Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.785 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vermoeden (hypothese) was dat huurwoningen in trek zijn gekomen door (onder andere) de gestegen rente. Uit interesse heb ik het web archief afgestruind en het aantal huurwoningen in een grafiek geplot. Hierbij het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOcvwFtKt1N8VrksX8bzCT-c1to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrkK9oRhywKB8Vq1JBvzOTUg.jpg?f=fotoalbum_large

06-01-2021:
Amsterdam
2660 huurwoningen
1414 koopwoningen
Rotterdam
1205 huurwoningen
769 koopwoningen
Utrecht
379 huurwoningen
160 koopwoningen
Den Haag
1246 huurwoningen
662 koopwoningen
Eindhoven
609 huurwoningen
379 koopwoningen

Vandaag (20-08-2022):
Amsterdam
551 huurwoningen
1277 koopwoningen
Rotterdam
536 huurwoningen
951 koopwoningen
Utrecht
122 huurwoningen
186 koopwoningen
Den Haag
433 huurwoningen
882 koopwoningen
Eindhoven
78 huurwoningen
369 koopwoningen

Nu heb ik zelf geen huurwoning nodig maar ik zie het patroon ook in mijn eigen stad (bijna 100 duizend inwoners) en minder dan 15 huurwoningen op pararius/funda voor die stad.

De hamvraag is: wat gebeurt er als mensen/jan modaal (nog lastiger) geen koop én huurwoning kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:53
kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Nee we praten over die 2 kappers van 795k/158m2 = 5031 euro per m2.
Dan moet je nog eens inrichten voor een minstens 50k tot 100k.
Dus je bent in totaal ongeveer 5500 per m2 kwijt!

Maargoed het project is wel uitverkocht, dus blijkbaar vinden mensen het wel waard!

Iedereen mag vragen wat ze willen en zolang er mensen kopen, kan je beter meer vragen!

En ik wist niet dat Gouda een van de meest gewilde steden was om te wonen joh. Voor mij staat het alsnog bekend om een plek met overlast van een bepaalde bevolkingsgroep. Maar misschien is er veel veranderd de laatste 2-3 jaar.
Kijk nog maar eens waar Gouda precies ligt en waar je binnen 30 autominuutjes kan komen. Tel daar een historisch centrum, alle voorzieningen bij op en.. mwa.. wellicht is Gouda al die tijd wel sterk ondergewaardeerd geweest.

Qua bevolkingssamenstelling verschilt het niet veel van Amsterdam en Utrecht, die laatstgenoemde reden heeft daar nu ook niet echt lagere prijzen tot gevolg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:45:
Mijn vermoeden (hypothese) was dat huurwoningen in trek zijn gekomen door (onder andere) de gestegen rente. Uit interesse heb ik het web archief afgestruind en het aantal huurwoningen in een grafiek geplot. Hierbij het resultaat:

[Afbeelding]

06-01-2021:
Amsterdam
2660 huurwoningen
1414 koopwoningen
Rotterdam
1205 huurwoningen
769 koopwoningen
Utrecht
379 huurwoningen
160 koopwoningen
Den Haag
1246 huurwoningen
662 koopwoningen
Eindhoven
609 huurwoningen
379 koopwoningen

Vandaag (20-08-2022):
Amsterdam
551 huurwoningen
1277 koopwoningen
Rotterdam
536 huurwoningen
951 koopwoningen
Utrecht
122 huurwoningen
186 koopwoningen
Den Haag
433 huurwoningen
882 koopwoningen
Eindhoven
78 huurwoningen
369 koopwoningen

Nu heb ik zelf geen huurwoning nodig maar ik zie het patroon ook in mijn eigen stad (bijna 100 duizend inwoners) en minder dan 15 huurwoningen op pararius/funda voor die stad.

De hamvraag is: wat gebeurt er als mensen/jan modaal (nog lastiger) geen koop én huurwoning kunnen bemachtigen.
Erg interessant. Hier zijn jaar op jaar cijfers denk ik wel relevanter. Kan me voorstellen dat rond deze periode veel woningen worden vergeven aan studeren en net afgestudeerde woningdelers etc. Hier in Amsterdam is het in ieder geval drama, als ik AT5 moet geloven zijn er talloze dakloze internationale studenten die hun opleiding moeten afbreken omdat ze geen woning kunnen vinden.

In principe speelt zich dat drama van geen huur en geen koop al jaren af voor wie gewezen is op de sociale huur. Waar met 45k bruto in 2016 nog de mogelijkheid bestond om een woning te kunnen kopen, is dat nu niet langer mogelijk. Toewijzingen aan urgenten in de sociale sector maken het voor een 'normale' woningzoeker ook onmogelijk.

Er moet iets gebeuren. Meest simpele oplossing lijkt mij om voor meer bewoners per woning te gaan. Wellicht de komende jaren toestaan dat sociale woningen gedeeld worden, zonder dat de inkomensgrenzen worden gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Nee we praten over die 2 kappers van 795k/158m2 = 5031 euro per m2.
Dan moet je nog eens inrichten voor een minstens 50k tot 100k.
Dus je bent in totaal ongeveer 5500 per m2 kwijt!

Maargoed het project is wel uitverkocht, dus blijkbaar vinden mensen het wel waard!

Iedereen mag vragen wat ze willen en zolang er mensen kopen, kan je beter meer vragen!

En ik wist niet dat Gouda een van de meest gewilde steden was om te wonen joh. Voor mij staat het alsnog bekend om een plek met overlast van een bepaalde bevolkingsgroep. Maar misschien is er veel veranderd de laatste 2-3 jaar.
Ik denk ook dat het niet waard is hoor, maar goed genoeg mensen blijkbaar wel.
Als je in dezelfde wijk naar soortgelijke woningen zoekt kom je veel voordeliger uit:
https://www.funda.nl/koop...32-willem-barentszlaan-4/

Ja dan heb je geen BENG woning, maar voor het verschil in m2 prijs kan je behoorlijk moderniseren en alsnog goedkoper uit zijn.

Maar ook met @Laapo eens. In Gouda zijn huizenprijzen vergelijkbaar met ver buiten de Randstad. Voor een stad waar je binnen 20 minuten in Rotterdam, Utrecht en Den Haag bent, alle dagelijkse voorzieningen hebt, lijkt me het vooral het imago probleem wat de stad heeft. Ofwel gewoon slecht gemeentebestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Z___Z schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Ik denk ook dat het niet waard is hoor, maar goed genoeg mensen blijkbaar wel.
Als je in dezelfde wijk naar soortgelijke woningen zoekt kom je veel voordeliger uit:
https://www.funda.nl/koop...32-willem-barentszlaan-4/
Daar gaat nog wel >150k inzitten om deze te moderniseren en te voorzien van een WP met basic materialen. En dan nog red je het niet bij (isolatie en afwerking van) nieuwbouw. In 2018 lukte dat nog wel voor onder de 100k (denk ik) maar prijzen zijn enorm gestegen als je al aan materialen/vakmannen kunt komen.
Betaal je bijna 800k voor een jaren 70 2kapper..

Locatie zal wellicht beter zijn dan nieuwbouw in een buitengebied, en daar betaal je dan ook voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2022 14:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48

[Afbeelding]

06-01-2021:
Amsterdam
2660 huurwoningen
1414 koopwoningen
Rotterdam
1205 huurwoningen
769 koopwoningen
Utrecht
379 huurwoningen
160 koopwoningen
Den Haag
1246 huurwoningen
662 koopwoningen
Eindhoven
609 huurwoningen
379 koopwoningen

Vandaag (20-08-2022):
Amsterdam
551 huurwoningen
1277 koopwoningen
Rotterdam
536 huurwoningen
951 koopwoningen
Utrecht
122 huurwoningen
186 koopwoningen
Den Haag
433 huurwoningen
882 koopwoningen
Eindhoven
78 huurwoningen
369 koopwoningen

Is er ook data van de prijzen van verhuur? Want minder aanbod is vaak hogere prijzen.
De laatste 2/3 jaar zijn de verhuurprijzen niet zo hard gestegen als de koopprijzen.
Bij mij 2 straten verderop (regio utrecht) staat een huis met een vraagprijs van 500k OF huren tegen 2k per maand.

Als je het huisje zou kopen voor 500k volledige gefinancierd ben je bruto 2400 kwijt. Wat netto 1750 is.
Voor de KOPER is het niet interessant, want er gaat 1000 euro naar aflossing tov huren. Dus elke maand 1k door de plee.
Voor de VERKOPER/VERHUURDER is het ook niet interessant, want dit is een rendement van 400 euro per maand (- verzekering opstal en eigenaren belasting + verbruik en onderhoud). Praat je over ongeveer 300 euro per maand rendement. Dat is iets van 1,8% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Daar gaat nog wel >150k inzitten om deze te moderniseren en te voorzien van een WP met basic materialen. En dan nog red je het niet bij (isolatie en afwerking van) nieuwbouw. In 2018 lukte dat nog wel voor onder de 100k (denk ik) maar prijzen zijn enorm gestegen als je al aan materialen/vakmannen kunt komen.

Locatie zal wellicht beter zijn dan nieuwbouw in een buitengebied, en daar betaal je dan ook voor.
Volgens mij is dit al zeer goed geïsoleerd. Gezien de keuken, kan ik mij niet voorstellen dit standaard label C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Zonnepanelen, LW-warmtepomp, Vloerverwarming, trippel glas, nieuwe vloeren, muren, nieuwe keuken ben je denk ik minder dan 150k voor kwijt. Heb je alles nieuw, heb je een veel bredere woning, meer woonoppervlak voor 100k minder dan de nieuwbouwwoning. Daarnaast kan je er 2 jaar eerder in (als je iemand kan vinden die de verbouwing doet :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Is er ook data van de prijzen van verhuur? Want minder aanbod is vaak hogere prijzen.
De laatste 2/3 jaar zijn de verhuurprijzen niet zo hard gestegen als de koopprijzen.
Bij mij 2 straten verderop (regio utrecht) staat een huis met een vraagprijs van 500k OF huren tegen 2k per maand.

Als je het huisje zou kopen voor 500k volledige gefinancierd ben je bruto 2400 kwijt. Wat netto 1750 is.
Voor de KOPER is het niet interessant, want er gaat 1000 euro naar aflossing tov huren. Dus elke maand 1k door de plee.
Voor de VERKOPER/VERHUURDER is het ook niet interessant, want dit is een rendement van 400 euro per maand (- verzekering opstal en eigenaren belasting + verbruik en onderhoud). Praat je over ongeveer 300 euro per maand rendement. Dat is iets van 1,8% per jaar.
Ik snap hem niet. Als de aflossing 1000 eur is dan zijn de rentelasten 750 p/m. Dus 750 eur gaat door de plee (niet 1000 eur). Tel daarbij onderhoud aan woning van 1% woningwaarde is 417 eur p/m.
Dan gaat er totaal 1167 eur door de plee.

Vergelijk dat met huren waarbij er 2000 eur p/m door de plee gaat.
Dan is kopen dus appeltje eitje als je daar wil zitten.

Voor de verhuurder: als hij de woning maximaal financiert zal hij relatief veel rente betalen. Neem 1200 eur rente p/m. Even nagetrokken, met verhuurhypotheekrente van 4,65% klopt dat als je 100% zou lenen. Doorgaans is 100% lenen volgens mij niet de bedoeling met dergelijke hypotheken maar voor de sake of the argument doen we het wel.
Deze rente kan hij leuk aftrekken van de belasting op zijn bezit, maar hij is het links- of rechtsom wel kwijt. Natuurlijk is onderhoud voor zijn rekening, een opstalverzekering is niet dramatisch duur. Met 417 eur p/m aan onderhoud zit hij aan circa 1600 totaal wat door de plee gaat. Dan is met 2k verhuur de opbrengst 400 eur p/m, dat is wel wat schraal. We rekenen echter niet mee wat het object na 30 jaar gaat opbrengen, dat die 500k na 30 jaar 1M wordt lijkt me niet gek. In ieder geval is dit rendement obv volledig geleend geld, dus in zekere zin is 400 eur p/m gratis geld, er zit geen eigen vermogen in bij deze berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:40:
Deze rente kan hij leuk aftrekken van de belasting op zijn bezit, maar hij is het links- of rechtsom wel kwijt. Natuurlijk is onderhoud voor zijn rekening, een opstalverzekering is niet dramatisch duur. Met 417 eur p/m aan onderhoud zit hij aan circa 1600 totaal wat door de plee gaat. Dan is met 2k verhuur de opbrengst 400 eur p/m, dat is wel wat schraal. We rekenen echter niet mee wat het object na 30 jaar gaat opbrengen, dat die 500k na 30 jaar 1M wordt lijkt me niet gek. In ieder geval is dit rendement obv volledig geleend geld, dus in zekere zin is 400 eur p/m gratis geld, er zit geen eigen vermogen in bij deze berekening.
Nee de rente kan hij niet aftrekken, de schuld echter wel want hij heeft als hij 100% leent effectief geen schuld.
Hij loopt echter wel risico van wanbetaling, onderhoud, vernieling, leegstand, en waarde daling.
Dat zijn toch best grote risicos die loopt voor dat soort kleine vergoedingen. En je moet natuurlijk wel de hypotheek kunnen krijgen het is niet alsof iedereen dat zomaar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Persoonlijk snap ik die vergelijkingen met andere landen niet zo. We weten dat we een ander type markt hebben dan bijvoorbeeld België of Duitsland, waarom zou het dan opeens te vergelijken zijn met Canada, Amerika of Nieuw-Zeeland?
Onze markt is wel een beetje anders door andere regels omtrend hypotheek maar zo veel anders is deze echter niet. We bouwen allemaal huizen met ongeveer dezelfde materialen. Dus als de prijs van hout, begon, bakstenen, koper op de wereldmarkt groter word dan hebben we daar allemaal last van.

Dus zo veel scheelt onze markt niet met die van andere landen.
Vergelijkbare huizen zijn in de omringende landen niet veel goedkoper of duurder als dat wel zo is dan klopt er blijkbaar iets niet met de vergelijking of het zijn uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:56
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:12:
Onze markt is wel een beetje anders door andere regels omtrend hypotheek maar zo veel anders is deze echter niet. We bouwen allemaal huizen met ongeveer dezelfde materialen.
.....
Dus zo veel scheelt onze markt niet met die van andere landen.
Dat ben ik niet zo met je eens. Buiten de EU is alles sowieso anders. De gemiddelde Amerikaanse eengezinswoning is niet meer dan (veel) houten balkjes met wat board ertegen aan. Ook hypotheken werken daar compleet anders.

In de EU lijkt dat meer op elkaar op twee zaken na: de kosten van grond en beschikbaarheid - lees de vergunningen - om te kunnen bouwen. In Duitsland kost bouwgrond gemiddeld zo'n € 250/m² in het dure zuiden tot € 65/m² in het goedkope oosten. Natuurlijk is dat in München, Stuttgart of Starnberger See nog veel duurder, maar dat is hier in Amsterdam of aan de Vinkeveense plassen ook.
In Vlaanderen ligt dat zo rond de € 300/m².
Daarnaast kun je daar overal zo bouwen :)

En dat maakt ook het grote verschil: in alle landen zijn de huizenprijzen gestegen door de dalende rente. Echter, nergens is de grond en huizen zo schaars als hier. Die schaarste gaat daarnaast enkel toenemen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:17
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:12:
Dus als de prijs van hout, begon, bakstenen, koper op de wereldmarkt groter word dan hebben we daar allemaal last van.
Zou beton een interenationale markt zijn, of zou men cement zoveel mogelijk lokaal proberen te produceren? Het lijkt me iig nogal duur om alles met containerschepen heen en weer te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Ik snap hem niet. Als de aflossing 1000 eur is dan zijn de rentelasten 750 p/m. Dus 750 eur gaat door de plee (niet 1000 eur). Tel daarbij onderhoud aan woning van 1% woningwaarde is 417 eur p/m.
Dan gaat er totaal 1167 eur door de plee.

Vergelijk dat met huren waarbij er 2000 eur p/m door de plee gaat.
Dan is kopen dus appeltje eitje als je daar wil zitten.

Voor de verhuurder: als hij de woning maximaal financiert zal hij relatief veel rente betalen. Neem 1200 eur rente p/m. Even nagetrokken, met verhuurhypotheekrente van 4,65% klopt dat als je 100% zou lenen. Doorgaans is 100% lenen volgens mij niet de bedoeling met dergelijke hypotheken maar voor de sake of the argument doen we het wel.
Ik heb wel een beter overzicht van de kosten (even erbij gepakt van mijn vader verhuurhuisje, woz 350k qua kosten)
BGHU (gemeentelijke belasting) 850 per jaar
Opstalverzekering 500 per jaar
Onderhoud gemiddeld 1500 per jaar (ouder huis)

Dus stel je leent 500k tegenover 4,65%. Betaal je per jaar 23.250 aan rente.
Verhuuropbrengst per jaar = 24.000
24000-2850 = 21150
Dus een verlies van 2.110 per jaar.

Dan heb ik het hier puur over de rente en niet over aflossing.

Dus zowel verhuurder als huurder zijn de klos bij het huren van een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 14:06

[Afbeelding]

06-01-2021:
Utrecht
379 huurwoningen
160 koopwoningen
Den Haag
1246 huurwoningen
662 koopwoningen

Vandaag (20-08-2022):

Utrecht
122 huurwoningen
186 koopwoningen
Den Haag
433 huurwoningen
882 koopwoningen

Ik begrijp wel dat er meer mensen nu zijn gaan huren. Maar stel: de rente bljft zo rond 4% voor een verhuurhypotheek al snel iets meer. Dan zal de prijs van particuliere huur toch ook weer omhoog moeten..
Dus ik vraag mij af of over een jaar niet weer recht getrokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Conrado schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

En dat maakt ook het grote verschil: in alle landen zijn de huizenprijzen gestegen door de dalende rente. Echter, nergens is de grond en huizen zo schaars als hier. Die schaarste gaat daarnaast enkel toenemen.
Hoeft helemaal niet. Er kan prima meer grond gebruikt worden om huizen op te bouwen. https://www.boerenbusines...aan%20de%20Tweede%20Kamer. Zo bijvoorbeeld.

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft circa 3.000 hectare landbouwgrond in Flevoland die potentieel geschikt is als locatie voor woningbouw. Dat schrijft Hugo de Jonge, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, dinsdag 10 mei in een brief aan de Tweede Kamer.

[ Voor 17% gewijzigd door Masvic op 20-08-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Ik heb wel een beter overzicht van de kosten (even erbij gepakt van mijn vader verhuurhuisje, woz 350k qua kosten)
BGHU (gemeentelijke belasting) 850 per jaar
Opstalverzekering 500 per jaar
Onderhoud gemiddeld 1500 per jaar (ouder huis)

Dus stel je leent 500k tegenover 4,65%. Betaal je per jaar 23.250 aan rente.
Verhuuropbrengst per jaar = 24.000
24000-2850 = 21150
Dus een verlies van 2.110 per jaar.

Dan heb ik het hier puur over de rente en niet over aflossing.

Dus zowel verhuurder als huurder zijn de klos bij het huren van een woning.
Ah, ik las dat je ook vond dat de koper de klos was. In verhouding tot het alternatief (huren) zag ik daar geen reden toe.

Volgens https://www.berekenhet.nl...ek/annuiteit.html#calctop ben je in totaal € 428.143,60 kwijt aan rente over 500k lening met looptijd van 30 jaar. Dat is dan qua rente per jaar 14K. Jij komt op bijna dubbele uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Masvic schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Hoeft helemaal niet. Er kan prima meer grond gebruikt worden om huizen op te bouwen. https://www.boerenbusines...aan%20de%20Tweede%20Kamer. Zo bijvoorbeeld.

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft circa 3.000 hectare landbouwgrond in Flevoland die potentieel geschikt is als locatie voor woningbouw. Dat schrijft Hugo de Jonge, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, dinsdag 10 mei in een brief aan de Tweede Kamer.
Het bijzondere is dat die landbouwgrond van goede kwaliteit is. Zag laatst een kaart voorbijkomen, zoveel heel goede landbouwgrond heeft NL niet. En zijn we dan niet onder water aan het bouwen?
Waarom dan het gebied rondom Brainport of het oosten niet stimuleren? leg hogesnelheidsverbinding aan met rdam/adam en laat de ballon aan de andere kant van het rietje groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Ah, ik las dat je ook vond dat de koper de klos was. In verhouding tot het alternatief (huren) zag ik daar geen reden toe.

Volgens https://www.berekenhet.nl...ek/annuiteit.html#calctop ben je in totaal € 428.143,60 kwijt aan rente over 500k lening met looptijd van 30 jaar. Dat is dan qua rente per jaar 14K. Jij komt op bijna dubbele uit?
Jij had onderzocht dat de rente 4,65% is per jaar.
500.000 x 1,0465 = 523.350 = 23.350 rente.
We hebben het hier puur over de rente en niet over aflossen.
Als je ook aan aflossing doet, gaat het op den duur inderdaad de rente omlaag, maar de aflossing omhoog. Dus je zal ongetwijfeld meer dan 2k per maand kwijt zijn (maar je lost wel af).

Mijn mening is dat verkopen voor 500k BETER is dan verhuren voor 2k per maand. Tenzij je niet weet wat je met het geld moet doen en al grotendeels afgelost hebt (wat waarschijnlijk is bij een oud huisje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:56:
Hoeft helemaal niet. Er kan prima meer grond gebruikt worden om huizen op te bouwen.
Ja, dat is bekend. Echter, we hebben alleen al 150.000 woningen nodig om de sociale huur achterstand weg te werken. Alleen door de migratie komen daar dus dik 100.000 huishoudens per jaar bij. Als we écht ons best doen - en regeltjes, besluitvorming, stikstof, tekorten en prijsstijgingen geen roet in het eten gaan gooien - dan loopt de achterstand niet verder op.

En dat is enkel sociale huur, waarvan de meesten hier niet eens voor in aanmerking komen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

copykat

Good copy isn't bad

Interessant topic maar wel deprimerend. De meeste mensen in Nederland hebben geen enkele invloed (ja stemmen maar dat heeft ook niet echt geholpen :N ) op wat er de afgelopen 20 jaar is gebeurd in de vastgoedwereld. Het gros is afhankelijk van hoe goed de regering zijn zorgtaak en plicht uitgeoefend heeft voor al zijn burgers. Bescherming van de zwakkeren en minder goed bedeelde in de samenleving. Goed ondernemingschap zeg maar.
Knip

Opvangcentra's voor iedereen die niet genoeg verdient om normaal te wonen?
( gecharcheerd gezegd iedereen die niet hoog opgeleid is?) :+

Volgens mij is de hamvraag hoe de Nederlandse regering het zo hoog heb kunnen laten oplopen?
Gewoon alles hebben laten gebeuren onder het moto: De economie doet het goed.
2K als kale woonkosten? 8)7
Gemiddelde van 35k tot 45k per jaar als 1 verdiener doet rond die 2k per maand netto
Dus in de huidige woonmarkt is als je niet toevallig al kapitaal opgebouwd heb , een 1 gezins nieuwbouw huis (rijtjes woning) met tuin(tje) huren of kopen voor je gezin niet meer mogelijk. Oude afgeleefde woningen zijn er nog als je flat out gaat.

Er is iets mis in de belonings structuur of in de leefkosten structuur of beide.
En beide kunnen sterk beïnvloed worden door de regering maar dát doen ze niet en laten de vrije markt als reden van de problemen belichten.

Ik/mijn gezin heb half geluk.
Woning is nu 400k pluswatdegek er nog meer voor overheb en "kleine" hypotheek naar huidige maatstaven, de helft ongeveer.
Maar een nieuwbouw (na 2010) van het zelfde volume met wat verbeteringen..... Durf niet eens te kijken.
Zit vast in een jaren 30 woning met alle problemen van dien in het nieuwe milieu van energieneutraal maken van een woning.

Het verouderde huizen bestand is een enorme kostenpost in Nederland met opwaarderen energie label.
Isolatie, kozijnen, van t gas af, electra opwekking enz. Als je dat niet doet zal je energierekening je wel leeg trekken straks. En de meeste zijn bewoont met mensen die geen budgetruimte hebben om het zelfstandig te dragen.

Als er niet vervangend gebouwd ( gelijke kosten en volume en leefruimte) word voor iedereen die in zo'n woning woont zal het binnen 20 jaar onmogelijk worden te wonen op de huidige standaard. (en die is al overspannen.)
(renoveren is altijd een compromis dus vervangend nieuw bouwen is beter en je verkoopt je huis aan de regering en koopt t nieuwe huis ook via de verplaats regeling anders komt er iemand anders in die vervolgens het slopen en herbouwen op die plek bemoeilijkt.)

Of je krijgt van die bijlmerflats communities waar de jan modaal terecht komt. Of iedereen moet verhuizen naar de binnenlanden van Frankrijk (of andere goedkope grond) en elke week "op kamers" voor zn modale werk en in het weekend naar huis. Want mobiliteit kost straks zoveel dat dagelijks reizen te duur word.

Het is een zeer zwarte toekomst voor kinderen van nu die geen hoge opleiding kunnen genieten om welke reden dan ook.
De trailerpark generatie van nederland word het. Ok we noemen het tiny houses want dat is hype.

Oh wat gaat t goed in Nederland meneer Rutte.
Not.
Ik heb zo'n 25 jaar geleden in die toen al overspannen markt gekocht en er is niks veranderd.
Ja er zijn nóg minder sociale huurwoningen beschikbaar en nog minder starterswoningen....
Of koopwoningen voor de jan modaal salarissen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Zou beton een interenationale markt zijn, of zou men cement zoveel mogelijk lokaal proberen te produceren? Het lijkt me iig nogal duur om alles met containerschepen heen en weer te slepen.
Ja maar dan niet specifiek beton maar wel voor de grondstoffen van beton.
We halen biomassa met containerschepen uit canada om het hier te verbranden.

Tja het lijkt logisch om dingen lokaal te verbouwen en te produceren maar dat doen we voor heel veel dingen niet. En als we het al wel lokaal produceren is daar energie voor nodig. En laten we nu net veel hout en gas nodig hebben om te bouwen ( stenen/beton/cement productie kost best wat energie ) en laten we nu net geen hout meer van rusland willen kopen en de gasprijs omhoog geschoten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
copykat schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:16:
Interessant topic maar wel deprimerend. De meeste mensen in Nederland hebben geen enkele invloed (ja stemmen maar dat heeft ook niet echt geholpen :N ) op wat er de afgelopen 20 jaar is gebeurd in de vastgoedwereld. Het gros is afhankelijk van hoe goed de regering zijn zorgtaak en plicht uitgeoefend heeft voor al zijn burgers. Bescherming van de zwakkeren en minder goed bedeelde in de samenleving. Goed ondernemingschap zeg maar.

[...]

Opvangcentra's voor iedereen die niet genoeg verdient om normaal te wonen?
( gecharcheerd gezegd iedereen die niet hoog opgeleid is?) :+

Volgens mij is de hamvraag hoe de Nederlandse regering het zo hoog heb kunnen laten oplopen?
Gewoon alles hebben laten gebeuren onder het moto: De economie doet het goed.
2K als kale woonkosten? 8)7
Gemiddelde van 35k tot 45k per jaar als 1 verdiener doet rond die 2k per maand netto
Dus in de huidige woonmarkt is als je niet toevallig al kapitaal opgebouwd heb , een 1 gezins nieuwbouw huis (rijtjes woning) met tuin(tje) huren of kopen voor je gezin niet meer mogelijk. Oude afgeleefde woningen zijn er nog als je flat out gaat.

Er is iets mis in de belonings structuur of in de leefkosten structuur of beide.
En beide kunnen sterk beïnvloed worden door de regering maar dát doen ze niet en laten de vrije markt als reden van de problemen belichten.

Ik/mijn gezin heb half geluk.
Woning is nu 400k pluswatdegek er nog meer voor overheb en "kleine" hypotheek naar huidige maatstaven, de helft ongeveer.
Maar een nieuwbouw (na 2010) van het zelfde volume met wat verbeteringen..... Durf niet eens te kijken.
Zit vast in een jaren 30 woning met alle problemen van dien in het nieuwe milieu van energieneutraal maken van een woning.

Het verouderde huizen bestand is een enorme kostenpost in Nederland met opwaarderen energie label.
Isolatie, kozijnen, van t gas af, electra opwekking enz. Als je dat niet doet zal je energierekening je wel leeg trekken straks. En de meeste zijn bewoont met mensen die geen budgetruimte hebben om het zelfstandig te dragen.

Als er niet vervangend gebouwd ( gelijke kosten en volume en leefruimte) word voor iedereen die in zo'n woning woont zal het binnen 20 jaar onmogelijk worden te wonen op de huidige standaard. (en die is al overspannen.)
(renoveren is altijd een compromis dus vervangend nieuw bouwen is beter en je verkoopt je huis aan de regering en koopt t nieuwe huis ook via de verplaats regeling anders komt er iemand anders in die vervolgens het slopen en herbouwen op die plek bemoeilijkt.)

Of je krijgt van die bijlmerflats communities waar de jan modaal terecht komt. Of iedereen moet verhuizen naar de binnenlanden van Frankrijk (of andere goedkope grond) en elke week "op kamers" voor zn modale werk en in het weekend naar huis. Want mobiliteit kost straks zoveel dat dagelijks reizen te duur word.

Het is een zeer zwarte toekomst voor kinderen van nu die geen hoge opleiding kunnen genieten om welke reden dan ook.
De trailerpark generatie van nederland word het. Ok we noemen het tiny houses want dat is hype.

Oh wat gaat t goed in Nederland meneer Rutte.
Not.
Ik heb zo'n 25 jaar geleden in die toen al overspannen markt gekocht en er is niks veranderd.
Ja er zijn nóg minder sociale huurwoningen beschikbaar en nog minder starterswoningen....
Of koopwoningen voor de jan modaal salarissen.
En het gaat alleen nog erger worden. Maar het is dus wel 25 jaar aan de gang. Dus in hoeverre kunnen we dit kabinet of de voorgaande 10 kabinetten de schuld geven van de markt?
Het is gewoon een marktwerking. Waar vroeger mensen eerst uit gingen van genoeg eten op tafel tot genoeg pensioen is er nu meer het besef dat woning eigenlijk net zo belangrijk is als pensioen.

Dit soort taferelen zijn niet nieuw. Volgens het NOS zijn er in Nederland ruim 1.1 miljoen woningen in handen van investeerders. 1.1 van de 8 miljoen.
In HongKong en Singapore (ja die zijn veel kleiner) ging het ook fout met de investeerders. Uiteindelijk hielpen diverse maatregelen nog steeds niet. Geen starter die een huis kan kopen. Dus huizen werden van generatie op generatie doorgegeven, waarin ouders bij hun kinderen gingen wonen ook als "nanny".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

En het gaat alleen nog erger worden. Maar het is dus wel 25 jaar aan de gang. Dus in hoeverre kunnen we dit kabinet of de voorgaande 10 kabinetten de schuld geven van de markt?
Woningcorporaties verplichten woningen te verkopen om budget te maken voor nieuwbouw die niet kwam want de inversteerders/woningbouwers wilden geen verlies draaien op socialewoningen.
2maanden perjaar huur van de woningcorporaties afnemen om geen idee wat eigenlijk. Is echt wel een regerings fout. Eigenlijk zijn alle sociaal centraal naar privatiseren marktwerking ideeën, de zorg?, van de regering eigenlijk gewoon een bezuinigings idee geweest verpakt in een mooie rapper. En de 70% vd bevolking is de dupe met steeds slechtere verzorgings staat die eerst nog gezien werd als voorbeeld voor de wereld..(president Barak Obama wilde naar Nederlands voorbeeld in Amerika de ziektekosten verzekering optuigen terwijl hier we naar Amerikaans model gaan.)
Banken die omvielen zijn met belasting geld overeind gehouden en de banken hebben ons beloond met geen rente op je spaargeld en duurdere bankkosten om zosnelmogelijk van hun leunstatus af te komen.
Feitelijk hebben we 2x belasting betaald.

Er is veel "vooruitgeschoven" in beslissingen ten aanzien van milieu afspraken en zo, en de frase vooruitzien is regeren is niet van toepassing op Nederlandse regering.
Het is gewoon een marktwerking. Waar vroeger mensen eerst uit gingen van genoeg eten op tafel tot genoeg pensioen is er nu meer het besef dat woning eigenlijk net zo belangrijk is als pensioen.

Dit soort taferelen zijn niet nieuw. Volgens het NOS zijn er in Nederland ruim 1.1 miljoen woningen in handen van investeerders. 1.1 van de 8 miljoen.
In HongKong en Singapore (ja die zijn veel kleiner) ging het ook fout met de investeerders. Uiteindelijk hielpen diverse maatregelen nog steeds niet. Geen starter die een huis kan kopen. Dus huizen werden van generatie op generatie doorgegeven, waarin ouders bij hun kinderen gingen wonen ook als "nanny".
Dat is dus een doembeeld.
Als je even de chinese promo beelden vergeet en iets meer de echte leefwijzen bekijkt is 80%! Van de chinese bevolking onder behuist en leeft erbarmelijk naar westerse maatstaven.

Volgens mij is het "simpel" te keren.
Geen vrije woningmarkt meer voor verhuur , alles word volgens de woningcorporatie methode behandeld.
De staat bepaald via punten de huurprijs..
Zeg een gewoon rijtjeshuis moet ongeveer 800 euro per maand doen om een gewoon gezin normaal te kunnen laten leven en geen 1500-2000euro . En als de "durfinvesteerder" blert dat het dan onrendabel is en het hem geld kost verkoopt hij de woningen maar weer.
Komen die woningen weer vrij , vraagprijzen zakken woningen worden weer betaalbaar d:)b

Kopen om te wonen? Prima in vrije markt als er voldoende alternatieven zijn om niet geforceerd te worden in te dure oplossingen.
Kopen om te verhuren? => centraal bepaalde huur hoogte.(Natuurlijk met een bepaalde bovengrens. Enige nuance moet gemaakt worden maar de buitenlandse inversteerders die huizen opkopen om hun clientele van rendement te voorzien die niet meer gehaald kan worden uit kantoorvastgoed en aandelen die moeten worden geweerd. Niet perse de kleine verhuurder)

Overigens tijdens de woning crisis in 2008? Was de huurdersbescherming opgeschort om niet verkochte huizen makkelijker te kunnen verhuren. Dus tot 2 jaar heb je geen wettelijke huurbescherming. Die wets aanpassing was voor de huis eigenaar die van de ene woning naar de andere ging en lange tijd zijn oude woning niet verkocht kreeg. En nu word van die goedwillende wetsverandering grootschalig misbruik van gemaakt door de huisjes melkers.
Elke keer mag je net voor de 2 jaar een nieuw contract tekenen of oprotten. Die huurdersbescherming moet weer terug naar vroeger met als kanttekening dat een rechter verzocht kan worden tot tijdelijke huur wegens antikraak of zo. Wat dan uiteraard teruggezien moet worden in de verhuurtarief.

Edit en wat me ook opvalt is dat er steeds meer expat's huizen kopen omdat het belastingtechnisch gestimuleerd word de exacte regeling weet ik niet maar ze betalen geloof ik een stuk minder loonbelasting en hebben daardoor meer leenruimte en aflosruimte.
Alles wat hier in de straat verkocht word is gekocht door expat's uit Amsterdam volgens mij.

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 20-08-2022 20:37 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Jij had onderzocht dat de rente 4,65% is per jaar.
500.000 x 1,0465 = 523.350 = 23.350 rente.
We hebben het hier puur over de rente en niet over aflossen.
Als je ook aan aflossing doet, gaat het op den duur inderdaad de rente omlaag, maar de aflossing omhoog. Dus je zal ongetwijfeld meer dan 2k per maand kwijt zijn (maar je lost wel af).

Mijn mening is dat verkopen voor 500k BETER is dan verhuren voor 2k per maand. Tenzij je niet weet wat je met het geld moet doen en al grotendeels afgelost hebt (wat waarschijnlijk is bij een oud huisje).
Als je niet aflost dan zit je inderdaad tegen een veel stevigere rentelast te kijken. Eigenlijk kan je zeggen dat de huidige rentetarieven verhuur onaantrekkelijk maken.
Maar mensen met vermogen hebben het probleem hoe zij hun 500K kunnen laten renderen. Het zou me niet verbazen als de ~22k rendement op jaarbasis niet beroerd is vergeleken met alternatieven. Dit maakt rentenieren toch al mogelijk, met slechts 1 huis in de verhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Als je niet aflost dan zit je inderdaad tegen een veel stevigere rentelast te kijken. Eigenlijk kan je zeggen dat de huidige rentetarieven verhuur onaantrekkelijk maken.
Maar mensen met vermogen hebben het probleem hoe zij hun 500K kunnen laten renderen. Het zou me niet verbazen als de ~22k rendement op jaarbasis niet beroerd is vergeleken met alternatieven. Dit maakt rentenieren toch al mogelijk, met slechts 1 huis in de verhuur.
Met de kans op waardestijging. Is niet gegarandeerd, maar als de woning met 30 jaar het dubbele waard is (geen gekke gedachte) dan kloppen alle rekensommen weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
copykat schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:16:
Interessant topic maar wel deprimerend. De meeste mensen in Nederland hebben geen enkele invloed (ja stemmen maar dat heeft ook niet echt geholpen :N ) op wat er de afgelopen 20 jaar is gebeurd in de vastgoedwereld. Het gros is afhankelijk van hoe goed de regering zijn zorgtaak en plicht uitgeoefend heeft voor al zijn burgers. Bescherming van de zwakkeren en minder goed bedeelde in de samenleving.
De oorzaak van de actuele huizenmarkt is bijna ent zo complex als de oplossingen.

- De bouw is na de financiële crisis in een diep dal gegaan, en bouwvakkers hebben deels werk anders gevonden. Niemand was toen bereid in huizen te bouwen.
- De oplossing van de financiële crisis - het beleid van de ECB en de negatieve rente - zorgde voor gratis geld: waardoor investeerders en particuliere kopers de prijzen opdreven.
- De aanpassingen van de kredietregels - bedoeld om problemen in de toekomst te voorkomen - hebben direct gevolgen voor de groepen met het hoogste risico, de starters.
- Het vergrootte van de bouwproductie loopt vast in de regels: veel omgevingsbezwaren, milieubezwaren en de stikstofregels. Nu komt daar hoge materiaalprijzen, tekorten en inflatie bij.
- Onze aanpak van loonmatiging - ook om uit de crisis te komen - heeft de koopkracht beperkt.

Het is makkelijk om daar 'Den Haag' de schuld van te geven, maar dat ligt dus veel gecompliceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Conrado schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

De oorzaak van de actuele huizenmarkt is bijna ent zo complex als de oplossingen.

- De bouw is na de financiële crisis in een diep dal gegaan, en bouwvakkers hebben deels werk anders gevonden. Niemand was toen bereid in huizen te bouwen.
- De oplossing van de financiële crisis - het beleid van de ECB en de negatieve rente - zorgde voor gratis geld: waardoor investeerders en particuliere kopers de prijzen opdreven.
- De aanpassingen van de kredietregels - bedoeld om problemen in de toekomst te voorkomen - hebben direct gevolgen voor de groepen met het hoogste risico, de starters.
- Het vergrootte van de bouwproductie loopt vast in de regels: veel omgevingsbezwaren, milieubezwaren en de stikstofregels. Nu komt daar hoge materiaalprijzen, tekorten en inflatie bij.
- Onze aanpak van loonmatiging - ook om uit de crisis te komen - heeft de koopkracht beperkt.

Het is makkelijk om daar 'Den Haag' van de schuld te geven, maar dat ligt dus veel compliceerde.
Uiteraard heb je daar ook gelijk in.
Waar het echt op stuk liep was dat geld dat geld maakt in de aandelen en overige zakelijke plekken minder rendement opleverde zeg maar verlies en de particuliere verhuurmarkt door die wetswijziging veel rendement en relatief weinig risico (kort lopende contracten) opleverde in de tijd dat de huizenmarkt richting de overspannen toestand snelde.
Huizen kopen voor hun expats in te kunnen laten wonen tijdnes de werkcontracten werden door internationale bedrijven gezien als investering en bleek goud te zijn.
De huizen kopen door bouwvakkers en opknappen en verkopen, het flippen dat van alle tijden is, werd kopen opknappen en verhuren. (waarom 1x winst als je jarenlang winst kon trekken?)
Eigenlijk is die wets wijziging om huis eigenaren te helpen totaal verkeerd uitgepakt.
Gewoon weer afschaffen dus. Huurdersbescherming weer terug brengen..
Zorgen dat de huur bedragen weer reëel worden. Dat is een begin van het herstel.
Nu worden grote groepen eigenlijk legaal bestolen door investeerders die grote hoeveelheden huizen beheren.
Let op ik heb t niet direct over mensen die een tweede woning verhuren. Ik vermoed dat die stuk meer risico lopen door onverziene zaken , meer over die bv's die met geld van anderen huizen kopen en rendement maken om de investeerders weer hun divident? Winst te leveren met aftrek van hun kosten die uiteraard gewoon bovenop de kalehuur gestacked worden als "servicekosten".

Dus eerst al die schatgravers en cowboys uit de vergelijking halen dan blijven de goedwillende verhuurders van zelf over.
Traditionele bakstenen/massiefbetonnen bouw misschien loslaten?
Lucht is isolatie dus slimmer muren maken. Minder grondstoffen per m2.
Gemeentes moeten hun zorgplicht dragen, lees grondprijzen niet opdrijven voor hogere woz. En wonen behandelen als een eerste levensbehoefte en een recht.
(Dit komt omdat de regering veel kosten naar de gemeentes hebben gebracht met "decentraliseren" waardoor gemeentes meer kosten maken die ze niet kunnen "declareren" en dus meer inkomen moeten genereren over hun bewoners.)

Ergens beginnen dus om gecontroleerd die overprijzing af te laten nemen tot redelijke proporties.
Nu is het de consument die t noodgedwongen af laat weten en bekoeld de markt.... Eh duuhh.
Het is onbetaalbaar.
En de kreet als de huizen mark 25% instort is het een ramp en gaan veel mensen falliet.
Tja de huizen zijn nu zo'n 25% overprijst dusss, debiel omhoog mag wel(goed voor de economie) maar stevig naar beneden niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Niet super relevant, maar pas op Netflix een serie gezien waarbij ze vaak lokale materialen (proberen te) gebruiken. Een keer lieten ze ook 10 tests stalen zien, die gebruikt waren om de mix goed te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
copykat schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:06:
Gemeentes moeten hun zorgplicht dragen, lees grondprijzen niet opdrijven voor hogere woz. En wonen behandelen als een eerste levensbehoefte en een recht.
Alles wat je schrijft is op zich waar, meer een gevolg van (vooral) het ECB beleid dat geld gratis werd. De prijsopdrijving in de Huizenmarkt is daarbij een bijwerking. Dat wisten we overigens vooraf - zie Amerika - maar het ging om de bestrijding van een Europese crisis.

Gemeentes spelen dubbelspel. In gewone bedrijven bepaald de top het beleid, en de rest volgt. Onze overheid niet; de centrale overheid en gemeentes kunnen letterlijk tegenover elkaar staan. Zie de huidige discussie rond opvangcentra.
Geen enkel gemeente wil (veel) bouwen, want grond is hun goud en schaarste is goed. Althans in dat beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:18:
Gemeentes spelen dubbelspel. In gewone bedrijven bepaald de top het beleid, en de rest volgt. Onze overheid niet; de centrale overheid en gemeentes kunnen letterlijk tegenover elkaar staan. Zie de huidige discussie rond opvangcentra.
Nederland is dan ook geen 'gewoon bedrijf' maar een land :p. En we vergeten het wel eens, maar de gemeenten zijn niet "een lager niveau" van de rijksoverheid. Rutte is immers niet de baas van het land, maar de kiezer. En de gemeenten leggen rechtstreeks verantwoordig af aan de kiezer. Daar hoeft divisiehoofd Mark Rutte niet tussen te zitten.

In de praktijk heeft de Rijksoverheid de gemeenten natuurlijk in de tang. Gemeenten hebben maar beperkt de mogelijkheid om belasting te heffen (daarom hebben we in Nederland nog die eeuwige hondenbelasting - een van de weinige belastingen die gemeenten van oudsher mogen innen), en zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de pot geld uit het gemeentefonds. En de Rijksoverheid bepaalt hoe groot die pot is.

Overigens is het wel interessant om te zien hoe de pot met geld verdeeld wordt. Je ziet dat armlastige gemeentes als Amsterdam en Schiermonnikoog verhoudingsgewijs meer geld krijgen, en rijke gemeentes als Bloemendaal weer een stuk minder.

Wat zou er gebeuren als we die pot echt hoofdelijk zouden verdelen? Gemeenten krijgen dan ineens een financiële prikkel om hun inwoneraantal te vergroten. Ik denk dat we dan ineens een heel ander ruimtelijk beleid zouden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:26
copykat schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Eigenlijk is die wets wijziging om huis eigenaren te helpen totaal verkeerd uitgepakt.
Gewoon weer afschaffen dus. Huurdersbescherming weer terug brengen..
Zorgen dat de huur bedragen weer reëel worden. Dat is een begin van het herstel.
Nu worden grote groepen eigenlijk legaal bestolen door investeerders die grote hoeveelheden huizen beheren.
Let op ik heb t niet direct over mensen die een tweede woning verhuren. Ik vermoed dat die stuk meer risico lopen door onverziene zaken , meer over die bv's die met geld van anderen huizen kopen en rendement maken om de investeerders weer hun divident? Winst te leveren met aftrek van hun kosten die uiteraard gewoon bovenop de kalehuur gestacked worden als "servicekosten".

Dus eerst al die schatgravers en cowboys uit de vergelijking halen dan blijven de goedwillende verhuurders van zelf over.
Dat de vrije sector huur betaalbaar zou moeten zijn voor jan modaal daar lijkt iedereen het wel over eens. Maar iedereen ziet ook dat de huurprijzen gerelateerd zijn aan de koopprijzen. En zoals hierboven beschreven wordt is het eigenlijk niet meer mogelijk om nu een woning te kopen voor verhuur(met financiering). Als de huurprijzen 30% naar beneden gaan, wat gebeurd er dan?

De huurprijsregulering vrije sector die Hugo de Jonge wil introduceren lijkt logisch. Maar moeten we ook de koopprijzen van woningen niet gaan reguleren? Ook dat is immers niet meer te betalen voor jan modaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:57
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Wat zou er gebeuren als we die pot echt hoofdelijk zouden verdelen? Gemeenten krijgen dan ineens een financiële prikkel om hun inwoneraantal te vergroten. Ik denk dat we dan ineens een heel ander ruimtelijk beleid zouden zien.
Maar wel alleen rijke inwoners aantrekken. Want als je sociale woningbouw neer zet komen daar minima en lage inkomens in en die kosten de gemeentes maar geld. Dure appartementen met vermogende bewoners leveren geld op. Kromme situatie? Absoluut.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 20:15
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Nederland is dan ook geen 'gewoon bedrijf' maar een land :p. En we vergeten het wel eens, maar de gemeenten zijn niet "een lager niveau" van de rijksoverheid. Rutte is immers niet de baas van het land, maar de kiezer. En de gemeenten leggen rechtstreeks verantwoordig af aan de kiezer. Daar hoeft divisiehoofd Mark Rutte niet tussen te zitten.

In de praktijk heeft de Rijksoverheid de gemeenten natuurlijk in de tang. Gemeenten hebben maar beperkt de mogelijkheid om belasting te heffen (daarom hebben we in Nederland nog die eeuwige hondenbelasting - een van de weinige belastingen die gemeenten van oudsher mogen innen), en zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de pot geld uit het gemeentefonds. En de Rijksoverheid bepaalt hoe groot die pot is.

Overigens is het wel interessant om te zien hoe de pot met geld verdeeld wordt. Je ziet dat armlastige gemeentes als Amsterdam en Schiermonnikoog verhoudingsgewijs meer geld krijgen, en rijke gemeentes als Bloemendaal weer een stuk minder.

Huh? Er is al een veel grotere prikkel om meer inwoners in je gemeente te krijgen. Burgemeesters, wethouders en raadsleden krijgen meer betaald als hun gemeente meer inwoners heeft. Dus er is een persoonlijk belang om de gemeente te laten groeien.

https://loonwijzer.nl/salaris/salaris-politici

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Henkdezoveelste schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Maar moeten we ook de koopprijzen van woningen niet gaan reguleren? Ook dat is immers niet meer te betalen voor jan modaal?
Een koopwoning is imo een luxeproduct keuze. Iedereen in Nederland dient tenminste toegang te hebben tot een betaalbare huurwoning als basis eerste levensbehoefte. Een koopwoning is geen eerste levensbehoefte.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:59
supersoco80 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Huh? Er is al een veel grotere prikkel om meer inwoners in je gemeente te krijgen. Burgemeesters, wethouders en raadsleden krijgen meer betaald als hun gemeente meer inwoners heeft. Dus er is een persoonlijk belang om de gemeente te laten groeien.

https://loonwijzer.nl/salaris/salaris-politici
Maar willen de burgers dat ook? Want leuk als je meer krijgt als je veel inwoners hebt, maar als je compleet word weggestemd dan heb je er weinig aan als raadslid en wethouder. Jammer dat de burgemeester niet weggestemd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
big bang schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Maar wel alleen rijke inwoners aantrekken. Want als je sociale woningbouw neer zet komen daar minima en lage inkomens in en die kosten de gemeentes maar geld. Dure appartementen met vermogende bewoners leveren geld op. Kromme situatie? Absoluut.
Maar begrijpelijk is het wel, want de bijstand, energietoeslag en zaken als WMO en jeugdzorg al een behoorlijke aanslag op de gemeente, en dan hebben we het nog niet over de overlast die ze veroorzaken, meer politie in de wijken, terroriserende jeugdbendes etc. De minima zijn gewoon een last aan het been van Nederland, daardoor betalen de werkenden heel veel belasting om de minima in leven te houden. Ik vind dat eerlijk gezegd een kromme situatie. Ik zou ook willen dat de bijstand met een tegenprestatie hoort te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:18:
Maar begrijpelijk is het wel, want de bijstand, energietoeslag en zaken als WMO en jeugdzorg al een behoorlijke aanslag op de gemeente..,,
De gemeente-inkomsten zijn niet simpel één pot waaruit alles betaald wordt. Voor veel taken die vanuit de rijksoverheid zijn overgebracht, zijn aparte potjes met geoormerkt geld beschikbaar.

Bouwprojecten zijn eenmalig en zijn dus geen structurele inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
copykat schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Volgens mij is het "simpel" te keren.
Geen vrije woningmarkt meer voor verhuur , alles word volgens de woningcorporatie methode behandeld.
De staat bepaald via punten de huurprijs..
Zeg een gewoon rijtjeshuis moet ongeveer 800 euro per maand doen om een gewoon gezin normaal te kunnen laten leven en geen 1500-2000euro . En als de "durfinvesteerder" blert dat het dan onrendabel is en het hem geld kost verkoopt hij de woningen maar weer.
Komen die woningen weer vrij , vraagprijzen zakken woningen worden weer betaalbaar d:)b

Kopen om te wonen? Prima in vrije markt als er voldoende alternatieven zijn om niet geforceerd te worden in te dure oplossingen.
Kopen om te verhuren? => centraal bepaalde huur hoogte.(Natuurlijk met een bepaalde bovengrens. Enige nuance moet gemaakt worden maar de buitenlandse inversteerders die huizen opkopen om hun clientele van rendement te voorzien die niet meer gehaald kan worden uit kantoorvastgoed en aandelen die moeten worden geweerd. Niet perse de kleine verhuurder)

Overigens tijdens de woning crisis in 2008? Was de huurdersbescherming opgeschort om niet verkochte huizen makkelijker te kunnen verhuren. Dus tot 2 jaar heb je geen wettelijke huurbescherming. Die wets aanpassing was voor de huis eigenaar die van de ene woning naar de andere ging en lange tijd zijn oude woning niet verkocht kreeg. En nu word van die goedwillende wetsverandering grootschalig misbruik van gemaakt door de huisjes melkers.
Elke keer mag je net voor de 2 jaar een nieuw contract tekenen of oprotten. Die huurdersbescherming moet weer terug naar vroeger met als kanttekening dat een rechter verzocht kan worden tot tijdelijke huur wegens antikraak of zo. Wat dan uiteraard teruggezien moet worden in de verhuurtarief.
Ik heb het over Hong Kong (ja ok, is van China) en Singapore. Niet over Mainland China waar de armoede ongetwijfeld boven de 80% zit. In Singapore en HK ligt de armoede grens lager dan van veel westerse landen.

Ben voorstander van een systeem waar je met per m2 betaald, maar daarmee cap je dus de "vrije markt"/kapitalisme. Je mag ook brood verkopen voor 100 euro per brood, dus waarom je huis niet verkopen of verhuren voor veel meer.
Daarnaast zit je altijd met een voorkeurslocatie. Ik woon liever aan de rechterkant van Utrecht dan in kanaleneiland. Moet daar ook een systeem in komen voor verhuurprijzen?

Andere oplossing is:
Leegstand verbieden (verhuren tegen lagere prijs of huis gedwongen verkopen, vooral voor buitenlandse investeerders)

In 2021 waren 178.000 woningen leeg. We komen momenteel 280.000 woningen tekort. Dan heb je al al meer dan 60% van het probleem opgelost. Eigenlijk al zowat het hele probleem, want je kan nooit iedereen voorzien.

---------edit------
Nog een gekke gedachte. Waarom koopt de overheid/gemeente niet onverkoopbare woningen aan?
Ik zie sommige woningen al een hele tijd te koop staan. Als we mensen de KANS bieden om hun huis aan de gemeente te verkopen tegen een bepaald puntensysteem, heeft de gemeente wel meer werk aan, maar anders is het leegstand.

[ Voor 5% gewijzigd door kx22 op 21-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Dat de vrije sector huur betaalbaar zou moeten zijn voor jan modaal daar lijkt iedereen het wel over eens. Maar iedereen ziet ook dat de huurprijzen gerelateerd zijn aan de koopprijzen. En zoals hierboven beschreven wordt is het eigenlijk niet meer mogelijk om nu een woning te kopen voor verhuur(met financiering). Als de huurprijzen 30% naar beneden gaan, wat gebeurd er dan?
scenario 1: verhuren is onrendabel en de woningen worden verkocht al dan niet met verlies wat de grote (durf) investeerders incalculeren dat het ooit ophoud => de kleintjes worden dan de dupe van dit scenario.
Scenario 2: zorg er voor dat huur verlaagd word en zet een plafond op de voordelen van , (ik begreep ergens dat inkomen door de huur niet eens volledig belast is als inkomen) huurinkomens. (meerdere woningen in je bezit waar je niet in woont? Betekend dat je een "verhuurbedrijf" bent en dus moet houden aan centraal geregelde huur bedragen.) Nadeel is de dat je dan weer splitsing krijgt bij die "cowboys" om mee te kunnen profiteren van de 2de huis eigenaren die iets met pensioen willen doen. (Dat is het grote probleem: elke regel die verzonnen word om de kleinere huiseigenaren te helpen word misbruikt door de grote vissen die elke regelgeving benutten om meer geld te genereren. (prima in gewone zaken maar niet die invloed hebben op eerste levensbehoeftens.)
De huurprijsregulering vrije sector die Hugo de Jonge wil introduceren lijkt logisch. Maar moeten we ook de koopprijzen van woningen niet gaan reguleren? Ook dat is immers niet meer te betalen voor jan modaal?
koopprijzen reguleren:
1 als je iets te koop zet moet je een bouwkundig-rapport kunnen overhandigen van een onafhankelijke keurmeester (VEH?). (je APK van je huis dus.) Nu moet je als koper dat doen omdat de regel is als je niet kan bewijzen dat de verkoper er iets van af wist mag je het zelf betalen. Uit ervaring weet ik hoe lastig het is iets vergoed te krijgen als je achteraf shit tegenkomt die vrij duidelijk is "bedekt" en als je nu om een bouwkundig-rapport vraagt sta je onder aan de lijst.
2 de fee van een aankoop makelaar moet beïnvloed worden door zijn prestatie er iets af te krijgen.
(Tuurlijk zullen de makelaars dit omzeilen met hogere vraagprijs en zakken om die fee goed te houden.)
Maar nu is een percentage van de koopprijs en van de verkoopprijs gelijk dus de makelaar is gebaat bij iets kopen net binnen je budget maar zo hoog mogelijk.(meeste inkomen.)
3 je mag alleen kopen om in te wonen of je moet je houden aan de verhuurwetgeving die centraal geregeld is.
(uitgezonderd zakelijke panden.)
Je moet dus de "ondermarkt" van de woningmarkt beschermen tegen de "ondernemers" die de randen opzoeken van de wet om maximaal winst te hebben. ( de boven markt zijn vaak mensen die beter beschermt zijn door hun kennis van zaken of juridische ondersteuning.)
Woning kopen en verbouwen om door te verkopen?
(foto's en dergelijke moeten kunnen worden getoond aan de bouwkundige want je pleegt een zakelijke handeling.)
4 huizen splitten voor dubbele bewoning? huur ook splitten. Dus geen voordeel halen uit de taartpartjes techniek.

Ik denk dat deze 4 punten al een reinigende werking heeft in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kx22 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb het over Hong Kong (ja ok, is van China) en Singapore. Niet over Mainland China waar de armoede ongetwijfeld boven de 80% zit. In Singapore en HK ligt de armoede grens lager dan van veel westerse landen.

Ben voorstander van een systeem waar je met per m2 betaald, maar daarmee cap je dus de "vrije markt"/kapitalisme. Je mag ook brood verkopen voor 100 euro per brood, dus waarom je huis niet verkopen of verhuren voor veel meer.
Daarnaast zit je altijd met een voorkeurslocatie. Ik woon liever aan de rechterkant van Utrecht dan in kanaleneiland. Moet daar ook een systeem in komen voor verhuurprijzen?

Andere oplossing is:
Leegstand verbieden (verhuren tegen lagere prijs of huis gedwongen verkopen, vooral voor buitenlandse investeerders)

In 2021 waren 178.000 woningen leeg. We komen momenteel 280.000 woningen tekort. Dan heb je al al meer dan 60% van het probleem opgelost. Eigenlijk al zowat het hele probleem, want je kan nooit iedereen voorzien.

---------edit------
Nog een gekke gedachte. Waarom koopt de overheid/gemeente niet onverkoopbare woningen aan?
Ik zie sommige woningen al een hele tijd te koop staan. Als we mensen de KANS bieden om hun huis aan de gemeente te verkopen tegen een bepaald puntensysteem, heeft de gemeente wel meer werk aan, maar anders is het leegstand.
ook hier heb je punten die hout snijden.
Mij kernbetoog is duw die (buitenlandse) investeerders en cowboys uit onze woningmarkt. Maak wonen een recht. Een eerste levens behoefte. Ik heb niks tegen de ondernemers die op een nette manier voorzien in een behoefte wel tegen de pull and push types.

En voor de ondernemers: Als we als bevolking minder kwijt zijn aan dingen als wonen kunnen we ook weer geld uitgeven aan dingen die niet in de eerste benodigheden voor leven staan. maar dan hebben we keuze dus is reëel aanbieden belangrijk om te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
copykat schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

3 je mag alleen kopen om in te wonen of je moet je houden aan de verhuurwetgeving die centraal geregeld is.
(uitgezonderd zakelijke panden.)
Je moet dus de "ondermarkt" van de woningmarkt beschermen tegen de "ondernemers" die de randen opzoeken van de wet om maximaal winst te hebben. ( de boven markt zijn vaak mensen die beter beschermt zijn door hun kennis van zaken of juridische ondersteuning.)
Woning kopen en verbouwen om door te verkopen?
(foto's en dergelijke moeten kunnen worden getoond aan de bouwkundige want je pleegt een zakelijke handeling.)
Dit is wel te doen. Een "fliptax".
Koop een woning om te wonen (max 1) OF het wordt gezien als zakelijke aankoop. Naast 8% overdrachtsbelasting, moeten de gemeentelijke belastingen dan ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
big bang schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:01:
Dat klopt, en je ziet vergelijkbare problemen met asielopvang, maar ook dingen als afvalverwerking of legale prostitutie. Een grote meerderheid van de bevolking wil dat het gebeurt, maar op gemeenteniveau geeft de politiek niet thuis.
supersoco80 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:07:
Dan denk ik dat de traagheid een rol speelt. Stel je zet als wethouder alles op alles om een groot nieuwbouwproject erdoorheen te jassen. Bij de volgende verkiezingen word je weggestemd, want je hebt je waarschijnlijk impopulair gemaakt bij de huidige inwoners. Je opvolger incasseert die salarisverhoging die jij bij elkaar hebt gesprokkeld (want zelfs met goede wil duurt het een tijdje voordat een gemeente met 10000 inwoners groeit).

Verder wist ik dat raadsleden niet buitengewoon goed betaald werden, maar in vergelijking met het riante salaris van de wethouders valt het verschil wel op. Bij een gemeente met minder dan 40000 inwoners kun je net zo goed in de bijstand zitten (en natuurlijk is het lang niet altijd een baan van 40u per week ... maar zou het niet beter zijn als het wél zo was?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
kx22 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:44:
Op het moment hebben we voor de overdrachtsbelasting juist een flipvrijstelling ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:48:
[...]

Op het moment hebben we voor de overdrachtsbelasting juist een flipvrijstelling ...
Ja als je het snel doet wel. 3 maanden toch? Als je binnen 3 maanden verkoopt dan heb je geen tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Neen want een koopwoning is een luxe. Daarnaast hoe wilt u dat invullen? Wie gaat bepalen wie wat mag kopen? Jij mag die woning niet kopen want je hebt en wilt geen kinderen, dus dan maar jokken over je kinderwens? De koopmarkt reguleren is dan weer communistisch waarin bezit verboden is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
kx22 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Koop een woning om te wonen (max 1) OF het wordt gezien als zakelijke aankoop. Naast 8% overdrachtsbelasting, moeten de gemeentelijke belastingen dan ook omhoog.
De fliptax vind ik ridicuul want de flippers zorgen ervoor dat bouwvallen omgetoverd worden tot een bewoonbare woning, de kopers van een flipwoning hebben 2 linker handen. Waarom mogen flippers geen winst maken op een woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
En zoals hierboven beschreven wordt is het eigenlijk niet meer mogelijk om nu een woning te kopen voor verhuur(met financiering). Als de huurprijzen 30% naar beneden gaan, wat gebeurd er dan?

De huurprijsregulering vrije sector die Hugo de Jonge wil introduceren lijkt logisch.
Hugo wil inderdaad het puntensysteem doortrekken voor de vrije huur met een plafond van rond de € 1250 p/m.

Echter volgens mij is niet geregeld hoe je daar voor bouwt. De particuliere verhuur wordt minder aantrekkelijk, maar het effect daarvan kan zijn dat particulieren hun vastgoed verkopen en de overwaarde pakken. Als de bouwketen (gemeente, ontwikkelaar, aannemer) niet bereid zijn tot concessies, dan worden er wellicht geen nieuwe vrije sector huur meer gebouwd.
Als je een verhuurplafond inbouwt, zul je moeten regelen dat er aanbod blijft en bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Neen want een koopwoning is een luxe. Daarnaast hoe wilt u dat invullen? Wie gaat bepalen wie wat mag kopen? Jij mag die woning niet kopen want je hebt en wilt geen kinderen, dus dan maar jokken over je kinderwens? De koopmarkt reguleren is dan weer communistisch waarin bezit verboden is...
Bepalen wie mag kopen doen de hypotheek verstrekkers al.
Regulering in de manier hoe je koopt en voor welk doel is wel in algemeen/ieders belang. lees de minder financieel krachtige.

Als het snelle verdienen word geblokkeerd verdwijnen de cowboys vanzelf.
En inderdaad "leegstand" voor grondspeculering en prijsopdrijving door (kunstmatige)schaarste op te wekken moet aan banden gelegd worden.
We moeten nu elke woning die er is kunnen bewonen en de slechte woningen of slopen en nieuwbouwen of goed renoveren.(Enige dwang/motivatie door de overheid moet kunnen in algemeen belang.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
copykat schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:01:
Bepalen wie mag kopen doen de hypotheek verstrekkers al.
Volgens mij is dat toch vooral de overheid via de - wettelijk vastgelegde - Nibud-richtlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

De fliptax vind ik ridicuul want de flippers zorgen ervoor dat bouwvallen omgetoverd worden tot een bewoonbare woning, de kopers van een flipwoning hebben 2 linker handen. Waarom mogen flippers geen winst maken op een woning?
klopt en klopt en tuurlijk.
alleen nu is het kopen, goedkoop omturnen tot "appartementen" met gezamenlijke voorzieningen en flink cashen de nieuwe maatstaf geworden.

Flippen moet gereguleerd worden. niks tegen de "linkerhanden" die zo'n huis restaureren en weer los laten.
(net als oude auto's rijklaar maken en een nieuwe roadlegal-verklaring aanvragen om te verkopen.)

edit; en winst maken is inkomen/omzet toch? Dus waarom mag dat niet gewoon belast worden volgens algemene belastingregels? (belastingvrij maken zolang het weer in stenen verdwijnt binnen 3 maanden is aanjagen van juist diegene die je uit de woningmarkt wilt hebben)

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 21-08-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Conrado schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Volgens mij is dat toch vooral de overheid via de - wettelijk vastgelegde - Nibud-richtlijnen.
Ja, kan me nog iets herinneren van een jaar of 15 geleden dat hypotheekverstrekkers Jan en alleman hypotheken verstrekte. Van ruim boven de 5-6-7x het jaarinkomen.... Want het kon niet op...aflossingsvrije hypotheken van tonnen...

Dat ging goed, tot het hele kaartenhuis in elkaar storten en er straat aan straat in de verkoop moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

copykat schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

alleen nu is het kopen, goedkoop omturnen tot "appartementen" met gezamenlijke voorzieningen en flink cashen de nieuwe maatstaf geworden.
Toen ik in Tilburg mijn huis in de verkoop zette waren er binnen de eerste dag al overbiedingen door investeerders/opkopers. Alle instaphuizen zoals het mijne werden toen opgekocht door die instanties om ze vervolgens op te delen in 6 ruimtes voor arbeidsmigranten of studentenkamers voor €600-1000 per ruimte...

En iedere starter in Tilburg had dus gewoon pech, alles werd opgekocht, soms meerdere huizen naast elkaar als dat soort panden ingericht.
Fijn als starter, en heerlijk als buren als je leuke rijtjeshuis straatje een opeenhoping word van studentenfeestje of Poolse samenscholingen....

En de gemeente stond het gewoon toe, want ons kent ons en er zullen mensen de zakken mee vullen.

Nu is er eindelijk een regel dat wanneer je koopt je er ook zelf in moet wonen voor tenminste 3 jaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:20:
Dat mogen ze best. Maar als ik een brood klei koop voor 3 euro, en ik maak daar tuinkabouters van die voor 10 euro per stuk weg gaan, dan mag ik over die tuinkabouters BTW aftikken. Het geld dat ik overhoud na aftrek van kosten is winst, en daar wil de belasitngdienst ook wat van zien.

De flipper betaalt zelfs geen overdrachtsbelasting, en de overdrachtsbelasting is al erg laag, in vergelijking met de BTW.

Flippers maken vaak flinke marges. Als ik 60-100k pj zou omzetten met mijn tuinkaboutersfabriek, denk je dat de belastingdienst mijn belastinggeld als onbeduidend zou wegwuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
copykat schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Flippen moet gereguleerd worden. niks tegen de "linkerhanden" die zo'n huis restaureren en weer los laten.
(net als oude auto's rijklaar maken en een nieuwe roadlegal-verklaring aanvragen om te verkopen.)

edit; en winst maken is inkomen/omzet toch? Dus waarom mag dat niet gewoon belast worden volgens algemene belastingregels? (belastingvrij maken zolang het weer in stenen verdwijnt binnen 3 maanden is aanjagen van juist diegene die je uit de woningmarkt wilt hebben)
en @CVTTPD2DQ

Ik heb het over winst maken, niet over belastingen. En inderdaad er mag best belasting over de winst gedaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:43
Shaggy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Toen ik in Tilburg mijn huis in de verkoop zette waren er binnen de eerste dag al overbiedingen door investeerders/opkopers. Alle instaphuizen zoals het mijne werden toen opgekocht door die instanties om ze vervolgens op te delen in 6 ruimtes voor arbeidsmigranten of studentenkamers voor €600-1000 per ruimte...

En iedere starter in Tilburg had dus gewoon pech, alles werd opgekocht, soms meerdere huizen naast elkaar als dat soort panden ingericht.
Fijn als starter, en heerlijk als buren als je leuke rijtjeshuis straatje een opeenhoping word van studentenfeestje of Poolse samenscholingen....

En de gemeente stond het gewoon toe, want ons kent ons en er zullen mensen de zakken mee vullen.

Nu is er eindelijk een regel dat wanneer je koopt je er ook zelf in moet wonen voor tenminste 3 jaar.
Je hoefde je huis natuurlijk niet te verkopen aan zo’n persoon.
Mijn directe ex-buurvrouw heeft bv het hoogste bod niet geaccepteerd omdat er allemaal gekke ideeën bij het bod genoemd werden (schutting in de voortuin, verhuur enz) en die persoon er niet zelf zou gaan wonen.
Daarnaast ging mijn ex-buurvrouw ik dezelfde straat wonen iets verderop en wilde ze dat de buurt gewoon goed bleef.

Zij wilde dat een jong gezin erin kwam, en die zit er nu ook in, fijne buren hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 21-08-2022 12:56 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

GAIAjohan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Je hoefde je huis natuurlijk niet te verkopen aan zo’n persoon.
Dat hebben we ook niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
De flipper betaalt zelfs geen overdrachtsbelasting, en de overdrachtsbelasting is al erg laag, in vergelijking met de BTW.
De flipper betaald 8% overdrachtsbelasting, want hij gaat er zelf niet wonen. Hij krijgt maximaal terug wat de koper betaald aan overdrachtsbelasting.

Kopen voor €200.000, verkopen voor €400.000 betekent dus:
€16.000 (8% van 200k) betalen
€8.000 (2% van 400k) terugkrijgen van koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Eärendil schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

De flipper betaald 8% overdrachtsbelasting, want hij gaat er zelf niet wonen. Hij krijgt maximaal terug wat de koper betaald aan overdrachtsbelasting.

Kopen voor €200.000, verkopen voor €400.000 betekent dus:
€16.000 (8% van 200k) betalen
€8.000 (2% van 400k) terugkrijgen van koper
Niet als je binnen 6 maanden verkoopt. Dus snel verbouwen en dan doorverkopen:
https://www.eigenhuis.nl/...ht/overdrachtsbelasting#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09
Binnen die 6 maanden is er een vrijstelling voor de koper in 2e transactie.
Vaak wordt bij de koop vastgelegd dat dit voordeel voor de verkoper is, en dat de koper dus het bedrag wat hij eigenlijk aan de belasting zou betalen aan de verkoper betaalt. Maar dat is niet meer dan het bedrag dat de koper anders zou moeten betalen.
In advertenties wordt dit vaak vermeld als “Voordeel overdrachtsbelasting voor verkoper.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• underdog85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 13:19
[...]

Huur is bijna altijd wel ergens betaalbaar te vinden, net als een koophuis.
Alleen is dat niet altijd op de plek of de grootte die je wilt. In het oosten of zuiden zijn heus wel "krimpgebieden" met aanbod.

Het is natuurlijk geweldig om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Maar dat kan niet voor iedereen.

Als je nu de huizenprijzen 30% laat zakken doordat je de huurprijs reguleert benadeel je alle mensen die net hebben gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door underdog85 op 21-08-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
underdog85 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Alleen is dat niet altijd op de plek of de grootte die je wilt. In het oosten of zuiden zijn heus wel "krimpgebieden" met aanbod.

Het is natuurlijk geweldig om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Maar dat kan niet voor iedereen.

Als je nu de huizenprijzen 30% laat zakken doordat je de huurprijs reguleert benadeel je alle mensen die net hebben gekocht.
In krimp gebieden heb je veel minder issues met huizenprijzen dan in de randstad ook met minder problemen met extreme huurprijzen. Dus ik denk dat het effect daar heel erg mee valt.
De koopprijzen zullen niet ineens 30% dalen als je de huurprijzen beperkt, misschien een klein beetje omdat het voor investeerders minder goed is om te kopen. Maar die zijn toch grotendeels al de markt uit dus dat heeft weinig effect daarop. En aangezien verhuurde woningen alleen verkocht kunnen worden in verhuurde staat zorgt dat dus ook niet ineens voor een extreem aanbod op de markt, de verhuurders kunnen simpelweg niet verkopen. Vaak werken die wel met 1 jaar contracten dus komt alles gedoseerd op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
Shadowhawk00 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

In krimp gebieden heb je veel minder issues met huizenprijzen dan in de randstad ook met minder problemen met extreme huurprijzen. Dus ik denk dat het effect daar heel erg mee valt.
Daarom is daar ook wel wat te huren of kopen. Het is alleen niet wat men wilt.
En aangezien verhuurde woningen alleen verkocht kunnen worden in verhuurde staat zorgt dat dus ook niet ineens voor een extreem aanbod op de markt, de verhuurders kunnen simpelweg niet verkopen. Vaak werken die wel met 1 jaar contracten dus komt alles gedoseerd op de markt.
Wat bedoel je met dit stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
underdog85 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Daarom is daar ook wel wat te huren of kopen. Het is alleen niet wat men wilt.
Mensen willen daar niet wonen omdat de grote werkgevers in de randstad zitten, en niet in Groningen of Limburg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
Ik begrijp heel goed waarom mensen de Randstad de voorkeur geven. Echter is dat niet voor iedereen weggelegd en daarom kost het dus meer voor diegene die dat wel kunnen.

Ik reageerde dus met name op het stuk dat iedereen het eens is dat vrije sector huur betaalbaar moet zijn voor een modaal inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

spijkerhoofd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Mensen willen daar niet wonen omdat de grote werkgevers in de randstad zitten, en niet in Groningen of Limburg...
Ook in Limburg is een tekort aan arbeidskrachten. Werk is dus geen issue meer.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
EXX schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Ook in Limburg is een tekort aan arbeidskrachten. Werk is dus geen issue meer.
Hangt van het soort werk af. Als je hoogopgeleid bent en in een relatie zit met een gelijkwaardige partner zal je twee banen moeten vinden. Zeker als de opleiding vrij specifiek is.

Voor een loodgieter, jurist of financieel adviseur zal het wel lukken ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Hetzelfde geldt voor alles wat met IT te maken heeft. Chemie sector idem.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
[...]
Huh ik dacht dat het niet uitmaakte als je huis onderwater stond? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Tja, ik denk dat er in Oostduitsland of Delfzijl of .... De reden dat het daar goedkoop is, is dat alleen financieel onafhankelijke mensen of mensen met een baan die veel thuiswerken kan zich kan vestigen in gebieden waar geen werk is. Anderen moeten verhuizen binnen hun werk gebied.

Dat dan benadeel je mensen die net een huis hebben gekocht, betekend dus dat de markt allen als een diode mag werken? Wel 30% omhoog in 5 jaar maar niet naar beneden?
Nieuwe kopers hebben inderdaad een dingetje maar overstappers hebben als ze t goed gedaan hebben niet een volledige hypotheek. De krimp zit dan vooral in de overwaarde die ingezet is bij de koop.
Dat is altijd de kreet bij sterk krimpende markt.

En inderdaad door huurcontracten die variabel aflopen zal t niet meteen een klont huizen op de markt komen door de gene die afscheid nemen van de verhuurmarkt om dat hun rendement minder aantrekkelijk word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
https://www.ad.nl/wonen/h...tijd-verdubbeld~a51ef300/

Grafiekje wat je ziet is dat het nu met de DUBBEL gestegen rente nog steeds 14,5% hoger is dan vorig jaar.
Toch bizar. Moet zeggen dat ik dan nog geluk heb. Heb 50k minder betaald voor een zelfde woning (ook binnen vergelijkbaar) tov nov 2021 (huisnummer 17) en mei 2022 (huisnummer 15).
Maargoed, waarschijnlijk zijn het de minder dure woningen die gestegen zijn. Mijn makelaar heeft ook een houding van: Mensen wachten niet als ze een mooie huis vinden. Vooral als ze in nood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:52:

Grafiekje wat je ziet is dat het nu met de DUBBEL gestegen rente nog steeds 14,5% hoger is dan vorig jaar.
Het lastige bij deze situatie is natuurlijk ook het stukje FOMO. Met een huizenprijs die blijft stijgen en een loon die minder stijgt dan de huizenprijzen nemen je opties steeds verder af, met de additionele factor van een stijgende hypotheekrente zal dat er zeker niet minder om geworden te zijn.

Bij dit soort data is het overigens inderdaad wel nuttig om het in perspectief van de prijsklasses te plaatsen. Wat doen de woningen in de prijsklasse tot 300k, 300k-600k, 600k-1m en >1m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
*snip* zeg dan niks

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 22-08-2022 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Deels heeft hij wel een punt. Het is een soms een beetje “can’t or won’t”.

‘Lekker jaren 30 huis’
‘Lekker dicht bij Uutje, A’dam of Den Haag’
‘Jaaa, geen rijtjeshuis’
‘Neee, niet in de provincie, daar praten ze zo raar hihi’

En het is nog maar de vraag hoe ‘hoogopgeleid’ je bent als je voor iets geleerd hebt waar geen werk in de te vinden is. Een beetje dom is dat wel. Temeer als je ook nog geen fietsband kunt plakken. Tja, was dan maar wat ‘lageropgeleid’ geweest

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 22-08-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
underdog85 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:04:
En aangezien verhuurde woningen alleen verkocht kunnen worden in verhuurde staat zorgt dat dus ook niet ineens voor een extreem aanbod op de markt, de verhuurders kunnen simpelweg niet verkopen. Vaak werken die wel met 1 jaar contracten dus komt alles gedoseerd op de markt.

Wat bedoel je met dit stuk?
Even de vraag bij het stuk gezet.

Wat ik bedoel is dat de beperking op de verhuurprijs niet meteen extreem de prijs van koopwoningen zal drukken door een explosing aan aanbod. Er zullen wel verhuurders zijn die hun woning willen verkopen als de huurprijs gemaximaliseerd word maar veel kunnen simpelweg niet verkopen ( alleen aan andere verhuurders ) omdat er al mensen in zitten met een huurcontract.
Dus de verhuurders die uit de markt willen stappen zullen dit gefaseerd doen, zodra de huidige huurders eruit gaan. Of ze gaan hun huurders een koop aanbod doen.
Maar beide gaan dus niet zorgen dat de prijzen van koopwoningen extreem zal dalen.

En dat hoeft ook niet, een betaalbare woning is een eerste levensbehoefte, dat hoeft geen koopwoning te zijn een betaalbare huurwoning mag ook natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
copykat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:01:

Dat dan benadeel je mensen die net een huis hebben gekocht, betekend dus dat de markt allen als een diode mag werken? Wel 30% omhoog in 5 jaar maar niet naar beneden?
Nieuwe kopers hebben inderdaad een dingetje maar overstappers hebben als ze t goed gedaan hebben niet een volledige hypotheek. De krimp zit dan vooral in de overwaarde die ingezet is bij de koop.
Dat is altijd de kreet bij sterk krimpende markt.
Sterker nog de huizenmarkt is gewoon een markt die een golf heeft, soms dalen de prijzen soms stijgen de prijzen ( als je een periode van 50 jaar aanhoud zie je daar best wel een golf )
Dat is het risico van iets kopen, het kan ook in waarde dalen. Als je dat risico niet wilt dragen moet je het afkopen door wat te huren dan loop je dat risico niet.
Overigens benadeel je mensen niet echt, zolang mensen niet hoeven te verkopen hebben ze gewoon een dak boven hun hoofd tegen vaste kosten.
Net zoals je geen winst hebt zolang je de woning niet verkoopt heb je ook geen verlies als je de woning verkoopt. Je bent hooguit beperkt in je mogelijkheden om te verhuizen.
Masvic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:47:
[...]

Huh ik dacht dat het niet uitmaakte als je huis onderwater stond? :+
Klopt maakt ook weinig uit, zolang je niet hoeft te verkopen is er niets aan de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Deruxian schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Deels heeft hij wel een punt. Het is een soms een beetje “can’t or won’t”.

‘Lekker jaren 30 huis’
‘Lekker dicht bij Uutje, A’dam of Den Haag’
‘Jaaa, geen rijtjeshuis’
‘Neee, niet in de provincie, daar praten ze zo raar hihi’

En het is nog maar de vraag hoe ‘hoogopgeleid’ je bent als je voor iets geleerd hebt waar geen werk in de te vinden is. Een beetje dom is dat wel. Temeer als je ook nog geen fietsband kunt plakken. Tja, was dan maar wat ‘lageropgeleid’ geweest
Dat laatste ben ik het gewoon niet mee eens. Stel je bent erg hoog opgeleid in de landbouwsector en happy in die sector. Dan is er zat werk, maar vooral rondom Wageningen. Dan is Limburg/Drenthe/Friesland gewoon geen optie. Hetzelfde voor bijvoorbeeld een medisch specialisme, lucht&ruimtevaart, meteorologie etc... etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
Bedankt voor je eerdere verduidelijking.
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Klopt maakt ook weinig uit, zolang je niet hoeft te verkopen is er niets aan de hand.
Maakt dat ook niet uit als je rentevaste periode afloopt en je dus opnieuw over de rente moet onderhandelen?
Heb daar zelf nog geen ervaring in het heronderhandelen. Nu 2x voor een hypotheek bij een ander huis gedaan, met de 2e keer een bonus ivm LTV. Dat kan ook de andere kant opgaan denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:52:

Toch bizar. Moet zeggen dat ik dan nog geluk heb. Heb 50k minder betaald voor een zelfde woning (ook binnen vergelijkbaar) tov nov 2021 (huisnummer 17) en mei 2022 (huisnummer 15).
Maargoed, waarschijnlijk zijn het de minder dure woningen die gestegen zijn. Mijn makelaar heeft ook een houding van: Mensen wachten niet als ze een mooie huis vinden. Vooral als ze in nood zijn.
Dat grafiekje laat in mijn ogen juist duidelijk zien dat de stijgende rente een heel duidelijk drukkend effect heeft op de prijsstijging. En heel eerlijk: ik denk dat we het hele effect nog niet eens zien op dit moment. Daar zit altijd een flinke vertraging in en de markt heeft 4 tot 5 weken min of meer stil gelegen. In regio midden begint het nu weer. Mijn vorige woonplaats ligt in regio midden. Ik hou het aanbod en de prijsontwikkeling daar nog steeds een beetje in de gaten. Afgelopen vrijdag: 9 woningen aangeboden. En de 3 dagen daarvoor zag je ook al langzaam wat aanbod ontstaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• supersoco80
ok, een wat uitgebreidere reactie dan: Dit is echt zo'n woestmakende babyboomerreactie. Volledig los van de werkelijkheid. Er is in Nederland geen betaalbare huur te vinden. Punt. ook in krimpregios niet, omdat dan je reiskosten de pan uit rijzen (dat moet je er wel bij meenemen).

Ik wordt echt pissig van opmerkingen als: 'als je echt wilt kan je wel kopen huren', 'je doet maar concessies', 'je past best met 2 in ene klein appartement' etc.. etc... Die reacties zijn over het algemeen vauit een 2-kapper met zonnepanelen en 4 slaapkamers geschreven die een jaar of 8 geleden voor de helft van de huidige waarde gekocht is.Deze reactie zijn geschreven uit een onderliggende angst om een héél klein beetje van die waardeverdubbeling te verliezen en een ander wat te gunnen.

Een béétje inlevingsvermogen zou ik op een forum als dit wel verwachten, maar ontbreekt bij een groot deel volledig en dat laat mij al het vertrouwen in deze samenleving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
underdog85 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:56:
Bedankt voor je eerdere verduidelijking.

[...]

Maakt dat ook niet uit als je rentevaste periode afloopt en je dus opnieuw over de rente moet onderhandelen?
Heb daar zelf nog geen ervaring in het heronderhandelen. Nu 2x voor een hypotheek bij een ander huis gedaan, met de 2e keer een bonus ivm LTV. Dat kan ook de andere kant opgaan denk ik zo.
Tenzij je NHG hebt dan val je automatisch in de minimale groep. En veel mensen hebben hun rente 10-20 jaar vast staan. In die tijd heb je veel kunnen aflossen ( 25% ongeveer ) dus dat maakt ook dat de woning wel heel ver onder water moet staan om een LTV boven de 100% te krijgen.

Overigens is dit meer het soort onderhandelen wat verzekeraars doen met zorgverleners, take it or leave it. Waarbij je de keuze hebt vrijwillig accepteren of je huis kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Dat laatste ben ik het gewoon niet mee eens. Stel je bent erg hoog opgeleid in de landbouwsector en happy in die sector. Dan is er zat werk, maar vooral rondom Wageningen. Dan is Limburg/Drenthe/Friesland gewoon geen optie. Hetzelfde voor bijvoorbeeld een medisch specialisme, lucht&ruimtevaart, meteorologie etc... etc...
Er zijn maar heel weinig sectoren die in een klein hoekje zitten.
Landbouw sector zit door heel nederland, dat wageningen toevallig de opleiding heeft maakt niet veel uit.
Medische specialisten zitten ook door heel het land, en je weet vooraf natuurlijk ook gewoon waar je voor kiest in dat laatste geval.

En dan nog, om in wageningen te werken hoef je er niet te wonen, ik ken genoeg mensen die dagelijks 1 uur enkele reis doen met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:01:
ok, een wat uitgebreidere reactie dan: Dit is echt zo'n woestmakende babyboomerreactie. Volledig los van de werkelijkheid. Er is in Nederland geen betaalbare huur te vinden. Punt. ook in krimpregios niet, omdat dan je reiskosten de pan uit rijzen (dat moet je er wel bij meenemen).
Je kan ook werk zoeken in die regio natuurlijk. Maar qua reiskosten zullen de kosten niet het probleem worden maar de tijd die je kwijt bent.
Bovendien krijg je ook nog 19ct/km aan reiskosten vergoeding dus een deel van de kosten word gewoon betaald.

Er is in Nederland best betaalbaar te huren of te kopen. Alleen kan niet iedereen overal gaan wonen en niet iedereen wil overal gaan wonen. Niet zonder ook van baan te wisselen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
[...]

Ik wordt echt pissig van opmerkingen als: 'als je echt wilt kan je wel kopen huren', 'je doet maar concessies', 'je past best met 2 in ene klein appartement' etc.. etc... Die reacties zijn over het algemeen vauit een 2-kapper met zonnepanelen en 4 slaapkamers geschreven die een jaar of 8 geleden voor de helft van de huidige waarde gekocht is.Deze reactie zijn geschreven uit een onderliggende angst om een héél klein beetje van die waardeverdubbeling te verliezen en een ander wat te gunnen.
Ik voel mij hierin aangesproken en reageer daarom.
Ik ben geen Boomer, maar heb zojuist met mijn partner een huis gekocht in Utrecht en heb daarvoor betaald omdat ik de meerwaarde daarvan zie. Daarom verdedig ik de positie van diegene die net hebben gekocht en daarvoor dus ook relatief veel hebben betaald TOV de Boomer die jij benoemt of de sociale huurder.

Edit:
Er is in Nederland best betaalbaar te huren of te kopen. Alleen kan niet iedereen overal gaan wonen en niet iedereen wil overal gaan wonen. Niet zonder ook van baan te wisselen tenminste.
Dat bedoel ik inderdaad

[ Voor 8% gewijzigd door underdog85 op 22-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
Het probleem met reacties als "je kan toch prima in Noord-oost Drenthe kopen" is dat het de huidige situatie als een gegeven neerzet. We moeten ons maar neerleggen bij die idiote prijzen en de kansen die er nog zijn (hoe weinig ook) benutten.

Dit terwijl het absoluut onaanvaardbaar is dat mensen die toevallig 25-30 jaar geleden zijn geboren, nu niet fatsoenlijk een huis en leven op kunnen bouwen. Een politieman of verpleegkundige in Rotterdam kan geen kant op. "Ja maar dat was vroeger ook"... Dat is wederom een uitspraak die het tot een soort norm verheft.

Het eerste wat je moet doen is uitspreken hoe idioot de situatie is. Het tweede wat je moet doen is uitspreken hoe oneerlijk het is. En het derde wat je moet doen is voorzichtig mee proberen te denken wat wél kan. Maar door meteen te zeggen "kopen is een recht, mijn opa begon ook in een tochtige kelder, jeugd van tegenwoordig wil te teveel, huur een huis in Zuid-Limburg" is het bagatelliseren van de problemen vanuit inderdaad een positie van haves vs have-nots.

Ik blijf het een bizarre discussie vinden. Het definieert de rest van je vermogende leven. De impact is enorm. Maar we moeten ons er maar bij neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:

Bovendien krijg je ook nog 19ct/km aan reiskosten vergoeding dus een deel van de kosten word gewoon betaald.
Dat ligt maar aan je werkgever.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:48
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:08:
Er is in Nederland best betaalbaar te huren of te kopen.
Wat vinden jullie 'betaalbaar'? Dat mag als absoluut bedrag of als percentage van het netto inkomen.

Dan valt er een iets betere discussie op te voeren namelijk. Ik ben heel benieuwd waar de alleenstaande zorgmedewerker / politieagent / docent, maar ook zelfs de alleenstaande IT'er - die ook bereid is om te verhuizen - volgens jullie terecht kan.

Tip: opgebouwde wachttijd voor een sociale huurwoning bouw je op in 1 gemeente, en is niet mee te nemen naar een gemeente waar de wachttijd korter is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Wat er denk ik bedoeld word is dat er studies zijn die opleiden tot werkloosheid of armoede omdat er geen droog brood in te verdienen is terwijl als ze de opleiding doen tot electricien of loodgieter dat ze een rijk leven kunnen lijden. Denk aan de studies antropologie, kunstgeschiedenis of archeologie. Het zijn totaal nutteloze studies waarbij je voorbij word gestreefd door lager geschoolde techneuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Een béétje inlevingsvermogen zou ik op een forum als dit wel verwachten, maar ontbreekt bij een groot deel volledig en dat laat mij al het vertrouwen in deze samenleving
Het is inderdaad de babyboomgeneratie die zo is, en ook denkt dat jongeren de zelfde normen en waarden aanhouden dan zij. Ik zie het in bijna alle discusies voorbij komen en dat noemen we gewoon een generatiekloof. Of het nu gaat om 40 uur werken vs 32 uur of minder, de arbeidsmarkt als geheel, door studeren, digitalisering of iets simpels als de verengelsing van de Nederlandse taal. Boomers ergeren zich blijkbaar overal aan, wellicht vervelen ze zich omdat velen gepensioneerd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underdog85
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

[...]

Wat vinden jullie 'betaalbaar'? Dat mag als absoluut bedrag of als percentage van het netto inkomen.

Dan valt er een iets betere discussie op te voeren namelijk. Ik ben heel benieuwd waar de alleenstaande zorgmedewerker / politieagent / docent, maar ook zelfs de alleenstaande IT'er - die ook bereid is om te verhuizen - volgens jullie terecht kan.

Tip: opgebouwde wachttijd voor een sociale huurwoning bouw je op in 1 gemeente, en is niet mee te nemen naar een gemeente waar de wachttijd korter is.
https://www.funda.nl/koop...03-albert-einsteinweg-63/

Gewoon maar even iets aangeklikt op. https://www.funda.nl/kaar...4328348,5.129507988693418

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh

Ik moet zeggen dat ik het verwonderlijk vind dat de huizenprijzen, ondanks de rentestijging en de torenhoge energierekeningen, nog steeds stijgen maand-op-maandbasis. Ik had toch wel verwacht dat daar een plafond zou vormen / stabiliteit.

0,5% per maand is op een gemiddelde woning van 400k nog altijd 2000 euro netto / komt in de buurt bij het netto inkomen van de veel aangehaalde beroepen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:21:

Had het hier een paar weken terug ook gepost, in Venlo stonden er appartementen/huizen te koop voor 150k-200k. En daar zoeken ze voor ICTers nog best wat mensen ook. Maar goed dat is 1 voorbeeld en dan moet je dat werk maar leuk vinden en het is wel een heel eind weg als je in het westen woont ( je hebt ook een sociaal leven )

Maar goed dat neemt niet weg dat het gewoon zeker in de randstad en grote steden een ramp is voor mensen om een woning te kopen. Dat ga je echter alleen oplossen door of de vraag te laten afnemen of het aanbod te laten toenemen. Er willen gewoon heel veel mensen in dat kleine stukje nederland wonen. Dus moeten we gewoon veel meer betaalbare woningen bij gaan bouwen, en dat betekend met de huidige prijzen dus ook dat het kleine appartementjes gaan worden.
Dus zet gewoon een aantal galerijflats of woontorens in de grote steden in de randstad, zorg dat de maximale huurprijs het puntensysteem volgt. En mix het met deels huur deels koop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
Ik had al zoiets verwacht inderdaad.

"Ik ben heel benieuwd waar de alleenstaande zorgmedewerker / politieagent / docent, maar ook zelfs de alleenstaande IT'er - die ook bereid is om te verhuizen - volgens jullie terecht kan."

Here we go; een alleenstaande zorgmedewerker of politieagent kan geen 280k financieren.

De alleenstaande IT'er heeft een bruto maandsalaris van ongeveer 4500 euro nodig + enkele tienduizenden euro's spaargeld, om zoiets te mogen financieren. Dat is een zeer behoorlijk salaris en een heel stuk boven wat een 'modale Nederlander' te besteden heeft :)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 22-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:28:
[Twitter]
Ik moet zeggen dat ik het verwonderlijk vind dat de huizenprijzen, ondanks de rentestijging en de torenhoge energierekeningen, nog steeds stijgen maand-op-maandbasis. Ik had toch wel verwacht dat daar een plafond zou vormen / stabiliteit.

0,5% per maand is op een gemiddelde woning van 400k nog altijd 2000 euro netto / komt in de buurt bij het netto inkomen van de veel aangehaalde beroepen hier.
Ja ik had ook wel verwachte dat de prijzen zouden stabiliseren eigenlijk.
Zeker nu het ook al een paar maanden wat hogere rente is en dus het effect van de vertraging van de markt wel klaar is.
Maar blijkbaar is er een dusdanige vraag dat huizen toch blijven stijgen.
Wel is het overbieden al voor een groot deel uit de markt heb ik begrepen dus dat is alvast een stap de goede kant op.
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:33:

"Ik ben heel benieuwd waar de alleenstaande zorgmedewerker / politieagent / docent, maar ook zelfs de alleenstaande IT'er - die ook bereid is om te verhuizen - volgens jullie terecht kan."
Niet ik denk dat er veel beroepen zijn die gewoon niet makkelijk alleen aan een woning kunnen komen. En al helemaal niet in de grote steden. En dat zie je nu ook bij bijvoorbeeld de leraren dat ze in de grote steden echt zo veel tekorten hebben dat ze geen 5 dagen onderwijs meer kunnen aanbieden.
Het is ook wel tekorten in de rest van het land maar daar is het veel minder extreem en is het geen structureel probleem ( bij ziekte past het niet altijd )

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-08-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05
[...]

28,5% van de beroepsbevolking van Drenthe is hoger opgeleid.

Er zijn natuurlijk specifieke gevallen (lucht en ruimtevaart) waarvoor het moeilijk is. Maar ik denk dat in de meeste sectoren in heel Nederland werk te vinden is. Laten we niet net doen alsof het ten zuiden van Eindhoven of ten noorden van Zwolle geen werk voor hoger opgeleiden te vinden is.

Ik snap verder prima dat niet iedereen zin heeft om de eigen sociale omgeving te verlaten en naar Drenthe te verhuizen maar werk is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
Shadowhawk00 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Zeker nu het ook al een paar maanden wat hogere rente is en dus het effect van de vertraging van de markt wel klaar is.
Wel is het overbieden al voor een groot deel uit de markt heb ik begrepen dus dat is alvast een stap de goede kant op.
Het duurt volgens mij ook een aantal maanden voordat schokeffecten als renteverhogingen doorwerken in de huizenprijzen. N=1, maar ik ken een tweetal stellen die weigeren de prijs met meer dan 10k te verlagen bij uitblijvende biedingen (nu al 3 maanden). De stijging is genormaliseerd, en mensen menen recht te hebben op een flinke overwaarde + overbieding.

Blijft onverlet dat er een tekort is, en het daarmee nog altijd een verkopersmarkt is. Enige lange termijn oplossing is inderdaad om bij te bouwen, maar dat zie ik niet snel genoeg gebeuren. Een overheid met visie had daar direct na de kredietcrisis mee begonnen, samen met het afschaffen van de HRA. Maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

[...]

Niet ik denk dat er veel beroepen zijn die gewoon niet makkelijk alleen aan een woning kunnen komen. En al helemaal niet in de grote steden. En dat zie je nu ook bij bijvoorbeeld de leraren dat ze in de grote steden echt zo veel tekorten hebben dat ze geen 5 dagen onderwijs meer kunnen aanbieden.
Het is ook wel tekorten in de rest van het land maar daar is het veel minder extreem en is het geen structureel probleem ( bij ziekte past het niet altijd )
14 procent minder verkopen, waarschijnlijk allemaal starters die geen overwaarde mee kunnen nemen naar een nieuwe woning.

De doorstromers kunnen die 0,5% en hogere rente voor het extra deel van de hypotheek wel betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Emgeebee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Het duurt volgens mij ook een aantal maanden voordat schokeffecten als renteverhogingen doorwerken in de huizenprijzen. N=1, maar ik ken een tweetal stellen die weigeren de prijs met meer dan 10k te verlagen bij uitblijvende biedingen (nu al 3 maanden). De stijging is genormaliseerd, en mensen menen recht te hebben op een flinke overwaarde + overbieding.

Blijft onverlet dat er een tekort is, en het daarmee nog altijd een verkopersmarkt is. Enige lange termijn oplossing is inderdaad om bij te bouwen, maar dat zie ik niet snel genoeg gebeuren. Een overheid met visie had daar direct na de kredietcrisis mee begonnen, samen met het afschaffen van de HRA. Maar ja...
Een overheid met visie had juist in de kredietcrisis al begonnen met sociale woningen te bouwen zodat de bouwsector nog overeind bleef.
Dat is het volgende probleem, omdat er veel bouwbedrijven gestopt zijn en er minder aanwas aan nieuwe mensen is geweest zitten we nu met een enorm tekort. Maar logisch ook, als je een studie moet kiezen en er staat overal in de kranten dat er geen werk in is dan kies je wel wat anders.

Tja er zijn altijd mensen die verkopen en die vast blijven houden aan de prijs, en dat is natuurlijk ook hun goed recht. Ik weet ook niet wat die mensen betaald hebben en verbouwd hebben dus kan zijn dat ze niet lager kunnen verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-08-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:07
CVTTPD2DQ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Dat mogen ze best. Maar als ik een brood klei koop voor 3 euro, en ik maak daar tuinkabouters van die voor 10 euro per stuk weg gaan, dan mag ik over die tuinkabouters BTW aftikken. Het geld dat ik overhoud na aftrek van kosten is winst, en daar wil de belasitngdienst ook wat van zien.

Flippers maken vaak flinke marges. Als ik 60-100k pj zou omzetten met mijn tuinkaboutersfabriek, denk je dat de belastingdienst mijn belastinggeld als onbeduidend zou wegwuiven?
Dat is uiteraard een aanname van je. Ik denk dat de belastingdienst als je dit elk jaar doet, zeker als inkomen uit werk gaat zien. En je dus vrij snel ondernemer voor de btw wordt, daar ligt de norm nog iets lager voor. Wellicht dat je eenmalig weg komt, maar zeker niet als je dit structureel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Klopt. We hebben hier op bijvoorbeeld basisscholen best een prima aanwas van nieuw personeel nog. Natuurlijk is het niet zo, dat de leraren in de rij staan hoor. Maar in vergelijking met andere delen van het land zit de basisschool hier ruim in het personeel. Maar een leraar kan hier ook gewoon iets kopen op 1 salaris.
Pagina: 1 ... 148 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg