Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.693 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 14:20
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:20:
[...]
Dat niet alleen, ik vraag me, zeker in het basisonderwijs, sterk af of dat wel zo is. Zo veel heb je niet voor te bereiden/na te kijken en vakanties genoeg.
Je zou verbaasd staan te kijken. Alles moet tegenwoordig vastgelegd worden en alles moet digitaal worden gedaan ook in het lokaal zelf, maar wel op zo'n manier dat er niets is voorbereid. Dan heb je nog dat je in de vakantie niet de hele tijd vrij hebt, want er moet van alles voorbereid worden. Dan heb je nog een wisseling van de wacht en moet de nieuwe directeur een nieuwe identiteit voor de school vaststellen met een extern bureau waar van die mooie oneliners uitkomen (dat gebeurd nu op de school bij mijn dochter, haha).

Zie afbeelding hierboven...

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 20-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:12:
[...]

WTF?!? 57k per jaar? Voor basisonderwijs? En dan mekkeren over het salaris? Ik had op basis van hoe ze er zelf over praten de helft verwacht.
Dit is gemiddeld.. Dus ook hoger onderwijs etc, terwijl de meeste docenten op het basis onderwijs zitten. Die salarissen zijn naar elkaar toe aan het werken maar dat is pas zeer recent.
En op basis van fulltime. Weet jij hoeveel docenten werkelijk fulltime werken? Weinig. 30 kinderen 5 dagen per week. # Burnout.

Betreft de energieprijzen, ik denk dat de nieuwe regels de vrijstaande / duurdere huizen / slechte isolatie nog harder gaan raken. Die kunnen nooit onder die max kwh / m3 gas komen. De huizen met zonnepanelen / isolerende maatregelen hebben nu weer een dikke plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:49
Mijn moeder is jarenlang leerkracht geweest, en ook ik kan bevestigen dat er echt wel wat meer uurtjes gewerkt wordt dan enkel en alleen de uurtjes die ze voor de klas staan. En ook de vakanties zijn in het echt iets korter dan het lijkt, want dan moet ook de periode na de vakantie weer voorbereid worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:02
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
[...]

Zijn er veel banen die op dat niveau betaald worden waarbij dat niet zo is? Zo kun je namelijk alles wel naar je toe lullen.
In veel sectoren heb je daar zelf ook meer keus in. Bij leraren is het vaker dat je je maar hebt te schikken naar het aantal uren dat ze te bieden hebben. En vaak ben je als starter dan in de praktijk juist degene die de 'overblijvende' uren mag gaan invullen.

Als je al langere tijd op een school werkt, dan kun je dat wel uitbreiden naar een 'normaal' aantal werkuren en groeit je salaris ook wel naar een normaal uurtarief. Dus dan zit je ook wel prima en heb je ook een stuk minder te klagen. (Behalve dan op de werkinhoud, omdat je vaak niet heel veel mogelijkheden hebt om door te ontwikkelen.) Maar dan ben je inmiddels ook 10-20 jaar verder. En vaak ook niet bepaald meer een starter op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
[...]
Zijn er veel banen die op dat niveau betaald worden waarbij dat niet zo is? Zo kun je namelijk alles wel naar je toe lullen.
Ik krijg elke overuur uitbetaald, ik kan vrij nemen wanneer ik wil en ik kan daadwerkelijk naar het einde van mijn schall groeien. Dus ja, de meeste banen die op dat nivo betaald worden krijgen extra voor extra gewerkte tijd.
[...]
Dat niet alleen, ik vraag me, zeker in het basisonderwijs, sterk af of dat wel zo is. Zo veel heb je niet voor te bereiden/na te kijken en vakanties genoeg.
Tja, dat is ook het grote probleem hiermee, de meeste mensen hebben geen flauw benul hoeveel er iedere keer verandert in het basisonderwijs waardoor je juist continue aan het voorbereiden bent (en wat denk je nu van b.v. Oekrainse kinderen die simpelweg in de bestaande klas geplaatst worden en wat er maar even bij gedaan moet worden)
En die extra vakanties klinken leuk, totdat je bedenkt dat ze in de meeste vakanties zowel aan het begin als het eind dagen aan school besteden. De zomervakantie is dus al standaard 2 weken korter, omdat de 1e week v/d vakantie gebruikt wordt om af te sluiten en alvast voor te bereiden voor het komende jaar, de laatste week wordt gebruikt om b.v. lokalen in te ruimen, maar ook weer voorbereiding. Daarnaast zit je altijd vast aan de schoolvakanties (dus duurdere vakanties)

Heel simpel, als het echt zo rooskleurig was als jij denkt, dan hadden we geen problemen in het onderwijs. Punt is echter dat het bedrijfsleven voor soortgelijk werk beter betaald, meer flexibiliteit geeft en minder werkdruk heeft. Precies waarom er grote problemen zijn om aan leraren te komen in vooral de grote steden, maar eigenlijk overal.

Nu is dit niet echt een discussie die in dit topic thuis hoort, maar ga er maar van uit dat je als leraar slecht betaald krijgt, teveel werkdruk hebt en dat het met die vakanties ook nogal meevalt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 12:57
Ik zag dit artikel langs komen: https://www.nu.nl/economi...t-boven-de-4-procent.html

Gelukkig dat we net een hypotheek hebben aangevraagd en dat die rente op papier staat en dus onveranderd blijft voor de aanvraag. Aan de andere kant vind ik het erg vervelend omdat kopers voor ons huis nu meer moeten gaan betalen aan hypotheek waardoor de verkoop langer gaat duren en/of lager uit gaat vallen dan we hopen. Ons huis staat nu al voor 40k onder de taxatie waarde op de markt (deze maand pas in de verkoop gegaan) en ik ben er comfortabel mee om hem voor 25k onder de vraagprijs te verkopen, dan moeten we nog wel zelf wat bijleggen maar dan zijn we er in ieder geval vanaf. Ik hoop dat dat gaat lukken.

En ja, je kan je afvragen of nu dan een goed moment was om te gaan verhuizen/groter te gaan wonen. Het aangekochte huis is echter ons droomhuis, en iets soortgelijks zou niet zo snel weer langs komen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Soepstengel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:14:
Ik zag dit artikel langs komen: https://www.nu.nl/economi...t-boven-de-4-procent.html

Gelukkig dat we net een hypotheek hebben aangevraagd en dat die rente op papier staat en dus onveranderd blijft voor de aanvraag. Aan de andere kant vind ik het erg vervelend omdat kopers voor ons huis nu meer moeten gaan betalen aan hypotheek waardoor de verkoop langer gaat duren en/of lager uit gaat vallen dan we hopen. Ons huis staat nu al voor 40k onder de taxatie waarde op de markt (deze maand pas in de verkoop gegaan) en ik ben er comfortabel mee om hem voor 25k onder de vraagprijs te verkopen, dan moeten we nog wel zelf wat bijleggen maar dan zijn we er in ieder geval vanaf. Ik hoop dat dat gaat lukken.

En ja, je kan je afvragen of nu dan een goed moment was om te gaan verhuizen/groter te gaan wonen. Het aangekochte huis is echter ons droomhuis, en iets soortgelijks zou niet zo snel weer langs komen.
Als je kunt is het altijd het goede moment.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Chiron

Moderator Discord
Die 25k onder de vraagprijs kan over een tijdje ook zomaar 125k onder de vraagprijs zijn, dus nu is prima.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
"Woningzoekende nóg meer in het nauw: ontwikkelaars stellen nieuwbouwprojecten uit tot betere tijden"

https://archive.ph/Vt0KC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
kraaitje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
"Woningzoekende nóg meer in het nauw: ontwikkelaars stellen nieuwbouwprojecten uit tot betere tijden"

Ik dacht dat onze regering hard bezig was om meer woningen te bouwen? En dit is toch iets dat je vantevoren weet en waar dus een aktie op uitgezet zou moeten zijn?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06 13:09
redwing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ik krijg elke overuur uitbetaald, ik kan vrij nemen wanneer ik wil en ik kan daadwerkelijk naar het einde van mijn schall groeien. Dus ja, de meeste banen die op dat nivo betaald worden krijgen extra voor extra gewerkte tijd.

[...]

Tja, dat is ook het grote probleem hiermee, de meeste mensen hebben geen flauw benul hoeveel er iedere keer verandert in het basisonderwijs waardoor je juist continue aan het voorbereiden bent (en wat denk je nu van b.v. Oekrainse kinderen die simpelweg in de bestaande klas geplaatst worden en wat er maar even bij gedaan moet worden)
En die extra vakanties klinken leuk, totdat je bedenkt dat ze in de meeste vakanties zowel aan het begin als het eind dagen aan school besteden. De zomervakantie is dus al standaard 2 weken korter, omdat de 1e week v/d vakantie gebruikt wordt om af te sluiten en alvast voor te bereiden voor het komende jaar, de laatste week wordt gebruikt om b.v. lokalen in te ruimen, maar ook weer voorbereiding. Daarnaast zit je altijd vast aan de schoolvakanties (dus duurdere vakanties)

Heel simpel, als het echt zo rooskleurig was als jij denkt, dan hadden we geen problemen in het onderwijs. Punt is echter dat het bedrijfsleven voor soortgelijk werk beter betaald, meer flexibiliteit geeft en minder werkdruk heeft. Precies waarom er grote problemen zijn om aan leraren te komen in vooral de grote steden, maar eigenlijk overal.

Nu is dit niet echt een discussie die in dit topic thuis hoort, maar ga er maar van uit dat je als leraar slecht betaald krijgt, teveel werkdruk hebt en dat het met die vakanties ook nogal meevalt.
Ik geloof best dat ik de werklast van een leraar verkeerd heb ingeschat, maar dat is echt een heel stevig salaris. Soortgelijk werk is er niet in het bedrijfsleven, om hetzelfde salaris te halen met dezelfde opleiding, maar dan in het bedrijfsleven moet je wel de juiste studie gekozen hebben, met geschiedenis lukt je dat niet zomaar. En dan zit daar vaak ook echt een hele forse werklast en/of verantwoordelijkheid aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:10:
[...]
Ik geloof best dat ik de werklast van een leraar verkeerd heb ik geschat, maar dat is echt een heel stevig salaris.
Wel rekening mee houden dat dat salaris gebaseerd is op full-time, terwijl in de meeste gevallen iemand b.v. 3 dagen officieel werkt en er uiteindelijk 4 werkt. Oftewel trek van dat salaris een kwart af omdat dat extra tijd is die je niet krijgt uitbetaald.
Soortgelijk werk is er niet in het bedrijfsleven, om hetzelfde salaris te halen met dezelfde opleiding, maar dan in het bedrijfsleven moet je wel de juiste studie gekozen hebben, met geschiedenis lukt je dat niet zomaar.
In het bedrijfsleven gaat het vooral om de hoogte van de opleiding. Ik heb b.v. HBO elektro, maar ik kan zonder problemen aan de slag bij b.v. metaalbouw of financien e.d.
En dan zit daar vaak ook echt een hele forse werklast en/of verantwoordelijkheid aan vast.
Het grote verschil is echter dat je als leraar geen overuren uitbetaald krijgt, op je vrije dagen onbetaald terug mag komen voor b.v. vergaderingen, je tijdens vakanties tijd moet vrijmaken voor school en dat er niets zo'n hoge werkdruk geeft dan weten dat kinderen van je afhankelijk zijn, maar je eigenlijk niet voldoende tijd hebt om aan ze te besteden.

Punt is dat dat salaris maar een klein deel van een baan is. Pas als je het hele plaatje erbij pakt zie je dat dat salaris voor een leraar juist laag is. Het klinkt nl. leuk om 57k te verdienen voor een baan van 40 uur. Maak je van die 40 uur echter de 50 die het werkelijk is, is het nog maar 45k. Pak daarbij de vakanties en alle extra overhead die er van je verwacht wordt en het is niet meer zo'n aantrekkelijke baan.

Uiteindelijk zie je bij het lerarenprobleem hetzelfde gebeuren als wat de regering op andere plekken doet, gooi er een zak geld tegenaan en het probleem zal wel opgelost zijn. Terwijl het probleem wat leraren betreft juist bij de secundaire zaken ligt. Ik durf te wedden dat de meeste leraren zonder problemen terug in schaal willen als ze daarbij binnen hun werktijd op een normale manier hun gehele werk zouden kunnen doen. Het is niet voor niets dat de aanwas van nieuwe leraren veel te laag is en er nog steeds veel overstappen naar het bedrijfsleven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:49:
Als je al langere tijd op een school werkt, dan kun je dat wel uitbreiden naar een 'normaal' aantal werkuren en groeit je salaris ook wel naar een normaal uurtarief. Dus dan zit je ook wel prima en heb je ook een stuk minder te klagen. (Behalve dan op de werkinhoud, omdat je vaak niet heel veel mogelijkheden hebt om door te ontwikkelen.) Maar dan ben je inmiddels ook 10-20 jaar verder. En vaak ook niet bepaald meer een starter op de markt.
wederom, in de context van de huizenmarkt, is dat heel anders dan in andere sectoren? Zelf was ik ook 10 jaar in mijn 'echte' baan verder voordat een huis kopen een mogelijkheid werd. Het is maar weinig mensen gegeven om gelijk uit de collegebanken te starten op de huizenmarkt.

Collegebanken waar je in overigens als basisschoolleraar op je 20e(!) al klaar mee kunt zijn.
redwing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]
Dat is bepaald niet overal het geval; soms krijg je tijd voor tijd, soms hoort het gewoon (incl. standby/bereikbaarheid) bij je functie. En nee, ik ken mensen uit verschillende sectoren, dat is niet alleen mijn eigen ervaring. En laten we het helemaal niet over de zorg hebben, daar gelden echt heel andere normen.

Maar het is geen touwtrekwedstrijd of leraren nou te veel of te weinig betaald krijgen. Het stereotype dat je hoort, waarin de leraar te weinig koopkracht heeft om mee te doen in de maatschappij, klopt gewoon niet.
redwing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:07:
Ik dacht dat onze regering hard bezig was om meer woningen te bouwen? En dit is toch iets dat je vantevoren weet en waar dus een aktie op uitgezet zou moeten zijn?
Persberichten en onderzoeken worden altijd met een reden naar buiten gebracht. Het klopt waarschijnlijk dat projectontwikkelaars de bui zien hangen; mogelijk is dit een pressiemiddel om te zorgen dat Hugo op de een of andere manier geld uittrekt om de nieuwbouw te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 22:26

ScreamGT

joejoe

Nnoitra schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:18:
Zo, wat een slachtveld.. Zelfs in het 'goedkopere' segment.
[Afbeelding]
@ https://huisverklikker.nl/
Wat is dat voor een site? Dien in te loggen?

Is het overigens (al) mogelijk om biedingen in te zien op huizen? Meen mij te herinneren dat men dit openbaar wil maken ter transparantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56
ScreamGT schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:39:
[...]

Wat is dat voor een site? Dien in te loggen?

Is het overigens (al) mogelijk om biedingen in te zien op huizen? Meen mij te herinneren dat men dit openbaar wil maken ter transparantie.
user=twit
passwd=ter

Zo te zien kijkt deze site naar Funda en zoekt de prijsdalers op van aangeboden huizen

[ Voor 11% gewijzigd door Harmsen op 20-09-2022 13:45 ]

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:02
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:19:
[...]

Bij mij worden de tarieven binnenkort ook verdubbeld, naar ongeveer 90 ct voor electriciteit en ongeveer 3½ euro voor gas. Dus ga er maar vanuit dat het bij jou binnenkort ook nog flink omhoog zal gaan.
Ik ben daar weggegaan en heb 3 februari 2022 een contract voor 5 jaar afgesloten obv 0,20/0,24 en 1,06.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:35:
[...]

Dat is gebaseerd op een 40-urige werkweek. Heel veel leerkrachten zouden wel voltijd willen werken, maar kunnen dat niet omdat hun school hen niet voor zoveel tijd kan of wil inroosteren/inhuren. Daar komt nog bij dat de tijd die leerkrachten gemiddeld moeten besteden aan het werk in de regel veel hoger is dan waar ze voor betaald krijgen. Op basis van 40 uur werken ze in de praktijk gemiddeld 46,9 uur.

De gemiddelde leraar die voltijds werkt zit dus wel prima, maar helaas is wat de gemiddelde leerkracht per maand binnenkrijgt toch een stuk lager.
Dat is voor primair onderwijs achterhaald. Jaren geleden was het inderdaad drama met vervangingspoel waarbij je maar 2x op dezelfde school ingezet mocht worden omdat ze je geen vast contract aan wilde bieden. Daardoor was fulltime vrijwel onmogelijk. Ik ken iemand die letterlijk 4 jaar na afstuderen alsnog geen vaste aanstelling had. Niet heel vreemd dat de instroom toen is afgenomen...

Dat is echter rond 2018 veranderd. Sindsdien krijg je in het primair onderwijs gewoon een vaste fulltime aanstelling. Sterker nog er zijn heel veel scholen die daar om zitten te springen. In Rotterdam halen ze momenteel docenten uit Zeeland en Brabant 8)7 . Momenteel begin je gewoon in LB1 a 3001, of wat hoger als je iets ouder bent, je krijgt standaard een 13e maand. Wie dit jaar voor 13 juni in dienst was krijgt hier momenteel 500 euro bruto extra bij. Het startsalaris is momenteel effectief dus 3500 euro (+- 46K).

Het gemiddelde inkomen rekening houdend met alle schalen en tredes ligt op 5100 euro per maand:
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst. Dit is gemiddeld ruim anderhalf keer het modale inkomen.
Dan praten we dus over 66K effectief.

(Context; partner met WO opleiding wilde wat bijdragen aan de maatschappij en is omgeschoold tot leraar en werkt fulltime als docent. Momenteel groep 4, daarvoor 3 jaar lang groep1/2.)

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 20-09-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-06 13:30
Soepstengel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:14:

Wij zitten in exact zelfde scenario en zelfde afwegingen. Offerte 2 maanden geleden ondertekent (ook voor droomhuis die ongepland voorbij kwam) en na wat wikken en wegen toch rente maar 20 jaar vastgezet. Meesten verklaarde ons voor gek (m.b.t. die 20 jaar vast), maar nog geen seconde spijt van. Ligt momenteel al meerdere tiendes hoger…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Eigenlijk hebben ze het als volgt bedacht. Je hebt heel veel vakanties dus haal je die fulltime uren niet waarvoor je wel bent aangesteld. Dus het moment dat er wel school is wordt je geacht meer uren te werken dan dat er lessen zijn. Voor je het weet zit je van half 8 tot half 6 op school omdat er weer één of andere vergadering is. Zo haal je over een heel jaar gezien je uren. Daarnaast heb je nog twee soorten uren die je moet invullen met een extra activiteit. Zo uit mijn hoofd 30 uur door bijvoorbeeld 45 minuten extra taal begeleiding te geven aansluitend aan het lesrooster en x uur voor de kerst commissie.

Overigens heb ik vaak mijn bedenkingen bij de gemaakte uren (men houd zichzelf graag bezig lijkt het, wie gaat er nu 17 leerlijnen voor kinderen van 4-5 invullen?), maar de discussie hier ging even over of leraren nu wel of geen huis kunnen kopen. Aan de salaris kant zit momenteel geen beperking.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 20-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:11:
[...]

Dat is bepaald niet overal het geval; soms krijg je tijd voor tijd, soms hoort het gewoon (incl. standby/bereikbaarheid) bij je functie. En nee, ik ken mensen uit verschillende sectoren, dat is niet alleen mijn eigen ervaring. En laten we het helemaal niet over de zorg hebben, daar gelden echt heel andere normen.
De zorg kun je inderdaad niet als vergelijk nemen, daar is het zelfs nog erger. Maar tijd voor tijd kent een leraar niet, daar ben je je uren gewoon kwijt. En als je standby/bereikbaarheid krijgt is dat meestal iets waarvoor je een bep. percentage extra krijgt.
Maar het is geen touwtrekwedstrijd of leraren nou te veel of te weinig betaald krijgen. Het stereotype dat je hoort, waarin de leraar te weinig koopkracht heeft om mee te doen in de maatschappij, klopt gewoon niet.
Tja, alleen is het wel de praktijk. Dus je kunt het niet vinden kloppen, maar in de praktijk zijn er nog maar weinig leraren die fulltime werk volhouden. Daarmee werken ze dus meestal part-time (maar zijn alsnog wel alle dagen met school bezig). Zeker voor de scholen in de grote steden komen de leraren dan al snel tekort om rond te komen en je ziet dan ook dat daar grote problemen zijn.

Maar wat jij nu doet is precies wat onze regering doet, puur naar de getallen kijken, alles eromheen bagataliseren, zeggen dat het meevalt, maar in de tussentijd wel een grote leegloop zien. Dus in plaats van die leraren te zeggen dat ze het juist heel goed hebben, kun je beter eens gaan kijken waar ze tegen aan lopen. En zeker als je dan veel gevallen ziet waarbij een leraar overstapt naar het bedrijfsleven, daar meer betaald krijgt voor dezelfde uren, maar met veel minder stress, moet je je gaan afvragen of je rooskleurige beeld wel overeen komt met de werkelijkheid.

Dus om het heel kort te zeggen, zolang het lerarentekort enorm op blijft lopen (harder dan in het bedrijfsleven) gaat er gewoon duidelijk iets mis.
[...]
Persberichten en onderzoeken worden altijd met een reden naar buiten gebracht. Het klopt waarschijnlijk dat projectontwikkelaars de bui zien hangen; mogelijk is dit een pressiemiddel om te zorgen dat Hugo op de een of andere manier geld uittrekt om de nieuwbouw te stimuleren.
Dat hebben ze nog nooit gedaan, en als ze er nu nog over na moeten gaan denken zijn ze alweer jaren te laat. Conclusie van dit bericht is dan ook simpelweg dat er de komende minder huizen gebouwd gaan worden en het huizenprobleem weer groter zal gaan worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
redwing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:33:
[...]

[...]

Tja, alleen is het wel de praktijk. Dus je kunt het niet vinden kloppen, maar in de praktijk zijn er nog maar weinig leraren die fulltime werk volhouden.
Dat gaat meer over VO (voortgezet), niet over PO (primair). Bij VO is het normaal dat je voor 4 dagen betaald krijgt en vervolgens 5 dagen aan het werk bent. Bij PO kun je direct om een full time aanstelling vragen. De VO starten overigens wel in een hogere schaal. De overheid is aan de PO kant het salaris gunstiger aan het maken, die worden gelijk gesteld met VO.

Overigens is mij nooit duidelijk hoeveel er nu exact binnen komt want je krijgt naast salaris ook nog vakantie geld, een eindejaarsuitkering en een toeslag.

Ik was vooraf ook negatief over onderwijs maar ik moet zeggen dat het feit dat je direct een vast contract krijgt met daarbij een modaal salaris erg gunstig is. Zeker binnen de context van dit topic (hypotheek voor huizen). Als er iemand een huis kan kopen dan zijn het die leraren :+ .

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 20-09-2022 15:03 . Reden: po en vo gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
sdk1985 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]
Dat gaat meer over VO (voortgezet), niet over PO (primair). Bij VO is het normaal dat je voor 4 dagen betaald krijgt en vervolgens 5 dagen aan het werk bent. Bij PO kun je direct om een full time aanstelling vragen. De VO starten overigens wel in een hogere schaal. De overheid is aan de PO kant het salaris gunstiger aan het maken, die worden gelijk gesteld met VO.
Dat geldt net zo goed voor het PO. Ook daar werk je makkelijk die extra dag per week door alle taken die je hebt. En dat je gelijk een vaste aanstelling krijgt bij het PO is ook pas sinds kort. Dat komt vooral omdat ze al een tekort hebben en niemand meer op een tijdelijk contract aan de gang gaat.

Dat het salaris van de PO gelijkgetrokken wordt aan VO had ook al jaren geleden gedaan moeten worden. Je hebt ten slotte dezelfde opleiding en je doet hetzelfde soort werk.
Overigens is mij nooit duidelijk hoeveel er nu exact binnen komt want je krijgt naast salaris ook nog vakantie geld, een eindejaarsuitkering en een toeslag.

Ik was vooraf ook negatief over onderwijs maar ik moet zeggen dat het feit dat je direct een vast contract krijgt met daarbij een modaal salaris erg gunstig is. Zeker binnen de context van dit topic (hypotheek voor huizen). Als er iemand een huis kan kopen dan zijn het die leraren :+ .
Tja, zoals ik al zei is dat inderdaad zo als je naar de cijfers kijkt. Als je dan naar de praktijk kijkt zie je vooral dat de boel leegloopt en de aanwas niet voldoende is om de tekorten op te vangen. Dan kun je blijven zeggen dat het salaris nu prima is, maar zolang je veel te veel taken hebt waarbij de werkdruk veel te hoog is, kiezen mensen toch iets anders. Zeker omdat je 50 uur werkt en 40 betaald krijgt, want veel gaan voor die 30 uur betalen en 40uur werken. En dan is je fulltime salaris plotseling niet zo hoog meer.

Maar nogmaals, heel simpel bekeken zie je dat de meeste scholen een tekort aan leraren hebben die ruim boven het tekort in het bedrijfsleven ligt. Voor zo'n cruciaal beroep is dat nogal schokkend, zeker omdat het tekort alleen maar oploopt. Dus of je het salaris nu goed vindt of niet maakt weinig uit, voor veel leraren is het iig niet voldoende om het werk te blijven of te gaan doen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Modbreak:Sommigen zijn de topictitel uit het oog verloren. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
*snip* dit dus: Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

[ Voor 114% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:06:
[modbreak]Sommigen zijn de topictitel uit het oog verloren. ;)[/]
Haha dit is een lastige ja. Want of die leraar nu wel of niet een huis kan kopen valt volledig binnen de context van het topic. Maar of die leraar een prettige baan heeft is natuurlijk een andere discussie :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Betaalbaarheid op de woningmarkt is niet relevant?

Eh?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kom op, een pagina met verhandelingen over lerarensalarissen kan in de daarvoor bedoelde topics elders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 10:05
kraaitje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:

Groundhog day!
Tijd om deze ontwikkelaars om te wisselen voor corporaties om betaalbare woningen neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
twisterNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:47:
[...]

Groundhog day!
Tijd om deze ontwikkelaars om te wisselen voor corporaties om betaalbare woningen neer te zetten.
Misschien kunnen de woonco's de woningen die ze voor een habbekrats verkocht hebben weer terug kopen. :+

Dat er een woningtekort is en de prijzen de pan uit rijzen, is maar deels politiek aangezien dezelfde woonsituatie zich in andere (westerse) landen voordoet.
De bizarre wachtlijsten vanwege tekort aan sociale woningen hebben we echter wel grotendeels te danken aan de ingevoerde verhuurderheffing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:11:
[...]
wederom, in de context van de huizenmarkt, is dat heel anders dan in andere sectoren? Zelf was ik ook 10 jaar in mijn 'echte' baan verder voordat een huis kopen een mogelijkheid werd. Het is maar weinig mensen gegeven om gelijk uit de collegebanken te starten op de huizenmarkt.
Probleem met leraren is dat het vrij lastig is om het werk naar de werknemers te brengen, omdat het werk in deze sector juist geografisch dicht bij de afnemers moet zitten. En het grote tekort (en dus ook de plekken waar het werk is) zit juist vaak in de duurdere woonplaatsen. Er wordt veel geklaagd dat het in veel steden niet meer lukt om leraren aan te trekken, omdat die geen woonruimte kunnen krijgen. Terwijl op plekken met goedkopere woonruimte vaak veel minder vraag is en je als leraar nauwelijks aan de bak komt.

Heel zwart wit is de keus dan voltijds werken op een plek waar je de woning ook met een leraren-aanvangssalaris niet kunt betalen, of in de periferie deeltijds werken waarbij je salaris zo laag wordt dat je ook in de periferie geen woonruimte kunt krijgen.

Dit heb je uiteraard bij veel meer sectoren, maar in veel sectoren heb je nog wel de gulden middenweg. En even heel bot gezegd, levert het voor veel sectoren niet bepaald een maatschappelijk probleem op als er te weinig mensen te vinden zijn. Of als de werkgelegenheid zich in bepaalde delen van het land concentreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
geekeep schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:53:
[...]

Misschien kunnen de woonco's de woningen die ze voor een habbekrats verkocht hebben weer terug kopen. :+

Dat er een woningtekort is en de prijzen de pan uit rijzen, is maar deels politiek aangezien dezelfde woonsituatie zich in andere (westerse) landen voordoet.
De bizarre wachtlijsten vanwege tekort aan sociale woningen hebben we echter wel grotendeels te danken aan de ingevoerde verhuurderheffing..
Voor wie denk je dat die ontwikkelaars (mede) werken? Als ik wil bezorg ik ze een hartaanval per week. Prijzen stijgen als een malle, werknemers niet te vinden. Eisen en risico's blijven maar stapelen. En nu dus de financierbaarheid door kopers, want de rente is gewoon ruim verdubbeld in een halfjaar tijd. Beleggers krijgen een OB van 10,4% voor hun kiezen, dus ook vrije sector huur gaat dat merken. Maar ach, die zijn al gestopt om te wachten of Hugo zijn puntenstelsel plannen doorzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
[...]

Voor wie denk je dat die ontwikkelaars (mede) werken? Als ik wil bezorg ik ze een hartaanval per week. Prijzen stijgen als een malle, werknemers niet te vinden. Eisen en risico's blijven maar stapelen. En nu dus de financierbaarheid door kopers, want de rente is gewoon ruim verdubbeld in een halfjaar tijd. Beleggers krijgen een OB van 10,4% voor hun kiezen, dus ook vrije sector huur gaat dat merken. Maar ach, die zijn al gestopt om te wachten of Hugo zijn puntenstelsel plannen doorzet.
Laat mij raden. Die arme beleggers en ontwikkelaars willen straks ook een zak met "compensatie" van de overheid..

Ik word een beetje moe van die "privatize the gains, socialize the losses". Zakken vullen in goede tijden, maar als het lastig wordt een handje ophouden. Om die reden heb ik ook nul medelijden met de horeca op dit moment. Jarenlang het personeel uitknijpen qua loon en werktijden, maar ondertussen die coronabonus in eigen zak steken terwijl het personeel op straat stond. Een fatsoenlijke ondernemer zorgt juist voor reserves zodat deze in mindere tijden ingezet kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:25:
[...]

Laat mij raden. Die arme beleggers en ontwikkelaars willen straks ook een zak met "compensatie" van de overheid..

Ik word een beetje moe van die "privatize the gains, socialize the losses".
Ik vind het anders behoorlijk krom dat de overheid een verhuurdersheffing invoert en daarmee miljarden voor de schatkist incasseert, maar daar vervolgens maar weinig gerichte maatregelen mee neemt om gericht bepaalde delen van de woningmarkt te stimuleren. Je zou dat geld bij uitstek kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld betaalbare woningbouw die op sommige plaatsen nauwelijks meer plaatsvindt omdat dat te weinig oplevert of te veel kost.

Maar in plaats daarvan is het voor de gemiddelde kiezer veel prettiger om het gewoon in de staatskas te laten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04
Ik merk op dat er enorm veel huizen op de markt komen de laatste dagen. Of is dat alleen zo in mijn regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:07:
Het is goed te begrijpen dat de markt voor projectontwikkelaars nu minder leuk wordt. Tegelijk hebben ze ook een behoorlijke machtpositie, en bouwend Nederland heeft het PR-spelletje rond het huizentekort goed gespeeld; Hugo heeft er zelfs zijn baan aan te danken.

Dus als de vraag naar nieuwbouw uitvalt (en dat geloof ik eigenlijk wel, ik zie in de buurt allerlei nieuwbouw voor "betaalbare" appartementen die maar niet verkocht worden), dan zou ik proberen de geesten rijp te maken voor iets als Premie-A/B/C, of andere stimulansmaatregelen specifiek gericht op nieuwbouw. En zo'n artikel past er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:50:
Ik merk op dat er enorm veel huizen op de markt komen de laatste dagen. Of is dat alleen zo in mijn regio?
Hier (arnhem - ede en alles ertussenin en iet te ver omheen)de laatste weken bizar weinig juist. iig niet in mij zoekrange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:00:
[...]

Probleem met leraren is dat het vrij lastig is om het werk naar de werknemers te brengen, omdat het werk in deze sector juist geografisch dicht bij de afnemers moet zitten. En het grote tekort (en dus ook de plekken waar het werk is) zit juist vaak in de duurdere woonplaatsen. Er wordt veel geklaagd dat het in veel steden niet meer lukt om leraren aan te trekken, omdat die geen woonruimte kunnen krijgen. Terwijl op plekken met goedkopere woonruimte vaak veel minder vraag is en je als leraar nauwelijks aan de bak komt.

Heel zwart wit is de keus dan voltijds werken op een plek waar je de woning ook met een leraren-aanvangssalaris niet kunt betalen, of in de periferie deeltijds werken waarbij je salaris zo laag wordt dat je ook in de periferie geen woonruimte kunt krijgen.

Dit heb je uiteraard bij veel meer sectoren, maar in veel sectoren heb je nog wel de gulden middenweg. En even heel bot gezegd, levert het voor veel sectoren niet bepaald een maatschappelijk probleem op als er te weinig mensen te vinden zijn. Of als de werkgelegenheid zich in bepaalde delen van het land concentreert.
Klopt dat probleem hebben we eigenlijk in elke sector waar tekorten zijn. Er zijn namelijk maar heel weinig tekorten landelijk alleen regionaal. Nee natuurlijk ga je geen ITer vinden in de randstad voor 3k per maand die kan daar gewoon niet van rondkomen. Buiten de randstad vind je er zo veel dat ze naar de randstad forenzen voor een baan. Leraren en zorg is hetzelfde probleem met nog een extra twist namelijk zelfde salaris ongeacht waar je werkt. Dus waarom zou die leraar of verpleegster 2 uur per dag in de auto gaan zitten als ze ook werk kunnen vinden ( voor minder uren ) op 15 min afstand.

Het is voornamelijk een probleem in de westerse wereld omdat daar de bevolking gewoon veel harder groeit dan het aantal woningen. Europa word overspoeld door mensen uit afrika, de VS door mensen uit zuid amerika. Deels omdat we dat toelaten deels omdat we die landen het onmogelijk maken een stabiele economie te krijgen. Die mensen snap ik heel goed dat ze hierheen komen. Alleen dat de overheid het toestaat dat is gewoon fout.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 20-09-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Zou kunnen. Vakantietijd is nu echt voorbij... en wellicht mensen die nu denken te gaan cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:26:
[...]
Punt is dat de huizenmarkt niet draait om de aankoopprijs van de woningen, maar om de maandlasten die daarbij horen. Dan laten de grafieken een heel ander beeld zien.
Ja, die laten dan zien dat de huizen momenteel onbetaalbaar zijn. Er is ook geen enkele reden waarom de lage rentes normaal zouden zijn.
Er is dus maar een juiste conclusie: we gaan dus weer naar normale kosten van kapitaal, zeker op termijn, en naar het lijkt gaan we dat dit jaar alweer halen.

Dus dan gaan we ook weer terug naar het historische gemiddelde van onderstaande plaatje. En dan komt alles in zwaar weer op korte termijn: pensioenfondsen, investeerders, herfinancierders, etc. etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGKVqyhdh-805FDrAU2pMQyWLyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxLmGZy7uvVyJKSCpXsXyayG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
Miks schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:00:
[...]

Ja, die laten dan zien dat de huizen momenteel onbetaalbaar zijn. Er is ook geen enkele reden waarom de lage rentes normaal zouden zijn.
Er is dus maar een juiste conclusie: we gaan dus weer naar normale kosten van kapitaal, zeker op termijn, en naar het lijkt gaan we dat dit jaar alweer halen.
Ja? Is het zo onbetaalbaar? Ik kocht 13 jaar geleden als starter mijn huidige woning voor 330k totaal met 5,9% rente. Dat is bijna 20k bruto aan rente per jaar.

Nu, fastforward naar 2022. Afgelopen week mijn huis verkocht voor ruim 500k en ik denk dat de kopers nog onder de 4% rente betalen. Dus hier ook weer, rond de 20k per jaar aan rente.

Kortom, de onbetaalbaarheid van woningen valt wel mee. Het is met name heel betaalbaar geweest de afgelopen jaren door de lage rente

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 20-09-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:53
geekeep schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:53:
[...]

We hebben gestoord veel sociale huurwoningen in eigendom van corporaties. Meer dan in welk westers land dan ook. Daarnaast moeten die corporaties niet zo piepen. Met de verkoop van een appartement binnen de ring konden ze er 3 laten bouwen daarbuiten. Maar dat deden ze dan weer niet.

Woco's zijn veel maar wat ze absoluut nooit zijn geweest is financieel noodlijdend.

Die wachttijden zijn ook een aardig staaltje creatief boekhouden. Stel je hebt al een sociale huurwoning en besluit na 30 jaar te verhuizen naar een andere sociale huurwoning dan noteren ze 30 jaar wachttijd..

[ Voor 10% gewijzigd door Laapo op 20-09-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:59
In de toekomst kijken, blijft gissen en dat is hier niet anders. Daarnaast is je referentie niet correct. De gemiddelde hypotheekrente is 7% en dat gaan we dit jaar - gelukkig! - echt niet halen. Wat je verder over het hoofd ziet, is de invloed van de inflatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9uhZs9gzf8Gg3l3IYxJYafvwqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxGa23G1h6vQQ3dPBpD87orx.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dan gaan we ook weer terug naar het historische gemiddelde van onderstaande plaatje. En dan komt alles in zwaar weer op korte termijn: pensioenfondsen, investeerders, herfinancierders, etc. etc.
Huizenprijzen houden zich niet aan historische plaatjes, zeker niet die na de inflatie gecorrigeerd zijn :)
En als we écht in zwaar weer komen - dat is nog niet voorspeld trouwens - is dat vooral slecht nieuws voor starters....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:42:
[...]
Het is voornamelijk een probleem in de westerse wereld omdat daar de bevolking gewoon veel harder groeit dan het aantal woningen.
Hoe kom je daar nu weer bij? Die verstedelijking en trek naar het werk in de stad vind je juist extreem veel in de niet-westerse wereld. Waarbij de kans op het vinden van woonruimte vaak juist minimaal is, maar de kans op werk in de stad dat weer zodanig compenseert dat mensen de trek toch aangaan. Of moeten aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mij was juist opgevallen dat er de laatste dagen juist behoorlijk weinig huizen te koop zijn gekomen. Dus ik denk dat er regionaal veel verschillen zijn. Of dat het bij de 'gewone' golfbeweging zou kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Voor Utrecht merk ik langzaam maar gestage stijging in aanbod. Tijdens de zomer daalde het naar 425 beschikbare woningen en dat is na de zomer langzaam gestegen naar ruim 600 beschikbare huizen vandaag de dag (filter op beschikbaar en bestaande bouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:57:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Die verstedelijking en trek naar het werk in de stad vind je juist extreem veel in de niet-westerse wereld. Waarbij de kans op het vinden van woonruimte vaak juist minimaal is, maar de kans op werk in de stad dat weer zodanig compenseert dat mensen de trek toch aangaan. Of moeten aangaan.
Ik heb het niet over verstedelijking maar juist over migratie, hoeveel mensen migreren er jaarlijks van afrika naar europa, en hoeveel de andere kant op. Wij zijn de stad waar afrika naartoe trekt.
En ach eigenlijk is heel nederland en groot deel van west europa gewoon 1 grote stad als je het vergelijkt met andere continenten. Hier woon je nooit echt ver van een stad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Blik1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:09:
Voor Utrecht merk ik langzaam maar gestage stijging in aanbod. Tijdens de zomer daalde het naar 425 beschikbare woningen en dat is na de zomer langzaam gestegen naar ruim 600 beschikbare huizen vandaag de dag (filter op beschikbaar en bestaande bouw).
Dat is dus ook mijn regio.

Misschien gaat heel Utrecht straks in de sale :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Blik1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:09:
Schommelt al maanden toch? Ik kijk gewoon algemeen wat er te koop is (het totaal dus incl onder bod etc) Weinig soeps waar ik nu op zou hebben gereageerd. Wel paar woningen weer duurder op de markt gekomen, dat vond ik wel opmerkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Paralize_nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:17:
[...]

Schommelt al maanden toch? Ik kijk gewoon algemeen wat er te koop is (het totaal dus incl onder bod etc) Weinig soeps waar ik nu op zou hebben gereageerd. Wel paar woningen weer duurder op de markt gekomen, dat vond ik wel opmerkelijk
Ja, het is niet heel schokkend allemaal. Niet enorm veel aanbod maar ook niet dat het helemaal stil is gevallen naar mijn mening. Het kabbelt lekker door zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Niet alle A-labels op goede locaties gaan hard: sinds december te koop, vandaag voor de tweede keer in prijs verlaagd, de oorspronkelijke vraagprijs was 480:

https://www.funda.nl/koop/ede/huis-42954079-nobelstraat-33/

Je zit dan ook wel vol in de etalage in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Laapo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:48:
[...]

We hebben gestoord veel sociale huurwoningen in eigendom van corporaties. Meer dan in welk westers land dan ook. Daarnaast moeten die corporaties niet zo piepen. Met de verkoop van een appartement binnen de ring konden ze er 3 laten bouwen daarbuiten. Maar dat deden ze dan weer niet.

Woco's zijn veel maar wat ze absoluut nooit zijn geweest is financieel noodlijdend.

Die wachttijden zijn ook een aardig staaltje creatief boekhouden. Stel je hebt al een sociale huurwoning en besluit na 30 jaar te verhuizen naar een andere sociale huurwoning dan noteren ze 30 jaar wachttijd..
Vanwaar de haat jegens woco's? Moet alles maar koop en vrije huur zijn? Geloven in een vrije markt, waar genoeg aanbod zorgt voor betaalbare huren? :+
Ik denk dat er stiekem veel mensen met belangrijke beroepen gehuisvest zijn in die sociale huizen binnen de ring, dus wees blij dat ze er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

Persoonlijk denk ik dat de druk er wel een beetje af is qua energie compensatie aankondiging van vandaag.

Nou is het ook nog niet van wooow, gelijk naar dehypother...nl

Kansen pakken in crisissen, zeggen ze wel eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:46:
Niet alle A-labels op goede locaties gaan hard: sinds december te koop, vandaag voor de tweede keer in prijs verlaagd, de oorspronkelijke vraagprijs was 480:

In welke wereld is een vinex wijk in ede een goede locatie? Ik lees dit als een a-label woning in niemandsland verkoopt slecht.. goh je meent het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Anoniem: 1511336 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:49:
Persoonlijk denk ik dat de druk er wel een beetje af is qua energie compensatie aankondiging van vandaag.

Kansen pakken in crisissen, zeggen ze wel eens
Druk er van af, mwah.
Je bent nog steeds x2,5 meer geld kwijt dan vorig jaar.
Daarnaast is 70c per kWh nog meer dan tijdens de eerste 3 maanden van de oorlog.

Ik denk dat kleinere huizen wel meer in trek komen. Verbruik is hoe dan ook lager. Maargoed, huizen zijn sowieso in trek, alleen veel zijn niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:46:

Dat is vaker zo bij hoekwoningen.
Prima prijs met 3100 per m2.
Wat houd je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
geekeep schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:48:
[...]

Vanwaar de haat jegens woco's? Moet alles maar koop en vrije huur zijn? Geloven in een vrije markt, waar genoeg aanbod zorgt voor betaalbare huren? :+
Ik denk dat er stiekem veel mensen met belangrijke beroepen gehuisvest zijn in die sociale huizen binnen de ring, dus wees blij dat ze er zijn.
Helemaal mee eens, toen ik in amsterdam woonde was ik al klaar met die bakfiets bankje voor de deur plantenbak havermelk yuppies. Monotome bocht werden hele wijken, de wijken met wat variatie er in zijn veel leuker om in te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
sprhnk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:
[...]

In welke wereld is een vinex wijk in ede een goede locatie? Ik lees dit als een a-label woning in niemandsland verkoopt slecht.. goh je meent het.
In de wereld van de huidige huizenmarkt is dit een prima locatie. Dicht bij de snelweg, dicht bij het station, dicht bij voorzieningen.

Edit: en ede is 'betaalbaar' voor randstedelingen, dus mensen die daar niet kunnen kopen vluchten hierheen.

Maar voor mensen uit de regio is Ede het Almere van arnhem en arnhem het Almere van Nijmegen. Niemand gaat echt vrijwillig in Ede wonen.

[ Voor 23% gewijzigd door supersoco80 op 20-09-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:
[...]

In de wereld van de huidige huizenmarkt is dit een prima locatie. Dicht bij de snelweg, dicht bij het station, dicht bij voorzieningen.

Edit: en ede is 'betaalbaar' voor randstedelingen, dus mensen die daar niet kunnen kopen vluchten hierheen.

Maar voor mensen uit de regio is Ede het Almere van arnhem en arnhem het Almere van Nijmegen. Niemand gaat echt vrijwillig in Ede wonen.
Miscchien heb je wel gelijk en is dit smaak en zo, maar damn het is wel echt een lelijk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
sprhnk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:08:
[...]

Miscchien heb je wel gelijk en is dit smaak en zo, maar damn het is wel echt een lelijk huis.
Ow, ja, absoluut. Dat zal ook de reden zijn van de prijsverlagingen. Want op de locatie, afwerking en label is weinig aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:53:
[...]

Druk er van af, mwah.
Je bent nog steeds x2,5 meer geld kwijt dan vorig jaar.
Daarnaast is 70c per kWh nog meer dan tijdens de eerste 3 maanden van de oorlog.

Ik denk dat kleinere huizen wel meer in trek komen. Verbruik is hoe dan ook lager. Maargoed, huizen zijn sowieso in trek, alleen veel zijn niet te betalen.
Toch vind ik dit al een prima uitkomst. De basis energie aanbieden aan gereduceerd tarief en you need more : You Pay!

Kleiner? Kan zijn, maar ik denk dat die lompe G en F's ineens interessant worden, jaarlijks een labeltje proberen op te schuiven als het eraan zit. je koopt ze nual voor een prikkie!
Oh..Wacht ..

Ook niet onbelangrijk : De rente rond de 4% op dit moment. Je hebt alle belang erbij om nou een zo laag mogelijke hypotheek af te sluiten en spaargeld in te zetten : Deels voor de aankoop en deels om te renoveren/verduurzamen etc

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1511336 op 20-09-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Anoniem: 1511336 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:49:
Ik denk vooral dat de onzekerheid blijft.

Zo'n plafond klonk gisteren nog als een mooie compensatie. Langzaam maar zeker worden ook de haken en ogen duidelijk De plafond-tarieven zijn best hoog. Men kiest voor een 'gemiddeld' verbruik dat beduidend lager is dan 'modaal'. Veel gezinnen komen boven het plafond uit. Daarboven volle pond, en dat wordt echt ook volle pond incl. 21% BTW. Per 1/1/ dus een prijsstijging van 15%, voor alles boven het plafond.
Komt nog bij dat rond 1/1 ook de nieuwe variabele contractprijzen bekend worden, en we nu nog relatief goedkoop gas kunnen verbruiken.

Als aanstaande huizenkoper zou ik de eerste maanden toch even De Hypotheker links laten liggen en afwachten hoe voor mij 2023 begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Conrado schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:45:
[...]

Zo'n plafond klonk gisteren nog als een mooie compensatie. Langzaam maar zeker worden ook de haken en ogen duidelijk De plafond-tarieven zijn best hoog. Men kiest voor een 'gemiddeld' verbruik dat beduidend lager is dan 'modaal'. Veel gezinnen komen boven het plafond uit. Daarboven volle pond, en dat wordt echt ook volle pond incl. 21% BTW. Per 1/1/ dus een prijsstijging van 15%, voor alles boven het plafond.
Komt nog bij dat rond 1/1 ook de nieuwe variabele contractprijzen bekend worden, en we nu nog relatief goedkoop gas kunnen verbruiken.

Als aanstaande huizenkoper zou ik de eerste maanden toch even De Hypotheker links laten liggen en afwachten hoe voor mij 2023 begint.
Die onzekerheid nemen ze deels nou net weg(niet helemaal, maar ok) met deze move.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Conrado schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:45:
[...]

Tja daar had ik je al voor gewaarschuwd toch? Voor die prijzen van begin januari. Ik kwam met 50 cent bij 1,41.

De tarieven die nu rondzweven gaan uit van 70 cent elektra en 1,50 voor gas. Nog ietsje ongunstiger dus. Daarmee is het plafond voor elektra 3x hoger dan de normale situatie en gas meer dan 2x. Natuurlijk veel beter dan 4 euro voor gas, maar die stroom prijs is wel erg ongunstig...

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 20-09-2022 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
supersoco80 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:
[...]
Niemand gaat echt vrijwillig in Ede wonen.
Ho! Ik wel dus :D Ben niet in de regio opgegroeid, maar wel hier komen wonen. Qua uitvalsmogelijkheden is het ideaal. Ik kan over de hei naar de A12/A50 en binnendoor naar Arnhem. Ik kan rechtstreeks op de A12 en A30 en daarmee de A50 en A1. Ik kan binnendoor naar Apeldoorn en daar de A50 naar het noorden en de A1 beide kanten op en ik kan binnendoor naar de A15. Je gaat mij dan ook niet in een file zien staan hier :)
En dat is nog los van het uitstekende treintraject tussen Arnhem en Utrecht. Eén van de belangrijkste van het land (vanwege materieel dat verplaatst moet worden) en daarom zijn storingen altijd snel opgelost.

Maarja.. Dan woon je wel in Ede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Het zijn er wel érg veel; 2.38 miljoen. De vraag is of het nodig is dat 30% van de bevolking sociaal huurt. Je kan het ook andersom bekijken; bij een gezonde markt zal een groot deel van die sociale huurders prima op de vrije markt terecht kunnen. Als je een miljoen woningen op de vrije markt zet dan zal dit een dempend effect hebben op de marktprijs van zowel huur als koop. Maar de sociale huurders kunnen dan nergens heen dus is momenteel niet heel verstandig...Je wil niet dat mensen dakloos worden. Eerst maar eens de tekorten inlopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
sdk1985 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:52:
[...]

Het zijn er wel érg veel; 2.38 miljoen. De vraag is of het nodig is dat 30% van de bevolking sociaal huurt.
Nee, dat is te veel, net zoals we te veel huursubsidie toekennen. Echter, we hebben geen middenweg. Het is òf streng gereguleerd sociaal òf de vrije jongens van de vrije sector.

Daarom ben ik wel geïnteresseerd in de plannen van De Jonge om de woonpunten door te trekken in de vrije sector, zodat er een middensegment ontstaat. Alleen is De Jonge totaal onzichtbaar en blijven de plannen tot nu toe slechts vage ideeën… 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Het zijn er wel érg veel; 2.38 miljoen. De vraag is of het nodig is dat 30% van de bevolking sociaal huurt. Je kan het ook andersom bekijken; bij een gezonde markt zal een groot deel van die sociale huurders prima op de vrije markt terecht kunnen.
Een tijdje terug had ik een link geplakt naar een onderzoek naar huizenbezit onder jongern in verschillende Europese landen Daarin werd ondescheid gemaakt tussen de N/W-Europese landen met een "primaire" huurmarkt (waarmee een sterke sociale huursector wordt bedoeld: Nederland, Oostenrijk, Zweden, etc.) en een "duale" huurmarkt (waar alles eigenlijk aan "de markt" wordt overgelaten en sociale huur bestaat als noodoplossing voor de allerarmsten: Het VK, Belgie, etc.).

Huizenbezit onder jongeren neemt overal af, maar minder snel in de landen met een "primaire" huursector. Nu is dat zeker niet de enige maatstaf om een markt op te beoordelen ...

Zelf ben ik uiterst cynisch over het idee dat een marktoplossing altijd een "betere" uitkomst zal geven. Van mij mag het aandeel van de sociale woningbouw ook wel 60% zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 14:35
Blik1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:29:
[...]

Ja? Is het zo onbetaalbaar? Ik kocht 13 jaar geleden als starter mijn huidige woning voor 330k totaal met 5,9% rente. Dat is bijna 20k bruto aan rente per jaar.

Nu, fastforward naar 2022. Afgelopen week mijn huis verkocht voor ruim 500k en ik denk dat de kopers nog onder de 4% rente betalen. Dus hier ook weer, rond de 20k per jaar aan rente.

Kortom, de onbetaalbaarheid van woningen valt wel mee. Het is met name heel betaalbaar geweest de afgelopen jaren door de lage rente
Uiteraard is de rente gunstiger, maar alleen rente zegt niets over betaalbaarheid. De kans de kopers starters zijn bij jouw woning van ruim 500k is klein. Terwijl de woning 13 jaar geleden blijkbaar een starterswoning was.

Er is minder leenruimte dan 13 jaar geleden, de aanschaf van een woning is daarmee lastiger. Eenmaal kunnen kopen, zijn de woonlasten inderdaad heel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Even een ander perspectief: 20k bruto rente is bijna het dubbele van onze (een paar jaar geleden "gestart" als eind-30/begin-40ers) maximale hypotheek. Goed, dat is bruto met netto vergelijken, maar toch.

Misschien had je ook 13 jaar geleden al een hoog inkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 21-09-2022 09:14 ]

• lennardg1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-05 14:24
[...]

Bruto wel inderdaad, maar de hypotheekrenteaftrek is ondertussen versoberd van 52% destijds naar 40% nu (en neemt nog elk jaar af). Maakte uiteraard niemand zich druk om, aangezien de rentes laag waren en het dus ook om relatief kleine bedragen ging, maar met de huidige rentestanden wordt het voor de netto, en dus daadwerkelijke betaalbaarheid van een woning, meer en meer van belang.

• Blik1984
fjjl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
[...]

Uiteraard is de rente gunstiger, maar alleen rente zegt niets over betaalbaarheid. De kans de kopers starters zijn bij jouw woning van ruim 500k is klein. Terwijl de woning 13 jaar geleden blijkbaar een starterswoning was.

Er is minder leenruimte dan 13 jaar geleden, de aanschaf van een woning is daarmee lastiger. Eenmaal kunnen kopen, zijn de woonlasten inderdaad heel redelijk.
De kopers zijn gezien de leeftijd van rond de 25 gewoon starters

• Blik1984
lennardg1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:14:
[...]

Bruto wel inderdaad, maar de hypotheekrenteaftrek is ondertussen versoberd van 52% destijds naar 40% nu (en neemt nog elk jaar af). Maakte uiteraard niemand zich druk om, aangezien de rentes laag waren en het dus ook om relatief kleine bedragen ging, maar met de huidige rentestanden wordt het voor de netto, en dus daadwerkelijke betaalbaarheid van een woning, meer en meer van belang.
De startsalarissen zijn ook wel iets veranderd in 13 jaar tijd, evenals de belastingschalen. Netto blijft er dus meer over voor een starter dan 13 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Het zijn er wel érg veel; 2.38 miljoen. De vraag is of het nodig is dat 30% van de bevolking sociaal huurt. Je kan het ook andersom bekijken; bij een gezonde markt zal een groot deel van die sociale huurders prima op de vrije markt terecht kunnen. Als je een miljoen woningen op de vrije markt zet dan zal dit een dempend effect hebben op de marktprijs van zowel huur als koop. Maar de sociale huurders kunnen dan nergens heen dus is momenteel niet heel verstandig...Je wil niet dat mensen dakloos worden. Eerst maar eens de tekorten inlopen...
Hoe ouder ik word, hoe minder ik geloof in natuurlijke marktwerking.

Allicht dat dit vroegah werkte op de markt (hah!) waar Theo z'n tulpen verkocht en Bea haar breinaalden. Als er dan een goedkopere kraam bij kwam waren zij ook gedwongen om te zakken of te onderscheiden op service.

Kijk naar allerlei markten die er zijn. Olie, supermarkten, voedingsmiddelen, hypotheken, elektronica, chips, meubels, keukens, bouwmarkten, vastgoed, banken. Allemaal worden ze gerund door mega organisaties met een te grote vinger in de pap, met een heel grote waarschijnlijkheid dat er prijsafspraken worden gemaakt en/of schijn van concurrentie wordt geuit tussen (dochter) ondernemingen.
Ik vind het persoonlijk altijd grappig om te zien dat supermarkten om en om lijken te rouleren met hun aanbiedingen. Afleveringen van Keuringsdienst van Waarde zijn vaak ook een eye opener hoe consumenten eigenlijk keer op keer aan het kortste eind trekken.

Nee, die utopie van een vrije markt heb ik al een tijdje losgelaten. Zeker als je de kapitaalinjecties vanuit investeerders en (voor bedrijven voordelige) regelgeving vanuit overheden in acht neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:13:
[...]

Even een ander perspectief: 20k bruto rente is bijna het dubbele van onze (een paar jaar geleden "gestart" als eind-30/begin-40ers) maximale hypotheek. Goed, dat is bruto met netto vergelijken, maar toch.

Misschien had je ook 13 jaar geleden al een hoog inkomen?
Het was gewoon een tophypotheek gebaseerd op 2 universitaire startsalarissen van rond de 2500 bruto, en de eerste jaren waren best pittig qua lasten. Maar als starter maak je snel stappen en 2 jaar later was het al een stuk betaalbaarder

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
[...]

2.38M is wel veel, alleen zou je nog een onderscheid moeten maken wie erin woont met een grote lading subsidies en wie niet. Voor die laatste groep zou een gezonde particuliere markt kunnen werken. Voor de eerst groep, moet er een oplossing worden gezocht - en niet oneindig geld over de balk blijven gooien (de huur is te hoog, of ze willen gewoon niet werken - want werken loont niet (uitzonderingen daargelaten)).

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:49:
[...]

Het was gewoon een tophypotheek gebaseerd op 2 universitaire startsalarissen van rond de 2500 bruto, en de eerste jaren waren best pittig qua lasten. Maar als starter maak je snel stappen en 2 jaar later was het al een stuk betaalbaarder
Zo 'gewoon' vind ik dat niet. Jullie startsalaris zat dan al op wat een modaal inkomen was. Daar heb ik met een niet ongewilde universitaire studie wel een paar jaartjes over moeten doen. En onze eerste koopwoning had daarom ook een heel andere prijscategorie.

• Rubbergrover1
UTMachine schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:59:
[...]

2.38M is wel veel, alleen zou je nog een onderscheid moeten maken wie erin woont met een grote lading subsidies en wie niet. Voor die laatste groep zou een gezonde particuliere markt kunnen werken. Voor de eerst groep, moet er een oplossing worden gezocht - en niet oneindig geld over de balk blijven gooien (de huur is te hoog, of ze willen gewoon niet werken - want werken loont niet (uitzonderingen daargelaten)).
Tsja, als het over het subsidiëren van woonlasten gaat, dan kunnen we ook nog heel wat paginas volschrijven over de miljarden van de hypotheekrenteaftrek

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:21:
[...]

Tsja, als het over het subsidiëren van woonlasten gaat, dan kunnen we ook nog heel wat paginas volschrijven over de miljarden van de hypotheekrenteaftrek
Ja, ik ben er ook mee eens dat we daar mee moeten stoppen ... Dus huursubsidie ERAF, en dan ook de hypotheek aftrek ERAF. Persoonlijk vind ik dat we dood worden gegooid met subsidies in Nederland, blijft gewoon alleen maar geld rondpompen (en ambtenaren bezig houden).

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:18:
[...]

Zo 'gewoon' vind ik dat niet. Jullie startsalaris zat dan al op wat een modaal inkomen was. Daar heb ik met een niet ongewilde universitaire studie wel een paar jaartjes over moeten doen. En onze eerste koopwoning had daarom ook een heel andere prijscategorie.
Dat klopt, het was dan ook een prima salaris. Maar voor 2 startende universitair geschoolden die direct een baan hadden ook absoluut geen uitzondering in een universiteitsstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:25:
[...]

Dat klopt, het was dan ook een prima salaris. Maar voor 2 startende universitair geschoolden die direct een baan hadden ook absoluut geen uitzondering in een universiteitsstad.
Dat heeft dan vermoedelijk ook sterk te maken met het toeval van hoe de arbeidsmarkt is op het moment dat je afstudeert. Dat kan in een paar jaar flink veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:28:
[...]

Dat heeft dan vermoedelijk ook sterk te maken met het toeval van hoe de arbeidsmarkt is op het moment dat je afstudeert. Dat kan in een paar jaar flink veranderen.
Startsalarissen van grotere bedrijven fluctueren niet zoveel over de jaren heen. Die blijven tov de inflatie redelijk stabiel. Maar een vergelijkbare functie als ik had als starter verdient nu ongeveer 2900-3000 ipv 2400-2500 vroeger. Dan gat het meer om of je als starter überhaupt aan de bak kan komen na je afstuderen. Dat was in 2012 iets anders dan in 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
Startsalarissen van grotere bedrijven fluctueren niet zoveel over de jaren heen. Die blijven tov de inflatie redelijk stabiel. Maar een vergelijkbare functie als ik had als starter verdient nu ongeveer 2900-3000 ipv 2400-2500 vroeger. Dan gat het meer om of je als starter überhaupt aan de bak kan komen na je afstuderen. Dat was in 2012 iets anders dan in 2022
Maar de maximale hypotheek (even gecontroleerd bij ABN/AMRO) voor 2x3000 pmnd: €376.123

Met een 'tophypotheek' kunnen de starters van nu ongeveer evenveel financieren als jij in 2012. Terwijl de prijzen wel iets veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
[...]

Dat is wat ik bedoel met geluk hebben hoe de banenmarkt (in jouw sector) is op het moment dat je die markt op gaat.

Zulke startersfuncties waren er uiteraard ook wel toen ik begon, maar dan moet je net tussen die honderd anderen uitgekozen worden. Waarbij de kans vrij groot is dat je zonder relevante werkervaring toch niet de grootste kans maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]

Maar de maximale hypotheek (even gecontroleerd bij ABN/AMRO) voor 2x3000 pmnd: €376.123

Met een 'tophypotheek' kunnen de starters van nu ongeveer evenveel financieren als jij in 2012. Terwijl de prijzen wel iets veranderd zijn.
Misschien een beetje flauw, maar dat was de discussie niet. Het ging over de betaalbaarheid van woningen en niet over de combinatie met bereikbaarheid. Om een financiële crisis zoals 2009-2012 te voorkomen zijn er forse veranderingen doorgevoerd die het voor starters een heel stuk moeilijker maken om in te stromen.

Ik bedoel:
- verplicht 50% aflossen
- aflossen verplicht voor verkrijgen HRA
- leennormen aangescherpt
- maximale LTV afgezwakt
- HRA verlaagd

Dit zijn allemaal barrières tot toetreding tot de markt. Uiteraard hopen dan een paar wereldvreemde mensen dan dat de prijzen hierdoor gaan zakken, maar ze vergaten even dat investeerders en vermogenden geen last hebben van deze barrières en dus volle bak de concurrentie gaan voeren met starters. Het gevolg hebben we de afgelopen paar jaren kunnen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Misschien een beetje flauw, maar dat was de discussie niet. Het ging over de betaalbaarheid van woningen en niet over de combinatie met bereikbaarheid.
Maar die hangen wel met elkaar samen. Ik denk niet dat dit de goedkoopste woning was die er beschikbaar was toen jullie je woning kochten. Je hebt er zelf voor gekozen om een tophypotheek te nemen. Net als de meeste mensen overigens. Maar de meeste mensen hadden ook de keus om iets goedkopers te kopen. En dan nog steeds een zeer acceptabele woning te krijgen.

Tegenwoordig hebben veel mensen daarin veel minder keus. Veel mensen moeten voor iets acceptabels al maximaal lenen. Als ze überhaupt een woning kunnen vinden.

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:25:
[...]

Maar die hangen wel met elkaar samen. Ik denk niet dat dit de goedkoopste woning was die er beschikbaar was toen jullie je woning kochten. Je hebt er zelf voor gekozen om een tophypotheek te nemen. Net als de meeste mensen overigens. Maar de meeste mensen hadden ook de keus om iets goedkopers te kopen. En dan nog steeds een zeer acceptabele woning te krijgen.

Tegenwoordig hebben veel mensen daarin veel minder keus. Veel mensen moeten voor iets acceptabels al maximaal lenen. Als ze überhaupt een woning kunnen vinden.
Alles hangt met elkaar samen, regio, geopolitiek, lokale politiek, belastingbeleid, energie, etc etc etc. Daarom moet je soms dingen isoleren om ze eruit te kunnen pikken. De stelling was dat woningen niet betaalbaar waren en mijn reactie was dat mijn woning bijna exact hetzelfde kost als 13 jaar geleden. Het probleem is dus niet betaalbaarheid, maar andere factoren die het minder makkelijk maken.

Verder was de keuze toendertijd ook niet reuze. Ik kan me herinneren dat we 1 andere bezichtiging hebben gehad en vrij moeilijk een geschikte woning konden vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Misschien een beetje flauw, maar dat was de discussie niet. Het ging over de betaalbaarheid van woningen en niet over de combinatie met bereikbaarheid. Om een financiële crisis zoals 2009-2012 te voorkomen zijn er forse veranderingen doorgevoerd die het voor starters een heel stuk moeilijker maken om in te stromen.

Ik bedoel:
- verplicht 50% aflossen
- aflossen verplicht voor verkrijgen HRA
- leennormen aangescherpt
- maximale LTV afgezwakt
- HRA verlaagd

Dit zijn allemaal barrières tot toetreding tot de markt. Uiteraard hopen dan een paar wereldvreemde mensen dan dat de prijzen hierdoor gaan zakken, maar ze vergaten even dat investeerders en vermogenden geen last hebben van deze barrières en dus volle bak de concurrentie gaan voeren met starters. Het gevolg hebben we de afgelopen paar jaren kunnen zien.
met verplicht eigen geld inbrengen tot gevolg, terwijl het spaargeld van starters vaak tegen valt (inkomen laag begin carrière, hoge huurlasten) waar voorheen het niet hebben van schulden (BKR check) voldoende was.
Staat tegenover dat de overdrachtsbelasting meevalt voor starters (was ooit 8%).

Kan het zijn dat de startersmarkt voor de beter bedeelden is geworden, waarbij ouders flink inleggen om e.e.a. mogelijk te maken?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
JJ Le Funk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:42:
[...]

met verplicht eigen geld inbrengen tot gevolg, terwijl het spaargeld van starters vaak tegen valt (inkomen laag begin carrière, hoge huurlasten) waar voorheen het niet hebben van schulden (BKR check) voldoende was.
Staat tegenover dat de overdrachtsbelasting meevalt voor starters (was ooit 8%).

Kan het zijn dat de startersmarkt voor de beter bedeelden is geworden, waarbij ouders flink inleggen om e.e.a. mogelijk te maken?
Ik denk dat de realiteit is dat in de huidige markt voornamelijk de mensen in kunnen stappen die zelf een hoop geld in kunnen leggen (via ouders) ofwel flink water bij de wijn doen qua wensenlijstje.

Hoe kun je als starter hier omheen maneuvreren? Ik denk bijna alleen door maximaal een studentenlening aan te gaan en die niet uit te geven maar opzij te zetten voor de aankoop van een huis. En die lening natuurlijk per ongeluk vergeten op te geven bij de hypotheekverstrekker…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:53

Fixer

FP ProMod
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:14:
[...]

Ik denk dat de realiteit is dat in de huidige markt voornamelijk de mensen in kunnen stappen die zelf een hoop geld in kunnen leggen (via ouders) ofwel flink water bij de wijn doen qua wensenlijstje.

Hoe kun je als starter hier omheen maneuvreren? Ik denk bijna alleen door maximaal een studentenlening aan te gaan en die niet uit te geven maar opzij te zetten voor de aankoop van een huis. En die lening natuurlijk per ongeluk vergeten op te geven bij de hypotheekverstrekker…
Ik ken inderdaad en veel leefijdsgenoten die dat destijds op deze manier gedaan hebben.
Echter wordt dit steeds lastiger en zie ik het nog wel gebeuren (op relatief korte termijn) dat dit voor alle hypotheekverstrekkers gaat gelden.

• sdk1985
[...]

Er zit een groot verschil tussen geld niet innen en geld uitgeven.

Huursubsidie is geld dat daadwerkelijk wordt overgeboekt. Hypotheekrente aftrek is geld dat in theorie anders overgeboekt zou worden. Waarbij het altijd de vraag is of dit klopt aangezien er zonder deze regeling een andere realiteit geldt. Vergelijk het met de kosten van illegaal downloaden, er wordt graag beweerd dat het downloaden van liedjes/series bijvoorbeeld 300.00 euro kost alleen vrijwel niemand heeft dat geld echt liggen.

• sdk1985
[...]

Dat is een heel slecht idee. Het is strafbaar, de schuld kan worden opgeëist en de NHG vervalt. Het kan je ook later in de weg zitten bij een verhoging van je hypotheek. Men wordt ook weleens betrapt; Knullige docent mag zes jaar niet lenen: fout lettertype onthult fraude. (Dit is dan overigens wel een losse lening, maar idee blijft hetzelfde).

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 21-09-2022 14:33 ]

• Rubbergrover1
[...]

Hoe kun je als starter hier omheen maneuvreren?
Even van de andere kant bekijken, ik vind het zelf helemaal geen verkeerd principe dat je voor de aanschaf van een koopwoning een zak eigen geld moet meenemen. Dat zou ik graag zo willen houden.

Het probleem zit hem er vooral in dat je die zak geld moeilijk bijeen kunt krijgen. Omdat er te weinig betaalbare alternatieven zijn. Er zijn te weinig huurwoningen en de huurwoningen die er zijn, zijn vaak veel te duur. Zodat je ook met een goed inkomen moeilijk een pot geld bij elkaar kunt krijgen.

• sdk1985
JJ Le Funk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:42:
[...]

Tja een starter is nogal breed;
Een huishouden dat na verhuizing hoofdbewoner van een woning is en dat nieuw gevormd is (huwelijk, samenwonen, scheiding, zelfstandig wonen) of geïmmigreerd, of voor de verhuizing geen hoofdbewoner van een woning was.
Koop je samen een huis dan is er weinig aan de hand. Koop je alleen een huis op een modaal inkomen dan wordt dat in de meeste regio's het goedkoopste appartementje dat te koop staat. Verdien je minder dan modaal dan houdt het op tenzij je inderdaad medewerking krijgt van derden. (Ik zeg specifiek derden omdat de eenmalig verhoogde vrijstelling voor koopwoningen per schenker telt, je kunt dus van meerdere partijen belastingvrij geld ontvangen. )

Uiteindelijk zijn er meer mensen die iets willen dan dat het product beschikbaar is. Dus ga je letterlijk concureren tegen andere mensen op kapitaal. Diegene met het meeste kapitaal zal in veel gevallen winnen. In die zin is een modaal inkomen geen goed uitgangspunt bij krapte, je wil beter zijn dan gemiddeld zodat jij gemiddeld genomen anderen kunt verslaan.

• Blik1984
sdk1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:31:
[...]

Dat is een heel slecht idee. Het is strafbaar, de schuld kan worden opgeëist en de NHG vervalt. Het kan je ook later in de weg zitten bij een verhoging van je hypotheek. Men wordt ook weleens betrapt; Knullige docent mag zes jaar niet lenen: fout lettertype onthult fraude. (Dit is dan overigens wel een losse lening, maar idee blijft hetzelfde).
Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar toch is het één van de weinig manieren die er zijn als starter om in te stromen als je ouders geen geld hebben.

De duimschroeven zijn de afgelopen 10 jaar flink aangedraaid, terecht danwel onterecht. Maar de pijnlijke gevolgen daarvan komen volledig op het bordje van starters terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar toch is het één van de weinig manieren die er zijn als starter om in te stromen als je ouders geen geld hebben.

De duimschroeven zijn de afgelopen 10 jaar flink aangedraaid, terecht danwel onterecht. Maar de pijnlijke gevolgen daarvan komen volledig op het bordje van starters terecht.
Ik denk nog steeds dat starters hier niet het goede woord is. Modaal kan nog steeds iets kopen, al dan niet met een starterslening. Tweeverdieners met beiden een modaal inkomen hebben momenteel aardig wat keuze (149 huizen in breda, 134 appartementen). Het gaat meer om huishoudens die beneden modaal verdienen zonder overwaarde, zonder spaargeld, zonder schenking. Wat verder geen schande is. Het blijft de modus dus er zitten net zoveel mensen onder als boven die waarde. Voor deze groep is het extra jammer dat het sociale huurstelsel al jaren lang tekorten heeft.

• Conrado
Dat is zo'n typische politieke status quo: verworven rechten voor de achterban beschermen :)

Toeslagen zijn prima voor de kleinste inkomensgroepen maar nu krijgt 50% van de huishoudens 'iets', dat kan niet de bedoeling zijn. Overigens wordt HWA afgebouwd.

Ik zou liever hebben dat in de huurdersmark de schrijnende gevallen geholpen worden en in de kopersmarkt de starters. Waarom geen verhoogde HRA voor starters, met een looptijd van 5 jaar bijvoorbeeld?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:53
[...]

Ik erger me dood aan de lage bezetting van sociale woningen en de belachelijk lage inkomensgrenzen. Daarmee zijn de corporaties voor veel stellen en mensen die net boven modaal zitten gewoon een obstakel geworden. Niet zelden valt 30-40% van nieuwbouw in de grote steden verplicht in handen van de corporaties, waarmee ze een hele hoop koopstarters de pas af steken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Het is eerder triest wat voor enorme regelgeving er nodig is om het woningtekort te verdelen. In een vrije markt zou er inderdaad voldoende aanbod zijn, maar er is geen vrije markt zolang overheden uit winstbejag sturen op tekorten.

RemcoDelft schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:31:
[...]

Het is eerder triest wat voor enorme regelgeving er nodig is om het woningtekort te verdelen. In een vrije markt zou er inderdaad voldoende aanbod zijn, maar er is geen vrije markt zolang overheden uit winstbejag sturen op tekorten.
Tja de gemeentes willen de grond zo duur mogelijk verkopen. Dan de regelgeving hoe een woning te bouwen à A-Label. Dan de uitstoot... Boeren of huizen, wat zal het zijn, wat gaat het worden?

900K woningen erbij in 2030 en het is al bijna 2023 |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1511336 op 21-09-2022 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
RemcoDelft schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:31:
[...]

Een vrije markt werkt niet als er maar beperkt commodity is. Of nouja.. Het werkt wel voor winstmaximalisatie, maar daar heeft de burger met weinig geld dus helemaal niets aan.
Pagina: 1 ... 170 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg