Het is cultuur dat we allemaal meer geld willen stoppen in dezelfde stapel stenen? Dat is in ieder geval een nieuw argumentTheGhostInc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:00:
De realiteit is dat er gewoon heel veel geld in NL is en dat we daarvan (cultureel gezien) veel aan huizen willen uitgeven.
HRA en jubelton hebben geen impact op de budgetten van huurders.Zaken als HRA, jubeltonnen en andere maatregelen zijn vooral interessant omdat het ons gedrag verandert. Maar als we morgen dat allemaal afschaffen, dan komt er geen geld bij of gaat er geld af. Dan zijn er wat mensen die meer te besteden hebben in een huurwoning, maar dat betekent automatisch ook dat die mensen meer kunnen betalen voor een huurwoning.
Er zit een wezenlijk verschil tussen het standaard belastingvraagstuk (=wie moet hoeveel betalen om BV Nederland financieel fit te houden?) en het belastingcomponent wat invloed heeft op gedrag (accijnzen op tabak, verkeersboetes, het subsidiëren van de eigen woning). Natuurlijk heeft het tweede wel degelijk invloed op de staatskas, maar dat is eigenlijk bijzaak.Maar als we een lastenverzwaring willen voor de hogere inkomens, prima toch, dat kunnen we toch gewoon regelen? En als we bepaalde inkomsten ook willen belasten, prima!
Maar het idee dat de HRA afschaffen een soort magisch effect heeft dat de huizenprijzen ineens betaalbaar worden, de ongelijkheid uit de wereld verdwijnt en dat iedereen ineens lachend over straat gaat?
Het is jammer dat je het tot in het absurde doortrekt om je punt te maken. De HRA heeft namelijk natuurlijk wel degelijk een impact op de belastingdruk van kopers ten opzichte van huurders. Je kan je afvragen of dat fair is in een tijd waarin de huurder grote moeite heeft om de stap naar een koopwoning te kunnen zetten, terwijl de bezitter de afgelopen 4 jaar een aanzienlijke vermogensgroei heeft gekend. Om maar niet te beginnen over andere vraagstukken mbt de tweedeling tussen vermogend en niet-vermogend Nederland.
Ik denk dat koopwoningen heel goed zijn.Ik vind het veel interessanter om dan een discussie te houden over of we in NL liever koopwoningen of huurwoningen hebben. Want HRA stuurt wat meer naar koopwoningen. Ik persoonlijk vind een koopwoning geen slecht idee.
Maar als de markt 'vernagelt' is, dan ga je die (imho) niet redden met de HRA afschaffen en als je het 'netjes' en langzaam doet, dan is er nauwelijks impact.
Ik denk ook niet dat het afschaffen van de HRA een aanzienlijke impact heeft op huizenprijzen.
Ik denk wel dat versneld afschaffen van de HRA fair zou zijn.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW