Requiem19 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
Is een starterswoning tegenwoordig al 3 ton? Wellicht is ons begrip van een starterswoning dan iets anders.
Een modaal inkomen in 2022 (38.000) leidt vandaag tot een financieringsruimte van 175k (
https://www.hypotheker.nl.../?Klant_Jaarinkomen=38000)
Om 3 ton te kunnen financieren in je eentje heb je een inkomen nodig van 63k. Voor nieuwbouwwoningen ben je echter niet klaar met 3ton, maar komen er aanvullende kosten (vloer, stuccen/schilderen/tuin/schuttingen, etc). Dan gaan we al snel naar een inkomen van 65k - 70k wat nodig is. Ik zal de CBS cijfers er niet bijpakken, maar er zullen weinig starters zijn die in deze populatie vallen qua inkomen.
Het zou echt heeel erg prettig zijn als je mijn
volledige post zou lezen en daarop zou willen reageren. Het heeft echt totaal geen zin voor de discussie om selectief te gaan citeren en er opeens van te draaien alsof ik denk dat starters wel een woning van 3 ton zouden kunnen betalen. Dat staat er niet en gaat totaal buiten de context die ik nu in 3 posts al probeer voor te spiegelen, maar je telkens maar weer omheen draait.
In het stukje wat je wegliet stond het volgende:
"Er zijn best veel aanbieders van prefab woningen, waarvan de prijzen gewoon online staan. Kijk eens bij https://www.eigenwijsbouw.nl/model-woningen/"- Op die site staan meerdere prefab huizen voor minder dan 175k aan casco kosten.
- En dat is nog niet eens in een goedkoper te bouwen rijvorm.
- Er zijn zo veel meer bouwers (die zetten 't enkel in een brochure) die prefab bouw voor 100-150k realiseren. Ook nu nog steeds, slechts 1 google zoekopdracht weg. En ook dat zijn nog niet eens rijwoningen.
Je stelde in je vorige post: "Er gaat vanuit commercieel oogpunt niemand voor starters bouwen." maar hieruit blijkt dat een enkel modaal inkomen eigenlijk wel degelijk voldoende leenvermogen heeft voor een woning.
Nog los van dat je niet heel veel posts hierboven nog naar "hoe de woningmarkt zou moeten zijn" wijst.
Het probleem zit hem natuurlijk in de
grond. Daar probeer ik nu al 3 posts te verduidelijken wat ik daar van vind en dat ik vind dat dááár de oplossing zit naar mijn mening.
en daar heb je nog geen enkele keer op gereageerd, desondanks blijf je stellig volhouden dat starterswoningen niet betaalbaar kunnen zijn.
Anyhow - grond is niet gratis, waarom heb ik hierboven ook al 2x uitgelegd (en dat is opzich een goed iets) máár het heeft wel een effect op de prijsbepaling van onze nieuwbouw nu. Dat is een kernvoorwaarde voor hetgeen ik hieronder uitleg. Maargoed dat heb ik ook al een paar keer uitgelegd
waar je ook niet op reageert.
Daarom wil ik ook, nu zonder aan de van de winstmarge van de gemeenten te komen, aantonen dat het toch nog steeds
anders kan (dán worden 'starterswoningen' wel duurder waardoor ze inderdaad niet meer door een enkel inkomen te betalen zijn, maar desalniettemin wel betaalbaar
der en haalbaar
der voor een stel dan de dure woningen die we nu bouwen)
Laten we niet te veel focussen op absolute prijzen en alle valkuilen (=uitwegen om een discussie te ontwijken) die daarbij komen. Het draait hier allemaal om de
verhoudingen tussen de kosten van een tweekapper en de kosten van een rijwoning. Die zal ook per regio grofweg gelijk liggen (drie keer raden waar dat door komt).
In principe gaat ditzelfde riedeltje ook ongeveer op voor de rijwoning vs appartement trouwens.
Neem
bijvoorbeeld dit project:
https://thuisindetippe.nl/het-aanbod/houterf/
Hier zie je duidelijk tweekappers aangeboden worden voor ~730k en rijwoningen voor ~280-350k. De verhouding is grofweg 1:2, of misschien zelfs 1:3 (!) (ook qua grondgebruik!).
Op diezelfde grond waar de dure tweekappers komen, zou je met grofweg dezelfde materialen, met grofweg dezelfde bouwinspanning, ook 2 rijwoningen van ~300k kunnen staan.
Dáár komt die 300k vandaan, puur omdat het de helft van 600k is uit het vorige hypothetische voorbeeld, ik stel nergens dat starters een jaarinkomen van 63k hebben. Overigens zou een startend stel wél die 300k kunnen financieren, terwijl ze die woning van 600k niet kunnen financieren.
We hebben nu een hypothetische wereld met daarin 1 doorstromend stel in een betaalbare rijwoning en 2 startende stellen.
Wat er nu gebeurd is het volgende:
- Doorstromend stel heeft door ~200k overwaarde (en toegenomen leenruimte) een budget van 600k
- Gemeente en projectontwikkelaar doen een onderzoek. Wat bouwen we, 1 tweekapper van 600k of 2 rijwoningen van 300k? Geconcludeerd wordt dat de tweekapper de minste moeite geeft, dus die bouwen we!
- Doorstromend stel koopt de luxe tweekapper en zet de vorige woning in de verkoop
- De twee startende stellen bieden elkaar de tent uit
- Stel 1 koopt de vrijgekomen rijwoning voor 350k (en door het biedingsspel wellicht zelfs meer)
- Stel 2 heeft niks.
- Gemeente en projectontwikkelaar hebben een gezonde winstmarge inclusief mooie grondopbrengst.
Een belasting op overwaarde bij verkoop kan het volgende opbrengen:
- Doorstromend stel zou xx% belasting moeten betalen over de overwaarde. Ondanks toegenomen leenruimte/rentedaling is het budget door de te betalen belasting nu 550k.
- Gemeente en projectontwikkelaar doen een onderzoek. Wat bouwen we, 1 tweekapper van 550k of 2 rijwoningen van 300k? Geconcludeerd wordt dat de rijwoningen samen meer geld opleveren, dus die bouwen we.
- Stel 1 koopt een rijwoning en is in dit voorbeeld zelfs goedkoper uit dan in scenario 1
- Stel 2 koopt een rijwoning en heeft daadwerkelijk een eigen woning
- Doorstromend stel heeft nog altijd een leuke papieren overwaarde (handig voor de financiering van de warmtepomp), kan wellicht in risicoklasse omlaag qua LTV en kan tevens lekker blijven wonen waar ze wonen.
- Gemeente en projectontwikkelaar hebben een gezonde winstmarge inclusief mooie grondopbrengst.
En dat is wat ik eigenlijk al
sinds deze post aan je probeer duidelijk te maken. Overwaarde heeft effect op de nieuwbouw die we realiseren. Je hoeft geen afgedankte woningen vrij te maken om de starters een start te bieden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Richh op 23-08-2022 21:26
]