Conrado schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:51:
[...]
'We' zijn we allemaal; we denken breed dat Nederland vol is. Dat komt mede hoe we ons land zelf zien, kijk maar eens hoe druk 't hier is:
[
Afbeelding]
In werkelijkheid is dus 90% van Nederland leeg! Zelfs in het overvolle Zuid-Holland heeft meer dan de helft van de grond een agrarische bestemming. Alleen zien we dat niet.
Misschien is het "maar goed ook" dat 90% "leeg" is? Waar moet al ons eten anders vandaan komen?
Als ik een vlugge rekensom op een bierviltje doe, zouden we bij onze leefstijl (5 hectare per persoon a 17 miljoen Nederlanders) een gebied van 85.000 km2 nodig hebben om iedereen in Nederland van dezelfde leefstijl als nu te kunnen voorzien. Zelfs als we de rest van de Benelux zouden annexeren, en 12 miljoen mensen zouden dwingen naar Frankrijk te verhuizen, zouden we nog niet eens eigen boontjes kunnen doppen.
Oke toegegeven, dat gaat niet alleen om eten. Maar we hebben niet eens genoeg landbouwgrond om onszelf van genoeg eten te voorzien:
https://www.vork.org/nieu...igen-bevolking-te-voeden/
Nederland lijkt niet vol, maar Nederland is wel vol te noemen.
Onze eigen landbouwgrond is een kostbaar goed waar we goed mee om hebben te gaan.
Ik kies liever geen partij rondom de stikstofdiscussie; Het lijkt me redelijk om als boer je rotzooi op te moeten ruimen, maar het lijkt me net zo vervelend om, nadat je het beleid van de overheid volgt, opeens te horen krijgt dat je het verkeerd doet en dat het allemaal anders moet.
Er zijn genoeg huizen in Nederland om iedereen van een prima woonplek te voorzien. Ik krijg alleen steeds meer de indruk dat "we" ze niet willen delen, en dan vervolgens gaan klagen dat er te weinig huizen zijn, terwijl iedereen naar mijn idee teveel eisen stelt. Sorry not sorry als ik daarmee de vinger op de zere plek leg. Kijk ook eens naar jezelf.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu
Nu ben ik geen historicus of wat dan ook, maar als je het mij vraagt vind ik dat we best weer eens wat meer samen mogen gaan wonen. De huizen zoals ze er nu staan zijn niet gemaakt om in je eentje in te wonen, en dat gaan we niet in een paar jaar tijd oplossen, dus het is kiezen of delen.
En dat argument "Ja maar ik heb een aparte werkkamer en fitnesskamer en hobbykamer nodig, dus ik heb een huis met drie extra slaapkamers nodig" vind ik al helemaal nergens op slaan. Het hutje wat ik samen met m'n vriendin heb is een hok van 45m2, en daar hebben we al die dingen ook gewoon in kunnen passen. Ja, daar had een extra slaapkamer goed bij kunnen helpen, maar mijn punt is dat het ook met minder kamers kan.
Voor de gamers: In de huidige huizenmarkt moet je tall spelen, want er is geen ruimte om wide te spelen.
Voor wie in z'n eentje een lekker ruim huis heeft: ik ben blij voor je dat je het hebt, maar als je het mij zou vragen begrijp ik niet waarom erin getrapt bent dat dat beter zou zijn. Het werkt net als een snelweg: Extra rijbanen toevoegen heeft geen zin, want er komen toch weer meer auto's. Meer kamers heeft geen zin, want je bedenkt toch wel een manier om het vol te bouwen. Ik vind dat je zeker net zoveel recht hebt op een dak boven je hoofd als ieder ander, maar met die ruimte kunnen er makkelijk nog twee mensen bij. En dan leer je maar lekker sociaal doen en met elkaar omgaan. Het is echt niet zo moeilijk. Een beetje zelfreflectie ontwikkelen zou een hoop mensen echt geen kwaad doen.
Voel je vrij om me af te schieten. Alle kritiek is welkom.
Ja, ik heb m'n zinnen gezet op een grotere woning. We willen eigenlijk ondertussen wel eens richting kinderen gaan denken. We hebben geprobeerd ons hok te redesignen om een babyhoek in te passen, maar na ons twee weken over het problemen gebogen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat er geen praktische manier is om ook dat nog erin te passen