Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.564 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 22:54
sprhnk schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:41:
[...]

Nee want als je investeert kijk je naar de de procentuele winst. De beste investering waren de kleine huisjes geweest.
Ah investeringspandjes.
Maargoed, de risico op 4x een klein pandje. Als het niet goed ging met de huizenmarkt zat je met 4 panden die je moest verhuren, verkopen en onderhouden.
Daarnaast kan je zelf ook waarschijnlijk niks met 4 kleine woonhuizen, terwijl je met 1 groter pand eventueel nog zelf in zou kunnen wonen.

We kunnen ook concluderen dat de afgelopen jaren vooral de starters en de doorstromers de markt hebben gestuwd. Zij wouden betaalbare huizen en daardoor waren alle huizen wel wat duurder geworden. Degene met een villa van 1 miljoen hebben zeker geen x2,5 gedaan, terwijl de kleinere panden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:44:
Maar we hebben nu een grote groep mensen die, volgens de zorgvuldig bepaalde inkomensnormen van de overheid, niet sociaal mogen huren, en niet mogen kopen. De overheid dwingt ze op het moment om jouw wintmarge te financieren - en dat kan nog decennialang doorgaan.
En in landen met een minder sterke sociale contract, zouden deze mensen of meer moeten gaan werken en verdienen of buiten de dure steden moeten wonen of bij iemand met meer geld moeten wonen.

Een belegger gaat alleen geld ergens in investeren als er winst te maken is. Als de overheid een bepaalde groep mensen willen sponsoren, mogen ze dat zeker doen, maar de belegger gaat dan de geïnvesteerde geld uithalen en ergens anders in investeren dat wel winst maakt.

Voor de kleine verhuurder gaat de belasting op verhuurinkomsten flink omhoog de komende jaren. Als er ook nog een beperking van vrijetijdsruimte van de gevraagd huur komt, wordt de winstmarge echter minimaal ten opzichte van de capital.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Richh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:36:
[...]

Wat natuurlijk wel slechts 1 aanbieder is :P

10 jaar bij 100% marktwaarde kan bij https://www.hypotheker.nl...otheek/10-jaar-rentevast/ nog voor 3,99%.

Overigens is net 0,1% hoger aantrekkelijk voor wie de maximale leenruimte opzoekt, beetje onhandig tarief :P
Inmiddels is 4,11% de laagste.
Vandaag hebben bijna alle verstrekkers de percentages verhoogd en Obvion doet dat per 3 oktober.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:06:
[...]

Inmiddels is 4,11% de laagste.
Vandaag hebben bijna alle verstrekkers de percentages verhoogd en Obvion doet dat per 3 oktober.
Goeiemorgen zeg, dat is idd toch wel een flinke stap in slechts 1 nacht -O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:55:
[...]

Goeiemorgen zeg, dat is idd toch wel een flinke stap in slechts 1 nacht -O-
De hypotheekrente gaat wellicht nog flink verder stijgen. Inflatie stijgt naar recordhoogte van 17,1 procent - https://nos.nl/l/2446511 . Ver boven het doelinflatiepercentage van de ECB van 2%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
Ik heb vorig jaar mijn huis gekocht en ik weet echt niet wat ik van die inflatie moet denken. Aan de ene kant echt super ruk, omdat letterlijk alles duurder wordt, maar aan de andere kant weer mooi, want die inflatie vreet mijn hypotheek sneller op dan ik ooit zelf had kunnen doen. I guess, dat zolang mijn inkomsten meestijgen met de inflatie alles relatief ok is, maar wat een clusterfuck ook he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Caelorum schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:11:
Ik heb vorig jaar mijn huis gekocht en ik weet echt niet wat ik van die inflatie moet denken. Aan de ene kant echt super ruk, omdat letterlijk alles duurder wordt, maar aan de andere kant weer mooi, want die inflatie vreet mijn hypotheek sneller op dan ik ooit zelf had kunnen doen. I guess, dat zolang mijn inkomsten meestijgen met de inflatie alles relatief ok is, maar wat een clusterfuck ook he.
Moeten de lonen wel gaan meestijgen. De sector waarin ik werkzaam ben gaat na 2 hele goede corona-jaren juist wat minder goed nu, dus ben bang dat er qua salaris juist niet zoveel ruimte is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46
Je kan nu beter een berg schulden hebben dan een berg spaargeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel huizenbezitters in hetzelfde schuitje zitten inclusief ikzelf. Omdat de inflatie nu 17% is zou ik kunnen stellen dat de hypotheekschuld die ik heb 17% minder waard is ten opzichte van vorig jaar. Ik los bij lange na niet 17% af in een jaar dus dit is "fijn" maar tegelijkertijd stijgen onze uitgaven gemiddeld met 17% en mijn verwachte inflatiecorrectie op mijn loon komt niet eens in de buurt daarvan. Dus op lange termijn kom ik er beter van af maar op korte termijn moet ik snijden in mijn uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Een dusdanige inflatie is alleen leuk als je inkomen ook met dat tempo omhoog gaat, dus leuk voor de top van bedrijven die zichzelf gewoon 20% loonsverhoging kan geven. Maar voor de rest van de werknemers is het gewoon klote. Ja je schulden worden minder hoog maar veel zullen meer schulden moeten maken om rond te komen.

Word de ECB eigenlijk afgerekend op hun beleid? Aangezien het doel 2% is en ze op 17% zitten zouden daar toch ook koppen moeten rollen. Als je als bedrijf grof nalatig bent geweest is de top ook aansprakelijk dat zou hier toch ook zo moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:34:
[...]

Een dusdanige inflatie is alleen leuk als je inkomen ook met dat tempo omhoog gaat, dus leuk voor de top van bedrijven die zichzelf gewoon 20% loonsverhoging kan geven. Maar voor de rest van de werknemers is het gewoon klote. Ja je schulden worden minder hoog maar veel zullen meer schulden moeten maken om rond te komen.

Word de ECB eigenlijk afgerekend op hun beleid? Aangezien het doel 2% is en ze op 17% zitten zouden daar toch ook koppen moeten rollen. Als je als bedrijf grof nalatig bent geweest is de top ook aansprakelijk dat zou hier toch ook zo moeten zijn.
Ik denk niet dat je het ECB een hoge inflatie kan verwijten als die voor 99% op het conto komt van 1 gek die het pluche in 1 land bekleedt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:42:
[...]

Ik denk niet dat je het ECB een hoge inflatie kan verwijten als die voor 99% op het conto komt van 1 gek die het pluche in 1 land bekleedt
De inflatie was al hoog voordat de oorlog in oekraine begonnen was. De huizenprijzen schieten al jaren de pan uit dat is niet afgelopen half jaar. De sancties tegen rusland hebben het hooguit wat erger gemaakt.
Die lage rente van de ECB is hoofdoorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:42:
[...]

Het klopt dat ze weinig kunnen doen aan zaken op het wereldtoneel. Maar ze hadden ook allang begin 2021 kunnen beginnen met renteverhogingen opvoeren. Ze acteren te laat en daar kun je ze wel op afrekenen. Al heeft dat natuurlijk een reden want rentedivergentie blijft tussen Duitsland en een Italië / Griekenland etc.

Maar dat is een politieke reden terwijl de ECB a politiek dient te zijn en hun mantra / mandaat van 2% als enige doel zou moeten zien. Maar gedwongen door de constellatie die een rentehike naar gelijk niveau van inflatie zou geven (zeg rente 12% vs inflatie 12% voor heel Europa) doen ze geen Volckertje. Want ze worden dan wel niet gekozen, maar dan is hun bestaan ook niet meer zeker als ze zorgen dat lidstaten failliet gaan.

Enfin ook in de motor van Europa knalt de inflatie boven de 10% https://fd.nl/economie/14...-loopt-verder-op-tot-10-9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:25
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:52:
[...]

De inflatie was al hoog voordat de oorlog in oekraine begonnen was. De huizenprijzen schieten al jaren de pan uit dat is niet afgelopen half jaar. De sancties tegen rusland hebben het hooguit wat erger gemaakt.
Inderdaad de rente is laag gebleven na de 2008 crisis tot het zelfs negatief was. Alleen al in Nederland is er in de afgelopen twee jaar minimaal 100 miljard geleend om sectoren maar niet om te laten vallen. Huizen zijn jaarlijks met tientallen procenten gestegen. Normen zijn verhoogd en het opkopen van schulden.
Allemaal ruim begonnen voor de oorlog.

De oorlog zal het zeker versterkt hebben, maar we moeten niet alles afschuiven op de oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
https://www.nieuwbouw-par...04K9tBZQAZ/bouwnummer-243

https://www.nieuwbouw-par...02Ra0NHQAZ/bouwnummer-201

Het lijkt hier net alsof fase 4 prijzen zijn gezakt ten opzicht van fase 3. Je krijgt ook nog eens meer zonnepanelen in fase 4.

Een teken van afkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:52:
[...]

Ja, de inflatie lag al op 5% en hoger voor de oorlog in de oekraïne. En toen gingen de rentes ook al omhoog. Ik denk niet dat er iemand een jaar geleden had kunnen voorzien dat de inflatie richting de 20% zou gaan. Een jaar geleden was de inflatie namelijk gewoon nog prima met 3%. Het rente-instrument is een best lastig instrument in Europa wegens de wisselende belangen tussen noord en zuid-europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:16
ObiTewodros schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:00:

Het lijkt hier net alsof fase 4 prijzen zijn gezakt ten opzicht van fase 3. Je krijgt ook nog eens meer zonnepanelen in fase 4.

Een teken van afkoeling?
Dit nieuwbouwproject staat al sinds maart 2021 in de verkoop en daarvan staat nog steeds een gedeelte te koop, de bouw is al ruimschoots onderweg.

https://www.funda.nl/nieu...-park-vijfsluizen-fase-a/

600K voor een tussenwoning, buiten alle extra kosten die je nog hebt, direct naast de snelweg en metro is dan ook niet voor iedereen weggelegd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online

Een teken van afkoeling?
Vind met name de tuin een beste significant verschil. Scheelt toch 24 m2 tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:25
Dalive schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:32:
[...]

Dit nieuwbouwproject staat al sinds maart 2021 in de verkoop en daarvan staat nog steeds een gedeelte te koop, de bouw is al ruimschoots onderweg.

https://www.funda.nl/nieu...-park-vijfsluizen-fase-a/

600K voor een tussenwoning, buiten alle extra kosten die je nog hebt, direct naast de snelweg en metro is dan ook niet voor iedereen weggelegd O-)
Dus we hebben het over woningen die al een geruime tijd te koop staan en nu 0.9% zijn gedaald. Nauwelijks een afkoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:52

Een teken van afkoeling?
"De woning wordt uitgebreid met een uitbouw van 1,2 meter aan de achterzijde. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de getoonde koopsom."
Dat zal een paar 10k in de prijs schelen bij de 'oude' woning. Daarnaast een stuk meer grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:40:
[...]

"De woning wordt uitgebreid met een uitbouw van 1,2 meter aan de achterzijde. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de getoonde koopsom."
Dat zal een paar 10k in de prijs schelen bij de 'oude' woning. Daarnaast een stuk meer grond.
Oke, bij woonoppervlakte staat nog steeds 149m2, maar dat zijn ze dus vergeten te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:05:
[...]

Oke, bij woonoppervlakte staat nog steeds 149m2, maar dat zijn ze dus vergeten te updaten.
Daar lijkt het wel op. Slordig is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:03
Joosie200 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:54:
Maar dat is een politieke reden terwijl de ECB a politiek dient te zijn en hun mantra / mandaat van 2% als enige doel zou moeten zien. Maar gedwongen door de constellatie die een rentehike naar gelijk niveau van inflatie zou geven (zeg rente 12% vs inflatie 12% voor heel Europa) doen ze geen Volckertje. Want ze worden dan wel niet gekozen, maar dan is hun bestaan ook niet meer zeker als ze zorgen dat lidstaten failliet gaan.
Een Volckertje zorgt er natuurlijk niet voor dat de prijzen ineens omlaag gaan. Het zorgt ervoor dat mensen de prijzen van goederen niet meer kunnen betalen, waardoor de vraag uitvalt. Als genoeg huishoudens worden afgesloten van het gasnet wegens wanbetaling, daalt de gasprijs vanzelf.

Het idee dat er zoiets als "apolitiek beleid" bestaat is een illusie, zeker als het beleid is dat direct ingrijpt in de welvaart van mensen.

Verder zijn we in staat van economische oorlog met Rusland. Ik weet niet of iemand het idee had dat we die zonder diepe en blijvende economische schade zouden kunnen winnen, maar inmiddels is iedereen hopelijk wel van dat waandenkbeeld genezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 11:44
Richh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:45:
5 jaar te laat, maar het gaat dan toch eindelijk een klein beetje gebeuren: https://nos.nl/artikel/24...aan-banden-daarboven-vrij

Het puntenstelsel wordt doorgetrokken tot €1000 / 187 punten. Eindelijk kunnen de bewoners van een huisjesmelkerwoning (die vaak bewust 1-10 punten hoger dan de sociale huurgrens worden bijgeklust om vervolgens voor bijvoorbeeld €1250 in de verhuur te gaan) straks naar de huurcommissie om gewoon een eerlijke, normale huur te betalen.

In november gaat De Jonge het complete plan bekend maken.

Wel weer geweldig dat alle broodnodige maatregelen straks precies doorgevoerd gaan worden wanneer de prijsstijgingen net om beginnen te slaan, maar goed.
Tegelijkertijd wordt het puntenstelsel ook verbouwd, met een motie om dat samen met dezelfde investeerders te doen die nu zo lopen te jammeren, dus het hoeft niet perse positief uit te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twisterNL schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:53:
[...]

Tegelijkertijd wordt het puntenstelsel ook verbouwd, met een motie om dat samen met dezelfde investeerders te doen die nu zo lopen te jammeren, dus het hoeft niet perse positief uit te pakken.
Wie is Peter de Groot nou weer?
Gezien de motie vast een VVD'er... Ah, jawel, wie had dat gedacht :+

De opvolger van Koerhuis? :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 11:44
Richh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:07:
[...]

Ja, de opvolger van Koerhuis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Hoorde ik niet al sinds maart 2020 dat we ons uit de crisis moeten investeren? Waar blijft de politiek met een deltaplan om die 1 miljoen woningen voor 2030 te bouwen? We zijn ondertussen alweer een paar jaar verder en lopen alweer 200.000 woningen achter op wat het schema zou moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:16
[...]

Richh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:07:
[...]

Als het door beleggers/ontwikkelaars gestelde resultaat van een puntenstelsel is dat huurhuizen verkocht worden, moeten we huisvesting misschien maar nationaliseren. Iets met primaire levensbehoefte enzo.
Geld nodig? Lekker heffen bij (multi)nationals die nu praktisch gratis hier miljarden wegsluizen. Als we op deze manier doorgaan, gaan we Engeland achterna; "trickle down economy" :z Want ja, dat heeft ooit gewerkt (not).

De lage inkomens worden er niet (/nooit meer) beter op en de middenklasse mag met nog minder nog harder door buffelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9BPSW5Iz45DYfQuofA7ORrUz74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXRyz8bEqkEP2B4EJxzplakT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:28:
[...]

[...]

Als het door beleggers/ontwikkelaars gestelde resultaat van een puntenstelsel is dat huurhuizen verkocht worden, moeten we huisvesting misschien maar nationaliseren. Iets met primaire levensbehoefte enzo.
Wel grappig dat je denkt dat de overheid beter in staat is om woonruimte te realiseren dan de markt.

De overheid moet gewoon ruimte maken voor ondernemers en particulieren om uberhaupt te bouwen, en stoppen met dat stikstof geneuzel voor de woningbouw. Het duurt te lang om een vergunning te krijgen (als je die al krijgt) en kavels zijn schaars (terwijl er MEER DAN GENOEG ruimte is in Nederland).

De invisible hand zorgt er dan vanzelf voor dat waar er behoefte is aan woningen, er gebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Masvic schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:42:
[...]

Wel grappig dat je denkt dat de overheid beter in staat is om woonruimte te realiseren dan de markt.

De overheid moet gewoon ruimte maken voor ondernemers en particulieren om uberhaupt te bouwen, en stoppen met dat stikstof geneuzel voor de woningbouw. Het duurt te lang om een vergunning te krijgen (als je die al krijgt) en kavels zijn schaars (terwijl er MEER DAN GENOEG ruimte is in Nederland).

De invisible hand zorgt er dan vanzelf voor dat waar er behoefte is aan woningen, er gebouwd wordt.
Omdat voor zoiets als primaire behoeftes je het niet moet overlaten aan "de markt". Onder de streep is de consument altijd de zak. Duurdere grondstoffen, hogere lonen, inflatie, etc -> hogere prijs. Wordt er iets goedkoper -> meer marge of minder aanbieden om de prijs hoog te houden. Brandstof is daar een perfect voorbeeld van.
De groten kopen de kleintjes op, totdat er enkele partijen over blijven die "de markt" bepalen. De vrije markt en concurrentie werkt enkel als je op de markt appels en vis verkoopt, niet in de moderne wereld met teveel grote partijen die de dienst uitmaken. En die paar kleintjes die nog onafhankelijk denken te zijn, missen schaalvoordeel dus kunnen niet concurreren op prijs.

Ik zeg niet dat de overheid het beter zal doen, maar met iets aanbieden zonder winstoogmerk toon je wel aan dat je als VOLKSvertegenwoordiger klaarstaat voor je medemens en niet voor een snoepreisje van een multinational naar de VS.

[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 30-09-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:50:
[...]

Omdat voor zoiets als primaire behoeftes je het niet moet overlaten aan "de markt".
Oja zoals eten in de sovjet unie! Dat ging zo goed!

The last President of the Soviet Union, Mikhail Gorbachev, is said to have asked British Prime Minister Margaret Thatcher: “How do you see to it that people get food?” The answer was that she didn’t. Prices did that. Moreover, the British people were better fed than people in the Soviet Union, even though the British have not produced enough food to feed themselves in more than a century. Prices bring them food from other countries. Without the role of prices, imagine what a monumental bureaucracy it would take to see to it that the city of London alone is supplied with the tons of food, of every variety, which it consumes every day. Yet such an army of bureaucrats can be dispensed with— and the people that would be needed in such a bureaucracy can do productive work elsewhere in the economy—because the simple mechanism of prices does the same job faster, cheaper and better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Masvic schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:56:
[...]

Oja zoals eten in de sovjet unie! Dat ging zo goed!

The last President of the Soviet Union, Mikhail Gorbachev, is said to have asked British Prime Minister Margaret Thatcher: “How do you see to it that people get food?” The answer was that she didn’t. Prices did that. Moreover, the British people were better fed than people in the Soviet Union, even though the British have not produced enough food to feed themselves in more than a century. Prices bring them food from other countries. Without the role of prices, imagine what a monumental bureaucracy it would take to see to it that the city of London alone is supplied with the tons of food, of every variety, which it consumes every day. Yet such an army of bureaucrats can be dispensed with— and the people that would be needed in such a bureaucracy can do productive work elsewhere in the economy—because the simple mechanism of prices does the same job faster, cheaper and better.
Ah, het was wachten op de eerste oorlog/communisme/Godwin vergelijkingen. Want de UK en RU zijn op allerlei vlakken prima 1-op-1 te vergelijken natuurlijk...

Alright, een meer genuanceerd standpunt;
1. de overheid zou meer inbreng moeten hebben in wat (type, prijs, etc) er gebouwd wordt qua huurwoningen. Daarbij moet diezelfde overheid de wensen van burgers in acht nemen.

Als we dan toch nutteloze quotes over Thatcher gaan meenemen:
https://www.binnenlandsbe...rije-markt-blijkt-illusie
Met het aantreden van de Britse premier Thatcher en de Amerikaanse president Reagan won het ongebreidelde geloof in ‘de markt’ in de jaren 80 van de vorige eeuw in grote delen van de wereld aan populariteit.
(..)
Het najagen van bedrijfsmatige efficiëntie en flexibele arbeidsmarkten heeft veel kortetermijnwinsten opgeleverd, die verdwenen zijn in de zakken van managers en aandeelhouders,
(..)
Gelukkig was er nog de overheid. De vrijemarkteconomen moesten er nooit iets van hebben; Get the government off your back, was hun lijfspreuk, maar nu ze in grote nood verkeerden, lieten banken en andere financiële instellingen zich graag met belastinggeld van de ondergang redden.
Er is niks mis met kapitalisme, betoogt Chang, Maar het stelsel functioneert beter als een actieve overheid het algemeen belang behoedt en verantwoord gebruik van gemeenschappelijke hulpbronnen bevordert. (..) Zonder sterke overheid geen welvarende, eerlijke, stabiele samenleving.

Om af te sluiten met wat ironie ten aanzien van dit topic: de 2008 crisis is het perfecte voorbeeld waarom je markten níet aan zichzelf moet overlaten zonder regulering. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door geekeep op 30-09-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:10
Masvic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:45:
[...]
Wat je zegt klopt niet helemaal en is niet onderbouwd met feiten, maar goed dat is een beetje de norm in dit topic.
Bedankt voor de info.

Toch laat ING ook nogal wat zaken onduidelijk. Ze spreken over kosten grondstoffen maar benoemen nergens de technische installatie. Ja, hout, staal, beton is allemaal duurder geworden, maar dat valt on het niet bij de kosten voor een warmtepomp. Toch benoemd de ING dat niet.

Een ander punt is arbeid. Ook wat duurder maar een warmtepomp installeren is veel meer werk, en ook die toename benoemd de ING niet.

Vragen vragen :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:11:
[...]

Bedankt voor de info.

Toch laat ING ook nogal wat zaken onduidelijk. Ze spreken over kosten grondstoffen maar benoemen nergens de technische installatie. Ja, hout, staal, beton is allemaal duurder geworden, maar dat valt on het niet bij de kosten voor een warmtepomp. Toch benoemd de ING dat niet.

Een ander punt is arbeid. Ook wat duurder maar een warmtepomp installeren is veel meer werk, en ook die toename benoemd de ING niet.

Vragen vragen :)
Het CBS heeft vandaag nieuwe cijfers over bouwkosten gepubliceerd. Een kleine toename voor deze maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUjGG75ejVD0_T-Epkmswcwx63w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHnZMjcwEd2RBXaeJyxz0q7N.jpg?f=fotoalbum_large

Via https://opendata.cbs.nl/s...41313418&fromstatweb=true

Dat materialen duurder worden/zijn geworden is dus overduidelijk maar dat we meer materialen/arbeid nodig hebben per woning is inderdaad onderbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:40:
[...]

Het CBS heeft vandaag nieuwe cijfers over bouwkosten gepubliceerd. Een kleine toename voor deze maand.

[Afbeelding]

Via https://opendata.cbs.nl/s...41313418&fromstatweb=true

Dat materialen duurder worden/zijn geworden is dus overduidelijk maar dat we meer materialen/arbeid nodig hebben per woning is inderdaad onderbelicht.
Bedankt voor de info/bron.

Nu nog de verhouding van materiaal/loon ten opzichte van de totaalprijs. Dan valt er pas iets te zeggen over hoe "eerlijk" die prijsstijgingen zijn. Als meel 2x zo duur wordt, snap ik dat een brood ook in prijs stijgt. Als zout 2x zo duur wordt, is een eventuele prijsstijging natuurlijk in een totaal andere verhouding.

edit:
Als je de totale bouwkosten weer indexeert met 2016=100, kom je uit op een stijging van iets meer dan 25% ((180 - 143) / 143 * 100%). Tegenover die grafiek van ING die extrapoleert naar +80% qua verkoopprijs sinds 2016 is dat natuurlijk wel een beetje scheef.

[ Voor 11% gewijzigd door geekeep op 30-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 20:01
Ligt het aan mij (ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen) maar voor mijn gevoel komen er de laatste tijd veel oude woningen op Funda met energielabels E,F,G. Zou dat iets te maken hebben met de energiecrisis, en zo ja, hoezo denken mensen die woningen kwijt te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
FerryHidden schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:33:
Ligt het aan mij (ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen) maar voor mijn gevoel komen er de laatste tijd veel oude woningen op Funda met energielabels E,F,G. Zou dat iets te maken hebben met de energiecrisis, en zo ja, hoezo denken mensen die woningen kwijt te kunnen?
Omdat we nog steeds een tekort aan woningen hebben en er nog altijd mensen zijn die denken het dit jaar nog wel enigszins uit te kunnen zitten door het energie (kosten) plafond en zuinig aan te doen. En dan langzaam aan isoleren als een malle voor volgend jaar winter..

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-10 11:47
Ik deel dat gevoel niet, wel blijven ze langer op Funda staan dan A-B labels. Hoeel sommige A-labels soms onverklaarbaar ook niet lijken te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:03
Nnoitra schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:11:
Omdat we nog steeds een tekort aan woningen hebben en er nog altijd mensen zijn die denken het dit jaar nog wel enigszins uit te kunnen zitten door het energie (kosten) plafond en zuinig aan te doen. En dan langzaam aan isoleren als een malle voor volgend jaar winter..
Ik kan niet in ieders portemonnee kijken, maar het energiekostenplafond is zeer ruim. Misschien dat je met een forse woning er wel boven kunt komen, maar ik denk niet dat woningen met E- en F-label per definitie onbetaalbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:06
Lange termijn is alleen locatie belangrijk. Energielabel is nu even een dingetje voor sommigen (ook al betekent het weinig mbt daadwerkelijke kosten voor je energierekening)

Maar waarde is locatie, locatie en locatie

P.S. Zouden er daadwerkelijk mensen zijn die een gare oude hut kopen (wat f of g label vrijwel altijd zijn) en er dan zo intrekken zonder eerst te verbouwen?

Voor mij was en is het label op het moment van verkoop amper een factor van betekenis.

[ Voor 36% gewijzigd door Johan Bogle op 30-09-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Johan Bogle schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:38:
Lange termijn is alleen locatie belangrijk. Energielabel is nu even een dingetje voor sommigen (ook al betekent het weinig mbt daadwerkelijke kosten voor je energierekening)

Maar waarde is locatie, locatie en locatie

P.S. Zouden er daadwerkelijk mensen zijn die een gare oude hut kopen (wat f of g label vrijwel altijd zijn) en er dan zo intrekken zonder eerst te verbouwen?

Voor mij was en is het label op het moment van verkoop amper een factor van betekenis.
Als je een paar weken terug leest was dit volgens sommigen the-way-to-go en een unieke kans voor starters om iets goedkoops op te pikken en stap voor stap aan te pakken. :+
Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:09:
[...]

Het zouden ook verhuurders kunnen zijn die de handdoek vroegtijdig in de ring gooien. Het WWS puntenaantal voor slecht geïsoleerde woningen gaat omlaag (motie PvdA, Kuiken aangenomen met aanpassingen bij de APB).
Dan kan onze minister van Huisvesting volgend jaar zich ook trots op de borst kloppen dat de woningkrapte gedaald is ondanks die 100k nieuwbouw belofte die nooit gehaald wordt. :D

[ Voor 25% gewijzigd door geekeep op 30-09-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het zouden ook verhuurders kunnen zijn die de handdoek vroegtijdig in de ring gooien. Het WWS puntenaantal voor slecht geïsoleerde woningen gaat omlaag (motie PvdA, Kuiken aangenomen met aanpassingen bij de APB).

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:38:
Energielabel is nu even een dingetje voor sommigen (ook al betekent het weinig mbt daadwerkelijke kosten voor je energierekening)
Tja het is hoe je het bekijkt he. De gasleiding vanuit Rusland is op meerdere plekken gesaboteerd dus korte termijn lijkt er geen goedkoop gas meer te komen uit dat land. Ook in eigen land zijn er belangen om geen gas uit Groningen te halen of centrales te bouwen.

Kortom op korte termijn dure energie. Dan is het maar de vraag wanneer er wel weer goedkope energie is, dat kan zomaar 10+ jaar duren. De compensatiegeldkraan van de overheid is ook niet oneindig. Iedereen mag een andere risicoanalyse maken maar mij lijkt het geen verstandige keuze om jezelf op te zadelen met een huis (zonder te plannen voor energiebesparende maatregelen) waar je de komende jaren scheel betaald aan energiekosten en waarschijnlijk ook niet veel succes hebt met een goede prijs krijgen bij een toekomstige verkoop. En zeker nu met de inflatie zijn energiebesparende maatregelen duur (zowel door materiaal als arbeid) als je al überhaupt plek weet te vinden in de drukke agenda's van partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:03:
[...]

Als je een paar weken terug leest was dit volgens sommigen the-way-to-go en een unieke kans voor starters om iets goedkoops op te pikken en stap voor stap aan te pakken. :+
Het is eerder niet een unieke maar enige kans voor een starter alleen. Vanuit de verkopers snap ik het wel. De prijzen zijn op hun top zo lijkt het dus kun je als verhuurder als het rendement tegenvalt af van de label e/f/g woningen zonder te hoeven verduurzamen.

Ik ga komende week wel kijken bij een E label. Want locatie, locatie, locatie. Cv ketel is nog uit 2021 dus die hoeft er niet meteen uit. Heeft normaal dubbel glas. Panelen op het dak en mooi rustig aanpakken is mijn idee. Vt wonen approved woningen in diezelfde wijk gaan voor 80-100k meer zonder dat die qua energietransitie al zijn aangepakt. Nou dan pak ik liever isolatie aan en pv installatie op het dak. Die cosmetische VT wonen stijl komt dan later wel. En ik heb nog tot 2025 mijn vaste contract met goedkope tarieven. Genoeg tijd om te verduurzamen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joosie200 op 30-09-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:09:
[...]

Als dat zo is, is dat een extra bewijs voor wat voor schaamteloze parasieten de meeste huisjesmelkers zijn. Alleen als ze, zonder er moeite voor te doen, forse winsten kunnen halen over de ruggen van anderen is het ze de moeite waard. Alleen maar als belegging kopen is niet voldoende. Een eerlijke prijs rekenen (daar is dat puntensysteem dus voor...) komt duidelijk ook niet bij ze op.

0,0000 medelijden met dit soort figuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:03:
[...]

[...]

Dan kan onze minister van Huisvesting volgend jaar zich ook trots op de borst kloppen dat de woningkrapte gedaald is ondanks die 100k nieuwbouw belofte die nooit gehaald wordt. :D
Die sommigen ben ik, de manier in de huizenmarkt om relatief goedkoop in te stromen is altijd al dezelfde geweest. Krot kopen, ellende doorstaan handjes uit de mouwen.

De huidige situatie is natuurlijk top voor de groep die daar toe bereid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:13:
[...]

Tja het is hoe je het bekijkt he. De gasleiding vanuit Rusland is op meerdere plekken gesaboteerd dus korte termijn lijkt er geen goedkoop gas meer te komen uit dat land. Ook in eigen land zijn er belangen om geen gas uit Groningen te halen of centrales te bouwen.

Kortom op korte termijn dure energie. Dan is het maar de vraag wanneer er wel weer goedkope energie is, dat kan zomaar 10+ jaar duren. De compensatiegeldkraan van de overheid is ook niet oneindig. Iedereen mag een andere risicoanalyse maken maar mij lijkt het geen verstandige keuze om jezelf op te zadelen met een huis (zonder te plannen voor energiebesparende maatregelen) waar je de komende jaren scheel betaald aan energiekosten en waarschijnlijk ook niet veel succes hebt met een goede prijs krijgen bij een toekomstige verkoop. En zeker nu met de inflatie zijn energiebesparende maatregelen duur (zowel door materiaal als arbeid) als je al überhaupt plek weet te vinden in de drukke agenda's van partijen.
Dat goedkope gas, gaat idd de eerste jaren niet meer gebeuren.

Lang verhaal kort : We krijgen een vorm van uiteindelijke deflatie. Investeringen(privé of bedrijfsmatig) staan nou al op hold en een huis kopen is riskant.

Krijg je het toch voor elkaar om een F of G te scoren en voorlopig de mindere periode door te komen(pelletkachel oid erin), ga je wrch een voordeel doen omdat door werkloosheid / recessie / vinger op de knip/etc. Je uiteindelijk die ouwe meuk label F, G, kunt aanpakken. Ik denk dat er een moment gaat komen dat zoiets rendabel gaat worden en betaalbaar om dan toch die isolatie te doen of laten doen(zeker als dat soort bedrijven krap in de orders zitten en dan maar aan pre-covid tarief willen werken)

Geen glazen bol hier, maar gevoel en beetje lef hebben.

Je gaat ook minder betalen nu voor een G of F , dat helpt zowiezo. Verder als je aan 4% gaat afsluiten wil je een zo laag mogelijke hypotheek hebben en al je spaargeld , na ff af te wachten investeren om je pand op te waarderen.

Kan het mis hebben ntrl

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
Of dat nu al het geval is weet ik niet. Mijn verwachting is dat zeker die tochtige slecht geïsoleerde woningen flink in prijs gaan dalen de komende jaren. Ik verwacht ook niet dat de prijzen van energie weer op het oude niveau komen. Er is een groep die niet voorzien heeft dat hun oude woning opeens zoveel kosten met zich meebrengt en dat van het gas af lastig gaat worden met zo'n woning. Zelfs al wordt elektriciteit veel goedkoper, dan hebben zij daar niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:38:
[...]

Je gaat ook minder betalen nu voor een G of F , dat helpt zowiezo. Verder als je aan 4% gaat afsluiten wil je een zo laag mogelijke hypotheek hebben en al je spaargeld , na ff af te wachten investeren om je pand op te waarderen.

Kan het mis hebben ntrl
Dat hoop ik nu te doen ja. Slag slaan nu overbieden eraf is, kluswoning halen, komende drie jaar op oude tarieven doorkomen. En dat gebruiken om te verduurzamen. Wie weet pak ik de mazzel mee dat klusjesmannen weer tijd over houden omdat alle orders gecanceld worden, prijzen voor materialen wel uitgeraasd zijn.

En zo niet kijken wat zelf te doen is. Zit ik in elk geval wel in een prima wijk van een prima stad. Die blijven altijd in trek. Zeker als ze je zelf hebt lopen opknappen en pas later als prijzen goedkoper zijn de moderne look erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
sprhnk schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:19:
[...]

Die sommigen ben ik, de manier in de huizenmarkt om relatief goedkoop in te stromen is altijd al dezelfde geweest. Krot kopen, ellende doorstaan handjes uit de mouwen.

De huidige situatie is natuurlijk top voor de groep die daar toe bereid is.
En het argument had toen weinig reden om serieus te nemen omdat klushuizen niet genoeg scheelden in prijs om het de moeite waard te laten zijn. Wellicht dat daar nu verandering in komt als verhuurders hun woning met 30 jaar achterstallig onderhoud op de markt gooien en dit soort huizen in prijs zakt. Maar met alle verborgen gebreken erbij en de huidige (materiaal)prijzen moet het prijsverschil wel heel groot zijn om een duurder, beter onderhouden woning links te laten liggen. Wat dat betreft is "van een oud vrouwtje" een betere optie dan een uitgewoond huurderskrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Inderdaad dat hoeft niet heel goed uit te pakken maar nu zitten er ook wel dingen in die gewoon vreemd zijn. Veel dingen die we als normaal beschouwen zijn nu luxe ( tegeltjes boven de 120cm )
Maar ik verwacht dat investeerders veel meer de WOZ waarde in de huur willen meenemen en ergens is dat wel heel logisch. Een woning in het centrum van Amsterdam is logisch gezien veel meer waard dan eenzelfde appartementje ergens in Vlissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:47:
[...]
Nu nog de verhouding van materiaal/loon ten opzichte van de totaalprijs. Dan valt er pas iets te zeggen over hoe "eerlijk" die prijsstijgingen zijn.
Zolang we bereid zijn er voor te betalen pakt iedereen extra marge als de prijzen verhoogd worden. Dat zie ook terug in de grafieken van het CBS en ING. Of dat eerlijk of niet is laat ik in het midden, maar kennelijk is er die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
[...]

Lang verhaal kort : We krijgen een vorm van uiteindelijke deflatie. Investeringen(privé of bedrijfsmatig) staan nou al op hold en een huis kopen is riskant.

Krijg je het toch voor elkaar om een F of G te scoren en voorlopig de mindere periode door te komen(pelletkachel oid erin), ga je wrch een voordeel doen omdat door werkloosheid / recessie / vinger op de knip/etc. Je uiteindelijk die ouwe meuk label F, G, kunt aanpakken. Ik denk dat er een moment gaat komen dat zoiets rendabel gaat worden en betaalbaar om dan toch die isolatie te doen of laten doen(zeker als dat soort bedrijven krap in de orders zitten en dan maar aan pre-covid tarief willen werken)

Geen glazen bol hier, maar gevoel en beetje lef hebben.

Kan het mis hebben ntrl
Vind het wel een logische redenatie. In goedkope tijden verbouwen en in dure tijden verkopen is lucratief gebleken. Mijn ouders konden in 2015 voor 20k 3 meter uitbouwen. Niet gedaan, kost nu minstens 45k. Die m2 kost nu €5k oid en toen minder dan €2500. Dat zijn aardige investeringen.

Maar, kanttekening. Die verduurzamingsslag gaat echt wel plaats vinden en alleen daarom al denk ik dat arbeid en materialen niet gauw goedkoper worden. Als burgers het niet kunnen betalen dan komt het wel vanuit de overheid.

Stel er komen massa ontslaggolven dan kan het wel een leuke bezigheid worden voor wie toch werkloos thuis zit. Lekker aan de eigen woning knutselen is netto verdienen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
...
Investeringen ... staan nou al op hold en een huis kopen is riskant.
De prijs van morgen voor gas weten we gewoon niet. Benzine was laats bijna € 2,50, en is nu - en ondanks een dure dollar - gedaald tot € 1,90. Misschien gaat we dat me gas ook meemaken.

Echter, het nieuws is een opeenstapeling van slechte en nog slechtere berichten: de geopolitieke spanningen, de inflatiecijfers, prijsverhogingen van energie, nieuwe verwachtte ECB renteverhoging(en). Mensen zijn onzeker en willen weten waar ze aan toe zijn. Dat is nu in ieder geval niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lastmanstanding schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:04:
[...]

En in landen met een minder sterke sociale contract, zouden deze mensen of meer moeten gaan werken en verdienen of buiten de dure steden moeten wonen of bij iemand met meer geld moeten wonen.

Een belegger gaat alleen geld ergens in investeren als er winst te maken is. Als de overheid een bepaalde groep mensen willen sponsoren, mogen ze dat zeker doen, maar de belegger gaat dan de geïnvesteerde geld uithalen en ergens anders in investeren dat wel winst maakt.

Voor de kleine verhuurder gaat de belasting op verhuurinkomsten flink omhoog de komende jaren. Als er ook nog een beperking van vrijetijdsruimte van de gevraagd huur komt, wordt de winstmarge echter minimaal ten opzichte van de capital.
Eigenlijk zou je je ook kunnen afvragen of dát erg is.

Verhuurhuizen worden tegenwoordig in Nederland door veel mensen gezien als goudmijntjes waar je flink op binnen kunt lopen. Vooral doordat het de laatste decennia mogelijk was om daar flink op te verdienen, vaak ook nog tegen gunstige fiscale voorwaarden. En dan 'verwacht' je dus ook een hoog rendement. Huizen min of meer als alternatief voor aandelen.

Maar zou het niet een veel natuurlijker situatie zijn als men verhuurhuizen als alternatief voor sparen/obligaties zou zien. Als investering met een bescheiden, maar relatief inflatiebestendig rendement op de lange termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:46:
[...]

De prijs van morgen voor gas weten we gewoon niet. Benzine was laats bijna € 2,50, en is nu - en ondanks een dure dollar - gedaald tot € 1,90. Misschien gaat we dat me gas ook meemaken.

Echter, het nieuws is een opeenstapeling van slechte en nog slechtere berichten: de geopolitieke spanningen, de inflatiecijfers, prijsverhogingen van energie, nieuwe verwachtte ECB renteverhoging(en). Mensen zijn onzeker en willen weten waar ze aan toe zijn. Dat is nu in ieder geval niet duidelijk.
Ik denk dat de prijs van energie in elk geval niet meer wordt wat het geweest is. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet erg.

Ik denk dat we voor de lange termijn vooral een verschuiving zullen zien in prijspeil, in wat duurder en wat goedkoper is. Als energieprijzen flink de lucht in schieten ten opzichte van vroeger, dan zullen energie-intensieve zaken ook relatief meer in prijs stijgen dan niet energie-intensieve zaken. Dan krijg je dus wellicht dat de boontjes uit Kenia een flink stuk duurder worden, terwijl de boerenkool van de koude grond misschien nauwelijks in prijs stijgt. Dat we 'vanzelf' weer een neiging krijgen om meer 'met de seizoenen' te gaan leven, omdat het prijsverschil tussen producten van de akkers in het seizoen vergeleken met producten van ver of uit de kas veel groter wordt dan het nu is. En misschien dat we ook 'vanzelf' in de consumptiegoederen kiezen voor meer 'duurzame' keuzes, simpelweg omdat dag vanwege de kosten het betere alternatief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
fisherman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:38:
[...]

Of dat nu al het geval is weet ik niet. Mijn verwachting is dat zeker die tochtige slecht geïsoleerde woningen flink in prijs gaan dalen de komende jaren. Ik verwacht ook niet dat de prijzen van energie weer op het oude niveau komen. Er is een groep die niet voorzien heeft dat hun oude woning opeens zoveel kosten met zich meebrengt en dat van het gas af lastig gaat worden met zo'n woning. Zelfs al wordt elektriciteit veel goedkoper, dan hebben zij daar niets aan.
Dit valt denk ik wel mee voor de meeste historische panden in de stad. Staar je daarnaast overigens niet blind op het label, in ons pand is de thermostaat nog niet aangeslagen. Ligging en buurt speelt ook enorm mee op je stook kosten, de wij hebben de hele dag zon bijvoorbeeld. Het centrum van Haarlem is ook weer net een paar graden warmer dan daar buiten.

Feitelijk wil je het jaar gebruik weten en niet het label. Maar goed wij hebben nu ook hobby projecten lopen in verduurzamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:10:
Ik denk dat de prijs van energie in elk geval niet meer wordt wat het geweest is. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet erg.
...
Ik denk dat we voor de lange termijn vooral een verschuiving zullen zien in prijspeil, in wat duurder en wat goedkoper is.
Dat klopt, maar we hebben energie en energie,

Het gas blijft duurder dan we gewend waren, omdat we geen 'goedkoop' Russisch gas meer krijgen. Dat heeft invloed op huishoudens en bedrijven die dat veel gebruiken, Het dwingt ons om inventief te zijn, en dat is op zich een goede zaak. Natuurlijk wel op termijn, want de energieprijs van nu kunnen mensen niet opbrengen.

Transport en zo is afhankelijk van brandstof en die prijzen zijn - op pieken na - redelijk stabiel, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat we voor de lange termijn vooral een verschuiving zullen zien in prijspeil, in wat duurder en wat goedkoper is. Als energieprijzen flink de lucht in schieten ten opzichte van vroeger, dan zullen energie-intensieve zaken ook relatief meer in prijs stijgen dan niet energie-intensieve zaken. Dan krijg je dus wellicht dat de boontjes uit Kenia een flink stuk duurder worden, terwijl de boerenkool van de koude grond misschien nauwelijks in prijs stijgt. Dat we 'vanzelf' weer een neiging krijgen om meer 'met de seizoenen' te gaan leven, omdat het prijsverschil tussen producten van de akkers in het seizoen vergeleken met producten van ver of uit de kas veel groter wordt dan het nu is. En misschien dat we ook 'vanzelf' in de consumptiegoederen kiezen voor meer 'duurzame' keuzes, simpelweg omdat dag vanwege de kosten het betere alternatief wordt.
Mja dat iets in het seizoen is maakt het niet goedkoper of dat we duurzamere keuzes maken maar eens met je punt dat we ons gedrag zullen aanpassen.

Dat met de energie valt nog wel te bezien, ontwikkeling volgt de portemonnee vrij rap. Als je alleen al de explosie ziet aan alternatieve gas toevoer sinds begin dit jaar en dan moeten de meeste Europese velden nog op productie komen. Combineer dat met een eventuele recessie en de plotselinge Europese hype op wie het laatste zijn verwarming aan durft te zetten en te verduurzamen op wat voor manier dan ook. Lijkt mij dat er nog wel een paar prijs correcties komen op electriciteit, gas en olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:27:
[...]

Mja dat iets in het seizoen is maakt het niet goedkoper
Wat dus juist erg krom is. Dat je goedkoper je eten van de andere kant van de wereld kunt halen dan van dichter bij huis
Dat met de energie valt nog wel te bezien, ontwikkeling volgt de portemonnee vrij rap. Als je alleen al de explosie ziet aan alternatieve gas toevoer sinds begin dit jaar en dan moeten de meeste Europese velden nog op productie komen. Combineer dat met een eventuele recessie en de plotselinge Europese hype op wie het laatste zijn verwarming aan durft te zetten en te verduurzamen op wat voor manier dan ook. Lijkt mij dat er nog wel een paar prijs correcties komen op electriciteit, gas en olie.
Iets vergelijkbaars had je in de jaren 70 kunnen zeggen. Uiteraard was de situatie toen anders, maar er zijn ook veel parallellen Toen had de oliecrisis toch behoorlijke impact en duurde het vrij lang voordat de olieprijzen, ook gecorrigeerd voor inflatie, weer een beetje normaal werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Wat dus juist erg krom is. Dat je goedkoper je eten van de andere kant van de wereld kunt halen dan van dichter bij huis

[...]

Iets vergelijkbaars had je in de jaren 70 kunnen zeggen. Uiteraard was de situatie toen anders, maar er zijn ook veel parallellen Toen had de oliecrisis toch behoorlijke impact en duurde het vrij lang voordat de olieprijzen, ook gecorrigeerd voor inflatie, weer een beetje normaal werden.
Iets vergelijkbaars had ik ook een jaar of 10 geleden kunnen zeggen toen de olie historisch hoog stond om binnen een jaar weer te kelderen.

Het grote verschil met de jaren 70 is dat er nu veel meer opties en alternatieven zijn en het supply netwerk diverser is. Het kan zijn dat we worden meegezogen in deze oorlog en dan is het natuurlijk klaar voor iedereen maar tot die tijd is elke concurrent die door de extreem lage prijzen van Rusland werd weg gedrukt van de markt nu zijn kans aan het pakken. Dat is wel iets anders dan het jaren 70 verhaal.

Al wil ik best wel weer een rondje fietsen op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
sprhnk schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
Al wil ik best wel weer een rondje fietsen op de snelweg.
Hebben we dan meteen onze uitstoot gecompenseerd om weer huizen te kunnen bouwen? Of moeten we dan ook nog onze vleesconsumptie verminderen tot enkel in het weekend?

Op zich zou dat wel een (ludieke) actie zijn; red de boeren/starters/natuur, pak de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
@geekeep de uitstoot waar de boeren last van hebben is een lokaal probleem. Tenzij de snelweg vlak naast hun boerderij ligt hebben ze er nagenoeg niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
Het grote verschil met de jaren 70 is dat er nu veel meer opties en alternatieven zijn en het supply netwerk diverser is. Het kan zijn dat we worden meegezogen in deze oorlog en dan is het natuurlijk klaar voor iedereen maar tot die tijd is elke concurrent die door de extreem lage prijzen van Rusland werd weg gedrukt van de markt nu zijn kans aan het pakken. Dat is wel iets anders dan het jaren 70 verhaal.
Dat is dus ook juist een beetje de gedachte die ik heb. Dat alternatieven die eerst te duur waren nu alsnog interessant worden. En gebruikt gaan worden. Maar het feit dat die alternatieven eerst te duur waren en daarom niet interessant waren, maar nu wel interessant worden, geeft al aan dat de energie waarschijnlijk de komende tijd wel hoger zal blijven dan het was. Ondanks dat die alternatieven op termijn waarschijnlijk wel wat voordeliger worden dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Dat is dus ook juist een beetje de gedachte die ik heb. Dat alternatieven die eerst te duur waren nu alsnog interessant worden. En gebruikt gaan worden. Maar het feit dat die alternatieven eerst te duur waren en daarom niet interessant waren, maar nu wel interessant worden, geeft al aan dat de energie waarschijnlijk de komende tijd wel hoger zal blijven dan het was. Ondanks dat die alternatieven op termijn waarschijnlijk wel wat voordeliger worden dan nu.
Volgens mij geldt dat voor zo'n beetje elk alternatief. Men gaat vaak pas verder kijken als de status quo niet meer is wat het was.
Hetzelfde zag je bij elektrische auto's. Voorheen te duur of niet praktisch vanwege beperkt aantal laadpalen. Met wat bijtellingskorting en subsidies plus duurdere brandstof werd het opeens interessant. Of zonnepanelen, die zonder salderen waarschijnlijk op slechts een handjevol daken terecht zou zijn gekomen. Met de hoge energieprijzen heeft dat nog een duwtje extra gekregen.
Mensen zijn over het algemeen enorm slecht in lange termijn denken (en investeren). Liever nu 5 euro dan over een jaar 10 euro. En als ze iets eenmaal bezitten, houden ze daar meer/langer aan vast dan rationeel logisch is. Allemaal psychologische effecten waar vrijwel iedereen (exclusief de doorsnee psychopaat) in trapt.

De Rabobank is in ieder geval al wat minder zeker van een beperkte stijging in 2023
'Woningprijzen gaan dalen in 2023, maar zorgen niet voor crisis'
https://www.bnr.nl/nieuws...r-zorgen-niet-voor-crisis

En gelijk een mooie aanvulling op de "laat de vrije markt haar ding doen" discussie hier, met wat hypocrisie ten top:
De Jonge over woningnood: 'Veel te lang geen regie genomen'
‘We dachten dat vraag en aanbod vanzelf in evenwicht zou worden gebracht door de markt. Nou, dat is niet zo. (…) Je zal de regie moeten hernemen en dat gaan we dus ook doen. In oktober maak ik afspraken met provincies, die op moeten tellen tot die 900.000 woningen tot en met 2030.'
https://www.bnr.nl/nieuws...e-lang-geen-regie-genomen

[ Voor 23% gewijzigd door geekeep op 01-10-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:47:
@geekeep de uitstoot waar de boeren last van hebben is een lokaal probleem. Tenzij de snelweg vlak naast hun boerderij ligt hebben ze er nagenoeg niets aan.
Niet helemaal, omdat de natura2000 gebieden goed verspreid zijn betekend het dat boeren nog maar op heel beperkte plekjes wat kunnen ondernemen.
Als we gewoon een paar grote gebieden hadden was het geen probleem maar nu is het 100 kleine stukjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Mensen zijn over het algemeen enorm slecht in lange termijn denken (en investeren). Liever nu 5 euro dan over een jaar 10 euro. En als ze iets eenmaal bezitten, houden ze daar meer/langer aan vast dan rationeel logisch is. Allemaal psychologische effecten waar vrijwel iedereen (exclusief de doorsnee psychopaat) in trapt.
Begrijpelijk, maar daarom zou je daar een meer sturende rol van de overheid in verwachten. Vervelende is dat de regeringen dat de laatste decennia juist sterk hebben nagelaten. Sterker nog, de regeringen zijn langzaam maar zeker van beleidsmakers met een toekomstbeeld afgegleden naar af hoc managers die pappen en nathouden, en vooral naar de (korte termijn) opinie van het volk kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26
Conrado schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:21:
[...]

Dat klopt, maar we hebben energie en energie,

Het gas blijft duurder dan we gewend waren, omdat we geen 'goedkoop' Russisch gas meer krijgen. Dat heeft invloed op huishoudens en bedrijven die dat veel gebruiken, Het dwingt ons om inventief te zijn, en dat is op zich een goede zaak. Natuurlijk wel op termijn, want de energieprijs van nu kunnen mensen niet opbrengen.

Transport en zo is afhankelijk van brandstof en die prijzen zijn - op pieken na - redelijk stabiel, toch?
Wat dacht je van de slinkende voorraad van 'gratis' lokaal gas? In 60 jaar is 80% van het grootste gasveld opgebruikt.

Niet alleen wordt gas duurder, de overheid loopt letterlijk miljarden winst. We geven dus straks niet alleen meer geld uit aan import van energie, we moeten ook meer belasting gaan afdragen om de gemiste export op te vangen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Begrijpelijk, maar daarom zou je daar een meer sturende rol van de overheid in verwachten. Vervelende is dat de regeringen dat de laatste decennia juist sterk hebben nagelaten. Sterker nog, de regeringen zijn langzaam maar zeker van beleidsmakers met een toekomstbeeld afgegleden naar af hoc managers die pappen en nathouden, en vooral naar de (korte termijn) opinie van het volk kijken.
Het is toch juist de overheid die ervoor zorgt dat er zo min mogelijk in buiten stedelijk gebied wordt gebouwd? Er is wel sturing, alleen de sturing is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Laapo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:10:
[...]

Vind het wel een logische redenatie. In goedkope tijden verbouwen en in dure tijden verkopen is lucratief gebleken. Mijn ouders konden in 2015 voor 20k 3 meter uitbouwen. Niet gedaan, kost nu minstens 45k. Die m2 kost nu €5k oid en toen minder dan €2500. Dat zijn aardige investeringen.

Maar, kanttekening. Die verduurzamingsslag gaat echt wel plaats vinden en alleen daarom al denk ik dat arbeid en materialen niet gauw goedkoper worden. Als burgers het niet kunnen betalen dan komt het wel vanuit de overheid.

Stel er komen massa ontslaggolven dan kan het wel een leuke bezigheid worden voor wie toch werkloos thuis zit. Lekker aan de eigen woning knutselen is netto verdienen. :')
Alleen is het nu alles behalve een goedkope tijd om te verbouwen. Materialen zijn duur, arbeid is schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sdk1985 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Het is toch juist de overheid die ervoor zorgt dat er zo min mogelijk in buiten stedelijk gebied wordt gebouwd? Er is wel sturing, alleen de sturing is niet goed.
Dat kun je in mijn ogen nauwelijks sturing noemen. Het is eerder blind vast blijven houden aan wat ooit in een verleden was bedacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:49:
Dat kun je in mijn ogen nauwelijks sturing noemen. Het is eerder blind vast blijven houden aan wat ooit in een verleden was bedacht.
Ja, dat gevoel heb ik ook.

Natuurlijk moeten we niet het hele buitengebied volplempen met nieuwbouwwijken, maar we zullen toch ergens de bevolkingsgroei onderdak moeten gaan bieden.

Bebouwde gebieden - of het nu steden of dorpen betreft - zijn letterlijk opgesloten en omgeven door belangenpartijen: Boeren, Industrie, Natuur, Waterwinning, NIMBY en noem het maar op. Ik heb begrip voor ieders standpunt en belang, maar aan de andere kant moeten we simpelweg bijbouwen om iedereen te huisvesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
sdk1985 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Alleen is het nu alles behalve een goedkope tijd om te verbouwen. Materialen zijn duur, arbeid is schaars.
Geef het een maand of 6 a 12 zou ik zeggen de opdrachten drogen op, wij hebben wat hobby projecten lopen waar we elk jaar offertes voor aanvragen. Raam hier, luifel daar, gevel isolatie, zonnepanelen, badkamer erbij allemaal van dat soort ditjes en datjes. Waarvan we er 1 of 2 per jaar proberen weg te werken.

Wat ik merk is dat de aannemers gespecialiseerd in verduurzaming het vooral druk hebben (dikke duh), al krijgen ze nu wel concurrentie de bouwers. Dus ik denk dat ik de gevel isolatie ga uitstellen bijvoorbeeld. Maar de aannemers voor nog een badkamer, of een nieuw kozijn e.d. kun je al weer sneller krijgen we steeds sneller reactie op een offerte uitvraag, en zijn ze sneller beschikbaar. Ik zie alleen ook dat de prijzen te hoog blijven momenteel ten opzichte van goedkopere materialen.

Ik zie dus wel de materiaal prijzen dalen, als ik het zelf zou doen maar niet de prijzen in de offertes van aannemers over diezelfde materialen. Dus of ze dalen of ik vergal weer een vakantie met een thuis project hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
https://www.parool.nl/ams...ar-geaccepteerd~b7caf92e/
Afwachtende houding
Het is weleens anders geweest in Amsterdam. Nog geen jaar geleden was de woningmarkt zó oververhit dat een bezichtiging krijgen al een uitdaging was. Volgens hypotheekadviesketen De Hypotheker is door het oplopen van de hypotheekrente de woningmarkt in een ‘impasse’ beland. Veel huizenzoekers lijken een afwachtende houding aan te nemen, waardoor het aantal transacties verder wegzakt.
Artikel over de Amsterdamse woningmarkt. Die afwachtende houding van kopers is nu wellicht nog om te bekijken welke kant het op gaat met de prijzen. Als er een duidelijke daling in zicht is ontstaat er een koperstop, niemand wilt de eerste zijn die in een dalende markt koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 22:54
Laapo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:08:
https://www.parool.nl/ams...ar-geaccepteerd~b7caf92e/

[...]

Artikel over de Amsterdamse woningmarkt. Die afwachtende houding van kopers is nu wellicht nog om te bekijken welke kant het op gaat met de prijzen. Als er een duidelijke daling in zicht is ontstaat er een koperstop, niemand wilt de eerste zijn die in een dalende markt koopt.
Precies, ik hou dan ook lekker mijn huis aan en ga dan wel verhuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
Laapo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:10:
[...]

Nou je kunt ook letterlijk niets doen en goed en besparen. In mijn ouderlijk huis hadden we alleen beneden verwarming aan het begin en enkel glas boven. Dat betekende dikke dekens kruik en wakker worden met een rood neusje. Maar als ik heel eerlijk ben sliep dat prima.

Zoiets krijg je nu natuurlijk ook, verwarming weer pas aan in november/ decemberen boven uit, korter douchen etc. Daar hoef je geen euro voor te investeren. De wat grotere label f en g huizen zouden zo makkelijk weer 30-40% van de rekening kunnen terug snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartws
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11-2023
Gisteren viel het aantal bezoekers bij het NVM Open huizen dag erg tegen. 0 bezoekers. Toch wel vreemd omdat de funda statistieken best goed gingen afgelopen week. Dit nadat op Funda het huis aangemeld stond voor deze dag. Nu is de vraagprijs bijna 7ton maar geen belangstelling doet toch wel een beetje pijn. Er moet iets tegenvallen maar ook de makelaar heeft geen idee wat daarvan de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
bartws schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:13:
Gisteren viel het aantal bezoekers bij het NVM Open huizen dag erg tegen. 0 bezoekers. Toch wel vreemd omdat de funda statistieken best goed gingen afgelopen week. Dit nadat op Funda het huis aangemeld stond voor deze dag. Nu is de vraagprijs bijna 7ton maar geen belangstelling doet toch wel een beetje pijn. Er moet iets tegenvallen maar ook de makelaar heeft geen idee wat daarvan de oorzaak kan zijn.
Oef dat is balen. En wel wat vreemd, als bezoeker heb ik de tegenovergestelde ervaring (zie het huizenkooptopic). Huizen met 0 interesse via Funda werd de deur blij platgelopen op de open huizen dag.

Wat opviel: de huizen die we bezochten voelden stuk voor stuk heel anders dan we op basis van de fotos hadden verwacht, veel meer dan bij de officiële bezichtigingen tot nu toe. Moeilijk om aan te geven waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
supersoco80 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Oef dat is balen. En wel wat vreemd, als bezoeker heb ik de tegenovergestelde ervaring (zie het huizenkooptopic). Huizen met 0 interesse via Funda werd de deur blij platgelopen op de open huizen dag.

Wat opviel: de huizen die we bezochten voelden stuk voor stuk heel anders dan we op basis van de fotos hadden verwacht, veel meer dan bij de officiële bezichtigingen tot nu toe. Moeilijk om aan te geven waarom.
Edit: wat er mee te maken kan hebben : wij zijn na gisteren goed gaan reken wat het nu echt kost, was al even geleden dat we het zo diep hadden doorgerekend, tov van maart komen we met een aanschaf bedrag die een ton lager ligt nog steeds op fors hogere maandlasten. Dat is even slikken en er toch even voor gaan zitten of we het allemaal niet nog verder naar beneden gaan bijstellen. Dit alles met een lening ver, ver onder het maximale te lenen bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 02-10-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Nou je kunt ook letterlijk niets doen en goed en besparen. In mijn ouderlijk huis hadden we alleen beneden verwarming aan het begin en enkel glas boven. Dat betekende dikke dekens kruik en wakker worden met een rood neusje. Maar als ik heel eerlijk ben sliep dat prima.

Zoiets krijg je nu natuurlijk ook, verwarming weer pas aan in november/ decemberen boven uit, korter douchen etc. Daar hoef je geen euro voor te investeren. De wat grotere label f en g huizen zouden zo makkelijk weer 30-40% van de rekening kunnen terug snoepen.
Pak nou een rijtje label F of G : Het is echt niet zo dat je dan een kapitaal kwijt bent aan isolatie. Als je al zou beginnen met de woonkamer voor en achter HR++ erin en evt spouwisolatie, kom ja al een eind en dat dak + alle andere ramen onder/boven komt wel als je weer wat poen ervoor over hebt. Ja dan is het mssh wat behelpen de eerste jaren, maar je gaat echt niet doodvriezen hoor :-) De buren links en rechts hebben mssh al goede isolatie...die stoken ook, dat ga je ook merken, al doe je zelf niets.
Dus ik ben wel in de overtuiging dat als het lukt om zo een tussenwoning te kopen, waar nou de meesten hun neus voor ophalen, je een verstandige aankoop doet. Ook niet onbelangrijk : Je bent van dat ordinaire huren af of als starter eindelijk bij de ouders weg _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2022 12:08 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:39
Voor de liefhebbers hier 6mnd gratis Walter:

https://walterliving.com/viisi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 19:49

TheVMaster

Moderator WOS
Hier exact hetzelfde. Op Funda was er best veel interesse, maar toch 0 bezoekers gehad. En dat terwijl er hier maar 10 huizen (in onze prijs categorie) mee deden met de Open Huizen dag. Je merkt hier duidelijk dat de markt aan het veranderen is. 2 andere huizen in de wijk hebben 3-4 weken te koop gestaan en maar 2-3 kijkers gehad. Dat was een paar maanden geleden wel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Pak nou een rijtje label F of G : Het is echt niet zo dat je dan een kapitaal kwijt bent aan isolatie. Als je al zou beginnen met de woonkamer voor en achter HR++ erin en evt spouwisolatie, kom ja al een eind en dat dak + alle andere ramen onder/boven komt wel als je weer wat poen ervoor over hebt. Ja dan is het mssh wat behelpen de eerste jaren, maar je gaat echt niet doodvriezen hoor :-) De buren links en rechts hebben mssh al goede isolatie...die stoken ook, dat ga je ook merken, al doe je zelf niets.
Dus ik ben wel in de overtuiging dat als het lukt om zo een tussenwoning te kopen, waar nou de meesten hun neus voor ophalen, je een verstandige aankoop doet. Ook niet onbelangrijk : Je bent van dat ordinaire huren af of als starter eindelijk bij de ouders weg _/-\o_
Uiteindelijk is elke Label G en F best snel goed te verbeteren tegen geringe kosten. Je moet gewoon de zwakste plek aanpakken. En bij een G of F zijn die vaak ook nog relatief goedkoop aan te pakken. En veel dingen kan je ook nog zelf doen.
Tochtstrips, dak isolatie, kan je zelf. Spouwmuur isoleren is zo duur niet en scheelt ook al best veel. En afhankelijk van de kozijnen en wat je hebt aan ramen HR++ erin. Maar dat is afhankelijk heb je al HR glas dan scheelt dit minder veel
Conrado schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Ja, dat gevoel heb ik ook.

Natuurlijk moeten we niet het hele buitengebied volplempen met nieuwbouwwijken, maar we zullen toch ergens de bevolkingsgroei onderdak moeten gaan bieden.

Bebouwde gebieden - of het nu steden of dorpen betreft - zijn letterlijk opgesloten en omgeven door belangenpartijen: Boeren, Industrie, Natuur, Waterwinning, NIMBY en noem het maar op. Ik heb begrip voor ieders standpunt en belang, maar aan de andere kant moeten we simpelweg bijbouwen om iedereen te huisvesten.
Probleem is dat waar je ook een wijk bouwt dat altijd voor problemen gaat zorgen.
Bouw je een nieuwe wijk aan een bestaande stad dan moet je ook zorgen voor de infra of anders staat het elke dag vol met autos. Trein is niet altijd makkelijk aan te leggen als er nog geen spoor is dan is er vaak geen ruimte. Of je moet weer een hoop woningen afbreken voor een stukje spoor naar de stad schiet ook niet op.
Je kan ook de stadsparken vol bouwen met flats dan heb je geen infra probleem maar word de stad weer onleefbaar.

Het bouwen van woningen is het probleem niet maar de rest erbij dat is wel het probleem. De mensen die er wonen moeten ook naar hun werk en willen graag ook nog iets van groen in de buurt en recreatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:39
De woningwaarde calculator is ineens compleet veranderd, je moet nu zelf referentiepanden kiezen, daarmee wordt het wel wat meer subjectief allemaal. Ik geloof niet dat ik dit nu een verbetering vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Henkdezoveelste schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

De woningwaarde calculator is ineens compleet veranderd, je moet nu zelf referentiepanden kiezen, daarmee wordt het wel wat meer subjectief allemaal. Ik geloof niet dat ik dit nu een verbetering vind.
En ik mis per woning de tabel met referentiepanden. Zal ermee samen hangen nu je ze zelf moet selecteren. Maar het geeft ook minder overzicht in 1 oogopslag. Verder merk ik bij de kluswoning die ik op het oog heb dat zowel Walter als Huispedia calculators nogal afwijken. Rekenen met m2 prijzen alsof de woning af is. Zelfs al selecteer je de keuze: heeft achterstallig onderhoud. De laagste prijs (achterstallig onderhoud) tov vraagprijs scheelt 60k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mag het huis al weg voor de vraagprijs? Als koper zou ik er helemaal geen zin in hebben als een verkoper niet gewoon zegt wat-ie ervoor wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Mag het huis al weg voor de vraagprijs? Als koper zou ik er helemaal geen zin in hebben als een verkoper niet gewoon zegt wat-ie ervoor wil hebben.
Haha, voor sommigen maakt het geen drol uit, die kopen het gewoon : Uiteindelijk worden de lekkere stukken als 1ste door diegene die de poen hebben er > uit >> ge >>> vist >>>>
:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:07
[...]

In de tijd van velen kijkers en bieders was het spel doe een bod boven de vraagprijs en het hoogste wint. Nu er blijkbaar weinig kijkers en bieders zijn kun je zeggen de vraagprijs is wat ze er voor willen hebben, dus de vraagprijs bieden is prima tenzij ze teveel willen, dan zou ik of minder bieden of niet. Bij ons stond in de buurt een woning te koop voor een zeer hoge vraagprijs, resultaat niemand wilde überhaupt kijken, dus de vraagprijs is na 3 maanden met 50k naar beneden gedaan, en 1,5 maand later is het pas verkocht, geen idee voor hoeveel maar het zou mij niet verbazen als het onder de vraagprijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

In de tijd van velen kijkers en bieders was het spel doe een bod boven de vraagprijs en het hoogste wint. Nu er blijkbaar weinig kijkers en bieders zijn kun je zeggen de vraagprijs is wat ze er voor willen hebben, dus de vraagprijs bieden is prima tenzij ze teveel willen, dan zou ik of minder bieden of niet. Bij ons stond in de buurt een woning te koop voor een zeer hoge vraagprijs, resultaat niemand wilde überhaupt kijken, dus de vraagprijs is na 3 maanden met 50k naar beneden gedaan, en 1,5 maand later is het pas verkocht, geen idee voor hoeveel maar het zou mij niet verbazen als het onder de vraagprijs is.
De vraagprijs was altijd al een openingsbod voor de onderhandelingen nooit de prijs die mensen wilde hebben.
Dus nu kan je als er weinig kijkers zijn gewoon onder de vraagprijs bieden en kijken of ze met je in onderhandeling gaan. Dat kan ook met veel kijkers maar dan loop je het risico dat er iemand meer wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 19:49

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

Die van ons zou wel voor de vraagprijs weg mogen, het liefst 5-10k meer, maar de vraagprijs zou ook goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartws
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11-2023
[...]

Die mag voor de vraagprijs weg. Prijs is goed en zeker scherp. We zouden er tevreden mee zijn.
We hoeven niet de jackpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:07
Shadowhawk00 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

De vraagprijs was altijd al een openingsbod voor de onderhandelingen nooit de prijs die mensen wilde hebben.
Dus nu kan je als er weinig kijkers zijn gewoon onder de vraagprijs bieden en kijken of ze met je in onderhandeling gaan. Dat kan ook met veel kijkers maar dan loop je het risico dat er iemand meer wilt betalen.
Dat zou je denken, ik heb echter meegemaakt dat ik 35K boven de vraagprijs bood en dat het te weinig was zonder verdere uitleg of wat ze wel wilde hebben, wij waren de enige bieders in die week. Voor de rentestijgingen en inflatie was de vraagprijs een indicatie hoeveel je moest overbieden. De vraagprijs was vooral in de randstad zelfs overbodig in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:54:
Het bouwen van woningen is het probleem niet maar de rest erbij dat is wel het probleem. De mensen die er wonen moeten ook naar hun werk en willen graag ook nog iets van groen in de buurt en recreatie.
Dat zie ik anders: bouwen - lees grondverkoop - levert een gemeente zoveel op, dat de gewone infrastructuur er omheen geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

Dat zie ik anders: bouwen - lees grondverkoop - levert een gemeente zoveel op, dat de gewone infrastructuur er omheen geen probleem is.
Het is niet alleen de gemeente, spoorwegen en snelwegen zijn rijks aangelegenheden dus die worden niet door de gemeente betaald. Gelukkig maar want dan zou de grond nog duurder worden.
De grondverkoop levert de gemeente op dit moment voornamelijk broodnodige centen op die ze nodig hebben om alle taken die ze van de rijksoverheid gekregen hebben te betalen. Taken die ze gekregen hebben zonder budget en die nu vaak de belastingbetaler veel meer kosten dan als het rijkstaken zouden zijn geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, een huis van 7 ton, laten we zeggen een doorstromer met 2,5 ton eigen geld en 4,5 ton financiering. Dat kostte driekwart jaar geleden 1553 bruto (1,5%) en nu 2280 (4,5%). Beetje inflatie erbij waardoor de portemonnee al wat dunner is en honderden euro’s op de energierekening erbij.

Dit huis verkoop je aan iemand die in januari nog naar huizen van een miljoen zat te kijken. En die wacht liever tot de huizen die toen een miljoen kostten gezakt zijn naar 700k ;)

De realiteit kan zijn dat je huis al een ton minder waard is dan je dacht.

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 02-10-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Uiteindelijk is elke Label G en F best snel goed te verbeteren tegen geringe kosten. Je moet gewoon de zwakste plek aanpakken. En bij een G of F zijn die vaak ook nog relatief goedkoop aan te pakken. En veel dingen kan je ook nog zelf doen.
Tochtstrips, dak isolatie, kan je zelf. Spouwmuur isoleren is zo duur niet en scheelt ook al best veel. En afhankelijk van de kozijnen en wat je hebt aan ramen HR++ erin. Maar dat is afhankelijk heb je al HR glas dan scheelt dit minder veel

[...]

Probleem is dat waar je ook een wijk bouwt dat altijd voor problemen gaat zorgen.
Bouw je een nieuwe wijk aan een bestaande stad dan moet je ook zorgen voor de infra of anders staat het elke dag vol met autos. Trein is niet altijd makkelijk aan te leggen als er nog geen spoor is dan is er vaak geen ruimte. Of je moet weer een hoop woningen afbreken voor een stukje spoor naar de stad schiet ook niet op.
Je kan ook de stadsparken vol bouwen met flats dan heb je geen infra probleem maar word de stad weer onleefbaar.

Deze discussie is al een aantal keer gevoerd. Er zijn genoeg dorpen/middelgrote steden waar prima ruimte is om te bouwen en waar de ontsluiting al aanwezig is. Zelf heb ik toen nog Zevenbergen als voorbeeld genomen, die hebben een station en twee snelwegen. Daar is het letterlijk een kwestie van 4x zo groot bouwen en dan nog hebben ze een betere ontsluiting dan heel wat gemeentes met laten we zeggen 50-100K inwoners.

Waarom het niet gebeurd is het gevolg van beleid, wat een gevolg is van lobby. De overheid is van mening dat binnenstedelijke ontwikkeling beter is dan bouwen 'in de polder'. Dit is verder niks nieuws; https://www.npostart.nl/zembla/24-02-2005/PRIDFIX2011_01139 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:09:
[...]

Deze discussie is al een aantal keer gevoerd. Er zijn genoeg dorpen/middelgrote steden waar prima ruimte is om te bouwen en waar de ontsluiting al aanwezig is. Zelf heb ik toen nog Zevenbergen als voorbeeld genomen, die hebben een station en twee snelwegen. Daar is het letterlijk een kwestie van 4x zo groot bouwen en dan nog hebben ze een betere ontsluiting dan heel wat gemeentes met laten we zeggen 50-100K inwoners.

Waarom het niet gebeurd is het gevolg van beleid, wat een gevolg is van lobby. De overheid is van mening dat binnenstedelijke ontwikkeling beter is dan bouwen 'in de polder'. Dit is verder niks nieuws; https://www.npostart.nl/zembla/24-02-2005/PRIDFIX2011_01139 .
Ontsluiting het dorp uit en daarna? Veel werk is voornamelijk in de randstad dus hebben ze een direct trein verbinding of moet je overstappen en staat er op de snelweg niet dagelijks een lange file.

Ik geef alleen aan dat het niet zo makkelijk is als bouw gewoon ergens een nieuw dorp bij maar dat er veel meer bij komt kijken dan wat huizen bouwen.
Je kan ook prima binnen-stedelijk bouwen niets mis mee natuurlijk. Mensen willen toch graag in de stad wonen dus dan voldoe je wel aan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Ontsluiting het dorp uit en daarna? Veel werk is voornamelijk in de randstad dus hebben ze een direct trein verbinding of moet je overstappen en staat er op de snelweg niet dagelijks een lange file.
Zevenbergen vind ik een goed voorbeeld van een plaats waar de verdere infrastructuur wel op orde is. Het ligt aan het spoor en aan de A17, met twee opritten, en vlak bij de A16. Wat dat betreft is dit dus een prima plaats om flink uit te kunnen breiden.

Maar aan de andere kant is de locatie in mijn optiek net niet goed genoeg. Het ligt bv ten zuiden van de Moerdijkbrug, die een bottleneck kan worden. En met drie kwartier reistijd naar Rotterdam en voor andere plaatsen nog langer, zal het voor een hoop mensen misschien toch net wat te ver zijn. Voor wie die reistijd geen probleem is, zal bv Breda voor een hoop mensen toch een stuk aantrekkelijker zijn. Omdat dat meer 'stad' is, met de auto de zelfde reistijd en met de trein ben je een stuk sneller in bv Rotterdam dan vanuit Zevenbergen. (Om over Tilburg/Eindhoven maar te zwijgen.)

Ik denk dus dat er betere plekken zijn waar je zou kunnen uitbreiden dan hier.
Ik geef alleen aan dat het niet zo makkelijk is als bouw gewoon ergens een nieuw dorp bij maar dat er veel meer bij komt kijken dan wat huizen bouwen.
Je kan ook prima binnen-stedelijk bouwen niets mis mee natuurlijk. Mensen willen toch graag in de stad wonen dus dan voldoe je wel aan de vraag.
Dat is wat je op heel veel plekken ook ziet. Maar dan vooral 'verdichting' van de bestaande stad en geen oneindige uitbreidingen die vaak (te) ver van het centrum komen. Die 'inbreiding' is ook het bewuste beleid wat begin deze eeuw als richting bepaald is. En waarmee je er ook voor zorgt dat meer mensen dicht bij de gewenste voorzieningen kunnen wonen.

Maar los van de vraag of dit wel of niet de juiste weg is, is binnensteeds bouwen vaak niet de meest goedkope en snelle optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:23
Om even te haken op Zevenbergen (al ga ik dan nu wellicht teveel de details in omdat het in principe maar een voorbeeld was), daar ligt al een groot nieuwbouw project op de plank. Zevenbergen Oost:

https://www.moerdijk.nl/zevenbergenoost

Daar moeten 2.600 woningen bijkomen de komende 10 jaar. En dan is er al een aantal jaar een ander groot project bezig genaamd de Bosselaar. Zijn ook 600 woningen.

Dus er wordt echt wel gebouwd in dergelijke dorpen. Het kost alleen veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
NACrat schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:26:
Om even te haken op Zevenbergen (al ga ik dan nu wellicht teveel de details in omdat het in principe maar een voorbeeld was), daar ligt al een groot nieuwbouw project op de plank. Zevenbergen Oost:

https://www.moerdijk.nl/zevenbergenoost

Daar moeten 2.600 woningen bijkomen de komende 10 jaar. En dan is er al een aantal jaar een ander groot project bezig genaamd de Bosselaar. Zijn ook 600 woningen.

Dus er wordt echt wel gebouwd in dergelijke dorpen. Het kost alleen veel tijd.
Daarom was ik ook niet specifiek op die locatie gefocussed maar meer op het grote plaatje. Leuk om ergens een wijk neer te zetten maar er is ook gewoon genoeg werk nodig of ontsluiting naar werk. En als je kijkt op 45min afstand reizen van de randstad zit je redelijk beperkt als je kijkt naar ruimte.

En een Treinstation is leuk maar alleen als je niet hoeft over te stappen, moet je dat wel dan komt er snel 10-20 min overstaptijd bij. Treinen rijden maar elke 30 min. Als je dan ook nog voor prive dingen de trein moet nemen ( stappen, dinner, bioscoop ) dan beperkt dat al helemaal je opties.

Dus buiten de steden bouwen is meer dan alleen even wat wijken uit de grond stampen. En het is buiten de steden terwijl de focus van de overheid al decenia is "randstad is het enige wat telt" dus dat ga je niet even veranderen.

Veel makkelijkere oplossing is gewoon zorgen dat de instroom van mensen kleiner word. Minder vraag zorgt ook dat mensen sneller aan een woning kunnen komen.
Pagina: 1 ... 174 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg