Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:58:
Lag al bijna in bed maar kon het toch niet laten om nog wat herkenbare berichtjes uit 2008 te posten:
"In Telegraaf lees ik net dat de prijzen in A'dam een tikje hebben gehad. Zou niet gek zijn, want het is in de buurten waar de prijzen het hardste waren gestegen en waar ik zoek :)"
Het begint lokaal
"Het "klappen" is echter iets dat in Nederland m.i. niet zomaar kan gebeuren: zoals een jaar of vijf geleden terug ook al waar te nemen was, als de huizenprijzen dalen, dan gaan mensen gewoon wachten of helemaal niet verhuizen. "
Dit onderwerp hebben we vandaag ook aangesneden.
"Aangezien hier vrijwel niemand variabele rente heeft en de toetsing bij verstrekking vele malen strenger is, is dit scenario vrijwel uitgesloten in Nederland."
En toch kelderden de prijzen
"Uiteraard verschillen de stijgingen sterk per regio. Het is ook altijd ironisch hoe verschillende bronnen melden dat 'De huizenprijzen dalen op dit moment!', alsof elk huis in nederland binnenkort voor een habbekrats te koop staat. Kijk ik heel lokaal (mijn straat

) dan zie ik echter stijgende huizenprijzen... :)"
Zoals ik vaak benoem in dit topic, een persoonlijke observatie heeft weinig waarde in zo'n discussie.
"Ik denk wel dat de situatie anders is en dat de kapitaalmarkt totaal overgereguleerd is. Omdat door deze regulatie ook de rente niet hard stijgt, blijft het gevaar voor het instorten klein. "
Aged poorly.
"Overigens het steigen van de rente zorgt niet voor een instorting maar zal eerder de prijzen doen afvlakken om mee te beginnen."
Ok
"Recente NVM cijfers laten idd een stijging in de huizenprijs zien, echter loopt deze achter op de inflatie. Koopkrachttechnisch gezien worden huizen dus goedkoper."
Ook een belangrijke om te onthouden nu, stijgt het gemiddeld loon sneller dan de huizenprijzen?
"Als je 1 van mijn eerdere posts leest zul je zien dat de situatie in amerika 0,0 te vergelijken is met deze hier in dit kikkerlandje. :)"
Dit argument is een paar dagen geleden ook gemaakt, maar leg de ontwikkeling van de vastgoedprijzen (of beurskoersen) in de US en NL naast elkaar en je zult zien dat er een sterk verband ligt.
"Wat het IMF niet kan uitsluiten, kan het Centraal Planbureau (CPB) wel. De overwaardering op de huizenmarkt was, volgens de onderzoekers, in 2003 10 procent: het prijsniveau lag hoger dan vraag en aanbod normaliter rechtvaardigen. Maar sindsdien is de zeepbel volgens het CPB compleet verdampt."
Artikel uit 2008! Argumentatie CPB:
"Dat is het gevolg van een gunstige ontwikkeling van inkomens en financiële vermogens, en ook de achterblijvende nieuwbouw."
"De koopsom voor bestaande woningen is in maart gedaald met 2,55 procent ten opzichte van een maand eerder. Een gemiddeld huis kost nu 256.717 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster, die maandag zijn gepubliceerd."
Eerste signalen dat gemiddelde prijzen dalen
"Even stabiliseren en over een paar maanden weer mooi doorstijgen de huizenprijzen?"
Na een aantal jaren aaneensluitend groei kan deze tweaker zich niks anders voorstellen. Beetje dezelfde reasoning als: wie anders MP dan Mark Rutte? Hij is het toch altijd geweest?
"Dit bericht is leuk voor de mensen die denken dat de boel in elkaar klapt, maar het zegt iets over de gemiddelde verkoopprijs, en niets over de waarde van huizen."
"Er zijn waarschijnlijk minder dure huizen verkocht, that's all"
Wishful thinking
"Aantal koophuizen per koper neemt alarmerend toe!"
Een van de indicatoren die op dit moment in het voordeel van een correctie spreken.
"De woningmarkt doorstaat de kredietcrisis. Het aantal gedwongen verkopen van huizen in Nederland neemt af, zo blijkt uit recente cijfers van het Kadaster en ING Bank. Bovendien blijft de huizenprijs dit jaar met 3% stijgen, zo stelt ING."
Hihi. Mooi om te zien hoe dik ING ernaast zat
"De overheid, banken en andere instanties zullen er dus zeker voor zorgen dat instorten van de huizenmarkt voorkomen wordt als dat enigzins mogelijk"
Niet gelukt. Belangrijk is om je te realiseren dat de middelen die er toen waren (aka rente omlaag, schuld opkopen) vandaag niet inzetbaar zijn vanwege de aanhoudende inflatie
"Wachten, dat roepen mensen al tientallen jaren, want "de prijzen" gaan dalen. Nou behalve een stabilisering heb ik er weinig van gemerkt. Je laatste opmerking is pure speculatie en alleen gebaseerd op je eigen hoop en gedachte" "Er is nog helemaal niets geklapt en dat zal de komende tijd ook niet gaan gebeuren. Dat riepen ze tientallen jaren geleden namelijk ook al."
7 oktober 2008. De AEX is met 50%!!! GEDAALD. En dan nog een hallucinante voorspelling van deze tweaker: "Als ik moest gokken, zou ik inzetten op een zeer kleine prijsstijging van koopwoningen (0 tot 2% per jaar) gedurende de komende jaren." "Grappig dat omdat er één keer een daling heeft plaatsgevonden men gelijk denkt een huis voor een appel en een ei kan kopen. Zo werkt het natuurlijk niet.
Iemand maakt deze goede observatie: "Het is heel kenmerkend voor de woningmarkt, dat bij het inzakken van de vraag de prijzen niet meteen omlaag gaan. Verkopers staan doorgaans liever te koop voor 290.000 dan te verkopen voor 270.000. Een dip in de woningmarkt uit zich dus eerder in een gebrek aan transacties omdat verkopers en kopers het niet meer eens worden over de waarde van huizen, dan in dalende transactieprijzen. Pas als deze situatie langer duurt, gaan de koopsommen omlaag. Dat komt door verkopers die niet kunnen of willen wachten."
Erg interessant om dit topic even door te bladeren. De veelvoorkomende redeneringen waarom de muziek zal blijven spelen zijn eigenlijk niet veranderd sinds 2008. Het is ook grappig om te zien dat je in een paar pagina's van vastgoedcrisis in de VS naar vastgoedcrisis in NL gaat, het topic beweegt vandaag de dag wel iets sneller. En ik denk dat dit een belangrijke observatie is. Informatie verspreidt zich sneller dan ooit, en met behulp van tooltjes zoals
https://app.walterliving.com/ en
https://huisverklikker.nl/ krijgen kopers beschikking tot veel meer informatie die ze voorheen niet hadden. Met andere woorden, de markt is denk ik iets transparanter voor kopers dan in 2008. Een correctie wordt mogelijk eerder opgemerkt. Het vertrouwen op de woningmarkt bereikte pas in 2012 zijn dieptepunt - terwijl juist op dat moment de markt weer op gang begon te komen. Ik denk dat een daling van het vertrouwen en het herstel ervan vandaag de dag misschien wat sneller zou verlopen.
En natuurlijk typisch om te zien dat banken en overheidsinstellingen (en tweakers) zelfs tijdens de kredietcrisis nog van mening waren dat er geen bubbel was op de huizenmarkt.
De volgende indicatoren vallen mij op in de eerste tientallen pagina's:
-dalend aantal transacties + stijgende gemiddelde doorlooptijd
-stijgend aanbod (maar niet bij Sonja, die ziet niks nieuws online komen in haar segment) en
aantal huizen per koper
-aantal prijsdalingen (maar niet bij Gert Jan in de wijk, daar blijven de huizen precies even duur)
We zien op dit gebied al best wat veranderingen. Het aantal transacties ligt nu ongeveer op de helft van juli, maar mogelijk is dit gewoon het gevolg van de zomervakantie. Het aanbod is ruim twee keer zo groot als begin dit jaar, hoger dan afgelopen 2 jaar. En het aantal kopers MOET zijn afgenomen. Het maximale hypotheekbedrag is immers gedaald, de drempel voor toetreding ligt hoger, en de koopkrachtcrisis zorgt ervoor dat mensen minder kunnen sparen. Als laatste dalen er momenteel 250 huizen per dag in prijs, dat is ongeveer 20% van het totale aanbod per maand. Dit percentage klinkt vrij hoog, maar ik kan geen data vinden over eerdere jaren.
Toch verwacht ik niet dat we op korte termijn grote veranderingen gaan zien. Het sentiment onder kopers is nog te positief. Terwijl er in dit topic ook anekdotes voorbij komen van verkopers die bijna geen bezichtigingen krijgen, of over huizen waar 1 koper enorm overbiedt terwijl hij de enige bieder was. De gemiddelde prijs daalt ook nauwelijks, die is vandaag ongeveer hetzelfde als begin Juli dit jaar. Maar mogelijk komt dit door de verdeling van huizen, misschien zijn er gemiddeld gezien meer huizen uit een hoger segment online gezet? Who knows... Blijft de gemiddelde prijs langer gelijk, dan tel ik dit stiekem ook als correctie, aangezien de lonen wel stijgen momenteel.
Uiteindelijk
gok ik dat bij veel kopers nog de gedachte speelt dat ze
moeten overbieden & dat de prijzen lang zullen blijven stijgen, dus dat ze beter snel kunnen kopen nu ze nog kunnen. Ondanks de stijgende energielasten & hypotheekrente. Tot we de eerder genoemde krantenkoppen zien en, met behulp van moderne tooling, het sentiment in recordtijd kan omslaan. En pas dan geloof ik in een serieuze correctie.