Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.738 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:13
alexbl69 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:05:
De gemeente maximaliseert de kavelprijs omdat die 'ruimte er toch wel is' en een eventuele projectontwikkelaar zal dusdanig veel winst pakken dat de VON prijs zo dicht mogelijk bij die €500.000 zit.

En last but not least; stel dat een gemeente zo sociaal is om die grond voor zeg €50.000 te verkopen en projectontwikkelaars buiten de deur houdt en daarmee de VON prijs op €250.000 weet te krijgen, dan zullen veel bewoners die woning zo snel mogelijk willen verkopen voor de marktprijs om zo een kwart miljoen in de zak te steken.
Erg goede observatie, en ik mis dat een beetje in het terugkerende argument van gemeenten die de grondprijzen teveel opkrikken. De waarde wordt gecreerd op het moment dat de grond een woonbestemming krijgt. Alles wat de projectontwikkelaars en bouwers doen is in verhouding eigenlijk onbelangrijk.

Je kunt die waardevermeerdering naar de bouwer laten vloeien, of naar de koper, maar daar help je vooral één persoon mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:04
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:22:
De waarde wordt gecreerd op het moment dat de grond een woonbestemming krijgt. Alles wat de projectontwikkelaars en bouwers doen is in verhouding eigenlijk onbelangrijk.
Dat zit wat complexer in elkaar: projectontwikkelaars zorgen dat ze de grond in handen hebben voordat de gemeente het kan kopen. Ze verkopen aan de gemeente met het beding dat zij straks mogen bouwen. Gemeente, ontwikkelaar en aannemer hebben elkaar dus in een houtgreep. Als de eerste partij dikke winst maakt, zal de volgende partij dat niet met een aalmoes doen

An het einde staan consumenten in de rij voor hun 'droomhuis': Gemeente, blij, ontwikkelaar blij, aannemer blij en koper blij. Da's 4x win, wat wil je nog meer >:)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

alexbl69 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:05:

En last but not least; stel dat een gemeente zo sociaal is om die grond voor zeg €50.000 te verkopen en projectontwikkelaars buiten de deur houdt en daarmee de VON prijs op €250.000 weet te krijgen, dan zullen veel bewoners die woning zo snel mogelijk willen verkopen voor de marktprijs om zo een kwart miljoen in de zak te steken.
Zou kunnen, maar daar kan je natuurlijk ook voorwaarden aan hangen. Minimaal zoveel jaar wonen, boete clausule etc.
En wat wil men doen als men dan 250.000 in de zak heeft? Nog steeds geen woningen te vinden, duurder terugkopen maar dat kunnen ze niet verhypotheken, huren voor 1300 in de maand en het geld laten verdampen?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38

copykat

Good copy isn't bad

Investeerders van woningbouwprojecten zijn uit op 1 ding zo hoog mogelijk rendement.
Gemeentes doen het zelfde omdat ze maar 1 keer grond kunnen verkopen.
Canon en erfpacht is natuurlijk een scenario maar dat is voor kopers en eigenaren een probleem die als een bom in je financiën kan ontploffen bij afloop van je afspraak.
Alles komt terug op rendement halen ten koste van alles zolang je maar niet juridisch een strafbaarfeit pleegt dat ze je aan kunnen rekenen. Doordat zakelijk vastgoed door de hoeven gezakt is door corona en thuiswerken is de aandacht volledig gericht op de particuliere woonmarkt.
(Daarvoor natuurlijk ook al omdat geld geld moet maken en vastgoed is de manier als je wat tonnetjes kan missen. Was er altijd al een financiële groep actief in de woonmarkt maar het is steeds intensiever geworden.)

Je kan er omheen draaien wat je wilt maar zonder regulering en prijsdemping door interventie van de rijksoverheids zal er nooit wat veranderen. Er zullen altijd "snelle geldverdieners" zijn die zonder enige scrupules maximaal rendement willen halen ongeacht de effecten op een ander en of het milieu. De ander is vaak de financieel zwakkere in de samenleving.

Restricties geven aan verkoop binnen een bepaalde tijd om die 250k zoals je meld niet als volle winst weg te geven in de lagere aanbied ok. Maar de 500k huizen is het probleem niet. Als je 500k kan lenen ben je in mijn ogen niet beperkt. (ja flinke inflatie in wat je krijgt voor dat geld dat misschien wel.)
150k- 300k segment daar zit de pijn. Die groep kopers zal zelden een spurt maken in hun salaris en vergoedingen in hun werkzame leven. MBO en zo dus. De mensen die je luxe spullen maken en repareren.
De CAO afhankelijke.

Dus tot 300k zal er een beschermings functie moeten komen om de juiste mensen en gezinnen te kunnen helpen een woning te vinden om te leven.
(misschien als de markt zakt in zn geheel kan het 250k worden maar nu:
1938 mijn huis gebouwd voor ploegchef in huur vorm corporatie van een fabriek in de buurt. 8000,- gulden
(arbeiders huizen hadden minder m2 en houten tussenmuren en geen zolder maar een kerstboomvliering)
1972 verkocht voor 72k gulden aan huurders of nieuwe bewoners.
1999 aangekocht voor 317k guldens.
2005 funderingherstel met dank aan te laag grondwater en lekke riolering sinds '86. Adding 40k euro's
2018 300k euro marker voorbij
2022 augustus 440k euro marker, verkoop van huis buren als richtlijn.
Tuurlijk zijn er aanpassingen en modernisatie geweest maar 80% van die prijsstijging is woningnood
Kunstmatig opgewekte schaarste. => renderment op stenen.
Er zit 100k kunstmatige overwaarde op door allerlei factoren die hier in den treure zijn besproken.
Dat kan en zal niet met vrijemarktwerking kunnen worden veranderd.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 20:15
Back on topic: Er begint me iets op te vallen deze week. Er komen huizen bij op Funda die bijna 'goedkoop' aanvoelen. Hoewel ik liever geen voorbeeld geef, toch 1:

https://www.funda.nl/koop...4091-kea-boumanstraat-90/

Relatief jong, groot, gunstige wijk, energielabel A, niet ene heel raar ontwerp, prima afwerking en een vraagprijs van 4 ton. Ik heb voor dergelijke panden voor mijn gevoel ook vraagprijzen van 5 ton gezien. Dat verschil is te groot om alleen verklaard te worden door een 'aantrekkelijke vanaf prijs' en het is niet het enige pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:14
Conrado schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:34:
[...]

Het betekent dus dat als je exact hetzelfde huis wilt kopen, bijvoorbeeld omdat je voor je werk verhuisd, je 40k boete krijgt. Niks mooier, luxer of beter.
Jij hebt die 40k misschien zo liggen, maar ik moet dus bijlenen.

En waarom ook al weer? Omdat starters elkaar overbieden en de prijs opdrijven. Tja, ‘eerlijk’ is toch best een rekbaar begrip :)
1. Waarom framen als 'boete'? Een leaserijder die in wezen extra loon in natura ontvangt en daarbij voordeel heeft t.o.v. mensen die gewoon hun eigen auto moeten betalen, moet ook bijtelling afdragen. Noemt hij/zij dat ook een boete..?
Nee, het is een manier om het speelveld gelijk te krijgen. Verschil is nog dat de leaserijder daadwerkelijk heeft geïnvesteerd in het zoeken naar een baan met die voorwaarde. Voor een baksteenrendement hoef je echter werkelijk niets uit te voeren...

2. Als iedereen met baksteenrendement op dezelfde manier belast wordt, druk je die lucht uit de markt. Die 40k is dus wellicht niet eens nodig als iedere doorstromer eenzelfde percentage minder te besteden en daarmee simpelweg de prijzen van de door hen gezochte huizen zakken. We weten allemaal dat hoe hoger de prijsklasse, hoe meer marge/lucht er in de prijs zit.

3. En starters worden geacht die 40k maar gewoon bij elkaar te sparen in een huurhuis met waarschijnlijk het dubbele aan maandlasten van de gemiddelde huizenbezitter? Woningbezitters en sparen, ben je mal! Meten met twee maten noemen we dat.

Volgens mij staan er maar weinig bij stil dat dit hele kaartenhuis in stand wordt gehouden door de onderste laag kaarten met de zwaarste lasten (a.k.a. de starters). Je hebt twee keuzes; of dat kaartenhuis wat afbouwen en het gewicht op de onderkant verlagen of wachten tot het in elkaar stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@supersoco80 Toevallig kwam ik deze ook tegen en dacht ik exact hetzelfde. Is weliswaar in malburg-oost maar 3300-3400 e/M2 lijkt me voor zo'n jonge woning realistischer. Wellicht komt het door de geringe kavel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:42
supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:33:
Back on topic: Er begint me iets op te vallen deze week. Er komen huizen bij op Funda die bijna 'goedkoop' aanvoelen. Hoewel ik liever geen voorbeeld geef, toch 1:

Relatief jong, groot, gunstige wijk, energielabel A, niet ene heel raar ontwerp, prima afwerking en een vraagprijs van 4 ton. Ik heb voor dergelijke panden voor mijn gevoel ook vraagprijzen van 5 ton gezien. Dat verschil is te groot om alleen verklaard te worden door een 'aantrekkelijke vanaf prijs' en het is niet het enige pand.
De vraagprijs is niet hoog nee, maar voor mij wel een paar nadelen, de tuin is erg klein, badkamer is aan vervanging toe, de grond is niet al te groot met 116m2, CV is aan het einde van zijn leven. Woonkamer is op de 2e etage, ik zie 3 slaapkamers, funda laat er 2 zien, wat is er aan de hand met de laatste? Ik vind de indeling behoorlijk onhandig als je het mij vraagt. Plus ik weet niet wat de prijzen normaal zijn in Arnhem voor dit soort woningen want je zit best van de randstad af.

Ik zou deze woning niet graag willen hebben als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

De vraagprijs is niet hoog nee, maar voor mij wel een paar nadelen, de tuin is erg klein, badkamer is aan vervanging toe, de grond is niet al te groot met 116m2, CV is aan het einde van zijn leven. Woonkamer is op de 2e etage, ik zie 3 slaapkamers, funda laat er 2 zien, wat is er aan de hand met de laatste? Ik vind de indeling behoorlijk onhandig als je het mij vraagt. Plus ik weet niet wat de prijzen normaal zijn in Arnhem voor dit soort woningen want je zit best van de randstad af.

Ik zou deze woning niet graag willen hebben als ik eerlijk ben.
Ondanks alles wat je als nadeel noemt (terecht) vind je geen hoekhuis met A label in Arnhem of omstreken onder de 4.5 tot 5 ton. Is deze nog best groot ook. Het perceel wordt deels door het dakterras gecompenseerd en je hebt een eigen parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
MarcelP102 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:36:
@supersoco80 Toevallig kwam ik deze ook tegen en dacht ik exact hetzelfde. Is weliswaar in malburg-oost maar 3300-3400 e/M2 lijkt me voor zo'n jonge woning realistischer. Wellicht komt het door de geringe kavel?
Gezien de leeftijd/A label zou ik eerder 4k/m denken.

Compleet willekeurig voorbeeld: Huis in Arnhem gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...07906-auroraplantsoen-45/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Compleet willekeurig voorbeeld: Huis in Arnhem gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...07906-auroraplantsoen-45/
Ik weet persoonlijk de buurten van Arnhem, is deze in een gewildere wijk of niet. Deze woning heeft een heel groot voordeel, het is van het gas af, dat kan een effect hebben op de prijs.

Ik denk trouwens dat de vraagprijs van de eerste woning een lokkertje is, er zal wel behoorlijk overboden worden op de vraagprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:05
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Erg goede observatie, en ik mis dat een beetje in het terugkerende argument van gemeenten die de grondprijzen teveel opkrikken. De waarde wordt gecreerd op het moment dat de grond een woonbestemming krijgt. Alles wat de projectontwikkelaars en bouwers doen is in verhouding eigenlijk onbelangrijk.

Je kunt die waardevermeerdering naar de bouwer laten vloeien, of naar de koper, maar daar help je vooral één persoon mee.
Wanneer grondspeculatie en bouwrecht ongemoeid worden gelaten blijft de huizenmarkt vooral een monopoly. En laat het ook even duidelijk zijn dat een projectontwikkelaar ook niet (altijd) bakken met geld verdient aan grond. Het is maar net wanneer hij de grond heeft bemachtigd en voor welke prijs. En de hele crue is dat de hele grondspeculatieindustrie zorgt voor miljarden aan dood kapitaal. Het verdienmodel van een projectontwikkelaar is bouwrecht. Voor bouwrecht heb je wel grondposities nodig. Winsten worden dus voor een grotendeels weer geïnvesteerd in nieuwe wellicht waardeloze grond die misschien nooit bebouwd gaat worden. En nog een groter probleem is dat gemeenten min of meer gedwongen zijn om met de “boys” mee te spelen.

Het verbieden van grondspeculatie en afschaffen van bouwrecht zou voor het kabinet hoge prioriteit moeten hebben om het schip vol met huizenmarkt weer enigszins vlot te trekken. Maar dat gaat met de VVD/CDA echt niet gebeuren gezien beide partijen aan elkaar hangt van grondcowboys en ze liever met subsidies strooien om dezelfde projectontwikkelaars uit de brand te helpen zodat bouwprojecten toch rendabel worden.

Maar met het verbod op grondspeculatie is ook herziening van het belastingstelsel nodig door meer lokale belastingen te heffen. In Duitsland maar volgens mij ook in Oostenrijk en Zwitserland heft de gemeente “Gewerbesteuer” vrij vertaald belasting over de winst die bedrijven moeten betalen aan gemeenten. Voor Duitse gemeenten de belangrijkste inkomstenbron in tegenstelling tot in Nederland waar in de meeste gevallen grondverkoop zorgt voor een begrotingsoverschot. Bijv. Mainz had vorige dankzij de recordwinst van BioNTech een begrotingsoverschot van ruim één miljard €! Hadden we in Nederland ook Gewerbesteuer dan had Veldhoven inmiddels Goudhoven geheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

De vraagprijs is niet hoog nee, maar voor mij wel een paar nadelen badkamer is aan vervanging toe
De badkamer is wellicht op leeftijd aan het komen maar aan vervanging toe? Een goede schoonmaakbeurt is zeker nodig, zeker de vloer waar je kleurverschil krijgt in de voegen en wellicht dat opnieuw doen maar er is niets wat je belet om deze badkamer nog een geruime periode te gebruiken.

Dat het een instapbadkamer is staat vast maar aan vervanging toe gaat wat dat betreft bijzonder ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Hmm deze heeft anders wel airco en zonnepanelen. Veel beter aangekleed dan de andere als je het mij vraagt. Of je daarvoor 100k extra neerlegt idk, die andere zal flink overboden worden, deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Ik denk niet dat veel mensen een huis willen waarbij de keuken niet op dezelfde verdieping is als de woonkamer: je kan niet met elkaar praten van keuken <-> woonkamer, en je moet je een paar keer per dag je eten een trap omhoog brengen, en daarna de vaat weer naar beneden. En als je iets vergeten bent, moet je wéér traplopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:34:
1. Waarom framen als 'boete'? Een leaserijder die in wezen extra loon in natura ontvangt en daarbij voordeel heeft t.o.v. mensen die gewoon hun eigen auto moeten betalen, moet ook bijtelling afdragen.

Volgens mij staan er maar weinig bij stil dat dit hele kaartenhuis in stand wordt gehouden door de onderste laag kaarten met de zwaarste lasten (a.k.a. de starters).
Overwaarde - tenminste het deel dat ontstaat door de prijsopdrijving - is onbedoeld, ongewenst en je kunt er niets mee. Het dekt wél de waarde van je huis af en zorgt ervoor dat in het actuele prijsstijging-mechanisme je huis waardevast blijft. En daar wordt 't ook voor gebruikt.
Belasting heffen op dat waardevaste component is een boete, want je kunt daardoor niet eens je eigen huis meer kopen. Het heeft verder enkel nadelen.

Ook huizenbezitters betalen al een loon-in-nature-heffing omdat ze geen huur betalen, dat heet het EWF.

Dat 'kaartenhuis' - zie ik anders - wordt in stand gehouden door starters die steeds maar weer bereid meer te bieden. Het zijn de instromers die de prijs opdrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De vraagprijs is niet hoog nee, maar voor mij wel een paar nadelen, de tuin is erg klein, badkamer is aan vervanging toe, de grond is niet al te groot met 116m2, CV is aan het einde van zijn leven. Woonkamer is op de 2e etage, ik zie 3 slaapkamers, funda laat er 2 zien, wat is er aan de hand met de laatste?
Foto 29, ze hebben hem volgezet met kasten. Is verder een normaal formaat kinder/babykamer.

Verder snap ik inderdaad ook niet waarom de badkamer aan vervanging toe is, maar misschien zie ik defecten over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
KhaZ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:
Ik denk niet dat veel mensen een huis willen waarbij de keuken niet op dezelfde verdieping is als de woonkamer: je kan niet met elkaar praten van keuken <-> woonkamer, en je moet je een paar keer per dag je eten een trap omhoog brengen, en daarna de vaat weer naar beneden. En als je iets vergeten bent, moet je wéér traplopen 8)7
Daarom is die keuken groot genoeg om een eettafel neer te zetten. Op het "platteland" voorzover we dat in Nederland hebben, is het denk ik een stuk normaler om in de keuken te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:42
[...]

Er past nog prima een eettafel in de keuken. Dat probleem heb je alleen als je buiten wilt eten (of op de bank…)

Ik heb zelf ook een zelfde soort indeling, en je hebt daardoor wel 2 plekken waar je kunt zitten en/of bezoek ontvangen. Je hebt een enorm ruime woonkamer met genoeg mogelijkheden (zoals een pooltafel…) en kids stuur je ook wat makkelijker naar een andere verdieping waardoor je meer rust hebt voor je bezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Foto 29, ze hebben hem volgezet met kasten. Is verder een normaal formaat kinder/babykamer.

Verder snap ik inderdaad ook niet waarom de badkamer aan vervanging toe is, maar misschien zie ik defecten over het hoofd.
Misschien omdat de badkamer te basic is. Maar goed dat kan je vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:27:
Misschien omdat de badkamer te basic is. Maar goed dat kan je vervangen.
Het gaat om iemand die dit als eerste huis wil kopen, he? Voor de meeste mensen betekent dat een badkamer met oranje-bruine tegeltjes en een lavet. Dan is dit in verhouding prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MarcelP102 op 25-08-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30

Ik heb precies hetzelfde gevoel bij de recent aangeboden woningen bij mij in de buurt. Vraagprijzen lijken inmiddels al te zijn gedaald. Zelf een relatief nieuwe woning, energielabel A, 100m2, met eigen oprit voor auto voor 'maar' 440. Dat was vorig jaar zeker meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Het blijft lastig iets over de markt te zeggen, vooral omdat we op Funda vraagprijzen zien, maar niet waar het uiteindelijk voor verkocht wordt. Vorig kwartaal was ik toch verrast door de NVM-cijfers na alle negatieve berichten hier.

Om ook wat anekdotisch bewijs toe te voegen. Bij mij in de omgeving (regio Amsterdam) kijk ik vooral naar appartementen en daar blijft de vraagprijs van stijgen. Ook zijn ze snel weg, het is uitzonderlijk dat ze langer dan 3 weken op Funda staan. Ik heb wel de indruk dat de vraagprijzen minder snel stijgen dan vorig jaar, maar signalen van een daling zie ik niet. Huren is hier ook erg duur, dus dat zal sowieso een bodem leggen onder de prijzen van de koopwoningen.

Overigens valt mij ook op dat nieuwbouw langzamer lijkt te gaan. Ik volg projecten in regio Utrecht en Amsterdam. Op een paar A+++-locaties na, valt toch op dat woningen van 500k+ lang te koop blijven. Vorig jaar heb ik dat niet gezien. Wij hebben begin dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht en in ons project zijn duurdere woningtypes nog gewoon beschikbaar. De goedkoopste woningtypes zijn wel allemaal verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
wfvanputten schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:45:
Ik heb precies hetzelfde gevoel bij de recent aangeboden woningen bij mij in de buurt. Vraagprijzen lijken inmiddels al te zijn gedaald. Zelf een relatief nieuwe woning, energielabel A, 100m2, met eigen oprit voor auto voor 'maar' 440. Dat was vorig jaar zeker meer!
Ik zie hetzelfde, maar ook woningen waarbij de vraagprijs veel hoger is dan wat mij 'marktconform' lijkt, zoals https://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis-42828080-ruurlostraat-5/. Ongeveer 4k per m² voor een afwerkingsniveau waar zelfs ik mijn bedenkingen bij heb. Een beter verzorgde woning is met dit budget makkelijk te vinden in dezelfde gemeente.

Ik heb het idee dat makelaars meer aan het "vissen" zijn. Zolang alles snel verkocht wordt zijn de prijzen natuurlijk lekker voorspelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
geekeep schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

In diezelfde buitenwijk zijn de rijtjeshuizen dan óók relatief goedkoper. En daarbij zijn we weer terug bij het initiële argument; het prijsvoordeel van een appartement t.o.v. een rijtjeshuis is op dit moment ver te zoeken dus verkiezen starters voor het huis+tuin.
Ah oke, dat bedoelde ik niet zo zeer. Bedoelde meer in het algemeen dat dat soort wijken eigenlijk best geschikt zijn voor starters. Snap zeker de voorkeur voor een rijtjeswoning ipv appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:24

Waarom hangt daar zo'n grote camera aan de gevel? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ik zie hetzelfde, maar ook woningen waarbij de vraagprijs veel hoger is dan wat mij 'marktconform' lijkt, zoals https://www.funda.nl/koop/eindhoven/huis-42828080-ruurlostraat-5/. Ongeveer 4k per m² voor een afwerkingsniveau waar zelfs ik mijn bedenkingen bij heb. Een beter verzorgde woning is met dit budget makkelijk te vinden in dezelfde gemeente.

Ik heb het idee dat makelaars meer aan het "vissen" zijn. Zolang alles snel verkocht wordt zijn de prijzen natuurlijk lekker voorspelbaar.
Afwerkingsniveau 'klushuis' is dat.
Vraagprijs veel te hoog zou ik zeggen, maar ik ken de locatie niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
SL104 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:57:
Het blijft lastig iets over de markt te zeggen, vooral omdat we op Funda vraagprijzen zien, maar niet waar het uiteindelijk voor verkocht wordt. Vorig kwartaal was ik toch verrast door de NVM-cijfers na alle negatieve berichten hier.

Om ook wat anekdotisch bewijs toe te voegen. Bij mij in de omgeving (regio Amsterdam) kijk ik vooral naar appartementen en daar blijft de vraagprijs van stijgen. Ook zijn ze snel weg, het is uitzonderlijk dat ze langer dan 3 weken op Funda staan. Ik heb wel de indruk dat de vraagprijzen minder snel stijgen dan vorig jaar, maar signalen van een daling zie ik niet. Huren is hier ook erg duur, dus dat zal sowieso een bodem leggen onder de prijzen van de koopwoningen.

Overigens valt mij ook op dat nieuwbouw langzamer lijkt te gaan. Ik volg projecten in regio Utrecht en Amsterdam. Op een paar A+++-locaties na, valt toch op dat woningen van 500k+ lang te koop blijven. Vorig jaar heb ik dat niet gezien. Wij hebben begin dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht en in ons project zijn duurdere woningtypes nog gewoon beschikbaar. De goedkoopste woningtypes zijn wel allemaal verkocht.
Nieuwbouw geeft een hele hoop onzekerheid en extra kosten na opleveren. Plus dat het soms jaren tot zelfs decennia duurt voor de wijk er een beetje leuk bij ligt. Ik koop liever bestaand.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 24-08-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ik snap ergens de prijs wel, het is een jaren 20 woning waarvan sommige mensen kunnen zeggen dat het 'karakter' heeft :+ Sommige mensen worden hier vrolijk van :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
wfvanputten schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:47:
De buurt is ook op klusniveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
wfvanputten schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:47:
'Drents dorp', dus woningen neergezet voor voormalige veenarbeiders uit Drenthe. Als je van zoiets afkomt moet het als een paleis hebben aangevoeld, maar dat neemt niet weg dat het vooral eenvoudige, kleine huisjes zijn. Dit is zeker geen yuppenbuurt. Een makelaar zou zeggen dat je nabij alle uitvalswegen zit, maar één van die uitvalswegen is de A2, op een halve kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
Richh schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:25:
[...]

Denk dat je wat posts hebt gemist, deze discussie begon oorspronkelijk ergens hier: Richh in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6" en dan vooral de 2e helft van die lange tegel.
Ah. Probleem met die redenatie is dat de doorstromer in je voorbeeld niet naar een (andere) rijwoning wil doorstromen. Verhuizen kost veel geld en dan moet er wel wat tegenover staan. Als iemand niet doorstroomt valt de overwaarde ook niet te belasten.

De overwaarde zelf is overigens grotendeels het gevolg van het gratis geld dat de afgelopen jaren de huizenmarkt is ingepompt. Tot voorkort kon een gemiddeld gezin makkelijk 500K lenen (modaal paar heeft 84100, met kinderen onder de 18 is dat zelfs 96500). Per 100K zijn de rente lasten iets van 83 euro per maand geweest (1%). Ga je die overwaarde belasten dan ben je geleend geld aan het belasten. Dan had je beter de leennormen lager kunnen houden.
TLDR: het klopt wat je zegt, 1 nieuwbouwwoning is +1 op de woningvoorraad en doorstroming zorgt voor het vrijkomen van de juiste woningen.

Tegelijkertijd, het is nu om talloze redenen (die in de afgelopen 4 pagina's veelbenoemd zijn) aantrekkelijk om 1 luxe woning te bouwen in plaats van 2 of 3 'starterswoningen' op dezelfde locatie met dezelfde kosten op dezelfde lap grond.
Door wat minder te focussen op het doorstroomtreintje (=dure woningen) en meer te bouwen waar nu directe behoefte naar is (=betaalbare starterswoningen), zouden we juist die snelheid weer terug kunnen pakken.

De huidige ontwikkeling vind ik dan ook heel logisch gekeken naar de vorming van biedvermogen bij een select deel van de samenleving.
Is dat zo? Nederland heeft al 42% aan rijtjeshuizen. Tel daar nog 15% appartementen bij op en ik denk dat we wel genoeg van die compacte woningen hebben gebouwd. Ik denk namelijk dat er niet veel mensen zijn die liever in een rijtjeshuis woning dan in een vrijstaand huis of twee onder 1 kap woning. Het zal vrijwel altijd een geld/aanbod kwestie zijn. Bouw je voldoende ruimere woningen dan worden ze vanzelf betaalbaar voor jan modaal.

Overigens vind deze insteek an sich wel nuttig maar tegelijkertijd erg een XY probleem. Het achterliggende probleem is immers dat er niet genoeg grond beschikbaar wordt gesteld en de beschikbare grond te langzaam wordt ontwikkeld. Vervolgens moet de oplossing dan worden gezocht in compacter bouwen? Uiteindelijk is het voor iedereen prettig om wat meer ruimte te hebben. Men kan beter ageren tegen de boeren lobby die de agroclusters al jaren verdedigen. Bouwen in weiland is nog altijd behoorlijk taboe. Men blijft maar bezig met binnenstedelijke ontwikkeling. Dat gaat traag, kost meer geld en maakt het straatbeeld meestal voller.

Het aansturen op type bouw wordt overigens al gedaan. Bijvoorbeeld in Amsterdam met de 40 (sociale huur) 40 (midden huur) 20 (koop woningen) regel. Terwijl Amsterdam zelf de grond verkoopt, voor de marktprijs. Rara waarom zou dat niet positief bijdragen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MarcelP102 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:41:
Wij hebben afgelopen november een nieuwbouw woning gekocht. Min of meer in die wijk. (www.dekijkers.nl) Wij hebben juist voor de vier-laagse woning gekozen zodat we beneden een grote leefkeuken konden maken en juist boven op de verdieping de woonkamer hebben met vrij uitzicht op het meer. We maken daar wel een pantry met koelkast/koffiezetapparaat zodat je niet om de haverklap naar beneden moet.

De reden dat ik dit deel is dat mij opviel dat de nieuwbouwprijzen echt enorm zijn gestegen.

De 150m2 woning (3-laags) was ca. 385k, 2566 per m2
De 200m2 woning (4-laags) was ca. 455k, 2275 per M2

Nu kwam 6 maanden later in min of meer dezelfde wijk een ander project te koop, Sluis eiland. De meeste woningen zijn vergeven, maar er zijn nog enkele onverkocht:
https://garantiemakelaars...e-1/roer-tussenwoning-10/

150 m2 voor 499k, ca. 3300 per m2
Toegeven de woonkamer verdiepingshoogte is hoger met kleine split-level. Maar dat verklaart niet de bijna 800 euro+ wat deze woning extra kost per m2. Zo snel zijn de materiaal prijzen nou ook niet gestegen..

Volgende maand komt fase 2 te koop. Gezien er nu nog woningen beschikbaar zijn van fase 1 ben ik heel benieuwd hoe dit loopt. Hoor ik m'n omgeving dat bij meer projecten de nieuwbouw woningen niet meer verkocht raken.
Bredere woningen, betere indeling (mening) en dichterbij het centrum. Fijn dat jij een voorkeur hebt voor een keuken beneden en een woonkamer op de 1e, maar de meeste mensen zullen dit soort woningen minder interessant vinden. Dus ook voor toekomstige verkoopbaarheid lijkt mij de woningen in Sluiseiland beter. Of het de 100k meerprijs waard is weet ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Z___Z schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Bredere woningen, betere indeling (mening) en dichterbij het centrum. Fijn dat jij een voorkeur hebt voor een keuken beneden en een woonkamer op de 1e, maar de meeste mensen zullen dit soort woningen minder interessant vinden. Dus ook voor toekomstige verkoopbaarheid lijkt mij de woningen in Sluiseiland beter. Of het de 100k meerprijs waard is weet ik niet :p
Jawel is wel waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sdk1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
Is dat zo? Nederland heeft al 42% aan rijtjeshuizen. Tel daar nog 15% appartementen bij op en ik denk dat we wel genoeg van die compacte woningen hebben gebouwd.
Interview met Floris Alkemade
Alkemade twijfelt of we echt zoveel nieuwe woningen nodig hebben. “In Nederland hebben we ongeveer acht miljoen woningen waarvan vijf miljoen gezinswoningen. Maar we hebben in Nederland ruim twee en een half miljoen gezinnen met kinderen - inclusief de een-ouder-gezinnen.” Hij wil maar proberen aan te geven: in Nederland wonen veel mensen te groot.
sdk1985 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:17:
Overigens vind deze insteek an sich wel nuttig maar tegelijkertijd erg een XY probleem. Het achterliggende probleem is immers dat er niet genoeg grond beschikbaar wordt gesteld en de beschikbare grond te langzaam wordt ontwikkeld. Vervolgens moet de oplossing dan worden gezocht in compacter bouwen? Uiteindelijk is het voor iedereen prettig om wat meer ruimte te hebben. Men kan beter ageren tegen de boeren lobby die de agroclusters al jaren verdedigen. Bouwen in weiland is nog altijd behoorlijk taboe.
Het punt is ook een beetje dat we in Nederland de kool én de geit willen sparen. Aan de ene kant geen millimeter weiland willen inleveren (en Randstedelingen is zelfs wijsgemaakt dat industrieterrein het Groene Hart een natuurgebied is), aan de andere kant tweekappers en rijtjeshuizen bouwen alsof er ruimte genoeg is, ook op plekken die behoorlijk vol beginnen te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
SL104 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:57:
CBS laat over juli ook nog een stijging zien, zij het maar een kleine stijging van 0,5%

Ik herken ook het andere dat je zegt over duurdere nieuwbouw dat nog niet verkocht is. In het project waar ik een huis heb gekocht ging alles tot december vorig jaar als warme broodjes over de toonbank, nu staan de woningen in het hogere segment ook nog grotendeels open. Begrijp het ook wel, want 158 m2 voor 1 miljoen is wel echt een beetje too much voor een halfvrijstaande woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Het is net het soort huis dat je gewend bent gok ik. Type appartement/ tussen woning zal eten in de woonkamer de norm zijn. Ga je iets groter dan verschijnen er andere plekken. Wij hebben bijvoorbeeld ook een eetkamer los van de woonkamer dus in de woonkamer eet je nooit. Ik ken ook weer mensen die zowel een eetkeuken als een eetkamer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:30:

Het punt is ook een beetje dat we in Nederland de kool én de geit willen sparen. Aan de ene kant geen millimeter weiland willen inleveren (en Randstedelingen is zelfs wijsgemaakt dat industrieterrein het Groene Hart een natuurgebied is), aan de andere kant tweekappers en rijtjeshuizen bouwen alsof er ruimte genoeg is, ook op plekken die behoorlijk vol beginnen te raken.
Ik snap niet waarom wij als Waterland niet gewoon. Net als in Dubai een leuk palmeiland maken in de Noordzee zodat Scheveningen het nieuwe centrum van Nederland wordt of het IJsselmeer gewoon volpompen met zand.
Maar dan zal er waarschijnlijk weer een zeldzame modderkruiper ontdekt worden die roet in het eten gooit 😎🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shaggy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:44:
Ik snap niet waarom wij als Waterland niet gewoon. Net als in Dubai een leuk palmeiland maken in de Noordzee zodat Scheveningen het nieuwe centrum van Nederland wordt of het IJsselmeer gewoon volpompen met zand.
De palmeilanden bij Dubai zijn (zoals wel meer bouwprojecten in Dubai) op een dure mislukking uitgelopen. Het land is een beetje een voorbeeld van hoe je een samenleving niet wil structureren.

Verder is het zo dat we natuurlijk land genoeg hebben in Nederland, we mogen het alleen niet bebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

[...]

[...]

Van Alkemade heeft gelijk, de helft woont te groot, en dat zijn vooral boomers wiens kinderen de deur uit zijn. Er is nooit beleid gemaakt voor wat als eensgezinswoningen over moeten gaan naar jonge gezinnen. Er is nooit over na gedacht wat ouderen willen nadat kinderen de deur uit zijn. Wat ik hoor van mijn ouders en hun leeftijdsgenoten is dat ze best kleiner willen wonen, maar ze willen 1) niet nog een hypotheek willen afsluiten, 2) een tuintje willen houden. Omdat dat er te weinig is blijven ouderen woningen in hun te grote woningen.

Er is echter iets wat ik ook nu zie gebeuren, 30ers stellen die geen kinderen willen maar wel een grote eensgezinswoning kopen(zoals mijn vriendin en ik, guilty as charged :+ ) omdat er simpel weg geen tussenweg tussen een appartement en een eensgezinswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shaggy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Maar dan zal er waarschijnlijk weer een zeldzame modderkruiper ontdekt worden die roet in het eten gooit 😎🤣
Dat is natuurlijk compleet ridicuul, net als de ridicule idee van Baudet om een berg te bouwen. Er is genoeg landbouwgrond waar woningen gebouwd kunnen worden, als we de boeren uitkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Van Alkemade heeft gelijk, de helft woont te groot, en dat zijn vooral boomers wiens kinderen de deur uit zijn. Er is nooit beleid gemaakt voor wat als eensgezinswoningen over moeten gaan naar jonge gezinnen. Er is nooit over na gedacht wat ouderen willen nadat kinderen de deur uit zijn. Wat ik hoor van mijn ouders en hun leeftijdsgenoten is dat ze best kleiner willen wonen, maar ze willen 1) niet nog een hypotheek willen afsluiten, 2) een tuintje willen houden. Omdat dat er te weinig is blijven ouderen woningen in hun te grote woningen.

Er is echter iets wat ik ook nu zie gebeuren, 30ers stellen die geen kinderen willen maar wel een grote eensgezinswoning kopen(zoals mijn vriendin en ik, guilty as charged :+ ) omdat er simpel weg geen tussenweg tussen een appartement en een eensgezinswoning.
En wat ik hoor is dat er simpelweg geen aanbod is. Zelfde probleem dus eigenlijk als de starters. Dus als het aanbod wat groeit komt die groep vanzelf in beweging.

Ik heb trouwens 8 jaar in een appartement gewoond op 1 hoog en dat was fantastisch. Uiteraard om de locatie, maar de woning zelf was ook prima . Tuintje hadden we toch geen zin in/ tijd voor (studie + werk + sociale dingen en veel weg).
Al zou ik dat nu als starter niet meer doen vanwege de hoge energieprijzen. We stookten 1200m3 weg voor 70m2. En dan stond in de winter soms nog de open haard aan (zo'n inefficiënte met marmeren schouw ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2022 18:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

De palmeilanden bij Dubai zijn (zoals wel meer bouwprojecten in Dubai) op een dure mislukking uitgelopen. Het land is een beetje een voorbeeld van hoe je een samenleving niet wil structureren.

Verder is het zo dat we natuurlijk land genoeg hebben in Nederland, we mogen het alleen niet bebouwen.
Los daarvan: Door de stroming in de Noordzee vindt er zandtransport plaats van zuid naar noord langs de kust. De strekdammen van de verschillende havens hebben daar al een fors negatief effect op, een eiland voor/aan de kust zou die zandstroom stoppen. Stroomafwaarts zou dan erosie optreden en dan verdwijnen de wadden. Daar valt met geen zandsuppletie tegenaan te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Dat is natuurlijk compleet ridicuul, net als de ridicule idee van Baudet om een berg te bouwen. Er is genoeg landbouwgrond waar woningen gebouwd kunnen worden, als we de boeren uitkopen...
Waarom ridicuul? Er was ooit de Zuiderzee, daar hebben we toen een beetje zand in gegooid en voila Flevoland was geboren.

Het probleem wat je creëert door boeren op te doeken is dat we nog meer voedsel moeten gaan importeren, dus slechter voor het milieu, dierwelzijn en een hogere prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shaggy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Waarom ridicuul? Er was ooit de Zuiderzee, daar hebben we toen een beetje zand in gegooid en voila Flevoland was geboren.

Het probleem wat je creëert door boeren op te doeken is dat we nog meer voedsel moeten gaan importeren, dus slechter voor het milieu, dierwelzijn en een hogere prijs.
Waarom ridicuul? Omdat het zonde van het geld is en niks oplevert! De zee is te ruw en bij iedere storm gaat er een stuk land verloren. Flevoland konden we bouwen door er een dijk te plaatsen tussen Noord Holland en Friesland. We kunnen dan beter het Ijsselmeer en het Markermeer droogleggen.

Het grootste gedeelte van onze landbouwproducten exporteren we, dus als we in ieder geval driekwart van het vee kwijt raken kunnen we Nederland goed voeden. Daarnaast een deel van de weilanden kunnen we gewassen verbouwen en het andere deel kunnen gebruiken voor woningen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shaggy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:20:
offtopic:
Offtopic, maar we hebben hoge importheffingen op voedsel van buiten de EU. Geimporteerd voedsel zal daarom van elders uit de EU komen, waar de dierenwelzijnsnormen gelijk zijn aan de onze. Want Nederland is daar bepaald geen voortrekker in, en intensieve veehouderij is over het algemeen niet fantastisch voor dierenwelzijn. En andere EU-landen zijn aanmerkelijk beter met hun landbouw binnen de milieunormen houden

Verder is het zo dat grote delen van Nederland uit zandgrond bestaan. Daar wordt geen akkerbouwer blij van, maar voor woningbouw is het uitstekend geschikt. De klei- en veengronden in het westen en noorden zijn daarentegen weer vruchtbaar, maar hebben zo hun problemen als je er woningen neerzet.

Juist als je kijkt naar het maximaliseren van opbrengsten doen we het in Nederland juist precies verkeerdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

offtopic:
Offtopic, maar we hebben hoge importheffingen op voedsel van buiten de EU. Geimporteerd voedsel zal daarom van elders uit de EU komen, waar de dierenwelzijnsnormen gelijk zijn aan de onze. Want Nederland is daar bepaald geen voortrekker in, en intensieve veehouderij is over het algemeen niet fantastisch voor dierenwelzijn. En andere EU-landen zijn aanmerkelijk beter met hun landbouw binnen de milieunormen houden

Verder is het zo dat grote delen van Nederland uit zandgrond bestaan. Daar wordt geen akkerbouwer blij van, maar voor woningbouw is het uitstekend geschikt. De klei- en veengronden in het westen en noorden zijn daarentegen weer vruchtbaar, maar hebben zo hun problemen als je er woningen neerzet.

Juist als je kijkt naar het maximaliseren van opbrengsten doen we het in Nederland juist precies verkeerdom.
Ik denk inderdaad dat je beter in het noorden gewassen kan verbouwen omdat 1) weinig mensen daar willen wonen en 2) de grond vruchtbaarder is. En dan op de zandgronden in het westen voor woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sport_Life schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

En wat ik hoor is dat er simpelweg geen aanbod is. Zelfde probleem dus eigenlijk als de starters. Dus als het aanbod wat groeit komt die groep vanzelf in beweging.

Ik heb trouwens 8 jaar in een appartement gewoond op 1 hoog en dat was fantastisch. Uiteraard om de locatie, maar de woning zelf was ook prima . Tuintje hadden we toch geen zin in/ tijd voor (studie + werk + sociale dingen en veel weg).
Al zou ik dat nu als starter niet meer doen vanwege de hoge energieprijzen. We stookten 1200m3 weg voor 70m2. En dan stond in de winter soms nog de open haard aan (zo'n inefficiënte met marmeren schouw ;))
Wij hebben ons appartement na 6 jaar verlaten voor een eengezinswoning afgelopen week. Heb er altijd met plezier gewoond, ook op de eerste etage met een groot dakterras. Wij stookte gelukkig niet heel veel want het was redelijk energiezuinig, en na de plaatsing van zonnepanelen 3 jaar geleden door de woningbouwvereniging gingen de kosten goed naar beneden! Wij hebben echt geluk gehad met onze woningbouwvereniging! Wij zijn nu naar een A Klasse eengezinswoning en onze maandelijkse gaskosten gaan zelfs naar beneden vergeleken met ons appartement!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:16:
Ik denk inderdaad dat je beter in het noorden gewassen kan verbouwen omdat 1) weinig mensen daar willen wonen en 2) de grond vruchtbaarder is. En dan op de zandgronden in het westen voor woningbouw.
Zandgrond heb je vooral in het Oosten, midden en Zuiden van het land. De gebieden waar ze de vlag nu verkeerdom hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Zandgrond heb je vooral in het Oosten, midden en Zuiden van het land. De gebieden waar ze de vlag nu verkeerdom hangen.
Ik dacht vanwege de duinen juist in het westen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:51
spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Ik dacht vanwege de duinen juist in het westen.
Afbeeldingslocatie: https://www.wur.nl/web/file?uuid=d5aba00f-9f52-4cbc-b11c-964cd8c4bf5b&owner=112e842f-28bd-4d36-9b6d-52aa0a473d45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Dat is wel veelzeggend. Ik woon in het gebied waarin zand overgaat op zeeklei, bij het zogenaamde Oer-ij. Ben opgegroeid in Velserbroek en hoorde mijn moeder altijd klagen over die k*t klei en mijn opa over dat k*t zand, want die woonde dan weer in Santpoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
spijkerhoofd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Zo goed is zandgrond niet, daarom dat er in nederland relatief veel veeteelt is.
In het westen kost bouwen weer meer moeite want daar heb je vaak weer palen nodig.
Een mix van landbouw en huizen is eigenlijk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Correctie lijkt begonnen in US. Betaalbaarheid natuurlijk nog steeds slecht. Maar liefst 10 procent daling in San José!

www.cnbc.com/amp/2022/08/...gest-drop-since-2011.html

Home prices declined 0.77% from June to July, the first monthly decline in nearly three years, according to Black Knight, a mortgage software, data and analytics firm.

While the drop may seem small, it is the largest single-month decline in prices since January 2011. It is also the second-worst July performance dating back to 1991.

"Further price corrections are likely on the horizon as we move into what are typically more neutral seasonal months for the housing market," said a Black Knight executive.

Interessant genoeg zijn het juist de plekken waar historisch gezien de grootste tekorten bestonden, waar de prijs het hardst zakt...

[ Voor 7% gewijzigd door Masvic op 25-08-2022 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Masvic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 01:09:
Correctie lijkt begonnen in US. Betaalbaarheid natuurlijk nog steeds slecht. Maar liefst 10 procent daling in San José!

www.cnbc.com/amp/2022/08/...gest-drop-since-2011.html

Home prices declined 0.77% from June to July, the first monthly decline in nearly three years, according to Black Knight, a mortgage software, data and analytics firm.

While the drop may seem small, it is the largest single-month decline in prices since January 2011. It is also the second-worst July performance dating back to 1991.

"Further price corrections are likely on the horizon as we move into what are typically more neutral seasonal months for the housing market," said a Black Knight executive.

Interessant genoeg zijn het juist de plekken waar historisch gezien de grootste tekorten bestonden, waar de prijs het hardst zakt...
De vraag is waarom het zo is. Want het kan verschillende oorzaken hebben en het kan dus ook zo zijn dat dit helemaal niet van toepassing is in Nederland.

Overigens hebben we ook nog best veel dak en thuislozen in nederland en we halen er jaarlijks nog 100.000 binnen dus voor we het tekort hebben opgelost zijn we wel even verder. Want het probleem is pas opgelost als iedereen een huis kan huren/kopen en niet als de prijzen dalen.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-10 20:12
De FED heeft veel agressiever de basisrente verhoogd dan de ECB heeft gedaan. Hiermee zijn in de VS ook de hypotheekrentes hoger dan in de EU en dus is de betaalbaarheid van een huis veel sneller afgenomen dan bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
r0bb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:44:
De FED heeft veel agressiever de basisrente verhoogd dan de ECB heeft gedaan. Hiermee zijn in de VS ook de hypotheekrentes hoger dan in de EU en dus is de betaalbaarheid van een huis veel sneller afgenomen dan bij ons.
De VS heeft ook een heel ander beleid als het gaat om hypotheken. Daar zit een hypotheek aan het huis vast en niet zoals hier aan de persoon.
Als je de hypotheek niet kan betalen lever je de sleutel in en je bent klaar.
Als je hier niet kan betalen loop je het risico op een restschuld.

Dat is nogal een verschil zeker omdat de banken daar daadwerkelijk risico lopen en dus veel eerder de geldkraan dicht zullen draaien. In nederland loopt de bank eigenlijk geen risico.

• supersoco80

Nog even wat aanvullende observaties die m.i. wat zeggen over de markt:
- Het is ons gelukt om twee bezichtigingen te plannen van (courante)woningen die al ca. een maand op Funda staan (3 maanden gelden was je na een halve dag al te laat)
- Het maken van een afspraak voor bezichtigingen is over het algemeen veel flexibeler geworden. Waar het eerst was dat je op dag tussen x uur en x uur kon kiezen kan je nu veel flexibeler plannen. Morgen een bezichtiging die op ons initiatief op vrijdag einde van de dag is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Nog even wat aanvullende observaties die m.i. wat zeggen over de markt:
- Het is ons gelukt om twee bezichtigingen te plannen van (courante)woningen die al ca. een maand op Funda staan (3 maanden gelden was je na een halve dag al te laat)
- Het maken van een afspraak voor bezichtigingen is over het algemeen veel flexibeler geworden. Waar het eerst was dat je op dag tussen x uur en x uur kon kiezen kan je nu veel flexibeler plannen. Morgen een bezichtiging die op ons initiatief op vrijdag einde van de dag is bijvoorbeeld.
Het gaat ook langzaam wel de kant op van een kopersmarkt maar dat gaat niet even binnen 2 maanden. Dat gaat in een langzame stapjes.
Eerst staan huizen iets langer te koop en kan je iets makkelijker bezichtigingen plannen.
Dan word er iets minder overboden totdat er onder de vraagprijs word verkocht en dan pas gaan de vraagprijzen naar beneden.
Je moet het ook zien vanuit de ogen van de verkoper, het huis van de buren is voor X verkocht dus dan zal die van ons ook wel minstens net zo veel opleveren. Nou ja dan wachten we even want we denken nog wel dat we X gaan krijgen.
Mensen zakken niet zo heel snel met hun vraagprijs omdat ze het gevoel hebben dat ze geld verliezen. Dat is hetzelfde als je poker speelt en mensen "callen" met een slechte hand want ze hebben al veel in de pot gestopt.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52

DHV

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Het gaat ook langzaam wel de kant op van een kopersmarkt maar dat gaat niet even binnen 2 maanden. Dat gaat in een langzame stapjes.
Eerst staan huizen iets langer te koop en kan je iets makkelijker bezichtigingen plannen.
Dan word er iets minder overboden totdat er onder de vraagprijs word verkocht en dan pas gaan de vraagprijzen naar beneden.
Je moet het ook zien vanuit de ogen van de verkoper, het huis van de buren is voor X verkocht dus dan zal die van ons ook wel minstens net zo veel opleveren.
N=1, maar merk dat kantelpunt wel ja.

Mijn huis is mooier afgewerkt dan dat van de buren en meer m^2, maar het hoogste bod tot nu toe is lager dan hun verkoopprijs, en de rest van de biedingen is rond de vraagprijs.

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:11
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Je moet het ook zien vanuit de ogen van de verkoper, het huis van de buren is voor X verkocht dus dan zal die van ons ook wel minstens net zo veel opleveren. Nou ja dan wachten we even want we denken nog wel dat we X gaan krijgen.
Mensen zakken niet zo heel snel met hun vraagprijs omdat ze het gevoel hebben dat ze geld verliezen. Dat is hetzelfde als je poker speelt en mensen "callen" met een slechte hand want ze hebben al veel in de pot gestopt.
Je vergeet dat dit een zure winter gaat worden voor veel mensen.
Meestal heb je al een huis gekocht als je jouw huis verkoopt, nu nog eens een hoge gas/energie rekening er boven op.
Kun je dit nog wel blijven betalen?

Laat staan dat je 2 hypotheken ( overbruggings hypotheek + normale ) hebt omdat je huis nog niet verkocht is, dan kiezen ze eieren voor hun geld en word het soms ver onder de vraagprijs verkocht.

Ook speelt de rente nog een rol.

De vorige crisis heeft ook minimaal 1 jaar geduurt voordat alles instorte

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DHV schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Mijn huis is mooier afgewerkt dan dat van de buren en meer m^2, maar het hoogste bod tot nu toe is lager dan hun verkoopprijs, en de rest van de biedingen is rond de vraagprijs.
Het was ook wel erg extreem (eind) vorig jaar!
Er werd met tonnen gesmeten alsof het 100 euro is.

Als er nu 10% af gaat is het prijsniveau van ongeveer medio 2021.
Nog steeds een hoge prijs imo, met de huidige rente.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2022 09:44 ]

• Shadowhawk00
Meethenoob schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Je vergeet dat dit een zure winter gaat worden voor veel mensen.
Meestal heb je al een huis gekocht als je jouw huis verkoopt, nu nog eens een hoge gas/energie rekening er boven op.
Kun je dit nog wel blijven betalen?

Laat staan dat je 2 hypotheken ( overbruggings hypotheek + normale ) hebt omdat je huis nog niet verkocht is, dan kiezen ze eieren voor hun geld en word het soms ver onder de vraagprijs verkocht.

Ook speelt de rente nog een rol.

De vorige crisis heeft ook minimaal 1 jaar geduurt voordat alles instorte
Klopt ook wel, maar goed mensen gaan toch proberen, nog maar 1 maandje wachten we hebben nog even. Het is ook voor je gevoel gewoon slecht als je minder krijgt dat de buren. Terwijl dat gewoon de markt kan zijn en als je nu een lager bod accepteert dat misschien beter uitpakt dan wachten.

Ik vergelijk het met poker, soms moet je gewoon je verlies nemen en folden, maar veel mensen kunnen dit gewoon niet.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:21
Ik merk nog niks van een eventuele "afkoeling"
Wij hebben ondertussen aardig wat huizen bezichtigd, ook een aantal keren een volgens onze aankoop makelaar een "zeer net" bod gedaan.

Echter merken wij vaak dat er een persoon bij de eerste bezichtiging gelijk een abnormaal bod doet zonder enig voorbehoud.

• spijkerhoofd
DHV schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Lastig als verkoper, maar dat is wel de trend die al een paar maanden aan de gang is! Ik zie dan ook dat de vraagprijs hoger is nu vergeleken met vorig jaar. Wij hebben onze woning ook voor minder gekocht dan onze buren een jaar geleden, er zit echt gewoon 30K verschil in. Ik sprak ze van de week en ze waren nieuwsgierig naar wat we betaald hebben. Zie kregen bijna een rolberoerte toen ze hoorde dat we gewoon 30K minder betaald hebben, terwijl zij vinden dat onze badkamer en keuken van betere kwaliteit zijn, en wij ook nog een schuifpui hebben zijn de standaard kozijnen met enkele deur.

• spijkerhoofd
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:52:
Wij hebben ondertussen aardig wat huizen bezichtigd, ook een aantal keren een volgens onze aankoop makelaar een "zeer net" bod gedaan.

Echter merken wij vaak dat er een persoon bij de eerste bezichtiging gelijk een abnormaal bod doet zonder enig voorbehoud.
Ik weet niet in welke regio u kijkt, maar er is een verschil in de regio. Een buurtdorp iets groter en dichter bij het strand betalen ze voor een kluswoning met D label uit de jaren 70 meer dan onze grotere woning met A label waar je direct in kan. Locatie, locatie, locatie denk ik dan...

• geldermalsen
spijkerhoofd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Ik weet niet in welke regio u kijkt, maar er is een verschil in de regio. Een buurtdorp iets groter en dichter bij het strand betalen ze voor een kluswoning met D label uit de jaren 70 meer dan onze grotere woning met A label waar je direct in kan. Locatie, locatie, locatie denk ik dan...
Straal van 20 kilometer om best en dan vooral een landelijker ligging. Deze week wilde wij nog een huis gaan bezichtigen. De makelaar in kwestie zegt hij staat al een tijdje te koop ( 6 dagen) ik denk niet dat het zin heeft om een bezichtiging in te plannen.

[ Voor 16% gewijzigd door geldermalsen op 25-08-2022 10:04 ]

• Shadowhawk00

Tja je moet ook wel geluk hebben, dat het een beetje afkoelt betekend natuurlijk niet dat het de regel is.

En als er iemand net 5k meer bied of 50k dan verlies je in beide gevallen natuurlijk.
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:02:
Straal van 20 kilometer om best en dan vooral een landelijker ligging. Deze week wilde wij nog een huis gaan bezichtigen. De makelaar in kwestie zegt hij staat al een tijdje te koop ( 6 dagen) ik denk niet dat het zin heeft om een bezichtiging in te plannen.
Waarom niet? Het geeft je altijd wat extra informatie over de prijs in de regio. Ook al word het voor je neus weggekocht je weet wel iets meer. En wie weet ben je wel de eerste.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-08-2022 10:10 ]

• Blik1984

Welke regio?

Ik denk dat het echt nog per regio verschillend is namelijk

• Meethenoob

Zoals ik al zei gaat het nog even duren waarschijnlijk 1 a 2 jaar voordat het kaarthuis instort. ( of in ieder geval pas in de winter )

Correct me if im wrong:

in 2007 was het in US, 2008 kwam het hier. Ook toen duurde het even voordat het effect echt goed zichtbaar was. met 2013 diepte punt meen ik.

• geldermalsen
Waarom niet? Het geeft je altijd wat extra informatie over de prijs in de regio. Ook al word het voor je neus weggekocht je weet wel iets meer. En wie weet ben je wel de eerste.
Wij mochten niet bezichtigen, wij hebben meerdere malen aangedrongen tijdens het gesprek om te bezichtigen. Als tegen reactie kwam, tussen deze 9 mensen zit al de koper.

• geldermalsen
Blik1984 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Welke regio?

Ik denk dat het echt nog per regio verschillend is namelijk
Tussen Eindhoven en Den Bosch. Straal van 20 kilomer om Best

[ Voor 5% gewijzigd door geldermalsen op 25-08-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Wij mochten niet bezichtigen, wij hebben meerdere malen aangedrongen tijdens het gesprek om te bezichtigen. Als tegen reactie kwam, tussen deze 9 mensen zit al de koper.
Welke makelaar is dat? Ik woon ook in die regio en dan weet ik dat ik deze persoon niet moet inschakelen voor het verkopen van mijn woning mocht ik dat ooit willen.

Die man weet helemaal niet wat jij wilt bieden als jij meer zou bieden dan de andere 9 loopt zijn klant geld mis.

Overigens komt is er in die regio ( boxtel ) ook een nieuwbouw project waar ze reclame voor maken dus die zullen niet allemaal verkocht zijn. Maar dat is wel redelijk aan de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-08-2022 10:13 ]

• geldermalsen
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Welke makelaar is dat? Ik woon ook in die regio en dan weet ik dat ik deze persoon niet moet inschakelen voor het verkopen van mijn woning mocht ik dat ooit willen.

Die man weet helemaal niet wat jij wilt bieden als jij meer zou bieden dan de andere 9 loopt zijn klant geld mis.
Klopt, ik zou je even een PM sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Het zou wel grappig zijn als er nu iemand hier meeleest en denkt, hm ik verkoop in die regio een woning en heb 9 bezichtigingen.

• geldermalsen
[...]

Overigens komt is er in die regio ( boxtel ) ook een nieuwbouw project waar ze reclame voor maken dus die zullen niet allemaal verkocht zijn. Maar dat is wel redelijk aan de prijs.
Wij zijn op zoek naar een woning die iets landelijker ligt, maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
[...]

Gewoon langs gaan en aanbellen, zo niet briefje in de bus met je verhaal dat je niet mag bezichtigen en de rede. Waarschijnlijk mag je zelf nog langs komen en heeft de makelaar gezeik dat ze minder willen betalen als jij de koper wordt. Ook word het soms gegunt aan andere ( kennis bv. ), dat ze zogenaamd maar 1 bod hebben.

Ken iemand die een huis verkocht via een makelaar en er 1 laag bod was, hij deed het niet weg voor minder dan de vraagprijs. ( ook was er maar 1 bezichtiging geweest )

1 uur later was het bod verhoogd naar de vraagprijs... ik vind het stinken.

Dm mij ook even de naam van de makelaar svp ;) zit ook in de buurt.

• spijkerhoofd
[...]

9 bezichtigingen is niet veel, en het excuus dat de koper er tussen zit kun je antwoorden: ik hoop dat wij dat zijn. Slap excuus! Als er 2 mensen een bod doen kan een 3e er ook bij lijkt mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

Die woningen in boxtel zijn gewoon te duur. Sta je dan met je villa van 700k met uitzicht op de A2. Geen wonder dat ze niet verkocht worden, het bord langs de snelweg hebben ze 3x verplaatst, 2x dichter naar de snelweg en 1x groter. Volgens mij moet het meer opvallen :9 Maar ook in Rosmalen wordt er gebouwd, daar komen ze ook niet van de woningen af, nieuwbouw is gewoon te duur.

• spijkerhoofd
geldermalsen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Slechte makelaar! Toen wij begonnen hadden wij 3 woningen die al een tijdje te koop stonden, en de telefoon mevrouw belde de makelaar op of er nog plek was.

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Die woningen in boxtel zijn gewoon te duur. Sta je dan met je villa van 700k met uitzicht op de A2. Geen wonder dat ze niet verkocht worden, het bord langs de snelweg hebben ze 3x verplaatst, 2x dichter naar de snelweg en 1x groter. Volgens mij moet het meer opvallen :9 Maar ook in Rosmalen wordt er gebouwd, daar komen ze ook niet van de woningen af, nieuwbouw is gewoon te duur.
O ja de woningen zijn duur, zit wel een geluidswal tussen en binnen 5 min sta je wel in de bossen maar het is niet een super locatie. Heeft zijn voor en nadelen zeg maar.
Maar alle nieuwbouw is duur, de 2kappers zijn ook 500k en de mini rijtjeshuizen zijn bijna 300k dus.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Wij hebben in Berlicum gekocht, dat is (denk ik) ook de leukere kant, daar gaat het nog wel goed. Idem voor Paleiskwartier, daar gaat de verkoop ook nog prima. Maar zo'n snelweg woning in Boxtel zou ik ook voor passen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
https://www.ing.nl/zakeli...r/outlook/woningbouw.html

Verkoopprijzen van nieuwbouwwoningen zijn de afgelopen jaren flink gestegen en zelfs veel harder dan de bouwkosten. Begin 2022 lagen de verkoopprijzen van nieuwbouw naar schatting circa 75% hoger dan begin 2016. Materiaal- en loonkosten tezamen stegen “slechts” 20% en bouwkosten inclusief de winstmarge en risicokosten van de aannemer stegen de bouwkosten met 40% in deze periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMT06g4x3BqJ6cTmN_YeUaYq3z4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7hBpJeEr19mdmjbXDsSrTRc.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Masvic op 25-08-2022 10:28 ]

• spijkerhoofd
[...]

De redenatie van nieuwbouw snap ik ook niet. Ze zijn gasloos dus we verkopen ze duurder want de gaskosten zijn er niet meer. Waar wij gekocht hadden waren vergelijkbare nieuwbouwwoningen ruim 60K duurder dan onze woning uit 2014. Dat kunnen en willen wij niet bekostigen als wij nu een zeer goede woning hebben voor een stuk minder geld.

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52

DHV

Heb ook nog even gekeken naar dat project idd. Net te zuidelijk voor ons, en flink aan de prijs ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Masvic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:27:

Verkoopprijzen van nieuwbouwwoningen zijn de afgelopen jaren flink gestegen en zelfs veel harder dan de bouwkosten. Begin 2022 lagen de verkoopprijzen van nieuwbouw naar schatting circa 75% hoger dan begin 2016. Materiaal- en loonkosten tezamen stegen “slechts” 20% en bouwkosten inclusief de winstmarge en risicokosten van de aannemer stegen de bouwkosten met 40% in deze periode.

[Afbeelding]
Ik ga denk ik maar bij ING offertes opvragen om te bouwen. :) Aanneemsommen zijn meer dan verdubbeld voor dezelfde woning, met name door bv de bodemwarmtepomp.

Modbreak:Kleine huishoudelijke mededeling, let wel dat er topics zijn over het kopen/verkopen van de eigen woning. Sommige posts schurken meer tegen die topics aan dan generiek de woningmarkt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

De redenatie van nieuwbouw snap ik ook niet. Ze zijn gasloos dus we verkopen ze duurder want de gaskosten zijn er niet meer. Waar wij gekocht hadden waren vergelijkbare nieuwbouwwoningen ruim 60K duurder dan onze woning uit 2014. Dat kunnen en willen wij niet bekostigen als wij nu een zeer goede woning hebben voor een stuk minder geld.
Tja dat is natuurlijk wel een beetje de trend, nieuwbouw is gasloos en energieneutraal dus daarom zijn ze een stuk duurder. Een deel daarvan is te verklaren door de hogere kosten een deel ook omdat mensen daar blijkbaar extra voor willen betalen. Net zoals mensen ook meer betalen voor biologisch op een product.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Maar dan is bij nieuwbouw alles (keuken, badkamer, toiletten, vloer, dakbedekking etc) 8 jaar jonger. Ik schat in dat een dat allemaal zo'n 20-25 jaar meegaat voordat het aan vervanging toe is (wij kochten woning waar alles 25 jaar oud is en gaan alles vervangen incl gasloos maken). Dus bij jou is de afschrijving alleen al zo'n 30%, komen nog de betere isolatie en extra's zoals een warmtepomp bij. Wij investeren zo'n 200k in de woning , 30% daarvan is nou precies 60k.
Hangt er ook vanaf hoe groot en luxe de woning is natuurlijk of 60k enig hout snijdt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2022 10:47 ]

• Blik1984
In Utrecht begint het aanbod weer wat toe te nemen nu de zomervakantie voorbij is. Niet geheel onlogisch natuurlijk. In een paar dagen tijd is het aanbod gestegen van 440 beschikbare woningen naar 490 beschikbare woningen vandaag. Dat zal de komende dagen nog wel meer stijgen verwacht ik.

• BarendBotje
  • Niet online
tomtom901 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Wij hebben in Berlicum gekocht, dat is (denk ik) ook de leukere kant, daar gaat het nog wel goed. Idem voor Paleiskwartier, daar gaat de verkoop ook nog prima. Maar zo'n snelweg woning in Boxtel zou ik ook voor passen.
Ja ik ben inmiddels ingeschreven in de Terrazzo appartementen naast Belvedere ;) Maar vanwaar de stap naar Berlicum? Inderdaad, kan je beter in de Groote Wielen gaan wonen, gezellig en mooie wijk, alleen qua voorzieningen loopt het wat achter :/

Ik had dit nog gezien https://www.staete.nl/aan...jeT8O/tussenwoning-type-j voor 240k zou het nog te betalen zijn voor 90m2, echter denk ik dat die allemaal wel verkocht zijn inmiddels :'(

• BarendBotje
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Maar dan is bij nieuwbouw alles (keuken, badkamer, toiletten, vloer, dakbedekking etc) 8 jaar jonger. Ik schat in dat een dat allemaal zo'n 20-25 jaar meegaat voordat het aan vervanging toe is (wij kochten woning waar alles 25 jaar oud is en gaan alles vervangen incl gasloos maken). Dus bij jou is de afschrijving alleen al zo'n 30%, komen nog de betere isolatie en extra's zoals een warmtepomp bij.
Hangt er ook vanaf hoe groot en luxe de woning is natuurlijk of 60k enig hout snijdt.
Tegenwoordig gaan dingen niet meer zo lang mee hoor, kijk bijvoorbeeld naar kleren. De kwaliteit van spullen neemt al jaren af, sokken gaan naar mijn idee vele malen eerder kapot dan van jaren geleden bijvoorbeeld. Zo denk ik ook over bovenstaande, een keukenkastje is allang niet meer van kwaliteit waar het vroeger was etc..

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

O ja de woningen zijn duur, zit wel een geluidswal tussen en binnen 5 min sta je wel in de bossen maar het is niet een super locatie. Heeft zijn voor en nadelen zeg maar.
Maar alle nieuwbouw is duur, de 2kappers zijn ook 500k en de mini rijtjeshuizen zijn bijna 300k dus.
Grappig dat er toch een hele hoop mensen hier in dit topic in deze regio wonen. Natuurlijk ook niet raar met Eindhoven op steenworp afstand, wel handig om sparring partners te vinden dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Ja ik ben inmiddels ingeschreven in de Terrazzo appartementen naast Belvedere ;) Maar vanwaar de stap naar Berlicum? Inderdaad, kan je beter in de Groote Wielen gaan wonen, gezellig en mooie wijk, alleen qua voorzieningen loopt het wat achter :/

Ik had dit nog gezien https://www.staete.nl/aan...jeT8O/tussenwoning-type-j voor 240k zou het nog te betalen zijn voor 90m2, echter denk ik dat die allemaal wel verkocht zijn inmiddels :'(
Nou ja de makelaar bellen kost je 5 min en dan weet je het zeker natuurlijk.

Qua voorzieningen nou ja zolang alles binnen 10-15 min rijden is valt het natuurlijk wel mee met wat beschikbaar is. Zolang je geen OV verwacht na 24:00 dan is de regio best goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BarendBotje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Tegenwoordig gaan dingen niet meer zo lang mee hoor, kijk bijvoorbeeld naar kleren. De kwaliteit van spullen neemt al jaren af, sokken gaan naar mijn idee vele malen eerder kapot dan van jaren geleden bijvoorbeeld. Zo denk ik ook over bovenstaande, een keukenkastje is allang niet meer van kwaliteit waar het vroeger was etc..
Dat klopt, al denk ik ook wel dat veel spullen goedkoper zijn geworden (naar verhouding) omdat het in massa geproduceerd wordt en dus van mindere kwaliteit is.
Als wij over een jaar of 30 onze woning verkopen zullen de nieuwe eigenaren ook wel weer een paar ton ertegen aan gooien. En zich vervloeken over de (wan)smaak van vorige bewoners zoals wij ook doen :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Alleen zeker voor dingen als een keuken moet het wel zo lang mee gaan? De nieuwe bewoner zet er toch wat nieuws in dus het moet zo lang meegaan als dat de gemiddelde bewoners in een woning wonen.
Op een mensenleven is 25jaar echt extreem lang.

Denk ook wel dat het erg ligt aan wat je koopt, veel is massa productie dus goedkoop maar als je een goede timmerman je keuken laat maken dan heb je wel veel betere qualiteit ( voor een hogere prijs ).
Sport_Life schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Dat klopt, al denk ik ook wel dat veel spullen goedkoper zijn geworden (naar verhouding) omdat het in massa geproduceerd wordt en dus van mindere kwaliteit is.
Als wij over een jaar of 30 onze woning verkopen zullen de nieuwe eigenaren ook wel weer een paar ton ertegen aan gooien. En zich vervloeken over de (wan)smaak van vorige bewoners zoals wij ook doen :X.
Massa productie is het probleem niet, het is bezuinigen op elk stukje in de keten om maar een goedkoper product te maken of meer winst te maken. Massa productie doen we al 100+jaar, en als je een oldtimer hebt bijvoorbeeld dan gaan die veel langer mee dan moderne auto's.
En daar doen we allemaal aan mee, made in china betekend vaak ook wel mindere qualiteit maar goed het is lekker goedkoop dus kopen we het massaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-08-2022 10:56 ]

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Alleen zeker voor dingen als een keuken moet het wel zo lang mee gaan? De nieuwe bewoner zet er toch wat nieuws in dus het moet zo lang meegaan als dat de gemiddelde bewoners in een woning wonen.
Op een mensenleven is 25jaar echt extreem lang.

Denk ook wel dat het erg ligt aan wat je koopt, veel is massa productie dus goedkoop maar als je een goede timmerman je keuken laat maken dan heb je wel veel betere qualiteit ( voor een hogere prijs ).
Bedoelde met name voor de bewoner zelf. Als je nu iets in een nieuwbouw woning zet wil je wel dat als je er 20 jaar woont het nogal future proof is, en niet dat je over 5-10 jaar weer heel de boel over kan doen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Masvic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:27:

[...]

Dat de prijzen van nieuwbouw in deze periode harder gestegen zijn is toch heel logisch? Bij nieuwbouw heb je de gestegen grondstofprijzen, arbeid is schaarser, issue omtrent stikstof en de vraag (van woningzoekenden) is nog altijd hoger dan het aanbod. Bij bestaande bouw spelen grondstofprijzen, arbeid en de stikstofproblematiek niet, daar speelt alleen het vraag en aanbod gedeelte. Dus al met al nogal logisch dat nieuwbouw harder in prijs is gestegen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Shadowhawk00
Moi_in_actie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

[...]

Dat de prijzen van nieuwbouw in deze periode harder gestegen zijn is toch heel logisch? Bij nieuwbouw heb je de gestegen grondstofprijzen, arbeid is schaarser, issue omtrent stikstof en de vraag (van woningzoekenden) is nog altijd hoger dan het aanbod. Bij bestaande bouw spelen grondstofprijzen, arbeid en de stikstofproblematiek niet, daar speelt alleen het vraag en aanbod gedeelte. Dus al met al nogal logisch dat nieuwbouw harder in prijs is gestegen.
Nieuwbouw en bestaande bouw concurreren gewoon met elkaar. Mensen willen een woning kopen en die gaan kijken wat het meeste woning voor hun geld is.
Als bestaande bouw goedkoper word moet nieuwbouw ook naar beneden anders verkopen ze niet en omgekeerd schieten bestaande woningen omhoog in prijs waarom zou je dan minder vragen voor je nieuwbouw project?

Als de buurman aardbeien ijs verkoopt voor 2 euro per bolletje waarom zou ik dan vanille ijs ook niet voor 2 euro per bolletje verkopen? Ook al kan ik het misschien goedkoper maken?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Als bestaande bouw goedkoper word moet nieuwbouw ook naar beneden anders verkopen ze niet en omgekeerd schieten bestaande woningen omhoog in prijs waarom zou je dan minder vragen voor je nieuwbouw project?
De grafiek van de ING gaat over een periode van 2016 tot Q1 van dit jaar. Zijn in die tijd de huizenprijzen gestegen en is de vraag toegenomen? Ja. De stagnatie van de prijsstijgingen is pas sinds Q2 van dit jaar, omdat de rentes toen zo enorm begonnen te stijgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1 ... 153 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg