Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:58:
[...]
Die 2 uur valt ook wel mee overigens, maar dat is ook wel beetje extreem genoeg van die woningen waar wel gewoon werk redelijk in de buurt zit. En dat is natuurlijk het verschil in voorzieningen wat het verschil maakt tussen de prijs van de woningen. Je kan niet oneindig woningen bouwen in een klein hoekje van nederland want dan is dat vol. Je kan wel werkgelegenheid verplaatsen naar andere delen dat doet de belastingdienst ook.
Tuurlijk, maar daarom zeg ik ook altijd dat het gaat om de goede huizen op de goede plek. Dat kan betekenen dat je andere huizen moet bouwen, op een andere plek moet bouwen, of juist de omgeving aan moet passen (zorgen voor werk/voorzieningen). Punt is alleen dat zolang dat niet gedaan is, die woningen verder weg niet aan de minimale eisen van de meeste mensen voldoet.
[quote]
[...]
Tja dat is het verschil in voorzieningen in de buurt of verder weg. Van die 250k verschil die je minder betaald kan je natuurlijk ook een electrische auto kopen.
[quote]
Ik denk dat je je verkijkt op de kosten die je daarvan hebt, zeker als je er een lening voor af moet sluiten. Ik heb er in het verleden wel eens aan zitten rekenen en het komt er grotendeels op neer dat midden in de stad onbetaalbaar is door de huizenprijzen, te ver weg onbetaalbaar is door reis- en andere extra kosten. En net buiten de stad komt meestal wat betaalbaarheid betreft het beste uit.
Ik heb ook bewust gezocht naar woningen die echt heel goedkoop waren, ga je zoeken in de 200-300k groep krijg je weer veel meer opties. En het hangt ook af van wat voor werk je zoekt, verpleging/agent/leraar kunnen ook in die regio wel werk vinden.
Alleen zijn er toch heel veel huishoudens met 2 werkenden. En dan is de kans heel klein dat beide in zo'n beroep zitten. Voor de meeste huishoudens is het dus gewoon geen optie.
[...]
Die woningen zijn gewoon betaalbaar alleen liggen ze wat verder weg van bepaalde voorzieningen en werk. Het is dus een keuze hoe veel wil jij meer betalen voor voorzieningen en de keuze uit 50 ips 3 werkgevers. Ja het salaris is misschien wat minder maar goed 10% minder salaris met een huizenprijs die 50% minder is.
En daarbij extra kosten die die 40% verschil makkelijk opvangen (b.v. een duurdere auto omdat je veel meer moet rijden en een 2e auto omdat er niets in de buurt is) Als je ontslagen wordt zonder andere opties zitten e.d.
Nogmaals, er is een reden waarom mensen daar niet heen gaan. Als het allemaal simpele problemen waren, dan gingen de prijzen wel omhoog. Maar het is alsnog duur en meestal niet praktisch.
Het word overigens heel erg lastig om een elecrische auto te vinden waarmee je in nederland niet je woon/werk verkeer kan doen. Of je moet meer dan 2 uur van je werk wonen.
Tenzij je b.v. niet kunt laden op je werk en thuis.
[...]
Jij wilt die woningen niet meerekenen omdat jij ze niet goed genoeg vind, dat betekend niet dat ze er niet zijn en dat ze gewoon beschikbaar zijn. Ik wil niet in amsterdam wonen dus alle woningen in amsterdam tellen niet mee voor de woningvoorraad?
Je moet kijken naar het individu en welke eisen die hebben en dat kun je dan vergroten naar het hele land. En dan zie je dat een groot deel van de mensen juist wel in Amsterdam wil wonen. En dan zie je ook dat er maar weinig mensen zijn, waarbij de minimale eisen aansluiten bij die afgelegen woningen. Daarmee kun je die afgelegen woningen dus niet zien als een vervanging van de huizen in Amsterdam.
Die woningen zijn er gewoon en een oplossing om het probleem te verlichten/op te lossen is om te zorgen dat die woningen aantrekkelijker worden. Dus werkgelegenheid meer spreiden door het land. Je kan niet oneindig blijven bouwen in 1 klein hoekje dat gaat ten kosten van leefbaarheid.
Maar dat heb ik al vaker gezegd, je kunt dat soort woningen best aantrekkelijker maken door de omgeving aan te passen. Wat mij betreft valt dat net zo goed onder de noemer van extra woonruimte regelen.
Overigens door de Covid regeltjes zijn er bij veel bedrijven ook meer thuiswerk mogelijkheden, 2x in de week 2 uur in de auto en dan 2-3 dagen thuis werken zorgt er ook voor dat woningen die wat verder weg zitten aantrekkelijker worden.
Het probleem daarmee is dat dat in de praktijk veel minder gebeurt en dat je alsnog er rekening mee moet houden dat als de werksituatie verandert, je plotseling wel 5 dagen in die auto moet zitten. Bovendien is die 2 uur in de auto voor de meeste mensen al te veel. Als je een gezin met jonge kinderen hebt, komt het er simpelweg op neer dat je die dagen je kinderen amper ziet.
Maar uiteindelijk is het heel simpel. Pak de minimale eisen die gelden voor de meeste mensen en je ziet dat al die goedkope woningen afvallen. Was dat nl. niet zo, dan waren de woningen wel duurder