Een kleinere huizenpool zorgt altijd dat huur omhoog gaat, ook al liggen de segmenten niet bij elkaar. Dat effect onstaat alleen al omdat er simpelweg te weinig huizen zijn om iedereen volledig te huisvesten. Als daardoor de tophuren omhoog gaan, dan zullen sommige goede verdieners toch kiezen om een huis te nemen in het wat meer betaalbare segment 1250-1750 en dat heeft wel degelijk effect op de huren tot aan de sociale huur. Al was het niet alleen de toegenomen vraag naar hogere segment woningen die zal zorgen dat er minder betaalbaar wordt gebouwd binnen de vrije sector (de zogenaamde 'middenhuur').
IMO een veel groter probleem is niet dat iemand uit tech veel kan inbrengen in de huizenmarkt, want dat kan een arts ook, het is dat de arbeidsmarkt (daarbij richt ik mij vooral op tech) in Nederland verziekt is door de 30% regeling. Die techindustrie is ook nog eens heel geconcentreerd in Amsterdam wegens de expats, en door de concentratie van werkgevers op zo'n klein gebiedje is het niet anders mogelijk dat huizen onbetaalbaar worden. Bij bedrijven zoals Booking, Adyen, etc. worden over het algemeen geen Nederlanders aangenomen voor algemene/basale rollen die geen Nederlands vereisen wegens het 30% verschil in belasting. Een gemiddelde Nederlandse techneut zit in een slechte onderhandelingspositie binnen Nederland.
Dat heb ik direct ondervonden aan het begin van mijn carrière en dat laat eigenlijk wel zien hoe verziekt de hele regeling rond expats wel niet is. Het is namelijk ook heel vreemd dat dezelfde tech gigant die mij in Nederland niet wil inhuren wegens gebrek aan 30% regeling (en het kantoor is vrijwel 100% expat buiten business rollen), mij wel zou willen hebben in Dublin. Ik had letterlijk een aanbod om in een ander land te gaan werken, niet omdat ze hier het werk niet uitvoeren, maar omdat het niet kon wegens personeelsbeleid veroorzaakt door de expat-regeling.
We betalen als Nederlander daardoor niet alleen qua inflatie, maar ook op de belasting financieren we eigenlijk het uit de markt prijzen van onze eigen populatie. Hoeveel levert praktisch de expat-regeling nou ons op? Ik heb een idee dat daarbij alleen belangen zijn gebonden van bedrijven die niet structureel investeren in Nederland of hier misbruik van maken.
O.a. ING en ABN AMRO maken hier ook
grondig misbruik van om op kosten te besparen, terwijl het talent gewoon in Nederland aanwezig is. Bij hun traineeships selecteren ze zelfs voor op de zo genoemde 'internationals' en weet ik via-via dat de oranje bank hier quota's op voert binnen het HR beleid. Dat het ook nog eens spanningen oplevert op de huizenmarkt is des te meer rede om het geheel af te schaffen en te kiezen om belangen van Nederlandse burgers eerst te beschermen voordat we cadeautjes kunnen uitdelen aan forenzen.
Trouwens is het ook heel erg hard nodig dat er eens een einde komt aan het speculeren en investeren in huizen. Dat is leuk als de markt nog een beetje gezond is, maar in Nederland dreigen grote groepen mensen dakloos te worden en kunnen jonge gezinnen geen kinderwens meer vervullen. Op zo'n punt moet je ingrijpen en zorgen dat vastgoed met bestemmingsplan huisvesting, dat niet wordt bewoond door de primaire eigenaar, flink wordt belast met een maximum aan huurprijzen. Dat gaat op korte termijn pijn doen op de waarde van huizen, maar dat is nu spoedig nodig. Huisvesting moet huisvesting zijn, geen hedge om wat miljoenen te stallen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Fox op 05-04-2022 18:52
]