Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.661 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:02:
En dat is dus precies waarom je niet al die huishoudens op één hoop moet gooien. De échte bejaarden willen vaak namelijk juist wél een appartement (wat ook in het rapport staat), terwijl de 'jongere ouderen' (vrij naar K&B) liefst een ruime (en levensloopbestendige) eengezinswoning 'buiten' willen.
Doe je dat in je 2e zin niet ook eigenlijk.
Een grotere groep van de "echte bejaarden" wil een appartement. Maar lang niet allemaal er zijn er ook genoeg die niet uit hun dorp of woning weg willen om andere redenen.
Familie, vrienden, kleinkinderen die komen logeren, de hond ( en weet ik wat voor redenen )
Het zal ook wel redelijk van de regio afhangen wat mensen willen. Verhuizen naar 1 blok verder is wat anders dan verhuizen naar 10km verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 12-09-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:47
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:08:
[...]

Doe je dat in je 2e zin niet ook eigenlijk.
Een grotere groep van de "echte bejaarden" wil een appartement. Maar lang niet allemaal er zijn er ook genoeg die niet uit hun dorp of woning weg willen om andere redenen.
Maar voor die groep hoef je dus ook geen rekening te houden op de huizenmarkt... Omdat die geen ander huis willen.

Als je kijkt naar wat voor woning 'ouderen' zoeken, dan gaat het om de groep ouderen met een verhuiswens. Daarbij heb je grofweg een onderscheid tussen de 'jongere oudere', die kort door de bocht op zoek is naar een ruime en toekomstbestendige woning buiten 'de drukte', en de echte bejaarden, die kort door de bocht op zoek is naar een zorgeloze, comfortabele, gelijkvloerse woning dicht bij de voorzieningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-10 11:47
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:47:
[...]

Maar voor die groep hoef je dus ook geen rekening te houden op de huizenmarkt... Omdat die geen ander huis willen.

Als je kijkt naar wat voor woning 'ouderen' zoeken, dan gaat het om de groep ouderen met een verhuiswens. Daarbij heb je grofweg een onderscheid tussen de 'jongere oudere', die kort door de bocht op zoek is naar een ruime en toekomstbestendige woning buiten 'de drukte', en de echte bejaarden, die kort door de bocht op zoek is naar een zorgeloze, comfortabele, gelijkvloerse woning dicht bij de voorzieningen.
Wat je in het dorp Heteren heel duidelijk gezien hebt afgelopen jaar: Er wordt dar in het centrum een groot appartementencomplex gebouwd. Afgelopen jaar kwam het ene na het andere rijtjeshuis/tweekapper vrij, allemaal met een overdracht aankomende januari/februari: Dat gaat in één dorp om tientallen huizen, allemaal (op basis van het interieur) van oudere mensen die naar een appartement in hetzelfde dorp gaan.

Kortom, de vraag is er zeker, alleen er is nauwelijks een dorp waarin appartementen gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:58:
[...]

Wat je in het dorp Heteren heel duidelijk gezien hebt afgelopen jaar: Er wordt dar in het centrum een groot appartementencomplex gebouwd. Afgelopen jaar kwam het ene na het andere rijtjeshuis/tweekapper vrij, allemaal met een overdracht aankomende januari/februari: Dat gaat in één dorp om tientallen huizen, allemaal (op basis van het interieur) van oudere mensen die naar een appartement in hetzelfde dorp gaan.

Kortom, de vraag is er zeker, alleen er is nauwelijks een dorp waarin appartementen gebouwd worden.
Klopt vraag is er vaak wel maar aanbod sluit gewoon niet aan. Zie ik bij mijn moeder ook, die zou er wel voor open staan maar niet wat er nu gebouwd word.

Zeker met slim inspringen op de vraag, ga desnoods vragen bij ouderen wat ze zouden willen, kan je veel grotere woningen vrij maken en een win-win genereren voor iedereen. Maar het huidige beleid lijkt te zijn wij bouwen wat we willen de ouderen moeten het daar maar mee doen. En dat werkt niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verhuizen is altijd een afweging tussen sociale binding en wooncomfort. Daarom willen veel ouderen niet verder verhuizen dan 1 wijk verderop. Dus wil je ouderen in meer geschikte woningen krijgen zou je de appartementen moeten bouwen tussen de huizen waar ze nu wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
supersoco80 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:58:
In dit topic zie je eigenlijk continu dat mensen in "verhaaltjes" over de huizenmarkt denken, en ik denk dat zeker in dorpen beleidsmakers zich daar net zo goed schuldig aan maken.

En het meest voorkomende verhaaltje over de huizenmarkt is dat een huis wordt gebouwd voor een jong stel dat met 23 een gezin wil vormen. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:03:
[...]

Klopt vraag is er vaak wel maar aanbod sluit gewoon niet aan. Zie ik bij mijn moeder ook, die zou er wel voor open staan maar niet wat er nu gebouwd word.

Zeker met slim inspringen op de vraag, ga desnoods vragen bij ouderen wat ze zouden willen, kan je veel grotere woningen vrij maken en een win-win genereren voor iedereen.
Daarin zit dus ook mijn kritiek op het gepubliceerde onderzoek onder 55-plussers. Een groot deel van die groep kun je met de hedendaagse levensverwachting nauwelijks 'oudere' noemen. Dat het gros van de mensen van 55 jaar niet op een seniorenappartement zit te wachten lijkt mij een open deur. Maar dat is heel wat anders dan bij de 'echt' oude mensen. Toch lijkt men op basis van dit onderzoek te willen concluderen dat 'ouderen' helemaal geen appartement willen.

Dus als je het vraagt, vraag dan ook de juiste groep mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:15:
Verhuizen is altijd een afweging tussen sociale binding en wooncomfort. Daarom willen veel ouderen niet verder verhuizen dan 1 wijk verderop. Dus wil je ouderen in meer geschikte woningen krijgen zou je de appartementen moeten bouwen tussen de huizen waar ze nu wonen.
Helemaal mee eens. Gelukkig gebeurt dat op veel plekken ook, maar helaas niet altijd even veel.

Overigens gaat het daarbij vaak niet alleen om het appartement zelf, maar ook om de overige voorzieningen. Als de supermarkt en de huisarts en apotheek aan de andere kant van de wijk zitten, dan zullen weinig ouderen verleid worden om in zo'n appartement te gaan wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:46:
[...]

Helemaal mee eens. Gelukkig gebeurt dat op veel plekken ook, maar helaas niet altijd even veel.

Overigens gaat het daarbij vaak niet alleen om het appartement zelf, maar ook om de overige voorzieningen. Als de supermarkt en de huisarts en apotheek aan de andere kant van de wijk zitten, dan zullen weinig ouderen verleid worden om in zo'n appartement te gaan wonen.
Heel simpel gezegd, ouderen willen in hun dagelijkse leven dingen makkelijker kunnen doen. Ze willen gewoon met hun kennissen kunnen afspreken, naar de supermarkt, winkels, en dergelijke gaan.
Dus ze moeten niet ineens heel ver van hun sociale kring of van de winkels gaan wonen. En de locatie moet bereikbaar zijn een locatie zonder OV en parkeerplaatsen is gewoon onhandig voor ouderen. Studenten pakken de fiets maar niet alle ouderen kunnen of durven dat ( zeker in de avond )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:48
Ach, de slimme koppen hier zeggen dat er woningschaarste is en blijft, dus zakkende huizenprijzen gaat niet gebeuren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ach, de slimme koppen hier zeggen dat er woningschaarste is en blijft, dus zakkende huizenprijzen gaat niet gebeuren :+
Tot nu toe hebben die slimme koppen het de afgelopen 3 jaar ook gewoon bij het juiste eind gehad :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Zoals in dit topic al heel vaak benoemd, en door de usual suspects ontkend en weggewuifd als niet relevant. Want mensen kijken helemaal niet naar de energieprijs, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nog meer mensen die weg willen uit hun huurwoning met label D zonder pv panelen naar een label A/B woning met 15 panelen :).

Zorgt denk ik alleen maar voor nog meer druk op de onderkant van de markt (en dat drukt omhoog :9)

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2022 14:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

Ahja dezelfde slimme koppen als die bang zijn dat hun overwaarde halveert :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:01:
[...]

Tot nu toe hebben die slimme koppen het de afgelopen 3 jaar ook gewoon bij het juiste eind gehad :D
Achteraf makkelijk praten. Helaas nu een inflatie van 10+ procent, een oorlog die maar door blijft spelen en steeds meer huishoudens die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Ondertussen een kabinet wat geen reet uitvoert (althans, zo lijkt het) en bedrijven maar dikke winsten blijven draaien.
Ik kan ook wel een voorspelling doen. De aankomende verkiezingen gaan de anti-partijen met hun (loze) beloften een hoop kiezers met laag/middeninkomens afsnoepen van de andere partijen. Dan mag onze Rutte z'n best doen een meerderheid te vormen. Zo niet, dan verwacht ik wel wat meer onrust dan een gemiddelde boerenprotest. De loonslaaf wordt al decennia getemperd in zijn/haar loongroei terwijl de productiviteit bleef stijgen. Met nul uitzicht op een fatsoenlijke toekomst worden mensen simpelweg onrustig.
Brede steun was er ook voor het plan om de buitensporige winsten af te romen die zonne- en windenergieproducenten maken bij de het leveren van elektra. Deze producenten hebben nauwelijks extra kosten, maar vangen de volle elektraprijs die bepaald wordt door het extreem dure gas. De lidstaten willen ook een ‘solidariteitsbijdrage’ van fossiele energiereuzen als Shell en BP.

Een ‘ongekende’ ingreep in de energiemarkt, erkende Commissaris Simson (Energie). Het geld is bedoeld om consumenten en bedrijven te helpen bij het betalen van hun energierekeningen. Betrokken EU-ambtenaren denken dat het afromen van de winsten van niet-gascentrales 60 miljard euro oplevert, de solidariteitsbijdrage 20- tot 30 miljard euro. Er is geen verdeling van deze miljarden over de lidstaten voorzien via een Europees fonds.

Op verzoek van de ministers komt de Commissie ook met een voorstel om staatssteun toe te staan voor energieleveranciers. Een deel daarvan zit in zware financiële problemen, omdat ze contractueel verplicht zijn energie te leveren die ze momenteel alleen tegen extreem hoge prijzen kunnen inkopen.
https://www.volkskrant.nl...er-prijsplafond~bb7b3fef/
Blijkbaar is er bijna 100 miljard te halen bij energiebedrijven om de buitensporige energierekeningen aan te pakken. Tegelijkertijd blijft het bijzonder dat er blijkbaar ook wordt gedacht om omvallende leveranciers te helpen omdat zij hun beloofde tarieven (straks) niet meer kunnen leveren. Die onzekerheid zou naar mijn mening simpelweg in die meerjarige contracten meegerekend moeten zijn. Plus, blijkbaar is het normaal dat in goede tijden de winsten privaat blijven, maar in slechte tijden gemeenschapsgeld gebruikt wordt om bedrijven te redden. Vrije markt noemen ze dat dan........ /rant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
BarendBotje schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:11:
[...]

Ik snap dit niet. Waarom zou je bang zijn dat je overwaarde halveert, tenzij je kleiner/goedkoper gaat wonen?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hexta schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:13:
[...]

Ik snap dit niet. Waarom zou je bang zijn dat je overwaarde halveert, tenzij je kleiner/goedkoper gaat wonen?
Omdat mensen het gevoel krijgen dat hun waarde wat ze bezitten daalt. Ik snap het ook niet, maar volgens mij is het nu vooral dat men bang is dat hun huis minder waard wordt. Tja hoe je het ook wendt of keert, huizen zijn nu wel overgewaardeerd, dus uiteindelijk gaat het toch wel gebeuren. Mensen met een top-hypotheek en variabel contract zijn echt de sjaak ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Dezelfde reden als waarom mensen schreeuwen om een jaarljiks tientje extra aan OZB of belasting op spaargeld. Want ja, je zult het maar slechter krijgen dan een ander hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:56
Die schaarste verandert niet :)
Maar om bij die Telegraaf-kop te blijven, het is even afwachten hoe dit nu verder gaat. Duidelijk is dat de energieprijs een véél te groot probleem geworden is - niet alleen voor starters - en dat het een politiek probleem is. Er kunnen immers te veel huishoudens hard geraakt worden. Dus zie je dat heel de EU daaraan werkt.

Overigens, negatief nieuws doet het altijd veel beter dan positief nieuws. Vanochtend was ook te lezen dat de gasprijs hard daalt wachtend op EU besluiten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Ik snap dit ook niet echt, wat maakt het nu uit of mijn huis 2 or 3 ton waard is? Ik betaal alleen maar meer belasting als de waarde hoger is.
Van mij mag de waarde best dalen hoor geen enkel probleem mee ik wens toch niet te verhuizen.

Alsof mensen met een woning graag meer belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
[...]

Dezelfde reden als waarom mensen schreeuwen om een jaarljiks tientje extra aan OZB of belasting op spaargeld. Want ja, je zult het maar slechter krijgen dan een ander hè.
Als mijn huis even 3 ton minder waard wordt is dat voor mij gewoon beter, scheelt toch geld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Op basis van welke data wordt er gesteld dat huiseigenaren de waarde van hun woning zo enorm belangrijk vinden?

Persoonlijk zou ik behoorlijk blij zijn als m'n huis minder waard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:18:
[...]

Ik snap dit ook niet echt, wat maakt het nu uit of mijn huis 2 or 3 ton waard is? Ik betaal alleen maar meer belasting als de waarde hoger is.
Van mij mag de waarde best dalen hoor geen enkel probleem mee ik wens toch niet te verhuizen.

Nouja de media en banken blijven maar speculeren over steeds hogere huizenprijzen. Daarnaast zijn sommigen die sporadisch dit forum bezoeken erg snel op hun teentjes getrapt als je zegt dat er mogelijk een kantelpunt aan het aankomen is(zijn we al voorbij denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
hexta schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:19:
[...]

Als mijn huis even 3 ton minder waard wordt is dat voor mij gewoon beter, scheelt toch geld...
Dan kan je niet meer zeggen dat je een miljoen waard bent, denk voor veel mensen ook pijnlijk :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:18:
[...]

Die schaarste verandert niet :)
Maar om bij die Telegraaf-kop te blijven, het is even afwachten hoe dit nu verder gaat. Duidelijk is dat de energieprijs een véél te groot probleem geworden is - niet alleen voor starters - en dat het een politiek probleem is. Er kunnen immers te veel huishoudens hard geraakt worden. Dus zie je dat heel de EU daaraan werkt.

Overigens, negatief nieuws doet het altijd veel beter dan positief nieuws. Vanochtend was ook te lezen dat de gasprijs hard daalt wachtend op EU besluiten.
A. schaarste was er ook in de 2008 crisis
B. redelijke kans dat woningbezitters die op hun max zitten moeten verkopen en weer bij ouders o.i.d. moeten wonen -> aanbod stijgt.
C. als deze situatie blijft aanhouden -> inzakkende economie/stijgende rentes -> minder hypotheekruimte -> lagere woningprijzen.
D. als deze situatie blijft aanhouden -> leennormen strenger -> minder hypotheekruimte -> lagere woningprijzen
E. Er zijn meer factoren die wél een correctie/crisis voorspellen dan factoren die een stabiele/stijgende markt voorspellen.
BarendBotje schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:19:
[...]

Nouja de media en banken blijven maar speculeren over steeds hogere huizenprijzen. Daarnaast zijn sommigen die sporadisch dit forum bezoeken erg snel op hun teentjes getrapt als je zegt dat er mogelijk een kantelpunt aan het aankomen is(zijn we al voorbij denk ik).
De media eigenlijk al niet meer. De banken hebben natuurlijk profijt bij zo hoog mogelijke leningen -> meer inkomen.
[...]

Qua OZB bedoel je? Gemeenten gebruiken simpelweg een verdeelsleutel om een soort van stabiel inkomen uit deze belasting te krijgen. Met stijgende woningprijzen wordt dit vaak gecompenseerd met een dalende OZB percentage en andersom.

[ Voor 28% gewijzigd door geekeep op 12-09-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
BarendBotje schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:20:
[...]

Dan kan je niet meer zeggen dat je een miljoen waard bent, denk voor veel mensen ook pijnlijk :o
Voor een dubbeltje geboren, ik zou ook graag alleen over dat dubbeltje belasting betalen ;) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:23:
[...]

Was het dezelfde mate van schaarste?
B. redelijke kans dat woningbezitters die op hun max zitten moeten verkopen en weer bij ouders o.i.d. moeten wonen -> aanbod stijgt.
Gebeurt alleen als er (flinke) toegenomen werkeloosheid komt. Zal er sprake zijn van inkomensverlies denk je?

Op dit moment is daar nog niet een hele duidelijke indicatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:24:

[...]

Gebeurt alleen als er (flinke) toegenomen werkeloosheid komt. Zal er sprake zijn van inkomensverlies denk je?

Er hoeft dus niet per sé werkloosheid of inkomensverlies te zijn om in financiële problemen te komen. Als jij een huis koopt met een top hypotheek en er vervolgens achterkomt dat je energie rekening bijna €1000 per maand gaat zijn. Dan kun je ook redelijk snel in de problemen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Niet echt nieuws, zou ik zeggen.

Overigens wel een leuk artikel over hoe de energieprijzen voor de huishoudens zich in een aantal Europese landen hebben ontwikkeld sinds begin 2020 https://www.ft.com/conten...46-4c3e-a8aa-d9099bd4da20.
Opvallend:
- Electriciteitsprijzen waren volgens hun data in Nederland vorig jaar iets gedaald, tot bijna de goedkoopste in Europa, maar laten het afgelopen jaar juist een van de grootste stijgingen van alle vergeleken landen zien;
- Voor gas was Nederland altijd al een duur land, maar de gasprijzen voor de huishoudens zijn in Nederland wel bovengemiddeld gestegen en zijn nu nog een heel stuk hoger dan in andere landen
- De acties die de Nederlandse overheid afgelopen jaar heeft ondernomen om enigszins de gevolgen van de energiecrisis te beperken horen tot de laagste van Europa. Hoewel Nederland een relatief hoog BBP per inwoner heeft, en je dus een relatief laag percentage van het BBP aan maatregelen mag verwachten, zijn de verschillen veel groter dan je op grond van alleen BBP zou verwachten. Landen met een vergelijkbaar BBP zoals Duitsland en Oostenrijk hebben veel meer maatregelen genomen.

Het lijkt er op dat Nederland toch vooral een erg, hoe zal ik het zeggen, 'liberaal' beleid voert. En vergeleken met andere landen de markt veel meer zijn werk laat doen. Wat resulteert in een bovengemiddelde impact van de energiecrisis op de huishoudens. En voor sommige huishoudens dus een onbetaalbare energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:23:
[...]

C. als deze situatie blijft aanhouden -> inzakkende economie/stijgende rentes -> minder hypotheekruimte -> lagere woningprijzen.
D. als deze situatie blijft aanhouden -> leennormen strenger -> minder hypotheekruimte -> lagere woningprijzen
E. Er zijn meer factoren die wél een correctie/crisis voorspellen dan factoren die een stabiele/stijgende markt voorspellen.
Voorspellen is knap lastig in een wereld die van het ene incident naar het volgende rent, dat weten we al een tijdje :)
Begin dit jaar was het nog COVID, en nu dus de Oekraïne. 2008 was echt een ander soort crisis.
De schaarste neemt alleen maar toe met 195K nieuwe inwoners in een jaar. Natuurlijk moet het wel betaalbaar zijn.

Al die zaken zullen de vraag laten afnemen, maar het is afwachten wat het aanbod doet. Die 'slimme koppen' denken dat het aanbod ook hard gaat afnemen; -> vergelijkbare prijzen maar veel minder transacties,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:32
Ik lees dit topic al zo'n drie jaar sporadisch door, mij valt op dat er in al die jaren een crash wordt voorspeld dat binnen enkele maanden gaat gebeuren. Best geinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
xiangpo schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:29:
[...]

Er hoeft dus niet per sé werkloosheid of inkomensverlies te zijn om in financiële problemen te komen. Als jij een huis koopt met een top hypotheek en er vervolgens achterkomt dat je energie rekening bijna €1000 per maand gaat zijn. Dan kun je ook redelijk snel in de problemen komen.
Ik las het commentaar als een algemeen woningmarkt commentaar.

Jouw voorbeeld ziet dan met name op tophypotheken voor slecht geisoleerde woningen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
mister_S schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:31:
Ik lees dit topic al zo'n drie jaar sporadisch door, mij valt op dat er in al die jaren een crash wordt voorspeld dat binnen enkele maanden gaat gebeuren. Best geinig.
Wacht jij maar af! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:24:
[...]

Was het dezelfde mate van schaarste?

[...]

Allicht is die schaarste met onze bevolkings-/immigratiegroei wat hoger dan toen. Maar dan kun je als verkoper hoog of laag springen, met afnemende financieringsruimte kúnnen kopers het gewoon niet opbrengen. De groep mensen met overwaarde en een tonnetje van de ouders droogt ook vanzelf op.

Met een (verwachte) recessie gaan bedrijven ook minder happig op een loonsverhoging zijn. Daarnaast worden vacatures offline gehaald. Je ziet het in Amerika al gebeuren: https://www.businessinsid...ayoffs-meta-hiring-2022-5
Dus ja, het kan zomaar omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:34:
[...]

Met een (verwachte) recessie gaan bedrijven ook minder happig op een loonsverhoging zijn. Daarnaast worden vacatures offline gehaald. Je ziet het in Amerika al gebeuren: https://www.businessinsid...ayoffs-meta-hiring-2022-5
Dit is in NL ook al maanden aan de orde kan ik je vertellen, bij de grote tech bedrijven iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:19:
[...]

Media en banken tja die roepen dat wel vaker.

Veel mensen zijn op hun teentjes getrapt als mensen roepen dat ze veel meer belasting moeten betalen omdat ze een huis hebben. Dat is heel wat anders dan het erg vinden als je woning minder waard word.
Ik ken er maar weinig die graag meer belasting betalen zonder dat ze daar iets voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:18:
Maar om bij die Telegraaf-kop te blijven, het is even afwachten hoe dit nu verder gaat. Duidelijk is dat de energieprijs een véél te groot probleem geworden is - niet alleen voor starters - en dat het een politiek probleem is. Er kunnen immers te veel huishoudens hard geraakt worden.
Dit dus.

Het is op korte termijn inderdaad belachelijk dat het de jonge jaren 30-koper is die eventjes met >500 euro per maand aan extra energielasten wordt afgewimpeld. Ik vind het een zoveelste voorbeeld dat er door 'marktwerking' toch telkens weer 'onoplosbaar' de rekening weer bij jongeren neergelegd wordt. De mogelijkheid tot het verdelen van de pijn, al is het naar de sterkste schouders, is volledig de nek om gedraaid.

Maar het échte 'nieuws' uit dit soort artikelen is imho dat (natte vinger werk) misschien nog wel 80% van de huizenbezitters nog in een prettig energiecontract zit. Niet alleen meerjarig, maar ook variabel. Ik las laatst elders dat Vattenfall nu aan bestaande klanten (die zijn overgegaan naar een variabel contract) nu 0,28 per kwh en 1,50 per m3 gas betalen. Die prijzen doen sommige mensen nu al pijn. Terwijl zij dus nog met een factor 3 'geholopen', enkel en puur door de vriendelijkheid van hun leverancier, ten opzichte van nieuwe modelcontracten / nieuwe variabele contracten.

Als er niet noemenswaardig iets op de energiemarkt gaat veranderen, gaan zij straks ook gewoon 90 cent per kwh moeten betalen en 4 euro per kuub gas. Net als jongeren.
Dan breekt de pleuris uit.
Er zijn heel veel gezinnen die echt niet de ruimte hebben om ~500 euro per maand makkelijk kunnen missen. Ook middeninkomens.

Een verlaagd besteedbaar inkomen voor een kale woning zal overigens op termijn wel degelijk effect hebben op hoeveel mensen gaan lenen voor hun woning en daarmee dus ook de prijzen.
Dus zie je dat heel de EU daaraan werkt
Dan vraag ik me af: hoe dan? Ze lijken daar te denken dat we alles met gratis meer geld bij te drukken op kunnen lossen, of met meer ingrijpen in de voorheen omarmde vrije markt. Overigens een deeloorzaak waardoor we nu überhaupt deze inflatie kenen.

Maarehh: de kolencentrales gaan niet meer open, eigen gas boren we niet meer op, kerncentrales hebben we niet voldoende gebouwd en kosten jaren om te realiseren, en met zon/wind komen we de winter niet door. Zonder Russisch gas (want dat doen we immers ook niet) betalen we de prijs die nu wordt betaald.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Allicht is die schaarste met onze bevolkings-/immigratiegroei wat hoger dan toen. Maar dan kun je als verkoper hoog of laag springen, met afnemende financieringsruimte kúnnen kopers het gewoon niet opbrengen. De groep mensen met overwaarde en een tonnetje van de ouders droogt ook vanzelf op.

Dan krijg je de situatie dat veel mensen niet kunnen verkopen dus dat ze dan maar gewoon blijven zitten in de woning die misschien niet optimaal aan hun eisen voldoet. Dan maar geen extra kind en een grotere tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ik las het commentaar als een algemeen woningmarkt commentaar.

Jouw voorbeeld ziet dan met name op tophypotheken voor slecht geisoleerde woningen lijkt me.
Nee dat is wat het geplaatste artikel ook zegt. Als jij om wat voor reden dan ook jouw huidige energiecontract niet mee kan verhuizen, dat de lasten veel hoger kunnen liggen dan in eerste instantie verwacht omdat de energieleverancier dus niet happig zijn op nieuwe klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Ik denk je er iets te generiek over denkt. Binnen een populatie potentiële kopers zal er altijd een verschil zijn in financieringsruimte. Van de 25 potentiele kopers zal persoon A misschien 300.000 kunnen financieren en persoon Z misschien wel 450.000.

Hoe groter de schaarste, hoe groter de kans dat er altijd een persoon Z op de kijkdag komt.

De grootte van die populatie geinteresseerden lijkt nu inderdaad wel af te nemen, maar er zijn nog redelijk veel 'persoon Z''s die komen kijken. Dat neemt pas echt af als er significant inkomensverlies is imo.
Ik denk niet per definitie dat je ongelijk hebt. Maar op de Nederlandse arbeidsmarkt is het juist nog een ongekende krapte en zijn er juist ongekende loonsverhogingen de afgelopen tijd...

Blijft dat zo? Zou zomaar kunnen van niet. Maar op dit moment is er imo onvoldoende aanleiding om met grote mate van zekerheid te kunnen voorspellen dat er echt een significant breed gedragen inkomensverlies komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:32
[...]

Dat tech bedrijven minder mensen aannemen is natuurlijk geen representatie van het algehele landschap. Ze hebben gouden tijden gehad tijdens corona, nu is het feestje voorbij. Ik kan je garanderen dat er in allerlei sectoren grote tekorten zijn. Bij ons bedrijf strooien ze met geld om mensen aan te kunnen trekken, dit wordt niet voor de lol gedaan.
Wat huizen betreft, de gekte mag van mij snel stoppen, maar een neerwaartse trend zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:36:
[...]

Dit dus.

Het is op korte termijn inderdaad belachelijk dat het de jonge jaren 30-koper is die eventjes met >500 euro per maand aan extra energielasten wordt afgewimpeld. Ik vind het een zoveelste voorbeeld dat er door 'marktwerking' toch telkens weer 'onoplosbaar' de rekening weer bij jongeren neergelegd wordt. De mogelijkheid tot het verdelen van de pijn, al is het naar de sterkste schouders, is volledig de nek om gedraaid.

Maar het échte 'nieuws' uit dit soort artikelen is imho dat (natte vinger werk) misschien nog wel 80% van de huizenbezitters nog in een prettig energiecontract zit. Niet alleen meerjarig, maar ook variabel. Ik las laatst elders dat Vattenfall nu aan bestaande klanten (die zijn overgegaan naar een variabel contract) nu 0,28 per kwh en 1,50 per m3 gas betalen. Die prijzen doen sommige mensen nu al pijn. Terwijl zij dus nog met een factor 3 'geholopen', enkel en puur door de vriendelijkheid van hun leverancier, ten opzichte van nieuwe modelcontracten / nieuwe variabele contracten.

Als er niet noemenswaardig iets op de energiemarkt gaat veranderen, gaan zij straks ook gewoon 90 cent per kwh moeten betalen en 4 euro per kuub gas. Net als jongeren.
Er zijn heel veel gezinnen die echt niet de ruimte hebben om ~500 euro per maand makkelijk kunnen missen. Ook middeninkomens.

Een verlaagd besteedbaar inkomen voor een kale woning zal overigens op termijn wel degelijk effect hebben op hoeveel mensen gaan lenen voor hun woning en daarmee dus ook de prijzen.

[...]

Dan vraag ik me af: hoe dan? Ze lijken daar te denken dat we alles met gratis meer geld bij te drukken op kunnen lossen, of met meer ingrijpen in de voorheen omarmde vrije markt. Overigens een deeloorzaak waardoor we nu überhaupt deze inflatie kenen.

Maarehh: de kolencentrales gaan niet meer open, eigen gas boren we niet meer op, kerncentrales hebben we niet voldoende gebouwd en kosten jaren om te realiseren, en met zon/wind komen we de winter niet door. Zonder Russisch gas (want dat doen we immers ook niet) betalen we de prijs die nu wordt betaald.
Dit energie probleem treft iedereen, dus qua urgentie staat het oneindig veel hoger dan de starters ondersteunen, welke maar een selectief klein groepje is vergeleken met de grote meute.

Dus zolang de energie verstrekkers meer vragen aan starters en niet aan iedereen zal ervoor zorgen dat er niet een groot genoeg probleem ontstaat om door de overheid iets aan te doen. Als je iedereen opeens 4 euro gaat vragen dan gaat er op korte termijn echt wel iets veranderen, vraag je 10% die 4 euro heb je op langer termijn meer winst omdat dit langer volgehouden kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 12-09-2022 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Lees anders de vorige delen eens door ;)

In 2009-2013 zei iedereen dat het nooit meer goed kwam, en dat groepje was (net als nu) actief aan het cirklejerken over hun succesvolle glazenbolinzichten, en veren in elkaars reet aan het drukken middels 'zie je wel dat we gelijk hebben!' :+

Als dat de argumentvorming van mensen blijft, ga je nooit succesvol iets kunnen voorspellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
xiangpo schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:39:
[...]

Nee dat is wat het geplaatste artikel ook zegt. Als jij om wat voor reden dan ook jouw huidige energiecontract niet mee kan verhuizen, dat de lasten veel hoger kunnen liggen dan in eerste instantie verwacht omdat de energieleverancier dus niet happig zijn op nieuwe klanten.
Ik reageerde op @geekeep en niet op een artikel...

Maar dan nog is het voor een groot deel de vraag naar wat voor type woning je verhuist. Als je verhuist naar een nieuwbouwwoning met 0 op de meter maakt het een stuk minder uit hoe hoog de energiekosten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dit dus.

[...]

Het klopt niet dat jongeren de prijs betalen nu iedereen heeft last van de huidige hoge energieprijzen. Sommige wat meer dan anderen, als je contract net afloopt of je een variabel contract hebt of je net verhuist bent dan heb je gewoon grotere lasten. Dat heeft echt niets met leeftijd of huizenmarkt te maken. Genoeg mensen die huren en een 5 jarig contract hebben die hebben er helemaal geen last van.

Sterker nog de bejaarden die hun grote woning verruilen voor een klein appartement worden nu ook gewoon hard geraakt.
Eigenlijk zouden we de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn gewoon moeten verplichten de schade te vergoeden, maar dat zou betekenen dat we de EU dus gewoon ontbinden aangezien er dan geen euro meer is om de ambtenaren daar te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:31:
[...]

Voorspellen is knap lastig in een wereld die van het ene incident naar het volgende rent, dat weten we al een tijdje :)
Begin dit jaar was het nog COVID, en nu dus de Oekraïne. 2008 was echt een ander soort crisis.
De schaarste neemt alleen maar toe met 195K nieuwe inwoners in een jaar. Natuurlijk moet het wel betaalbaar zijn.

Al die zaken zullen de vraag laten afnemen, maar het is afwachten wat het aanbod doet. Die 'slimme koppen' denken dat het aanbod ook hard gaat afnemen; -> vergelijkbare prijzen maar veel minder transacties,
Met corona zijn er miljarden tegenaan gegooid om een hoop bedrijven kunstmatig boven water te houden. Wat dat betreft is dat juist een éxtra argument voor een eventuele slechtere periode omdat die steun nu klaar is en ze weer op eigen benen moeten staan.
Ik snap ook niet hoe die immigratie precies iets (significants) doet met huizenprijzen. Het is niet alsof zij een huis gaan kopen of instanties een straatje woningen opkopen om hen te huisvesten. De druk in de (sociale) huur neemt misschien toe, maar de kans is groter dat men gaat zoeken naar alternatieve woonplekken (leegstaand vastgoed) voor die mensen. Of de politiek kijkt het nog een paar jaartjes aan om de omstandigheden zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor gelukszoekers. Daar zijn ze tot nu toe erg goed in.

Maar ok, als het enige argument "schaarste" is zonder enige onderbouwing zijn we snel uitgepraat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Er is inmiddels een hele lange "wachtlijst" van mensen die geen huis meer kunnen betalen, maar wel heel grasg willen. Elke 1000 euro eraf, betekent dat een paar potentiële kopers kunnen instappen. De markt gaat niet crashen, daarvoor is de nood te hoog. Een kleine correctie is waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:43:
[...]

Met corona zijn er miljarden tegenaan gegooid om een hoop bedrijven kunstmatig boven water te houden. Wat dat betreft is dat juist een éxtra argument voor een eventuele slechtere periode omdat die steun nu klaar is en ze weer op eigen benen moeten staan.
Ik snap ook niet hoe die immigratie precies iets (significants) doet met huizenprijzen. Het is niet alsof zij een huis gaan kopen of instanties een straatje woningen opkopen om hen te huisvesten. De druk in de (sociale) huur neemt misschien toe, maar de kans is groter dat men gaat zoeken naar alternatieve woonplekken (leegstaand vastgoed) voor die mensen. Of de politiek kijkt het nog een paar jaartjes aan om de omstandigheden zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor gelukszoekers. Daar zijn ze tot nu toe erg goed in.

Maar ok, als het enige argument "schaarste" is zonder enige onderbouwing zijn we snel uitgepraat. ;)
Misschien nog niet opgelet, maar 12% van de sociale huur moet naar de immigranten toe. Dat betekend dus ook dat er minder sociale huurwoningen voor niet migranten zijn en er dus veel mensen die recht zouden hebben op een sociale woning dat in de private sector moeten doen.
Daar gaan de prijzen dus door de extra vraag omhoog en dat zorgt weer voor meer mensen die willen gaan kopen.

Zonder die 12% hadden we waarschijnlijk gewoon genoeg sociale huurwoningen en had iedereen tegen een redelijke prijs kunnen wonen. Dus het beleid zorgt er daadwerkelijk voor dat er een probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
[...]

Tot dat je moet verkopen en nog een restschuld overhoudt. Als je kunt blijven zitten maakt de waarde niet uit, de waarde wordt pas echt relevant bij een transactie. De eigenaar wilt een zo hoog mogelijke waarde, de koper zo'n laag mogelijke waarde op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
BarendBotje schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:41:
[...]

Dit energie probleem treft iedereen, dus qua urgentie staat het oneindig veel hoger dan de starters ondersteunen, welke maar een selectief klein groepje is vergeleken met de grote meute.
Het "probleem" is dat het nu nog maar een selectief groepje betreft: de mensen die een nieuw contract moeten aangaan.
Dat zijn inderdaad mensen die voor het eerst een eigen woning bewonen, maar overigens ook mensen die bij een 'kleine' energieleverancier zitten die de klanten niet compenseert (ik zat zelf bij Coolblue Energie :r).

Een dermate sterk verdeeld kostenvraagstuk (de een betaald €50, de ander €1000 per maand) zonder dat er een afhankelijkheid is van gegevens waar een overheidsinstantie kennis van heeft, is extreem lastig op te lossen.

Sowieso: ze kijken in Den Haag het liefste naar gemiddelden, en door bovenstaanden valt dat nog wel relatief mee. Dat kost je nog wel op met een lager percentage en een hogere teruggave. Het gevolg daarvan is echter dat ikzelf afgelopen maand €500 extra terugkreeg (eindafrekening) terwijl mensen die écht in de shit zitten nog steeds honderden euro's tekort komen en dit soort drastische beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:46:
[...]

Misschien nog niet opgelet, maar 12% van de sociale huur moet naar de immigranten toe. Dat betekend dus ook dat er minder sociale huurwoningen voor niet migranten zijn en er dus veel mensen die recht zouden hebben op een sociale woning dat in de private sector moeten doen.
Daar gaan de prijzen dus door de extra vraag omhoog en dat zorgt weer voor meer mensen die willen gaan kopen.

Zonder die 12% hadden we waarschijnlijk gewoon genoeg sociale huurwoningen en had iedereen tegen een redelijke prijs kunnen wonen. Dus het beleid zorgt er daadwerkelijk voor dat er een probleem is.
Met stijgende lasten en zakkende financieringsruimte verwacht ik eerder een trend richting huisgenoten hebben en samenwonen, wat juist resulteert in minder vraag.
Als Volkswagen besluit om vandaag te stoppen met het leveren van auto's, wil dat niet zeggen dat iedereen opeens BMW en Mercedes gaat rijden. En voordat het argument "primaire levensbehoefte" wordt gebruikt; voor veel mensen is een auto dat ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
Dan moet je misschien deel 1 van dit topic eens gaan lezen, wat zich afspeelt voor het begin van de NLse vastgoedcrisis.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1

Kleine selectie van de eerste pagina:

"De prijs wordt toch voornamelijk bepaald door de vraag: bij nieuwbouwprojecten moet je hopen dat je een huis krijgt toegewezen, dus voorlopig staan de huizen niet lang te koop. Het gevolg is dat de prijs dan ook alleen maar omhoog kan."

"Ik geef ze gelijk, de markt in Nederland is niet gezond. Maar een daling van 30% zie ik gewoon niet gebeuren. De redenen dat de markt overspannen is, die blijft. De bevolkingsdichtheid van Nederland blijft namelijk ook extreem hoog tov dat buitenland."

"Hier in NL heb je een soort permanente schaarste met een hoge bevolgingsdichtheid en een overheid die terughoudend is om de bestemming van grond te veranderen."

"Instorten, ik verwachte het jaren geleden al en het is niet gebeurd. Ik kan me er ook niet echt veel bij voorstellen, zeker betaalbare woningen zijn gewoon niet aan te slepen hier in de westelijke randstad. Nieuwbouw projecten hier zijn er per goedkope woning (onder de 220k) al heel snel 100 a 150 geinteresseerden."

Sound familiar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:43:
[...]

Het klopt niet dat jongeren de prijs betalen nu iedereen heeft last van de huidige hoge energieprijzen.
Ik weet niet of je wel leest wat er in mijn post staat.

Veel mensen die al jaren bij bijv. Vattenfal zaten betalen nu ~30% van wat nieuwe klanten van Vattenfall moeten betalen.
Als je nog nooit op jezelf hebt gewoond, dan krijg je dus een tarief wat 3x zo hoog is. Dat is ook het hele punt van het Telegraaf artikel waar dit over gaat en dat heeft wel degelijk meer effect op wie nog niet eerder op zichzelf heeft gewoon (vooral: jongeren) en minder effect op mensen die al een eigen woning bewonen (vooral: ouderen).
Sommige wat meer dan anderen
Een factor 3 op een structurele maandelijkse last, is niet 'wat meer'.
Dit kan op jaarbasis om duizenden euro's gaan / meerdere netto maandslarissen.
als je contract net afloopt of je een variabel contract hebt of je net verhuist bent dan heb je gewoon grotere lasten
  • Als je contract net afloopt, is de kans groot dat je energieleverancier je nu nog relatief behapbare lasten geeft.
  • Als je na afloop van je vaste contract in een variabel contract beland van een van de grotere leveranciers, is de kans zeer aanwezig dat je nog relatief behapbare lasten hebt.
  • Als je net verhuisd, kan je je energiecontract (ook als het variabel is) meenemen naar je nieuwe woning en heb je nog enigszins behapbare energielasten.
Natuurlijk zijn die maar zo 50% hoger dan wat je gewend was he, en ja natuurljik worden mensen daar al boos om. Maar dat valt nog mee!

Ga je nu voor het eerst op jezelf wonen, dan móét je een nieuw contract afsluiten en zit je nog een factor 3 hoger dan bovenstaande.

Iedereen heeft 'last' van stijgende prijzen, maar de een moet +50% betalen en de andere +500%, daar zit nogal verschil tussen.
Sterker nog de bejaarden die hun grote woning verruilen voor een klein appartement worden nu ook gewoon hard geraakt.
Dat hoeft niet per se, die kunnen hun contract meenemen.

Maar ben het verder wel met je eens. Daarnaast is het gewoon heel raar dat Pietje 1 euro per m3 gas betaald en Jantje 3,50 per m3 gas. Het is is hetzelfde gas uit dezelfde bron.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
Ook een pareltje dit @stylezzz Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19-VmuV2ktHsWZb1U9tyFL37N2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZh90xty0n1R7yXKvqsF0sZe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:51:
[...]

Dan moet je misschien deel 1 van dit topic eens gaan lezen, wat zich afspeelt voor het begin van de NLse vastgoedcrisis.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1

Kleine selectie van de eerste pagina:

"De prijs wordt toch voornamelijk bepaald door de vraag: bij nieuwbouwprojecten moet je hopen dat je een huis krijgt toegewezen, dus voorlopig staan de huizen niet lang te koop. Het gevolg is dat de prijs dan ook alleen maar omhoog kan."

"Ik geef ze gelijk, de markt in Nederland is niet gezond. Maar een daling van 30% zie ik gewoon niet gebeuren. De redenen dat de markt overspannen is, die blijft. De bevolkingsdichtheid van Nederland blijft namelijk ook extreem hoog tov dat buitenland."

"Hier in NL heb je een soort permanente schaarste met een hoge bevolgingsdichtheid en een overheid die terughoudend is om de bestemming van grond te veranderen."

"Instorten, ik verwachte het jaren geleden al en het is niet gebeurd. Ik kan me er ook niet echt veel bij voorstellen, zeker betaalbare woningen zijn gewoon niet aan te slepen hier in de westelijke randstad. Nieuwbouw projecten hier zijn er per goedkope woning (onder de 220k) al heel snel 100 a 150 geinteresseerden."

Sound familiar?
Ter aanvulling; deel 1 was op de vooravond van de welbekende huizencrisis. Genoeg mensen dus die dachten dat het eeeecht niet kon gaan inzakken.

Eerlijk gezegd denk ik dat de extreem lage rente (+ corona) de hele boel de afgelopen jaren bij elkaar gehouden heeft. Zonder dit was de FOMO/gratis geld gedachte een stuk minder geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:50:
[...]

Met stijgende lasten en zakkende financieringsruimte verwacht ik eerder een trend richting huisgenoten hebben en samenwonen, wat juist resulteert in minder vraag.
Als Volkswagen besluit om vandaag te stoppen met het leveren van auto's, wil dat niet zeggen dat iedereen opeens BMW en Mercedes gaat rijden. En voordat het argument "primaire levensbehoefte" wordt gebruikt; voor veel mensen is een auto dat ook.
Nee maar als VW stopt met het maken van auto's dan betekend dat gewoon dat 2e hands auto's duurder gaan worden om aan de vraag naar mobiliteit te voldoen. Totdat 2e hands auto's zo veel gestegen zijn in prijs dat het verschil met een nieuwe auto klein genoeg is en dan heb je wel meer BMW gebruik.

Mensen worden inderdaad gedwongen samen te gaan wonen, dat zie je nu ook met stelletjes die uit elkaar gaan maar toch samen blijven wonen omdat ze geen keuze hebben. Dat is een heel slechte ontwikkeling het zou veel beter zijn als die gewoon afzonderlijk van elkaar kunnen wonen.
Maar er zijn te weinig sociale huurwoningen omdat we maar 88% ervan kunnen gebruiken als dat 100% was dan hadden we dit probleem een heel stuk minder.
Dan hadden we waarschijnlijk ook geen tekort aan leraren in de randstad omdat ze gewoon een woning zouden kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:39
[...]

Het is te makkelijk als de woningmarkt als een geheel te zien. Ik denk namelijk wat hier gezegd word dat we een scheiding zullen zien tussen de lage energie labels, zegge vanaf label D en hoge labels. De lage labels zullen in prijs dalen omdat deze woningen minder populair gaan worden, ook onder starters en de hoge labels juist heel gewild worden omdat deze woningen gewoon een stuk minder gas verbruiken en makkelijker van het gas af te halen zijn.

Daarnaast vraag ik mij af wat er in het 3e en 4e kwartaal en volgend jaar gaat gebeuren. Word het aanbod minder omdat er in het voorjaar veel te koop stond want veel verkopers hebben de verkoop naar voren gehaald. Word het fors minder omdat er minder word doorgestroomd gaat de markt op slot en kunnen de prijzen weer gaan stijgen en word een woning kopen echt voor de happy few.

Met andere worden, we weten het niet wat de toekomst brengt. Een ding weten we over het heden, er is een forse personeelstekort, zeer kleine werkloosheid en dat zal niet noemenswaardig veranderen omdat de vergrijzing dat niet toelaat. Er is vooral voor de A label huizen eigenaren geen enkele reden dat ze moeten verkopen op misschien een break up na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
spijkerhoofd schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:00:
[...]
Er is vooral voor de A label huizen eigenaren geen enkele reden dat ze moeten verkopen op misschien een break up na dan.
Break up
Tegenovergestelde van break up - samenwonen
Gezinsuitbreiding
Nieuwbouw is opgeleverd (denk eraan, er is tijdens covid een recordaantal bouwvergunningen afgegeven, gemiddeld duurt het 2-3 jaar tot oplevering, die piek komt nog)
Werk in andere regio gevonden
Overlijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
spijkerhoofd schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:00:
[...]

Het is te makkelijk als de woningmarkt als een geheel te zien. Ik denk namelijk wat hier gezegd word dat we een scheiding zullen zien tussen de lage energie labels, zegge vanaf label D en hoge labels. De lage labels zullen in prijs dalen omdat deze woningen minder populair gaan worden, ook onder starters en de hoge labels juist heel gewild worden omdat deze woningen gewoon een stuk minder gas verbruiken en makkelijker van het gas af te halen zijn.

Daarnaast vraag ik mij af wat er in het 3e en 4e kwartaal en volgend jaar gaat gebeuren. Word het aanbod minder omdat er in het voorjaar veel te koop stond want veel verkopers hebben de verkoop naar voren gehaald. Word het fors minder omdat er minder word doorgestroomd gaat de markt op slot en kunnen de prijzen weer gaan stijgen en word een woning kopen echt voor de happy few.

Met andere worden, we weten het niet wat de toekomst brengt. Een ding weten we over het heden, er is een forse personeelstekort, zeer kleine werkloosheid en dat zal niet noemenswaardig veranderen omdat de vergrijzing dat niet toelaat. Er is vooral voor de A label huizen eigenaren geen enkele reden dat ze moeten verkopen op misschien een break up na dan.
Ach, volgens mij stranden er ruim 30k huwelijken per jaar. Tel daarbij de ongehuwde stelletjes op en ga uit van ruim 55% woningbezit en we krijgen er toch jaarlijks bijna 20k huizen bij. En als je weet dat het overgebleven aanbod uit break-ups bestaat, kun je gelijk minder bieden omdat het gedwongen verkoop is. We moeten het van de zonnige kant bekijken toch. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik ben vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren met de groep mensen die een nieuwbouwwoning gekocht heeft maar de huidige woning nog niet kan/wil verkopen.

Die groep kan als eerste in een acute schuldsituatie terechtkomen. Als er dan nog een economische crisis begint en er flink wat banen verloren gaan, zal het echt flink los gaan straks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:13:
Ik ben vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren met de groep mensen die een nieuwbouwwoning gekocht heeft maar de huidige woning nog niet kan/wil verkopen.

Die groep kan als eerste in een acute schuldsituatie terechtkomen. Als er dan nog een economische crisis begint en er flink wat banen verloren gaan, zal het echt flink los gaan straks...
Er is vast ook best een (grote) groep die nu hun huidige huis wel gaat verkopen (met het oog op een naderende recessie/crisis). Nadeel is dan wel dat je tijdelijke woonruimte moet gaan zoeken, iets wat weer heel lastig kan gaan worden natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
geekeep schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:10:
[...]

Ach, volgens mij stranden er ruim 30k huwelijken per jaar. Tel daarbij de ongehuwde stelletjes op en ga uit van ruim 55% woningbezit en we krijgen er toch jaarlijks bijna 20k huizen bij. En als je weet dat het overgebleven aanbod uit break-ups bestaat, kun je gelijk minder bieden omdat het gedwongen verkoop is. We moeten het van de zonnige kant bekijken toch. :o
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat :P Bij veel breakups blijft 1 van de 2 eigenaren 'gewoon' in de woning wonen. Door de verhoogde woningwaarde en het gestegen inkomen icm wat spaargeld is het soms mogelijk dat 1 van 2 de expartner kan uitkopen.

Hoe dan ook; een breakup betekent vooral dat de woningvraag van 1 woning voor het stel gaat naar 2 woningen voor het stel. Er komen geen huizen bij, er gaan huizen af.

Dat betekent meestal ook dat beide personen een max hypotheek aangaan (ofwel voor het uitkopen, ofwel omdat je naast de overwaarde niet voldoende hebt aan de max hypotheek op 1 inkomen), waardoor er ook weer meer geld in de bodemloze hoop stenen gedrukt wordt.
hexta schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:48:
[...]

Door de verhoogde woningwaarde is het uitkopen juist een stuk lastiger geworden dunkt mij.
Fair enough :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:39
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:08:
[...]

Break up
Tegenovergestelde van break up - samenwonen
Gezinsuitbreiding
Nieuwbouw is opgeleverd (denk eraan, er is tijdens covid een recordaantal bouwvergunningen afgegeven, gemiddeld duurt het 2-3 jaar tot oplevering, die piek komt nog)
Werk in andere regio gevonden
Overlijden...
Samenwonen is een lastige want velen doen dat eerst in een huurwoning want alleen kopen is onmogelijk bijna.
Nieuwbouw opgeleverd is ook een lastige, ga je je oude A label woning inruilen voor een A++ label voor heel veel meer geld? Wellicht als het een vrijstaande is of twee onder een kapper.
Werk in een andere regio, met het velen thuiswerken gingen velen tijdens corona buiten de randstad kopen omdat ze thuis konden werken, mijn verwachting is dat mensen hybride blijven werken waardoor 2x per week wat verder reizen niet erg is.
Overlijden, de meeste ouderen wonen in of oude woningen met lage label of in een oudere woning of in een tehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
We zijn nu niet in 2008 :)
Doorstromers hebben in de regel een behoorlijke overwaarde, hopelijk voldoend om dit op te vangen. Tenminste, als er een duidelijke prijsdaling komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:30:
[...]

We zijn nu niet in 2008 :)
Doorstromers hebben in de regel een behoorlijke overwaarde, hopelijk voldoend om dit op te vangen. Tenminste, als er een duidelijke prijsdaling komt.
Dat zal van geval tot geval verschillen. Overbruggingshypotheken worden doorgaans gefinancieerd op de huidige taxatiewaarde minus x% afslag (10-15%). Een grotere daling dan dat percentage zul je dus zelf moeten financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:53:
[...]

Ga je nu voor het eerst op jezelf wonen, dan móét je een nieuw contract afsluiten en zit je nog een factor 3 hoger dan bovenstaande.
Om hier nog aan toe te voegen. Het hoeft niet per sé voor het eerst te zijn. Er zijn genoeg mensen die nu met vrienden samenwonen. Als jij iets wilt kopen maar het energiecontract staat op naam van je huisgenoot heb je ook pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Dit dus.

[...]

Mja de soep wordt niet zo heet gegeten als jij hem bereid. Starters van nu hebben de keuze of ze een risico durven te nemen op wel of niet langdurig hoge energie kosten. Persoonlijk denk ik dat het net zo hard naar beneden kan gaan als dat het gestegen is omdat het puur met aanbod uitval vanwege de oorlog te maken heeft.

Ik zou niet weten waarom je de huidige prijs pieken voor permanent zou moeten nemen en daar direct allerlij dingen aan moet hangen, dat is puur paniek voetbal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:23:
Door de verhoogde woningwaarde en het gestegen inkomen icm wat spaargeld is het best vaak mogelijk dat 1 van 2 de expartner kan uitkopen.
Door de verhoogde woningwaarde is het uitkopen juist een stuk lastiger geworden dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
sprhnk schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:41:
[...]

Mja de soep wordt niet zo heet gegeten als jij hem bereid. Starters van nu hebben de keuze of ze een risico durven te nemen op wel of niet langdurig hoge energie kosten
Op een gegeven moment is het goed als mensen een eigen plekje hebben. Dan heb je eigen energie/gas nodig :+ Het is geen keuze of je wel/geen stroom nodig hebt.
Persoonlijk denk ik dat het net zo hard naar beneden kan gaan als dat het gestegen is omdat het puur met aanbod uitval vanwege de oorlog te maken heeft.
Dat zou natuurlijk kunnen. Persoonlijk zie ik niet helemaal welk realistisch scenario zich moet uitspelen waardoor Rusland ons weer goedkoop gas wil leveren :P
Ik zou niet weten waarom je de huidige prijs pieken voor permanent zou moeten nemen en daar direct allerlij dingen aan moet hangen, dat is puur paniek voetbal.
De vraag is óf we al op de piek zitten en hoe lang dit duurt. Daar durf ik echt geen tijd op te plakken.
Tuurlijk; het kan best dat het over een paar maanden weer over is. Dan snap ik je reactie ook wel en ben ik het ook met je eens.

Maar stel dit duurt (ik noem maar wat) nog 5 jaar? Ik vind dat oprecht niet totaal onrealistisch eigenlijk :P áls dat gebeurd, dán denk ik dat dat wel degelijk invloed heeft op de woningmarkt ivm besteedbaar inkomen (waar ook andere factoren invloed op hebben) en de prijsdelta tussen huizen met verschillende isolatiewaarden / zonnepanelen / warmtepomp etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat :P Bij veel breakups blijft 1 van de 2 eigenaren 'gewoon' in de woning wonen. Door de verhoogde woningwaarde en het gestegen inkomen icm wat spaargeld is het best vaak mogelijk dat 1 van 2 de expartner kan uitkopen.

Hoe dan ook; een breakup betekent vooral dat de woningvraag van 1 woning voor het stel gaat naar 2 woningen voor het stel. Er komen geen huizen bij, er gaan huizen af.

Dat betekent meestal ook dat beide personen een max hypotheek aangaan (ofwel voor het uitkopen, ofwel omdat je naast de overwaarde niet voldoende hebt aan de max hypotheek op 1 inkomen), waardoor er ook weer meer geld in de bodemloze hoop stenen gedrukt wordt.
Haha uiteraard, niet te moeilijk maken aangezien we geen experts zijn hier (8> Hoewel, met de verhoogde woningwaarde gaat dat uitkopen steeds moeilijker, wat dus ten gevolge heeft dat het huis toch verkocht moet worden of de vraagprijs verlaagd wordt. Dat laatste zal niet snel gebeuren, dus zal dat eerste (nog) vaker gaan voorkomen. Met de stijgende energielasten wordt alleen een huis dragen ook steeds lastiger.

Tevens zullen beiden met hun persoonlijke max hypotheek een stuk minder aan kunnen. Weinig biedruimte dus, ondanks dat de vraag op de (onderkant van de) markt misschien stijgt.
Zoals ik hier al vaker heb gezegd; de vraag kan wel blijven/stijgen maar als men het niet meer kán betalen gaan vraag/biedprijzen vanzelf volgen. Het gaat hier om tonnen aan leningen, niet om een vers brood van de supermarkt wat kan stijgen van 2 naar 4 euro en mensen nog steeds door kunnen met hun leven.

edit:
nu ik er over nadenk; als de scheidingen ervoor zorgen dat de woningen in de midden/top moot van de huizenmarkt vrijkomen en daarmee het aanbod stijgt, zakken die prijzen ook. Wat ruimte geeft voor mensen in de starterswoningen om door te stromen en dáár weer ruimte komt. Zo gek nog niet eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 12-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:
[...]

Op een gegeven moment is het goed als mensen een eigen plekje hebben. Dan heb je eigen energie/gas nodig :+ Het is geen keuze of je wel/geen stroom nodig hebt.

[...]

Dat zou natuurlijk kunnen. Persoonlijk zie ik niet helemaal welk scenario zich moet uitspelen waardoor Rusland ons weer goedkoop gas wil leveren :P

[...]

De vraag is óf we al op de piek zitten en hoe lang dit duurt. Daar durf ik echt geen tijd op te plakken.
Tuurlijk; het kan best dat het over een paar maanden weer over is. Dan snap ik je reactie ook wel.

Maar stel dit duurt (ik noem maar wat) nog 5 jaar? Ik vind dat oprecht niet totaal onrealistisch eigenlijk :P áls dat gebeurd, dán denk ik dat dat wel degelijk invloed heeft op de woningmarkt ivm besteedbaar inkomen (waar ook andere factoren invloed op hebben) en de prijs delta tussen huizen met verschillende isolatiewaarden / zonnepanelen / warmtepomp etc.
Wordt het langdurig dan gaan er in Nederland en overige EU landen weer een paar velden open waarvan deels aan het buitenland geleverd zal worden om de interne kosten te dekken. Met de huidige prijzen is dat overigens sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:46:
[...]
Haha, dat tekort aan sociale huurwoningen is er al een paar decennia. En is de afgelopen decennia alleen maar groter geworden, door bewust beleid dat met name de grootste regeringspartij nastreeft.
Zie bv. https://www.bnnvara.nl/jo...e-huurwoningen-verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:26:
[...]

Samenwonen is een lastige want velen doen dat eerst in een huurwoning want alleen kopen is onmogelijk bijna.
Nieuwbouw opgeleverd is ook een lastige, ga je je oude A label woning inruilen voor een A++ label voor heel veel meer geld? Wellicht als het een vrijstaande is of twee onder een kapper.
Werk in een andere regio, met het velen thuiswerken gingen velen tijdens corona buiten de randstad kopen omdat ze thuis konden werken, mijn verwachting is dat mensen hybride blijven werken waardoor 2x per week wat verder reizen niet erg is.
Overlijden, de meeste ouderen wonen in of oude woningen met lage label of in een oudere woning of in een tehuis.
Samenwonen kan ook als beide gewoon een koopwoning hebben in 1 van de 2 woningen waarbij er 1 woning ofwel verhuurd word of leeg blijft staan. Genoeg mensen die single zijn en toch een eigen koop woning hebben.

Je vergeet dat er de afgelopen veel mensen een woning gekocht hebben voordat hun oude woning verkocht was. Zo van de nieuwbouw woning word over 2 jaar opgeleverd dan verkopen we tegen die tijd wel want de huizen worden alleen maar duurder. Die mensen moeten nu daadwerkelijk 1 van de 2 woningen gaan verkopen. Of de nieuwe woning of de oude maar beide woningen kunnen ze vaak niet betalen.

Werken in een andere regio zie ik ook niet zo heel snel gebeuren, wel samenwonen naar een andere regio of verhuizen naar het buitenland.
Tja bij overlijden zal de vorige eigenaar niet heel veel meer doen en de erfgenamen kunnen de woning verkopen of er zelf gaan wonen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
sprhnk schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:56:
[...]

Wordt het langdurig dan gaan er in Nederland en overige EU landen weer een paar velden open waarvan deels aan het buitenland geleverd zal worden om de interne kosten te dekken. Met de huidige prijzen is dat overigens sowieso een goed idee.
Issue is, zoveel gasvelden hebben we niet in de Europese Unie. Daarin zijn we met de huidige energievraag niet zelfvoorzienend.

Groningen is de afgelopen jaren een totale fuckup geworden. Ben het volledig met je eens, begrijp me goed :) maar dat is echt lastig geworden door hoe de politiek en de NAM daar de afgelopen tijd mee om zijn gegaan.

Volgens mij moeten we dan gaan boren in de Waddenzee boven Groningen/Duitsland. Dat vereist een grote, meerjarige investering in een fossiele brandstof waar een groeiend deel van de bevolking juist vanaf wil. Ik denk dat dat niet zo makkelijk gaat.
En dan geldt ook hetzelfde als bij een nieuwe kernreactor; die investering is financieel al lastig "wat als Rusland over 2 jaar weer goedkoop gas levert", dan is zo'n ding direct onrendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:01:

En dan geldt ook hetzelfde als bij een nieuwe kernreactor; die investering is financieel al lastig "wat als Rusland over 2 jaar weer goedkoop gas levert", dan is zo'n ding direct onrendabel.
Ik denk dat als we de sancties opheffen rusland volgende week weer gewoon gas levert tegen een normaal tarrief. Dus het is gewoon een keuze of we wel of geen goedkoop russisch gas willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:04:
[...]
Dus het is gewoon een keuze of we wel of geen goedkoop russisch gas willen.
Ja gewoon een keuze, zo simpel, 0 of 1 :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Ik denk dat als we de sancties opheffen rusland volgende week weer gewoon gas levert tegen een normaal tarrief. Dus het is gewoon een keuze of we wel of geen goedkoop russisch gas willen.
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:08:
[...]

Ja gewoon een keuze, zo simpel, 0 of 1 :+ :+
Inderdaad, er is veel meer gaande dan "onze Oekraïense broeders" redden.

Wellicht kunnen we ons gas weer op een fatsoenlijk niveau krijgen met het opheffen van de sancties. Hoewel, als dat net zo gaat als onze (stabiele) brandstofprijzen bij een dalende olieprijs..
Maar deze oorlog draait om veel meer, anders hadden we tijdens de Krim invasie wel al hulp gestuurd. Oekraïne zit bomvol grondstoffen die we komende decennia hard nodig gaan hebben:
https://www.vpro.nl/progr...jd-om-de-nieuwe-olie.html
Dus ja als we niet ingrijpen kosten onze smartphones straks duizenden euro's. Nóg minder financieringsruimte over voor een woning }:O.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Klopt!
Alleen stopt dat na twee weken als we Oekraïne en de Baltische staten niet de rug toekeren. Eens toegeven, blijft toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:16:
[...]

Klopt!
Alleen stopt dat na twee weken als we Oekraïne en de Baltische staten niet de rug toekeren. Eens toegeven, blijft toegeven.
Redelijk offtopic maar goed: ik denk dat het nogal meevalt, rusland wil geen raket verdediging aan zijn grenzen omdat daarmee geen MAD princiepe meer geld. Dat hele concept zorgt ervoor dat we al 50 jaar redelijk veilig zitten. Als er nog maar 1 land nukes kan gebruiken, dit land geen vergelding krijgt hierop en dat land er geen enkel probleem mee heeft om andere landen binnen te vallen dan is dat niet goed voor de veiligheid.

Het gaat om veel meer dan dat, er zit een grote gas en olie bel onder oekraine. En de dat gebied is gewoon geo-politiek best belangrijk. Er spelen veel meer belangen hier dan rusland dat zomaar zonder reden een ander land binnenvalt.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 12-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
[...]

Als je kort geleden een huis hebt gekocht kan het best zuur zijn. Want je had honderden euro's per maand bespaard als je paar maanden gewacht had met het kopen van een huis.

Maar als je al jaren woont dan zou het niet uit moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
14 jaar... precies aan de vooravond van de vorige crisis ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
[...]

Ik denk niet dat het een realistisch scenario is dat Europa Oekraïne aan zijn lot overlaat.

Daarnaast denk ik dat Rusland geen betrouwbare partner is om een dergelijke afspraak mee te maken. Rusland verdient op dit moment grofweg hetzelfde geld als voorheen terwijl ze hun bronnen minder uitputten, er is wat dat betreft niet eens zoveel belang om terug naar de oude situatie te gaan.
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:22:
Het gaat om veel meer dan dat, er zit een grote gas en olie bel onder oekraine.
Exact. Het meest realistische scenario waarbij we ons gasbehoefteprobleem oplossen, is denk ik nog eerder dat Oekraïne méér steun van de EU krijgt, met meer millitair ingrlijpen Rusland terugduwen en Oekraïne als gasproducent van de EU aanhaken.

Maar idd, is relatief offtopic, zij het dat ik wel denk dat de ontwikkeling van deze oorlog uiteindelijk invloed heeft op de huizenprijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Een huis is veel meer dan een berg stenen met een (variabele) waarde. Zodra dat gebeurt, slaat de emotie op markt volledig om. Mensen worden bang, onzeker en stellen grote koopbeslissingen uit, ook als ze helemaal geen verhuisplannen hebben. Zie eerdere crisis, want wij zijn toch al een volkje dat dan de knip op slot doet. We gaan dan oppotten op spaarrekeningen, waardoor we een hele markt afremmen.
En dat heeft een weerslag op de hele huizenmarkt en alles wat er bij hoort. Ik snap best dat iedereen vindt dat makelaars, aannemers of keukenboeren wel even wat minder mogen hebben. Dat alles heeft echter ook grote gevolgen. De huizenmarkt kan zomaar de economie in het slob trekken.

En ja, als de economie afremt, krijgt de overheid het dubbel: minder inkomsten en tegelijkertijd (veel) meer sociale uitgaven. Dan gaan we echt allemaal meer belasting betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:26
[...]

Wat als jij je baan verliest door arbeidsongeschiktheid. Dat is het toch wel fijn dat je huis een ton meer waard is. Kan je proberen nog een goedkopere woning te vinden waardoor je van je ton nog even goed kan leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04:31
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:05:
[...]

Zoals in dit topic al heel vaak benoemd, en door de usual suspects ontkend en weggewuifd als niet relevant. Want mensen kijken helemaal niet naar de energieprijs, toch?
Toen wij voor onze nieuwe woning tekenden keek ik zeker wel naar de energieprijzen van die woning. Ik kom van 50 euro per maand en het zou 200 euro per maand gaan worden. Keurig meegenomen in alle berekeningen en er zou genoeg ruimte zijn.

Echter nu bijna een jaar later is de energierekening voor datzelfde huis ineens 750 euro. Er was ruimte, maar niet zoveel ruimte....
Ik weet oprecht nog niet hoe ik dit moet gaan betalen. De zonnepanelen zijn al besteld, dat verzacht de pijn iets (nu wordt het 'maar' 450 euro per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Aomi schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:16:
Echter nu bijna een jaar later is de energierekening voor datzelfde huis ineens 750 euro. Er was ruimte, maar niet zoveel ruimte....
Ik weet oprecht nog niet hoe ik dit moet gaan betalen.
Zo zeg, dat hakt er in. Ik hoop dat er snel een oplossing voor je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Er kleeft dan aardig wat bloed aan dat goedkope gas, en het lijkt me niet wenselijk voor onze oostelijke Europeaan wat er daarna gebeurd. Bovendien krijgen we dat goedkope gas na de val van Poetin ook wel weer. Zo lang gaat dat ook weer niet duren op deze manier.

Anyway zodra dat heel Nederland 1000 p/m op gas zit komt er wel weer iets van een prijs plafond uit de hoge hoed. Of een herverdeling van kosten, want je ziet ook van mijlen ver aankomen dat wanneer vuile energie relatief de duurdere optie blijft dan schone energie bij die huishoudens wat te halen valt om het geheel draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Toen wij voor onze nieuwe woning tekenden keek ik zeker wel naar de energieprijzen van die woning. Ik kom van 50 euro per maand en het zou 200 euro per maand gaan worden. Keurig meegenomen in alle berekeningen en er zou genoeg ruimte zijn.

Ik weet oprecht nog niet hoe ik dit moet gaan betalen. De zonnepanelen zijn al besteld, dat verzacht de pijn iets (nu wordt het 'maar' 450 euro per maand).
Dit is het probleem wat ze in Den Haag nog steeds niet zien te begrijpen. Daar zegt Rutte gewoon, ja iedereen moet z’n broekriem aantrekken. Maar dat is een stuk makkelijker met een tweede kamer salaris van 100k+ dan een “normaal” gezin die tussen 1,5-3x modaal zit.

Ja de minima worden in Den Haag altijd wel gecompenseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
[...]

Nee nee wat jij zegt kan niet waar zijn, starters kijken namelijk niet naar de energieprijs en energielabels zijn niet relevant.

/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04:31
Z___Z schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:29:
[...]

Dit is het probleem wat ze in Den Haag nog steeds niet zien te begrijpen. Daar zegt Rutte gewoon, ja iedereen moet z’n broekriem aantrekken. Maar dat is een stuk makkelijker met een tweede kamer salaris van 100k+ dan een “normaal” gezin die tussen 1,5-3x modaal zit.

Ja de minima worden in Den Haag altijd wel gecompenseerd.
Ja inderdaad, heel fijn dat de minima geholpen worden maar in dit geval is het een 'helaas' dat ik daar niet in val.
Tuurlijk heb ik geen klagen met mijn 1,5/2x modaal maar onderaan de streep gaat het hier ook lastig worden.
Die hoge energierekening an sich zou niet perse een probleem zijn maar die komt natuurlijk nog bovenop alle andere gestegen kosten (boodschappen, brandstof, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:14:
[...]

Wat als jij je baan verliest door arbeidsongeschiktheid. Dat is het toch wel fijn dat je huis een ton meer waard is. Kan je proberen nog een goedkopere woning te vinden waardoor je van je ton nog even goed kan leven.
Als alle woningen gewoon 30% minder waard zijn geld dat ook nog, kan ik ook een goedkopere woning kopen en betaal ik weer minder belasting dus eigenlijk is minder huiswaarde in mijn geval altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:
En dat heeft een weerslag op de hele huizenmarkt en alles wat er bij hoort. Ik snap best dat iedereen vindt dat makelaars, aannemers of keukenboeren wel even wat minder mogen hebben. Dat alles heeft echter ook grote gevolgen. De huizenmarkt kan zomaar de economie in het slob trekken.

En ja, als de economie afremt, krijgt de overheid het dubbel: minder inkomsten en tegelijkertijd (veel) meer sociale uitgaven. Dan gaan we echt allemaal meer belasting betalen :)
De woningmarkt kan op twéé manieren de economie in het slop trekken: het stilvallen van de overwaardemotor, waardoor de keukenboeren en flippers niets te doen hebben.

Of door het onbetaalbaar maken van het levensonderhoud. Oplopende looneisen omdat de kosten van wonen de pan uitreizen. Een sclerotische arbeidsmarkt omdat mensen niet kunnen of durven verhuizen voor een baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:28:
[...]

Als alle woningen gewoon 30% minder waard zijn geld dat ook nog, kan ik ook een goedkopere woning kopen en betaal ik weer minder belasting dus eigenlijk is minder huiswaarde in mijn geval altijd beter.
Jij lost niks op je huis af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:36:
[...]

Wat maakt dat uit voor de prijs van de woning? Als de woning 2x zo veel waard word lost ik hetzelfde af. Halveert de woning in waarde los ik hetzelfde af.

Het enige verschil is dat ik minder belasting betaal over de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06

Verhuren? Had een oom van mij ook gedaan in 2011. Met de verhuuropbrengst en de uiteindelijke verkoopwinst in 2019/2020 heeft hij zijn huidige woning afbetaald. Moet het natuurlijk wel een goed te verhuren woning zijn, liefst in een van de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:41:
[...]

Wat maakt dat uit voor de prijs van de woning? Als de woning 2x zo veel waard word lost ik hetzelfde af. Halveert de woning in waarde los ik hetzelfde af.

Het enige verschil is dat ik minder belasting betaal over de woning.
Rekenvoorbeeldje: stel je hebt 29 jaar je hypotheek van 5 ton betaald en netjes afgelost. Dan, op een dag, dalen de woningprijzen overal met 50%. Jouw afgeloste deel is nu nog maar 2.5ton waard. Je vermogen , of het nu in stenen zit of niet, is dan met 2.5 ton gedaald.

Dat jij momenteel niet in de positie zit dat je je overwaarde wil verzilveren, wil niet zeggen dat die overwaarde er niet is of dat er geen gevolgen zijn als die zou dalen. En ook zonder te verhuizen kun je die overwaarde op allerlei manieren inzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:28
Laapo schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:45:
[...]

Verhuren? Had een oom van mij ook gedaan in 2011. Met de verhuuropbrengst en de uiteindelijke verkoopwinst in 2019/2020 heeft hij zijn huidige woning afbetaald. Moet het natuurlijk wel een goed te verhuren woning zijn, liefst in een van de grote steden.
En moet je geen overbruggingshypotheek hebben afgesloten, en ik denk dat een groot gedeelte van de doorstromers dat wel doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:30:
De woningmarkt kan op twéé manieren de economie in het slop trekken: het stilvallen van de overwaardemotor, waardoor de keukenboeren en flippers niets te doen hebben.

Of door het onbetaalbaar maken van het levensonderhoud. Oplopende looneisen omdat de kosten van wonen de pan uitreizen. Een sclerotische arbeidsmarkt omdat mensen niet kunnen of durven verhuizen voor een baan.
Ja, als je het graag zwart/wit wenst te zien heb je als starter dus twee opties:
- Wel werk en geld, maar dure koophuizen (2022-style);
- Geen werk, geen geld, en de rest is niet zo interessant (2013-style);
Economie, leuker kunnen we het niet maken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:28
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:36:
[...]

Zo min mogelijk, de kracht van inflatie vreet die hele schuld in 30 jaar compleet op terwijl de kracht van een lage uitgaande cashflow ervoor zorgt dat je genoeg geld opzij kan zetten én een comfortabel leven kan leiden. Ik heb 20 jaar vast tegen 1.3%. Ik kijk over 20 jaar wel hoe alles ervoor staat
Pagina: 1 ... 164 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg