Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.637 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:39
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:50:
En moet je geen overbruggingshypotheek hebben afgesloten, en ik denk dat een groot gedeelte van de doorstromers dat wel doen
Toen ik vorige jaar bij de bank zat, waren ze heel spaarzaam met een overbruggingskrediet voor langere termijn. Daarbij komt dat je toen dus een taxatie -20% tov van nu. Wat ik wil duidelijk maken is dat die risico's waarschijnlijk wel beperkt zijn.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:50:
Ja, als je het graag zwart/wit wenst te zien heb je als starter dus twee opties:
- Wel werk en geld, maar dure koophuizen (2022-style);
- Geen werk, geen geld, en de rest is niet zo interessant (2013-style);
Economie, leuker kunnen we het niet maken.. :)
Eén toekomstscenario ligt eigenlijk wel voor de hand; de vraag gaat afremmen omdat alle kosten (arbeid, energie, materiaal) hoger worden. Dan gaan we een periode van recessie in, en als gevolg daarvan zal de groei van de huizenprijzen wel stokken; of dat in absolute bedrag of alleen inflatiegecorrigeerd zo is, gaan we zien.

Het scenario waarin het andersom is, en een kelderende huizenmarkt een verder gezonde economie naar beneden trekt zie ik niet zo. Ook omdat er in bijna elke sector van de economie gedonder is, behálve in de vastgoedmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
[...]

Eén toekomstscenario ligt eigenlijk wel voor de hand; de vraag gaat afremmen omdat alle kosten (arbeid, energie, materiaal) hoger worden. Dan gaan we een periode van recessie in, en als gevolg daarvan zal de groei van de huizenprijzen wel stokken; of dat in absolute bedrag of alleen inflatiegecorrigeerd zo is, gaan we zien.

Het scenario waarin het andersom is, en een kelderende huizenmarkt een verder gezonde economie naar beneden trekt zie ik niet zo. Ook omdat er in bijna elke sector van de economie gedonder is, behálve in de vastgoedmarkt.
Komt er binnenkort wel aan. Vermoedelijk worden de hyptheekverstrekkers wel gemaand door den haag om ook rekening te houden met een ander bestedingspatroon ivm de energierekening die verveelvoudigd. Naast de gestegen hypotheekrente zal dat er ook voor zorgen dat mensen gewoonweg minder kunnen lenen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
stylezzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:01:
[...]

Komt er binnenkort wel aan. Vermoedelijk worden de hyptheekverstrekkers wel gemaand door den haag om ook rekening te houden met een ander bestedingspatroon ivm de energierekening die verveelvoudigd. Naast de gestegen hypotheekrente zal dat er ook voor zorgen dat mensen gewoonweg minder kunnen lenen.....
Er is een kans dat de hypotheekverstrekkers dat al uit zichzelf gaan doen want die zitten ook niet te wachten op executie verkopen. Kost ze veel te veel werk en administratie en mogelijk geld.
Maar als dat gebeurd word de waarde van een woning wel lager maar zijn ze toch nog niet betaalbaar voor iemand met een modaal salaris.
Effectief schieten we niet heel veel op daarmee, de betaalbaarheid is het grootste issue niet de prijs zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:52:
[...]

Zo min mogelijk, de kracht van inflatie vreet die hele schuld in 30 jaar compleet op terwijl de kracht van een lage uitgaande cashflow ervoor zorgt dat je genoeg geld opzij kan zetten én een comfortabel leven kan leiden. Ik heb 20 jaar vast tegen 1.3%. Ik kijk over 20 jaar wel hoe alles ervoor staat
Tot dat de bank besluit je een rente opslag te geven omdat de waarde van je onderpand substantieel is gedaald. Althans dat staat vaak meestal wel ergens in de kleine lettertjes net als dat stel je gaat wel failliet dan mogen ze een beroep doen op meer dan alleen het huis etc..

Maar goed dan zou dus eerst de boel compleet moeten instorten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:56:
Eén toekomstscenario ligt eigenlijk wel voor de hand; de vraag gaat afremmen omdat alle kosten (arbeid, energie, materiaal) hoger worden.
Ach het ging me er niet om of dit nou de enige realistische scenario's zijn, maar wilde aangeven dat eigenlijk alle scenario's slecht nieuws voor starters meebrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
sprhnk schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:09:
[...]

Tot dat de bank besluit je een rente opslag te geven omdat de waarde van je onderpand substantieel is gedaald. Althans dat staat vaak meestal wel ergens in de kleine lettertjes net als dat stel je gaat wel failliet dan mogen ze een beroep doen op meer dan alleen het huis etc..

Maar goed dan zou dus eerst de boel compleet moeten instorten
Mijn nieuw afgesloten hypotheek staat op 55% van de woningwaarde, niet iets waar ik me zorgen over maak. Mocht dat gebeuren dan hebben we wel wat anders om ons zorgen over te maken. En dan heb ik in ieder de cashflow om tegenslag op te vangen, de mensen met een 100% annuitaire lening betalen zich iedere maand helemaal blauw aan aflossing

Een aflossingsvrije hypotheek heeft nog een ander groot voordeel, namelijk dat ik over het bedrag van de belastingvrije voet plus de aflossingsvrije lening geen vrh hoef te betalen. Daarmee wordt de lening over een tijdje bijna gratis

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 12-09-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
sprhnk schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:09:
[Maar goed dan zou dus eerst de boel compleet moeten instorten
Wacht maar af, het is hier een beetje gewoonte om zwarte scenario's nog zwarter te kleuren :)
Ik begin wel steeds benieuwder te worden naar de NVM cijfers volgende maand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:52:
[...]

Zo min mogelijk, de kracht van inflatie vreet die hele schuld in 30 jaar compleet op terwijl de kracht van een lage uitgaande cashflow ervoor zorgt dat je genoeg geld opzij kan zetten én een comfortabel leven kan leiden. Ik heb 20 jaar vast tegen 1.3%. Ik kijk over 20 jaar wel hoe alles ervoor staat
offtopic:
Als de huidige inflatie doorzet lossen we allemaal over een paar jaar onze hypotheek af van de jaarlijkse 8% vakantie-uitkering :P

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:50:
[...]

En moet je geen overbruggingshypotheek hebben afgesloten, en ik denk dat een groot gedeelte van de doorstromers dat wel doen
Goed punt. Dat maakt het zeker moeilijker/onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:41:
[...]

Wat maakt dat uit voor de prijs van de woning? Als de woning 2x zo veel waard word lost ik hetzelfde af. Halveert de woning in waarde los ik hetzelfde af.

Het enige verschil is dat ik minder belasting betaal over de woning.
Uiteindelijk ga je voor hetzelfde bedrag het schip in mèt of zonder aflossen, maar het verschil is natuurlijk of je met een restschuld achterblijft of je geld hebt zien verdampen.

Een beetje potato/potáto verhaal natuurlijk, maar als je onverwachts moet verkopen met een waardedaling wil je over het algemeen niet met een restschuld blijven zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
Masvic schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:47:
[...]
Jouw afgeloste deel is nu nog maar 2.5ton waard. Je vermogen , of het nu in stenen zit of niet, is dan met 2.5 ton gedaald.
Maar alles wat in je huis zit is geen vermogen, snap dat dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:26
Laapo schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:45:
[...]

Verhuren? Had een oom van mij ook gedaan in 2011. Met de verhuuropbrengst en de uiteindelijke verkoopwinst in 2019/2020 heeft hij zijn huidige woning afbetaald. Moet het natuurlijk wel een goed te verhuren woning zijn, liefst in een van de grote steden.
Daar hoop ik dus ook op.
Ga daarom maar mijn huidige huis lekker HOOG prijzen.

Je nieuwe huis heb je een stukje overbruggingshypotheek. Die is 100% aftrekbaar, dus je hebt eigenlijk een goedkope lening. Oude huis mag je dan een jaartje verhuren (met goedkeuring als je hebt aangetoond dat je niet kan verhuren). Gaat dat goed, dan overstappen naar verhuurhypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:50:
[...]

Ja, als je het graag zwart/wit wenst te zien heb je als starter dus twee opties:
- Wel werk en geld, maar dure koophuizen (2022-style);
- Geen werk, geen geld, en de rest is niet zo interessant (2013-style);
Economie, leuker kunnen we het niet maken.. :)
Tussen zwart en wit ligt ook grijs :)
Daar tussen liggen periodes waarbij het werk er al wel is, maar de prijzen nog niet meegestegen zijn. En mogelijk ook periodes waarbij de financiële mogelijkheden afnemen, maar de prijzen nog niet meegedaald zijn.

Al deze 4 perioden liggen eigenlijk te ver uit elkaar om te timen, want wanneer je aan je eerste huis toe bent zou van je leven moeten afhangen en niet van hoe de economische wind staat. Onder de streep bepaalt die wind nu tonnen aan vermogen en de woongenot voor de rest van je leven, terwijl we jongeren juist willen bijdragen dat een goede baan en hard werken dit kan bepalen.

Idealiter zouden we dit stabiliseren, zodat je geboortedatum geen lotnummer meer is.
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:17:
[...]

Ach het ging me er niet om of dit nou de enige realistische scenario's zijn, maar wilde aangeven dat eigenlijk alle scenario's slecht nieuws voor starters meebrengen.
Dat is dus niet waar. De periode 2015-2020 was tamelijk gunstig en zo kan je meerdere perioden aanstippen in het verleden.

Los van de conjunctuurcyclus speelt er overigens nu wel dat de rente nog niet zo lang geleden gevaarlijk laag zat, wat het standaardcyclus plaatje mogelijk net iets heftiger maakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 20:00 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:45:
[...]

Daar hoop ik dus ook op.

Je nieuwe huis heb je een stukje overbruggingshypotheek. Die is 100% aftrekbaar, dus je hebt eigenlijk een goedkope lening. Oude huis mag je dan een jaartje verhuren (met goedkeuring als je hebt aangetoond dat je niet kan verhuren). Gaat dat goed, dan overstappen naar verhuurhypotheek.
Geen slecht idee. Zeker als je sowieso een woning in de verhuur wilt hebben. De overdracht is straks 10%. Hoef je ook niet af te tikken gezien de woning al in eigendom is.

Moet dit scenario nog eens goed narekenen. Voor ons wellicht ook wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:45:
[...]

Daar hoop ik dus ook op.

En met die verhuurhypotheek denk je de oude hypotheek en de overbrugging mee af te kunnen lossen?

Meestal krijg je maar een vrij beperkte hypotheek voor een pand in verhuurde staat, dus de kans is best groot dat dat niet genoeg gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:55:
[...]

En met die verhuurhypotheek denk je de oude hypotheek en de overbrugging mee af te kunnen lossen?

Meestal krijg je maar een vrij beperkte hypotheek voor een pand in verhuurde staat, dus de kans is best groot dat dat niet genoeg gaat zijn
Zou ik zelf wel verwachten. En anders wat spaargeld om het gat te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

De rente op verhuur hypotheek zit nu al zo rond de 5-6% dus echt veel ga je daar niet op verdienen ben ik bang.
Idee was leuk ongeveer 1 jaar geleden toen de rente rond de 2% stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:54:
Dat is dus niet waar. De periode 2015-2020 was tamelijk gunstig en zo kan je meerdere perioden aanstippen in het verleden.
Ook dat is grijs, zomaar een analyse uit 2017: "Daarnaast sluiten vraag en aanbod niet goed op elkaar aan. Zo hebben starters die graag in de populaire grote (studenten)steden willen wonen moeite om een woning te vinden".

Daarnaast zijn prijzen vaak gunstig, omdat het aanbod groter is dan de vraag. Dat laatste komt dan weer om dat - na een crisis - niemand echt durft. Anders hadden we natuurlijk allemaal aandelen gekocht toen de AEX op 200+ punten stond in 2008 :)
Los daarvan, crisis raakt starters altijd het hardst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:04:
[...]

De rente op verhuur hypotheek zit nu al zo rond de 5-6% dus echt veel ga je daar niet op verdienen ben ik bang.
Idee was leuk ongeveer 1 jaar geleden toen de rente rond de 2% stond.
Ik zie het net ja. 10 jaar vast voor 80% MW (MW is marktwaarde van pand in verhuurde staat) kost je 6% rente. Stel je hypotheek wordt 300k, dan moet je alleen al 1500 per maand aan huur krijgen om quitte te spelen, en dan hebben we het nog niet over overige kosten zoals onderhoud en belastingen.

Zou me daar niet aan branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Tussen zwart en wit ligt ook grijs :)
Daar tussen liggen periodes waarbij het werk er al wel is, maar de prijzen nog niet meegestegen zijn. En mogelijk ook periodes waarbij de financiële mogelijkheden afnemen, maar de prijzen nog niet meegedaald zijn.

Al deze 4 perioden liggen eigenlijk te ver uit elkaar om te timen, want wanneer je aan je eerste huis toe bent zou van je leven moeten afhangen en niet van hoe de economische wind staat. Onder de streep bepaalt die wind nu tonnen aan vermogen en de woongenot voor de rest van je leven, terwijl we jongeren juist willen bijdragen dat een goede baan en hard werken dit kan bepalen.

Idealiter zouden we dit stabiliseren, zodat je geboortedatum geen lotnummer meer is.

[...]
Grotendeels met je eens hoor Richh, maar sidenote is toch wel dat mensen naast dat 'lot' zelf ook nog wel enige invloed hebben. Ik wil verder niet weer de hele discussie oprakelen over woonwensen (KZK), studieschuld, bijbaantjes en HBO circus-artiest :+ maar dat dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:15:
[...]

Ik zie het net ja. 10 jaar vast voor 80% MW (MW is marktwaarde van pand in verhuurde staat) kost je 6% rente. Stel je hypotheek wordt 300k, dan moet je alleen al 1500 per maand aan huur krijgen om quitte te spelen, en dan hebben we het nog niet over overige kosten zoals onderhoud en belastingen.

Zou me daar niet aan branden
In geval van een nieuwe hypotheek. Wellicht biedt de huidige aanbieder wel een verhuurmogelijkheid. Bij mijn oom kwam het er destijds op neer dat hij ivm de verhuur 1,2% extra moest betalen op het rentecontract dat hij al had.
-- https://www.blisshypothee...abobank-verhuurhypotheek/

'Voor de Verhuurhypotheek en financiering van een verhuurde eigen woning geldt een productopslag van 1,2% op de hypotheekrente van de reguliere eigen woninghypotheek van Rabobank.'

Weet niet of dit nog actueel is, maar zo dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Laapo op 12-09-2022 20:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48

ErA

Ik heb zojuist een klein glaasje bubbels ingeschonken om te proosten op de huizenmarkt:

Ik ben 3 jaar geleden gaan samenwonen met mijn vriendin, in haar huis.
Ik ben mijn eigen huis gaan verhuren

Ik heb recent (zelf) het huis van mijn oude man gekocht. we gaan daar wonen.

Idee was initieel om ook haar huis te gaan verhuren.

Met alle ontwikkelingen bij elkaar opgeteld, het feit dat we al heel veel "dossier" hadden lopen, en dat de markt toch nog goed was, heb ik aangegeven dat verkopen wellicht beter was.

Ik had berekend dat met een 10% daling in de markt er 15 jaar huurmarge zou verdampen. Dat zou zonde zijn. (Te hoge restschuld nog, te hoge rente op verhuurhypotheek)

Daarnaast is het huis sinds 2014 eigenlijk compleet opgeknapt (stucwerk, schilderwerk, tuin, badkamer, voortuin) en alles hoog segment. Dat laat zich niet 1op1 voorvertalen in een hoge huur. Té nieuw nog om te verhuren eigenlijk.

Met een (gefingeerde) verkoopprijs van 200.000 in gedachten de makelaar laten komen.
De makelaar gaf aan er wel 210.000 te voor kunnen krijgen. (toen waren we helemaal overtuigd)
Na vooraankondiging al 3 bezichtigen in de agenda. Na funda publicatie nog 4.

Vorige week maandag de eerste 2 bezichtigingen gehad. Woensdag het eerste bod (vraagprijs 210.000)
Vrijdag nog 3 bezichtigen. en einde dag nog 2 biedingen. (215.000) en tevens 220.000. Waarbij de laatste tevens zonder voorbehoud is gedaan.

Vandaag contact met makelaar, overdrachtsdatum afgesproken en koopcontract wordt opgesteld.

Proost!

Al met al heeft de huizenmarkt mijn eigen verwachting nog overtroffen. Maar tegelijkertijd is dat óok zo voor de kopers die al maanden misgrijpen kennelijk.

Lastig te kwantificeren in een cijfer , tis allemaal zo subjectief.

(Leuke bevinding: Als ik de koopprijs van 4 jaar geleden invul, indexeer naar vandaag. En alle gedane investeringen daarbij optel kom ik op € 1500 na tot de verkoopprijs op basis van onze regio.)

https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html

[ Voor 7% gewijzigd door ErA op 12-09-2022 21:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55

Altijd makkelijk achteruit kijken. In 2018 heb ik een woning gekocht en toen was de consensus dat het een hele slechte tijd was om te kopen omdat de prijzen zo hoog waren.

Geboorte jaar blijft een loterij, maar de starters van nu hebben het echt getroffen met de banen markt. Dat maakt ook een levenslang verschil in inkomen en werkplezier. Jammer inderdaad van de huizenmarkt, maar zodra de huidige groep starters een zware banen markt meemaken, zal ze echt weten hoeveel geluk ze hebben gehad om een goede start te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Verhuurhypotheek is nooit 100% van de waarde.
Dus stel taxatie zegt je huis is 500k. Dan moet je minstens 100-150k hebben afgelost/overwaarde om kans te maken op een verhuurhypotheek van 350-400k.
Iedereen die VOOR 2016 een huis heeft gekocht, heeft waarschijnlijk al die 100k overwaarde (naar ratio).
Maar dan is het verhuren nog steeds niet interessant.

In mijn geval wel.
Ik heb een resterende hypotheek van 30% van de taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Lastmanstanding schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:20:
Geboorte jaar blijft een loterij, maar de starters van nu hebben het echt getroffen met de banen markt.
De afgelopen dikke 100 jaar zijn er twee generaties slecht vanaf gekomen: die van rond 1890 en die van rond 1915. Dat waren echt verkeerde lotnummers.
Voor de rest valt het wel mee. En de beste huizengeneratie blijkt 1975-1984 te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
[...]

Verhuurhypotheek is nooit 100% van de waarde.
Dus stel taxatie zegt je huis is 500k. Dan moet je minstens 100-150k hebben afgelost/overwaarde om kans te maken op een verhuurhypotheek van 350-400k.
Iedereen die VOOR 2016 een huis heeft gekocht, heeft waarschijnlijk al die 100k overwaarde (naar ratio).

In mijn geval wel.
Dan zul je in dit geval alsnog een hypotheek van 150k aan moeten gaan, die je 5,4% kost aan rente. Heb je alsnog 8100 aan rentekosten per jaar, doe daar 1% onderhoud bij en dan zit je op 13k aan jaarlijkse kosten excl leegstand.

Ik denk persoonlijk dat je overwaarde beter in andere dingen kan stoppen die meer opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:22
kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
[...]

In mijn geval wel.
Ook dan is de vraag of verhuren interessanter is dan verkopen en je geld in andere zaken stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Lastmanstanding schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:20:
[...]

Altijd makkelijk achteruit kijken. In 2018 heb ik een woning gekocht en toen was de consensus dat het een hele slechte tijd was om te kopen omdat de prijzen zo hoog waren.
Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is om aan te geven wanneer het beste moment is, het is alleen óók niet waar dat er helemaal geen goede momenten zijn.
Geboorte jaar blijft een loterij, maar de starters van nu hebben het echt getroffen met de banen markt. Dat maakt ook een levenslang verschil in inkomen en werkplezier.
Nog steeds krijgt lang niet iedereen een vast contract en als straks werkgevers in zwaar weer zitten, schuiven ze je er (ook met een vast contract) uiteindelijk zo weer uit. Of dat zo 'levenslang' is, weet ik dus niet. Plus, ze hebben wel de mogelijkheid om alvast wel een schuld aan te gaan passend bij het inkomen wat nu wordt verdiend.
Jammer inderdaad van de huizenmarkt, maar zodra de huidige groep starters een zware banen markt meemaken, zal ze echt weten hoeveel geluk ze hebben gehad om een goede start te maken.
Jammer van de primaire levensbehoefte. Bij het alternatief had je nog recht gehad op een sociale huurwoning en andere vangnetten :P
Conrado schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:42:
[...]

De afgelopen dikke 100 jaar zijn er twee generaties slecht vanaf gekomen: die van rond 1890 en die van rond 1915. Dat waren echt verkeerde lotnummers.
Toch heb je het dan over ~15% die de lul was op iets wat zo bepalend is. Het is jammer dat er geen lessen zijn getrokken uit het verleden, en dat we 'daarom' ook maar rustig 'accepteren' dat het is hoe het is. Vind ik raar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 12-09-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:49:
[...]

Dan zul je in dit geval alsnog een hypotheek van 150k aan moeten gaan, die je 5,4% kost aan rente. Heb je alsnog 8100 aan rentekosten per jaar, doe daar 1% onderhoud bij en dan zit je op 13k aan jaarlijkse kosten excl leegstand.

Ik denk persoonlijk dat je overwaarde beter in andere dingen kan stoppen die meer opleveren.
13k kosten, inkomsten 1800 per maand is = 21k per jaar.

8k winst per jaar op overwaarde van 350k is idd maar 2-2,5% rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
https://www.bnr.nl/nieuws...d-volledig-stil-te-liggen

'De problemen met de uitstoot van stikstof kunnen nog veel groter worden. Volgende maand doet de Raad van State een uitspraak over de realisatie van het Porthos-project in de Rotterdamse haven. Dat oordeel kan de bouwwereld totaal op zijn kop zetten, met alle gevolgen van dien. 'Zowel politiek als de bouwsector houdt het hart vast.''

Snap hier echt helemaal niets van. Dit soort berichten komen ook om de maand zo ongeveer terug. Weet ook niet goed of dit nu een wat aangedikt verhaal is of echt een reëele uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Laapo schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:19:
https://www.bnr.nl/nieuws...d-volledig-stil-te-liggen
Snap hier echt helemaal niets van. Dit soort berichten komen ook om de maand zo ongeveer terug. Weet ook niet goed of dit nu een wat aangedikt verhaal is of echt een reëele uitkomst.
Ik neem aan dat de rechtzaak echt is. En de uitzondering klinkt ook wel raar. De stikstofuitstoot van gebouwen vindt voornamelijk tijdens de bouw plaats. Die niet meetellen is een beetje alsof je de uitstoot van varkens vóór de slacht niet zou meetellen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Lag al bijna in bed maar kon het toch niet laten om nog wat herkenbare berichtjes uit 2008 te posten:

"In Telegraaf lees ik net dat de prijzen in A'dam een tikje hebben gehad. Zou niet gek zijn, want het is in de buurten waar de prijzen het hardste waren gestegen en waar ik zoek :)" Het begint lokaal

"Het "klappen" is echter iets dat in Nederland m.i. niet zomaar kan gebeuren: zoals een jaar of vijf geleden terug ook al waar te nemen was, als de huizenprijzen dalen, dan gaan mensen gewoon wachten of helemaal niet verhuizen. " Dit onderwerp hebben we vandaag ook aangesneden.

"Aangezien hier vrijwel niemand variabele rente heeft en de toetsing bij verstrekking vele malen strenger is, is dit scenario vrijwel uitgesloten in Nederland." En toch kelderden de prijzen

"Uiteraard verschillen de stijgingen sterk per regio. Het is ook altijd ironisch hoe verschillende bronnen melden dat 'De huizenprijzen dalen op dit moment!', alsof elk huis in nederland binnenkort voor een habbekrats te koop staat. Kijk ik heel lokaal (mijn straat ;) ) dan zie ik echter stijgende huizenprijzen... :)" Zoals ik vaak benoem in dit topic, een persoonlijke observatie heeft weinig waarde in zo'n discussie.

"Ik denk wel dat de situatie anders is en dat de kapitaalmarkt totaal overgereguleerd is. Omdat door deze regulatie ook de rente niet hard stijgt, blijft het gevaar voor het instorten klein. " Aged poorly.

"Overigens het steigen van de rente zorgt niet voor een instorting maar zal eerder de prijzen doen afvlakken om mee te beginnen."Ok

"Recente NVM cijfers laten idd een stijging in de huizenprijs zien, echter loopt deze achter op de inflatie. Koopkrachttechnisch gezien worden huizen dus goedkoper." Ook een belangrijke om te onthouden nu, stijgt het gemiddeld loon sneller dan de huizenprijzen?

"Als je 1 van mijn eerdere posts leest zul je zien dat de situatie in amerika 0,0 te vergelijken is met deze hier in dit kikkerlandje. :)" Dit argument is een paar dagen geleden ook gemaakt, maar leg de ontwikkeling van de vastgoedprijzen (of beurskoersen) in de US en NL naast elkaar en je zult zien dat er een sterk verband ligt.

"Wat het IMF niet kan uitsluiten, kan het Centraal Planbureau (CPB) wel. De overwaardering op de huizenmarkt was, volgens de onderzoekers, in 2003 10 procent: het prijsniveau lag hoger dan vraag en aanbod normaliter rechtvaardigen. Maar sindsdien is de zeepbel volgens het CPB compleet verdampt." Artikel uit 2008! Argumentatie CPB:
"Dat is het gevolg van een gunstige ontwikkeling van inkomens en financiële vermogens, en ook de achterblijvende nieuwbouw."

"De koopsom voor bestaande woningen is in maart gedaald met 2,55 procent ten opzichte van een maand eerder. Een gemiddeld huis kost nu 256.717 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster, die maandag zijn gepubliceerd." Eerste signalen dat gemiddelde prijzen dalen

"Even stabiliseren en over een paar maanden weer mooi doorstijgen de huizenprijzen?" Na een aantal jaren aaneensluitend groei kan deze tweaker zich niks anders voorstellen. Beetje dezelfde reasoning als: wie anders MP dan Mark Rutte? Hij is het toch altijd geweest?

"Dit bericht is leuk voor de mensen die denken dat de boel in elkaar klapt, maar het zegt iets over de gemiddelde verkoopprijs, en niets over de waarde van huizen."

"Er zijn waarschijnlijk minder dure huizen verkocht, that's all" Wishful thinking

"Aantal koophuizen per koper neemt alarmerend toe!" Een van de indicatoren die op dit moment in het voordeel van een correctie spreken.

"De woningmarkt doorstaat de kredietcrisis. Het aantal gedwongen verkopen van huizen in Nederland neemt af, zo blijkt uit recente cijfers van het Kadaster en ING Bank. Bovendien blijft de huizenprijs dit jaar met 3% stijgen, zo stelt ING." Hihi. Mooi om te zien hoe dik ING ernaast zat

"De overheid, banken en andere instanties zullen er dus zeker voor zorgen dat instorten van de huizenmarkt voorkomen wordt als dat enigzins mogelijk" Niet gelukt. Belangrijk is om je te realiseren dat de middelen die er toen waren (aka rente omlaag, schuld opkopen) vandaag niet inzetbaar zijn vanwege de aanhoudende inflatie

"Wachten, dat roepen mensen al tientallen jaren, want "de prijzen" gaan dalen. Nou behalve een stabilisering heb ik er weinig van gemerkt. Je laatste opmerking is pure speculatie en alleen gebaseerd op je eigen hoop en gedachte" "Er is nog helemaal niets geklapt en dat zal de komende tijd ook niet gaan gebeuren. Dat riepen ze tientallen jaren geleden namelijk ook al."

7 oktober 2008. De AEX is met 50%!!! GEDAALD. En dan nog een hallucinante voorspelling van deze tweaker: "Als ik moest gokken, zou ik inzetten op een zeer kleine prijsstijging van koopwoningen (0 tot 2% per jaar) gedurende de komende jaren." "Grappig dat omdat er één keer een daling heeft plaatsgevonden men gelijk denkt een huis voor een appel en een ei kan kopen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Iemand maakt deze goede observatie: "Het is heel kenmerkend voor de woningmarkt, dat bij het inzakken van de vraag de prijzen niet meteen omlaag gaan. Verkopers staan doorgaans liever te koop voor 290.000 dan te verkopen voor 270.000. Een dip in de woningmarkt uit zich dus eerder in een gebrek aan transacties omdat verkopers en kopers het niet meer eens worden over de waarde van huizen, dan in dalende transactieprijzen. Pas als deze situatie langer duurt, gaan de koopsommen omlaag. Dat komt door verkopers die niet kunnen of willen wachten."

Erg interessant om dit topic even door te bladeren. De veelvoorkomende redeneringen waarom de muziek zal blijven spelen zijn eigenlijk niet veranderd sinds 2008. Het is ook grappig om te zien dat je in een paar pagina's van vastgoedcrisis in de VS naar vastgoedcrisis in NL gaat, het topic beweegt vandaag de dag wel iets sneller. En ik denk dat dit een belangrijke observatie is. Informatie verspreidt zich sneller dan ooit, en met behulp van tooltjes zoals https://app.walterliving.com/ en https://huisverklikker.nl/ krijgen kopers beschikking tot veel meer informatie die ze voorheen niet hadden. Met andere woorden, de markt is denk ik iets transparanter voor kopers dan in 2008. Een correctie wordt mogelijk eerder opgemerkt. Het vertrouwen op de woningmarkt bereikte pas in 2012 zijn dieptepunt - terwijl juist op dat moment de markt weer op gang begon te komen. Ik denk dat een daling van het vertrouwen en het herstel ervan vandaag de dag misschien wat sneller zou verlopen.

En natuurlijk typisch om te zien dat banken en overheidsinstellingen (en tweakers) zelfs tijdens de kredietcrisis nog van mening waren dat er geen bubbel was op de huizenmarkt.

De volgende indicatoren vallen mij op in de eerste tientallen pagina's:

-dalend aantal transacties + stijgende gemiddelde doorlooptijd
-stijgend aanbod (maar niet bij Sonja, die ziet niks nieuws online komen in haar segment) en aantal huizen per koper
-aantal prijsdalingen (maar niet bij Gert Jan in de wijk, daar blijven de huizen precies even duur)

We zien op dit gebied al best wat veranderingen. Het aantal transacties ligt nu ongeveer op de helft van juli, maar mogelijk is dit gewoon het gevolg van de zomervakantie. Het aanbod is ruim twee keer zo groot als begin dit jaar, hoger dan afgelopen 2 jaar. En het aantal kopers MOET zijn afgenomen. Het maximale hypotheekbedrag is immers gedaald, de drempel voor toetreding ligt hoger, en de koopkrachtcrisis zorgt ervoor dat mensen minder kunnen sparen. Als laatste dalen er momenteel 250 huizen per dag in prijs, dat is ongeveer 20% van het totale aanbod per maand. Dit percentage klinkt vrij hoog, maar ik kan geen data vinden over eerdere jaren.

Toch verwacht ik niet dat we op korte termijn grote veranderingen gaan zien. Het sentiment onder kopers is nog te positief. Terwijl er in dit topic ook anekdotes voorbij komen van verkopers die bijna geen bezichtigingen krijgen, of over huizen waar 1 koper enorm overbiedt terwijl hij de enige bieder was. De gemiddelde prijs daalt ook nauwelijks, die is vandaag ongeveer hetzelfde als begin Juli dit jaar. Maar mogelijk komt dit door de verdeling van huizen, misschien zijn er gemiddeld gezien meer huizen uit een hoger segment online gezet? Who knows... Blijft de gemiddelde prijs langer gelijk, dan tel ik dit stiekem ook als correctie, aangezien de lonen wel stijgen momenteel.

Uiteindelijk gok ik dat bij veel kopers nog de gedachte speelt dat ze moeten overbieden & dat de prijzen lang zullen blijven stijgen, dus dat ze beter snel kunnen kopen nu ze nog kunnen. Ondanks de stijgende energielasten & hypotheekrente. Tot we de eerder genoemde krantenkoppen zien en, met behulp van moderne tooling, het sentiment in recordtijd kan omslaan. En pas dan geloof ik in een serieuze correctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:17
@Masvic

De olifant in de kamer die je niet benoemt is dat we aan de vooravond stonden van een grote economische crisis die door het hele financiële systeem verweven was.

Je kunt de woningmarkt niet in isolatie zien van de economie / werkgelegenheid / lonen / inflatie

Ik geloof in 2 dingen:

- Als de economie geen grote crash heeft, kunnen de prijzen wel dalen (want inflatie, stijgende rente), maar zal de daling beperkt(er) zijn
- Als de economie in elkaar zakt, de werkgelegenheid daalt en de inflatie hoog blijft, zal de correctie op de woningmarkt echt significant zijn.

Ter illustratie, NS verhoogt de lonen met 6% dit jaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:58:
Lag al bijna in bed maar kon het toch niet laten om nog wat herkenbare berichtjes uit 2008 te posten:

"In Telegraaf lees ik net dat de prijzen in A'dam een tikje hebben gehad. Zou niet gek zijn, want het is in de buurten waar de prijzen het hardste waren gestegen en waar ik zoek :)" Het begint lokaal

"Het "klappen" is echter iets dat in Nederland m.i. niet zomaar kan gebeuren: zoals een jaar of vijf geleden terug ook al waar te nemen was, als de huizenprijzen dalen, dan gaan mensen gewoon wachten of helemaal niet verhuizen. " Dit onderwerp hebben we vandaag ook aangesneden.

"Aangezien hier vrijwel niemand variabele rente heeft en de toetsing bij verstrekking vele malen strenger is, is dit scenario vrijwel uitgesloten in Nederland." En toch kelderden de prijzen

"Uiteraard verschillen de stijgingen sterk per regio. Het is ook altijd ironisch hoe verschillende bronnen melden dat 'De huizenprijzen dalen op dit moment!', alsof elk huis in nederland binnenkort voor een habbekrats te koop staat. Kijk ik heel lokaal (mijn straat ;) ) dan zie ik echter stijgende huizenprijzen... :)" Zoals ik vaak benoem in dit topic, een persoonlijke observatie heeft weinig waarde in zo'n discussie.

"Ik denk wel dat de situatie anders is en dat de kapitaalmarkt totaal overgereguleerd is. Omdat door deze regulatie ook de rente niet hard stijgt, blijft het gevaar voor het instorten klein. " Aged poorly.

"Overigens het steigen van de rente zorgt niet voor een instorting maar zal eerder de prijzen doen afvlakken om mee te beginnen."Ok

"Recente NVM cijfers laten idd een stijging in de huizenprijs zien, echter loopt deze achter op de inflatie. Koopkrachttechnisch gezien worden huizen dus goedkoper." Ook een belangrijke om te onthouden nu, stijgt het gemiddeld loon sneller dan de huizenprijzen?

"Als je 1 van mijn eerdere posts leest zul je zien dat de situatie in amerika 0,0 te vergelijken is met deze hier in dit kikkerlandje. :)" Dit argument is een paar dagen geleden ook gemaakt, maar leg de ontwikkeling van de vastgoedprijzen (of beurskoersen) in de US en NL naast elkaar en je zult zien dat er een sterk verband ligt.

"Wat het IMF niet kan uitsluiten, kan het Centraal Planbureau (CPB) wel. De overwaardering op de huizenmarkt was, volgens de onderzoekers, in 2003 10 procent: het prijsniveau lag hoger dan vraag en aanbod normaliter rechtvaardigen. Maar sindsdien is de zeepbel volgens het CPB compleet verdampt." Artikel uit 2008! Argumentatie CPB:
"Dat is het gevolg van een gunstige ontwikkeling van inkomens en financiële vermogens, en ook de achterblijvende nieuwbouw."

"De koopsom voor bestaande woningen is in maart gedaald met 2,55 procent ten opzichte van een maand eerder. Een gemiddeld huis kost nu 256.717 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster, die maandag zijn gepubliceerd." Eerste signalen dat gemiddelde prijzen dalen

"Even stabiliseren en over een paar maanden weer mooi doorstijgen de huizenprijzen?" Na een aantal jaren aaneensluitend groei kan deze tweaker zich niks anders voorstellen. Beetje dezelfde reasoning als: wie anders MP dan Mark Rutte? Hij is het toch altijd geweest?

"Dit bericht is leuk voor de mensen die denken dat de boel in elkaar klapt, maar het zegt iets over de gemiddelde verkoopprijs, en niets over de waarde van huizen."

"Er zijn waarschijnlijk minder dure huizen verkocht, that's all" Wishful thinking

"Aantal koophuizen per koper neemt alarmerend toe!" Een van de indicatoren die op dit moment in het voordeel van een correctie spreken.

"De woningmarkt doorstaat de kredietcrisis. Het aantal gedwongen verkopen van huizen in Nederland neemt af, zo blijkt uit recente cijfers van het Kadaster en ING Bank. Bovendien blijft de huizenprijs dit jaar met 3% stijgen, zo stelt ING." Hihi. Mooi om te zien hoe dik ING ernaast zat

"De overheid, banken en andere instanties zullen er dus zeker voor zorgen dat instorten van de huizenmarkt voorkomen wordt als dat enigzins mogelijk" Niet gelukt. Belangrijk is om je te realiseren dat de middelen die er toen waren (aka rente omlaag, schuld opkopen) vandaag niet inzetbaar zijn vanwege de aanhoudende inflatie

"Wachten, dat roepen mensen al tientallen jaren, want "de prijzen" gaan dalen. Nou behalve een stabilisering heb ik er weinig van gemerkt. Je laatste opmerking is pure speculatie en alleen gebaseerd op je eigen hoop en gedachte" "Er is nog helemaal niets geklapt en dat zal de komende tijd ook niet gaan gebeuren. Dat riepen ze tientallen jaren geleden namelijk ook al."

7 oktober 2008. De AEX is met 50%!!! GEDAALD. En dan nog een hallucinante voorspelling van deze tweaker: "Als ik moest gokken, zou ik inzetten op een zeer kleine prijsstijging van koopwoningen (0 tot 2% per jaar) gedurende de komende jaren." "Grappig dat omdat er één keer een daling heeft plaatsgevonden men gelijk denkt een huis voor een appel en een ei kan kopen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Iemand maakt deze goede observatie: "Het is heel kenmerkend voor de woningmarkt, dat bij het inzakken van de vraag de prijzen niet meteen omlaag gaan. Verkopers staan doorgaans liever te koop voor 290.000 dan te verkopen voor 270.000. Een dip in de woningmarkt uit zich dus eerder in een gebrek aan transacties omdat verkopers en kopers het niet meer eens worden over de waarde van huizen, dan in dalende transactieprijzen. Pas als deze situatie langer duurt, gaan de koopsommen omlaag. Dat komt door verkopers die niet kunnen of willen wachten."

Augustus dit jaar: "Het afgelopen 2e kwartaal kenmerkte zich door het laagste aantal woningtransacties van alle 2e kwartalen sinds 2015."

Erg interessant om dit topic even door te bladeren. De veelvoorkomende redeneringen waarom de muziek zal blijven spelen zijn eigenlijk niet veranderd sinds 2008. Het is ook grappig om te zien dat je in een paar pagina's van vastgoedcrisis in de VS naar vastgoedcrisis in NL gaat, het topic beweegt vandaag de dag wel iets sneller. En ik denk dat dit een belangrijke observatie is. Informatie verspreidt zich sneller dan ooit, en met behulp van tooltjes zoals https://app.walterliving.com/ en https://huisverklikker.nl/ krijgen kopers beschikking tot veel meer informatie die ze voorheen niet hadden. Met andere woorden, de markt is denk ik iets transparanter voor kopers dan in 2008. Een correctie wordt mogelijk eerder opgemerkt. Het vertrouwen op de woningmarkt bereikte pas in 2012 zijn dieptepunt - terwijl juist op dat moment de markt weer op gang begon te komen. Ik denk dat een daling van het vertrouwen en het herstel ervan vandaag de dag misschien wat sneller zou verlopen.

En natuurlijk typisch om te zien dat banken en overheidsinstellingen (en tweakers) zelfs tijdens de kredietcrisis nog van mening waren dat er geen bubbel was op de huizenmarkt.

De volgende indicatoren vallen mij op in de eerste tientallen pagina's:

-dalend aantal transacties + stijgende gemiddelde doorlooptijd
-stijgend aanbod (maar niet bij Sonja, die ziet niks nieuws online komen in haar segment) en aantal huizen per koper
-aantal prijsdalingen (maar niet bij Gert Jan in de wijk, daar blijven de huizen precies even duur)

We zien op dit gebied al best wat veranderingen. Het aantal transacties ligt nu ongeveer op de helft van juli, maar mogelijk is dit gewoon het gevolg van de zomervakantie. Het aanbod is ruim twee keer zo groot als begin dit jaar, hoger dan afgelopen 2 jaar. En het aantal kopers MOET zijn afgenomen. Het maximale hypotheekbedrag is immers gedaald, de drempel voor toetreding ligt hoger, en de koopkrachtcrisis zorgt ervoor dat mensen minder kunnen sparen. Als laatste dalen er momenteel 250 huizen per dag in prijs, dat is ongeveer 20% van het totale aanbod per maand. Dit percentage klinkt vrij hoog, maar ik kan geen data vinden over eerdere jaren.

Toch verwacht ik niet dat we op korte termijn grote veranderingen gaan zien. Het sentiment onder kopers is nog te positief. Terwijl er in dit topic ook anekdotes voorbij komen van verkopers die bijna geen bezichtigingen krijgen, of over huizen waar 1 koper enorm overbiedt terwijl hij de enige bieder was. De gemiddelde prijs daalt ook nauwelijks, die is vandaag ongeveer hetzelfde als begin Juli dit jaar. Maar mogelijk komt dit door de verdeling van huizen, misschien zijn er gemiddeld gezien meer huizen uit een hoger segment online gezet? Who knows... Blijft de gemiddelde prijs langer gelijk, dan tel ik dit stiekem ook als correctie, aangezien de lonen wel stijgen momenteel.

Uiteindelijk gok ik dat bij veel kopers nog de gedachte speelt dat ze moeten overbieden & dat de prijzen lang zullen blijven stijgen, dus dat ze beter snel kunnen kopen nu ze nog kunnen. Ondanks de stijgende energielasten & hypotheekrente. Tot we de eerder genoemde krantenkoppen zien en, met behulp van moderne tooling, het sentiment in recordtijd kan omslaan. En pas dan geloof ik in een serieuze correctie.
Heel eerlijk. Ik ben afgehaakt op deze post. 2 redenen:
- Bijzonder onprettig lezen door het wegvallen van de scheiding tussen quotes en eigen tekst en de alternatieve manier om eigen tekst in bold weer te geven.
- Je stelt ergens bovenaan dat individuele observaties hier niets waard zijn, om een stukje verder over "de wel goede observatie van iemand" te beginnen.

Dit lijkt wel een beetje op een Rutte discussie. Alles opknippen in kleine stukjes en daarop reactie geven. Maar een echt verhaal is het niet.

Mijn observaties zijn tot nu, dat we vooral niet moeten gaan proberen om de huidige situatie te gaan vergelijken met 2008. Er zijn tal van factoren nu echt helemaal anders en ik zie nu eigenlijk (te vroeg om harde conclusies te trekken) de markt op verschillende plaatsen heel anders reageren. Daarbij negeer ik Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld helemaal. Dat zijn gewoon extreme uitschieters en die krijgen versneld te maken met heel andere problemen door hun extreme situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:09
@Masvic Je vergeet een ding in je betoog en dat is de arbeidsmarkt. We hebben gigantische tekorten en zeer weinig werklozen wat betekend dat de economie niet stil gaat vallen want er werken gewoon teveel die hun hypotheek makkelijk kunnen betalen en door de vergrijzing zullen boomers hun afbetaalde woningen niet snel verkopen. Er komt dus geen grote crisis ala 2008 omdat iedereen maandelijks de schulden kan voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:58:
@Masvic Je vergeet een ding in je betoog en dat is de arbeidsmarkt. We hebben gigantische tekorten en zeer weinig werklozen wat betekend dat de economie niet stil gaat vallen want er werken gewoon teveel die hun hypotheek makkelijk kunnen betalen en door de vergrijzing zullen boomers hun afbetaalde woningen niet snel verkopen. Er komt dus geen grote crisis ala 2008 omdat iedereen maandelijks de schulden kan voldoen.
Ik denk dat dit inderdaad 1 van de grootste (zoniet) de grootste, onderscheidende factor is. De kans op een verzoek om meer uren te gaan werken, is momenteel voor het gros van de mensen groter dan de kans op een verzoek om te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Blik1984 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:20:
[...]

Mijn nieuw afgesloten hypotheek staat op 55% van de woningwaarde, niet iets waar ik me zorgen over maak. Mocht dat gebeuren dan hebben we wel wat anders om ons zorgen over te maken. En dan heb ik in ieder de cashflow om tegenslag op te vangen, de mensen met een 100% annuitaire lening betalen zich iedere maand helemaal blauw aan aflossing

Een aflossingsvrije hypotheek heeft nog een ander groot voordeel, namelijk dat ik over het bedrag van de belastingvrije voet plus de aflossingsvrije lening geen vrh hoef te betalen. Daarmee wordt de lening over een tijdje bijna gratis
Dan zal het wel goedkomen lijkt mij, ten zij je in een jaren 80 scenario komt. De afgelopen 10 jaar was aflossingsvrij met een variabele rente achteraf gezien de beste keuze. 8)7 Dat klink toch heel ongezond ergens haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Hartstikke leuk om te lezen. De toekomst weet niemand (ook niet de ING of de CBS) en ook niet ik of jou. Maar altijd grappig om voorspellingen van vroeger te lezen.

Zoals Warren Buffett zei: be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful. Blijft vaak gewoon waar, dat mensen pas weten dat het is misgaat als het al mis is gegaan, en trekt de boel weer omhoog voordat iedereen het door heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Zodra een klap op de economie komt, verdwijnen die banen als sneeuw voor de zon. Mensen zijn al behoudender met uitgaves, en dan gaat de winst van bedrijven tegenvallen, en dan komt de economische malaise met minder banen. Of dit jaar, of volgend jaar, of over 5 jaar. Zo werkt de economie eenmaal.

In 2007/8 was de banenmarkt ook niet slecht. Vanaf 2009 tot aan 2013/14, echt slecht.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-alle-provincies-gedaald:
Landelijk daalt de werkloosheid al drie jaar op rij. In 2008 lag de werkloosheid in Nederland op 3,9 procent. Dit is het laagste niveau sinds 2002.

Dat wil allemaal niet zeggen dat de economie meteen inklapt, maar een keertje gaat dat wel weer gebeuren ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39
"Gemeente mag straks helft van vrijgekomen huizen reserveren voor eigen inwoners"

https://www.ad.nl/wonen/g...-eigen-inwoners~a32fecf9/

Geldt ook voor koopwoningen, tot de NHG-grens (355K). Er staat niet bij of het dan ook om bestaande woningen gaat of alleen om nieuwbouw. Als het eerste het geval is gaat dat wel vreemde 'kronkels' in de woningmarkt geven lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:37:
"Gemeente mag straks helft van vrijgekomen huizen reserveren voor eigen inwoners"

Geldt ook voor koopwoningen, tot de NHG-grens (355K). Er staat niet bij of het dan ook om bestaande woningen gaat of alleen om nieuwbouw. Als het eerste het geval is gaat dat wel vreemde 'kronkels' in de woningmarkt geven lijkt mij?
Ja wordt nog leuk voor de groep die nu al tussen wal en schip valt zoals ik 8)7 Daarnaast kan je met 2x modaal ongeveer 350k hypotheek krijgen, dus ik zie een hele sombere tijd tegemoet. Echter kan je wel een huis reserveren maar dan moeten ze nog wel zo een hoge hypotheek kunnen krijgen, uiteindelijk is dit niet het probleem dat opgelost diende te worden, meer een pleister op een hele diepe snee

[ Voor 19% gewijzigd door BarendBotje op 13-09-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22

Lijkt mij bij nieuwbouw. De gemeente heeft geen zeggenschap over verkoop van mijn huis bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00

Dat gaat zeker voor nieuwbouw en niet bestaande bouw gelden. Tenzij misschien bestaande bouw die uit de verhuur gaat.
Dit doorvoeren voor particuliere bezitters zou meteen rechtzaken e.d. opleveren, waar ze momenteel niet op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Geldt ook voor koopwoningen, tot de NHG-grens (355K).
Wat ben ik bij dat ik niet in bezit ben van een huis onder de NHG-grens. Leuk dat de gemeente zegt aan wie je je eigen huis mag verkopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:46:
[...]

Wat ben ik bij dat ik niet in bezit ben van een huis onder de NHG-grens. Leuk dat de gemeente zegt aan wie je je eigen huis mag verkopen 8)7
Dat gaan ze dus ook niet doen. Wacht de officiële regeling maar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, mooi. De andere helft voor statushouders en dan ben je meteen klaar. Wel lekker overzichtelijk.

Zal in deze context niet om bestaande woningen gaan, omdat dat teveel aan het eigendomsrecht zou tornen. Dat wordt al "een beetje" beperkt door de al lang bestaande huisvestingsvergunningen waarin een maatschappelijke of economische band met de regio afgedwongen wordt voor kopers van bestaande woningen onder een bepaalde prijs.

Overheid kennende verwacht ik wel een verstikkende hoeveelheid regels en richtlijnen om hier echt een zo groot mogelijke puinhoop van te maken. :) Want.... welke restricties moeten we de koper van zo'n "gereserveerde" woning opleggen vanwege het voordeel dat hij genoten heeft doordat hij vanuit overheidswege een koopwoning gegund heeft gekregen? Dat moet natuurlijk goed dichtgeregeld worden, want anders lopen de begunstigden heel snel met de winst weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
BarendBotje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:39:
[...]

Ja wordt nog leuk voor de groep die nu al tussen wal en schip valt zoals ik 8)7 Daarnaast kan je met 2x modaal ongeveer 350k hypotheek krijgen, dus ik zie een hele sombere tijd tegemoet. Echter kan je wel een huis reserveren maar dan moeten ze nog wel zo een hoge hypotheek kunnen krijgen, uiteindelijk is dit niet het probleem dat opgelost diende te worden, meer een pleister op een hele diepe snee
Als je geen 2x modaal verdient, dan is een appartement van ongeveer 300k toch ook prima?
Ik weet jouw specifieke situatie niet, maar huizen zijn momenteel te duur en daardoor moet iedereen een stapje achteruit doen.

Als je alleen bent en maar 1x modaal of minder verdient, ja dan zit je in de hoek waar de klappen vallen, maar dat was vroeger ook al zo. Ook toen was het moeilijk om alleen een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Even los van dat er een mismatch is tussen vacatures en beschikbare krachten. Hoe zie jij dat werkgelegenheid in stand blijft bij oplopende inflatie en achter blijvende lonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:50:
[...]

Als je geen 2x modaal verdient, dan is een appartement van ongeveer 300k toch ook prima?
Ik weet jouw specifieke situatie niet, maar huizen zijn momenteel te duur en daardoor moet iedereen een stapje achteruit doen.

Als je alleen bent en maar 1x modaal of minder verdient, ja dan zit je in de hoek waar de klappen vallen, maar dat was vroeger ook al zo. Ook toen was het moeilijk om alleen een huis te kopen.
Ja ik bedoel 2x modaal als stel, niet alleen. Dan is een appartement van 300k vaak niet groter dan 70m2. In je eentje inderdaad meer dan genoeg, samen kan het wel hoor maar niet comfortabel..

Nouja voorheen kon je op 1 salaris volgens mij een gezin van 4 onderhouden met een hypotheek en een auto. Tegenwoordig is dat meer een utopie met een aantal uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
sprhnk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:50:
[...]

Even los van dat er een mismatch is tussen vacatures en beschikbare krachten. Hoe zie jij dat werkgelegenheid in stand blijft bij oplopende inflatie en achter blijvende lonen?
Dat lost zichzelf op. Als je te weinig betaald krijgt als leraar of zorgmedewerker om rond te komen, ga je je laten bijscholen naar IT. Als straks de zorg niemand meer heeft, gaan daar de lonen omhoog.
Inflatie blijft oplopen zolang er geen arbeiders zijn.

Geef je dus iedereen nu 12% verhoging hebben ze meer koopkracht en gaat de inflatie lekker verder.

Over 2 weken weten we of we in een recessie zitten, zoja dan gaan de krantenkoppen draaien en de mensen wat voorzichtiger met hun geld om.

---N=2---
2 kennissen van mij (1 fysiotherapeut en 1 tandarts) willen overstappen naar IT. Ze verdienen enorm goed, maar zien een kentering gebeuren. Verzekeraars bepalen de prijzen en de prijzen stijgen nauwelijks tov de inflatie. Dus zijn ze bereid om over te stappen naar IT, want dat is ook minder intensief werken, minder lange dagen en meer vrijheid.

Nou als beroepen in de zorg die ruim een ton per jaar verdienen ook al willen overstappen, dan weet je hoe laat het is.

[ Voor 23% gewijzigd door kx22 op 13-09-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
BarendBotje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:55:
[...]

Ja ik bedoel 2x modaal als stel, niet alleen. Dan is een appartement van 300k vaak niet groter dan 70m2. In je eentje inderdaad meer dan genoeg, samen kan het wel hoor maar niet comfortabel..

Nouja voorheen kon je op 1 salaris volgens mij een gezin van 4 onderhouden met een hypotheek en een auto. Tegenwoordig is dat meer een utopie met een aantal uitzonderingen.
Als stel is een appartement van 70m2 toch prima als opstapje?
Waarschijnlijk komen jullie beide uit kamerverhuur of studiootjes die niet eens 1/3e m2 daarvan hebben.
Eenmaal als je een huis hebt, kan je vanuit daar bouwen. Gaan alle prijzen omlaag? dan ook die van je volgende huis.
Dat is het mooie van de huizenmarkt. Alles stijgt of daalt (gemiddeld gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:58:
[...]

Waarschijnlijk komen jullie beide uit kamerverhuur of studiootjes die niet eens 1/3e m2 daarvan hebben.
Eenmaal als je een huis hebt, kan je vanuit daar bouwen. Gaan alle prijzen omlaag? dan ook die van je volgende huis.
Wij komen beiden uit een thuis situatie, dus financieel voordeliger, maar maakt het niet veel makkelijker om iets te vinden. Ik ga nu niet iets kopen op de top van de markt voor 300k omdat 'het wel past'. Maar ik vind je wel heel makkelijk oordelen eerlijk gezegd. Jij zal wel lekker hoog en droog in je koopwoning zitten, maar een beetje inleven ipv roeptoeteren dat het allemaal wel kan zou op zijn plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Dit is een hele interessante fenomeen die eerder in Amerika te zien was. Vroeger was er een hoofdverdiener en een huisvrouw, en dat had iedereen. Dus dure huizen gingen naar de hoofdverdieners die veel verdienden. Maar als dat huisvrouw ging werken, kon een minder rijke stel toch dat dure huis kopen. Als voldoende mensen dit trucje doen, kan de ene hoofdverdiener stel niet verdienen tegen een stel die beide verdienen (vooral met leennormen waarbij de tweede salaris voor meer en meer mocht meetellen). Dus hebben wij als Nederlands het eenverdiener model verpest, door eigenlijk vaker een tweeverdieners te hebben.

Het boek dat al heel oud is, legt dit uit: The Two-Income Trap: Why Middle-Class Mothers and Fathers Are Going Broke. Dit boek is van 2004 en laat zien inderdaad dat Amerika eerder was hiermee, maar precies hetzelfde gebeurt hier (met natuurlijk het feit dat stellen hier kunnen vertrouwen op de sociale vangnet als het misgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
kx22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:58:
[...]

Doordat veel mensen echter al meerdere jaren er niet tussenkomen, zijn veel mensen al voorbij dat opstapje. Waar ze eerst inderdaad prima wilde beginnen in een kleiner appartement, was dat niet mogelijk toen. Nu met wat gestegen lonen zou dat misschien een optie zijn, maar intussen zit veel van die mensen alweer in de fase dat ze aan kinderen zitten te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:09
sprhnk schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:50:
[...]

Even los van dat er een mismatch is tussen vacatures en beschikbare krachten.
Hoe is er een mismatch als bijna iedereen aan het werk is die wilt werken? Bedrijven klagen over een mismatch maar de vraag is in hoeverre dat is.
Hoe zie jij dat werkgelegenheid in stand blijft bij oplopende inflatie en achter blijvende lonen?
Aan de staat van de grote krapte en de vraag aan parttimers meer te werken. 50% werkt parttime en de vraag voor meer uren is echt enorm. Ik denk niet dat de werkgelegenheid af gaat nemen, eerder de arbeidsmarkt minder krap voor een deel van de markt maar krapper of gelijkwaardig voor andere branches, en op dat moment moeten we mensen omscholen naar bijvoorbeeld de zorg en de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
BarendBotje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:02:
[...]

Wij komen beiden uit een thuis situatie, dus financieel voordeliger, maar maakt het niet veel makkelijker om iets te vinden. Ik ga nu niet iets kopen op de top van de markt voor 300k omdat 'het wel past'. Maar ik vind je wel heel makkelijk oordelen eerlijk gezegd. Jij zal wel lekker hoog en droog in je koopwoning zitten, maar een beetje inleven ipv roeptoeteren dat het allemaal wel kan zou op zijn plaats zijn.
Ook als startende stel jaren geleden waren we niet gecharmeerd met een kleine appartement. Uiteindelijk een grotere tussenwoning gekocht in een minder chique buurt. Zeker kan ik me wel voorstellen dat veel starters niet in een kleine appartement wil wonen.

Maar wat blijft: als de prijzen dalen, kan je als starter (zonder vermogen) niet meer kopen. Dus of je nu koopt of niet, zal het niet beter worden als de huizenmarkt stabiliseert of daalt. Het enige is dat je spaart sneller, tenzij je eigen koopkracht flink achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:04:
[...]

Dit is een hele interessante fenomeen die eerder in Amerika te zien was. Vroeger was er een hoofdverdiener en een huisvrouw, en dat had iedereen. Dus dure huizen gingen naar de hoofdverdieners die veel verdienden. Maar als dat huisvrouw ging werken, kon een minder rijke stel toch dat dure huis kopen. Als voldoende mensen dit trucje doen, kan de ene hoofdverdiener stel niet verdienen tegen een stel die beide verdienen (vooral met leennormen waarbij de tweede salaris voor meer en meer mocht meetellen). Dus hebben wij als Nederlands het eenverdiener model verpest, door eigenlijk vaker een tweeverdieners te hebben.

Het boek dat al heel oud is, legt dit uit: The Two-Income Trap: Why Middle-Class Mothers and Fathers Are Going Broke. Dit boek is van 2004 en laat zien inderdaad dat Amerika eerder was hiermee, maar precies hetzelfde gebeurt hier (met natuurlijk het feit dat stellen hier kunnen vertrouwen op de sociale vangnet als het misgaat).
Interessant boek, misschien eens lezen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
BarendBotje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:02:
[...]

Ohja hoor ik heb het nu prima. Maar in 2016 toen ik mijn eerste huis kocht, zat ik ook in dezelfde situatie als jij.
Ik en mijn vrouw verdiende samen modaal en we konden alleen het aller goedkoopste huisje kopen in ons dorp (100m2 voor jouw beeldvorming). 1 toilet, 1 douche, 2 slaapkamers en een zolder. Zeker geen huis voor gezinsuitbreiding (wanneer de kinderen zindelijk zijn).
Daarnaast AL ons spaargeld erin gestopt. We hebben 4 jaar lang gespaard, zuinig geweest, geen dure vakanties en nauwelijks uit eten.

Nu ik wat ouder ben en meer verdien kan ik een volgende stap maken.

Dus inlevingsvermogen om wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Vreemd dat het ad nu met dit artikel komt. Het wetsvoorstel is volgens mij namelijk al in april naar de Raad van State gegaan.

Een 'voorrangsbeleid' vind ik op zich prima. Maar ik vraag me wel af hoe die 50% bepaald wordt. Geldt het dan voor alle woningen tot koopsom X, en is de veronderstel dat dit de helft van de woningverkopen in de gemeente is? En in het voorstel mogen gemeenten ook binnen die 50% onderscheid maken tussen eigen inwoners en bewoners met een economische band met de gemeente. Hoe denkt de overheid dat een gemeente daarin kan sturen? Heb je dan kans dat aan het eind van het jaar je de woningen alleen nog aan groep A mag verkopen omdat groep B al aan zijn quotum zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:09:
[...]

Hoe is er een mismatch als bijna iedereen aan het werk is die wilt werken? Bedrijven klagen over een mismatch maar de vraag is in hoeverre dat is.

[...]

Aan de staat van de grote krapte en de vraag aan parttimers meer te werken. 50% werkt parttime en de vraag voor meer uren is echt enorm. Ik denk niet dat de werkgelegenheid af gaat nemen, eerder de arbeidsmarkt minder krap voor een deel van de markt maar krapper of gelijkwaardig voor andere branches, en op dat moment moeten we mensen omscholen naar bijvoorbeeld de zorg en de techniek.
Probleem is dus dat er een groot verschil tussen de diverse sectoren is. Het is niet zo dat er over-all een tekort is van x% aan personeel, wat je relatief eenvoudig zou kunnen oplossen als iedereen iets meer zou gaan werken. Er is in sector A een groot tekort aan mensen, terwijl in sector B de bedrijven op omvallen staan.

Dat kun je niet even simpel oplossen door mensen uit sector B naar sector A te 'verplaatsen'. Want daar heb je vaak de juiste kennis en ervaring voor nodig en er gaat wel wat tijd overheen voordat je die hebt opgedaan. Maar tegen die tijd kan het zijn dat in die sectoren juist weer een overschot is en dat je alleen de varkenscyclus aan het voeden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:10:
[...]

Ook als startende stel jaren geleden waren we niet gecharmeerd met een kleine appartement. Uiteindelijk een grotere tussenwoning gekocht in een minder chique buurt. Zeker kan ik me wel voorstellen dat veel starters niet in een kleine appartement wil wonen.
De vraag is in hoeverre je, voor de huizenmarkt als geheel, op termijn je wel zou moeten richten op een mismatch in woonwensen tussen waar je prima kan wonen en waar je meer van gecharmeerd bent. Ik zie het zelf niet echt als een groot woningmarkprobleem als je "moet" gaan wonen in een woning die prima past, maar misschien niet helemaal aan je wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee, dat was vroeger ook niet zo. Vroeger was er ook genoeg ellende. Dat was vroeger ook alleen voor de wat beter bedeelden. Sterker nog: vroeger woonde de gemiddelde bouwvakker met koopwoning in een kleine tussenwoning en moest zijn vrouw toch op zijn minst deeltijd wat schoonmaakwerk doen om wat geld over te houden voor 1 korte vakantie per jaar en er moest ook bijna elk weekend "gebeund" worden. Tegenwoordig is dat wel anders. Die verdienen nu dermate veel, dat ze makkelijk een bovengemiddeld huis kunnen kopen zonder inkomsten uit werk van de vrouw.

Maar vroeger vond men 70 vierkante meter voor 2 personen ook "heel ruim". Dus er is in de tijd wel meer veranderd. Wij zijn begonnen in een appartement van 80 vierkante meter. Meer dan ruim genoeg voor 2 personen: 1 slaapkamer, 1 logeerkamer/waskamer, 1 studeerkamertje/kantoor, woonkamer en een losse keuken. Dat was echt niet bepaald behelpen. Kleine erbij was echt 0 probleem geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

FunkyTrip

Funky vidi vici!

kx22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:55:
[...]
---N=2---
2 kennissen van mij (1 fysiotherapeut en 1 tandarts) willen overstappen naar IT. Ze verdienen enorm goed, maar zien een kentering gebeuren. Verzekeraars bepalen de prijzen en de prijzen stijgen nauwelijks tov de inflatie. Dus zijn ze bereid om over te stappen naar IT, want dat is ook minder intensief werken, minder lange dagen en meer vrijheid.

Nou als beroepen in de zorg die ruim een ton per jaar verdienen ook al willen overstappen, dan weet je hoe laat het is.
Ik denk dat ze onderschatten hoe de IT wérkelijk betaalt. Startsalarissen zijn prima, maar in NL worden ITers heel normaaltjes betaald. Anderhalf tot 2x modaal gemiddeld. Tuurlijk stroom je meteen binnen met 3.5k per maand, maar alleen de goede programmeurs en specialisten stromen door naar de hogere inkomsten. En 30+ers die zich nog laten omscholen hebben een behoorlijke achterstand.

Dat ton gaan ze alleen binnenharken als goede ZZPer in de IT.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 13-09-2022 09:57 ]

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:30:
[...]

Ik denk dat ze onderschatten hoe de IT wérkelijk betaalt. Startsalarissen zijn prima, maar in NL worden ITers heel normaaltjes betaald. Anderhalf tot 2x modaal gemiddeld. Tuurlijk stroom je meteen binnen met 3.5k per maand, maar alleen de goede programmeurs en specialisten stromen door naar de hogere inkomsten. En 30+ers die zich nog laten omscholen hebben een behoorlijke achterstand.
In de IT wordt alleen goed verdient door ZZP’ers. Salarissen lopen gewoon enorm achter. Heel anders dan in andere specialistische WO beroepen, waar je zowel in loondienst als in ZZP veel kan verdienen.
Een Tandarts heeft een enorme baanzekerheid en als ik kijk wat onze tandarts voor auto rijdt denk ik niet dat veel IT’ers meer verdienen.
De Tandarts kan in de lengte der dagen hetzelfde blijven doen, terwijl de IT’er moet blijven leren om bij te blijven. Ok tandheelkunde ontwikkelt zich ook, maar de pace is toch heel anders dan in WO niveau IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:10:
[...]

Maar wat blijft: als de prijzen dalen, kan je als starter (zonder vermogen) niet meer kopen. Dus of je nu koopt of niet, zal het niet beter worden als de huizenmarkt stabiliseert of daalt. Het enige is dat je spaart sneller, tenzij je eigen koopkracht flink achteruit gaat.
Ik spaar 60+% van mijn salaris. Dus dat gaat hard, alleen verdampt het aan de andere kant ook :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:12:
[...]

Ohja hoor ik heb het nu prima. Maar in 2016 toen ik mijn eerste huis kocht, zat ik ook in dezelfde situatie als jij.
Ik en mijn vrouw verdiende samen modaal en we konden alleen het aller goedkoopste huisje kopen in ons dorp (100m2 voor jouw beeldvorming). 1 toilet, 1 douche, 2 slaapkamers en een zolder. Zeker geen huis voor gezinsuitbreiding (wanneer de kinderen zindelijk zijn).
Daarnaast AL ons spaargeld erin gestopt. We hebben 4 jaar lang gespaard, zuinig geweest, geen dure vakanties en nauwelijks uit eten.

Nu ik wat ouder ben en meer verdien kan ik een volgende stap maken.

Dus inlevingsvermogen om wat?
100m2 is nog niet misschien te betalen nu, dus misschien daarin wat inleven? Als het tegenwoordig 4-5k per m2 kost kan je voor een hypotheek van 2x modaal niet een huis van 100m2 bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:24:
[...]

Nee, dat was vroeger ook niet zo. Vroeger was er ook genoeg ellende. Dat was vroeger ook alleen voor de wat beter bedeelden. Sterker nog: vroeger woonde de gemiddelde bouwvakker met koopwoning in een kleine tussenwoning en moest zijn vrouw toch op zijn minst deeltijd wat schoonmaakwerk doen om wat geld over te houden voor 1 korte vakantie per jaar en er moest ook bijna elk weekend "gebeund" worden. Tegenwoordig is dat wel anders. Die verdienen nu dermate veel, dat ze makkelijk een bovengemiddeld huis kunnen kopen zonder inkomsten uit werk van de vrouw.

Maar vroeger vond men 70 vierkante meter voor 2 personen ook "heel ruim". Dus er is in de tijd wel meer veranderd. Wij zijn begonnen in een appartement van 80 vierkante meter. Meer dan ruim genoeg voor 2 personen: 1 slaapkamer, 1 logeerkamer/waskamer, 1 studeerkamertje/kantoor, woonkamer en een losse keuken. Dat was echt niet bepaald behelpen. Kleine erbij was echt 0 probleem geweest.
Vergeet niet dat de man dan ook nog eens 4 dagen gaat werken onder het motto van 'pappadag' en dat de vrouw sowieso al niet meer als 24 uur werkt.... want meer levert het toch niet op. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bedankt voor je bericht, een waardevolle kijk op de markt.

Een vergelijking met 2008 is in mijn ogen erg lastig want de markt is nu anders. Toen was 100% aflossingsvrij nog normaal nu lossen mensen massaal af. Bovendien was de schuld/inkomen verhouding in 2020 gedaald naar 1.6, in 2008 was dat 2,1. Nu in 2022 is die waarschijnlijk zelfs nog lager [1] [2]. Bovendien was de hypotheekrente in 2008 zo'n 5,5% nu 3,65% (10j) [3] [4]. Als laatste zijn de huizen twee jaar op een rij zo'n 20% gestegen dus de meeste mensen hebben een zeer lage loan-to-value ratio en heel weinig mensen lopen risico met een hypotheek die 100% of hoger is van de woningwaarde.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de huizen iets gaan dalen de komende tijd omdat kopers koude voeten hebben gekregen van de in korte tijd gestegen hypotheekrente en uitgaven (energie, boodschappen, etc). Maar op lange termijn (1-5j) verwacht ik een stijging door onder andere de loonstijgingen van komende jaren (CAO afspraken, etc).

[1] https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81702NED

[2] https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85162NED

[3] https://www.hypotheker.nl/actueel/historische-rentestanden/

[4] https://www.hypotheekrent...-rentevast/100/#overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:49:
[...]

Nou, mooi. De andere helft voor statushouders en dan ben je meteen klaar. Wel lekker overzichtelijk.

Zal in deze context niet om bestaande woningen gaan, omdat dat teveel aan het eigendomsrecht zou tornen. Dat wordt al "een beetje" beperkt door de al lang bestaande huisvestingsvergunningen waarin een maatschappelijke of economische band met de regio afgedwongen wordt voor kopers van bestaande woningen onder een bepaalde prijs.

Overheid kennende verwacht ik wel een verstikkende hoeveelheid regels en richtlijnen om hier echt een zo groot mogelijke puinhoop van te maken. :) Want.... welke restricties moeten we de koper van zo'n "gereserveerde" woning opleggen vanwege het voordeel dat hij genoten heeft doordat hij vanuit overheidswege een koopwoning gegund heeft gekregen? Dat moet natuurlijk goed dichtgeregeld worden, want anders lopen de begunstigden heel snel met de winst weg.
Je hebt sociale koop waarbij je meende ik pas na 10 jaar de grond of deel v/d stenen mag aflossen of beetje bij beetje, tegen speculatie. Ze hebben dan weer niet de mogelijkheid dat als je in het begin meteen je spaargeld inzet dat je dat daar voor mag gebruiken om wellicht je jaarlijkse rente/pacht tot 10 jaar te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
FunkyTrip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:30:
[...]

Dat ton gaan ze alleen binnenharken als goede ZZPer in de IT.
Deze N=1 komt daar niet op hoor. Ik had beter leraar wiskunde kunnen worden, start met 3300.

[ Voor 4% gewijzigd door lama83 op 13-09-2022 10:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:15:
[...]
Een vergelijking met 2008 is in mijn ogen erg lastig want de markt is nu anders. Toen was 100% aflossingsvrij nog normaal nu lossen mensen massaal af. Bovendien was de schuld/inkomen verhouding in 2020 gedaald naar 1.6, in 2008 was dat 2,1. Nu in 2022 is die waarschijnlijk zelfs nog lager [1] [2]. Bovendien was de hypotheekrente in 2008 zo'n 5,5% nu 3,65% (10j) [3] [4]. Als laatste zijn de huizen twee jaar op een rij zo'n 20% gestegen dus de meeste mensen hebben een zeer lage loan-to-value ratio en heel weinig mensen lopen risico met een hypotheek die 100% of hoger is van de woningwaarde.
Dat heeft allemaal m.i. weinig te maken op de woningmarkt zelf, maar eerder op de mogelijke problemen die een correctie op de woningmarkt teweeg brengt. Even heel kort door de bocht is bij veel mensen de schuld in verhouding tot de woningwaarde nu veel lager dan in 2008 en kunnen ze zonder ernstige problemen een grote daling 'hebben'. Maar dat zegt dus niets over de vraag of er wel of geen grote daling komt.

(N.B. Dat mensen veel meer marge hebben kan wel als gevolg hebben dat de woningprijzen ook makkelijker zonder grote problemen meer dalen dan zou 'moeten'. In die zin heeft de lagere LTV eerder tot effect dat de huizenprijzen naar verhouding meer kunnen dalen dan in 2008.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit gaat nu naar de Eerste Kamer:
Gemeenten konden eerder al 50% van de beschikbare huurwoningen toewijzen op basis van de economische of maatschappelijke binding. Binnen die 50% mocht maximaal 25% worden toegewezen aan mensen met een lokale binding. Volgens de nieuwe Huisvestingswet mogen gemeenten voor de gehele 50% bepalen hoe zij deze ruimte verdelen tussen mensen met een economische, maatschappelijke of een lokale binding. Ze mogen dus ook de gehele 50% toewijzen aan inwoners van de eigen gemeente. Ook mogen gemeenten specifieke beroepen aanmerken als cruciaal, zodat zij die beroepen kunnen helpen bij het vinden van een woning. Daarnaast mogen gemeenten naast huurwoningen nu ook koopwoningen tot de NHG-grens (€ 355.000 in 2022) gaan toewijzen op deze grond.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Goed punt, de situatie is dan ook niet volledig identiek (en dat beweer ik ook niet). Tijdens de crisis steeg het aantal woningen per koper onder andere doordat er mensen werkloos raakten. Terwijl nu het aantal huizen per kopers stijgt vanwege de hypotheekrente en toegenomen inflatie. Vanaf 2008 daalde de rente in rap tempo, maar voor de komende jaren wordt juist het tegenovergestelde verwacht...

Belangrijke parallel is wel dat in beide periodes het kopen van een huis buiten het bereik raakt van mensen, en niet alleen door de stijgende prijzen. De oorzaak verschilt per periode: in 2008 is de oorzaak werkloosheid, in 2022 de stijgende hypotheekrente & inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:42:
[...]

Dat heeft allemaal m.i. weinig te maken op de woningmarkt zelf, maar eerder op de mogelijke problemen die een correctie op de woningmarkt teweeg brengt. Even heel kort door de bocht is bij veel mensen de schuld in verhouding tot de woningwaarde nu veel lager dan in 2008 en kunnen ze zonder ernstige problemen een grote daling 'hebben'. Maar dat zegt dus niets over de vraag of er wel of geen grote daling komt.

(N.B. Dat mensen veel meer marge hebben kan wel als gevolg hebben dat de woningprijzen ook makkelijker zonder grote problemen meer dalen dan zou 'moeten'. In die zin heeft de lagere LTV eerder tot effect dat de huizenprijzen naar verhouding meer kunnen dalen dan in 2008.)
Ik ben het er mee eens dat dit niet de enige reden voor een daling is en ook zeker niet 100% een daling voorkomt. Echter, in 2008 waren probleemhypotheken (meer dan 100% van woningwaarde lenen, 100% aflossingsvrij, variabele rente, onstabiel inkomen meetellen, etc) toch wel een groot deel van het probleem die de daling veroorzaakte. Dat we dat nu niet hebben maakt de woningmarkt robuuster tegen een (flinke) daling. Zolang mensen in Nederland hun baan behouden is er geen reden om massaal onze huizen te verkopen. Met de lange rentevaste periode tegen lage rente die mensen afgelopen tijd hebben afgesloten hebben mensen ook vrij weinig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39
Tegelijkertijd zorgt schaarste aan materialen, een energiecrisis en duur personeel ervoor dat er nu al bedrijven 'omvallen' (zoals de aluminiumfabriek in Groningen vorige week, waarvoor het simpelweg niet meer rendabel is te blijven produceren). Vrijwel alle economen zijn het er over eens dat er een recessie aankomt. Dat betekent baanverlies voor velen. Er is dan wel veel personeelstekort maar een 'match' is er niet altijd dus niet iedereen die de laan uitgaat heeft straks meteen weer nieuw passend werk. Maar goed, die economen hadden het de afgelopen 14 jaar wel vaker mis dus dat zegt ook weer niet alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:30:
[...]

Ik ben het er mee eens dat dit niet de enige reden voor een daling is en ook zeker niet 100% een daling voorkomt. Echter, in 2008 waren probleemhypotheken (meer dan 100% van woningwaarde lenen, 100% aflossingsvrij, variabele rente, onstabiel inkomen meetellen, etc) toch wel een groot deel van het probleem die de daling veroorzaakte. Dat we dat nu niet hebben maakt de woningmarkt robuuster tegen een (flinke) daling. Zolang mensen in Nederland hun baan behouden is er geen reden om massaal onze huizen te verkopen. Met de lange rentevaste periode tegen lage rente die mensen afgelopen tijd hebben afgesloten hebben mensen ook vrij weinig risico.
Probleemhypotheken in andere landen waren de probleem. Nederlanders zijn kampioen hypotheek betaalers. Niet veel huizen waren uit een gedwongen verkoop. De probleemhypotheken zorgde voor restschuld bij verkoop, dat je gewoon moest betalen aan de notaris bij de overdracht. Dat was erg zuur.

Mensen moeten regelmatig met tegenzin een huis verkopen. Relatie uit elkaar, verwisseling van baan naar een nieuwe regio, onverwachte gezinsuitbreiding. Mocht de huizenmarkt dalen, zou deze transacties weliswaar minder opleveren, maar het zou erg ver moeten gaan voordat er geld bij de notaris moet neergelegd worden vanwege een restschuld. Daarom zou je nu kunnen verwachten dat een daling sneller zouden gaan, vooral voor een doorstromen die dan weer op zijn beurt een goedkopere huis heeft gekocht en de overwaarde niet zoveel mist.

Ook is het een hele belangrijke deel van het verhaal dat woning eerst lang te koop gaan staan voordat er beweging in de prijs komt. Dat was ook zo na 2008. Een flinke schok, en toen duurt het lang om je huis te verkopen. Ik ging het niet eens proberen bij een banenwissel, en de starterswoning werd toen in de verhuur gezet in 2011. Mensen die moest hun huis verkopen (denk dan aan relatiebreuk of een nieuwe koopwoning) hebben heel lang moeten wachten.

Er is inderdaad minder risico dat een daling in de huizenmarkt voor verdere economische schade gaat zorgen. Dat is erg goed. Alles wat je noemt beschermt echt niet de huizenmarkt tegen een daling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:24:
[...]
Vanaf 2008 daalde de rente in rap tempo, maar voor de komende jaren wordt juist het tegenovergestelde verwacht...
Dat is niet helemaal waar. De tienjaars hypotheekrente begon ongeveer eind 2006, begin 2007 te stijgen, waarna met een jaar vertraging de huizenprijzen begonnen te dalen. Vanaf grofweg 2009 tot 2013 bleef de rente zo'n beetje op het zelfde niveau, met slechts een lichte daling. Pas na 2013 ging de rente weer echt dalen. Waarna ook de woningprijzen weer voorzichtig begonnen te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:59
Ik las vandaag dit artikel;

Ik vind dit, op het eerste gezicht goede idee, wel bizar voor eigenaren van koophuizen van circa 340/350k. Die kunnen na de wetswijziging soms het eigendomsrecht niet verkopen aan de hoogste bieder. Dat kan tienduizenden euro's uitmaken. Vind ik een bizarre inperking van het eigendomsrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:47:
[...]

Dat is niet helemaal waar. De tienjaars hypotheekrente begon ongeveer eind 2006, begin 2007 te stijgen, waarna met een jaar vertraging de huizenprijzen begonnen te dalen. Vanaf grofweg 2009 tot 2013 bleef de rente zo'n beetje op het zelfde niveau, met slechts een lichte daling. Pas na 2013 ging de rente weer echt dalen. Waarna ook de woningprijzen weer voorzichtig begonnen te stijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsAFIK3tvdymPc7Qi7HVYfNGWdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cg3bWGkXQ3AA0PT87kKKE2rT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWAEl9qOAbWBFpmqjA9hNcLyB2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j3TH2Rqy9ElHPFExtCoshiTX.png?f=user_large

?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:54
2008: net onder de 6%
2011: net onder de 5%

Dat is toch geen rappe daling?

Dit is wel een echte daling (de helft in 3 jaar tijd):
2013: 4%
2016: 2%

Ik heb het dan over de 10-jaars rente.

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 13-09-2022 12:13 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:06:

Ik vind dit, op het eerste gezicht goede idee, wel bizar voor eigenaren van koophuizen van circa 340/350k. Die kunnen na de wetswijziging soms het eigendomsrecht niet verkopen aan de hoogste bieder. Dat kan tienduizenden euro's uitmaken. Vind ik een bizarre inperking van het eigendomsrecht.
Het gaat hier 100% om nieuwbouwhuizen en niet bestaande huizen in bezit in van particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:59
Caelorum schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:28:
[...]

Het gaat hier 100% om nieuwbouwhuizen en niet bestaande huizen in bezit in van particulieren.
Dat vind ik een stuk logischer. Dank voor deze verheldering.

Edit: volgens NOS zegt het ministerie dat het ook gaat om bestaande voorraad...

[ Voor 12% gewijzigd door mrVroom op 13-09-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:28:
[...]

Hoe kom je daar bij? Het gaat om een herziening van de wetgeving rondom de huisvestingsvergunning en dat is onafhankelijk van of het nieuwbouw of bestaande bouw is.

Overigens was het nog niet zo heel lang geleden in verschillende gemeenten niet ongebruikelijk dat je alleen een huisvestingsvergunning kreeg als je een economische band met de gemeente had. (Of een dure woning kocht...) Maar dat moest zo nodig worden afgeschaft van de vrijheid blijheid regeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:06:

Hebben economen serieus naar dit voorstel gekeken en nagedacht over de implicaties ervan?

Mijn gevoel zegt namelijk dat dit enkel tot een waterbedeffect zal leiden. Mensen vertrekken uit de randstad o.a. omdat huizen daar te duur zijn. Als ze straks ook niet meer welkom zijn in andere gemeentes, worden ze "gedwongen" om in hun eigen regio (voor dus meer geld) een huis te kopen, en dat drijft de prijs in de stedelijke regio's denk ik alleen maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
c-nan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:12:
[...]

2008: net onder de 6%
2011: net onder de 5%

Dat is toch geen rappe daling?

Dit is wel een echte daling (de helft in 3 jaar tijd):
2013: 4%
2016: 2%

Ik heb het dan over de 10-jaars rente.
Rap is misschien wat overdreven inderdaad, maar je pakt wel specifiek de jaartallen (en type hypotheek) die goed uitvallen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
CodeCaster schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:18:
Dit gaat nu naar de Eerste Kamer:

[...]
Opzich een nobel plan.

Tegelijkertijd zorgt het wel voor nog minder kansgelijkheid. Wie geboren wordt in noord-oost Groningen of zuid-west Zeeland maakt hierdoor nóg minder kans op een onwaarschijnlijk beter betaalde baan in een centraal gelegen grote stad.

Ik blijf het ironisch vinden dat veel mensen de woningmarkt telkens weer als 'vrije markt' bestempelen waar we helaas allemaal maar weinig aan kunnen doen. Terwijl er nu dus (naast de max hypotheek, de bouwproductie zelf, etc etc) nu nóg een extra randvoorwaarde vast wordt geplakt aan de toewijzing van een woning, zowel koop als huur.

Als je bepaalde sectoren voorrang gaat geven op een specifieke klasse woning, is het probleem dan niet eigenlijk dat die sectoren überhaupt te weinig betaald krijgen? What's next, zorgmedewerkers krijgen korting op hun energierekening? Zijn we de reparaties niet op de verkeerde plek aan het doen?

Maak een keuze: óf de huizenmarkt is een vrije markt én dan moeten we specifieke vakgebieden véél meer salaris geven. En anderen misschien wel minder. Of de huizenmarkt is géén vrije markt waarbij de huidige pijn door iedereen gevoeld mag worden ipv dat de laatste instappers de volledige rekening krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 13-09-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:54
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:49:
[...]

Rap is misschien wat overdreven inderdaad, maar je pakt wel specifiek de jaartallen (en type hypotheek) die goed uitvallen.
2008 pak ik erbij omdat jij dat jaartal noemde, 2013 pak ik erbij omdat een andere Tweaker dat jaartal noemde.
De 10-jaarsrente pak ik erbij omdat grotendeels van de hypotheken voor een langere periode niet variabel worden afgesloten.

Je kan er ook andere jaartallen bij pakken, maar de bewering was:
Vanaf 2008 daalde de rente in rap tempo, maar voor de komende jaren wordt juist het tegenovergestelde verwacht...
De daling begon echt pas in te zetten na 2012.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
c-nan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:03:
[...]

2008 pak ik erbij omdat jij dat jaartal noemde, 2013 pak ik erbij omdat een andere Tweaker dat jaartal noemde.
De 10-jaarsrente pak ik erbij omdat grotendeels van de hypotheken voor een langere periode niet variabel worden afgesloten.

Je kan er ook andere jaartallen bij pakken, maar de bewering was:

[...]

De daling begon echt pas in te zetten na 2012.
Nu overdrijf jij weer de andere kant op, de daling begon in 2008.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Richh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:57:
Of de huizenmarkt is géén vrije markt waarbij de huidige pijn door iedereen gevoeld mag worden ipv dat de laatste instappers de volledige rekening krijgen.
De laatste instappers zijn de vrolijke woonbezitters van dit thread over tien jaar. Dan is hun overwaarde uit de arme starters gehaald.

Starters hebben het moeilijk op de huizenmarkt. Onmogelijk is het niet, want je kan wel ergens goedkoper wonen (minder gewild) of huren. Of zelfs een deel van een woning huren. Allemaal mogelijk, en laten we eerlijk zijn dat de huidige stand van de woningmarkt in combinatie van de goed draaiende economie betekent geen explosie van dakloosheid. Het is vervelend als je wil kopen en dat je dat niet kan, vooral omdat je denkt dat als je maar eerder had ingestapt, had je dit gezeur niet.

Maar: starters hebben het altijd moeilijk. Je verdient nog niet veel, je hebt soms hoge kosten, je hebt weinig vermogen opgebouwd. Dat gaat met tijd voor mensen die blijven werken weg. Dan heb je wel ergens kunnen starten, heb je wel goed kunnen sparen, doe je goed in je werk en krijg je een promotie.

De pijn hoeft bijvoorbeeld niet bij mij terecht te komen omdat ik al jaren lang mijn geld hebben geïnvesteerd in een woning, omdat ik ouder ben en een langere werk geschiedenis heb. Ik verdien meer en heb vermogen en een koopwoning. Zo zit het met de meeste mensen.

Het is volledig onlogisch om de pijn te verspreiden, want de pijn heb ik al een keertje meegemaakt. Er kwam geen jubelton mij richting. Er stond geen auto voor de deur totdat ik bijna 30 was.

Ik snap helemaal dat starters het moeilijk hebben, deels omdat ik weet hoe het was. Dat nu veel erger is, is op de ene kant waar en op de andere kant niet, vanwege de geweldige baan markt en sterke economie. Ook is mijn generatie juist erg zwaar getroffen met de nieuwe pensioen regels. Maar so be it. You win some; you lose some.

Richting pensioen zijn we allemaal straks babyboomers die het eigenlijk best goed hebben en wil blijven wonen in een te grote woning. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorrang lijkt het toverwoord te worden: https://www.rtvutrecht.nl...leegkundigen-met-voorrang

In Utrecht zien ze de bui ook wel hangen. Nou is dit volgens mij wel een "bijzonder" project, waar ook een stukje begeleid wonen in komt.

Misschien wordt dit wel de nieuwe "urgentie", maar dan op andere criteria. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:44:
[...]
Hoe kom je daar bij? Het gaat om een herziening van de wetgeving rondom de huisvestingsvergunning en dat is onafhankelijk van of het nieuwbouw of bestaande bouw is. [...]
Omdat ik het mij niet kan voorstellen dat ze politieke zelfmoord willen doen. Daarnaast verwacht ik dat ze (de gemeentes sowieso, maar ook de tweede kamer) geen zin heeft in al het juridisch gedoe dat er gaat ontstaan. Het is bijv. maar de vraag of die wijzigingen überhaupt wel in lijn zijn met het Europees recht. Ze konden het eerst nog wel uitleggen door te verwijzen naar schaarste van woningen, maar laten ze nu net dat stuk uit de wet willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:57:
[...]

Opzich een nobel plan.

Tegelijkertijd zorgt het wel voor nog minder kansgelijkheid. Wie geboren wordt in noord-oost Groningen of zuid-west Zeeland maakt hierdoor nóg minder kans op een onwaarschijnlijk beter betaalde baan in een centraal gelegen grote stad.
Als het gaat om een "onwaarschijnlijk beter betaalde baan", dan zullen ze ook een prijs boven de NHG-grens kunnen betalen. Voor 'gewone' banen lijkt mij in de nieuwe regeling de mogelijkheid, dat de gemeente alleen mensen uit de gemeente of met een economische band met de gemeente een huisvestingsvergunning geven, niet per definitie slechter voor zo iemand die voor het werk uit de periferie naar die stad moet verhuizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:48:
[...]

Mijn gevoel zegt namelijk dat dit enkel tot een waterbedeffect zal leiden. Mensen vertrekken uit de randstad o.a. omdat huizen daar te duur zijn. Als ze straks ook niet meer welkom zijn in andere gemeentes, worden ze "gedwongen" om in hun eigen regio (voor dus meer geld) een huis te kopen, en dat drijft de prijs in de stedelijke regio's denk ik alleen maar op...
Nee, nog erger :) Een woning die eerst net onder de NHG grens wordt verkocht in een regio net buiten de randstad, zal boven de NHG-grens worden verkocht, want dan kan iedereen uit de randstad wel meedoen in het bieden. Een leuke prijsopdrijving kan je dan dus verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Caelorum schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:47:
[...]

Nee, nog erger :) Een woning die eerst net onder de NHG grens wordt verkocht in een regio net buiten de randstad, zal boven de NHG-grens worden verkocht, want dan kan iedereen uit de randstad wel meedoen in het bieden. Een leuke prijsopdrijving kan je dan dus verwachten.
Dat ook nog inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:30:
[...]

Op de nederlandse markt waren er niet echt veel probleemhypotheken. Alleen door de credit crunch aan de andere kant van de plas werden veel (groot)banken hier ook zenuwachtig en durfden geen hypotheken meer te verstrekken of alleen fors lagere als voorheen. Dit veroorzaakte de daling in die jaren.... Het aantal executieverkopen is nooit echt ge-explodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:42:
Voorrang lijkt het toverwoord te worden: https://www.rtvutrecht.nl...leegkundigen-met-voorrang

In Utrecht zien ze de bui ook wel hangen. Nou is dit volgens mij wel een "bijzonder" project, waar ook een stukje begeleid wonen in komt.

Misschien wordt dit wel de nieuwe "urgentie", maar dan op andere criteria. :)
Toch apart dat iedereen gelijk is in NL, maar dat er dan toch onderscheid wordt gemaakt, bij het toewijzen van woningen, op welk beroep iemand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dereiger
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 13:51
stylezzz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:01:
[...]

Op de nederlandse markt waren er niet echt veel probleemhypotheken. Alleen door de credit crunch aan de andere kant van de plas werden veel (groot)banken hier ook zenuwachtig en durfden geen hypotheken meer te verstrekken of alleen fors lagere als voorheen. Dit veroorzaakte de daling in die jaren.... Het aantal executieverkopen is nooit echt ge-explodeerd.
Wat een onzin.

In 2011 waren er 2811 gedwongen verkopen. In 2020 slechts 411.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
dereiger schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:25:
[...]

Wat een onzin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvNZYy4EZThQZWDIkeoAiIEyRIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BycYSkiZb7P7N5O7xAPoiHJ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
dereiger schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:25:
[...]

Wat een onzin.

ja dat is meer. is het heel veel? nee.
Pagina: 1 ... 165 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg