Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.634 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NTcwdYoZ3ocXziBBpdF4BHLcZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dj2kGJBFjB4Uin8UqiOTCczQ.png?f=user_large

In many regions, at many price levels, prices are already falling. Unhedged’s friend Rick Palacios of John Burns Real Estate Consulting notes that, in his firm’s August price survey, prices fell in 98 of 140 covered markets fell on a month-to-month basis. “The pace of the declines is accelerating,” Palacios says. Seattle’s decline is the worst; prices there are down 8 per cent from earlier this year. Moderate house price deflation on the national level seems entirely possible before too long.

If prices are just starting to edge down, sales volumes are already through the floor. Existing home sales were down 20 per cent year over year in July. New home sales were down 30 per cent. Mortgage applications keep on tumbling too.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:21
[quote]Richh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:57:
[...]
Ik blijf het ironisch vinden dat veel mensen de woningmarkt telkens weer als 'vrije markt' bestempelen waar we helaas allemaal maar weinig aan kunnen doen. Terwijl er nu dus (naast de max hypotheek, de bouwproductie zelf, etc etc) nu nóg een extra randvoorwaarde vast wordt geplakt aan de toewijzing van een woning, zowel koop als huur.
Als mensen mijn posts zien dan is te lezen dat ik de laatste jaren hard heb moeten werken om recent een woning te kopen. Als starter heb ik alle frustraties meegemaakt die hier en in andere topics te lezen zijn. Echter denk ik dat dit symptoombestrijding is en geen oplossing biedt. Het voelt voor alsof ik nu een woning heb die niet van mij is. Je hebt er gewoon niks meer over te zeggen en bent afhankelijk van hoe de gemeente over jouw woning beslist. Lekker vervelend ook als jouw buurman dezelfde woning wel voor 25k meer kan verkopen omdat hij toevallig mazzel heeft gehad bij de gemeente. Want dat is geld waar je uiteindelijk zelf voor mag gaan werken. Ondanks dat ik tegen de huizenmarkt ben aangelopen, zie ik liever andere oplossingen. Denk aan het zinnig belasting heffen op een tweede / derde / vierde / ... woning. Als het een probleem is dat investeerders woningen opkopen en duur verhuren aan starters die daardoor de boot missen (bijvoorbeeld), dan moet je dat aanpakken. En als het een probleem is dat ouderen te lang blijven zitten zodat er woningen van 100m2+ door iemand bewoond wordt die niet meer boven komt, dan moet je daar wat aan doen. Het beleid van de afgelopen jaren was 'blijf zo lang mogelijk thuis wonen' en dat is dus gelukt. Niet dat ik wil dat ouderen uit hun huis geschopt worden, maar ik ken er genoeg die niet verhuizen omdat ze er op achteruit gaan terwijl ze graag kleiner willen wonen. Los dat dan op, als het een probleem is. Dan moet je niet lukraak woningen voor een lager bod de deur uit doen in 50% van de gevallen, want dan wordt weer de middenmoot geraakt. Ik kan hier echt enorm boos om worden.

Als je de helft van de mensen een andere set regels geeft dan de andere helft, dan ben je gewoon snoeihard aan het discrimineren. Je zult maar net in de verkeerde groep vallen en daardoor 10k, 25k of zelfs meer te missen. Heb je enig idee hoe lang ik daar voor moet werken? :(

Goed, het raakt mij gelukkig niet. Ik heb immers net een woning gekocht en die ga ik de komende 30 jaar niet verkopen. En zolang die wet er is blijft dat zo.

Toevoeging: ik noem hierboven wat voorbeelden bewust in de 'als-dan' vorm, want ik ben niet de persoon die kan zeggen waar het probleem exact zit. Ik doel meer op het oplossen van de problemen zelf (wat prima kan met beleid) ipv het probleem verschuiven naar willekeurige andere personen die er zelf ook niet voor gekozen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenomyscus op 13-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoooo, net met een desktoptaxatie mijn woning die ik in 2018 heb gekocht (100% LTV) laten taxeren.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een beetje extra heb afgelost, maar de LTV zit nu onder de 55% en daarmee is alle opslag eraf en zit ik op de onderste tree qua rente. De besparing zou heel mooi zijn voor de energierekening, ware het niet dat ik net mijn woning van het gas af heb gehaald en met de berg zonnepanelen op het dak de energierekening zo ergens rond de 0 zou moeten eindigen.

Ik ben erg benieuwd wat de huizenmarkt gaat doen, zeker als dadelijk de nieuwbouw nog verder op slot gaat (stikstof ellende). Dan krijgen we wel weer hetzelfde probleem als na 2008, dat de bouw leeg loopt en we daarna nauwelijks meer bouwers hebben om huizen te bouwen.
Een kredietcrisis zoals 2008 zie ik niet zo snel gebeuren, want dat was erg specifiek op de huizenmarkt. Dat hele risico is ondertussen uit de markt gehaald. Een inflatiecrisis, grondstofcrisis, ??? crisis misschien wel, maar dat zal de huizenprijzen niet zo omlaag drukken als de kredietcrisis vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-10 11:47
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:43:
[Afbeelding]

In many regions, at many price levels, prices are already falling. Unhedged’s friend Rick Palacios of John Burns Real Estate Consulting notes that, in his firm’s August price survey, prices fell in 98 of 140 covered markets fell on a month-to-month basis. “The pace of the declines is accelerating,” Palacios says. Seattle’s decline is the worst; prices there are down 8 per cent from earlier this year. Moderate house price deflation on the national level seems entirely possible before too long.

If prices are just starting to edge down, sales volumes are already through the floor. Existing home sales were down 20 per cent year over year in July. New home sales were down 30 per cent. Mortgage applications keep on tumbling too.
Dank je voor deze overzichten. Als huizenzoeker weet ik het nu eigenlijk helemaal niet meer. Kopen met het risico dat het kort daarna instort? Wachten en 'hopen' dat het instort zonder dat de rente te ver oploopt?

Elke maand dat ik geen huis heb kost ons sowieso 1000,--. Ondanks alle cijfers zie ik er in ons zoekgebied maar heel weinig huizen bijkomen en van wat er bij komt voldoet maar een heel klein deel aan onze eisen (en die zijn echt niet zo vreemd/extreem/strak). Dus als je wilt kopen, moet er nog wel wat zijn om te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
supersoco80 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:45:
[...]

Dank je voor deze overzichten. Als huizenzoeker weet ik het nu eigenlijk helemaal niet meer. Kopen met het risico dat het kort daarna instort? Wachten en 'hopen' dat het instort zonder dat de rente te ver oploopt?

Elke maand dat ik geen huis heb kost ons sowieso 1000,--. Ondanks alle cijfers zie ik er in ons zoekgebied maar heel weinig huizen bijkomen en van wat er bij komt voldoet maar een heel klein deel aan onze eisen (en die zijn echt niet zo vreemd/extreem/strak). Dus als je wilt kopen, moet er nog wel wat zijn om te kopen.
Gewoon een huis kopen dat je verwacht om langer dan vijf jaar in te wonen. Wat de markt doet, pech of geluk, dat is niet zo belangrijk.

Net als bij de aandelen markt: time in the market beats timing the market.

Je kan pech hebben (mijn eerste huis was ook lang onderwater) maar over de jaren heen komt het meestal goed.

Koop geen huis dat niet te betalen is, of dat je denkt binnen een paar jaar uit te groeien. Dan kan je beter blijven huren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:48
Het aantal aangeboden en verkochte nieuwbouwwoningen blijkt in het eerste kwartaal van 2022 te zijn teruggezakt tot het niveau van kort na de Kredietcrisis (2008-2013). Daarnaast ligt het aantal nieuwbouwwoningen waarvoor een bouwvergunning is verleend in de eerste vijf maanden van 2022 circa 15% lager dan in het jaar ervoor. Binnen de koopsector is dat zelfs ruim 20%.

Oplopende kapitaalrente, accentverschuivingen in het bouwbeleid en terugtrekkende bewegingen van beleggers zetten de planexploitaties verder onder druk. Heronderhandelingen, herontwikkeling en dus een verdere vertraging van de nieuwbouwproductie zijn hier gevolg van. Alle bovenstaande ontwikkelingen vormen ons inziens de ingrediënten voor een ‘perfect storm’ op de nieuwbouwmarkt.
https://www.nvm.nl/nieuws...-voor-de-koopwoningmarkt/
https://www.nvm.nl/media/...oopwoningmarkt-2022-2.pdf

Trek je eigen conclusies. Een hoop interessante tabellen en grafieken in dit rapport (aug 2022). Uiteraard vertellen gemiddelde waardes maar een deel van het verhaal én in hoeverre de cijfers significant zijn of onderhevig aan seizoenen wordt niet getoetst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
[...]

Ik ben zelf ook koper op het moment, zit nu in een voordelig huurhuis. Ondanks alles, als ik nu iets zie wat goed bij me past en waar ik een langere periode zou willen zitten, dan koop ik het gewoon. Maar ik maak dan weinig concessies, het moet perfect (voor mij) zijn. Zo niet, dan wacht ik het nog even af.

Ben zelf ook van baan geswitched (met flinke salarisverhoging) om een huis te kunnen kopen waar ik lang in zou kunnen blijven wonen. Had voor deze switch wel een appartementje van een ton of 3 kunnen kopen, maar ik zit eigenlijk al in een vergelijkbare woning dus dat was niet eens vooruitgang geweest. En dan onder water komen te staan is wat minder prettig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:42:

Ik ben erg benieuwd wat de huizenmarkt gaat doen, zeker als dadelijk de nieuwbouw nog verder op slot gaat (stikstof ellende). Dan krijgen we wel weer hetzelfde probleem als na 2008, dat de bouw leeg loopt en we daarna nauwelijks meer bouwers hebben om huizen te bouwen.
Een kredietcrisis zoals 2008 zie ik niet zo snel gebeuren, want dat was erg specifiek op de huizenmarkt. Dat hele risico is ondertussen uit de markt gehaald. Een inflatiecrisis, grondstofcrisis, ??? crisis misschien wel, maar dat zal de huizenprijzen niet zo omlaag drukken als de kredietcrisis vermoed ik.
geen grondstoffen crisis maar een productie crisis, succes met betaalbare huizen bouwen als staal 5x over de kop is, hout 3x, transport 2-10x en al je bouwvakkers inflatie gecorrigeerd willen worden in hun salaris of anders weer van sector hoppen (we have seen that before in a slightly different taste).
Dan is het te hopen dat de ellende aan de oostkant van Europa niet nog jaren aanhoudt (dan kunnen we ons weer drukmaken over de 'oude problemen' zoals stikstof, vervuilde bouwgrond (plastics), windmolenparken in je achtertuin en wie ons moet vertegenwoordigen met het eurovisie songfestival)

edit: ik kijk met open mond naar het nieuwsbericht vandaag met daarin de drang om te reguleren wie waar een huis mag kopen... that is going to backfire, mensen financieel binden (vastsnoeren) aan een regio, of "je bent hier niet welkom" op de bordjes als je binnenkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door dyrc op 13-09-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
geekeep schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:03:
[...]
Trek je eigen conclusies. [...]
Geen nieuwbouw, maar de bevolking blijft groeien en er gaan dus weer een hoop mensen meer woningen moeten delen en flink meer moeten betalen voor de woningen die er nog wel zijn dan ze eigenlijk waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Trek je eigen conclusies. Een hoop interessante tabellen en grafieken in dit rapport (aug 2022). Uiteraard vertellen gemiddelde waardes maar een deel van het verhaal én in hoeverre de cijfers significant zijn of onderhevig aan seizoenen wordt niet getoetst natuurlijk.
Toch mooi, hebben we eindelijk een minister van wonen, stort de nieuwbouw onder zijn beleid meteen in tot het dieptepunt van lang geleden!
https://nos.nl/artikel/24...-over-toewijzing-woningen is ook leuk: i.p.v. het aanbod te verhogen wil de overheid nu ook de koopmarkt verder gaan reguleren.
Nog hopelozer wordt het als je bedenkt dat er dit jaar al meer asielzoekers zijn binnengekomen dan er woningen zijn opgeleverd. Werkelijk alle registers worden weer opengetrokken om schaarste aan te wakkeren en te voorkomen dat prijzen ook maar iets kunnen dalen.

We hebben recent gezien dat de overheid prima lokale bestemmingsplannen aan de kant kan schuiven. Waarom kan dat niet ook gebeuren voor nieuwbouw voor de eigen bevolking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:56

steel123

Cryman9

[...]

Tja, veel kopers hebben nu een lager vertrouwen in de woningmarkt. Maar daar staat ook tegenover dat je veel minder concurrentie hebt. Zodra het vertrouwen in de woningmarkt weer stijgt dan sta je weer op te bieden tegenover 50 andere mensen. Dan kan de prijs misschien wel 100k gezakt zijn, maar dan kun je alsnog geen huis kopen door de moordende concurrentie.

Ervan uitgaande dat het tekort niet opgelost gaat worden binnen nu en 10 jaar. Wat bijna zeker totaal onrealistisch is door de grote bevolkingsgroei(mede door immigratie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 23:37
Als starter heb ik net binnen 2.5 week een adviesgesprek gehad tot aan een geaccepteerd bod. Het gaat hier om een goed onderhouden, gasloze tussenwoning in Noord-Holland uit 2000. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, echter heb ik met veel research een bod boven de vraagprijs gedaan.

Na al die horror verhalen betreft maandenlange zoektochten was ik toch wel bang nog maanden te moeten zoeken naar een woning die naar wens was. Het is uiteindelijk toch wel gelukt en tot de verbazing van iedereen nog snel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dereiger
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 13:51
stylezzz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:35:
[...]

ja dat is meer. is het heel veel? nee.
Blijkbaar heb jij & ik nogal ander begrippen over heel veel. Na de crisis kwamen er dus per jaar ong 6x zoveel woningen in de executieveiling dan nu tijdens een hoogconjunctuur. Dat is een aanzienlijk verschil.

Daarbij is het qua percentage van het totale woningaanbod ook nogal verschillend. 2811 van de 114.000 woningverkopen in 2011 vs 411 tov 154.000 woningen totaal in 2020.

Er was wel degelijk sprake van een invloed van de crisis op de Nederlandse huizenmarkt destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
[...]

Interessant inderdaad. Uit de conclusie:

"Wanneer de hypotheekrentestijging beperkt blijft tot gemiddeld zo’n 3% tot 4%, is een toename van de verkoopprijzen met 5% tot 6% op jaarbasis een reëel toekomstbeeld voor het komende jaar. Mocht de hypotheekrente echter door accelereren richting de 5% tot 6%, dan liggen veel geringere prijsstijgingen
en misschien zelfs wel lichte prijsdalingen in het verschiet."

Ik ben benieuwd. Ook hun analyse van de nieuwbouwwoningen vond ik interessant. Hun beeld dat daar een "herfst" is aangebroken herken ik wel, een nieuwbouwproject dat binnen een paar weken uitverkoopt lijkt inmiddels verleden tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 23:22
Blik1984 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:01:
[...]

Dit hoor ik ook van mijn makelaar. oudere huizen met hogere energielasten krijgen het lastiger omdat in ieder geval prijsbewuste consumenten dat risico niet aan willen gaan. Die huizen gaan nu sneller in prijs omlaag.
haha tijd geleden in dit topic zei ik al dat oude huizen waardeloos of niet meer interessant zullen worden. Ik kreeg toen heel veel commentaar van iedereen. :) Prachtig
Oude huizen hebben hun "charme" en nog veel meer onzin. Ja leuk, maar uiteindelijk gaat het om de centen. Moderne woningen hebben nu gewoon 0 euro energielasten. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:28
Immutable schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:52:
[...]

haha tijd geleden in dit topic zei ik al dat oude huizen waardeloos of niet meer interessant zullen worden. Ik kreeg toen heel veel commentaar van iedereen. :) Prachtig
Oude huizen hebben hun "charme" en nog veel meer onzin.
Onzin zou ik het niet willen noemen, het voegt wel degelijk waarde toe.
Ja leuk, maar uiteindelijk gaat het om de centen.
Niet alles draait om de centen, anders waren d’r appartementen midden in het centrum niet zo in trek. De centen spelen wel een grote rol en dat begin je nu te zien.
Moderne woningen hebben nu gewoon 0 euro energielasten. Deal with it.
Dat is natuurlijk op (middel)lange termijn niet houdbaar, zolang het geen passiefhuis is. Als het hele land BENG en zonnepanelen is, moet die energie die in de winter niet vanaf de zon komt nog gewoon betaald worden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 23:22
big bang schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

Onzin zou ik het niet willen noemen, het voegt wel degelijk waarde toe.

[...]

Niet alles draait om de centen, anders waren d’r appartementen midden in het centrum niet zo in trek. De centen spelen wel een grote rol en dat begin je nu te zien.

[...]

Dat is natuurlijk op (middel)lange termijn niet houdbaar, zolang het geen passiefhuis is. Als het hele land BENG en zonnepanelen is, moet die energie die in de winter niet vanaf de zon komt nog gewoon betaald worden.
Hele land BENG heb je gelijk in, maar dan kun je het nog wel langer uitrekken na de saldering met een batterij systeem. Maar er bestaat geen seizoensopslag. Dat klopt. Maar goed jezelf voorbereiden, anticiperen op toekomstige zaken loont dus zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
dereiger schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:04:
[...]

Blijkbaar heb jij & ik nogal ander begrippen over heel veel. Na de crisis kwamen er dus per jaar ong 6x zoveel woningen in de executieveiling dan nu tijdens een hoogconjunctuur. Dat is een aanzienlijk verschil.

Daarbij is het qua percentage van het totale woningaanbod ook nogal verschillend. 2811 van de 114.000 woningverkopen in 2011 vs 411 tov 154.000 woningen totaal in 2020.

Er was wel degelijk sprake van een invloed van de crisis op de Nederlandse huizenmarkt destijds.
Als je 2011 met bijvoorbeeld 2005-7 vergelijkt heb je het alweer over hele andere verhoudingen. Ik denk eerder dat de daling van het aantal executieverkopen van de afgelopen jaren word veroorzaakt door de economische voorspoed en inflatie, je moet het tegenwoordig wel heel erg bond maken wil de bank jouw huis nog gaan veilen. Maar goed, eens zullen we het niet worden... ;)

Overigens wil ik heel die kredietcrisis niet ontkennen hoor. Maar in nederland werd het vooral veroorzaakt door zenuwachtige hypotheekverstrekkers die bergen kapitaal aan de andere kant van de oceaan zagen verdampen. Er was toen ook gewoon een huizentekort in nederland. Maar omdat amper iemand nog een hypotheek kon krijgen kon ook niemand meer een huis kopen en vloog de boel op slot.

[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 13-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Oude huizen hebben hun "charme" en nog veel meer onzin. Ja leuk, maar uiteindelijk gaat het om de centen. Moderne woningen hebben nu gewoon 0 euro energielasten. Deal with it.
Zolang een doodgewoon nieuwbouw rijtjeshuis minstens 400k blijft, zullen "oude" woningen alsnog interessant zijn. Zonder een eventuele overwaarde heb je namelijk een grof gezamenlijk inkomen nodig om die 4 ton te kunnen financieren.

Het is hier al vaker geopperd en ben het er mee eens. De politiek en gemeenten moeten stoppen met de rijke garde bedienen met lomp dure woningen. Het is g*dverdomme crisis. Bouw gewoon appartementencomplexen van 4-5 hoog waarvan de onderste laag voorzieningen/winkels behuisd. Daarnaast rijwoningen neerknallen van 2 verdiepingen/3 slaapkamers en een redelijk tuintje (wat zat is voor een stelletje met kinderwens) en gaan met die banaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:58:
Lag al bijna in bed maar kon het toch niet laten om nog wat herkenbare berichtjes uit 2008 te posten:

"In Telegraaf lees ik net dat de prijzen in A'dam een tikje hebben gehad. Zou niet gek zijn, want het is in de buurten waar de prijzen het hardste waren gestegen en waar ik zoek :)" Het begint lokaal

"Het "klappen" is echter iets dat in Nederland m.i. niet zomaar kan gebeuren: zoals een jaar of vijf geleden terug ook al waar te nemen was, als de huizenprijzen dalen, dan gaan mensen gewoon wachten of helemaal niet verhuizen. " Dit onderwerp hebben we vandaag ook aangesneden.

"Aangezien hier vrijwel niemand variabele rente heeft en de toetsing bij verstrekking vele malen strenger is, is dit scenario vrijwel uitgesloten in Nederland." En toch kelderden de prijzen

"Uiteraard verschillen de stijgingen sterk per regio. Het is ook altijd ironisch hoe verschillende bronnen melden dat 'De huizenprijzen dalen op dit moment!', alsof elk huis in nederland binnenkort voor een habbekrats te koop staat. Kijk ik heel lokaal (mijn straat ;) ) dan zie ik echter stijgende huizenprijzen... :)" Zoals ik vaak benoem in dit topic, een persoonlijke observatie heeft weinig waarde in zo'n discussie.

"Ik denk wel dat de situatie anders is en dat de kapitaalmarkt totaal overgereguleerd is. Omdat door deze regulatie ook de rente niet hard stijgt, blijft het gevaar voor het instorten klein. " Aged poorly.

"Overigens het steigen van de rente zorgt niet voor een instorting maar zal eerder de prijzen doen afvlakken om mee te beginnen."Ok

"Recente NVM cijfers laten idd een stijging in de huizenprijs zien, echter loopt deze achter op de inflatie. Koopkrachttechnisch gezien worden huizen dus goedkoper." Ook een belangrijke om te onthouden nu, stijgt het gemiddeld loon sneller dan de huizenprijzen?

"Als je 1 van mijn eerdere posts leest zul je zien dat de situatie in amerika 0,0 te vergelijken is met deze hier in dit kikkerlandje. :)" Dit argument is een paar dagen geleden ook gemaakt, maar leg de ontwikkeling van de vastgoedprijzen (of beurskoersen) in de US en NL naast elkaar en je zult zien dat er een sterk verband ligt.

"Wat het IMF niet kan uitsluiten, kan het Centraal Planbureau (CPB) wel. De overwaardering op de huizenmarkt was, volgens de onderzoekers, in 2003 10 procent: het prijsniveau lag hoger dan vraag en aanbod normaliter rechtvaardigen. Maar sindsdien is de zeepbel volgens het CPB compleet verdampt." Artikel uit 2008! Argumentatie CPB:
"Dat is het gevolg van een gunstige ontwikkeling van inkomens en financiële vermogens, en ook de achterblijvende nieuwbouw."

"De koopsom voor bestaande woningen is in maart gedaald met 2,55 procent ten opzichte van een maand eerder. Een gemiddeld huis kost nu 256.717 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster, die maandag zijn gepubliceerd." Eerste signalen dat gemiddelde prijzen dalen

"Even stabiliseren en over een paar maanden weer mooi doorstijgen de huizenprijzen?" Na een aantal jaren aaneensluitend groei kan deze tweaker zich niks anders voorstellen. Beetje dezelfde reasoning als: wie anders MP dan Mark Rutte? Hij is het toch altijd geweest?

"Dit bericht is leuk voor de mensen die denken dat de boel in elkaar klapt, maar het zegt iets over de gemiddelde verkoopprijs, en niets over de waarde van huizen."

"Er zijn waarschijnlijk minder dure huizen verkocht, that's all" Wishful thinking

"Aantal koophuizen per koper neemt alarmerend toe!" Een van de indicatoren die op dit moment in het voordeel van een correctie spreken.

"De woningmarkt doorstaat de kredietcrisis. Het aantal gedwongen verkopen van huizen in Nederland neemt af, zo blijkt uit recente cijfers van het Kadaster en ING Bank. Bovendien blijft de huizenprijs dit jaar met 3% stijgen, zo stelt ING." Hihi. Mooi om te zien hoe dik ING ernaast zat

"De overheid, banken en andere instanties zullen er dus zeker voor zorgen dat instorten van de huizenmarkt voorkomen wordt als dat enigzins mogelijk" Niet gelukt. Belangrijk is om je te realiseren dat de middelen die er toen waren (aka rente omlaag, schuld opkopen) vandaag niet inzetbaar zijn vanwege de aanhoudende inflatie

"Wachten, dat roepen mensen al tientallen jaren, want "de prijzen" gaan dalen. Nou behalve een stabilisering heb ik er weinig van gemerkt. Je laatste opmerking is pure speculatie en alleen gebaseerd op je eigen hoop en gedachte" "Er is nog helemaal niets geklapt en dat zal de komende tijd ook niet gaan gebeuren. Dat riepen ze tientallen jaren geleden namelijk ook al."

7 oktober 2008. De AEX is met 50%!!! GEDAALD. En dan nog een hallucinante voorspelling van deze tweaker: "Als ik moest gokken, zou ik inzetten op een zeer kleine prijsstijging van koopwoningen (0 tot 2% per jaar) gedurende de komende jaren." "Grappig dat omdat er één keer een daling heeft plaatsgevonden men gelijk denkt een huis voor een appel en een ei kan kopen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Iemand maakt deze goede observatie: "Het is heel kenmerkend voor de woningmarkt, dat bij het inzakken van de vraag de prijzen niet meteen omlaag gaan. Verkopers staan doorgaans liever te koop voor 290.000 dan te verkopen voor 270.000. Een dip in de woningmarkt uit zich dus eerder in een gebrek aan transacties omdat verkopers en kopers het niet meer eens worden over de waarde van huizen, dan in dalende transactieprijzen. Pas als deze situatie langer duurt, gaan de koopsommen omlaag. Dat komt door verkopers die niet kunnen of willen wachten."

Erg interessant om dit topic even door te bladeren. De veelvoorkomende redeneringen waarom de muziek zal blijven spelen zijn eigenlijk niet veranderd sinds 2008. Het is ook grappig om te zien dat je in een paar pagina's van vastgoedcrisis in de VS naar vastgoedcrisis in NL gaat, het topic beweegt vandaag de dag wel iets sneller. En ik denk dat dit een belangrijke observatie is. Informatie verspreidt zich sneller dan ooit, en met behulp van tooltjes zoals https://app.walterliving.com/ en https://huisverklikker.nl/ krijgen kopers beschikking tot veel meer informatie die ze voorheen niet hadden. Met andere woorden, de markt is denk ik iets transparanter voor kopers dan in 2008. Een correctie wordt mogelijk eerder opgemerkt. Het vertrouwen op de woningmarkt bereikte pas in 2012 zijn dieptepunt - terwijl juist op dat moment de markt weer op gang begon te komen. Ik denk dat een daling van het vertrouwen en het herstel ervan vandaag de dag misschien wat sneller zou verlopen.

En natuurlijk typisch om te zien dat banken en overheidsinstellingen (en tweakers) zelfs tijdens de kredietcrisis nog van mening waren dat er geen bubbel was op de huizenmarkt.

De volgende indicatoren vallen mij op in de eerste tientallen pagina's:

-dalend aantal transacties + stijgende gemiddelde doorlooptijd
-stijgend aanbod (maar niet bij Sonja, die ziet niks nieuws online komen in haar segment) en aantal huizen per koper
-aantal prijsdalingen (maar niet bij Gert Jan in de wijk, daar blijven de huizen precies even duur)

We zien op dit gebied al best wat veranderingen. Het aantal transacties ligt nu ongeveer op de helft van juli, maar mogelijk is dit gewoon het gevolg van de zomervakantie. Het aanbod is ruim twee keer zo groot als begin dit jaar, hoger dan afgelopen 2 jaar. En het aantal kopers MOET zijn afgenomen. Het maximale hypotheekbedrag is immers gedaald, de drempel voor toetreding ligt hoger, en de koopkrachtcrisis zorgt ervoor dat mensen minder kunnen sparen. Als laatste dalen er momenteel 250 huizen per dag in prijs, dat is ongeveer 20% van het totale aanbod per maand. Dit percentage klinkt vrij hoog, maar ik kan geen data vinden over eerdere jaren.

Toch verwacht ik niet dat we op korte termijn grote veranderingen gaan zien. Het sentiment onder kopers is nog te positief. Terwijl er in dit topic ook anekdotes voorbij komen van verkopers die bijna geen bezichtigingen krijgen, of over huizen waar 1 koper enorm overbiedt terwijl hij de enige bieder was. De gemiddelde prijs daalt ook nauwelijks, die is vandaag ongeveer hetzelfde als begin Juli dit jaar. Maar mogelijk komt dit door de verdeling van huizen, misschien zijn er gemiddeld gezien meer huizen uit een hoger segment online gezet? Who knows... Blijft de gemiddelde prijs langer gelijk, dan tel ik dit stiekem ook als correctie, aangezien de lonen wel stijgen momenteel.

Uiteindelijk gok ik dat bij veel kopers nog de gedachte speelt dat ze moeten overbieden & dat de prijzen lang zullen blijven stijgen, dus dat ze beter snel kunnen kopen nu ze nog kunnen. Ondanks de stijgende energielasten & hypotheekrente. Tot we de eerder genoemde krantenkoppen zien en, met behulp van moderne tooling, het sentiment in recordtijd kan omslaan. En pas dan geloof ik in een serieuze correctie.
Ik ben me rond 2006 gaan interesseren in de woningmarkt. Was toen 18 en dankzij die interesse heel bewust meegemaakt hoe de huizenmarkt er vervolgens bij lag na 2008.

De vraag kan in een flits voorbij zijn. Voornaamste reden is dat de vraag deels ook voortkomt uit de gedachte dat er geen betere investering bestaat dan een in bakstenen op Nederlandse bodem. Zodra dat niet zo'n beste investering lijkt, omdat prijzen dreigen te dalen haken een hoop kopers af.

Maar goed, maart 2020 zag ik de boel ook instorten ivm de corona pandemie. Vervolgens stegen de prijzen sterker dan ooit te voren. De Nederlandse woningmarkt laat zich niet makkelijk voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Valorian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:37:
"Gemeente mag straks helft van vrijgekomen huizen reserveren voor eigen inwoners"

https://www.ad.nl/wonen/g...-eigen-inwoners~a32fecf9/

Geldt ook voor koopwoningen, tot de NHG-grens (355K). Er staat niet bij of het dan ook om bestaande woningen gaat of alleen om nieuwbouw. Als het eerste het geval is gaat dat wel vreemde 'kronkels' in de woningmarkt geven lijkt mij?
Das mooi. Eindelijk een opsteker voor de jeugd in de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Te snel..

[ Voor 98% gewijzigd door Laapo op 13-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:22
Ah, je was je voor meer de reactie aanpassen. Een bouwproject in Kanaleneiland lijkt mij niet bepaald een A locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:52:
[...]

Ah, je was je voor meer de reactie aanpassen. Een bouwproject in Kanaleneiland lijkt mij niet bepaald een A locatie.
Ja, vond m'n reactie achteraf niet echt stroken met de reactie die ik daar vlak voor had geplaatst. :+

Is geen verkeerde locatie. Niet bijzonder sfeervol. Het 'echte' Kanaleneiland begint achter de Beneluxlaan. Nog een stukje verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daarmee worden oude huizen nog niet waardeloos. Met enkele 10k zijn veel oude huizen naar een vergelijkbaar energieverbruik te brengen als woningen van de 21e eeuw. Als de verkoopprijs van oude woningen ver genoeg daalt in verhouding tot nieuwbouw, wordt die oude woning vanzelf de best interessante optie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 07:39
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:58:
Lag al bijna in bed maar kon het toch niet laten om nog wat herkenbare berichtjes uit 2008 te posten:
Gezien het enorme aantal plussen, valt je verhaal in de smaak. Het leeft zogezegd :)

Alleen vormen anekdotes van toen, niet de graatmeter van nu. In 2008 waren er zaken fundamenteel mis.
Niet alleen de beurs implodeerde, het zelfde gold voor de financiële markten en uiteindelijk de totale economie. Omdat huizen 'onder water' kwamen te staan, eisten banken risico opcenten. Als je een beleggingshypotheek had, was je simpelweg de klos. Kennissen van me hebben een gedwongen verkoop meegemaakt, ze zijn de klap eigenlijk niet meer te boven gekomen. Daarbij kwam ook nog de plotselinge werkloosheid, waardoor mensen de lasten niet meer konden opbrengen. Daar tegenover stonden meer weinig kopers, die plotseling heel beperkt in hun leencapaciteit waren.

Eigenlijk blijft het een wonder dat de huizenprijzen 'slechts' met 20% daalden. Overigens niet in één keer maar over een periode van 4,5 jaar.

Ik lees hier regelmatig dat we niets van 2008 geleerd hebben. Daar heb ik een andere kijk op. Even een opsomming:
  • Overcreditering (130% LTV) is niet meer mogelijk;
  • Hypotheken dienen direct afgelost te worden volgens annuïteit of lineair;
  • Aflossingsvrije hypotheken zijn beperkt;
  • NIBUD bepaald max. woonlasten niveaus;
  • Strikte eisen aan financiële producten en aanbieders;
  • Verantwoordelijkheid bij financiële dienstverleners.
Het heeft de cowboys en cowboyproducten - Gratis een nieuwe auto bij uw hypotheek - uit de markt gehaald. En door het massale oversluiten van de laatste jaren zijn ook de oude producten grotendeels verdwenen. Tegelijkertijd heeft het leeuwendeel van de huizen een forse overwaarde.,
Ook de economie staat er heel anders voor dan in 2008. Maar dat is al eerder vermeld.

Het gevolg is dat de huizenmarkt er veel beter voor staat, en de kettingreactie zoals in 2008 zich niet zomaar kan herhalen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Conrado schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:06:
[...]

Gezien het enorme aantal plussen, valt je verhaal in de smaak. Het leeft zogezegd :)

Alleen vormen anekdotes van toen, niet de graatmeter van nu. In 2008 waren er zaken fundamenteel mis.
Niet alleen de beurs implodeerde, het zelfde gold voor de financiële markten en uiteindelijk de totale economie. Omdat huizen 'onder water' kwamen te staan, eisten banken risico opcenten. Als je een beleggingshypotheek had, was je simpelweg de klos. Kennissen van me hebben een gedwongen verkoop meegemaakt, ze zijn de klap eigenlijk niet meer te boven gekomen. Daarbij kwam ook nog de plotselinge werkloosheid, waardoor mensen de lasten niet meer konden opbrengen. Daar tegenover stonden meer weinig kopers, die plotseling heel beperkt in hun leencapaciteit waren.

Eigenlijk blijft het een wonder dat de huizenprijzen 'slechts' met 20% daalden. Overigens niet in één keer maar over een periode van 4,5 jaar.

Ik lees hier regelmatig dat we niets van 2008 geleerd hebben. Daar heb ik een andere kijk op. Even een opsomming:
Het heeft de cowboys en cowboyproducten - Gratis een nieuwe auto bij uw hypotheek - uit de markt gehaald. En door het massale oversluiten van de laatste jaren zijn ook de oude producten grotendeels verdwenen. Tegelijkertijd heeft het leeuwendeel van de huizen een forse overwaarde.,
Ook de economie staat er heel anders voor dan in 2008. Maar dat is al eerder vermeld.

Het gevolg is dat de huizenmarkt er veel beter voor staat, en de kettingreactie zoals in 2008 zich niet zomaar kan herhalen.
Realiseer je wel dat wat je zegt er juist toe kan leiden dat de overheid zich nog minder gedwongen voelt om in te grijpen, mochten de huizenprijzen significant dalen. Als toch niemand dan in de problemen komt... Niemand hier roept dat iedereen failliet zal gaan en uit zijn huis zal worden gezet. Maar het feit dat de leennormen tegenwoordig strenger zijn is maar een van de vele factoren die van invloed zijn op het vraag en aanbod van de huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Laapo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:20:
[...]

Ik ben me rond 2006 gaan interesseren in de woningmarkt. Was toen 18 en dankzij die interesse heel bewust meegemaakt hoe de huizenmarkt er vervolgens bij lag na 2008.

De vraag kan in een flits voorbij zijn. Voornaamste reden is dat de vraag deels ook voortkomt uit de gedachte dat er geen betere investering bestaat dan een in bakstenen op Nederlandse bodem. Zodra dat niet zo'n beste investering lijkt, omdat prijzen dreigen te dalen haken een hoop kopers af.

Maar goed, maart 2020 zag ik de boel ook instorten ivm de corona pandemie. Vervolgens stegen de prijzen sterker dan ooit te voren. De Nederlandse woningmarkt laat zich niet makkelijk voorspellen.
De woningmarkt laat zich prima voorspellen, het is overheidsbeleid wat onvoorspelbaar is. Of eigenlijk is het heel voorspelbaar: overheidsbeleid is er al decennia op gericht huizen in prijs te laten stijgen, ongeacht de schade die dat veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:00:
[...]

Daarmee worden oude huizen nog niet waardeloos. Met enkele 10k zijn veel oude huizen naar een vergelijkbaar energieverbruik te brengen als woningen van de 21e eeuw. Als de verkoopprijs van oude woningen ver genoeg daalt in verhouding tot nieuwbouw, wordt die oude woning vanzelf de best interessante optie.
Een oud huis is alleen een probleem als je het niet isoleert en niet gewoon op weg bent om het gas eruit te doen. Uiteindelijk wordt een nieuwbouwhuis ook oud. Ga maar eens kijken wat er nu nog over is van de isolatie van bijvoorbeeld een jaren 90 woning waar naderhand niets aan gedaan is. Dat toch dan inmiddels ook overal, het glas isoleert nog nauwelijks, zit waarschijnlijk een tweede non-WTW ventialtiebox in vaan inmiddels ook alweer 15 jaar oud.... Soms moet je nou eenmaal even aan de bak. Ik doe binnenkort ook weer 2 kleine isolatie-projectjes.

Daarom hebben veel huurders met een oud huis en niet zo welwillende verhuurder nu dus een probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Interessante update uit de US: Ondanks lagere energieprijzen en de gestegen rente is de inflatie veel hoger gebleken dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkqZJVD7tcq2rHmBYwE8vUO3344=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sj4KnRVN121dar4VJll8iwEd.png?f=fotoalbum_large

Zie je ook meteen terug in ook Nederlandse staatsobligaties. Die maakt een sprong van 1,228% naar 1,338%. Er ontstaat angst dat de "Soft Landing" voor de VS niet mogelijk is. De VS, die er economisch gezien veel beter voorstaat dan de meeste landen in de eurozone...
Food for thought.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJSIFJI4tK7bFnxgT03Qf9THdmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTTMSnHbptpcR9KDYbo6GDCt.png?f=fotoalbum_large

"Rising inflation sparks fears of hard landing for US economy" https://www.ft.com/conten...f4-4a6d-8306-72854888090e

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:06:
[...]

Als je zo zeker bent van je zaak, dan kun je wellicht ook haarfijn uitleggen waarom een eventuele correctie enkel kan gebeuren als er gelijkenissen zijn met de 2008 crisis? Want dat lijk je te zeggen, door het opsommen van welke factoren er nu níet zijn.
Kun je dan ook uitleggen waarom de factoren die er nu wél zijn géén correctie kunnen veroorzaken?

Ik kijk niet zozeer naar de oorzaken van toen, maar wat er nu aan de hand is. Een crisis heeft geen vast recept maar een samenloop van omstandigheden. Een beetje zoals Air Crash Investigation, waar een opeenstapeling van gebeurtenissen leidt tot een ramp.

Wat @Masvic probeerde duidelijk te maken is wat men toen zei en jij nu ook zegt. "Banken, strakke regels, schaarste, blijvende vraag, hypotheken worden netjes betaald, etc, etc, kortom een crisis gaat eeeecht niet gebeuren".
We weten nu achteraf allemaal wat er echt gebeurd is.

En ik heb dit hier al vaker genoemd. Nederland is géén geïsoleerde economie. Als andere landen het zwaar gaan krijgen nemen ze ons als handelsland ook mee. Kunnen we onze zaakjes wel op orde hebben, maar als mensen op de portemonnee gaan letten en aankopen uitstellen, komt er echt wel een correctie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Meh, ik zit hier nog altijd prima in mijn straatje uit 1400. Super locatie, super voorzieningen, alles is monumentaal en prachtig om ons heen en wie weet maak ik er nog een hobby van het een en ander te verduurzamen. We hebben laatst bijvoorbeeld panelen gekocht, en misschien pak ik met de volgende onderhoudsronde aan de gevels wel wat isolatie mee. Geen uur in de auto, geen reistijd voor kleine dingen, met regelmaat is iedereen die je kent wel eens in de buurt.

Maar zonder dollen, de beste deal nu lijkt mij een juist oud huis op een a locatie dat je nog kan verduurzamen. Het denk ik een beetje een kwestie kwa smaak is, maar als een tijdelijk hoge gas prijs kopers als jij afschrikt lijkt het me dat dit is waar de komende tijd de kansen liggen. Historische a locaties met hoge energie kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:26:
Interessante update uit de US: Ondanks lagere energieprijzen en de gestegen rente is de inflatie veel hoger gebleken dan verwacht.

[Afbeelding]

Zie je ook meteen terug in ook Nederlandse staatsobligaties. Die maakt een sprong van 1,228% naar 1,338%. Er ontstaat angst dat de "Soft Landing" voor de VS niet mogelijk is. De VS, die er economisch gezien veel beter voorstaat dan de meeste landen in de eurozone...
Food for thought.

[Afbeelding]

"Rising inflation sparks fears of hard landing for US economy" https://www.ft.com/conten...f4-4a6d-8306-72854888090e
Relatief kleine renteverhogingen zorgen, denk ik, gevoelsmatig, alleen voor een verdere stijging van het prijspeil. Consumenten consumeren er op los, bedrijven investeren waar mogelijk door en overheden spenderen want dat is wat overheden doen. Maar nu moeten ze ook wat meer rente afdragen. Zolang er geen absolute renteschok komt van een x aantal hele procenten zal er geen direct gevolg zijn.

Ohja, behalve voor de woning en financiële markten.

[ Voor 32% gewijzigd door Laapo op 13-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:33:
Als je zo zeker bent van je zaak, dan kun je wellicht ook haarfijn uitleggen waarom een eventuele correctie enkel kan gebeuren als er gelijkenissen zijn met de 2008 crisis?
Ik ben nergens zeker van, en zeer zeker niet als het over de toekomst gaat :)

Ik beweer niet dat er geen correctie kan komen. Het enige dat ik duidelijk wil maken is dat we veel meer zekerheden in de woningmarkt hebben ingebouwd. Of dat genoeg is of ernstige ongelukken voorkomt, weten we pas achteraf...
Wat @Masvic probeerde duidelijk te maken is wat men toen zei en jij nu ook zegt. "Banken, strakke regels, schaarste, blijvende vraag, hypotheken worden netjes betaald, etc, etc, kortom een crisis gaat eeeecht niet gebeuren".
Het grote probleem van 2008 is dat we dachten dat banken en financiële dienstverleners keurige bedrijven waren, die alles netjes voor elkaar hadden en alles altijd-en-overal volgens de boekjes deden. Tja, dat bleek achteraf toch anders te zijn. Het is duur leergeld geweest, maar dat hebben we ondertussen wel op orde gekregen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Masvic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXjSbcqGXJqFoN_4WgISdZ8hHI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m0RyADGmpXXVjRocPEn7A2oQ.png?f=user_large

Ook een mooi pareltje uit 2007 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
[...]

En:
“History Doesn't Repeat Itself, but It Often Rhymes” – Mark Twain.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
LostInNight schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:57:
Als starter heb ik net binnen 2.5 week een adviesgesprek gehad tot aan een geaccepteerd bod. Het gaat hier om een goed onderhouden, gasloze tussenwoning in Noord-Holland uit 2000. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, echter heb ik met veel research een bod boven de vraagprijs gedaan.

Na al die horror verhalen betreft maandenlange zoektochten was ik toch wel bang nog maanden te moeten zoeken naar een woning die naar wens was. Het is uiteindelijk toch wel gelukt en tot de verbazing van iedereen nog snel ook.
Gefeliciteerd met de aankoop, hoop dat je veel plezier gaat hebben in je nieuwe woning.
Hoe voelt het nu om iets te doen dat door de media en bijna iedereen als onmogelijk word bestempeld.
Je hebt als starter een huis gekocht.
Je hebt een huis gekocht zonder aankoop makelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 23:37
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:24:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop, hoop dat je veel plezier gaat hebben in je nieuwe woning.
Hoe voelt het nu om iets te doen dat door de media en bijna iedereen als onmogelijk word bestempeld.
Dankje. Dat voelt toch wel onwerkelijk, maar het kan dus wel in deze markt. Ook nog eens voor elkaar gekregen met studieschuld... Ik was verder niet van plan om te gaan voor een aankoopmakelaar. Ik zie ook geen meerwaarde ervan, naar mijn idee heb je niks aan zo een makelaar tenzij ze inside information hebben. En een koopcontract kan ik zelf ook wel lezen. Als het huis gekeurd moet worden kan ik dat zelf ook wel zien. Het geld dat ik hierdoor bespaard heb kan ik gebruiken voor inboedel etc... Maar één ding heb ik wel meegekregen, het is iets rustiger op de woningmarkt, maar nog steeds enorm verhit. Vooral ook een kwestie van geluk dit.

[ Voor 3% gewijzigd door LostInNight op 14-09-2022 00:15 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:16:
Dat toch dan inmiddels ook overal, het glas isoleert nog nauwelijks,
Dubbel glas slijt volgens mij nauwelijks? De kitranden/tochtstrips wellicht wel, maar er is geen gas dat kan weglekken.

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Voor wat de zoveelste voorspelling van een bank waard is:
Rabobank houdt rekening met daling woningprijzen in loop van 2023
https://www.telegraaf.nl/...gprijzen-in-loop-van-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Wijs mij de artikelen aan waarin gemeld wordt dat geen enkele starter waar dan ook een huis kan kopen en ik stuur een lollie op.

Beetje populistisch dit. ;)

• Harrie93
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-12-2022
[...]

Hier nog 1. 4 weken geleden een eerste woning gekocht zonder aankoopmakelaar (zuid holland, binnen 15 min in Den Haag en Rotterdam). Er zitten al kunstof kozijnen in en hr++ glas. Tevens ook voorzien van zonnepanelen. Dit alles onder de vraagprijs aangekocht. Het kan dus wel 😃👌

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:25
Cruiseganger schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:13:
https://www.telegraaf.nl/...gprijzen-in-loop-van-2023
Ga er maar vanuit dat de prijzen stijgen :+

Even gekheid op eens stokje, ik het volledige artikel gelezen in de trein op de site van de rabobank. Het jammere is dat de arbeidsmarkt en de verschillen tussen de labels van de woningen niet meegenomen worden. Dat maakt het artikel vrij beperkt want vooral de arbeidsmarkt is een goede indicator voor een woningcrash gevolgd door de overwaarde en dat mensen moeten aflossen voor minstens de helft en niet meer 130% LVT kunnen lenen.

Ik vraag mij namelijk ook af wat er met de economie gaat gebeuren als er echt veel minder gas en elektra gekocht worden door de grote vraag naar zonnepanelen en warmtepompen. De vraag is hoe energieleveranciers omgaan met het stijgende aantal woningen met nul op de teller...

• Masvic
spijkerhoofd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:30:
[...]

Ik vraag mij namelijk ook af wat er met de economie gaat gebeuren als er echt veel minder gas en elektra gekocht worden door de grote vraag naar zonnepanelen en warmtepompen. De vraag is hoe energieleveranciers omgaan met het stijgende aantal woningen met nul op de teller...
Zou met twee benen op de grond blijven staan en je realiseren dat we juist meer problemen hebben met het leveren van energie dan voorheen... Genoeg regio's in NL waar energiecontracten voor bedrijven gewoon niet meer uitgebreid kunnen worden bijvoorbeeld.

• spijkerhoofd
Masvic schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:33:
[...]

Zou met twee benen op de grond blijven staan en je realiseren dat we juist meer problemen hebben met het leveren van energie dan voorheen... Genoeg regio's in NL waar energiecontracten voor bedrijven gewoon niet meer uitgebreid kunnen worden bijvoorbeeld.
Hoe bedoel je dat precies?

• Masvic
https://nos.nl/artikel/24...en-wie-aansluiting-krijgt

De grote problemen op het stroomnet leiden ertoe dat provincies meer invloed willen. Ze willen kunnen kiezen wie wel een aansluiting krijgt, en wie niet, zegt het Interprovinciaal overleg (IPO).

"De problematiek wordt alleen maar groter", zegt Edward Stigter, gedeputeerde in Noord-Holland en bestuurslid van het IPO. "Je ontkomt er niet aan om te kiezen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is."

De capaciteit op het stroomnet is een van de heikele punten in de energietransitie. Verduurzaming betekent in veel gevallen dat er meer capaciteit op dat stroomnet nodig is. Stroom moet bijvoorbeeld van een nieuw zonnepark naar een woonwijk die niet langer met gas, maar met elektriciteit wordt verwarmd. Of naar een straat waar steeds meer elektrische auto's opladen.

Niet meegekregen?

[ Voor 57% gewijzigd door Masvic op 14-09-2022 08:40 ]

• spijkerhoofd
Masvic schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:39:
[...]

https://nos.nl/artikel/24...en-wie-aansluiting-krijgt

De grote problemen op het stroomnet leiden ertoe dat provincies meer invloed willen. Ze willen kunnen kiezen wie wel een aansluiting krijgt, en wie niet, zegt het Interprovinciaal overleg (IPO).

"De problematiek wordt alleen maar groter", zegt Edward Stigter, gedeputeerde in Noord-Holland en bestuurslid van het IPO. "Je ontkomt er niet aan om te kiezen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is."

De capaciteit op het stroomnet is een van de heikele punten in de energietransitie. Verduurzaming betekent in veel gevallen dat er meer capaciteit op dat stroomnet nodig is. Stroom moet bijvoorbeeld van een nieuw zonnepark naar een woonwijk die niet langer met gas, maar met elektriciteit wordt verwarmd. Of naar een straat waar steeds meer elektrische auto's opladen.

Niet meegekregen?
Dit is denk ik een tijdelijk probleem want de komende jaren word er fors gewerkt aan het net. Het is nu gewoon door de zure appel heen bijten en dan maar minder voor bedrijven kiezen. Mensen kunnen makkelijk de helft thuis werken dus veel kantoren kunnen deels gesloten worden. En voor de maak industrie, die kunnen het gas niet meer betalen dus leggen de productie stil.

• Masvic
spijkerhoofd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:46:
[...]

Dit is denk ik een tijdelijk probleem want de komende jaren word er fors gewerkt aan het net. --- En voor de maak industrie, die kunnen het gas niet meer betalen dus leggen de productie stil.
Duidelijk dat jij geen verstand hebt van dit onderwerp. Veel industriele machines draaien namelijk niet op gas maar op stroom. Heel veel stroom. En de verduurzaming van het net zorgt nou juist voor problemen in de levering van stroom omdat er zulke grote pieken en dalen zijn, zowel in de opbrengst als in het verbruik, waar het net niet op ingericht is. En dat is niet 123 opgelost...

• spijkerhoofd
Masvic schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:50:
[...]

Duidelijk dat jij geen verstand hebt van dit onderwerp. Veel industriele machines draaien namelijk niet op gas maar op stroom. Heel veel stroom. En de verduurzaming van het net zorgt nou juist voor problemen in de levering van stroom omdat er zulke grote pieken en dalen zijn, zowel in de opbrengst als in het verbruik, waar het net niet op ingericht is. En dat is niet 123 opgelost...
https://nos.nl/artikel/24...wege-de-hoge-energieprijs

Productie van word stil gelegd door de hoge energieprijs.

"Met ingang van vandaag is het zinkbedrijf Nyrstar in het Brabantse Budel aan de Belgische grens voor onbepaalde tijd gestopt met de productie. Zowel Aldel als Nyrstar was grootverbruiker van elektriciteit, dat inmiddels net als gas in prijs alle records heeft verbroken. Ook de productie van biomethanol bij OCI in het Groningse Farnsum ligt stil vanwege de hoge energieprijs."

Onder andere door de hoge gasprijs. En waarom hebben die grote industrielen geen zonnepanelen of windmolens staan om de prijs te drukken. Als het aantal opwekt wat je verbruikt heeft dat geen invloed op het net, en in de zomer gaat de productie door en in de winter word er door huishoudens weinig teruggeleverd. Dit lijkt mij een oplossing om de overbelasting tegen te gaan vanuit de industrie...

[ Voor 14% gewijzigd door spijkerhoofd op 14-09-2022 09:04 ]

• stylezzz
[...]

Dit zijn gewoon al tekenen dat de huizenmarkt snel veranderd t.o.v. een half jaar terug. Er staat gewoonweg meer te koop en vooral ook langer. Kortom, je hoeft niet meer een nachtje met een aankoopmakelaar in bed te liggen om uberhaupt kans te maken op een huis....

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:01:
[...]
En waarom hebben die grote industrielen geen zonnepanelen of windmolens staan om de prijs te drukken. Als het aantal opwekt wat je verbruikt heeft dat geen invloed op het net, en in de zomer gaat de productie door en in de winter word er door huishoudens weinig teruggeleverd. Dit lijkt mij een oplossing om de overbelasting tegen te gaan vanuit de industrie...
Omdat de energieslurpende industrieën jarenlang konden profiteren van een flink gesubsidieerde energierekening (of beter: lage heffingen). Gevolg is ook dat ze het extra hard voelen als de kale energieprijs stijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Even gekheid op eens stokje, ik het volledige artikel gelezen in de trein op de site van de rabobank. Het jammere is dat de arbeidsmarkt en de verschillen tussen de labels van de woningen niet meegenomen worden. Dat maakt het artikel vrij beperkt want vooral de arbeidsmarkt is een goede indicator voor een woningcrash gevolgd door de overwaarde en dat mensen moeten aflossen voor minstens de helft en niet meer 130% LVT kunnen lenen.
Net als dat de woningmarkt geen homogene markt is, is ook de arbeidsmarkt geen homogene markt. In sommige sectoren schreeuwen ze om mensen, in andere sectoren vallen ontslagen. Dus net als dat cijfers over "de huizenmarkt" als geheel maar beperkte waarde hebben, hebben ook de cijfers over "de arbeidsmarkt" maar beperkte waarde.

• Conrado
Cruiseganger schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:13:
De Telegraaf-kop is voor de verandering eens wel waar, maar dekt niet de hele lading :)

Rabobank: "Ook 2023 begint naar verwachting nog met stijgende huizenprijzen, maar dit gaat geleidelijk over in een bescheiden daling. Voor heel 2023 voorzien we een huizenprijsgroei van gemiddeld 3,0 procent "

• steel123

steel123

Cryman9

[...]
Onder andere door de hoge gasprijs. En waarom hebben die grote industrielen geen zonnepanelen of windmolens staan om de prijs te drukken. Als het aantal opwekt wat je verbruikt heeft dat geen invloed op het net, en in de zomer gaat de productie door en in de winter word er door huishoudens weinig teruggeleverd. Dit lijkt mij een oplossing om de overbelasting tegen te gaan vanuit de industrie...
Omdat ze die zonnepanelen/windmolens niet op het net mogen aansluiten en dus niet kunnen terugleveren (stroomnet zit te vol). Dus alles wat ze opwekken aan groene energie moet ook ter plekke meteen gebruikt kunnen worden.
Dat heeft voor een Nyrstar (die zink maken met hoge piekbelastingen) geen zin.
Hier in de buurt kan geen enkel bedrijf meer zonnepanelen op het stroomnet aansluiten, dus alles moet direct gebruikt worden. Voor sommige bedrijven(bijvoorbeeld met veel diepvries/koelingen) niet zo'n ramp, maar wel voor bedrijven met meer piekbelastingen.

Bedrijven plaatsen zonnepanelen dan ook 'ongunstig' zodat ze de hele dag een beetje stroom opwekken, in plaats van tussen 10:00 en 15:00 teveel die ze niet kwijt kunnen en gewoon verdwijnt.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
steel123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:49:
[...]

Omdat ze die zonnepanelen/windmolens niet op het net mogen aansluiten en dus niet kunnen terugleveren (stroomnet zit te vol). Dus alles wat ze opwekken aan groene energie moet ook ter plekke meteen gebruikt kunnen worden.
Dat heeft voor een Nyrstar (die zink maken met hoge piekbelastingen) geen zin.
Hier in de buurt kan geen enkel bedrijf meer zonnepanelen op het stroomnet aansluiten, dus alles moet direct gebruikt worden. Voor sommige bedrijven(bijvoorbeeld met veel diepvries/koelingen) niet zo'n ramp, maar wel voor bedrijven met meer piekbelastingen.

Bedrijven plaatsen zonnepanelen dan ook 'ongunstig' zodat ze de hele dag een beetje stroom opwekken, in plaats van tussen 10:00 en 15:00 teveel die ze niet kwijt kunnen en gewoon verdwijnt.
Dit probleem gaat weer voor nieuwe oplossingen zorgen imo. Thuisbatterijen, auto's die V2H mogelijk maken worden veel interessanter etc etc.

Maar volgens mij drijft het een beetje off topic zo :)

• Requiem19
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:48:
[...]

De Telegraaf-kop is voor de verandering eens wel waar, maar dekt niet de hele lading :)

Rabobank: "Ook 2023 begint naar verwachting nog met stijgende huizenprijzen, maar dit gaat geleidelijk over in een bescheiden daling. Voor heel 2023 voorzien we een huizenprijsgroei van gemiddeld 3,0 procent "
Afhankelijk van de inflatie kan dat een netto daling zijn :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 11:28
[...]
offtopic:
De bekende Oost/West opstelling. Op zich niets mis mee, gezien we steeds vaker gaan zien dat we tussen 10:00 en 15:00 überhaupt een overschot hebben.

Dat overschot is niet slecht overigens, maar slechts een bijkomstigheid om de rest van de dag ook zo veel mogelijk op zonneenergie te draaien.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
https://nos.nl/artikel/24...-koopwoningen-te-ver-gaan

Hier ging het gisteren kort over, maar wat mij zelf nog niet duidelijk was, is dat het plan is dat het 'voorrangsplan' ook voor bestaande woningen geldt.

Voor nieuwbouw lijkt het mij relatief makkelijk te realiseren en eveneens een goed plan. Maar voor bestaande bouw...: hoe wil je zoiets in de praktijk überhaupt realiseren met particulieren? Start je verkoop in een even maand, dan staat het biedingsformulier alleen open voor bewoners van een gemeente? Tenzij al 50% van de geprojecteerde huizenverkoop is verkocht, dan hoeft dat niet meer?
Dan gaat toch iedereen z'n verkoop uitstellen...?

Er lijkt nu discussie te zijn over het percentage, maar ook als je dat aanpast maak je het verhaal natuurlijk niet anders :P

Andere vraag: hoe groot is de 'eigen regio'? In Amsterdam heb je dan nog >1m potentiële kopers. In de periferie mag je dan, als jij in het quota-deel valt, je huis eigenlijk alleen verkopen aan de 200 dorpsbewoners?

Daarnaast ben ik bang voor het eigendomsrecht; volgens mij mag je je bezit verkopen aan wie je wilt :P zou een doelmatiger plan niet zijn om de overdrachtsbelasting te verhogen als de koper van ver komt? Dat lijkt me juridisch ook haalbaarder.

Los van dat dit middel volgens mij zijn doel voorbij slaat; ik vind vooral dat het de kansengelijkheid juist verkleind. Als jouw wieg in een uithoek van het land ligt maak je het nóg lastiger voor diegene om zich rond de Randstad te kunnen vestigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 14-09-2022 10:05 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Richh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:04:
https://nos.nl/artikel/24...-koopwoningen-te-ver-gaan

Hier ging het gisteren kort over, maar wat mij zelf nog niet duidelijk was, is dat het plan is dat het 'voorrangsplan' ook voor bestaande woningen geldt.

Voor nieuwbouw lijkt het mij relatief makkelijk te realiseren en eveneens een goed plan. Maar voor bestaande bouw...: hoe wil je zoiets in de praktijk überhaupt realiseren met particulieren? Start je verkoop in een even maand, dan staat het biedingsformulier alleen open voor bewoners van een gemeente? Tenzij al 50% van de geprojecteerde huizenverkoop is verkocht, dan hoeft dat niet meer?
Dan gaat toch iedereen z'n verkoop uitstellen...?

Er lijkt nu discussie te zijn over het percentage, maar ook als je dat aanpast maak je het verhaal natuurlijk niet anders :P

Andere vraag: hoe groot is de 'eigen regio'? In Amsterdam heb je dan nog >1m potentiële kopers. In de periferie mag je dan, als jij in het quota-deel valt, je huis eigenlijk alleen verkopen aan de 200 dorpsbewoners?

Daarnaast ben ik bang voor het eigendomsrecht; volgens mij mag je je bezit verkopen aan wie je wilt :P zou een doelmatiger plan niet zijn om de overdrachtsbelasting te verhogen als de koper van ver komt? Dat lijkt me juridisch ook haalbaarder.

Los van dat dit middel volgens mij zijn doel voorbij slaat; ik vind vooral dat het de kansengelijkheid juist verkleind. Als jouw wieg in een uithoek van het land ligt maak je het nóg lastiger voor diegene om zich rond de Randstad te kunnen vestigen.
Volgens mij is het nu al zo dat men tot 25% mag toewijzen. Toch hoor je er niemand over.... Wellicht dat er in een extreem geval ergens wat toegewezen word. Vooralsnog is het niet meer als een papieren tijger van de jonge....

• Rubbergrover1
Richh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:04:
Je mag je woning ook verkopen aan wie je wilt. Maar het kan zijn dat sommige potentiële kopers geen huisvestingsvergunning krijgen voor een bepaalde groep woningen. Net als dat potentiële kopers sommige woningen niet mogen verhuren. Maar wel mogen kopen. Maar die verkoopbeperkende maatregel wordt door veel mensen dan juist weer toegejuicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
stylezzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:10:
[...]

Volgens mij is het nu al zo dat men tot 25% mag toewijzen. Toch hoor je er niemand over.... Wellicht dat er in een extreem geval ergens wat toegewezen word. Vooralsnog is het niet meer als een papieren tijger van de jonge....
Die bestaande maatregel geldt volgens mij alleen voor sociale huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
[...]

[...]

https://nos.nl/artikel/24...wege-de-hoge-energieprijs

Productie van word stil gelegd door de hoge energieprijs.

"Met ingang van vandaag is het zinkbedrijf Nyrstar in het Brabantse Budel aan de Belgische grens voor onbepaalde tijd gestopt met de productie. Zowel Aldel als Nyrstar was grootverbruiker van elektriciteit, dat inmiddels net als gas in prijs alle records heeft verbroken. Ook de productie van biomethanol bij OCI in het Groningse Farnsum ligt stil vanwege de hoge energieprijs."

Wel interessant hoe jouw posts elkaar een beetje tegenspreken. Althans, een gevolg van het stoppen met produceren is het ontslaan van mensen, toch? IT-ers met baanzekerheid zijn niet de enige mensen die geld in de economie pompen..

Vandaar dat ik de "krappe arbeidsmarkt" momenteel nogal een zwak argument vind voor het ontlopen van een correctie/recessie, omdat het opschorten van vacatures en ontslaan van personeel snel gedaan is als bedrijven zwaar weer verwachten. Veel personeelstekort is ook seizoensgebonden, dus een groot deel van die "gezocht" borden overal kunnen zomaar in de prullenbak belanden.

• Conrado
Requiem19 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:51:
Afhankelijk van de inflatie kan dat een netto daling zijn :9
Ik snap wat je bedoeld, alleen rekenen we zo niet. Als we het hier hebben over de huizenprijzen in 2014 corrigeren we dat ook niet voor inflatie :)

Overigens, het CBS rekent voor inflatie ook niet met de huizenprijzen. Niemand pint even een huis zogezegd. Ze bereken een soort woonlastenforfait en dat nemen ze mee in de inflatieberekeningen. Huur wordt wel zo meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
geekeep schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:18:
[...]

[...]

Wel interessant hoe jouw posts elkaar een beetje tegenspreken. Althans, een gevolg van het stoppen met produceren is het ontslaan van mensen, toch? IT-ers met baanzekerheid zijn niet de enige mensen die geld in de economie pompen..

Vandaar dat ik de "krappe arbeidsmarkt" momenteel nogal een zwak argument vind voor het ontlopen van een correctie/recessie, omdat het opschorten van vacatures en ontslaan van personeel snel gedaan is als bedrijven zwaar weer verwachten. Veel personeelstekort is ook seizoensgebonden, dus een groot deel van die "gezocht" borden overal kunnen zomaar in de prullenbak belanden.
Plus dat ontslag in 1 sector + inflatie tot een sneeuwbaleffect kan leiden. Meer mensen ontslagen > meer mensen die de hand op de knip houden en bijvoorbeeld niet meer naar de horeca gaan > Ontslagen in de Horeca/faillissementen > problemen bij de toeleveranciers van die Horeca > Ontslagen bij de toeleveranciers: Nog meer mensen die niets te besteden hebben, dus gaan sauna's (sowieso al met deze energieprijzen), bakkers (want duurder dan de Aldi), musea, personal coaches, schoonmakers, sportclubs etc. etc. erachteraan . nog meer werkloosheid > nog meer mensen met minder te bestdeen etc.. etc...

Maar goed, ik ben misschien een beren-op-de-weg persoon

• Richh
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:12:
[...]

Je mag je woning ook verkopen aan wie je wilt. Maar het kan zijn dat sommige potentiële kopers geen huisvestingsvergunning krijgen voor een bepaalde groep woningen. Net als dat potentiële kopers sommige woningen niet mogen verhuren. Maar wel mogen kopen.
Dat klinkt inderdaad juridisch haalbaar :) zij het dat ik me wel afvraag hoe dit dan werkt.

Op welk moment in het aankoopproces krijg je te horen of je wel of geen huisvestingsvergunning krijgt?
Maar die verkoopbeperkende maatregel wordt door veel mensen dan juist weer toegejuicht.
Ik vind persoonlijk dat maatregelen als doel moeten hebben om meer kansengelijkheid op de woningmarkt te krijgen.
Beleggingsvermogen met als doel verhuur, zal dit denk ik niet verbeteren.
Deze maatregel heeft óók als gevolg dat je als niet-Randstedeling vrijwel onmogelijk meer een woning in de Randstad kan kopen. Ik ben zelf geboren in een klein dorpje in Drenthe, ik wou daar altijd al zo snel mogelijk vandaan :P
Er zit naar mijn mening dan ook een wezenlijk verschil tussen beide maatregelen.

• Caelorum
stylezzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:30:
[...]
Dit zijn gewoon al tekenen dat de huizenmarkt snel veranderd t.o.v. een half jaar terug. Er staat gewoonweg meer te koop en vooral ook langer. Kortom, je hoeft niet meer een nachtje met een aankoopmakelaar in bed te liggen om uberhaupt kans te maken op een huis....
Het is allemaal n=1. Ik heb een jaar geleden ook een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en binnen 4 weken.
Hier in de wijk staan er nog net zoveel huizen te koop als een jaar geleden en twee jaar geleden. Ze gaan alleen voor een behoorlijk hoger bedrag nog weg. En ook even snel.

Maar dat zal dan wel lokaal zijn? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:20:
Overigens, het CBS rekent voor inflatie ook niet met de huizenprijzen. Niemand pint even een huis zogezegd. Ze bereken een soort woonlastenforfait en dat nemen ze mee in de inflatieberekeningen. Huur wordt wel zo meegenomen.
Klopt. Lang leve gemiddelden :+

Hierdoor kan het CBS met droge ogen beweren dat een huurder 'gemiddeld' ~450 euro per maand kwijt is aan een huurwoning.
Terwijl, als jij na afronding van je opleiding een huurwoning zoekt, je vrijwel onmogelijk iets kan huren voor minder dan het dubbele van dat bedrag. Volgens de cijfers die onze beleidsmakers zien is dat een onbestaand probleem :)

En naast de kopers die inmiddels naar een hypotheek van haast 2000 bruto zitten te kijken voor een huis van een nu gemiddelde prijs, heb je natuurlijk ook een hoop mensen die nog 100% aflossingsvrij met HRA een paar honderd per maand betalen voor een vrijstaande woning.

Gemiddeld is er helemaal niks aan de hand in de cijfertjes, maar die gemiddelden zijn volledig onhaalbaar voor wie nu moet toetreden.

Zelfde geldt overigens voor talloze dingen, zo ook energieprijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 14-09-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

Omdat ze die zonnepanelen/windmolens niet op het net mogen aansluiten en dus niet kunnen terugleveren (stroomnet zit te vol).[...]
Omdat de dakconstructies veelal er niet geschikt voor zijn. Grote fabrieken en magazijnen hebben een dak dat net sterk genoeg is om zichzelf + sneeuw te dragen. Voor de kleinere gebouwen gaat het vaak wel prima, maar die grotere hebben gewoon extra investering nodig voor eventuele versteviging of lichtgewicht zonnepanelen.

• Requiem19
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, alleen rekenen we zo niet. Als we het hier hebben over de huizenprijzen in 2014 corrigeren we dat ook niet voor inflatie :)

Nee, in 2014 was de inflatie ook 1%, dus dat was inderdaad geen factor :).

Als de inflatie zulke draconische vormen aanneemt als dit jaar zullen we het wel moeten gaan meewegen in de netto huizenprijsstijgingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Caelorum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:31:
[...]

Het is allemaal n=1. Ik heb een jaar geleden ook een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en binnen 4 weken.
Hier in de wijk staan er nog net zoveel huizen te koop als een jaar geleden en twee jaar geleden. Ze gaan alleen voor een behoorlijk hoger bedrag nog weg. En ook even snel.

Maar dat zal dan wel lokaal zijn? :)
Inderdaad allemaal N=1 ervaringen. Net zoals de verhalen alhier 'dat in hun wijk alles binnen 1 week 20% boven de vraagprijs verkocht word'... Maar goed, de statistieken laten landelijk toch een toenemende beschikbaarheid en verkoopduur zien. Laten we het daarop houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
stylezzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:10:
[...]
Je hoort er niet over omdat het amper gebruikt wordt. En die keren dat het gebruikt wordt gaat het naar de rechter die er vrijwel altijd een streep doorzet. De gemeente moet nu nog kunnen aantonen dat de markt dusdanig oververhit is, dat deze draconische maatregel de enige resterende optie nog is. En dat kunnen ze niet, want meer bijbouwen is altijd nog een optie, en 1 waar ze zichzelf samen met de landelijke overheid ook aan hebben verbonden.

Maar laat nou net die eis voor het inzetten van deze regel uit de nieuwe wet worden gehaald. Hoe zouden ze het toch verzinnen....

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:11:
[...]
Dubbel glas slijt volgens mij nauwelijks? De kitranden/tochtstrips wellicht wel, maar er is geen gas dat kan weglekken.
'Ouderwets' dubbelglas heeft natuurlijk ook een luchtdichte laag tussen de twee ruiten en die willen zeker nog weleens lek gaan na 20 of 30 jaar. Het dubbelglas isoleert dan nog maar nauwelijks en vaak kruipt het tussen de twee lagen glas vol met (condens)vocht wat weer resulteert in rottend houtwerk als je dat wat jaren laat zitten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rubbergrover1
Richh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:27:
[...]
Ik vind persoonlijk dat maatregelen als doel moeten hebben om meer kansengelijkheid op de woningmarkt te krijgen.
Beleggingsvermogen met als doel verhuur, zal dit denk ik niet verbeteren.
Dat is sterk geredeneerd vanuit de visie van de mensen die in een koophuis zouden willen en kunnen wonen. Er is ook een grote groep mensen die die mogelijkheid niet heeft en op huur is aangewezen. Door het verbieden van de verhuur van goedkope koopwoningen worden de kansen voor die groep mensen juist veel kleiner. Die "kansengelijkheid" is eerder een ongelijkheid, omdat de kansen voor mensen die de keus hebben tussen huur en koop toenemen, terwijl de kansen voor mensen die alleen op huur zijn aangewezen juist afnemen.
Deze maatregel heeft óók als gevolg dat je als niet-Randstedeling vrijwel onmogelijk meer een woning in de Randstad kan kopen. Ik ben zelf geboren in een klein dorpje in Drenthe, ik wou daar altijd al zo snel mogelijk vandaan :P
Als je op de bonnefooi in de Randstad zou willen gaan wonen, dan wordt het moeilijker om daarheen te verhuizen. Als je vanwege je werk moet verhuizen, dan worden de kansen juist groter.

• spijkerhoofd
geekeep schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:18:
[...]

[...]

Sowieso is prognoses maken naar de toekomst natte vinger werk, helemaal voor de economie. Als morgen er vrede gesticht word in Oekraine en de russen trekken zich terug kan de wereld er heel anders uitzien.

De maak industrie is in Nederland niet een grote speler voor werkgelegenheid, meeste word machinaal gedaan in tegenstelling tot vroeger. . De grootste werkgelegenheid zit in de diensten en die kunnen ook thuis gedaan worden zoals Corona liet zien, daarom is de coronacrisis economisch een minder grote ramp voor Nederland dan een Spanje en Griekenland die het veel van toerisme moet hebben.

Veel seizoenswerk word ook gedaan door jongeren en studenten, die betekenen niet veel voor de economie.

• geekeep
spijkerhoofd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:00:
[...]

Sowieso is prognoses maken naar de toekomst natte vinger werk, helemaal voor de economie. Als morgen er vrede gesticht word in Oekraine en de russen trekken zich terug kan de wereld er heel anders uitzien.

De maak industrie is in Nederland niet een grote speler voor werkgelegenheid, meeste word machinaal gedaan in tegenstelling tot vroeger. . De grootste werkgelegenheid zit in de diensten en die kunnen ook thuis gedaan worden zoals Corona liet zien, daarom is de coronacrisis economisch een minder grote ramp voor Nederland dan een Spanje en Griekenland die het veel van toerisme moet hebben.

Veel seizoenswerk word ook gedaan door jongeren en studenten, die betekenen niet veel voor de economie.
Ik denk dat je het geheel wat onderschat. Als er morgen vrede gesticht wordt, zullen gasprijzen niet op magische wijze terugzakken naar dat van vorig jaar zomer. Dat het meeste machinaal gedaan wordt, betekent juist dat we nóg meer impact voelen van hogere energieprijzen. Je noemt zelf al bepaalde bedrijven binnen Nederland waarvan het product waarschijnlijk ook grotendeels richting buitenland gaat. Minder productie -> hogere prijzen -> minder afzet -> minder productie.
Corona heeft tevens gezorgd voor een boel ontslagen op plekken waar men "niet meer nodig was", ook een factor waarom in sommige sectoren nu een tekort is. Jij vindt onze kennis/diensteneconomie een sterkte, ik zie het eerder als een zwakte waarbij we erg afhankelijk zijn van andere landen voor alle tastbare producten.

"door jongeren en studenten, die betekenen niet veel voor de economie."
Roep dat maar niet te hard :o Plus, die vacatures die vaak ingevuld worden door die groep tellen echter wel mee voor ons geweldige personeelstekort.

[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 14-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:48:
[...]

Dat is sterk geredeneerd vanuit de visie van de mensen die in een koophuis zouden willen en kunnen wonen. Er is ook een grote groep mensen die die mogelijkheid niet heeft en op huur is aangewezen.
Ik denk dat een aanzienlijk aandeel van de mensen waar jij hier op doelt is aangewezen op sociale huur. Daarvoor zijn de maatregelen die nu voorgesteld worden, al deels in stand: blijkbaar zijn er al regels waardoor een deel (25%?) van de sociale huur naar de huidige bewoners van de gemeente (? over welke regio gaat het?) moet gaan.
Over zo'n maatregel hoor je mij zeker niet :)

Het opkopen van bestaande bouw om het tot huurwoning om te toveren resulteert vrijwel nooit in sociale huurwoningen. Particuliere beleggers willen logischerwijs ook nog iets verdienen namelijk.
De realiteit is dat deze betaalbare koopwoningen voornamelijk getransformeerd worden in vrije sector huurwoningen van 1000-1500 per maand.

Ik denk dat een aanzienlijk aandeel van de bewoners van die woningen, éigenlijk liever had gekocht. Of zitten inmiddels in een fase waarin ze zouden willen doorstromen naar een koopwoning (die mede zo duur is juist door beleggers). Zij wonen daar vooral omdat ze niet genoeg mogen financieren voor de koopwoning, die veelal meer woongenot biedt voor lagere netto maandlasten + een vermogensopbouwcomponent kent.

Ofwel gaan ze uiteindelijk dezelfde woning bewonen, maar dan dus van die verhuurder die een net iets hoger bod plaatste. Die verhuurder steekt dan (naast een niet bijzonder hoog winstpercentage) voornamelijk de aflossing in zijn eigen zak, en daarnaast is huren fiscaal minder aantrekkelijk, wat bij elkaar op honderden euro's per maand uitkomt, iedere maand weer.

Als dat aandeel van ontevreden jongeren die eigenlijk wel wil kopen, nu wél een huis zou kunnen kopen, hebben we geloof ik ruim voldoende vrije sector huuraanbod voor het kleine aandeel jongeren wat eerst een jaartje of twee wil huren voor ze kopen. Daarnaast zouden we dat vermogen van de belegger beter kunnen stoppen in nieuwbouw, dan in het prijsopdrijven van bestaande bouw - wat uiteindelijk een van de deeloorzaken is waarom de starter er überhaupt niet tussen kwam.
Als je vanwege je werk moet verhuizen, dan worden de kansen juist groter.
Stel, iemand die geboren is nabij de Eemshaven in Groningen, heeft een baan aangeboden gekregen in Amsterdam. Dan worden de kansen groter om een huis in Amsterdam te kopen, maar die regio is voor starters hoe dan ook te duur. Waarschijnlijker is dat hij/zij wil wonen in Almere of Hilversum. De kansen voor deze persoon nemen aanzienlijk af.

Ondanks bovenstaande :P ik ben rondom dit plan vooral benieuwd naar het volgende: op welk moment in het aankoopproces krijg je dan te horen of je wel of geen huisvestingsvergunning krijgt?
Volgens mij valt of staat de praktische uitvoerbaarheid van dergelijke beperkingen daar een beetje bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 14-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:18

FreakNL

Well do ya punk?

Dat artikel van de Rabobank... Tja.

Zelf hoop en verwacht ik eigenlijk een correctie van 10 tot 20% naar BENEDEN.

Het lijkt me volledig legitiem dat rijtjeshuizen die in 2021 en begin dit jaar voor 450k weggingen "gewoon" weer voor 360 tot 400k weggaan. Dan hebben ze tov 2016/2017 (toen vergelijkbare woningen voor 270/300K) gingen alsnog een prima stijging doorgemaakt.

Ik zie nu in de buurt al correcties van 25k naar beneden bij huizen die een week of 4 a 5 te koop staan.. Ik verwacht dat dit doorzet, zeker als de rente rond dit niveau blijft hangen (of misschien zelfs licht stijgt)...

De stijging van de laatste 2 a 3 jaar is nergens op gebaseerd (behalve 'gratis' geld)

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 14-09-2022 11:21 ]

• Masvic
[...]

Denk dat jij niet begrijpt in welke mate bepaalde apparatuur stroom gebruikt. We hebben het over mogelijk tienduizenden watts per apparaat. Gooi er een nou eens een loods mee vol. Hoeveel denk je dat die zonnepanelen op het dak gaan helpen? Ook zonder de gascrisis zijn er problemen op het stroomnet.

Tip voor volgende keer, doe een beetje onderzoek voor je dergelijke statements gaat maken over onderwerpen waar je (nog) geen verstand van hebt.

https://fd.nl/economie/14...0220914&utm_term=app-ios-

• Rubbergrover1
Richh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:17:
[...]
Het opkopen van bestaande bouw om het tot huurwoning om te toveren resulteert vrijwel nooit in sociale huurwoningen. Particuliere beleggers willen logischerwijs ook nog iets verdienen namelijk.
De realiteit is dat deze betaalbare koopwoningen voornamelijk getransformeerd worden in vrije sector huurwoningen van 1000-1500 per maand.
Dan moet je daar dus waar aan doen. Bijvoorbeeld door een minder starre en minder lage grens voor gereguleerde huur in te voeren.
Ik denk dat een aanzienlijk aandeel van de bewoners van die woningen, éigenlijk liever had gekocht.
Een heel groot deel van de bevolking heeft niet een zodanige financiële positie dat koop verstandig is. Toch wil Jan en alleman blind en koopwoning om maar mee te kunnen doen aan de koopwoning tombola. Tsja.
Die verhuurder steekt dan (naast een niet bijzonder hoog winstpercentage) voornamelijk de aflossing in zijn eigen zak, en daarnaast is huren fiscaal minder aantrekkelijk, wat bij elkaar op honderden euro's per maand uitkomt, iedere maand weer.
Dan zou je aan de basis van die twee zaken iets moeten veranderen. En niet de logische gevolgen daarvan aanpakken. Dat is symptoombestrijding.

• Caelorum
Masvic schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
[...]
Denk dat jij niet begrijpt in welke mate bepaalde apparatuur stroom gebruikt. [...]
Tegenover elke fabriek staan een handjevol magazijnen die veelal meer zouden kunnen opwekken dan ze verbruiken, als de dakconstructie en de kabels in de straat dat toe zouden staan dan. En al die kleine beetjes helpen om het probleem net iets minder groot te maken.

• stylezzz
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:19:
Dat artikel van de Rabobank... Tja.

Zelf hoop en verwacht ik eigenlijk een correctie van 10 tot 20% naar BENEDEN.

Het lijkt me volledig legitiem dat rijtjeshuizen die in 2021 en begin dit jaar voor 450k weggingen "gewoon" weer voor 360 tot 400k weggaan. Dan hebben ze tov 2016/2017 (toen vergelijkbare woningen voor 270/300K) gingen alsnog een prima stijging doorgemaakt.

Ik zie nu in de buurt al correcties van 25k naar beneden bij huizen die een week of 4 a 5 te koop staan.. Ik verwacht dat dit doorzet, zeker als de rente rond dit niveau blijft hangen (of misschien zelfs licht stijgt)...

De stijging van de laatste 2 a 3 jaar is nergens op gebaseerd (behalve 'gratis' geld)
Inderdaad... die huisverklikker site is wel heel handig hiervoor. Dagelijks 10-tallen woningen in de regio die de laatste weken met vele 10én K euro's in prijs worden aangepast. De lucht lijkt er nu wel uit te gaan....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:19:

Ik corrigeer even je correctie: je ziet geen correctie van de woningwaarde, je ziet een verlaging van de vraagprijs.

De vraagprijs (en verlagingen of verhogingen daarvan) zeggen op zichzelf weinig over de stijging/daling van de huizenprijzen. Daarvoor is meer informatie nodig.

• Richh
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:41:
[...]

Dan moet je daar dus waar aan doen. Bijvoorbeeld door een minder starre en minder lage grens voor gereguleerde huur in te voeren.
Dat ben ik met je eens.

In het algemeen vind ik sowieso het idee van een xx% toewijzing aan [bepaalde groep] een hele rare reparatie. De plaats waar zo'n reparatie plaats zou moeten vinden, speelt in eigenlijk alle gevallen op een heel ander vlak. Dat zeg je verderop ook trouwens, ben ik het helemaal mee eens.
Een heel groot deel van de bevolking heeft niet een zodanige financiële positie dat koop verstandig is. Toch wil Jan en alleman blind en koopwoning om maar mee te kunnen doen aan de koopwoning tombola. Tsja.
Ik denk toch dat je daar iets te kort door de bocht gaat.

Het klopt wat je stelt. Maar er zit naar mijn mening echt wel een verschil tussen (bijvoorbeeld) het startende, hurende stel met een stabiele studierichting wat nu 1300 euro per maand voor een appartement betaald, en de lagere inkomens tot lagere middeninkomens met bijvoorbeeld een uitzendcontract in een studio van 1000 euro per maand.

Dat stel kan heel goed in een stabiele positie zitten en zou 7.000 euro per jaar kunnen aflossen + fiscaal en maandelijks voordeliger uit zijn met een koopwoning. Nu gooien ze 15.000 euro in de bodemloze put voor een woning zonder kinderkamer.

Maar we zijn het volledig met elkaar eens dat je dat prima kan oplossen door (bijvoorbeeld) die minder starre en minder lage grens voor gereguleerde huur in te voeren ;)

Resteert echter nog steeds mijn vraag waar het oorspronkelijk begon :P
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:12:
[...]

Je mag je woning ook verkopen aan wie je wilt. Maar het kan zijn dat sommige potentiële kopers geen huisvestingsvergunning krijgen voor een bepaalde groep woningen. Net als dat potentiële kopers sommige woningen niet mogen verhuren. Maar wel mogen kopen. Maar die verkoopbeperkende maatregel wordt door veel mensen dan juist weer toegejuicht.
Wanneer wordt die huisvestgingsvergunning wel of niet verleend? Hoe ga je bij het biedingsproces al duidelijk krijgen of jij je huis gaat verkopen aan een mede-dorpsbewoner of dat je de vrijheid krijgt om je woning aan een ander te mogen verkopen?

Ik zie niet in hoe dit praktisch uitvoerbaar is, en gezien het blijkbaar als voor verhuur (kan) gelden; hoe zit dit? Weet jij dat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Requiem19 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:58:
[...]

Ik corrigeer even je correctie: je ziet geen correctie van de woningwaarde, je ziet een verlaging van de vraagprijs.

De vraagprijs (en verlagingen of verhogingen daarvan) zeggen op zichzelf weinig over de stijging/daling van de huizenprijzen. Daarvoor is meer informatie nodig.
Zeker. uiteindelijk trekken we die conclusie na verloop van tijd over een periode waarin een X aantal huizen voor Y bedrag zijn verkocht. Het massale verlagen van de vraagprijs geeft echter wel aan dat er aan de vraag kant iets veranderd is en dat de verkopers het prijswapen inzetten om meer animo te krijgen voor hun woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
stylezzz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:00:
[...]

Zeker. uiteindelijk trekken we die conclusie na verloop van tijd over een periode waarin een X aantal huizen voor Y bedrag zijn verkocht. Het massale verlagen van de vraagprijs geeft echter wel aan dat er aan de vraag kant iets veranderd is en dat de verkopers het prijswapen inzetten om meer animo te krijgen voor hun woning.
Ik denk dat deze hypothese zeker waar zou kunnen zijn. Maar wat ook kan:

- vroeger was de strategie om heel laag de woningen in de markt te zetten (want meer kijkers en nog heftiger overbieden
- Dit neemt nu af omdat het overbieden ook afneemt
- De vraagprijs wordt hoger ingeschoten, dichter bij de verwachte / gehoopte verkoopprijs
- Soms gaat die inschatting mis en moet de prijs omlaag

Daarnaast moet je dit soort dingen ook op data niveau bekijken en niet 'bij mij in de straat'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:59:
[...]
Resteert echter nog steeds mijn vraag waar het oorspronkelijk begon :P

[...]

Wanneer wordt die huisvestgingsvergunning wel of niet verleend?
Dat is een vraag die ik eerder ook al ben gesteld. Het voorstel is niet duidelijk hoe die 50% bepaald is. Is er een jaarlijks quotum? Of wordt er bv binnen een gemeente (of juist landelijk) gekeken hoeveel woningen in iedere categorie vallen en op basis daarvan een soort mediaan bepaald tot waar de grens geldt? Het is niet echt duidelijk in de berichtgeving die ik tot nu toe heb gezien.
Hoe ga je bij het biedingsproces al duidelijk krijgen of jij je huis gaat verkopen aan een mede-dorpsbewoner of dat je de vrijheid krijgt om je woning aan een ander te mogen verkopen?
Je mag de woning aan iedereen verkopen. Maar of diegene de woning mag bewonen is een andere vraag. (Dus net als bij de vraag of een woning verhuurd mag worden ;) )

Overigens was het een paar decennia geleden ook niet ongebruikelijk dat je niet zomaar een huisvestingsvergunning kreeg als je een woning kocht. Bij mijn ouders was het alleen met een bepaalde truc mogelijk om in de gewenste koopwoning te kunnen wonen. Zomaar kopen en er gaan wonen was er niet bij.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Requiem19 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat deze hypothese zeker waar zou kunnen zijn. Maar wat ook kan:

- vroeger was de strategie om heel laag de woningen in de markt te zetten (want meer kijkers en nog heftiger overbieden
- Dit neemt nu af omdat het overbieden ook afneemt
- De vraagprijs wordt hoger ingeschoten, dichter bij de verwachte / gehoopte verkoopprijs
- Soms gaat die inschatting mis en moet de prijs omlaag

Daarnaast moet je dit soort dingen ook op data niveau bekijken en niet 'bij mij in de straat'.
Eens.

We kunnen pas een conclusie trekken als we de verkoopprijzen van een complete set data (niet alleen in mijn straat) van de huidige periode + de rest van het jaar (zeg, augustus tm december) te zien krijgen..

Mijn gevoel zegt dat het flink daalt. Maar dat weten we pas begin 2024 :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 14-09-2022 12:13 ]

• Requiem19
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:12:
[...]

Eens.

We kunnen pas een conclusie trekken als we de verkoopprijzen van een complete set data (niet alleen in mijn straat) van de huidige periode + de rest van het jaar (zeg, augustus tm december) te zien krijgen..

Mijn gevoel zegt dat het flink daalt. Maar dat weten we pas begin 2024 :)
Ik dacht zelf in Q2 al dat er een flinke daling was op basis van oa de informatie in dit topic (toen hadden we het ook al over veel huizen die in vraagprijs verlaagd waren).

Maar toen kwam de cijfers uit en was er nog steeds een (kleine) stijging...

Als ik dan nu zie dat veel bedrijven de salarissen flink erbij plussen:
9,25 procent erbij voor NS-personeel: 'Zo'n deal heeft gevolgen voor andere bedrijven'
(bij NS werken ongeveer 20.000 mensen (!)).

Dan lijkt het erop dat er flink wat groepen in de samenleving zijn die een stijging gaan ervaren van hun inkomen. De vraag is en blijft natuurlijk of hun financieringsruimte alsnog beperkter wordt door de stijging van de rente en de toename van (energie)lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

350k lenen kost nu +-1650 bruto (3.8% 10 jaar vast)

Begin dit jaar kostte dat +-1150 bruto (1.1% 10 jaar vast).

Dat scheelt behoorlijk. En gezien dat andere zaken ook steeds duurder worden zou ik verwachten dat mensen pas op de plaats gaan maken.. Maar dat is echt alleen onderbuikgevoel hoor.

• supersoco80
FreakNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:31:

Dat scheelt behoorlijk. En gezien dat andere zaken ook steeds duurder worden zou ik verwachten dat mensen pas op de plaats gaan maken.. Maar dat is echt alleen onderbuikgevoel hoor.
Bizar eigenlijk dat je dat totaal niet terugziet in de woningprijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 22:50

Is voor 90% van de Nederlanders de netto vergelijking niet relevanter? Zolang de HRA er is, speelt dat nog wel een rol. Het gat onder aan de streep zal ongetwijfeld minder groot zijn dan die 500,- bruto.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Uiteraard met HRA kleiner.

Persoonlijk reken ik zonder maar ik snap dat anderen het wel meenemen.

• stylezzz
supersoco80 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:34:
[...]

Bizar eigenlijk dat je dat totaal niet terugziet in de woningprijzen
Dat zie je pas na verloop van tijd. De cijfers die je in Q2 zag (waar nog weinig aan de hand was) waren vooral nog aan/verkopen uit het begin van het jaar toen de rente nog relatief laag was. Als in oktober de cijfers over Q3 beschikbaar komen kunnen we denk ik al wel wat anders verwachten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Klopt, maar 1650 bruto is 1250 netto.
Die 1150 bruto van toen is ongeveer 1050 netto.
Dus het werkelijke verschil is maar iets van 200 euro per maand. Daar gaan de meeste mensen ook niet wakker van liggen.

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 03:58

Wat hier boven ook al genoemd wordt, netto is het verschil veel kleiner.

Wat denk ik wél echt een effect van deze rentestijgingen is, is dat de maximale leencapaciteit van kopers flink aan het dalen is. Dat zal vooral de markt van duurdere huizen treffen. In die categorie zie je nu ook huizen langer blijven staan en bij de minder aantrekkelijke woningen prijsdalingen.
Tot de NHG grens blijven er sowieso wel genoeg kopers.

[ Voor 7% gewijzigd door P.K. op 14-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
steel123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:22:
[...]

Dus het werkelijke verschil is maar iets van 200 euro per maand. Daar gaan de meeste mensen ook niet wakker van liggen.
Tegelijkertijd is je energierekening 200 tot 400 per maand gestegen, je boodschappen ca. 100 - 150 euro per maand, je vervoerskosten met ca. 100 per maand etc.

Daarnaast: Wij rekenen met bruto, ik wil niet uitgaan van een HRA die al jaren ter discussie staat en al jaaaren geleden afgeschaft had moeten worden. Hoe langer ze wachten met die afschaffen/terugbrengen, hoe harder mensen die net een huis gekocht hebben gen***d worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:19
steel123 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:22:
[...]

Wakker liggen niet maar het heeft wel gevolgen voor wat ik maximaal wil betalen voor een huis. Ik begroot namelijk op basis van de maandlasten, niet op basis van wat ik maximaal kan krijgen aan hypotheek. Van 2400,- netto op jaarbasis kan je een hoop doen, en op de looptijd van je hypotheek heb je het over tienduizenden euro's verschil. Tel daar energieonzekerheid en inflatieonzekerheid bij op en dan en ik toch wat voorzichtiger. Het gevolg is dat ik in januari nog keek naar huizen met een koopprijs van rond de zes ton en nu rond de vijf ton wil blijven. (Ik reken overigens ook met het brutobedrag en niet het nettobedrag, omdat ik dat voor mijn maandelijkse begroting overzichtelijker vind en me ook niet rijk wil rekenen met een HRA die toch kan worden afgeschaft.)

[ Voor 3% gewijzigd door Window op 14-09-2022 13:46 ]

• supersoco80
Window schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:43:
[...]

Wakker liggen niet maar het heeft wel gevolgen voor wat ik maximaal wil betalen voor een huis. Ik begroot namelijk op basis van de maandlasten, niet op basis van wat ik maximaal kan krijgen aan hypotheek. Van 2400,- netto op jaarbasis kan je een hoop doen, en op de looptijd van je hypotheek heb je het over tienduizenden euro's verschil. Tel daar energieonzekerheid en inflatieonzekerheid bij op en dan en ik toch wat voorzichtiger. Het gevolg is dat ik in januari nog keek naar huizen met een koopprijs van rond de zes ton en nu rond de vijf ton wil blijven. (Ik reken overigens ook met het brutobedrag en niet het nettobedrag, omdat ik dat voor mijn maandelijkse begroting overzichtelijker vind.)
Wij zijn ook 0.5 tot 1 ton lager aan het kijken dan in januari. Ommdezelfde redenen: Wij sturen op maandlasten. Dat is je hypotheek, maar ook je energierekening, ook het vervoer dat bij de locatie van het huis komt kijken en ook je boodschappen etc..

[ Voor 9% gewijzigd door supersoco80 op 14-09-2022 13:47 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
P.K. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:41:
[...]

Wat hier boven ook al genoemd wordt, netto is het verschil veel kleiner.

Wat denk ik wél echt een effect van deze rentestijgingen is, is dat de maximale leencapaciteit van kopers flink aan het dalen is. Dat zal vooral de markt van duurdere huizen treffen. In die categorie zie je nu ook huizen langer blijven staan en bij de minder aantrekkelijke woningen prijsdalingen.
Tot de NHG grens blijven er sowieso wel genoeg kopers.
Toen de rente 1% was kon je voordelig 50% aflossingsvrij lenen. Je kon dan 500k lenen voor die 1200 euro netto per maand tov 350k nu. Is IMHO een behoorlijk verschil.

• Rubbergrover1
Window schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:43:
[...]
Wakker liggen niet maar het heeft wel gevolgen voor wat ik maximaal wil betalen voor een huis. Ik begroot namelijk op basis van de maandlasten, niet op basis van wat ik maximaal kan krijgen aan hypotheek.
Jij misschien, maar een heleboel mensen doen dat niet. Dus de kans is groot dat op het moment dat jij op een woning wil bieden met je behoudende woonlasten, iemand anders biedt met de maximale lening in het achterhoofd. Als die (veel) meer biedt, dan gaat de woning naar hem.

Voor de woningmarkt is het dus vooral van belang hoe de hoogste bieder 'denkt'. En aangezien de maximale financieringslast bij 3,8% ongeveer een kwart hoger is dan bij 1,1%, betekent dat dat degene die eerst 1150 kon betalen, nu 1450 mag betalen. Dat is uiteraard nog steeds 12% minder dan de 1650 die voor de zelfde hypotheek 'nodig' was, maar het verschil is heel wat minder groot.

Maar logischerwijs zou dit wel tot ongeveer 12% lagere woningprijzen 'moeten' leiden. Dat dit nog niet gebeurt, komt m.i. vooral doordat de kopersmarkt traag reageert op zulke veranderingen. Nog een halfjaartje wachten en dan zal de echte daling wel op gang zijn.
Pagina: 1 ... 166 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg