Ongekend lage rentes + verplichte aflossing (door aflossingsvrij bouw je minder vermogen op, zeker bij een hoge rente) + het bouwbeleid in Nederland wat én forse tekorten kent door de crisis van 10-15 jaar terug en het hele stikstofverhaal.
Dat heeft als gevolg dat er nu enorme vermogensverschillen zijn ontstaan, ook binnen de 'middenklasse'.
Ik denk ook dat je dit kan 'oplossen' door de rente te verhogen, maar ja, daar hebben we als burgers geen invloed op. Aflossen lijkt me in de basis wel een goed streven, dus dat zou ik niet omdraaien, al zou je door iedereen weer terug naar aflossingsvrij te pushen een kleinere tweedeling tussen koop en huur krijgen. Bouwers krijg je er niet 1-2-3 bij en ook het stikstofprobleem is niet 1-2-3 op te lossen.
Resteert dus een andere manier om vermogen lichtelijk mee te nemen in het nivelleren wat de overheid nu puur en alleen enkel op inkomen doet

Overigens zou het aanpassen van bovenstaande dingen als gevolg hebben dat de huizenprijzen dalen, waardoor de vermogensverdeling 'door de markt' gevormd wordt. Onder de streep gewoon hetzelfde effect.
Dat terwijl vermogen natuurlijk al 100en jaren echt werkt voor mensen daarvan. Dus alleen vermogen kan het probleem niet zijn.
Ik denk dus van wel, om bovenstaande.
De overheid moet altijd meer belasting heffen want ze willen sinterklaas spelen overal, als ze daar nu gewoon eens mee stoppen.
Precies. Een extreem dure vergrijzing (ook een gegeven, is ook niet op te lossen) waarvan al het spaargeld nu langzaam verdampt helpt natuurlijk ook niet, zeker niet in combinatie met iedereen die 'financieel onafhankelijk' wilt worden. Uiteindelijk moet er gewoon werk verricht worden om een economie te laten draaien.
Vermogen belasten daar heb je alleen de middenklasse echt mee
Onzin. Nogmaals, je voert het budgetneutraal uit. De middenklasse met vermogen zal meer moeten betalen, maar zal ook minder inkomstenbelasting hoeven te betalen. Ergo: onafhankelijk van je 'klasse' laat je werkenden minder betalen, en niet-werkenden meer betalen dan wat ze nu betalen.
de echt vermogende mensen vinden wel weer creatieve manieren om minder belasting te betalen
Knot opereert op Europees niveau, dus daar is wel het een en ander in mogelijk. Maar eens, net als dat F1 coureurs nu in Monaco gaan wonen ook een creatieve manier is om belasting op inkomen uit werk te ontwijken. Tja, dat heb je toch.
In de basis is dit gewoon een heel slecht argument om iets maar niet te doen, vind ik.