lama83 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:17:
[...]
Een beetje zoals de premiewoningen van de jaren 70 ofzo. Er zijn overigens wel gemeentes die sociale koop aanbieden, maar wel een clausule waarbij je de grond in 10 jaar aflost ter voorkoming van speculatie. Ik meende ook dat er gemeentes waren die koop aanboden dat je later weer moest inleveren; daar schiet je als koper niet zoveel mee op; dan kan je beter huren. Je kan je ook afvragen of dit gespekt moet worden met de staatskas: tenslotte heeft het beleid er ook voor gezorgd dat de huidige eigenaren door niks te doen geld hebben verdiend met hun koopwoning. Het idee van overwaardebelasting om vervolgens de not-have's te helpen kan dan ook wat zijn.
Ik denk dat de overwaardebelasting wel zou helpen, maar ook weinig steun voor is vanuit de koopwoning eigenaren. Ik ben single, 35 en koop nu een vrijstaande nieuwbouw woning met garage. Dit is een combinatie van verschillende factoren. Ik verdien namelijk modaal, en zou het nu nooit kunnen betalen.
(Ik kocht destijds een 2 onder 1 kap, jonge collega's die nu die leeftijd zijn kopen voor hetzelfde of zelfs meer geld een appartementje.(met 2 personen)) En vaak hebben ze nog een gigantische studielening ook, terwijl ik dat niet had. Die pechgeneratie is echt hard geraakt.
Ik heb:
1. Dikke overwaarde op mijn vorige woning.
2. Al wat aflossing gedaan.
3. Hypotheek met relatief lage rentes die je mee kan nemen naar een volgende woning.
4. Had de woning gekocht in de dip. Perfecte kruising van lage huizenprijs + lage rente.(Puur geluk, had mazzel met vast contract. Terwijl het bedrijf geen losse contracten ging verlegen had ik blijkbaar een goede indruk gemaakt dat ze mij wouden houden.)
5. Salaris is gegroeid, op de Woonquote kan ik meer lenen nu. Hypotheek zat tegen de 10% aan van mijn salaris. En je kan nu naar ~26% van je bruto salaris.
6. Spaargeld, omdat ik lage lasten heb.
Laten we zeggen, ik profiteer "optimaal". Met een vorm van overwaarde belasting zou ik minder kunnen lenen, en zou ik blijven zitten waar ik zit. Omdat het nieuwe huis dan niet te betalen is.
Dus wat je hiermee doet is het afremmen van mensen die een huis hebben die naar een andere huis willen. Dit betekend dat je de doorstroming gaat beperken. (Dit is het gevolg.)
Er is dus wel een scheefgroei van mensen die zwaar van de woningmarkt profiteren, en mensen die zwaar de dupe zijn. Er is dus daarin onbalans. Als je hier wat aan gaat doen, gaan de profiteurs natuurlijk zeuren.(Ik ben zo'n profiteur.) Alleen veel mensen durven dat niet te zeggen natuurlijk.
Nu zit ik even te kijken en na te denken hoe deze verandering zou bijdragen aan een oplossing. Als het een oplossing is ben ik gewoon voor. Alleen zou ik er zelf op achteruit gaan eigenlijk. Dus ben ik behoorlijk biased natuurlijk. Misschien kan je helpen mij in te zien hoe dit zou bijdragen. Starters blijven dan in starters woningen zitten. Je verlaagd de vraag, huizenprijzen kunnen hier misschien door dalen? Maar daarmee maak je weer de nieuwbouw helemaal kapot.
Als ik er zo diep over probeer na te denken is het echt lastig. Elke actie heeft weer een gevolg, en kan weer voor andere problemen zorgen.