Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 230 ... 246 Laatste
Acties:

• Bunk Hulkers
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Aakab schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:21:
Wat zijn jullie verwachtingen voor de vraag naar kleine appartementen? Ik zie de afgelopen maand op funda veel van ex-verhuurders erbij komen.
De schrik zit erin bij de "kleine" verhuurder. Totaal fout beleid vd overheid, maar goed:

Huis of (klein, jou vraag)appartement verhuren kan plots extra inkomsten-belasting in box 1,2,3 weet ik veel welke, extra kosten voor de verhuurder. Dus hup, in de verkoop ermee!

Minder huur, iedereen koop ! Allemaal gelukkig _/-\o_

Ik wens iedereen zowiezo koop toe, weeg af wat je kan en safe is voor je financiën vs toekomst en sla je slag!

[Voor 13% gewijzigd door Bunk Hulkers op 03-02-2023 16:33]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15
https://www.ad.nl/wonen/n...er%20type%3A%20Picture%5D

Het kan dus nog wel haha.

Achter paywall:
Nuria Rodriguez (40) krijgt vaak te horen dat ze minder kieskeurig moet zijn: zij en haar man Daan de Groot (36) hebben met ruim een miljoen euro een flink budget, maar zijn toch al meer dan een jaar, met aankoopmakelaar, op zoek naar een ruime benedenwoning in Amsterdam. ,,We hebben sinds juli 2021 minstens tien biedingen gedaan, op allerlei woningen: huizen die een flinke renovatie nodig hebben, instapklare woningen, oude en nieuwe huizen. Maar we worden steeds overboden,” zegt Nuria. ,,Ik dacht dat het makkelijk zou worden met ons budget. Maar zelfs in dit segment hebben we flinke concurrentie, ook al koelt de markt af. We zijn zelfs eens met drie ton overboden.”

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Soms vraag ik me wel eens af hoeveel mensen eigenlijk wil huren?

Nee Echt Willen Huren?

Kan me voorstellen dat je niet anders kan, je kan niet kopen dus maar huren of is het dat je als huurder(ff tijdelijk, voor jaartje die woning huren) niet de last hebt vh onderhoud vh pand?

Dit lijkt me nu meer dan ooit ervoor wel een ding : De verhuurders-markt bouwt snel(...we wie weet wat de nieuwe regels worden..lekker wazig ook) af op deze manier en koop-woningen komen er nauwelijks bij : We willen wel ergens wonen ntrl?

Ik kom er nog op terug : Maar huren, dat wil je echt niet meer, tja expat ok, maar gewoon normaal ff wa huren : Gaa't ni meer worre.

You're in ore you're out!

[Voor 17% gewijzigd door Bunk Hulkers op 03-02-2023 16:50]

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
Masvic schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Hij ziet nostradamus als ie in de spiegel kijkt...
Flauwe opmerking. Spreek enkel mijn verwachtingen uit, zoals iedereen die wel heeft.
Bunk Hulkers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:45:
Ik ken genoeg mensen die bewust voor huur hebben gekozen. En niet omdat ze geen geld voor koop hebben of ergens maar kort zouden willen wonen. Maar simpelweg omdat ze graag willen huren.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15

Nee Echt Willen Huren?

Kan me voorstellen dat je niet anders kan, je kan niet kopen dus maar huren of is het dat je als huurder(ff tijdelijk, voor jaartje die woning huren) niet de last hebt vh onderhoud vh pand?

Dit lijkt me nu meer dan ooit ervoor wel een ding : De verhuurders-markt bouwt snel(...we wie weet wat de nieuwe regels worden..lekker wazig ook) af op deze manier en koop-woningen komen er nauwelijks bij : We willen wel ergens wonen ntrl?

Ik kom er nog op terug : Maar huren, dat wil je echt niet meer, tja expat ok, maar gewoon normaal ff wa huren : Gaa't ni meer worre.

Dat is dezelfde vraag als wie wilt hier echt arm/rijk zijn.

Tuurlijk heeft iedereen liever een huis die ze ooit aflossen en dan gratis in wonen. Huren is altijd tijdelijk en dat weet ook iedereen. Huren = lenen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Nee Echt Willen Huren?

Huren was in het verleden nooit extreem veel duurder dan kopen. Alleen omdat de laatste jaren kapitaal zowat gratis was, was kopen veel voordeliger. Nu de rente weer stijgt komt huren en kopen weer veel dichter bij elkaar. Als je dan niet vast wil zitten aan een huis is huren een prima optie.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
Aakab schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:21:
Wat zijn jullie verwachtingen voor de vraag naar kleine appartementen? Ik zie de afgelopen maand op funda veel van ex-verhuurders erbij komen.
De vraag blijft gelijk maar het aanbod zal extreem toenemen. Zodra een huurder eruit gaat, gaat een groot gedeelte van de appartementen direct in de ramsj.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 20:15
Er zijn zat redenen om te huren.
- kort ergens wonen
- niet verantwoordelijk willen zijn voor onderhoud
- geen rente willen betalen
- etc

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
moshimoshi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:39:
- kort ergens wonen
- etc
De eerste 2 kan ik me voorstellen, maar geen rente willen betalen? Huur is gewoon de rente van iemand anders betalen…

Ik huur nu, ter overbrugging tussen 2 koophuizen. Nog een halfjaartje wachten en dan kunnen we in ons nieuwbouwhuis.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
moshimoshi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:39:
- kort ergens wonen
- etc
Alleen de 1e hiervan is zinnig. De 2e en 3e betaal je bij huren net zo goed voor. En je verhuurder zover krijgen dat ie iets maakt is meestal meer werk dan zelf iemand regelen, dus voor de tijd die je er in moet steken hoef je het ook niet te laten ;)

[removed]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:30:
[...]

, maar geen rente willen betalen?
sommige mensen willen geen rente betalen vanwegen hun geloof (islam)

• redwing
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Net als dat ze geen verzekering willen betalen. Het gaat alleen om een relatief kleine groep dus niet echt de moeite om die in de discussie mee te nemen.

[removed]

• twain4me
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Net als dat ze geen verzekering willen betalen. Het gaat alleen om een relatief kleine groep dus niet echt de moeite om die in de discussie mee te nemen.
het is altijd de moeite waard kleine groepen in de discusie mee te nemen. (zolang het maar geen framing wordt)

• redwing
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:27:
[...]

het is altijd de moeite waard kleine groepen in de discusie mee te nemen. (zolang het maar geen framing wordt)
Ligt er aan wat je wilt bespreken. Als je zoals hier zegt dat er zat redenen zijn waarom mensen zouden willen huren voegen dit soort kleine groepen weinig toe. Dan moet je vooral benoemen dat de meeste mensen die huren simpelweg niet kunnen kopen, maar die staat dan weer niet in het rijtje erbij. Oftewel voor zo'n discussie moet je het juist over de grote groepen hebben. Uitzonderingen die een andere reden hebben zijn er altijd wel te vinden, maar hebben weinig impact op de verhouding huren/kopen.

Verder ben ik het er natuurlijk helemaal mee eens dat je dat soort groepen niet uit moet sluiten van de discussie :)

[removed]

• twain4me
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Ligt er aan wat je wilt bespreken. Als je zoals hier zegt dat er zat redenen zijn waarom mensen zouden willen huren voegen dit soort kleine groepen weinig toe. Dan moet je vooral benoemen dat de meeste mensen die huren simpelweg niet kunnen kopen, maar die staat dan weer niet in het rijtje erbij. Oftewel voor zo'n discussie moet je het juist over de grote groepen hebben. Uitzonderingen die een andere reden hebben zijn er altijd wel te vinden, maar hebben weinig impact op de verhouding huren/kopen.

Verder ben ik het er natuurlijk helemaal mee eens dat je dat soort groepen niet uit moet sluiten van de discussie :)
opzich maakt het weinig uit er is een groep die graag wil huren, de reden is voor iedereen anders en is niet aan ons om over te oordelen, of het te "begrijpen"

ik heb in mijn vriendengroep toevallig een paar van die mensen

Een wil niet lenen want heeft iets tegen rente (heeft net voor de huidige bubbel gewoon een huis gekocht met spaargeld, net als een groot deel van zijn gelijk gestemde in R'dam zuid)
Een wil niet kopen want geen zin in onderhoud en wil graag flexibel zijn.

grappig is dat die laatste op aandringen van zijn vriendin toch heeft gekocht (op de top) en nu zijn ze uit elkaar en zit hij met een huis in een dalende markt op een plek waar die niet persee alleen wil wonen. _O-

moraal van het verhaal, ga vooral huren als je daar vrolijk van wordt.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Ik ken genoeg mensen die bewust voor huur hebben gekozen. En niet omdat ze geen geld voor koop hebben of ergens maar kort zouden willen wonen. Maar simpelweg omdat ze graag willen huren.
Ik ken een paar alleenstaanden die huren, allen gescheiden en moeten eindjes aan elkaar knopen. Dus huren niet uit "luxe-positie"

Ok, voor huur kiezen en dan ook wel de jaarlijkse index-inflatie aanpassing er probleemloos bijnemen...prima, ook dat moet dan geen probleem zijn lijkt me.( heb het niet over expats)

Gewoon zorgeloos blijven huren. Prima voor die het graag willen. Lijkt bijna heerlijk, verwennerij....
Iedereen verkopen en aan de huur! *O*

[Voor 26% gewijzigd door Bunk Hulkers op 03-02-2023 21:43]

redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Ligt er aan wat je wilt bespreken. Als je zoals hier zegt dat er zat redenen zijn waarom mensen zouden willen huren voegen dit soort kleine groepen weinig toe.
Deze groep van een paar honderdduizend mensen is ook maar één voorbeeld van de groepen die om één van de mogelijke redenen liever wil huren. En er zijn verschillende andere groepen die om andere redenen liever willen huren. Je schiet er in deze discussie weinig mee op om ieder van deze voorbeelden te bagatelliseren. Al die 'kleine groepen' maken bij elkaar namelijk toch een behoorlijk grote groep mensen die liever wil huren.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:25
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:21:
Eens!

Uit studies over de huizenmarkt is naar voor gekomen dat een goede mix van huur- en koopwoningen belangrijk is. Vaak krijg ik hier de indruk dat huren iets is voor de groep die niet kan kopen. Onzin, iedereen heeft daar een eigen keuze in en gevoel bij.
Ik geloof ook niet zo in die voor-nadeel-rijtjes waar koop en huur naast elkaar worden gezet. Vaak erg rationeel maar dat is in werkelijkheid veel complexer omdat die keuze voor een groot deel emotioneel is.

Jammer is - en dat is typisch Nederlands - dat de politiek huur (lees Sociaal) en koop (lees Rechts) als een soort van tegenpolen ziet. Als er iets voor de huurders gedaan wordt moet dat ook voor koop of andersom. Zo wakker je wel tegenstellingen aan.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:56:
[...]

opzich maakt het weinig uit er is een groep die graag wil huren, de reden is voor iedereen anders en is niet aan ons om over te oordelen, of het te "begrijpen"

ik heb in mijn vriendengroep toevallig een paar van die mensen

Een wil niet lenen want heeft iets tegen rente (heeft net voor de huidige bubbel gewoon een huis gekocht met spaargeld, net als een groot deel van zijn gelijk gestemde in R'dam zuid)
Een wil niet kopen want geen zin in onderhoud en wil graag flexibel zijn.

grappig is dat die laatste op aandringen van zijn vriendin toch heeft gekocht (op de top) en nu zijn ze uit elkaar en zit hij met een huis in een dalende markt op een plek waar die niet persee alleen wil wonen. _O-

moraal van het verhaal, ga vooral huren als je daar vrolijk van wordt.
Dat is dan wel echt een vervelende situatie, dan kan je beter huren dan kopen.
Maar weet je niet van te voren hoe een relatie loopt, blijkbaar hebben we ook veel singles in een huis wonen door echtscheiding of slechte ervaring door samenwonen.

Nou dat vervelende maakt ons blijkbaar extreem inviadulistisch, ieder zijn eigen stek.

Op dat vlak zijn we eigenlijk niet echt goed bezig, we zouden er wel bij varen om beter samen te hokken of elkaar in onderdak te voorzien in welke vorm dan ook. Huisvesting is duur, zowiezo in huur als je ziet wat een hap het neemt vs inkomen, te duur op dit moment en iedereen mag best wel een safe dak boven het hoofd. Het zou de Overheid sieren om daar ook eens belastingtechnisch iets aan te doen.

Persoonlijk denk ik dat het nog duurder gaat worden, ff los van wat de hypotheekrente/inflatie-compensatie gaat doen.

Huisje of flat is niet een gebruikers-voorwerp wat na 5 jaar vervangen moet worden....ik heb ook iedere 4 jaar nieuwe lease toet-toet, marja, kan ik verder niet in wonen.

[Voor 5% gewijzigd door Bunk Hulkers op 03-02-2023 22:51]

• Laapo
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Interessant weetje op dat vlak

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ok-na-coronajaar-gestegen
Jongeren met Turkse herkomst hebben vaker koopwoning
Een derde van de Nederlands-Turkse jongvolwassenen van de tweede generatie woont in een koopwoning. Dat is meer dan het gemiddelde (28 procent) van alle huishoudens tot 30 jaar in Nederland. Ook in Turkije geboren migranten wonen relatief vaak in een eigen woning. Mensen van de Nederlands-Turkse tweede generatie wonen verder groter dan gemiddeld, en vaker in een eengezinswoning. Jongvolwassenen met een Marokkaanse herkomst wonen met 4 procent het minst in een eigen woning.
Meen dat Turkse Nederlanders net zo vaak een eigen woning hebben als autochtone Nederlanders. Kan de cijfers alleen niet zo snel vinden.

Toch een bijzonder iets. Misschien omdat de eigen woning in het herkomstland vaak de reddingsboei is in een omgeving met een zwakke munt.

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 20:50
Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:30:
[...]

De eerste 2 kan ik me voorstellen, maar geen rente willen betalen? Huur is gewoon de rente van iemand anders betalen…
Rente tegen welke aankoopprijs? Die van 10 jaar geleden?

• Laapo
Bunk Hulkers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Ik ken een paar alleenstaanden die huren, allen gescheiden en moeten eindjes aan elkaar knopen. Dus huren niet uit "luxe-positie"

Ok, voor huur kiezen en dan ook wel de jaarlijkse index-inflatie aanpassing er probleemloos bijnemen...prima, ook dat moet dan geen probleem zijn lijkt me.( heb het niet over expats)

Gewoon zorgeloos blijven huren. Prima voor die het graag willen. Lijkt bijna heerlijk, verwennerij....
Iedereen verkopen en aan de huur! *O*
Ik zie er geheel de logica niet in. Nog los van het financiële aspect. Waarom zou je überhaupt vrijwillig met een huurbaas te maken willen hebben. Voor alles toestemming moeten vragen etc.

Wel fijn voor de lui die het financieel zo voor elkaar hebben dat ze gewoon zorgeloos lekker kunnen huren. Idd lekker luxe.

• redwing
Conrado schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:53:
[...]

Eens!

Uit studies over de huizenmarkt is naar voor gekomen dat een goede mix van huur- en koopwoningen belangrijk is. Vaak krijg ik hier de indruk dat huren iets is voor de groep die niet kan kopen. Onzin, iedereen heeft daar een eigen keuze in en gevoel bij.
Ik geloof ook niet zo in die voor-nadeel-rijtjes waar koop en huur naast elkaar worden gezet. Vaak erg rationeel maar dat is in werkelijkheid veel complexer omdat die keuze voor een groot deel emotioneel is.

Jammer is - en dat is typisch Nederlands - dat de politiek huur (lees Sociaal) en koop (lees Rechts) als een soort van tegenpolen ziet. Als er iets voor de huurders gedaan wordt moet dat ook voor koop of andersom. Zo wakker je wel tegenstellingen aan.
Het grote probleem is dat ze vooral kopen stimuleren. Vaak niet direct maar zeker indirect. Daardoor is momenteel huren toch echt voor de groep die niet kan kopen. Als je nl. naar onderzoeken kijkt zie je dat dat de voornaamste reden is om te huren. Dat dat niet zo zou moeten zijn en dat ze naast elkaar zouden moeten bestaan snapt iedereen (behalve onze regering).

Je moet dus opletten of de discussie gaat over hoe het nu is (kopen is voor 90% van de mensen de beste optie) en hoe het zou moeten zijn (veel betere mix van kopen/huren). Maar zoals vaker gezegd gaat dat met de huidige regering niet gebeuren en krijg je alleen maar een grotere kloof tussen huren en kopen. Nu met de stijgende rente wordt de kloof tijdelijk wat minder, maar ik durf te wedden dat die volgend jaar weer net zo snel groter gaat worden omdat de markt zo gestuurd wordt.

[removed]

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Ik zie er geheel de logica niet in. Nog los van het financiële aspect. Waarom zou je überhaupt vrijwillig met een huurbaas te maken willen hebben. Voor alles toestemming moeten vragen etc.

Wel fijn voor de lui die het financieel zo voor elkaar hebben dat ze gewoon zorgeloos lekker kunnen huren. Idd lekker luxe.
Nee ,hoho zo bedoel ik het niet. Zou dit zelf ook niet willen, maar zou wel kunnen. Ieder zijn meuk.
ff terug naar die bedrijfs lease-bak wel(bijtelling)/niet bedrijfsmatig deze auto rijden : Je kan ook privé leasen, maar ik ga liever voor koop.

Er zijn veel smaken , zo ook op de huur(lease)/koop-huizenmarkt

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Masvic schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:45:
[...]

Rente tegen welke aankoopprijs? Die van 10 jaar geleden?
En de hypotheek rente van 10 jaar geleden ;)

En los van de rente betaal je ook nog de aflossing van de bijbehorende schuld erbovenop

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 11:11

Nee Echt Willen Huren?

In mijn omgeving (Rotterdam rondom centrum) genoeg mensen die een relatief betaalbaar huur appartement hebben waar ze absoluut minder aan kwijt zijn dan een soortgelijk appartement kopen, als dat al zou lukken (antwoord op dat laatste is nee).
Even voor mezelf sprekend : hartje Rotterdam 125m2 , €980 kale huur per maand (iets meer dan 1200 incl GWL internet onderhoud etc etc ). Succes met dat overtreffen met huidige rente standen.
En ik ben niet de enige, er is een grote groep twintigers a dertigers die al lange tijd best goed zit in huizen die ze soms nog betrekken uit de studenten tijd. Jammer voor de doorstroming maar zo gaat het wel.
Ik denk dat veel van de klassieke discussie dat huren geld weggooien is ook gebaseerd was op een sterke en zeer snelle waarde vermeerdering van je huis. Wat nu de vraag is of dat de komende jaren stand gaat houden.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rogier.V schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:19:
[...]

In mijn omgeving (Rotterdam rondom centrum) genoeg mensen die een relatief betaalbaar huur appartement hebben waar ze absoluut minder aan kwijt zijn dan een soortgelijk appartement kopen, als dat al zou lukken (antwoord op dat laatste is nee).
Even voor mezelf sprekend : hartje Rotterdam 125m2 , €980 kale huur per maand (iets meer dan 1200 incl GWL internet onderhoud etc etc ). Succes met dat overtreffen met huidige rente standen.
En ik ben niet de enige, er is een grote groep twintigers a dertigers die al lange tijd best goed zit in huizen die ze soms nog betrekken uit de studenten tijd. Jammer voor de doorstroming maar zo gaat het wel.
Ik denk dat veel van de klassieke discussie dat huren geld weggooien is ook gebaseerd was op een sterke en zeer snelle waarde vermeerdering van je huis. Wat nu de vraag is of dat de komende jaren stand gaat houden.
Heel goed, op dit moment wel...maar hoe verder dan? Huren is nu tov kopen beter? We weten niet hoe het er volgend jaar uitziet...of over 5 jaar/10 jaar...20

Het risico moet jezelf nemen : Huren of kopen

Met huren ben je iig flexibel : Dus wanneer je een baan vind in Utrech ipv Rotjeknor, kun je snel switchen, nou leuk , dan gewoon blijven huren. Simpel gewoon blijven huren en €1500 aftikken is dan geen probleem. Je ligt er niet van wakker, ik al helemaal niet

Sterker nog : Ik zou adviseren om gewoon constant te blijven huren voor jou situatie

[Voor 13% gewijzigd door Bunk Hulkers op 03-02-2023 23:42]

• Conrado
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:55:
Het grote probleem is dat ze vooral kopen stimuleren.
….
Je moet dus opletten of de discussie gaat over hoe het nu is (kopen is voor 90% van de mensen de beste optie) en hoe het zou moeten zijn (veel betere mix van kopen/huren).
Afgezien van wat ik van je argumenten vind, ze zijn rationeel. Veel mensen nemen beslissingen op basis van risico’s, zekerheden, angsten, trends, of andere emotionele zaken.

• Laapo
[...]

Een koopwoning wordt in de regel deels of geheel afgelost. Dat is erg gunstig in geval van pensioen. Het woongenot uit de eigen woning is inflatie bestendig.

Ik zou er wel voorstander van zijn om voor huurders wat extra fiscaal vriendelijke manieren in te voeren om voor het pensioen te sparen/beleggen. Gaat ten koste van wat belastinginkomsten maar maakt het verschil weer wat kleiner.

Die 980 EUR nu is misschien goed te behappen, maar hoe zit dat tegen de pensioenleeftijd met alle huurverhogingen..?

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:37:
[...]

Een koopwoning wordt in de regel deels of geheel afgelost. Dat is erg gunstig in geval van pensioen. Het woongenot uit de eigen woning is inflatie bestendig.

Ik zou er wel voorstander van zijn om voor huurders wat extra fiscaal vriendelijke manieren in te voeren om voor het pensioen te sparen/beleggen. Gaat ten koste van wat belastinginkomsten maar maakt het verschil weer wat kleiner.

Die 980 EUR nu is misschien goed te behappen, maar hoe zit dat tegen de pensioenleeftijd met alle huurverhogingen..?
Sociale huur ok, maar je bent een oen als je tegen €1500+ nu aan huur zit(ff expats excl, andere afdeling)

Dan wil je toch GRAAG huren, goedzo voor diegene die dat echt willen en Laapo : €980 aan huur is over 10 jaar minimaal €1200

Ik ben ook meer voor koop, iedereen die het wil/aankan : Doe het!
(Genoeg werkgelegenheid en dat gaat echt niet 123 in elkaar storten, staat best stabiel nu, zal nog steeds handjes tekort worden voor komende jaren)

[Voor 10% gewijzigd door Bunk Hulkers op 04-02-2023 01:08]

• janenria
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-03 08:19
Zo flexibel ben je tegenwoordig ook niet meer als huurder. Ik heb na een aantal eerdere stekjes een mooi plekje gevonden in de stad. Maar die liggen zeker niet voor het oprapen. En die wil je dus ook niet snel opgeven.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:23
Blik1984 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:11:
En los van de rente betaal je [als huurder] ook nog de aflossing van de bijbehorende schuld erbovenop
Totdat de woning is afbetaald, en op dat moment kan de huur proportioneel blijven aan de kosten van het onderhoud. Dat zie je in de sociale woningbouw, waar een enorm bestand aan afbetaalde woningen bestaat, waarvan de huren decennialang nauwelijks de inflatiie hebben bijgehouden.

En vervolgens komt het koopwoninggepeupel in dit topic huilen dat het zo oneerlijk is dat sociale huurders voor 500pm in hartje Amsterdam kunnen wonen .... en zijn er politici die ze maar al te graag gelijk geven.

Ik weet niet of iemand het tv-programma de huizenfixers kijkt? Het gaat over jonge, fotogenieke mensen met een beperkt inkomen, die een woning zoeken; er zitten soms schrijnende gevallen bij. De programmamakers proberen met out-of-the-box denken (tiny houses, wonen bij bejaarden) woonruimte voor deze mensen te maken.

Wat opvalt is dat een flink aantal kandidaten tot nu toe uiteindelijk een woning niet via het programma vindt, maar via ... de sociale woningcorporaties. En dat die optie vaak onvergelijkbaar veel beter (qua betaalbaarheid en ruimte) is dan de hippe alternatieven.

Het systeem van sociale woningbouw, zelfs in de huidige overbelaste toestand, werkt beter als vangnet dan de private sector, zelfs als een tv-programma (met bijbehorend budget) voor je gaat netwerken.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:43
[...]

Hoeveel % mag je huur per jaar worden geïndexeerd?

Als dit 4% zou zijn, betaal jij over 10 jaar € 1394 pm en over 20 jaar zelfs € 2147 (!).

Iemand die nu een huis koopt en 1500 bruto kaal kwijt is loopt ieder jaar op je in qua maandkosten EN lost af, waardoor hij na 30 jaar een waarschijnlijk zeer waardevol bezit hebt, en jij ieder jaar alleen maar meer bent gaan betalen voor hetzelfde.

Die jaarlijkse huurverhoging maakt huren imo alleen interessant als relatief korte termijn oplossing.

Edit, nog even doorgerekend. Met 4% verhoging zit je over 30 jaar op € 3178. Dat is een kostentoename van € 26382 per jaar.

[Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 04-02-2023 08:57]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Het valt me op dat in de reacties op @Rogier.V wel structureel voorbij gegaan aan het puntje locatie / kwaliteit van leven. Hartstikke leuk dat kopen op lange termijn financieel gunstiger is, maar als je nu lekker in hartje centrum huurt en daar gelukkig bent snap ik wel dat je nog ff blijft zitten.

Volgens mij zegt ie ook nergens dat ie daar de rest van z’n leven wil zitten? Waarom zou je dan nu een huurwoning op een leuke plek opgeven voor een koopflatje diep in zuid of een andere plek waar je niet dood gevonden wil worden?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Omdat het een investering is voor de toekomst.
Over x jaar is huren al maandelijks duurder, excl vermogensopbouw.
30 jaar later heeft een koper waarde en relatief weinig kosten gehad, die kan dus makkelijk verhuizen naar een veel mooier huis.
De huurder heeft dan veel kosten gehad, minder gespaard/vermogen opgebouwd, en kan dus niet verhuizen naar een mooier huis.
Ik zou ten minste 500 euro sparen bovenop huren, en dan pas de vergelijking maken. Reken je niet rijk met de "lage" kosten van vandaag.
Tegen pensioenleeftijd dan ook niet klagen dat leeftijdsgenoten verhuizen naar villa's op mooie locaties en jij nog "vastzit" in een rijtjeshuis of op een locatie die je niet meer aanstaat. Dat is een keus die je nu al maakt!
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Hier zit nog een stap voor. De aanname dat je dingen zou willen doen waar je toestemming voor zou moeten vragen. Terwijl er ook een behoorlijke groep is die daar helemaal geen behoefte aan heeft. Of die juist wil huren omdat ze dan niet zelf aan zulke soort zaken hoeven te denken. En gewoon 'zorgeloos' in de gekozen woning kunnen wonen. Maar als je alles in je woning naar je eigen hand wilt zetten, dan is die instelling misschien onbegrijpelijk.

Zo ken ik ook mensen die bij koop bewust hebben gekozen voor een appartement, omdat daar een VvE bij zit en ze dan over een hoop zaken niet hoeven na te denken. Maar als je graag alles in de hand houdt, dan zul je misschien juist gruwelen van een VvE.

Een en ander hangt vooral af van je eigen voorkeuren. En van de vraag wat beschikbaar is en of je überhaupt een heus kunt maken. Want daarin schort het de laatste jaren/decennia vaak.

Anoniem: 578046

mitsumark schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:13:
Over x jaar is huren al maandelijks duurder, excl vermogensopbouw.
Klopt. In 2021-2022 was X = 0 als je de aflossing als vermogensopbouw ziet en niet als kostenpost. Immers blijft dat geld van je zelf bij verkoop.

Neem als voorbeeld een woning van 400k. Dat is met 2% rente (conservatief, de rente was lager toen) en 1% (Nibud schatting) onderhoud: 400k*(2%+1%)/12=€1000 per maand. In de grote steden kon je voor dit bedrag buiten de sociale huur om niet een vergelijkbaar grote huurwoning vinden.

Nu is de situatie met 4% rente natuurlijk anders (€1666 p/m aan rente en onderhoud) maar met de rentes van toen snap ik heel goed dat veel mensen opeens wilden kopen en nu niet meer.
mitsumark schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:13:
Ik zou ten minste 500 euro sparen bovenop huren, en dan pas de vergelijking maken. Reken je niet rijk met de "lage" kosten van vandaag.
Veel eigenaren van een koopwoning vergeten dat dat ook verstandig is bij een koopwoning. Omdat de kosten voor onderhoud/renovatie van een koopwoning, teruggerekend naar een maandbedrag, vaak ook in die orde van grootte zit.

• mitsumark
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Veel eigenaren van een koopwoning vergeten dat dat ook verstandig is bij een koopwoning. Omdat de kosten voor onderhoud/renovatie van een koopwoning, teruggerekend naar een maandbedrag, vaak ook in die orde van grootte zit.
Dat zal ook afhangen van het huis, in mijn geval (nieuwbouw 2014) is dat VEEL minder dan dat, eerder 100 per maand (en dan reken ik voor mijn eigen situatie nog ruim).
Uiteraard afhankelijk van wat je onder renovatie verstaat (dingen als verplicht verduurzamen reken ik even niet mee, die verdien je terug) en wat je verdere toekomstplannen zijn.

Los van kosten van wonen is het natuurlijk sowieso verstandig om te sparen voor onvoorziene kosten.

• redwing
Conrado schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:33:
[...]

Afgezien van wat ik van je argumenten vind, ze zijn rationeel. Veel mensen nemen beslissingen op basis van risico’s, zekerheden, angsten, trends, of andere emotionele zaken.
Tuurlijk, belangrijkste wat ik alleen wil zeggen is dat onze regering overduidelijk aan het sturen is om kopen de beste optie voor iedereen te maken. En dat is op zich al een probleem omdat huren een goede optie zou moeten zijn naast kopen. Juist omdat er naast rationele ook emotionele redenen meespelen wil je mensen de keuze geven.

[removed]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:44
Ook bij dat huis is het eigenlijk hoger. Ga maar eens kijken wat je over 10, 20, 30, 40 en 50 jaar als onderhoud hebt. Zou je dit huis 60+ jaar aanhouden kom je met allerlei kosten te zitten die vrij groot zijn en waar je nu al voor zou moeten sparen wil je dan niet met een enorme rekening komen te zitten.

Maar natuurlijk doet vrijwel niemand dat, want je gaat dat huis toch wel binnen de 15-20 jaar verkopen...

Zelf kijk ik ook alleen naar levensduur van onderhoud van 25 jaar max. Over 15 jaar zal ik toch wel willen verhuizen en dan staat het bij de verkoop goed als alles nog 5 tot 10 jaar mee gaat, maar voor daarna is dan mijn zorg niet meer.

• redwing
Caelorum schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ook bij dat huis is het eigenlijk hoger. Ga maar eens kijken wat je over 10, 20, 30, 40 en 50 jaar als onderhoud hebt. Zou je dit huis 60+ jaar aanhouden kom je met allerlei kosten te zitten die vrij groot zijn en waar je nu al voor zou moeten sparen wil je dan niet met een enorme rekening komen te zitten.

Maar natuurlijk doet vrijwel niemand dat, want je gaat dat huis toch wel binnen de 15-20 jaar verkopen...

Zelf kijk ik ook alleen naar levensduur van onderhoud van 25 jaar max. Over 15 jaar zal ik toch wel willen verhuizen en dan staat het bij de verkoop goed als alles nog 5 tot 10 jaar mee gaat, maar voor daarna is dan mijn zorg niet meer.
Wat veel mensen hierbij vergeten is dat dat grote onderhoud vaak gedaan wordt bij aankoop van het huis of bij een verbouwing. In beide gevallen zie je het niet zo terug in wat je moet sparen voor onderhoud, maar alleen in je (extra) hypotheek. Ik woon b.v. in een jaren 30 huis en spaar echt geen 500 euro per maand voor dit huis. Als ik echter verbouwingen mee reken kom ik daar wel makkelijk aan, maar aangezien dat in de hypotheek zit valt dat niet op. Vaak is het dus geen 500 boven op je hypotheek, maar is je hypotheek gewoon hoger.

[removed]

[...]

Precies. Veel mensen verhuizen voordat er echt grote dingen moeten gebeuren. En dan wordt de nieuwe woning voor een paar 10k weer op niveau gebracht. Maar omdat dat om een andere woning gaat, zien we dan echter niet als kosten voor onderhoud/renovatie.

Pas als mensen op leeftijd komen, en een paar decennia in de zelfde woning blijven wonen, gaat het opvallen als er steeds meer veroudering en achterstallig onderhoud optreedt. En dat levert dan ook de verhalen op van huizenbezitters die de noodzakelijke kosten van onderhoud en vernieuwing niet meer kunnen betalen.

• Laapo
Charly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:08:
Het valt me op dat in de reacties op @Rogier.V wel structureel voorbij gegaan aan het puntje locatie / kwaliteit van leven. Hartstikke leuk dat kopen op lange termijn financieel gunstiger is, maar als je nu lekker in hartje centrum huurt en daar gelukkig bent snap ik wel dat je nog ff blijft zitten.

Volgens mij zegt ie ook nergens dat ie daar de rest van z’n leven wil zitten? Waarom zou je dan nu een huurwoning op een leuke plek opgeven voor een koopflatje diep in zuid of een andere plek waar je niet dood gevonden wil worden?
Eens hoor, als je een hele goede deal hebt qua huur dan geef je dat niet gauw op. Je kan door te huren ook wonen in huizen die qua koop niet te betalen zijn etc.

• Laapo
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:08:
[...]
En vervolgens komt het koopwoninggepeupel in dit topic huilen dat het zo oneerlijk is dat sociale huurders voor 500pm in hartje Amsterdam kunnen wonen .... en zijn er politici die ze maar al te graag gelijk geven.

...

Het systeem van sociale woningbouw, zelfs in de huidige overbelaste toestand, werkt beter als vangnet dan de private sector, zelfs als een tv-programma (met bijbehorend budget) voor je gaat netwerken.
Mijn kritiek op de sociale sector is vooral dat er veel te veel corporatiewoningen zijn. Wordt er ergens een nieuw buurtje gebouwd, dan zijn er 40 betaalbare kleine appartementen voor de woningcorporatie, 12 voor de verkoop en 60 kasten van woningen voor de verkoop.

Wordt er achteraf geklaagd dat er teveel dure, grote koopwoningen worden gebouwd. Zo is dat door heel de woningvoorraad. De starter met beperkte middelen wordt niet weggeconcureerd door doorstromers maar door corporaties en beleggers, beiden.

Verder fijn hoor voor wie voor 500 piek kan huren binnen de ring. Genoeg kopers die ook zulke lasten hebben vanwege hele lage hypotheken/rente's.

• mitsumark
[...]

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Precies. Veel mensen verhuizen voordat er echt grote dingen moeten gebeuren. En dan wordt de nieuwe woning voor een paar 10k weer op niveau gebracht. Maar omdat dat om een andere woning gaat, zien we dan echter niet als kosten voor onderhoud/renovatie.

Pas als mensen op leeftijd komen, en een paar decennia in de zelfde woning blijven wonen, gaat het opvallen als er steeds meer veroudering en achterstallig onderhoud optreedt. En dat levert dan ook de verhalen op van huizenbezitters die de noodzakelijke kosten van onderhoud en vernieuwing niet meer kunnen betalen.
Misschien heb ik het nog niet helemaal in beeld, of is mijn situatie niet "gemiddeld" (sommige mensen kopen een huis met een 10 jaar oude CV en versleten keuken).
Maar in 30 jaar verwacht ik 4x verven buitenkant (kozijnen zelf gaan 100 jaar mee), 1x CV/warmtepomp en wat kleine dingetjes (zoals wat klein onderhoud aan de tuin).
Als je het hebt over grotere dingen zoals een nieuwe keuken of badkamer, dan wordt dat ook bij huren gewoon in de maandprijs extra berekend, desalniettemin is het verstandig om ervoor te sparen, maar dan blijf ik 6000 per jaar ERG veel vinden.
https://www.rijksoverheid...-huur-omhoog-na-renovatie

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:32
6000 euro per jaar aan onderhoudt veel? Redelijk normaal zou ik zeggen. Je mag 1-2% van je woningwaarde rekenen aan jaarlijkse onderhoudskosten. Zitten uiteraard een hele reeks aan variabelen aan. Woning met kunstofkozijnen, EPDM dakbedekking etc zal je eerder op 0,5% zitten. Vrijstaande woning met houten kozijnen van 25+ jaar geleden kan je makkelijk 2-3% zitten. Ook maakt het natuurlijk veel uit of je een partner hebt die veel behoefte heeft om elke x jaar zaken in/om het huis te wijzigen 😉.

Onze buren hebben vorig jaar alle kozijnen vervangen voor kunstof kozijnen. Was ook 40k… rijtjeshuis. Wint zich wel terug in comfort, energiekosten, schilderkosten over een lange periode maar toch flink wat kosten..

• twain4me
  • Nu online
sbmuc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:56:
6000 euro per jaar aan onderhoudt veel? Redelijk normaal zou ik zeggen. Je mag 1-2% van je woningwaarde rekenen aan jaarlijkse onderhoudskosten. Zitten uiteraard een hele reeks aan variabelen aan. Woning met kunstofkozijnen, EPDM dakbedekking etc zal je eerder op 0,5% zitten. Vrijstaande woning met houten kozijnen van 25+ jaar geleden kan je makkelijk 2-3% zitten. Ook maakt het natuurlijk veel uit of je een partner hebt die veel behoefte heeft om elke x jaar zaken in/om het huis te wijzigen 😉.

Onze buren hebben vorig jaar alle kozijnen vervangen voor kunstof kozijnen. Was ook 40k… rijtjeshuis. Wint zich wel terug in comfort, energiekosten, schilderkosten over een lange periode maar toch flink wat kosten..
tsja, blijft een lastig verhaal. normaal zou je een potje hebben omdat je idd gewoon een bedrag per maand opzij zet. je krijgt alleen het potje niet mee als je een huis koopt. normaal zit dat in de prijs in gebakken, maar in onze markt is dat moeilijk terug te zien. Dan is een gezonde VVE zo onhandig niet, dan krijg je ook het spaar potje bij aankoop.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:44
mitsumark schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Misschien heb ik het nog niet helemaal in beeld, of is mijn situatie niet "gemiddeld" (sommige mensen kopen een huis met een 10 jaar oude CV en versleten keuken).
Maar in 30 jaar verwacht ik 4x verven buitenkant (kozijnen zelf gaan 100 jaar mee), 1x CV/warmtepomp en wat kleine dingetjes (zoals wat klein onderhoud aan de tuin).
Als je het hebt over grotere dingen zoals een nieuwe keuken of badkamer, dan wordt dat ook bij huren gewoon in de maandprijs extra berekend, desalniettemin is het verstandig om ervoor te sparen, maar dan blijf ik 6000 per jaar ERG veel vinden.
Als je al een nieuwe keuken en badkamer krijgt, maar dat staat los van de kosten van een koopwoning.

Kozijnen zelf gaan misschien 100 jaar mee (zeiden ze in de jaren 70 ook, maar die wil je echt wel vervangen nu of groot onderhoud op plegen*), maar dat verwerk niet. Zelfs met goede verf waarvan ze 12 jaar garantie geven, zit je elk jaar of in ieder geval elke 3 jaar minimaal alles na te lopen en bij te werken. Dat is dus steiger, schuren en repareren waar nodig en bijwerken.
Het glas in de kozijnen gaat overigens zeker geen 100 jaar mee. Levensduur daarvan is 20 tot 25 jaar. Dus daar heb je de eerste kostenpost al te pakken die je bent vergeten.

Metsel/voegwerk in de muur? Mag je ook na 25 jaar nog wel nalopen en bijwerken. Bij de meeste woningen is er dan wel ergens schade.

Dat ventilatiesysteem gaat overigens ook niet 30 jaar mee en al helemaal niet zonder onderhoud.

Als je een plat dak hebt heb je daar nog een dure. Al zal dat niet bij alle woningen zo zijn. Een huis in het Westen met houten funderingspalen mag je ook alvast geld voor apart zetten, want die rotten nu al onder je wel ivm het verlagen van de waterstand.

En zo zijn er nog wel honderden (kleine) onderhoudsdingetjes die bij elkaar toch wel gaan oplopen.

En ja dat zit ook allemaal bij de huur inbegrepen, maar dan nog moet je het bij een vergelijking ook aan de koop-kant meenemen.

* hier bijv. een houten kozijn uit 89. Keurig netjes onderhouden al die tijd door elke 8 jaar te schilderen. Vorig jaar heb ik echter alles geschilderd en bij 1 kozijn een gat van 5 bij 5 door de kozijn heen moeten maken omdat het verrot was. En dat was niet de enige plek waar ik heb moeten weghalen, impregneren, vullen en opnieuw afwerken. Dat had eigenlijk al 5 haar geleden of misschien eerder moeten zijn gedaan. Valt ook binnen jouw tijdsbestek. En vergeet ook het ramen wassen niet! Kost geld, maar verlengt de levensduur van het schilderwerk, de kozijnen en ook de ramen. Ook bij kunstofkozijnen belangrijk, want bijv. vogelpoep of groene aanslag vreet gewoon door de beschermende laag heen. Zie het hier in de straat gebeuren...

[Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 04-02-2023 14:24]

mitsumark schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:09:
[...]

[...]

Een huurverhoging krijg je alleen als het gaat om een woningverbetering die extra punten oplevert. Een fatsoenlijke keuken of badkamer, en periodiek onderhoud of vervanging daarvan, hoort gewoon bij de standaard huur en leidt niet tot een huurverhoging.

En uiteraard hangt het van de eigenschappen van de woning af waar de kosten in gaan zitten. Maar ik zie wel dat veel mensen de toekomstige kosten vaak onderschatten. Zowel waar de kosten in zitten als hoe hoog en hoe vaak die kosten kunnen optreden. Misschien is 500 per maand te hoog, maar in de regel gaat het op termijn zeker wel over een paar honderd euro per maand.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:34
Charly schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:08:

Voor een koopwoning moet je ook nog eens geld opzij leggen voor onderhoud, verduurzaming. Ook niet te spreken over woz belasting verzekeringen etc. Huren kan ook prima. Als je ook nog eens leuke buren hebt en een goede woning zal ik gewoon voor het woongenot kiezen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:51
Caelorum schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Als je al een nieuwe keuken en badkamer krijgt, maar dat staat los van de kosten van een koopwoning.

Kozijnen zelf gaan misschien 100 jaar mee (zeiden ze in de jaren 70 ook, maar die wil je echt wel vervangen nu of groot onderhoud op plegen*), maar dat verwerk niet. Zelfs met goede verf waarvan ze 12 jaar garantie geven, zit je elk jaar of in ieder geval elke 3 jaar minimaal alles na te lopen en bij te werken. Dat is dus steiger, schuren en repareren waar nodig en bijwerken.
Het glas in de kozijnen gaat overigens zeker geen 100 jaar mee. Levensduur daarvan is 20 tot 25 jaar. Dus daar heb je de eerste kostenpost al te pakken die je bent vergeten.

Metsel/voegwerk in de muur? Mag je ook na 25 jaar nog wel nalopen en bijwerken. Bij de meeste woningen is er dan wel ergens schade.

Dat ventilatiesysteem gaat overigens ook niet 30 jaar mee en al helemaal niet zonder onderhoud.

Als je een plat dak hebt heb je daar nog een dure. Al zal dat niet bij alle woningen zo zijn. Een huis in het Westen met houten funderingspalen mag je ook alvast geld voor apart zetten, want die rotten nu al onder je wel ivm het verlagen van de waterstand.

En zo zijn er nog wel honderden (kleine) onderhoudsdingetjes die bij elkaar toch wel gaan oplopen.

En ja dat zit ook allemaal bij de huur inbegrepen, maar dan nog moet je het bij een vergelijking ook aan de koop-kant meenemen.

* hier bijv. een houten kozijn uit 89. Keurig netjes onderhouden al die tijd door elke 8 jaar te schilderen. Vorig jaar heb ik echter alles geschilderd en bij 1 kozijn een gat van 5 bij 5 door de kozijn heen moeten maken omdat het verrot was. En dat was niet de enige plek waar ik heb moeten weghalen, impregneren, vullen en opnieuw afwerken. Dat had eigenlijk al 5 haar geleden of misschien eerder moeten zijn gedaan. Valt ook binnen jouw tijdsbestek. En vergeet ook het ramen wassen niet! Kost geld, maar verlengt de levensduur van het schilderwerk, de kozijnen en ook de ramen. Ook bij kunstofkozijnen belangrijk, want bijv. vogelpoep of groene aanslag vreet gewoon door de beschermende laag heen. Zie het hier in de straat gebeuren...
Dat onderhoud geld kost is idd wel duidelijk.

Bij de huur zit trouwens zeker niet alles altijd inbegrepen. Had een jaartje een vrije huurwoning bij een woningbouwvereniging gehuurd. De wasmachine kraan was lek en moest dat toch echt zelf betalen. Ze boden wel een soort van abonnement aan, dat was niet gratis en voor dat jaartje had ik dat niet afgenomen. Weet niet meer precies wat je zelf allemaal moest betalen, maar het viel mij erg tegen destijds.

Ik ken trouwens werkelijk waar niemand die na 20/25 jaar het glas heeft vervangen omdat dit echt nodig zou zijn. Ivm isolatie waarde wel wat met huizen van 30-50 jaar oud. Ivm de verduurzaming zal dat wel meer gaan gebeuren, maar echt nodig ivm slijtage niet.

De grootste kosten zijn met name het schilderwerk iedere 4-5 jaar, de keuken en badkamer na zeg zo'n 15jaar en inderdaad kleine dingen. Vaak zie je ook wel dat mensen een keer wat gaan verbouwen oid.

Het maakt denk ik wel uit hoe oud je huis echt is. Heb een collega met een jaren 60 woning, die is echt bakken met geld kwijt aan vanalles en nog wat. Maar die woningen staan ook niet bekend om echte kwaliteits woningen.

M'n ouders wonen in een huis van de jaren 90. Die hebben na 30jaar nog een prima werkend ventilatie systeem en het glas is ook nog in hele goede conditie. Wel al de keuken een keer vervangen en de badkamer gedaan en iedere 5-6 jaar laten schilderen.

• Conrado
redwing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:
Tuurlijk, belangrijkste wat ik alleen wil zeggen is dat onze regering overduidelijk aan het sturen is om kopen de beste optie voor iedereen te maken. En dat is op zich al een probleem omdat huren een goede optie zou moeten zijn naast kopen. Juist omdat er naast rationele ook emotionele redenen meespelen wil je mensen de keuze geven.
Dat ben ik niet met je eens. Het overheidsbeleid bestaat uit stimuleren van koop en tegelijkertijd ondersteunen van huur. Politiek zie je daar helaas een duidelijke tweedeling om de verworven rechten voor de huur- of koopachterban te steunen.
Nederland is daar juist heel erg dubbel in, waar andere landen zich vaak enkel richten op koop met bijvoorbeeld (spaar)ondersteuning voor kopers kent.
HRA wordt afgebouwd en de eerste stap is best hard: de top mag 49% IB aftikken, maar mag een kleine 37% aftrekken.

Het enige waar nauwelijks beleid voor is vrije-sector huur. dan ben je zo'n beetje aan de pandbazen overgeleverd :(

• redwing
Conrado schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:18:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Het overheidsbeleid bestaat uit stimuleren van koop en tegelijkertijd ondersteunen van huur. Politiek zie je daar helaas een duidelijke tweedeling om de verworven rechten voor de huur- of koopachterban te steunen.
Nederland is daar juist heel erg dubbel in, waar andere landen zich vaak enkel richten op koop met bijvoorbeeld (spaar)ondersteuning voor kopers kent.
In de meeste andere landen heb je een werkende huurmarkt. Hier stimuleren we kopen (HRA, jubelton, starters/milieu-leningen, verruiming meetellen 2e inkomen voor hypotheek e.d.). Daarnaast heb je sociale huur (met enorme wachttijden) en dan nog heel duur partikulier huren
HRA wordt afgebouwd en de eerste stap is best hard: de top mag 49% IB aftikken, maar mag een kleine 37% aftrekken.
Je kunt je beter afvragen waarom je die rente van de belasting af zou mogen trekken? Iedereen mag dat, dus het enige dat gebeurt, is dat mensen meer geld aan een huis kunnen besteden. En als iedereen meer geld aan een huis mag besteden zorgt het alleen voor duurdere huizen. HRA is dus vooral goed voor de hypotheekverstrekkers/banken, en levert de huizeneigenaar vooral een hogere lening op.
Het enige waar nauwelijks beleid voor is vrije-sector huur. dan ben je zo'n beetje aan de pandbazen overgeleverd :(
En kijk eens wat een groot gat we hier hebben tussen sociale huur en de mogelijkheid om een huis te kopen. En wat een prijsverschil er in dat gat zit, zodra je buiten de sociale huur valt, wordt huren stukken duurder dan een huis kopen. En dat zou juist in 1 lijn moeten zitten.

[removed]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:52

FreakNL

Well do ya punk?

redwing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Wat veel mensen hierbij vergeten is dat dat grote onderhoud vaak gedaan wordt bij aankoop van het huis of bij een verbouwing. In beide gevallen zie je het niet zo terug in wat je moet sparen voor onderhoud, maar alleen in je (extra) hypotheek. Ik woon b.v. in een jaren 30 huis en spaar echt geen 500 euro per maand voor dit huis. Als ik echter verbouwingen mee reken kom ik daar wel makkelijk aan, maar aangezien dat in de hypotheek zit valt dat niet op. Vaak is het dus geen 500 boven op je hypotheek, maar is je hypotheek gewoon hoger.
Want iedereen leent voor een verbouwing?

Bovendien is een hypotheek ook niet gratis.

Je post is een beetje kop in het zand.

• redwing
FreakNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Want iedereen leent voor een verbouwing?

Bovendien is een hypotheek ook niet gratis.

Je post is een beetje kop in het zand.
Da's inderdaad precies wat ik zeg. De meeste mensen sparen niet maandelijks voor dit soort uitgaven, maar gooien het bij de grote hoop van een verbouwing. Daarmee zie je als koper die kosten niet terwijl ze er wel zijn. Oftewel veel kopers stoppen wat dat betreft dus hun kop in het zand.

[removed]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah excuus, ik ben niet helemaal wakker nog/meer…

Ik ben zelf (als ik wel wakker ben) nogal een rekenaar en ik verwacht de komende 20-25 jaar zeker een 60-75k aan mijn woning te moeten uitgeven (begin jaren 90). Das 3k per jaar. En dan reken ik de keuken en badkamer niet eens mee. (Die zijn nu 9 jaar oud).

Ik denk dan minimaal aan;
Dakpannen vervangen
Kozijnen vervangen
CV -> ander systeem
Gevel vernieuwen (voornamelijk voegwerk)
Nog meer isoleren

Staat nog los van de dakkapel die volgende maand komt.

[Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 04-02-2023 19:13]

• Conrado
redwing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:37:
In de meeste andere landen heb je een werkende huurmarkt.
Heb je daar een overzicht of vergelijk van?
Je kunt je beter afvragen waarom je die rente van de belasting af zou mogen trekken? Iedereen mag dat, dus het enige dat gebeurt, is dat mensen meer geld aan een huis kunnen besteden.
Je kunt je ook afvragen waarom 1,5 mln gezinnen huurtoeslag krijgen (of 5,7 mln gezinnen überhaupt een toeslag krijgen). Onder de streep subsidieert de overheid daarmee lage slarissen.

Dat alles vraag ik me niet af, maar accepteer ik maar. Onze belastingregels zijn een politieke spaghetti waar iedereen iets voor de achterban in terugvind.
Conrado schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:35:
[...]
Je kunt je ook afvragen waarom 1,5 mln gezinnen huurtoeslag krijgen (of 5,7 mln gezinnen überhaupt een toeslag krijgen). Onder de streep subsidieert de overheid daarmee lage slarissen.
Je kunt je ook afvragen waarom zo'n drieënhalf miljoen huishoudens hypotheekrenteaftrek krijgen. Waarbij grofweg de helft van het voordeel terecht komt bij de rijkste 20% van de bevolking. Onder de streep subsidieert de overheid daarmee mensen met hoge salarissen.

Maar de belangrijkste vraag vind ik waarom er geen universele toeslag/aftrek is waarmee ook die grote groep die nu buiten de boot valt, of nauwelijks voordeel heeft, een vergelijkbaar voordeel heeft.

[Voor 15% gewijzigd door Rubbergrover1 op 04-02-2023 19:52]

• redwing
Conrado schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Heb je daar een overzicht of vergelijk van?
Nee, maar wel ervaring door in verschillende landen te hebben gewoond/gehuurd. Waarbij ik in Z-Korea, Nederland zelfs in de kranten voorbij heb zien komen als voorbeeld van een niet-sociale woningmarkt.
[...]
Klopt, slaat ook nergens op. Als je zoveel mensen toeslagen aan het geven bent moet je je eens gaan bedenken waar het in de kern op fout gaat. Als je al 5.7mln gezinnen extra geld aan het geven bent zou je eerder alle belastingen op de schop kunnen nemen (laagste belastingschaal b.v. verlagen). En dan zullen er mensen zijn die er op achteruit gaan, maar het wordt eens tijd dat we dat accepteren zodat we een normaal beslatingsysteem krijgen. Zelfs de belastingdienst zelf komt er geen wijs meer uit.
Dat alles vraag ik me niet af, maar accepteer ik maar. Onze belastingregels zijn een politieke spaghetti waar iedereen iets voor de achterban in terugvind.
Tja, je kunt er weinig aan doen, maar naar mijn idee zou die hele spaghetti aan toeslagen moeten verdwijnen om dan eens te kijken wie er echt hulp nodig heeft.

[removed]

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:49:
Maar de belangrijkste vraag vind ik waarom er geen universele toeslag/aftrek is waarmee ook die grote groep die nu buiten de boot valt, of nauwelijks voordeel heeft, een vergelijkbaar voordeel heeft.
Omdat het geen duidelijk herkenbare achterban is :)

Mijn opmerkingen waren niet als jij-bakken bedoeld, of een huur vs koop fittie. Vanuit het verleden hadden diverse groepen een gehoor bij politieke richtingen. En de vrije sector huurders blijkbaar niet.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Nee, maar wel ervaring door in verschillende landen te hebben gewoond/gehuurd. Waarbij ik in Z-Korea, Nederland zelfs in de kranten voorbij heb zien komen als voorbeeld van een niet-sociale woningmarkt.

[...]

Klopt, slaat ook nergens op. Als je zoveel mensen toeslagen aan het geven bent moet je je eens gaan bedenken waar het in de kern op fout gaat. Als je al 5.7mln gezinnen extra geld aan het geven bent zou je eerder alle belastingen op de schop kunnen nemen (laagste belastingschaal b.v. verlagen). En dan zullen er mensen zijn die er op achteruit gaan, maar het wordt eens tijd dat we dat accepteren zodat we een normaal beslatingsysteem krijgen. Zelfs de belastingdienst zelf komt er geen wijs meer uit.

[...]

Tja, je kunt er weinig aan doen, maar naar mijn idee zou die hele spaghetti aan toeslagen moeten verdwijnen om dan eens te kijken wie er echt hulp nodig heeft.
Mwa, die 5,7M gezinnen zal vooral Kinderopvangtoeslagen zijn. Je had dit ook in box 1 kunnen verwerken als aftrekpost, maar goed als je full time studeert heb je ook recht op deze toeslagen, dus het kan niet in de huidige vorm. Zonder deze toeslagen is het vrijwel niet meer rendabel om tweeverdiener te zijn. Ja dat zal de huizenprijzen flink verlagen, maar ook een enorme aanslag zijn op de economie. Daarnaast hebben vrouwen voor deze emancipatie gevochten. Of de uitkomst nou netto positief voor de maatschappij durf ik wel te betwijfelen, maar het is in ieder geval wel positief voor de zelfstandigheid van de vrouw.

• Conrado
offtopic:
zorgtoeslag is de grootste....
Z___Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Mwa, die 5,7M gezinnen zal vooral Kinderopvangtoeslagen zijn.
https://www.overtoeslagen...-1-toeslagen-in-aantallen
Kinderopvangtoeslag is de kleinste groep (700.000).

Zorgtoeslag: 4,7 miljoen
Huurtoeslag: 1,5 miljoen
Kindgebonden budget: 1,0 miljoen
Kinderopvangtoeslag: 0,7 miljoen

Wat bedragen betreft is het verschil tussen de toeslagen kleiner

Zorgtoeslag: €5,3 miljard
Huurtoeslag: €4 miljard
Kindgebonden budget: €2,5 miljard
Kinderopvangtoeslag: €3,5 miljard

• redwing
Z___Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Mwa, die 5,7M gezinnen zal vooral Kinderopvangtoeslagen zijn. Je had dit ook in box 1 kunnen verwerken als aftrekpost, maar goed als je full time studeert heb je ook recht op deze toeslagen, dus het kan niet in de huidige vorm. Zonder deze toeslagen is het vrijwel niet meer rendabel om tweeverdiener te zijn. Ja dat zal de huizenprijzen flink verlagen, maar ook een enorme aanslag zijn op de economie. Daarnaast hebben vrouwen voor deze emancipatie gevochten. Of de uitkomst nou netto positief voor de maatschappij durf ik wel te betwijfelen, maar het is in ieder geval wel positief voor de zelfstandigheid van de vrouw.
Kinderopvangtoeslag is er voor zo'n 700k gezinnen. Die 5.7 miljoen gaat dan ook over meerdere soorten toeslagen en zoals ik zei kun je je afvragen wat er mis gaat als de meeste huishoudens een toeslag krijgen (5.7mil van de 8.1mil). En er zullen best wat verschillende toeslagen nodig zijn, maar zoals nu is echt nodeloos ingewikkeld. En dat is vooral zo gegroeid omdat bij elke wijziging er vooral niemand op achteruit mag gaan. Oftewel elke wijziging gaat vergezeld van uitzonderingen om dat voor elkaar te krijgen.

[removed]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
En HRA zit hier niet eens tussen (technisch gezien ook geen toeslag).

• Laapo
redwing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Kinderopvangtoeslag is er voor zo'n 700k gezinnen. Die 5.7 miljoen gaat dan ook over meerdere soorten toeslagen en zoals ik zei kun je je afvragen wat er mis gaat als de meeste huishoudens een toeslag krijgen (5.7mil van de 8.1mil). En er zullen best wat verschillende toeslagen nodig zijn, maar zoals nu is echt nodeloos ingewikkeld. En dat is vooral zo gegroeid omdat bij elke wijziging er vooral niemand op achteruit mag gaan. Oftewel elke wijziging gaat vergezeld van uitzonderingen om dat voor elkaar te krijgen.
Zowat elk gezin met een 18 jarige in huis is een gezin dat zorgtoeslag ontvangt. Daarnaast is het kindgebonden budget voorheen een IB regeling geweest (kinderkorting). Zonder belastbaar inkomen kreeg je geen fiscaal voordeel waardoor teveel mensen die tot de doelgroep van die regeling behoorden achter het net visten.

In principe is juist alles dat via de IB niet goed te regelen is een toeslag.

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 15:24
Zijn er ook makelaars actief die meelezen in dit draadje? Een vriendin heeft van een makelaar in onze regio gehoord (Eindhoven) dat ze een flinke daling verwachten tussen nu en de zomer. Wellicht horen ze al verhalen van verkopers dat ze eigenlijk al akkoord willen gaan met x% bedrag minder
Laapo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:29:
[...]

Zowat elk gezin met een 18 jarige in huis is een gezin dat zorgtoeslag ontvangt.
Hoe kom je daar nu weer bij? Het mediaan bruto inkomen van gezinnen met kinderen onder de 18 jaar ligt ver boven de grens voor de zorgtoeslag. Alleen in de relatief kleine groep alleenstaande ouders ligt het modaal gezinsinkomen onder de toeslaggrens. Maar in het gros van de gezinnen ligt het bruto gezinsinkomen boven de zorgtoeslaggrens.
https://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=63091

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 16:46
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Alleen de 1e hiervan is zinnig. De 2e en 3e betaal je bij huren net zo goed voor. En je verhuurder zover krijgen dat ie iets maakt is meestal meer werk dan zelf iemand regelen, dus voor de tijd die je er in moet steken hoef je het ook niet te laten ;)
Niet helemaal waar, sommige mensen vinden het stressvol om dingen te moeten regelen voor hun huis. Dus die huren liever zodat ze niets hoeven regelen voor onderhoud. Zeker bij grotere organisaties is het groot onderhoud wel gewoon goed geregeld. Ik ken iemand die om die reden haar koophuis verkocht heeft en weer is gaan huren.
Shadowhawk00 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Niet helemaal waar, sommige mensen vinden het stressvol om dingen te moeten regelen voor hun huis. Dus die huren liever zodat ze niets hoeven regelen voor onderhoud. Zeker bij grotere organisaties is het groot onderhoud wel gewoon goed geregeld. Ik ken iemand die om die reden haar koophuis verkocht heeft en weer is gaan huren.
Helemaal mee eens. De reactie zou eerder moeten zijn: "Alleen de 1e hiervan is zinnig voor mij." Wat uiteraard prima is, maar wat niet voor iedereen hoeft te gelden. Er wordt m.i. te vaak sterk vanuit de eigen situatie en de eigen houding/voorkeur geredeneerd.

• redwing
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Helemaal mee eens. De reactie zou eerder moeten zijn: "Alleen de 1e hiervan is zinnig voor mij." Wat uiteraard prima is, maar wat niet voor iedereen hoeft te gelden. Er wordt m.i. te vaak sterk vanuit de eigen situatie en de eigen houding/voorkeur geredeneerd.
Ik kijk meer naar het grote plaatje en niet zozeer individueel. En dan ontkom je er niet aan dat de meeste mensen huren omdat ze niet kunnen kopen. En niet omdat ze anders rente moeten betalen of vanwege het onderhoud. Daarmee ontken ik niet dat er een groep mensen is die juist daarom huurt.

Daarbij is mijn situatie/eigen houding/voorkeur momenteel inderdaad kopen, maar ik heb ook jaren gehuurd, zowel vanwege het kort ergens wonen als geen tijd om onderhoud te willen regelen. In Nederland is echter het grote probleem dat we geen goed functionerende woningmarkt hebben waarbij er een grote groep is die moet kiezen voor duur huren. In een goed functionerende markt zou huren echter een goed alternatief moeten zijn waarbij je voor iets meer kosten, minder zorgen zou moeten hebben. En zelfs met de huidige dalende prijzen zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren (zeker niet voor langere tijd)

[removed]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Je kunt je ook afvragen waarom zo'n drieënhalf miljoen huishoudens hypotheekrenteaftrek krijgen. Waarbij grofweg de helft van het voordeel terecht komt bij de rijkste 20% van de bevolking. Onder de streep subsidieert de overheid daarmee mensen met hoge salarissen.

HRA moeten ze gewoon per direct afschaffen. Het komt grotendeels bij de rijken terecht inderdaad en daarbij zorgt het ook nog voor hogere huizenprijzen. Gedrocht. Overigens moet dan het EWF ook weg natuurlijk, dat is ook een gedrocht.

[Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2023 11:24]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:39
FreakNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:07:
Ah excuus, ik ben niet helemaal wakker nog/meer…

Ik ben zelf (als ik wel wakker ben) nogal een rekenaar en ik verwacht de komende 20-25 jaar zeker een 60-75k aan mijn woning te moeten uitgeven (begin jaren 90). Das 3k per jaar. En dan reken ik de keuken en badkamer niet eens mee. (Die zijn nu 9 jaar oud).

Ik denk dan minimaal aan;
Dakpannen vervangen
Kozijnen vervangen
CV -> ander systeem
Gevel vernieuwen (voornamelijk voegwerk)
Nog meer isoleren

Staat nog los van de dakkapel die volgende maand komt.
Let wel, er zijn natuurlijk ook zat mensen die dit niet doen. Gelet op de dramatische staat van sommige koopwoningen op Funda waar sinds de jaren '70 - '80 eigenlijk niets meer aan gedaan is.
Hier soortgelijk. Wij betalen zeker wel meer, dat even buiten beschouwing gelaten. Maar ik woon idem dito echt centrum van Rotterdam. Ik sta binnen 1 minuut in de koopgoot, veel centraler wordt het niet. Heb hier bijna 170 m2. Betaal circa € 1630 in de maand aan huur.

Een deel hier binnen is koop, doe je dat, dan heb je het al snel over 3500 - 4000 in de maand aan hypotheek.

Maakt de huur niet laag, maar tegelijkertijd maakt het de duur ook zeer zeker een acceptabel en begrijpelijk niveau. Het is geen huisjesmelker die hier appartementen verhuurt waarbij de huur gelijk staat of hoger staat dan de hypotheek lasten. Nee, het is gewoon een grote investeringsmaatschappij welk met een zeer lange termijn strategie hun geld hieruit terugverdient. En dat is prima. Ja, je doet er misschien een jaar of 50 over om het terug te verdienen, maar als bedrijf kan dit.
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:37:
[...]

Maar in het geval van een koopwoning gooi je natuurlijk ook toenemend geld weer weg, nu de rentes oplopen. En voor huurders is sparen/beleggen natuurlijk ook zo onaantrekkelijk natuurlijk niet.

Bijvoorbeeld in mijn geval, tussen koop en huur voor de huidige woning scheelt het al snel zo'n 2000 euro in de maand bruto. Met HRA krijg je daar natuurlijk dan nog een deel van terug. Maar desondanks blijft het natuurlijk flink een meerprijs. Sure, staat tegenover dat je dan een eigen woning hebt. Maar je hebt daarvoor natuurlijk in een periode van zo'n 30 jaar dan natuurlijk ook een flinke smak geld aan rente afgedragen én minder vrij besteedbaar inkomen gehad.

Zou je dit verschil maandelijks in een ETF leggen, dan heb je natuurlijk ook een leuke buffer op kunnen bouwen. Ondanks dat je geen eigen stenen bezit.

Huur hoeft dan ook zo slecht niet te zijn, mits de prijs-kwaliteit goed is. En eigenlijk moet er dus ook wel de voorwaarde zijn om niet boven je stand te gaan leven, zodat je de financiële ruimte behoudt om te beleggen. Want anders sta je natuurlijk al snel achter.

Maar uiteraard zit er natuurlijk ook een groot deel aan huur binnen het land waar dit gewoonweg niet het geval is. Dan loont kopen zeer zeker. Zodra jouw maandelijkse huur meer en meer de maandelijkse hypotheeklasten begint te benaderen van een huisjesmelker, des te eerder je zou moeten vertrekken en zelf toe moet naar de koop van een woning.
redwing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik kijk meer naar het grote plaatje en niet zozeer individueel. En dan ontkom je er niet aan dat de meeste mensen huren omdat ze niet kunnen kopen. En niet omdat ze anders rente moeten betalen of vanwege het onderhoud. Daarmee ontken ik niet dat er een groep mensen is die juist daarom huurt.
Wat baseer je dat op? Is dat gebaseerd op onderzoek of op onderbuik?

https://www.atriensis.nl/...nieuwsbericht-88-woon2021
-Een minderheid van de huurders die actief naar een andere woning zoeken wil een koopwoning, de meerderheid wil een huurwoning.
-Ook van de starters heeft de meerderheid een wens voor een huurwoning
-Van alle mensen met een verhuiswens zou 40% liefst een huurwoning willen.

Er is dus een behoorlijk grote groep mensen die juist wil huren. Toch is het aanbod aan beschikbare koop en huurwoningen niet in lijn met deze wensen. Het lijkt mij daarom eerder zo dat er momenteel juist een behoorlijke groep mensen is die juist kopen omdat ze niet kunnen huren. In plaats van andersom.

• redwing
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:39:
[...]

-Een minderheid van de huurders die actief naar een andere woning zoeken wil een koopwoning, de meerderheid wil een huurwoning.

Er is dus een behoorlijk grote groep mensen die juist wil huren. Toch is het aanbod aan beschikbare koop en huurwoningen niet in lijn met deze wensen. Het lijkt mij daarom eerder zo dat er momenteel juist een behoorlijke groep mensen is die juist kopen omdat ze niet kunnen huren. In plaats van andersom.
Jij bekijkt het hier precies andersom dan wat ik bedoel :) Precies die laatste zin is nl. mijn hele punt. Mensen gaan dus kopen omdat ze niet kunnen huren (degene met voldoende inkomen) en een andere grote groep mensen huurt juist omdat ze niet kunnen kopen (degene die tussen sociale huur en koop invallen). Mijn hele verhaal gaat dus juist over de mismatch die er is tussen wat mensen willen en kunnen en wat ze uiteindelijk doen. (En misschien heb ik dat inderdaad niet helemaal duidelijk opgeschreven ;) )

[removed]

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Het mediaan bruto inkomen van gezinnen met kinderen onder de 18 jaar ligt ver boven de grens voor de zorgtoeslag. Alleen in de relatief kleine groep alleenstaande ouders ligt het modaal gezinsinkomen onder de toeslaggrens. Maar in het gros van de gezinnen ligt het bruto gezinsinkomen boven de zorgtoeslaggrens.
https://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=63091
Het 18 jarig inwonend kind krijgt de zorgtoeslag. Inkomen van de ouders is daarbij irrelevant.

• Laapo
Tis bij mij weer zover. De Funda woningwaarde update:

Rijtjeswoning, Amsterdam, buiten de ring, A label.

Tov het hoogtepunt juni 2022: -7%

Tov afgelopen maand: ongeveer -1%
_______

Voor wat Funda inschat zou ik de woning zo weg doen. Vermoed dat de waarde nog een behoorlijk stuk lager ligt in deze markt.

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:06
Strijpje schreef op zondag 5 februari 2023 @ 07:51:
Zijn er ook makelaars actief die meelezen in dit draadje? Een vriendin heeft van een makelaar in onze regio gehoord (Eindhoven) dat ze een flinke daling verwachten tussen nu en de zomer. Wellicht horen ze al verhalen van verkopers dat ze eigenlijk al akkoord willen gaan met x% bedrag minder
Ik ben zelf ook actief op zoek in de regio Eindhoven naar een huis. Afgelopen week voor het eerst geboden (licht onder de vraagprijs) maar dat was helaas niet genoeg.

Als ik kijk naar de cijfers van NVM in Q4 zie je dat er (helaas voor ons) grote regionale verschillen zijn, waar de daling in regio Eindhoven wel mee lijkt te vallen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat het verhaal van jouw makelaar klopt, maar ik ben bang dat de grote groei van de bedrijven in de regio deze daling lokaal zullen dempen.

• CVTTPD2DQ
Laapo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:33:
Mijn kritiek op de sociale sector is vooral dat er veel te veel corporatiewoningen zijn. Wordt er ergens een nieuw buurtje gebouwd, dan zijn er 40 betaalbare kleine appartementen voor de woningcorporatie, 12 voor de verkoop en 60 kasten van woningen voor de verkoop.
Dat kan zeker bij individuele projecten voorkomen, maar de afgelopen tien jaar is de sociale woningvoorraad met ongeveer 30000 woningen toegenomen, terwijl het totaal aantal woningen met ongeveer 600k gestegen is; ongeveer 5% van de netto bijgebouwde woningen zijn dus van een woningcorporatie.

Dit artikel heeft de cijfers tussen 2017 en 2020, maar dan specifiek over nieuwbouw: in die periode is 16% van de nieuwbouwwoningen door een woningcorporatie bestelt. En je ziet dat, als het op nieuwbouw aankomt, investeerders inderdaad forse concurrenten zijn van eigenaar-bewoners.
Laapo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:33:
Wordt er achteraf geklaagd dat er teveel dure, grote koopwoningen worden gebouwd. Zo is dat door heel de woningvoorraad. De starter met beperkte middelen wordt niet weggeconcureerd door doorstromers maar door corporaties en beleggers, beiden.
Dat vind ik een beetje een moeilijke stelling. Starters hebben immers zelden het budget om aan nieuwbouw te denken, en zullen dus meestal op zoek zijn naar een bestaande woning. Volgens mij komt het maar zelden voor dat een woningcorporatie een bestaand pand opkoopt om uit te ponden.

Beleggers doen dit wel, maar volgens mij is het al een aantal jaar zo dat netto panden door beleggers juist aan particulieren verkocht worden, ipv. andersom.

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 15:24
suikerberg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik ben zelf ook actief op zoek in de regio Eindhoven naar een huis. Afgelopen week voor het eerst geboden (licht onder de vraagprijs) maar dat was helaas niet genoeg.

Als ik kijk naar de cijfers van NVM in Q4 zie je dat er (helaas voor ons) grote regionale verschillen zijn, waar de daling in regio Eindhoven wel mee lijkt te vallen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat het verhaal van jouw makelaar klopt, maar ik ben bang dat de grote groei van de bedrijven in de regio deze daling lokaal zullen dempen.
Ze noemde specifiek de maand juni. Ik ben ook nog wel skeptisch hoor, al laat de NVM natuurlijk alleen de prijzen zien van verkochte huizen terwijl de makelaar ook inzicht heeft in de jog-niet-verkochte woningen. Wat ik nu zie is dat huizen al 2-3 maanden blijven staan, en dan heb ik het over moderne huizen van minder dan 15 jaar oud.

[Voor 3% gewijzigd door Strijpje op 05-02-2023 14:20]

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat het in de praktijk inderdaad een beetje beide kanten op werkt.

Veel mensen actief hier op Tweakers zijn niet geheel doorsnee, om wat voor reden dan ook. De sterke wens tot eigen woningbezit wordt in de praktijk dan ook zeker lang niet altijd even breed gedragen.

Laten we tenslotte niet vergeten. Eigen woningbezit is natuurlijk niet goedkoop. Er komen vele extra verantwoordelijkheden jegens jezelf bij kijken.

Je verliest in zekere zin natuurlijk ook een hoop flexibiliteit. Want kopen is leuk indien je weet dat je ergens langere termijn gaat blijven. Maar stel je verkast voor een nieuwe baan van Amsterdam naar Groningen. Wie weet zie je het na een jaar wel helemaal niet zitten. Met een huurwoning zit je toch minder vast dan met een koopwoning.

Maar tegelijkertijd heb je natuurlijk ook een vrij grote groep welk wel wilt kopen. Een groep die wegens strenge eisen en huidige koopprijzen momenteel niet in aanmerking komen. Een groep welk momenteel mogelijk wel relatief ongunstig huurt. En zich daarmee een soort dief van de eigen portemonnee voelt.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:35:
Dat kan zeker bij individuele projecten voorkomen, maar de afgelopen tien jaar is de sociale woningvoorraad met ongeveer 30000 woningen toegenomen, terwijl het totaal aantal woningen met ongeveer 600k gestegen is; ongeveer 5% van de netto bijgebouwde woningen zijn dus van een woningcorporatie.

Dit artikel heeft de cijfers tussen 2017 en 2020, maar dan specifiek over nieuwbouw: in die periode is 16% van de nieuwbouwwoningen door een woningcorporatie bestelt. En je ziet dat, als het op nieuwbouw aankomt, investeerders inderdaad forse concurrenten zijn van eigenaar-bewoners.
Ook daarin zit vaak nota bene een bijkomend probleem dat wanneer gekeken wordt naar het soort woningen dat opgeleverd wordt, dit vaak meer upper segment is. Er wordt vrijwel alleen maar voor het bovenste segment van de samenleving opgeleverd. Dit zie je eigenlijk zowel voor wat betreft bestemming koop, als bestemming huur.
Dat vind ik een beetje een moeilijke stelling. Starters hebben immers zelden het budget om aan nieuwbouw te denken, en zullen dus meestal op zoek zijn naar een bestaande woning.
Hetgeen veroorzaakt wordt door het feit dat nieuwbouw dus overwegend een bestemming heeft voor een zekere toplaag binnen de bevolking.

Dit gaat natuurlijk niet snel veranderen. Ook over 20 jaar gaat die huidig nieuwbouw woning binnen een top segment niet plotseling tot een middensegment of entry level segment behoren. Er gaan voor deze groepen gewoon relatief minder woningen beschikbaar zijn. Met als enig mogelijk verschijnsel een toename aan kinderen welk tot hogere leeftijd inwonende zijn, toename aan woningdelen en worst case toename aan dakloosheid.

Je kunt dit eigenlijk alleen ontlopen door nieuwbouw qua beoogd gebruik een afspiegeling van de maatschappij te laten zijn. Maar dit gaat natuurlijk niet werken indien we nieuwbouw overwegend door private ondernemingen laten bouwen waar voor aandeelhouders winstmaximalisatie al snel gewenst is. Voor die club wordt het pas interessant om te gaan denken aan de lagere segmenten zodra de top verzadigd is. En gezien er momenteel bij lange na geen sprake van verzadiging is, met ruimte woningtekorten, kun je je als private sector blijven richten op een meer luxe segment.

Dit is overigens verder natuurlijk niet iets dat uniek is aan Nederland, we zien dit in vele gebieden van Europa en ook bijvoorbeeld de VS terugkomen. Dit soort schaarste zien we binnen vele gebieden, en de grootste winnaars zijn hierin dan al snel de private bedrijven welk hierin eigenlijk voor het grootste deel bepalend zijn wat er uiteindelijk gebouwd wordt. Lokale en nationale overheden hebben hier uiteindelijk te weinig controle over.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Maar stel je verkast voor een nieuwe baan van Amsterdam naar Groningen. Wie weet zie je het na een jaar wel helemaal niet zitten. Met een huurwoning zit je toch minder vast dan met een koopwoning.
Hoeveel mensen zouden speciaal voor hun baan verkassen? Als het al zou zijn is dat eerder in het top-segment, nou dan komt het niet zo nauw op een paar 10K om te verhuizen. (doet wrch die nieuwe werkgever je wel betalen...als die jou echt daar wil hebben)

• psychodude
Bunk Hulkers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Hoeveel mensen zouden speciaal voor hun baan verkassen? Als het al zou zijn is dat eerder in het top-segment, nou dan komt het niet zo nauw op een paar 10K om te verhuizen. (doet wrch die nieuwe werkgever je wel betalen...als die jou echt daar wil hebben)
Als ik om mij heen kijk? Eerder regel der uitzondering.

En het gaat dan niet eens zozeer om het geld, het gaat om je flexibiliteit. Hoe snel heb jij een woning gekocht en verkocht, versus hoe snel heb jij een woning gehuurd en ben je er weer vanaf?

Mijn ervaringen met betrekken van een nieuwe woning vanaf zoektocht tot betrekken is doorgaans < 6 weken. Idem dito voor bij het vertrekken, opzegtermijnen zijn kort. Ik kan nu aangeven dat ik zou willen vertrekken, per 1 april heb ik geen enkele relatie meer tot de huidige woning.

Met koop is dat natuurlijk toch anders. Ten eerste, probeer maar eens alles rond te krijgen qua koop en sleuteloverdracht binnen een termijn van 6 weken. Ik denk dat dit toch een stuk lastiger gaat blijken. Idem dito, probeer je woning bij besluiten vandaag in de verkoop te zetten, daadwerkelijk per 1 april overgedragen te hebben.

In plaats daarvan is de kans veel groter dat je komt te zitten met dubbele lasten.
Bunk Hulkers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Er zijn best veel mensen, vooral jongeren die nog niet zo lang werken, die wel voor het werk (moeten) verhuizen. En juist zulke jongeren hebben vaak nog geen uitgekristalliseerd leven en zullen relatief vaak baat hebben bij makkelijk kunnen veranderen.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Als ik om mij heen kijk? Eerder regel der uitzondering.

En het gaat dan niet eens zozeer om het geld, het gaat om je flexibiliteit. Hoe snel heb jij een woning gekocht en verkocht, versus hoe snel heb jij een woning gehuurd en ben je er weer vanaf?

Mijn ervaringen met betrekken van een nieuwe woning vanaf zoektocht tot betrekken is doorgaans < 6 weken. Idem dito voor bij het vertrekken, opzegtermijnen zijn kort. Ik kan nu aangeven dat ik zou willen vertrekken, per 1 april heb ik geen enkele relatie meer tot de huidige woning.

Met koop is dat natuurlijk toch anders. Ten eerste, probeer maar eens alles rond te krijgen qua koop en sleuteloverdracht binnen een termijn van 6 weken. Ik denk dat dit toch een stuk lastiger gaat blijken. Idem dito, probeer je woning bij besluiten vandaag in de verkoop te zetten, daadwerkelijk per 1 april overgedragen te hebben.

In plaats daarvan is de kans veel groter dat je komt te zitten met dubbele lasten.
Verhuis je dan ieder jaar of om de 2 of 3?

Eerder regel dan uitzondering? Merendeel gaat helemaal niet verhuizen voor een baan nr de andere kant vh land. Heb je daar cijfers van, een linkje ofiets?

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Er zijn best veel mensen, vooral jongeren die nog niet zo lang werken, die wel voor het werk (moeten) verhuizen. En juist zulke jongeren hebben vaak nog geen uitgekristalliseerd leven en zullen relatief vaak baat hebben bij makkelijk kunnen veranderen.
Dat makkelijke veranderen van de een naar de andere huur-locatie, kost toch bergen met geld. Je kan dan beter blijven zitten waar je zit in je woning(huur of koop, maakt niet uit) en kijken of je niet iets anders kunt doen(omscholen ect), er is nog steeds werk genoeg/in de meest uiteenlopende sectoren, zelfs in de uithoeken vh land. Zoals ik eerder aangaf : Dat verkassen nr andere regio, ja ook nr buitenland is dikwijls op verzoek van je werkgever en dan betaald die de verhuizing wel. Zelfs het huurhuis van waar hij jou wil hebben.

Ben er mee eens dat je dan beter kunt huren om flexibel te zijn, maar zie dit echt niet in mijn kennis-, vriendenkring. Maar het is ook niet 123 dat je zo snel ff een ander huur-huis te pakken hebt. Dus dat handige "flexibel" zijn...hmmm, heb er een beetje mijn gedachten bij of het dan wel zo rendabel is als bv jongere zijnde en dan die verhuis-kosten en verhuis-stress nieuwe regio, andere gewoonten/ ver van vrienden etc etc..

[Voor 3% gewijzigd door Bunk Hulkers op 05-02-2023 18:08]

Bunk Hulkers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:02:
[...]

Dat makkelijke veranderen van de een naar de andere huur-locatie, kost toch bergen met geld. Je kan dan beter blijven zitten waar je zit in je woning(huur of koop, maakt niet uit) en kijken of je niet iets anders kunt doen(omscholen ect), er is nog steeds werk genoeg, ook in de uithoeken vh land.
Ik zie niet waarom het veranderen van huurwoning bakken met geld zou moeten kosten. Als ik zie hoe vaak bv ook studenten gemiddeld verhuizen, terwijl die toch niet bekend staan om de grote bergen geld die ze hebben, dan vraag ik me af waarom een verhuizing voor iemand die nog niet zo lang afgestudeerd is ineens wel een vermogen zou moeten kosten.
Ben er mee eens dat je dan beter kunt huren om flexibel te zijn, maar zie dit echt niet in mijn kennis-, vriendenkring. Maar het is ook niet 123 dat je zo snel ff een ander huur-huis te pakken hebt.
Dat is inderdaad het grote probleem in de huidige huizenmarkt.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Ik zie niet waarom het veranderen van huurwoning bakken met geld zou moeten kosten. Als ik zie hoe vaak bv ook studenten gemiddeld verhuizen, terwijl die toch niet bekend staan om de grote bergen geld die ze hebben, dan vraag ik me af waarom een verhuizing voor iemand die nog niet zo lang afgestudeerd is ineens wel een vermogen zou moeten kosten.

[...]

Als student ok, die hoeft mssh niet eens zijn gemeentelijke inschrijving te doen, want woont officieel nog bij de ouders. Van de een naar de andere studentenkamer Amsterdam>Groningen is dan op 1 dag gepiept.

Als gezin zijnde en je bent als man kostverdiener en hebt dan een mogelijkheid om je droombaan aan de andere kant vh land te hebben. Nou kids ook andere school/vriendjes...heel veel zaken die ineens anders worden. Wat als die droombaan tegenvalt? Maar weer terug en iets anders huren in de regio waar je vanaf komt?

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:10:
[...]

[...]

Dat is inderdaad het grote probleem in de huidige huizenmarkt.
Als student ok, die hoeft mssh niet eens zijn gemeentelijke inschrijving te doen, want woont officieel nog bij de ouders. Van de een naar de andere studentenkamer Amsterdam>Groningen is dan op 1 dag gepiept.

Als gezin zijnde en je bent als man kostverdiener en hebt dan een mogelijkheid om je droombaan aan de andere kant vh land te hebben. Nou kids ook andere school/vriendjes...heel veel zaken die ineens anders worden. Wat als die droombaan tegenvalt? Maar weer terug en iets anders huren in de regio waar je vanaf komt?

• psychodude
Bunk Hulkers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Verhuis je dan ieder jaar of om de 2 of 3?

Eerder regel dan uitzondering? Merendeel gaat helemaal niet verhuizen voor een baan nr de andere kant vh land. Heb je daar cijfers van, een linkje ofiets?
Ik ben afgelopen 10 jaar meermaals verhuisd, ja.

Binnen de geneeskunde is dit echt zo ongewoon niet. De kans dat jij na afronding van de geneeskunde opleiding een PhD traject, werkervaring als arts-assistent niet in opleiding tot medisch specialist en medisch specialistische vervolgopleiding allemaal binnen dezelfde regio doet, is zeldzaam.

Sterker nog, tijdens de medisch specialistische vervolgopleiding is het niet ongewoon om een academisch of perifeer jaar te hebben waarvoor je al snel een uur of meer reistijd zou hebben en enkel en alleen al voor deze tussenperiode mogelijk zult moeten verhuizen omdat je vastzit aan regelgeving met betrekking tot woonafstand.

En ook daarna is het niet ongebruikelijk om tijdelijke banen als fellow of chef-de-clinique te hebben, alvorens je ergens toetreedt.
Bunk Hulkers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Maar ik heb het dus juist over jongeren die nog niet zo lang werken en nog geen uitgekristalliseerd leven hebben. Niet over gesettelde gezinnetjes.

En het gaat ook niet meteen over de andere kant van het land. Om bij de oud-studenten te blijven, lang niet iedere oud-student is zo gehecht aan de studentenstad waar hij toevallig voor zijn studie terecht is gekomen. En een groot deel van de oud-studenten woont vijf jaar later in een andere stad. Als je naar een plaats als Den Haag kijkt, daar zijn een hoop banen op universitair niveau, maar er is geen universiteit. En lang niet iedereen heeft zin in forenzen. Maar tegelijk weet je ook niet of die baan die je daar gevonden hebt wel jouw lange termijn droombaan is. Misschien dat je een paar jaar later wel een baan in Amsterdam krijgt. Of nog ergens anders. Dan zou ik het niet logisch vinden om meteen een huis in of bij Den Haag te 'moeten' kopen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:49

de Peer

under peer review

psychodude schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:30:
[...]
Binnen de geneeskunde is dit echt zo ongewoon niet.
uiteraard, maar dat is nu niet bepaald representatief voor de Nederlandse bevolking ;)

Een juf, bouwvakker, IT'er etc heeft vaak geen noodzaak tot verhuizen omdat er genoeg keuze qua benen is in de directe omgeving.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 18:35]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• psychodude
de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:34:
[...]

uiteraard, maar dat is nu niet bepaald representatief voor de Nederlandse bevolking ;)
Maar dat zeg ik dan natuurlijk ook niet.

• CVTTPD2DQ
Ook daarin zit vaak nota bene een bijkomend probleem dat wanneer gekeken wordt naar het soort woningen dat opgeleverd wordt, dit vaak meer upper segment is. Er wordt vrijwel alleen maar voor het bovenste segment van de samenleving opgeleverd. Dit zie je eigenlijk zowel voor wat betreft bestemming koop, als bestemming huur.
Op zich vind ik dat wel een logisch effect; in plaats van dat je als aannemer je nieuwbouw laat concurreren op prijs met het aanbod bestaande bouw, richt je je op een hoger segment waar meer marge te halen is.

Volgens mij zie je nu hetzelfde in de automarkt (de "betaalbare" nieuwe auto's zijn eigenlijk verdwenen), en ik kan genoeg andere marktsegmenten bedenken: digitale camera's zijn een ander voorbeeld waar modellen van tien, vijftien jaar oud meestal uitstekend bruikbaar zijn, en dus de markt voor "entry-level" systemen onaantrekkelijk maken voor fabrikanten.
Dit gaat natuurlijk niet snel veranderen. Ook over 20 jaar gaat die huidig nieuwbouw woning binnen een top segment niet plotseling tot een middensegment of entry level segment behoren.
Ik denk niet dat ik het daar mee eens ben; er zijn bijvoorbeeld genoeg woningen uit de jaren '50 en '60 die bij oplevering ruim en luxueus waren, maar nu klein en verouderd worden gevonden.
Je kunt dit eigenlijk alleen ontlopen door nieuwbouw qua beoogd gebruik een afspiegeling van de maatschappij te laten zijn. Maar dit gaat natuurlijk niet werken indien we nieuwbouw overwegend door private ondernemingen laten bouwen waar voor aandeelhouders winstmaximalisatie al snel gewenst is.
Gedeeltelijk is het probleem ook dat de projectontwikkelaars vast zitten in een systeem waarbij ze eerst alle huizen gepland en getekend hebben - en vervolgens kijken of iemand 'hapt'. En als er niet genoeg mensen happen is Leiden in Last.

Er is in Nederland - in tegenstelling tot onze directe buurlanden - geen enkele mogelijkheid om te onderhandelen, om juist met de geinteresseerden als uitgangspunt de plannen te maken.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:32:
[...]

Maar ik heb het dus juist over jongeren die nog niet zo lang werken en nog geen uitgekristalliseerd leven hebben. Niet over gesettelde gezinnetjes.

En het gaat ook niet meteen over de andere kant van het land. Om bij de oud-studenten te blijven, lang niet iedere oud-student is zo gehecht aan de studentenstad waar hij toevallig voor zijn studie terecht is gekomen. En een groot deel van de oud-studenten woont vijf jaar later in een andere stad. Als je naar een plaats als Den Haag kijkt, daar zijn een hoop banen op universitair niveau, maar er is geen universiteit. En lang niet iedereen heeft zin in forenzen. Maar tegelijk weet je ook niet of die baan die je daar gevonden hebt wel jouw lange termijn droombaan is. Misschien dat je een paar jaar later wel een baan in Amsterdam krijgt. Of nog ergens anders. Dan zou ik het niet logisch vinden om meteen een huis in of bij Den Haag te 'moeten' kopen.
Het is maar net hoe je erin staat. Klopt, voor een gezin is dat anders. Maar hoeveel % op een totale NL-se werkende bevolking gaat echt dit soort verkassingen doen? 1 op de 100?

• Laapo
[...]

[...]

Dat vind ik een beetje een moeilijke stelling. Starters hebben immers zelden het budget om aan nieuwbouw te denken, en zullen dus meestal op zoek zijn naar een bestaande woning. Volgens mij komt het maar zelden voor dat een woningcorporatie een bestaand pand opkoopt om uit te ponden.

Beleggers doen dit wel, maar volgens mij is het al een aantal jaar zo dat netto panden door beleggers juist aan particulieren verkocht worden, ipv. andersom.
Netto toename, maar er is ook veel oude meuk verkocht. Koopstarters worden compleet buitenspel gezet wat nieuwbouw betreft, daar spelen factoren mee die verder gaan dan dat er alleen duur wordt gebouwd. Voor de duidelijkheid, dit is in mijn optiek niet per se verkeerd gezien er in ieder geval nog wat te koop komt.

https://www.kadaster.nl/-...ties-alle-data-op-een-rij

Nieuwbouw topper Amsterdam maakt het wat dat betreft echt bont. 40% moet sociale huur zijn (corpobezit) en daar komt 40% middenhuur nog bovenop. De resterende 20% mag voor koop worden aangeboden.

• Bunk Hulkers
  • Nu online
[...]

Binnen de geneeskunde is dit echt zo ongewoon niet. De kans dat jij na afronding van de geneeskunde opleiding een PhD traject, werkervaring als arts-assistent niet in opleiding tot medisch specialist en medisch specialistische vervolgopleiding allemaal binnen dezelfde regio doet, is zeldzaam.

Sterker nog, tijdens de medisch specialistische vervolgopleiding is het niet ongewoon om een academisch of perifeer jaar te hebben waarvoor je al snel een uur of meer reistijd zou hebben en enkel en alleen al voor deze tussenperiode mogelijk zult moeten verhuizen omdat je vastzit aan regelgeving met betrekking tot woonafstand.

En ook daarna is het niet ongebruikelijk om tijdelijke banen als fellow of chef-de-clinique te hebben, alvorens je ergens toetreedt.
Dat is wel een heel gespecialiseerde richting en dan kan je ook niet anders wil je echt in dat specifieke blijven werken. Ja ok, handig om dan een huurwoning te hebben.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:43
[...]

Er zullen altijd edge cases zijn… :)
Pagina: 1 ... 230 ... 246 Laatste

Let op:
huisregels
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee