht is.

Dan ben je wat mij betreft erg laks. Dat geeft niet, daar heb je enkel zelf last van. Maar dan is dit wel een captain obvious momentje.
Dat geld niet als je een nieuwbouwwoning koopt. Dan weet je de eind datum niet. Dan is het toch een goede tip om zo lang mogelijk te wachten met verkopen. Hij had dus ook dat kunnen doen ipv gelijk te verkopen en dat geeft hij aan. Al mijn toekomstige buren huren nu en zeggen ook dat ze binnenkort weer ergens anders naar toe moeten ivm met huurcontracten etc. zolang je niet weet wanneer je je nieuwbouwwoning krijgt zit je altijd in dubio 'm.i. of je vroeger of later huurt.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

quote:
Valorian schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:19:
[...]

Kun je niet op naam van één persoon gaan huren (diegene met het laagste salaris) waardoor je wel in deze categorie terecht kunt? Dan kan je vervolgens de ander er als nog bij laten komen achteraf (dat is misschien niet in de geest van de regel, maar ook niet verboden lijkt me).
Ik kan het proberen, maar heel veel vragen ook je belastingopgave over 2015. Dan komen ze er alsnog achter. Want al zou je nu geen baan meer hebben, dan zou je nog een uitkering moeten hebben.

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
Tripl3 D schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:54:
Zoals al eerder gemeld in dit topic ons huis verkocht (uiterlijk 6 weken na verkoop woning kopers er uit met als maximum 1 februari 2017 en hun huis staat sinds 2/3 weken verkocht onder verbehoud, dus dat zal niet heel lang meer duren). We hebben zelf getekend voor een nieuwbouwwoning die eind 3e kwartaal 2017 opgeleverd zou moeten gaan worden.

Op het moment van te koop zetten van ons huis (half augustus) begon de woningmarkt wat aan te trekken, maar bleef o.a. de makelaar nog wel voorzichtig. We hielden dus rekening dat onze woning wel een aantal maanden te koop kon staan en mochten we geluk hebben, dan konden we altijd nog tijdelijk huren.

Onze woning was binnen een halve week verkocht en dus waren we helemaal gelukkig. Financiering (van de kopers) heeft daarna nog bijna 8 weken geduurd en dus durfden we het nog niet aan om al te gaan kijken voor huren (dom achteraf). Inmiddels was heel de markt volop los aan het gaan en werden zelfs woningen die >4 jaar te koop stonden (en die ook al tijdelijk waren verhuurd en waar we onze zinnen op hadden gezet) ineens wel verkocht.

Inmiddels zijn we nu al een tijdje aan het kijken, maar wat een drama is de tijdelijke (ver)huurmarkt:

- Organisatie 1: Pas boven een huur van 750 euro kom je in aanmerking ivm salarishoogte (te hoog salaris). Deze organisatie heeft vooral woningen onder de 750 euro.
- Organisatie 2: Met het salaris wat u heeft, kunt u tot zo'n 800 euro in de maand huren. Deze organisatie heeft vooral woningen boven de 800 euro.
- Organisatie 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10: Eerst moet u betalen daarna krijgt u pas aanbiedingen. Ja, leuk, maar door een foutje kreeg ik al wat info zonder te betalen. Dit waren allemaal woningen die al verhuurd of onder optie waren.
- Organisatie 11 en 12: Je schrijft je in voor een woning en hoort 2 weken niets. Nog maar eens een reactie en nog een, maar nog steeds niet. Willen niet ingaan op telefoontjes en het woningaanbod veranderd niet.
- Organisatie 13, 14 15, 16 en 17: Wegens succes met verkoop bieden wij geen tijdelijke woningen meer aan
- Organisatie 18 en 19: Wij bieden anti-kraakpanden, maar zelfs daar mag je niet te veel voor verdienen! 8)7

Wat een gedoe. Iedereen zit nog in het crisispatroon van eerst verkopen, dan pas kopen, waardoor die tijdelijke markt helemaal onder druk staat en al die organisaties profiteren er enorm van.

Dus bezint eer ge begint als je nu eerst verkoopt en dan pas koopt (met name een nog te bouwen huis).
Ik heb in zo'n zelfde situatie gezeten. Zocht tijdelijke huurruimte voor vier maanden, maar dat is nauwelijks te vinden.

De woningcorporatie bij ons in de buurt biedt wel tijdelijke huurappartementen aan voor maximaal zes maanden. Ze richten zich daarbij op net-gescheiden mensen, mensen met een nieuwe baan en te lange woon-werk afstand, oplevering van nieuwe woning en onbewoonbare eigen woning na brand. Dat zijn allemaal situaties waarbij je binnen een aantal maanden wel weer weg kunt zijn. Wellicht biedt de woningcorporatie in jouw omgeving dat ook aan?

Andere optie is een bed-and-breakfast afhuren. Zeker in de wintermaanden hebben die vaak weinig gasten en kun je soms voor een paar maanden huren. Kijk ook eens op airbnb.

Wellicht heb je kennissen die een vakantiewoning of caravan ergens hebben staan, waar je tijdelijk in kunt.

Uiteindelijk zijn wij via-via aan een woning gekomen die tijdelijk leeg stond, maar nog niet in de verkoop was. Daar hebben we een paar maanden kunnen zitten. Eind goed, al goed; maar stress was het zeker.

• Gitarist
  • Niet online
* Gitarist heeft huis ook zo goed als zeker verkocht! 8)

Zo goed als zeker, omdat er a.s. vrijdag getekend gaat worden en de koper dan nog drie dagen bedenktijd heeft. Maar aangezien de koper geen ontbindende voorwaarden wilde opnemen verwacht ik niet dat hij zich gaat bedenken.

Het huis stond sinds juni dit jaar te koop en we hebben gemiddeld elke maand wel drie kijkers gehad. Met de uiteindelijke koper is het snel gegaan. Op een donderdag (nu bijna twee weken geleden) kwam hij voor de eerste (en enige keer) kijken en bracht hij meteen het eerste bod uit. Op de dinsdag erna waren we tot overeenstemming gekomen (na wat biedingen heen en weer).

Nu op zoek naar een nieuw huis :)

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Members only:

• Kju
  • Nu online
Members only:

Kju wijzigde deze reactie 05-12-2016 10:09 (4%)

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 16:41

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

quote:
Ik sluit me daar volledig op aan.

Ik begrijp veel woningverkopers totaal niet. Heb je een keuken met zo'n ribbel RVS blad, dan is dat een teken dat je die direct zou moeten vervangen voor verkoop. Als je echt niet zoveel geld wilt spenderen, neem een KVIK of Ikea keukentje. Andere tegeltjes erop en het oogt al direct beter.

Volgens mij is het zo dat in de tegenwoordige markt mensen niet meer het geld noch de moeite hebben om een opknapper te kopen. Als je dan óf de keuken of de badkamer al netjes kan maken, al is het maar op het oog, dan spreekt een huis sneller aan.

Wat ik bij dat huis kreeg was meteen TLC. Het heeft tender loving care nodig en zoals de Engelsen het noemen het is moe, uitgewoond.

Persoonlijk zou ik het helemaal schilderen, niet alleen de verwarmingen maar ook de muren en plafonds. Daarnaast zou ik overal waar de stopcontacten en schakelaars op de muren liggen, deze in de muren verplaatsen.
Dat kost je wel wat centen en geeft wat rotzooi, maar je huis knapt er gewoon simpelweg enorm van op en het bedrag wat je wil, komt dan steeds dichter in de buurt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:38
Tja, eigenlijk moet je als je een opknapper koopt het direct doen als je er in gaat wonen, als je het doet voor de verkoop is het wat laat. Dan moet je een berg geld uitgegeven zonder dat je direct weet hoeveel dat gaat opleveren. Maar de volle map zal je er natuurlijk nooit voor kunnen krijgen in de huidige staat, want elke koper ziet ook wel dat hier een berg tijd en geld in gestopt moet worden. En het is ook niet zo dat als je denkt, deze woning is volledig opgeknapt 170K waard, maar daar moet 20K voor uitgetrokken worden, dus is ie nu 150K waard. Dan koopt iedereen liever dat huis van 170K, want dan zit je niet maanden in de rotzooi, heb je niet het risico dat sommige kosten ineens veel hoger blijken te zijn etc etc.

Maar heb zelf verder geen idee wat de huizenprijzen in die regio doen, dus wellicht is de prijs wel redelijk tov de staat van het onderhoud. Maar gezien de hoeveelheid kijkers die de woning heeft getrokken tot nu toe gok ik zo van niet :p

PS. die omschrijving van het huis... "sierbestrating" = ordinaire stoeptegels en "Geheel, recent gerenoveerde, moderne starterwoning" = afgeleefd sociaal huurhuis... meeste makelaars maken het dol met de omschrijving, maar dit is toch wel erg ver verwijderd van de realiteit.

Hielko wijzigde deze reactie 05-12-2016 11:14 (12%)

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:06
Waarom zit je uberhaubt te WhatsAppen met je kopers over dit soort dingen? Dat is vragen om gezeik. Ik zou ze het lekker uit laten zoeken met dat tapijt en volgende keer alleen via de makelaar communiceren.

• Valorian
  • Laatst online: 09:56
Ik zou je, vanaf nu, houden aan wat schriftelijk in de koopovereenkomst overeen is gekomen. Als daar niets in staat over de gordijnrails zou ik die overigens ook verwijderen, voor hetzelfde geldt hebben ze een ander plan en gaan ze juist daar vrijdag nog over zeuren. De 'regels' rondom dit soort zaken zijn helder. Verder eens met Cooper87: zoveel mogelijk alles via makelaars laten gaan, doen die ook nog eens wat ;)

Tot slot: bovenstaande klinkt wellicht wat zuur en makkelijk praten vanaf de zijlijn. Maar wat er ook gebeurd: na vrijdag ben je van je huis af en kun je al je energie richten op je nieuwe verblijfplek. Gefeliciteerd!

• St@m

St@m

@ Your Service

Klopt, hij ging er vanmorgen wel op in, maar de makelaar bevestigde dat dit erbij hoort. Overdracht is zonder verdere problemen verlopen. Dus happy!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-01 19:14
quote:
Bockelaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:24:
Wij puur op de onderbuik. Kosten zijn aftrekbaar dus minder groot dan je initieel denkt.
Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar: http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-01 21:43
niet? Ow apart, ben benieuwd wat de boekhouder dan allemaal wel afgetrokken heeft :)
My bad dus dan: echter nog steeds puur op de onderbuik :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-01 21:43
verkoop is prima gegaan; in 2015 in een toch nog moeilijk plekje in een dorp. Verkocht voor het door ons vooraf aangegeven gewenste bedrag, verkoop duurde rond de 6 maanden geloof ik, overdracht 2 maanden daarna.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:40
Nog steeds een grof schandaal dat al die makelaars alles ex btw vermelden. Bij particulieren is het verplicht om inclusief BTW te vermelden. Benieuwd of er iemand als eens bewust een mondelinge afspraak met een makelaar is aangegaan, en bij de factuur op zn strepen is gaan staan. Afgesproken prijs hoort wettelijk inclusief BTW, dus geef mij maar mooi 21% korting. Makelaar heeft in dat geval geen poot om op te staan.

• TheGhostInc
  • Niet online
quote:
EagleEye1290 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:30:
Het gevolg was dat we het verkocht hebben voor 250.000 euro en dat was ons éérste bod!
Hadden we niet in tijdsnood gezeten, dan hadden we nog kijkdag(en) georganiseerd en de mensen tegen elkaar laten opbieden, 270.000 euro was een realistische mogelijkheid...
Soms is het niet gek om gewoon een 'echt' bod te accepteren.

270.000 euro klinkt misschien realistisch, maar je loopt wel het risico dat je kopers nog iets meer te besteden hebben en uiteindelijk toch 'een maatje groter' gaan. Hoe 'geweldig' een huis is, hangt ook voor een groot deel van het prijskaartje af. Vanaf welke prijs zou je lachend weglopen en iets 'beters' kopen is ook een mooie indicatie. Koop je voor 290.000 dan bijvoorbeeld een extra slaapkamer?
Je ziet soms van die woningen langskomen dat je op zich wel begrijpt waar de prijs vandaan komt, maar dan moet je wel exact hetzelfde idee hebben als de huidige eigenaar. Je eigen 'spotters'balkon in Haarlemmermeer betekent voor iemand anders gewoon heel veel teringherrie. :+
Maar in jouw geval kan 2 badkamers ook gewoon geen toegevoegde waarde hebben.. als je toch alleen bent bijvoorbeeld. Heb je liever een extra hobbykamer.
Een koper die wil kopen is de enige goede ;)

• Tsurany
  • Niet online
Dat hangt er vanaf hoe populair het huis is. Als hij meerdere biedingen heeft zal jij er tussenuit vallen als hij niet zeker is of jij het nog gaat komen. Heeft hij geen andere biedingen kan hij best akkoord gaan als hij zelf geen haast heeft.

• mr_obb
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-01 17:06

mr_obb

Lakse Perfectionist

Vorie week hebben we ons huis op de markt gezet en zoals eerder gezegd was binnen een paar uur de vraagprijs geboden. Inmiddels hebben we meerdere biedingen gehad en iedereen de kans gegeven een eindbod neer te leggen. Uiteindelijk zijn we toch weer ruim boven de vraagprijs uitgekomen.

We waren er vanuit gegaan dat we ons huis snel zouden verkopen, maar we hebben nu 25k meer gekregen dan we in onze begrotingen rekening mee hielden. Voor ons komt nu de vraag wat we hier mee gaan doen. Gaan we het investeren in ons nieuwe huis (isolatie, zonnepanelen etc) of lossen we gelijk flink af op onze hypotheek. We gaan de komende tijd maar eens rekenen.

• Valorian
  • Laatst online: 09:56
quote:
muffstuff schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:39:
[...]

Hoeveel stond je huis te koop? want in principe kan je in bv Amsterdam ervan uitgaan dat elk appartement 12% boven de vraagprijs geboden krijgt.
No offense, maar is dat niet wat kort door de bocht. Als appartement x, y en z alledrie identiek zijn en volgens een taxateur 275K waard zijn, maar de een vraagt 250K (omdat hij er snel vanaf wilt), de ander 275K en de derde 310K (omdat hij geen haast heeft) dan lijkt me niet dat de ze alledrie voor 12% meer dan hun vraagprijs de deur uit gaan. Een vraagprijs heeft absoluut geen enkele relatie tot de waarde van het huis, alleen tot wat de verkoper er voor vraagt. Je kan ongetwijfeld stellen (en dat geloof ik ook best, je hebt vast meer verstand van de a'damse markt dan ik) dat de gemidddelde verkoopprijs 12% hoger ligt dan de vraagprijs, maar dat betekent nog steeds niet dat je bij een huis wat je niet kent er vanuit mag gaan dat ook die er 12% boven zit. Als iemand veel te veel vraagt dan kan zelfs in A'dam een huis onder de vraagprijs de deur uit gaan, en als iemand echt bizar scherp/laag inzet en een blinde bieding regelt kan er ook 20% boven de vraagprijs geboden worden. Iets met gekken en wat die er voor geven ;)

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-01 10:33
quote:
Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:00:
[...]

No offense, maar is dat niet wat kort door de bocht. Als appartement x, y en z alledrie identiek zijn en volgens een taxateur 275K waard zijn, maar de een vraagt 250K (omdat hij er snel vanaf wilt), de ander 275K en de derde 310K (omdat hij geen haast heeft) dan lijkt me niet dat de ze alledrie voor 12% meer dan hun vraagprijs de deur uit gaan. Een vraagprijs heeft absoluut geen enkele relatie tot de waarde van het huis, alleen tot wat de verkoper er voor vraagt. Je kan ongetwijfeld stellen (en dat geloof ik ook best, je hebt vast meer verstand van de a'damse markt dan ik) dat de gemidddelde verkoopprijs 12% hoger ligt dan de vraagprijs, maar dat betekent nog steeds niet dat je bij een huis wat je niet kent er vanuit mag gaan dat ook die er 12% boven zit. Als iemand veel te veel vraagt dan kan zelfs in A'dam een huis onder de vraagprijs de deur uit gaan, en als iemand echt bizar scherp/laag inzet en een blinde bieding regelt kan er ook 20% boven de vraagprijs geboden worden. Iets met gekken en wat die er voor geven ;)
Ik ben heel goed op de hoogte dat een vraagprijs weinig zegt over werkelijke waarde( hoe zou je die bepalen btw?)

De reden dat al die huizen minimaal 12 % meer dan de vraagprijs krijgen is naar mijn mening het volgende. Ten eerste staat hier een appartement in Amsterdam niet langer dan 14 dagen te koop. Soms zijn ze al na 1 dag verkocht. Je stelling dat als iemand er snel van af wilt zal dan zeer zeker zijn. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 15 appartementen in mijn buurt getracked om na te gaan hoe snel, welke vraagprijs en welke prijs in het kadaster kwam. Mensen weten na drie keer mis grijpen ook onderhand wel wat minimaal overboden moet worden. Staat iets voor 230 te koop, dan heb je een goede kans bij 260. Iets van 175 te koop, nou dan mag je al blij zijn dat als je op de dag dat het op Funda komt en je belt met de makelaar, dat de makelaar tegen je zegt, je mag komen kijken. Een vriend van me heeft al meerdere keren te horen gekregen dat het vol zit. Enige manier om die groep voor te zijn is gewoon bij de verkopers aanbellen en meteen een bod neerleggen. Of een bod sturen naar de makelaar zonder dat je het huis gezien ehbt (gaat nergens over)

Die vraagprijzen worden in overleg met makelaars opgesteld en hoe de verkoper dat graag ziet. Maar om maximaal bereik te halen dmv open dagen zorgen ze dat de vraagprijs wel redelijk blijft. Ook omdat je niet te ver van taxatie wilt zitten want dan kan men niet financieren.

Ik vind je hypothetische berekeningen heel mooi alleen hebben die op dit moment met Amsterdam weinig te doen omdat het hier een vrij bizarre situatie is. Overigens ook no offence ;)

muffstuff wijzigde deze reactie 10-02-2017 09:58 (15%)

• nare man
  • Laatst online: 14-01 16:35
quote:
depl0y schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:05:
[...]
Yup, het voorbehoud loopt vandaag dus af. Waarborgsom moest op 13 februari betaald zijn, maar er is uitstel van de financiering gevraagd, dus de waarborgsom mag dan ook later betaald worden? Ik gok dat deze dus ook 14 dagen is doorgeschoven naar 27 februari. Eigenlijk zit dat best raar in elkaar.
Ik weet niet hoe jouw overeenkomst precies tekstueel in elkaar zit, maar in de standaard NVM akte ziet de ontbindende voorwaarde op het verkrijgen van een hypothecaire geldlening die genoeg is voor het bekostigen van de woning, niet op de verplichting tot het stellen van de bankgarantie c.q. het storten van de waarborgsom.

Dat wil dus zeggen dat de koper eigenlijk al in gebreke is als de bankgarantie c.q. waarborgsom niet op de overeengekomen datum was gesteld c.q. gestort en hij daarvoor geen uitstel van de verkoper had gekregen.

Eerlijk gezegd klinkt 't mij niet goed in de oren. Ik zou ook maar 'ns hard gaan trekken aan die bankgarantie/waarborgsom. Je wilt liever niet in zee gaan met een koper die zijn financiering niet rond krijgt, vervolgens buiten de ontbindende voorwaarden valt en wanpresteert, en geen verhaal biedt voor de contractuele boete omdat er geen garantie is gesteld.

nare man wijzigde deze reactie 20-02-2017 15:16 (14%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• depl0y
  • Laatst online: 25-01 06:07
quote:
Uiteindelijk kregen we om half 8 de melding dat de financiering rond is. Nu is het officieel vandaag nog even afwachten (1 werkdag na verlopen voorbehoud), maar het lijkt er op dat dit goed komt.

Nog steeds gefrustreerd hoor, waarom komt dit op 1 dag aan? :)

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
niks aan de hand geweest dus , business as usual

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• depl0y
  • Laatst online: 25-01 06:07
quote:
Kju schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:25:
Maar heeft de makelaar dan niet gewoon gebeld om te vragen waar het bleef? Liever een minuutje telefoneren dan een ingebrekestelling schrijven en aangetekend posten.. of heeft die makelaar jou die brief laten schrijven? :+
Het probleem was dat we aan het bellen bleven "Ja de hypotheek adviseur belt je zo". Op een gegeven moment was het gewoon genoeg. Ondertussen hebben we bevestiging van de notaris dat de bankgarantie gestort is en alles voor elkaar is.

Een beetje druk zetten helpt dus mooi.

Hopelijk kan ik nu even uit dit topic wegblijven ;)

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:01
Aanstaande maandagavond komt bij ons ook de makelaar! Eindelijk het traject in om van het huis af te komen wat ik nog 5 jaar aan heb gehouden (op naam van mij en mijn ex). Mijn huis is redelijk instapklaar (tegel en laminaat vloeren, nieuw schilderwerk binnen en buiten, moderne keuken en badkamer, aanbouw achter en voor, rolluiken en horren rondom, dubbele beglazing, kant-en-klare tuin en een stenen overkapping met schuur achter) en zal rond de 200-210k op moeten gaan leveren. Prima prijsklasse denk ik!

Aanstaande zaterdag gaan we nog aan de gang; tuin met de hogedrukspuit opschonen, tuinset plaatsen, veel spullen wegbrengen naar de opslag en een grote schoonmaak van boven naar beneden. Hopen op wat mooi weer voor de foto's en dan kijken hoe snel het kan gaan. De instapklare huizen hier in de gemeente gaan echt enorm snel, dus wie weet.

De makelaar maandag is een zogenaamde "1%-makelaar" waar ik enorm goede verhalen over heb gehoord (van verkopende en kopende partijen, maar ook goede vrienden van ons uit de vastgoedwereld uit dezelfde stad). Courtage van 1% met € 400,- opstartkosten. Met wat geluk hou ik nog wat over aan de verkoop ook en kan ik dat mooi gebruiken voor ons volgend huisje :).

Wij twijfelden nog over een andere makelaar (die ook goed uit de bus kwam). Toevallig gaan we vanavond naar een huis kijken welke bij hun te koop staat, maar een afspraak hiervoor maken was echt heel erg moeilijk. Heel volgende week kon al niet omdat ze geen makelaar hadden? Deze week was erg moeilijk, maar vandaag half 5 ging nog wel. Verder was de week erop ook amper mogelijk.....

Lijkt me geen fijne gedachte; staat je huis te koop, heeft de makelaar die je in de arm hebt genomen mensen tekort om überhaupt een bezichtiging in te plannen.

iRacing stats

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
quote:
degroot schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:48:
Inmiddels 15 bezichtiging gehad , maar nog geen enkel bod gehad. Huis staat nu 5 weken op funda.
1 iemand die voor 2e keer kwam bezichtigen ,maar uiteindelijk heeft die persoon toch gekozen voor een andere woning. Helaas nog geen bod gehad.
Jammer, dat het nog niets is geworden. Krijg je wel nuttige feedback vanuit de bezichtigingen?
quote:
Hebben nu een woning gekocht met no-risk clausule. Eigenlijk wil ik die no-risk clausule er z.s.m. afhebben.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik neem aan dat het betekent dat jij van de koop van je nieuwe huis af kan als je huidige huis niet verkocht wordt. Wat is het voordeel voor jou om die clausule dan te laten schrappen?

Jouw foto's zijn op een iets minder mooie dag genomen, maar dan kan je natuurlijk niet altijd wat aan doen. Verder wederom erg kritisch:
  • de eettafel lijkt geen handige plek te hebben. In ieder geval niet als je met meer dan twee volwassenen wil zitten
  • afvoer van fonteintje in de WC lijkt scheef/vreemd te zitten
  • de WC oogt heel klein
  • heb je in de badkamer lichtjes in de vloer?
  • garage lijkt mij groot pluspunt, maar de buren hebben juist de woonkamer uitgebouwd waardoor je wel "opgesloten" zit in de tuin
Alleen de ruimte in de woonkamer zou ik zelf nog wel eens goed over na willen denken. Misschien lijkt die door de huidige indeling plus hoge kast juist veel kleiner dan hij eigenlijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
quote:
degroot schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:01:
Met de no-risk clausule kan de verkoper de woning nog steeds verkopen.
Aha, meer no-risk voor de verkoper dan voor de koper dus ;) Dan snap ik het wel.
quote:
1) eettafel hebben we zo weggezet , omdat het ons leek dat we zo meer ruimte hadden.
Ja, maar (zoals al gezegd) omdat de stoelen stijf tegen de muur staan heb je gelijk het idee "er is hier te weinig plek". Al has je hem alleen voor de foto maar wat opgeschoven dan had het er niet zo klein uitgezien. Mensen valt het minder op of er 80 of 60 cm breed "pad" is, maar een sotel die 0 cm van de muur staat zien ze wel.

Ik denk ook dat ik heel de woonkamer andersom had ingericht. Dus de grote kast naast de deur en de TV aan de andere kant. Eigenlijk dus ongeveer zoals Loondijke hier boven heeft staan. Dan kan je de tafel wat verder in de kamer schuiven en dan lijkt het al gelijk een stuk ruimtelijker. Dan heb je ook een logisch pad achter de bank die naar een deur toe gaat; dat pad heb je nu ook maar is er eigenlijk alleen omdat die grote kast daar staat.
quote:
2) WC is inderdaad niet heel groot , maargoed , ik zit daar vaak niet meer dan 3 minuten per dag achtereenvolgend :)
Sure, maar op de een of andere manier voelt hij gewoon heel klein aan. Een WC waarbij je je knieën stoot als je gaat zitten zal het vast niet zijn, maar zo lijkt het wel.
quote:
3) er zitten inderdaad ledlichtjes in de vloer.
Misschien was het dan mooier geweest om die ook aan te doen (net zoals alle andere lampen). Nu is het af en toe net of er een vlek op de tegel zit 8)
quote:
4) Garage leek ons ook een groot pluspunt. Maar krijg toch van sommige kijkers te horen dat ze dat maar een lastig ding vinden.
Ja, dat ligt dan dus heel erg aan de mensen die zo'n huis zoeken. Voor iemand die er naar op zoek is is het een groot pluspunt. Bij ons is ooit iemand komen kijken die het huis toch niet wilde hebben want "er is geen garage voor mijn motor"; dat vonden wij op zich een vreemde reden want er stond ook nergens dat die er wel zou zijn.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het verder in de wijk is. Ik ben blij dat ik gewoon op eigen grond kan parkeren. Altijd plek en mooi meegenomen geen gedoe met een openbare laadpaal want ik heb nu mijn eigen laadpaal. Sterker nog, als die plek er niet was geweest hadden wij het huis niet gekocht.

De rest van de wijk heeft allemaal "precies" plek, maar niet altijd overal waar mensen willen staan. Dus her en der staan auto's op plekken waar je het eigenlijk niet vind passen en twee straten verderop zijn tien lege parkeervakken omdat niemand 200 meter wil lopen naar zijn auto..

Als je in een wijk woont waar bijna geen parkeerproblemen zijn dan is een garage niet per se een pluspunt.
quote:
met onze vraagprijs zit je toch in een goede zoekrange?
Het voordeel van 225 is dus dat je in twee groepen zit omdat je precies op de grens zit. Maar ik weet verder niet of dat je kansen echt heel erg doet stijgen.Omdat je er zo vlak bij zit zou je denken "doe het gewoon wel" omdat ik niet denk dat het je kansen erg doet verminderen. Het lijkt mij stug dat mensen die een huis zoeken tot 220 (en dus in ieder geval t/m 225 kiezen op funda) niet zullen bieden op een huis van 225 maar wel op een huis van 224.
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:50:
Ik vraag me af hoe relevant dat echt is. Mensen die vanaf 200k tot 300k zoeken zijn echt niet in de markt voor een woning die 200k kost, zeker niet als die woning daar eigenlijk net onder zou vallen.
Dat denk ik ook, maar mensen die zoeken in 225 tot 250 zijn meestal wel opzoek naar huizen die onder de NHG zitten en dan is een huis van 225 wat een "koopje" is wellicht wel een idee tov een "duur" huis van 250 waar de bewoners de hoofdprijs voor willen hebben maar het eigenlijk niet waard is.

Maar goed, zo kan je er allerlei theorieën op nahouden die elkaar tegenspreken :+

En de ene markt is de andere ook niet, de ene verkoper staat er anders in dan de ander, etc. Wij hebben ons huidige huis ruim een "funda categorie" goedkoper gekocht dan waar het voor te koop stond. Maar ja, dat was dan ook een klushuis waarvan de bewoner nog moest wennen aan het feit dat niemand hem de prijs voor een tip-top-huis wilde betalen; de markt was aan het instorten; het stond al 3 jaar te koop; hij was al verhuisd en had dubbele lasten. Dus wij kwamen met ons bod waarschijnlijk precies op het goede moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben3123
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 31-12-2017
quote:
Loondijke schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:40:
Spannend! Ons huis staat sinds vanmorgen op Funda. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening;
***members only***

Op dit moment is de advertentie 265 keer bekeken. Zegt natuurlijk helemaal niks..... maar wel leuk dat het blijft stijgen :) .
Ik zou de plantjes bij de voordeur van de stoelen afhalen. Nu staan er stoelen die blijkbaar niet gebruikt worden om op te gaan zitten, want er staan planten op. Een vrije stoel staat net wat uitnodigender.

• Loondijke

Yeahhhhhhhh! Verkocht (ovv financiering) voor € 500 boven de vraagprijs! Gisteren 2 biedingen gehad en die waren exact gelijk. Vandaag laatste poging gehad om beide een bod neer te leggen. Dit lukte en 1 kwam erboven uit .

Ik hou me nog rustig totdat het allemaal getekend is. Maar voor nu in ieder geval schitterend nieuws!

iRacing stats

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:41

loewie1984

music addict! pizza monster!!

^^ Balen man, daar blijf je dan een dag voor thuis. Maak je alles aan de kant, ik ken het gevoel. Zelf 3 jaar de flat te koop gestaan gehad. Maar de open huizen dag in April was toen gelukkig in het 3de jaar wel doorslaggevend (tezamen met een verlies van 45k).

discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loondijke
quote:
stickyfish schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:29:
Ja, balen. Al hoewel ik ook niet echt op veel had gerekend. Inderdaad de hele vrijdag bezig geweest om de laatste klusjes te doen, tuin op orde, alles goed poetsen. En dan zit je daar de halve zaterdag te koekeloere totdat er hopelijk eindelijk iemand komt.

Gelukkig staat het huis nog niet zo lang te koop (3 maanden) maar we hebben helemaal nog geen een bezichtiging gehad. Terwijl iedereen zegt dat het zo'n leuk huis is. Toch wordt de brochure vaak aangevraagd, maar uiteindelijk blijft het daar bij. Vraag me af of mensen niet meer op tussenwoningen zitten te wachten of zo.
In deze markt in 3 maanden geen enkele bezichtiging gehad voor jouw huis? Dan moet er echt meer aan de hand zijn.... prijs, advertentie, foto's, staat huis.... of locatie natuurlijk, als deze heel erg bijzonder is.

In deze markt is 3 maanden zonder bezichtiging echt enorm lang.

iRacing stats

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loondijke
Onderstaande is bedoeld als opbouwende kritiek :).

Je zegt het zelf al eigenlijk: maar 1 foto op Funda. De allerbelangrijkste website die bestaat op gebied van huizen verkoop.

En niet eens makkelijk door te linken naar de juiste website. Het kost al teveel moeite om een huis te bekijken waar alleen een voorgevelfoto van op Funda staat.

En als je dan op de website van de makelaar komt..... tja. Een brochure downloaden om goed foto's te kunnen kijken is gewoon niet meer van deze tijd en het oogt allemaal erg amateurish.

En als je dan ook nog moet concurreren met het volgende huis:

http://www.funda.nl/koop/arcen/huis-49066828-laakweg-35/

Dan wordt het een erg moeilijk verhaal. Waarom deze makelaar? Internet is de allerbelangrijkste tool om een huis te verkopen anno 2017 en het lijkt erop dat deze makelaar daar niets om geeft....

Loondijke wijzigde deze reactie 01-04-2017 21:04 (3%)

iRacing stats

Pagina: 1 2 3 ... 10

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True