Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.956 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:52:
[...]
Sja, wie zijn "we"? Zijn dat de Nederlanders in het algemeen, of zijn dat een paar machtige lobbyisten bij het ministerie van Landbouw?
'We' zijn we allemaal; we denken breed dat Nederland vol is. Dat komt mede hoe we ons land zelf zien, kijk maar eens hoe druk 't hier is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Gmd9zvhiaq7SvyJbXLFxp2zY0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dc25i5r6HazO1miX6CmuUsaU.jpg?f=user_large

In werkelijkheid is dus 90% van Nederland leeg! Zelfs in het overvolle Zuid-Holland heeft meer dan de helft van de grond een agrarische bestemming. Alleen zien we dat niet.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:51:
[...]

'We' zijn we allemaal; we denken breed dat Nederland vol is. Dat komt mede hoe we ons land zelf zien, kijk maar eens hoe druk 't hier is:

[Afbeelding]

In werkelijkheid is dus 90% van Nederland leeg! Zelfs in het overvolle Zuid-Holland heeft meer dan de helft van de grond een agrarische bestemming. Alleen zien we dat niet.
Het is ook maar net was je als vol definieert. Als je het heel letterlijk neemt is Nederland pas 'vol' als elke vierkante meter 20-hoog vol is gebouwd, en als dat je definitie is dan heb je nog extreem veel ruimte. Als ik het woord vol lees interpreteer ik dat als dat er dusdanig veel mensen en/of gebouwen zijn dat het negatieve effecten heeft op de leefbaarheid, en dat punt zijn we mijns inziens allang (lees 50/100 jaar geleden) gepasseerd. Maar je kunt die discussie pas voeren op het moment dat je een gemeenschappelijke definitie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Caelorum schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Je wordt deeleigenaar van het appartement(engebouw). En je krijgt alleenrecht op het gebruik van jouw appartement, maar alle eigenaren van appartementen in het gebouw bezitten evenveel van dat appartement als dat jij doet. Je passeert verder ook geen eigendomsakte bij een appartement, maar een appartementsrecht.
Zie ook één van de vele websites die het voor je duidelijk kunnen maken: https://www.notaris.nl/wo...pen/een-appartement-kopen
Helder

Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat toch een beetje een potato/potato verhaal is wat mij betreft. Als er in een pand 10 appartementen zijn wordt je 1/10e eigenaar van dat pand en heb je dus het alleenrecht op het gebruik van het appartement. Dan kun je wel stellen dat juridisch allle 10 de eigenaren in dat pand allemaal 1/10e deel van elkaars appartement bezitten maar in de praktijk ben je zelf natuurlijk gewoon eigenaar van je eigen appartement en ben je samen eigenaar van alle gedeelde zaken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28
Mania-92 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Het is ook maar net was je als vol definieert. Als je het heel letterlijk neemt is Nederland pas 'vol' als elke vierkante meter 20-hoog vol is gebouwd, en als dat je definitie is dan heb je nog extreem veel ruimte. Als ik het woord vol lees interpreteer ik dat als dat er dusdanig veel mensen en/of gebouwen zijn dat het negatieve effecten heeft op de leefbaarheid, en dat punt zijn we mijns inziens allang (lees 50/100 jaar geleden) gepasseerd. Maar je kunt die discussie pas voeren op het moment dat je een gemeenschappelijke definitie hebt.
Nederland voelt vol door de binnenstedelijke verdichting. Het proces van het slopen van 500 woningen om er vervolgens 600 terug te bouwen. Buiten de steden is nog een oneindige hoeveelheid van agrarisch land, oneindig binnen de context van de Nederlandse bevolking. Daar kun je voor 100 miljoen inwoners huizen kwijt.

Het zou handiger zijn om de groter en ronder te bouwen. Dan komt er meer woonruimte en meer mensen wonen aan de groene rand van een stad/dorp. Dan heb ik het natuurlijk over de kleinere dorpen en steden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

silverball schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]
maar is deze discussie ondertussen niet rond O-)
[...]
Eigenlijk wel, maar het kwam omdat ik reageerde op een post van gisteren (ik lag een beetje achter)... Het gaat ook soms zo hard in dit topic dat ik het allemaal niet kan bijhouden :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Nederland voelt vol door de binnenstedelijke verdichting. Het proces van het slopen van 500 woningen om er vervolgens 600 terug te bouwen. Buiten de steden is nog een oneindige hoeveelheid van agrarisch land, oneindig binnen de context van de Nederlandse bevolking. Daar kun je voor 100 miljoen inwoners huizen kwijt.

Het zou handiger zijn om de groter en ronder te bouwen. Dan komt er meer woonruimte en meer mensen wonen aan de groene rand van een stad/dorp. Dan heb ik het natuurlijk over de kleinere dorpen en steden.
Dat is dus wat ik ook bedoel, jou definitie van 'vol' gaat over hoeveel gebouwen er technisch nog bij kunnen worden gebouwd, en dat zijn er natuurlijk nog heel veel. Mijn definitie van vol is dat er in Nederland dermate veel gebouwd is dat er substantiële negatieve effecten zijn op de leefbaarheid. En zo zijn er nog een dozijn valide definities van de term te verzinnen. Maar je gaat mensen met een andere definitie van vol dus niet overtuigen met het argument dat er nog zoveel ruimte is, dat zullen ze met je eens zijn, alleen voor hen heeft vol een andere betekenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
New Delhi is een goede definitie van 'vol' ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W81AL6gC6NqGmCidXjE-khASlW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q96s0tNvaubDq7gcuu9ZlaOL.webp?f=fotoalbum_large

Amsterdam, hoewel een andere schaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikmo7wnCOuz8L0PFLSFupMI8EJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfRqhfzTU5QGbIJnEAc9uciX.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door geekeep op 13-07-2022 17:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:57:
[...]

Eigenlijk wel, maar het kwam omdat ik reageerde op een post van gisteren (ik lag een beetje achter)... Het gaat ook soms zo hard in dit topic dat ik het allemaal niet kan bijhouden :F
Weet dat het niet echt on topic is, maar toch even :

Als je weet dat appartementen eigenlijk best wel een flinke prijs/m2 hebben(en ja ookwel=locatie meestal dichtbij centrum/ov/etc), je wel die VvE hebt met de maandelijkse bijdrage(+€200 is heel normaal).
Ook binnen doe je niet wat je wil : Zo kan er bv niet ff een muur uit voor die open keuken(zelfs als dit de algehele constructie niet in gevaar zou brengen en alles officieel gedaan), je meestal de verplichting hebt om geluids isolatie onder je laminaatvloer aan te brengen. Zonnepanelen en je ev-toet-toet opladen naar de toekomst toe(9alsook waar blijven die warmtewisselaars voor de warmtepompen?..op dak : Leuk voor de bovenste bewoners al dat gezoem aan je kop...zoals ik in mijn gevalletje in 2001 aangaf : 1/18de en dan willen die 12/18 warmtewisselaars op dak en ntrl die andere 6/18 niet...democratische stemming in de VvE-vergadering = Warmtewisselaars komen gewoon op het dak te staan! 12 voor/6 tegen)

(Gaan we dan extra het dak geluidsdicht isoleren om de bovenste 6 bewoners wat tegemoet te komen en ze zeker geen overlast gaan hebben vh gezoem van warmtewisselaars? Hup komt op de VvE vergadering 12 tegen/6 voor. Er komt dus geen extra geluidsisolatie op het dak wegens zeikende bovenste 6 eigenaren, had je maar geen appartement motte kopen ;-) )

Daarom snap ik niet dat die appartementen zo overpriced zijn in vergelijking met bv een rijtje(waar ook nog eens een tuintje..ja postzegel ok...dus ook geen tuinman nodig dan)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:32
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:50:
[...]
Maar juist om veel mensen in de buurt van een plukje groen te kunnen huisvesten is het juist niet zo handig om alles vol te bouwen. Maar kun je beter hier en daar een groene corridor hebben. Dat is overigens waar ook in veel metropools voor gekozen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Als je weet dat appartementen eigenlijk best wel een flinke prijs/m2 hebben(en ja ookwel=locatie meestal dichtbij centrum/ov/etc), je wel die VvE hebt met de maandelijkse bijdrage(+€200 is heel normaal).
Ook binnen doe je niet wat je wil : Zo kan er bv niet ff een muur uit voor die open keuken(zelfs als dit de algehele constructie niet in gevaar zou brengen en alles officieel gedaan), je meestal de verplichting hebt om geluids isolatie onder je laminaatvloer aan te brengen. Zonnepanelen en je ev-toet-toet opladen naar de toekomst toe(9alsook waar blijven die warmtewisselaars voor de warmtepompen?..op dak : Leuk voor de bovenste bewoners al dat gezoem aan je kop...zoals ik in mijn gevalletje in 2001 aangaf : 1/18de en dan willen die 12/18 warmtewisselaars op dak en ntrl die andere 6/18 niet...democratische stemming in de VvE-vergadering = Warmtewisselaars komen gewoon op het dak te staan! 12 voor/6 tegen)

(Gaan we dan extra het dak geluidsdicht isoleren om de bovenste 6 bewoners wat tegemoet te komen en ze zeker geen overlast gaan hebben vh gezoem van warmtewisselaars? Hup komt op de VvE vergadering 12 tegen/6 voor. Er komt dus geen extra geluidsisolatie op het dak wegens zeikende bovenste 6 eigenaren, had je maar geen appartement motte kopen ;-) )

Daarom snap ik niet dat die appartementen zo overpriced zijn in vergelijking met bv een rijtje(waar ook nog eens een tuintje..ja postzegel ok...dus ook geen tuinman nodig dan)
Ok, dit verhaal snijdt wel degelijk hout :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

Misschien is het "maar goed ook" dat 90% "leeg" is? Waar moet al ons eten anders vandaan komen? :+

Als ik een vlugge rekensom op een bierviltje doe, zouden we bij onze leefstijl (5 hectare per persoon a 17 miljoen Nederlanders) een gebied van 85.000 km2 nodig hebben om iedereen in Nederland van dezelfde leefstijl als nu te kunnen voorzien. Zelfs als we de rest van de Benelux zouden annexeren, en 12 miljoen mensen zouden dwingen naar Frankrijk te verhuizen, zouden we nog niet eens eigen boontjes kunnen doppen.

Oke toegegeven, dat gaat niet alleen om eten. Maar we hebben niet eens genoeg landbouwgrond om onszelf van genoeg eten te voorzien:

https://www.vork.org/nieu...igen-bevolking-te-voeden/

Nederland lijkt niet vol, maar Nederland is wel vol te noemen.

Onze eigen landbouwgrond is een kostbaar goed waar we goed mee om hebben te gaan.

Ik kies liever geen partij rondom de stikstofdiscussie; Het lijkt me redelijk om als boer je rotzooi op te moeten ruimen, maar het lijkt me net zo vervelend om, nadat je het beleid van de overheid volgt, opeens te horen krijgt dat je het verkeerd doet en dat het allemaal anders moet.

Er zijn genoeg huizen in Nederland om iedereen van een prima woonplek te voorzien. Ik krijg alleen steeds meer de indruk dat "we" ze niet willen delen, en dan vervolgens gaan klagen dat er te weinig huizen zijn, terwijl iedereen naar mijn idee teveel eisen stelt. Sorry not sorry als ik daarmee de vinger op de zere plek leg. Kijk ook eens naar jezelf.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

Nu ben ik geen historicus of wat dan ook, maar als je het mij vraagt vind ik dat we best weer eens wat meer samen mogen gaan wonen. De huizen zoals ze er nu staan zijn niet gemaakt om in je eentje in te wonen, en dat gaan we niet in een paar jaar tijd oplossen, dus het is kiezen of delen.

En dat argument "Ja maar ik heb een aparte werkkamer en fitnesskamer en hobbykamer nodig, dus ik heb een huis met drie extra slaapkamers nodig" vind ik al helemaal nergens op slaan. Het hutje wat ik samen met m'n vriendin heb is een hok van 45m2, en daar hebben we al die dingen ook gewoon in kunnen passen. Ja, daar had een extra slaapkamer goed bij kunnen helpen, maar mijn punt is dat het ook met minder kamers kan.

Voor de gamers: In de huidige huizenmarkt moet je tall spelen, want er is geen ruimte om wide te spelen.

Voor wie in z'n eentje een lekker ruim huis heeft: ik ben blij voor je dat je het hebt, maar als je het mij zou vragen begrijp ik niet waarom erin getrapt bent dat dat beter zou zijn. Het werkt net als een snelweg: Extra rijbanen toevoegen heeft geen zin, want er komen toch weer meer auto's. Meer kamers heeft geen zin, want je bedenkt toch wel een manier om het vol te bouwen. Ik vind dat je zeker net zoveel recht hebt op een dak boven je hoofd als ieder ander, maar met die ruimte kunnen er makkelijk nog twee mensen bij. En dan leer je maar lekker sociaal doen en met elkaar omgaan. Het is echt niet zo moeilijk. Een beetje zelfreflectie ontwikkelen zou een hoop mensen echt geen kwaad doen.

Voel je vrij om me af te schieten. Alle kritiek is welkom.

Ja, ik heb m'n zinnen gezet op een grotere woning. We willen eigenlijk ondertussen wel eens richting kinderen gaan denken. We hebben geprobeerd ons hok te redesignen om een babyhoek in te passen, maar na ons twee weken over het problemen gebogen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat er geen praktische manier is om ook dat nog erin te passen :-(

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Mooi hoe je een heel epistel schrijft over dat mensen maar kleiner moeten gaan wonen en vervolgens met 1 zin jezelf onderuit haalt. Die baby kan toch ook bij jullie op de slaapkamer? Of in de woonkamer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Higaphix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Misschien is het "maar goed ook" dat 90% "leeg" is? Waar moet al ons eten anders vandaan komen? :+

Als ik een vlugge rekensom op een bierviltje doe, zouden we bij onze leefstijl (5 hectare per persoon a 17 miljoen Nederlanders) een gebied van 85.000 km2 nodig hebben om iedereen in Nederland van dezelfde leefstijl als nu te kunnen voorzien. Zelfs als we de rest van de Benelux zouden annexeren, en 12 miljoen mensen zouden dwingen naar Frankrijk te verhuizen, zouden we nog niet eens eigen boontjes kunnen doppen.

Oke toegegeven, dat gaat niet alleen om eten. Maar we hebben niet eens genoeg landbouwgrond om onszelf van genoeg eten te voorzien:

Onze eigen landbouwgrond is een kostbaar goed waar we goed mee om hebben te gaan.

Ik kies liever geen partij rondom de stikstofdiscussie; Het lijkt me redelijk om als boer je rotzooi op te moeten ruimen, maar het lijkt me net zo vervelend om, nadat je het beleid van de overheid volgt, opeens te horen krijgt dat je het verkeerd doet en dat het allemaal anders moet.

Er zijn genoeg huizen in Nederland om iedereen van een prima woonplek te voorzien. Ik krijg alleen steeds meer de indruk dat "we" ze niet willen delen, en dan vervolgens gaan klagen dat er te weinig huizen zijn, terwijl iedereen naar mijn idee teveel eisen stelt. Sorry not sorry als ik daarmee de vinger op de zere plek leg. Kijk ook eens naar jezelf.

Nu ben ik geen historicus of wat dan ook, maar als je het mij vraagt vind ik dat we best weer eens wat meer samen mogen gaan wonen. De huizen zoals ze er nu staan zijn niet gemaakt om in je eentje in te wonen, en dat gaan we niet in een paar jaar tijd oplossen, dus het is kiezen of delen.

En dat argument "Ja maar ik heb een aparte werkkamer en fitnesskamer en hobbykamer nodig, dus ik heb een huis met drie extra slaapkamers nodig" vind ik al helemaal nergens op slaan. Het hutje wat ik samen met m'n vriendin heb is een hok van 45m2, en daar hebben we al die dingen ook gewoon in kunnen passen. Ja, daar had een extra slaapkamer goed bij kunnen helpen, maar mijn punt is dat het ook met minder kamers kan.

Voor de gamers: In de huidige huizenmarkt moet je tall spelen, want er is geen ruimte om wide te spelen.

Voor wie in z'n eentje een lekker ruim huis heeft: ik ben blij voor je dat je het hebt, maar als je het mij zou vragen begrijp ik niet waarom erin getrapt bent dat dat beter zou zijn. Het werkt net als een snelweg: Extra rijbanen toevoegen heeft geen zin, want er komen toch weer meer auto's. Meer kamers heeft geen zin, want je bedenkt toch wel een manier om het vol te bouwen. Ik vind dat je zeker net zoveel recht hebt op een dak boven je hoofd als ieder ander, maar met die ruimte kunnen er makkelijk nog twee mensen bij. En dan leer je maar lekker sociaal doen en met elkaar omgaan. Het is echt niet zo moeilijk. Een beetje zelfreflectie ontwikkelen zou een hoop mensen echt geen kwaad doen.

Ja, ik heb m'n zinnen gezet op een grotere woning. We willen eigenlijk ondertussen wel eens richting kinderen gaan denken. We hebben geprobeerd ons hok te redesignen om een babyhoek in te passen, maar na ons twee weken over het problemen gebogen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat er geen praktische manier is om ook dat nog erin te passen :-(
Ik heb het hier al vaker geroepen, dus ik doe het nog maar een keer; het idee dat je woningen prima kunt delen omdat dat 'vroeger normaal was' is een absurde notie.

Vroeger was het ook normaal dat je 60 uur in de week werkte en nóg vroeger was het ook normaal dat je hand eraf werd gehakt wanneer je iets had gestolen...

Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw kwam het nog voor dat mensen in plaggenhutten woonden, misschien moeten we al die onteigende grond van die boeren maar uitdelen aan mensen die daar zelf een plaggenhut op kunnen zetten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Masvic schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:01:
Mooi hoe je een heel epistel schrijft over dat mensen maar kleiner moeten gaan wonen en vervolgens met 1 zin jezelf onderuit haalt. Die baby kan toch ook bij jullie op de slaapkamer? Of in de woonkamer?
En ook dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:50
[...]

https://www.ad.nl/koken-e...hina%20met%2022%20procent.

Als Nederland de 2e grootste landbouwexporteur van de wereld is op de VS na (we zijn 250x kleiner) dan moeten we toch gaan nadenken of dit wel nodig is. Wat is belangrijker.....meer geld verdienen of je huidige inwoners voorzien?
--------------------------

https://ec.europa.eu/info...come-support-explained_nl

Ze krijgen subsidie op basis van hectare in plaats van afgeleverde productie. Dus lekker veel grond innemen om meer subsidie te trekken.
Oh vergeet ook niet even dat ze speciaal goedkope rode Diesel mogen tanken (en dus nu alles goedkoop mogen afzetten).

In dit land werd tot heden boeren op handen gedragen! Alles wat ze deden was goed omdat ze zo hard werken. Stel je toch eens voor als donkere mensen het land gijzelen met grote auto's in kader van Black Lives Matter. Dan hadden we nu al een burgeroorlog.

TLDR:
We overproduceren. Ja daar verdienen we geld mee, maar als je daarmee je volk in MEER problemen brengt, dan is het tijd om het om te schakelen. Ook als het niet op stikstof ging, zouden de boeren offers moeten brengen en dat is neit het hele land afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]
Nederland is de grootste exporteur van agrarische producten ter wereld, na de VS. Daarnaast zijn we een hele grote exporteur van vlees, en voor dat vlees wordt heel veel landbouwgrond gebruikt in de vorm van veevoer. Niet bedoeld als boerenpesten - ik weet nog steeds niet of de boeren nu dader of slachteroffer zijn in de stikstoftoestand - maar wel om het in perspectief te zetten.

Als je één procent van de landbouwgrond aan de steden 'geeft', los je in één klap voor jaren het woningprobleem op :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@kx22 @Conrado let wel: die exportcijfers geven een vertekend beeld want dat is iets heel anders dan productie.

Als je kijkt naar de productiecijfers dan produceren we trouwens nog steeds heel veel op mondiaal niveau, maar dan staan we niet op nummer 2.

De reden dat we op die agri-export lijst telkens zo hoog terecht komen heeft vooral te maken met Nederland (Rotterdam) als invoerpunt voor de Europese markt. Allerlei Nederlandse bedrijven kopen bijv. bananen in Zuid-Amerika om ze vanuit hier weer te exporteren naar andere Europese landen. Die cijfers komen allemaal in het agriculturele exportcijfer terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Alleen zo werkt het in theorie ja maar in praktijk heb je natuurlijk tijdens de vergadering ook heel veel mogelijkheden om dit soort voorstellen aan te passen. Het is niet zoals de overheid dat een klein groepje alles dicteert een VVE is een echte democratie.
In jou voorbeeld ga je niet alleen stemmen maar kan je ook ideeen inbrengen en je kan dus ook aangeven dat die dingen wel voor extra overlast gaan zorgen en dat je dus ook extra isolatie nodig is. Dat is vrij redelijk dus mensen gaan daar niet snel voor liggen.

Je koopt een appartementsrecht met de daarbij horende rechten en plichten dat weet je vooraf, net zoals je vooraf ook weet dat je naast schiphol gaat wonen. Maar je bent daarmee ook onderdeel van de VVE je kan ook zelf in het bestuur gaan en je kan best veel invloed uitoefenen op de dagelijks gang van zaken binnen een VVE. Uiteraard hoe groter hoe lastiger dit is maar het is relatief eenvoudig.

VVE kan best goed werken en het kan heel slecht werken hangt er ook heel erg vanaf hoe actief je zelf daarin wilt en kan zijn. In mijn ervaring zijn er maar weinig mensen die het bestuur willen doen dus als je aangeeft dit te willen doen krijg je maar heel weinig andere kandidaten. En als bestuur heb je iets meer invloed ( niet heel erg veel meer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Alleen zo werkt het in theorie ja maar in praktijk heb je natuurlijk tijdens de vergadering ook heel veel mogelijkheden om dit soort voorstellen aan te passen. Het is niet zoals de overheid dat een klein groepje alles dicteert een VVE is een echte democratie.
In jou voorbeeld ga je niet alleen stemmen maar kan je ook ideeen inbrengen en je kan dus ook aangeven dat die dingen wel voor extra overlast gaan zorgen en dat je dus ook extra isolatie nodig is. Dat is vrij redelijk dus mensen gaan daar niet snel voor liggen.

Je koopt een appartementsrecht met de daarbij horende rechten en plichten dat weet je vooraf, net zoals je vooraf ook weet dat je naast schiphol gaat wonen. Maar je bent daarmee ook onderdeel van de VVE je kan ook zelf in het bestuur gaan en je kan best veel invloed uitoefenen op de dagelijks gang van zaken binnen een VVE. Uiteraard hoe groter hoe lastiger dit is maar het is relatief eenvoudig.

VVE kan best goed werken en het kan heel slecht werken hangt er ook heel erg vanaf hoe actief je zelf daarin wilt en kan zijn. In mijn ervaring zijn er maar weinig mensen die het bestuur willen doen dus als je aangeeft dit te willen doen krijg je maar heel weinig andere kandidaten. En als bestuur heb je iets meer invloed ( niet heel erg veel meer )
In die zin is het ntrl een aangewezen "syndicus" die belangen van alle bewoners...kunnen ook huurders zijn met 0.0 inspraak( de eigenaar zit erbij in de VvE vergadering, niet de huurder) moet samenbrengen in een VvE-gezelschap en al de wensen(ook vd minderheid)mee moet nemen in overweging. Maar had er nou eenmaal slechte ervaring mee destijds(ouwe meuk starter-appartement). Maar kan me wel voorstellen dat dit bij nieuwbouw anno 2022 beter afgedekt is en veel beter ingekaderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Masvic schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:01:
Mooie tu quoque, maar daarmee is m'n punt niet van de baan. Ik heb net zo goed als de rest mee te doen aan deze rat race, want als ik mag kiezen tussen dakloos zijn of niet, dan weet ik waar ik voor ga. Als ik hierin een serieuze keuze had, dan had ik bij voorkeur niet meegedaan. M'n ouders dreigde vroeger dat ik maar lekker in een hutje op de hei moest gaan wonen, bij nader inzien had ik graag die keuze gehad! :+

Dat gezegd hebbende, helaas is de woonkamer de slaapkamer :-(

Ik wil je best de floorplanner doorsturen, dan mag jij een plek aanwijzen waar dat prima en veilig gaat passen. Iedereen mag meedenken! :)

Het probleem is meer dat het zo'n studentenhok is, en dat we er niet langer kunnen blijven dan er gestudeerd wordt, waar naar waarschijnlijkheid nog zo'n twee jaar is. We moeten er op termijn uit, en ik mag nergens wat mee doen :+
kx22 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:24:
[...]
TLDR:
We overproduceren. Ja daar verdienen we geld mee, maar als je daarmee je volk in MEER problemen brengt, dan is het tijd om het om te schakelen. Ook als het niet op stikstof ging, zouden de boeren offers moeten brengen en dat is neit het hele land afzetten.
Lijkt me een keurige samenvatting. Om er een buzzword tegenaan te gooien, de sustainability moet verbeteren.
Harrie_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:35:
@kx22 @Conrado let wel: die exportcijfers geven een vertekend beeld want dat is iets heel anders dan productie.

Als je kijkt naar de productiecijfers dan produceren we trouwens nog steeds heel veel op mondiaal niveau, maar dan staan we niet op nummer 2.

De reden dat we op die agri-export lijst telkens zo hoog terecht komen heeft vooral te maken met Nederland (Rotterdam) als invoerpunt voor de Europese markt. Allerlei Nederlandse bedrijven kopen bijv. bananen in Zuid-Amerika om ze vanuit hier weer te exporteren naar andere Europese landen. Die cijfers komen allemaal in het agriculturele exportcijfer terecht.
Ik heb dit vaker gehoord onder de noemer dat we in Nederland vooral goed zijn in voedsel "upcyclen". Of dat nou het juiste woord ervoor is, weet ik niet, maar het klinkt wel leuk. De vraag is alleen hoe nodig het nou echt is.

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Higaphix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:55:
[...]
Ik heb dit vaker gehoord onder de noemer dat we in Nederland vooral goed zijn in voedsel "upcyclen". Of dat nou het juiste woord ervoor is, weet ik niet, maar het klinkt wel leuk. De vraag is alleen hoe nodig het nou echt is.
Ja we maken onder andere chocolade van cacaobonen. Dat kun je inderdaad upcyclen noemen maar totdat een of ander hipsterblogger het een rage maakt om 'rauwe' cacaobonen te eten zal iemand er toch chocolade van moeten maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Prima, maar niettemin gebruiken we veel landbouwgrond als veevoer. Het valt me op dat ook nu boeren weer bang zijn dat 'we' bezig zijn 'hun' land in te pikken. We zullen onze nieuwe medelanders toch ergens moeten huisvesten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:00
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:04:
Prima, maar niettemin gebruiken we veel landbouwgrond als veevoer. Het valt me op dat ook nu boeren weer bang zijn dat 'we' bezig zijn 'hun' land in te pikken. We zullen onze nieuwe medelanders toch ergens moeten huisvesten...?
Overigens ook een interessant punt uit de documentaire; Landbouwgrond kostte (in 2005) 4 euro de m², woningbouwgrond tot 600 euro de m². Het gemiddelde boerenbedrijf is blijkbaar 50ha, dus met de prijzen van 2005 zou de grond, met woningen erop, zo'n 300 miljoen waard moeten zijn.

Dat zijn bedragen waarvoor ik wel wil nadenken over een andere baan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Overigens ook een interessant punt uit de documentaire; Landbouwgrond kostte (in 2005) 4 euro de m², woningbouwgrond tot 600 euro de m². Het gemiddelde boerenbedrijf is blijkbaar 50ha, dus met de prijzen van 2005 zou de grond, met woningen erop, zo'n 300 miljoen waard moeten zijn.

Dat zijn bedragen waarvoor ik wel wil nadenken over een andere baan ...
Ik denk dat de boer gewoon wat m2 à €10 gaat aangeboden worden en anders wordt het een vorm van onteigening.
Die grond is nodig in het algemeen belang en die 1% gaat er gewoon komen. Wedden dat er een wetswijziging gaat komen?

Trouwens een perceel landbouwgrond, kan enkel een andere bestemming krijgen door de overheid en die gaan daar +€500/2m voor vragen, dat is al eeuwen zo.

Of dacht je dat die boer daar €500/2m voor zou krijgen? 8)7 Heeft ie er ook never en nooit voor betaald

Die €€€300 miljoen en bijhorende baan die jij in gedachte hebt...nee, gaat'm ni worre Michie *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 20:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Die baby pleur je gewoon in een co-sleeper naast je bed op je eigen kamer problem solved. Baby hoek, dat ding is in het begin kleiner dan je kat. :+ Bij luiers verschonen of nacht voedingen is ver moeten lopen ruk. Pas als ze een eigen bed kunnen zou ik ze in een extra kamer willen proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Mania-92 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Dat is dus wat ik ook bedoel, jou definitie van 'vol' gaat over hoeveel gebouwen er technisch nog bij kunnen worden gebouwd, en dat zijn er natuurlijk nog heel veel. Mijn definitie van vol is dat er in Nederland dermate veel gebouwd is dat er substantiële negatieve effecten zijn op de leefbaarheid. En zo zijn er nog een dozijn valide definities van de term te verzinnen. Maar je gaat mensen met een andere definitie van vol dus niet overtuigen met het argument dat er nog zoveel ruimte is, dat zullen ze met je eens zijn, alleen voor hen heeft vol een andere betekenis.
Je subjectieve definitie had ik al ondervangen. Ik gaf net aan dat iets vol voelt omdat er (te) dicht op elkaar wordt gebouwd met (te) weinig groen / open ruimte. De oplossing is juist hetgeen waar je impliciet tegen ageert; het vergroten van de stedelijke grenzen. Of je nu 25 of 20 km akkers aan zit te kijken maakt voor jouw volheidsgevoel natuurlijk niet uit. Dat zie je niet. Wat je wel ziet is wanneer alles tegen elkaar aan zit geplakt met mini tuintjes, hoogbouw en weinig groen.

Volgens de Zembla documentaire (TU delft) zouden ze overigens de toen geldende achterstanden met ruime opzet kunnen oplossen met 1.5 % (van 11 naar 12.5% bebouwd). Er werd gesproken over een wachtlijst van 500K.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Je subjectieve definitie had ik al ondervangen. Ik gaf net aan dat iets vol voelt omdat er (te) dicht op elkaar wordt gebouwd met (te) weinig groen / open ruimte. De oplossing is juist hetgeen waar je impliciet tegen ageert; het vergroten van de stedelijke grenzen. Of je nu 25 of 20 km akkers aan zit te kijken maakt voor jouw volheidsgevoel natuurlijk niet uit. Dat zie je niet. Wat je wel ziet is wanneer alles tegen elkaar aan zit geplakt met mini tuintjes, hoogbouw en weinig groen.

Volgens de Zembla documentaire (TU delft) zouden ze overigens de toen geldende achterstanden met ruime opzet kunnen oplossen met 1.5 % (van 11 naar 12.5% bebouwd).
Het probleem daarmee is weer dat bedrijven toch weer bij elkaar gaan zitten en mensen verder moeten rijden. Dus vergroten stedelijke ruimte kan alleen als we dat oplossen en dat willen we niet.
Dus moet je alles op elkaar proppen. Zeker met het idee om het rekeningrijden nog duurder te maken word dat alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Hier getallen over de export, inclusief wederexport. Die is echt niet zo groot als jij stelt.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...boven-de-100-miljard-euro

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 13-07-2022 21:54 . Reden: Recentere cijfers ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Het probleem daarmee is weer dat bedrijven toch weer bij elkaar gaan zitten en mensen verder moeten rijden. Dus vergroten stedelijke ruimte kan alleen als we dat oplossen en dat willen we niet.
Dus moet je alles op elkaar proppen. Zeker met het idee om het rekeningrijden nog duurder te maken word dat alleen maar erger.
Wellicht zit jij in het randstad denken vast? Als ik hier in de buurt een willekeurig dorp pak als Zevenbergen dan ben je in 5 minuten van uiterst links (woonwijk) naar uiterst rechts (industrie terrein). Totale afstand 4.0 km. Dat soort dorpen kunnen makkelijk 4x groter. Wonen nu 14K mensen. Dus laten we zeggen dat hij naar 40K kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMe9KviHPOMoANVFpKd2GzLx7xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WElNyHDloK4RZjM4ZolbOEyx.png?f=fotoalbum_large
Mocht men het niet goed zien, die gele wegen zijn de A17 richting zeeland en de A16 richting rotterdam/antwerpen. Bij zevenbergsehoek is een treinstation op de lijn breda/dordrecht. Dus de ontsluiting is er al.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Wellicht zit jij in het randstad denken vast? Als ik hier in de buurt een willekeurig dorp pak als Zevenbergen dan ben je in 5 minuten van uiterst links (woonwijk) naar uiterst rechts (industrie terrein). Totale afstand 4.0 km. Dat soort dorpen kunnen makkelijk 4x groter. Wonen nu 14K mensen. Dus laten we zeggen dat hij naar 40K kan.

[Afbeelding]
Mocht men het niet goed zien, die gele wegen zijn de A17 richting zeeland en de A16 richting rotterdam/antwerpen. Bij zevenbergsehoek is een treinstation op de lijn breda/dordrecht. Dus de ontsluiting is er al.
Juist net niet, veel werk zit echter in de randstad waardoor er dagelijks files die kant op staan. Dus daarmee creeer je juist extra hoge prijzen in de grote steden, en extra veel vraag. In dorpen verderweg is ruimte genoeg om te bouwen maar daar is minder vraag want minder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Juist net niet, veel werk zit echter in de randstad waardoor er dagelijks files die kant op staan. Dus daarmee creeer je juist extra hoge prijzen in de grote steden, en extra veel vraag. In dorpen verderweg is ruimte genoeg om te bouwen maar daar is minder vraag want minder werk.
Dit vind ik een vreemde redenatie. Als je daar morgen voor 30.000 mensen huizen bouwt dan gaan daar overmorgen 30.000 mensen wonen. Verder zou je daar zelfs op de fiets naar het station kunnen. Dus ook daar zie ik totaal geen reden om zo'n dorp niet te vergroten. Daarnaast is er behoorlijk wat werkgelegenheid in west brabant (*kuch randstad denken :P *) en kun je natuurlijk het bedrijven terrein ook vergroten (vandaar dat ik zei x4 oppervlakte, maar niet x4 inwoners ;)).

Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/2066_005k_clo_03_nl.png?itok=lFmADjf1

Overigens heb je in zo'n dorp momenteel vooral heel veel niet. Vanaf 40.000 inwoners ga je zo'n beetje het hele standaard assortiment aan winkels zien. Denk aan een H&M, Jeanscenter, enz. Dat scheelt weer verkeer in de regio.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 21:19
Blik1984 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Ben benieuwd wat een dalende rente weer voor impact gaat hebben op de huizenmarkt.

In Utrecht zie je duidelijk het vakantie-effect, vorige week een flinke hoeveelheid additionele woningen (+200) toegevoegd en dat zie je nu al in rap tempo afnemen (-70 in paar dagen tijd).
Huizenprijzen zullen in Utrecht blijven stijgen. Er was inderdaad wat paniek, gevoel dat dit nu weer stabiliseert.

Verder nu de vakantieperiode waarbij er minder gebeurd. Pas vanaf september oktober zie je weer meer transacties.

Let maar op. In januari 2023 zin prijzen tov een jaar geleden weer gewoon toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Met alleen 'een' ontsluiting ben je er niet. Als je even 25.000 extra mensen huisvest, dan zal een behoorlijk deel daarvan in de spits de weg of het spoor op willen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de infrastructuur in de stad zelf en de aansluitingen naar snelweg en spoor een fikse upgrade moeten krijgen. Maar ook dat de snelwegen (en misschien het spoor) zelf wellicht verbeterd moeten worden.

Het is zeker een goed idee om meer van zulke plaatsen tot groeikern uit te laten groeien. Maar daar komt dus heel wat meer bij kijken dan alleen een paar km2 bouwgrond. Dit zijn daarom ook geen korte termijn oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:46:
[...]

Met alleen 'een' ontsluiting ben je er niet. Als je even 25.000 extra mensen huisvest, dan zal een behoorlijk deel daarvan in de spits de weg of het spoor op willen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de infrastructuur in de stad zelf en de aansluitingen naar snelweg en spoor een fikse upgrade moeten krijgen. Maar ook dat de snelwegen (en misschien het spoor) zelf wellicht verbeterd moeten worden.

Het is zeker een goed idee om meer van zulke plaatsen tot groeikern uit te laten groeien. Maar daar komt dus heel wat meer bij kijken dan alleen een paar km2 bouwgrond. Dit zijn daarom ook geen korte termijn oplossingen
Het lijkt me vanzelf sprekend dat de provincie ook gaat meewerken wanneer je nieuwe woonwijken gaat uitrollen.

Bij dit soort laag hangend fruit valt dat overigens allemaal enorm mee. Als je kijkt naar gemeente etten leur (zit er zuidelijk van) dan hebben die 1 station met 4x per uur een trein en één aansluiting op de A58 die enkelbaans is. Dat voor meer dan 40K inwoners. Er hoeft in Zevenbergen dus eigenlijk niks te gebeuren, behalve dat je een stuk of 30 velden moet opkopen. Ik zie trouwens dat ze zelfs al een eigen station hebben 8)7 . Met twee snelwegen en een station kun je dit waarschijnlijk wel naar 60K oprekken. Het helpt natuurlijk ook dat de A17 binnen twee kilometer ligt. Dus als moet je een 2 x 2 baans rondweg bouwen dan nog ben je dan vrij snel klaar.

Verder moeten we niet gaan doen alsof huizen bouwen voor 25.000 mensen resulteert in 25.000 nieuwe mensen. Dat is een kwestie van verschuiven van links naar rechts. Wie weet gingen ze eerst vanaf Breda via de A16 naar Rotterdam en daarna vanuit zevenbergen. Dat zijn geen onoplosbare problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2022 23:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]
Als ik hier in de buurt een willekeurig dorp pak als Zevenbergen dan ben je in 5 minuten van uiterst links (woonwijk) naar uiterst rechts (industrie terrein).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AjIgK7WbE8gT-RW_q7i8fRF6yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WElNyHDloK4RZjM4ZolbOEyx.png?f=user_large

Zo'n satellietbeeld maakt weer 'es duidelijk hoe 'leeg' Nederland eigenlijk is en hoe dicht we op elkaar wonen.. Eigen is er sprake van een soort intensieve menshouderij :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdk1985
Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:01:
[...]

[Afbeelding]

Zo'n satellietbeeld maakt weer 'es duidelijk hoe 'leeg' Nederland eigenlijk is en hoe dicht we op elkaar wonen.. Eigen is er sprake van een soort intensieve menshouderij :+
Ik denk dat er ooit een keer een afslag is gemist. Ooit is bedacht dat we beter iedereen vlak op elkaar kunnen zetten om zoveel mogelijk boeren grond te behouden. Prima, maar waarom houden we hier nog altijd aan vast?

Als ik kijk naar waar ik vroeger woonde dan is daar na 15 jaar eindelijk een boer (die landbouw machines verhuurde?) opgekocht en hebben ze daardoor uitbreiding #2 kunnen aanleggen. Vervolgens bouwen ze hemelsbreed binnen 1 KM van de bestaande doorgaande weg. Alles is behoorlijk compact en je moet niet gek opkijken van kavels van 125 m2. Dit terwijl er in de 6KM tot het volgende dorp alleen één pannenkoekenhuis zit en verder is het uitsluitend agrarische grond. Als ze iedereen 250 m2 hadden gegeven dan hadden ze nog 4 kilometer open landschap gehad.

Nog beter; voor elke vierkante kilometer die je steden groter maakt ook een vierkante kilometer bos aanplanten. Volgens mij krijg je dan een veel leuker land.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De hypotheeknemers beginnen de daling op de kapitaalmarkt te volgen. Gisteren, vandaag en morgen verlagen Merius, Obvion, Vista, Regiobank, Hypotrust, SNS, BLG en Clarian de rentes.

De tienjaarsswaprente is inmiddels al 68 basispunten gedaald sinds de top op 14 juni. Als dat allemaal de weg terug vindt naar de hypotheekrentes is het een forse daling :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MaStar schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Huizenprijzen zullen in Utrecht blijven stijgen. Er was inderdaad wat paniek, gevoel dat dit nu weer stabiliseert.

Verder nu de vakantieperiode waarbij er minder gebeurd. Pas vanaf september oktober zie je weer meer transacties.

Let maar op. In januari 2023 zin prijzen tov een jaar geleden weer gewoon toegenomen.
In Utrecht is momenteel volop paniek, maar dat is meer rond de aanpak van de huisvesting van statushouders. Ze zijn nu van plan om anderhalve maand lang geen enkele sociale huurwoning meer beschikbaar te stellen aan Utrechters op de wachtlijst. Alles gaat naar statushouders. En dan vragen we ons af waarom "statushouders" in bepaalde kringen een vies woord begint te worden...

Ze sturen de wachtenden gewoon het bos in met beloften voor de toekomst. Maar ze beloven dingen die ze de afgelopen decennia niet voor elkaar hebben gekregen, dus de geloofwaardigheid spat er nou niet direct vanaf.

Met het huidige personeelstekort zou ik het wel weten overigens. Gewoon wegwezen uit Utrecht als je geen dubbel riant inkomen hebt en ergens anders gaan werken. Utrecht is uitgepist qua huisvesting voor niet-rijke niet-statushouders.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 06:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:09:
[...]
Utrecht is uitgepist qua huisvesting voor niet-rijke niet-statushouders.
Voor 6 van de 52 weken ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men begint het al te ervaren: https://www.rtvutrecht.nl...-moeilijker-aan-personeel

In Utrecht is eigenlijk al bijna niemand meer te vinden voor "gewoon werk". Ze hebben met hun bouwbeleid van de afgelopen decennia (bouwen voor de hogere inkomens met niet meer dan het minimaal vereiste aantal sociale woningen) zelf bijgedragen aan deze "nummer 1" notering. Utrecht koos voor de dure prestige projecten en keek niet verder dan dat. Daarom beginnen ze nu over "tijdelijke noodwoningen" na te denken. Ze moeten als een gek gaan repareren, wat ze eerder kapotgemaakt hebben.

(Het gelinkte artikel is overigens iets meer dan een uur na mijn vorige post gepubliceerd. Dat is niet meer dan toeval.)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Utrecht lijkt wat dat betreft ook op Amsterdam: alleen toegankelijk voor mensen die binnen de sociale sector vallen (=veel statushouders), hoge inkomens en studenten/mensen in kamersgewijzs verhuur. Voor de gewone man/vrouw nauwelijks aanbod. Die gaan allemaal naar randgemeenten als Almere, Purmerend en verder. Gevolg: middengroep die als cement dient in deze plaatsen verdwijnen. Vervolgens arbeidstekorten in gewone beroepen en veel forensen. Het uitsluiten van middengroepen is dus het gevolg van bewust beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:23
Willy84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:04:
Utrecht lijkt wat dat betreft ook op Amsterdam: alleen toegankelijk voor mensen die binnen de sociale sector vallen (=veel statushouders), hoge inkomens en studenten/mensen in kamersgewijzs verhuur. Voor de gewone man/vrouw nauwelijks aanbod. Die gaan allemaal naar randgemeenten als Almere, Purmerend en verder. Gevolg: middengroep die als cement dient in deze plaatsen verdwijnen. Vervolgens arbeidstekorten in gewone beroepen en veel forensen. Het uitsluiten van middengroepen is dus het gevolg van bewust beleid.
Beleid snap ik niet helemaal? Het is gewoon vraag en aanbod. Er willen meer mensen wonen in Utrecht dan in Ameide. Beleid is er alleen voor de sociale huur sector (niet voor midden) en daarvan kan je je afvragen of die nu echt op A locaties in steden moeten kunnen wonen. Er zijn overigen zat wijken in utrecht waar je als modaal gezin kan wonen. Kopen zal lastig worden (again: vraag en aanbod) maar je kan prima huren met 52000 modaal gezinsinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:59:
[...]
In Utrecht is eigenlijk al bijna niemand meer te vinden voor "gewoon werk". Ze hebben met hun bouwbeleid van de afgelopen decennia (bouwen voor de hogere inkomens met niet meer dan het minimaal vereiste aantal sociale woningen) zelf bijgedragen aan deze "nummer 1" notering. Utrecht koos voor de dure prestige projecten en keek niet verder dan dat. Daarom beginnen ze nu over "tijdelijke noodwoningen" na te denken. Ze moeten als een gek gaan repareren, wat ze eerder kapotgemaakt hebben.
Ben het met je eens dat er in Utrecht (net als in veel andere gemeenten overigens) jarenlang veel te weinig sociale woningbouw is geweest. Tegelijk is dat ook iets waar je als gemeente niet de laatste hand in hebt. Je kunt wel gebieden aanwijzen of reserveren voor sociale woningbouw, maar die handschoen moet dan wel worden opgepakt door de woningbouwverenigingen. En die hebben daar de laatste decennia vaal niet goed de mogelijkheden voor gehad.

Daarnaast is Utrecht natuurlijk gewoon heel centraal gelegen. En is het een plek waar heel veel mensen graag zouden willen wonen. Dat maakt het ook extra duur. En op het moment dat je de bereikbaarheid van de bedrijven en voorzieningen in de stad verbetert, om het voor meer mensen een realistische optie te maken om verder weg te wonen, dan betekent dat gelijk dat de bereikbaarheid van andere plaatsen vanuit Utrecht zelf ook nog weer beter wordt. En het juist nog aantrekkelijker wordt om in Utrecht te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sdk1985 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:26:
[...]

Ik denk dat er ooit een keer een afslag is gemist. Ooit is bedacht dat we beter iedereen vlak op elkaar kunnen zetten om zoveel mogelijk boeren grond te behouden. Prima, maar waarom houden we hier nog altijd aan vast?

Als ik kijk naar waar ik vroeger woonde dan is daar na 15 jaar eindelijk een boer (die landbouw machines verhuurde?) opgekocht en hebben ze daardoor uitbreiding #2 kunnen aanleggen. Vervolgens bouwen ze hemelsbreed binnen 1 KM van de bestaande doorgaande weg. Alles is behoorlijk compact en je moet niet gek opkijken van kavels van 125 m2. Dit terwijl er in de 6KM tot het volgende dorp alleen één pannenkoekenhuis zit en verder is het uitsluitend agrarische grond. Als ze iedereen 250 m2 hadden gegeven dan hadden ze nog 4 kilometer open landschap gehad.
Die redenering kun je ook precies andersom houden. Waarom zou je mensen 250 m2 grond 'geven' als het ook met 125 m2 kan? Je hebt dan de mogelijkheid om veel meer woningen op de zelfde ruimte te zetten of om een fatsoenlijke groenvoorziening te maken. Of een combinatie van beide. Ik heb liever dat mensen een terrasje van 5 bij 6 hebben en daar aansluitend een stuk groenvoorziening, dan dat iedereen een groter eigen stukje tuin heeft (die het gros vervolgens vol legt met stenen) en je een benauwende buurt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Ben het met je eens dat er in Utrecht (net als in veel andere gemeenten overigens) jarenlang veel te weinig sociale woningbouw is geweest. Tegelijk is dat ook iets waar je als gemeente niet de laatste hand in hebt. Je kunt wel gebieden aanwijzen of reserveren voor sociale woningbouw, maar die handschoen moet dan wel worden opgepakt door de woningbouwverenigingen. En die hebben daar de laatste decennia vaal niet goed de mogelijkheden voor gehad.

Daarnaast is Utrecht natuurlijk gewoon heel centraal gelegen. En is het een plek waar heel veel mensen graag zouden willen wonen. Dat maakt het ook extra duur. En op het moment dat je de bereikbaarheid van de bedrijven en voorzieningen in de stad verbetert, om het voor meer mensen een realistische optie te maken om verder weg te wonen, dan betekent dat gelijk dat de bereikbaarheid van andere plaatsen vanuit Utrecht zelf ook nog weer beter wordt. En het juist nog aantrekkelijker wordt om in Utrecht te gaan wonen.
Ik heb niet het idee dat er veel rationalieit bij komt kijken zoals dat Utrecht centraal ligt. Ik woon in Haarlem, dat ligt niet centraal en zijn de prijzen per m2 fors hoger dan Utrecht. Er zit ook totaal geen rationaliteit om in Amsterdam in een buiten wijk te gaan zitten naar mijn idee waar het nog een factor duurder is.

Ik denk dat je wel kunt stellen dat ze allemaal ongeveer dezelfde voorzieningen hebben. Het prijs verschil lijkt in veel gevallen een mode verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Beleid snap ik niet helemaal? Het is gewoon vraag en aanbod. Er willen meer mensen wonen in Utrecht dan in Ameide. Beleid is er alleen voor de sociale huur sector (niet voor midden) en daarvan kan je je afvragen of die nu echt op A locaties in steden moeten kunnen wonen. Er zijn overigen zat wijken in utrecht waar je als modaal gezin kan wonen. Kopen zal lastig worden (again: vraag en aanbod) maar je kan prima huren met 52000 modaal gezinsinkomen.
Maar als je je afvraagt waarom sociale huurders op een A locatie in een stad (Kanaleneiland vind ik overigens helemaal niet zo'n A-lokatie bijvoorbeeld) moeten kunnen wonen, waarom vraag je je dan niet af of ze er wel zouden moeten gaan werken? Want werk is er tegenwoordig overal, echt niet meer alleen in de grote steden. Daar zijn de tekorten alleen het grootst, maar een buschauffeur of leraar verdient buiten Utrecht even veel als binnen Utrecht. Dan zou ik persoonlijk Utrecht vriendelijk bedanken en elders gaan werken. Misschien hebben ze wel een geschikte statushouder voor achter het stuur van de bus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:23
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:59:
[...]

Men begint het al te ervaren: https://www.rtvutrecht.nl...-moeilijker-aan-personeel

(Het gelinkte artikel is overigens iets meer dan een uur na mijn vorige post gepubliceerd. Dat is niet meer dan toeval.)
Best knap voor een volledig links-georiënteerd college…

Dezelfde onzin doen ze met het pushen van stadsverwarming, “superduurzaam” maar de rekening ervan komt wel bij de bewoner. Ken meerdere bewoners van nieuwbouwwoningen die nu rekeningen krijgen van 300+ euro per maand voor stadsverwarming en elektra in een woning van epc ~0.4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:
[...]
maar een buschauffeur of leraar verdient buiten Utrecht even veel als binnen Utrecht. Dan zou ik persoonlijk Utrecht vriendelijk bedanken en elders gaan werken.
Maar die bussen moeten in de stad ook kunnen rijden. (En het aandeel stad vs platteland wordt alleen maar slechter.) Dus dan moeten die buschauffeurs iedere ochtend met hun autootje naar de remise in de stad komen. Schiet ook niet op. Zelfde met leraren: die zijn nu eenmaal vooral nodig op plekken waar grote concentraties aan mensen zijn.

Zulk soort 'oplossingen' kunnen op individueel niveau een prima keus zijn, maar voor de maatschappij als geheel zijn dat geen oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:01:
[...]

https://www.npostart.nl/zembla/24-02-2005/PRIDFIX2011_01139

Hier de NPO Start link die zonder abonnement werkt :)

Vijftien jaar, en de 'problemen' zijn precies hetzelfde. Het is ook wel interessant om een hoge ambtenaar van VROM te horen bevestigen dat de agrarische lobby al decennia dingen tegenhoudt. Zouden mensen nog zo 'achter de boeren' staan als ze wisten dat de boerenlobby de reden is dat ze al tien jaar op de wachtlijst staan?
Als ze andere dingen ook aanpakken wellicht; migratie zorgt ook voor het 'opeten' van woningen (naast het mogelijk gemiddeld armer maken). Doeltreffender beleid van IND wachten we ook al jaren op. Wat ook weer extra kosten met zich meebrengt voor hen is dat vele vluchtelingen ineens 'oekrainier' zijn; daar lijkt je adequate aanpak voor te ontbreken. Nu gooit bijv. gemeente Utrecht olie op het vuur, wat zullen de mensen op de wachtlijsten blij zijn:

https://www.volkskrant.nl...r-statushouders~be6f0bff/
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:39:

Die grond is nodig in het algemeen belang en die 1% gaat er gewoon komen. Wedden dat er een wetswijziging gaat komen?
Ik vraag me af of we dit probleem dan niet weer over 10 jaar hebben als men niet vooruit kijkt met migratie/demografie. Tenzij het de bedoeling is om geheel NL als een groot Londen te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door lama83 op 14-07-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:22
Willy84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:04:
Het resultaat is dat Amsterdam forse leraren tekorten hebben wat bijna problematisch word vanwege veel uitval, en zo zijn er meer personeelsproblematieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Laatst online: 15:22
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Maar die bussen moeten in de stad ook kunnen rijden. (En het aandeel stad vs platteland wordt alleen maar slechter.) Dus dan moeten die buschauffeurs iedere ochtend met hun autootje naar de remise in de stad komen. Schiet ook niet op. Zelfde met leraren: die zijn nu eenmaal vooral nodig op plekken waar grote concentraties aan mensen zijn.

Zulk soort 'oplossingen' kunnen op individueel niveau een prima keus zijn, maar voor de maatschappij als geheel zijn dat geen oplossingen.
Voor de maatschappij niet, maar als overheden het niet makkelijker maakt om leraren aan je stad te verbinden door aan de ene kant geen beschikbare woonruimtes aan te bieden en aan de andere kant ook geen extra parkeervergunningen aan te bieden aan leerkrachten die buiten de stad wonen heb je zowel als stadsbestuur als inwoner van Amsterdam weinig recht tot klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
[...]

We hebben inmiddels een mooie upgrade naar een welvarende samenleving en daar zijn comfort (en wellicht verdere ontplooiing als gevolg) ook een mogelijk kenmerk van; dat zouden we kunnen veroorloven als er geen mensen zijn die NL willen volproppen met 22 miljoen mensen op termijn (om wellicht uiteenlopende redenen).

En ja, hoeveel ruimte heb je nodig: je kan als gezin op een bed gaan leven, aanrecht aan de rechterkant, uitstap voor gecombineerde douche/wc aan de linkerkant en het voeteneinde de voordeur. Dan duik je vanuit je werk je leefruimte in. Baby kan in de hoek van het bed, en als het groter is tussen pa en ma in. Gezellig hoor met 3 mensen op een paar M2. Beetje overdreven maar ik kan me voorstellen dat mensen wat ruimte willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:23
[...]

Maar als je je afvraagt waarom sociale huurders op een A locatie in een stad (Kanaleneiland vind ik overigens helemaal niet zo'n A-lokatie bijvoorbeeld) moeten kunnen wonen, waarom vraag je je dan niet af of ze er wel zouden moeten gaan werken? Want werk is er tegenwoordig overal, echt niet meer alleen in de grote steden. Daar zijn de tekorten alleen het grootst, maar een buschauffeur of leraar verdient buiten Utrecht even veel als binnen Utrecht. Dan zou ik persoonlijk Utrecht vriendelijk bedanken en elders gaan werken. Misschien hebben ze wel een geschikte statushouder voor achter het stuur van de bus. :)
Partners die werken als lerares en busschaufeur komen niet in aanmerking voor sociale huur en kunnen huren. Leven op 1 inkomen is niet meer van deze tijd en ook niet hoe je op je modaal inkomen gaat komen. Er wonen meer dan genoeg busschauffeurs in Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Die redenering kun je ook precies andersom houden. Waarom zou je mensen 250 m2 grond 'geven' als het ook met 125 m2 kan? Je hebt dan de mogelijkheid om veel meer woningen op de zelfde ruimte te zetten of om een fatsoenlijke groenvoorziening te maken. Of een combinatie van beide. Ik heb liever dat mensen een terrasje van 5 bij 6 hebben en daar aansluitend een stuk groenvoorziening, dan dat iedereen een groter eigen stukje tuin heeft (die het gros vervolgens vol legt met stenen) en je een benauwende buurt krijgt.
Inderdaad. Daarnaast is het makkelijker om fijne buurten te bouwen met kleinere kavels of laagbouw appartementen. Je kan immers meer op loopafstand bouwen, dan wanneer je grote kavels zou hebben. Daarnaast zorgt de verhoogde dichtheid voor meer aanbod aan winkels en horeca, en is het efficiënter voor OV.

Not Just Bikes heeft een paar videos op YouTube die hier verder op in gaan en laten zien waarom suburbs een slecht idee zijn (wij hebben ook dat soort wijken in Nederland) en waarom "medium density" fijne buurten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
kx22 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:24:
[...]

https://www.ad.nl/koken-e...hina%20met%2022%20procent.

Als Nederland de 2e grootste landbouwexporteur van de wereld is op de VS na (we zijn 250x kleiner) dan moeten we toch gaan nadenken of dit wel nodig is. Wat is belangrijker.....meer geld verdienen of je huidige inwoners voorzien?
--------------------------

https://ec.europa.eu/info...come-support-explained_nl

Ze krijgen subsidie op basis van hectare in plaats van afgeleverde productie. Dus lekker veel grond innemen om meer subsidie te trekken.
Oh vergeet ook niet even dat ze speciaal goedkope rode Diesel mogen tanken (en dus nu alles goedkoop mogen afzetten).

In dit land werd tot heden boeren op handen gedragen! Alles wat ze deden was goed omdat ze zo hard werken. Stel je toch eens voor als donkere mensen het land gijzelen met grote auto's in kader van Black Lives Matter. Dan hadden we nu al een burgeroorlog.

TLDR:
Dan moeten we straks maar kennisimmigratie hebben want wie gaat die grote groep minder werkzamen die hier al is en toeneemt bekostigen?

Mbt je burgeroorlog; verklaring: boeren hebben een redelijk positief trackrecord tov dat andere clubje vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Beetje overdreven maar ik kan me voorstellen dat mensen wat ruimte willen hebben.
Uiteraard. Een belangrijke vraag vind ik dan wel hoeveel ruimte je als 'basis' zou moeten zien en hoeveel ruimte als 'luxe'. Ik vind zelf namelijk dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om in een 'basis' woning te leven, maar als het meer dan dat wordt, dat je daar dan best (flink) voor zou mogen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:01:
Ik vraag me af of we dit probleem dan niet weer over 10 jaar hebben als men niet vooruit kijkt met migratie/demografie. Tenzij het de bedoeling is om geheel NL als een groot Londen te maken.
In feite is een groot deel van Nederland al een verkapt groot Londen. Alleen willen we dat niet 'zien'.

Wat ze in Engeland daarbij naar mijn mening wel goed hebben aangepakt is dat ze al lang geleden 'Metropolitan Green Belts' hebben gemaakt: gordels rond de steden waar niet/minder bebouwd wordt. Eigenlijk enigszins vergelijkbaar met hoe we in Nederland 'denken' over het groene hart. Met die belts wordt de scheiding van 'stad en land' scherper en wordt de expansie van de steden in oppervlak enigszins in toom gehouden. En zo wordt een stuk 'open leefruimte' bereikbaar voor veel mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:12
[...]

Werk is er tegenwoordig overal. Maar in de slechte tijden was er ook nog gewoon werk in Utrecht. In mijn wellicht niet zo objectieve blik hebben we het over de meest succesvolle stad van de grotere steden in Nederland. Gigantisch gegroeid, er is juist veel voor de middenklasse gebouwd en vanwege de ligging is Utrecht niet alleen interessant voor wie daar werkt, maar voor iedereen die door heel het land kan werken. Als je overal en nergens op projecten zit is Utrecht een uitstekende basis.

Deze stad kan maar aan één ding ten onder gaan en dat is het eigen succes. Misschien moet men een hoop van die distributiecentra en andere ruimte en personeel verslindende activiteiten afstoten naar andere gemeentes. Dat kan ook lucht geven op de arbeidsmarkt.

Dat ze nu de hele zomer alleen statushouders woningen toewijzen ben ik ook echt niet over te spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 14-07-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Bij Eneco (Utrecht) is het tarief per Gj op dit moment ruim €43, in Utrecht zou je met jouw verbruik voor stadsverwarming alleen al op €150 per maand komen (30 x 43 = 1290 + 600 vaste lasten is ruim 1800 euro per jaar). Komt er nog elektriciteit bovenop

UIteraard is een en ander te compenseren met panelen, maar stadsverwarming is slechts heel beperkt te compenseren middels panelen, helemaal als het terugleveren niet meer volledig gecompenseerd wordt
Een GJ komt overeen met ruim 30 kuub gas. 43 euro voor een GJ komt overeen met minder dan anderhalve euro per kuub gas. Dat is een tarief waar veel mensen momenteel alleen maar van kunnen dromen; de huidige gasprijs is bijna het dubbele.

Uiteraard kan het ook met een warmtepomp. Met een scop van 4 heb je dan ongeveer 75-80 kWh nodig voor een GJ. Dat kost je bij 60 ct/kWh ongeveer 45 euro voor een GJ Nog los van de hoge investering/afschrijving die je bij een warmtepomp moet doen.

Ik denk dat een heleboel mensen er dus flink op vooruit zouden gaan als ze de mogelijkheid hadden om stadsverwarming voor 43 euro per GJ af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Omdat wat meer levensruimte prettig is en het dan niet zo vol voelt. We hoeven helemaal niet zo compact te bouwen. De ruimte is er, alleen is in gebruik door de agrarische sector. In andere woorden; het één sluit het ander niet uit. Je kunt een wijk alsnog een beetje normaal indelen met wat bossagen en open ruimte én ruimere kavels uittekenen.

Wel is het handig om een bouwbeperking in te stellen in de achtertuinen want op de ruimere percelen zie je bij nieuwe bewoners al snel bouwwerken verschijnen met daarin een extra tuinkamer.

(Hier heb je overigens aan de overkant huizen zonder eigen voortuin met een door de gemeente beheerde groenstrook. Krijg ik begin dit jaar een brief van de gemeente met de vraag of ik rozenstruiken wil adopteren want anders worden ze weggehaald omdat het onderhoud duurder is dan maaien. Zucht.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:00
Als ze andere dingen ook aanpakken wellicht; migratie zorgt ook voor het 'opeten' van woningen (naast het mogelijk gemiddeld armer maken).
Deze rapportage is uit 2005, en van 2003 tot 2007 had Nederland een behoorlijk negatief migratiesaldo. De Europese grenzen voor MOE-landen zijn pas in 2004 opengegaan. Geeft natuurlijk niets, we slepen de immigranten er altijd met de haren bij.
Doeltreffender beleid van IND wachten we ook al jaren op.
De meeste immigranten die Nederland binnenkomen hebben nauwelijks of niet met de IND te maken.
lama83 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:35:
Mbt je burgeroorlog; verklaring: boeren hebben een redelijk positief trackrecord tov dat andere clubje vermoed ik.
Klem in een onhoudbaar systeem
In 1971 was de stemming totaal omgeslagen, in ieder geval bij de boeren. In de grote demonstratie in Brussel tegen het ‘plan-Mansholt’ telde de naamgever van dat plan negen galgen waaraan hij symbolisch was opgeknoopt. In de stoet droegen boeren afgehakte koeien- en varkenskoppen met zich mee en een doodgeboren biggetje dat op een stok was gespietst. De teksten op de sandwichborden waren doordrenkt van haat, met als summum: ‘Hitler roeide de joden uit, Mansholt de boeren’. Een week eerder hadden boeren al een koe zes verdiepingen omhoog gesleept in een Brusselse kantoorkolos, om haar los te laten in de zaal waar de Europese landbouwministers over Mansholts plan vergaderden.
De boeren gedragen zich sinds de oorlog al als een terreurorganisatie die fundamenteel tegen de democratische rechtsorde gekeerd is. Dus ja, in die zin hebben ze een "track record".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 06:09:
[...]

In Utrecht is momenteel volop paniek, maar dat is meer rond de aanpak van de huisvesting van statushouders. Ze zijn nu van plan om anderhalve maand lang geen enkele sociale huurwoning meer beschikbaar te stellen aan Utrechters op de wachtlijst. Alles gaat naar statushouders. En dan vragen we ons af waarom "statushouders" in bepaalde kringen een vies woord begint te worden...

Ze sturen de wachtenden gewoon het bos in met beloften voor de toekomst. Maar ze beloven dingen die ze de afgelopen decennia niet voor elkaar hebben gekregen, dus de geloofwaardigheid spat er nou niet direct vanaf.

Met het huidige personeelstekort zou ik het wel weten overigens. Gewoon wegwezen uit Utrecht als je geen dubbel riant inkomen hebt en ergens anders gaan werken. Utrecht is uitgepist qua huisvesting voor niet-rijke niet-statushouders.
Ja 6 weken lang alleen statushouders en vervolgens de rest van het jaar 15% aan statushouders geven. En het dan vreemd vinden dat er weinig werknemers in de stad zijn tja gek he. Statushouders hoeven niet te gaan werken of soliciteren de eerste paar jaar dus die gaan dat vaak niet doen. De mensen die wel willen werken kunnen niet aan een woning komen door dit soort discriminatie en de middenstand heeft een probleem.
Maar goed daar heeft utrecht zelf voor gekozen met dit gemeentebestuur, eigen keuze dus geen probleem mee eigenlijk. Hadden ze maar voor een partij moeten kiezen die wel voor de utrechters opkomt en niet alleen mooi weer wil spelen voor de landelijke tak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Ja 6 weken lang alleen statushouders en vervolgens de rest van het jaar 15% aan statushouders geven. En het dan vreemd vinden dat er weinig werknemers in de stad zijn tja gek he. Statushouders hoeven niet te gaan werken of soliciteren de eerste paar jaar dus die gaan dat vaak niet doen. De mensen die wel willen werken kunnen niet aan een woning komen door dit soort discriminatie en de middenstand heeft een probleem.
Maar goed daar heeft utrecht zelf voor gekozen met dit gemeentebestuur, eigen keuze dus geen probleem mee eigenlijk. Hadden ze maar voor een partij moeten kiezen die wel voor de utrechters opkomt en niet alleen mooi weer wil spelen voor de landelijke tak.
Helemaal goed en ik hoop dat ze dat in Utrecht niet laten bij die 6 weken 15%

Utrecht heeft alle potentie om eigenlijk 50% voor 1 jaar lang, voorrang aan de statushouder te verlenen. Het past ook heel goed in hun politieke plaatje.

Dus, vang op en redt Ter Apel!!!

Prachtig zou ik het vinden :)F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Utrecht heeft alle potentie om eigenlijk 50% voor 1 jaar lang, voorrang aan de statushouder te verlenen. Het past ook heel goed in hun politieke plaatje.

Ik denk dat je je /s vergeten bent. Al interpreteer ik die !!! als /s

Ze zijn hier helemaal de weg kwijt in dit land, maargoed vaak worden problemen pas aangepakt als het écht een probleem is. Dus als straks het gros van de millennials/gen-z/verloren generatie hun biezen pakt en emigreert is het al te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Tja eigenlijk zou het 2e aanmeld centrum ook gewoon in amsterdam moeten staan, aangezien die al een aantal keer hebben geroepen ruimte over te hebben. Dus in plaats van een dorpje met een paar 1000 inwoners lastig vallen met enkele 1000en assielzoekers gewoon het aanmeldcentrum in een grote stad plaatsen waar het minder opvalt zeker als de inwoners en bestuur van de stad ze graag willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Tja eigenlijk zou het 2e aanmeld centrum ook gewoon in amsterdam moeten staan, aangezien die al een aantal keer hebben geroepen ruimte over te hebben. Dus in plaats van een dorpje met een paar 1000 inwoners lastig vallen met enkele 1000en assielzoekers gewoon het aanmeldcentrum in een grote stad plaatsen waar het minder opvalt zeker als de inwoners en bestuur van de stad ze graag willen.
Vind ik eigenlijk ook : Daar waar die specifieke politieke kleuren overheersen, is het meest succesvolle en animo om hier op in te spelen. Om deze mensen het beste op te vangen en te laten integreren. In een of ander dorp vinden die mensen hun weg niet en krijgen hierdoor ook niet een warm welkom, een welkom zoals het heurt! Mensen zoals in een of ander boere dorp als Ter Apel...wa weten die nou in God's naam hoe deze mensen aan te spreken of hoe er mee om te gaan....dat is vragen om problemen en onbegrip.

Of zou het in bepaalde wijken van Utrech dan toch ook niet mogen : Zoals Willhelmina park en regio?

Beetje NIMBY :)F

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Vind ik eigenlijk ook : Daar waar die specifieke politieke kleuren overheersen, is het meest succesvolle en animo om hier op in te spelen. Om deze mensen het beste op te vangen en te laten integreren.
We moeten natuurlijk gewoon zo snel mogelijk toe naar volledige intigratie. En ik ben het volledig eens dat hier binnen de G4, en omgeving, daartoe simpelweg de meest voor de hand liggende keuze is.

Je wilt als land snelle integratie, ondersteuning in vinden van werkgelegenheid, ondersteuning in vinden van woonruimte en in ons geval het faciliteren van Nederlands onderwijs. Maak dit niet vrijblijvend. Verplicht daarnaast het volgen van een opleiding in Nederland indien binnen 2 jaar geen werk gevonden en gezinsafhankelijkheid van toeslagen blijft bestaan. Het is namelijk gewoon bekend dat statushouders met Nederlands diploma significant betere baankansen hebben dan statushouders zonder. Circa 90% versus circa 55% die na 10 jaar in Nederland werkzaam zijn.

Niemand heeft iets aan de hoge werkloosheid en slechte integratie van asielzoekers. Ook zij zelf niet.
Johan Bogle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Het levert natuurlijk op termijn wel problemen. In Nederland valt dit nu nog mee, maar in bijvoorbeeld Londen zie je dat door de woningprijzen binnen de steden en beleidskeuzes binnen de gezondheidszorg er bijvoorbeeld een suboptimale acute dienstverlening ontstaat op sommige terreinen. Waarbij er door bezuinigingen in gezondheidszorg op sommige vlakken voor oproepbasis wordt gekozen, en mensen binnen deze oproepbasis soms het niet langer kunnen betalen om vlotter dan circa 45 - 60 minuten omgekleed en klaar in het ziekenhuis aanwezig te zijn tijdens diensten.

Ook in Nederland is het niet geheel ondenkbaar dat met 10 - 15 jaar we hier met soortgelijke problemen kampen, indien er niet voldoende aan gedaan wordt om te zorgen voor een toereikend assortiment voor betaalbare woningen binnen stadscentra of directe omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
psychodude schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:10:
[...]

We moeten natuurlijk gewoon zo snel mogelijk toe naar volledige intigratie. En ik ben het volledig eens dat hier binnen de G4, en omgeving, daartoe simpelweg de meest voor de hand liggende keuze is.

Je wilt als land snelle integratie, ondersteuning in vinden van werkgelegenheid, ondersteuning in vinden van woonruimte en in ons geval het faciliteren van Nederlands onderwijs. Maak dit niet vrijblijvend. Verplicht daarnaast het volgen van een opleiding in Nederland indien binnen 2 jaar geen werk gevonden en gezinsafhankelijkheid van toeslagen blijft bestaan. Het is namelijk gewoon bekend dat statushouders met Nederlands diploma significant betere baankansen hebben dan statushouders zonder. Circa 90% versus circa 55% die na 10 jaar in Nederland werkzaam zijn.

Niemand heeft iets aan de hoge werkloosheid en slechte integratie van asielzoekers. Ook zij zelf niet.

[...]

Het levert natuurlijk op termijn wel problemen. In Nederland valt dit nu nog mee, maar in bijvoorbeeld Londen zie je dat door de woningprijzen binnen de steden en beleidskeuzes binnen de gezondheidszorg er bijvoorbeeld een suboptimale acute dienstverlening ontstaat op sommige terreinen. Waarbij er door bezuinigingen in gezondheidszorg op sommige vlakken voor oproepbasis wordt gekozen, en mensen binnen deze oproepbasis soms het niet langer kunnen betalen om vlotter dan circa 45 - 60 minuten omgekleed en klaar in het ziekenhuis aanwezig te zijn tijdens diensten.

Ook in Nederland is het niet geheel ondenkbaar dat met 10 - 15 jaar we hier met soortgelijke problemen kampen, indien er niet voldoende aan gedaan wordt om te zorgen voor een toereikend assortiment voor betaalbare woningen binnen stadscentra of directe omgeving.
Ik heb familie in London, daar hebben ze uiterst riante regelingen voor bepaalde beroepen waaronder huisvesting maar ook ondersteuning in de financiering.

Dit soort dingen bijvoorbeeld
https://www.ownyourhome.gov.uk/scheme/first-homes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Ik heb familie in London, daar hebben ze uiterst riante regelingen voor bepaalde beroepen waaronder huisvesting maar ook ondersteuning in de financiering.

Dan nog betaal je 45 minuten buiten London, in de buurt van een metrostation ruim meer dan 1 miljoen pond voor een simpele aftandse gezinswoning

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Masvic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_EZfcligPKBPo4wMXWB6a1fAB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lC0js96N0OBztLDLLoKsSuOW.png?f=fotoalbum_large

Aanbod stijgt, prijs per m2 daalt. T.o.v. mei is de prijs per m2 gedaald met meer dan 1.5%, maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.

Van de huizen die in prijs dalen, is de prijsdaling gemiddeld rond de 5%.

Nog meer cijfers die je wil zien? Ik hoor het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Leuke grafieken, maar een x-as van enkele maanden in plaats van enkele dagen zou denk ik nuttiger zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
eamelink schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:07:
Leuke grafieken, maar een x-as van enkele maanden in plaats van enkele dagen zou denk ik nuttiger zijn :)
Oh goed idee, ik pak mijn tijdmachine wel even naar 5 jaar geleden om mn scraper alvast aan te zetten.

Lees even iets beter, wijsneus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:09:
Sorry :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:43
Mooie grafieken, maar natuurlijk ook alleen voorspellende waarde, want dit verteld je natuurlijk niks voer transactie prijs. En als een woning ineens bij een publiek op de rader komt en dan wordt overbode zijn de mogelijke dalingen natuurlijk ook weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Oh goed idee, ik pak mijn tijdmachine wel even naar 5 jaar geleden om mn scraper alvast aan te zetten.

Maar hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk. Ik snap wel dat je de data simpelweg nog niet hebt, maar een grafiek over een paar dagen zegt niet zoveel, we weten niet wat de normale fluctuatie over die korte tijd is. En forumleden die de grafiek even snel langs zien komen kunnen er dan meer in menen te zien dan werkelijk betrouwbaar is. Dus een waarschuwing erbij vind ik wel passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Citroentjuh schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Maar hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk. Ik snap wel dat je de data simpelweg nog niet hebt, maar een grafiek over een paar dagen zegt niet zoveel, we weten niet wat de normale fluctuatie over die korte tijd is. En forumleden die de grafiek even snel langs zien komen kunnen er dan meer in menen te zien dan werkelijk betrouwbaar is. Dus een waarschuwing erbij vind ik wel passend.
Voor jou even in grote letters, de waarschuwing:
Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Blik1984 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Dan nog betaal je 45 minuten buiten London, in de buurt van een metrostation ruim meer dan 1 miljoen pond voor een simpele aftandse gezinswoning
Niet als je in de zorg werkt en mazzel hebt met de juiste regeling. Dan huur of koop je voordeliger redelijk centraal in de stad onder de juiste regeling. Ze zijn daar best fanatiek. Overigens was dat in amsterdam vroeger ook zo toen konden mensen bij de zorg, brandweer politie appartementen krijgen bij onder andere de westerdoksdijk.Dat maakt dat je dus achteraf behoorlijk veel kon verdienen als politie agent.

https://www.funda.nl/koop...27668-westerdoksdijk-173/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
[Afbeelding]

Aanbod stijgt, prijs per m2 daalt. T.o.v. mei is de prijs per m2 gedaald met meer dan 1.5%, maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.

Ik zou zeggen pak een gewilde wijk in de randstad of een mooie plek er buiten en biedt 1.5- 5% onder de vraagprijs op een huis en laat ons weten hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Ik zou zeggen pak een gewilde wijk in de randstad of een mooie plek er buiten en biedt 1.5- 5% onder de vraagprijs op een huis en laat ons weten hoe het gaat.
Als je dit op 11 juli bij een van deze woningen in Amsterdam had geprobeerd was je waarschijnlijk geslaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BONnNcOkCLEXjooTwShXg8v1O-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atr5v1yoOLo1LRI2HBepPLZ6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Masvic op 14-07-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Als je dit op 11 juli bij een van deze woningen in Amsterdam had geprobeerd was je waarschijnlijk geslaagd.

[Afbeelding]
Dat is wel wat kort door de bocht. De transactieprijzen gaan pas dalen als die verkopers ook bereid zijn tot lage verkoopprijzen en dat is nog niet te zien in bijvoorbeeld de NVM data van Q2, sterker nog, die is sterk gestegen in regio Amsterdam. Waarschijnlijk verwachten die verkopers alsnog dat door de lagere vraagprijs dusdanig wordt overboden dat de transactieprijs boven de originele vraagprijs ligt, en zal dat in een groot deel van de gevallen ook lukken (in 9 van de 10 woningen wordt nog steeds overboden met gemiddeld >10% in regio Amsterdam), aangezien ook de euro/m2-prijzen stijgen. Wel een leuke tool verder, wellicht dat er na een paar maanden scrapen wat duidelijkere conclusies uit kunnen worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]
Vraagprijs is geen transactieprijs... maar ik vind het wel een goede strategie als je als koper alleen huizen bezoekt die voor de tweede keer op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Laatst online: 17-12-2022
[Afbeelding]

Ben erg benieuwd hoe dit zich de komende maanden gaat ontwikkelen. Bedankt voor het delen van deze interessante informatie, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:12
sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Even bekeken, ken de details niet maar ziet er geweldig uit. Alleen al die naam van de site _/-\o_

Maar goed, wij hebben hier de sociale huur, waar je als je lief bent misschien uit mag doorstromen naar een middenhuurwoning.. Dontownyourhome.nl ;w

Edit: aha, je kunt er ook je sociale huurwoning overkopen als bewoner. Hoop dat De Jonge hier een voorbeeld aan neemt. https://www.ownyourhome.gov.uk/scheme/right-to-buy/

[ Voor 12% gewijzigd door Laapo op 14-07-2022 21:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Zo lekker aangebrand. Als je mijn post goed had gelezen had je ook gezien dat ik aangaf dat ik al weet dat je de data niet hebt. Maar dat ik wel vindt dat het belangrijk is wat eamelink zegt, namelijk dat met maar een paar dagen zo’n grafiek nogal vertekenend is. Niet meer en niet meer minder. Fijne avond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[Afbeelding]

Leuke data, ben benieuwd naar de grotere dataset. Wel zou ik het iets minder suggestief maken door iets anders te doen met de 2de grafiek, persoonlijk vind ik 100 huizen die een prijsdaling doen op 34k te koop staande huizen echt helemaal niks, dus de statistiek zegt me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Edit even je post van de grafiek met hetzelfde lettertype en grootte waarin je vermeldt dat het nog niet representatief is om conclusies aan te verbinden.

Het is zeer interessante data en het gaat heel bruikbaar worden in de toekomst, maar conclusies uit een paar weken trekken kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja prima, maar je mist mijn punt : De plekken waar integratie beter verloopt is niet in de boeren dorpen, maar in de steden die de "juiste" politieke basis hebben. En dan vind ik vooral Utrecht en Amsterdam geschikt.

Stop met die "Ter Apels" en geef deze mensen een goede ondersteunende integratie, daar waar al een multi cultuur is en alsook politiek wordt ondersteund.

Politieke GL en D66 groot-steden moeten het voorbeeld geven en eigenlijk niet igv Utrecht ff 6 weken voorrang verlenen, nee, gewoon continue voorrang verlenen aan statushouders.

Dat bevordert integratie!

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Ja prima, maar je mist mijn punt : De plekken waar integratie beter verloopt is niet in de boeren dorpen, maar in de steden die de "juiste" politieke basis hebben. En dan vind ik vooral Utrecht en Amsterdam geschikt.

Stop met die "Ter Apels" en geef deze mensen een goede ondersteunende integratie, daar waar al een multi cultuur is en alsook politiek wordt ondersteund.

Politieke GL en D66 groot-steden moeten het voorbeeld geven en eigenlijk niet igv Utrecht ff 6 weken voorrang verlenen, nee, gewoon continue voorrang verlenen aan statushouders.

Dat bevordert integratie!

We moeten met de tijd meegaan,zeg maar...niet blijven hangen(het moet nog ff doordringen bij de meesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:47:
[...]

Ik zou verwachten dat dit daarnaast ook geldt voor plaatsen met een sterke christelijke traditie. Aangezien vanuit die traditie hulp aan vluchtelingen als een groot goed wordt gezien en we vreemdelingen gastvrij moeten onthalen, opnemen, en huisvesten. Dat kunnen dus ook (of misschien juist ook) boerendorpen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Ik zou verwachten dat dit daarnaast ook geldt voor plaatsen met een sterke christelijke traditie. Aangezien vanuit die traditie hulp aan vluchtelingen als een groot goed wordt gezien en we vreemdelingen gastvrij moeten onthalen, opnemen, en huisvesten. Dat kunnen dus ook (of juist ook) boerendorpen zijn.
Intergratie en kansen liggen mijns inziens niet in de steden. Ik heb twee vrienden met een dame uit het buitenland, 1 woont in west-Friesland en 1 in Den Haag. In Den Haag kom je weg met houtje touwtje Engels en in west Friesland gaan mensen stug Nederlands terug praten. Na een jaar sprak de een het dus vloeiend en de ander kan het nu jaren later nog amper verstaan. Let wel deze dames zijn verplicht in te burgeren en de hele mik mak met cursus Nederlands en alles. Het beklijft niet als je het niet spreekt.

Ik zou de immigranten zo veel mogelijk uitsmeren over de kleine dorpen en steden. Die massa plekken daar moet je gewoon van af. 5 gezinnen extra in alle varianten schubbekutterveen heeft niemand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Ik zou verwachten dat dit daarnaast ook geldt voor plaatsen met een sterke christelijke traditie. Aangezien vanuit die traditie hulp aan vluchtelingen als een groot goed wordt gezien en we vreemdelingen gastvrij moeten onthalen, opnemen, en huisvesten. Dat kunnen dus ook (of juist ook) boerendorpen zijn.
Dat zou kunnen, maar wat wil je nou daarmee zeggen?

In de boeren dorpen of kleine gemeenten waar ze niet eens fatsoenlijk Engels kunnen ga je dan die statushouders vestigen, om een of andere deugzame vorm? Want Christelijke empathie?

Jaja Rubbergroovie, dat gaat toch niet zo'n succes worden.
De GL/D66 groot-steden zijn hier veel beter in, daar is al een royale multi-cultuur en dat is 10x beter voor statushouders om te integreren.

Oja Arabisch wordt ook al veel meer in de steden gesproken dan in de boere-durpe, dus ook voor die statushouders > asap sociale woning in Amsterdam of Utrecht.

Integratie moet je bevorderen en niet te moeilijk maken voor die mensen.

Een mooi voorbeeld kan ik ff meegeven : Toen er in 2015 een aantal asielzoekers uit Afghanistan hun status(verblijfsvergunning)ontvingen, kregen ze een sociale woning in het dorp waar ik woon.
Nog geen jaar later, wilde ze al weg, want ze voelde de "binding" niet en jawel hier is het vooral CDA minded...je weet waar die C voor staat toch?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Intergratie en kansen liggen mijns inziens niet in de steden. Ik heb twee vrienden met een dame uit het buitenland, 1 woont in west-Friesland en 1 in Den Haag. In Den Haag kom je weg met houtje touwtje Engels en in west Friesland gaan mensen stug Nederlands terug praten. Na een jaar sprak de een het dus vloeiend en de ander kan het nu jaren later nog amper verstaan. Let wel deze dames zijn verplicht in te burgeren en de hele mik mak met cursus Nederlands en alles. Het beklijft niet als je het niet spreekt.

Ik zou de immigranten zo veel mogelijk uitsmeren over de kleine dorpen en steden. Die massa plekken daar moet je gewoon van af. 5 gezinnen extra in alle varianten schubbekutterveen heeft niemand last van.
En waar kwamen deze 2 vrienden die je kent in origine vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
…., maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.
Wat is je data-set precies, en wat hou je bij…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
De tactieken van de makelaar beginnen inderdaad te verschuiven. Ze prijzen de woningen nu EXPRESS wat lager om de hoger verkochte prijs te rechtvaardigen en te laten zien dat de markt nog steeds heet is.
Daardoor gaan mensen nog steeds paniekbiedingen doen.

Mijn aankoopmakelaar ziet veel collega's express de woningen 50k lager prijzen, want dat is mooi voor de statistieken dan alles op vraagprijs verkopen.
Wanneer op vraagprijs wordt verkocht is een klant "tevreden". Bij lagere verwachting is een overbieding "super tevreden".

Toch een slechte ontwikkeling.

Ik ga dinsdag een huis in Ede bezichtigen. Ook hiervan vind ik dat het huis te laag geprijsd is. Met 2 volle kijkdagen (ja in deze tijden) weet ik al dat ik minstens 30-40k moet overbieden. Of ik dat doe weet ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 05:44:
De tactieken van de makelaar beginnen inderdaad te verschuiven. Ze prijzen de woningen nu EXPRESS wat lager om de hoger verkochte prijs te rechtvaardigen en te laten zien dat de markt nog steeds heet is.
Daardoor gaan mensen nog steeds paniekbiedingen doen.

Mijn aankoopmakelaar ziet veel collega's express de woningen 50k lager prijzen, want dat is mooi voor de statistieken dan alles op vraagprijs verkopen.
Wanneer op vraagprijs wordt verkocht is een klant "tevreden". Bij lagere verwachting is een overbieding "super tevreden".

Toch een slechte ontwikkeling.

Ik ga dinsdag een huis in Ede bezichtigen. Ook hiervan vind ik dat het huis te laag geprijsd is. Met 2 volle kijkdagen (ja in deze tijden) weet ik al dat ik minstens 30-40k moet overbieden. Of ik dat doe weet ik nog niet.
Die statistieken interesseert makelaar niet echt, bovendien hebben makelaars daar überhaupt geen kaas van gegeten. Hun expertise is omgaan met emotie, netwerken, onderhandelen en marketing.

Wat jij omschrijft is al sinds 2017 de huizenmarkt norm, huis goedkoop, veel interesse en op inschrijving, de enige aanpassing in de formule is dat je voor Corona gelijktijdig door het huis moest met een openhuis. Verder is 20-30 bezichtigen bij huizen onder de 450 in de steden ook nog de praktijk.

Ik vraag bij kennissen altijd wat er dan geboden is en in welke verdeling. Meestal is dat een klein aantal op of rond de vraagprijs, de middenmoot 10-15% boven de vp, en dan soms 1 of 2 idioten (of winnaars) die daar ver boven gaan zitten.

Zou wel interessant zijn om daar ook eens harde cijfers van te hebben. Wat me anekdotisch op valt is dat er bij populaire huizen altijd wel 1-2 kopers zijn die echt fors boven de rest gaan zitten. Wellicht is dat nu wel minder.

Wat voor jou als bieder alleen relevant is, de woz, de taxatiewaarde, en waarvoor zijn vergelijkbare huizen gegaan. Die vraag je dan op bij het kadaster en niet bij filosofische algoritmes zoals walterliving. Dan heb je in elk geval een goed beeld van of het huis makkelijk financierbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:20:
[...]

In de boeren dorpen of kleine gemeenten waar ze niet eens fatsoenlijk Engels kunnen ga je dan die statushouders vestigen, om een of andere deugzame vorm? Want Christelijke empathie?

De GL/D66 groot-steden zijn hier veel beter in, daar is al een royale multi-cultuur en dat is 10x beter voor statushouders om te integreren.

Oja Arabisch wordt ook al veel meer in de steden gesproken dan in de boere-durpe, dus ook voor die statushouders > asap sociale woning in Amsterdam of Utrecht.

Een mooi voorbeeld kan ik ff meegeven : Toen er in 2015 een aantal asielzoekers uit Afghanistan hun status(verblijfsvergunning)ontvingen, kregen ze een sociale woning in het dorp waar ik woon.
Nog geen jaar later, wilde ze al weg, want ze voelde de "binding" niet en jawel hier is het vooral CDA minded...je weet waar die C voor staat toch?
Finland en Colombia. Intergratie voor de lange termijn gaat echt beter als je meteen weinig mogelijkheden hebt om van het Nederlands af te wijken. In die zin is hardelijn beleid op taal scholing en participatie vele maler socialer dan vrijblijvende participatie. Het vergroot je kansen. Maar goed dat is een allemaal off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 06:16:
[...]

Die statistieken interesseert makelaar niet echt, bovendien hebben makelaars daar überhaupt geen kaas van gegeten. Hun expertise is omgaan met emotie, netwerken, onderhandelen en marketing.

Wat jij omschrijft is al sinds 2017 de huizenmarkt norm, huis goedkoop, veel interesse en op inschrijving, de enige aanpassing in de formule is dat je voor Corona gelijktijdig door het huis moest met een openhuis. Verder is 20-30 bezichtigen bij huizen onder de 450 in de steden ook nog de praktijk.

Ik vraag bij kennissen altijd wat er dan geboden is en in welke verdeling. Meestal is dat een klein aantal op of rond de vraagprijs, de middenmoot 10-15% boven de vp, en dan soms 1 of 2 idioten (of winnaars) die daar ver boven gaan zitten.

Zou wel interessant zijn om daar ook eens harde cijfers van te hebben. Wat me anekdotisch op valt is dat er bij populaire huizen altijd wel 1-2 kopers zijn die echt fors boven de rest gaan zitten. Wellicht is dat nu wel minder.

Wat voor jou als bieder alleen relevant is, de woz, de taxatiewaarde, en waarvoor zijn vergelijkbare huizen gegaan. Die vraag je dan op bij het kadaster en niet bij filosofische algoritmes zoals walterliving. Dan heb je in elk geval een goed beeld van of het huis makkelijk financierbaar is.
Nou dat interesseert ze wel, tenzij jij ook een makelaar in de branche bent, geloof ik liever mijn aankoopmakelaar.
Elke huis dat zij BOVEN de vraagprijs wordt verkocht toont aan dat zij het maximale eruit hebben gehaald.
Dat doet een persoon die hun huis wilt verkopen veel goeds.
Een makelaar die momenteel 10+ huizen in hun aanbod hebben waarvan 8 al meer dan 2 maanden niet verkocht zijn.....ja daar ga je gewoon met een boog omheen als verkoper.
Het is aan de makelaar om een goede inschatting te maken om zo snel en zoveel mogelijk eruit te halen. Als punt 1 er niet is, dan kan je het ook net zo goed zelf verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Nou dat interesseert ze wel, tenzij jij ook een makelaar in de branche bent, geloof ik liever mijn aankoopmakelaar.
Elke huis dat zij BOVEN de vraagprijs wordt verkocht toont aan dat zij het maximale eruit hebben gehaald.
Dat doet een persoon die hun huis wilt verkopen veel goeds.
Een makelaar die momenteel 10+ huizen in hun aanbod hebben waarvan 8 al meer dan 2 maanden niet verkocht zijn.....ja daar ga je gewoon met een boog omheen als verkoper.
Het is aan de makelaar om een goede inschatting te maken om zo snel en zoveel mogelijk eruit te halen. Als punt 1 er niet is, dan kan je het ook net zo goed zelf verkopen.
Mja In principe is het gemiddelde opleidingsniveau op tweakers waarschijnlijk hoger en is dat ook zo dat je het cijfermatig zelf beter kan. Ik denk dat je de skils van de gemiddelde makelaar een beetje overschat op dat punt. Na een avondje kadaster en een rondje door de buurt kom je er ook wel achter wat iets minimaal waard is.

De waarde van je makelaar zit hem in die andere skils, het overdragen en uitmiddelpuntig van een emotie. Verder is het soms ook totaal willekeurig wat iets opbrengt in de huidige markt de m2 prijs van onze eigenbuurt in Haarlem loopt in transactie prijzen van 5000-7600. In onze buurt heb je veel van die expats die er in 1 klap overheen knallen omdat ze snel klaar willen zijn. Dus die gaan voor de kill.

Maar anyway, mijn advies zou zijn kijk naar financiering en hou in je achterhoofd dat geen enkel huis echt uniek genoeg is dat er niet later een alternatief op de markt komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:20:
[...]

De discussie ging om de 'grondhouding' van de politieke partijen ten opzichte van vreemdelingen. Niet om stad versus dorp. Dan zou de toevoeging 'GL/D66' immers geen toegevoegde waarde hebben.

Dan wil je dus juist het tegenovergestelde van integratie. Daarmee stimuleer je juist segregatie, dat vreemdelingen zo veel mogelijk in hun eigen cultuur en in 'hun eigen groep' blijven leven. (En andersom overigens ook, dat de kaaskoppen zo min mogelijk 'last' hebben van andere culturen.)

In het dorp waar ik woonde betekende de vestiging van een paar statushouders dat hun (baisisschool-)kinderen weinig keus hadden dan in no-time Nederlands leren en dat deden ze dan ook heel snel behoorlijk goed. Zodat ze op school en bij de voetbalclub ook vrij vlot erbij hoorden. Dat straalde uit richting de ouders, die er uiteraard veel meer moeite mee hadden om zich aan taal en cultuur aan te passen. Maar als ze dan op het schoolplein of langs de lijn bij het voetbal stonden, dan deden ze duidelijk wel moeite om een gesprekje aan te gaan. Als ze in 'de grote stad' tussen de andere statushouders zouden komen te wonen, dan zouden ze waarschijnlijk na een jaar nog geen woord Nederlands hebben gesproken en ook van de overige Nederlandse gebruiken weinig hebben meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
... Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.

Tof! Maandelijke een leuke update in dit topic? :)

In de laatste grafiek zet je het aantal verkochte en te koop gezette woningen uit tegen de tijd. Is die 100% met elkaar gelinkt? Anders kan je op de y2 as mogelijk de delta plotten.

Wellicht dat je kan kijken naar provincies of grote steden? Mijn interesse gebied ligt bijvoorbeeld niet in Amsterdam(dit bazeer ik op je vorige screenshot met allemaal Amsterdamse adressen), meer in brabant rondom Eindhoven. Ik weet niet hoeveel moeite dit is om te realiseren, maar wellicht leuk om lijn grafiek te zien van de verschillende provincies of steden over de tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door BarendBotje op 15-07-2022 09:27 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg