Hielko schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:09:
[...]
Ik snap niet dat dit soort pertinent onjuiste informatie maar herhaald blijft worden. Lees asjeblieft gewoon eens je eigen koopcontract door, in het standaard model staat daar heel expliciet dat het minimaal 10% is. En er is genoeg jurisprudentie te vinden waar meer dan 10% wordt toegekend, al zal dat met de huidige woningmarkt niet zo vaak meer voorkomen.
Dat is niet zoals je het nu stelt. Het is niet minimaal 10%. Het is gewoon 10%. Maar... "onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding,
indien de daadwerkelijke schade hoger is".
Ik heb daarnaast je link gelezen en daar gaat gewoon alles mis vanuit koper, het begint al met:
- alleen met financieel adviseur mailen en ervan uitgaan dat die alles wel regelt
- geen enkele documentatie aanleveren waaruit afwijzing moet blijken
- klaarblijkelijk geen enkele hypotheekaanvraag ingediend
Nog mooier wordt het dat door deze rechtszaak het volgende naar boven komt omtrent koper:
- ontstaan van achterstanden en daardoor afgewezen verhogingsaanvraag
- oneigenlijk aanvragen van coronakredieten
- verhuren van voormalige woning zonder toestemming
En dan omtrent de woning:
- koopsom van € 610.000
- later alsnog verkocht voor € 440.000
- geen taxatie laten doen, wat naar mijn weten een verplichting is bij een financieringsaanvraag
Dus ja, je hebt feitelijk gelijk dat dit kan gebeuren, maar hier is veel meer aan de hand dan gewoon een woningtransactie. Het is duidelijk dat de koper sowieso frauduleus bezig is geweest in het verleden én betalingen niet nakomt. Icm het hele verhaal omtrent de financieel adviseur riekt dit naar ofwel iemand die alles maar aan z'n laars lapt, zomaar een of ander absurd bedrag geboden heeft en denkt ermee weg te komen of een combinatie van dat en een louche/onbetrouwbare financieel adviseur.
Dan verdien je het ook om zo hard afgestraft te worden.
De enige andere verklaarbare reden voor een 170k lagere verkoopprijs, een half jaar later nota bene en niet in een crisisperiode, is als eigenaar woning extreem goed wist waar hij aan begon (misschien zelf jurist?) en uit soort wraak bewust die woning erg laag verkocht heeft omdat hij toch al bijna wist dat hij het terug zou krijgen. Maar dit lijkt me zeer zeer zeer sterk, want het risico dat je niet alles terugkrijgt is aanwezig. Je bent los van je juridische rechten toch ten dele overgeleverd aan het oordeel van de rechter hierin.
TL;DR: Een normaal mens die ook maar een beetje z'n zaakjes op orde heeft en gewoon de stappen volgt die gevolgd moeten worden zou absoluut niet op deze manier in deze situatie terecht komen.