big bang schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:30:
[...]
Ach, dat deed je in 2017 ook al
[...]
En in 2019:
[...]
En als je dit altijd maar blijft roepen dan krijg je een keer gelijk, maar gezien je historie kan ik je adviezen en voorspellingen op geen enkele manier serieus nemen.

2017... Toen waren we zojuist uit de eurocrisis van 2012. Daarna zijn de geldpersen extra hard aangezet. Hopelijk besef je wat er zou gebeuren wanneer we de rente en het opkoopprogramma niet gehad zouden hebben?
2019, toen ging het echt al niet goed met de economie. Investeringen liepen wereldwijd sterk terug. Inkoopmanagersindexen sloegen uit ver onder de 50 punten. We liepen sterk tegen het einde van een conjunctuur aan.
In China is het sinds 2020 in vastgoedland al niet goed.
We hebben sindsdien de neergang van de economie alleen maar uitgesteld. PEPP, noodpakketten, etc. Heeft allemaal geleid tot uitstel.
Het ging in 2017 niet goed, in 2019 hadden we de grote afkoeling, en zonder steun was 2020 een recessiejaar geweest.
Sindsdien dus "Kicking the can down the road".
Inmiddels zijn woningen nog onbetaalbaarder geworden, hebben we al anderhalf jaar woonprotesten en komen eenverdieners er bijna nergens meer tussen (in 2017 hadden zij het al moeilijk).
Niet gek om dan te waarschuwen, toch?
Ter ondersteuning een passage uit een document van het CPB (voorjaar 2018):
De analyses in dit achtergronddocument laten zien dat er in sommige regio’s sprake is van oververhitting op de markt doordat het aanbod op korte termijn de vraag niet kan bijbenen.
https://www.cpb.nl/public...derlandse-huizenmarkt.pdf
"Oververhitting" is niet bepaald een term waarbij je rustig gaat slapen. Niemand wist toen, dat we naar een bizar oververhitte markt zouden gaan in 2021, waar we elkaar tonnen zouden overbieden.
Beetje jammer, dat je zelf eigenlijk weinig inbrengt, en wel durft te beweren dat je mij "op geen enkele manier serieus kan nemen". Vind ik ook niet echt respectvol, want ik doe hier echt mijn best om goed onderbouwd aan te geven waarom je niet de meute moet volgen, in het misplaatste optimisme over de Nederlandse Woningmarkt.
Het enige dat je vervolgens doet, is elke vorm van discussie ondergraven door mijn posthistorie erbij te pakken en te zeggen: "zie je wel, hij deugt niet". Verder geen bronmateriaal, geen marktontwikkelingen en geen inhoud. Oftewel, je voegt niks toe en bent laf bezig.
kx22 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:30:
Dan nu de grote vraag.
@
Miks
Heb je vanaf 2017 tot nu toe nog geen huis gekocht of ondanks of toch meegegaan met de hype?
Je stelling minder energie afname = recessie is natuurlijk een hele andere situatie dan voorheen.
Nu zit er een sentimenteel achter dat we geen zaken willen doen met een land dat een ander aanvalt.
In plaats van dat het geld er NIET is, word het niet besteed aan zonnepanelen en elektrische boilers.
Een marktontwikkeling dus
Nee zo werkt dat niet met energie. Wanneer er minder energie wordt afgenomen, is dat direct terug te voeren op de economie. Om bijvoorbeeld 20% minder gas te verbruiken, moeten we - exacte nummers niet paraat - het geinstalleerde vermogen zonnepanelen vertienvoudigen.
Op lange termijn kan je omschakelen, op korte termijn kan je hooguit afschakelen.
Afschakelen betekent minder productie, dus werkloosheid en dus een woningmarkt die een klap krijgt.
Misschien onvoorstelbaar, maar we zullen een sterke toename van de werkloosheid gaan zien, gecombineerd met onbetaalbaarheid vanwege de inflatie.
Met als direct gevolg zakkende prijzen op de woningmarkt.
[
Voor 25% gewijzigd door
Miks op 30-08-2022 20:29
]