• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Hoi allen, Should I stay or should I go? is de grote vraag.

Lang verhaal kort, na 2 jaren gedetacheerd te zijn kan ik direct in dienst bij Philips. Heb een contract getekend en maak een mooi stap. Echter vraag ik mij af of het wel wijsheid is om te blijven of dat ik een overstap moet wagen naar de buren aan de andere kant van de snelweg, aka ASML.

Het lijkt er namelijk op dat ASML mij graag wilt. Dus nu moet ik straks een keuze gaan maken, daar waar ik verwacht dat Philips de komende jaren echt geen vetpot zal zijn mbt trainingen en salaris ontwikkelingen. Zodoende dat ik eigenlijk vraag om advies wat jullie mij zouden adviseren.

Er zijn een hoop oude collegas naar ASML vertrokken die niet meer terug gekomen zijn maar er zijn er ook een aantal die wel terug gekomen zijn. Het is een enorm bedrijf met honderden mensen zoals ik die allemaal omhoog willen die ladder op. Nu zit ik in een bedrijf waar de gem. leeftijd gewoon richting of zelfs voorbij de 50 is, genoeg gaten om door te groeien daar waar dat bij ASML wellicht wat lastiger zal gaan.

Elk advies wordt gewaardeerd!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Als jij je toekomstige werkgever waarbij je een contract getekend hebt een zinkend schip noemt lijkt het mij duidelijk toch?

• BarendBotje
  • Niet online
Nouja zo voelt het een beetje en dan is het ook nog wel overdrenen, maar medewerkers stromen er aan alle kanten uit. De afdeling doet perfect werk en is denk ik een enorm waardevolle asset van het bedrijf, maar deze reorganisaties zijn nu 5 keer op rij mislukt, wat is de kans dat het nu wel goed gaat voor philips als bedrijf? De afdeling zie ik zelf ooit nog wel een aparte entiteit worden of overgekocht door ASML.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03 18:17
Maar waarschijnlijk liggen er ook binnen Philips mogelijkheden om verder te groeien. Ja het schip heeft water gemaakt, maar daar liggen dan ook wel weer opportuniteiten omdat er zaken zullen moeten veranderen. het is en blijft nog altijd een heel groot bedrijf en er zullen ongetwijfeld ook betere tijden aanbreken.

Ik zou me niet blind staren op de algehele bedrijfsorganisatie, maar ook kijken naar de mogelijkheden van de afdelingen waar je op werkt en hoe jij daar binnen past.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Sineplex schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:22:
Maar waarschijnlijk liggen er ook binnen Philips mogelijkheden om verder te groeien. Ja het schip heeft water gemaakt, maar daar liggen dan ook wel weer opportuniteiten omdat er zaken zullen moeten veranderen. het is en blijft nog altijd een heel groot bedrijf en er zullen ongetwijfeld ook betere tijden aanbreken.

Ik zou me niet blind staren op de algehele bedrijfsorganisatie, maar ook kijken naar de mogelijkheden van de afdelingen waar je op werkt en hoe jij daar binnen past.
Precies dit. In een organisatie die zich roert ontstaan juist mooie kansen.

En mocht het toch niks zijn; die interesse van ASML zal er over een half jaar ook nog wel zijn toch? Overstappen kan altijd!

• BarendBotje
  • Niet online
Ojjorz schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Precies dit. In een organisatie die zich roert ontstaan juist mooie kansen.

En mocht het toch niks zijn; die interesse van ASML zal er over een half jaar ook nog wel zijn toch? Overstappen kan altijd!
Bedankt heren zo heb ik het nog niet bekeken. Het is een goed moment om voor mijzelf een plan op te stellen en dit te bespreken met de managers om te kijken hoe ik mijzelf de komende jaren kan en ga ontwikkelen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 18:34
BarendBotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:19:
Nouja zo voelt het een beetje en dan is het ook nog wel overdrenen, maar medewerkers stromen er aan alle kanten uit. De afdeling doet perfect werk en is denk ik een enorm waardevolle asset van het bedrijf, maar deze reorganisaties zijn nu 5 keer op rij mislukt, wat is de kans dat het nu wel goed gaat voor philips als bedrijf? De afdeling zie ik zelf ooit nog wel een aparte entiteit worden of overgekocht door ASML.
Ik gok dat je nog niet heel veel werkervaring hebt. Dit soort zaken gebeuren bij bedrijven om de zoveel jaren. Dan wordt er weer bijgestuurd en komt het weer goed. Philips heeft al zo vaak op zinken gestaan maar tot nu toe hebben ze het altijd weer overleefd.

• Sineplex
Ik heb binnen een afdeling gewerkt waarbij er een hersentumor bij mijn bazin werd geconstateerd. Ik had toen net 2 jaar ervaring en de afdeling was vrij stuurloos aangezien zij eigenlijk alle lijnen uitzette (dat is wellicht ook niet helemaal goed, maar dat is een andere discussie). Daarnaast waren er nog mensen die weggingen dus er was een duidelijk tekort aan structuur en ervaring. Dat gaat ook ten koste van atmosfeer maar aan de andere kant leverde het ook veel mogelijkheden en visibiliteit voor mij op (en uiteraard maakte ik fouten, maar door de exposure leerde ik meer dan ik normaal had gedaan met mijn ervaring).

Ik wil overigens niet aangeven dat je moet blijven waar je nu zit, maar ik denk dat je objectief beide plaatjes naast elkaar moet zetten en voor- en nadelen tegen elkaar weg moet strepen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De twee jaar detachering zijn tegelijk ook je enige werkervaring tot nu toe? Of heb je hiervoor nog andere ervaringen opgedaan?

En "het lijkt er op alsof ASML mij ook graag wilt" klinkt niet alsof er al een verkennend gesprek heeft plaats gevonden, waaruit is gebleken dat je graag willen binnen halen. Hebben ze je al een aanbod gegeven waar je geen nee tegen kan zeggen, of ben je "nice to have", net als alle anderen die overstappen?

Weet je van de collega's die weggaan ook waarom ze weggaan (en overstappen naar ASML)? Hadden ze dit bijv. ook gedaan als Phillips niet zou reorganiseren? M.a.w. zijn degene die nu al weg zijn "bang" dat ze door de spreekwoordelijke mand vallen? Of zit er wat anders achter hun overstap?
Hetzelfde geldt voor degene die weer terugkomen, waarom zijn ze teruggekomen? Was het gras toch niet groener dan wat ze dachten?

Zelf heb ik ooit bij een bedrijf gezeten die ook ging reorganiseren (groot bedrijf, internationaal aanzien) en toen de keuze gemaakt om weg te gaan. Niet per se omdat ik weg wilde, maar meer omdat ik van een concullega een goed aanbod had gekregen. Dat bracht mij 1: een goede stap voorwaarts en 2: zekerheid wat ik op dat moment erg prettig vond (vrouw was zwanger en op haar inkomen konden we niet voldoende rondkomen). Echter, was ik niet benaderd dan zou ik best nog wel eens gebleven kunnen zijn. De samenloop van omstandigheden waren echter zo, dat ik én gevraagd/benaderd werd én ik dus een mooie stap kon zetten. Was het horizontaal oversteken dan had ik er zeker nog wel een paar nachten over moeten slapen.

De keuze is dus niet zo makkelijk te maken, zonder alle andere (rand)zaken mee te wegen.

• BarendBotje
  • Niet online
BastaRhymez schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:51:
De twee jaar detachering zijn tegelijk ook je enige werkervaring tot nu toe? Of heb je hiervoor nog andere ervaringen opgedaan?

En "het lijkt er op alsof ASML mij ook graag wilt" klinkt niet alsof er al een verkennend gesprek heeft plaats gevonden, waaruit is gebleken dat je graag willen binnen halen. Hebben ze je al een aanbod gegeven waar je geen nee tegen kan zeggen, of ben je "nice to have", net als alle anderen die overstappen?

Weet je van de collega's die weggaan ook waarom ze weggaan (en overstappen naar ASML)? Hadden ze dit bijv. ook gedaan als Phillips niet zou reorganiseren? M.a.w. zijn degene die nu al weg zijn "bang" dat ze door de spreekwoordelijke mand vallen? Of zit er wat anders achter hun overstap?
Hetzelfde geldt voor degene die weer terugkomen, waarom zijn ze teruggekomen? Was het gras toch niet groener dan wat ze dachten?

Zelf heb ik ooit bij een bedrijf gezeten die ook ging reorganiseren (groot bedrijf, internationaal aanzien) en toen de keuze gemaakt om weg te gaan. Niet per se omdat ik weg wilde, maar meer omdat ik van een concullega een goed aanbod had gekregen. Dat bracht mij 1: een goede stap voorwaarts en 2: zekerheid wat ik op dat moment erg prettig vond (vrouw was zwanger en op haar inkomen konden we niet voldoende rondkomen). Echter, was ik niet benaderd dan zou ik best nog wel eens gebleven kunnen zijn. De samenloop van omstandigheden waren echter zo, dat ik én gevraagd/benaderd werd én ik dus een mooie stap kon zetten. Was het horizontaal oversteken dan had ik er zeker nog wel een paar nachten over moeten slapen.

De keuze is dus niet zo makkelijk te maken, zonder alle andere (rand)zaken mee te wegen.
Ah ik zal het e.e.a. verduidelijken. Ik ben er net ~20% op vooruit gegaan door bij philips een contract te tekenen en ASML zou hier nog een schepje van 15-20% bovenop doen op het nieuwe salaris. Dat is wat er tot nu toe geboden is vanuit hen. Er zijn namelijk al wel gesprekken gaande met ASML.

Over de collegas; het verschilt nogal mbt redenen, de een ging destijds door een reorganisatie weg omdat er weinig leuke collegas en uitdagingen overbleven daar waar anderen niet tevreden zijn met de bedrijfscultuur/management. Ik denk dat ~95% van diegene die de overstap maken niet meer terug komen, deels door de gouden ketting, maar aan de andere kant door de sfeer die toch jeugdiger is (gem leeftijd ASML ~28 vs ~50 bij philips). Pin me hier niet op vast, heb niet veel mensen die ik ken die terug gekomen zijn, meest genoemde argument om terug te komen was vooral het expertise die je opbouwt op 1 stuk voor de komende 5 jaar daar waar het werk bij de huidige organisatie anders is elk half jaar.

• Antitech
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-03 23:07
Philips is zelf al jaren bezig om het bedrijf de nek om te draaien en de boel uit te verkopen. Wat vroeger (toen ze nog in Eindhoven zaten) een bedrijf was waar we met zijn allen trots op waren is nu een sterfhuisconstructie geworden...helaas...

Als ik jou was dan zou ik naar ASML gaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
BarendBotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:02:
[...]
(gem leeftijd ASML ~28 vs ~50 bij philips).
Dat lijkt mij heel sterk. Dat ze bij ASML gemiddeld jonger zijn kan best, maar 28?

En als iemand die heel vaak kritiek heeft geleverd op Philips en hun management, maar hoe zinkend is het nou echt? Ja geen gebrek aan mismanagement hoor, maar ik vraag me ook wel erg af hoe de huidige ontslagen in verhouding staan tot wat er vorig jaar is aangenomen.

Bij een ander bedrijf zal het vaak minder uitmaken hoe het bedrijf is, en meer hoe de specifieke afdeling met de specifieke manager is. Ik heb van mensen gehoord dat ze liever meerdere keren door een bulldozer overreden worden dan nog langer bij ASML werken, en uiteraard ook meer dan zat die het er wel geheel naar hun zin hebben.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BarendBotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:11:

Lang verhaal kort, na 2 jaren gedetacheerd te zijn kan ik direct in dienst bij Philips. Heb een contract getekend en maak een mooi stap. Echter vraag ik mij af of het wel wijsheid is om te blijven ...
Waarom teken je een contract en ga je pas daarna opeens nadenken?

an sich kun je volgens heel veel doen, maar binnen een zeer korte tijd dat je een contract getekend hebt plots wegwillen komt over alsof je iemand bent die niet goed weet wat je nu precies wil en die weinig betrouwbaar is in zijn beslissingen.

Zeker als het verder een klein wereldje is in je eigen sector, zou ik heel erg oppassen om die indruk te wekken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BarendBotje
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Waarom teken je een contract en ga je pas daarna opeens nadenken?

an sich kun je volgens heel veel doen, maar binnen een zeer korte tijd dat je een contract getekend hebt plots wegwillen komt over alsof je iemand bent die niet goed weet wat je nu precies wil en die weinig betrouwbaar is in zijn beslissingen.

Zeker als het verder een klein wereldje is in je eigen sector, zou ik heel erg oppassen om die indruk te wekken
Aankondiging van deze week zijn mij reden genoeg om het geheel te heroverwegen dunkt mij. In de 3 maanden tussen tekenen en deze aankondiging is er zoveel gebeurd. Dus zo zwart wit zien als snel weg willen na tekenen dus je weet niet wat je wilt vind ik niet een juiste observatie.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Antitech schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:06:
Philips is zelf al jaren bezig om het bedrijf de nek om te draaien en de boel uit te verkopen. Wat vroeger (toen ze nog in Eindhoven zaten) een bedrijf was waar we met zijn allen trots op waren is nu een sterfhuisconstructie geworden...helaas...
Hier kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn. Jan Timmer heeft destijds aan de wieg gestaan van het vernietigen van Philips en al zijn opvolgers hebben die lijn voortgezet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-03 19:37
Als Philips het schip is, ben jij een onderdeeltje van de motor.

Daar bedoel ik mee, wat management doet hoeft helemaal niets te betekenen voor jou en je carrière. De R&D afdeling kan nog jaren gedraaid worden as is terwijl op management keuze na keuze erg ruk lijkt te zijn. Je argumentatie is op macro niveau terwijl jij op micro niveau acteert.

Voor mij zou het irrelevant zijn wat er op macro niveau gebeurt. Kijken naar hoe je de afgelopen 2 jaar binnen de afdeling hebt gewerkt en welke kansen er voor je carrière liggen lijkt mij veel tastbaarder (je 50+ opmerking bijv.). Hoeveel heb jij daadwerkelijk gemerkt van hoger management? Dit kun jij beter beoordelen dan een ander gok ik zo.

Ik moet zeggen dat ik wat stoïcijns probeer te zijn, dingen die ik niet kan beïnvloeden denk ik weinig aan. Dit omdat ik aanleg heb om net zoals @Antitech te gaan ranten, maar het heeft mij nooit vruchten afgeworpen. Je krijgt alleen maar een soort tunnel visie, terwijl je nou juist objectief deze beslissingen wil nemen.

• Sineplex
Als ASML 15-20% meer salaris wil bieden dan Philips moet je dat sowieso overwegen. Zo'n verschil kun je niet zomaar negeren en vanaf 25%+ is het al bijna niet meer te weigeren tenzij er echt red flags zijn bij je nieuwe werkgever.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-03 16:16
Ik heb bijna 15 jaar voor Philips gewerkt in de research tak, en ben daar een aantal jaren geleden weg gegaan omdat ik, onder andere, een beetje reorganisatie-moe was. Het rommelt al 10+ jaar... Wat er nu gebeurt (de research divisie uitkleden en onder brengen onder de verschillende product-organisaties) is iets wat ik zo'n 5 jaar geleden al voorspeld had. Dat komt omdat de filosofie al 10+ (of zelfs langer) al is dat iedere divisie (of zelfs project) financieel op z'n eigen poten moet kunnen staan, inclusief research. Dat veroorzaakte een hele kromme dynamiek waarbij de boekhouding belangrijker waren dan output en innovatie.

Ik denk niet dat er een sterfhuis-constructie gaande is zoals @Antitech zegt. Mijn glazen bol zegt dat de reorganisatie nu een stap is om voor te sorteren op overname. Er gaan al heel lang geruchten dat big-tech (e.g. Google, Microsoft, Apple) geïnteresseerd zijn in een bedrijf als Philips om voet aan de grond te krijgen in het healthcaredomein. Nu het aandeel behoorlijk verzwakt is, en de lopende kosten op de boekhouding gedrukt worden door de ontslagen, wordt Philips interessanter voor een overname.

Wat betreft de vraag van TS. It depends. Het hangt af van wat je functie en ervaring is en wat je ambitie is om naar door te groeien. Wanneer je wil groeien in het technisch domein dat zit je nog prima en is er (afhankelijk van de divisie/project) veel te leren. Heb je ambities om in een paar jaar als manager daar rond te dartelen dan schat ik je kansen lager in omdat dat juist de plek is waar ze gaan snoeien.

11.500Wp

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Mocht je overwegen om te blijven, houd dan in elk geval de deur om te vertrekken nog enkele weken open om te zien wat er van de afdeling waar jij positief over bent gaat gebeuren. Het kan zijn dat het primaire argument wegvalt en dan is de keuze makkelijk.

Over het algemeen raad ik af om aan het begin van je carrière in onstabiele omgevingen te werken (ik heb als stagiair en afstudeerder bij telcos gewerkt tijdens dotcom crisis). De atmosfeer zal je niet ten goede komen en dat gaat mogelijk maanden aanhouden. Tevens is nu ook wel duidelijk dat groei in arbeidsvoorwaarden voorlopig beperkt zal zijn.

Qua opleidingen zal het wel meevallen. Dat is altijd wel redelijk overeind gebleven.

Voor de rest moet je je realiseren dat het totaal verschillende bedrijfsculturen zijn, maar jij kan eigenlijk nog niet weten welke het best bij je past.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06

Qwerty-273

Meukposter

In de grotere internationale organisaties heb je haast elke 3-4 jaar wel een grote reorganisatie. Voornamelijk om waarde te creëren voor de aandeelhouders en daar betere verwachtingen neer te zetten. Daar tussen zit dan vaak nog meerdere fine-tune rondes. Het is de optie voor het bedrijf om de doelstellingen weer goed duidelijk te krijgen en met zijn allen daarop te richten.

Philips deed natuurlijk heel veel verschillende dingen (heb zelf nog lang geleden bij Philips ETG gezeten) en is behoorlijk afgeslankt over de jaren heen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• BarendBotje
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Hier kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn. Jan Timmer heeft destijds aan de wieg gestaan van het vernietigen van Philips en al zijn opvolgers hebben die lijn voortgezet.
In Eindhoven kunnen ze het bloed van Boonstra nog wel drinken _O-

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-03 19:37
Als je de laatste opmerking leest is de keuze al gemaakt

• BarendBotje
  • Niet online
Furion2000 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:42:
Als je de laatste opmerking leest is de keuze al gemaakt
Gaat over het verhuizen van Philips uit het hart van het bedrijf naar een hippe stad. Board staat los van het management heb ik het idee.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 17:01
RM-rf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Juist in een klein wereldje valt dit prima te overzien. Ik heb ook een logo van een grote dinosaurus uit mijn sector op mijn CV staan en ik werd kort na mijn start benaderd voor iets veel leukers, en zelfs een unieke kans, terwijl ik, bij voor wat op dat moment nog de nieuwe organisatie was, al snel ontdekte dat het vooral ook alleen maar een zeer bekend logo was, maar voor de rest viel het tegen.

Juist in een wereld waar iedereen elkaar kent valt dit prima uit te leggen. Sterker nog, ik krijg juist regelmatig de vraag toegeworpen of het ook voor mij niet mijn ding was van anderen in de sector die weg zijn gegaan en eveneens mijn feedback over de organisatie van mensen die overwegen er te gaan werken alvorens ze zelf daar tot tekenen over gaan, of zelfs nog voordat ze aan de vele rondes van opdrachten en presentaties voorbereiden zijn begonnen.

4 keer op rij nog geen half jaar blijven is niet handig, maar een keer aantonen dat je ook een mindere keuze kunt herkennen is geen verkeerde eigenschap.

[Voor 26% gewijzigd door Paprika op 01-02-2023 22:04]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je jong bent (en dat ben je met 2j werkervaring) dan is het gras altijd groener bij de buren, dat verklaart je 'vluchtgedrag'.

Een van mijn eerste werkgevers zat ook midden in een reorganisatie toen ik als starter binnen kwam. De ene na de andere mooie positie kwam vrij, een aantal waaronder ikzelf hebben daar in korte tijd hele mooie stappen kunnen maken. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en werkt niemand daar nog van 'mijn generatie' volgens mij, maar de basis is voor velen daar wel gelegd, juist door die reorganisatie :).

Pas als je 40/50+ bent moet je iets meer rekening houden met de eventuele stabiliteit van een bedrijf, omdat je wat lastiger elders aan de slag kan, maar als je jong bent is kansen pakken veel belangrijker.

Philips maakt mooie medische producten, die gaan echt niet zomaar omvallen of zo. Ze zijn alleen genoodzaakt wat te snijden in kosten en dat doen ze door R&D activiteiten in NL weg te halen. Ken verder de details niet precies, maar een ondersteunende afdeling heeft daar in principe geen/minder last van.

[Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2023 22:17]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06

Qwerty-273

Meukposter

Sport_Life schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:08:
Pas als je 40/50+ bent moet je iets meer rekening houden met de eventuele stabiliteit van een bedrijf, omdat je wat lastiger elders aan de slag kan, maar als je jong bent is kansen pakken veel belangrijker.
Aangezien we toch door moeten werken tot rond de 67 jaar (huidige pensioenleeftijd voor de AOW) zou dat in je opmerking toch betekenen dat je na je 40'ste voor meer dan 20 jaar maar je vast moet klampen aan je plekje? Want o wee als je op straat komt te staan dan ben je gedoemd te mislukken door je leeftijd? Tal van bedrijven staan te springen voor mensen met ervaring, en dan niet alleen hoe tooltje x werkt, maar levenservaring waarmee je over de golven door de sector / maatschappij gewoon lekker door vaart.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-03 22:49
Waarom zou je promotie willen maken?

Mijn tweakblog over de toekomst

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qwerty-273 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Aangezien we toch door moeten werken tot rond de 67 jaar (huidige pensioenleeftijd voor de AOW) zou dat in je opmerking toch betekenen dat je na je 40'ste voor meer dan 20 jaar maar je vast moet klampen aan je plekje? Want o wee als je op straat komt te staan dan ben je gedoemd te mislukken door je leeftijd? Tal van bedrijven staan te springen voor mensen met ervaring, en dan niet alleen hoe tooltje x werkt, maar levenservaring waarmee je over de golven door de sector / maatschappij gewoon lekker door vaart.
Zo zwart/wit is het niet, bovendien hoef je je niet vast te klampen aan een werkgever boven die leeftijd. Maar het gros wat op die leeftijd 20+ jaar bij een (1) bepaald bedrijf werkt kent alleen "tooltje x" van Philips tegen salaris Y (gouden ketting).

Er is momenteel inderdaad enorm veel werk voor 40+ers met ervaring en gedegen cursussen/opleiding, maar dat zijn functies voornamelijk in de (installatie)techniek, zijnde praktische beroepen. Iemand die al 20 jaar achter een bureau met tooltje X werkt bij een bepaald bedrijf komt vrij lastig voor minimaal hetzelfde salaris aan de bak bij een ander bedrijf waar ze niet met tooltje X werken. Uitzonderingen zijn degene die binnen een bedrijf veel stappen hebben gemaakt, links, rechts en omhoog (management ervaring).

We zitten momenteel nog steeds in een hoogconjunctuur met lage werkeloosheid, historisch gezien komt er altijd een tijd aan dat het wat minder gaat met hogere werkeloosheid.

[Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2023 08:49]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij hadden we elkaar eventjes gesproken in het 'Wat verdient de ICT'er / GoT'er?' topic en daaruit begreep ik dat je in de semi conductor achtige machinebouw tak van Phillips zat.

Ik denk dat je phillips nu meer als een groep bedrijven als eilandjes bij elkaar moet zien en zolang elk maar winstgevend is blijven ze wel bestaan. Voor jou betekent dit dus dat je waarschijnlijk wel langer bij Phillips kan blijven maar dat de kans aanwezig is dat ASML gewoon die hele tak koopt vanwege de groei die ze willen behouden.

Je prefereerde phillips destijds vanwege de beperkte leercurve bij ASML en vanuit dat oogpunt zou ik je dus ook aanraden om ook rond te kijken bij de gelijken aan Phillips in die tak. Denk aan een sioux, ibs of een vdl etg. Allemaal doen ze volgens mij hetzelfde trucje als de hightech machinebouw tak van phillips en dat is werk uitvoeren voor die ene grote jongen in de buurt. Er is misschien wat minder 'echte' research dan bij Phillips maar als machinebouwer heb je daar waarschijnlijk toch al weinig echt direct contact mee.

Binnen ASML zelf is ook een heleboel mogelijk natuurlijk maar het bedrijf ervaart naar mijn mening wel wat groeipijn dus ervaringen van anderen zullen niet overeenkomen met je eigen tijdens onboarding en verdere carrière stappen binnen het bedrijf. Moet wel zeggen dat als je stappen wilt maken het wel word aangemoedigd en dat er ook veel mogelijk is, je moet er een beetje je eigen feestje van maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee