TwiSteD1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:36:
[...]
Maar door geen grenzen te stellen aan leningen krijg je na een paar jaar ook alleen maar ellende. Als starter rond modaal zit je nou eenmaal klem op de woningmarkt, door de krapte zijn de huren ook belachelijk hoog, maar daar verander je niet zomaar wat aan. De prijzen moeten weer omlaag, dus heel goed dat de Nibud doet waarvoor ze opgericht zijn, één plek in Nederland voor onafhankelijk, deskundig en betrouwbaar advies over de financiën van huishoudens. Kijk nu eens naar het VK, daar stijgt de hypotheekrente met 2 procent en miljoenen kunnen hun hypotheek niet meer betalen. Stel je voor dat de rente hier ook naar 6% gaat stijgen, dan heb je pas echt een probleem, want de overheid gaat niet helpen met het betalen van je hypotheek.
Het NIBUD gaat echter wel een beetje uit van uitgavenpatronen als iedere week nieuwe kleren kopen. Niet ieder huishouden is te vergelijken, maar een maximale leennorm raakt wel iedereen.
Ik kan 500 euro per maand sparen, dat is een mooi bedrag (20-25% van mijn netto-inkomen) en ik verwacht dat dat komend jaar door salarisverhoging en belastingverlagingen stijgt naar bijna 600 euro per maand (rekeninghoudend met een huurstijging van 100 euro per maand (ruim 10%)).
Maar met mijn inkomen kan ik straks een hypotheek van 215.000 euro krijgen. Wat koop je daarvoor? Een appartementje dat je nog flink moet verbouwen. Ga je daar over 30 jaar nog steeds 215.000 euro voor krijgen? Mijn gevoel zegt nee, tegen die tijd is de woningmarkt zo compleet veranderd.
Een huisje dan, ook die zijn wel te vinden voor 215.000 euro, maar niet in een stad met treinstation of het is een huisje waar je gerust 100.000 euro bij mag leggen voor verbouwen (voor dat bij elkaar is gespaard ben ik 10 jaar verder).
Dan koop je toch iets op het platteland? Dan moet mijn uitgavenpatroon veranderen, want dan is een auto weer nodig.
Zouden ze mij i.p.v. 215.000 euro aan hypotheek, 230.000 gunnen dan veranderd er weer veel en in mijn situatie is dat prima te doen. Maar nee, gemiddeld genomen is dat onverantwoord. Prima, maar nee, het NIBUD is voor de gemiddelde helemaal prima. Maar voor specifieke gevallen is het totaal niet geschikt en wat mij betreft schadelijk. Maatwerk zou veel beter zijn. Ik snap dat dat niet kan, maar singles zullen zo wel tot huren verplicht blijven en na 30 jaar nog niks hebben opgebouwd. (Mind you, ik betaal in 30 jaar aan
huidige huur 60.000 euro meer dan dat ik aan maximale hypotheek kan krijgen)