Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.734 views

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Moi_in_actie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

De grafiek van de ING gaat over een periode van 2016 tot Q1 van dit jaar. Zijn in die tijd de huizenprijzen gestegen en is de vraag toegenomen? Ja. De stagnatie van de prijsstijgingen is pas sinds Q2 van dit jaar, omdat de rentes toen zo enorm begonnen te stijgen.
Ja klopt, maar is nieuwbouw echt veel meer in prijs gestegen in % dan bestaande woningen. Die zijn in die periode ook flink omhoog geschoten in prijs.

Daar doelde ik op, nieuwbouw is in prijs gestegen omdat de markt in zijn geheel is gestegen. Zowel bestaande bouw als nieuwbouw zullen ongeveer dezelfde grafiek hebben voor de prijsontwikkeling.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 20:15
spijkerhoofd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Ik weet niet in welke regio u kijkt, maar er is een verschil in de regio. Een buurtdorp iets groter en dichter bij het strand betalen ze voor een kluswoning met D label uit de jaren 70 meer dan onze grotere woning met A label waar je direct in kan. Locatie, locatie, locatie denk ik dan...
Regio Anrhem verschilt het op korte afstand héél sterk. Dorp onder de rivier, geen treinstation: Huizen blijven eindeloos op Funda staan. Dorp boven de rivier? (oosterbeek/renkum): Veel hogere vraagprijs, bezichtigingen zitten meteen vol (mits energielabel c of beter).

• supersoco80
Blik1984 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:46:
In Utrecht begint het aanbod weer wat toe te nemen nu de zomervakantie voorbij is. Niet geheel onlogisch natuurlijk. In een paar dagen tijd is het aanbod gestegen van 440 beschikbare woningen naar 490 beschikbare woningen vandaag. Dat zal de komende dagen nog wel meer stijgen verwacht ik.
Ik vind het opvallen dat het in de regio Arnhem nog totaal niet toeneemt, er komt nog steeds nauwelijks iets bij

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Alleen zeker voor dingen als een keuken moet het wel zo lang mee gaan? De nieuwe bewoner zet er toch wat nieuws in dus het moet zo lang meegaan als dat de gemiddelde bewoners in een woning wonen.
Op een mensenleven is 25jaar echt extreem lang.

Denk ook wel dat het erg ligt aan wat je koopt, veel is massa productie dus goedkoop maar als je een goede timmerman je keuken laat maken dan heb je wel veel betere qualiteit ( voor een hogere prijs ).
Het ging om een woning van 8 jaar oud vs nieuwbouw. Meestal is een keuken van 8 jaar oud nog prima, het kan je smaak niet zijn maar dan koop je beter een andere woning.
Alhoewel onze keukensloper soms keukens van een paar jaar oud eruit sloopt omdat het niet de smaak is van nieuwe bewoners.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Ja klopt, maar is nieuwbouw echt veel meer in prijs gestegen in % dan bestaande woningen. Die zijn in die periode ook flink omhoog geschoten in prijs.
Dat is idd waarom ik dat artikel van ing stuurde. Ook harder gestegen dan de kosten zelf, dus marge is gewoon groter momenteel.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
supersoco80 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Ik vind het opvallen dat het in de regio Arnhem nog totaal niet toeneemt, er komt nog steeds nauwelijks iets bij
Komt denk ik omdat scholen pas over anderhalve week beginnen, en er dus nog een relatief groot gedeelte op vakantie zal zijn. In Utrecht zijn de scholen alweer begonnen

• supersoco80
Blik1984 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Komt denk ik omdat scholen pas over anderhalve week beginnen, en er dus nog een relatief groot gedeelte op vakantie zal zijn. In Utrecht zijn de scholen alweer begonnen
Denk/hoop ik ook. Als ik een huis gekocht had en mijn eigen huis nog zou moeten verkopen, dan zou ik hem er juist nu opzetten om die golf voor te zijn. Sowieso zou ik nu dan langzaamaan wat zenuwachtig worden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
Blik1984 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Yep. Twee derde van het land heeft nog vakantie. Je ziet langzaam de boel wel weer op gang komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQv1c6rchjl_2hA3Oq6lmuCs7bo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/md9tUoAE9gXAXPQ7fez94Jce.png?f=user_large

Verhoudingsgewijs worden er ook best wel veel huizen verlaagd in prijs momenteel, in ieder geval als je er vanuit gaat dat de makelaars in de vakantieregios nu ook vakantie houden... /koffiedik-kijken-mode-off

• Shadowhawk00
Masvic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Yep. Twee derde van het land heeft nog vakantie. Je ziet langzaam de boel wel weer op gang komen. [Afbeelding]

Verhoudingsgewijs worden er ook best wel veel huizen verlaagd in prijs momenteel, in ieder geval als je er vanuit gaat dat de makelaars in de vakantieregios nu ook vakantie houden... /koffiedik-kijken-mode-off
Vergeet ook niet dat veel mensen die geen kinderen hebben vaak proberen net buiten de schoolvakanties te gaan. Dus je mag de schoolvakanties +- 2 weken nemen als vakantieperiode.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:50
Sport_Life schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Maar dan is bij nieuwbouw alles (keuken, badkamer, toiletten, vloer, dakbedekking etc) 8 jaar jonger. Ik schat in dat een dat allemaal zo'n 20-25 jaar meegaat voordat het aan vervanging toe is (wij kochten woning waar alles 25 jaar oud is en gaan alles vervangen incl gasloos maken). Dus bij jou is de afschrijving alleen al zo'n 30%, komen nog de betere isolatie en extra's zoals een warmtepomp bij. Wij investeren zo'n 200k in de woning , 30% daarvan is nou precies 60k.
Hangt er ook vanaf hoe groot en luxe de woning is natuurlijk of 60k enig hout snijdt.
De nieuwbouwwoning is zonder keuken, badkamer en plee, dus dat komt bovenop de 60k extra. Daarnaast met een warmtepomp wacht ik even totdat de gemeente meer duidelijkheid verschaft over de toekomst. Onze gemeente wilt namelijk stadswarmte creëren met 3 andere gemeentes in de buurt met een thermische installatie fabriek. Dat zou de aanschaf van een warmtepomp overbodig maken…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

spijkerhoofd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

De nieuwbouwwoning is zonder keuken, badkamer en plee, dus dat komt bovenop de 60k extra. Daarnaast met een warmtepomp wacht ik even totdat de gemeente meer duidelijkheid verschaft over de toekomst. Onze gemeente wilt namelijk stadswarmte creëren met 3 andere gemeentes in de buurt met een thermische installatie fabriek. Dat zou de aanschaf van een warmtepomp overbodig maken…
Ik denk dat je liever een warmtepomp hebt dan stadsverwarming..

• Shadowhawk00
[...]

Niet helemaal, je zit dan vast aan stadswarmte waarbij je met een warmtepomp daar geen last van hebt. Zeker als je ook zonnepanelen wilt kan je met een warmtepomp gewoon 0 op de meter hebben. Met stadsverwarming heb je altijd kosten voor je verwarming die gewoon omhoog of omlaag gaan met de gasprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:21
Meethenoob schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Gewoon langs gaan en aanbellen, zo niet briefje in de bus met je verhaal dat je niet mag bezichtigen en de rede. Waarschijnlijk mag je zelf nog langs komen en heeft de makelaar gezeik dat ze minder willen betalen als jij de koper wordt. Ook word het soms gegunt aan andere ( kennis bv. ), dat ze zogenaamd maar 1 bod hebben.

Ken iemand die een huis verkocht via een makelaar en er 1 laag bod was, hij deed het niet weg voor minder dan de vraagprijs. ( ook was er maar 1 bezichtiging geweest )

1 uur later was het bod verhoogd naar de vraagprijs... ik vind het stinken.

Dm mij ook even de naam van de makelaar svp ;) zit ook in de buurt.
Wij hebben ook zoiets gehad, bod gedaan op een woning. Vaak door de verkopende makelaar de afspraken niet nagekomen. Uit eindelijk een 2e bod gedaan wat lager was dan ons eerste bod. Niet geaccepteerd vervolgens is het huis voor veel lager verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Er is een reden dat het stadsver(w)arming genoemd wordt door sommigen. Vastrechtkosten van rond de 500-600 per jaar en dan heb je nog niks afgenomen, en de prijs is volledig arbitrair gekoppeld aan de gasprijs wat nergens op slaat.

Er zijn genoeg mensen met stadsverwarming die alsnog overwegen een warmtepomp te nemen, heb in ons nieuwbouwproject al verschillende mensen gehoord die het onderzoeken of het de moeite waard is. Ik kijk even het eerste jaar aan en maak daarna het besluit of ik evt een warmtepomp ga nemen ipv stadsverwarming

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gemeenten hebben al plannen gemaakt per (bestaande) wijk welke methode van gasloos het beste zou zijn. Ook hier in de gemeente veel wijken waarvoor Stadsverwarming als best haalbare wordt geacht. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat minimaal x% van de hele wijk aan de warmtenet gaat.

Grofweg komt het er op neer dat bouwjaar 2010 de scheidslijn is:
compacte wijk en <2010 = warmtenet (met nog te bepalen bron)
compacte wijk en >2010 = all electric wp
lintbebouwing <2010 = onbekend / groengas
lintbebouwing >2010 = all electric wp

Verdeling over alle wijken komt dit ongeveer neer op 50% stadsverwarming, 40% WP, 10% onbekend.

• spijkerhoofd
Get!em schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:21:
Gemeenten hebben al plannen gemaakt per (bestaande) wijk welke methode van gasloos het beste zou zijn. Ook hier in de gemeente veel wijken waarvoor Stadsverwarming als best haalbare wordt geacht. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat minimaal x% van de hele wijk aan de warmtenet gaat.

Verdeling over alle wijken komt dit ongeveer neer op 50% stadsverwarming, 40% WP, 10% onbekend.
Ik denk dat dit geen gekke oplossing is, ik denk echter wel er meer subsidies gegeven mogen worden op zowel all elctric warmtepompen als ook elektrische auto's. Voor het overgrote gedeelte van de Nederlandse bevolking een investering van de twee al te duur, laat staan als we beide moeten doen.

• Shadowhawk00

Apparte manier van verdelen maar goed gemeenten moeten natuurlijk ook maar iets kiezen en die worden ook bijgestaan door adviseurs die geld aan het project willen verdienen.
Zolang het warmtenet vrijwillig is dan is daar natuurlijk niets mis mee, als de gemeente echter gaat afdwingen dat mensen meedoen omdat anders hun plaatje niet klopt dan gaat het de verkeerde kant op.

Blijkbaar denkt de gemeente dat een woning die ouder is dan 2010 niet met een warmtepomp verwarmd kan worden. Vreemde conclusie maar goed.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja, heel ambtelijk document met allerlei criteria, waaronder "laagste" maatschappelijke kosten.
Om de keuze van de kansrijke wijken transparant en meetbaar te maken is er een tabel opgesteld met
criteria. De criteria worden onder de tabel toegelicht:
Criterium Toelichting
1 Laagste maatschappelijke
kosten
Een warmteoptie is beduidend goedkoper in vergelijking met het eerste alternatief.
2 Geplande renovaties en
vervangingsmomenten
Natuurlijke vervangingsmomenten (vanaf 2025-2030) voor gemeente (bijv. het
riool), netbeheerder en woningcorporatie (indien zij in de buurt een hoog
percentage bezit heeft).
3 Warmtevoorziening
in nabijheid
Aansluiten bij wat er al is aan warmtevoorziening of komt in de nabijheid. Een
voorbeeld hiervan is een warmtenet, in het geval van Lansingerland is dat veelal in
combinatie met glastuinbouw.
4 Duurzaamheid van
de warmtebron
We werken toe naar een volledig duurzame warmtevoorziening in 2050, waarbij
we accepteren dat er tussentijdse oplossingen zijn, waarbij de warmtebron nog
niet volledig fossielvrij is.
5 Actieve bewoners en
stakeholder initiatieven
Lokale initiatieven die aansluiten op (een van) de vier bovenstaande criteria
kunnen de transitie versnellen, en hebben dus meerwaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Apparte manier van verdelen maar goed gemeenten moeten natuurlijk ook maar iets kiezen en die worden ook bijgestaan door adviseurs die geld aan het project willen verdienen.
Zolang het warmtenet vrijwillig is dan is daar natuurlijk niets mis mee, als de gemeente echter gaat afdwingen dat mensen meedoen omdat anders hun plaatje niet klopt dan gaat het de verkeerde kant op.

Blijkbaar denkt de gemeente dat een woning die ouder is dan 2010 niet met een warmtepomp verwarmd kan worden. Vreemde conclusie maar goed.
Het gaat in dat document niet om individuele gevallen, maar om wijkgericht.
De 2010 bouwjaar is gebaseerd op bouwjaar van de wijk (op basis van mijn vlugge kijk naar wijk en bouwjaar, is dus niet een vastgezet jaartal volgens gemeente). Tevens speelt mee dat de oudere wijken langs oudere basisstructuren (wegen/water) zijn gebouwd, en dichter op een bestaand warmtenet liggen.
Er is keuzevrijheid, maar wel onder voorwaarden
Voor particuliere woningeigenaren geldt dat zij in principe vooralsnog zelf mogen kiezen welke
warmteoplossing ze willen toepassen. De praktijk zal echter ook uitwijzen dat er niet altijd keuze is als
vast komt te staan dat het gasnet gaat verdwijnen. Als er bijvoorbeeld geen warmtenet komt in de wijk,
kan hier ook niet voor worden gekozen en blijft er alleen een individuele (all-electric) oplossing over.
Ook kan er niet altijd gekozen worden voor een individuele all-electric oplossing, bijvoorbeeld omdat er
(nog) niet voldoende capaciteit in het netwerk is. Daarnaast is het ook goed om rekening te houden
met dat het maatschappelijk niet kosteneffectief is om een warmtenet aan te leggen, waar maar een
beperkt deel van de woningen, verspreid over de wijk, op aansluit. De wijkprioritering en de
bijbehorende warmteoplossingen, die we beschrijven geven voorkeursrichting aan waar we ons
gezamenlijk voor in willen zetten om zo de warmtetransitie voor iedereen betaalbaar en uitvoerbaar te
kunnen houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 25-08-2022 13:44 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Gemeenten hebben al plannen gemaakt per (bestaande) wijk welke methode van gasloos het beste zou zijn. [...]
Niet allemaal. Mijn gemeente heeft besloten voor de wijk waar ik in woon het in 2025 te onderzoeken. Dit omdat de wijk lastig gasloos te maken is. Woningen zijn niet te slecht, maar ook niet goed geïsoleerd en vrij groot, maar door de ligging van de huizen weer lastig aan te sluiten op een warmtenet. Even een warmtepomp is ook niet te doen. want de elektra in de huizen is niet van voldoende niveau. Hoopjes problemen dus, en dus stellen ze het even uit en pakken ze eerst de andere wijken aan...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt ja, sommige wijken vallen tussen allerlei zaken in. In het document van mijn gemeente worden die wijken ook qua prio naar achteren geplaatst met een nader te bepalen oplossing, en/of omdat de oplossing sowieso met huidige kennis/kunde duurder is dan bij andere wijken..

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Niet allemaal. Mijn gemeente heeft besloten voor de wijk waar ik in woon het in 2025 te onderzoeken. Dit omdat de wijk lastig gasloos te maken is. Woningen zijn niet te slecht, maar ook niet goed geïsoleerd en vrij groot, maar door de ligging van de huizen weer lastig aan te sluiten op een warmtenet. Even een warmtepomp is ook niet te doen. want de elektra in de huizen is niet van voldoende niveau. Hoopjes problemen dus, en dus stellen ze het even uit en pakken ze eerst de andere wijken aan...
Dat is dan wel een heel oude wijk als je maar 1 fase hebt per woning. Ook lastig als je van het gas af wilt en electrisch wilt koken want dat gaat dan ook niet echt.
Voor een lucht-water warmtepomp is 3fase gewoon voldoende dus 3x25A. Dacht dat de meeste woningen daar wel over beschikken deze tijd.

Aan de andere kant als je al grote delen makkelijk kan oplossen heb je daar al heel veel winst. Ik denk dat zeker met dit soort klimaat acties dat je beter gewoon eerst kan beginnen met laag hangend fruit en dan pas de lastige dingen moet oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-08-2022 13:49 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Overigens zijn bij veel gemeenten de documenten gewoon een template van "Over Morgen" en bevatten veelal dezelfde teksten.

https://www.houten.nl/fil...mte_DEF__interactief_.pdf

Daar zie je ook dat all-electric vanaf bouwjaar 1990 wel mogelijk wordt geacht na isolatie en dat oudere bouwjaren na extra isolatie ook niet uitgesloten worden.

Bij mijn gemeente is gewoon relatief voordelig een warmtenet dichtbij, dus is die oplossing sneller voordelig en ligt de scheidslijn anders.
  • Gemeentebrede aanpak
  • Algemeen advies voor de overstap naar aardgasvrij, met oog
  • voor individuele situatie en betaalbaarheid
  • Nog niet mogelijk, eerst isoleren (maatwerk vanwege complexiteit
  • en diversiteit: bouwjaar tot 1950
  • Focus op isoleren; hybride is daarna mogelijk als isolatie aan
  • minimum voldoet: bouwjaar 1950 - 1990
  • Hybride / all-electric is mogelijk op natuurlijk moment en na
  • controle isolatie: bouwjaar vanaf 1990
  • Appartementen: mogelijkheid tot kleinschalig collectieve warmte
  • Wijkgerichte aanpak
  • Moglijk transformatiegebied: laag temperatuur warmtenet
  • Verduurzaming bestaand warmtenet Eneco
  • Wijkgerichte verkenning naar all-electric of warmtenet
  • Bedrijventerreinen - all electric / bronnet
  • Wijkgerichte aanpak isoleren woningen 1950-1975

[ Voor 45% gewijzigd door Get!em op 25-08-2022 13:52 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dat is dan wel een heel oude wijk als je maar 1 fase hebt per woning. Ook lastig als je van het gas af wilt en electrisch wilt koken want dat gaat dan ook niet echt.
Voor een lucht-water warmtepomp is 3fase gewoon voldoende dus 3x25A. Dacht dat de meeste woningen daar wel over beschikken deze tijd.

Aan de andere kant als je al grote delen makkelijk kan oplossen heb je daar al heel veel winst. Ik denk dat zeker met dit soort klimaat acties dat je beter gewoon eerst kan beginnen met laag hangend fruit en dan pas de lastige dingen moet oplossen.
probleem met 3 fasen is dat je ook je meterkast moet upgraden. op zich kan koken wel op 1 fase, iets met 2 groepen samenvoegen geloof ik (afhankelijk van de specs van de keramische plaat of inductie).

d:)b

• Caelorum
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Dat is dan wel een heel oude wijk als je maar 1 fase hebt per woning. Ook lastig als je van het gas af wilt en electrisch wilt koken want dat gaat dan ook niet echt.[...]
Niet 1-fase. De woningen hebben 3-fase, maar de meterkasten in meer dan de helft van de woningen zijn gewoon 50 jaar oud en op 1 fase aangesloten. Totaal niet geschikt om ook maar iets als een warmtepomp aan te gaan hangen. Die moeten ze dan dus ook allemaal opnieuw aanleggen, nog los van de betere isolatie, want in een groot deel zit ook nog dubbel glas uit '89.

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Niet 1-fase. De woningen hebben 3-fase, maar de meterkasten in meer dan de helft van de woningen zijn gewoon 50 jaar oud en op 1 fase aangesloten. Totaal niet geschikt om ook maar iets als een warmtepomp aan te gaan hangen. Die moeten ze dan dus ook allemaal opnieuw aanleggen, nog los van de betere isolatie, want in een groot deel zit ook nog dubbel glas uit '89.
Grappig, ik had ook een oude groepenkast ( later vernieuwd na lekkage ) en dat werkte ook eigenlijk best wel prima met een warmtepomp. Je hebt gewoon 3 groepen op een eigen fase die je moet verbinden aan de verschillende onderdelen van de warmtepomp.

Vind het altijd wel grappig om te lezen dat mensen roepen dat het onmogelijk is want.. terwijl ze vaak mijn situatie beschrijven waarin ik een warmtepomp heb geplaatst. Soms is de onmogelijke situatie zelfs nog stukken beter dan mijn originele situatie.

Oude meterkast op 3 fase aansluiten kost wat arbeid om het goed door te trekken maar is zeker niet onmogelijk en als je individueel dingen gaat aanpassen in huis voor een warmtepomp dan is dat niet het grootste probleem ( anders heb je wel heel veel mazzel )

• Caelorum
@Shadowhawk00 Ik zeg ook niet dat het niet kan. maar even 100+ woningen omzetten naar 3-fase, nog even los van dat elke aanpassing aan die meterkast een nieuwe meterkast vereist*, is gewoon niet triviaal en dus schuift de gemeente het naar achteren.

* het betreft veelal 1-fase 4-groepen meterkasten met smeltzekeringen. Letterlijk het minimale jaren-70 meuk dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 25-08-2022 14:02 ]

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:02:
@Shadowhawk00 Ik zeg ook niet dat het niet kan. maar even 100+ woningen omzetten naar 3-fase, nog even los van dat elke aanpassing aan die meterkast een nieuwe meterkast vereist*, is gewoon niet triviaal en dus schuift de gemeente het naar achteren.

* het betreft veelal 1-fase 4-groepen meterkasten met smeltzekeringen. Letterlijk het minimale jaren-70 meuk dus.
Ja het kost natuurlijk wel wat, de vraag is ook of de gemeente of de bewoners voor de kosten moeten opdraaien. Je kan dit niet alleen op de huishoudens verhalen maar aan de andere kant hebben die ook wel weer een deel van de voordelen dus helemaal gratis zou het ook niet moeten zijn.

Nu is het natuurlijk wel zo dat als je dit in een hele wijk doe 100+ woningen dat je dan wel een andere prijs krijgt dan dat je het zelf laat doen. Het word natuurlijk gewoon massa productie waarbij je zelfs een opleidings instituut zou kunnen aanschrijven om het als praktijk les te laten doen. Neem aan dat ze bij een opleiding tot electricien toch wel minimaal 1x een meterkast in elkaar moeten schroeven :)

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-08-2022 14:07 ]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:47
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Tussen Eindhoven en Den Bosch. Straal van 20 kilomer om Best
Ik woon zelf in oirschot en merk toch echt wel dat huizen langer te koop staan. Ook is er gewoon meer te koop dan eerder.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Grappig, ik had ook een oude groepenkast ( later vernieuwd na lekkage ) en dat werkte ook eigenlijk best wel prima met een warmtepomp. Je hebt gewoon 3 groepen op een eigen fase die je moet verbinden aan de verschillende onderdelen van de warmtepomp.

Vind het altijd wel grappig om te lezen dat mensen roepen dat het onmogelijk is want.. terwijl ze vaak mijn situatie beschrijven waarin ik een warmtepomp heb geplaatst. Soms is de onmogelijke situatie zelfs nog stukken beter dan mijn originele situatie.

Oude meterkast op 3 fase aansluiten kost wat arbeid om het goed door te trekken maar is zeker niet onmogelijk en als je individueel dingen gaat aanpassen in huis voor een warmtepomp dan is dat niet het grootste probleem ( anders heb je wel heel veel mazzel )
Een compleet nieuwe meterkast kost 300 euro, incl installeren 600 euro. Dan ga je toch niet zitten kloten met onmogelijke situaties op een oude meterkast?
Note: heb er compleet 0,0 verstand van, maar in mijn ogen nieuw = beter , zeker als er stroom doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldermalsen
ConQuestador schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Ik woon zelf in oirschot en merk toch echt wel dat huizen langer te koop staan. Ook is er gewoon meer te koop dan eerder.
Oirschot is erg mooi zouden wij ook graag willen wonen. Alleen ook daar is het een gekkenhuis, pand bekeken waar veel aan moest gebeuren maar mocht er geen aannemer bij halen want duurde te lang. Donderdag bezichtigen maandag gesloten envelop bieden.

• ConQuestador
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Oirschot is erg mooi zouden wij ook graag willen wonen. Alleen ook daar is het een gekkenhuis, pand bekeken waar veel aan moest gebeuren maar mocht er geen aannemer bij halen want duurde te lang. Donderdag bezichtigen maandag gesloten envelop bieden.
Ik weet niet in welke prijsrange je zoekt. Maar bijvoorbeeld deze woning in het centrum staat al een tijdje te koop:

https://www.funda.nl/koop...is-88216127-princeehof-4/

Nadeel van de woning is dat je gewoon weinig tuin hebt, maar het zijn wel mooie nieuwe woningen in die wijk.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
Sport_Life schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Een compleet nieuwe meterkast kost 300 euro, incl installeren 600 euro. Dan ga je toch niet zitten kloten met onmogelijke situaties op een oude meterkast?
Note: heb er compleet 0,0 verstand van, maar in mijn ogen nieuw = beter , zeker als er stroom doorheen gaat.
Dat is erg optimistisch. Vorig jaar kwamen meerdere de zonnepaneel boeren met circa 800 euro. De netbeheerder wil ook nog bijna 300 euro hebben voor het opnieuw zekeren van de installatie (enexis, 286 euro). Kom je op 1100 euro. Ter referentie: Voor 8 panelen met omvormer inclusief installatie praat je over circa 3000 euro. Een lucht/lucht warmtepomp heb je vanaf circa 1500 euro. In die context vind ik een 'overhead' van 1100 euro nog een behoorlijke smak geld. (Niet dat ik daarmee voorstel om daarop te bezuinigen.)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Dat is erg optimistisch. Vorig jaar kwamen meerdere de zonnepaneel boeren met circa 800 euro. De netbeheerder wil ook nog bijna 300 euro hebben voor het opnieuw zekeren van de installatie (enexis, 286 euro). Kom je op 1100 euro. Ter referentie: Voor 8 panelen met omvormer inclusief installatie praat je over circa 3000 euro. Een lucht/lucht warmtepomp heb je vanaf circa 1500 euro. In die context vind ik een 'overhead' van 1100 euro nog een behoorlijke smak geld. (Niet dat ik daarmee voorstel om daarop te bezuinigen.)
Aan de andere kant als je je CV wilt vervangen heb je lucht-water warmtepomp nodig die zijn er rond de 8000 en meer. Dus dan valt het natuurlijk wel mee en enexis moet toch komen zekeren want je gaat van 1 naar 3 fase dus dan moeten ze komen doen.

Maar als het niet hoeft dan hoeft het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldermalsen
ConQuestador schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ik weet niet in welke prijsrange je zoekt. Maar bijvoorbeeld deze woning in het centrum staat al een tijdje te koop:

https://www.funda.nl/koop...is-88216127-princeehof-4/

Nadeel van de woning is dat je gewoon weinig tuin hebt, maar het zijn wel mooie nieuwe woningen in die wijk.
Wij zoeken een vrijstaande woning iets meer achteraf. Als we kijken qua stijl meer een opgeknapte boederij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:33:
Back on topic: Er begint me iets op te vallen deze week. Er komen huizen bij op Funda die bijna 'goedkoop' aanvoelen. Hoewel ik liever geen voorbeeld geef, toch 1:

https://www.funda.nl/koop...4091-kea-boumanstraat-90/

Relatief jong, groot, gunstige wijk, energielabel A, niet ene heel raar ontwerp, prima afwerking en een vraagprijs van 4 ton. Ik heb voor dergelijke panden voor mijn gevoel ook vraagprijzen van 5 ton gezien. Dat verschil is te groot om alleen verklaard te worden door een 'aantrekkelijke vanaf prijs' en het is niet het enige pand.
Ok, dit had ik dus echt niet verwacht, zeker niet gezien de prijs: Op dit moment zijn er nog een heel aantal kijkmomenten niet gevuld voor dit huis. Mogelijke kijkers worden actief nagebeld.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sdk1985 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Voor 8 panelen en kleine LL WP heb je volgens mij geen 3F nodig, maar ben niet helemaal op de hoogte. Bij ons was het wel nodig (10000 WP panelen en toekomstig 9/12KW Warmtepomp).
En inderdaad netbeheerder brengt ook kosten in rekening voor 15min werk :P.

• Caelorum
@Sport_Life correct. Zelfs voor 14 panelen had ik geen 3 fase nodig volgens de bedrijven die hier langskwamen voor een offerte opmaken.

• spijkerhoofd
supersoco80 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Ok, dit had ik dus echt niet verwacht, zeker niet gezien de prijs: Op dit moment zijn er nog een heel aantal kijkmomenten niet gevuld voor dit huis. Mogelijke kijkers worden actief nagebeld.
Waarom worden ze na gebeld? Om te smekenvragen om een bod te doen?

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:13
Hm, ik weet niet of jij wel eens 1000 euro tussen de kussens van je bank vindt, maar voor mij is dat bepaald geen wisselgeld.

Verder is het zo dat het probleem zich niet alleen in je meterkast bevindt, maar ook voor je meterkast. Veel woonwijken zijn berekend op 2-3kW gelijktijdiig gebruik. Als iedereen in een koude winternacht tegelijkertijd de warmtepomp vol aanzet, én ook nog eens de EV wil laden, slaat er gewoon een stop door in het nabijgelegen stroomhuisje.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38

copykat

Good copy isn't bad

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ja het kost natuurlijk wel wat, de vraag is ook of de gemeente of de bewoners voor de kosten moeten opdraaien. Je kan dit niet alleen op de huishoudens verhalen maar aan de andere kant hebben die ook wel weer een deel van de voordelen dus helemaal gratis zou het ook niet moeten zijn.

Nu is het natuurlijk wel zo dat als je dit in een hele wijk doe 100+ woningen dat je dan wel een andere prijs krijgt dan dat je het zelf laat doen. Het word natuurlijk gewoon massa productie waarbij je zelfs een opleidings instituut zou kunnen aanschrijven om het als praktijk les te laten doen. Neem aan dat ze bij een opleiding tot electricien toch wel minimaal 1x een meterkast in elkaar moeten schroeven :)
Dus jij wilt wel 380VAC met 3x 25A ( hoger kan ook: 150A mes-zekering) door iemand laten aanleggen die het nog nooit heeft gedaan?
Even een zegel laten knijpen door de leraar/begeleider en klaar?
Zelfs 24 Volt LEDlamp circuits kunnen dodelijk zijn en brand veroorzaken.
(nieuwe techniek: plafond circuits( je hoofd verlichting) aan te leggen scheelt al die omvormers in de armaturen en ledlampen.)
Ik heb liever iemand met 10 jaar ervaring ;)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Ik weet niet of álle huizen standaard 3 fase(krachtstroom) hebben in de oude wijken waar 3 groepen al lux was. (Eigenlijk is electrisch koken vroeger altijd 3 fase(nu kan 2 groepen ook) en dat moest je aanvragen)

Als je 3 fase "verdeelt" in je groepen kast over je groepen moet je wel goed fase/nul scheiden tussen de drie fases en dubbel geschakelde automaten gebruiken. (dus fase en nul afval bij lekstroom.) Dus niet alle nullen op 1 rail.
Anders krijg je 110V tussen-spanning op je nul van een andere fase als een andere fase goed gebruikt word
of je sinus word zo verkloot dat je apparaten raar gaan doen.

(bin there oud huis en prutser bezig geweest: (symtomen was bij uitgeschakelde groep toch spanning meten of low glow met gloeilamp.)
remedie: nieuwe meterkast met automaten inlcusief aardlek en alle bedrading vervangen in de leidingen(metalen vervangen voor pvc) en alles gescheiden aansluiten.
drie fase verdelen over drie parts 123 45 67 (123 was kamers en slaapkamers.) Aarde op 1 rail.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
[...]

Best interessant. Misschien wel een kopersstop. Vind het zelf niet zo gek. We krijgen inmiddels al maanden slecht nieuws over de woningmarkt en de hypotheekrentes zijn onnodig hoog. Maar goed.. misschien hadden ze de kijkdagen ruim genomen. De ene makelaar doet max 2 dagdelen en de ander 3 dagen en indien nodig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:16

Dat is al een tijdje geleden qua prijs, ik zit nu op het volgende:

3 fasen groepenkast 44x33 met:
10 groepen
3 aardlekschakelaars 2polig
3 krachtgroepen
Aardlekschakelaar 4 polig.
Aardlekautomaat 4 polig t.b.v. zonnepanelen
1 hoofdschakelaar 4 polig
10 jaar garantie
Kema keur

Voor 1000 euro.
Heb nu nog 6 groepen in een jaren 70 meterkast. Hier moet het toch vernieuwd worden voor de gasloze keuken, de lucht lucht warmtepomp die boven staat gepland en de water lucht warmtepomp welke voor de begane grond staat gepland (meerjaren plan) en de eventuele zonnepanelen + eventuele laadpaal op de oprit.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Hm, ik weet niet of jij wel eens 1000 euro tussen de kussens van je bank vindt, maar voor mij is dat bepaald geen wisselgeld.

Verder is het zo dat het probleem zich niet alleen in je meterkast bevindt, maar ook voor je meterkast. Veel woonwijken zijn berekend op 2-3kW gelijktijdiig gebruik. Als iedereen in een koude winternacht tegelijkertijd de warmtepomp vol aanzet, én ook nog eens de EV wil laden, slaat er gewoon een stop door in het nabijgelegen stroomhuisje.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je tweede punt is wel terecht en ik vraag me af hoe ze de hoge transportkosten (salderen) van elektra gaan verdelen. Die komen uiteindelijk bij de consument terecht waarbij je mag hopen dat de grootverbruikers (= gasloze woningen) ook de meeste bijdrage hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2022 20:31 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 21:07
[...]

Vind 3k per m2 ook heel weinig geld. In Arnhem/Elst/Nijmegen is rond de 3,7-4k tot wel gemiddeld voor de wat nieuwere huizen. Maar 2008 is weer niet echt nieuw. Valt een beetje tussenin. Niet oud genoeg om alles te verbouwen en niet nieuw genoeg om zo erin te trekken (zie rare behang kamers en badkamer).

Maar als het in je budget past waarom niet. Badkamer doe je voor ongeveer 7-8k. Behang kan je zelf en sauzen ook.

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:25:
Je tweede punt is wel terecht en ik vraag me af hoe ze de hoge transportkosten (salderen) van elektra gaan verdelen. Die komen uiteindelijk bij de consument terecht waarbij je mag hopen dat de grootverbruikers (= gasloze woningen) ook de meeste bijdrage hebben.
Seizoensgebonden piek- en daltarieven lijken me het best uit te leggen aan de consument. Verbruik je 's nachts of in de winter veel electra, dan zul je het hoge tarief moeten betalen. Lever je in het midden van de zomer veel electra, dan is het ook niet onmogelijk dat je bij zult moeten betalen.

En inderdaad, veel woningen die nu puur dankzij salderen en grote warmtepomp nu nul-op-de-meter zijn zullen dan ineens een fikse energierekening krijgen. Goed geisoleerde passiefhuizen zonder zonnepanelen zullen verhoudingsgewijs meer rendabel worden.allemaal, dan moet de hele straat open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
copykat schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Ik weet niet of álle huizen standaard 3 fase(krachtstroom) hebben in de oude wijken waar 3 groepen al lux was. (Eigenlijk is electrisch koken vroeger altijd 3 fase(nu kan 2 groepen ook) en dat moest je aanvragen)

Als je 3 fase "verdeelt" in je groepen kast over je groepen moet je wel goed fase/nul scheiden tussen de drie fases en dubbel geschakelde automaten gebruiken. (dus fase en nul afval bij lekstroom.) Dus niet alle nullen op 1 rail.
Anders krijg je 110V tussen-spanning op je nul van een andere fase als een andere fase goed gebruikt word
of je sinus word zo verkloot dat je apparaten raar gaan doen.

(bin there oud huis en prutser bezig geweest: (symtomen was bij uitgeschakelde groep toch spanning meten of low glow met gloeilamp.)
remedie: nieuwe meterkast met automaten inlcusief aardlek en alle bedrading vervangen in de leidingen(metalen vervangen voor pvc) en alles gescheiden aansluiten.
drie fase verdelen over drie parts 123 45 67 (123 was kamers en slaapkamers.) Aarde op 1 rail.
O ik zeg ook niet dat je dit zelf in elkaar moet hobbyen he, Dit soort dingen moet je door iemand laten doen die daar ervaring mee heeft. Of op zijn minst de opleiding gedaan heeft hiervoor.
Als je niet weet wat je doet moet je niet aan de meterkast komen, dat is namelijk heel andere orde-grote dan een lampje aansluiten of een stopcontactje maken.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:38:
Seizoensgebonden piek- en daltarieven lijken me het best uit te leggen aan de consument. Verbruik je 's nachts of in de winter veel electra, dan zul je het hoge tarief moeten betalen. Lever je in het midden van de zomer veel electra, dan is het ook niet onmogelijk dat je bij zult moeten betalen.

En inderdaad, veel woningen die nu puur dankzij salderen en grote warmtepomp nu nul-op-de-meter zijn zullen dan ineens een fikse energierekening krijgen. Goed geisoleerde passiefhuizen zonder zonnepanelen zullen verhoudingsgewijs meer rendabel worden.allemaal, dan moet de hele straat open.
Waarmee we de hele energietransitie dus de nek omdraaien omdat gewoon groen stroom opwekken dan niet meer kan. Panelen op de woonhuizen is de meest efficiente manier van opwekken omdat het geen ruimte kost. Elke andere vorm kost meer ruimte, en bij veel woningen word de stroom nog gebruikt ook.

Als je alleen nog een teruglever vergoeding krijgt zullen mensen straks eerder een thuisaccu gaan nemen waardoor ze 9 van de 12 maanden gewoon geen verbruik hebben dus dan krijgen ze alleen een rekening voor de winter. En in de zomer gaan mensen dan slim om met het gebruik van stroom door overdag de wasmachine/vaatwasser aan te zetten en als het kan de auto op te laden.

Overigens moet je voor dat soort oplossingen wel overal een slimme meter hangen want jij weet helemaal niet wanneer ik stroom gebruik als je maar 1x per jaar het totaalplaatje krijgt. Ga je straks dan elke maand iemand langssturen om de meter op te nemen dat gaat pas echt veel geld kosten.

[ Voor 35% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Shadowhawk00 ik ging er ook niet van uit dat je dat bedoelde maar veel kopers kennen een kennis of een mannetje die wel weet hoe t zit.... Ik ben geen electra installateur maar heb dat in de basis gehad tijdens electronica opleiding en moet vaak helpen bij "m'n keuken valt steeds uit of mn groep doet raar..."
En als ik dan schematisch ga intekenen wat op welke groep zit per kamer kom ik veel leentjebuur tegen met de nul. Wat vroeger niet boeide omdat 4x 16A traag en 1 separate aardlek vaak geheel apart t niet zo uitmaakte. Mocht niet maar vddraad in de buis lassen ook niet en dat was de manier om goedkoop te repareren in (huur)huizen. Vervolgens ging t in de verkoop en werd er ergens in de tijd een nieuwe meterkast geplaatst op de oude bedrading met moderne aardleks en automaten die sneller reageren op foutspanningenven je had een poltergeist in je huis.
De lampsnoer met spijkertjes tussen de twee draden langs de plint, zacht getwist draad in een pijp dat soort vriendendienstjes.
Zodra ik het gevoel heb dat er niet een simpele oplossing is zoals opnieuw draad trekken en er echt koper ader voor koper ader doorgemeten met multimeter moet worden om de integriteit te controleren verwijst ik ze naar een gecertificeerd bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Modbreak:De asieldiscussie is verwijderd, we weten prima waar dat wel hoort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
*knip* kijk nou een post boven je...

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
https://nl.investing.com/...rlands-10-year-bond-yield

Rente schiet ineens omhoog. Is hier een verklaring voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Omdat ECB een 0.75% rate hike overweegt.

https://www.reuters.com/b...-sources-says-2022-08-26/

[ Voor 62% gewijzigd door Masvic op 26-08-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ben benieuwd of dit de recente hypotheekrente daling stop zet.. de marktrente is nu al 2 weken aan het stijgen.

Lijkt erop dat langer wachten met de hypotheek geen nut meer gaat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ze willen zuid-europa failliet hebben zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Ben benieuwd of dit de recente hypotheekrente daling stop zet.. de marktrente is nu al 2 weken aan het stijgen.

Lijkt erop dat langer wachten met de hypotheek geen nut meer gaat hebben
Ja, lijkt er wel op, je ziet eigenlijk sinds gisteren weer wat verhogingen terugkomen in de rentebox overzichten van alle hypotheekverstrekkers. Het kleurde tot aan gisteren voornamelijk groen en nu is het vooral oranje/rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:37
Zoals ik deze week al heb gepost:

Begin volgend jaar staat de ECB waarschijnlijk rond 1,25 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
In dat artikel staat dat het onwaarschijnlijk is dat dit doorgezet wordt. Toch heeft het effect op de rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
ObiTewodros schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

In dat artikel staat dat het onwaarschijnlijk is dat dit doorgezet wordt. Toch heeft het effect op de rente?
Wat de ECB (en de fed) vaak doen is de boel alvast een beetje voorbereiden voor de werkelijke actie die ze gaan ondernemen. En ook de fed zat er compleet naast met de voorspelling van wanneer en met welke mate ze de rente gingen verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Meanwhile in other markets...

Op de gasmarkt is het ook kermis. Gasprijs inmiddels 23,5 keer duurder dan 2 jaar terug: https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=3

Zelfs als gas direct of indirect maar voor 1% van de kosten onderdeel was voor de bouw van woningen 2 jaar terug dan hebben we het toch gauw over 445*0.01*(23.5−1)=100k extra voor een gemiddelde woning (CBS data) aan bouwkosten. Tijd zal uitwijzen hoeveel gas invloed zal hebben op de bouwkosten van nieuwbouw maar ik hou deze in ieder geval in de gaten: https://opendata.cbs.nl/s...0444ned/table?fromstatweb

Tussen 1995 en 2020 stegen bouwkosten materiaalcomponent tussen de -0.2% en 4.5% per jaar. 2020-2021 was 7.8% en 2022jan-jun2022 is alleen al 7.1% :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Op de gasmarkt is het ook kermis. Gasprijs inmiddels 23,5 keer duurder dan 2 jaar terug: https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=3

Zelfs als gas direct of indirect maar voor 1% van de kosten onderdeel was voor de bouw van woningen 2 jaar terug dan hebben we het toch gauw over 445*0.01*(23.5−1)=100k extra voor een gemiddelde woning aan bouwkosten. Tijd zal uitwijzen hoeveel gas invloed zal hebben op de bouwkosten van nieuwbouw maar ik hou deze in ieder geval in de gaten: https://opendata.cbs.nl/s...0444ned/table?fromstatweb
Bij mij staat in het contract dat prijsstijgingen niet doorberekend worden. Maar ik vraag mij wel af wat er gebeurt als het zo duur wordt dat ze flinke verliezen gaan maken als ze het verkopen tegen de prijs die nu ik het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ObiTewodros schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Bij mij staat in het contract dat prijsstijgingen niet doorberekend worden. Maar ik vraag mij wel af wat er gebeurt als het zo duur wordt dat ze flinke verliezen gaan maken als ze het verkopen tegen de prijs die nu ik het contract staat.
Ook bij mijn contract worden prijsstijgingen niet doorberekend door de aannemer. De aannemer heeft het project in meerdere fases opgesplitst (ik schat iets van 10 fases elk een aantal blokken woningen). In de fase na die van mij is de aannemer begonnen met risico clausules waarbij de klant bij prijsstijgingen de rekening krijgt. Alle fases daarvoor waren in dag 1 uitverkocht maar deze laatste heeft al weken enkele woningen nog op beschikbaar staan (toegegeven de hypotheekrente is sindsdien 3x hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:03
[...]

Zelfs als gas direct of indirect maar voor 1% van de kosten onderdeel was voor de bouw van woningen 2 jaar terug dan hebben we het toch gauw over 445*0.01*(23.5−1)=100k extra voor een gemiddelde woning (CBS data) aan bouwkosten. Tijd zal uitwijzen hoeveel gas invloed zal hebben op de bouwkosten van nieuwbouw maar ik hou deze in ieder geval in de gaten: https://opendata.cbs.nl/s...0444ned/table?fromstatweb

Tussen 1995 en 2020 stegen bouwkosten materiaalcomponent tussen de -0.2% en 4.5% per jaar. 2020-2021 was 7.8% en 2022jan-jun2022 is alleen al 7.1% :X
Een huis bouwen kost misschien de helft daarvan en die 1% lijkt ook maar een random gok, kan dus ook 10k of 200k zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

Heel simpel, nieuwe contracten vullen het gat, aka de een zijn brood is de ander zijn dood. Of in deze context; de een zijn warmte is de ander zijn armte :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:53
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:41:
In de fase na die van mij is de aannemer begonnen met risico clausules waarbij de klant bij prijsstijgingen de rekening krijgt. Alle fases daarvoor waren in dag 1 uitverkocht maar deze laatste heeft al weken enkele woningen nog op beschikbaar staan (toegegeven de hypotheekrente is sindsdien 3x hoger).
Ja, de de nieuwbouwmarkt komt deels tot een stilstand. Mijn architect zat bijvoorbeeld tot voor kort over de oren in het werk, maar het aantal nieuwe projecten neemt nu echt af.

Dat komt vooral door die 'Oekraïne clausule' omdat je niet weet wat het gaat kosten. Prijzen zijn in de bouw niet transparant, dus hoe bepaal je de verhogingen en of die correct worden doorbelast? Daarnaast rekent een aannemer over de prijsverhogingen ook weer de gebruikelijke opcenten, enzovoort. Van de andere kant is het risico voor de aannemer ook veel te groot.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
[...]

De aannemer kon voor deze inflatie piek ook prijzen ver vooruit vastleggen bij zijn leveranciers. Voor lopende projecten is dus vaak al van te voren ingekocht tegen een vaste prijs die laag genoeg is voor een winstgevend project. Veel leveranciers zullen dit soort afspraken niet meer maken, en als ze het wel doen met een veel kortere termijn, enkele maanden bijvoorbeeld.

Nieuwe projecten zijn met de oplopende rente en kosten kansloos, nieuwbouw komt simpelweg stil te liggen, ondanks het streven om 100K huizen per jaar te bouwen van Hugo de Jonge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
BarendBotje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Heel simpel, nieuwe contracten vullen het gat, aka de een zijn brood is de ander zijn dood. Of in deze context; de een zijn warmte is de ander zijn armte :')
Of het project gaat failliet en je zit met een stuk grond en half huis, niet de eerste keer in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:15:
Waarmee we de hele energietransitie dus de nek omdraaien omdat gewoon groen stroom opwekken dan niet meer kan. Panelen op de woonhuizen is de meest efficiente manier van opwekken omdat het geen ruimte kost. Elke andere vorm kost meer ruimte, en bij veel woningen word de stroom nog gebruikt ook.
Sja, wat wil je aanmoedigen als overheid. Dure speeltjes voor rijke mannen subsidiëren, of zorgvuldig gebruik van schaarse middelen?
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:15:
Overigens moet je voor dat soort oplossingen wel overal een slimme meter hangen want jij weet helemaal niet wanneer ik stroom gebruik als je maar 1x per jaar het totaalplaatje krijgt. Ga je straks dan elke maand iemand langssturen om de meter op te nemen dat gaat pas echt veel geld kosten.
Veel huishoudens hebben al een slimme meter, en het alternatief voor de huishoudens die het niet willen lijkt me simpel; geen terugleververgoeding of saldering meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Een huis bouwen kost misschien de helft daarvan en die 1% lijkt ook maar een random gok, kan dus ook 10k of 200k zijn...
"According to Fadare et al. [8], energy cost constitutes a major component of the overall production cost in manu- facturing industries; it accounts for about 60.75% of the direct manufacturing cost of cement [9], hence energy utilization efficiency is a major determinant of the pro- fitability of manufacturing system. In Nigeria, approximately 40 to 50 per cent of cement manufacturing cost is energy related;"

Toegegeven dat de bron gaat over een ander land (en dus andere prijzen) en cement blinkt uit omdat het een bouwmateriaal is wat veel energie kost. Bovendien zijn er tal van andere materialen die gebruikt worden voor de bouw van huizen en niet allemaal hebben veel energie nodig of komen uit Nederland/Europa. Al met al denk ik dat een productie kostenpost van 1% ten behoeve van gas bij (Nederlandse) producenten een conservatieve schatting is. De verwachting dat bouwmaterialen gemiddeld gezien flink (maar niet zo hoog als 23,5x) in prijs stijgen is niet zo gek vind ik.

Via: https://www.researchgate...._Dry_Processes_in_Nigeria

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
MXMaster schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:27:
De aannemer kon voor deze inflatie piek ook prijzen ver vooruit vastleggen bij zijn leveranciers.
Ha ha, ja dat had 'ie kunnen doen. Dat doen ook leveranciers zó voor je, geen probleem, Niets afnemen, wel prijs vastleggen >:)

Sorry, de hele maakwereld, bouw en industrie, komt uit een tientallen jaren lange logistiek systeem van just-in-time leveringen tegen lage kosten. Iedereen is even de weg kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:53:
Toegeven dat de bron gaat over een ander land (en dus andere prijzen) en cement blinkt uit omdat het een bouwmateriaal is wat veel energie kost. Bovendien zijn er tal van andere materialen die gebruikt worden voor de bouw van huizen en niet allemaal hebben veel energie nodig of komen uit Nederland/Europa.
In 2020 koste C25 beton circa € 75 per m³, nu 99 per per m³. Ik heb in mijn huis zo'n 95 m³ voor de vloeren nodig, nog even afgezien van de kelderbak die volledig uit beton wordt gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Señor Sjon Kunnen we het belangrijkste nieuws van vandaag hier echt niet bespreken? Het heeft nogal een grote impact op de huizenmarkt, wellicht onder de voorwaarde dat het niet gaat over de parallel maar alleen over de beschikbaarheid.

Frustreert mij namelijk mateloos dat de overheid dit doet, het asiel topic zal zo een onderwerp enorm in ondersneeuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Conrado schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Ja, de de nieuwbouwmarkt komt deels tot een stilstand. Mijn architect zat bijvoorbeeld tot voor kort over de oren in het werk, maar het aantal nieuwe projecten neemt nu echt af.

Dat komt vooral door die 'Oekraïne clausule' omdat je niet weet wat het gaat kosten. Prijzen zijn in de bouw niet transparant, dus hoe bepaal je de verhogingen en of die correct worden doorbelast? Daarnaast rekent een aannemer over de prijsverhogingen ook weer de gebruikelijke opcenten, enzovoort. Van de andere kant is het risico voor de aannemer ook veel te groot.
Het lijkt erop dat de prijzen voor de grondstoffen gestabiliseerd zijn. Verwachting is dat deze weer enigszins zullen gaan dalen. Tezamen met hogere uitgaven voor energie, lonen en andere kosten zal dat waarschijnlijk resulteren in relatief stabiele eindprijzen voor bouwmaterialen de komende periode.

Is de markt ook wel aan toe overigens :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:39:
Het lijkt erop dat de prijzen voor de grondstoffen gestabiliseerd zijn. Verwachting is dat deze weer enigszins zullen gaan dalen. Tezamen met hogere uitgaven voor energie, lonen en andere kosten zal dat waarschijnlijk resulteren in relatief stabiele eindprijzen voor bouwmaterialen de komende periode.
Ja, dat zie ik ook terug in mijn offertes. Staal is echt goedkoper minder duur geworden en dat merk je bijvoorbeeld aan de wapening want da's alleen al 3.200 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 21:07
Met komende tijd, bedoelen jullie dan korte termijn (weken/maanden) of volgend jaar?

Wil nog leuk verbouwen in mijn nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Is de markt ook wel aan toe overigens :).
Hmm ik verwacht dat de meeste leveranciers , bouwbedrijven en ondernemers voorlopig nog wel zullen roepen inflatie Oekraïne en niet we gaan onze prijzen naar beneden bij stellen. Gaat toch makkelijker omhoog dan naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 14:06
[...]

bouwkosten, vallen daar ook de kosten van nieuwe keuken, badkamer e.d. over of gaat om stenen en kozijnen ed.?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
kx22 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:29:
Met komende tijd, bedoelen jullie dan korte termijn (weken/maanden) of volgend jaar?
Ik heb het over actuele offertes, wij gaan in November starten. Drie maanden vooruitplannen voor leveringen.

Wat ik actueel weet:
  • Alles wat met gas gemaakt wordt, zal nog (wat) in prijs stijgen: Voorbeelden keramische stenen, dakpannen beton, cement en glas. Veel is daarvan al ingeprijsd, mede omdat er capaciteitsbeperkingen zijn. Steenfabrieken hebben deels hun ovens moeten uitzetten. Lange levertijden dus prijsstijgingen zijn vast meegenomen.
  • Olieproducten: Aan een huis zit veel isolatie en piepschuim, dat is over de top heen, zolang de Dollar niet te hard stijgt.
  • Staal: Zakt behoorlijk, hopen dat we geen nieuwe COVID lockdowns in China krijgen
  • Hout: Idem
  • Aluminium: Kozijnen, onveranderd duur. Grondstof is goedkoper worden maar duur door veel elektriciteit voor productie
Leuker kunnen we het niet maken. Het is vooral slimme keuzes maken en juiste offertes opvragen. Door de hogere prijzen nemen de verschillen ook toe. Zo ben ik naar duurdere stenen overgestapt die nu juist minder duur zijn omdat er minder energie voor nodig is. Ik ga ze lijmen ipv metselen omdat nu interessanter is. Voor dakisolatie (bijna 40K piepschuim!) ben ik overgestapt van piepschuim op een wol materiaal.

Kortom, een dagtaak en dan heb ik nog geen steen gestapeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Denizli schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:54:
bouwkosten, vallen daar ook de kosten van nieuwe keuken, badkamer e.d. over
Nou, uiteindelijk heb je ook dat nodig :)
Keukens, badkamers, tegels etc zijn consumentenproducten. Daar geldt ten eerste wat de gek er voor over heeft. Je kunt een keuken voor € 15K bestellen, je kunt voor een vergelijkbare keuken ook het viervoudige uitgeven.

Als ik naar het consumentenvertrouwen kijk, denk ik dat de meesten even de centjes op zak houden. De gekte is wel weg bij de keukenboeren, maar geen idee wat dat met de prijzen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Conrado schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Ik heb het over actuele offertes, wij gaan in November starten. Drie maanden vooruitplannen voor leveringen.

Wat ik actueel weet:
  • Alles wat met gas gemaakt wordt, zal nog (wat) in prijs stijgen: Voorbeelden keramische stenen, dakpannen beton, cement en glas. Veel is daarvan al ingeprijsd, mede omdat er capaciteitsbeperkingen zijn. Steenfabrieken hebben deels hun ovens moeten uitzetten. Lange levertijden dus prijsstijgingen zijn vast meegenomen.
  • Olieproducten: Aan een huis zit veel isolatie en piepschuim, dat is over de top heen, zolang de Dollar niet te hard stijgt.
  • Staal: Zakt behoorlijk, hopen dat we geen nieuwe COVID lockdowns in China krijgen
  • Hout: Idem
  • Aluminium: Kozijnen, onveranderd duur. Grondstof is goedkoper worden maar duur door veel elektriciteit voor productie
Leuker kunnen we het niet maken. Het is vooral slimme keuzes maken en juiste offertes opvragen. Door de hogere prijzen nemen de verschillen ook toe. Zo ben ik naar duurdere stenen overgestapt die nu juist minder duur zijn omdat er minder energie voor nodig is. Ik ga ze lijmen ipv metselen omdat nu interessanter is. Voor dakisolatie (bijna 40K piepschuim!) ben ik overgestapt van piepschuim op een wol materiaal.

Kortom, een dagtaak en dan heb ik nog geen steen gestapeld :)
Voor isolatie heb je ook de rockwool fabriek die weer veel stikstof uitstoot en dus op termijn ook weer duurder wordt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:12
sprhnk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Hmm ik verwacht dat de meeste leveranciers , bouwbedrijven en ondernemers voorlopig nog wel zullen roepen inflatie Oekraïne en niet we gaan onze prijzen naar beneden bij stellen. Gaat toch makkelijker omhoog dan naar beneden.
Oh absoluut. Maar er bestaat ook nog zoiets als marktwerking.

Iedereen weet dat er door alle partijen waarschijnlijk wat lucht in de prijzen is gepompt. Vaak niet eens met slechte bedoelingen. Naast de prijzen gaan de kosten ook hard omhoog dus moest er ook wat aan de marges gebeuren. Niemand wist of weet precies hoeveel die kosten omhoog gaan, dus er zal wellicht wat lucht in zitten.

Concurrentie zorgt ervoor dat die lucht er weer uit wordt gelaten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Oh absoluut. Maar er bestaat ook nog zoiets als marktwerking.

Iedereen weet dat er door alle partijen waarschijnlijk wat lucht in de prijzen is gepompt. Vaak niet eens met slechte bedoelingen. Naast de prijzen gaan de kosten ook hard omhoog dus moest er ook wat aan de marges gebeuren. Niemand wist of weet precies hoeveel die kosten omhoog gaan, dus er zal wellicht wat lucht in zitten.

Concurrentie zorgt ervoor dat die lucht er weer uit wordt gelaten.
Net zoals bij de zorgverzekeringen het geval is... Prachtige marktwerking idd...

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
Voor isolatie heb je ook de rockwool fabriek die weer veel stikstof uitstoot en dus op termijn ook weer duurder wordt.
Het smelten van stenen is vreemd genoeg ook energieintensief. Het gekke is dat allerlei "groene" isolatie (vlas, hennep, houtvezel, stro, en ook schapenwol) voorheen juist duurder was dan steenwol en piepschuim, en nu ineens concurrerend is, omdat er fors minder voor hoeft te worden gestookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:51
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Het gekke is dat allerlei "groene" isolatie (vlas, hennep, houtvezel, stro, en ook schapenwol) voorheen juist duurder was dan steenwol en piepschuim, en nu ineens concurrerend is, omdat er fors minder voor hoeft te worden gestookt.
Je geeft er zelf een duidelijke en begrijpelijke verklaring bij, dus wat vind je er dan gek aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Ik zou vooral de verkopende makelaar niet op zijn blauwe ogen geloven. Klushuizen gaan al een aantal maanden niet meer zo hard. Er is daarom geen goede reden meer waarom de koper niet even een bouwkundige keuring zou mogen doen, of een rondje met de aannemer.

Mag je de woning niet goed bekijken voor je m koopt? Dan stinkt er iets en zou ik het in deze markt niet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Het zou zomaar eens kunnen zijn dat olie en gas langzaam uit het particulieren gebruik verdwijnt binnen 5 a 10 jaar.(oude huizen van het gas af krijgen is niet zo makkelijk als ze beweren.)
Zakelijk is dat lastiger omdat er veel meer energie per uur gevraagd word.
Of dit een gunstig effect heeft op de gas en olie prijs en daar door ook weer op deze producten durf ik niet te voorspellen.
Uiteindelijk zal gas vervangen worden voor waterstof of een mengsel van waterstof en biogas.
En als er goede opslagbeveiliging is ook in de transport sector als vrachtwagens en vrachtschepen.
Nadeel is dat Shell en alle andere leveranciers van minerale brandstoffen ook al groots inzet op de "minerale brandstof vervangers" om hun positie op de markt niet verliezen.
Dus per saldo zullen we er niks mee opschieten kwa kosten/beprijzing op de lange termijn vrees ik.
Vandaar mijn verhaal op water is de volgende prijshakker.
Drinkwater schaarste door waterstof productie. (ben geen expert in produceren van waterstof maar ik hoop dat ze zeewater kunnen gebruiken.)

Maar dat is een ander verhaal. (ben benieuwd hoe de milieu activisten die verhoogde condens en rh percentages in de lucht door waterstof verbranding gaan beoordelen. Het woord vervuiling kunnen ze niet gebruiken...😁)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 27-08-2022 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miks
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:41:
[...]
Alle fases daarvoor waren in dag 1 uitverkocht maar deze laatste heeft al weken enkele woningen nog op beschikbaar staan [...]
Als je de logica van velen in dit huizenmarkttopic zou moeten volgen, is het onmogelijk dat woningen langer te koop staan en dat het aanbod toeneemt, want er is een tekort aan woningen.

Sterker, als je niet een huis zou kopen en niet flink zou overbieden om maar een huis te kunnen bemachtigen, dan zou je er nooit meer tussenkomen en zou je voor altijd moeten blijven huren.

Het huizentekort dat de aandrijver zou zijn van alsmaar stijgende prijzen en de gekte met overbieden... Volgens mij kunnen we die misvatting nu wel naar de prullenbak dirigeren.

Want het huizentekort is er nog steeds en de markt koelt toch echt enorm af, lijkt zelfs echt stil te vallen voor sommige typen woningen.

Ik verwacht daarom voor het einde dit jaar maand-op-maand prijsdalingen (denk nu al, maar we zien het nog niet omdat de cijfers achterlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
copykat schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:35:
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat olie en gas langzaam uit het particulieren gebruik verdwijnt binnen 5 a 10 jaar.(oude huizen van het gas af krijgen is niet zo makkelijk als ze beweren.)
Dat is optimistisch. Over een paar jaar wordt bij vervanging van de CV-ketel een hybride warmtepomp verplicht. DIe dus ook nog gas mag gebruiken.
copykat schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:35:
Vandaar mijn verhaal op water is de volgende prijshakker.
Drinkwater schaarste door waterstof productie. (ben geen expert in produceren van waterstof maar ik hoop dat ze zeewater kunnen gebruiken.)

Maar dat is een ander verhaal. (ben benieuwd hoe de milieu activisten die verhoogde condens en rh percentages in de lucht door waterstof verbranding gaan beoordelen. Het woord vervuiling kunnen ze niet gebruiken...😁)
Waterstofgas wordt nu geproduceerd uit aardgas; daar komt geen drinkwater bij kijken, want CH4 (methaan/aardgas) heeft de H-atomen al aan boord.

Theoretisch zou je waterstof kunnen produceren met een electrolyzer die op groene stroom draait. Niemand doet het. Er zijn bijna geen bedrijven te vinden met plannen om een grootschalige electrolyzer te bouwen. Want je concurreert met (enorm goedkoop) methaan-waterstof.

Maar goed, laten we maar lachen om die 'domme' milieu-activisten . Waar zullen ze nu weer over klagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Dat is optimistisch. Over een paar jaar wordt bij vervanging van de CV-ketel een hybride warmtepomp verplicht. DIe dus ook nog gas mag gebruiken.
Onderliggend verhaal is als noodzaak en verbruiksvolume van gas en motorenbrandstof, benzine diesel ed, afneemt in een sector zou dan de kosten van produceren beton ed ook afnemen? (vraag en aanbod. Ik vrees dat ze t aanbod kunstmatig mee laten bewegen.)
[...]

Waterstofgas wordt nu geproduceerd uit aardgas; daar komt geen drinkwater bij kijken, want CH4 (methaan/aardgas) heeft de H-atomen al aan boord.
Ok, maar wat voor voordeel heeft dat dan op milieu gebied? (Wat doen ze met het niet waterstof gedeelte?)
Puur interesse.
Theoretisch zou je waterstof kunnen produceren met een electrolyzer die op groene stroom draait. Niemand doet het. Er zijn bijna geen bedrijven te vinden met plannen om een grootschalige electrolyzer te bouwen. Want je concurreert met (enorm goedkoop) methaan-waterstof.
Ik was in de veronderstelling dat de ontwikkeling van waterstof dáár op in gezet werd door de ministers en hoge heren. Brandstof produceren zónder vervuiling door verbranding of produceren van waterstof.
Maar goed, laten we maar lachen om die 'domme' milieu-activisten . Waar zullen ze nu weer over klagen 8)7
Ik lach helemaal niet om "domme" activisten. Zonder die activisten veranderd er nooit iets zonder geld als motivatie. (Publieke opinie is dan de motivator en dus bij die bedrijven ook weer geld.( niet moreel besef in iedergeval. Maar dan ben ik vermoedelijk weer cynisch.)
Ik ben oprecht geïnteresseerd in wat grootschalige waterstof verbranding , industrieel verbruik bedoel ik, doet met de atmosfeer en dus ons leef gebied. Het is hier niet het topic om uitgebreid mee bezig te zijn maar indirect wel van invloed op bouwmaterialen en dus kostprijs van een huis.

(In theorie kan je de waterdamp opvangen en condenseren om weer om te zetten in waterstof met electrolise als een gesloten systeem maar of dat practisch en rendabel is , blijkbaar niet als ik jou beschreven methode lees)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 27-08-2022 11:32 . Reden: typo's en autocorrectie corrigeren. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
[...]

[...]

Uuu SHELL START BOUW VAN EUROPA'S GROOTSTE GROENE WATERSTOFFABRIEK IN ROTTERDAM ?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Juist dat had ik ook gelezen, Shell is zijn markt positie aan het verdedigen zijn verantwoordelijkheid ten aan zien van het milieu aan het nemen.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:53:
Het huizentekort dat de aandrijver zou zijn van alsmaar stijgende prijzen en de gekte met overbieden... Volgens mij kunnen we die misvatting nu wel naar de prullenbak dirigeren.
Voordat we iets in de prullenbak gaan gooien, een kleine opmerking. Het gaat hier over nieuwbouw en daar speelt overbieden veel minder. Los daarvan wordt nieuwbouw (te) duur door de oplopende inflatie. Mensen haken af.

De prijsdynamiek in de huizenmarkt wordt simpel bepaald door vraag en aanbod. De vraag zal zeker afnemen, echter het aanbod ook. Vandaar dat deskundigen verwachten dat prijzen zelfs nog ligt stijgen, maar het volume sterk afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:05

Je doet hier een aanname die totaal niet klopt. Het is allemaal werk in uitvoering en er zijn wel degelijk bedrijven die zich ermee bezig houden. Alleen bij nieuwe technologische ontwikkelingen loop je ook weer tegen nieuwe uitdagingen aan. Dat je ineens dat methaan-waterstof verhaal aanhaalt verbaast mij heel erg. Ze zijn namelijk al bezig met het ontwikkelen van een productiefaciliteit waarbij waterstof opgewekt wordt op een milieuvriendelijke manier.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:02
Monkeydancer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Je doet hier een aanname die totaal niet klopt. Het is allemaal werk in uitvoering en er zijn wel degelijk bedrijven die zich ermee bezig houden. Alleen bij nieuwe technologische ontwikkelingen loop je ook weer tegen nieuwe uitdagingen aan. Dat je ineens dat methaan-waterstof verhaal aanhaalt verbaast mij heel erg. Ze zijn namelijk al bezig met het ontwikkelen van een productiefaciliteit waarbij waterstof opgewekt wordt op een milieuvriendelijke manier.
Er zijn inderdaad bijvoorbeeld diverse plannen (en experimenten) voor het omzetten van de opgewekte stroom van windmolens naar waterstof, wat vooral bij windmolenparken op zee een zeer interessante optie is. Daarnaast zijn er experimenten met zonnepanelen die rechtstreeks waterstof produceren (dus niet eerst electriciteit) en deze experimenten leveren verrassend interessante panelen op. Er zit dus een hoop ontwikkeling in de (groene) waterstofmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
De prijsdynamiek in de huizenmarkt wordt simpel bepaald door vraag en aanbod.
Nee. Absoluut niet het geval. Helaas geloven te veel mensen dat het "simpel" vraag en aanbod is. Ook in het belang van enkele grote belangenpartijen: vooral zorgen dat de discussie wordt platgeslagen, zodat we kunnen "bouwen, bouwen, bouwen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:36:
Nee. Absoluut niet het geval. Helaas geloven te veel mensen dat het "simpel" vraag en aanbod is.
Prima, help ons 'gelovigen' dan maar even op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Er zijn inderdaad bijvoorbeeld diverse plannen (en experimenten) voor het omzetten van de opgewekte stroom van windmolens naar waterstof, wat vooral bij windmolenparken op zee een zeer interessante optie is. Daarnaast zijn er experimenten met zonnepanelen die rechtstreeks waterstof produceren (dus niet eerst electriciteit) en deze experimenten leveren verrassend interessante panelen op. Er zit dus een hoop ontwikkeling in de (groene) waterstofmarkt.
Maar eerst moet de wereld nog om van (bruin)kool naar gas. De productie van gas cv ketels wordt eerst nog verviervoudigd, daarna zal de industrie waarschijnlijk pas verder gaan naar waterstof.
Nederland is maar een heel klein gedeelte en de rest van de EU zet eerst nog vol in op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51
Miks schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Want het huizentekort is er nog steeds en de markt koelt toch echt enorm af, lijkt zelfs echt stil te vallen voor sommige typen woningen.

Ik verwacht daarom voor het einde dit jaar maand-op-maand prijsdalingen (denk nu al, maar we zien het nog niet omdat de cijfers achterlopen).
Er zijn inderdaad al maand-op-maand prijsdalingen: in juni op provinciaal niveau in Zeeland, Limburg en Zuid-Holland, en plaatselijk in 151 gemeenten. Ortec Finance rapporteert dit o.b.v. kadasterdata.
Conrado schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Voordat we iets in de prullenbak gaan gooien, een kleine opmerking. Het gaat hier over nieuwbouw en daar speelt overbieden veel minder. Los daarvan wordt nieuwbouw (te) duur door de oplopende inflatie. Mensen haken af.

De prijsdynamiek in de huizenmarkt wordt simpel bepaald door vraag en aanbod. De vraag zal zeker afnemen, echter het aanbod ook. Vandaar dat deskundigen verwachten dat prijzen zelfs nog ligt stijgen, maar het volume sterk afneemt.
De NVM cijfers over het vorige kwartaal geven een ander beeld. Het aantal te koop gezette huizen en het totaal aanbod namen toe, zowel op jaar- als op kwartaalbasis. Het aantal transacties steeg minder snel, wat resulteerde in meer keuzemogelijkheden voor de koper oftewel minder krapte. Volgens een simpele vraag- en aanbod benadering zou dit moeten leiden tot lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:02
steel123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Maar eerst moet de wereld nog om van (bruin)kool naar gas. De productie van gas cv ketels wordt eerst nog verviervoudigd, daarna zal de industrie waarschijnlijk pas verder gaan naar waterstof.
Nederland is maar een heel klein gedeelte en de rest van de EU zet eerst nog vol in op gas.
Mwoah, dat onderzoek naar waterstof panelen is geen Nederlands onderzoek. En de grootste lopende projecten zijn ook juist niet in Nederland, maar elders op de wereld. Bijvoorbeeld in Spanje is een project bezig voor een 67 GW waterstoffabriek. Andere grote projecten lopen in Kazachstan, Mauritanië en Australië. Het is dus niet bepaald een Nederlands feestje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
antidote schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

[...]

De NVM cijfers over het vorige kwartaal geven een ander beeld. Het aantal te koop gezette huizen en het totaal aanbod namen toe, zowel op jaar- als op kwartaalbasis. Het aantal transacties steeg minder snel, wat resulteerde in meer keuzemogelijkheden voor de koper oftewel minder krapte. Volgens een simpele vraag- en aanbod benadering zou dit moeten leiden tot lagere prijzen.
Die periode werd wel gekenmerkt door een reactie op de stijging vd hypotheekrentes. In juni/juli zie je de transacties en het aanbod weer teruglopen. Ik hoorde van onze makelaar dat deze zomer de rustigste zomer in zijn 15 jaar durende carrière was.
Pagina: 1 ... 154 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg