Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.801 views

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-10 16:53
Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:41:
Dat er veel mensen tegenwoordig problemen hebben om woningen te kopen snap ik zeker.
Nu met 2 jaar in mij. Huidige woning, met veel geluk onderhands kunnen vinden.
Mijn vorige woning (eerste koophuis) ruim 19 jaar gehad, maar tot enige tijd voor de verkoop vielen de brieven op de mat dat mijn huis onder water stond, en hoe ik dat dacht te gaan oplossen.... Met dank aan de.voorgaande huizen ellende.

Dat mijn huis nu binnen 2 jaar meer dan 125-150k overwaarde heeft gekregen is leuk in gedachten, maar aangezien ik niet meer ga verhuizen is het enige wat ik hiervan meekrijgt een hogere WOZ waarde 🤬

Waar ik me wel zorgen over maak is dat mijn dochter van 19 geen enkele mogelijkheid heeft nu of binnen afzienbare tijd zelfstandig te gaan wonen.
Huurhuis wachttijd hier gemiddeld 15 jaar.
Koophuis, kan als 19 jarige nog geen Dixie verhypotheken.

Ofwel, de komende 10-20 jaar zit ik lekker met mijn dochter in huis omdat ze geen mogelijkheid heeft ergens anders te gaan wonen, tenzij ze een IT'er trouwt, want die verdienen schijnbaar 150.000 per maand of zo 😉
Mijn oudste is nog geen 5 jaar, maar hou er nu al rekening mee dat ze pas na de studie en een paar arbeidsjaren het huis uit gaat. Zo ook de jongste. Anders zou ik nu al een woning erbij moeten kopen, tussentijds verhuren tot ze 18-20 is.

Op andere wijze zie ik het niet gebeuren. Gelukkig wonen we nu op een plek met voldoende ROC's Hogescholen en Universiteiten op relatief korte ov-afstanden.

Verwijderd

praliwi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Het is bouwvak. Zomervakantie. Voor de vakantie steeg het aanbod juist flink. Wacht eerst eind september / begin oktober maar eens af. M.i. ben je gek als je je huis nu te koop zet. Ik wacht zelf ook tot oktober.
Hier niet hoor. NU is het aanbod nog lager. De afgelopen week met 3 (+ wat er vandaag nog bij zou komen) was het echt extreem rustig. Van die 3 zijn er ook nog eens 2 400k+, wat voor hier echt de duurdere klasse is (1 daarvan heeft een commerciële ruimte op de begane grond). De week ervoor was met 7 voor de zomervakantie echt een uitschieter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 09:19 ]

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Dat er iets moet gebeuren, dat is wel duidelijk. Daarvoor hoef je alleen maar zo nu en dan Funda een keer te openen en te zien dat er in 1 week tijd een whooping nieuw aanbod van 7 huizen is geweest hier in een stadje waar de huizenmarkt lang zo overspannen nog niet is. Vooralsnog neemt de schaarste alleen maar toe. Vanuit Den Haag zien we al jaren plannen en "goede ideeën", geen daden helaas. :)

Als het aanbod niet groter wordt, dan blijft de diepte van de zakken van de bovenste "lucky few" de prijs bepalen in de gewilde regio's. Hier kan een eenverdiener met modaal inkomen nog wel iets kopen hoor. Wordt dan wel een kleine jaren 30 tussenwoning met bijna geen voortuin en een heel klein achtertuintje.

Sociale huur begint hoe dan ook steeds zeldzamer te worden. Dat is conform overheidsbeleid teruggebracht ten gunste van particuliere verhuur. Beter verdienmodel voor de achterban van de gevestigde rechtse partijen. En de druk door statushouders op de sociale verhuur wordt ook alleen maar groter en groter. En dat is ook koren op de molen van de rechtse partijen, want dat kan ingezet worden om de aandacht weg te houden bij de echte oorzaken van het falen van "Volkshuisvesting".
Ik vroeg laatst een vriend, goed milieu, over hoe zijn 18-jarige dochter (met vooralsnog een redelijk zogeloos semi-hippie-scholieren bestaan) er tegenaan kijkt, maar daar is inmiddels wel de bewustwording: 'ik wil wel een huis kunnen kopen'. Ben benieuwd of dat ook zich vertaald in stemgedrag.
Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:41:

Waar ik me wel zorgen over maak is dat mijn dochter van 19 geen enkele mogelijkheid heeft nu of binnen afzienbare tijd zelfstandig te gaan wonen.
Huurhuis wachttijd hier gemiddeld 15 jaar.
Koophuis, kan als 19 jarige nog geen Dixie verhypotheken.
Blijkbaar willen de stemmers deze situatie (al x jaar); we gaan weer doodleuk verder met Rutte?

[ Voor 12% gewijzigd door lama83 op 18-08-2022 09:25 ]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:41
Harrie_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:09:
Heb je daar het idee dat er iets niet in orde is dan klop je aan bij je woningcorporatie; dan mag je langskomen, krijg je een bakje koffie en wordt er precies nagegaan hoe het zit.
.....
Heb je het idee dat dit het geval is dan kun je een brief sturen naar je verhuurder, dan krijg je een mooie brief van een advocatenkantoor terug vol juridische taal waar de gemiddelde persoon weinig van begrijpt.
Is dat je eigen ervaring dan?
Mijn ervaring met mijn schoonouders die al 50 jaar hetzelfde huis huren: De woningcorporatie zit tegenwoordig verstopt achter een webwall en en een call center. Ze werken met buurt coördinatoren die afstemmen met groep coördinatoren die problemen doorspelen naar de service coördinatoren die de opdracht geven aan het serviceteam. En in die keten is er altijd wel iemand ziek, op vakantie of is er een vacature. Of moet het gewoon terug naar een eerdere coördinator. Wat is uw klant- en dossiernummer?

Brieven verstuurd door befjes stuur je door naar je rechtsbijstandverzekering, die zijn goed thuis in de rechten in de huurwereld heb ik begrepen (geen ervaring zelf).

Mijn huis is slimmer dan ik...

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 15:47
Er was hier een tijdje terug iemand die aan de slag ging met data verzamelen van Funda om wat statistieken te bepalen over aanbod, looptijd en prijs etc. Is daar al wat uit gekomen?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Laapo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Mijn oudste is nog geen 5 jaar, maar hou er nu al rekening mee dat ze pas na de studie en een paar arbeidsjaren het huis uit gaat. Zo ook de jongste. Anders zou ik nu al een woning erbij moeten kopen, tussentijds verhuren tot ze 18-20 is.

Op andere wijze zie ik het niet gebeuren. Gelukkig wonen we nu op een plek met voldoende ROC's Hogescholen en Universiteiten op relatief korte ov-afstanden.
Als jij in de mogelijkheid bent dit te doen is dat heel mooi natuurlijk, dat is hier niet mogelijk helaas.

En qua scholing, mijn dochter heeft gewoon een mbo opleiding en een vakopleiding daarbij, maar dan duurt het nog jaren alvorens ze op een "modaal" salaris zal komen.

Dat is mede de oorzaak van het probleem natuurlijk. Onze maatschappij is zo gevormd dat mensen (schijnbaar) allemaal doorstuderen, flink boven modaal moeten verdienen en dus zelf zeggen, ik verdien goed dus wil ik ook meer en ben bereid hiervoor meer te betalen. Dus gaan we overbieden omdat we het kunnen.
Men heeft het zelf in de hand gewerkt en in stand gehouden natuurlijk.

De overheid had veel eerder moeten ingrijpen met zaken als investeerders die starters woning opkopen om vervolgens dit op te delen en voor belachelijke bedragen te verhuren aan arbeidsmigranten en studenten.
Maar goed, als je Bernard junior heet bijvoorbeeld is dat jarenlang geen enkel probleem natuurlijk.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Conrado schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Is dat je eigen ervaring dan?
Mijn ervaring met mijn schoonouders die al 50 jaar hetzelfde huis huren: De woningcorporatie zit tegenwoordig verstopt achter een webwall en en een call center. Ze werken met buurt coördinatoren die afstemmen met groep coördinatoren die problemen doorspelen naar de service coördinatoren die de opdracht geven aan het serviceteam. En in die keten is er altijd wel iemand ziek, op vakantie of is er een vacature. Of moet het gewoon terug naar een eerdere coördinator. Wat is uw klant- en dossiernummer?

Brieven verstuurd door befjes stuur je door naar je rechtsbijstandverzekering, die zijn goed thuis in de rechten in de huurwereld heb ik begrepen (geen ervaring zelf).
Wat je zegt klopt wel; tegenwoordig heb je natuurlijk met iedere organisatie waar je zaken mee doet te maken allerlei digitale/telefonische barrières. Dat gezegd hebbende, woningcorporaties hebben het over het algemeen wel prima geregeld binnen wettelijke kaders en zitten er niet om de huurder een poot uit te draaien.

Pre-corona hadden de meeste corporaties ook nog gewoon inloop-spreekuren (met ook Turks- en Arabisch sprekende consulenten) maar ik vrees dat dat sinds corona een heel eind is afgeschaft.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
[...]

Mijn ouders balen ook dat ze dat niet gedaan hebben. Hadden destijds gewoon een huis moeten kopen en moeten onderverhuren aan mij en mijn vrienden waarna we of uiteindelijk ik daar had kunnen wonen. Maar helaas..... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

lama83 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:20:

Blijkbaar willen de stemmers deze situatie (al x jaar); we gaan weer doodleuk verder met Rutte?
Vermoedelijk is er een grote "grijze" groep mensen die al jarenlang welvaren onder dit bewind. Als het je voor de wind gaat omdat je als babyboomer je schaapjes op het droge hebt, of als bovengemiddeld persoon stemt, ga je niet kiezen voor een stem die hier verandering in zou kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
BarendBotje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Mijn ouders balen ook dat ze dat niet gedaan hebben. Hadden destijds gewoon een huis moeten kopen en moeten onderverhuren aan mij en mijn vrienden waarna we of uiteindelijk ik daar had kunnen wonen. Maar helaas..... ;w
En als de prijzen omlaag gedoken waren, zijn ze blij dat ze het niet gedaan hebben. Zinloze post hier dus. Natuurlijk baalt iedereen die het kon om 8 jaar geleden een extra woning te kopen. Had je nu veel plezier van gehad. Maar evenveel mensen hadden tranen met tuiten gehuild als de markt niet zo was gestegen.

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 10:07
praliwi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Het is bouwvak. Zomervakantie. Voor de vakantie steeg het aanbod juist flink. Wacht eerst eind september / begin oktober maar eens af. M.i. ben je gek als je je huis nu te koop zet. Ik wacht zelf ook tot oktober.
Wat is er dan anders dan als je nu je huis te koop zet los van de vakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik verwacht dat onze dochter ook lang thuis zal moeten wonen. Wij hebben dus de keuze precies andersom gemaakt: een huis dat groot genoeg is met genoeg buitenruimte op een fijne plek om te wonen. Het is bijna niet te doen om jaren vooraf rekening te houden met een Hogeschool of Universiteit. Jij kunt wel fijn in de regio ten noorden van Utrecht zitten, met vanalles binnen reisafstand.... maar als ze naar Maastricht wil omdat haar studierichting daar enorm goed aangeschreven staat en ze een heel goed gevoel heeft met specifiek die Universiteit.... dan wordt het Maastricht.

• Laapo
Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Als jij in de mogelijkheid bent dit te doen is dat heel mooi natuurlijk, dat is hier niet mogelijk helaas.

En qua scholing, mijn dochter heeft gewoon een mbo opleiding en een vakopleiding daarbij, maar dan duurt het nog jaren alvorens ze op een "modaal" salaris zal komen.

Dat is mede de oorzaak van het probleem natuurlijk. Onze maatschappij is zo gevormd dat mensen (schijnbaar) allemaal doorstuderen, flink boven modaal moeten verdienen en dus zelf zeggen, ik verdien goed dus wil ik ook meer en ben bereid hiervoor meer te betalen. Dus gaan we overbieden omdat we het kunnen.
Men heeft het zelf in de hand gewerkt en in stand gehouden natuurlijk.

De overheid had veel eerder moeten ingrijpen met zaken als investeerders die starters woning opkopen om vervolgens dit op te delen en voor belachelijke bedragen te verhuren aan arbeidsmigranten en studenten.
Maar goed, als je Bernard junior heet bijvoorbeeld is dat jarenlang geen enkel probleem natuurlijk.
Nee, dat huis erbij moet ik eerlijk gezegd niet aan denken. Hier in de omgeving sowieso een onhaalbare kaart voor ons.

Ben zelf vanuit het ouderlijk huis direct gaan samenwonen. Vrienden woonden toen al zeker 3 jaar of langer op kamers etc.

Denk dat veel jonge gezinnen hier niet direct aan denken maar dat het de komende jaren heel normaal wordt dat kinderen lang thuis blijven wonen. Jammer dat de meeste woningen hier niet zo'n garage hebben als in de Amerikaanse films waar dan de tienerzoon in leeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Laapo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Denk dat veel jonge gezinnen hier niet direct aan denken maar dat het de komende jaren heel normaal wordt dat kinderen lang thuis blijven wonen. Jammer dat de meeste woningen hier niet zo'n garage hebben als in de Amerikaanse films waar dan de tienerzoon in leeft.
Buiten dat, ik heb de ruimte om mijn schuur te verbouwen tot woonruimte voor m'n dochter.
Dus technisch gezien geen probleem (buiten financieel)
Maar in de veel gemeenten is dat niet toegestaan omdat schuren, garages etc niet als zijnde woonruimte mogen worden gebruikt.

Als daar verandering in komt dat dit voor inwonende kinderen/ouders is toegestaan, wellicht de mogelijkheid tot eigen postadres (12 en 12a bijvoorbeeld).

Of je het moet willen is 1 ding natuurlijk, maar de mogelijkheid moet er wel zijn/komen zoals de huidige situatie en toekomst eruit ziet qua woningmarkt.

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Je moet je kind op 16 jarige leeftijd al inschrijven voor studentenhuisvesting in meerdere steden. That is the way. Is die paar tientjes per jaar prima waard.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:23
Ik besef het nog niet, maar mijn kinderen van 4 en 7…. Ik zie het echt niet zitten dat ze op hun 25e nog thuis wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:02:
Ik besef het nog niet, maar mijn kinderen van 4 en 7…. Ik zie het echt niet zitten dat ze op hun 25e nog thuis wonen.
Is nu al realiteit, groetjes ondergetekende, 25 jarige met een modaal inkomen die thuis woont.

• Nuevocasa
BarendBotje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Is nu al realiteit, groetjes ondergetekende, 25 jarige met een modaal inkomen die thuis woont.
10/15 jaar geleden woonden jongens ook al gemiddeld tot hun 25e thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik zie het ook niet zitten, maar ze zijn altijd welkom om in huis te blijven wonen. Het is onze eigen keuze geweest om kinderen op de wereld te zetten, dan moeten we er ook voor zorgen. Als de markt dan nog zo verrot is, dan heb je ook weinig keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Daar ga ik toch wel van uit en ik hou daarbij ook rekening bij de nieuwbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Conrado op 18-08-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
souljah1h schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Ik zie het ook niet zitten, maar ze zijn altijd welkom om in huis te blijven wonen. Het is onze eigen keuze geweest om kinderen op de wereld te zetten, dan moeten we er ook voor zorgen. Als de markt dan nog zo verrot is, dan heb je ook weinig keuze.
Eensch,

Maar voor die 5 minuten plezier zit je er nu wel heel lang aan vast :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:04
Nuevocasa schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

En dat maakt het ineens prima? :?

Ik begrijp de toegevoegde waarde in de discussie van dit soort dogmatische normaliseringen nooit zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Daar ga ik toch wel van uit en ik hou daarbij ook rekening bij de nieuwbouw.
Toch ook jammer dat je in Nederland niet in je eigen tuin een tinyhouse of dergelijk mag neerzetten om te wonen. Zolang het geen aparte huisnummer is, moet het naar mijn mening geen probleem zijn. Dan kan je het namelijk ook niet verkopen of verhuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:11
Nuevocasa schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/.../levensloop/uit-huis-gaan

2012: 22,8 jaar
2022: 23,7 jaar

EDIT: verkeerd gelezen, bovenstaande cijfers zijn voor totaal (mannen + vrouwen)

[ Voor 11% gewijzigd door Deewop op 18-08-2022 11:28 ]

• Nuevocasa
Emgeebee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Ik begrijp de toegevoegde waarde in de discussie van dit soort dogmatische normaliseringen nooit zo goed.
nee hoor dat zeg ik nergens, maar het is niet iets bijzonders om op je 25e thuis te wonen.... die gemiddelde leeftijd zal nu inderdaad alleen omhoog schieten.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Emgeebee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Tja paar honderd jaar trouwden meisjes al op hun 15e, nu is dat pedofilie. Dus tja waar trek je de grens voor wat normaal is. Normen en waarden veranderen nou eenmaal door de jaren heen. Als je de verwachting hebt dat je meteen je eigen rijtjeshuis kan krijgen na je school/studie kom je met de koude douche thuis.

Maar de NL maatschappij is niet ingericht op hoog opgeleiden, maar op tweeverdieners. Daarom zijn de huizen duur. Met 2 MBO salarissen kan je nu ook een huis kopen, vroeger kon je met 1 WO salaris een huis kopen, nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Ik had het over jongens/ mannen. Meisjes/ vrouwen gaan gemiddeld een paar jaar eerder uit huis. Maar het is dus inderdaad al hoger. Dat zal wel omhoog schieten de komende jaren.

Edit: 23,5 tegenover 24,4 nu voor mannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nuevocasa op 18-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Tja paar honderd jaar trouwden meisjes al op hun 15e, nu is dat pedofilie. Dus tja waar trek je de grens voor wat normaal is. Normen en waarden veranderen nou eenmaal door de jaren heen. Als je de verwachting hebt dat je meteen je eigen rijtjeshuis kan krijgen na je school/studie kom je met de koude douche thuis.

Maar de NL maatschappij is niet ingericht op hoog opgeleiden, maar op tweeverdieners. Daarom zijn de huizen duur. Met 2 MBO salarissen kan je nu ook een huis kopen, vroeger kon je met 1 WO salaris een huis kopen, nu niet meer.
Sorry ik mis je bijdrage in deze discussie. Daarnaast wordt pedofilie bij een discussie omtrent woningmarkt en thuiswonen getrokken :? Totaal irrelevant. Straks ligt het ook nog aan de stand van de sterren?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Z___Z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Ehhmm, weet niet of je de laatste 20-30 jaar eens hebt rondgekeken, maar Nederland is juist volledig ingericht en gevormd op hoogopgeleide mensen en diens inkomsten.
De Nederlandse overheid promoot immers al 30 jaar lang dat we een kenniseconomie zijn, daar is alles op gestoeld.

En dat juist de 2 mbo opgeleide mensen geen huis kunnen kopen met hun salaris van €2000 netto is waar het probleem zit.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:08
BarendBotje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Sorry ik mis je bijdrage in deze discussie. Daarnaast wordt pedofilie bij een discussie omtrent woningmarkt en thuiswonen getrokken :? Totaal irrelevant. Straks ligt het ook nog aan de stand van de sterren?
Vroegâh gebruikten we de benenwagen. Auto's zijn overbodig. Misschien moeten we onze parkeerplaatsen maar volbouwen met huizen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Ehhmm, weet niet of je de laatste 20-30 jaar eens hebt rondgekeken, maar Nederland is juist volledig ingericht en gevormd op hoogopgeleide mensen en diens inkomsten.
De Nederlandse overheid promoot immers al 30 jaar lang dat we een kenniseconomie zijn, daar is alles op gestoeld.

En dat juist de 2 mbo opgeleide mensen geen huis kunnen kopen met hun salaris van €2000 netto is waar het probleem zit.
Veel mbo 'ers verdienen ook bakken met geld (techneuten, ondernemers, etc). Alleen kantoor personeel verdient meer met een theoretische(re) opleiding en functie dan kantoorpersoneel zonder dergelijke functie.
Zo zijn er ook hoog opgeleide mensen die op kantoor max 2k netto verdienen.

We hadden laatst een behanger over die vloer die durft ook gerust meer dan 100e per uur te vragen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2022 11:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

geekeep schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Vroegâh gebruikten we de benenwagen. Auto's zijn overbodig. Misschien moeten we onze parkeerplaatsen maar volbouwen met huizen. :+
Je zegt het nu gekscherend, maar ik denk dat het ook goed is om te kijken naar de manier waarop we de ruimte inrichten inderdaad. Voorbeeldje is dan bijvoorbeeld het plan voor de Utrechtse Merwedekanaalzone. Als je al die auto's uit het straatbeeld haalt, kun je dat helemaal inrichten voor de bewoners als voetgangers en fietsgebied. De auto staat dan niet voor de deur, maar in een parkeergarage op 100m lopen bijvoorbeeld. Moet zeggen dat ik de plannen destijds wel heel ambitieus vond, met 1 parkeerplaats per 3 woningen aangevuld met deel-auto's en goed OV.

• Masvic
kx22 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Toch ook jammer dat je in Nederland niet in je eigen tuin een tinyhouse of dergelijk mag neerzetten om te wonen. Zolang het geen aparte huisnummer is, moet het naar mijn mening geen probleem zijn. Dan kan je het namelijk ook niet verkopen of verhuren.
Noem het een zorgwoning dan mag het wel.

• Masvic
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Je zegt het nu gekscherend, maar ik denk dat het ook goed is om te kijken naar de manier waarop we de ruimte inrichten inderdaad. Voorbeeldje is dan bijvoorbeeld het plan voor de Utrechtse Merwedekanaalzone. Als je al die auto's uit het straatbeeld haalt, kun je dat helemaal inrichten voor de bewoners als voetgangers en fietsgebied. De auto staat dan niet voor de deur, maar in een parkeergarage op 100m lopen bijvoorbeeld. Moet zeggen dat ik de plannen destijds wel heel ambitieus vond, met 1 parkeerplaats per 3 woningen aangevuld met deel-auto's en goed OV.
Leuk voor het kleine deel van de bevolking wat 1. werk heeft wat bereikbaar is met ov 2. dicht bij ov woont 3. niet buiten de randstad woont.

OV is niet rendabel voor grootste gedeelte van NL aangezien de bevolkingsdichtheid niet hoog genoeg is.

Verwijderd

Masvic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Leuk voor het kleine deel van de bevolking wat 1. werk heeft wat bereikbaar is met ov 2. dicht bij ov woont 3. niet buiten de randstad woont.

OV is niet rendabel voor grootste gedeelte van NL aangezien de bevolkingsdichtheid niet hoog genoeg is.
Maar ik denk dat het wel een manier is om in stedelijk gebied een hogere dichtheid te kunnen bereiken en toch comfortabel te kunnen wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De rente is significant gestegen doordat centrale banken hun monetaire beleid aan het afbouwen zijn.

Dat is toch precies wat veel starters wilden (in dit topic althans)?

Ik heb al eerder gezegd dat een stijgende rente het voor starters juist nog moeilijker maakt en dat blijkt dus exact zo te zijn. Althans - tot het omslagpunt bereikt wordt.

Het lijkt mij nog steeds dat de verminderde financieringscapaciteiten op termijn invloed hebben op de prijs. Zo'n effect duurt doorgaans wel even. Daarnaast kan het effect van verminderde financieringscapaciteit weer gecompenseerd worden door andere effecten (hallo loonstijgingen....).

Ik ben wel heel benieuwd naar de Q3 cijfers, want ik verwacht nog steeds dat er een kentering komt in de stijgingen, maar voor Q2 zat ik daar in ieder geval flink naast....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Masvic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Kip-ei. Het is hier al vaak genoeg voorbij gekomen, maar feit dat men het "normaal" vindt om dagelijks meer dan een uur enkele reis te tuffen richting werk in zo'n klein land als Nederland is toch bijzonder. Ook met het oog op duurzaamheid is lokaal werken een stuk meer toekomstgericht dan de randstad blijven beschouwen als middelpunt.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Requiem19 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:53:
centrale banken hun monetaire beleid aan het afbouwen zijn.
Wat houdt dit in?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dat het opkoopprogramma van de ECB versneld wordt afgebouwd en de (kunstmatig) lage rente in stapjes verhoogd wordt.

https://www.europa-nu.nl/..._sneller?ctx=vh6ukzb3nnt0
https://nos.nl/artikel/24...rse-renteverhoging-bekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:10
[...]

En daardoor is er een groot tekort aan techneuten en kunnen zzp timmermannen, elektriciens en loodgieters vragen wat ze willen wat ze willenvraag is immens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Nuevocasa schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

nee hoor dat zeg ik nergens, maar het is niet iets bijzonders om op je 25e thuis te wonen.... die gemiddelde leeftijd zal nu inderdaad alleen omhoog schieten.
Tja, ik ken ook iemand die op z'n 39e nog thuiswoont... Tegenwoordig niks om je voor te schamen.
Als HBO+'er nu in vegelijking met MBO'ers die juist in 2013-2015 hebben gekocht heb je toch het nakijken ;) Zo slecht tref je het dus niet als MBO'er - als je eerder was gaan werken. Is het blijven hangen in schoolbanken als HBO'er eigenlijk voor niks geweest. Had je niet hoeven studeren of gewoon kunnen backpacken in dezelde tijd.

[ Voor 43% gewijzigd door lama83 op 18-08-2022 12:33 ]

• Nuevocasa
lama83 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Tja, ik ken ook iemand die op z'n 39e nog thuiswoont... Tegenwoordig niks om je voor te schamen.
O nee hoor. Was ook meer het vervolg op een reactie van @kx22 die het niet ziet zitten dat z'n kinderen TM 25 thuiswonen. 10 jaar geleden was het al redelijk normaal dat 'kinderen' van 25 nog thuis wonen. De kans is groot dat wanneer zijn kinderen zo oud zijn het nog normaler is.. aan de andere kant is het wel zo dat dan de babyboomers grotendeels er niet meer zijn en is het maar de vraag hoe erg het dan is met de woningkrapte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
geekeep schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Kip-ei. Het is hier al vaak genoeg voorbij gekomen, maar feit dat men het "normaal" vindt om dagelijks meer dan een uur enkele reis te tuffen richting werk in zo'n klein land als Nederland is toch bijzonder. Ook met het oog op duurzaamheid is lokaal werken een stuk meer toekomstgericht dan de randstad blijven beschouwen als middelpunt.
Gewoon 80% thuis en 20% kantoor, scheelt ook een hele hoop :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

spijkerhoofd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

En daardoor is er een groot tekort aan techneuten en kunnen zzp timmermannen, elektriciens en loodgieters vragen wat ze willen wat ze willenvraag is immens.
Ach, waarom mag een advocaat of IT'er wel €100 per uur rekenen en een stucadoor niet?
Eindelijk eens loon naar werken zullen de meeste denken, en gelijk hebben ze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Ach, waarom mag een advocaat of IT'er wel €100 per uur rekenen en een stucadoor niet?
Komt omdat mensen dat soort klussen vroeger zelf in het weekend deden. Maar je wordt nu opgevoed op school dat je zoveel mogelijk moet studeren en werken met je handen is voor domme mensen. Dus jongeren weten helemaal niet meer hoe je moet klussen.
Daarnaast is het door tweeverdieners maatschappij dat je helemaal geen tijd/zin meer hebt om te klussen in het weekend, want waar je vroeger vrij was na je werk (als man) moet je na je werk de helft van het huishouden erbij doen, want als de vrouw ook werkt kan ze natuurlijk niet het hele huishouden doen. Door het onderschatten van het huishoudelijk werk wat de vrouw vroeger deed heeft 1 huishouden nu 100 uur werk, terwijl dit vroeger 60-80 uur was.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Omdat je na 2 maanden fulltime stukadoren er best goed in kan worden, 2 maanden fulltime advocaat zijn maakt je niet ineens een goede advocaat. Om advocaat te worden gaat er een heel (studie)traject aan vooraf.

Daarnaast moet een advocaat (veranderende wetgeving) en een IT-er (nieuwe technologie) continu bijblijven. Een stukadoor hoeft/heeft dat niet.

Een stukadoor kan 100,- vragen omdat ze om komen in het werk, dat zal niet eeuwig zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door c-nan op 18-08-2022 13:21 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:04
[...]

Vrij simpel; denkkracht. Wat ons uniek maakt is niet het fysieke werk wat we kunnen verrichten, maar het mentale.

Iedereen mag trouwens alles vragen wat ze willen. Maar het daadwerkelijk krijgen is mede gebaseerd op bovenstaande. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Merwedekanaalzone is een goed idee, maar de uitvoering strookt voor geen kant. Ze bouwen dus huizen met parkeerplaatsen voor dure huizen en het totaal wordt 1/3 parkeerplaats per huis. Dus alle goedkope huizen moeten ergens verderop parkeren of geen eigen auto hebben.
Daarnaast is er veel te weinig groen ingepland voor de dichtheid van de wijk. Ze konden veel beter die half lage appartementen complexen kunnen schrappen, meer hogere torens bouwen en de ruimte die hiermee vrij komt gebruiken voor groen.
Ook alle commerciële ruimtes komen aan de rand van de wijk, dus woon je aan het eind van de wijk heb je het slechtste van beiden. Geen voorzieningen op loopafstand en geen parkeerplaats voor de deur en geen park en geen eigen tuin.

Als we hogere dichtheid willen bouwen moeten we kijken naar plaatsen in de wereld waar mensen met hoge inkomens dicht op elkaar wonen. Dus kijk naar Singapore, New York. Vooral Singapore waar veel woonwijken als compounds worden gebouwd. Dus groepje woontorens met eigen park, commerciële voorzieningen in de plint aan de buitenkant van het compound, hoogwaardig OV, parkeren onder het compound.

• Conrado
Dat is gewoon niet waar. In Nederland verdient slechts 2,5% meer dan een ton per jaar. De groep 50K-100K omvat 20% van de beroepsbevolking, maar dat bouwt heel snel naar boven af. Maar zo'n 8% van alle inkomens vallen in het top belastingtarief (> 56K).

Nederland is een land van middeninkomes: 70% hoort tot die groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53ojpN6J-P_TDPAfDQuh7uMgBgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m88LaiC8mPSKvZy4UDat0U6L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Helemaal gelijk! Ik snap niet waarom mensen er moeilijk over doen! Eindelijk kunnen lager geschoolden een goed inkomen genereren en ja dat gaat te kosten van de welvaart van hoger opgeleiden...

• Z___Z
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is gewoon niet waar. In Nederland verdient slechts 2,5% meer dan een ton per jaar. De groep 50K-100K omvat 20% van de beroepsbevolking, maar dat bouwt heel snel naar boven af. Maar zo'n 8% van alle inkomens vallen in het top belastingschijf (> 56K).

[Afbeelding]
Er zitten hier een heleboel boomers in, je moet kijken naar mensen naar inkomen uit werk/vermogen. Dan kom je op een hele andere verdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Z___Z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Er zitten hier een heleboel boomers in, je moet kijken naar mensen naar inkomen uit werk/vermogen. Dan kom je op een hele andere verdeling.
Mooi, laat dan maar eens zien dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
c-nan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Omdat je na 2 maanden fulltime stukadoren er best goed in kan worden, 2 maanden fulltime advocaat zijn maakt je niet ineens een goede advocaat. Om advocaat te worden gaat er een heel (studie)traject aan vooraf.

Daarnaast moet een advocaat (veranderende wetgeving) en een IT-er (nieuwe technologie) continu bijblijven. Een stukadoor hoeft/heeft dat niet.

Een stukadoor kan 100,- vragen omdat ze om komen in het werk, dat zal niet eeuwig zijn.
En met deze denkbeelden dat hoger opgeleiden meer moeten verdienen dan een techneut wilt een zeer groot gedeelte studeren zodat ze ook een hoog inkomen krijgen later en zitten we met forse tekorten in het lager geschoolde technische beroepsgroepen en kunnen de techneuten vragen wat ze willen. Ik vind het geen gek idee dat inkomens hierdoor meer bij elkaar komen te liggen, en dat een loodgieter of stukadoor soms verdiend dan een WO geschoolde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
[...]

Dat is dus marktwerking. Als er straks minder stucadoors dan advocaten zijn of mensen vaker een stucadoor nodig hebben dan advocaten, mag in mijn optiek een stucadoor best meer krijgen voor zijn werk dan een advocaat.
Als ik in een branche zit waar heel weinig kennis is, zou ik ook meer vragen dan wanneer iedereen het werk kan doen wat ik doe.

Maargoed, stucadoors uit landen als polen en tsjechen zijn wel bereid om voor 40-50 euro per uur het werk te doen. Dus ja, als ik een advocaat uit Somalië (voorbeeld) kan krijgen met de kennis wat er in NL afspeelt, heb ik daar uiteraard ook geen probleem mee (kans 0%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
lama83 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb het ook niet over schamen, genoeg situaties waarin een kind na scheiding weer bij zijn ouders gaat wonen, maar beiden zitten er niet op te wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

Vindt het best wel denigrerend overkomen, ook de reacties van anderen hoor 😉

De klassieke aangeleerde houding van de overheid, scholen en ouders, als je langer op school zit, wellicht makkelijker een boek uit je hoofd kan leren, dat je daardoor klaarblijkelijk meer recht denkt te hebben op meer salaris tov iemand die met z'n handjes werkt?

Waar komt die arrogante denkwijze vandaan? Waarom zou iemand die een andere leerweg heeft gehad meer en beter zijn en dus vanzelfsprekend recht hebben op meer dan iemand die lager geschoold is?

Iemand die goed is in z'n vak, ongeacht lengte of niveau van scholing, verdient een goed salaris te krijgen, dat behoort geen recht te zijn van hoger geschoolde 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Shaggy schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

De klassieke aangeleerde houding van de overheid, scholen en ouders, als je langer op school zit, wellicht makkelijker een boek uit je hoofd kan leren, dat je daardoor klaarblijkelijk meer recht denkt te hebben op meer salaris tov iemand die met z'n handjes werkt?

Waar komt die arrogante denkwijze vandaan? Waarom zou iemand die een andere leerweg heeft gehad meer en beter zijn en dus vanzelfsprekend recht hebben op meer dan iemand die lager geschoold is?

Iemand die goed is in z'n vak, ongeacht lengte of niveau van scholing, verdient een goed salaris te krijgen, dat behoort geen recht te zijn van hoger geschoolde 😉
Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, maar als iedereen advocaat tarieven hanteert, wordt dan het leven in Nederland niet veel te duur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
ObiTewodros schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, maar als iedereen advocaat tarieven hanteert, wordt dan het leven in Nederland niet veel te duur?
Als iedereen €100/u vraagt wordt het simpelweg ruilhandel van diensten. Voor wat hoort wat.
[...]

Waarom draaien we het dan niet om en halveren we de salarissen van hooggeschoolden? Dan is het ook "eerlijk", toch..? Uiteindelijk schiet je er niks mee op natuurlijk, als iedereen goed (wat is dat?) betaald wordt. Want dat "goed" is altijd ten opzichte van iets of iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

Dan is het salaris van een advocaat gewoon te hoog :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

Wat is te duur? Zolang mensen op een terrasje nog bereid zijn €3.50 voor een pilsje te betalen, er in iedere kamer een smart tv hangt, en men 2 auto's dient te hebben.....tsja wat is dan te duur?

We klagen immers als Nederlanders heel snel dat dingen duur zijn, maar geven aan de andere kant bakken met geld aan luxe 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
Requiem19 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:53:
De rente is significant gestegen doordat centrale banken hun monetaire beleid aan het afbouwen zijn.

Dat is toch precies wat veel starters wilden (in dit topic althans)?

Ik heb al eerder gezegd dat een stijgende rente het voor starters juist nog moeilijker maakt en dat blijkt dus exact zo te zijn. Althans - tot het omslagpunt bereikt wordt.
Ik denk wat veel starters poogden te zeggen, is dat instappen met een [hogere] rente die naar verloop van tijd daalt, gunstig is. Om op de lange termijn in een vergelijkbare situatie te komen als voorgaande generaties, zal de rente dus moeten stijgen (of moeten dalen naar -10% de komende 30 jaar...).

In algemene zin is de stijgende rente dan ook zeker weten een goed iets. Bovenal beperkt het de financiële slagkracht van doorstromers. Uiteindelijk zullen de prijzen reageren; er zal een omslagpunt komen :)

Tegelijkertijd hebben bijna alle starters waar je nu aan refereert óók gezegd: je moet wel íéts doen voor de jongeren die toevallig nu in een levensfase zitten waarin ze de woningmarkt willen betreden. De korte termijn, dus. De nodige reparatie veroorzaakt namelijk wel een pechgeneratie die er tussenin valt, en toevallig is dat ook nog eens de generatie die er met een studieschuld is bijgenaaid.

Het zou heel waardevol zijn als deze generatie in ieder geval een betaalbare huurwoning zou kunnen bewonen in de tussentijd. Om maar een voorbeeld te noemen.
Daarnaast kan het effect van verminderde financieringscapaciteit weer gecompenseerd worden door andere effecten (hallo loonstijgingen....).
Dat klopt. Daarbij is het maar de vraag of de rentestijging door blijft zetten. Er zijn behoorlijk wat onzekere factoren nu die daar weer invloed op zouden kunnen hebben.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Conrado
[...]

Tarief en loon zijn verschillend :)

Als zelfstandige mag je dat vragen en goede zullen dat ook best krijgen. Echter, je bent wel actief in een competitieve markt. Stukadoors hebben concurrentie van Poolse collega’s hier en bij IT kan werk uitbesteed worden naar bv datzelfde Polen en India.

Overigens moet je bij advocaten meer aan €250 en meer denken..,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-10 12:23
Conrado schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is gewoon niet waar. In Nederland verdient slechts 2,5% meer dan een ton per jaar. De groep 50K-100K omvat 20% van de beroepsbevolking, maar dat bouwt heel snel naar boven af. Maar zo'n 8% van alle inkomens vallen in het top belastingtarief (> 56K).

[Afbeelding]
Maar dit gaat over het gestandaardiseerd inkomen (=besteedbaar inkomen met correctie voor gezinsgrootte). Ik weet niet niet in of de percentages veranderen als we puur naar ongecorrigeerde bruto inkomens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]
Heeft dit niet gewoon met vraag en aanbod te maken? Er zijn minder mensen in een samenleving die in staat zijn advocaat (of hoger opgeleid) te zijn dan stukadoor (of praktisch opgeleid). Waardoor het aanbod van advocaten lager is dan het aanbod aan stukadoors en de stukadoor dus een lager tarief moeten hanteren om concurrerend te zijn..

Stel dat om de een of andere (evolutionaire) reden het andersom was geweest (vrijwel iedereen heeft een hoog IQ, maar vrijwel niemand is praktisch) dan was het denk ik andersom geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 18-08-2022 15:08 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
tfgk1 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:01:
Maar dit gaat over het gestandaardiseerd inkomen (=besteedbaar inkomen met correctie voor gezinsgrootte).
Sorry, ik vertel twee verhalen:

1 - de inkomens-pecentages komen van het CBS die dat van de belastingdienst heeft.
2 - De gafiek toont idd gestandaardiseerde inkomens, maar heb ik toegevoegd om vooral te laten zien hoe groot het middengebied is.

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Feiten maken iets nog niet denigrerend. Iedereen die een beetje handig is met z'n handen kan zeker binnen een half jaar een stukadoor worden. Of dat het je waard is, is een ander verhaal. Zeker de mannen die bijvoorbeeld voor minimum loon bagage aan het afhandelen zijn, zou ik aanraden om een (bouw) vak te leren. Voor de meeste hoger opgeleiden is het gewoon niet waard. Ook al kan je 100 euro/uur verdienen met stukadoren, zullen de meesten dit niet willen ruilen voor een (IT) kantoorbaan van 30 euro/uur. Het is namelijk ook gewoon zwaar werk en je moet er aardig secuur in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 07-10 18:24
[...]
Er is rond je comment al een keer of 3 antwoord gegeven; vraag, aanbod en de relatie tussen het aantal uren ervaring in een vakgebied vs. kwaliteit van opgeleverd werk. Zo lang er voor een beroep als chirurg, notaris of advocaat kennis, kunde en ervaring nodig is die schaarser is dan de kennis, kunde en ervaring van mensen die met "de handjes" werken (over denigrerend gesproken), ligt het geheel in de lijn der verwachting dat de genoemde chirurg, notaris of advocaat meer verdient dan een timmerman, stucadoor of electricien. Heeft niets te maken met 'meer en beter zijn', maar alles met marktwerking. Verwacht je echt dat een notaris zegt doe mij maar de helft?
[...]
Wat me brengt bij de vraag, pleit je nu voor een goed salaris, of hetzelfde salaris? Je comments lijken tussen de regels meer het laatste dan het eerste te suggereren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ik vind persoonlijk het niet erg als een arts of advocaat meer verdiend dan een ITer of een stukadoor, maar het verschil tussen een econoom of stukadoor, of ITer en stukadoor mag wel kleiner en zo zijn er meer voorbeelden te vinden waarbij het verschil kleiner of weg mag zijn.

Probleem is tussen hoog en laag geschoolden dat beide kampen moeten inzien dat ze beiden afhankelijk zijn van elkaar en de loonkloof tussen beiden best kleiner mag. Verschillen in inkomen is niet erg, maar de scheefgroei van de laatste decennia icm vrij onderwijs zorgt er nu voor dat niet enkel de kinderen van notabelen naar HAVO of VWO gaan maar ook van Jan Modaal waardoor er veel meer hoger opgeleiden nu rondlopen vergeleken met 50 jaar geleden en daardoor minder lager geschoolden zijn die het technische werk mogen oplossen en daardoor kunnen vragen wat ze willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:37:
Ik vind persoonlijk het niet erg als een arts of advocaat meer verdiend dan een ITer of een stukadoor, maar het verschil tussen een econoom of stukadoor, of ITer en stukadoor mag wel kleiner en zo zijn er meer voorbeelden te vinden waarbij het verschil kleiner of weg mag zijn.

Probleem is tussen hoog en laag geschoolden dat beide kampen moeten inzien dat ze beiden afhankelijk zijn van elkaar en de loonkloof tussen beiden best kleiner mag. Verschillen in inkomen is niet erg, maar de scheefgroei van de laatste decennia icm vrij onderwijs zorgt er nu voor dat niet enkel de kinderen van notabelen naar HAVO of VWO gaan maar ook van Jan Modaal waardoor er veel meer hoger opgeleiden nu rondlopen vergeleken met 50 jaar geleden en daardoor minder lager geschoolden zijn die het technische werk mogen oplossen en daardoor kunnen vragen wat ze willen.
Loon kloof valt wel mee hoor. Hoogste salaris versus laagste salaris is “maar” iets van een factor 3. Het grote geld wordt verdient door winst uit kapitaal. IMHO mag daar wel wat aan gedaan worden, want het op lange termijn levert het de maatschappij niks op. Het is alleen het belang van de haves die ook het hardst kunnen lobbyen. Dus so far voor democratie.

• Masvic
Z___Z schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Loon kloof valt wel mee hoor. Hoogste salaris versus laagste salaris is “maar” iets van een factor 3. Het grote geld wordt verdient door winst uit kapitaal. IMHO mag daar wel wat aan gedaan worden, want het op lange termijn levert het de maatschappij niks op. Het is alleen het belang van de haves die ook het hardst kunnen lobbyen. Dus so far voor democratie.
Ja en de belastingdruk voor mensen die in loondienst veel verdienen is heel erg hoog.

• Conrado
...... waardoor er veel meer hoger opgeleiden nu rondlopen vergeleken met 50 jaar geleden en daardoor minder lager geschoolden zijn die het technische werk mogen oplossen en daardoor kunnen vragen wat ze willen.
Het eerste klopt; in 2010 had 32% van de bevolking van 25-64 jaar een hbo-/WO-diploma, nu is dat al 40%. Dat komt vooral omdat vrouwen een inhaalslag hebben gemaakt.

Het échte probleem is het soort opleiding, onafhankelijk van het nivo. Waar 12% een technische opleiding had gevolgd, is dat gedaald tot 9%. Daar spelen alle vooroordelen van techniek en dat is echt jammer.

• Conrado
Masvic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:47:
Ja en de belastingdruk voor mensen die in loondienst veel verdienen is heel erg hoog.
Het aantal mensen in loondienst dat veel verdient is gelukkig klein :)
Overigens de 30% hoogste inkomens leveren 80% van de totale inkomstenbelasting op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 07-10 18:24
Klinkt allemaal redelijk arbitrair. Gaan we dan lootjes trekken om te bepalen wie gelijk moet zijn aan wie?
Het Gini coefficient is in 30 jaar tijd van 0,25 naar 0,29 gestegen, wat Nederland nog altijd een van de meest gelijke landen maakt gaat waar het om inkomen gaat. Indien lager geschoolden werkelijk kunnen vragen wat ze willen lijkt mij een oplossing nabij, toch?

Uiteindelijk zit het probleem m.i. niet bij inkomensongelijkheid, maar in de manier waarop we in Nederland weigeren om vermogensongelijkheid aan te pakken. De oplossing wordt m.i. niet gevonden in beroepsgroepen als arts, notaris of advocaat maar bij een zeer klein gezelschap van een paar procentpunt van Nederland met een dusdanig vermogen dat er, tegen de huidige regelgeving, sprake is van een blijvende voorsprong op de rest van NL.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Gaat dit topic eigenlijk over de woningmarkt, of over loonverdeling? :P

Ik snap dat die twee natuurlijk wel bij elkaar komen (waaronder in de dooddoener "dus jij vind dat [beroepsgroep] geen huis mag kopen!?") - terwijl de kern van dát probleem slaat op het inkomensverschil tussen beroepsgroepen.

Zelf vind ik niet dat we een falende salarisverhouding moeten oplossen met extra regeltjes en voorwaarden in de huizenmarkt.

• Masvic
Richh schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:22:

Zelf vind ik niet dat we een falende salarisverhouding moeten oplossen met extra regeltjes en voorwaarden in de huizenmarkt.
Andersom is het wel zo dat de meeste mensen meer moeten gaan verdienen om een huis te kunnen aanschaffen...

• Richh
Masvic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Andersom is het wel zo dat de meeste mensen meer moeten gaan verdienen om een huis te kunnen aanschaffen...
Fair enough, dat maakt de factor 'inkomen' ook wel degelijk een belangrijke factor, begrijp me goed :P

Maar het salarisverschil tussen een stukadoor en een advocaat, ik weet niet of dat heel relevant is voor dit topic. Zeker als we met z'n allen bruto uurlonen gaan verzinnen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:23:
We behoren tot de best presterende beroepsbevolking in de EU (Top 5), maar staan pas op de 9e plek in hoogte salarissen. Jaren van loonmatiging drukt de salarissen en daarnaast staat hier het besteedbare inkomen al lang stil, terwijl tegelijkertijd de winsten wel toenemen (Rabobank). We hebben dus best recht om meer te verdienen.

Maar, hier gaat het over de huizenmarkt en - hoewel ik iedereen meer loon toewens - heeft dat het bekende gevolg: Met meer salaris kunnen we meer lenen en dat zorgt weer voor nog meer prijsopdrijving :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

"Midden in wooncrisis: nieuwbouw keldert met nog eens 27%"

"Er worden minder huizen gebouwd, waardoor de bouwambitie van 100.000 per jaar niet gehaald wordt. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal afgegeven bouwvergunningen nu voor het tweede kwartaal achtereen is gedaald naar 15.000. Dit is 27% lager dan het jaar ervoor, terwijl er momenteel 300.000 woningen tekort zijn."

https://www.telegraaf.nl/...w-keldert-met-nog-eens-27

Het ziet er somber uit voor de nieuwbouw zo te zien. Ik ben benieuwd hoe dit de komende maanden nog verder gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

We behoren tot de best presterende beroepsbevolking in de EU (Top 5), maar staan pas op de 9e plek in hoogte salarissen. Jaren van loonmatiging drukt de salarissen en daarnaast staat hier het besteedbare inkomen al lang stil, terwijl tegelijkertijd de winsten wel toenemen (Rabobank). We hebben dus best recht om meer te verdienen.

Maar, hier gaat het over de huizenmarkt en - hoewel ik iedereen meer loon toewens - heeft dat het bekende gevolg: Met meer salaris kunnen we meer lenen en dat zorgt weer voor nog meer prijsopdrijving :(
Hier durf ik nog wel overeen te gaan : Het brutaal zijn en meer salaris vragen kan net het verschil maken tussen wel of niet kunnen kopen. Zeker in een vaste baan en je kan dit in overleg met je werkgever voor mekaar krijgen...Het zijn nu wel DE momenten om deals te maken op dat vlak.

Wel of niet genoeg salaris voor die woning, 5 ä 10K extra op je jaarsalaris is mssh wel net dat zetje..

En maar goed ook, want als je dan in aanmerking komt, heb je er ook naartoe gewerkt _/-\o_

(ff voorsprong heb je dan, want zou ook zomaar kunnen dat we een algemene loon-index sprong gaan maken om de inflatie te corrigeren)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2022 01:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:39
Ik dacht laat ik dit eens posten, zegt misschien ook wel iets over de huizenmarkt ( of gewoon een slecht en veelste duur project)

https://aanbod.vorm.nl/koer/aanbod

Kort samengevat:

Project is sinds eind December 2021 in de pre-sale. We zijn nu 9 maanden verder en meer dan de helft is nog niet verkocht.

Omdat ze toch moeten promoten dat de verkoop zóoo goed gaat hebben ze stiekem het volgende gedaan:
1. In eerste instantie gingen alle huizen en appartement in 1x in de verkoop, maar omdat heel veel nog niet verkocht is na zo een lange tijd, is het ook niet aantrekkelijk voor nieuwe kopers
2. Ze hebben dus nu het project in 2 'fases' gesplitst. Zo kunnen ze promoten dat fase 1 voor 70% verkocht is ;-) Zouden mensen daar in trappen?

Overigens wordt alles nog steeds op hetzelfde moment gebouwd. Je kan moeilijk van appartementen alleen de 2e en 4e verdieping realiseren als die in fase 1 zitten. (idem voor geschakelde huizen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:44:
"Midden in wooncrisis: nieuwbouw keldert met nog eens 27%"

"Er worden minder huizen gebouwd, waardoor de bouwambitie van 100.000 per jaar niet gehaald wordt. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal afgegeven bouwvergunningen nu voor het tweede kwartaal achtereen is gedaald naar 15.000. Dit is 27% lager dan het jaar ervoor, terwijl er momenteel 300.000 woningen tekort zijn."

https://www.telegraaf.nl/...w-keldert-met-nog-eens-27

Het ziet er somber uit voor de nieuwbouw zo te zien. Ik ben benieuwd hoe dit de komende maanden nog verder gaat ontwikkelen.
Zouden bouwvergunningen de bottleneck zijn, of het feit dat alle bedrijven die huizen bouwen gewoon maanden of jaren volgeboekt zitten, en ook nog eens moeten wachten op levering van materiaal? Worden er minder vergunningen aangevraagd of zijn de gemeentes niet snel genoeg met het afgeven van deze vergunningen? Worden er minder vergunningen aangevraagd omdat bouwen te duur is geworden of de wachtlijsten te lang zijn? Of zit de bottleneck in het aantal kavels wat beschikbaar gesteld wordt om op te bouwen? Vragen vragen...

Er zit natuurlijk wel tijd tussen het krijgen van een vergunning en het bouwen. CBS: "De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is ongeveer twee jaar." Dit jaar en het komende jaar worden dus de vergunde woningen van 2020 en 2021 gerealiseerd. Toen ging het best goed met het afgeven van vergunningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ3Pj9WfgkNnIjOSQkm0Ht2b-Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mh2jFTGpAQjQjpsCq17AqpP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Masvic schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Zouden bouwvergunningen de bottleneck zijn, of het feit dat alle bedrijven die huizen bouwen gewoon maanden of jaren volgeboekt zitten, en ook nog eens moeten wachten op levering van materiaal?
En nog een klein probleempje waar bouwbedrijven last van hebben (als ik hier in de buurt alleen al kijk)
De bouw moet worden stilgelegd want er is een zeer zeldzaam ogende eendagsvlieg ontdekt in het bouwgebied.
De bouw moet worden stilgelegd want om de beurt maken omwonenden bezwaren omdat een paaltje een halve meter verkeerd staat, de put te dicht op de bestaande woningen etc etc

In sommige gevallen snap ik het ook wel, maar soms heb je echt mensen die alles proberen tegen te houden omdat ze het kunnen/leuk vinden/hun recht vinden omdat ze de paringsdans van de rode bosmier willen veiligstellen voor het nageslacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Shaggy schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:49:
soms heb je echt mensen die alles proberen tegen te houden omdat ze het kunnen/leuk vinden/hun recht vinden
Klopt, echter bouwers zijn ook mesters om mensen tegen zich in ‘t harnas te jagen met hun lompheid.

Ik ga in een woonwijk bouwen, begin met de omwonende een kennismakingsrondje te maken met een klein presentje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:50
Huizenprijzen in Canada zijn inmiddels al met meer dan 20% in een half jaar gedaald.

Cijfer is overigens niet gecorrigeerd voor seizoenseffecten. Prijzen in Canada gingen dan ook wel echt door het dak een jaar geleden. Maar eenzelfde effect is ook in Nieuw-zeeland en al lichtelijk in Amerika te zien. Is dit een voorbode voor wat ons te wachten staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Masvic schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Zouden bouwvergunningen de bottleneck zijn, of het feit dat alle bedrijven die huizen bouwen gewoon maanden of jaren volgeboekt zitten, en ook nog eens moeten wachten op levering van materiaal? Worden er minder vergunningen aangevraagd of zijn de gemeentes niet snel genoeg met het afgeven van deze vergunningen? Worden er minder vergunningen aangevraagd omdat bouwen te duur is geworden of de wachtlijsten te lang zijn? Of zit de bottleneck in het aantal kavels wat beschikbaar gesteld wordt om op te bouwen? Vragen vragen...
Het is leuk om wat verder terug in de tijd te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvdwj5UqsL4JM0B4246wxPmEm6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpfLXmAcmTHJLgeQhrTqVytw.png?f=fotoalbum_large

bron(http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=2980)

We zullen in ieder geval een personeelstekort hebben. De vergrijzing speelt daarbij een rol, maar ook de 100.000 bouwvakkers die hun baan in de crisis zijn verloren -- veel van hen zijn niet teruggekeerd het vak in.

Dit had opgevangen kunnen worden door veel meer industrieel te bouwen en bouwprocessen netjes te digitaliseren. Maar ja, de bouwwereld is nog conservatiever dan een Jehovagetuige. Die innovatie begint nu pas een beetje op te komen. Voordat dit echt op stoom is, zijn we 5 tot 10 jaar verder.

Een ander probleem is denk ik ook gronduitgiften. Gemeenten zijn inmiddels professionele grondspeculatiebedrijven geworden en proberen met hoge grondprijzen hun gat in de begroting te fixen. Om die prijzen in stand te houden kun je niet teveel tegelijkertijd uitgeven. Daarnaast heeft het direct impact op de 'type' woning die je kunt bouwen. Je kunt geen 100k sociale woning neerzetten op een stuk grond dat 150k kost, want dat krijg je niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Artopaper schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:41:
Ik dacht laat ik dit eens posten, zegt misschien ook wel iets over de huizenmarkt ( of gewoon een slecht en veelste duur project)

Kort samengevat:

Project is sinds eind December 2021 in de pre-sale. We zijn nu 9 maanden verder en meer dan de helft is nog niet verkocht.

Omdat ze toch moeten promoten dat de verkoop zóoo goed gaat hebben ze stiekem het volgende gedaan:
1. In eerste instantie gingen alle huizen en appartement in 1x in de verkoop, maar omdat heel veel nog niet verkocht is na zo een lange tijd, is het ook niet aantrekkelijk voor nieuwe kopers
2. Ze hebben dus nu het project in 2 'fases' gesplitst. Zo kunnen ze promoten dat fase 1 voor 70% verkocht is ;-) Zouden mensen daar in trappen?

Overigens wordt alles nog steeds op hetzelfde moment gebouwd. Je kan moeilijk van appartementen alleen de 2e en 4e verdieping realiseren als die in fase 1 zitten. (idem voor geschakelde huizen)
Ken de markt en omgeving niet. Weet wel vorig jaar de nieuwbouw prijzen op sommige plekken tot krankzinnige hoogte zijn gestegen. En toen was de rente nog superlaag.

Ik gok dat ze dit voorlopig niet verkocht krijgen. Als de prijzen niet echt dalen dan kan het in de loop van de tijd, als de bouw is gevorderd misschien nog wel lukken. Zeker als ze afzien van bouwrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:55

Kort samengevat:

Tsja, in december waren de rentes nog laag en ging alles als warme broodjes over de toonbank. Wat dat betreft heel vreemd dat het toen niet in 1 dag volledig uitverkocht was. Ik kan de markt in Rotterdam niet, maar dan lijkt er toch iets niet helemaal te kloppen

Eenzelfde soort project in Utrecht (Nieuwe Defensie) loopt volgens mij wel redelijk ok, en de prijzen zijn daar nog wel een stukje hoger op het eerste gezicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
xiangpo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:40:
Huizenprijzen in Canada zijn inmiddels al met meer dan 20% in een half jaar gedaald.

Cijfer is overigens niet gecorrigeerd voor seizoenseffecten. Prijzen in Canada gingen dan ook wel echt door het dak een jaar geleden. Maar eenzelfde effect is ook in Nieuw-zeeland en al lichtelijk in Amerika te zien. Is dit een voorbode voor wat ons te wachten staat?
Persoonlijk snap ik die vergelijkingen met andere landen niet zo. We weten dat we een ander type markt hebben dan bijvoorbeeld België of Duitsland, waarom zou het dan opeens te vergelijken zijn met Canada, Amerika of Nieuw-Zeeland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
xiangpo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:40:

Was volgens mij ook 2 maanden geleden iets over Canado gepost dat de prijzen 10% waren gedaald. Maar in NL zijn juist de prijzen omhoog gegaan. Dus Canada vergelijken met NL heeft geen zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Blik1984 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Persoonlijk snap ik die vergelijkingen met andere landen niet zo. We weten dat we een ander type markt hebben dan bijvoorbeeld België of Duitsland, waarom zou het dan opeens te vergelijken zijn met Canada, Amerika of Nieuw-Zeeland?
Toch zijn trendlijnen best over elkaar heen te leggen. Natuurlijk, het gaat hier inderdaad echt wel wat anders dan in Canada, zo blijkt nu ook wel gewoon uit de praktijk.
Tegelijkertijd heeft eigenlijk vrijwel iedere Westerse economie sinds 1980 een overduidelijke uptrend in huizenprijzen, met een klein dipje in de periode 2008-2014. Natuurlijk met andere percentages en over langere periodes, maar toch.

Ik zou het wel degelijk gek vinden als wij zo nog een jaar +15% hebben nadat Canada klaarblijkelijk -20% in 6 maanden doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 19-08-2022 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:36
Richh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Toch zijn trendlijnen best over elkaar heen te leggen. Natuurlijk, het gaat hier inderdaad echt wel wat anders dan in Canada, zo blijkt nu ook wel gewoon uit de praktijk.
Tegelijkertijd heeft eigenlijk vrijwel iedere Westerse economie sinds 1980 een overduidelijke uptrend in huizenprijzen, met een klein dipje in de periode 2008-2014. Natuurlijk met andere percentages en over langere periodes, maar toch.

Ik zou het wel degelijk gek vinden als wij zo nog een jaar +15% hebben nadat Canada klaarblijkelijk -20% in 6 maanden doet.
Ik geloof er niets van dat de prijzen hier op dit moment nog stijgen. Regio Arnhem in onze klasse in elk geval niet. Er blijft heel veel staan. Ik heb vanmiddag toevallig een bezichtiging ingepland voor een woning die al 5 weken op Funda staat, op een populaire plek. Dat was een maand of 3 geleden ondenkbaar.

Ik zie de vraagprijzen ook niet verder omhoog gaan, maar er wordt nog wel overboden. Dus netto lijkt het me ongeveer gelijk te blijven.

Overigens gaan sommige huizen nog steeds hard en doen sommige makelaars nog steeds 0 moeite. Maar een steeds groter deel blijft nu staan.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 19-08-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Ja, hele grote economische trends zijn wel terug te herleiden uiteraard. Maar verder heeft het gewoon niet zoveel nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Zegt zeker een hoop over de huizenmarkt. Zie het zelf hier in de buurt ook gebeuren:https://www.bpdinwestergouwe.nl/het-carre-van-westergouwe

Zou eigenlijk Q1 in de verkoop gaan, is toen al uitstel gekomen. Daarna is de inschrijving geweest, waarna veel op 'onder optie' kwam te staan, maar ook toen al stonden er woningen op 'vrij'. Wat je nu ziet is dat een hoop woningen van 'onder optie' naar 'vrij' gaan. Boven de 500K lijkt (nieuwbouw) gewoon erg lastig nu, terwijl dat vorig jaar echt geen enkel probleem was. Eerdere fases hier waren altijd in 1x uitverkocht na inschrijving waarbij later misschien nog 1-2 woningen terug kwamen op de markt door financierings problemen of iets dergelijks. Zou mij niets verbazen als nieuwbouw binnenkort stil komt te liggen, heel veel zakken is niet mogelijk qua prijs denk ik met de oplopende inflatie. Onzekerheid over verkoop van eigen huis bij doorstromers, hoge rentes, dure vakmensen voor de afwerking, helpt ook niet mee.

[ Voor 9% gewijzigd door MXMaster op 19-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MXMaster schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Zegt zeker een hoop over de huizenmarkt. Zie het zelf hier in de buurt ook gebeuren:https://www.bpdinwestergouwe.nl/het-carre-van-westergouwe

Zou eigenlijk Q1 in de verkoop gaan, is toen al uitstel gekomen. Daarna is de inschrijving geweest, waarna veel op 'onder optie' kwam te staan, maar ook toen al stonden er woningen op 'vrij'. Wat je nu ziet is dat een hoop woningen van 'onder optie' naar 'vrij' gaan. Boven de 500K lijkt (nieuwbouw) gewoon erg lastig nu, terwijl dat vorig jaar echt geen enkel probleem was. Eerdere fases hier waren altijd in 1x uitverkocht na inschrijving waarbij later misschien nog 1-2 woningen terug kwamen op de markt door financierings problemen of iets dergelijks. Zou mij niets verbazen als nieuwbouw binnenkort stil komt te liggen, heel veel zakken is niet mogelijk qua prijs denk ik met de oplopende inflatie. Onzekerheid over verkoop van eigen huis bij doorstromers, hoge rentes, dure vakmensen voor de afwerking, helpt ook niet mee.
Zijn ook de minst aantrekkelijke woningen die tot nu toe gebouwd zijn in westergouwe voor de hoogste prijs (relatief). Dure nieuwbouwwoningen worden nog wel verkocht als ze correct geprijsd zijn:
https://www.bloemendaalseweggouda.nl/woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Z___Z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Zijn ook de minst aantrekkelijke woningen die tot nu toe gebouwd zijn in westergouwe voor de hoogste prijs (relatief). Dure nieuwbouwwoningen worden nog wel verkocht als ze correct geprijsd zijn:
https://www.bloemendaalseweggouda.nl/woningen
is dat correct geprijsd? Gouda... 2onder 1 kap voor 800k. Vind het nogal veel geld voor Gouda.
Kan zelfs in Utrecht goedkopere nieuwbouw in Leidsche Rijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

is dat correct geprijsd? Gouda... 2onder 1 kap voor 800k. Vind het nogal veel geld voor Gouda.
Kan zelfs in Utrecht goedkopere nieuwbouw in Leidsche Rijn vinden.
Alles is in optie, dus ja (zeker in vergelijking met het project in Westergouwe, het Leidsche Rijn van Gouda). Goedkoper in Leidsche Rijn is alleen tegen de A2/A12 aan (Rijnvliet), moet je ook maar willen wonen (smog en uit de buurt van alle voorzieningen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Z___Z schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:49:
[...]

Alles is in optie, dus ja (zeker in vergelijking met het project in Westergouwe, het Leidsche Rijn van Gouda). Goedkoper in Leidsche Rijn is alleen tegen de A2/A12 aan (Rijnvliet), moet je ook maar willen wonen (smog en uit de buurt van alle voorzieningen).
Aan de andere kant zit je bij Rijnvliet redelijk dichtbij het centrum van Utrecht en zijn de afstanden tot voorzieningen helemaal niet zo ver weg. Misschien voor als je gewend bent om in een stad te wonen wel. Verder is klagen over smog terwijl je in een stad gaat wonen een beetje gek. Rijnvliet is voor mij juist een van de weinig aantrekkelijke nieuwbouw buurten van Utrecht. Het is weids opgezet met veel groen en water, en dat vind je verder in Utrecht echt nergens. De nog aanwezige industrie gaat vanaf 2025 langzaam weg en je hebt een recreatieplas om de hoek

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 20-08-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Aan de andere kant zit je bij Rijnvliet redelijk dichtbij het centrum van Utrecht en zijn de afstanden tot voorzieningen helemaal niet zo ver weg. Misschien voor als je gewend bent om in een stad te wonen wel. Verder is klagen over smog terwijl je in een stad gaat wonen een beetje gek. Rijnvliet is voor mij juist een van de weinig aantrekkelijke nieuwbouw buurten van Utrecht. Het is weids opgezet met veel groen en water, en dat vind je verder in Utrecht echt nergens. De nog aanwezige industrie gaat vanaf 2025 langzaam weg en je hebt een recreatieplas om de hoek
Keuzes keuzes :) dichtbij het centrum van een provinciestadje of in een buitenwijk van een van de meest gewilde steden van het land. Qua investering is Rijvliet denk ik wel beter, want de prijzen liggen veel meer in de buurt van bestaande bouw. In Gouda kost bestaande bouw maar 3-3,5k/m2 terwijl deze nieuwbouw projecten allemaal voor meer dan 4K/m2 von verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:15
MXMaster schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Hoi buurman! :+

Ik woon al in de buurt en ik denk dat inderdaad voor de markt die woningen te hoog geprijsd zijn. Maar de prijzen van deze woningen zijn natuurlijk ook bepaald voordat de markt onrustiger werd en de rente omhoog is gegaan.

Overigens zitten daar woningen in project met beuk maat van 3,5 meter. 3 jaar geleden gingen de reguliere tussen woningen die nu book 500k wordt aangeboden voor 325k ik geloof best dat de prijzen voor bouw gestegen zijn, maar vind dat wel heel veel gestegen. En zeker verschil tussen een woning van 3,5 meter breedt en 5,4 geloof ik niet dat verschil in bouw 200k is.

Kortom het is voorral de gemeente
Gouda die hun begroting met westergouwe aan het dichten is naar mijn idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Z___Z schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Keuzes keuzes :) dichtbij het centrum van een provinciestadje of in een buitenwijk van een van de meest gewilde steden van het land. Qua investering is Rijvliet denk ik wel beter, want de prijzen liggen veel meer in de buurt van bestaande bouw. In Gouda kost bestaande bouw maar 3-3,5k/m2 terwijl deze nieuwbouw projecten allemaal voor meer dan 4K/m2 von verkocht worden.
Nee we praten over die 2 kappers van 795k/158m2 = 5031 euro per m2.
Dan moet je nog eens inrichten voor een minstens 50k tot 100k.
Dus je bent in totaal ongeveer 5500 per m2 kwijt!

Maargoed het project is wel uitverkocht, dus blijkbaar vinden mensen het wel waard!

Iedereen mag vragen wat ze willen en zolang er mensen kopen, kan je beter meer vragen!

En ik wist niet dat Gouda een van de meest gewilde steden was om te wonen joh. Voor mij staat het alsnog bekend om een plek met overlast van een bepaalde bevolkingsgroep. Maar misschien is er veel veranderd de laatste 2-3 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door kx22 op 20-08-2022 10:17 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg