Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.728 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:54
antidote schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:14:
De NVM cijfers over het vorige kwartaal geven een ander beeld. Het aantal te koop gezette huizen en het totaal aanbod namen toe, zowel op jaar- als op kwartaalbasis. Het aantal transacties steeg minder snel, wat resulteerde in meer keuzemogelijkheden voor de koper oftewel minder krapte.
Als dat structureel wordt wel, en dat weten we pas in oktober :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
antidote schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:14:
Er zijn inderdaad al maand-op-maand prijsdalingen: in juni op provinciaal niveau in Zeeland, Limburg en Zuid-Holland, en plaatselijk in 151 gemeenten. Ortec Finance rapporteert dit o.b.v. kadasterdata.
Dat is correct "Dit model berekent de trends op de woningmarkt aan de hand van de verkopen die door het Kadaster geregistreerd en geleverd worden".
Dat zijn dus de officiële cijfers van het Kadaster die bijvoorbeeld ook het CBS gebruikt maar die ongeveer een kwartaal achterlopen op de NVM. Ook de NVM rapporteerde in het eerste kwartaal een daling van 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:33:
[...]
Mwoah, dat onderzoek naar waterstof panelen is geen Nederlands onderzoek. En de grootste lopende projecten zijn ook juist niet in Nederland, maar elders op de wereld. Bijvoorbeeld in Spanje is een project bezig voor een 67 GW waterstoffabriek. Andere grote projecten lopen in Kazachstan, Mauritanië en Australië. Het is dus niet bepaald een Nederlands feestje
Kan zijn, maar ik bedoel dat de gas cv ketel productie echt letterlijk voor het komende jaar verviervoudigt moet gaan worden. Wij hebben verschillende gieterijen als klant waarvan wij extra super grote automatiseringen moeten maken voor de gas warmtewisselaars die in zo'n CV ketel zitten. Niet voor waterstof, maar echt voor aardgas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Prima, help ons 'gelovigen' dan maar even op weg :)
Heb ik, en vele anderen in dit topic, toch al minimaal een keer of 100 gedaan.

Je kan dus de postgeschiedenis nalopen. Maar ik kan me voorstellen dat je daar de tijd niet voor hebt.

Dus om je niet met een kluitje het riet in te sturen:
- Besef jezelf wat geldschepping doet voor kopers en verkopers in de huizenmarkt https://www.wrr.nl/public...01/17/wat-is-gelschepping
- Stel jezelf de vraag waarom prijzen na 2008 zijn gezakt in Nederland, ondanks dat het woningtekort nauwelijks is veranderd
- Waarom zijn in Spanje, Portugal en Ierland de prijzen voor 2007 alleen maar gestegen, ondanks een gigantische hoeveelheid gebouwde woningen?
- Waarom zien we nu in de hele westerse wereld de woningmarkt vastlopen?

Wanneer je je verdiept in bovenstaand (ga af op feiten en ontwikkelingen) zul je inzien dat dit de standaard economische benadering van vraag en aanbod niet ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
Wanneer je je verdiept in bovenstaand (ga af op feiten en ontwikkelingen) zul je inzien dat dit de standaard economische benadering van vraag en aanbod niet ondersteunt.
Eerlijk gezegd heb je dat nou net niet helder gemaakt. Hoe geldschepping en het banksysteem werken, weet ik al een tijdje. Dat bepaalt de huizenprijzen niet, hooguit wat mensen kunnen lenen.

En de 2008-crisis was toch gewoon simpel vraag en aanbod. Door overcreditering en economische krimp moesten mensen hun huis verkopen, terwijl tegelijkertijd het aantal kopers klein was door de grote problemen om nieuwe financiering af te sluiten. Te veel aanbod en te weinig vraag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Eerlijk gezegd heb je dat nou net niet helder gemaakt. Hoe geldschepping en het banksysteem werken, weet ik al een tijdje. Dat bepaalt de huizenprijzen niet, hooguit wat mensen kunnen lenen.
Maar wat je leent, bepaalt direct hoeveel je voor een huis kán betalen. Ergo de prijs die je opgeeft als bid. Je hoge bid stuwt dan de huizenprijzen verder door meer overwaarde te genereren.

In 2008 werd het erg lastig om geld te lenen. Huiseigenaren kunnen moeizaam toegeven dat hun huis niet voor de beoogde prijs verkocht kan worden, omdat geld lenen moeilijk is. Dan gaat de huizenmarkt stagneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Lastmanstanding schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:37:
In 2008 werd het erg lastig om geld te lenen. Huiseigenaren kunnen moeizaam toegeven dat hun huis niet voor de beoogde prijs verkocht kan worden, omdat geld lenen moeilijk is. Dan gaat de huizenmarkt stagneren.
Dat klopt op zich wel, maar dat is niet waardoor toen de prijzen sterk zakten. De 'beleggingshypotheken' stortten in, huizen kwamen ónder water' te staan waardoor banken risico-opslagen oplegden en mensen raakte werkloos. Die kettingreactie zorgen ervoor dat er te veel mensen moesten verkopen. Het overaanbod drukte de prijzen enorm.

Nu stijgen de rentes ook (wat) en kunnen grotere groepen mensen minder lenen. Wat deskundigen verwachten - let op: inschatting - is dat daardoor mensen minder snel hun huis verkopen omdat ze een prijsverwachting hebben. Zolang er geen druk is om te verkopen, zal er een kleinere groep overblijven die hun huizen verkopen aan het overgebleven kapitaalkrachtig groepje.
Kortom, huizenprijzen blijven ongeveer gelijk - opnieuw volgens de deskundigen - maar het aantal transacties neemt af. Er is minder vraag maar ook minder aanbod :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Dan heb je het niet goed begrepen. De basis voor de huizenmarkt is de kredietverlening, dus is de wijze waarop deze kredietverlening tot stand komt van belang.
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
Kortom, huizenprijzen blijven ongeveer gelijk - opnieuw volgens de deskundigen - maar het aantal transacties neemt af. Er is minder vraag maar ook minder aanbod :)
Welke deskundigen zijn dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:07:
Dan heb je het niet goed begrepen. De basis voor de huizenmarkt is de kredietverlening, dus is de wijze waarop deze kredietverlening tot stand komt van belang.
Natuurlijk is de kredietverstrekking van belang, maar niet alles. Het bepaald niet de uiteindelijke vraag en aanbod, maar beïnvloed het wel. Daarom zijn in heel Europa de prijzen gestegen.
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:07:
Welke deskundigen zijn dit dan?
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVkhl8KHlKeFdFmt-PWbOTzAcAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aNJb2fcon0lvNP49xGDeST65.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Lastmanstanding schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

In 2008 werd het erg lastig om geld te lenen.
Dat niet alleen. De hypotheek begon ook zo een beetje de helft van een modaal inkomen te groeien. Inmiddels is dat nog meer als ik de onderstaande bron mag geloven. Het duurder worden van uitgaven helpt ook niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwedmNldKJK8G7DuQdQ-lKdvlqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbtjxciFzggyJHkPQY3mC67W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2022 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:51
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Natuurlijk is de kredietverstrekking van belang, maar niet alles. Het bepaald niet de uiteindelijke vraag en aanbod, maar beïnvloed het wel. Daarom zijn in heel Europa de prijzen gestegen.

[...]

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
kunnen we aub stoppen met het delen van dit stukje misinformatie van de abn amro, die berekenen het zo dat je met dalende prijzen in 2022 alsnog op een gemiddelde stijging uit kan komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:05:
kunnen we aub stoppen met het delen van dit stukje misinformatie van de abn amro, die berekenen het zo dat je met dalende prijzen in 2022 alsnog op een gemiddelde stijging uit kan komen
Forum regel één: trek alles wat niet in je straatje past in twijfel :)

Alle markpartijen komen met vergelijkbare cijfers. De een wat lager, de ander wat hoger, dus misleidend is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:32:
[...]

Alle markpartijen komen met vergelijkbare cijfers. De een wat lager, de ander wat hoger, dus misleidend is het niet.
Bergen zout, die prospects van banken. Allereerst zijn ze gebaat bij dit soort prognoses. Ten tweede zitten zij er ook meer dan eens naast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Mijn huis staat sinds eergisteren op funda, ik heb er alle baat bij dat de markt stijgt. Dus ik zou een verregaande stijging van de huizenprijzen dit jaar enorm toejuichen. Ik denk dat je dat ook prima uit mijn posts in dit topic kunt halen

Maar ik vind de manier van rekenen waaruit dit cijfer tot stand komt gewoon pure misleiding. Het is letterlijk zo dat met de manier van rekenen de huizenprijzen van 1 januari tot 31 december kunnen dalen en dan dit cijfer alsnog uit de koker kan komen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:44:
[...]

Bergen zout, die prospects van banken. Allereerst zijn ze gebaat bij dit soort prognoses. Ten tweede zitten zij er ook meer dan eens naast.
We voorspellen, dus zitten we er naast :)

Hier dachten we ook massaal dat de tweede kwartaal cijfers van het NVM een drama zou worden. De actuele economische situatie, en dus de huizenmarkt, wordt bepaald door incidenten en niemand weet wat er nog uit de koker van slecht nieuws komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:47:
Maar ik vind de manier van rekenen waaruit dit cijfer tot stand komt gewoon pure misleiding. Het is letterlijk zo dat met de manier van rekenen de huizenprijzen van 1 januari tot 31 december kunnen dalen en dan dit cijfer alsnog uit de koker kan komen rollen.
Dat mag je vinden, maar vooralsnog past hun verhaal in het totale plaatje en is het ook veel groter dan de cijfers waar je naartoe verwijst. Ik pakte het erbij omdat het een mooi plaatje is, dat precies laat ziet hoe we (nu) denken hoe vraag en aanbod elkaar in balans houden. Daar hoort een heel rapport bij dat - los wat je van die cijfers vindt - een gedegen verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
Blik1984 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Die periode werd wel gekenmerkt door een reactie op de stijging vd hypotheekrentes. In juni/juli zie je de transacties en het aanbod weer teruglopen. Ik hoorde van onze makelaar dat deze zomer de rustigste zomer in zijn 15 jaar durende carrière was.
Het aanbod beschikbare bestaande woningen op Funda (cijfers van @Woningnieuws):

46.199 op 3 juni
51.266 op 1 juli
50.709 op 29 juli
47.794 op 26 augustus

In lijn met de NVM rapportage loopt het aanbod in juni duidelijk op. Zoals gebruikelijk loopt het terug in de vakantiemaanden juli en augustus. Daardoor staan nu minder woningen te koop dan begin juli, maar nog steeds meer dan begin juni.

Het aantal transacties weten we pas in oktober via de cijfers over het derde kwartaal. Wat ik in mijn eigen bubbel zie strookt wel met het verhaal van jullie makelaar: weinig nieuw te koop en weinig verkopen.
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Als dat structureel wordt wel, en dat weten we pas in oktober :)
Het klopt dat het aantal transacties pas in oktober bekend wordt. Waar ik op reageerde is de stelling:
De vraag zal zeker afnemen, echter het aanbod ook.

Dat de vraag naar woningen afneemt lijkt me plausibel, door o.a. de hogere hypotheekrente. Dat tegelijkertijd het aanbod afneemt is verre van zeker. Waar is die aanname op gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
De verwachting is dat doorstromers nu afhaken: huishoudfinanciën staan onder druk, consumentenvertrouwen is laag, en de rente is gestegen. Huishoudens hebben even wat anders aan hun hoofd dan naar een andere woning uitkijken. Dus komt hun huis ook niet in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

De een linkt naar hetzelfde artikel als de ander ;)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Duur grapje voor kopers die dachten dat je de koop van de en huis kunt anuleren als of het een coolblue bestelling is.

https://www.at5.nl/artike...3miTh2Y3Q4otNyDsbT10yD9v0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 21:07
Conrado schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:15:
De verwachting is dat doorstromers nu afhaken: huishoudfinanciën staan onder druk, consumentenvertrouwen is laag, en de rente is gestegen. Huishoudens hebben even wat anders aan hun hoofd dan naar een andere woning uitkijken. Dus komt hun huis ook niet in de verkoop.
Ik denk dat de tactiek nu omgedraaid is. Eerst verkopen dan kopen.
Als de doorstromers hun huidige huis goed weten te verkopen, hebben ze grote kans van slagen in de doorstromersmarkt.

Ik doe het omgekeerd en moet mijn huidige huis nog verkopen. Geen idee of dat lukt tegen de hoofdprijs, maar als het 50k minder is....ja jammer, maar dat is al ingecalculeerd door de bank (90% overbruggingshypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
kx22 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:07:
Ik denk dat de tactiek nu omgedraaid is. Eerst verkopen dan kopen.

Ik doe het omgekeerd en moet mijn huidige huis nog verkopen. Geen idee of dat lukt tegen de hoofdprijs, maar als het 50k minder is....ja jammer, maar dat is al ingecalculeerd door de bank (90% overbruggingshypotheek).
Ja, dat zou best zo kunnen zijn. In eerste instantie natuurlijk (nog) niet want er lopen allerlei nieuwbouwprojecten waar mensen op ingeschreven hebben.

Ik begroot voor de nieuwbouw mijn huidige woning met 80% van de huidige marktprijs. Heel raar effect: de nieuwbouw calculeer ik hoger, de verkoop van m'n huis juist lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Tot nu toe komt die verwachting niet uit. In het tweede kwartaal is het aanbod toegenomen. Op Funda staan nu 48.999 woningen bestaande bouw, dat zijn er meer dan in mei en juni beschikbaar waren. In de vakantiemaanden is het aanbod dus niet ver afgenomen. Normaal gesproken komen na de zomervakantie weer meer woningen op de markt.
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Nu stijgen de rentes ook (wat) en kunnen grotere groepen mensen minder lenen. Wat deskundigen verwachten - let op: inschatting - is dat daardoor mensen minder snel hun huis verkopen omdat ze een prijsverwachting hebben. Zolang er geen druk is om te verkopen, zal er een kleinere groep overblijven die hun huizen verkopen aan het overgebleven kapitaalkrachtig groepje.
Mocht het aanbod wel gaan dalen en naar een kleinere groep kopers gaan, ook in dat scenario lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de prijzen gelijk blijven. In de markt van de afgelopen twee jaar kwam je met relatief veel kopers op relatief weinig woningen af. Als die druk wegvalt, en je niet meer over elkaar heen hoeft te bieden, waarom zou je dan nog de "2021" prijs betalen voor een woning -voorzover dat al kan met de hogere rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
antidote schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:55:
Mocht het aanbod wel gaan dalen en naar een kleinere groep kopers gaan, ook in dat scenario lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de prijzen gelijk blijven.
Voor een daling komt eerst stabilisatie. We komen uit een (sterk) opgaande lijn, en stabiel is dan al een hele stap.
Het is ook niet zo dat we niets meer kunnen lenen. het is minder geworden. Wat we natuurlijk geen van alle weten is of dat voldoende effect heeft voor een langdurige stabilisatie of uiteindelijk een daling, en hoeveel dat dan zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 20:52
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Dat niet alleen. De hypotheek begon ook zo een beetje de helft van een modaal inkomen te groeien. Inmiddels is dat nog meer als ik de onderstaande bron mag geloven. Het duurder worden van uitgaven helpt ook niet mee.

[Afbeelding]

[Twitter: title]
Zeker niet, het wordt interessant aanstaande winter. Je ziet nu al meer en meer mensen die financieel moeite hebben om rond te komen. Kans groot dat het deze winter kiezen gaat worden tussen eten of warmte, omdat beide gewoonweg niet betaalbaar is. Niet alleen voor de armste groepen binnen ons land, maar ook voor de mensen die dusdanige relatieve hoge maandlasten hebben aan hypotheeklasten alleen.

Ik kan mij best voorstellen dat we er een ruim aantal woningen bij zullen zien komen op de markt omdat men de lasten niet kan dragen en er geen duidelijk zicht is wanneer deze koopkrachtdaling voorbij zal gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Niet helemaal waar, de prijs komt wel door vraag/aanbod tot stand. Maar de factoren die de vraag en het aanbod bepalen, worden niet goed begrepen.

De vraag naar een gegeven rijtjeshuis x voor 3 ton is lager dan de vraag naar rijtjeshuis x voor 2 ton. De vraag naar rijtjeshuis x daalt ook als de inflatie hoger wordt - ervanuitgaande dat het salaris niet evenredig meestijgt.

De vraag naar rijtjeshuis x voor 3 ton daalt ook als men de verwachting heeft dat de markt af gaat vlakken of zelfs gaat dalen, omdat de redenering "het wordt toch meer waard dus ik bied zo veel als ik kan" wegvalt.

De normen die bepalen hoeveel je mag lenen om rijtjeshuis x te mogen kopen bepalen ook de vraag. Worden deze strenger dan neemt de vraag af.

En zo kunnen we er nog wel een aantal bedenken.

Het is dus niet zo dat zolang er een tekort bestaat, de prijzen zullen blijven stijgen. Het tegenovergestelde kan ook waar zijn. Stel op magische wijze komt de belofte om 100k huizen per jaar te bouwen uit en het tekort wordt kleiner, maar tegelijkertijd verlaagt de ECB de rente met 3% en worden de leennormen nog losser gemaakt, zul je zien dat de prijzen gewoon stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
Conrado schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Voor een daling komt eerst stabilisatie. We komen uit een (sterk) opgaande lijn, en stabiel is dan al een hele stap.
Het is ook niet zo dat we niets meer kunnen lenen. het is minder geworden. Wat we natuurlijk geen van alle weten is of dat voldoende effect heeft voor een langdurige stabilisatie of uiteindelijk een daling, en hoeveel dat dan zal zijn.
In het verleden is er bij mijn weten nooit een langdurige periode van stabilisatie geweest. De toekomst van de markt kan ik niet voorspellen, evenmin als de economen van de banken. Net als zij moet ik het doen met de al bekende cijfers, en een interpretatie van de huidige toestand in de markt.

Mijn duiding (waarin ik er volledig naast kan zitten) is dat de markt "zoekende" is. Tegen de gevraagde prijzen wordt een deel van de woningen nog steeds snel verkocht. Een toenemend deel blijft langer te koop staan dan voorheen, en een klein gedeelte wordt van de markt gehaald en/of tegen een lagere prijs opnieuw te koop aangeboden.

De vraagprijzen dalen nog niet over een grotere breedte, maar dat verwacht ik wel door een voorlopig nog relatief groot aanbod, tegenover een relatief kleine groep kopers die deze prijzen kan of wil betalen. Reden daarvoor zijn de hypotheekrente, prijsstijgingen van o.m. energie en supermarkt en verwachtingen over de huizenmarkt en economie.

Wanneer en hoeveel de prijzen gaan dalen durf ik niet te zeggen, dat laat ik over aan de bankeconomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
antidote schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
De vraagprijzen dalen nog niet over een grotere breedte
Met het tempo van afgelopen week is in 1 maand ongeveer 20% van het bestaande aanbod in prijs gedaald. En dat terwijl 2/3e van NL momenteel nog vakantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Met het tempo van afgelopen week is in 1 maand ongeveer 20% van het bestaande aanbod in prijs gedaald. En dat terwijl 2/3e van NL momenteel nog vakantie heeft.
De vakantiedip duurt meestal niet tot de zomervakantie echt helemaal voorbij is hoor. Na vandaag heeft alleen regio Zuid nog vakantie, maar het meerendeel van regio Noord (morgen weer naar school) is gewoon alweer een week thuis en regio Midden is alweer een week begonnen. Hier werd ik eigenlijk juist verrast door de vraagprijzen van nieuw aanbod: hoog. Overbieden is hier in het hoge Noorden nog niet zo gewoon als in andere delen van het land. Ik denk dat men er al weer wat op begint te rekenen, dat er binnenkort weer echt onderhandeld moet worden over de prijs. Dan wil je niet laag inzetten.

Voor ons eigenlijk alleen maar goed nieuws. Dan gaat er minder "overwaarde" vrijkomen voor flinke verbouwingen na de verhuizing en kakt de klus- en verbouwmarkt misschien ook weer eens een klein beetje in.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

De vakantiedip duurt meestal niet tot de zomervakantie echt helemaal voorbij is hoor. Na vandaag heeft alleen regio Zuid nog vakantie, maar het meerendeel van regio Noord (morgen weer naar school) is gewoon alweer een week thuis en regio Midden is alweer een week begonnen. Hier werd ik eigenlijk juist verrast door de vraagprijzen van nieuw aanbod: hoog. Overbieden is hier in het hoge Noorden nog niet zo gewoon als in andere delen van het land. Ik denk dat men er al weer wat op begint te rekenen, dat er binnenkort weer echt onderhandeld moet worden over de prijs. Dan wil je niet laag inzetten.

Voor ons eigenlijk alleen maar goed nieuws. Dan gaat er minder "overwaarde" vrijkomen voor flinke verbouwingen na de verhuizing en kakt de klus- en verbouwmarkt misschien ook weer eens een klein beetje in.
Vraagprijs van nieuw aanbod (per m2) is juist gedaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
[...]

De vakantiedip duurt meestal niet tot de zomervakantie echt helemaal voorbij is hoor.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
[...]

[Afbeelding]

Is dit enkel en alleen de hypotheeklasten? Dan zit ik nog aardig laag. 21.6% op mijn netto inkomsten. Of bedoelen ze met modaal inkomen bruto inkomen? Dan zit ik op zo'n 16%.

Zijn er dan echt zoveel mensen die echt richting 50% van hun inkomen uitgeven aan hun hypotheek? damn :o Komt de bank dan maandelijks ook even langs voor een spank session dat je zo graag een fetish hebt om slaaf van de bank te zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 28-08-2022 18:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Immutable schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Is dit enkel en alleen de hypotheeklasten? Dan zit ik nog aardig laag. 21.6% op mijn netto inkomsten. Of bedoelen ze met modaal inkomen bruto inkomen? Dan zit ik op zo'n 16%.

Zijn er dan echt zoveel mensen die echt richting 50% van hun inkomen uitgeven aan hun hypotheek? damn :o Komt de bank dan maandelijks ook even langs voor een spank session dat je zo graag een fetish hebt om slaaf van de bank te zijn?
Het is geen grafiek die laat zien welk percentage mensen gemiddeld kwijt zijn. Het is een grafiek die laat zien dat wanneer iemand met een modaal inkomen een gemiddeld huis in Nederland zou kopen wat dan het hypotheekbedrag als percentage van het inkomen zou zijn.

2022 modaal inkomen €38k bruto, netto €2500 incl. vakantiegeld per maand. Gemiddelde woningprijs in Nederland is 445k. 10j vast is vanaf 3,53% nu. Netto hypotheek is bij 30 jaar en die rente per maand €1519. 1519/2500=60% zou iemand met een modaal inkomen gemiddeld per maand kwijt zijn aan hypotheek als die een gemiddeld huis zou kopen. Note: bij een gezin waarbij 2 partners modaal verdienen zou het 30% van het gezamenlijk inkomen zijn.

Wilt niet zeggen dat er mensen zijn die zo'n hypotheek kunnen krijgen of dat mensen daar voor kiezen. Maar het laat wel goed zien dat het op dit moment lastiger (d.w.z. procentueel meer geld kwijt) is voor iemand met een modaal inkomen om een koopwoning te kopen dan de afgelopen 50 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:57
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Het is geen grafiek die laat zien welk percentage mensen gemiddeld kwijt zijn. Het is een grafiek die laat zien dat wanneer iemand met een modaal inkomen een gemiddeld huis in Nederland zou kopen wat dan het hypotheekbedrag als percentage van het inkomen zou zijn.

2022 modaal inkomen €38k bruto, netto €2500 incl. vakantiegeld per maand. Gemiddelde woningprijs in Nederland is 445k. 10j vast is vanaf 3,53% nu. Netto hypotheek is bij 30 jaar en die rente per maand €1519. 1519/2500=60% zou iemand met een modaal inkomen gemiddeld per maand kwijt zijn aan hypotheek als die een gemiddeld huis zou kopen. Note: bij een gezin waarbij 2 partners modaal verdienen zou het 30% van het gezamenlijk inkomen zijn.

Wilt niet zeggen dat er mensen zijn die zo'n hypotheek kunnen krijgen of dat mensen daar voor kiezen. Maar het laat wel goed zien dat het op dit moment lastiger (d.w.z. procentueel meer geld kwijt) is voor iemand met een modaal inkomen om een koopwoning te kopen dan de afgelopen 50 jaar!
Het loop allemaal zo schreef. Tel je daarbij op, de OZB, Verzekeringen, Gas water elektra dan vraag ik me af hoe mensen hiermee rondkomen. Van de 40% die je overhoudt hou je uiteindelijk ook weinig van over.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Met het tempo van afgelopen week is in 1 maand ongeveer 20% van het bestaande aanbod in prijs gedaald.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat is dan (vooral) buiten de randstad, want de woningen die ik bijhoud is afgelopen maanden niets in prijs gedaald.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[...]
Overbieden is hier in het hoge Noorden nog niet zo gewoon als in andere delen van het land.
Nou.. Wij zijn het afgelopen jaar toch echt meermaals (fors) overboden terwijl ons bod óók al minimaal 5% hoger dan de vraagprijs lag.
Dan gaat het om huizen van 350k-450k

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sport_Life schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:06:
Dat is dan (vooral) buiten de randstad, want de woningen die ik bijhoud is afgelopen maanden niets in prijs gedaald.
ZO Brabant zie ik dat ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[Afbeelding]

Dat plaatje zegt helemaal niks.

Het geeft de gemiddelde netto maandlasten weer van een (1) modaal inkomen. Maar de meeste woningeigenaren hebben een (veel) hoger gezinsinkomen dan 38k.
Bovendien: de gemiddelde koopwoning kost 400k , maar dat wil niet zeggen dat de lasten ook gebaseerd zijn op dat bedrag.

Aanname van mij: door de gunstige arbeidsmarkt zijn er veel minder mensen met een modaal gezinsinkomen dan in 2009-2013. Dan is het gemiddelde inkomen hoger , dus zegt zo'n plaatje ook weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Sport_Life schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Dat plaatje zegt helemaal niks.

Het geeft de gemiddelde netto maandlasten weer van een (1) modaal inkomen. Maar de meeste woningeigenaren hebben een (veel) hoger gezinsinkomen dan 38k.
Bovendien: de gemiddelde koopwoning kost 400k , maar dat wil niet zeggen dat de lasten ook gebaseerd zijn op dat bedrag.

Aanname van mij: door de gunstige arbeidsmarkt zijn er veel minder mensen met een modaal gezinsinkomen dan in 2009-2013. Dan is het gemiddelde inkomen hoger , dus zegt zo'n plaatje ook weinig.
Zo gunstig blijkt die arbeidsmarkt ook niet te zijn eigenlijk. Ja we hebben tekort aan goedkope krachten of eigenlijk de werkgevers willen niet meer betalen voor personeel.
De werkeloosheid is gewoon aan het stijgen.
Dus of er echt veel mensen voldoende verdienen om een huis te kopen betwijfel ik. Want je kan wel iets meer per maand hebben dan 1 jaar terug het maakt voor de huizenmarkt niets uit als je niet kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47
Zoals verwacht knalt de 10 jaars Nederlandse obligatie omhoog inmiddels alweer de 1,8 voorbij.

Ik ben benieuwd wat dit met de hypotheekrente gaat doen, maar het zou me niks verbazen als we deze week weer aardig wat verhogingen gaan zien.

Ik heb zelf iig de hypotheek adviseur opdracht gegeven alles zsm te regelen, ik wacht niet meer af, veel te heet onder de voeten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ConQuestador schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:30:
Zoals verwacht knalt de 10 jaars Nederlandse obligatie omhoog inmiddels alweer de 1,8 voorbij.

Ik ben benieuwd wat dit met de hypotheekrente gaat doen, maar het zou me niks verbazen als we deze week weer aardig wat verhogingen gaan zien.

Ik heb zelf iig de hypotheek adviseur opdracht gegeven alles zsm te regelen, ik wacht niet meer af, veel te heet onder de voeten.
Ik denk persoonlijk dat dit nog 1 van de weinige factoren is die nu de markt nog hoog houd. Veel vraag omdat mensen nog snel een huis willen scoren voordat de rente omhoog gaat.

Je ziet namelijk de rente wel omhoog gaan maar de prijzen nog niet naar beneden en dat is best een tricky situatie als je een huis koopt. Want gaan de huizen naar beneden en hoe veel? Dat is gokken terwijl als je een huis koopt je kosten vast liggen voor de komende 10-30 jaar.
Tenzij de overheid weer extra geld nodig heeft want dan zullen ze vast wel weer belastingen verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 29-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Ja, het idee dat de inflatie zijn piek gehad heeft wordt nu regelmaitg in twijfel getrokken. Mogelijk stijgt de inflatie wel weer (wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, inflatie en koopkrachtplaatjes werken individueel anders. Er zijn nog voldoende huishoudens met een jaarcontract die nog niet de hoge gasprijs betalen. Die worden nog verrast.
Maar, van de andere kant, komen er ook loonsverhogingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:15:
Ja, inflatie en koopkrachtplaatjes werken individueel anders. Er zijn nog voldoende huishoudens met een jaarcontract die nog niet de hoge gasprijs betalen. Die worden nog verrast.
Maar, van de andere kant, komen er ook loonsverhogingen aan.
Dat laatste moet je wel voor hopen ja. En of het dan genoeg is om de inflatie bij te houden maar dat betwijfel ik.

De jaarcontracten gaan vanzelf aflopen en de leveranciers zullen hun winst toch weer moeten inhalen dus de volgende contracten worden voor iedereen gewoon duurder natuurlijk.

Hoewel het misschien een kleine invloed gaat hebben op de prijs van een woning gaat het natuurlijk weinig veranderen aan de betaalbaarheid van een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 20:15
Nog een signaaltje:

Wij kwamen met wat spitten op een voor ons nieuwe Funda advertentie tegen van het type huis waar veel mensen direct verliefd op kunnen worden, wij zijn in elk geval al heel lang niet meer zo enthousiast geworden van een advertentie. Mooi huis, ok energielabel, vlakbij een station, vlakbij het bos, vlakbij het centrum, mooie groene wijk, redelijk centraal in Nederland gelegen. Zo'n huis. Maar ja, staat al dik een week op Funda, dus een afspraak maken zal wel zinloos zijn. Nee dus. Ik kon uit uit heel veel tijdstippen over 3 dagen verspreid kiezen.

dat was absoluut ondenkbaar in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:15:
Nog een signaaltje:

Wij kwamen met wat spitten op een voor ons nieuwe Funda advertentie tegen van het type huis waar veel mensen direct verliefd op kunnen worden, wij zijn in elk geval al heel lang niet meer zo enthousiast geworden van een advertentie. Mooi huis, ok energielabel, vlakbij een station, vlakbij het bos, vlakbij het centrum, mooie groene wijk, redelijk centraal in Nederland gelegen. Zo'n huis. Maar ja, staat al dik een week op Funda, dus een afspraak maken zal wel zinloos zijn. Nee dus. Ik kon uit uit heel veel tijdstippen over 3 dagen verspreid kiezen.

dat was absoluut ondenkbaar in maart.
Nog even geduld en dan weten we het. Als het goed is begint alles nu na weken komkommertijd weer een beetje op gang te komen. Het valt nu inderdaad op, dat er de afgelopen weken niet veel gebeurd is en er dus ook maar heel weinig al op "onder optie/bod" of "verkocht onder voorbehoud staat". Het valt op zich wel te verwachten dat de overspannenheid er nu toch wel een beetje vanaf zal gaan en dat je weer wat meer kansen zou moeten hebben om in ieder geval te bezichtigen. Want dat was in 2020 zelfs hie al niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22
Modbreak:Woningmarkt mensen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Nog even geduld en dan weten we het. Als het goed is begint alles nu na weken komkommertijd weer een beetje op gang te komen. Het valt nu inderdaad op, dat er de afgelopen weken niet veel gebeurd is en er dus ook maar heel weinig al op "onder optie/bod" of "verkocht onder voorbehoud staat". Het valt op zich wel te verwachten dat de overspannenheid er nu toch wel een beetje vanaf zal gaan en dat je weer wat meer kansen zou moeten hebben om in ieder geval te bezichtigen. Want dat was in 2020 zelfs hie al niet leuk meer.
Het hoeft alleen niet te betekenen dat de verkoopprijzen ook echt omlaag gaan. De vraagprijzen zijn gewoon gestegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

In zijn algeheel zie ik er een trendlijn in dat "wonen" en woningen door de tijd heen dus een steeds groter hap gaat nemen van je salaris. Ook al heb je hier en daar een soort "dip" zoals in 1986 en 2015.... Overall stijgt het gestaag.

Het zou in ieder geval goed voor een economie wezen dat wonen niet een te groot deel van je salaris zou opnemen. Dat is beter voor de economie, dan dat iedereen zijn gehele salaris in stenen zou stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:11
Immutable schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

In zijn algeheel zie ik er een trendlijn in dat "wonen" en woningen door de tijd heen dus een steeds groter hap gaat nemen van je salaris. Ook al heb je hier en daar een soort "dip" zoals in 1986 en 2015.... Overall stijgt het gestaag.

Het zou in ieder geval goed voor een economie wezen dat wonen niet een te groot deel van je salaris zou opnemen. Dat is beter voor de economie, dan dat iedereen zijn gehele salaris in stenen zou stoppen.
Als je je realiseert dat bewoners van die woningen ook steeds meer woonoppervlak tot hun beschikking hebben en zelfs zonder correctie voor woonoppervlak de gemiddelde woning steeds groter is geworden, is het niet zo gek dat we steeds duurder wonen ten opzichte van onze inkomens.

Tel daarbij het steeds luxer worden van woningen, en je komt nog duurder uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ivow85 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Als je je realiseert dat bewoners van die woningen ook steeds meer woonoppervlak tot hun beschikking hebben en zelfs zonder correctie voor woonoppervlak de gemiddelde woning steeds groter is geworden, is het niet zo gek dat we steeds duurder wonen ten opzichte van onze inkomens.

Tel daarbij het steeds luxer worden van woningen, en je komt nog duurder uit.
Dat is de laatste jaren echt niet zo hoor, als je ziet wat mensen nu voor woningen betalen en wat dezelfde woning 10 jaar terug gekost heeft. En wat je krijgt aan M2 voor nieuwbouw tegenover wat je daar 10jaar geleden voor kreeg ben je in alles achteruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Immutable schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:10:
Geld in stenen stoppen is op zich prima, het eigenhuizen bezit mag van me echt omhoog. Echter je hebt natuurlijk gelijk, door loonmatiging is wonen duur geworden. Het klopt Jan-modaal kan eigenlijk geen huis meer kopen, maar dezelfde Jan kan ook geen nieuwe auto meer aanschaffen. Het zou mooi zijn als salarissen echt eens een stap gingen maken.

Alleen...., gaat iedereen dan weer tegen elkaar opbieden voor dat 'droomhuis' :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Geld in stenen stoppen is op zich prima, het eigenhuizen bezit mag van me echt omhoog. Echter je hebt natuurlijk gelijk, door loonmatiging is wonen duur geworden. Het klopt Jan-modaal kan eigenlijk geen huis meer kopen, maar dezelfde Jan kan ook geen nieuwe auto meer aanschaffen. Het zou mooi zijn als salarissen echt eens een stap gingen maken.

Alleen...., gaat iedereen dan weer tegen elkaar opbieden voor dat 'droomhuis' :(
Tja met een groot tekort aan woningen gaan mensen gewoon meer bieden als ze meer kunnen bieden. Wat is het alternatief? Duur huren? In de auto slapen? Elke dag 4 uur forenzen?

De markt is gewoon verziekt door een tekort aan woningen, ook vooral "sociale" huurwoningen zodat mensen wel degelijk een alternatief hebben voor kopen.
Het moet gewoon weer worden dat zowel huren als kopen voordelen heeft waarbij je ze tegen elkaar kan afwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 29-08-2022 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38

copykat

Good copy isn't bad

Wat word op dit moment als normaal gezien aan woonkosten voor de "gewone man/zeg jong gezin"? Hierbij bedoel ik vaste lasten.
Niet boodschappen maar alle verzekeringen, gemeentelijke lasten,energiekosten (geheel zonder kan je niet en er is geen energie bank zoals de voedselbank) die je verplicht bent met de woning als huurder of "bezitter"(hypotheek hebben is schijn bezit maar goed.)
Gezinswoning rijtjeshuis 100-12m2 tuintje van 5 bij 10. Dat.
Zeg 300k hypotheek.( van uitgaande dat je of doorstromer bent of gedeelte eigen geld geïnvesteerd heb.
Tussen 1200 en 1600 euro? Hoger?

Dan komt daar je semi vasten lasten nog op.
Fiets/auto verzekering, sport abo's, internet/mobiel/itv enz.

En hoeveel was dit in zeg 2000? (mijn generatie) (ik weet wij nog al krap zaten door continue investeren in opknappen vh klushuis.)

Als ik naar me zelf kijk is vooral de rentekosten(lagere rente) en gekoppelde levensverzekeringen voor hypotheken gedaald maar alle andere kosten alleen maar gestegen.( uiteindelijk is het rente verschil tussen 6,7 naar 4,9 en nu 1,4 behoorlijk verschil in maandkosten. Meer dan de andere variabelen.)
Tel daar de 40k-50k per jaar aan marktprijsstijging de laatste tijd en de enorme stijging in verbouwings materiaal en arbeidsloon aannemer bij op.
Ik vrees dat een hoop nieuwe koper stellen kinderen uitstellen om maximaal te kunnen werken.
Ik zou me nu in ieder geval geen gezinswoning kunnen veroorloven met ons gezamelijk inkomen.
En ook niet in aanmerking komen voor sociale woningaanbod weer teveel inkomen.
Zal minister Hugo van dit soort gegevens en overwegingen op de hoogte zijn?
En nog belangrijker zou hij en zijn ministerie enige invloed hebben daarin?

De mening dat je dan goedkoper kan wonen buiten de randstad staat haaks op ministerie die onnodig energie verbruik wilt verminderen door dichter op je werk te gaan wonen. De gene die vaste werktijden hebben zijn vaak ook de gene die lagere jaarsalarissen hebben. En dan is anderhalf uur heen en anderhalf uur (als het niet meer is) terug woonwerkverkeer best belastend. In de portemonnee en tijd.
Wat ik bedoel is de afkoeling waar nu over gesproken word niet gewoon de wal keert t schip?
Is de rek van de mogelijkheden zo ver er uit dat zelfs op de toekomst gokken met hoger salaris niet meer kan?
Nog los van de milieu energie transitie spook. Alle investeringen die nog gedaan moeten worden in de verplichtingen die Nederland zich opgelegd heeft via EU en andere afspraken?
Juist de oudere huizen in de onderkant van de markt worden daardoor erg kosten verhogend op een onvoorspelbare manier.
Als hier niet goed rekening mee gehouden word is de grootste klap nog niet geweest voor de nu nieuwe huizen bezitters in de jaren 30-70 woningen.

Als ik verhuis zal dit een 2020 of jonger woning worden om geen last te hebben van toekomstige (verplichte/opgedrongen aanpassingen in energie isolatie enz.
Maar in mijn segment is dat kneuterig klein opgezet in eigengrond en woonoppervlak en vinex style of je moet (ver) buiten de "randstad" gaan zoeken. Lees half Nederland valt af.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
copykat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:21:
Wat word op dit moment als normaal gezien aan woonkosten voor de "gewone man/zeg jong gezin"? Hierbij bedoel ik vaste lasten.
Niet boodschappen maar alle verzekeringen, gemeentelijke lasten,energiekosten (geheel zonder kan je niet en er is geen energie bank zoals de voedselbank) die je verplicht bent met de woning als huurder of "bezitter"(hypotheek hebben is schijn bezit maar goed.)
Gezinswoning rijtjeshuis 100-12m2 tuintje van 5 bij 10. Dat.
Zeg 300k hypotheek.( van uitgaande dat je of doorstromer bent of gedeelte eigen geld geïnvesteerd heb.
Tussen 1200 en 1600 euro? Hoger?

Dan komt daar je semi vasten lasten nog op.
Fiets/auto verzekering, sport abo's, internet/mobiel/itv enz.

En hoeveel was dit in zeg 2000? (mijn generatie) (ik weet wij nog al krap zaten door continue investeren in opknappen vh klushuis.)

Als ik naar me zelf kijk is vooral de rentekosten(lagere rente) en gekoppelde levensverzekeringen voor hypotheken gedaald maar alle andere kosten alleen maar gestegen.( uiteindelijk is het rente verschil tussen 6,7 naar 4,9 en nu 1,4 behoorlijk verschil in maandkosten. Meer dan de andere variabelen.)
Tel daar de 40k-50k per jaar aan marktprijsstijging de laatste tijd en de enorme stijging in verbouwings materiaal en arbeidsloon aannemer bij op.
Ik vrees dat een hoop nieuwe koper stellen kinderen uitstellen om maximaal te kunnen werken.
Ik zou me nu in ieder geval geen gezinswoning kunnen veroorloven met ons gezamelijk inkomen.
En ook niet in aanmerking komen voor sociale woningaanbod weer teveel inkomen.
Zal minister Hugo van dit soort gegevens en overwegingen op de hoogte zijn?
En nog belangrijker zou hij en zijn ministerie enige invloed hebben daarin?

De mening dat je dan goedkoper kan wonen buiten de randstad staat haaks op ministerie die onnodig energie verbruik wilt verminderen door dichter op je werk te gaan wonen. De gene die vaste werktijden hebben zijn vaak ook de gene die lagere jaarsalarissen hebben. En dan is anderhalf uur heen en anderhalf uur (als het niet meer is) terug woonwerkverkeer best belastend. In de portemonnee en tijd.
Wat ik bedoel is de afkoeling waar nu over gesproken word niet gewoon de wal keert t schip?
Is de rek van de mogelijkheden zo ver er uit dat zelfs op de toekomst gokken met hoger salaris niet meer kan?
Nog los van de milieu energie transitie spook. Alle investeringen die nog gedaan moeten worden in de verplichtingen die Nederland zich opgelegd heeft via EU en andere afspraken?
Juist de oudere huizen in de onderkant van de markt worden daardoor erg kosten verhogend op een onvoorspelbare manier.
Als hier niet goed rekening mee gehouden word is de grootste klap nog niet geweest voor de nu nieuwe huizen bezitters in de jaren 30-70 woningen.

Als ik verhuis zal dit een 2020 of jonger woning worden om geen last te hebben van toekomstige (verplichte/opgedrongen aanpassingen in energie isolatie enz.
Maar in mijn segment is dat kneuterig klein opgezet in eigengrond en woonoppervlak en vinex style of je moet (ver) buiten de "randstad" gaan zoeken. Lees half Nederland valt af.
Heel simpel gezegd, weet de overheid best wel dat het niet te betalen is, ze kunnen er ook wat aan doen maar waarom zouden ze? Krijgt de jonge minder betaald als hij het probleem oplost? Krijgt hij een bonus als hij het wel doet? Waarom zou hij dan moeite doen?
Er is gewoon geen politieke wil om het probleem structureel op te lossen en er zijn veel te veel belangengroepen die het ook niet op willen lossen. Net zoals assielopvang op niet opgelost word omdat ze dat niet willen, en ook waarom zouden ze iedereen die erover gaat woont ver weg van assielzoekers centra.
De regels die Nederland zich opgelegd heeft zijn natuurlijk gewoon vrijwillig, zolang de overheid het wil moet het zodra ze wat anders bedenken is het niet meer nodig.

Je hebt gewoon de keuze welke woning je kiest, wil jij graag een nieuwe woning dan krijg je bijbehorende mini perceel. Wil je een groter perceel dan heb je een oudere woning. Dan moet je daar een keer wat aan verbouwen om het energie-neutraal te krijgen. Maar die wetgeving komt er voorlopig echt nog niet, de woning cooperaties kunnen dat namelijk nooit allemaal geregeld krijgen en die hebben wel wat invloed. Bovendien woont het overgrote deel van de overheid in de randstad en waarschijnlijk in de wat luxere buurten die wat ouder zijn die gaan zichzelf echt geen verplichtingen opleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadowhawk00 op 29-08-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:11
Shadowhawk00 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Dat is de laatste jaren echt niet zo hoor, als je ziet wat mensen nu voor woningen betalen en wat dezelfde woning 10 jaar terug gekost heeft. En wat je krijgt aan M2 voor nieuwbouw tegenover wat je daar 10jaar geleden voor kreeg ben je in alles achteruit gegaan.
Ja, als je een piek vergelijkt met het dal van een flinke crisis houdt je dat soort uitschieters altijd. Waarbij overigens als gevolg van dalende rentes tot eind vorig jaar de woonlasten véél minder hard omhoog zijn gegaan dan de huizenprijzen. De meeste mensen die niet verhuisd zijn en een koopwoning hebben, hebben ergens in de laatste 10 jaar hun hypotheeklasten juist flink zien dalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Alles wat ik in mijn email krijg als "nieuwe te bouwen woningen in jou buurt" zijn 460-600k.
Kaal dus. En best mooi maar vaak de gene die ik als "verbetering van wat ik nu heb aan leefgebied" zitten aan de verkeerde kant van mijn budget.
Dus ik woon in jaren dertig woning en investeer alleen op directe winst voor ons.
Warmtepomp? 5000? Dat is x jaar extra gas betalen dus geen warmte pomp en hopen op lagere aanschafkosten als mn hr-ketel kapot gaat.(nog los vh feit mn zoldervloer is ongeschikt voor 250litervat te dragen en ik heb ruimte gebrek voor zo'n installatie.)
Zonnepanelen is een beetje een wisselend succes. Nu zeker interessant maar tot 3 jaar terug 10 jaar terugverdien model. En onzekere teruglever afspraken in prijs per kwh.
Wat het pas echt interessant maakt is opslag opgewekte stroom aan jou kant van de meter.
Vuilwaterstortbak? Regenwater/huisriool scheiding? Onttegelen achtertuin? Enz.
Electrische auto? (leuk met de thuiswerkers die wel de auto als buffer kunnen gebruiken maar de loonwerkers hebben die keuze niet.)

Ik denk dat veel huizenbezitters noodgedwongen milieu investeringen die niet direct iets oplevert in je portomonee niet uitvoeren. Opstuwend effect naar het eind van de respijt dat regeringen elkaar opgelegd hebben.
Ik bedoel er komt voor de 20 ers van nu zoveel onzekerheid aan de horizon in kosten om te leven.
Ik/wij hebben er al enorm last van dus mijn kinderen zijn helemaal de sjaak.
Dat de Jonge niks wilt doen omdat het niks uitmaakt pff, ik hoop het niet. Waarom hebben ze dan speciaal een aparte minister aangewezen?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 29-08-2022 19:07 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kijk de woningmarkt is natuurlijk veel door architecten een plek waar ze "groenlinks" zaken gebruiken om hun ideeën te verkopen.(groenlinks in positieve zin).
0.6/woning parkeerplek, autovrije straten, 3 zonnepanelen om t vinkje van groen te krijgen, gezamelijk groen dat niet bestraat is dus regenwater opvangt.(eigen tuin is te duur want minder tuin is meer woningen per vierkante km.
Gasloze huis energie. Door warmte pompen of stadsverwarming (nou dat is top als je daar aan vast zit als huiseigenaar.) kleinere woningen met dikkere muren (naar binnen isoleren heet dat.)
Door dat ze binnen een verdienmodel moeten blijven in plaats van leefgenot op lange termijn als marker hebben zijn er veel nieuwbouw projecten niet gebouwd voor de nieuwe bewoners maar meer om te renderen.
Dus in mijn ogen zijn de huizen die voor mijn budget als doorstroom woning gebouwd word een teleurstelling op aantal vlakken. De ruimere woningen zijn jaren 70 en 80 woningen die op dit moment vrijkomen door ouderdom eigenaar. Wat vaak een flinke moderniserings injectie nodig heeft. En de eigenaar doet maximale winst halen. 1990 woningen zijn schaars en vinex is daarna de woning (in de pan kijken van je buren geen parkeerplekken toch de hoofdprijs betalen.
Of ik moet 1 uur(zonder files) rijden van randstad gaan wonen dan is een luxer segment beschikbaar.
Lees westfriesland in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
copykat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:12:
Gemiddelde prijs eengezinswoning zelfde woonoppervlak als ik nu heb of groter is 550k tot 1,5miljoen.
Dat bedoel ik met naar binnen "verbeteren" door architecten, al dan niet gedwongen door opdrachtgevers.
Mn mond valt open als ik dit soort bedragen lees ten opzichte van het gebodene..
Ja, nieuwbouw wordt steeds duurder door dit soort grappen. Samengevat: nieuwbouw wordt kleiner omdat de grond duur is, door de extra isolatie wordt de netto vloeroppervlak nog kleiner, of je moet naar nog duurdere bouwmethodes overstappen. Een warmtepomp met installatie en inregelen is ook vele malen duurder dan de vertrouwde CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Conrado schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Beng is de actuele norm waar je aan moet voldoen, dat heeft weinig met opschepperij te maken. De volgende stap wordt nul-op-de-meter. Die normen zorgen ervoor dat huizen steeds minder energie nodig hebben,.
Mja ik heb zeker wel het idee dat label a rond toeteren een soort kroeg trend is geworden. Het zou mij niet verbazen als je nu beter kwa concurrentie op een niet label a woning kunt inzetten. Zeker omdat veel bestaande bouw op betere locaties zijn te vinden of een groter perceel hebben waarbij je juist meer mogelijkheden hebt. Die label a van nu is de asbest vervuilde label f van morgen. Ik snap de hele voorkeur voor nieuwbouw dus niet, vaak erfpacht en veel gedoe met oplevering en wat je wijk echt gaat doen. Als je er 10 jaar zit kun je in alle situaties gaan renoveren Dus waarom zou je.

Het is natuurlijk ook smaak en waar je prettig zit. Ons pand is denk niet bijster goed geïsoleerd ik kan nog wel stro vinden her en der, we hebben ook nog een erker met enkel glas met glas in lood tafelen en er zijn linnen stroom draden waar ik geen schakelaar van durf om te zetten. Daar kun je rustig label z aan hangen :+ maar door de ligging en de seizoenen trek je een beetje naar de plekken in je huis waar het comfortabel is en de uit eindelijke energie kosten vallen mee.

Een auto hebben we niet nodig, laat staan dat je het zou moeten willen in het centrum. We zitten wel nu te rommelen met offertes en met zonnepanelen of wat isolatie het gros is toch technologisch saai slecht goedkoop spul. En al die kunstof platen als isolatie wordt ik ook kriegel van. Het is relatief goedkoop om naar b of a te gaan via die rommel maar of je woon genot er beter van wordt of dat het echt toekomst bestendig is.. ik betwijfel het.

Maar goed mijn punt is dus dat tenzij je een nieuwbouw obsessie hebt, het energie label weinig relevant is, omdat ik denk dat je echt woongenot elders zit en je nog alle kanten op kant met wat je koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:04
sprhnk schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:15:
[...]
Maar goed mijn punt is dus dat tenzij je een nieuwbouw obsessie hebt, het energie label weinig relevant is, omdat ik denk dat je echt woongenot elders zit en je nog alle kanten op kant met wat je koopt.
Dat zal zeker voor veel aspecten geleden. Tegelijk heeft de verandering in de energieprijzen wel ervoor gezorgd dat het 'evenwicht' in de huizenmarkt verlegd is. Naar mijn mening niet altijd onterecht.

Ik ben zelf een paar jaar geleden verhuisd van vooroorlogs naar nieuwbouw, waarbij het energieverbruik niet bepaald doorslaggevend was. Maar in de oude woning zou onze gasrekening op dit moment wel 500 per maand hoger hebben gelegen. Daardoor is de verhouding tussen de totale woonlasten van beide woningen totaal verschoven. Met nog enkele tienduizenden investeren zou in de oude woning de energierekening nog wel wat omlaag kunnen, maar die zou ook dan nog een paar honderd boven onze huidige zitten.

Dus los van de overige, al bestaande voordelen en nadelen die maakten dat een paar jaar geleden de balans ongeveer gelijk was, maar voor ons persoonlijk de weegschaal richting nieuwbouw uitsloeg, is daar nu nog een extra kostenpost aan energie en/of besparingsmaatregelen bij gekomen. Die maken dat de weegschaal veel eerder in het voordeel van nieuwbouw uitvalt. Of die ervoor zorgt dat het verschil in prijskaartje van nieuw vs oud verschuift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Blik1984 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Ik snap dat het niet erg is, maar neemt verder niet weg dat een huis met energielabel A toch gewoon een stuk comfortabeler is om te wonen dan een huis met label G. Dan kan je jezelf voor de gek houden met dat je het haardvuurtje of het zonnetje meer gaat waarderen, maar het is toch allemaal in de richting van "het beste maken van een niet-ideale situatie, en als het anders kon zou ik het anders doen"...
Je went eraan.
Ik heb het eerder gezegd, maar 15-20 jaar geleden woonde ik bij mijn ouders op zolder in een gigantisch pand met isolatie 0. Winter gewoon met dikke trui slapen en op warmste dagen in de zomer met 40 graden in eigen zweet badend wakker worden.
Klinkt als super oncomfortabel, maar het zijn hooguit 1 a 2 maanden met extreem weer.

Durf bijna te stellen dat je sterker ervan wordt dan in een huis waar constant 20-21 graden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22
Modbreak:Ik moest 2x kijken of ik wel in het goede topic zat. Het is toch echt Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 en niet één van de DEI-topics over warmtepompen en energiebesparing. Blijf ontopic. Dit gaat over de woningmarkt als geheel, niet n=1.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:04
kx22 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Je went eraan.
Ik heb het eerder gezegd, maar 15-20 jaar geleden woonde ik bij mijn ouders op zolder in een gigantisch pand met isolatie 0. Winter gewoon met dikke trui slapen en op warmste dagen in de zomer met 40 graden in eigen zweet badend wakker worden.
Klinkt als super oncomfortabel, maar het zijn hooguit 1 a 2 maanden met extreem weer.

Durf bijna te stellen dat je sterker ervan wordt dan in een huis waar constant 20-21 graden is.
Die keus kun je uiteraard maken. Maar ook bij een "minder comfortabele" temperatuurregeling zal een verdubbeling/verviervoudiging/... van de energietarieven leiden tot een fors hogere energierekening. En zal de keus voor een energiezuiniger woning vaak een lager verbruik inhouden en lagere energielasten.

En of dat nu om 100 of 200 euro gaat maakt weinig uit, in beide gevallen zal er bij een forse stijging van de energietarieven een verschuiving plaatsvinden in het aandeel van de energierekening in de totale woonlasten. Dat zal dan ook zijn impact op de woningmarkt hebben. Als woning A eerst 1400 hypotheek en 100 energie had en woning B eerst 1300 hypotheek en 200 energie, en verder ongeveer het zelfde woongenot, dan waren dat ook woningen met ongeveer gelijke woonlasten. Maar dan betekent een verviervoudiging van de energierekening dat je bij woning A uitkomt op 1800 aan woonlasten en dat woning B uitkomt op 2100 aan woonlasten. Het lijkt mij dan op zijn minst niet onwaarschijnlijk dat woning B toch wel wat in waarde daalt ten opzichte van woning A. Er zal niet meteen 20% van de waarde af gaan, het zal niet helemaal rechttrekken, maar het zal niet raar zijn dat in de huidige situatie oudbouwwoningen relatief veel goedkoper worden dan nieuwe(re) woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn wijk staat Funda eigenlijk al twee weken stil: er komen geen huizen bij, en wordt niets verkocht. Wat onder bod is blijft onder bod, en hetzelfde geldt voor wat onder voorbehoud verkocht.
Sowieso is het aanbod heel klein: waar mijn zoekresultaten eigenlijk de laatste jaar zeker een pagina of vijf besloeg, is dat nu nog slechts twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:29:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn wijk staat Funda eigenlijk al twee weken stil: er komen geen huizen bij, en wordt niets verkocht. Wat onder bod is blijft onder bod, en hetzelfde geldt voor wat onder voorbehoud verkocht.
Sowieso is het aanbod heel klein: waar mijn zoekresultaten eigenlijk de laatste jaar zeker een pagina of vijf besloeg, is dat nu nog slechts twee.
Bij mij in de regio (rechts van Utrecht, dorp van 20-30k inwoners) komt juist meer aanbod. Veelal aanbod in lagere segment. In hogere segment a 700-1.1m gaat alles redelijk snel weg (binnen 1 week op verkocht onder voorbereid of onder bod)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in mijn wijk staat Funda eigenlijk al twee weken stil: er komen geen huizen bij, en wordt niets verkocht.
Brabant toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0Zgh_ItpfXG-VbMN3fzkug5f18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVdXOGussGSOAjqxT9jhileQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Masvic op 30-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik weet niet of het nog vakantie bij jou is, maar dat heeft wel impact natuurlijk.

Desondanks zie ik het sowieso ook terug waar ik woon. Ik filter voor de gemeente Utrecht altijd op bestaande bouw/beschikbaar. En dat is sinds de vakantie is afgelopen slechts gestegen met 60 huizen van 440 naar 500 huizen (in alle prijsklasses). Ik had echt wel een sterkere stijging verwacht qua aanbod na de zomervakantie.

Ander voorbeeld: Mijn huis is zelf vrijdag op Funda gekomen, en staat met bovengenoemde filter 3 dagen later nog steeds op pagina 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Blik1984 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Ik weet niet of het nog vakantie bij jou is, maar dat heeft wel impact natuurlijk.

Desondanks zie ik het sowieso ook terug waar ik woon. Ik filter voor de gemeente Utrecht altijd op bestaande bouw/beschikbaar. En dat is sinds de vakantie is afgelopen slechts gestegen met 60 huizen van 440 naar 500 huizen (in alle prijsklasses). Ik had echt wel een sterkere stijging verwacht qua aanbod na de zomervakantie.

Ander voorbeeld: Mijn huis is zelf vrijdag op Funda gekomen, en staat met bovengenoemde filter 3 dagen later nog steeds op pagina 1.
De keren dat ik een huis verkocht, werd me aangeraden om dat niet tijdens de vakanties te doen, maar het huis pas minimaal een paar weken na de vakanties op de markt te zetten. Met als voornaamste reden dat veel mensen op vakantie zijn en je huis dus pas zien als ie al 'weken' op de markt is. Dat zorgt voor minder aandacht en bekijks, aangezien de meeste mensen vooral in de gaten houden wat er nieuw op de markt is gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
redwing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

De keren dat ik een huis verkocht, werd me aangeraden om dat niet tijdens de vakanties te doen, maar het huis pas minimaal een paar weken na de vakanties op de markt te zetten. Met als voornaamste reden dat veel mensen op vakantie zijn en je huis dus pas zien als ie al 'weken' op de markt is. Dat zorgt voor minder aandacht en bekijks, aangezien de meeste mensen vooral in de gaten houden wat er nieuw op de markt is gekomen.
Ik ben geen expert, dit wordt het eerste huis dat ik verkoop, maar onze makelaar gaf aan dat dit voornamelijk geldt voor de bouwvak i.c.m. de regionale vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Blik1984 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Ik ben geen expert, dit wordt het eerste huis dat ik verkoop, maar onze makelaar gaf aan dat dit voornamelijk geldt voor de bouwvak i.c.m. de regionale vakantie.
Ik ben ook geen expert hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat tijdens en rondom vakantietijd er minder mensen aan het kijken zijn. Of dat echt wat uitmaakt weet ik niet, ik zou er zelf eerlijk gezegd weinig rekening mee houden, behalve dan dat het bij ons gewoon handiger uitkwam om het buiten de vakanties te doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-10 20:56
Mijn zoekresultaat gaf afgelopen weken maar 2-3 resultaten per dag. Maar sinds vorige week is dit omhoog geschoten naar 10 tot zelfs 20+ per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
xiangpo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Mijn zoekresultaat gaf afgelopen weken maar 2-3 resultaten per dag. Maar sinds vorige week is dit omhoog geschoten naar 10 tot zelfs 20+ per dag.
Met 20 per dag ben ik benieuwd naar jouw filters. Zeer ruim budget, zoekgebied en/of weinig eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-10 20:56
geekeep schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Met 20 per dag ben ik benieuwd naar jouw filters. Zeer ruim budget, zoekgebied en/of weinig eisen?
Alle 3, nog vooral aan het rondkijken. Eerst nog van plan om iets te zoeken om te huren en over 1-3 jaar wat kopen. Maar toch een aanzienlijk verschil met afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Dan leef je echt in een andere wereld dan ik, en de data ondersteunen jouw verhaal ABSOLUUT niet.
Het aanbod neemt hard toe, maar je moet niet vergeten dat er een vakantiedip is, die is er elk jaar. Dit jaar is de dip zelfs wat kleiner dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
xiangpo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Alle 3, nog vooral aan het rondkijken. Eerst nog van plan om iets te zoeken om te huren en over 1-3 jaar wat kopen. Maar toch een aanzienlijk verschil met afgelopen maand.
Heel verstandig. Wacht inderdaad maar af wat de winter ons gaat brengen. Ik voorspel niet veel goeds.

Als je in het nieuws leest dat er minder gas wordt verbruikt (-25% over heel 2022 tot nu toe) dan is dat een veeg teken. Minder energieverbruik = economische krimp = crisis. Als je de toetreding op de huizenmarkt kan uitstellen, dan is dit absoluut het moment.

We leven al jaren op onterechte groei, aangewakkerd door een 'morgen de zondvloed'-banadering (klimaat) en jubelstemming (gratis geld). Deze crisis heeft alles in zich om recht te zetten wat we niet hebben gedaan na 2008.

[ Voor 14% gewijzigd door Miks op 30-08-2022 18:20 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• big bang
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Heel verstandig. Wacht inderdaad maar af wat de winter ons gaat brengen. Ik voorspel niet veel goeds.
Ach, dat deed je in 2017 ook al 7(8)7
Miks schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:28:
De prijzen zijn bizar en volgen de loonstijgingen niet, als alle lucht eruit wordt gehaald dan is een prijsdaling van 40% niet ondenkbaar. Zie ook de overduidelijke grafieken in dit rapport:

http://www.nyfer.nl/documents/VEHdef.pdf
En in 2019:
Miks schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:33:
De huizenmarkt begint nu toch echt hard af te koelen, de tonnetjes belastingvrij zijn nagenoeg op zo lijkt het. Al heeft het de staat zo'n miljard meer gekost dan verwacht. (Tesla-subsidie is er niks bij.) En omdat het zo'n succes is geweest is de regeling maar permanent gemaakt (oud nieuws, maar toch echt treurig) https://www.rtlnieuws.nl/...r-koophuis-1-miljard-euro

Als je het topic rondom ervaringen met verkoop leest, dan lijkt het er sterk op dat er nog maar weinig mensen geinteresseerd zijn in appartementen. Ervaringen met het verkopen van je woning
Het afkoelen van de appartementenvraag is vaak een teken aan de wand dat ook de vraag voor andere typen huizen spoedig zal instorten.

Iedereen die nu een huis wil kopen zal echt drie keer goed moeten nadenken. Instappen of doorgroeien in een pro-cyclisch gestimuleerde markt kan flinke consequenties hebben.
En als je dit altijd maar blijft roepen dan krijg je een keer gelijk, maar gezien je historie kan ik je adviezen en voorspellingen op geen enkele manier serieus nemen. 8)

[ Voor 41% gewijzigd door big bang op 30-08-2022 18:33 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
big bang schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

[...]

En in 2019:

[...]

En als je dit altijd maar blijft roepen dan krijg je een keer gelijk, maar gezien je historie kan ik je adviezen en voorspellingen op geen enkele manier serieus nemen. 8)
Een kapotte klok geeft ook 2x per dag de juiste tijd aan ;)

Je zult maar op basis van de profeet @Miks in 2017 besloten hebben om te gaan verkopen…
Dan had je 1 van de grootste stijgingen van de afgelopen eeuw misgelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Dan nu de grote vraag.
@Miks
Heb je vanaf 2017 tot nu toe nog geen huis gekocht of ondanks of toch meegegaan met de hype?
Je stelling minder energie afname = recessie is natuurlijk een hele andere situatie dan voorheen.
Nu zit er een sentimenteel achter dat we geen zaken willen doen met een land dat een ander aanvalt.

In plaats van dat het geld er NIET is, word het niet besteed aan zonnepanelen en elektrische boilers.
Een marktontwikkeling dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
[...]

[...]

En in 2019:

[...]

Touché 😉

Grote verschil met nu is dat álles duurder is geworden en afgelopen coronajaren voor veel mensen/bedrijven uitstel van executie is geweest (gratis geld). Die correctie komt niet zozeer in de woningmarkt, maar wel de economie. De woningmarkt zal dat simpelweg volgen, al is het alleen maar vanwege "emotie".

https://www.postbreda.nl/woningselector-post/#
(p.s. k*'t website op mobiel)
Appartementen van 52m2 voor 320k en dat "ideaal voor starters" noemen is natuurlijk van de pot gerukt als je bijna 2x modaal moet verdienen om dit te financieren. Kan mij ook niet voorstellen dat stelletjes dit interessant genoeg vinden gezien het gebrek aan ruimte. Blijven de expats en beleggers over dus :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
[...]

[...]

En in 2019:

[...]

2017... Toen waren we zojuist uit de eurocrisis van 2012. Daarna zijn de geldpersen extra hard aangezet. Hopelijk besef je wat er zou gebeuren wanneer we de rente en het opkoopprogramma niet gehad zouden hebben?

2019, toen ging het echt al niet goed met de economie. Investeringen liepen wereldwijd sterk terug. Inkoopmanagersindexen sloegen uit ver onder de 50 punten. We liepen sterk tegen het einde van een conjunctuur aan.
In China is het sinds 2020 in vastgoedland al niet goed.

We hebben sindsdien de neergang van de economie alleen maar uitgesteld. PEPP, noodpakketten, etc. Heeft allemaal geleid tot uitstel.

Het ging in 2017 niet goed, in 2019 hadden we de grote afkoeling, en zonder steun was 2020 een recessiejaar geweest.
Sindsdien dus "Kicking the can down the road".

Inmiddels zijn woningen nog onbetaalbaarder geworden, hebben we al anderhalf jaar woonprotesten en komen eenverdieners er bijna nergens meer tussen (in 2017 hadden zij het al moeilijk).

Niet gek om dan te waarschuwen, toch?

Ter ondersteuning een passage uit een document van het CPB (voorjaar 2018):
De analyses in dit achtergronddocument laten zien dat er in sommige regio’s sprake is van oververhitting op de markt doordat het aanbod op korte termijn de vraag niet kan bijbenen.
https://www.cpb.nl/public...derlandse-huizenmarkt.pdf

"Oververhitting" is niet bepaald een term waarbij je rustig gaat slapen. Niemand wist toen, dat we naar een bizar oververhitte markt zouden gaan in 2021, waar we elkaar tonnen zouden overbieden.

Beetje jammer, dat je zelf eigenlijk weinig inbrengt, en wel durft te beweren dat je mij "op geen enkele manier serieus kan nemen". Vind ik ook niet echt respectvol, want ik doe hier echt mijn best om goed onderbouwd aan te geven waarom je niet de meute moet volgen, in het misplaatste optimisme over de Nederlandse Woningmarkt.

Het enige dat je vervolgens doet, is elke vorm van discussie ondergraven door mijn posthistorie erbij te pakken en te zeggen: "zie je wel, hij deugt niet". Verder geen bronmateriaal, geen marktontwikkelingen en geen inhoud. Oftewel, je voegt niks toe en bent laf bezig.
kx22 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:30:
Dan nu de grote vraag.
@Miks
Heb je vanaf 2017 tot nu toe nog geen huis gekocht of ondanks of toch meegegaan met de hype?
Je stelling minder energie afname = recessie is natuurlijk een hele andere situatie dan voorheen.
Nu zit er een sentimenteel achter dat we geen zaken willen doen met een land dat een ander aanvalt.

In plaats van dat het geld er NIET is, word het niet besteed aan zonnepanelen en elektrische boilers.
Een marktontwikkeling dus
Nee zo werkt dat niet met energie. Wanneer er minder energie wordt afgenomen, is dat direct terug te voeren op de economie. Om bijvoorbeeld 20% minder gas te verbruiken, moeten we - exacte nummers niet paraat - het geinstalleerde vermogen zonnepanelen vertienvoudigen.
Op lange termijn kan je omschakelen, op korte termijn kan je hooguit afschakelen.

Afschakelen betekent minder productie, dus werkloosheid en dus een woningmarkt die een klap krijgt.

Misschien onvoorstelbaar, maar we zullen een sterke toename van de werkloosheid gaan zien, gecombineerd met onbetaalbaarheid vanwege de inflatie.
Met als direct gevolg zakkende prijzen op de woningmarkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Miks op 30-08-2022 20:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-10 18:36
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

[...]
Waarschuwen is altijd prima. Maar in jouw geval zou het je wel sieren als je toegeeft dat je er gewoon naast zat in het verleden, en je waarschuwing dan ook iets minder stellig kunt definiëren (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:13:
Dan leef je echt in een andere wereld dan ik, en de data ondersteunen jouw verhaal ABSOLUUT niet.
Het aanbod neemt hard toe, maar je moet niet vergeten dat er een vakantiedip is, die is er elk jaar. Dit jaar is de dip zelfs wat kleiner dan normaal.
Nou, ik leef op planeet aarde, en schat zelfs dezelfde tijdzone als jij :)
Geen idee over welke data jij het hebt, maar ik kan enkel melden wat mijn vaste Funda zoekopdracht me toont.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 30-08-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

2017... Toen waren we zojuist uit de eurocrisis van 2012. Daarna zijn de geldpersen extra hard aangezet. Hopelijk besef je wat er zou gebeuren wanneer we de rente en het opkoopprogramma niet gehad zouden hebben?

2019, toen ging het echt al niet goed met de economie. Investeringen liepen wereldwijd sterk terug. Inkoopmanagersindexen sloegen uit ver onder de 50 punten. We liepen sterk tegen het einde van een conjunctuur aan.
In China is het sinds 2020 in vastgoedland al niet goed.

We hebben sindsdien de neergang van de economie alleen maar uitgesteld. PEPP, noodpakketten, etc. Heeft allemaal geleid tot uitstel.

Het ging in 2017 niet goed, in 2019 hadden we de grote afkoeling, en zonder steun was 2020 een recessiejaar geweest.
Sindsdien dus "Kicking the can down the road".

Inmiddels zijn woningen nog onbetaalbaarder geworden, hebben we al anderhalf jaar woonprotesten en komen eenverdieners er bijna nergens meer tussen (in 2017 hadden zij het al moeilijk).

[...]

Nee zo werkt dat niet met energie. Wanneer er minder energie wordt afgenomen, is dat direct terug te voeren op de economie. Om bijvoorbeeld 20% minder gas te verbruiken, moeten we - exacte nummers niet paraat - het geinstalleerde vermogen zonnepanelen vertienvoudigen.
Op lange termijn kan je omschakelen, op korte termijn kan je hooguit afschakelen.

Afschakelen betekent minder productie, dus werkloosheid en dus een woningmarkt die een klap krijgt.

Misschien onvoorstelbaar, maar we zullen een sterke toename van de werkloosheid gaan zien, gecombineerd met onbetaalbaarheid vanwege de inflatie.
Met als direct gevolg zakkende prijzen op de woningmarkt.
Afgelopen jaar heb ik ook 20% minder gas verbruikt. Dat is bijna geheel toe te wijzen aan de zeer zachte winter wat we hadden. We hadden er trouwens ook nog een baby bij.

Het grootste gedeelte van die daling van afgelopen jaar is dan ook aan de zachte winter te danken.

Uiteraard gaan we een bizarre tijd tegemoet met de huidige gasprijzen. Een energie zuinig huis zal waarschijnlijk nog steeds wel verkopen verwacht ik, de rest kan wel een harde klap krijgen als de overheid niet wat gaat doen met die hoge energieprijzen.

https://nos.nl/l/2422090

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Nuevocasa schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Afgelopen jaar heb ik ook 20% minder gas verbruikt. Dat is bijna geheel toe te wijzen aan de zeer zachte winter wat we hadden. We hadden er trouwens ook nog een baby bij.

Het grootste gedeelte van die daling van afgelopen jaar is dan ook aan de zachte winter te danken.

Uiteraard gaan we een bizarre tijd tegemoet met de huidige gasprijzen. Een energie zuinig huis zal waarschijnlijk nog steeds wel verkopen verwacht ik, de rest kan wel een harde klap krijgen als de overheid niet wat gaat doen met die hoge energieprijzen.

https://nos.nl/l/2422090
Die zachte winter is echt slechts een deel van het verhaal. Ik ken tuinders die gewoon gestopt zijn met hun productie, en daarnaast lees je dit:

"In de afgelopen zes maanden is het gasverbruik vooral in de aardolie- en de chemische industrie gedaald, met respectievelijk 59 en 32 procent."

Dat we dit nu nog niet heel sterk merken, komt deels door voorraden en langere termijn contracten. Op de middellange termijn betekent dit echt dat we pijn gaan ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Die zachte winter is echt slechts een deel van het verhaal. Ik ken tuinders die gewoon gestopt zijn met hun productie, en daarnaast lees je dit:

"In de afgelopen zes maanden is het gasverbruik vooral in de aardolie- en de chemische industrie gedaald, met respectievelijk 59 en 32 procent."

Dat we dit nu nog niet heel sterk merken, komt deels door voorraden en langere termijn contracten. Op de middellange termijn betekent dit echt dat we pijn gaan ervaren.
Dat zeker, maar was afgelopen jaar nog minder het geval.
Las ook over orchideeën kwekers die de kas leeg laten deze winter. Daarnaast gaan groentes uit de koeling, vriezer en potten ook flink duurder worden. Zo zijn er meer zaken. Het gaat een rare periode worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
Blik1984 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Een kapotte klok geeft ook 2x per dag de juiste tijd aan ;)

Je zult maar op basis van de profeet @Miks in 2017 besloten hebben om te gaan verkopen…
Dan had je 1 van de grootste stijgingen van de afgelopen eeuw misgelopen
Ja, goh, laten we nog verder gaan met een woning te zien als een beleggingsobject.
Kunnen we de woningmarkt eens gaan zien als iets dat vooral stabiel moet ontwikkelen? Zonder dit soort FOMO-opwekkende uitspraken?

De woningmarkt heeft zich de afgelopen jaren extreem gedragen. Maar die "prijsstijging", daar heb je als bewoner eigenlijk helemaal niks aan.

Daarnaast "profeet Miks" en "kapotte klok"... Echt waar? Is dat de manier van discussie op Tweakers? Doe eens normaal man. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Miks op 30-08-2022 20:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miks
praliwi schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Waarschuwen is altijd prima. Maar in jouw geval zou het je wel sieren als je toegeeft dat je er gewoon naast zat in het verleden, en je waarschuwing dan ook iets minder stellig kunt definiëren (y)
Bij deze dan. Feiten zijn feiten, ik zit ernaast, al een aantal jaar. Ben je nu happy? Kunnen we dan nu het hoofdstuk "profeet Miks is een slechte waarzegger en dat moet hij toegeven!" afsluiten en terug gaan naar de inhoud?

Ik vind de huizenmarkt nog steeds zwaar overgewaardeerd. Voel mij daarin gesterkt gezien de historische prijsobtwikkeling van vastgoed. Ik begrijp niet dat iedereen die nu een huis koopt zich drie keer in de rondte moet werken om maar in een huis te kunnen wonen. Dat we het normaal vinden dat de dakloosheid sterk is gestegen en dat we een gigantisch tekort hebben. Dat dit laatste een verdelingsvraagstuk is, en dat de jongste generaties een zware achterstand hebben. Dat er een enorme financialisering is van vastgoed en een intergenerationele overdracht van kapitaal dat de kloof tussen de haves en de have-nots vergroot.

Maar ja, wie ben ik?

[ Voor 37% gewijzigd door Miks op 30-08-2022 20:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ja, goh, laten we nog verder gaan met een woning te zien als een beleggingsobject.
Kunnen we de woningmarkt eens gaan zien als iets dat vooral stabiel moet ontwikkelen? Zonder dit soort FOMO-opwekkende uitspraken?

De woningmarkt heeft zich de afgelopen jaren extreem gedragen. Maar die "prijsstijging", daar heb je als bewoner eigenlijk helemaal niks aan.

Daarnaast "profeet Miks" en "kapotte klok"... Echt waar? Is dat de manier van discussie op Tweakers? Doe eens normaal man. |:(
Je hebt aantoonbaar herhaaldelijk zeer slechte stellige adviezen gegeven de afgelopen 5 jaar (volgens mij zelfs langer :)). Iemand die naar jouw adviezen geluisterd had, heb je kostbare en onnodige fouten laten maken. Je mag blij zijn dat je niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Je zult je stelligheid moeten intrekken voortaan. Als je dat niet doet, denk ik dat we om beleid moeten vragen aan de beheerders over een non-advies policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Requiem19 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Je hebt aantoonbaar herhaaldelijk zeer slechte stellige adviezen gegeven de afgelopen 5 jaar (volgens mij zelfs langer :)). Iemand die naar jouw adviezen geluisterd had, heb je kostbare en onnodige fouten laten maken. Je mag blij zijn dat je niet aansprakelijk kan worden gesteld.

Je zult je stelligheid moeten intrekken voortaan. Als je dat niet doet, denk ik dat we om beleid moeten vragen aan de beheerders over een non-advies policy.
"Onnodige fouten" - verklaar jezelf? Wat is er fout aan minder financieel risico te nemen?
Ja, wellicht ga je dan niet mee met winsten, maar je vermindert risico op een hoop ellende.

Ik zie echt niet hoe dat een "fout" is.

"Aansprakelijk" - oké, flinke term. Aansprakelijk waarvoor dan? Dat iemand misschien al 5 jaar huurt, in plaats van gekocht heeft? Wat is er dan precies mis met huren?
Requiem19 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:43:
[...]
Aha, meneer @Requiem19 bepaalt wat ik wel en niet mag doen.
Dus deze kapotte-klok-profeet mag niet meer gefundeerde uitspraken doen die niet passen bij de consensus in dit topic. Duidelijk.

Man, ik ben weer weg hier. Wat een gezeur zeg.

[ Voor 30% gewijzigd door Miks op 30-08-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

"Onnodige fouten" - verklaar jezelf? Wat is er fout aan minder financieel risico te nemen?
Ja, wellicht ga je dan niet mee met winsten, maar je vermindert risico op een hoop ellende.

Ik zie echt niet hoe dat een "fout" is.
Iemand die kon kopen in 2017 maar dat niet deed door jouw advies zou in 2022 waarschijnlijk niet kunnen kopen door de gestegen prijzen. Ondertussen heeft hij wel 5 jaar verhoging van z’n huur gehad en dat gaat nog wel even door.

Met de prijzen van 2017 en 2019 had iemand ook veel meer huis kunnen kopen dan nu. Of je koopt wel iets vergelijkbaars, maar dat is vele malen duurder (en risicovoller daardoor).

Als je in 2017 had gekocht was je erg voordelig uitgeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Als je in het nieuws leest dat er minder gas wordt verbruikt (-25% over heel 2022 tot nu toe) dan is dat een veeg teken. Minder energieverbruik = economische krimp = crisis. Als je de toetreding op de huizenmarkt kan uitstellen, dan is dit absoluut het moment.

We leven al jaren op onterechte groei, aangewakkerd door een 'morgen de zondvloed'-banadering (klimaat) en jubelstemming (gratis geld). Deze crisis heeft alles in zich om recht te zetten wat we niet hebben gedaan na 2008.
Ik snap je punten, maar ik vraag me af hoelang we dit nog kunnen rekken (crises/bubbels worden vaak achteraf pas duidelijk en niet iedereen zal een meemaken daar het soms wel een decennium+ kan duren). Wat door sommigen wel gezegd wordt dat we met ons Westerse schuldensysteem straks af gaan leggen tegen het andere deel van de wereld wat nu steeds meer begint te lijken op een resource/grondstoffen systeem. Het schuldensysteem is onhoudbaar op termijn, alleen tot wanneer ;)? De daar aan gekoppelde inflatie wordt ons geld gewoon minder waard waardoor je minder huis nu kan kopen.
kx22 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Bij mij in de regio (rechts van Utrecht, dorp van 20-30k inwoners) komt juist meer aanbod. Veelal aanbod in lagere segment. In hogere segment a 700-1.1m gaat alles redelijk snel weg (binnen 1 week op verkocht onder voorbereid of onder bod)
Als je 10 jaar geleden over het nu hogere segment zou spreken, dan werd je voor gek verklaard vermoed ik ;) "Ach even 700k - 1 mln" is het nu.

[ Voor 24% gewijzigd door lama83 op 31-08-2022 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:16
@Miks
Ik vindt de woningmarkt helemaal niet overgewaardeerd. Ik denk dat we meer het resultaat van ruim 10 jaar loonmatiging zien, terwijl bedrijfswinsten records breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:42:
Ik vind de huizenmarkt nog steeds zwaar overgewaardeerd. Voel mij daarin gesterkt gezien de historische prijsobtwikkeling van vastgoed. Ik begrijp niet dat iedereen die nu een huis koopt zich drie keer in de rondte moet werken om maar in een huis te kunnen wonen. Dat we het normaal vinden dat de dakloosheid sterk is gestegen en dat we een gigantisch tekort hebben.
.....

Maar ja, wie ben ik?
Nou, volgens mij ben jij Miks :)

Er zit een tegenstrijdigheid in je betoog: je hebt het over dakloosheid en gigantisch tekort maar vindt tegelijkertijd dat huizenmarkt overgewaardeerd is. Schaarste gaat helaas nooit samen met lage prijzen.

Verder is dakloosheid overdreven. Op de schrijnende situatie in Ter Apel na heeft iedereen een dak boven het hoofd. daarmee wil ik de situatie niet bagatelliseren, maar wel in verhouding brengen. Blijft natuurlijk staan dat iedereen recht heeft op een betaalbare (huur)woning en dat door de enorme toestroom het enorm wringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Miks schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Je discussieert niet, je zet je mening/wens neer alsof het een feit is waar we niet onderuit komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Mogelijk omdat die nu voor de vraagprijs opgepikt kunnen worden ipv 100k overbieden. Als starter zonder overwaarde zou ik me nu aansluiten bij @Miks en even(tjes) de kat uit te boom kijken. Naar mijn idee loopt de vraagprijs scheef met de hoge(re) rente. Maar dat maakt minder uit als je met 400k-600k overwaarde doorschuift.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2022 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Sport_Life schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:45:
Mogelijk omdat die nu voor de vraagprijs opgepikt kunnen worden ipv 100k overbieden. Als starter zonder overwaarde zou ik me nu aansluiten bij @Miks en even(tjes) de kat uit te boom kijken. Naar mijn idee loopt de vraagprijs scheef met de hoge(re) rente. Maar dat maakt minder uit als je met 400k-600k overwaarde doorschuift.
Ik ga vooral niemand adviseren wat te doen :)

Er bestaat simpelweg geen 'optimaal moment' om een huis te kopen. Wachten - om het wachten op betere tijden - komt met nieuwe onzekerheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 30-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Waarom zou je nu huren als je KAN kopen?
De huurprijzen worden gebaseerd op de geschatte waarde van de huizen NU.
Dus als een woning 500k waard is, mag je per maand 2k aftikken.
Rendement van 4-5% met geheel eigen geld.

Het leven wordt alleen maar duurder en je salaris zal ALTIJD achter blijven (want mensen die meer verdienen willen nog steeds overbieden).
Pagina: 1 ... 155 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg