Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.902 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Doom & Gloom. Wat genieten wij als mensheid er toch van.

Zoals ik hierboven lees is het een kwestie van weken/maanden tot we aan de afgrond zitten.

Is dat die great reset waar ik zoveel over hoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
RocketKoen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:34:
[...]

In de VS. weinig invloed op onze huizenmarkt.
Tot op zekere hoogte waar, ik zie het wel als een indicator dat het tijdens covid opgebouwde vermogen voor veel families in de VS op is geraakt. Eerst stop je met het betalen van lening op je auto. Daarna je huis. Heel overdreven maar in die zin is het een leading indicator.

[ Voor 16% gewijzigd door Masvic op 28-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
RocketKoen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:34:
[...]

In de VS. weinig invloed op onze huizenmarkt.
Dat heb ik eerder gehoord :-)

Als de US niest, wordt Europa verkouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Al die jarenlange overfinanciering met lage rente zal teruggedraaid moeten worden. Dat zal niet zonder schade gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Masvic schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Tot op zekere hoogte waar, ik zie het wel als een indicator dat het tijdens covid opgebouwde vermogen voor veel families in de VS op is geraakt. Eerst stop je met het betalen van lening op je auto. Daarna je huis. Heel overdreven maar in die zin is het een leading indicator.
Tijdens covid opgebouwde vermogen? Bedoel je de opgebouwde (staats)schulden?

Ik denk dat het meer is dat er een ontslag golf aan de gang is. Heel veel bedrijven snijden daar in de kosten omdat lenen een stuk duurder is geworden. Maar voor de huizenmarkt is het effect juist omgekeerd. Huren zijn geexplodeerd en een nieuwe hypotheek afsluiten is 3x zo duur als je lopende hypotheek. Niemand gaat dus verhuizen om kosten te besparen. Je kan beter de hypotheek blijven betalen en de laatste week van de maand tulpenbollen eten.

De vorige hypotheekcrisis kwam omdat een heel groot deel van de huizen eigenaren hun rente niet hadden vastgezet. Ik ga er vanuit dat ze die fout niet zo snel nog een keer maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Masvic schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Stoppen met betalen is anders in de VS. Daar speelt het calvinistische "achtervolg de schuldenaar tot zijn dood en hij zal branden" niet... maar loop je als verstrekker van geld meer risico's.

Zorgt overigens ook voor een lagere LTV [voor behapbare rente], wat ook gezond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Lijkt me niet zo gek. Als afwachtende potentiële verkoper zul je ook wel doorhebben dat de grootste stijgingen waarschijnlijk wel voorbij zijn. Dan is dit een mooi moment om te proberen van de top te profiteren. Maar steeds meer kopers zullen daardoor denken dat er dan misschien wel een daling aan zit te komen en zullen juist rustig afwachten.
In het derde kwartaal was er een duidelijke daling van de transactieprijzen. Kopers dachten daardoor wellicht dat het verder zou gaan dalen en werden afwachtend. Het gedrag van de verkopers kan ik niet plaatsen: die zetten vrijwel evenveel te koop (-1%) en tegen dezelfde prijs (+1%) als in het voorgaande kwartaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Paralize_nl schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:35:
Doom & Gloom. Wat genieten wij als mensheid er toch van.

Zoals ik hierboven lees is het een kwestie van weken/maanden tot we aan de afgrond zitten.

Is dat die great reset waar ik zoveel over hoor?
Het is niet genieten maar proberen te voorspellen wat de korte termijn (say, komende 3 jaar) gaat doen. Het is in deze thread de centrale vraag toch wat de huizenmarkt gaat doen? Ipv het “gloom and doom” te noemen, wat is jouw kijk hier dan op? En wat houdt in jouw optiek een “reset” in- dat prijzen in een week naar beneden denderen a la aandelen?

Dit is mijn verwachting voor het tweede helft van 2023:
- de zgn zombiebedrijven die mn overeind zijn gehouden met coronasteun gaan massaal de deuren sluiten dit jaar (gezonde correctie overigens)
- bedrijven die leefden op goedkoop krediet gaan bezuinigen, oftewel de economie koelt flink af
- consumenten laten “luxere” producten liggen en gaan op survival modus a la 2012.
- de ecb blijft voorlopig nog even koers houden mbt renteverhogingen omdat de inflatie nog veel te hoog ligt. Imo is er een gekeerde correlatie tussen inflatie en werkloosheid, oftewel werkloosheid zal veel hoger moeten staan voordat de centrale banken stoppen met renteverhogingen.
- huizenprijzen gaan nog eens 10-20% dalen. Het zal niet helemaal stil komen te liggen want je hebt altijd nog mensen die wel “moeten” en degenen die gewoon willen en kunnen doorstromen naar een hoger segment. En verhuurders wordt het onaantrekkelijk gemaakt om additionele panden op te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Strijpje op 28-01-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Strijpje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Het is niet genieten maar proberen te voorspellen wat de korte termijn (say, komende 3 jaar) gaat doen. Het is in deze thread de centrale vraag toch wat de huizenmarkt gaat doen? Ipv het “gloom and doom” te noemen, wat is jouw kijk hier dan op? En wat houdt in jouw optiek een “reset” in- dat prijzen in een week naar beneden denderen a la aandelen?

- de zgn zombiebedrijven die mn overeind zijn gehouden met coronasteun gaan massaal de deuren sluiten dit jaar (gezonde correctie overigens)
- bedrijven die leefden op goedkoop krediet gaan bezuinigen, oftewel de economie koelt flink af
- consumenten laten “luxere” producten liggen en gaan op survival modus a la 2012.
- de ecb blijft voorlopig nog even koers houden mbt renteverhogingen omdat de inflatie nog veel te hoog ligt. Imo is er een gekeerde correlatie tussen inflatie en werkloosheid, oftewel werkloosheid zal veel hoger moeten staan voordat de centrale banken stoppen met renteverhogingen.
- huizenprijzen gaan nog eens 10-20% dalen. Het zal niet helemaal stil komen te liggen want je hebt altijd nog mensen die wel “moeten” en degenen die gewoon willen en kunnen doorstromen naar een hoger segment. En verhuurders wordt het onaantrekkelijk gemaakt om additionele panden op te kopen.
Paralize_nl heeft in mei 2022 een huis gekocht... Dat zegt denk ik genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:01
antidote schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:33:
Hoeven verkopers niet zo nodig, of happen de kopers niet toe? Het afgelopen kwartaal werden 14% meer woningen te koop gezet dan in Q4 2021, en het aanbod bij NVM-makelaars was 123% hoger.
Die aantallen zijn nog ver weg van de crisisjaren. Het is net als de rente, ja die is verdrievoudigd maar nog steeds relatief laag :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:59:
Nope, het is eerder hoe je tegen de wereld aankijkt...

Niemand weet wat er precies gaat gebeuren, en dus schatten we dat naar eigen vermogen in. En daarbij heeft het negatieve vaak de overhand. Past ook wel een beetje bij onze calvinistische achtergrond. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we het goed hebben :)
De verwachting van @Strijpje is verder prima, maar ook niet meer dan dat. Ik ben van nature positief, en kijk daar echt anders tegen.

Neemt niet weg dat er deels wel waarheid in die verwachting zit: bedrijven die van gratis geld profiteerden - en dat zijn er nogal wat in de huizenmarkt - hebben in één keer een andere werkelijkheid gekregen. Hypotheekboeren zijn behoorlijk aan het afslanken, bijvoorbeeld. Maar, tegelijkertijd biedt dat anderen weer nieuwe kansen. En dan bedoelde ik niet de deurwaardes en faillissementsveilingen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paralize_nl
Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Wat zegt dat dan?

@Strijpje het gaat mij meer om de nieuwskoppen en teksten van mensen in deze thread. We gaan nou eenmaal goed op ellende, dat levert ook de meeste clicks op. Dus het is gewoon lekker om fors negatieve verwachtingen neer te zetten en die eindeloos te gaan herhalen. Beetje echo chambers opzoeken ;) Met een beetje geluk wordt het ook overal op nieuws sites herhaald en creeeren we waarempel een selffulfilling prophecy ;)

Dan met zn allen over elkaar heen buitelen: zie je nou wel.

Dat is ‘t beetje met doom & gloom

Mijn verwachting? Al wel eerder uitgesproken. Ongeveer 2020 huizenmarkt. (Gemiddeld he mensen, dat het in Amsterdam voor een flat anders kan uitvallen dan een woonboerderij in Drenthe label G, lijkt me evident)

Maar dit jaar verwacht ik niet echt veel hogere hypotheekrentes. Zal rond de 5% blijven hangen / 20 jaar.

Gaat interessant worden wat de energiemarkt gaat doen en wanneer dat laag wordt, de basisinflatie waarin ook voedsel zit, gaat zakken. Lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Conrado schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Die aantallen zijn nog ver weg van de crisisjaren. Het is net als de rente, ja die is verdrievoudigd maar nog steeds relatief laag :)
Een vergelijking met de kredietcrisis zegt niet zoveel over de ontwikkeling van nu en in de nabije toekomst. Het verschil tussen het huidige woningaanbod of hypotheekrente met een kwartaal of een jaar geleden wel.
Voor de toekomst van de woningmarkt ga ik meer uit van een correctie dan van een crisis. Mijn verwachting is ongeveer gelijk aan die van de bankeconomen van de ABN-Amro, waarbij ik niet optimistischer ben geworden, maar zij pessimistischer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Paralize_nl schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Wat zegt dat dan?

@Strijpje het gaat mij meer om de nieuwskoppen en teksten van mensen in deze thread. We gaan nou eenmaal goed op ellende, dat levert ook de meeste clicks op. Dus het is gewoon lekker om fors negatieve verwachtingen neer te zetten en die eindeloos te gaan herhalen. Beetje echo chambers opzoeken ;) Met een beetje geluk wordt het ook overal op nieuws sites herhaald en creeeren we waarempel een selffulfilling prophecy ;)

Dan met zn allen over elkaar heen buitelen: zie je nou wel.

Dat is ‘t beetje met doom & gloom

Mijn verwachting? Al wel eerder uitgesproken. Ongeveer 2020 huizenmarkt. (Gemiddeld he mensen, dat het in Amsterdam voor een flat anders kan uitvallen dan een woonboerderij in Drenthe label G, lijkt me evident)

Maar dit jaar verwacht ik niet echt veel hogere hypotheekrentes. Zal rond de 5% blijven hangen / 20 jaar.

Gaat interessant worden wat de energiemarkt gaat doen en wanneer dat laag wordt, de basisinflatie waarin ook voedsel zit, gaat zakken. Lijkt me wel.
Dan doe je toch precies hetzelfde? Alleen jij speelt doom & gloom voor de starters die geen kans krijgen. Strijpje houdt zich verder alleen aan de feiten waarvoor props.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Paralize_nl op 29-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
Bij gebrek aan nieuwsberichten zonder gerecyclede cijfers etc wat n=1 ontwikkelingen.

Maatje heeft een woning te koop in 'Groot Amsterdam'. Zo'n plek waar de verpleegster en jonge agent gaan wonen als ze aan kindjes toe zijn. Zeer courante woning, onder de vrijstelling en NHG grens. Netjes onderhouden, voor stedelijke begrippen ruime voor en achtertuin.

7 weken verder, bezichtigers allen expats, op één hand te tellen, 0 biedingen. Terwijl er best scherp geprijsd is.

Ik reken nog steeds op een kopersstop, en als ik dit zo beschouw lijkt deze er al te zijn gekomen in bepaalde gebieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Even snel scannen over de grotere nieuwbouwprojecten (in mijn buurt) en je komt tot dezelfde conclusie, er wordt maar weinig verkocht (te weinig voor ´start bouw´). Veel projecten zijn na 6 maanden na start verkoop nog niet aan de 70%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Strijpje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:46:
[...]

De meeste punten lijken mij minstens mogelijk, maar dat van die rente gaat er bij mij niet zomaar in. Dit zou je Eurozone breed moeten beschouwen. Het gemiddelde ligt ergens tussen 6/7% werkloosheid. Dat is laag, maar niet super comfortabel. Daarnaast zou het echt vernietigend beleid zijn als daar op wordt aangestuurd. Het heeft bakken en bakken met geld gekost om de werkgelegenheid overeind te houden gedurende de corona pandemie, en dat gaat dan nu bewust overboord om de inflatie te temperen?

Twijfels hoor. Denk dat het eerder is 'centrale banken kunnen verhogen zolang de werkloosheid niet oploopt.'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 20:09
Laapo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:44:
Bij gebrek aan nieuwsberichten zonder gerecyclede cijfers etc wat n=1 ontwikkelingen.

Maatje heeft een woning te koop in 'Groot Amsterdam'. Zo'n plek waar de verpleegster en jonge agent gaan wonen als ze aan kindjes toe zijn. Zeer courante woning, onder de vrijstelling en NHG grens. Netjes onderhouden, voor stedelijke begrippen ruime voor en achtertuin.

7 weken verder, bezichtigers allen expats, op één hand te tellen, 0 biedingen. Terwijl er best scherp geprijsd is.

Ik reken nog steeds op een kopersstop, en als ik dit zo beschouw lijkt deze er al te zijn gekomen in bepaalde gebieden.
De beschrijving van het soort huis klinkt in woningmarkt-termen als: soort woning die tot voor kort vooral werd gekocht door jonge gezinnen die aan de top van hun kunnen moesten lenen zonder zak geld van de ouders of veel eigen geld. Die groep zal vermoedelijk extra hard geraakt zijn door de veranderingen van de laatste tijd: vaak al niet veel geld over aan het eind van de maand, forse inflatie die het nog moeilijker maakt, rentestijging die een toekomstige hypotheek onbetaalbaar maakt en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:08:
[...]

De beschrijving van het soort huis klinkt in woningmarkt-termen als: soort woning die tot voor kort vooral werd gekocht door jonge gezinnen die aan de top van hun kunnen moesten lenen zonder zak geld van de ouders of veel eigen geld. Die groep zal vermoedelijk extra hard geraakt zijn door de veranderingen van de laatste tijd: vaak al niet veel geld over aan het eind van de maand, forse inflatie die het nog moeilijker maakt, rentestijging die een toekomstige hypotheek onbetaalbaar maakt en ga zo maar door.
Ik generaliseer even over expats.

Expats willen als het kan ook niet ver van hun werk en sociale cirkel wonen. Maximaal lenen, horen van je collega's wat het aflopen van 30% regeling doet, en horen hoe het sociale leven voor een expat is in zo'n stad plaats? Dat maakt het geen aantrekkelijke locatie.

Ik hoor van recent verhuisde collega's dat ze voor best schappelijke* bedragen aan huur aan woningen in Amsterdam komen. Spanning lijkt wat van de markt als je kredietwaardig bent. Misschien net wat minder instroom van expats => direct minder vraag in het 1.8-2K segment.
Laapo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Daarnaast zou het echt vernietigend beleid zijn als daar op wordt aangestuurd. Het heeft bakken en bakken met geld gekost om de werkgelegenheid overeind te houden gedurende de corona pandemie, en dat gaat dan nu bewust overboord om de inflatie te temperen?

Twijfels hoor. Denk dat het eerder is 'centrale banken kunnen verhogen zolang de werkloosheid niet oploopt.'
Het banen behouden met uitdelen van geld was een politieke keuze. Dit ging tegen de mening van analisten en centrale banken in. Deze wilden ook tijdens covid een normaal aantal faillissementen - omdat je nu tijdens een periode met lage werkloosheid werknemers [die naar een productievere rol konden wisselen] sub-optimaal hebt gealloceerd.

[ Voor 42% gewijzigd door ANdrode op 29-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
[...]

Precies, dus die kunnen met mazzel 4ton lenen. Voor hoeveel staat de woning te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Laapo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:44:

Wat is scherp geprijsd? In mijn zoekgebied zie ik een aantal woningen die ook in december op Funda zijn geplaatst, en inmiddels onder bod of verkocht onder voorbehoud staan. Overeenkomst tussen die woningen is dat de vraagprijs per vierkante meter zo'n 10% lager is dan gemiddeld. Het grotere plaatje is overigens nog steeds dat het aanbod een stuk groter is dan het aantal verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strijpje
  • Laatst online: 15-09 12:08
Laapo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk niet
dat de centrale banken aansturen op werkloosheid maar wel dat de werkloosheidcijfers 1 van de grootste indicators zijn van of de economie afkoelt of niet, net als het aantal faillissementen. Deze zijn al een aantal jaren “ongewoon” laag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 17:55
Jopie035 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:50:
Even snel scannen over de grotere nieuwbouwprojecten (in mijn buurt) en je komt tot dezelfde conclusie, er wordt maar weinig verkocht (te weinig voor ´start bouw´). Veel projecten zijn na 6 maanden na start verkoop nog niet aan de 70%.
Iets wat ik ook merk (regio Utrecht). Sociale koop dat lukt nog wel. Daarboven gaat het al een heel stuk lastiger. Het houdt in dat er sprake is van vraaguitval, wat interessante gevolgen heeft. Het haalt op dit moment het argument van de bouwlobby onderuit dat er te weinig bouwlocaties zijn. Je kunt wel meer locaties aanwijzen, maar dat zal het nog lastiger maken om de 70% te halen.

Het zal nu wachten zijn op de bouwlobby om de eerste betogen de deur uit te doen om subsidies te gaan verstrekken 'om de bouw aan de gang te houden'. De klaagzang over dat bouwen zo duur is geworden loopt al een tijdje. De afgelopen jaren was het lekker verdienen en nu bij het eerste stukje tegenwind het wat minder gaat qua verkopen de verliezen socialiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
twisterNL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:04:
[...]
Iets wat ik ook merk (regio Utrecht). Sociale koop dat lukt nog wel. Daarboven gaat het al een heel stuk lastiger. Het houdt in dat er sprake is van vraaguitval, wat interessante gevolgen heeft. Het haalt op dit moment het argument van de bouwlobby onderuit dat er te weinig bouwlocaties zijn. Je kunt wel meer locaties aanwijzen, maar dat zal het nog lastiger maken om de 70% te halen.
Nieuwbouw verkoopt alleen niet als het niet concurrerend is ten opzichte van bestaande bouw. Kernwoord hier is "residuele grondwaarde": Er moet teveel geld verdiend worden met de grond die men wil verkopen.

Meer locaties aanwijzen helpt niet zomaar, dat zorgt alleen voor meer speculatieve winst voor grondbezitters die niet-bouwgrond in portfolio hebben. Er moet een manier gevonden worden om grond aan te wijzen die dan ook bebouwd wordt.

Als dit al bestaat: Goed. Maar het bestaat in ieder geval niet overal.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 29-01-2023 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Dat “tekort” aan woningen is op wonderbaarlijke wijze verdwenen. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:52
Johan Bogle schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:47:
Tekort aan betaalbare woningen is niet weggevallen. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
Johan Bogle schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:47:
Het tekort is nooit woningen geweest, maar de juiste woningen. Het topsegment heeft nooit een tekort gehad aangezien elk bouwproject daarop was gericht. De onderste laag, dus de instrokers, ex-asielzoekers enz is en was het echte probleem. De laag waar de huur vrolijk 4% per jaar stijgt en er dus een gat valt ten op zichte van de koop en hun eigen inkomen.

Hier in een goedkope wijk met starterswoningen voor gezinnen is het nog steeds vrijwel even druk. De vraagprijs blijft ook hetzelfde. Logisch ook, want goedkoper ga je ze niet vinden en er is nog steeds enorme vraag naar precies dit soort woningen door nagenoeg het hele land.

Dit in een gemeente waar echt geen tekort aan beschikbare woningen is geweest. Als je puur op wat beschikbaar is afgaat dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 29-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Strijpje schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:53:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk niet
dat de centrale banken aansturen op werkloosheid maar wel dat de werkloosheidcijfers 1 van de grootste indicators zijn van of de economie afkoelt of niet, net als het aantal faillissementen.
De ECB kijkt natuurlijk wel naar de hele eurozone, niet alleen naar ons. Dankzij directe belasting (BTW, inter-communitair, douane) hebben ze een goed inzicht wat er gebeurt.

De inflatie is ook niet het gevolg van een zuivere economische ontwikkeling, maar de uitkomst van o.a. de energiecrisis. Daar heeft de ECB eigenlijk geen instrumenten voor. Verder geen idee waarop ze beslissingen nemen en wie daar invloed op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Ja, misschien wel wat pittig voor een stel dat krap aan op 2x modaal zit zonder inbreng van eigen geld. Maar, daar staat dan weer een woning tegenover waar je niet gauw uitgroeit, in de maandlast niet echt duurder is dan vrije sector huur en met een paar panelen al richting een B of zelfs A label gaat.

Maar goed, 0 animo dus van dat soort stellen. Wat niet direct meehelpt is dat er 11 soortgelijke woningen in de omgeving te koop staan. Lijkt wel 2012/13.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Simpelweg te duur.

Er blijft teveel geld aan de strijkstok hangen.

Er zijn teveel bouwregels

Gemeenten vragen teveel geld voor de grond.

Er worden teveel 'unieke' projecten gebouwd. Waarom voor alles een nieuw ontwerp? Niks mis mee om voordelige ontwerpen in verschillende steden te dupliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

(Over het ‘ scherp geprijsde’ huis met nul biedingen)

In praktisch alle gevallen komt dat door een verkeerd beeld bij ‘scherp geprijsd’.

Fictief: Huis van de buren (dat eigenlijk net iets mooier was) is vorig jaar voor 5 ton gegaan, deze staat nu voor 470, dus ‘scherp’.

Realiteit kan zijn dat in deze wijk de prijzen al 15% omlaag zijn vanaf die piek van de buren en dit net iets mindere huis dus nu maar zo’n 4 ton.

Dan krijg je geen biedingen.

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 29-01-2023 21:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Logisch. Wij hebben januari 2022 een nieuwbouwwoning gekocht tegen 1.3% rente 20jr vast. Dat zelfde huis met dezelfde hypotheek hadden we nu never nooit meer kunnen kopen (of in ieder geval willen kopen met de maandlasten). Daarnaast zijn nieuwbouwprijzen nog torenhoog. Ik begrijp heel goed dat dit zo slecht loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
twisterNL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Het zal nu wachten zijn op de bouwlobby om de eerste betogen de deur uit te doen om subsidies te gaan verstrekken 'om de bouw aan de gang te houden'. De klaagzang over dat bouwen zo duur is geworden loopt al een tijdje. De afgelopen jaren was het lekker verdienen en nu bij het eerste stukje tegenwind het wat minder gaat qua verkopen de verliezen socialiseren.
Ik zag idd dat de Merwede kanaal zone ook niet hard loopt... maar dat kan ook andere redenen hebben. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Draakje5 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Logisch. Wij hebben januari 2022 een nieuwbouwwoning gekocht tegen 1.3% rente 20jr vast. Dat zelfde huis met dezelfde hypotheek hadden we nu never nooit meer kunnen kopen (of in ieder geval willen kopen met de maandlasten). Daarnaast zijn nieuwbouwprijzen nog torenhoog. Ik begrijp heel goed dat dit zo slecht loopt.
Mijn kijk hierop is dat het geld gewoon jarenlang te goedkoop was door de bizar lage rente en de huizenprijzen daardoor veel te hoog.

Het gaat er dus niet om dat de rente nu te hoog is, dit is een prima rente.

De lage rente heeft heel veel mensen en bedrijven heel veel geld opgeleverd en we moeten nu weer naar een normalisatie. Een rijtjeshuis hoort niet tegen de 5 ton te kosten en een dakkapel hoort niet 15k te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Ja, misschien wel wat pittig voor een stel dat krap aan op 2x modaal zit zonder inbreng van eigen geld. Maar, daar staat dan weer een woning tegenover waar je niet gauw uitgroeit, in de maandlast niet echt duurder is dan vrije sector huur en met een paar panelen al richting een B of zelfs A label gaat.
Dat stel zal vermoedelijk ook niet uit een vrije sector huurwoning komen. Of dat als alternatief zien, omdat dat nóg onbetaalbaarder is. Dat stel zal eerder noodgedwongen naar een goedkopere woning/appartement moeten uitwijken. Niet omdat ze het te duur vinden voor wat ze ervoor krijgen, maar omdat ze simpelweg de maandlasten voor die andere woning niet kunnen betalen, naast alle andere uitgaveposten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 19:59
Bij huizen is het ook vaak een domino effect. Als het weer op gang komt is het een bal die maar blijft doorrollen. Maar nu niemand wat koopt, ja iemand moet weer de eerste zijn (liefst een doorstromer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
FreakNL schreef op maandag 30 januari 2023 @ 04:26:
[...]

Mijn kijk hierop is dat het geld gewoon jarenlang te goedkoop was door de bizar lage rente en de huizenprijzen daardoor veel te hoog.

De lage rente heeft heel veel mensen en bedrijven heel veel geld opgeleverd en we moeten nu weer naar een normalisatie. Een rijtjeshuis hoort niet tegen de 5 ton te kosten en een dakkapel hoort niet 15k te kosten.
Tja die lage rente heeft de inflatie goed omhoog gegooid. Dus dat effect blijf je echt wel houden.
De prijzen kunnen niet te hard naar beneden want dan zou je een negatieve inflatie hebben en dat zijn alle beleidsmakers meteen in paniek.
eamelink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:53:

In praktisch alle gevallen komt dat door een verkeerd beeld bij ‘scherp geprijsd’.

Fictief: Huis van de buren (dat eigenlijk net iets mooier was) is vorig jaar voor 5 ton gegaan, deze staat nu voor 470, dus ‘scherp’.

Realiteit kan zijn dat in deze wijk de prijzen al 15% omlaag zijn vanaf die piek van de buren en dit net iets mindere huis dus nu maar zo’n 4 ton.

Je vergeet ook nog dat de vraag misschien helemaal niet zo hoog is/was. Je prijs kan best scherp zijn maar als niemand behoefte heeft dan verkoop je ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-01-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Tja die lage rente heeft de inflatie goed omhoog gegooid. Dus dat effect blijf je echt wel houden.
De prijzen kunnen niet te hard naar beneden want dan zou je een negatieve inflatie hebben en dat zijn alle beleidsmakers meteen in paniek.
Zolang de bijbehorende maandlasten hoog blijven is er weinig sprake van negatieve inflatie.

Bovendien maakt een negatieve prijsontwikkeling van één uitgavepost nog niet dat er sprake is van negatieve inflatie. Er zijn bijna iedere periode wel uitgavenposten die goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:24
FreakNL schreef op maandag 30 januari 2023 @ 04:26:
[...]

Zeker eens met dat eerste deel, maar die normalisatie waar je het over hebt kan ook inhouden dat álles op een nieuw niveau geprijsd wordt. Dat is juist wat we nu zien met inflatie en loonstijgingen.
Dat rijtjeshuis gaat echt niet terug naar 3 ton, en die dakkapel komt niet meer onder de 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
P.K. schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Zeker eens met dat eerste deel, maar die normalisatie waar je het over hebt kan ook inhouden dat álles op een nieuw niveau geprijsd wordt. Dat is juist wat we nu zien met inflatie en loonstijgingen.
Dat rijtjeshuis gaat echt niet terug naar 3 ton, en die dakkapel komt niet meer onder de 10k.
De gestegen kostprijs in de bouw is in mijn ogen een gevolg van inflexibele/prijs-insensitieve vraag. Door de netto kosten van kapitaal die nu hoger zijn (rente) is bouwen nu pas echt duurder aan het worden. Het is vele malen harder gestegen dan inkomen en inflatie.

Het zullen geen 2012 tarieven worden - maar die explosie in uurtarieven is niet houdbaar. De grondstofprijzen dalen ook - dus één van de oorzaken van de gestegen prijs is ook aan het verdwijnen. Jaar op jaar zou je dat zelfs kunnen zien als een daling in prijzen in stijgende winstmarges vanaf het moment dat de kostprijs stopte met stijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paralize_nl
En dan straks allemaal de bouw weer uit, volledige stop op nieuwbouw en doen we ‘t riedeltje van de afgelopen 10 jaar weer opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:40:
[...]

De gestegen kostprijs in de bouw is in mijn ogen een gevolg van inflexibele/prijs-insensitieve vraag. Door de netto kosten van kapitaal die nu hoger zijn (rente) is bouwen nu pas echt duurder aan het worden. Het is vele malen harder gestegen dan inkomen en inflatie.

Het zullen geen 2012 tarieven worden - maar die explosie in uurtarieven is niet houdbaar. De grondstofprijzen dalen ook - dus één van de oorzaken van de gestegen prijs is ook aan het verdwijnen. Jaar op jaar zou je dat zelfs kunnen zien als een daling in prijzen in stijgende winstmarges vanaf het moment dat de kostprijs stopte met stijgen.
Oh absoluut. De bouwsector is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Daar kwam alles samen. Veel goedkoop geld beschikbaar, meer vraag dan aanbod, grondstoffen die extreem duur waren door logistieke problemen / dalende eurokoers. Ze konden vragen wat ze wilden, er was toch wel een gek te vinden die het wilde betalen.

Die bubbel zal vanzelf wel leeglopen zodra de werkvoorraad opdroogt en de logistiek zich herstelt. Dat duurt alleen net iets langer dan in de huizenmarkt zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
P.K. schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Oh absoluut. De bouwsector is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Daar kwam alles samen. Veel goedkoop geld beschikbaar, meer vraag dan aanbod, grondstoffen die extreem duur waren door logistieke problemen / dalende eurokoers. Ze konden vragen wat ze wilden, er was toch wel een gek te vinden die het wilde betalen.

Die bubbel zal vanzelf wel leeglopen zodra de werkvoorraad opdroogt en de logistiek zich herstelt. Dat duurt alleen net iets langer dan in de huizenmarkt zelf.
Je vergeet nog dat er best wel wat bouwbedrijven de jaren daarvoor gekrompen zijn of zelfs falliet gegaan zijn dus voor nieuwbouw was er ook nog een tekort aan personeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
Jopie035 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Ik zag idd dat de Merwede kanaal zone ook niet hard loopt... maar dat kan ook andere redenen hebben. 8)
Iedereen wil toch 6-7k per m2 betalen, torenhoge servicekosten en 200 per maand voor een parkeerplaats…

Alles wat links is in Utrecht buitelt over elkaar heen om van de daken te schreeuwen wat voor geweldig project het toch is. Ondertussen staan er nog 140 appartementen te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
RocketKoen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Tijdens covid opgebouwde vermogen? Bedoel je de opgebouwde (staats)schulden?

Ik denk dat het meer is dat er een ontslag golf aan de gang is. Heel veel bedrijven snijden daar in de kosten omdat lenen een stuk duurder is geworden. Maar voor de huizenmarkt is het effect juist omgekeerd. Huren zijn geexplodeerd en een nieuwe hypotheek afsluiten is 3x zo duur als je lopende hypotheek. Niemand gaat dus verhuizen om kosten te besparen. Je kan beter de hypotheek blijven betalen en de laatste week van de maand tulpenbollen eten.

De vorige hypotheekcrisis kwam omdat een heel groot deel van de huizen eigenaren hun rente niet hadden vastgezet. Ik ga er vanuit dat ze die fout niet zo snel nog een keer maken.
Niet hier. Hier was het omdat mensen in het koop/verkoop treintje opeens met twee huizen bleven zitten. Als ze dan ook nog hun baan kwijtraken doordat hun werkgever omvalt doordat banken alle kredietfaciliteiten opzegden, dan heb je geen inkomen en wel twee huizen. Daar helpt niks tegen.
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:40:
[...]

De bouwregelgeving in 2012 was ook heel anders dan nu. Een EPC van 0,6 vs BENG. Verplicht gasloos (hoi WP van 10+k), etc. Verder zijn constructieve normen voor funderingen ook aangepast. Allemaal relatief onzichtbaar, maar je bent zo weer 1000 euro verder aan extra maatregelen.

Aan de vraagkant is de rente x3, jubelton weg (had al in 2016 weg moeten zijn, toen steeg de markt al) dus mensen die een woning vorig jaar met gemak met opties konden kopen, kunnen niet eens meer de goedkoopste in een project krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Daar gaan we. Alles klapt in elkander.

https://www.nu.nl/economi...duizend-in-nederland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Je vergeet nog dat er best wel wat bouwbedrijven de jaren daarvoor gekrompen zijn of zelfs falliet gegaan zijn dus voor nieuwbouw was er ook nog een tekort aan personeel.
Mijn gevoel is dat de vraag voor bouwbedrijven (in ieder geval kleine aannemers) in midden 2014 al zo herstelde dat ze weer levensvatbaar waren.

Voor de grote aannemers weet ik dat niet. Ik zou het effect van faillissementen na 2008 niet meenemen als grote factor voor capaciteit na 2018. Voor dat verschil in capaciteit verwacht ik eerder een structurele oorzaak (neem vergrijzing).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Die 1000 man in Nederland kunnen zo de overstap naar Veldhoven (ASML) maken denk ik zo. Daar hebben ze enorm hoge plinten, maar nog steeds klotst het eroverheen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat is gewoon de techsector die aan het saneren is. Vaak wordt wel vergeten in dit soort berichten hoeveel er zijn aangenomen de laatste jaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voorlopig is er ook nog een krappe arbeidsmarkt die voorkomt dat bedrijven alvast gaan kaasschaaf bezuinigen. Elk bedrijf die dat nu gaat doen, weet dat het zijn waardevolste medewerkers als eerste zelf vertrekken.

https://www.nu.nl/economi...olf-uit-in-nederland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Mijn gevoel is dat de vraag voor bouwbedrijven (in ieder geval kleine aannemers) in midden 2014 al zo herstelde dat ze weer levensvatbaar waren.

Voor de grote aannemers weet ik dat niet. Ik zou het effect van faillissementen na 2008 niet meenemen als grote factor voor capaciteit na 2018. Voor dat verschil in capaciteit verwacht ik eerder een structurele oorzaak (neem vergrijzing).
Het telt mee, als mensen lezen dat een bepaalde sector slecht gaat en ze moeten een beroepskeuze maken is de kans dat ze voor die sector kiezen kleiner. Als dat een aantal jaar doorgaat heb je dus veel minder instroom en een gelijke uitstroom dus minder mensen in die sector. Bij schokken zoals toen zijn er ook best wel wat mensen omgeschoold want in de bouw was geen werk meer.

Dat zie je ook in andere sectoren zoals de zorg/onderwijs waar jarenlang een negatieve lading aan zat ( zwaar werk/ slecht betaald etc ). Zeker als je 16-17 bent en je beroepskeuze moet maken ben je heel gevoelig voor hoeveel geld je er kan verdienen.
Als je dan kan kiezen uit secretaresse of verpleegster en het 1e heeft meer baan mogelijkheden en beter salaris dan word de keuze toch erg 1 kan op gedrukt ( voorbeeld ). Dat zie je in heel veel sectoren terug, en dat effect draai je niet even terug met een zak geld.

Even nog los van de regionale problemen die bij laag betaalde banen ook meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Get!em schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Voorlopig is er ook nog een krappe arbeidsmarkt die voorkomt dat bedrijven alvast gaan kaasschaaf bezuinigen. Elk bedrijf die dat nu gaat doen, weet dat het zijn waardevolste medewerkers als eerste zelf vertrekken.

Hm maar waar ze bezuinigen gaat best een groot effect hebben. Als er in 1 regio nog maar 2-3 grote werkgevers overblijven is dat ook niet heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 14:04
Get!em schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Het heeft ook jaren geduurd bij de vorige crises voordat de slechte banenmarkt in de VS was overgewaaid naar Nederland. De VS was er gelijk in 2009 grote ontslagrondes. Dat was pas in 2012/2013 merkbaar in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Hm maar waar ze bezuinigen gaat best een groot effect hebben. Als er in 1 regio nog maar 2-3 grote werkgevers overblijven is dat ook niet heel handig.
Tuurlijk, er is altijd een effect. En mogelijk gaat het sneeuwballetje nog wel groter worden.

Maar voorlopig staan er tegenover nog best veel vacatures open die maar moeilijk vervuld worden en wel essentieel zijn.
Vereist misschien wat meer flexibiliteit bij mensen dan ze afgelopen periode gewend zijn (reistijd, afstand, werktijd etc), maar dat zal wel een sterk dempend effect hebben in de aankomende periode op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

BekSide schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Die 1000 man in Nederland kunnen zo de overstap naar Veldhoven (ASML) maken denk ik zo. Daar hebben ze enorm hoge plinten, maar nog steeds klotst het eroverheen.
In januari vorig jaar zochten ze daar nog zo'n 4000 nieuwe mensen. Verwacht inderdaad dat veel mensen van Philips echt wel kunnen doorschuiven naar ASML en aanverwante bedrijven.

In Eindhoven tenminste. In Amsterdam lijkt mij dat moeilijker.

Denk dat het daarom ook belangrijk is om te kijken naar de totale cijfers over werkgelegenheid in een bepaalde regio.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• P.K.
Laten we dat hele apneu-verhaal ook even niet vergeten, Philips heeft zichzelf in de nesten gewerkt.
Dit is geen reactie op economische ontwikkelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
Dat zat er al tijden aan te komen door verkeerde keuzes en de problemen met de adem-apparaten. Ik zie dat nog wel een stuk verder instorten voordat ze het weer op orde hebben. Maar dat staat grotendeels los van de economie, al zullen ze vast proberen om die de schuld te geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 13:44
https://www.ad.nl/waddinx...ig-woningaanbod~aaa45748/
Het ziet ernaar uit dat de Waddinxveense nieuwbouwwijk Park Triangel niet volgens plan kan worden volgebouwd. ,,Het is tijd voor een herbezinning”, zegt wethouder Albert Kerssies (wonen, PCW). ,,Hoewel de woningnood nog volop aanwezig is zijn de omstandigheden om een huis te kopen door de hogere hypotheekrente en de recente prijsdalingen niet meer ideaal en vormen ze een probleem”, stelt hij.
Zo te zien gaan ze daar meer "betaalbaar" bouwen. Wat dat precies betekent moet nog duidelijk worden.

Ik vraag mij ook af wat ze gaan doen met de fases die nu voor 20% verkocht zijn maar verder geen vaart meer in zit. Als het geschrapt wordt, dan is dat zuur voor die 20% kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Midan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:31:
https://www.ad.nl/waddinx...ig-woningaanbod~aaa45748/

[...]

Zo te zien gaan ze daar meer "betaalbaar" bouwen. Wat dat precies betekent moet nog duidelijk worden.

Ik vraag mij ook af wat ze gaan doen met de fases die nu voor 20% verkocht zijn maar verder geen vaart meer in zit. Als het geschrapt wordt, dan is dat zuur voor die 20% kopers.
Betaalbaar = kleiner. Dat is meestal de strekking.

Ja dat word wel een ding als je 20% verkocht hebt want die mensen hebben misschien al wel kosten gemaakt om het te kunnen kopen. Snap niet dat ze dan niet gewoon die 20% wel bouwen van fase1. ( tenzij het een complex is want die kan je niet maar voor 20% bouwen )

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Momenteel zou je pas moeten inschrijven voor een woning als het projecten 50/60 procent verkocht is, nu ben je gekke Henkie als je als eerste inschrijft... kan je maanden wachten om dan te horen dat het allemaal anders wordt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Betaalbaar = kleiner. Dat is meestal de strekking.

Ja dat word wel een ding als je 20% verkocht hebt want die mensen hebben misschien al wel kosten gemaakt om het te kunnen kopen. Snap niet dat ze dan niet gewoon die 20% wel bouwen van fase1. ( tenzij het een complex is want die kan je niet maar voor 20% bouwen )
Die 20% ligt wel uitgestrekt over de wijk en zijn waarschijnlijk verschillende type woningen, dus als je die huizen bouwt, dan ben je gelimiteerd in hoe je rest van de wijk kan opvullen lijkt mij?

Ik denk ook dat het ze veel meer geld kost per woning als ze 1 bouwen ipv 10 dezelfde woningen naast elkaar bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Jopie035 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:41:
Momenteel zou je pas moeten inschrijven voor een woning als het projecten 50/60 procent verkocht is, nu ben je gekke Henkie als je als eerste inschrijft... kan je maanden wachten om dan te horen dat het allemaal anders wordt etc.
Als iedereen dat doet kom je nooit aan een inschrijving natuurlijk. grondgebonden projecten zouden gewoon gebouwd moeten worden zodra er X% verkocht is of vanaf datumY. Zorgt voor meer veiligheid voor de kopende partij. In het ergste geval kan de ontwikkelaar de rest van de woningen gewoon verhuren ( o dat kan natuurlijk niet meer zo handig door de nieuwe plannen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Midan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Die 20% ligt wel uitgestrekt over de wijk en zijn waarschijnlijk verschillende type woningen, dus als je die huizen bouwt, dan ben je gelimiteerd in hoe je rest van de wijk kan opvullen lijkt mij?

Ik denk ook dat het ze veel meer geld kost per woning als ze 1 bouwen ipv 10 dezelfde woningen naast elkaar bouwen.
Je kan altijd met de kopers in overleg zodat je alle woningen in 1 straat bouwt. Het is lastig dus we laten het project vallen is wel zwaktebod.

En voor woningen valt het wel mee qua productiewerk of je nu 1 of 2 rijtjes neerzet. Je spaart hooguit wat kosten uit omdat je bepaalde zware machines maar 1x hoeft te verslepen. Die buldozers/ kraanwagens ed moeten verplaatst worden en dat kost ook tijd en geld dus hoe minder verplaatsing hoe goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Laatst online: 21:43
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Je kan altijd met de kopers in overleg zodat je alle woningen in 1 straat bouwt. Het is lastig dus we laten het project vallen is wel zwaktebod.

En voor woningen valt het wel mee qua productiewerk of je nu 1 of 2 rijtjes neerzet. Je spaart hooguit wat kosten uit omdat je bepaalde zware machines maar 1x hoeft te verslepen. Die buldozers/ kraanwagens ed moeten verplaatst worden en dat kost ook tijd en geld dus hoe minder verplaatsing hoe goedkoper.
Die heimachine, kraanwagens etc worden juist veel duurder als ze maar voor een paar huizen hoeven te komen. De grootste kostenpost is dat ding huren. Niet dat hij gedurende een dag / aantal dagen langs 100 kavels wordt verplaatst. Als je dus besluit om maar een paar huizen te bouwen dan worden de kosten per huis dus duurder.

Daarnaast is het wel heel makkelijk praten dat de ontwikkelaar maar moet verhuren. Ik denk niet een ontwikkelaar zit te springen / de financiele middelen heeft om ieder project een aantal huizen compleet te financieren. En de kopende partij weet toch waar hij aan begint. In mijn contract staat heel duidelijk dat op datum x een x% verkocht moet zijn anders mogen ze ontbinden. Dat je kosten hebt gemaakt is een risico wat je zelf neemt. Wat voor bescherming zouden ze nog meer moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Ben ook niet een voorstander van de kopers "in de steek laten". Ik weet alleen niet hoe realistisch het is wat jij voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jopie035 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:41:
De woningen waar het eerst op ingeschreven wordt hebben meestal ook de beste ligging. Dat zijn de woningen die ook het makkelijkst weer verkocht worden als de markt slecht is.
Maar goed als je de laatste 30% koopt na start bouw heb je wel een betere onderhandelingspositie ten opzichte van de bouwer. Je kan dan meestal wel korting krijgen op meerwerk of meerwerk krijgen wat eerder afgewezen zou worden.

Waddinxveen is wel weer een voorbeeld van het stoppen van het waterbedeffect uit Den-Haag/Rotterdam. Als je nu wel een huis kan kopen in die steden ga je niet meer verder weg kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Als iedereen dat doet kom je nooit aan een inschrijving natuurlijk. grondgebonden projecten zouden gewoon gebouwd moeten worden zodra er X% verkocht is of vanaf datumY. Zorgt voor meer veiligheid voor de kopende partij. In het ergste geval kan de ontwikkelaar de rest van de woningen gewoon verhuren ( o dat kan natuurlijk niet meer zo handig door de nieuwe plannen )
Ontwikkelaars hebben de cash niet om dat te financieren (ontwikkelaar is geen belegger-investeerder over het algemeen). En de gemeente staat aanpassen van koop naar huur vaak ook niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Midan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:42:
[...]

De huidige bouwfases hier in de buurt worden zo klein gemaakt, dat het echt niet meer zo verspreid ligt. Elke fase die vrij komt, is slechts een tiental huizen, tot 2 kleine straatjes (zeg 40 huizen). En dat op een bouwproject van een tiental jaren en 2000-3000 woningen.

Verkoop per woningtype verschilt overigens: de luxe woningen in bijv Pijnacker gaan prima, veel onder optie, veel verkocht, nog een paar te koop.
https://tuindershofzuid.nl/woningaanbod/

Maar een anders staan sinds 1 september bijna alles nog te koop (fase 1b) https://www.nieuwbouw-tui...status=Available.InOption

Gezien de prijzen..... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
Geen onzin roepen en paniek zaaien als je niet verder komt dan een nu.nl bericht lezen. Philips heeft nogal wat andere problemen dan slecht economisch klimaat. Als je FD leest kan je veel vinden over de oorzaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
NACrat schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Die heimachine, kraanwagens etc worden juist veel duurder als ze maar voor een paar huizen hoeven te komen. De grootste kostenpost is dat ding huren. Niet dat hij gedurende een dag / aantal dagen langs 100 kavels wordt verplaatst. Als je dus besluit om maar een paar huizen te bouwen dan worden de kosten per huis dus duurder.
Ik neem aan dat ze die dingen gewoon per dag huren. Hoewel huren je zou verwachten dat een grote ontwikkelaar genoeg projecten doet om een machine bijna fulltime bezig te houden. Dus dan zou huren gestoord zijn.
Maar goed hoe dat ook een machine kost gewoon Xbedrag per dag. Je bent altijd wel 1 dag bezig met verplaatsen dus dat is dan inderdaad goedkoper om 2dagen te bekostigen met 50 woningen dan met 10.
Hangt natuurlijk ook heel erg af hoeveel tijd je per woning kwijt bent met de machine.
Maar er zit natuurlijk wel redelijk wat marge op die woningen nog dus de projectontwikkelaar loopt dan wat risico.
Jopie035 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:57:
Ontwikkelaars hebben de cash niet om dat te financieren (ontwikkelaar is geen belegger-investeerder over het algemeen). En de gemeente staat aanpassen van koop naar huur vaak ook niet toe.
En met de nieuwe regeltjes van onze minister zullen beleggers ook niet snel meer willen investeren hierin omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Dus dan bouwen we maar gewoon wat minder woningen, het is niet dat we een tekort hebben ofzo 8)7 . Goed bezig met de regelgeving in den haag weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-01-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Ik neem aan dat ze die dingen gewoon per dag huren. Hoewel huren je zou verwachten dat een grote ontwikkelaar genoeg projecten doet om een machine bijna fulltime bezig te houden. Dus dan zou huren gestoord zijn.
Maar goed hoe dat ook een machine kost gewoon Xbedrag per dag. Je bent altijd wel 1 dag bezig met verplaatsen dus dat is dan inderdaad goedkoper om 2dagen te bekostigen met 50 woningen dan met 10.
Hangt natuurlijk ook heel erg af hoeveel tijd je per woning kwijt bent met de machine.
Maar er zit natuurlijk wel redelijk wat marge op die woningen nog dus de projectontwikkelaar loopt dan wat risico.
Denk dat het allemaal wat ingewikkelder is... ontwikkelaar en bouwer zijn vaak gescheiden partijen. Even een project afschalen is niet zo eenvoudig-goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
[...]

En met de nieuwe regeltjes van onze minister zullen beleggers ook niet snel meer willen investeren hierin omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Dus dan bouwen we maar gewoon wat minder woningen, het is niet dat we een tekort hebben ofzo 8)7 . Goed bezig met de regelgeving in den haag weer.
Helaas achter een paywal, maar de titel en inleiding zeggen genoeg... de regulering van de middenhuur was vooral politiek gemotiveerd. Negatieve aspecten en waarschuwen werden genegeerd.

https://www.vastgoedmarkt...t-uitgevoerd-moest-worden

[ Voor 8% gewijzigd door Jopie035 op 30-01-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Er zit marge op de grond. Degene die de grond in bezit had krijgt de liquiditeit en winst.
Dit wordt alleen een "atlas shrugged" situatie als de overheid die mogelijkheid geeft. De bouw-sector zelf heeft een enorme prikkel om te blijven bouwen - die omzet is nodig, voor liquiditeit is continu bezig zijn nodig.

Als de vergunningsprocessen geregeld kunnen worden blijft die sector wel aan het werk. En er zal wat vraag moeten verhuizen. Ik heb niet gekeken hoe Aedes op de recente plannen reageert.

Het zwarte scenario dat ik zie is dat er met de huidige rente en de gewenste grondprijzen gewoon geen prijs is waarbij er transacties komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
We hadden het derde kwartaal zeer beperkte krimp. Over 15 dagen komt de eerste raming van het vierde kwartaal: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning
Misschien moet je die even afwachten voor je conclusies trekt o.b.v. 1 bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
eamelink schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:53:

Kunnen wel vaststellen dat de prijs niet scherp genoeg is. Het is een kwestie van wel meer gelijkwaardig aanbod in de omgeving en wat je stelt, de acceptabele prijs ligt nog wat dieper dan scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:58:
[...]

De huidige bouwfases hier in de buurt worden zo klein gemaakt, dat het echt niet meer zo verspreid ligt. Elke fase die vrij komt, is slechts een tiental huizen, tot 2 kleine straatjes (zeg 40 huizen). En dat op een bouwproject van een tiental jaren en 2000-3000 woningen.

Verkoop per woningtype verschilt overigens: de luxe woningen in bijv Pijnacker gaan prima, veel onder optie, veel verkocht, nog een paar te koop.
https://tuindershofzuid.nl/woningaanbod/

Maar een anders staan sinds 1 september bijna alles nog te koop (fase 1b) https://www.nieuwbouw-tui...status=Available.InOption

Gezien de prijzen..... :X
Mooie huizen daar in Pijnacker, maar toen ik daar laatst was kreeg ik wel en erom het Amerikaanse suburb gevoel. Je rijdt enorme hoeveelheden weg binnen bebouwde kom door met lage bouwdichtheid. Enorme parkeerplaatsen bij de sportvelden en voorzieningen. Lijkt wel of niemand daar fietst. Wat weer niet zo gek is als je school aan de ene kant van het dorp is en het sportveld aan de andere kant en papa/mama’s werk richting de snelweg is wat weer een derde kant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Er zit marge op de grond. Degene die de grond in bezit had krijgt de liquiditeit en winst.

[...]

Dit wordt alleen een "atlas shrugged" situatie als de overheid die mogelijkheid geeft. De bouw-sector zelf heeft een enorme prikkel om te blijven bouwen - die omzet is nodig, voor liquiditeit is continu bezig zijn nodig.

Als de vergunningsprocessen geregeld kunnen worden blijft die sector wel aan het werk. En er zal wat vraag moeten verhuizen. Ik heb niet gekeken hoe Aedes op de recente plannen reageert.

Het zwarte scenario dat ik zie is dat er met de huidige rente en de gewenste grondprijzen gewoon geen prijs is waarbij er transacties komen.
De marge is in de hele keten enorm opgelopen door het gratis geld. Zolang het voor de ontwikkelaar rendabel is door de hogere vraagprijs was dit ook geen probleem. Zodra het werk begint te opdrogen bij de onderaaannemers gaat ook hier de lucht uit de markt. Loodgieters/timmerman/schilder/stukadoors die 100 euro/uur vragen, ik denk dat dat feestje misschien wel over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Eärendil schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:25:
[...]

We hadden het derde kwartaal zeer beperkte krimp. Over 15 dagen komt de eerste raming van het vierde kwartaal: https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning
Misschien moet je die even afwachten voor je conclusies trekt o.b.v. 1 bedrijf.
Zijn wel meer signalen. Tech is natuurlijk een slagveld, maar ook de financiele sector zit al een tijdje in ontslagmodus danwel hiring freezes. Als de rente zo blijft of hoger wordt, krijgen we uiteraard een recessie (dat is het doel)

[ Voor 6% gewijzigd door Johan Bogle op 30-01-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Z___Z schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Mooie huizen daar in Pijnacker, maar toen ik daar laatst was kreeg ik wel en erom het Amerikaanse suburb gevoel.
Klopt, slaapdorpen, werkgelegenheid zit in de steden eromheen.
Je rijdt enorme hoeveelheden weg binnen bebouwde kom door met lage bouwdichtheid.
Indien je doelt op laagbouw: klopt. Weinig stedelijke bouw, veel huisje/tuintje/parkeerplaatsje.
Enorme parkeerplaatsen bij de sportvelden en voorzieningen. Lijkt wel of niemand daar fietst.
Klopt. Fiets is uitzonderlijk. Elke dag staan er files van/naar Scholen, Sport en Winkels. En uiteraard de toegangswegen.
Wat weer niet zo gek is als je school aan de ene kant van het dorp is en het sportveld aan de andere kant en papa/mama’s werk richting de snelweg is wat weer een derde kant is.
Klopt ook, er zijn minimaal 3 scholen per wijk, maar de beste school zit uiteraard aan de andere kant van het dorp... :X O-)

Metro is overigens ook overvol. Voor corona was zelfs een sta-plek niet gegarandeerd in de spits.
Daarentegen fietsen vs auto: de (gratis) parkeerplaatsen bij de metro-stations zijn 90% bewoners van de dichtsbijzijnde wijken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:12:
[...]

[...]
De bouw-sector zelf heeft een enorme prikkel om te blijven bouwen - die omzet is nodig, voor liquiditeit is continu bezig zijn nodig.
Precies. Liever tegen verlies bouwen dan helemaal niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Masvic schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Precies. Liever tegen verlies bouwen dan helemaal niks doen.
Er is geen verlies nodig zolang er maar betaalbare grond beschikbaar is. De winst wordt vooral op de grond gemaakt.

Als braak laten liggen voor grondspeculanten de optimale strategie is dan krijg je stilstand. Ik weet niet hoe je dit ontloopt. Je las in 2020+ al commentaar dat "Bouwen bouwen bouwen" van Koerhuis eigenlijk een pleidooi is om de grondspeculanten hun winst te laten verzilveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ANdrode schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Er is geen verlies nodig zolang er maar betaalbare grond beschikbaar is. De winst wordt vooral op de grond gemaakt.

Als braak laten liggen voor grondspeculanten de optimale strategie is dan krijg je stilstand. Ik weet niet hoe je dit ontloopt. Je las in 2020+ al commentaar dat "Bouwen bouwen bouwen" van Koerhuis eigenlijk een pleidooi is om de grondspeculanten hun winst te laten verzilveren.
Veel van de grond is in bezit van gemeenten, die het hard nodig hebben op de balans om rond te komen door veel te veel verantwoordelijkheden die afgeschoven zijn door de rijksoverheid en veel te weinig middelen die ze krijgen om alles te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Veel van de grond is in bezit van gemeenten,
Bron?

Vziw zijn het juist de ontwikkelaars/speculanten.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2023 16:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Als je ziet wat wij - nieuwbouwwoning - voor de grond hebben betaald ( 329 m2 perceel), dan is dat inderdaad een hoop geld vergeleken met wat de bouw van de woning kost (regio arnhem-nijmegen, niet in centrum). We komen dan ongeveer uit op 1150 euro per m2 voor alleen de grond.

Kijk ik naar wat we in 2015 voor de grond van onze destijds nieuwbouwwoning betaald hadden ( 172 m2 perceel ) was dat 460 euro per m2 en zaten we op die (oude) locatie dichter bij het centrum van Nijmegen dan nu.

Bij de laatste aankoop was de grond inderdaad in bezit van ontwikkelaar.

Maargoed, grond is kostbaar en zo zie je ook steeds meer de truucjes met erfpacht enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:01:
Als je ziet wat wij - nieuwbouwwoning - voor de grond hebben betaald ( 329 m2 perceel), dan is dat inderdaad een hoop geld vergeleken met wat de bouw van de woning kost (regio arnhem-nijmegen, niet in centrum). We komen dan ongeveer uit op 1150 euro per m2 voor alleen de grond.

Kijk ik naar wat we in 2015 voor de grond van onze destijds nieuwbouwwoning betaald hadden ( 172 m2 perceel ) was dat 460 euro per m2 en zaten we op die (oude) locatie dichter bij het centrum van Nijmegen dan nu.

Bij de laatste aankoop was de grond inderdaad in bezit van ontwikkelaar.

Maargoed, grond is kostbaar en zo zie je ook steeds meer de truucjes met erfpacht enz enz.
De koopsom van de grond zegt niet altijd het hele verhaal. De projectontwikkelaar wil graag eerder z’n geld zien en de termijn voor grond is nou eenmaal de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Z___Z schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:29:
[...]

De koopsom van de grond zegt niet altijd het hele verhaal. De projectontwikkelaar wil graag eerder z’n geld zien en de termijn voor grond is nou eenmaal de eerste.
Hoe werkt dit dan met de aanneemsom. Die betaal je volledig aan de aannemer.
Krijgt de ontwikkelaar van de aannemer ook iets uitgekeerd in termijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Hoe werkt dit dan met de aanneemsom. Die betaal je volledig aan de aannemer.
Krijgt de ontwikkelaar van de aannemer ook iets uitgekeerd in termijnen?
Wij moesten alle facturen betalen aan de ontwikkelaar. Die betaald vervolgens weer de aannemer. Hoeveel dat is en welke termijnen hoeft niet gelijk te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Z___Z schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Wij moesten alle facturen betalen aan de ontwikkelaar. Die betaald vervolgens weer de aannemer. Hoeveel dat is en welke termijnen hoeft niet gelijk te lopen.
Ok, dat was bij ons niet zo. Wij betalen de grond aan de ontwikkelaar (bij passeren notaris) en de termijnen worden aan de aannemer uitgekeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Señor Sjon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:28:
Dat is gewoon de techsector die aan het saneren is. Vaak wordt wel vergeten in dit soort berichten hoeveel er zijn aangenomen de laatste jaren.
Nope, Philips heeft een dik probleem met die slaapapneu-apparaten. De koers is de laatste jaar gehalveerd.

De (ex-)Philips medewerkers op de High-tech campus gaan van adres HTC37 gewoon een stukje verder naar naar HTC45. Daar staat ASML op de deur en die nemen nog steeds iedere maand honderden mensen aan. En dat blijven ze ook nog eventjes doen....

De regio verwacht zo'n 72.000 extra banen tot 2040. Nu al gaan in Veldhoven 10% van de huizen naar expats, in Eindhoven 7,5%. Het wordt dringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Idd dat gejank over philips is overdreven. Gewoon een bedrijf wat niet met de tijd mee is gegaan en nu de prijs betaalt. Spin-outs zoals ASML doen het idd veel beter en hebben een veelvoud van het aantal mensen nodig wat Philips ontslaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Ik zit nu bij Philips en ik overweeg een overstap, ook als ik mag blijven. Ik zit welliswaar in het engineering bureau van Philips (Engineering Solutions) die 98% van het werk voor ASML doen. Dus ik zit een beetje in dubio, ga ik de stap wagen en kom ik terecht in een ratrace tussen honderden van mijn soort of blijf ik als een van de weinige jongere tussen de oudjes en ga ik mijzelf zo omhoog duwen in alle gaten die er vallen...

Heeft iemand een advies voor mij? Qua ontwikkeling en salaris zal het geen vetpot zijn de komende jaren..

Verplaatst naar ander topic; https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2171788

[ Voor 8% gewijzigd door BarendBotje op 31-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lmt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 20:16

Lmt

BarendBotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:58:
Ik zit nu bij Philips en ik overweeg een overstap, ook als ik mag blijven. Ik zit welliswaar in het engineering bureau van Philips (Engineering Solutions) die 98% van het werk voor ASML doen. Dus ik zit een beetje in dubio, ga ik de stap wagen en kom ik terecht in een ratrace tussen honderden van mijn soort of blijf ik als een van de weinige jongere tussen de oudjes en ga ik mijzelf zo omhoog duwen in alle gaten die er vallen...

Heeft iemand een advies voor mij? Qua ontwikkeling en salaris zal het geen vetpot zijn de komende jaren..
Hoewel een erg vervelende situatie zou mijn advies zijn deze vraag niet te plaatsen op een 'Ontwikkelingen op de huizenmarkt' topic. Tenzij je bij Phillips verwacht te gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Lmt schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Hoewel een erg vervelende situatie zou mijn advies zijn deze vraag niet te plaatsen op een 'Ontwikkelingen op de huizenmarkt' topic. Tenzij je bij Phillips verwacht te gaan wonen.
Genoeg leegstaande panden hier op de HTC :+ maar heb het verplaatst naar een ander topic indd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Is het hier iemand ook al opgevallen dat de laatste tijd er vaak huizen op Funda komen met foto's waarvan je aan de tuin ziet dat de foto's gemaakt zijn in de zomer?

Ik vraag me af waar hier achter zit. Mensen die al foto's gemaakt hebben maar de verkoop in eerste instantie zo lang mogelijk uit wilden stellen ivm waardestijging maar het nu toch maar snel te koop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
https://www.nu.nl/economi...essie-lijkt-afgewend.html

He vervelend, moeten we alsnog kwartalen hier gaan volhouden dat we in een economische crisis zitten voordat ‘t bevestigd wordt door cijfers.

Dus officieel pas een recessie mogelijk in q3 dit jaar.

Mocht die energiecrisis afgewend worden en de oorlog in de zomer klaar zijn, zou ik gokken op geen recessie. Al zou ‘t voor de economie wellicht goed zijn om de inflatie in te dammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Evanrvb schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:12:
Is het hier iemand ook al opgevallen dat de laatste tijd er vaak huizen op Funda komen met foto's waarvan je aan de tuin ziet dat de foto's gemaakt zijn in de zomer?

Ik vraag me af waar hier achter zit. Mensen die al foto's gemaakt hebben maar de verkoop in eerste instantie zo lang mogelijk uit wilden stellen ivm waardestijging maar het nu toch maar snel te koop zetten?
Ik maak ook weleens in de zomer fotos van mn bloeiende tuin. Geeft iig aan eventuele kopers aan hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Paralize_nl schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Ik maak ook weleens in de zomer fotos van mn bloeiende tuin. Geeft iig aan eventuele kopers aan hoe het eruit ziet.
Ja dat zie je ook vaak, dat er een paar leuke (slechtere kwaliteit) foto's van de groene tuin tussen zit voor het beeld. Dat is nu echter niet wat ik zie. Alle foto's zijn met een groene tuin en ook professioneel genomen. Het is dus duidelijk te zien dat de foto's niet van deze maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024

Het kan ook een nieuwe verkooppoging zijn. Ik zie wel vaker huizen die er bijv. begin '22 op hebben gestaan en nu ineens weer op Funda staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Volgens mij heb je altijd wel bij woningen waarbij de tuin enigszins van belang is dat ze er ook foto's bij doen van hoe het in de zomer was. Als ik een nieuwbouwwoning zou hebben gekocht en daarom de verkoop nog even zou moeten wachten, dan zou ik ook in de zomer foto's laten maken.

(Mits de woning daarvoor opgeruimd genoeg zou zijn :) )
Pagina: 1 ... 228 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg