Ach, er is een partij die met een brede grijns elke paar jaar een procentpuntje bij de BTW op[quote]telt. En vraag je eens af welke 'klasse' dat betaalt? In ieder geval niet de grondspeculanten.
Hoe kom je erbij dat ik iets tegen investeerders heb? Investeerders zijn prima, zolang ze hun geld gebruiken om economische activiteit te stimuleren. Koop een stuk grond, zet er een kantoor op, of verbouw verslonsde woningen tot luxe appartementen. Zorg dat je je geld laat werken.
Maar een stuk grond kopen, en laten verslonzen in de hoop dat het meer waard wordt? Dat mag best een dure hobby worden.
Conrado schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:33:
Als ik het goed begrijp had Singapore, een eigen probleem: het land was in verkeerde handen (grootgrondbezit).
In Nederland is dat echt anders. Ons grote probleem is dat de overheid te weinig grond toewijst om te kunnen bouwen, het eigendom is daarbij minder belangrijk. Zij houden de schaarste in stand en tegelijkertijd gebruiken gemeentes grond voor hun financiering. De overheid is hier dus het probleem en niet direct de oplossing

Ik ben het helemaal met je eens dat gemeentes hun tekorten niet met
nieuwbouw zouden moeten financieren. En ook daar is een grondwaardebelasting een mogelijke oplossing, omdat je dan iedereen belast die profiteert van de voorzieningen van een gemeente.
Maar er is meer; ik ken een aantal plekken in de binnenstad waar de eigenaar heeft besloten dat een prive-autokerkhof de beste bestemming is. We krijgen hier regelmatig te horen dat binnenstedelijke ontwikkeling zo lastig is vanwege alle partijen en belanghebbenden. Grote steden zijn omgeven met een ring van weilanden waar misschien nog dieren grazen en gewas op verbouwd wordt, maar waarvan het eigendom allang in de handen van projectontwikkelaars en grondspeculanten ligt.
Met een belasting op de waardegroei maak je van dat soort bezit een hele dure hobby.
Om het in perspectief te plaatsen: Fokker is gevallen om 2 miljard gulden. 8000 banen in een technologisch hoogwaardig bedrijf, nog exclusief de toeleveringsketen. Wat Mark Rutte aan zijn Unilever-matties cadeau wilde doen was dat bedrag, in Euro's.
per.jaar. Grapjassen.