Conrado schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:26:
[...]
Ehh...., nee
De koophuizenmarkt is onder de streep een eenvoudige vraag en aanbod markt. Door de enorme rentestijging is de vraag logischerwijs grotendeels weggevallen, maar het aanbod zo ongeveer ook. Er stond zoveel te koop omdat, dankzij de lage rente en overwaarde, mensen konden doorstromen naar een betere woning tegen lagere woonlasten. Die markt is verdampt.
De nieuwe balans is gevonden in een wat lagere prijs, al krabbelt dat ook weer op.
Het grote verschil met 12 jaar geleden is dat toen mensen gedwongen werden te verkopen en tegelijkertijd kopers heel lastig een hypotheek konden afsluiten. Dat toen de huizenprijzen met slechts een derde zakten is achteraf bezien nog een wonder.
De koophuizenmarkt is onder aan de streep juist
geen eenvoudige vraag en aanbod markt. Je kunt hier niet middelbare school economie op toepassen, het "vraag en aanbod"-argument is echt kul, en ik vind het eigenlijk een beetje denigrerend op de manier waarop je zo antwoord en kennelijk ook de mensen die je allemaal duimpjes omhoog geven. Er spelen veel meer factoren dan slechts vraag en aanbod.
Idem voor reacties als deze.
Laapo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Succes met de handen op elkaar krijgen voor 'prijzen naar beneden'. Dit is nu de marktwaarde. Daar is een afslag op onder deze regeling. Maakt de poel met gegadigden groter, maar er is geen opbied gebeuren etc.
Ik baseer wat ik zeg niet op een onderbuikgevoel, iets wat jullie argumenten af en toe wel lijken te doen, want die klinkt ook lekker simpel en makkelijk te begrijpen waarschijnlijk.
Enkele bronnen waar ik mijn "controversiële" blik op de woningmarkt op baseer:
ABN AMRO:
https://www.abnamro.com/r...zicht-maar-vooruitzichten
ING:
https://www.ing.nl/zakeli...d/nederlandse-woningmarkt
Maar ook toonaangevende economen zoals Robert Shiller (je weet wel, van de Case-Shiller Index); en de Westerse huizenmarkten hebben een hele sterke correlatie (door globalisatie en soortgelijke renteverhogingen overal):
https://fortune.com/2023/...price-prediction-outlook/Sport_Life schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Hoe verklaar je dan de laatste nvm stijging Q-Q?
Experts geven aan dat loonstijgingen de daling dempt/stagneert, welke info heb jij die zij niet hebben dat je overtuigd bent van een flinke daling in het vooruitzicht?
Ik hoor het graag, de (woz) daling kan voor mij niet groot genoeg zijn - als huizenbezitter

(ik praat niet voor eigen parochie).
Ik ben het met je eens dat woningen (historisch gezien) te duur zijn, zeker in relatie tot de rente, maar een sterke daling lijkt mij onder de huidige omstandigheden vrijwel uitgesloten

.
De laatste stijging Q-Q heb ik ook al verklaard door het seizoenseffect, niet zo lang geleden. De Robert Shiller bron bevestigd dit ook. Zelfs tijdens de kredietcrisis stegen prijzen in Q2 (cijfers van NVM):
Daarnaast ben ik het met je eens, net als die experts, dat de loonstijgingen de daling dempt. Maar niet voldoende om de volledig hoger geworden rente te dekken. Het betekent slechts dat de prijzen minder hard zullen dalen als zonder loonsverhogingen.
Inderdaad, het aantal huizen per inwoner is niet zo heel gek veel veranderd. Het aantal (eenpersoons-)huishoudens is vooral gestegen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nualexbl69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:12:
[...]
Groot verschil is dat het woningtekort nog nooit zo hoog is geweest als nu...
Van Wikipedia:
Jaar | Tekort |
2020 | 315.000 |
2021 | 279.000 |
2022 | 315.000 |
2023 | 390.000 |
Ondertussen blijft de
nieuwbouw verder krimpen (verwachting dit jaar <60.000), terwijl de bevolking
naar verwachting met 182.000 stijgt.
Bij een gemiddelde grootte van een huishouden van 2,1 betekent dit dat het tekort wederom met ruim 26.500 zal toenemen. Hierdoor blijft de opwaartse prijsdruk op woningen maximaal (en veel meer dan in die eerdere jaren), waardoor ook de prijzen op niveau blijven.
Zoals eerder gezegd, het verkoopvolume zal wellicht wat dalen, maar ik verwacht niet dat de prijzen zullen dalen. Verkopers wachten gewoon wat langer, want de vraag is er toch wel. Natuurlijk zullen er uitzonderlijke gevallen zijn waarbij mensen hun woning op korte termijn moeten verkopen, maar die aantallen zijn vrij klein.
Dit werd in 2006 ook gerapporteerd, iets wat ook meerdere keren in deze thread is besproken.
(toen was er ook een forse woningtekort, eigenlijk nog steeds, maar ondanks dat hebben we alsnog door
ook andere factoren de prijs fors kunnen zien dalen.
Iets wat heel recent hier besproken was, is hoe deze discussie in deze thread iedere keer weer opnieuw afspeelt. En wat een user eerder heeft gezegd (en dus wat diegene denkt), lijkt ook iedere keer weer herhaald te moeten worden. Als ik in een zin zeg dat ik iets verwacht, wat ik al eerder toegelicht heb (recent), en dat weer opnieuw te moeten herhalen, wordt wel een beetje vermoeiend.
Een algemene tip voor iedereen, ongeacht of wat je denkt of je voorspelling nu naar boven of beneden is, is om voordat je een reactie plaatst, de thread te lurken of in ieder geval een beetje terug te lezen en niet alleen de laatste paar posts.
Excuses voor de wat botte reactie, maar ik vind het best vermoeiend worden en begrijp nu ook wel wat beter waarom bijvoorbeeld @
DutchManticore zijn lontje ook af en toe op leek te zijn in deze thread. Ik kan dit betoog nog langer maken, maar ik verwijs dan liever eerst naar mijn post-history (
https://gathering.tweaker...nd/poster/579727/messages).
Een samenvattende afbeelding waarom ik dit standpunt heb (die echt niet zo uniek is, zoals de bronnen laten zien), is de volgende (nogmaals geposte) afbeelding, die mooi weergeeft hoe buiten verhouding de hoogte van een hypotheek is t.o.v. de prijsindex van woningen, gecorrigeerd voor loonstijgingen. Of de economie nu naar stront gaat het komende jaar of niet, deze twee lijnen zullen hoe dan ook meer de neiging hebben om op termijn te convergeren bij zo'n divergentie, zoals de historie van de lijn ook laat zien: