spijkerhoofd schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
Ik vraag mij af in hoeverre de Nederlandse woningmarkt te vergelijken valt met de woningmarkt in Australie, Canada en de VS.
-Is er in die landen te tekort aan woningen of een overschot?
-Is daar ook een groot tekort personeel?
-Stijgen de lonen daar ook zo hard als hier in Nederland?
Daarmee impliceer je dat de woningmarktprijzen bepaald worden door:
- Het al dan niet aanwezig zijn van een woningtekort of overschot
- Het al dan niet aanwezig zijn van een personeelstekort
- Of er loonstijgingen zijn
Waarbij het vooral de vraag is
in hoeverre woningmarktprijzen afhankelijk zijn van deze 3 factoren

Ik ben het met je eens overigens dat deze factoren invloed hebben. Maar persoonlijk denk ik dat 'rente', 'koopkracht' en 'consumentenvertrouwen' (ofwel woningmarktvertrouwen) de meest bepalende factoren zijn, en dat een personeelstekort primair niet heel veel met de prijzen van doen heeft.
Overigens is er ook in de USA een personeelstekort en zie je ook daar zeker loonstijgingen. En een tekort in de grote steden is er geloof ik, net als in Nederland, altijd wel. In het buitengebied wat minder.
We weten dankzij @
Cruiseganger dat de rente daar gemiddeld dus 2x zo hoog is als hier in Nederland, de vraag is dan ook gaan we hier ook zulke procenten krijgen?
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de rentes altijd al hoger lagen in de USA. Ze kennen daar geen NHG, het is niet zo dat het aan die kant van de oceaan ook <1% was. Ik kan er zo snel geen goede bron voor vinden hoe het precies zit, maar volgens mij komt de verhouding qua stijging overeen met hier.
Feit in Nederland is wel dat de lonen ook fors stijgen, helemaal als je als starter van baan wisselt kan een starter zomaar ineens een veel hogere hypotheek krijgen.
Da's al een jaar of 5 zo, zij het in een select aantal sectoren

ik denk dat de vraag is of dat per se komt door de huidige inflatiegolf, of dat dit nou eenmaal nodig is om de economie draaiende te houden. Hoewel de lonen inderdaad stijgen, vind ik 'fors' zeker niet het juiste woord. Op enkele uitschieters na lopen de CAO-stijgingen nog altijd juist fors
achter op het inflatiecijfer. Precies dat is de afgelopen jaren wel anders geweest.
Daarnaast gaat de woningmarkt in het najaar op slot omdat veel verkopers de verkoop naar voren gehaald hebben ipv in het najaar te verkopen.
Dat zal afwachten zijn. Er zullen ongetwijfeld veel verkopers dat nu doen, en zeker als de nieuwbouw straks weer stagneert denk ik ook dat de markt weer op slot gaat. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen of dit straks ook zo gaat uitpakken.