Conrado schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:59:
[...]
We weten nog niet eens wat de rente morgen gaat doen, laat staan over 5~10 jaar
Toch een soort van poging: op korte termijn - 2023/'24 - wordt de rente vooral bepaald door de inflatie. De ECB heeft de rente flink opgevoerd om dat te beteugelen. We moeten afwachten hoe dat gaat uitpakken. Vooralsnog ziet er dat gunstig uit, omdat we bijvoorbeeld weinig energie gebruiken. Toch zou de hypotheekrente inderdaad zomaar boven de 5% kunnen pieken.
Op langere termijn - de 5~10 jaar - speelt iets anders. Sinds de jaren '80 neemt de rente af. We kwamen ooit van 13% af! Even de historische rentetendens voordat de ECB de geldkraan opendraaide.
De FED mikt op een rente van 5-5.25% in 2023. De internationale geldmarkten zullen dus ook in Europa die verwachtingen hebben ongeacht de basisrente van de ECB, immers anders zullen zij hun geld veel liever in Amerika beschikbaar maken.
Die geldmarkten zijn ook de reden dat de hypotheekrente hier hard steeg, zelfs voordat de ECB nog rentestappen had gezet. Dat gebeurde namelijk in anticipatie op de door de ECB te verhogen rente en de elders beschikbare rendementen.
De ECB zal geen basisrente van 5+% durven te hanteren of dat in ieder geval zo lang mogelijk vermijden als mogelijk is. Daarvoor zijn de euro economieën te fragiel. Althans de bekende zuidelijke (en inmiddels ook centrale) probleem landen. Je ziet echter al wel dat de geldmarkten het risico zien toenemen en van landen als bijvoorbeeld Italië al hoge rentes verlangen voor het vervullen van hun bonden. De 10 jaars rente staat nonstop boven de 4% en flirt regelmatig al met de 5 procent. Telkens als dat gebeurt crasht de rente ineens weer door het beschikbaar komen van veel goedkoop geld. Zou het de ECB zijn die met TPI massaal bonden opkoopt. Jup 😜
Maar dat wil niet zeggen dat de hypotheekrentes geen Amerikaanse tendens zullen volgen. In Amerika is het nu 6.63% op een 30 jaars hypotheek fixed rate, nog voordat de FED de basisrente op target heeft staan.
Dat heeft met van alles te maken, maar vooral omdat er simpelweg steeds meer geld over is in de wereld. Er is een soort van overschot. Kortom, we blijven - denk ik - lage rentes houden. Misschien niet weer rond de 1%, maar in ieder geval lager dan het 'oude' gemiddelde van 5%.
Wut? Er is een overschot aan geld (mee eens overigens) en dat is volgens jou reden dat de rentes laag blijven? Het is juist tegenovergesteld. Er zijn teveel euros, dollars enzovoorts in omloop die te weinig beschikbare producten chasen en dat werkt inflationair door. Dit geld is gewoon letterlijk uit het niets bijgedrukt, in een hele korte periode. Dat effect voelen we nu.
Om dat recht te zetten moet je dus de vraag de kop in drukken en dat is waarom de centrale banken de rentes nu verhogen.
Men viert nu de daling van de piekinflatie omdat de energieprijzen teruglopen (die voor een groot deel de enorme inflatie aanjoegen) maar de inflatie zal op de 6% blijven hangen want daar ligt de kern inflatie.
Ver boven de 2% die gezond geacht wordt. De loonsverhogingen zorgen er onder andere voor dat de piekinflatie snel overgaat naar core inflatie en deze loopt nu MoM nog op.
Die tendens zal niet alleen gebroken moeten worden, maar ook deels omgekeerd. De huidige basisrente van de ECB is nog lang niet genoeg.
De rentes zullen structureel omhoog moeten, de economie remt daarmee af, er komt een recessie, een verhoging in werkloosheid en de vraag naar producten en diensten zal afnemen.
Bij huizen gaat dat zorgen voor prijsdalingen zo lang de rentes verhoogd blijven. Dat verhaal van "er is teveel vraag" is zo myopisch. Er was jaren sprake van enorme overwaarde waardoor woningbezitters hun overwaarde als reden zagen om te upgraden en zich ook in de markt te mengen. De intermobiliteit plus de enorme leencapaciteit drukte de vraag ver uit balans vergeleken met het aanbod en dat resulteerde in een zichzelf versterkende vicieuze cirkel.
Dat proces gaat zich nu omdraaien. Ik verwacht zo dat de NVM cijfers van Q4 weer een verdere daling van de woningprijzen laten zien, dat het aanbod verder is toegenomen, dat huizen langer te koop staat, en weer vaker voor vraagprijs of daaronder zijn weggegaan.
Gedurende 2023 gaat zich dat voortzetten is mijn verwachting.
[
Voor 15% gewijzigd door
DutchManticore op 09-01-2023 00:40
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.