FSC1968 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:03:
[...]
[...]
Hulde voor deze twee uitgebreide beargumenteerde posts!

Op basis van bovenstaande verhalen heb ik eigenlijk maar drie vragen:
1. Je haalt Linkeroever in Antwerpen aan, wat in mijn beleving een wijk is met veel hoogbouw. Waarom werkt het daar wel, is dat dan vanwege de mix met laagbouw? Even ter visualisering, Linkeroever ziet er zo uit:
[Afbeelding]
2. Als veel goedkope hoogbouw in West-Europa door de bevolkingssamenstelling geen optie is zullen die mensen elders gehuisvest moeten worden. Wat zou volgens jou de meest efficiënte manier zijn om snel de woningnood op te lossen?
3. Je stelt dat de meest efficiënte manier huisvesting zoals de Pijp en Parijs is, maar anderzijds dat huisvesting zonder veel parkeergelegenheid eigenlijk 'gedoemd' is om mensen met sociaal zwakkere status aan te trekken. Beide voorbeelden zijn echter gebieden binnen grote steden nabij (of in) de stadscentra waar de grondprijs sowieso al gigantisch hoog ligt. Zijn dergelijke vormen van stedenbouw dan haalbaar in een situatie waar je tot op zekere hoogte gedwongen wordt om buiten de huidige stadsgrenzen tot stadsuitbreiding over te gaan? Daarbij houd ik ook in het achterhoofd dat het huidige Parijs gevormd is door Haussmann, die in feite Middeleeuws Parijs in de 19e eeuw gesloopt heeft om de huidige structuur neer te zetten. Dat lijkt me in de huidige tijd op z'n zachtst gezegd nogal moeilijk haalbaar...
1. Ik doelde op de linkeroever, de nieuwbouw met name. Die foto van jou is nog niet het beste gedeelte.. Het deel dat grenst aan het centrum zeg maar.
2. M.i. is er geen snelle en efficiënte manier om het probleem op te lossen. Stedenbouw en ontwikkeling is een proces van de lange termijn. Goede buurten kunnen slecht worden, slechte buurten kunnen goed worden en alles ertussenin. Net zoals dat je doelgroepen en 'werk' niet kunt dwingen (ook niet moet dwingen) ergens te gaan wonen. De oplossing (maar dat is dus echt lange termijn visie) is een constante stroom aan goede ontwikkelingen, zowel transformatie, binnenstedelijk als uitleglocaties. Soms bouw je iets teveel voor de vraag, soms wat te weinig, maar je voorkomt grootschalige ontwikkelingen die achteraf toch mislukken en je geeft ontwikkelingen de ruimte om te rijpen. Ofwel, anticiperen, maar dat is een lastig proces, dus ik hoop dat het ministerie hier wat mee kan gaan doen.
3. Klopt, ook de tijdsgeest is anders. In de tijd van Hausman waren de meeste stadscentra de plekken van ziektes, 'de dood', armoede, etc. Ook was Parijs in die tijd slecht verdedigbaar. Onderdeel van het plan van Hausman zijn natuurlijk de welbekende lange lijnen, niet alleen leuk voor parades, maar ook om de vijand van ver te zien aankomen. We zullen inderdaad toe moeten naar veel gerichtere stedenbouw, bijna soort accupunctuur, maar zoals ik hierboven stel, er is volgens mij geen snelle oplossing voor de woningnood (geen wenselijke in ieder geval). Hoe het nu gaat in Nederland is dat sociale woningbouw in (te kleine) appartementen afgescheept worden met een te lage parkeernorm, waardoor mensen sowieso geen auto kunnen hebben. Als je geld hebt dan koop je een appartement met parkeerplek in de garage (als grondgebonden geen optie is). Dit is één van de redenen waardoor het gedoemd is te mislukken. Daarnaast is ook OV bij de woning niet persé het probleem, OV bij het werk is ook lastig als je bijvoorbeeld in een kas werkt in Aalsmeer... Overigens is een stadscentrum zoals wij dat kennen ook echt weer een noord Europees fenomeen, in zuid Europa is dit weer heel anders georganiseerd. Als je buiten de grenzen gaat ontwikkelen dan moet je het wat mij betreft doen zoals:
https://urbangreenbluegri...sjostad-stockholm-sweden/ , of als Hafencity Hamburg:
https://www.hafencity.com/ , of als Thurn and taxis Brussel:
https://www.hafencity.com/ . Vervolgens heeft de overheid een stevige rol in het managen van de leefomgeving, de leefbaarheid (Openbare ruimte!!!) en de gewenste programmamix. Geen scholen uitponden op de lange termijn, investeren in OV en niet teveel overlaten aan de markt en vooral niet de auto op de voorgrond zetten, maar werken aan de juiste alternatieven. Ontwikkel ook een diversiteit aan appartementen, zowel voor gezinnen als starters met een gemengde openbare ruimte (zie scandinavië) en zorg ervoor dat de prijzen dan niet de pan uitrijzen..
4. Aanvullend. Ons grondbeleid is ook niet de meest handige voor de huidige problemen en de markt. Duitsland, maar Denemarken ook (en nog meer landen) hebben een veel interessanter model. Die gaan uit van het feit dat de (door)ontwikkeling van een stad van groot maatschappelijk belang is en daarmee ook de maatschappij tot nut moet zijn. Gronden worden verkocht tegen een vaste grondprijs (in conflict dus met de Europese aanbestedingswet!!!) en binnen die vaste grondprijs worden partijen gevraagd een aanbieding te doen op basis van concept en doelgroepen. In Hafencity zie je daarom ook een grote mix van werken, gezonde seniorenhuisvesting, woongroepen, onderwijs, etc. Zoek ook maar eens op de duitse Siedlungs:
https://nl.pinterest.com/asaphouse/berlin-siedlungs/ een variant op de Engelse tuinstadgedachte.
En dus concluderend en resumerend. Er is geen quick fix voor dit probleem (als je het goed wilt doen dan). We zijn gewoon te laat.. Ik doe dit werk al een tijd (ben stedenbouwkundige) en in 2008 - 2014 bestond de wereld van stedenbouw even niet meer in Nederland... Daar ging het mis en dat moeten we voorkomen, maar het gat dat er toen ontstaan is zie je de afgelopen jaren terug. Ik ben zelf op de master afgestudeerd in 2010, in Amsterdam en was de enige van mijn jaar die afstudeerde... De rest was al afgehaakt, want ze waren massaal ontslagen en volgens de minister was Nederland af... Het is volgens mij nu gewoon een zeer bitter en lastig proces waar we doorheen moeten. De enige ruimte die ik zie is in het proces, en dan kom ik terug bij mijn verhaal, er moet een heldere, consistente visie liggen waar je op kunt bouwen.
Ergo: stedenbouw en ontwikkeling is lastig, 'the road to hell is paved with good intentions' gaat echt wel op in dit vakgebied. Je weet ook pas achteraf (en dan ook echt 30 jaar later ofzo) of het geslaagd is of niet.. En dan nog kan het veranderen.
Laapo schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:15:
[...]
Ligt de lat hier niet wat te hoog? De Bijlmer van de 80er jaren is misschien wat too much. Maar wijken als Kanalen Eiland of Liendert zijn wellicht niet de allerbeste plek om te wonen, maar, mensen wonen er en het voorziet in behoorlijk wat woonruimte. Helemaal geen slechte plekken voor jonge starters die een eerste stap op de woningmarkt zetten. Werkgelegenheid, goede infra, genoeg ruimte om thuis te werken, fietsen naar de binnenstad.
Iets minder sociale huur, iets meer aandacht voor de voorzieningen en het zijn buurten die er wat mij betreft gewoon mee door kunnen. Ook dat soort plekken horen er nu eenmaal bij.
Ook in een land met alleen villa wijken zal er een boven aan het lijstje staan van meest leefbaar en een onderaan als minst leefbaar.
Kanaleneiland is verre van een fijne plek om te wonen, persoonlijk vind ik het niet oké dat je starters eigenlijk geen andere optie kan bieden dan te gaan wonen in een probleemwijk. Als je daar als man hand in hand loopt (of als vrouw), dan heb je het al lastig. Liendert is de laatste jaren natuurlijk enorm opgeknapt en is inderdaad niet van het kaliber kanaleneiland, ik overdreef wellicht een beetje, maar die grote galerij flats zijn eigenlijk een recept voor problemen (huurflats veelal). Veelal bestaan die wijken (in Overvecht bijvoorbeeld) uit de welbekende ERA flats:
https://www.deorkaan.nl/u...entearchief-de-era-flats/ leuk om snel te bouwen, maar nu steevast onderdeel van probleemflats en gebieden. De schaal moet dus echt anders!
Voor het laatste wat je zegt, je hebt hier natuurlijk helemaal gelijk in, echter is de 'dichtheid' van de problemen en de de beheersbaarheid van de problemen in een slechte laagbouwwijk natuurlijk van een ander kaliber dan bij wijken met hoge dichtheden (in extreme dus de balinieues in Frankrijk). Mede doordat een bepaalde doelgroep ook in grote getale en in grote snelheden zo'n wijk 'instroomt'. Juist dat momentum is ook wat de Bijlmer uiteindelijk de das heeft omgedaan. Let wel: het gaat mij dus niet om de dichtheid, maar wel om de opzet, de 'doodse' en lege (en dus onveilige) openbare ruimte, de concentratie van een doelgroep aan bewoners die je niet geconcentreerd wilt hebben, dode plinten (parkeren, bergingen) en nog wat andere sociologische zaken. Hier wat achtergronden (je kan doorklikken zoeken, of mij vragen als je het interessant vindt) van zaken waar ik ook nog aan mee heb gewerkt:
https://www.ruimteenwonen.nl/buurtdragers-als-lenshoevenpe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Of mensen met een hoog inkomen, vermogen en flexibel beroep dat zich voornamelijk in de stad zelf en thuis afspeelt.
Een huis in de Pijp of Jordaan is voor een zorgmedewerker, politieagent of ander praktisch beroep zowel financieel als logistiek niet te doen. Die hebben een auto nodig om op vaak onregelmatige tijden op hun werk te komen.
Daarom, 'the road to hell is...'. Dit zijn natuurlijk van origine de arbeidswijken, dus dat wordt nogal anders door de tijd heen, helemaal als er geen andere keuze is. Hier zie je het probleem van die autoloze sociale woningbouw die zo'n hype is (want goedkoop)... Daar kan je dus helemaal niet wonen als bijvoorbeeld zorgmedewerker, want je kan de auto niet kwijt (en krijg je dus een doelgroep die geen andere keus meer heeft). Dat het financieel niet haalbaar is dat snap ik uiteraard, maar ik vind dan ook niet dat iedereen binnen de ring van Amsterdam moet kunnen wonen

Ik vind echter wel dat iedereen een fijne plek om te wonen moet kunnen hebben (binnen grenzen en budgetten natuurlijk) en dat niet je enige optie is om op 50m2 te moeten wonen tussen allerlei mensen met een rugzakje. En dat wanneer je vermogen hebt je dus wel de vrijheid hebt om te wonen waar je wilt.
Tot slot:
Immutable schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:04:
[...]
Wat het probleem is denk ik dat je gewoon simpelgezegd "minder uren" kan gaan werken. Wat prima kan in Nederland de beste part-time land ter wereld. En dan heb je ineens recht op huursubsidie. Maar dit tegenhouden zal ook niet kunnen want wat als het je eigen keuze niet is?
Of je moet kunnen aantonen dat het niet je eigen keuze is.... ja allemaal super complex natuurlijk! (gaat niet gebeuren)
En nu zegt men dat er een tekort is aan sociale huurwoningen. Maar eigenlijk proberen te veel mensen dus dit truukje om part-time te gaan werken om in die sociale huur norm te vallen. (Want met een beetje full-time baan heb je al geen recht op sociale huur..... dat weet iedereen.)
Is de vraag naar sociale huurwoningen wel "echt". Of proberen te veel mensen te spelen met de regels die er zijn om optimaal te profiteren en is er zo ongevraagd teveel vraag naar sociale huur woningen?
(Dit doet mijn zusje dus, en die zitten nu voor altijd vast in hun sociale huurwoning. Voor de rest van hun leven. En ze kosten de rest van hun leven de samenleving geld.) Mag hopen dat de overheid hier iets aan doet zodat mensen meer perspectief krijgen om op eigen benen te gaan staan in plaats van gevangen te zitten in hun lokale optimum.
Bijkomend, me zusje kan makkelijk meer uren maken. En haar man ook. Doen ze niet, dus blijven er ook arbeidstekorten ontstaan en gaan de bovenmodaal mensen meer verdienen.
Ik zie echt een gigantische splitsing komen in de samenleving. En dat is niet gezond.
Hier raak je een ander punt aan. Zelf vind ik sociale woningbouw in Nederland te breed, want eigenlijk is het in Nederland synoniem aan betaalbare huur (en soms betaalbare koop), terwijl er volgens mij een verschil moet zijn in betaalbare woningen en sociale woningen. Het gevolg is dus ook dat er vanuit de markt geen incentive is om betaalbare huur te ontwikkelen (want je gaat niet concurreren met een corporatie). Wat mij betreft moet sociale woningbouw dienen om een plek te bieden aan doelgroepen die om wat voor reden dan ook vastlopen en geen keuze meer hebben en vanwaaruit je door kunt stromen. Dan kan je ook veel specifieker daarop beleid op ontwikkelen. Daarnaast ga je je ook echt richten op betaalbare woningbouw. Dit mengt ook veel beter op gebouwniveau, want nu is het nagenoeg niet te doen (en onwenselijk) om op blokniveau sociale woningbouw met andere vormen van huur/koop te mengen. Al op VVE niveau gaat het mis...
Het is natuurlijk van de zotte dat 2.5 miljoen woningen (ca. 34%) in een land zoals nederland als sociaal worden bestempeld...
[
Voor 49% gewijzigd door
inXs op 27-07-2024 14:24
. Reden: aanvullende quotes ]