Blik1984 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Echter is het helemaal geen gegeven dat je lasten gelijk blijven. Een jaar geleden kreeg je een hypotheek van 20 jaar vast voor 1,3%, vandaag de dag kost het je 4%. In de tussentijd zijn de huizenprijzen met ~5% gedaald.
Daarbij focus je sterk op de huidige situatie, op het 'nu'. Ik denk dat het zeer aannemelijk is dat de huizenprijzen de komende jaren verder zullen dalen, zonder dat de rente nog net zo aanzienlijk blijft doorstijgen.
Natuurlijk is het geen gegeven dat er een 'break even point' ontstaat waarbij beide cijfers gelijk zijn, maar ik wil vooral zeggen: met die 5% daling zijn we er nog lang niet.
Voor een huis van 500k eind 2021 betaalde je aan rente dus €6.500 per jaar
Voor datzelfde huis betaal je nu 475k, maar je rentelast is wel gestegen naar €19.000.
[...]
Tuurlijk is dit een bruto rentevoorbeeld, dus laat het 1.5 jaar langer duren
Gelukkig subsidiëren we hypotheekrentekosten door middel van de hypotheekrenteaftrek. Praktisch niemand betaalt die bedragen daadwerkelijk en de delta is dus ook fors kleiner. Ik denk dat je het met 1.5 jaar het zeer fors onderschat.
Zeker ook nog eens met de hoge inflatie van nu ben je met een hogere schuld uiteindelijk spekkoper.
Met een hoge woningwaarde ben je spekkoper, niet per se met een hogere schuld

en uiteindelijk is dat ook niet waar het om draait naar mijn mening.
Als je onder water staat met je dikke hypotheekschuld (tegen behapbare lasten), dan moet je die restschuld gaan financieren tegen de huidige rente als je wilt verhuizen. Mocht je inkomen dat niet toelaten, dan kan je niet verhuizen.
Bij een lage hypotheekschuld en een rente die in de toekomst daalt, kan dat wél en geeft het je veel economisch voordeel om te verhuizen. Dat is een uitgangspunt waar modaal Nederland de afgelopen 40 jaar goed op heeft kunnen boeren, en dat uitgangspunt is er tegen de huidige rentestanden niet meer.
Het is te hopen dat de jongeren die onlangs een klein appartement hebben gekocht om koste wat het kost toch maar op de woningmarkttrein te kunnen springen, zich dat hebben gerealiseerd.
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 19-10-2022 11:43
]