Zevenbergen vind ik een goed voorbeeld van een plaats waar de verdere infrastructuur wel op orde is. Het ligt aan het spoor en aan de A17, met twee opritten, en vlak bij de A16. Wat dat betreft is dit dus een prima plaats om flink uit te kunnen breiden.
Maar aan de andere kant is de locatie in mijn optiek net niet goed genoeg. Het ligt bv ten zuiden van de Moerdijkbrug, die een bottleneck kan worden. En met drie kwartier reistijd naar Rotterdam en voor andere plaatsen nog langer, zal het voor een hoop mensen misschien toch net wat te ver zijn. Voor wie die reistijd geen probleem is, zal bv Breda voor een hoop mensen toch een stuk aantrekkelijker zijn. Omdat dat meer 'stad' is, met de auto de zelfde reistijd en met de trein ben je een stuk sneller in bv Rotterdam dan vanuit Zevenbergen. (Om over Tilburg/Eindhoven maar te zwijgen.)
Ik denk dus dat er betere plekken zijn waar je zou kunnen uitbreiden dan hier.
Ik geef alleen aan dat het niet zo makkelijk is als bouw gewoon ergens een nieuw dorp bij maar dat er veel meer bij komt kijken dan wat huizen bouwen.
Je kan ook prima binnen-stedelijk bouwen niets mis mee natuurlijk. Mensen willen toch graag in de stad wonen dus dan voldoe je wel aan de vraag.
Dat is wat je op heel veel plekken ook ziet. Maar dan vooral 'verdichting' van de bestaande stad en geen oneindige uitbreidingen die vaak (te) ver van het centrum komen. Die 'inbreiding' is ook het bewuste beleid wat begin deze eeuw als richting bepaald is. En waarmee je er ook voor zorgt dat meer mensen dicht bij de gewenste voorzieningen kunnen wonen.
Maar los van de vraag of dit wel of niet de juiste weg is, is binnensteeds bouwen vaak niet de meest goedkope en snelle optie.