Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 229 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.839 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:59
Evanrvb schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:12:
Is het hier iemand ook al opgevallen dat de laatste tijd er vaak huizen op Funda komen met foto's waarvan je aan de tuin ziet dat de foto's gemaakt zijn in de zomer?

Ik vraag me af waar hier achter zit. Mensen die al foto's gemaakt hebben maar de verkoop in eerste instantie zo lang mogelijk uit wilden stellen ivm waardestijging maar het nu toch maar snel te koop zetten?
Wij hebben foto's laten maken in juni, met als reden dat ons huis dan veel mooier op de foto's kwam te staan. Het huis is dan veel lichter en fleuriger, incl. de omgeving. Uiteindelijk hebben we het na de zomer in de verkoop gezet, dus viel het verschil niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Blik1984 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Wij hebben foto's laten maken in juni, met als reden dat ons huis dan veel mooier op de foto's kwam te staan. Het huis is dan veel lichter en fleuriger, incl. de omgeving. Uiteindelijk hebben we het na de zomer in de verkoop gezet, dus viel het verschil niet zo op.
Het is zeker een voordeel inderdaad. Met name als je huis een lekkere tuin heeft of in een groene omgeving ligt.

Het komt ook wel vaker voor, maar het valt me dus op dat het nu vaker is dan normaal. Kan ook toeval zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Blik1984 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Dat heb ik toen ik mijn vorige woning verkocht ook gedaan, foto's juni 2019, start verkoop half april 2020 :X (een nieuw huisje vinden duurde ook wel iets langer dan gepland)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

redwing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Dat zat er al tijden aan te komen door verkeerde keuzes en de problemen met de adem-apparaten. Ik zie dat nog wel een stuk verder instorten voordat ze het weer op orde hebben. Maar dat staat grotendeels los van de economie, al zullen ze vast proberen om die de schuld te geven.
Beter Bed heeft zijn complete handel en aandelenkoers in elkaar zien storten door de 'gifmatrassen' van BASF waar ze zelf ook weinig aan konden doen. Het gaat voor Philips ongetwijfeld ook jaren duren voor het vertrouwen e.d. weer op de rails is.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
FunkyTrip schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Beter Bed heeft zijn complete handel en aandelenkoers in elkaar zien storten door de 'gifmatrassen' van BASF waar ze zelf ook weinig aan konden doen. Het gaat voor Philips ongetwijfeld ook jaren duren voor het vertrouwen e.d. weer op de rails is.
Bij Philips is het al bijna een decennium een zooitje. Ergens 5 tot 8 jaar geleden had de FDA de fabrieken in de USA gesloten wegens het niet voldoen aan de regels. Dan heb je het wel bont gemaakt. Een deel van de medische product portefolio is toen al verloren gegaan. En dat terwijl ze besloten hadden dat medisch hun core business was.

Die apneu apparaten zijn niet een incident. Erg jammer om deze mooie Nederlandse multinational steeds verder te zien afglijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Is het hier iemand ook al opgevallen dat de laatste tijd er vaak huizen op Funda komen met foto's waarvan je aan de tuin ziet dat de foto's gemaakt zijn in de zomer?

Ik vraag me af waar hier achter zit. Mensen die al foto's gemaakt hebben maar de verkoop in eerste instantie zo lang mogelijk uit wilden stellen ivm waardestijging maar het nu toch maar snel te koop zetten?
Vele factoren welk dit gevoel natuurlijk kunnen beïnvloeden:

- Toeval?
- Minder druk in de zoektocht naar een nieuwe woning, dus langer kunnen wachten voor de oude in de verkoop?
- Advertentie herplaatst om als 'nieuw' voor te laten komen?
- Foto's niet gewoon gemaakt in de relatief gunstige nazomer? Dan zijn ze zo oud helemaal niet.

Tactisch gezien kan ik mij voorstellen dat een woning met foto's bij mooi weer van buiten overigens meer clicks krijgt, dan één met foto's gemaakt tijdens regenachtig of bewolkt weer. Dus dat er ook altijd wel een groep tussen zit die dit bewust zal doen.

Overigens betwijfel ik of mensen i.v.m. eerdere waardestijgingen verkoop nu echt zo lang mogelijk uit zouden willen stellen.

Je leest dit hier natuurlijk wel vaker, maar waar ga je dan naartoe? Je moet toch ergens wonen. Die waardestijgingen zijn doorgaans relatief uniform. Sure, er zit wat variatie tussen regio's, maar nu ook weer niet dusdanig extreem binnen de gebieden waar zo'n 90% van de verkopers naartoe zou verhuizen, vaak tenslotte toch relatief in de buurt.

Dus stel je wacht tot je woning 100k meer waard is, dan zal de woning die je nieuw gaat kopen een soortgelijke waardestijging kennen.

Wat eventueel wel een kleine factor kan zijn, waar verkoop potentieel wel te anticiperen was en nu wat interessanter wordt, zijn beleggingsobjecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
FunkyTrip schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Bij Philips intern waren de problemen al veel langer bekend, maar daar is niets mee gedaan. En ook in de afhandeling zijn ze lang bezig geweest met alles afhouden, terwijl je daarvan (zeker in Amerika) vooraf al weet dat je er niet mee weg gaat komen. En zo zijn er wel meer fouten gemaakt waardoor dit veel langer duurt en Philips veel harder raakt dan nodig was geweest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54

Ik zie dit ook regelmatig voorbij komen, vaak zijn het woningen die al eerder te koop hebben gestaan, maar om wat voor reden dan ook uit de verkoop zijn gehaald. De meeste kan ik terug vinden op dezelfde facebookpagina van de makelaar (ouder bericht) of op google met een andere vraagprijs/datum.

Ik denk dat het in ieder geval niet slim is - ondanks dat het mooi oogt - om foto's in de zomer te maken en je woning in de winter te verkopen. Dit geeft toch altijd een vraag of argwaan bij de kopers waarom de woning mogelijk destijds niet is verkocht. Ik zou dan gewoon foto's in de winter maken op een mooie (zonnige) dag.

Wellicht kan het alleen maar extra tegenvallen als je mooie zomerfoto's ziet en vervolgens op een deprimerende dag de woning gaat bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 23:17
https://www.ft.com/conten...9c-421b-a063-b8b03216d076
Eurozone mortgage demand falls at record pace

...

Banks reported that demand for housing loans decreased at its largest rate on record — a net percentage of minus 74 per cent, according to the January eurozone bank lending survey. The figure was the lowest since records began in 2003 and a decline from minus 42 from the previous quarter.
Pittige cijfers. Heel, heel hard gegaan. Komt er van als er overspannen gereageerd wordt door een centrale bank die zich laat leiden door headlines in de kranten. Dus we hebben wat inflatie, so what.

We komen net uit een pandemie en er is oorlog uitgebroken. Tuurlijk zullen er wat kuren zijn. een robuuste economie kan dat hebben. Maar een op hol geslagen centrale bank..... Rip.

https://www.ecb.europa.eu...2022q4~e27b836c04.en.html

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Laapo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:31:
https://www.ft.com/conten...9c-421b-a063-b8b03216d076

[...]

Pittige cijfers. Heel, heel hard gegaan. Komt er van als er overspannen gereageerd wordt door een centrale bank die zich laat leiden door headlines in de kranten. Dus we hebben wat inflatie, so what.

We komen net uit een pandemie en er is oorlog uitgebroken. Tuurlijk zullen er wat kuren zijn. een robuuste economie kan dat hebben. Maar een op hol geslagen centrale bank..... Rip.

https://www.ecb.europa.eu...2022q4~e27b836c04.en.html
Maar toen die centrale banken gedurende een aantal jaar roodgloeiende geldprinters hadden, negatieve rentes hanteerden waardoor assetprijzen (waaronder huizen) als een raket door het plafond gingen , toen was het wel ok toch? Toen waren de centrale banken niet op hol geslagen en was het gebalanceerd toch? :D

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 31-01-2023 20:40 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
DutchManticore schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Maar toen die centrale banken gedurende een aantal jaar roodgloeiende geldprinters hadden, negatieve rentes hanteerden waardoor assetprijzen (waaronder huizen) als een raket door het plafond gingen , toen was het wel ok toch? Toen waren de centrale banken niet op hol geslagen en was het gebalanceerd toch? :D
Jij hebt je inkomen ook behouden tijdens de pandemie, toch?

[ Voor 66% gewijzigd door Laapo op 31-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Laapo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Jij hebt je inkomen ook behouden tijdens de pandemie, toch?
Ja dus? Wat wil je daarmee zeggen? Ik heb mijn inkomen behouden omdat er enorm bijgeprint is, en de rentes laag stonden?

Daarnaast zijn centrale banken al ruim een decennium enorm aan het stimuleren. Dit probleem is ouder dan de pandemie.

Nooit in de historie is de rente zo (lang zo) laag geweest, terwijl de printers zo hard aanstonden.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat het stilleggen van de economie tijdens corona totaal onnodig was.

Ik wilde alleen maar even zeggen dat ik het grappig vond dat je de restrictieve houding nu zo overdreven vindt, terwijl er veel langer en veel meer op hol geslagen is gestimuleerd. En daar lijk je ook gezien je tweede post geen probleem mee te hebben haha

[ Voor 37% gewijzigd door DutchManticore op 31-01-2023 20:49 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
DutchManticore schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ja dus? Wat wil je daarmee zeggen? Ik heb mijn inkomen behouden omdat er enorm bijgeprint is, en de rentes laag stonden?

Daarnaast zijn centrale banken al ruim een decennium enorm aan het stimuleren. Dit probleem is ouder dan de pandemie.

Nooit in de historie is de rente zo (lang zo) laag geweest, terwijl de printers zo hard aanstonden.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat het stilleggen van de economie tijdens corona totaal onnodig was.

Ik wilde alleen maar even zeggen dat ik het grappig vond dat je de restrictieve houding nu zo overdreven vindt, terwijl er veel langer en veel meer op hol geslagen is gestimuleerd. En daar lijk je ook gezien je tweede post geen probleem mee te hebben haha
* voor het overzicht als losse reactie

Juist met die voorgeschiedenis zijn deze abrupte verhogingen + 'agressieve' taal van Knot en Lagarde riskant. Bedenk dan dat de Eurozone economie na 2008 in een coma lag, en dat het een wonder is dat er überhaupt nog sprake van enige groei is geweest tot de pandemie.

Die lage rente is misschien een tijd lang te laag geweest, maar de gevolgen van een pandemie en oorlog te lijf gaan met scherpe verhogingen.. maar zien hoe dat afloopt, misschien wel weer met overcompensatie naar beneden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Laapo misschien een idee om naar Turkije te verhuizen omdat de centrale bank aldaar zich meer naar jouw wensen gedraagt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:59
wimjongil schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:14:
@Laapo misschien een idee om naar Turkije te verhuizen omdat de centrale bank aldaar zich meer naar jouw wensen gedraagt? :+
Turkije heeft 75% inflatie, nog steeds so what? 8)7

Met _maar_ hypotheek rentes van 20% is dat tuurlijk niet terug te brengen. Dat is een druppel op een gloeiende plaat.

Loop maar eens 2 weken rond in Istanbul en je zal prijzen tijdens die vakantie meermaals zien wijzigen. Bewijst ook wel hoe genormaliseerd entrenched inflatie kan worden in een bevolking.

Het is ook niet zo dat er geen inflatie was de afgelopen 10 jaar in europa. Inflatie is een vector en bepaalde assets hebben sterke inflatie ervaren in die tijd, met name huizen en aandelen.
Pas de afgelopen 2 jaar is het ineens een probleem omdat Jan modaal niet meer zijn gasrekening kan betalen en zijn boodschappen ziet duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
wimjongil schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:14:
Met hoe het de Nederlandse bouwproductie zal vergaan de komende jaren zullen wel meer mensen een plekje over de grenzen moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
sertechaun schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:53:
[...]

[...]

Turkije heeft 75% inflatie, nog steeds so what? 8)7

Met _maar_ hypotheek rentes van 20% is dat tuurlijk niet terug te brengen. Dat is een druppel op een gloeiende plaat.

Loop maar eens 2 weken rond in Istanbul en je zal prijzen tijdens die vakantie meermaals zien wijzigen. Bewijst ook wel hoe genormaliseerd entrenched inflatie kan worden in een bevolking.

Het is ook niet zo dat er geen inflatie was de afgelopen 10 jaar in europa. Inflatie is een vector en bepaalde assets hebben sterke inflatie ervaren in die tijd, met name huizen en aandelen.
Pas de afgelopen 2 jaar is het ineens een probleem omdat Jan modaal niet meer zijn gasrekening kan betalen en zijn boodschappen ziet duurder worden.
Landen rond de Middellandse zee kennen inflatie maar al te best. Dat is niets nieuws. Zeker in Turkije is dat niet iets van de laatste jaren. Zo werken de economieën daar. Wat de overheid niet geïnd krijgt aan belastingen wordt bijgedrukt, tot in het oneindige. Kwestie van nullen van de biljetten af schrappen.

Wikipedia: Revaluation of the Turkish lira

Maar goed, dat wat het uitstapje naar Turkije betreft. Totaal ander land en situatie.

Inflatie zoals het cpb dat betekent is jarenlang gewoon afwezig geweest. Samen met de economische groei. Die was ook vrij minimaal. Ondanks de lage rente.

Wat er wel voor terug kwam waren bedrijfsinvestering, werkgelegenheid en om het ontopic te houden, lage woonlasten ondanks gestegen assetprijzen. Helemaal niet zo'n beroerde tijd als je het mij vraagt.

Hogere rente gaat gestegen energieprijzen niet tegen, tenzij er vraaguitval ontstaat. Die laatste situatie komt er alleen als de boel in puin ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Opnieuw een n=1 verhaal; ik ken een koppel met drie jonge kids die een huis bezit van richting de 8 ton. Helaas gaan ze scheiden, oftewel de ene moet de ander uitkopen of ze moeten alles verkopen en zelf op zoek naar een andere woning.

Maar het probleem is is dat er nauwelijks huizen te koop staan in de buurt en met drie kids wil je ook niet de eerste de beste woning kopen. Beiden proberen nu elkaar uit te kopen maar dat betekent dus dat er steeds wordt gespeeld met de waarde; ze willen beiden dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (de koper) , of juist zo hoog mogelijk (voor degene die zich uiteindelijk laat uitkopen). Grote kans dat ze ee niet uit gaan komen en dat dit per opbod wordt verkocht.

Typisch geval van een “moetje” en die zullen er altijs nog wel bijzitten dus de woningmarkt zal nooit helemaal op slot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
Laapo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Wat er wel voor terug kwam waren bedrijfsinvestering, werkgelegenheid en om het ontopic te houden, lage woonlasten ondanks gestegen assetprijzen. Helemaal niet zo'n beroerde tijd als je het mij vraagt.

Hogere rente gaat gestegen energieprijzen niet tegen, tenzij er vraaguitval ontstaat. Die laatste situatie komt er alleen als de boel in puin ligt.
Het klinkt bijna alsof je ervoor pleit dat men de rente lekker laag blijft houden omdat het “de energieprijzen toch niet tegengaat”..? Volgens mij hebben we lange tijd op “gratis” geld geleefd en komen we er nu achter dat dat niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
-

[ Voor 152% gewijzigd door Strijpje op 01-02-2023 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:14
sertechaun schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:53:
[...]
Die prijssstijgingen van die assets hebben in mijn optiek ook weinig directe koppeling met inflatie. De 'dagkoersen' van huizen en aandelen gaan niet zozeer over wat dat huis of bedrijf waard is, maar gaan over de waardering van de (contante waarde van de) geldstromen die die assets teweeg brengen. En die hebben wel een vrij directe koppeling met de rentes.

Bij lagere rentes betekent iedere 1000 euro aan maandlasten een veel hoger leenbedrag dan bij hogere rentes. Dus schiet de koopsom van een woning die x-euro per maand 'waard is' omhoog.
Bij lagere rentes neemt men ook genoegen met een lagere winstgevendheid van aandelen. Omdat het alternatief van sparen ook lagere opbrengsten geeft. Dus voor een bedrijf dat y-euro winst per jaar maakt heeft men bij een lagere rente veel meer over dan als de rente hoger was. Dus schiet de koers ook omhoog.

Maar de echte inflatiegerelateerde factoren zijn hier in mijn optiek dus hoe de maandlasten en de winsten zich in de loop der jaren ontwikkelen. En dus niet hoe de koopprijzen/koersen zich ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:06
Vanuit HDN is het maandoverzicht van januari beschikbaar Hypotheekmarkt blijft in januari stabiel op laag niveau.

Relevant stukje over de kopersmarkt:
De kopersmarkt laat, net als de niet-kopersmarkt, ook een daling zien ten opzichte van voorgaande jaren. Deze daling zien we met name bij de doorstromers. Maar ook onder starters is een daling te zien van 11.165 in 2022 naar 7.400 in 2023. Gemiddeld leenden starters afgelopen maand €299.000,- voor het kopen van een woning terwijl dit in januari 2022 nog gemiddeld €321.000,- was. Een daling van 6,9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Strijpje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:44:

Typisch geval van een “moetje” en die zullen er altijs nog wel bijzitten dus de woningmarkt zal nooit helemaal op slot gaan.
Nee nee, als je een lage hypotheekrente hebt dan ga je NOOIT meer verhuizen! De woningmarkt komt daarom compleet op slot!

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Nee nee, als je een lage hypotheekrente hebt dan ga je NOOIT meer verhuizen! De woningmarkt komt daarom compleet op slot!

/s
Het is ook wel een beetje welles/nietes verhaal, ik heb hier al eens(paar maanden terug) een link gepost met het aantal executie verkopen, nou dat is op dit moment nog steeds een lachertje vergeleken met de situatie uit de vorige crisis. Als dat wel het geval zou zijn, staat ie dubbeldik ntrl op de voorpagina....ik heb ze nog niet voorbij zien komen de laatste maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:56
[...]

/s
Hoezo? Kan m'n hypotheek met lage rente gewoon meenemen naar m'n volgende huis. Je moet natuurlijk wel een beetje slim winkelen voor een nieuwe hypotheek he, genoeg mogelijkheden en voorwaarden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

/s
Kan je meestal mee verhuizen en ik had laatst gehoord dat zelfs bij echtscheiding 1 van de partners de lage rente mee kan nemen (natuurlijk wel bij aankoop van een woning).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
soganta schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:03:
Vanuit HDN is het maandoverzicht van januari beschikbaar Hypotheekmarkt blijft in januari stabiel op laag niveau.

Relevant stukje over de kopersmarkt:

[...]
Dit laat toch wel even heel scherp zien dat renteverhoging voor starters zeer nadelig is.

33% minder starters die een woning kochten tov een jaar eerder (!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Kan je meestal mee verhuizen en ik had laatst gehoord dat zelfs bij echtscheiding 1 van de partners de lage rente mee kan nemen (natuurlijk wel bij aankoop van een woning).
Het is een beetje jammer dat banken wel boeterente mogen rekenen aan mensen die hun hypotheek eerder willen aflossen terwijl de marktrente gedaald is, maar als de marktrente gestegen is krijg je geen vergoeding van de bank als je je hypotheek eerder aflost. Dit terwijl de lening op de markt wel meer waard is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Het is een beetje jammer dat banken wel boeterente mogen rekenen aan mensen die hun hypotheek eerder willen aflossen terwijl de marktrente gedaald is, maar als de marktrente gestegen is krijg je geen vergoeding van de bank als je je hypotheek eerder aflost. Dit terwijl de lening op de markt wel meer waard is geworden.
Heb je wel een punt : Kun je mssh in onderhandelen. Zelfde als een situatie als de "periode" eropzit je weer opnieuw gaat bekijken hoe het verder aan te pakken. Stel dat je een fors bedrag spaargeld dan toch wil inbrengen. Of mssh de hele boel wel ineens af te lossen...maar onderhandelen kan altijd : Ineens alles aflossen, verdienen ze ook niks aan je. Maar andere kant ben jij je (spaar, beleg, etc)kapitaal kwijt en zit het in stenen.
Jaja, moeilijke keuze's >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Het is ook wel een beetje welles/nietes verhaal, ik heb hier al eens(paar maanden terug) een link gepost met het aantal executie verkopen, nou dat is op dit moment nog steeds een lachertje vergeleken met de situatie uit de vorige crisis. Als dat wel het geval zou zijn, staat ie dubbeldik ntrl op de voorpagina....ik heb ze nog niet voorbij zien komen de laatste maanden.
‘Vorige crisis’ je praat alsof we in een crisis zitten. We zitten niet eens in een recessie. Velen zonder huis hopen dit, maar met hoop laat je de kachel niet branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57

Zelf hebben we foto's gemaakt zodat we ons huis meteen te koop konden zetten als we zelf een bod hadden gedaan op een andere woning. Dit is inmiddels 1,5 jaar geleden :P ...

In hindsight hadden we beter kunnen wachten met de foto's (inmiddels ook een aantal kleine dingen veranderd aan de woning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paralize_nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:24:
[...]

‘Vorige crisis’ je praat alsof we in een crisis zitten. We zitten niet eens in een recessie. Velen zonder huis hopen dit, maar met hoop laat je de kachel niet branden.
Klopt, het is helemaal nu niet als toen, totaal niet vergelijkbaar. Dat sommigen dat wel zo zien of hopen laat je geen kachel mee branden. Tijd tikt en leven gaat gewoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Strijpje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Het klinkt bijna alsof je ervoor pleit dat men de rente lekker laag blijft houden omdat het “de energieprijzen toch niet tegengaat”..? Volgens mij hebben we lange tijd op “gratis” geld geleefd en komen we er nu achter dat dat niet bestaat.
Dat ligt niet ver van waar ik voor pleit. Lage rente betekent voor heel veel mensen hele lage woonlasten en zo zijn er wel meer voordelen. Deze raken echter altijd ondergesneeuwd door 'maar starters dan' argumenten. Alsof die wel gebaat zijn bij een hoge rente..

https://www.iexprofs.nl/C...e-veel-te-verkrappen.aspx

Kwam nog een stukje opinie tegen dat de andere kant uitlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Dat ligt niet ver van waar ik voor pleit. Lage rente betekent voor heel veel mensen hele lage woonlasten en zo zijn er wel meer voordelen. Deze raken echter altijd ondergesneeuwd door 'maar starters dan' argumenten. Alsof die wel gebaat zijn bij een hoge rente..

https://www.iexprofs.nl/C...e-veel-te-verkrappen.aspx

Kwam nog een stukje opinie tegen dat de andere kant uitlicht.
Op de lange termijn maakt het geen bal uit. Het enige wat er gebeurd is dat de huizenprijzen achterlopen op de rente. Als dus na een tijdje hoge rente de rente omlaag gaat koop je eerst goedkoop waarna de huizenprijzen stijgen. Nu hebben we het tegenovergestelde waarbij het kopen eerst duur wordt, en daarna de huizenprijzen zakken. Dat lage rente zorgt voor lage woonlasten klopt dan ook niet omdat er ook een hoge huizenprijs tegenover staat.

Hoe dan ook is de huidige markt helemaal niet goed voor starters, sterker nog, ze kunnen moeilijker een huis vinden dan een jaar geleden en het kost ze nog een bak meer ook.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
redwing schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Op de lange termijn maakt het geen bal uit. Het enige wat er gebeurd is dat de huizenprijzen achterlopen op de rente. Als dus na een tijdje hoge rente de rente omlaag gaat koop je eerst goedkoop waarna de huizenprijzen stijgen. Nu hebben we het tegenovergestelde waarbij het kopen eerst duur wordt, en daarna de huizenprijzen zakken. Dat lage rente zorgt voor lage woonlasten klopt dan ook niet omdat er ook een hoge huizenprijs tegenover staat.

Hoe dan ook is de huidige markt helemaal niet goed voor starters, sterker nog, ze kunnen moeilijker een huis vinden dan een jaar geleden en het kost ze nog een bak meer ook.
Je rekent dan alleen met de aankoopprijs bij aanvang. Een lage rente is voor iedereen met een hypotheek waarbij de rentevast periode afloopt erg gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:43:
[...]
Je rekent dan alleen met de aankoopprijs bij aanvang. Een lage rente is voor iedereen met een hypotheek waarbij de rentevast periode afloopt erg gunstig.
Punt is alleen dat als je op de lange termijn kijkt dat zich uitmiddelt. De hoogte van de rente zegt uiteindelijk heel weinig over de maandlasten. Er zullen er altijd een aantal zijn die er voordeel bij hebben, maar als je naar het geheel kijkt zie je dat er net zoveel zijn die er juist last van hebben (vanwege de hogere koopprijs)

Als je kijkt naar wat mensen gemiddeld aan maandlasten hebben aan een huis over de laatste tig jaar zie je dat de rente daar relatief maar weinig impact op heeft. Het idee dat een lage of hoge rente goed is voor een starter klopt dan ook gewoon niet. Eigenlijk hebben alleen degenen die, net nadat de rente laag wordt, een huis kopen er echt voordeel van.

Hoe dan ook worden de prijzen van huizen bepaald door wat mensen kunnen betalen (dus de maandlasten) en niet door de rente. De renteverschillen zorgen natuurlijk wel voor schommelingen, maar die worden vanzelf gecorrigeerd doordat de huizenprijzen zich aanpassen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB1234
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 09:39
[...]

Ik denk niet dat het voor starters moeilijker is t.o.v. een jaar geleden, maar juist makkelijker om een woning te kunnen kopen. Veel minder kapers op de kust (bijvoorbeeld beleggers) en fors minder overbiedingen (lees: eigen geld nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
JB1234 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Ik denk niet dat het voor starters moeilijker is t.o.v. een jaar geleden, maar juist makkelijker om een woning te kunnen kopen. Veel minder kapers op de kust (bijvoorbeeld beleggers) en fors minder overbiedingen (lees: eigen geld nodig).
De maandlasten zijn wel pittig. Netto valt het misschien nog wat mee, maar het lijkt mij lang niet meer zo leuk als in 2020-21.

Daarnaast is het nog maar de vraag of starters überhaupt nog willen kopen. In een dalende markt is het lastiger een besluit te nemen. Je staat een dag later alweer onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
JB1234 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:02:
[...]
Alleen heb je dan wel maandlasten die veel hoger liggen en vaak kun je ook minder hypotheek krijgen. Veel makkelijker is het daarmee niet geworden terwijl de maandlasten wel heel hard omhoog gegaan zijn. Het enige echte voordeel is dat je minder risico loopt dat de taxatie te laag zal zijn (waardoor de kans dat je eigen geld nodig hebt veel kleiner is).

Daarnaast kun je je ook afvragen of je als starter daadwerkelijk nu een huis wil kopen. Ik kan me voorstellen dat er velen eerst even afwachten tot de markt wat stabieler wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1234
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 09:39
Laapo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:06:
[...]

De maandlasten zijn wel pittig. Netto valt het misschien nog wat mee, maar het lijkt mij lang niet meer zo leuk als in 2020-21.

Daarnaast is het nog maar de vraag of starters überhaupt nog willen kopen. In een dalende markt is het lastiger een besluit te nemen. Je staat een dag later alweer onder water.
Netto valt het inderdaad relatief mee en daar zou ik meer naar kijken dan de bruto maandlasten.

Een dalende markt (ik hoor in ieder geval veel mensen die beweren dat de markt nog verder zakt) kan inderdaad nadelig zijn, maar dan met name als je binnen een relatief korte tijd weer wil verkopen. De meeste willen dat niet of hebben in ieder geval niet de intentie. Wooncomfort is ook wat waard toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:11
Requiem19 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Dit laat toch wel even heel scherp zien dat renteverhoging voor starters zeer nadelig is.

33% minder starters die een woning kochten tov een jaar eerder (!).
Dat is een veel te makkelijke conclusie.

Een aanzienlijk deel van de starters kon afgelopen jaren niet tegen de prijsstijgingen op sparen naast hun dure particuliere huur.
Maar nu dalen prijzen, en dat geeft voor starters die niet enorm veel haast hebben juist voordeel met wachten.
- sparen vergroot het budget nu effectief.
- met wachten terwijl prijzen dalen, kun je 'straks' meer kopen voor hetzelfde budget
- bij 4% prijsdaling en een koop-budget van 4 ton, is 1200 euro huur per maand betalen zelfs voordeliger dan nú iets kopen.

Door de snelle prijsstijgingen afgelopen jaren was het vooral aan te raden om op de woningmarkt-trein te stappen als je daar een kansje voor kon vastgrijpen. Die druk is nu weg waardoor 'starters' die nu prima wonen wellicht wat minder haast maken met een huis kopen.
De starters die nu bij hun ouders wonen of samenwonen in een kleine studio grijpen nu al hun grotere kansen. Maar de koop-starters die prima zitten in de vrije sector huurwoning van 1000-1200 euro hebben ineens véél minder druk om zo snel mogelijk een woning te kopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aan de andere kant, doorstromers die een veel te dure mini appartement hebben gekocht door te overbieden zitten nu muurvast. Leuk dat de doorstroom woning goedkoper is geworden, maar daar heb je helemaal niks aan als je de restschuld op je bestaande woning niet kan financieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
Het enige wat er gebeurd is dat de huizenprijzen achterlopen op de rente. Als dus na een tijdje hoge rente de rente omlaag gaat koop je eerst goedkoop waarna de huizenprijzen stijgen. Nu hebben we het tegenovergestelde waarbij het kopen eerst duur wordt, en daarna de huizenprijzen zakken.
Trendmatig is dat natuurlijk zo, maar absoluut/rekenkundig niet. Ik zie nog niet even 1-2-3 de huizenprijzen dermate zakken dat je op maandlasten uitkomt vergelijkbaar met voor de renteverhogingen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
Conrado schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:03:
[...]

Trendmatig is dat natuurlijk zo, maar absoluut/rekenkundig niet. Ik zie nog niet even 1-2-3 de huizenprijzen dermate zakken dat je op maandlasten uitkomt vergelijkbaar met voor de renteverhogingen.
De verwachting onder economen is inmiddels dat de daling van de huizenprijs voorlopig doorzet. Zo gaan woningmarktexperts van ABN AMRO uit van een daling van de gemiddelde huizenprijs met 6 procent dit jaar en nog eens 4 procent in 2024.
(..)
Ofwel: om wat betreft de woninglasten in de buurt te komen van de situatie van begin 2022, zou de huizenprijs bij een gelijkblijvende hypotheekrente nog zeker 10 procent moeten dalen.

-uit dit artikel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
antidote schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:53:
[...]

De verwachting onder economen is inmiddels dat de daling van de huizenprijs voorlopig doorzet. Zo gaan woningmarktexperts van ABN AMRO uit van een daling van de gemiddelde huizenprijs met 6 procent dit jaar en nog eens 4 procent in 2024.
(..)
Ofwel: om wat betreft de woninglasten in de buurt te komen van de situatie van begin 2022, zou de huizenprijs bij een gelijkblijvende hypotheekrente nog zeker 10 procent moeten dalen.

-uit dit artikel
Hoevaak hebben de economen van banken gelijk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Dat is een veel te makkelijke conclusie.

Een aanzienlijk deel van de starters kon afgelopen jaren niet tegen de prijsstijgingen op sparen naast hun dure particuliere huur.
Maar nu dalen prijzen, en dat geeft voor starters die niet enorm veel haast hebben juist voordeel met wachten.
- sparen vergroot het budget nu effectief.
- met wachten terwijl prijzen dalen, kun je 'straks' meer kopen voor hetzelfde budget
- bij 4% prijsdaling en een koop-budget van 4 ton, is 1200 euro huur per maand betalen zelfs voordeliger dan nú iets kopen.

Door de snelle prijsstijgingen afgelopen jaren was het vooral aan te raden om op de woningmarkt-trein te stappen als je daar een kansje voor kon vastgrijpen. Die druk is nu weg waardoor 'starters' die nu prima wonen wellicht wat minder haast maken met een huis kopen.
De starters die nu bij hun ouders wonen of samenwonen in een kleine studio grijpen nu al hun grotere kansen. Maar de koop-starters die prima zitten in de vrije sector huurwoning van 1000-1200 euro hebben ineens véél minder druk om zo snel mogelijk een woning te kopen.
Het probleem is echter dat de huren juist wél hard stijgen en het moeilijk is om zo’n betaalbaar appartement te huren.

Daarnaast zie je dat het bedrag dat starters lenen gedaald is -> logisch, de maximale hypotheek is gedaald.

Of het loont om te wachten is overigens gewoon een keiharde gok, want enige wat zou helpen is blijvende daling met gelijke rente, terwijl vooral onduidelijk is wat de rente zal gaan doen, maar het ook niet zeker is wat de prijzen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Z___Z schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:46:
Aan de andere kant, doorstromers die een veel te dure mini appartement hebben gekocht door te overbieden zitten nu muurvast. Leuk dat de doorstroom woning goedkoper is geworden, maar daar heb je helemaal niks aan als je de restschuld op je bestaande woning niet kan financieren.
Als de prijzen te hard gaan dalen krijg je meer mensen die in de situatie zitten die jij beschrijft.
Ze willen wel doorstromen, maar kunnen dat niet omdat de restschuld niet te financieren is.
Dat is het risico van een huis kopen, je zit er ook aan vast als je pech hebt. In tegenstelling tot huren waar je gewoon 1-2 maanden opzegtermijn hebt en dan heb je er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Strijpje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:44:
Opnieuw een n=1 verhaal; ik ken een koppel met drie jonge kids die een huis bezit van richting de 8 ton. Helaas gaan ze scheiden, oftewel de ene moet de ander uitkopen of ze moeten alles verkopen en zelf op zoek naar een andere woning.

Maar het probleem is is dat er nauwelijks huizen te koop staan in de buurt en met drie kids wil je ook niet de eerste de beste woning kopen. Beiden proberen nu elkaar uit te kopen maar dat betekent dus dat er steeds wordt gespeeld met de waarde; ze willen beiden dat het huis zo laag mogelijk getaxeerd wordt (de koper) , of juist zo hoog mogelijk (voor degene die zich uiteindelijk laat uitkopen). Grote kans dat ze ee niet uit gaan komen en dat dit per opbod wordt verkocht.

Ik denk niet dat dat soort moetjes daadwerkelijk een verschil gaan maken ten opzichte van de hoeveelheid mensen die (nog) op zoek is. Ik verwacht eerder als de rente stabiliseert/zakt (wat het doet, ik check wekelijks de top 10 van 10j/20j rentes), energieprijzen zakken en de kranten weer een inflatie van <5% rapporteren, kopers weer vol op zoek gaan. Met als gevolg een behoud van prijzen en met een beetje pech weer overbieden bovenop die paar procenten daling van afgelopen/komende kwartalen.

Kortom, wellicht zal het gros van de kopers nu wachten en hopen op een mooie deal. Tegelijkertijd zullen ze en masse weer gaan bieden als er krantenkoppen verschijnen waarin "de kloof tussen arm en rijk groter wordt en koopwoningen voor slechts een handjevol starters binnen handbereik blijven". Want "betaalbare" woningen zijn een utopie geworden, tenzij je een compromis kunt sluiten op één of meerdere vlakken (grootte, locatie, staat, etc).

https://www.businessinsid...ijs-eerste-kwartaal-2019/
Bericht uit 2019:
Huizenmarkt is over hoogtepunt heen: gemiddelde huizenprijs daalt 0,1% bij de start van 2019
(..)
Volgens de makelaarsvereniging lopen vooral starters met een krapper budget tegen het probleem aan dat de betaalbaarheid van woning sterk is afgenomen.
(..)
Dat de huizenmarkt afkoelt is onder meer te zien aan het afnemende verschil tussen de vraagprijs en de uiteindelijke transactieprijs. In het eerste kwartaal van dit jaar was er geen verschil meer tussen de gemiddelde vraagprijs en de gemiddelde verkoopprijs.
Deja vu? :+

Edit:
Laat ik hieraan toevoegen dat een zakkende gemiddelde huizenprijs voor mij weinig betekenis heeft ten aanzien van "betaalbare woningen". In die gemiddelde prijs zitten namelijk ook de villa's van 1, 2, 10 miljoen. Als die halveren in prijs maakt dat voor zowel de villabewoners als starters weinig uit. Die villabewoners stromen door naar een andere villa die ook gehalveerd is, plus zeer kleine kans dat zij 100% financieren met een hypotheek dus geen sprake van onderwater staan. En de starters zoeken nou eenmaal niet naar villa's.
Het tekort en de concurrentie vanuit de onderkant van de markt blijft enorm groot en ik zie dat niet echt veranderen. Ten eerste is er de politieke onwil/passiviteit. Daarnaast is er een tekort aan personeel, materiaal en ontwikkelaars om aan de nieuwbouwvraag te voldoen. Om over regelgeving op allerlei vlakken nog maar te zwijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door geekeep op 02-02-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
https://real-estate-outlook.cbre.nl/2023-rapport-nl/

Hier vind je een goede analyse over het stokken van de nieuwbouw (Hoofdstuk 6). Mooie grafiek ook over meterprijzen, waarbij de prijs voor nieuwbouw wegloopt van die van bestaande bouw.

Er is iemand slimmer dan Hugo nodig om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
Jopie035 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:58:

Hier vind je een goede analyse over het stokken van de nieuwbouw (Hoofdstuk 6). Mooie grafiek ook over meterprijzen, waarbij de prijs voor nieuwbouw wegloopt van die van bestaande bouw.

Er is iemand slimmer dan Hugo nodig om dit probleem op te lossen.
Kijken ze [investeerders] vervolgens goed om zich heen, dan zien ze op deze markt genoeg kansen. De nieuwe rentestanden zorgen voor hogere rendementen, die vastgoed als beleggingsproduct opnieuw op de kaart zetten. Er is binnen alle sectoren veel vastgoed te koop – van prime tot value add – terwijl een groot deel van het spelersveld uit onzekerheid nog op z’n handen zit. Nú is het uitgelezen moment om voor een aantrekkelijke prijs vastgoed te kopen.
Ergens hebben ze wel een punt, aangezien een groot deel afwacht dus afdingen op de prijs mogelijk wordt (FUD bij verkopers). Tegelijkertijd wel een beetje wij van wc-eend gevoel.
Er zijn naast starters weinig partijen die zitten te wachten op een daling van huizenprijzen. De vraag is of de grote vissen het huidige peil in stand kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:58:

Het is niet zozeer dat de prijs voor nieuwbouw wegloopt van die van bestaande bouw, het is eerder dat de prijs voor bestaande bouw wegloopt van die van nieuwbouw.

Beetje net als bij de grafiek van het aanbod, daar kan je glas ook half vol of half leeg zijn. Vind je het opmerkelijk dat het aanbod omhoog schiet of vind je juist dat het dal van de afgelopen 2 jaar opmerkelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Het is niet zozeer dat de prijs voor nieuwbouw wegloopt van die van bestaande bouw, het is eerder dat de prijs voor bestaande bouw wegloopt van die van nieuwbouw.
Ja, inderdaad... maar, conclusie blijft dat nieuwbouw momenteel te duur is. Gaan de nieuwbouwprijzen zakken, of geeft het een bodem voor de bestaande bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Beetje net als bij de grafiek van het aanbod, daar kan je glas ook half vol of half leeg zijn. Vind je het opmerkelijk dat het aanbod omhoog schiet of vind je juist dat het dal van de afgelopen 2 jaar opmerkelijk was?
Ik verwacht als de politiek de cv-ketels gaat afschaffen en zonnepanelen, warmtepompen, hr-beglazing en andere duurzame zut gaat verplichten/stimuleren de bestaande bouw ook in prijs omhoog gaat. Ook al zal er een zak subsidie komen voor deze zaken, linksom of rechtsom moet de (toekomstige) eigenaar de kosten betalen. Met andere woorden, beide type woningen zullen duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Ik verwacht als de politiek de cv-ketels gaat afschaffen en zonnepanelen, warmtepompen, hr-beglazing en andere duurzame zut gaat verplichten/stimuleren de bestaande bouw ook in prijs omhoog gaat. Ook al zal er een zak subsidie komen voor deze zaken, linksom of rechtsom moet de (toekomstige) eigenaar de kosten betalen. Met andere woorden, beide type woningen zullen duurder worden.
De politiek is op dit moment bezig om zonnepanelen en warmtepompen juist minder interressant te maken. Waarschijnlijk om het daarna gewoon te verplichten want daar zijn ze de laatste jaren goed in.
Maar hoe kan je warmtepomp verplichten als niet elke woning daarvoor geschikt is.

Stimuleren zijn ze op dit moment juist niet aan het doen ( tegenovergestelde ) warmtepomp is ideaal in combinatie met panelen zolang je mag salderen. Zodra dat wegvalt is het financieel niet zo heel aantrekkelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jopie035 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ja, inderdaad... maar, conclusie blijft dat nieuwbouw momenteel te duur is. Gaan de nieuwbouwprijzen zakken, of geeft het een bodem voor de bestaande bouw?
Tsja, wat is 'te duur'? De vierkantemeterprijzen zijn volgens de grafiek de afgelopen 14 jaar ongeveer 4% per jaar gestegen. Dat is meer dan de inflatie, maar tegelijk zijn ook de bouwnormen veel strenger geworden (bv op gebied van isolatie en verwarming), zodat een prijsstijging die hoger ligt dan de inflatie sowieso niet onlogisch is.

Ik zou daarom zelf niet snel zeggen dat nieuwbouw momenteel te duur is. Maar het is wel zo dat veel mensen vanwege de lage rente en de hoge overwaardes de laatste jaren meer m² hebben kunnen kopen dan op basis van de inkomenssituatie logisch zou zijn. Dat zal in de komende jaren wel anders komen te liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37
Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:48:
[...]

De politiek is op dit moment bezig om zonnepanelen en warmtepompen juist minder interressant te maken. Waarschijnlijk om het daarna gewoon te verplichten want daar zijn ze de laatste jaren goed in.
Maar hoe kan je warmtepomp verplichten als niet elke woning daarvoor geschikt is.

Stimuleren zijn ze op dit moment juist niet aan het doen ( tegenovergestelde ) warmtepomp is ideaal in combinatie met panelen zolang je mag salderen. Zodra dat wegvalt is het financieel niet zo heel aantrekkelijk meer.
Omdat salderen is iets dat niet door de overheid gefinancierd wordt. Dus komt het er op neer dat energieleveranciers die kosten voor het salderen, doorberekenen aan de mensen zonder zonnepanelen en warmtepompen want eigenlijk leveren die mensen nu goedkope stroom aan en nemen ze dure stroom af.

Energieleveranciers hebben er namelijk niks aan dat jij stroom teruglevert wanneer de zon het hardste schijnt en niemand thuis is, want dan hebben ze zelf ook al een overschot. Het is dus een regel die voordelen heeft voor mensen met geld, en nadelen voor mensen die geen geld hebben voor zonnepanelen/warmtepompen. En dat is iets wat de overheid dus probeert recht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
xiangpo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Omdat salderen is iets dat niet door de overheid gefinancierd wordt. Dus komt het er op neer dat energieleveranciers die kosten voor het salderen, doorberekenen aan de mensen zonder zonnepanelen en warmtepompen want eigenlijk leveren die mensen nu goedkope stroom aan en nemen ze dure stroom af.

Energieleveranciers hebben er namelijk niks aan dat jij stroom teruglevert wanneer de zon het hardste schijnt en niemand thuis is, want dan hebben ze zelf ook al een overschot. Het is dus een regel die voordelen heeft voor mensen met geld, en nadelen voor mensen die geen geld hebben voor zonnepanelen/warmtepompen. En dat is iets wat de overheid dus probeert recht te zetten.
Door een 'overschot' aan goedkope zonne energie profiteren de mensen zonder panelen daar ook weer van. Helemaal als je nu een flex contract afsluit, kun je op zonnige dagen bijna 'gratis' stroom afnemen. Zo zwart-wit is het imho dus niet. Het volledig afschaffen van salderen ben ik daarom ook geen voorstander van, ben meer voor een versobering van de regel. Maar dat zal wel weer te complex zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37
Nuevocasa schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Door een 'overschot' aan goedkope zonne energie profiteren de mensen zonder panelen daar ook weer van. Helemaal als je nu een flex contract afsluit, kun je op zonnige dagen bijna 'gratis' stroom afnemen. Zo zwart-wit is het imho dus niet. Het volledig afschaffen van salderen ben ik daarom ook geen voorstander van, ben meer voor een versobering van de regel. Maar dat zal wel weer te complex zijn....
Dat slaat nergens op, dus ze moeten maar een flexcontract nemen om te profiteren van de lage prijzen. Om vervolgens als verkoper van de stroom ze wel tegen hoge prijzen op die momenten te mogen verkopen? Iemand moet dat verschil uiteindelijk opbrengen, en het is niet de energieleverancier die dat maar vrolijk gaat compenseren.

Nog daar gelaten dat vaak op de momenten dat stroom bijna gratis is, tijdens werktijden zijn wanneer niemand dus thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
xiangpo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Dat slaat nergens op, dus ze moeten maar een flexcontract nemen om te profiteren van de lage prijzen. Om vervolgens als verkoper van de stroom ze wel tegen hoge prijzen op die momenten te mogen verkopen? Iemand moet dat verschil uiteindelijk opbrengen, en het is niet de energieleverancier die dat maar vrolijk gaat compenseren.

Nog daar gelaten dat vaak op de momenten dat stroom bijna gratis is, tijdens werktijden zijn wanneer niemand dus thuis is.
Nog even off-topic.

Ken genoeg mensen die dat doen ;) en die mensen profiteren dus wel degelijk van de goedkope zonnestroom die anderen opwekken. Mensen die meer terugleveren dan wat ze gebruiken krijgen ook geen eerlijke prijs. Een gedeelte van de comensatie zit daar ook in. Genoeg mensen die de wasmachine, wasdrogen, vaatwasser met een timer hebben ;)

Maar om de aanschaf van een warmtepomp en zonnepanelen nog interessant te houden, ben ik voorstander van salderen, maar wel voor een x aantal jaar of een x percentage oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
[...]

Hoezo? De BTW is er dit jaar vanaf gegaan, wat de aanschaf een stuk makkelijker maakt. Of doel je op (versobering van) salderen?

Daarnaast heeft NL (/de EU) nog een lange weg te gaan qua verduurzamen. Bedrijven komen daarbij ook steeds meer in beeld. Er zijn al regelingen voor zakelijke verduurzaming: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/eia/ondernemers

Uiteindelijk moet ieder(e) particulier/bedrijf minder/duurzamer gaan verbruiken, dus ik zie niet hoe de overheid het minder interessant gaat maken. Dat niet iedereen een warmtepomp of panelen kwijt kan, is (blijkbaar) een zorg voor later. Hetzelfde principe geldt namelijk voor het verbod op nieuwe brandstofauto's straks. Alsof iedereen elektrisch kan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

De overheid financiert het wel deels door de belasting niet te heffen over stroom die teruggeleverd word. Dat was tot voor kort 25% van de energieprijs of meer.
Voor de heffingen zou wel een saldering moeten blijven gelden, dan stimuleer je ook thuisaccu's en terugleveren naar het grid.
geekeep schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Uiteindelijk moet ieder(e) particulier/bedrijf minder/duurzamer gaan verbruiken, dus ik zie niet hoe de overheid het minder interessant gaat maken. Dat niet iedereen een warmtepomp of panelen kwijt kan, is (blijkbaar) een zorg voor later. Hetzelfde principe geldt namelijk voor het verbod op nieuwe brandstofauto's straks. Alsof iedereen elektrisch kan rijden...
Elektrische auto's worden ook steeds meer beschikbaar voor mensen met minder budget. Zeker voor 2e hands is er steeds meer aanbod en ook qua prijzen is er steeds meer aanbod ook in het iets goedkopere segment. Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf wat je behoefte is voor wat betreft welke auto's voor jou geschikt zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-02-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:59
geekeep schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Hoezo? De BTW is er dit jaar vanaf gegaan, wat de aanschaf een stuk makkelijker maakt. Of doel je op (versobering van) salderen?
Dat was niet echt een keuze van de politiek, maar afgedwongen via de rechter. Jarenlang kon je je BTW nog terugvragen via de belastingdienst, maar dat creëerde natuurlijk allemaal rompslomp. Dus de betere uitwerking was om de BTW te veranderen naar 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:36:
[...]

De overheid financiert het wel deels door de belasting niet te heffen over stroom die teruggeleverd word. Dat was tot voor kort 25% van de energieprijs of meer.
Voor de heffingen zou wel een saldering moeten blijven gelden, dan stimuleer je ook thuisaccu's en terugleveren naar het grid.

[...]

Elektrische auto's worden ook steeds meer beschikbaar voor mensen met minder budget. Zeker voor 2e hands is er steeds meer aanbod en ook qua prijzen is er steeds meer aanbod ook in het iets goedkopere segment. Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf wat je behoefte is voor wat betreft welke auto's voor jou geschikt zijn.
Puur op aanschafprijs hebben we überhaupt nog een lange weg te gaan. Ik zie niet hoe de duizenden mensen die nu een <€2500 occasion rijden binnen nu en 15 jaar opeens elektrisch gaan. Maar ik had het meer over alles er omheen. De hoeveelheid publieke laadpalen (+ hogere prijzen), privélaadpalen aanschaf + plaatsing + parkeerplek voor de deur. Ik denk als zelfs iedere lantaarnpaal in de straat voorzien is van een laadpunt we nog niet genoeg hebben voor iedereen. Daarnaast zie ik steeds vaker nieuwbouwprojecten met aparte parkeerpleinen, waar een eigen laadpunt vanaf de meterkast ook niet mogelijk is.
Blik1984 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Dat was niet echt een keuze van de politiek, maar afgedwongen via de rechter. Jarenlang kon je je BTW nog terugvragen via de belastingdienst, maar dat creëerde natuurlijk allemaal rompslomp. Dus de betere uitwerking was om de BTW te veranderen naar 0%
Zo zijn er wel meer wetswijzigingen die via rechter, milieubeweging en andere instantie min of meer afgedwongen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:52
xiangpo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Dat is dus niet waar, ik heb een dynamisch contract bij de ANWB, de keren dat het gratis is rond 2 uur in de nacht als er wind staat, dan vind er een overproductieplaats door windmolens terwijl iedereen slaapt tijdens de nacht. Overdag word er gewoon stroom verbruikt door thuiswerkers of bij winkels, kantoren of industrie. Dus het zijn vooral de niet zonnepanelen die niet profiteren terwijl energiemaatschappijen de stroom gratis krijgen en de gratis stroom duur verkopen aan de buren zonder panelen. Vandaar dat ik de salderingregeling prima vind en dat ipv de burger te pakken dat ze beter energiemaatschappijen aan moeten pakken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
[...]

Omdat salderen is iets dat niet door de overheid gefinancierd wordt.
Salderen is letterlijk een belastingvoordeel :P en wordt dus juist wél direct door de overheid gefinancierd.
Dus komt het er op neer dat energieleveranciers die kosten voor het salderen, doorberekenen aan de mensen zonder zonnepanelen en warmtepompen want eigenlijk leveren die mensen nu goedkope stroom aan en nemen ze dure stroom af.
Dat is het frame wat 2 dagen voor het politieke debat hierover de media in is geslingert, en past onder hetzelfde principe 'de bakker en de slager betalen belasting voor de studiefinanciering van de advocaat' een paar jaar geleden, waarna men zonder politieke tegendruk het leenstelsel kon invoeren :) het is een klassieke tactiek, groepen tegen elkaar opzetten om uiteindelijk het beleid te kunnen aanpassen.
Maar ja: ook daarvoor geldt dat de een iets meer moet betalen zodat de ander voordeel heeft, dat is met al het aanmoedigingsbeleid en ontmoedigingsbeleid dmv overheidsmaatregelen het geval. Ik denk niet dat daar veel mis mee is - hooguit kan je het niet eens zijn met hetgene dat aangemoedigd of ontmoedigd wordt. Maar dat is een andere, politieke discussie :)

Persoonlijk vind ik dat we eerst eens moeten kijken naar de kosten van de hypotheekrenteaftrek (die wordt ook mede gefinancierd door huurders die 2 miljard verhuurdersheffing indirect lappen) à €9.000.000.000 per jaar waarmee extra olie op de oververhitte koopwoningmarkt gesmeten wordt, voordat we kijken naar een salderingsregeling à €300.000.000 (dat is dus 1/20e deel) waar uiteindelijk iedereen iets aan heeft (los van millieuwinst, er is natuurlijk meer dan enkel financiele winst) doordat (voornamelijk dynamische) energieprijzen aantrekkelijker worden én we minder afhankelijk worden van energie uit andere landen.
Voorlopig gebruiken we als land overdag nog altijd de meeste energie, ook te merken aan de dynamische energieprijzen. Ook als je op je werkplek zit gebruik je waarschijnlijk energie, dus je gaat hier iets te kort door de bocht.
Gelukkig wordt de afname ook steeds meer planbaar door gebruik van veel devices met accu's.

Wat de overheid aan het doen is met het prijsplafond is puur inkomenspolitiek en heeft weinig met 'dingen recht zetten' te maken.

Verder moet salderen er natuurlijk wel af he, begrijp me goed. Het moet wel aantrekkelijkér zijn om je zelf opgewekte energie te gaan gebruiken en zo het net te ontlasten. Maar dat argument hoor je helemaal niet in de discussie.
Je haalt verder de uiteindelijke belanghebbenden een beetje door elkaar. Energieleveranciers maakt het uiteindelijk namelijk niks uit (sterker nog, die hebben juist voordeel aan degenen die zonnestroom terugleveren ivm langetermijncontracten, zie hier de reden waarom leveranciers nota bene zélf reclame maken voor zuinigere apparatuur en panelen).
Het draait hier om de rijksoverheid en tot op zekere hoogte de netbeheerders.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 02-02-2023 14:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
Rentedag vandaag voor de Eurozone en het VK.

ECB verhoogt zoals verwacht met 0,5%. De markt reageert: yield op de 10j staats zakt zo'n 0,25%. Flinke daling zo op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

In principe is elk huis geschikt voor een warmtepomp, zeker als je over hybride praat mbt de aangepaste regelgeving voor nieuwe cv-ketels vanaf 2026.
Alleen liggen monumentenzorg, welstandscommissie en VVE's nogal eens dwars voor wat betreft de plaatsing van een buiten unit. En niet elk afgiftesysteem is even geschikt voor een warmtepomp. Maar dat is een kwestie van de installatie aanpassen.

Ook na afschaffen van salderen en/of zonder zonnepanelen is een warmtepomp interessant als we de huidige situatie met prijsplafond buiten beschouwing laten.
Een kWh elektriciteit is ongeveer 2,5 keer zo duur als een kWh gas. En dat zal daar niet snel in het nadeel van elektriciteit van afwijken, tenzij de energiebelasting sterk gewijzigd wordt. Want die factor volgt het rendement en de kosten van een gasgestookte elektriciteitscentrale.

4 KWh elektriciteit kost dus grofweg hetzelfde als 10 kWh gas.
Met 10 kWh gas produceert je cv-ketel 9Kwh nuttige warmte.
Met 4 kWh elektriciteit produceert een warmtepomp met een matige COP van 3,5 al 14 kWh nuttige warmte. Voor dezelfde hoeveelheid warmte heb je met een warmtepomp (en zonder zonnepanelen) ongeveer 40% minder verwarmingskosten.

Zonnepanelen blijven ook na afschaffen van de salderingsregeling nog interessant. Bij een 8-12 panelen die op de gunstige kant van een doorsnee rijtjeshuis passen, is 35-40% 'direct eigen verbruik' goed haalbaar. En juist een warmtepomp maakt een hoger direct eigen verbruik mogelijk. Je kan elke dag de boiler op laten warmen om 11.00u 's ochtends. En dan in voor- en naseizoen vanaf 13.00, als de boiler warm is, de verwarming een tandje laten bijzetten. De salderingsregeling heeft geen invloed op het direct eigen verbruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janenria
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 20:47
Laapo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:30:
Rentedag vandaag voor de Eurozone en het VK.

ECB verhoogt zoals verwacht met 0,5%. De markt reageert: yield op de 10j staats zakt zo'n 0,25%. Flinke daling zo op een dag.
Kan jij (of iemand anders) mij uitleggen hoe dit werkt? De ECB kondigt rente verhogingen aan en de vervolgens zakt de rente op de obligatiemarkt. Was er dan een hogere stijging verwacht o.i.d.? Ik ben economisch niet zo onderlegd en probeer het mij wat beter eigen te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ivow85 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:31:
[...]

In principe is elk huis geschikt voor een warmtepomp, zeker als je over hybride praat mbt de aangepaste regelgeving voor nieuwe cv-ketels vanaf 2026.
Alleen liggen monumentenzorg, welstandscommissie en VVE's nogal eens dwars voor wat betreft de plaatsing van een buiten unit. En niet elk afgiftesysteem is even geschikt voor een warmtepomp. Maar dat is een kwestie van de installatie aanpassen.

Ook na afschaffen van salderen en/of zonder zonnepanelen is een warmtepomp interessant als we de huidige situatie met prijsplafond buiten beschouwing laten.
Een kWh elektriciteit is ongeveer 2,5 keer zo duur als een kWh gas. En dat zal daar niet snel in het nadeel van elektriciteit van afwijken, tenzij de energiebelasting sterk gewijzigd wordt. Want die factor volgt het rendement en de kosten van een gasgestookte elektriciteitscentrale.

4 KWh elektriciteit kost dus grofweg hetzelfde als 10 kWh gas.
Met 10 kWh gas produceert je cv-ketel 9Kwh nuttige warmte.
Met 4 kWh elektriciteit produceert een warmtepomp met een matige COP van 3,5 al 14 kWh nuttige warmte. Voor dezelfde hoeveelheid warmte heb je met een warmtepomp (en zonder zonnepanelen) ongeveer 40% minder verwarmingskosten.

Zonnepanelen blijven ook na afschaffen van de salderingsregeling nog interessant. Bij een 8-12 panelen die op de gunstige kant van een doorsnee rijtjeshuis passen, is 35-40% 'direct eigen verbruik' goed haalbaar. En juist een warmtepomp maakt een hoger direct eigen verbruik mogelijk. Je kan elke dag de boiler op laten warmen om 11.00u 's ochtends. En dan in voor- en naseizoen vanaf 13.00, als de boiler warm is, de verwarming een tandje laten bijzetten. De salderingsregeling heeft geen invloed op het direct eigen verbruik.
Leuk in theorie inderdaad, als geld geen enkel probleem is kan je elke woning ombouwen voor een warmtepomp. Echter word het aanpassen van het afgiftesysteem vrij duur.

En leuk je warmtepomp een boiler laten warmstoken om 11:00 en dan? Als je het water niet gebruikt verlies je gewoon warmte dus is het nog maar de vraag of dat wel efficient is en of we dat als maatschappij wel willen. Energie verspillen omdat het toch gratis is of het nuttig kunnen inzetten.

Ook leveren zonnepanelen in de zomer veel meer op dan in de winter, de COP van je warmtepomp is in de zomer ook veel beter dan in de winter. Dus juist wanneer je meer warmtevraag hebt en je panelen het minste stroom leveren heb je ook nog eens het minste rendement.

In de winter leveren de panelen maar een fractie op van de stroom die je nodig hebt, in de zomer heb je maar een fractie nodig van de stroom die je panelen leveren. En een deel van die stroom zal je nodig hebben op het moment dat de panelen niets doen. Dus zo rooskleurig als jij het schetst is het helemaal niet.

En ja ik heb een heel goed beeld hoeveel energie mijn huis per maand gebruikt en hoeveel de panelen opleveren per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
janenria schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:45:
[...]

Kan jij (of iemand anders) mij uitleggen hoe dit werkt? De ECB kondigt rente verhogingen aan en de vervolgens zakt de rente op de obligatiemarkt. Was er dan een hogere stijging verwacht o.i.d.? Ik ben economisch niet zo onderlegd en probeer het mij wat beter eigen te maken.
Lager dan verwacht, opluchting dat het is zoals verwacht en/of het praatje naast de daadwerkelijke verhoging wijst op kleinere of geen verhogingen in de toekomst.

De kortlopende rente reageert vaak wel in lijn met de verhoging van de beleidsrente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Zo:
Het Activiteitenbesluit milieubeheer verplicht bedrijven en instellingen om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uit te voeren.
Via https://www.rvo.nl/onderw...g/energiebesparingsplicht

Alle woningen die rendabel zijn om te verduurzamen kan je zo verplichten en de rest mag zo blijven. Prima oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Alles dondert weer in elkander.

"De Europese Centrale Bank (ECB) verhoogt zijn rente voor de vijfde keer in korte tijd. Het gaat om een verhoging van 0,5 procentpunt. De centrale bank heeft ook aangekondigd dat de rente in maart weer met een 0,5 procentpunt zal stijgen."

https://www.nu.nl/economi...flatie-te-bestrijden.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Zo:

[...]

Via https://www.rvo.nl/onderw...g/energiebesparingsplicht

Alle woningen die rendabel zijn om te verduurzamen kan je zo verplichten en de rest mag zo blijven. Prima oplossing.
En wat als mensen niet kunnen investeren omdat ze het geld niet hebben of binnenkort willen verhuizen? Ik vind dit best een goede oplossing voor bedrijven, maar zeker niet voor partikulieren.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Nu online
Dhr. Satoshi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:30:
Alles dondert weer in elkander.

"De Europese Centrale Bank (ECB) verhoogt zijn rente voor de vijfde keer in korte tijd. Het gaat om een verhoging van 0,5 procentpunt. De centrale bank heeft ook aangekondigd dat de rente in maart weer met een 0,5 procentpunt zal stijgen."

https://www.nu.nl/economi...flatie-te-bestrijden.html
Zo spannend is het allemaal niet. De verhoging was vorig jaar al bekend:
https://www.nu.nl/economi...n-aanstaande-in-2023.html
Plus, de vorige was 0.75-procentpunt tov 0.50-procentpunt nu. Grote kans dat er over een paar maanden nog eentje gaat zijn. 15 jaar geleden stond ie op 3.25%, dus we zijn er nog lang niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:36:
[...]

En wat als mensen niet kunnen investeren omdat ze het geld niet hebben of binnenkort willen verhuizen? Ik vind dit best een goede oplossing voor bedrijven, maar zeker niet voor partikulieren.
Daarvoor kun je (renteloze) leningen krijgen, die je dus automatisch binnen 5 jaar zou kunnen terugbetalen (want dat was de terugverdientijd).
https://www.warmtefonds.n...aarlening?tab=Particulier

Sterker nog, de looptijden zijn langer dan 5 jaar, dus je hebt per direct gewoon minder (energie)kosten.
https://www.warmtefonds.n...rden-energiebespaarlening

Als je gaat verhuizen, moet jij óf de nieuwe bewoner verplicht investeren, kun je gewoon verrekenen met de verkoopprijs (net als een auto die nog een olie of distributie wissel nodig heeft bijvoorbeeld).

Ik zie niet perse een probleem wat betreft financiering, ik maak me meer zorgen over de beschikbaarheid van materiaal en personeel.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 02-02-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:26:
Nope, wel een oplossing niet zo prima.

Door de verplichting vervalt de marktwerking. Installateurs kunnen vragen wat ze willen. De hele installatiebranche is een ons-kent-ons wereld waar warmtepompen geïmporteerd worden door een paar grote partijen, die ook de berekeningen en certificering voor de installateurs verzorgen.
En de consument moet toch….

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:02:
[...]

Nope, wel een oplossing niet zo prima.

Door de verplichting vervalt de marktwerking. Installateurs kunnen vragen wat ze willen. De hele installatiebranche is een ons-kent-ons wereld waar warmtepompen geïmporteerd worden door een paar grote partijen, die ook de berekeningen en certificering voor de installateurs verzorgen.
En de consument moet toch….
Als het te duur wordt, met een te lange terugverdientijd, zijn ze dus niet meer rendabel en niet meer verplicht.
Dat effect zal wellicht wel komen (2026-2030?), maar zal imo niet zo extreem zijn en niet standhouden.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met de zonnepanelen afgelopen jaar/nu.
Misschien moet ik wel even omscholen... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
mitsumark schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:54:
[...]
Daarvoor kun je (renteloze) leningen krijgen, die je dus automatisch binnen 5 jaar zou kunnen terugbetalen (want dat was de terugverdientijd).
https://www.warmtefonds.n...aarlening?tab=Particulier

Sterker nog, de looptijden zijn langer dan 5 jaar, dus je hebt per direct gewoon minder (energie)kosten.
https://www.warmtefonds.n...rden-energiebespaarlening
Cool, jezelf in schulden moeten steken om je huis te vernieuwen, terwijl je buren die geen isolatie hebben lekker door kunnen stoken omdat ze geen enkele investering in 5 jaar terug kunnen verdienen. Als je mensen in de problemen wil krijgen moet je dit soort dingen verplichten.
Als je gaat verhuizen, moet jij óf de nieuwe bewoner verplicht investeren, kun je gewoon verrekenen met de verkoopprijs (net als een auto die nog een olie of distributie wissel nodig heeft bijvoorbeeld).
Tja, dan wordt het een ander huis he, net als wat je nu al ziet gebeuren. Huizen waar iets aan gedaan moet worden verkopen veel minder snel. Dat zal dan alleen maar erger worden. Dus ipv dat mensen geen huis kunnen kopen verplicht je ze nu ook nog eens om eerst een boel te investeren.
Ik zie niet perse een probleem wat betreft financiering, ik maak me meer zorgen over de beschikbaarheid van materiaal en personeel.
Het is gewoon een oneerlijke regeling die mensen in grote problemen kan brengen omdat ze plotseling in onverkoopbare huizen zitten en een grote lening aan moeten gaan terwijl ze juist willen verhuizen. Mensen dwingen om iets te doen is zelden de goede manier. Je moet juist zorgen dat mensen het zelf willen.

Als je begint met ervoor te zorgen dat een investering binnen 5 jaar geld op gaat brengen hoef je dat sowieso helemaal niet te verplichten. Je ziet nu al wat er is gebeurd met zonnepanelen. Elke gedragsdeskundige zal je trouwens ook vertellen dat mensen stimuleren veel beter werkt dan dingen verplichten.

Maar we dwalen af van de huizenmarkt :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:35:
[...]

Cool, jezelf in schulden moeten steken om je huis te vernieuwen, terwijl je buren die geen isolatie hebben lekker door kunnen stoken omdat ze geen enkele investering in 5 jaar terug kunnen verdienen. Als je mensen in de problemen wil krijgen moet je dit soort dingen verplichten.
Juist bij het huis van die buren waar nog helemaal niets geïsoleerd is, zijn héél veel investeringen mogelijk die binnen een korte tijd terugverdiend worden.

Los daarvan is het gewoon een gegeven dat een woning pakweg elke 40-60 jaar grote investeringen nodig heeft om 'bij de tijd' te blijven. Niemand wil nu nog een huis met alleen maar een gashaardje in de woonkamer. Maar aanleg van een complete cv-installatie was ook echt niet goedkoop ofzo.

Nu is een simpele cv-installatie achterhaald, en wordt het tijd voor wat anders. Mag ook wel, want die cv-installaties die massaal zijn aangelegd in de jaren 70/80 zijn inmiddels ook wel een jaar of 40-50 oud. Niets geks aan om dat af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Ivow85 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:42:
[...]
Nu is een simpele cv-installatie achterhaald, en wordt het tijd voor wat anders. Mag ook wel, want die cv-installaties die massaal zijn aangelegd in de jaren 70/80 zijn inmiddels ook wel een jaar of 40-50 oud. Niets geks aan om dat af te schrijven.
Afschrijven doe je alleen als het niet meer voldoet. Juist die installaties uit de jaren 70 zijn vaak heel erg geschikt om een warmtepomp aan te hangen. Overmaatse radiatoren, want de huizen hadden toen vaak nog enkel glas, en zo ongeveer de dikte verwarmingsbuizen die ooit geïnstalleerd zijn in Nederlandse huizen.
Het is ook niet dat die systemen op zijn na 40-50 jaar. Alleen dat het nu economisch niet zo handig is om op gas te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ivow85 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:42:
[...]

Juist bij het huis van die buren waar nog helemaal niets geïsoleerd is, zijn héél veel investeringen mogelijk die binnen een korte tijd terugverdiend worden.
Alleen als je het als 1 geheel doet. Alle losse delen verdien je heel lastig terug. Je muren isoleren terwijl je enkel glas hebt levert vooral vochtproblemen op en wil je niet. Andersom verdien je het niet terug omdat er te weinig isolatie is. En dakisolatie terwijl je geen muur/vloer-isolatie hebt werkt ook niet effectief.
Los daarvan is het gewoon een gegeven dat een woning pakweg elke 40-60 jaar grote investeringen nodig heeft om 'bij de tijd' te blijven. Niemand wil nu nog een huis met alleen maar een gashaardje in de woonkamer. Maar aanleg van een complete cv-installatie was ook echt niet goedkoop ofzo.
En hoeveel daarvan is verplicht door de regering? En toch is iedereen over omdat het gewoon beter/fijner/handiger is. Daar moet je dus op sturen en niet dingen willen afdwingen.
Maar dat zeg ik dus ook niet. Ik zeg alleen dat je die niet gedwongen moet doen. Je moet zorgen dat er voldoende voordelen zijn waardoor mensen het zelf doen. Dus zoals nu al vaak gebeurd dat als mensen een huis kopen, ze al gelijk zonnepanelen leggen, naar isolatie kijken e.d. En daar heb je subsidies nodig om mensen de goede kant op te sturen, geen dwang om ze te verplichten iets te doen.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Strijpje
Guys, kunnen we aub ontopic blijven? Volgens mij bestaan er andere draadjes over de energietransitie en terugverdientijd etc.

Ik heb even naar de ontwikkeling van de kapitaalmarktrente gekeken van de afgelopen half jaar (daarvoor stond het lange tijd op 0%). Geen wonder dat alles zo abrupt tot stilstand is gekomen- van 0 tot 3% in 6 maanden en met meer onderweg. Tot hoe hoog denken jullie dat de rente uiteindelijk gaat stijgen? Als dit zo doorgaat zitten we voor het einde vh jaar al op 6%

02-02-2023 3,000%
15-12-2022 2,500%
27-10-2022 2,000%
08-09-2022 1,250%
21-07-2022 0,500%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:56:
[...]
Het is ook niet dat die systemen op zijn na 40-50 jaar. Alleen dat het nu economisch niet zo handig is om op gas te blijven.
Tsja, als we alleen dingen zouden vervangen als ze 'op' zijn, dan zouden er nu nog een hoop woningen zijn met verwarming op kolen. Je kunt zeker bij technologische installaties er vanuit gaan dat die economisch niet het eeuwige leven hebben.

En zeker als huiseigenaar moet je er sowieso vanuit gaan dat je om de x jaar een flinke renovatie zult moeten uitvoeren. Dat veel mensen hier niet aan toe komen tijdens de tijd dat ze ergens wonen, omdat ze vaak voor die tijd al verhuizen, maakt dat veel mensen hier niet bij stil staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Strijpje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:09:

Ik heb even naar de ontwikkeling van de kapitaalmarktrente gekeken van de afgelopen half jaar (daarvoor stond het lange tijd op 0%). Geen wonder dat alles zo abrupt tot stilstand is gekomen- van 0 tot 3% in 6 maanden en met meer onderweg. Tot hoe hoog denken jullie dat de rente uiteindelijk gaat stijgen? Als dit zo doorgaat zitten we voor het einde vh jaar al op 6%

02-02-2023 3,000%
15-12-2022 2,500%
27-10-2022 2,000%
08-09-2022 1,250%
21-07-2022 0,500%
De inflatie is sterk dalende (maar nog verre van deflationair). Economen verwachten een paar weken terug dat de rente piekt op 3,25%:
https://www.bloomberg.com...f-3-25-before-cut-in-july

ECB heeft net de rente met 0,5% verhoogd (naar 2,5%) en gaf al aan dat ze in maart weer met 0,5% (naar 3%) gaan verhogen. Daarmee zou de (een na) laatste verhoging geweest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Guys, kunnen we aub ontopic blijven? Volgens mij bestaan er andere draadjes over de energietransitie en terugverdientijd etc.

02-02-2023 3,000%
15-12-2022 2,500%
27-10-2022 2,000%
08-09-2022 1,250%
21-07-2022 0,500%
Hypotheekrentes zullen rond de 5% blijven.
Wel hoop ik dat de spaarrente gaat aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Modbreak:De posts over warmtepompen, terugleveren, etc mogen in de daartoe specifiek gemaakte topics. Laat dat niet in elk topic opnieuw bediscussieerd worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

02-02-2023 3,000%
15-12-2022 2,500%
27-10-2022 2,000%
08-09-2022 1,250%
21-07-2022 0,500%
Totaal buiten alle proporties. Ik verwacht nog een keer 0,25% puur omdat er wel een verhoging moet komen nu ze zichzelf compleet hebben vastgeluld.

Voor de inval in Oekraïne was de opvatting van de ECB dat de inflatie tijdelijk van aard was. Die gedachte hebben ze losgelaten, maar, misschien blijkt achteraf dat een groot deel toch wel degelijk een tijdelijk karakter had.

We zaten al in een complexe onoverzichtelijke economische situatie door corona en vervolgens Oekraïne, nu komt daar nog een woningmarktcrash in de halve Eurozone bij..

Na de zomer y-o-y deflatie, sterke Euro, lage energieprijzen. Maar alsnog krimp.

Deflatie en krimp, gaan de rente's rap omlaag. Einde jaar sowieso 1% eraf.

Om het ontopic te houden: de meest gunstige NHG rente zal dan rond de 3% schommelen. Voor starters wel een gunstig koopmoment.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 03-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 10:24
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Totaal buiten alle proporties. Ik verwacht nog een keer 0,25% puur omdat er wel een verhoging moet komen nu ze zichzelf compleet hebben vastgeluld.

Voor de inval in Oekraïne was de opvatting van de ECB dat de inflatie tijdelijk van aard was. Die gedachte hebben ze losgelaten, maar, misschien blijkt achteraf dat een groot deel toch wel degelijk een tijdelijk karakter had.

We zaten al in een complexe onoverzichtelijke economische situatie door corona en vervolgens Oekraïne, nu komt daar nog een woningmarktcrash in de halve Eurozone bij..

Na de zomer y-o-y deflatie, sterke Euro, lage energieprijzen. Maar alsnog krimp.

Om het ontopic te houden: de meest gunstige NHG rente zal dan rond de 3% schommelen. Voor starters wel een gunstig koopmoment.
Want om inflatie te bestrijden heb je juist meer geld nodig in de markt?
Blijf eens van die snoepjes af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
P.K. schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Kun je iets meer moeite in je reactie steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
https://www.at5.nl/artike...s-woningbouwcrisis-dreigt

Eerste reden die genoemd wordt: hogere rente.
Steeds meer seinen op rood: stagnatie of zelfs woningbouwcrisis dreigt

Er komen steeds meer donkere wolken te hangen boven de nieuwbouw van woningen in Amsterdam. Vorig jaar was nog een goed jaar met 8400 woningen in aanbouw, maar stagnatie of zelfs een heuse bouwcrisis dreigt. Dat schrijft wethouder Woningbouw Reinier van Dantzig, die vandaag zijn Woningbouwplan 2022-2028 lanceert.

Stijgende rente, snel stijgende bouwkosten, renovatie, verduurzaming en een gebrek aan personeel. De problemen op de nieuwbouwmarkt stapelen zich op
https://www.findinet.nl/p...en-in-2022-breekt-record/
Het Centrale Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt op basis van nieuwe cijfers dat in 2022 een record aantal nieuwbouwwoningen is opgeleverd: ruim 74.000. Dit is het hoogste aantal sinds 2012. Vanwege deze opleveringen is de woningvoorraad in Nederland gegroeid met 0.9 procent.
We gaan van veel en mooi maar duur naar weinig en meh en onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 14:35
Wat zijn jullie verwachtingen voor de vraag naar kleine appartementen? Ik zie de afgelopen maand op funda veel van ex-verhuurders erbij komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Ik denk ook nog een verhoging met 25 basispunten. Maar wie zegt dat de pivot al aan de horizon gloort? Voor hetzelfde geld houdt de ECB net als de FED op met verhogen maar blijft men de terminal rate vasthouden zolang de werkloosheid niet oploopt, de kerninflatie langzaam naar beneden komt en nog lang niet bij 2% zit. Zodra de werkloosheid dik oploopt (Philips ontslaat 10k personeel) en de kerninflatie niet zo ver verwijderd is van de gewenste 2% zal men de teugels laten vieren.

En vergeet niet deflatie is het pas als we prijsdalingen zien over heel het inflatiemandje. Niet dat de inflatie op zich begint af te vlakken. Bij van 10% inflatie YoY naar 5% inflatie YoY blijven de prijzen nog steeds stijgen.
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:11:
[...]
https://www.findinet.nl/p...en-in-2022-breekt-record/
[...]
We gaan van veel en mooi maar duur naar weinig en meh en onbetaalbaar.
Geen shoot the messenger iets maar algemeen:

Leuk zo'n 'record' maar 75k is niet de geambieerde aantal van 100k waar Hugo zich op gericht heeft. Daarbij 75k van welke type woningen? Twee onder 1 kapper en riant vrijstaand? Daar schiet de starter in het budgetsegment 3x niks mee op als het geen betaalbare appartementen zijn of rijtjeshuizen. En juist aan de onderkant is bij nieuwbouw geschrapt want niet langer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Leuk zo'n 'record' maar 75k is niet de geambieerde aantal van 100k waar Hugo zich op gericht heeft. Daarbij 75k van welke type woningen? Twee onder 1 kapper en riant vrijstaand? Daar schiet de starter in het budgetsegment 3x niks mee op als het geen betaalbare appartementen zijn of rijtjeshuizen. En juist aan de onderkant is bij nieuwbouw geschrapt want niet langer rendabel.
In algemene zin ben ik het met je eens maar ik vind dat een nuancering terecht is. Uiteraard zou het mooi zijn als er ook voor starters gebouwd word. Maar iemand die zo'n duur huis koopt laat vaak een huis achter en dat zorgt voor doorstroming. Dus indirect heeft de starter daar ook baat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Wat zie je als 'inflatie van tijdelijke aard'? Dat kun je op twee manieren uitleggen. De ene manier is dat de prijzen weer terugkeren naar het oude niveau, de andere manier is dat de inflatie zelf weer in de buurt van het oude niveau komt. Maar als we intussen bv een jaar met 10% en een jaar met 5% inflatie hebben gehad, dan zijn de prijzen ineens wel allemaal -blijvend- 15% meer gestegen dan zonder die 'tijdelijke' inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aakab schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:21:
Wat zijn jullie verwachtingen voor de vraag naar kleine appartementen? Ik zie de afgelopen maand op funda veel van ex-verhuurders erbij komen.
Dubbel gevoel. Aan de ene kant inderdaad meer aanbod van (kleine) verhuurders die met alle veranderde regels en rentes de handdoek in de ring gooien. Aan de andere kant denk ik dat, als de zee aan overwaardes opdroogt en de hypotheekbedragen niet meer tot in de hemel reiken, steeds meer mensen een veel kleiner budget gaan krijgen en daarom naar een veel kleinere woning zullen (moeten) kijken. En de vraag naar 'kleiner' dus best wel eens op peil kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Joosie200 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Ik denk ook nog een verhoging met 25 basispunten. Maar wie zegt dat de pivot al aan de horizon gloort? Voor hetzelfde geld houdt de ECB net als de FED op met verhogen maar blijft men de terminal rate vasthouden zolang de werkloosheid niet oploopt, de kerninflatie langzaam naar beneden komt en nog lang niet bij 2% zit. Zodra de werkloosheid dik oploopt (Philips ontslaat 10k personeel) en de kerninflatie niet zo ver verwijderd is van de gewenste 2% zal men de teugels laten vieren.

En vergeet niet deflatie is het pas als we prijsdalingen zien over heel het inflatiemandje. Niet dat de inflatie op zich begint af te vlakken. Bij van 10% inflatie YoY naar 5% inflatie YoY blijven de prijzen nog steeds stijgen.

[...]

Geen shoot the messenger iets maar algemeen:

Verwacht kort deflatie jaar op jaar na de zomer omdat in die periode in 2022 de inflatiecijfers compleet uit het lood waren geslagen vanwege de energieprijzen.

Vervolgens onder het gewicht van een woningmarkt die totaal naar de knoppen gaat verlichting op het rentevlak. Dus minder kopzorgen over inflatie meer kopzorgen over de woningmarkt. Daar is een centrale bank bestuurder (op Knot na dan) toch wel gevoelig voor.

Toevoeging: Wat nieuwbouw betreft, het betaalbare wordt vaak in opdracht van corporaties en beleggers gebouwd. Dan resteren alleen het duurdere voor verkoop om tot een diverse buurt te komen. Hier in Amsterdam heel wat 'middenhuur' appartementencomplexen in aanbouw van corporaties of beleggers wat ook perfecte appartementen voor koopstarters hadden kunnen zijn.

Maar goed die 75000 was onder gunstige financieringsvoorwaarden en gigantische vraag. Nu is er geen vraag meer en onbetaalbaar. Geen goed recept als je het mij vraagt..

[ Voor 13% gewijzigd door Laapo op 03-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Wat zie je als 'inflatie van tijdelijke aard'? Dat kun je op twee manieren uitleggen. De ene manier is dat de prijzen weer terugkeren naar het oude niveau, de andere manier is dat de inflatie zelf weer in de buurt van het oude niveau komt. Maar als we intussen bv een jaar met 10% en een jaar met 5% inflatie hebben gehad, dan zijn de prijzen ineens wel allemaal -blijvend- 15% meer gestegen dan zonder die 'tijdelijke' inflatie.
Dat laatste, blijvend hogere prijzen maar niet verder stijgend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
P.K. schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Hij ziet nostradamus als ie in de spiegel kijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
[...]
De ECB heeft al sws al gezegd dat ze volgende maand met nog eens +0,5% komen, of bedoel je daarna nog eens +0,25%?

Ik heb het idee dat de ECB gewoon de VS volgt. zolang zij nog blijven verhogen doen wij dat ook. Als de amerikanen daarmee stoppen dan doen wij dat ook (misschien ietsjes later) tenzij de inflatie in de eurozone nog te hoog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 10:24
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:09:
[...]

In algemene zin ben ik het met je eens maar ik vind dat een nuancering terecht is. Uiteraard zou het mooi zijn als er ook voor starters gebouwd word. Maar iemand die zo'n duur huis koopt laat vaak een huis achter en dat zorgt voor doorstroming. Dus indirect heeft de starter daar ook baat bij.
Dit is precies wat nog wel eens vergeten wordt, ook bij beleidsmakers, er is over de volle breedte van de huizenmarkt een tekort. De nadruk komt op het goedkoopste segment te liggen omdat daar de concurrentie toeneemt, maar met alleen starterswoningen bouwen los je het probleem niet op. Dan houdt je de doorstroom drempel hoog.

De enigen die garen spinnen bij dit dogma zijn de projectontwikkelaars.
Pagina: 1 ... 229 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg