Dan lijkt het me juist eerlijker dat de situatie gelijkgestreken wordt.
Conrado schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:05:
[...]
Nou, er worden nog altijd een flink volume huizen verkocht, dus prijzen lijken geaccepteerd te zijn.
De prijsstijging heeft vooral ook met schaarste te maken. Verlagen van de leencapaciteit lost dat niet op, maar brengt de markt in onbalans. Mensen met eigen vermogen - al dan niet van de ouders - zijn spekkoper. De huizenmarkt is complex en eenvoudige oplossingen werken in de regel averechts.
Niet helemaal mee eens, als mensen minder kunnen lenen daalt ook de gemiddelde woningwaarde. Zo is ook de huidige daling tot stand gekomen, door de rentestijging. Het wegnemen van het tweede salaris (of gedeeltelijk) verlaagd de leencapaciteit verder waardoor de gemiddelde woningwaarde verder kan afnemen.
coldturkey? De hypotheekrente stijging zie ik ook als een soort van coldturkey: Kijk nu ben je weer de sjaak, jammer joh, lol, mvg ECB bestuur.
Zenomyscus schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:30:
[...]
Dat heb je met de meeste dingen. Alles is een risico. Ik ben juist blij dat wij op dit moment wat risico mogen lopen, zonder die eerste investering zouden wij vast blijven zitten in een appartement. Met 1 kind en een tweede kinderwens vastzitten in een appartement was nou niet echt iets waar wij van droomden. Dan hadden we dus eerst nog een paar jaar extra moeten wachten om een woning te kopen, om dan vervolgens alsnog aan een kind te beginnen. Dan heb je alsnog verhoogd risico, dus wat win je daar dan mee?
Uiteindelijk is je hypotheek altijd een momentopname. Je kunt van baan wisselen, stoppen met werken een kind krijgen. Ik snap dat een bank liever niet teveel risico wil lopen, maar uiteindelijk vang je al veel meer af door bijvoorbeeld annuiteit te verplichten ipv aflossingsvrij. Je gaat nooit jaren aan risico afdekken.
Soms heb ik een beetje het gevoel dat er een taboe begint te ontstaan op kinderen. Zodra je kinderen wilt heeft iedereen zoiets van 'jouw keuze, dus zoek het zelf maar uit'. Zo van 'blijf maar lekker in je appartementje zitten, jij wilde kinderen'. Prima allemaal hoor, maar dan moet je niet verbaast zijn dat mensen minder kinderen krijgen. Ook dat vinden de meeste helemaal prima, want kinderen zijn stom enzo. Maar op die manier zet je wel je land op slot. Gemiddeld Nederland is nu al 50+, succes met je verzorging later als er niemand is om voor je te zorgen.
Alleen zou het juist makkelijker worden om een woning aan te schaffen als het tweede salaris niet meer meetelt, want de woningwaarde zal afnemen, dus minder grote stap van appartement naar (tussen?)woning
en het tweede salaris kan opgespaard worden. Minder risico, sparen loont meer = win win
Wat betreft het taboe, je hebt een goed punt over de toekomstige generatie die ons moet verzorgen en het krijgen van kinderen. Mij maakt het eigenlijk niet uit of men wel of niet kinderen wilt, dat zijn hun zaken niet de mijne. Als ik een flauwe opmerking zou maken, dan zou het zijn dat kinderen ook gewoon in een appartement kunnen opgroeien, dat zie ik de emmigranten hier ook doen.
Ik wil wel wijzen op een ander taboe. Namelijk het taboe om met je ouders samen te wonen, toen ik op mijn 28e het nog niet voor elkaar kreeg om aan een woning te komen werdt ik voor loser uitgemaakt op mijn werk.
Kopen was niet mogelijk, want veel randstedelingen vertoeven hier in Breda graag, boomers zagen appartementen als hun oude-dag voorziening en dan nog stelletjes met 2x leencapaciteit dus kopen was not done. Sociale huur wel... dat is verkapte vluchtelingen opvang.. Particuliere huur, lol verdien maar 4x bruto dan mag je langskomen.. Nu is het mij met een omweg gelukt. Maar ik ben niet aardig voor men die neerkijkt op jongeren die nog thuis wonen.