Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.970 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:34
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Ik heb niet het idee dat er ook echt draagvlak is voor de wijzigingen die er aan zitten te komen. Ik krijg een beetje corona dejavu, in het begin slagvaardig en daadkrachtig maar op langere termijn wrijving en tegendraadsheid. En als je dan ookje beloftes niet na kan komen (dejavu again!), dan kan het snel gaan met het vertrouwen
Maar dan komt in elk geval wel de discussie op gang. En zonder op kousevoeten om de heilige huisjes heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Ja, maar laten we eerlijk zijn. ~400k voor een eerste woning is nog steeds fors, zeker als je weet dat je er eigenlijk nog niet eens een kind kan grootbrengen en je er dus weer heel snel uit zal moeten. En dan is het ook nog eens zo dat het aantal vaak maar enorm beperkt is. Zie het voorbeeld hieronder, 10 woningen in totaal.

Voorbeeld: https://de-omloop.nl/nl/a...172/legno-houtbouwwoning/

Dan heb je dus een 2-kamerwoning voor minimaal 370k (incl. afmaken van casco naar woning), en het publiek dat dit kan kopen zijn meestal de mensen die juist net een kind zouden willen. Dus moet je eigenlijk al weer een stapje hoger gaan zitten of buiten de stad gaan zoeken.

Mijn punt is dus eigenlijk, de betaalbare koop die nu gebouwd kan worden in de huidige markt met hoge kosten voor bouwmaterialen en hoge grondprijzen is niet toereikend genoeg en eigenlijk te duur voor wat je er voor krijgt. Er zouden gezinswoningen gebouwd moeten kunnen worden voor 200-300k om ook de onderkant van de markt te kunnen bedienen.
Ik heb me ingeschreven voor een Legno woning, nog de vraag of ik ingeloot ga worden maar het zou mijn eerste huis zijn. Maar vraag me wel beetje af hoeveel kosten erbij gaan komen om het beetje leefbaar te maken ja. Want voor de keuken bv hebben ze een stelpost van €3025, dan heb je een vrij kleine keuken, dus daar zou ik al wat meer geld in willen steken...

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:37
MonkeySleeve schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:07:
[...]
Ik heb me ingeschreven voor een Legno woning, nog de vraag of ik ingeloot ga worden maar het zou mijn eerste huis zijn. Maar vraag me wel beetje af hoeveel kosten erbij gaan komen om het beetje leefbaar te maken ja. Want voor de keuken bv hebben ze een stelpost van €3025, dan heb je een vrij kleine keuken, dus daar zou ik al wat meer geld in willen steken...
Voor 3.000 heb je geen keuken, zelfs bij de ikea niet meer.

Hoe zit het met de badkamer? Sociale woningbouw stijl of wel wat luxer, dat kan ook nog wel een kostenpost zijn. Voor de rest kun je het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Maar denk aan wanden, vloer, wat elektra en dan heb je de grootste posten wel gehad

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 11-07-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Hoe zit het met de badkamer? Sociale woningbouw stijl of wel wat luxer, dat kan ook nog wel een kostenpost zijn. Voor de rest kun je het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Maar denk aan wanden, vloer, wat elektra en dan heb je de grootste posten wel gehad
Als het een project keuken is die heel basic is en die in X aantal woningen gezet word dan lukt dat nog wel. Maar voor dat bedrag heb je niet heel veel keuken dat ben ik met je eens.

Vraag me wel af hoe dat juridisch stand houd eigenlijk, verplicht keuken afnemen bij 1 verkoper dat is namelijk koppelverkoop en denk dat de mededingings autoriteit daar ook wel een mening over heeft toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Shadowhawk00 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Als het een project keuken is die heel basic is en die in X aantal woningen gezet word dan lukt dat nog wel. Maar voor dat bedrag heb je niet heel veel keuken dat ben ik met je eens.

Vraag me wel af hoe dat juridisch stand houd eigenlijk, verplicht keuken afnemen bij 1 verkoper dat is namelijk koppelverkoop en denk dat de mededingings autoriteit daar ook wel een mening over heeft toch?
Hoe het bij ons werkte was als volgt. Je krijgt een cheque ter waarde van x euro, en die kun je bij de projectleverancier inwisselen. Maar je bent vrij in je keuze om je keuze voor de keuken ergens anders te maken, maar dan ben je je cheque kwijt.

Vervolgens ben je bij de projectleverancier uiteraard meer kwijt dan ergens anders, dus is die cheque een sigaar uit eigen doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Hoe het bij ons werkte was als volgt. Je krijgt een cheque ter waarde van x euro, en die kun je bij de projectleverancier inwisselen. Maar je bent vrij in je keuze om je keuze voor de keuken ergens anders te maken, maar dan ben je je cheque kwijt.

Vervolgens ben je bij de projectleverancier uiteraard meer kwijt dan ergens anders, dus is die cheque een sigaar uit eigen doos
Dan had je dus ook de woning kunnen kopen voor de prijs -x want dat is de prijs die uiteindelijk betaald. Niet helemaal natuurlijk want de keukenboer geeft wel een kickback naar de projectontwikkelaar.

Dat soort constructies zouden eigenlijk gewoon aangepakt moeten worden je moet een huis kopen + keuken ook al wil je de keuken niet dan moet je daar toch voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Shadowhawk00 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:37:
[...]

Dan had je dus ook de woning kunnen kopen voor de prijs -x want dat is de prijs die uiteindelijk betaald. Niet helemaal natuurlijk want de keukenboer geeft wel een kickback naar de projectontwikkelaar.

Dat soort constructies zouden eigenlijk gewoon aangepakt moeten worden je moet een huis kopen + keuken ook al wil je de keuken niet dan moet je daar toch voor betalen.
Mwah daar ben ik niet helemaal mee eens. Ik snap je punt hoor, maar je koopt in principe een volledig huis en daar zit dus ook een keuken bij. Dat ding is in feite onderdeel van het huis; dat je er vanaf kunt zien en een waardecheque kunt krijgen voor 1 specifieke leverancier is eerder coulance. Ze kunnen natuurlijk ook gewoon iedere woning met die keuken opleveren en als je iets anders wil dan sloop je m zelf maar eruit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 06:57
Waardecheque is waardeloos. Ik heb uiteindelijk een betere keuken met betere apparatuur in Duitsland gekocht tegen een veel lagere prijs.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:48:
[...]

Mwah daar ben ik niet helemaal mee eens. Ik snap je punt hoor, maar je koopt in principe een volledig huis en daar zit dus ook een keuken bij. Dat ding is in feite onderdeel van het huis; dat je er vanaf kunt zien en een waardecheque kunt krijgen voor 1 specifieke leverancier is eerder coulance. Ze kunnen natuurlijk ook gewoon iedere woning met die keuken opleveren en als je iets anders wil dan sloop je m zelf maar eruit...
Nou ja de praktijk is dat je dus een huis koopt zonder keuken waarbij je een budget krijgt om bij een vaste leverancier een keuken te nemen. Ze weten toch wel dat je geen keuken neemt.
Wat zou de projectontwikkelaar doen als je zegt nou zet er dan die standaard keuken maar in. Is er eigenlijk wel gespecificeerd wat de standaard keuken is en wat waarin zit? Kan dit eigenlijk nog wel of zit er gewoon standaard een keuken check bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:12
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:20:
Ik ben er deze week nog geweest, volgens mij krijg je voor 500 euro al een hoop spaanplaat. De kans is groot dat je projectontwikkelaar minder voordelig is dan IKEA, maar als ze zeggen dat ze een keuken kunnen leveren voor dat geld, dan zal het wel kloppen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Ik ben er deze week nog geweest, volgens mij krijg je voor 500 euro al een hoop spaanplaat. De kans is groot dat je projectontwikkelaar minder voordelig is dan IKEA, maar als ze zeggen dat ze een keuken kunnen leveren voor dat geld, dan zal het wel kloppen toch?
Hij zegt niet dat je een complete keuken krijgt van de aannemer, hij zegt dat er een stelpost is opgenomen van €3.025. Dat is een significant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:49:
[...]
Wat zou de projectontwikkelaar doen als je zegt nou zet er dan die standaard keuken maar in. Is er eigenlijk wel gespecificeerd wat de standaard keuken is en wat waarin zit? Kan dit eigenlijk nog wel of zit er gewoon standaard een keuken check bij?
Er is helemaal geen standaardkeuken je krijgt alleen een keukencheque.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Wij hadden bij onze projectleverancier best een mooie deal. Heel goed vergeleken en het was echt goedkoper dan wat elders te verkrijgen was. Zowel de keuken en de badkamer en toiletten.

Zou dat dus niet meteen dismissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Er is helemaal geen standaardkeuken je krijgt alleen een keukencheque.
Dan zou dus de woning ook gewoon goedkoper kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
Blik1984 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:55:
[...]
...., hij zegt dat er een stelpost is opgenomen van €3.025. Dat is een significant verschil.
En daar zit ook direct het probleem: een stelpost is niet meer dan een goedbedoelde inschatting, echter wèl onderdeel van de overeenkomst. Een aannemer kan dat fors overschrijden.Daarnaast zit over iedere post van de overeenkomst nog de kosten van aannemer, dus ook over de stelpost. Als materiaal hoger uitvalt, komen daar ook nog eens de aannemerkosten overheen.
Stelpost = dubbel opletten :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De marktrentes dalen alweer enkele weken (piek rond 14 juni), maar de hypotheekrentes dalen (nog) niet mee. Het FD wijdt het aan de vakantieperiode (aanbieders hebben nu geen zin in drukte), wegwerken van achterstanden en de huidige hectiek even aankijken met een wat grotere marge.

Verder lijken de zorgen over een recessie toe te nemen - vooral als Rusland de Nordstream 1 niet meer opendraait - en deels daardoor de zorgen over inflatie wat af te nemen. De verwachtingen van flinke renteverhogingen door de ECB zijn wat getemperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Conrado schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:42:
[...]

En daar zit ook direct het probleem: een stelpost is niet meer dan een goedbedoelde inschatting, echter wèl onderdeel van de overeenkomst. Een aannemer kan dat fors overschrijden.Daarnaast zit over iedere post van de overeenkomst nog de kosten van aannemer, dus ook over de stelpost. Als materiaal hoger uitvalt, komen daar ook nog eens de aannemerkosten overheen.
Stelpost = dubbel opletten :)
Het is even de vraag hoe de stelpost is opgenomen, gaat de aannemer zelf een keuken neerzetten voor dat geld of krijg je een waardebon die je bij een aangesloten leverancier kan inleveren. meestal is het het laatste omdat er geen verplichting is vanuit de aannemer om een woning met keuken op te leveren, die is er wel voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat begrijp ik, maar het enige dat @MonkeySleeve meldt is een 'stelpost'. Waardebon, keukencheque of hoe het ook mag heten is hier door anderen genoemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
eamelink schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:49:
De marktrentes dalen alweer enkele weken (piek rond 14 juni), maar de hypotheekrentes dalen (nog) niet mee. Het FD wijdt het aan de vakantieperiode (aanbieders hebben nu geen zin in drukte), wegwerken van achterstanden en de huidige hectiek even aankijken met een wat grotere marge.

Verder lijken de zorgen over een recessie toe te nemen - vooral als Rusland de Nordstream 1 niet meer opendraait - en deels daardoor de zorgen over inflatie wat af te nemen. De verwachtingen van flinke renteverhogingen door de ECB zijn wat getemperd.
Ben benieuwd wat een dalende rente weer voor impact gaat hebben op de huizenmarkt.

In Utrecht zie je duidelijk het vakantie-effect, vorige week een flinke hoeveelheid additionele woningen (+200) toegevoegd en dat zie je nu al in rap tempo afnemen (-70 in paar dagen tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
Shadowhawk00 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Dan zou dus de woning ook gewoon goedkoper kunnen zijn.
Klopt, zij het dat we het dus feitelijk hebben over een woning zonder keuken, wat ik persoonlijk toch wel een handige feature aan een huis vind.
Die keuken en badkamercheques zijn inderdaad een vorm van koppelverkoop waar de ACM best eens over mag optreden van mij.

[ Voor 38% gewijzigd door Richh op 12-07-2022 10:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Rubbergrover1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:36:
[...]

Nu ja, je kunt zeggen wat je wil over minister De Jonge, maar hij weet wel hoe hij met de botte bijl de boel wat op kan schudden. Dus voor de korte termijn zou hij de boel best wel eens in een versnelling kunnen brengen. Helaas zijn dat vaak niet de maatregelen die lang standhouden, maar het zou wel een tijdelijke boost kunnen geven.
Ja dat is ook zo, hij krijgt natuurlijk nu alle rotzooi op zijn bord.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Ben benieuwd wat een dalende rente weer voor impact gaat hebben op de huizenmarkt.

In Utrecht zie je duidelijk het vakantie-effect, vorige week een flinke hoeveelheid additionele woningen (+200) toegevoegd en dat zie je nu al in rap tempo afnemen (-70 in paar dagen tijd).
De verwachting is niet dat de rente aankomende jaren onder 2% gaat zakken als ik prognose van experts lees. Zou wel enorm zuur zijn als je het op 4% rente een hypotheek hebt genomen en een half jaar later de rente 2% is.

Maar goed iedereen hier zegt dat de hoge rente voor daling van prijzen zorgt. Dat lijkt vooralsnog niet het geval. Als de rente weer gaat dalen kan het niet anders dan dat we weer 20% stijging zien in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:55
ObiTewodros schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:10:
[...]

De verwachting is niet dat de rente aankomende jaren onder 2% gaat zakken als ik prognose van experts lees. Zou wel enorm zuur zijn als je het op 4% rente een hypotheek hebt genomen en een half jaar later de rente 2% is.

Maar goed iedereen hier zegt dat de hoge rente voor daling van prijzen zorgt. Dat lijkt vooralsnog niet het geval. Als de rente weer gaat dalen kan het niet anders dan dat we weer 20% stijging zien in een jaar.
Vraag mij af of dat zuur is want als de rente weer op de 2% komt te staan zullen de prijzen verder stijgen en hadden wij de woning die wij recentelijk gekocht hebben nooit kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:10:
Dat begrijp ik, maar het enige dat @MonkeySleeve meldt is een 'stelpost'. Waardebon, keukencheque of hoe het ook mag heten is hier door anderen genoemd....
Dat is omdat de aannemer ook aangeeft dat je er een keukencheque van € 3.025 bij krijgt. Dan is het niet gek dat anderen het zo noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pizzacabonara schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Ja dat is ook zo, hij krijgt natuurlijk nu alle rotzooi op zijn bord.
Wat dat betreft zie ik hem ook een beetje als hoe een interim manager soms bij bedrijven te werk gaat. Vanuit het standpunt van de betrokkenen met de botte bijl en zonder al te veel rekening houdend met oude conventies (of met de verre toekomst) de boel flink op de schop gooien. Waarbij je welliswaar 'iedereen' tegen je krijgt, maar het wel voor elkaar krijgt om de noodzakelijke veranderingen teweeg te brengen. Na een paar jaar kan dan iemand anders, met lange termijn visie, op het nieuwe fundament de boel weer gaan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Vraag mij af of dat zuur is want als de rente weer op de 2% komt te staan zullen de prijzen verder stijgen en hadden wij de woning die wij recentelijk gekocht hebben nooit kunnen kopen.
De rentes hebben totaal geen invloed gehad op de prijzen van recente huizen. Van 2021-2022 zijn de huizen 20% gestegen. Er is nog een sprake geweest van daling. Er wordt nu juist gezegd dat de stijging de komende tijd veel minder hoog gaat zijn. Dus krijg je misschien een situatie dat de huizenprijzen 2% zijn gestegen en de rente terug is naar 2%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
ObiTewodros schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:29:
[...]

De rentes hebben totaal geen invloed gehad op de prijzen van recente huizen. Van 2021-2022 zijn de huizen 20% gestegen. Er is nog een sprake geweest van daling. Er wordt nu juist gezegd dat de stijging de komende tijd veel minder hoog gaat zijn. Dus krijg je misschien een situatie dat de huizenprijzen 2% zijn gestegen en de rente terug is naar 2%.
Niet geheel waar, de woning die wij gekocht hebben werd voor de rentestijgingen fors overboden en gingen als warme broodjes over de toonbank, dankzij de rentestijgingen haakte echter een groot gedeelte af waardoor wij "slechts" 15K hoefde te overbieden, en die 15K zat in de taxatiewaarde terwijl er voor heen minstens 30K boven op de taxatieprijs geboden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Nou Hugo krijgt een moeilijke taak qua realisatie (o.a. Oost-Europeanen zijn juist daar nodig in de bouw):

https://www.pbl.nl/nieuws...-verlichten-blijkt-lastig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
ObiTewodros schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:29:
[...]

In februari gaf onze verkopende makelaar aan dat we voor een vraagprijs van 525-535k konden gaan. Met de verwachting dat we tussen de 550 en 570 uit zouden komen.

In augustus 2021 werd ons huis getaxeerd op 510k.

Begin juni voor 515k op Funda gezet. 4 kijkers en 0 biedingen.

Na 2 weken stilte eraf gehaald en onlangs opnieuw op Funda gezet voor net onder de 5 ton. Nu is er wel interesse.

Die 550k gaan we natuurlijk nooit meer halen en dat is best zuur. Maar goed, stuff happens.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
Jullie geven nu anekdotisch bewijs. Als ik naar de cijfers van nvm kijk lijkt er geen sprake van een daling.

Maar goed, zoals @MartijnA3 zegt: Stuff happens. Hopelijk kan er met oversluiten toch nog de rente wat verlaagd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Monkeydancer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:51:
Waardecheque is waardeloos. Ik heb uiteindelijk een betere keuken met betere apparatuur in Duitsland gekocht tegen een veel lagere prijs.
Is volgens mij echt afhankelijk van de partij. Na aftrek van de keukencheque hebben we een keuken die we echt niet goedkoper ergens anders hadden kunnen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
eamelink schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:49:

Net even gekeken, niet echt mijn vakgebied maar nu de 10jaars staat 1,44% en op het hoogtepunt 2,27%. Vrij bizar dat de hypotheekrente wel heel rap samen met de staats steeg en nu niet omlaag te krijgen is.

Denk dat het vooral om de marge te doen is. Makkelijk verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ObiTewodros schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Ik ga niet zo goed op prognoses van experts, keer op keer is gebleken dat experts qua woningmarkt gewoon maar wat roepen. Zo zei de Rabobank nog in maart dat de woningmarkt 17% zou stijgen dit jaar, en toen was de stijging qua inflatie, hypotheekrente en de oorlog in de oekraïne al begonnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Is volgens mij echt afhankelijk van de partij. Na aftrek van de keukencheque hebben we een keuken die we echt niet goedkoper ergens anders hadden kunnen krijgen.
Same here. Ik ging er al in met de gedachte dat het afzetterij zou zijn. Tot ik de offertes van de bekende keukenboeren kreeg. Zelfs de netto aanbieders waren kwamen duurder uit. Tel daarbij op dat de keuken voor oplevering wordt geplaatst, voor garantie ik me ook tot de aannemer mag wenden.. ik ben er achteraf dik tevreden met het aanbod van de projectleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Laapo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Net even gekeken, niet echt mijn vakgebied maar nu de 10jaars staat 1,44% en op het hoogtepunt 2,27%. Vrij bizar dat de hypotheekrente wel heel rap samen met de staats steeg en nu niet omlaag te krijgen is.

Ja, een normale marge tussen kapitaalmarktrente en hypotheekrente voor 10 jaar is ongeveer 1,3%. Dat verschil zit nu rond de 1,8-2%. Ff lekker wat marge nemen in de zomerperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Laapo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Same here. Ik ging er al in met de gedachte dat het afzetterij zou zijn. Tot ik de offertes van de bekende keukenboeren kreeg. Zelfs de netto aanbieders waren kwamen duurder uit. Tel daarbij op dat de keuken voor oplevering wordt geplaatst, voor garantie ik me ook tot de aannemer mag wenden.. ik ben er achteraf dik tevreden met het aanbod van de projectleverancier.
Dat heb je goed voor elkaar, bij mij wordt de keuken wel pas na oplevering geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:52:
[...]
En er zal door de overstaphausse in q1 vast genoeg backlog bij de banken zijn om de oude voorraad aan aanvragen weg te werken. Tel dat op bij een begin aan vakanteperiode en lage personeelsbezetting. Dus ja meer marge is makkelijk verdiend, maar geeft ook meer tijd om de voorraad weg te werken.

Oversluiten was q1 nog interessant met het kunnen vastzetten van de rente tegen 2 max 2.5% voor 20/30 jaar. Maar die animo is ook weg gevallen. Ga je dan nu wel als eerste de tarieven omlaag stellen krijg je een nieuwe run op dat tarief. Is precies de reden waarom een De Munt hypotheken bepaalde aanbiedingen niet meer aanbied. Wat dat betreft is het net de energiemarkt. Enkel nog de minst aantrekkelijke tarieven als beschikbaar tonen zodat je niet achter de feiten blijft aanlopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Ik ga niet zo goed op prognoses van experts, keer op keer is gebleken dat experts qua woningmarkt gewoon maar wat roepen. Zo zei de Rabobank nog in maart dat de woningmarkt 17% zou stijgen dit jaar, en toen was de stijging qua inflatie, hypotheekrente en de oorlog in de oekraïne al begonnen
Dat is ook nog niet veranderd, zie de ABN in juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVkhl8KHlKeFdFmt-PWbOTzAcAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aNJb2fcon0lvNP49xGDeST65.jpg?f=user_large

En, ook de NVM-cijfers lieten groei zien van zo'n 10%. Echter in dit draadje is men in het algemeen veel minder positief :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Ja, een normale marge tussen kapitaalmarktrente en hypotheekrente voor 10 jaar is ongeveer 1,3%. Dat verschil zit nu rond de 1,8-2%. Ff lekker wat marge nemen in de zomerperiode
Ja, zal er na de zomer wel weer uitlopen. Zeker met afnemende volumes. Maar als de huidige daling op de kapitaalmarkt een tijdelijk dipje blijkt - goed denkbaar - dan zie je dat wellicht niet terug in de hypotheekrentes.

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 12-07-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]

En, ook de NVM-cijfers lieten groei zien van zo'n 10%. Echter in dit draadje is men in het algemeen veel minder positief :)
kwartaal 1 was toch helemaal niet zo positief, kwartaal op kwartaal bekeken? Was de gemiddelde verkoopprijs in 2021-4 niet 440, en die van 2022-1 niet 430? Nu weer gestegen naar 448 geeft een stijging van 2% op een halfjaar tijd

natuurlijk enig nattevingerwerk, maar niet opeens reden om van 15-20% stijging te kunnen spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:12:
[...]

kwartaal 1 was toch helemaal niet zo positief, kwartaal op kwartaal bekeken? Was de gemiddelde verkoopprijs in 2021-4 niet 440, en die van 2022-1 niet 430? Nu weer gestegen naar 448 geeft een stijging van 2% op een halfjaar tijd

natuurlijk enig nattevingerwerk, maar niet opeens reden om van 15-20% stijging te kunnen spreken
Het is natuurlijk wel lastig omdat de partijen met toegang tot de cijfers (hypotheekverstrekkers, makelaars) er juist gebaat bij zijn dat de markt een positief vooruitzicht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
geekeep schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Het is natuurlijk wel lastig omdat de partijen met toegang tot de cijfers (hypotheekverstrekkers, makelaars) er juist gebaat bij zijn dat de markt een positief vooruitzicht heeft.
Ik moet mijn huis nog verkopen dit jaar, dus ik hoop op een stijging van 15-20% dit jaar. Maar ik zie het gewoon nog niet gebeuren in de huidige markt. De cijfers liegen niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht en ook hier gedoe.

Projectontwikkelaar gaf aan dat in de woning een keuken ter waarde van 11k was inbegrepen (kijkend naar keuken leveranciers is dit meer een keuken van 5k-7k). Blijkt een miniscuul keukentje te zijn. Upgrades zijn mogelijk en worden aangeraden. Enige merk keuken dat je kan kiezen, is een premium merk. Prima merk maar erg duur. Probleem is dat je niet mag/kan afdingen bij de projectontwikkelaar dus daar waar je normaal gesproken 20k zou betalen bij een keukenleverancier betaal je 30k bij de projectontwikkelaar. Snel verdient door die ontwikkelaar.

Dus wij dachten, weet je wat we nemen niet die keuken af en we bestellen de keuken ergens anders. Dat mocht niet. Keuken/badkamer casco afnemen was niet mogelijk "vanwege het bouwbesluit". Dat is lekker makkelijk... Projectontwikkelaar kan elke prijs rekenen want je moet verplicht alles bij ze afnemen.

Optie 3: keuken na oplevering verkopen en een nieuwe keuken kopen. Tja die keuken van 11k heeft eerder een realistische marktplaats waarde van 5k. En die 11k heb je al indirect in de woningprijs betaald (sigaar uit eigen doos). Als je dan ook nog eens 20k moet betalen bij een andere keukenleverancier, meer tijd kwijt bent en als je de standaard keuken kiest bij de projectontwikkelaar je ook praktisch gezien aan die opstelling moet houden bij de nieuwe keukenleverancier...dan is het bij de projectontwikkelaar onder aan de streep toch goedkoper/sneller/makkelijker. Bovendien, als de projectontwikkelaar op de vloer vloerverwarming leidingen heeft geplaatst is het lastiger daarop een een gedeelte van de keuken neer te zetten (kan wel maar niet goed voor je energieverbruik). De ontwikkelaar plaatst namelijk de vloerverwarming leidingen, elektra, water aansluiting en afvoer op basis van de opstelling die je bij ze kiest.

Conclusie: kopers (waaronder ik) bij deze projectontwikkelaar werden praktisch gedwongen om dure opties te kiezen bij de projectontwikkelaar. Niet omdat ze goedkoop zijn maar omdat het alternatief door de constructie niet veel goedkoper is. Ook bij de badkamer. Als je de tegels eruit sloopt kan je ze niet (makkelijk) meer hergebruiken/verkopen dus dan is dat weggegooid geld. Dus dan maar de upgraden bij de ontwikkelaar. En dan kan je zeggen koop dan het huis niet: het is niet alsof er veel andere keuze was tussen huizen voor mij vorig jaar.

Ik ben er met je eens dat er regels moeten komen om dit soort misbruik tegen te gaan want zo profiteren de projectontwikkelaars van de woningcrisis. Als ik niet koop dan staan er tientallen anderen in de rij (er waren meer dan 350 inschrijvingen op dit project van 31 nieuwbouw koopwoningen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Projectontwikkelaar gaf aan dat in de woning een keuken ter waarde van 11k was inbegrepen (kijkend naar keuken leveranciers is dit meer een keuken van 5k-7k). Blijkt een miniscuul keukentje te zijn. Upgrades zijn mogelijk en worden aangeraden. Enige merk keuken dat je kan kiezen, is een premium merk. Prima merk maar erg duur. Probleem is dat je niet mag/kan afdingen bij de projectontwikkelaar dus daar waar je normaal gesproken 20k zou betalen bij een keukenleverancier betaal je 30k bij de projectontwikkelaar. Snel verdient door die ontwikkelaar.

Dus wij dachten, weet je wat we nemen niet die keuken af en we bestellen de keuken ergens anders. Dat mocht niet. Keuken/badkamer casco afnemen was niet mogelijk "vanwege het bouwbesluit". Dat is lekker makkelijk... Projectontwikkelaar kan elke prijs rekenen want je moet verplicht alles bij ze afnemen.

Optie 3: keuken na oplevering verkopen en een nieuwe keuken kopen. Tja die keuken van 11k heeft eerder een realistische marktplaats waarde van 5k. En die 11k heb je al indirect in de woningprijs betaald (sigaar uit eigen doos). Als je dan ook nog eens 20k moet betalen bij een andere keukenleverancier, meer tijd kwijt bent en als je de standaard keuken kiest bij de projectontwikkelaar je ook praktisch gezien aan die opstelling moet houden bij de nieuwe keukenleverancier...dan is het bij de projectontwikkelaar onder aan de streep toch goedkoper/sneller/makkelijker. Bovendien, als de projectontwikkelaar op de vloer vloerverwarming leidingen heeft geplaatst is het lastiger daarop een een gedeelte van de keuken neer te zetten (kan wel maar niet goed voor je energieverbruik).

Conclusie: kopers (waaronder ik) bij deze projectontwikkelaar werden praktisch gedwongen om dure opties te kiezen bij de projectontwikkelaar. Niet omdat ze goedkoop zijn maar omdat het alternatief door de constructie niet veel goedkoper is. Ook bij de badkamer. Als je de tegels eruit sloopt kan je ze niet (makkelijk) meer hergebruiken/verkopen dus dan is dat weggegooid geld. Dus dan maar de upgraden bij de ontwikkelaar. En dan kan je zeggen koop dan het huis niet: het is niet alsof er veel andere keuze was tussen huizen voor mij vorig jaar.

Ik ben er met je eens dat er regels moeten komen om dit soort misbruik tegen te gaan want zo profiteren de projectontwikkelaars van de woningcrisis. Als ik niet koop dan staan er tientallen anderen in de rij (er waren meer dan 350 inschrijvingen op dit project van 31 nieuwbouw koopwoningen).
Ik heb dit vaker gelezen, en als de kopers de sleutel krijgen staat een paar dagen daarna de weg vol met keukens omdat iedereen een andere keuken gekocht heeft. Zonde van de materialen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Ik heb dit vaker gelezen, en als de kopers de sleutel krijgen staat een paar dagen daarna de weg vol met keukens omdat iedereen een andere keuken gekocht heeft. Zonde van de materialen!
Let overigens op momenteel met keukens, ik hoor van veel mensen die aan het verbouwen zijn klachten over backorders en deelleveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Ik ken dit voornamelijk van de badkamers, er is voor zover ik weet geen bouwbesluit dat zegt dat er een keuken geleverd moet worden bij oplevering maar wel van badkamers (tenzij je afstand neemt van garantie). Daar wordt aan alle kanten misbruik van gemaakt door aannemers door het meest misrabel mogelijke assortiment aan te bieden als badkamer en voor iedere wijziging de hoofdprijs te vragen. Dus kiezen mensen eieren voor hun geld en kiezen de goedkoopste badkamer om die vervolgens eruit te slopen en een nieuwe te plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
[...]

Dit is wel een bijzonder argument, want dit is nogal makkelijk onderuit te halen. Klopt natuurlijk gewoon niet.

Althans, ik heb mijn hele nieuwbouwhuis casco afgenomen, inclusief badkamer. Voor de casco badkamer en wc's moest ik wel iets tekenen qua afzien woningborg garantie. De keuken zat er sowieso niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Let overigens op momenteel met keukens, ik hoor van veel mensen die aan het verbouwen zijn klachten over backorders en deelleveringen.
klopt inderdaad, in het keuken-topic ook veel meldingen van keukens die niet compleet opgeleverd zijn. Krijg je wel regelmatig een leentoestel, maar ideaal is het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Wat dat betreft is het ook vooral een besparing in de efficiency, het gedoe en de kosten voor zowel aannemer als keukenwinkel om met één partij te moeten spreken. Die lagere kosten vertaalt zich in een kortingscheque voor een specifieke keukenwinkel. Dat kun je dus niet een op een vertalen in dat de woning 3000 euro 'te duur' is als je de keuken elders zou aanschaffen.

Overigens denk ik dat het ook sterk afhangt van wat voor keuken je wilt of het echt voordeliger is. Als je een relatief goedkope keuken uitkiest, dan maakt 3000 euro veel uit. Maar als je een heel dure keuken uitkiest, dan kan het best zijn dat 'de concurrent' alsnog een beter aanbod doet. Ondanks de 3000 korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Ik moet mijn huis nog verkopen dit jaar, dus ik hoop op een stijging van 15-20% dit jaar. Maar ik zie het gewoon nog niet gebeuren in de huidige markt. De cijfers liegen niet
Hangt er vanaf waar je woont denk ik. hier in Haarlem was ik ook cynisch, maar het gaat nog steeds bizar hard in de klasse 400-600k Een kennis heeft nu een huis lopen waarop alleen al 24 bezichtigen zijn aangevraagd. Verder op in die wijk is er recent al weer een huis met 75k over boden in de klasse 4 ton. Bij ons had iemand een huis voor ongeveer een miljoen aangeboden die was ook meteen weg.

Ik gok buiten wijken, slecht onderhouden en te duur categorie 600-800, dat kan nog wel eens hard afkoelen maar daar onder is de druk enorm hoog naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Hangt er vanaf waar je woont denk ik. hier in Haarlem was ik ook cynisch, maar het gaat nog steeds bizar hard in de klasse 400-600k Een kennis heeft nu een huis lopen waarop alleen al 24 bezichtigen zijn aangevraagd. Verder op in die wijk is er recent al weer een huis met 75k over boden in de klasse 4 ton. Bij ons had iemand een huis voor ongeveer een miljoen aangeboden die was ook meteen weg.

Ik gok buiten wijken, slecht onderhouden en te duur categorie 600-800, dat kan nog wel eens hard afkoelen maar daar onder is de druk enorm hoog naar mijn idee.
Voor zover ik weet heeft de Rabobank/ABN het gewoon over landelijke cijfers, en daar moet echt nog een hoop gebeuren wil het 15-20% gaan groeien. Sowieso heb je het dan over een gemiddelde transactieprijs van ruim boven de €500k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:02:
[...]
Voor zover ik weet heeft de Rabobank/ABN het gewoon over landelijke cijfers, en daar moet echt nog een hoop gebeuren wil het 15-20% gaan groeien. Sowieso heb je het dan over een gemiddelde transactieprijs van ruim boven de €500k
Ja, hier zijn we een stuk pessimistischer. Maar, wij zijn amateur huizenmarktroedewichelaars, zij de professionals :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Ja, hier zijn we een stuk pessimistischer. Maar, wij zijn amateur huizenmarktroedewichelaars, zij de professionals :)
Ook het verleden heeft al vaak genoeg uitgewezen dat deze professionals het enorm verkeerd kunnen hebben. Ik hecht net zoveel waarde aan de professionals als de gemiddelde roeptoeter in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Ook het verleden heeft al vaak genoeg uitgewezen dat deze professionals het enorm verkeerd kunnen hebben. Ik hecht net zoveel waarde aan de professionals als de gemiddelde roeptoeter in dit topic
Ik kan het bericht nog herinneren dat de economen zeiden dat de prijzen fors zouden dalen door corona. Precies het tegenovergestelde gebeurde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:40:
[...]
Ja, dat is precies wat ik bedoel: we roepen maar wat en dan is het goed. Natuurlijk hebben profs het niet altijd goed, kijk maar naar de gemiddelde beursanalist. Maar dat neemt niet weg dat ze er in de regel een betere kijk op hebben dan wij.

Maar, als iemand het hier beter weet, ga dan de discussie aan met Philip Bokeloh van de ABN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:47:
[...]
Ik kan het bericht nog herinneren dat de economen zeiden dat de prijzen fors zouden dalen door corona.
Met de wijsheid van nu, weten we allemaal hoe 't zit :)
Echter, wie voorspelde toen dat de prijzen gingen stijgen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 11:08
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Ik kan het bericht nog herinneren dat de economen zeiden dat de prijzen fors zouden dalen door corona. Precies het tegenovergestelde gebeurde :+
De economen maken models op basis van de beschikbare data. Ze hadden er niet op gerekend dat de overheid heel veel geld in de economie zou pumpen, en sowieso was de effect van corona heel moeilijk te voorspellen.

Hun voorspellingen zijn niet waardeloos. Op basis van de informatie die daar is, weet je wat de resultaat op de huizenmarkt zou zijn. Alles wat valt moeilijk te voorspellen verandert het plaatje, en de tijden zijn nu even moeilijk te voorspellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Optie 3: keuken na oplevering verkopen en een nieuwe keuken kopen. Tja die keuken van 11k heeft eerder een realistische marktplaats waarde van 5k. En die 11k heb je al indirect in de woningprijs betaald (sigaar uit eigen doos). Als je dan ook nog eens 20k moet betalen bij een andere keukenleverancier, meer tijd kwijt bent en als je de standaard keuken kiest bij de projectontwikkelaar je ook praktisch gezien aan die opstelling moet houden bij de nieuwe keukenleverancier...dan is het bij de projectontwikkelaar onder aan de streep toch goedkoper/sneller/makkelijker. Bovendien, als de projectontwikkelaar op de vloer vloerverwarming leidingen heeft geplaatst is het lastiger daarop een een gedeelte van de keuken neer te zetten (kan wel maar niet goed voor je energieverbruik). De ontwikkelaar plaatst namelijk de vloerverwarming leidingen, elektra, water aansluiting en afvoer op basis van de opstelling die je bij ze kiest.

Belachelijk, neefje van mij heeft hetzelfde meegemaakt eigenlijk word je gewoon afgezet. Hij kon gelukkig er wel voor kiezen om dan de keuken helemaal 'zelf' te regelen. Ik vind overigens dat je met keukens in Nederland gigantisch wordt afgezet en meer dan drie keer per jaar gebruik je die aangeprate peperdure stoomoven niet.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
geekeep schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:16:
[...]

There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Daarom hou ik nu zelf dingen bij zoals aantal prijsdalingen, gemiddelde doorlooptijd, gemiddelde prijs, gemiddelde prijs per m2, aantal huizen beschikbaar... Hoeven we niet op cijfers van organisaties zoals NVM oid te wachten.

Zal in dit topic regelmatig een update geven, ook al een paar mooie grafiekjes gemaakt. Data gaat nog niet zo ver terug natuurlijk (aangezien ik pas recent begonnen met verzamelen) maar wel interessant om te volgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Ik ken dit voornamelijk van de badkamers, er is voor zover ik weet geen bouwbesluit dat zegt dat er een keuken geleverd moet worden bij oplevering maar wel van badkamers (tenzij je afstand neemt van garantie). Daar wordt aan alle kanten misbruik van gemaakt door aannemers door het meest misrabel mogelijke assortiment aan te bieden als badkamer en voor iedere wijziging de hoofdprijs te vragen. Dus kiezen mensen eieren voor hun geld en kiezen de goedkoopste badkamer om die vervolgens eruit te slopen en een nieuwe te plaatsen
25 jaar geleden oid stond er in het GIW dat er een keuken in de woning moest zitten bij oplevering, Amsterdam, stelde de eis dat het huis conform GIW werd opgeleverd. En toen werd er al op dezelfde manier misbruik van gemaakt.
https://www.hypotheekrent...instituut-woningbouw-giw/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

pizzacabonara schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Belachelijk, neefje van mij heeft hetzelfde meegemaakt eigenlijk word je gewoon afgezet. Hij kon gelukkig er wel voor kiezen om dan de keuken helemaal 'zelf' te regelen. Ik vind overigens dat je met keukens in Nederland gigantisch wordt afgezet en meer dan drie keer per jaar gebruik je die aangeprate peperdure stoomoven niet.
Inderdaad afzetters. Maar dat was al vroeg duidelijk hoor toen de afstandsbediening van de mechanische ventilatie in de optielijst stond voor 200 euro. Bij de bouwmarkt kostte het destijds 50 euro en zowel bij de bouwmarkt als de projectontwikkelaar krijg je hem overhandigd in de verpakking en dien je zelf op de muur te plakken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Inderdaad afzetters. Maar dat was al vroeg duidelijk hoor toen de afstandsbediening van de mechanische ventilatie in de optielijst stond voor 200 euro. Bij de bouwmarkt kostte het destijds 50 euro en zowel bij de bouwmarkt als de projectontwikkelaar krijg je hem overhandigd in de verpakking en dien je zelf op de muur te plakken :+
Waarbij een Daalderop unit zonder WTW zo'n EUR 220 kost dacht ik :+
mooi verdienmodel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
https://www.rabobank.nl/k...urders-betalen-hoofdprijs
Middensegment verder gegroeid, maar nieuwe huurders betalen hoofdprijs
Particuliere verhuurders zijn actiever geworden in het middensegment. Inmiddels zijn zij een net zo grote speler in het segment als woningcorporaties (zie figuur 5). Dat het middensegment is gegroeid, komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van particuliere verhuurders.
(..)
Het middensegment is dus vooral gegroeid door de transformatie van gereguleerde huurhuizen, koophuizen en leegstaande kantoren naar middenhuurhuizen. In het geval van transformatie van gereguleerde huurhuizen wordt de huur opgetrokken tot boven de liberalisatiegrens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az1iI2iBz5aGkdUfI-WR97ODzSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqinE3TZwLOHf3P6xKGSHL8X.webp?f=fotoalbum_large

Sommige tweakers hier een pandje bijgekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Tegen de tijd dat Hugo regeltjes/maxima gaat opleggen zal het feest wel afgelopen zijn i.v.m. slecht toekomstig rendement.
Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]

Blijkbaar wordt de grens maximaal opgezocht; 2 verdieners die maximaal gaan dat het dan stagneert? Dan lijkt de koopmarkt in NL alleen nog maar weggelegd te zijn voor 2 verdieners.

[ Voor 39% gewijzigd door lama83 op 12-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
lama83 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:32:
Blijkbaar wordt de grens maximaal opgezocht; 2 verdieners die maximaal gaan dat het dan stagneert? Dan lijkt de koopmarkt in NL alleen nog maar weggelegd te zijn voor 2 verdieners.
Tenzij je als alleen-verdiener erg goed verdient is dit al jaaaaaren aan de gang hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

voor het grootste gedeelte is de waardevermeerdering van een woning het gevolg van de ligging en de omgeving. dat is dus een passieve waardestijging voor de grond/woningeigenaar van een verbetering die wordt gerealiseerd door de gemeente waarin de woning staat (denk bijvoorbeeld aan een simpel rijtjeshuis in Amsterdam ter waarde van 1 miljoen euro). Erfpacht is een instrument van de gemeente om iets terug te zien van de constante investering in, managen en onderhoud van de omgeving.

Vandaar dat ik denk dat erfpacht de norm gaat worden en wie nu nog erfpacht vrij kan kopen heeft goud in handen voor het nageslacht.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
lama83 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Tegen de tijd dat Hugo regeltjes/maxima gaat opleggen zal het feest wel afgelopen zijn i.v.m. slecht toekomstig rendement.

[...]

Die grens wordt nogal eens gestuwd door overheidsbeslissingen, waarvan overigens onder aan de streep het uiteindelijk meestal neer komt op een subsidie is van jong naar oud.

Geen OB <35
Jubbelton
NHG verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
AllesKan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Tenzij je als alleen-verdiener erg goed verdient is dit al jaaaaaren aan de gang hoor...
Oh dat zeker. Ik denk als je wat doorstroming wilt hebben van 1p huishoudens uit de sociale huur moet je toch echt wel betaalbare koopwoningen voor 1p gaan realiseren; anders komt die beweging daaruit niet op gang. Particuliere huur als tussenfase is doorgaans onaantrekkelijk; dan kan je beter blijven zitten. Dat 'bouwen, bouwen, bouwen' zie ik ook niet zo snel gebeuren (en of dat de prijzen gaat drukken??) dus het blijft wel even zo.

[ Voor 3% gewijzigd door lama83 op 12-07-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:50:
uiteindelijk meestal neer komt op een subsidie is van jong naar oud.

Geen OB <35
Jubbelton
NHG verhogen
Dat is meer een subsidie van oud naar jong, in plaats van vice versa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Dat was een hele grote stapel nieuwbouw dat in 1x op de markt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:55:
[...]

Ja, dat is precies wat ik bedoel: we roepen maar wat en dan is het goed. Natuurlijk hebben profs het niet altijd goed, kijk maar naar de gemiddelde beursanalist. Maar dat neemt niet weg dat ze er in de regel een betere kijk op hebben dan wij.

Maar, als iemand het hier beter weet, ga dan de discussie aan met Philip Bokeloh van de ABN :)
Hoe komt het eigenlijk dat de expert uitgaan van een stijging van hypotheekrente terwijl marktrente aan het zakken is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
AllesKan schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Dat is meer een subsidie van oud naar jong, in plaats van vice versa...
Heb je daar ook een argument voor of roep je maar wat? De reden dat ik dit zeg is als je jongeren subsidieert zodat ze grotere schulden kunnen aangaan voor vastgoed stroomt het gros uiteindelijk door naar oudere vastgoedbezitters (waarvoor dank overigens). Geld idem dito voor het opkopen van obligaties door de ECB alleen daar kun je van zeggen dat in het algemeen stroomt naar mensen die al vermogen hebben kunnen opbouwen (bezit), dit zijn in de regel ouderen niet jongeren.

Een maatregel die wel jongeren zou subsidiëren bezit naar ratio zwaarder belasten daar pak je doorgaans ouderen mee. Dat gebeurd dus totaal niet en de afgelopen 10 jaar hebben we een van de grootste schuiven van vermogens van jong naar oud zien gaan ooit (waarvoor dank). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Paralize_nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Dat was een hele grote stapel nieuwbouw dat in 1x op de markt kwam.
Ah, al die woningen van de Omloop zeker? Kwam er pas deze week achter dat er een vinkje voor bestaande bouw/nieuwbouw in funda zat :D

Als je nieuwbouw eruit filtert kom je helemaal op een beperkte beschikbaarheid uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
sprhnk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Heb je daar ook een argument voor of roep je maar wat? De reden dat ik dit zeg is als je jongeren subsidieert zodat ze grotere schulden kunnen aangaan voor vastgoed stroomt het gros uiteindelijk door naar oudere vastgoedbezitters (waarvoor dank overigens). Geld idem dito voor het opkopen van obligaties door de ECB alleen daar kun je van zeggen dat in het algemeen stroomt naar mensen die al vermogen hebben kunnen opbouwen (bezit), dit zijn in de regel ouderen niet jongeren.

Een maatregel die wel jongeren zou subsidiëren bezit naar ratio zwaarder belasten daar pak je doorgaans ouderen mee. Dat gebeurd dus totaal niet en de afgelopen 10 jaar hebben we een van de grootste schuiven van vermogens van jong naar oud zien gaan ooit (waarvoor dank). :+
Ja de ouderen/pensioenfondsen/banken varen goed bij dat jongeren/aanwas het liefst maximaal een hypotheek nemen zodat de ouderen een mooi rendement maken via het mooi verpakte hypotheekproduct van de bank. Je zou bijna kunnen zeggen Ponzi ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ook vandaag zijn de kapitaalmarktrentes flink gedaald; het lijkt erop dat de markt flinke renteverhogingen van de ECB had ingeprijsd; maar nu de kans op een recessie toe lijkt te nemen, neemt de kans op flinke renteverhogingen en ook de duur van renteverhogingen af.

De Nederlandse tienjaarsrente heeft enkele weken iets boven de 2% gelegen en is inmiddels weer gedaald naar 1.44%. De hypotheeknemers beginnen ook iets te bewegen: Merius en Hypotrust hebben rentes verlaagd, en Robuust, Florius en Attens hebben zowel wijzigingen omhoog als omlaag gedaan.

Goed nieuws voor studenten met studieschuld wiens tarief dit jaar wordt bepaald: de Nederlandse vijfjaarsrente (de graadmeter voor het DUO tarief) is vandaag ruim 10% gezakt, en vanaf het hoogtepunt van 1.72% alweer bijna gehalveerd met vandaag 0.87%.

Kunnen ze weer wat meer hypotheek krijgen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
ObiTewodros schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:36:
[...]
Hoe komt het eigenlijk dat de expert uitgaan van een stijging van hypotheekrente terwijl marktrente aan het zakken is?
Bij de Woningmarktmonitor van de ABN zit een PDF met een heel verhaal. Da's aardig leesvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
https://www.npostart.nl/zembla/24-02-2005/PRIDFIX2011_01139

Hier de NPO Start link die zonder abonnement werkt :)

Vijftien jaar, en de 'problemen' zijn precies hetzelfde. Het is ook wel interessant om een hoge ambtenaar van VROM te horen bevestigen dat de agrarische lobby al decennia dingen tegenhoudt. Zouden mensen nog zo 'achter de boeren' staan als ze wisten dat de boerenlobby de reden is dat ze al tien jaar op de wachtlijst staan?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
De stad / platteland / ruimte / appartement / vve ja-nee etc etc zijn allemaal persoonlijke voorkeuren.

Veel hangt samen met levensfases. Als je jong bent wil je er middenin wonen. Als je ouder wordt en evt kinderen krijgt wil je meer ruimte, een tuin en wat meer rust etc. Daartussenin heb je ook nog van alles natuurlijk. Jongeren die juist niet naar de stad willen, gezinnen die van het platteland naar de stad gaan.

Het feit dat we deze variaties hebben is logisch en voorziet in een brede en wisselende behoefte. Kortom, TOP dat we al deze keuzes hebben!

Generieke statements over wat beter of slechter is begrijpen dit kennelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:01:
[...]
Zouden mensen nog zo 'achter de boeren' staan als ze wisten dat de boerenlobby de reden is dat ze al tien jaar op de wachtlijst staan?
offtopic:
Er staan helemaal niet zo veel mensen 'achter de boeren'. 45% van de mensen 'staat achter de acties van de boeren'. Wat ook nog eens wat anders betekent dan dat ze het eens zijn met hun standpunten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Requiem19 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:02:
De stad / platteland / ruimte / appartement / vve ja-nee etc etc zijn allemaal persoonlijke voorkeuren.
....
Generieke statements over wat beter of slechter is begrijpen dit kennelijk niet.
Eens...!
De wereld is gelukkig groter en diverser dan je eigen gelijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:11:
[...]

offtopic:
Er staan helemaal niet zo veel mensen 'achter de boeren'. 45% van de mensen 'staat achter de acties van de boeren'. Wat ook nog eens wat anders betekent dan dat ze het eens zijn met hun standpunten.
De aflevering is wel een prachtig tijdsbeeld, met de "Boomers van toen". De SP-man die er uitziet alsof hij menig sjekkie gerold heeft bij vakbondsvergaderingen, de man van de woningcorporatie die achteloos laat vallen dat ze voor commerciële projecten gewoon een extra BV'tje hebben. (Hij laat het voorkomen alsof ze die 'dure' gebouwen neerzetten om daarmee de goedkope woningen te kunnen subsidiëren - dat maakt het extra bitter dat ze die commerciële projecten een aantal jaar later weer hebben moeten afstoten).

De hoogleraar die vol dédain praat over verdichting, "wat de buurt niet ten goede zou komen", en natuurlijk Peter Sisselaar, die zo uit een 19e eeuws plaatjesboek over kapitalisme zou kunnen zijn gestapt.

Ik kan het oude mensen uit een oude reportage niet kwalijk nemen dat ze ouderwetse denkbeelden hebben, maar het is natuurlijk bizar dat we vijftien jaar later nog steeds in dezelfde denkpatronen gevangen lijken te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Dat was ook mijn ervaring met een kleine vve.
Maargoed vve's zijn wel noodzakelijk, zouden ze voor het straatbeeld ook moeten introduceren voor 2 kappers. Kijk maar naar al die 2 kappers die links grijs zijn en rechts groen (of überhaupt al jaren niet geschilderd).. ziet er ook niet uit. Of een plat dak dat half epdm, half bitumen is.
Ik ben niet zo van de eenheidsworst. Ik zie liever tweekappers met verschillende kleuren op de kozijnen, dan een lelijk complex met overal precies dezelfde kleur op de kozijnen. Zolang het maar niet te extreem wordt, mogen mensen van mij zelf bepalen in welke kleur ze de kozijnen schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:44:
[...]

De aflevering is wel een prachtig tijdsbeeld, met de "Boomers van toen". De SP-man die er uitziet alsof hij menig sjekkie gerold heeft bij vakbondsvergaderingen, de man van de woningcorporatie die achteloos laat vallen dat ze voor commerciële projecten gewoon een extra BV'tje hebben. (Hij laat het voorkomen alsof ze die 'dure' gebouwen neerzetten om daarmee de goedkope woningen te kunnen subsidiëren - dat maakt het extra bitter dat ze die commerciële projecten een aantal jaar later weer hebben moeten afstoten).

De hoogleraar die vol dédain praat over verdichting, "wat de buurt niet ten goede zou komen", en natuurlijk Peter Sisselaar, die zo uit een 19e eeuws plaatjesboek over kapitalisme zou kunnen zijn gestapt.

Ik kan het oude mensen uit een oude reportage niet kwalijk nemen dat ze ouderwetse denkbeelden hebben, maar het is natuurlijk bizar dat we vijftien jaar later nog steeds in dezelfde denkpatronen gevangen lijken te zitten.
offtopic:
Ik denk dat je de verkeerde post citeert, want het verband met mijn reactie ontgaat mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
https://www.nu.nl/binnenl...n-voor-statushouders.html

De lasten worden weer fijn verdeeld, binnen de sociale huurwijk. Slim gepland zo met de ingang van de vakantieperiode. Wel erg zuur voor woningzoekenden binnen de sociale sector waaronder de (klein)kinderen van de 1e generatie gastarbeiders. Vaak aangewezen op sociale huur en als het meezit in de buurt van de ouders als lichtpuntje. Dat zit er voorlopig niet meer in. Toch maar kopen blijft het devies..

[ Voor 5% gewijzigd door Laapo op 13-07-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Ik ben niet zo van de eenheidsworst. Ik zie liever tweekappers met verschillende kleuren op de kozijnen, dan een lelijk complex met overal precies dezelfde kleur op de kozijnen. Zolang het maar niet te extreem wordt, mogen mensen van mij zelf bepalen in welke kleur ze de kozijnen schilderen.
En dat is dus het probleem. Wat is te extreem? Wat de één normaal vindt, vindt de ander extreem. Dan kun je vergelijkbare discussies krijgen als binnen een VvE, maar dan voor de (rijdende) rechter.

Wat te extreem is hangt trouwens ook wel af van de soort bouw. In een enigszins gevarieerd huizenblok is wat variatie in bv de kleur ook minder storend dan als het juist als één eenheid is gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:59:
https://www.nu.nl/binnenl...n-voor-statushouders.html

De lasten worden weer fijn verdeeld, binnen de sociale huurwijk. Slim gepland zo met de ingang van de vakantieperiode. Wel erg zuur voor woningzoekenden binnen de sociale sector waaronder de (klein)kinderen van de 1e generatie gastarbeiders. Vaak aangewezen op sociale huur en als het meezit in de buurt van de ouders als lichtpuntje. Dat zit er voorlopig niet meer in. Toch maar kopen blijft het devies..
Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte is. 6 weken lang alle beschikbare woningen aan statushouders geven om aan het jaarquotum te voldoen, is natuurlijk heel fijn voor de wat xenofobe types: zie je wel, 'ze' pikken al 'onze' woningen in. Terwijl ze met bv het hele jaar lang 15% van de woningen reserveren voor statushouders het zelfde hadden bereikt (zelfs een stuk meer). En je dan juist een beeld creëert dat 85% van de woningen nog 'gewoon' voor 'onze mensen' beschikbaar blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte is. 6 weken lang alle beschikbare woningen aan statushouders geven om aan het jaarquotum te voldoen, is natuurlijk heel fijn voor de wat xenofobe types: zie je wel, 'ze' pikken al 'onze' woningen in. Terwijl ze met bv het hele jaar lang 15% van de woningen reserveren voor statushouders het zelfde hadden bereikt (zelfs een stuk meer). En je dan juist een beeld creëert dat 85% van de woningen nog 'gewoon' voor 'onze mensen' beschikbaar blijft.
Misschien willen ze zsm plek vrij maken in asielzoekerscentra voor nieuwe asielzoekers uit oekraine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:15:
[...]

inderdaad, lood om oud ijzer. maar de gemeente Utrecht kan zo wel aan het landelijk bestuur aantonen dat de wens/eis is ingewilligd en zijn ze voor een jaar van dit hoofdpijndossier af met business as usual op de sociale huurmarkt.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:04:
[...]

En dat is dus het probleem. Wat is te extreem? Wat de één normaal vindt, vindt de ander extreem. Dan kun je vergelijkbare discussies krijgen als binnen een VvE, maar dan voor de (rijdende) rechter.

Wat te extreem is hangt trouwens ook wel af van de soort bouw. In een enigszins gevarieerd huizenblok is wat variatie in bv de kleur ook minder storend dan als het juist als één eenheid is gebouwd.
Als je het daar met de gemeente niet over eens wordt, gaat de rechter oordelen. Hier is een groen huis op last van de rechter in een iets minder felle kleur groen geschilderd.

Ik woonde eerder in een rijtje identieke woningen met van die houten gevelbekleding op de eerste verdieping aan de voorkant. Er was niet 1 huis in exact dezelfde kleur. En dan was het bij ons met tinten wit, crème en grijs nog netjes. In andere straten hadden ze er ook huizen tussen zitten die primaire kleuren hadden gekozen; diep blauw, knalrood en kanarie geel. Zou mijn keuze niet zijn, maar het is ook niet mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:44:
[...]
De aflevering is wel een prachtig tijdsbeeld, met de "Boomers van toen".
.....
Ik kan het oude mensen uit een oude reportage niet kwalijk nemen dat ze ouderwetse denkbeelden hebben,
Leuk hoe je dat omschrijft. Echter, die boomers-van-toen waren er van overtuigd dat ze het beter deden dan hun voorgangers, en nu ze (vast) gepensioneerd zijn denken hun opvolgers dat ook weer.

Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa, waar we merkwaardigerwijs erg houden van vergezichten. Zolang we weilanden belangrijker vinden dan woonruimte, blijft de schaarste. Of, om één van de boomers te citeren: "Nederland is niet volgebouwd, het is een lege stad...".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zie een 2kapper als 1 gebouw en vind het dan raar dat links grijs is en rechts groen. Een vrijstaande woning ga je toch ook niet in 2 kleuren schilderen :P (linkerhelft grijs en rechts groen). Er is genoeg variatie mogelijk zolang de hele straat niet voor dezelfde kleur kiest. En als de linkerhelft dakbedekking heeft wat scheurt ed kan de rechterhelft daar ook schade van ondervinden. Houtrot bij je 'buren' ziet er ook niet uit en in extreme gevallen kun je dan je eigen goed onderhouden kozijnen ook vervangen als het uit 1 stuk bestaat.

Als ik zo'n 2 kapper met 2 verschillende kleuren zie denk ik altijd dat die buren nooit overleggen /praten met elkaar :) . Zal wel meevallen, maar dat is de indruk.

Punt is dat een gezamenlijke aanpak van onderhoud op zich geen slecht idee is, zonder de verdere formele verplichtingen van een vve (administratie, 'voorzitter' (lees de brutaalste van de vve), vergadering, etc). Is ook veel goedkoper uiteindelijk.

Disclaimer: zelf nooit in een 2kapper gewoond.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2022 10:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Sport_Life schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Dat was ook mijn ervaring met een kleine vve.
Maargoed vve's zijn wel noodzakelijk, zouden ze voor het straatbeeld ook moeten introduceren voor 2 kappers. Kijk maar naar al die 2 kappers die links grijs zijn en rechts groen (of überhaupt al jaren niet geschilderd).. ziet er ook niet uit. Of een plat dak dat half epdm, half bitumen is.
Is wel iets voor te zeggen een potje voor 2 kappers. Lost ook een hoop gezeur op over en weer.

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 13-07-2022 10:50 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:22:
[...]
Zou mijn keuze niet zijn, maar het is ook niet mijn huis.
Dat is dus een beetje de kern van het probleem. Wat jouw keuze is, zou iemands anders keuze weer niet zijn geweest. En wat de een als prima acceptabel vindt, zal de ander weer vreselijk vinden. Dat is op zich prima, als je je niet stoort aan de keuzes van de ander. Maar vaak is het toch zo dat mensen de keuzes die ze zelf willen maken heel normaal en redelijk vinden, maar de keuzes van de buren algauw te extreem. Veel mensen (uiteraard lang niet iedereen) willen de vrijheid hebben om zelf te doen wat ze willen, maar de buren moeten wel netjes binnen de lijnen blijven kleuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:01:
[...]

https://www.npostart.nl/zembla/24-02-2005/PRIDFIX2011_01139

Hier de NPO Start link die zonder abonnement werkt :)

Vijftien jaar, en de 'problemen' zijn precies hetzelfde. Het is ook wel interessant om een hoge ambtenaar van VROM te horen bevestigen dat de agrarische lobby al decennia dingen tegenhoudt. Zouden mensen nog zo 'achter de boeren' staan als ze wisten dat de boerenlobby de reden is dat ze al tien jaar op de wachtlijst staan?
Er komen daar wel een aantal interessante punten aan bod, waaronder dat de kern van het probleem het idee is dat het platteland niet volgebouwd mag worden want Nederland is 'vol'. Terwijl ze blijkbaar met 1% extra bebouwing een miljoen huizen zeggen te kunnen plaatsen. Ondertussen zorgt de bureaucratie voor een oplevertijd van 8-13 jaar tussen het idee en het opleveren van woningen bij de corporatie. Tel die twee zaken op en het is niet gek dat het probleem niet is opgelost.\

(Waarom gaat het hier trouwens al pagina's lang over VVE's? Ik mis de relatie met ontwikkelingen op de huizenmarkt.)

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2022 12:11 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Conrado schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:10:
Ik heb het hier vandaan: https://www.amnieuwsbrief.../prijslijst-de-omloop.pdf

Daarbovenin hebben ze het over stelpost keuken.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
MonkeySleeve schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:13:
[...]
Daarbovenin hebben ze het over stelpost keuken.
Er is hier al heel wat gezegd over de verschillen tussen een stelpost, keukencheck, enzovoort. Laat je goed door hen informeren wat ze precies bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Er is hier al heel wat gezegd over de verschillen tussen een stelpost, keukencheck, enzovoort. Laat je goed door hen informeren wat ze precies bedoelen.
Inderdaad, want op hun website hebben ze het nu juist over een keukencheque, en niet over een stelpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:26:
Leuk hoe je dat omschrijft. Echter, die boomers-van-toen waren er van overtuigd dat ze het beter deden dan hun voorgangers, en nu ze (vast) gepensioneerd zijn denken hun opvolgers dat ook weer.
Maar de boomers-van-toen hebben al het gevoel dat ze eigenlijk gevangen zitten in een patroon dat moeilijk te doorbreken is. En we zitten nu nog steeds in hetzelfde patroon vast.
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:26:
Nederland is één van de dichtstbevolkte landen van Europa, waar we merkwaardigerwijs erg houden van vergezichten. Zolang we weilanden belangrijker vinden dan woonruimte, blijft de schaarste. Of, om één van de boomers te citeren: "Nederland is niet volgebouwd, het is een lege stad...".
Sja, wie zijn "we"? Zijn dat de Nederlanders in het algemeen, of zijn dat een paar machtige lobbyisten bij het ministerie van Landbouw?
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:11:
Er komen daar wel een aantal interessante punten aan bod, waaronder dat de kern van het probleem het idee is dat het platteland niet volgebouwd mag worden want Nederland is 'vol'. Terwijl ze blijkbaar met 1% extra bebouwing een miljoen huizen zeggen te kunnen plaatsen. Ondertussen zorgt de bureaucratie voor een oplevertijd van 8-13 jaar tussen het idee en het opleveren van woningen bij de corporatie. Tel die twee zaken op en het is niet gek dat het probleem niet is opgelost.
Er is iets dat niet aan bod komt in de reportage: van 1960 tot 1990 zijn er in Nederland ongeveer honderdduizend woningen per jaar opgeleverd. En toen is het omgeslagen. Niet in 2003 (crisis) of in 2008 (crisis), maar ook tijdens de economisch 'goede' jaren '90 en de aanloop van de kredietcrisis werd er te weinig gebouwd. We hadden in die tijd lage werkloosheid, het vrije verkeer van werknemers uit de EU (mits tewerkstellingsvergunning) werd pas in 2004 ingevoerd.

Wat is er precies veranderd in de jaren '90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Er is iets dat niet aan bod komt in de reportage: van 1960 tot 1990 zijn er in Nederland ongeveer honderdduizend woningen per jaar opgeleverd. En toen is het omgeslagen. Niet in 2003 (crisis) of in 2008 (crisis), maar ook tijdens de economisch 'goede' jaren '90 en de aanloop van de kredietcrisis werd er te weinig gebouwd. We hadden in die tijd lage werkloosheid, het vrije verkeer van werknemers uit de EU (mits tewerkstellingsvergunning) werd pas in 2004 ingevoerd.

Wat is er precies veranderd in de jaren '90?
Heb je bij die aantallen ook een opsplitsing tussen koopwoningen en huurwoningen? Dat zal vermoedelijk een hoop verklaren. Begin jaren 90 had je namelijk de 'bruteringsoperatie' van de woningcorporaties door Heerma. Even heel kort door de bocht betekende dat: zoek het zelf maar uit. Met als gevolg dat er nauwelijks meer sociale woningbouw bij is gekomen. Dat wat er bij is gekomen bestaat voornamelijk uit vervanging van sloopwoningen, waarbij in de regel minder werd teruggebouwd dan er gesloopt werd.
Pagina: 1 ... 130 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg