FreakNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:07:
Ah excuus, ik ben niet helemaal wakker nog/meer…
Ik ben zelf (als ik wel wakker ben) nogal een rekenaar en ik verwacht de komende 20-25 jaar zeker een 60-75k aan mijn woning te moeten uitgeven (begin jaren 90). Das 3k per jaar. En dan reken ik de keuken en badkamer niet eens mee. (Die zijn nu 9 jaar oud).
Ik denk dan minimaal aan;
Dakpannen vervangen
Kozijnen vervangen
CV -> ander systeem
Gevel vernieuwen (voornamelijk voegwerk)
Nog meer isoleren
Staat nog los van de dakkapel die volgende maand komt.
Let wel, er zijn natuurlijk ook zat mensen die dit niet doen. Gelet op de dramatische staat van sommige koopwoningen op Funda waar sinds de jaren '70 - '80 eigenlijk niets meer aan gedaan is.
Rogier.V schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:19:
In mijn omgeving (Rotterdam rondom centrum) genoeg mensen die een relatief betaalbaar huur appartement hebben waar ze absoluut minder aan kwijt zijn dan een soortgelijk appartement kopen, als dat al zou lukken (antwoord op dat laatste is nee).
Even voor mezelf sprekend : hartje Rotterdam 125m2 , €980 kale huur per maand (iets meer dan 1200 incl GWL internet onderhoud etc etc ). Succes met dat overtreffen met huidige rente standen.
En ik ben niet de enige, er is een grote groep twintigers a dertigers die al lange tijd best goed zit in huizen die ze soms nog betrekken uit de studenten tijd. Jammer voor de doorstroming maar zo gaat het wel.
Ik denk dat veel van de klassieke discussie dat huren geld weggooien is ook gebaseerd was op een sterke en zeer snelle waarde vermeerdering van je huis. Wat nu de vraag is of dat de komende jaren stand gaat houden.
Hier soortgelijk. Wij betalen zeker wel meer, dat even buiten beschouwing gelaten. Maar ik woon idem dito echt centrum van Rotterdam. Ik sta binnen 1 minuut in de koopgoot, veel centraler wordt het niet. Heb hier bijna 170 m2. Betaal circa € 1630 in de maand aan huur.
Een deel hier binnen is koop, doe je dat, dan heb je het al snel over 3500 - 4000 in de maand aan hypotheek.
Maakt de huur niet laag, maar tegelijkertijd maakt het de duur ook zeer zeker een acceptabel en begrijpelijk niveau. Het is geen huisjesmelker die hier appartementen verhuurt waarbij de huur gelijk staat of hoger staat dan de hypotheek lasten. Nee, het is gewoon een grote investeringsmaatschappij welk met een zeer lange termijn strategie hun geld hieruit terugverdient. En dat is prima. Ja, je doet er misschien een jaar of 50 over om het terug te verdienen, maar als bedrijf kan dit.
Laapo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Een koopwoning wordt in de regel deels of geheel afgelost. Dat is erg gunstig in geval van pensioen. Het woongenot uit de eigen woning is inflatie bestendig.
Ik zou er wel voorstander van zijn om voor huurders wat extra fiscaal vriendelijke manieren in te voeren om voor het pensioen te sparen/beleggen. Gaat ten koste van wat belastinginkomsten maar maakt het verschil weer wat kleiner.
Die 980 EUR nu is misschien goed te behappen, maar hoe zit dat tegen de pensioenleeftijd met alle huurverhogingen..?
Maar in het geval van een koopwoning gooi je natuurlijk ook toenemend geld weer weg, nu de rentes oplopen. En voor huurders is sparen/beleggen natuurlijk ook zo onaantrekkelijk natuurlijk niet.
Bijvoorbeeld in mijn geval, tussen koop en huur voor de huidige woning scheelt het al snel zo'n 2000 euro in de maand bruto. Met HRA krijg je daar natuurlijk dan nog een deel van terug. Maar desondanks blijft het natuurlijk flink een meerprijs. Sure, staat tegenover dat je dan een eigen woning hebt. Maar je hebt daarvoor natuurlijk in een periode van zo'n 30 jaar dan natuurlijk ook een flinke smak geld aan rente afgedragen én minder vrij besteedbaar inkomen gehad.
Zou je dit verschil maandelijks in een ETF leggen, dan heb je natuurlijk ook een leuke buffer op kunnen bouwen. Ondanks dat je geen eigen stenen bezit.
Huur
hoeft dan ook zo slecht niet te zijn, mits de prijs-kwaliteit goed is. En eigenlijk moet er dus ook wel de voorwaarde zijn om niet boven je stand te gaan leven, zodat je de financiële ruimte behoudt om te beleggen. Want anders sta je natuurlijk al snel achter.
Maar uiteraard zit er natuurlijk ook een groot deel aan huur binnen het land waar dit gewoonweg niet het geval is. Dan loont kopen zeer zeker. Zodra jouw maandelijkse huur meer en meer de maandelijkse hypotheeklasten begint te benaderen van een huisjesmelker, des te eerder je zou moeten vertrekken en zelf toe moet naar de koop van een woning.