Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.775 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
Hoe vaak is de discussie al voorbij gekomen over boomers.
Het probleem is ontstaan vanaf 2017 tot nu.

Als 28 jarige kocht ik samen met mijn partner in 2015/16 een instapwoning van 275k.
Dat kon toen met 2x iets boven een modaal inkomen + spaargeld van €40.000. Ja hebben we goed gespaard, maar met ieder 5-6 jaar werkervaring en geen dure reizen of weinig uit etentjes (hebben we beide niks mee) kan dat. We woonden toen nog in een kleine studio/deelhuis.

In die jaren 2015/16 kwamen we uit de banken recessie en toen stegen de huizen flink. Door investeerders die alles opkochten.

Dus waarom kijken we de boomers aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 20:15
kx22 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:59:

Als 28 jarige kocht ik samen met mijn partner in 2015/16 een instapwoning van 275k.
Dat kon toen met 2x iets boven een modaal inkomen + spaargeld van €40.000. Ja hebben we goed gespaard, maar met ieder 5-6 jaar werkervaring en geen dure reizen of weinig uit etentjes (hebben we beide niks mee) kan dat. We woonden toen nog in een kleine studio/deelhuis.

In die jaren 2015/16 kwamen we uit de banken recessie en toen stegen de huizen flink. Door investeerders die alles opkochten.

Het gaat mij niet om de boomers, het gaat mij om de boomer-houding: Je neemt maar genoegen met veel minder dan ik heb. De bekende: je moet maar stoppen met advocado-op-toast-eten houding.

Ja, ik wordt pissig als iemand vanuit een tweekapper met tuin en garage (voor 250k gekocht) tegen mij gaat zeggen dat ik maar genoegen moet nemen met een appartementje van 300k op 1,5 uur rijden van mijn werk. Dat draagt helemaal niets bij aan de discussie over de huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:46
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:
Er is in Nederland best betaalbaar te huren of te kopen.
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:34:
Niet ik denk dat er veel beroepen zijn die gewoon niet makkelijk alleen aan een woning kunnen komen. En al helemaal niet in de grote steden. En dat zie je nu ook bij bijvoorbeeld de leraren dat ze in de grote steden echt zo veel tekorten hebben dat ze geen 5 dagen onderwijs meer kunnen aanbieden.
Ik vind deze 2 reacties niet met elkaar te rijmen. Wat is het nou, kan je hier best betaalbaar aan een woning komen of kan je daar niet makkelijk aan komen?

Of kan je niet makkelijk maar wel betaalbaar wonen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 13:19
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Het gaat mij niet om de boomers, het gaat mij om de boomer-houding: Je neemt maar genoegen met veel minder dan ik heb. De bekende: je moet maar stoppen met advocado-op-toast-eten houding.

Ja, ik wordt pissig als iemand vanuit een tweekapper met tuin en garage (voor 250k gekocht) tegen mij gaat zeggen dat ik maar genoegen moet nemen met een appartementje van 300k op 1,5 uur rijden van mijn werk. Dat draagt helemaal niets bij aan de discussie over de huizenprijzen.
Op 1,5 uur rijden zit je bijna overal in het buitenland dus dat is overdreven.
Ik constateer enkel dat niet iedereen op dezelfde plek kan wonen.
Daardoor dicteert de markt dat er ergens onderscheid op gemaakt moet worden. En nogmaals ben ik de Boomer niet, maar iemand uit '85, getrouwd met een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:25
[...]

Klopt, het draagt niets bij aan de oplossing (en het is een puur kapitalistisch standpunt). Maar het echte probleem is dat het aantal beschikbare woningen ongeveer 10% te laag ligt ten opzichte van de vraag. Zelfs als Hugo erin slaagt om zijn 1 miljoen woningen te bouwen (wat niet het geval gaat zijn), dan nog blijf je met een gat van een paar procent zitten.

De woningmarkt zit muurvast, en er zijn teveel mensen met conflicterende belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het is maar waar je wil wonen voor hoeveel geld. Bijvoorbeeld in de regio Arnhem, kan je best nog wel voor minder dan 400k een tweekapper kopen.
https://www.funda.nl/koop...+5km/sorteer-prijs-op/p3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Sineplex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Klopt, het draagt niets bij aan de oplossing (en het is een puur kapitalistisch standpunt). Maar het echte probleem is dat het aantal beschikbare woningen ongeveer 10% te laag ligt ten opzichte van de vraag. Zelfs als Hugo erin slaagt om zijn 1 miljoen woningen te bouwen (wat niet het geval gaat zijn), dan nog blijf je met een gat van een paar procent zitten.

De woningmarkt zit muurvast, en er zijn teveel mensen met conflicterende belangen.
Er zijn absoluut oplossingen. Bijvoorbeeld: Woningen minder aantrekkelijker maken voor investeerders, overwaarde belasten, sleutelen aan de hyoptheekrente etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Z___Z schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Het is maar waar je wil wonen voor hoeveel geld. Bijvoorbeeld in de regio Arnhem, kan je best nog wel voor minder dan 400k een tweekapper kopen.
https://www.funda.nl/koop...+5km/sorteer-prijs-op/p3/
2 van de huizen in dat rijtje hebben we zelfs bekeken. 1 op geboden: Ruim te laag. Was in goede staat. De ander zou in goede staat zijn, maar was echt dramatisch. De net geschilderde kozijnen waren bijvoorbeeld geschilderd door gewoon over het rottende hout heen te kwasten, de dakkapel (paar jaar oud) was doorgezakt en lekte, badkamer lekte etc. etc... Ja, die huizen zijn wel te krijgen, ben je nog wel een halve ton tot een ton kwijt om het leefbaar te maken..

Voorbeeld: Dat huis in Oosterbeek: Dat gaat, ook nu nog, gegarandeerd voor meer dan 450 weg, waarschijnlijk meer richting 5ton. Oosterbeek is mateloos populair. Dat huis in Angeren? Daar komt zometeen vrijwel letterlijk een verlengde A15 door de achtertuin. BAM, een ton minder waard, krijg je nooit meer terug.

Dat het op Funda staat wil niet zeggen dat je kans maakt om het te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door supersoco80 op 22-08-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

[...]

Ik vind deze 2 reacties niet met elkaar te rijmen. Wat is het nou, kan je hier best betaalbaar aan een woning komen of kan je daar niet makkelijk aan komen?

Of kan je niet makkelijk maar wel betaalbaar wonen?
Er zijn in heel nederland best wel gebieden waar de huizen gewoon betaalbaar zijn als je met 2en een inkomen hebt. Als je echter single bent dan word het lastiger en dan zal je toch wel een goed salaris nodig hebben om alleen wat te kopen of te huren.

Dat er voor stelletjes in nederland betaalbaar te huren of kopen is neemt niet weg dat het voor singles een stuk lastiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
underdog85 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Op 1,5 uur rijden zit je bijna overal in het buitenland dus dat is overdreven.
Ik constateer enkel dat niet iedereen op dezelfde plek kan wonen.
Daardoor dicteert de markt dat er ergens onderscheid op gemaakt moet worden. En nogmaals ben ik de Boomer niet, maar iemand uit '85, getrouwd met een starter.
In dit topic is letterlijk gezegd dat je maar in Drenthe, Friesland, Zuid Limburg of Zeeland moet kopen. Allemaal 1,5 uur vanaf Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 03:58
[...]

Een appartement buiten de randstad hoeft echt geen 3 ton te kosten.

Maar nog even afgezien daarvan... het is gewoon de realiteit dat eenieder die nu start minder waar voor z'n geld krijgt. En dat gaat de komende 10 jaar waarschijnlijk ook niet veranderen door beperkte bouwcapaciteit, trage overheid en goedkoop geld.

Daar kan jij niks aan doen, daar kan die persoon in de 2-onder-1-kapper van 250k niks aan doen. Wellicht zijn de huizen te duur, wellicht is er teveel geld geprint. Maar het is wel de realiteit waar je mee te dealen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

2 van de huizen in dat rijtje hebben we zelfs bekeken. 1 op geboden: Ruim te laag. Was in goede staat. De ander zou in goede staat zijn, maar was echt dramatisch. De net geschilderde kozijnen waren bijvoorbeeld geschilderd door gewoon over het rottende hout heen te kwasten, de dakkapel (paar jaar oud) was doorgezakt en lekte, badkamer lekte etc. etc... Ja, die huizen zijn wel te krijgen, ben je nog wel een halve ton tot een ton kwijt om het leefbaar te maken.

Dat het op Funda staat wil niet zeggen dat je kans maakt om het te krijgen.
Dat is wel echt drama, zeker een dakkapel verwacht je dat mensen door een professioneel bedrijf laten zetten en dat die dus gewoon goed zijn. Dat mensen zelf kozijnen schilderen kan ik nog wel begrijpen.

nou ja lekkage in de badkamer, zolang het in en niet uit de badkamer lekt is dat de beste plaats in huis voor een lekkage.
Afhankelijk hoe handig je bent gaat dit soort klus projecten veel geld kosten inderdaad, zeker een dakkapel is niet iets wat een doe-het-zelver echt goed kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Er zijn in heel nederland best wel gebieden waar de huizen gewoon betaalbaar zijn als je met 2en een inkomen hebt. Als je echter single bent dan word het lastiger en dan zal je toch wel een goed salaris nodig hebben om alleen wat te kopen of te huren.

Dat er voor stelletjes in nederland betaalbaar te huren of kopen is neemt niet weg dat het voor singles een stuk lastiger is.
Dan had je, in plaats van te zeggen dat mensen gewoon moeten verhuizen, beter kunnen stellen dat ze Tinder moeten installeren :)

Ik denk dat het niet handig is dat stellen, zeker als ze een kinderwens hebben, eigenlijk hun huis niet meer kunnen betalen op 1 inkomen. Maar ik ben het wel met je eens dat je in een beperkt aantal delen van Nederland, met 2 bovenmodale banen, een modale woning kan financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Dat is wel echt drama, zeker een dakkapel verwacht je dat mensen door een professioneel bedrijf laten zetten en dat die dus gewoon goed zijn. Dat mensen zelf kozijnen schilderen kan ik nog wel begrijpen.

nou ja lekkage in de badkamer, zolang het in en niet uit de badkamer lekt is dat de beste plaats in huis voor een lekkage.
Afhankelijk hoe handig je bent gaat dit soort klus projecten veel geld kosten inderdaad, zeker een dakkapel is niet iets wat een doe-het-zelver echt goed kan doen.
Ik was nog niet klaar eigenlijk, dit was wat we in de 20 minuten die we voor de bezichtiging kregen zagen. Verder zagen we in die 20 minuten: De buren hadden een grafsteen in de tuin staan (met persoonsnaam, geboorte en sterfdatum), dak van de garage was op + lekkages bij de aansluiting van de garage, het mechanische ventilatiekanaal was amateuristisch afgetimmerd, geen idee hoe het nu ventileert, vocht in de dubbele ramen.

Ik denk dat er uit een bouwkundig onderzoek nog wel enkele tienduizenden euros meer aan defecten gaat komen. Dan is dat huis van 4 ton dus eigenlijk toch 5 ton, plus dat je met alle ellende zit om het gefixt te krijgen.
En zo oud was dat pand niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Dan had je, in plaats van te zeggen dat mensen gewoon moeten verhuizen, beter kunnen stellen dat ze Tinder moeten installeren :)

Ik denk dat het niet handig is dat stellen, zeker als ze een kinderwens hebben, eigenlijk hun huis niet meer kunnen betalen op 1 inkomen. Maar ik ben het wel met je eens dat je in een beperkt aantal delen van Nederland, met 2 bovenmodale banen, een modale woning kan financieren.
Nou er zijn 2 dingen, kunnen kopen en kunnen betalen. En die 2 zijn heel verschillend.
Met mijn huidige inkomen zou ik deze woning niet kunnen kopen maar ik kan het heel gemakkelijk betalen.

De bank moet zich aan de inkomens eis houden voor nieuwe hypotheken maar die is redelijk gemiddelt als jij goedkoop leeft of bepaalde hobbies hebt die het leven goedkoper maken kan jij met veel minder toe. Of als je wat "zwart" kan bijklussen bijvoorbeeld. Dus dan kan het goed dat je het op 1 salaris kan betalen maar dat je de hypotheek alleen krijgt met het inkomen van 2 salarissen.

Tegen mensen zeggen dat ze maar meteen moeten gaan samenwonen om een huis te krijgen is misschien niet het beste advies. Zeker niet omdat we ook met een mannen overschot zitten in nederland ( of een vrouwen tekort ) dus niet iedereen kan een relatie hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ik was nog niet klaar eigenlijk, dit was wat we in de 20 minuten die we voor de bezichtiging kregen zagen. Verder zagen we in die 20 minuten: De buren hadden een grafsteen in de tuin staan (met persoonsnaam, geboorte en sterfdatum), dak van de garage was op + lekkages bij de aansluiting van de garage, het mechanische ventilatiekanaal was amateuristisch afgetimmerd, geen idee hoe het nu ventileert, vocht in de dubbele ramen.

Ik denk dat er uit een bouwkundig onderzoek nog wel enkele tienduizenden euros meer aan defecten gaat komen. Dan is dat huis van 4 ton dus eigenlijk toch 5 ton, plus dat je met alle ellende zit om het gefixt te krijgen.
En zo oud was dat pand niet....
Ik was het al met je eens dat dit niet het soort klussen zijn waarbij je even bij de bouwmarkt de spullen haalt om het zelf te fixen. Een dakkapel plaatsen of een kozijn helemaal vervangen is wel even een andere klus dan een laminaatvloertje leggen of behangen of een ikea keuken plaatsen.
Sommige kluswoningen zijn goed te doen, anders zijn gewoon een te grote kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Nou er zijn 2 dingen, kunnen kopen en kunnen betalen. En die 2 zijn heel verschillend.
Met mijn huidige inkomen zou ik deze woning niet kunnen kopen maar ik kan het heel gemakkelijk betalen.
Precies, eigenlijk wil je de financiële voorwaarden zo aanpassen dat het stereotype starter wel mag kopen, en het stereotype huisjesmelker meer moeite heeft met financieren ;)
De bank moet zich aan de inkomens eis houden voor nieuwe hypotheken maar die is redelijk gemiddelt als jij goedkoop leeft of bepaalde hobbies hebt die het leven goedkoper maken kan jij met veel minder toe. Of als je wat "zwart" kan bijklussen bijvoorbeeld. Dus dan kan het goed dat je het op 1 salaris kan betalen maar dat je de hypotheek alleen krijgt met het inkomen van 2 salarissen.
Ben ik het overigens volledig mee eens.
Tegelijkertijd snap ik ook heel goed waarom we banken niet de vrije loop moeten geven aan hoeveel geld ze uit willen lenen.
Tegen mensen zeggen dat ze maar meteen moeten gaan samenwonen om een huis te krijgen is misschien niet het beste advies.
Eens, maargoed, ik denk dat dat een veel belangrijkere voorwaarde is dan 'buiten de randstad is het allemaal goedkoper', want hoewel dat waar is, is het ook voor de alleenstaande daar extreem lastig om ook maar iets te mogen bewonen, zowel koop als huur.
Zeker niet omdat we ook met een mannen overschot zitten in nederland ( of een vrouwen tekort ) dus niet iedereen kan een relatie hebben natuurlijk.
Scheelt dat niet iedereen hetero is dus :P

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 22-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:18:
Precies, eigenlijk wil je de financiële voorwaarden zo aanpassen dat het stereotype starter wel mag kopen, en het stereotype huisjesmelker meer moeite heeft met financieren ;)
Je bedoelt dus dingen als HRA behouden en de 2e woning in box3?
En natuurlijk het punt dat verhuur hypotheken 2% duurder zijn dan normale hypotheken.

Als je nu ook de huurprijs nog aan banden legt dan maak je het verhuurders nog moeilijker maar ze hebben al een achterstand op de markt als het gaat om financieren en fiscale voordeeltjes.
Ben ik het overigens volledig mee eens.
Tegelijkertijd snap ik ook heel goed waarom we banken niet de vrije loop moeten geven aan hoeveel geld ze uit willen lenen.
Dat is ook goed maar dat betekend ook dat als een stelletje samen een huis koopt dat ze daarna eventueel beide 32uur kunnen gaan werken voor de kinderen. Dat zal in het model van de financiering wel erbij zitten.
Eens, maargoed, ik denk dat dat een veel belangrijkere voorwaarde is dan 'buiten de randstad is het allemaal goedkoper', want hoewel dat waar is, is het ook voor de alleenstaande daar extreem lastig om ook maar iets te mogen bewonen, zowel koop als huur.

Scheelt dat niet iedereen hetero is dus :P
Buiten de randstad is het goedkoper en buiten de steden nog meer. Alleen zit je dan wel weer vast aan een auto wat ook weer geld kost.
Maar omdat er ook minder werk is en veel meer werknemers zijn de salarissen ook gewoon wat lager.
Buiten de randstad is het voor singles lastig om ergens te wonen, maar in de randstad is het zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Je bedoelt dus dingen als HRA behouden en de 2e woning in box3?
En natuurlijk het punt dat verhuur hypotheken 2% duurder zijn dan normale hypotheken.

Als je nu ook de huurprijs nog aan banden legt dan maak je het verhuurders nog moeilijker maar ze hebben al een achterstand op de markt als het gaat om financieren en fiscale voordeeltjes.
Bijvoorbeeld, ja.
Wellicht wil je die voordeeltjes alleen behouden als ze nieuwbouw realiseren, dáár hebben we het investeringsvermogen nodig toch?
Dat is ook goed maar dat betekend ook dat als een stelletje samen een huis koopt dat ze daarna eventueel beide 32uur kunnen gaan werken voor de kinderen. Dat zal in het model van de financiering wel erbij zitten.

[...]

Buiten de randstad is het goedkoper en buiten de steden nog meer. Alleen zit je dan wel weer vast aan een auto wat ook weer geld kost.
Maar omdat er ook minder werk is en veel meer werknemers zijn de salarissen ook gewoon wat lager.
'Goedkoper' is iets anders dan 'betaalbaar'. Iets kan goedkoper zijn en nog steeds heel duur zijn.
Ik ben van mening dat wonen meer dan duur genoeg is en nu teveel geprijsd is naar wat men (in die omgeving) zou kunnen betalen, zonder goed rekening te houden met dat mensen nog iets over zouden moeten houden, en totaal de relatie is kwijtgeraakt tov wat het bouwen van een huis eigenlijk kost.
Buiten de randstad is het voor singles lastig om ergens te wonen, maar in de randstad is het zo goed als onmogelijk.
Zijn we dat in ieder geval met elkaar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

In dit topic is letterlijk gezegd dat je maar in Drenthe, Friesland, Zuid Limburg of Zeeland moet kopen. Allemaal 1,5 uur vanaf Utrecht.
Meppel - Utrecht is onder de 1,5 uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Bijvoorbeeld, ja.
Wellicht wil je die voordeeltjes alleen behouden als ze nieuwbouw realiseren, dáár hebben we het investeringsvermogen nodig toch?
Die voordeeltjes hebben investeerders al niet dus die kunnen ze niet behouden. En veel nieuwbouw gaat al naar eigen bewoners toe. Logisch want het is gewoon veel te duur om te verhuren.

Overigens denk ik dat de investeringen in (sociale) huurwoningen nu toch echt van grote maatschappelijke cooperaties moet komen en niet van investerings bedrijven. Die laatste kijken alleen naar de winst en met de gestegen rente zijn woningen een minder goede investering.
'Goedkoper' is iets anders dan 'betaalbaar'. Iets kan goedkoper zijn en nog steeds heel duur zijn.
Ik ben van mening dat wonen meer dan duur genoeg is en nu teveel geprijsd is naar wat men (in die omgeving) zou kunnen betalen, zonder goed rekening te houden met dat mensen nog iets over zouden moeten houden, en totaal de relatie is kwijtgeraakt tov wat het bouwen van een huis eigenlijk kost.

[...]
Zijn we dat in ieder geval met elkaar eens :)
Klopt goedkoper is niet automatisch betaalbaar maar goed het is misschien voor een aantal groepen dan net betaalbaar. Aan de andere kant worden boodschappen en energie voor veel mensen ook al bijna niet meer betaalbaar. Dus misschien zijn de woningen niet het probleem maar zijn we een veel te rooskleurig beeld van de economie en de inflatie voorgeschoteld.

De prijs van nieuwbouw woningen slaat ook nergens meer op, dat kan je niet verklaren met de grond is duurder want zo veel duurder is dat niet.
Maar goed er moet natuurlijk wel overal minimaal een warmtepomp + zonnepanelen enzo in dat is al snel 50k aan extra kosten. Op een tussenwoning van 275k ( nieuwbouw ) is dat best een grote hap in het budget.
Misschien moeten we gewoon eens gaan kijken naar wat die woningen zo duur maakt en misschien accepteren dat niet alles klimaatneutraal kan. Ik heb liever dat ze 1000 label C woningen bouwen dan 10 label A woningen. We hebben gewoon veel woningen nodig om het probleem op te lossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-08-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:19
souljah1h schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Meppel - Utrecht is onder de 1,5 uur :P
Niet als je files meeneemt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

De prijs van nieuwbouw woningen slaat ook nergens meer op, dat kan je niet verklaren met de grond is duurder want zo veel duurder is dat niet.
Maar goed er moet natuurlijk wel overal minimaal een warmtepomp + zonnepanelen enzo in dat is al snel 50k aan extra kosten. Op een tussenwoning van 275k ( nieuwbouw ) is dat best een grote hap in het budget.
Misschien moeten we gewoon eens gaan kijken naar wat die woningen zo duur maakt en misschien accepteren dat niet alles klimaatneutraal kan. Ik heb liever dat ze 1000 label C woningen bouwen dan 10 label A woningen. We hebben gewoon veel woningen nodig om het probleem op te lossen.
Grond is anders wel degelijk een enorme factor in de prijs, in mijn KAO (Koop Aanneem Overeenkomst) is het 70% grond - 30% bouw). Nieuwbouw wordt gewoon gebruikt om de tekorten op de gemeentelijke begroting recht te trekken.

En warmtepomp + zonnepanelen a 50k? Zelfs de helft van dat bedrag zou al extreem hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Grond is anders wel degelijk een enorme factor in de prijs, in mijn KAO (Koop Aanneem Overeenkomst) is het 70% grond - 30% bouw). Nieuwbouw wordt gewoon gebruikt om de tekorten op de gemeentelijke begroting recht te trekken.

En warmtepomp + zonnepanelen a 50k? Zelfs de helft van dat bedrag zou al extreem hoog zijn.
Is het niet andersom? Die verhouding lijkt echt extreem te zijn. Tenzij je een perceel hebt van 500m2?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Is het niet andersom? Die verhouding lijkt echt extreem te zijn. Tenzij je een perceel hebt van 500m2?
Nope, en in latere fases ging de verhouding zelfs naar 80-20. Dan hebben we het wel over Randstad waar de grondprijs dus wel fors hoger is, en relatief groot perceel van 355 m2

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 22-08-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Nope, en in latere fases ging de verhouding zelfs naar 80-20. Dan hebben we het wel over Randstad waar de grondprijs dus wel fors hoger is
Wij hebben vorig jaar in de randstad gekocht, 170k grond, 320k aannemer, totaal 490k.

Hou ik 80-20 aan dan kom uit op 98k voor de aannemer, dat kan toch niet 8)7

Maar goed, jij hebt waarschijnlijk in een andere prijsklasse gekocht (boven de 1 mio anders kan het niet uit lijkt mij) en waarschijnlijk een vrijstaande woning. Dat is natuurlijk geen goede vergelijkinsmateriaal :P

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 22-08-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:22:

Water-Water warmtepomp moet je ook nog een buis de grond in boren daar zitten de kosten voornamelijk dat is al snel iets van 30k, dan nog wat panelen en andere energiebesparende dingen en dan zit je wel snel rond de 50k

Op een woning van 275k ( want dat kosten die dingen ) vind ik dat best een behoorlijke hap in het budget. Zelfs de helft van dat bedrag zou al best een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:00
Emgeebee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:18:
Het probleem met reacties als "je kan toch prima in Noord-oost Drenthe kopen" is dat het de huidige situatie als een gegeven neerzet.
......
Ik blijf het een bizarre discussie vinden. Het definieert de rest van je vermogende leven.
Alleen voor het 'goedkope' (kuch) in de uithoeken van Nederland gaan wonen is inderdaad geen oplossing.

Waar ik wel wat van vind zijn opmerkingen als 'de rest je vermogende leven' en het vergelijk met boomers. Wonen gaat primair om wonen. Als je graag vermogen opbouwt, raad ik je toch echt aan daarop te concentreren. Boomers staan aan het einde van hun woon carrière, daarmee vergelijken is niet zinvol, vaak ongefundeerd en ook nog eens ongelijk.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Wij hebben vorig jaar in de randstad gekocht, 170k grond, 320k aannemer, totaal 490k.

Hou ik 80-20 aan dan kom uit op 98k voor de aannemer, dat kan toch niet 8)7

Maar goed, jij hebt waarschijnlijk in een andere prijsklasse gekocht (boven de 1 mio anders kan het niet uit lijkt mij) en waarschijnlijk een vrijstaande woning. Dat is natuurlijk geen goede vergelijkinsmateriaal :P
Waarom zou dat geen goed vergelijkingsmateriaal zijn, grondprijs van 2.000 per m2, dus dat geeft wel even aan waarom nieuwbouw zo duur moet zijn. Dat heeft dus grotendeels met de gemeente te maken die de grond voor de hoofdprijs wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Waarom zou dat geen goed vergelijkingsmateriaal zijn, grondprijs van 2.000 per m2, dus dat geeft wel even aan waarom nieuwbouw zo duur moet zijn. Dat heeft dus grotendeels met de gemeente te maken die de grond voor de hoofdprijs wil verkopen.
Heb jij de grond rechtstreeks bij de gemeente gekocht of via de ontwikkelaar? Want in het laatste geval zal die er ook nog wel een flinke marge op maken. Vaak moet jij gewoon betalen voor de parkeerplaatsen/straten/groenstrook en wat nog meer wat bij een wijk erbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:35
80-20 lijken me inderdaad wel erg vreemde verhoudingen.

Voor de meeste projecten zal dit tussen de 40-60 tot 60-40 liggen. In ons eigen geval was de kavel 45% van de totaalprijs in een dorpje net boven Amsterdam. Dit geldt ongeveer voor alle fases van het gehele project van enkele honderden woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Omdat wij (170k voor 150m2) bijvoorbeeld bijna de helft betalen en dat is met 90% van alle nieuwbouwwoningen (tenzij je dus vrijstaand koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Water-Water warmtepomp moet je ook nog een buis de grond in boren daar zitten de kosten voornamelijk dat is al snel iets van 30k, dan nog wat panelen en andere energiebesparende dingen en dan zit je wel snel rond de 50k

Op een woning van 275k ( want dat kosten die dingen ) vind ik dat best een behoorlijke hap in het budget. Zelfs de helft van dat bedrag zou al best een verschil maken.
Niet ieder project wordt uitgerust met een w/w waterpomp en een volle set aan zonnepanelen. Sowieso zijn de kosten die je noemt de kosten die je hebt bij bestaande bouw, bij nieuwbouw is dat flink lager. Daarnaast worden zonnepanelen gebruikt als een soort verrekenmethode om co2-neutraal te kunnen bouwen. Als er maar 3 ophoeven dan komen er maar 3 panelen op je dak, ondanks dat er veel meer ruimte is. En dan krijg je vaak ook nog ouwe meuk en de goedkoopste omvormer. Bijvoorbeeld panelen van 320 wp ipv 400+ wp per paneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Omdat wij (170k voor 150m2) bijvoorbeeld bijna de helft betalen en dat is met 90% van alle nieuwbouwwoningen (tenzij je dus vrijstaand koopt).
Als je een minikavel hebt kan dat prima. Doet verder niks af aan de prijs per m2. Kavels in ons project zitten allemaal tussen de 200 - 400 m2 in. Dus bij ieder huis zit je dus op een grondprijs van 400k+. En dan komt daar de aanneemsom dus nog bovenop, waarmee je op verkoopprijzen uitkomt van 600k - 1100k

De argumentatie dat grond niet een belangrijke factor is voor stijgende huizenprijzen is daarmee dan gewoon niet waar. Dat heeft verder niks met een vrijstaande woning te maken, grond is gewoon wel duur geworden en voor vele gemeentes een onderdeel geworden om de gemeentekas te spekken

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 22-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Niet ieder project wordt uitgerust met een w/w waterpomp en een volle set aan zonnepanelen. Sowieso zijn de kosten die je noemt de kosten die je hebt bij bestaande bouw, bij nieuwbouw is dat flink lager. Daarnaast worden zonnepanelen gebruikt als een soort verrekenmethode om co2-neutraal te kunnen bouwen. Als er maar 3 ophoeven dan komen er maar 3 panelen op je dak, ondanks dat er veel meer ruimte is. En dan krijg je vaak ook nog ouwe meuk en de goedkoopste omvormer. Bijvoorbeeld panelen van 320 wp ipv 400+ wp per paneel
Allemaal leuk maar bij een goedkope woning is dat in % een best groot deel van de prijs van de woning. En zeker voor starters maakt dat een project dus net wel of net niet betaalbaar.
Nieuwe woningen moet aardgasvrij zijn dus daar hebben ze niet heel veel keuze voor de water-water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Marktrente ligt inmiddels weer rond de 1,6%. Daling was van korte duur.

https://nl.investing.com/...rlands-10-year-bond-yield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Allemaal leuk maar bij een goedkope woning is dat in % een best groot deel van de prijs van de woning. En zeker voor starters maakt dat een project dus net wel of net niet betaalbaar.
Nieuwe woningen moet aardgasvrij zijn dus daar hebben ze niet heel veel keuze voor de water-water warmtepomp.
Je wilt suggereren dat je die jonge mensen dus een gasaansluiting in hun mik moet duwen? Ook niet echt toekomstbestendig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Als je een minikavel hebt kan dat prima. Doet verder niks af aan de prijs per m2. Kavels in ons project zitten allemaal tussen de 200 - 400 m2 in. Dus bij ieder huis zit je dus op een grondprijs van 400k+. En dan komt daar de aanneemsom dus nog bovenop, waarmee je op verkoopprijzen uitkomt van 600k - 1100k

De argumentatie dat grond niet een belangrijke factor is voor stijgende huizenprijzen is daarmee dan gewoon niet waar. Dat heeft verder niks met een vrijstaande woning te maken, grond is gewoon wel duur geworden en voor vele gemeentes een onderdeel geworden om de gemeentekas te spekken
Prima :) je komt met je cijfers alleen niet in de buurt van 80-20.

Pakken we de goedkoopste woning uit jouw project: 600k.
Pakken we 400k als grondprijs. Dan blijft er 200k voor de aannemer over (wat verre van realistisch is, maar goed). Dan kom je uit op 66,6-33,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Requiem19 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:42:
80-20 lijken me inderdaad wel erg vreemde verhoudingen.
Eens, mijn verhouding grond/realisatie is 35%/65%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:43
ObiTewodros schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:53:

Word nog veel hoger, nog 2x verhoging ecb dit jaar, tot waarschijnlijk 1,25 %

Waardoor waarschijnlijk de 10 jaar obligatierendement ook mee stijgt.

Wat weer effect heeft op de hypotheek rente... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Meethenoob op 22-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Prima :) je komt met je cijfers alleen niet in de buurt van 80-20.

Pakken we de goedkoopste woning uit jouw project: 600k.
Pakken we 400k als grondprijs. Dan blijft er 200k voor de aannemer over (wat verre van realistisch is, maar goed). Dan kom je uit op 66,6-33,3.
Ik heb nergens gezegd dat het hele project op een dergelijke verhouding zat. Ik zei dat mijn woning op een 70-30 verhouding. En het betreft dus een soortgelijke woning later in het project waarbij het op 80-20 zat

spoiler:
Moest even de details erbij pakken maar ze zijn als volgt

grond: 677k (voor 355 m2 grond)
aanneemsom: 383 (voor 195 m2 woning)

64% voor de grond, 36% voor de aanneemsom (ok, geen 70% maar komt wel in de buurt)

Kan overigens prima zijn dat ze de grond gebruiken om al snel een flinke som geld te krijgen bij start van de bouw. Maar dat doet niks af aan de verhoudingen

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 22-08-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Je wilt suggereren dat je die jonge mensen dus een gasaansluiting in hun mik moet duwen? Ook niet echt toekomstbestendig
Beter een woning die je met gas verwarmd dan helemaal geen woning.

De komende 50-100 jaar komt er nog genoeg gas uit rusland dan hebben we ook de grote vergrijzingsgolf wel gehad dus dan kunnen we dat probleem daarna tackelen.
En erg toekomstbestendig is het huidige beleid toch al niet dus laten we dan gewoon met het beleid van zo veel mogelijk Co2 uitstoten meegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-08-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:46
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:17:
2 van de huizen in dat rijtje hebben we zelfs bekeken. 1 op geboden: Ruim te laag. Was in goede staat. De ander zou in goede staat zijn, maar was echt dramatisch. De net geschilderde kozijnen waren bijvoorbeeld geschilderd door gewoon over het rottende hout heen te kwasten, de dakkapel (paar jaar oud) was doorgezakt en lekte, badkamer lekte etc. etc... Ja, die huizen zijn wel te krijgen, ben je nog wel een halve ton tot een ton kwijt om het leefbaar te maken..
En een rijtjeshuis is geen optie, of evenzeer onmogelijk? Ik snap dat een tweekapper aantrekkelijk is, maar zoals recent in dit topic voorbij kwam is dat in Nederland de minst voorkomende bouwvorm, dus je kansen zijn niet groot. Als je voor een dubbeltje geboren bent ...
jerh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:57:
Dat is uiteraard een aanname van je. Ik denk dat de belastingdienst als je dit elk jaar doet, zeker als inkomen uit werk gaat zien. En je dus vrij snel ondernemer voor de btw wordt, daar ligt de norm nog iets lager voor. Wellicht dat je eenmalig weg komt, maar zeker niet als je dit structureel doet.
Eerlijk gezegd kan ik het niet met cijfers staven, maar ik vermoed dat, mits je als flipper zelf in de kluswoning gaat wonen, je voor de belastingdienst technisch gewoon een particulier bent die vaak verhuist en de huizen met winst verkoopt. Op basis van welke wet zou dit als ondernemerschap moeten worden aangemerkt?

Verder is het zo dat de belatingdienst een probleem heeft met het uitvoeren van allerlei controles. Zo wordt volgens mij op de wet DBA (tegen schijn-ZZP'ers) sinds de invoering niet gehandhaafd. Te ingewikkeld, te weinig personeel, etc. Ik ben benieuwd of ze die capaciteit wel hebben om te controleren op mensen die - strict genomen, voor de wet - gewoon particulieren zijn die graag verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:53
ObiTewodros schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:53:

Ai, jammer. Dacht even dat de 10 jaars rente onder de 1% zou duiken. Dit is weer een duidelijke beweging naar boven.

De Euro is as we speak minder dan een dollar waard.

Tot heden blijkt de woningmarkt vrij robuust te zijn. Maar.. tot wanneer. Op een gegeven moment zal er iets moeten breken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Meethenoob schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Hoeft niet per se. Kan zelfs zo zijn dat de korte rente hoger is dan de lange rente. De 15jaars is nu hoger dan de 20 en 30j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Ai, jammer. Dacht even dat de 10 jaars rente onder de 1% zou duiken. Dit is weer een duidelijke beweging naar boven.

De Euro is as we speak minder dan een dollar waard.

Tot heden blijkt de woningmarkt vrij robuust te zijn. Maar.. tot wanneer. Op een gegeven moment zal er iets moeten breken lijkt me.
Hypotheek rente is wel nog wat aan het zakken.
Ondertussen best wat mensen in mijn omgeving best actief op zoek naar een woning. De meeste wel met een instelling dat overbieden niet meer nodig is enz, maarja als er 5 bieders zijn die dat denken zijn er 4 die mislopen en de volgende keer wellicht hoger bieden.
Dan gaat het ritje vanzelf weer omhoog. De stijging in het aanbod lijkt nog niet echt door te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2022 19:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Meethenoob schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

En hopelijk ook op de spaarrente/ deposito :).
Hypotheek rente staat hier op 1% dus iedere spaarrente boven de 1% is al >37% winst (ivm hra).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Sport_Life schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Hypotheek rente is wel nog wat aan het zakken.
Ondertussen best wat mensen in mijn omgeving best actief op zoek naar een woning. De meeste wel met een instelling dat overbieden niet meer nodig is enz, maarja als er 5 bieders zijn die dat denken zijn er 4 die mislopen en de volgende keer wellicht hoger bieden.
Dan gaat het ritje vanzelf weer omhoog. De stijging in het aanbod lijkt nog niet echt door te zetten.
Toch best shakey allemaal naar mijn gevoel. In de straat staat nu ook weer een woning te koop die afgelopen maart verkocht was. Hyp niet rond gekregen. Kan altijd gebeuren natuurlijk, maar toch..

Ben ook wel benieuwd naar het aanbod aanstaande september/oktober.

Op de huurmarkt lijkt de misère voor woning zoekers maximaal momenteel. Wellicht blijft de koopmarkt wel drijven puur vanwege de ellende op de huurmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Laapo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Op de huurmarkt lijkt de misère voor woning zoekers maximaal momenteel. Wellicht blijft de koopmarkt wel drijven puur vanwege de ellende op de huurmarkt.
Zou mij niks verbazen, mijn buren huren en zijn op zoek naar wat anders. Als ze al mogen kijken voor een particuliere woning dan zijn ze 1 vd 40 gegadigden en vaak wordt er zelfs overboden op huurprijs. Aanbod is daarnaast echt ontzettend laag en dus zo weg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:07
[...]

Wat een vreemde vergelijking. Jij staat aan het begin van je wooncarriere, dus ja de anderen hebben een voorsprong. Deels wellicht door geluk, deels wellicht door slim handelen. Je weet het gewoon niet. Voor starters is het begin altijd lastig geweest. Als de prijzen laag zijn, is het moeilijk om een hypotheek/baan te krijgen. Als de prijzen hoog zijn, is de financiering een uitdaging. Niets nieuws onder de zon.

Dat dit voor jou op dit moment lullig uitkomt, is duidelijk. En als je snel iets wilt, zul je hoe vervelend ook, waarschijnlijk niet optimale keuzes moeten maken.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:29:

Eerlijk gezegd kan ik het niet met cijfers staven, maar ik vermoed dat, mits je als flipper zelf in de kluswoning gaat wonen, je voor de belastingdienst technisch gewoon een particulier bent die vaak verhuist en de huizen met winst verkoopt. Op basis van welke wet zou dit als ondernemerschap moeten worden aangemerkt?

Verder is het zo dat de belatingdienst een probleem heeft met het uitvoeren van allerlei controles. Zo wordt volgens mij op de wet DBA (tegen schijn-ZZP'ers) sinds de invoering niet gehandhaafd. Te ingewikkeld, te weinig personeel, etc. Ik ben benieuwd of ze die capaciteit wel hebben om te controleren op mensen die - strict genomen, voor de wet - gewoon particulieren zijn die graag verbouwen.
Wet op de IB en VPB. Er is uit het hoofd zelfs jurisprendie bij autoverkoop, in de geest vanaf welk moment iets zakelijk wordt. In dit geval zou het ook nog resultaat uit nevenwerkzaamheden kunnen zijn. En als de frequentie niet te hoog is, zal het wellicht niet opvallen, maar ook de belastingdienst maakt gebruik van AI. Als je 5 huizen per jaar gaat doet, gaat er ongetwijfeld een reactie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

Ik snap dat het jouw referentie is, maar het prijsopdrijvend effect is zo midden jaren '90 ontstaan. Tot die tijd mocht je een tweede inkomen voor 8 jaar meetellen - lees 8 jaar lang wat extra aflossen - pas daarna werd een tweede inkomen structureel als inkomen gezien waardoor mensen ineens veel meer konden lenen.

Leuk overzicht prijsstijgingen (en dalen) 1995-2022, in de jaren '90 was 10% per jaar ook heel normaal met pieken van 16% en 18%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supersoco80

nogmaals, het gaat niet specifiek om de boomers, maar om de boomers houding. Die is niet exclusief voor boomers

De boomers houding is: ik wil absoluut helemaal niets opgeven, hoe klein dan ook, ook al heeft een ander die het heel veel zwaarder heeft een enorm voordeel aan.

Voorbeeld: Ik ben hier door een aantal mensen voor gek verklaard, konden zich echt niet voorstellen waarom ik dit doe: Ik betaal nog steeds de volledige huur van mijn appartement, maar woon al sinds begin april bij mijn vriendin in haar appartementje. Mijn appartementje wordt nu bewoond door een dochter met bejaarde moeder uit Oekraïne.

Dat je zelf niet hetzelfde zou doen snap ik helemaal, maar dat je er totaal geen begrip voor kunt hebben vind ik echt heel erg schokkend. En ik durf er een maandsalaris op te zetten dat dit stuk voor stuk mensen zijn dit dit véél makkelijker zouden kunnen dragen dan ik.

Dus als hier maatregelen besproken worden die het uit de klauwen lopen van de huizenprijzen bespreken schieten hier een aantal mensen vol in de kramp, uit doodsangst een procentje van hun overwaarde, waar ze niets voor gedaan hebben, te verliezen. Ook al krijgen starters het dan veel makkelijker. De standaard reactie is dan 'je moet gewoon hoger bieden', of, ' Je moet gewoon genoegen nemen met minder, geen hoekhuis, maar een appartementje in het oosten van het land, dat is best betaalbaar'.

Walgelijk en draagt niets bij aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:11:
Dus als hier maatregelen besproken worden die het uit de klauwen lopen van de huizenprijzen bespreken schieten hier een aantal mensen vol in de kramp, uit doodsangst een procentje van hun overwaarde, waar ze niets voor gedaan hebben, te verliezen.
Hoe ouder je bent, hoe minder mogelijkheden je hebt om tegenslagen op te vangen. Werkloosheid bij 55+ is niet mals, fysiek ben je minder sterk. Mocht het mislopen met je carrière zijn allerlei 'fallbackbaantjes' ineens niet meer beschikbaar. Niemand die zit te wachten op een orderpicker, junior recruiter of horecamedewerker van 50+. En na je pensioen loopt je flexibiliteit helemaal terug. Dus ja, wat je hebt opgebouwd aan huis en pensioen wordt verhoudingsgewijs belangrijker dan je toekomstige verdienpotentieel.
De standaard reactie is dan 'je moet gewoon hoger bieden', of, ' Je moet gewoon genoegen nemen met minder, geen hoekhuis, maar een appartementje in het oosten van het land, dat is best betaalbaar'.
Ik zit niet in een 'goedkope' regio, maar ik schrik van de prijzen in de regio Arnhem/Nijmegen - Die doen niet onder voor het zuiden van de Randstad. En dan lijk je ook voornamelijk naar vrij grote tweekappers te kijken.

Er zit nog een wereld van ruimte tussen een tweekapper in Velp en een galerijflat in Delfzijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dus als hier maatregelen besproken worden die het uit de klauwen lopen van de huizenprijzen bespreken schieten hier een aantal mensen vol in de kramp, uit doodsangst een procentje van hun overwaarde, waar ze niets voor gedaan hebben, te verliezen.
Het respect en erkenning wat jij zoekt werk wel twee kanten op. Dat 'niets gedaan' is bijvoorbeeld niet waar voor alle mensen die extra afgelost hebben (20% van alle hypotheekbezitters) of van een derde van de 60-plussers die hun huis hypotheekvrij hebben gemaakt.

Ik moest even terugzoeken maar je stelt o.a. "overwaarde belasten, sleutelen aan de hyoptheekrente" voor. Hoe gaat je dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:54:
[...]

Hoe ouder je bent, hoe minder mogelijkheden je hebt om tegenslagen op te vangen. Werkloosheid bij 55+ is niet mals, fysiek ben je minder sterk. Mocht het mislopen met je carrière zijn allerlei 'fallbackbaantjes' ineens niet meer beschikbaar. Niemand die zit te wachten op een orderpicker, junior recruiter of horecamedewerker van 50+. En na je pensioen loopt je flexibiliteit helemaal terug. Dus ja, wat je hebt opgebouwd aan huis en pensioen wordt verhoudingsgewijs belangrijker dan je toekomstige verdienpotentieel.

[...]

Ik zit niet in een 'goedkope' regio, maar ik schrik van de prijzen in de regio Arnhem/Nijmegen - Die doen niet onder voor het zuiden van de Randstad. En dan lijk je ook voornamelijk naar vrij grote tweekappers te kijken.

Er zit nog een wereld van ruimte tussen een tweekapper in Velp en een galerijflat in Delfzijl.
Ik vraag niemand om hun pensioen in gevaar te brengen, maar de boomer-houding weigert ook maar IETS op te geven. daarnaast hebben zij onder gunstige omstandigheden alle tijd gehad om héél veel op te bouwen. De bomen groeiden tot in de heuvel en dat is zo uitgeknepen dat de huidige generatie helemaal niets kan opbouwen. Graaien, graaien, graaien.

En wat je tweede stuk betreft: ik moet dus maar genoegen nemen met minder? Voor jouw informatie: Voor vrijdag en volgende week dinsdag staan bezichtigingen bij tussenwoningen gepland, kijken we ook gewoon naar. We hebben genoeg budget voor een hoekwoning, maar we komen er gewoon niet tussen zonder echt achterlijk te overbieden (en zelfs dan nog): Dat komt door de schaarste. Er is altijd wel iemand die nòg debieler overbied. Ik word er eecht heel moe van om dat keer op kleer op keer op keer te moeten verdedigen. Elke keer als er weer zo'n uitspraak komt geef ik aan dat het beeld verkeerd is, dan wordt eroop doorgezaagd, geef ik wat voorbeelden. De volgende reactie is dan niet: ja, je hebt gelijk, je biedingen zijn helemaal niet raar, nee, de volgende reactie is dan een totaal ongerelateerd nieuw iets waar we al lang rekening mee houden. Dit is een eindeloze cyclus aan kul-argumenten waar starters tegenaan lopen.

Na 9 maanden heel intensief zoeken ben je die onzin echt zat. het is alsof je voor de zoveelste keer op en familiefeestje komt waarop de eerste vraag is waarom je nog geen kinderen hebt terwijl je het keihard probeert. Er is echt geen verschil met dat voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Conrado schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Het respect en erkenning wat jij zoekt werk wel twee kanten op. Dat 'niets gedaan' is bijvoorbeeld niet waar voor alle mensen die extra afgelost hebben (20% van alle hypotheekbezitters) of van een derde van de 60-plussers die hun huis hypotheekvrij hebben gemaakt.

Ik moest even terugzoeken maar je stelt o.a. "overwaarde belasten, sleutelen aan de hyoptheekrente" voor. Hoe gaat je dat helpen?
Hoe hebben mensen ook maar iets gedaan voor hun overwaarde als ze extra afgelost hebben? Dat heeft echt helemaal niets met elkaar te maken,. Een huis van 5 ton wordt niet in eens 550 waard als er meer is afgelost... Dus nee: Voor die overwaarde hebben ze 0,0 gedaan. Een huis van 80.000 gulden hypotheek vrij maken is ook nou niet echt een prestatie.

Die voorbeelden, wat verder uitgewerkt natuurlijk (zucht) zouden bijvoorbeeld de jacht van investeerders op panden die ze vervolgens ook nog kunnen verhuren (waarbij ze de verduurzaming bij voorkeur ook even door de huurders laten betalen) kunnen remmen, dat heeft echt wel invloed op de prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 23-08-2022 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
[...]
Hoe hebben mensen ook maar iets gedaan voor hun overwaarde als ze extra afgelost hebben? Dat heeft echt helemaal niets met elkaar te maken,. Een huis van 5 ton wordt niet in eens 550 waard als er meer is afgelost... Dus nee: Voor die overwaarde hebben ze 0,0 gedaan. Een huis van 80.000 gulden hypotheek vrij maken is ook nou niet echt een prestatie.
Wat is overwaarde; Nadat u uw huis hebt verkocht, kan de opbrengst hoger zijn dan de (eigenwoning)schuld. Uw woning heeft dan overwaarde. Belastingdienst

Een hypotheek aflossen is altijd een superprestatie. Ja, nu - met de wijsheid en inflatie achteraf - kun je het bedrag bagatelliseren, maar dat gold niet toen ze aan het aflossen waren.

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 23-08-2022 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

nogmaals, het gaat niet specifiek om de boomers, maar om de boomers houding. Die is niet exclusief voor boomers

De boomers houding is: ik wil absoluut helemaal niets opgeven, hoe klein dan ook, ook al heeft een ander die het heel veel zwaarder heeft een enorm voordeel aan.

Voorbeeld: Ik ben hier door een aantal mensen voor gek verklaard, konden zich echt niet voorstellen waarom ik dit doe: Ik betaal nog steeds de volledige huur van mijn appartement, maar woon al sinds begin april bij mijn vriendin in haar appartementje. Mijn appartementje wordt nu bewoond door een dochter met bejaarde moeder uit Oekraïne.

Dat je zelf niet hetzelfde zou doen snap ik helemaal, maar dat je er totaal geen begrip voor kunt hebben vind ik echt heel erg schokkend. En ik durf er een maandsalaris op te zetten dat dit stuk voor stuk mensen zijn dit dit véél makkelijker zouden kunnen dragen dan ik.

Dus als hier maatregelen besproken worden die het uit de klauwen lopen van de huizenprijzen bespreken schieten hier een aantal mensen vol in de kramp, uit doodsangst een procentje van hun overwaarde, waar ze niets voor gedaan hebben, te verliezen. Ook al krijgen starters het dan veel makkelijker. De standaard reactie is dan 'je moet gewoon hoger bieden', of, ' Je moet gewoon genoegen nemen met minder, geen hoekhuis, maar een appartementje in het oosten van het land, dat is best betaalbaar'.

Walgelijk en draagt niets bij aan een oplossing.
Ik blijf me toch wel een beetje verbazen over jouw houding in deze. M.b.t. die Oekraïners in je appartement; waar ik geen begrip voor heb is dat je zelf die keuze maakt (bewonderenswaardig en zeer sociaal) maar je er vervolgens kennelijk niet overheen kunt zetten dat die keuze implicaties heeft in je leven. Ik zou het fantastisch vinden als bij de volgende verkiezingsronde de SP 60 zetels haalt, maar helaas heeft het neoliberale beleid van de afgelopen 20 jaar ertoe geleid dat een overgroot deel van de bevolking alleen maar aan zichzelf denkt. Dat is ontzettend jammer imho, maar wel een gegeven waar je je op enig moment overheen zult moet zetten, dat is nu eenmaal zo. Dikke pluim dat je je appartement uitleent aan Oekraïners, maar meer dan een pluim zul je er niet voor krijgen. De wereld/maatschappij is bikkelhard en niemand zal je voorrang geven omdat je je zelf sociaal opstelt. Het is pakken wat je pakken kunt en als het even kan over de rug van een ander. Heel hard misschien, maar dat is wel een beetje hoe het werkt of je het er nu mee eens bent of niet. Keer op keer je beklag hierover komen doen op een forum schiet je heel weinig mee op, behalve dat je irritatie rond deze 'ontwikkeling' alleen maar groeit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Ik vraag niemand om hun pensioen in gevaar te brengen, maar de boomer-houding weigert ook maar IETS op te geven. daarnaast hebben zij onder gunstige omstandigheden alle tijd gehad om héél veel op te bouwen. De bomen groeiden tot in de heuvel en dat is zo uitgeknepen dat de huidige generatie helemaal niets kan opbouwen. Graaien, graaien, graaien.

En wat je tweede stuk betreft: ik moet dus maar genoegen nemen met minder? Voor jouw informatie: Voor vrijdag en volgende week dinsdag staan bezichtigingen bij tussenwoningen gepland, kijken we ook gewoon naar. We hebben genoeg budget voor een hoekwoning, maar we komen er gewoon niet tussen zonder echt achterlijk te overbieden (en zelfs dan nog): Dat komt door de schaarste. Er is altijd wel iemand die nòg debieler overbied. Ik word er eecht heel moe van om dat keer op kleer op keer op keer te moeten verdedigen. Elke keer als er weer zo'n uitspraak komt geef ik aan dat het beeld verkeerd is, dan wordt eroop doorgezaagd, geef ik wat voorbeelden. De volgende reactie is dan niet: ja, je hebt gelijk, je biedingen zijn helemaal niet raar, nee, de volgende reactie is dan een totaal ongerelateerd nieuw iets waar we al lang rekening mee houden. Dit is een eindeloze cyclus aan kul-argumenten waar starters tegenaan lopen.

Na 9 maanden heel intensief zoeken ben je die onzin echt zat. het is alsof je voor de zoveelste keer op en familiefeestje komt waarop de eerste vraag is waarom je nog geen kinderen hebt terwijl je het keihard probeert. Er is echt geen verschil met dat voorbeeld.
Er zit nogal een fors verschil tussen geen kinderen kunnen krijgen en geen woning. Het een kan een medische oorzaak hebben en daar kun je soms echt niks meeraan doen, het ander betekend dat je boven je budget zoekt of op de verkeerde plek. Ik snap de zuurheid in je betoog niet, starters hebben het nooit makkelijk. Ons huis eerste huis was ook een shit hole zonder cv, zonder toilet en noem het maar op. Als je dat soort plekken opknapt creëer je ook overwaarde en op den duur helpt inflatie. Tussendoor zijn er pieken en dalen maar die hangen ook aan gunstige en ongunstige omstandigheden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Wij hebben in 2019 gekocht, en hadden een budget van 230k; zij het in een fors goedkopere regio. Het heeft ons op de kop af ook zo'n 7 maanden gekost om iets te vinden, en dat was niet omdat we geen bod uitbrachten en kieskeurig waren. Wij bezochten de allergoedkoopste huizen op Funda, en zagen die ondergrens bijna dagelijks hoger worden, op het laatst waren de huizen met de goedkoopste vraagprijs maar 10k verwijderd van ons uiterste maximumbudget. Als we nu nog iets zouden zoeken, zouden we categorisch uitgesloten zijn van de huizenmarkt.

Dus ja, ik begrijp de frustratie en de oneerlijkheid zeker Tegelijkertijd, jullie hebben meer geld, meer mogelijkheden en hogere eisen dan wij; excuse me dat ik niet overloop van medelijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Ik blijf me toch wel een beetje verbazen over jouw houding in deze. M.b.t. die Oekraïners in je appartement; waar ik geen begrip voor heb is dat je zelf die keuze maakt (bewonderenswaardig en zeer sociaal) maar je er vervolgens kennelijk niet overheen kunt zetten dat die keuze implicaties heeft in je leven. Ik zou het fantastisch vinden als bij de volgende verkiezingsronde de SP 60 zetels haalt, maar helaas heeft het neoliberale beleid van de afgelopen 20 jaar ertoe geleid dat een overgroot deel van de bevolking alleen maar aan zichzelf denkt. Dat is ontzettend jammer imho, maar wel een gegeven waar je je op enig moment overheen zult moet zetten, dat is nu eenmaal zo. Dikke pluim dat je je appartement uitleent aan Oekraïners, maar meer dan een pluim zul je er niet voor krijgen. De wereld/maatschappij is bikkelhard en niemand zal je voorrang geven omdat je je zelf sociaal opstelt. Het is pakken wat je pakken kunt en als het even kan over de rug van een ander. Heel hard misschien, maar dat is wel een beetje hoe het werkt of je het er nu mee eens bent of niet. Keer op keer je beklag hierover komen doen op een forum schiet je heel weinig mee op, behalve dat je irritatie rond deze 'ontwikkeling' alleen maar groeit...
Ik hoef er niets voor terug en was vooraf akkoord met en op de hoogte van de gevolgen. het gaat mij om de asociaalheid van de Nederlander die zich gewoon niet kan voorstellen dat je iets opoffert voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:57:
Ik hoef er niets voor terug en was vooraf akkoord met en op de hoogte van de gevolgen. het gaat mij om de asociaalheid van de Nederlander die zich gewoon niet kan voorstellen dat je iets opoffert voor een ander.
Ik denk dat ik je frustratie begin te begrijpen: jij verwacht - mede gezien je opvang van Oekraïners - dat anderen offers brengen, bijvoorbeeld bereid te zijn je een huis voor 'minder' te bieden. Zeg ik 't dan correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
sprhnk schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Er zit nogal een fors verschil tussen geen kinderen kunnen krijgen en geen woning. Het een kan een medische oorzaak hebben en daar kun je soms echt niks meeraan doen, het ander betekend dat je boven je budget zoekt of op de verkeerde plek. Ik snap de zuurheid in je betoog niet, starters hebben het nooit makkelijk. Ons huis eerste huis was ook een shit hole zonder cv, zonder toilet en noem het maar op. Als je dat soort plekken opknapt creëer je ook overwaarde en op den duur helpt inflatie. Tussendoor zijn er pieken en dalen maar die hangen ook aan gunstige en ongunstige omstandigheden.
Even los van een medische oorzaak zie ik het verschil niet. Hooguit dat je een woning echt nodig hebt. Op beide gebieden ervaringsexpert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
[...]

We hebben genoeg budget voor een hoekwoning, maar we komen er gewoon niet tussen zonder echt achterlijk te overbieden (en zelfs dan nog): Dat komt door de schaarste. Er is altijd wel iemand die nòg debieler overbied.
Hoe eerder je je realiseert dat je dan dus niet genoeg budget hebt voor een hoekwoning hoe beter. Ik zat in dezelfde situatie; op meerdere hoekwoningen geboden maar er ging er steeds iemand overheen. Inmiddels woon ik met veel plezier in een tussenwoning. En de situatie waarin je dik wordt overboden en er niet tussenkomt is niet voorbehouden aan starters, ik ben zelf doorstromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Conrado schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Ik denk dat ik je frustratie begin te begrijpen: jij verwacht - mede gezien je opvang van Oekraïners - dat anderen offers brengen, bijvoorbeeld bereid te zijn je een huis voor 'minder' te bieden. Zeg ik 't dan correct?
Je zou zo de amerikaanse politiek in kunnen. Ik geef enkel dat voorbeeld om te laten zien hoe asociaal Nederland is geworden. Ik verwacht daar helemaal niets voor terug, ook geen veren in m'n achterste. Waarom lees je alleen het eerste deel, niet het tweede, en trek je eindeloos conclusies alleen op het eerste? Dit is niet de eerste keer dat ik dit zo schrijf. Selectief lezen heb is hier echt tot een kunstvorm verheven.

Ik verwacht dat in tijdens dat het slechter gaat iedereen offers brengt, bij voorkeur de mensen die het goed kunnen dragen ietsje meer. Nu is er een groep die ondanks dat het slechter gaat sterk profiteert en een groep die zwaar te leiden heeft. En dan heb ik het niet (alleen) over de huizenmarkt.

Hoe moet een leraar met een partner in de zorg tegenwoordig overleven? Ik zie echt niet hoe ze dat moeten doen, tegelijkertijd krijgen hun 'bazen' een 37% hogere bonus op hun topsalaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:07:
Je zou zo de amerikaanse politiek in kunnen. Ik geef enkel dat voorbeeld om te laten zien hoe asociaal Nederland is geworden. Ik verwacht daar helemaal niets voor terug, ook geen veren in m'n achterste. Waarom lees je alleen het eerste deel, niet het tweede, en trek je eindeloos conclusies alleen op het eerste?
Ik probeer je te begrijpen want begrip is basis om inzicht in je standpunten te hebben. Kennelijk voel je je aangevallen, dus dan laat ik het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Hbeez schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Hoe eerder je je realiseert dat je dan dus niet genoeg budget hebt voor een hoekwoning hoe beter. Ik zat in dezelfde situatie; op meerdere hoekwoningen geboden maar er ging er steeds iemand overheen. Inmiddels woon ik met veel plezier in een tussenwoning. En de situatie waarin je dik wordt overboden en er niet tussenkomt is niet voorbehouden aan starters, ik ben zelf doorstromer.
We hebben bijvoorbeeld 20% (twintig procent overboden op een woning die sinds het bouwjaar (71) geen onderhoud meer gezien heeft op een niet populaire plek ver van het OV, een bod ver boven de verwachte taxatiewaarde. Een dorp buiten Nijmegen. Dat was een wanhoopspoging en niet genoeg.

We kunnen véél meer lenen dan de klasse waarin we zoeken, alleen niet tonnen meer bieden omdat we geen overwaarde meenemen.Daar lopen we in elke prijsklasse tegenaan, hoger of lager. Tenzij we echt naar een 1-kamer appartement gaan zoeken, maar daar kunne we niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Conrado schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Ik probeer je te begrijpen want begrip is basis om inzicht in je standpunten te hebben. Kennelijk voel je je aangevallen, dus dan laat ik het maar zo.
Als mensen continu selectief dingen uit je posts plukken en daar op inhakken terwijl in de rest van de post het tegenargument al staat voelt dat zeker als een aanval. Idem voor de tegenargumenten compleet negeren en met een nieuw argument komen waarom ik het fout zou zien. Zoals je ook mijn vorige post weer compleet negeert, ik vermoed omdat het je niet uit komt wat er in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:12:
[...]
We kunnen véél meer lenen dan de klasse waarin we zoeken, alleen niet tonnen meer bieden omdat we geen overwaarde eigen geld meenemen.Daar lopen we in elke prijsklasse tegenaan, hoger of lager. Tenzij we echt naar een 1-kamer appartement gaan zoeken, maar daar kunne we niets mee.
FTFY

Zoals de markt de afgelopen jaren heeft gewerkt (misschien dat het nu een klein beetje gaat afkoelen) moet je gewoon eigen geld inleggen, ook als starter. En dat eigen geld - of dat nu spaargeld of overwaarde is - is je buffer om op die woning te kunnen overbieden.

Ik snap heel goed dat er allerlei omstandigheden zijn waardoor je al starter niet zomaar even 50k of 80k op je spaarrekening zet, maar dat is helaas nu wel een gegeven. Volgens mij is het dus alles op alles zetten om wat geld te aggregeren, of je gaat flink overbieden in de hoop dat je je nieuwe woning straks kunt laten taxeren op de verkoopprijs zodat je geen of weinig eigen geld erin hoeft te stoppen... Veel meer smaken zijn er niet. Wat verwacht je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

FTFY

Zoals de markt de afgelopen jaren heeft gewerkt (misschien dat het nu een klein beetje gaat afkoelen) moet je gewoon eigen geld inleggen, ook als starter. En dat eigen geld - of dat nu spaargeld of overwaarde is - is je buffer om op die woning te kunnen overbieden.

Ik snap heel goed dat er allerlei omstandigheden zijn waardoor je al starter niet zomaar even 50k of 80k op je spaarrekening zet, maar dat is helaas nu wel een gegeven. Volgens mij is het dus alles op alles zetten om wat geld te aggregeren, of je gaat flink overbieden in de hoop dat je je nieuwe woning straks kunt laten taxeren op de verkoopprijs zodat je geen of weinig eigen geld erin hoeft te stoppen... Veel meer smaken zijn er niet. Wat verwacht je precies?
50 of 80 k is in de verste verte niet genoeg, als dat het was hadden we nu fluitend onze nieuwe hoekwoning lopen schilderen.

Ik verwacht enige actie vanuit de overheid om huurprijzen binnen de perken te houden en woningen bereikbaar te maken. hiervoor zal een groep die nu bijna mateloos profiteert inderdaad iets in moeten leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

50 of 80 k is in de verste verte niet genoeg.

[...]
Daar geloof ik helemaal niets van. Ik volg alle woontopics hier, ik lees ieder artikel in het FD, ik spit de kwartaalrapportages NVM door, etc. Met 80k op zak kun je in de omgeving Nijmegen prima een (hoek)woning bemachtigen, als het met zo'n bedrag op zak niet lukt dan gaat er iets anders mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

Daar geloof ik helemaal niets van. Ik volg alle woontopics hier, ik lees ieder artikel in het FD, ik spit de kwartaalrapportages NVM door, etc. Met 80k op zak kun je in de omgeving Nijmegen prima een (hoek)woning bemachtigen, als het met zo'n bedrag op zak niet lukt dan gaat er iets anders mis.
Geloof ik inderdaad ook niet. Het is echt niet zo dat je voor ieder huis minimaal 80k cash moet bijleggen. Sterker nog, dat is in de Randstad niet eens zo.
Het is namelijk helemaal niet zo dat Funda vraagprijs = taxatiewaarde. Heel vaak zal het uiteindelijk winnende bod vrij dicht bij de taxatiewaarde liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

Dan moet je iets verder nadenken bij wat er bij een huis komt kijken. Dat is namelijk niet alleen de aanschaf. Dat is ook kosten koper, (eventueel) overdrachtsbelasting, mogelijke noodzakelijke (en minder noodzakelijke) aanpassingen/verbouwingen, aankoopmakelaar, verhuiskosten, het iets aan reserve overhouden voor onverwachte zaken (auto stuk, boiler stuk) etc. etc.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Dan moet je iets verder nadenken bij wat er bij een huis komt kijken. Dat is namelijk niet alleen de aanschaf. Dat is ook kosten koper, (eventueel) overdrachtsbelasting, mogelijke noodzakelijke (en minder noodzakelijke) aanpassingen/verbouwingen, aankoopmakelaar, verhuiskosten, het iets aan reserve overhouden voor onverwachte zaken (auto stuk, boiler stuk) etc. etc.
Ik moet helemaal niets en ik ben wel een beetje klaar met dat Calimero-gedrag de hele tijd. Prima; wij hadden het 'vroeger' allemaal makkelijk en het kwam ons allemaal aanwaaien, jij hebt het moeilijk.

Sterker nog; iedere vrijdagavond om 20:00u komen wij (woningbezitters) allemaal samen in Alblasserdam om ons plan te bespreken om alle starters te weerhouden van het kopen van een woning en onze fictieve overwaarde te laten groeien tot in de miljoenen. :')

Op Fok.nl hebben ze een subforum genaamd 'de Klaagbaak', misschien dat je daar meer gelijkgestemden kunt vinden. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:57
[...]

Beetje risico nemen hoort er ook bij he...

android since G1.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:50
Toch ben ik het ergens met @supersoco80 eens. Meerdere economen geven hetzelfde aan, luister bijvoorbeeld maar eens naar het economenpanel vanaf 11:50.

Iedere oplossing voor de woningmarkt is politieke zelfmoord omdat het grootste gedeelte van Nederland in bezit is van een koophuis. Als jouw huidige huis in de afgelopen 5 jaar met zo'n 200k gestegen is en je onbelast meer netto hebt verdiend dan je in de afgelopen 5 jaar hebt werkend hebt verdiend vinden we dat allemaal normaal. Maar zodra iemand roept om die 200k te belasten wordt er moord en brand geschreeuwd. Daarnaast zorgt de korte regeringsperiode er ook gewoon voor dat ze alleen maar aan het kijken zijn naar quick wins in plaats van structurele oplossingen.

Daarnaast zijn we het er allemaal over eens dat meer bouwen de belangrijkste oplossing is. Maar het is niet de enige oplossing. Echter wordt meer bouwen ook gewoon tegen gehouden aangezien bijna iedereen tegenwoordig tot aan de hoge raad toe procedeert als er een huis gebouwd gaat worden in het weiland tegen over ze. Want och je zal maar je mooie uitzicht verliezen, had dan gewoon die grond zelf gekocht om het uitzicht te behouden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Ik moet helemaal niets en ik ben wel een beetje klaar met dat Calimero-gedrag de hele tijd. Prima; wij hadden het 'vroeger' allemaal makkelijk en het kwam ons allemaal aanwaaien, jij hebt het moeilijk.

Sterker nog; iedere vrijdagavond om 20:00u komen wij (woningbezitters) allemaal samen in Alblasserdam om ons plan te bespreken om alle starters te weerhouden van het kopen van een woning en onze fictieve overwaarde te laten groeien tot in de miljoenen. :')

Op Fok.nl hebben ze een subforum genaamd 'de Klaagbaak', misschien dat je daar meer gelijkgestemden kunt vinden. ;w
Dit bedoel ik dus exact. Als je argument weerlegd wordt er vooral niet op ingaan en met een nieuwe aanval komen. Behoorlijk typisch voor dit topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

kosten koper en overdrachtsbelasting is hetzelfde, verhuiskosten kost je misschien 150 euro voor een busje en wat dozen, aankoopmakelaar kun je prima zonder, een auto heb je vanaf 1.000 euro. Een boiler en verbouwingen hou je neem ik aan rekening mee met het bod dat je doet op een huis en zou zelfs gedeeltelijk in je hypotheek kunnen vallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Dit bedoel ik dus exact. Als je argument weerlegd wordt er vooral niet op ingaan en met een nieuwe aanval komen. Behoorlijk typisch voor dit topic.
Kap nou eens met die onzin. Het enige wat hier typisch is, is dat jij je continu als een hork gedraagt en iedere keer weer loopt te ranten op van alles en nog wat en met name op mensen die gewoon normaal een vraag stellen en normaal de discussie voeren.

Ik heb je daar trouwens als eens eerder op aangesproken. Het is niet voor niets dat voorgaande post massaal thumbsup krijgt van mensen, maar dat wil je niet zien.

Nogmaals, bewonderenswaardig dat je je met je appartement zo sociaal op stelt, als je naar verkopers en makelaars hetzelfde communiceert als naar de users op dit forum dan snap ik wel waar het mis gaat. Ik zit inmiddels al zo'n 20 jaar op dit forum; ik heb inmiddels allerlei (verhitte) discussies en meningsverschillen meegemaakt, maar de manier waarop jij dit topic steeds komt verzieken is toch wel een beetje een unicum.

Dit is nu al de zoveelste keer dat je begint te zaniken over hoe 'typisch de mensen in dit topic' zijn, als het je niet zint blijft dan weg? Je hoeft hier aanwezig te zijn. Je bevestigt ieder stereotype van de millennial en de generatie daarna; je komt dit topic ingevlogen en loopt continu te ageren tegen iedereen, hoe 'asociaal' iedereen is en wat al niet meer. Ik heb de memo even gemist dat ik me in dit topic moet aanpassen aan user @supersoco80 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Blik1984 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

kosten koper en overdrachtsbelasting is hetzelfde, verhuiskosten kost je misschien 150 euro voor een busje en wat dozen, aankoopmakelaar kun je prima zonder, een auto heb je vanaf 1.000 euro. Een boiler en verbouwingen hou je neem ik aan rekening mee met het bod dat je doet op een huis en zou zelfs gedeeltelijk in je hypotheek kunnen vallen.
k.k. is absoluut niet hetzelfde als overdrachtsbelasting... En ergens anders in dit topic moet ik maar wel een aankoopmakelaar nemen. Een auto van 100 euro is niet per se goedkoper dan 1 van 3 duizend 9uitgebreid ervaring en dan ben ik nog een handige sleutelaar), een nieuwe boiler kan ook stuk en de boiler was maar een willekeurig voorbeeld. Kan ook een defecte oven/wasmachine etc... zijn of wat dan ook. Het NIBUD kan je advies geven over wat je aan reserve zou moeten hebben. kan je natuurlijk best wat risico mee nemen, maar 0 reserve bij een nieuw huis is uiterst onverstandig. Zonder nieuw huis ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:55
xiangpo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:40:
Toch ben ik het ergens met @supersoco80 eens. Meerdere economen geven hetzelfde aan, luister bijvoorbeeld maar eens naar het economenpanel vanaf 11:50.

Iedere oplossing voor de woningmarkt is politieke zelfmoord omdat het grootste gedeelte van Nederland in bezit is van een koophuis. Als jouw huidige huis in de afgelopen 5 jaar met zo'n 200k gestegen is en je onbelast meer netto hebt verdiend dan je in de afgelopen 5 jaar hebt werkend hebt verdiend vinden we dat allemaal normaal. Maar zodra iemand roept om die 200k te belasten wordt er moord en brand geschreeuwd. Daarnaast zorgt de korte regeringsperiode er ook gewoon voor dat ze alleen maar aan het kijken zijn naar quick wins in plaats van structurele oplossingen.

Daarnaast zijn we het er allemaal over eens dat meer bouwen de belangrijkste oplossing is. Maar het is niet de enige oplossing. Echter wordt meer bouwen ook gewoon tegen gehouden aangezien bijna iedereen tegenwoordig tot aan de hoge raad toe procedeert als er een huis gebouwd gaat worden in het weiland tegen over ze. Want och je zal maar je mooie uitzicht verliezen, had dan gewoon die grond zelf gekocht om het uitzicht te behouden. :+
Die 200K is geen vrij vermogen uiteraard. Leuk dat je huis van 200K wat je 20 jaar geleden hebt gekocht nu 400K waard is op papier, maar je hebt er geen biet aan. Je kunt die 200K wel gaan belasten.... Maar wat als je over 20 jaar wil verkopen en datzelfde huis weer 200K waard is? Netto 0 euro winst, wel belasting betaald over fictief vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Harrie_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Kap nou eens met die onzin. Het enige wat hier typisch is, is dat jij je continu als een hork gedraagt en iedere keer weer loopt te ranten op van alles en nog wat en met name op mensen die gewoon normaal een vraag stellen en normaal de discussie voeren.

Ik heb je daar trouwens als eens eerder op aangesproken. Het is niet voor niets dat voorgaande post massaal thumbsup krijgt van mensen, maar dat wil je niet zien.

Nogmaals, bewonderenswaardig dat je je met je appartement zo sociaal op stelt, als je naar verkopers en makelaars hetzelfde communiceert als naar de users op dit forum dan snap ik wel waar het mis gaat. Ik zit inmiddels al zo'n 20 jaar op dit forum; ik heb inmiddels allerlei (verhitte) discussies en meningsverschillen meegemaakt, maar de manier waarop jij dit topic steeds komt verzieken is toch wel een beetje een unicum.

Dit is nu al de zoveelste keer dat je begint te zaniken over hoe 'typisch de mensen in dit topic' zijn, als het je niet zint blijft dan weg? Je hoeft hier aanwezig te zijn. Je bevestigt ieder stereotype van de millennial en de generatie daarna; je komt dit topic ingevlogen en loopt continu te ageren tegen iedereen, hoe 'asociaal' iedereen is en wat al niet meer. Ik heb de memo even gemist dat ik me in dit topic moet aanpassen aan user @supersoco80 8)7
Voor de zoveelste keer: Ik hoef geen veren in m'n achterste voor de opvang van wie dan ook. Een mooi voorbeeld van hoe je totaal niet leest en het met negatief mogelijke standpunt pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
stylezzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Die 200K is geen vrij vermogen uiteraard. Leuk dat je huis van 200K wat je 20 jaar geleden hebt gekocht nu 400K waard is op papier, maar je hebt er geen biet aan. Je kunt die 200K wel gaan belasten.... Maar wat als je over 20 jaar wil verkopen en datzelfde huis weer 200K waard is? Netto 0 euro winst, wel belasting betaald over fictief vermogen?
Net als bij de omzet van een ZZP-er zou die overwaarde wat mij betreft over de winst berekend moeten worden. Dus na de verkoop. Dan heb je van het bovenstaande geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:49
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

k.k. is absoluut niet hetzelfde als overdrachtsbelasting... En ergens anders in dit topic moet ik maar wel een aankoopmakelaar nemen. Een auto van 100 euro is niet per se goedkoper dan 1 van 3 duizend 9uitgebreid ervaring en dan ben ik nog een handige sleutelaar), een nieuwe boiler kan ook stuk en de boiler was maar een willekeurig voorbeeld. Kan ook een defecte oven/wasmachine etc... zijn of wat dan ook. Het NIBUD kan je advies geven over wat je aan reserve zou moeten hebben. kan je natuurlijk best wat risico mee nemen, maar 0 reserve bij een nieuw huis is uiterst onverstandig. Zonder nieuw huis ook trouwens.
Overdrachtsbelasting zit in de kosten kopen samen met andere kosten zoals notaris, hypotheekbemiddeling en eventueel makelaar. Wij waren voor een woning van 500K 18000 KK kwijt. We hoefde niet over te bieden op een woning waar weinig aan gedaan moest worden dus dat waren de enige kosten(buiten de 50 die we al in de hypotheek stopten). Ik snap het geklaag niet van je want er word weinig overboden tegenwoordig. Ik proef hier een groot slachtofferrol en de schuld ligt vooral bij andere.

Wellicht hebben jullie te weinig gespaard? Misschien is regio Nijmegen te duur dus waarom niet ruimer kijken richting Arnhem. Apeldoorn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Net als bij de omzet van een ZZP-er zou die overwaarde wat mij betreft over de winst berekend moeten worden. Dus na de verkoop. Dan heb je van het bovenstaande geen last.
Zou kunnen. Maar bij een eventueel verlies krijg je dan natuurlijk ook een mooie aftrekpost? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
[...]

Dit argument komt dan altijd naar voren, maar je kan zelf toch ook wel inzien dat dat echt onzin is? Als jij je huis met 200k overwaarde verkoopt en de rest van je leven huurt ben je toch 200k rijker dan de huurder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
xiangpo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dit argument komt dan altijd naar voren, maar je kan zelf toch ook wel inzien dat dat echt onzin is? Als jij je huis met 200k overwaarde verkoopt en de rest van je leven huurt ben je toch 200k rijker dan de huurder?
Je moet ergens wonen toch? Dus die 200K overwaarde komt er inderdaad pas uit als je ooit verkoopt. Misschien is dat pas over 20 jaar.... Wie garandeert dan dat die 200K nog steeds staat als overwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
stylezzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Zou kunnen. Maar bij een eventueel verlies krijg je dan natuurlijk ook een mooie aftrekpost? ;)
Lijkt me een prima idee. Samen de lasten, samen de lusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
Gewoon een goed bedoelde advies aan @supersoco80:

Er is geen woningen beschikbaar die voldoet aan je budget en je wensen. Dat is nu wel duidelijk (anders had je allang een huis gekocht). Dit jaar zijn de woningen op basis van grafiek gemiddeld 14,5% duurder geworden dan vorig jaar. Terwijl de rente met meer dan 2% is gestegen.
Dit betekend dat straks NOG MINDER mensen gaan verhuizen en er NOG minder keus is.

Of je spaart door en wacht op je droomhuis of je koopt een huis die minder is dan jou wensen en wel in je budget past. Om vervolgens door te sparen voor een huis die er straks WEL je droomhuis is.

Ik denk dat ik voor vele spreek die in hun eerste huis niet echt een eindwoning zagen. Het is even voor tijdelijk/nu totdat ik wat meer geld (meer verdien) heb om iets groters te kopen.
In mijn voorbeeld, ik had toen geen kinderen, dus 100m2 was meer dan zat. Nu met 2 kinderen ga ik groter wonen. Ja ik verdien wat meer, mijn vrouw ook. Ondertussen is mijn huis MEER waard geworden.
Mocht die niet meer waard zijn geworden, dan is de hele markt omlaag gegaan.

Dus als je nu een huis zou kopen, gaat je huis mee met de markt. Alles omhoog of alles omlaag. Nu moet je gokken of de markt omhoog of omlaag gaat. Doordat de salarissen nu behoorlijk snel stijgen (vooral in IT) zie ik niet dat huizen goedkoper worden. Hooguit hetzelfde blijven, maar rente zal ook niet snel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

k.k. is absoluut niet hetzelfde als overdrachtsbelasting... En ergens anders in dit topic moet ik maar wel een aankoopmakelaar nemen. Een auto van 100 euro is niet per se goedkoper dan 1 van 3 duizend 9uitgebreid ervaring en dan ben ik nog een handige sleutelaar), een nieuwe boiler kan ook stuk en de boiler was maar een willekeurig voorbeeld. Kan ook een defecte oven/wasmachine etc... zijn of wat dan ook. Het NIBUD kan je advies geven
over wat je aan reserve zou moeten hebben. kan
je natuurlijk best wat risico mee nemen, maar 0 reserve bij een nieuw huis is uiterst onverstandig. Zonder nieuw huis ook trouwens.
Overdrachtsbelasting is gewoon onderdeel van de kosten koper

https://www.eigenhuis.nl/...udgetteren/kosten-koper#/

Punt is dat je na aankoop van een huis prima even een wat lagere buffer kunt hebben mits je financiële situatie gezond genoeg is om die buffer weer aan te vullen. Uiteraard moet je niet naar 0 euro budgetteren, maar als je kortstondig maar 5k overhoudt op je spaarrekening is er niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Overdrachtsbelasting zit in de kosten kopen samen met andere kosten zoals notaris, hypotheekbemiddeling en eventueel makelaar. Wij waren voor een woning van 500K 18000 KK kwijt. We hoefde niet over te bieden op een woning waar weinig aan gedaan moest worden dus dat waren de enige kosten(buiten de 50 die we al in de hypotheek stopten). Ik snap het geklaag niet van je want er word weinig overboden tegenwoordig. Ik proef hier een groot slachtofferrol en de schuld ligt vooral bij andere.

Wellicht hebben jullie te weinig gespaard? Misschien is regio Nijmegen te duur dus waarom niet ruimer kijken richting Arnhem. Apeldoorn?
Onze k.k. zou op ca, 16.000 uitkomen.

We kijken niet eens in Nijmegen (waar we wel het liefst zouden willen wonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Blik1984 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Overdrachtsbelasting is gewoon onderdeel van de kosten koper

https://www.eigenhuis.nl/...udgetteren/kosten-koper#/

Punt is dat je na aankoop van een huis prima even een wat lagere buffer kunt hebben mits je financiële situatie gezond genoeg is om die buffer weer aan te vullen. Uiteraard moet je niet naar 0 euro budgetteren, maar als je kortstondig maar 5k overhoudt op je spaarrekening is er niks aan de hand
Ik zeg niet dat het geen onderdeel is, ik zeg dat het niet hetzelfde is. het is zeker een onderdeel, maar er komt veel meer bij kijken dan alleen dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
stylezzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Je moet ergens wonen toch? Dus die 200K overwaarde komt er inderdaad pas uit als je ooit verkoopt. Misschien is dat pas over 20 jaar.... Wie garandeert dan dat die 200K nog steeds staat als overwaarde?
En door dit soort argumenten snap ik de frustatie van @supersoco80 wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
xiangpo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

En door dit soort argumenten snap ik de frustatie van @supersoco80 wel..
Dank je, want dit is inderdaad een van de vele voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Mijn huis is zelfs 7 jaar minder waard geweest dan aankoopprijs, denk maar niet dat ik dat als aftrekpost mag gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:49
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Onze k.k. zou op ca, 16.000 uitkomen.

We kijken niet eens in Nijmegen (waar we wel het liefst zouden willen wonen).
Als je bedenkt dat de overdrachtsbelasting voor ons 10K was zitten die kosten dus in de K.K...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Blik1984 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Mijn huis is zelfs 7 jaar minder waard geweest dan aankoopprijs, denk maar niet dat ik dat als aftrekpost mag gebruiken
Bij verkoop: ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Ik zeg niet dat het geen onderdeel is, ik zeg dat het niet hetzelfde is. het is zeker een onderdeel, maar er komt veel meer bij kijken dan alleen dat.
Zucht, door overdrachtsbelasting en kosten koper separaat als kostenpost te benoemen lijkt het voor anderen of je kosten dubbel rekent. Niet zo gek toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die overwaarde komt deels door jaarlijkse inflatie. Net zoals een nieuwe zeg ff basis VW Golf nu ook gewoon 30% duurder is dan 10jr terug. ..of het onderhoud ervan..de benzine die je eringooit..

Maar wat in die overwaarde van oudere huizen ook zit is de hele verbouwing(keuken, badkamer, electra, isolatie...) De constructie of zich mssh de tuin en oprit etc. Dat een rijwoning van ouwe meuk-G-label à 250K na enkele jaren al 350K kan opbrengen is ook niet zo raar toch? Het is dan instapklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:04:
Dank je, want dit is inderdaad een van de vele voorbeelden.
Je wist een paar topics geleden niet eens wat overwaarde was :o
En je betaald al belasting over overwaarde, namelijk OZB en HWF.

Pagina: 1 ... 149 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg