Je hoeft me niet te overtuigen, ik ben ook starter geweest en heb ook suboptimale keuzes moeten maken en mijn spaarrekening was ook leeg.Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:58:
[...]
Met alle respect maar hier ben ik het niet mee eens. Allereerst hebben de meeste starters überhaupt niet de keuze tussen huren en kopen want ze krijgen geen hypotheek voor een woning waar ze graag willen wonen.
Ik ben zelf ook starter (vorig jaar gekocht) en ik heb maximaal geleend samen met mijn partner. Andere leeftijdsgenoten in mijn kring hebben minder geluk. Die kochten/kunnen kiezen uit oude, slechte energielabel en kleine woningen op lange afstand. Dus dan koop je niks of koop je enn kom je nu achter dat:
- Je geld bent verloren aan verhuiskosten
- Je geld bent verloren aan renovatiekosten
- Je geld bent verloren aan een dure energierekening
- Al je spaargeld op is
- Je geld bent verloren aan dure werk ritten (hoge benzineprijs) omdat je ver van werk woont
- Als je een nieuw huis wilt kopen je niet meer het voordeel van 0% overdrachtsbelasting hebt maar 8%
- Je geld bent verloren omdat je (om überhaupt kans te maken) flink moest overbieden
- Het huis te klein is voor gezinsuitbreiding en/of thuiswerken
Ik kon samen met mijn partner niet in onze geboortestad kopen. Ik moest al mijn spaargeld gebruiken, zuinig leven (voor de aankoop en daarna) en nog veel meer offers moeten brengen. En dat terwijl we meer verdienen dan onze leeftijdsgenoten.
Kortom, je kan wel roepen waag de sprong en dat is ook wat wij hebben gedaan. Maar de meeste starters staan tegenover een muur en niet tegenover een duikplank dus er valt niks te springen.
Maar in mijn post heb ik het heel duidelijk over "sommige" starters. Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving (m.n. op het werk) van mensen die al enkele jaren op zoek zijn naar een woning maar er geen kunnen vinden. Maar desondanks dat ze niks kunnen vinden veranderen ze niks noppes nada aan hun eisenpakket van dichtbij het centrum willen wonen, weinig verbouwingskosten, tuintje, minimaal 3 slaapkamers, etc.