m0ridin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:23:
[...]
Dat inderdaad, echt... Het enige wat ze kunnen bedenken is "Oh! Meer geld!". Maar als een grote groep mensen meer geld heeft voor dezelfde producten die schaars zijn, ja... dan gaan gewoon de prijzen omhoog en wordt het minstens net zo moeilijk en zijn de lasten ook weer hoger.
Echt, ongelooflijk al die maatregelen... Jubelton, leenruimte vergroten, weet ik het wat nog meer. Het verandert geen fuck behalve dat de prijzen gewoon weer omhoog gaan, maar ach... dat zullen ze vast wel prima vinden allemaal, want echt oplossen kunnen of willen ze niet.
Het is allemaal niets meer dan hier en daar wat symptoombestrijding, geen enkele constructieve of daadwerkelijke verbetering.
Het probleem is denk ik, dat niemand echt een goede oplossing heeft.
Ga je in deze vrije markt van huizen, bepaalde groepen dus goedkope woningen geven. Geef je als het ware hun geld. Want de desbetreffende huizen zijn veel meer waard "op straat".
Hoe maak je dingen goedkoper die bijvoorbeeld qua nieuwbouw afhankelijk zijn van materialen uit het buitenland. De prijzen worden internationaal in de vrije handel bepaald.
Financiele truukjes gaan het probleem niet oplossen. Er zijn 2 zaken:
1. Te weinig huizen.
2. Nieuwe huizen zijn te duur.
Nummer 2 is bepaald door de vrije markt, want op dit moment zijn bouwmaterialen en een huis bouwen best een groot onderdeel van de gehele prijs.
Nummer 2 zorgt er voor dat nummer 1 erger zal worden. Dus het aantal nieuwe woningen dat er komt is gewoon te laag in aantal.
Ik zie nou niet dat iemand goed het daadwerkelijke probleem kan benoemen en met een daadwerkelijk goede oplossing kan komen. Ik heb het nog niet gezien.
Misschien kun je bijvoorbeeld belasting verlagen op nieuwe huizen bouwen. Maar dan moet je dat tekort in de staatskas weer opvullen. Dus ook niet handig. In ieder geval nieuwbouw stimuleren, maar te dure nieuwbouw helpt ook niet. Men moet er wel geld voor hebben.
[
Voor 6% gewijzigd door
Immutable op 14-09-2023 22:36
]