En dit is ook wat ik bedoelde in mijn post. Alleen al het roepen van we moeten overwaarde belasten en er word direct moord en brand geschreeuwd. We moeten echt niet doen alsof iemand die zijn woning met 200k heeft zien stijgen in 5 jaar zielig is. Wat betreft uitvoering, doe een vrijstelling van 50k en vervolgens belast je de overige 150k met 10-20%. Gewoon een random idee, maar kom graag met suggesties. Want is dit nou echt zo zielig? Je hebt dan nog steeds 160-180k winst gepakt op je woning.
En om alvast wat argumenten voor te zijn:
"Ja maar je moet toch ergens wonen".
Ja maar omdat jij nu 160k overwaarde hebt in plaats van 200k, word het een eerlijker speelveld omdat je langzaam aan het pyramidetreintje van de woningmarkt doorbreekt. Dus als iedere doorstromer wat meer belasting betaald over zijn overwaarde bij verkoop.
"Maar wat als mijn huis minder waard is geworden"
Dan betaal je geen belasting op je overwaarde....
"Maar ik betaal al belasting over mijn huis via OZB en EWF"
Ja en je betaald ook inkomensbelasting en vervolgens nog BTW en accijns, wie zegt dat iets niet 2x belast kan worden?
"Maar mijn hele huis bestaat uit overwaarde want ik heb het zelf gebouwd"
Dit zijn edge-cases die je altijd blijft houden. Als je zelf een huis bouwt en deze belastingvrij kan verkopen vind ik het nog steeds ergens krom dat je dan geen belasting zou hoeven betalen op het werk dat je er in gestopt heb. Als ik een product bouw en deze verkoop moet ik ook belasting betalen, waarom niet op een huis waar je zelf eerst een tijdje gebruik van maakt.
"Maar mijn verbouwing en nieuwe keuken dan"
Zoals ik al zei, uitvoeringsproblemen. Kunnen we nu makkelijk over na denken. Zoals een vrijstelling van 50k, bewaren van bonnetjes + afschrijving. I dont know.
[
Voor 5% gewijzigd door
xiangpo op 23-08-2022 10:30
]