Ede is ook wel echt oververhit. Als ik kijk in mijn wijk, welke 1 van de goedkoopste van de stad is, dan zie je dat het aanbod er eigenlijk niet meer echt is. Twee jaar geleden wel, zelfs vorig jaar nog wel, maar het is er nu doorheen. Al maanden amper woningen beschikbaar gekomen en de woningen die beschikbaar komen gaan voor bedragen weg die echt nergens op slaan (300K voor 120m2, maar waar nog wel even 30K achterstallig onderhoud binnen een jaar moet worden gedaan)kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 05:44:
[...]
Ik ga dinsdag een huis in Ede bezichtigen. Ook hiervan vind ik dat het huis te laag geprijsd is. Met 2 volle kijkdagen (ja in deze tijden) weet ik al dat ik minstens 30-40k moet overbieden. Of ik dat doe weet ik nog niet.
Nja elke woningmarkt in NL is verhit he. Ede heeft in verhouding veel nieuwbouw erbij gekregen, dus dan word de plek populairder. Heel eerlijk is Ede ook zeker niet mijn eerste keus, alleen vind ik het een mooie huis met een goede indeling.Caelorum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:39:
[...]
Ede is ook wel echt oververhit. Als ik kijk in mijn wijk, welke 1 van de goedkoopste van de stad is, dan zie je dat het aanbod er eigenlijk niet meer echt is. Twee jaar geleden wel, zelfs vorig jaar nog wel, maar het is er nu doorheen. Al maanden amper woningen beschikbaar gekomen en de woningen die beschikbaar komen gaan voor bedragen weg die echt nergens op slaan (300K voor 120m2, maar waar nog wel even 30K achterstallig onderhoud binnen een jaar moet worden gedaan)
Maar mijn zoektocht zit niet in de regio van 300-400k. Dus ik hoef gelukkig niet te bieden tegenover mensen die wanhopig op zoek zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door kx22 op 15-07-2022 10:05 ]
Als Edenaar sluit ik mij daar wel bij aan. In 2018 ben ik wezen kijken bij een drive in woning in Veldhuizen, prijs was toen 185.000 en dat was in redelijke staat. Nu staan de huizen die in slechte staat zijn voor 290.000 te koop. Ik woon zelf in een redelijk populaire wijk en hier gaan de huizen nog steeds erg snel, zelfs al laat het onderhoud te wensen over.Caelorum schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:39:
[...]
Ede is ook wel echt oververhit. Als ik kijk in mijn wijk, welke 1 van de goedkoopste van de stad is, dan zie je dat het aanbod er eigenlijk niet meer echt is. Twee jaar geleden wel, zelfs vorig jaar nog wel, maar het is er nu doorheen. Al maanden amper woningen beschikbaar gekomen en de woningen die beschikbaar komen gaan voor bedragen weg die echt nergens op slaan (300K voor 120m2, maar waar nog wel even 30K achterstallig onderhoud binnen een jaar moet worden gedaan)
Iets meer on topic. Ik heb bij ASR vorige week eens mijn maximale hypotheek berekend en die rekentool rekent dus met de volgende voorwaarden:
“De berekening is op basis van annuïteiten hypotheek, 10 jaar rentevast tegen een rente van 1,59% en 110% marktwaarde.”
Dit vond ik best misleidend want de tienjaarsrente die ze aanboden was al een stuk hoger. En 110 procent kan je alleen lenen als je behoorlijk verduurzaamd.
Vandaag nog eens de berekening gedaan en nu rekenen ze 4,01% voor 10 jaar in de rekentool (3,72% is het echte percentage nu), het lijkt er dus op dat ze er van uit gaan binnenkort weer een stap omhoog te maken.
Dit is ook een leuke aanname trouwens. Mijn sibling zoekt in Wageningen in de prijsklasse met 6 nullen en zelfs daar gaan de huizen snel. Wageningen heeft veel bedrijven aangetrokken de laatste jaren (o.a. Unilever en de voormalige margarine tak van Unilever) en die mensen zoeken nu in de regio een huis met goede baan en overwaarde uit de randstad. De kazerne terreinen, Enka terrein in Ede en een aantal wijken in Wageningen/Bennekom die als “duur” te boek staan zijn daardoor erg in trek.kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Nja elke woningmarkt in NL is verhit he. Ede heeft in verhouding veel nieuwbouw erbij gekregen, dus dan word de plek populairder. Heel eerlijk is Ede ook zeker niet mijn eerste keus, alleen vind ik het een mooie huis met een goede indeling.
Maar mijn zoektocht zit niet in de regio van 300-400k. Dus ik hoef gelukkig niet te bieden tegenover mensen die wanhopig op zoek zijn.
Klopt maar hoe hoger je in de markt zit, hoe minder concurrentie er is. Helaas is het wel vaak concurrentie wat je in 1x kan wegvagen en je hebt maar 1 concurrent nodig.Iris1234 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Dit is ook een leuke aanname trouwens. Mijn sibling zoekt in Wageningen in de prijsklasse met 6 nullen en zelfs daar gaan de huizen snel. Wageningen heeft veel bedrijven aangetrokken de laatste jaren (o.a. Unilever en de voormalige margarine tak van Unilever) en die mensen zoeken nu in de regio een huis met goede baan en overwaarde uit de randstad. De kazerne terreinen, Enka terrein in Ede en een aantal wijken in Wageningen/Bennekom die als “duur” te boek staan zijn daardoor erg in trek.
De marktleider (Rabobank) verlaagd zijn tarieven in ieder geval voor 10 jaar en langer vanaf komende maandag. Dan zullen er hoogstwaarschijnlijk wel meer gaan volgenIris1234 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Als Edenaar sluit ik mij daar wel bij aan. In 2018 ben ik wezen kijken bij een drive in woning in Veldhuizen, prijs was toen 185.000 en dat was in redelijke staat. Nu staan de huizen die in slechte staat zijn voor 290.000 te koop. Ik woon zelf in een redelijk populaire wijk en hier gaan de huizen nog steeds erg snel, zelfs al laat het onderhoud te wensen over.
Iets meer on topic. Ik heb bij ASR vorige week eens mijn maximale hypotheek berekend en die rekentool rekent dus met de volgende voorwaarden:
“De berekening is op basis van annuïteiten hypotheek, 10 jaar rentevast tegen een rente van 1,59% en 110% marktwaarde.”
Dit vond ik best misleidend want de tienjaarsrente die ze aanboden was al een stuk hoger. En 110 procent kan je alleen lenen als je behoorlijk verduurzaamd.
Vandaag nog eens de berekening gedaan en nu rekenen ze 4,01% voor 10 jaar in de rekentool (3,72% is het echte percentage nu), het lijkt er dus op dat ze er van uit gaan binnenkort weer een stap omhoog te maken.
Verwijderd
Daar heb je ook wel een punt.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:03:
[...]
De discussie ging om de 'grondhouding' van de politieke partijen ten opzichte van vreemdelingen. Niet om stad versus dorp. Dan zou de toevoeging 'GL/D66' immers geen toegevoegde waarde hebben.
[...]
Dan wil je dus juist het tegenovergestelde van integratie. Daarmee stimuleer je juist segregatie, dat vreemdelingen zo veel mogelijk in hun eigen cultuur en in 'hun eigen groep' blijven leven. (En andersom overigens ook, dat de kaaskoppen zo min mogelijk 'last' hebben van andere culturen.)
In het dorp waar ik woonde betekende de vestiging van een paar statushouders dat hun (baisisschool-)kinderen weinig keus hadden dan in no-time Nederlands leren en dat deden ze dan ook heel snel behoorlijk goed. Zodat ze op school en bij de voetbalclub ook vrij vlot erbij hoorden. Dat straalde uit richting de ouders, die er uiteraard veel meer moeite mee hadden om zich aan taal en cultuur aan te passen. Maar als ze dan op het schoolplein of langs de lijn bij het voetbal stonden, dan deden ze duidelijk wel moeite om een gesprekje aan te gaan. Als ze in 'de grote stad' tussen de andere statushouders zouden komen te wonen, dan zouden ze waarschijnlijk na een jaar nog geen woord Nederlands hebben gesproken en ook van de overige Nederlandse gebruiken weinig hebben meegekregen.
Voor kinderen zal het wel sneller gaan, via school, speelvriendjes, etc
Bij volwassenen eerder op het werk. Als je 8u/dag met Nederlandse collega's werkt ga je toch makkelijker de taal leren. Nieuwkomers met een niet Nederlandse achtergrond/cultuur zullen eerder contact leggen met hun soortgenoten, dan is taal ff geen barrière en is het vooral handig om uitleg te krijgen waar je overal moet zijn : Instanties, doctor, school, werk, ... Algemene zaken die voor ons doodnormaal zijn, maar de nieuwkomer zal hier niet 123 zijn weg. As het dan kan in de taal die je zelf ook spreekt, ben je iig al op weg om te integreren in het NL-systeem.
Aangezien de kans veel groter is om in een stad mensen(statushouders die bv al 10jr in NL wonen) tegen te komen om je hiermee te helpen of contacten te leggen, lijkt het me voor de hand liggen om dan niet voor een dorp te gaan.
100%. Dit is gewoon het probleem, je moet mensen bijna forceren om te integreren. Niet de kans geven om alleen met "hun eigen mensen" om te gaan, hoe graag mensen dat over het algemeen ook willen. Dan krijg je parallelle samenlevingen, en dat moeten we niet willen.sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:18:
[...]
Ik zou de immigranten zo veel mogelijk uitsmeren over de kleine dorpen en steden. Die massa plekken daar moet je gewoon van af. 5 gezinnen extra in alle varianten schubbekutterveen heeft niemand last van.
Zie je op middelbare scholen ook. Donkere jongens gaan met donkere jongens om. Niet echt goed voor de opwaartse mobiliteit, als heel je omgeving ook een achterstand heeft.
Elke dag een heleboel eigenschappen (m2 perceel, wonen, adres, postcode, prijs, status, omschrijving etc) van alle huizen die online staan (behalve afbeeldingen).Conrado schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:14:
[...]
Wat is je data-set precies, en wat hou je bij…?
Het lijkt hier in het topic bijna op een klimaatverandering topic. Alles wordt ontkent en in twijfel getrokken, want het is nog niet op 100 manieren bewezen dat de markt (hard) aan het inkakken is. Volgens mij hoef je daarvoor geen genie te zijn om dat te zien. De eerste cijfers nu laten dat inderdaad nog niet HARD zien, gewoon omdat er een vertragend effect is in de daadwerkelijke overdracht en zichtbaar worden van transactieprijzen.Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
[Afbeelding]
Aanbod stijgt, prijs per m2 daalt. T.o.v. mei is de prijs per m2 gedaald met meer dan 1.5%, maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.
Van de huizen die in prijs dalen, is de prijsdaling gemiddeld rond de 5%.
Nog meer cijfers die je wil zien? Ik hoor het graag.
En als het inkakken wordt aangetoond, komt er een ja maar in deze wijk niet!
Toch interessant hoe het menselijk brein werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 15-07-2022 10:41 ]
Verwijderd
Dat geforceerde integreren gaat ni lukken. Draai het eens om : Nou ga jij met je gezin in China wonen, want je krijgt een top-baan aangeboden bij een multinational. Waarschijnlijk ga je eerst contact zoeken met andere NL-ers die al een tijd daar wonen en werken om zo er eerst achter te komen hoe het allemaal in elkaar zit met dat Chinese systeemMasvic schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:36:
[...]
100%. Dit is gewoon het probleem, je moet mensen bijna forceren om te integreren. Niet de kans geven om alleen met "hun eigen mensen" om te gaan, hoe erg mensen dat over het algemeen ook willen. Dan krijg je parallelle samenlevingen, en dat moeten we niet willen.
Zie je op middelbare scholen ook. Donkere jongens gaan met donkere jongens om. Niet echt goed voor de opwaardse mobiliteit, als heel je omgeving ook een achterstand heeft.
Op de werkvloer zal de voertaal wel Engels zijn, maar daarbuiten houdt het zo'n beetje op. Een bami-pangang bestellen zal nog wel lukken, maar de taal leer je niet zo ff 123
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2022 10:42 ]
Zal nooit helemaal lukken, maar uitsmeren van asielzoekers is een betere oplossing dan 500 asielzoekers in een dorp van 2k dumpen en dan wachten tot ze integreren...Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Dat geforceerde integreren gaat ni lukken. Draai het eens om : Nou ga jij met je gezin in China wonen, want je krijgt een top-baan aangeboden bij een multinational. Waarschijnlijk ga je eerst contact zoeken met andere NL-ers die al een tijd daar wonen en werken om zo er eerst achter te komen hoe het allemaal in elkaar zit met dat Chinese systeem
Ik heb juist een afkeer van medelanders in het buitenland. Voordat ik ergens heen ga lees ik mij goed in met Nederlandse en Engelse bronnen. Wanneer ik in het land aankom wil ik juist meer leren van de omgeving en de mensen daar, dat zullen de locals beter weten en vraag ik het dan ook aan hen. Echter dwaalt dit af richting offtopicVerwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Dat geforceerde integreren gaat ni lukken. Draai het eens om : Nou ga jij met je gezin in China wonen, want je krijgt een top-baan aangeboden bij een multinational. Waarschijnlijk ga je eerst contact zoeken met andere NL-ers die al een tijd daar wonen en werken om zo er eerst achter te komen hoe het allemaal in elkaar zit met dat Chinese systeem
Op de werkvloer zal de voertaal wel Engels zijn, maar daarbuiten houdt het zo'n beetje op. Een bami-pangang bestellen zal nog wel lukken, maar de taal leer je niet zo ff 123
Ja precies de reden waarom ik deze data ben gaan verzamelen. Veel mensen hebben het over hun wijk, het huis van de buurman, n=1 voorbeelden. Op basis van gevoelens en anekdotes kun je echt geen goed beeld vormen over de woningmarkt. De data van de NVM vertrouw ik niet helemaal, vergelijkbaar alsof ik de data van Shell over CO2 uitstoot zou gaan geloven... En die data komt ook nog eens een kwartaal te laat. Terwijl we m.i. net op het omslagpunt zitten.t14wo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:40:
[...]
En verkoopprijs is geen transactieprijs inderdaad. Maar de verkoopprijs per M2 is dus al gezakt, en ik geloof niet dat het overbieden erger is geworden de afgelopen maanden?
Daarnaast betekent deze daling niet dat de starter perse meer kans maakt, de maximale hypotheek is ook gezakt natuurlijk. Dus ik denk dat netto de betaalbaarheid van huizen niet eens beter is geworden de afgelopen maanden. Aan de andere kant denk ik dat de visgraat-zwarte-kozijnen-investeerders iets langer nadenken voor ze huizen blind kopen. Kan in de verhitte steden denk ik een outsized effect hebben. Puur het feit dat de verwachting omslaat kan meer invloed hebben dan je denkt.
2006
http://housingpanic.blogs...es-100-mainstream-as.html
“It was surprising just how quickly the market seemed to turn," says Mark Zandi, chief economist for Economy.com. "It was like, boom, boom, bust. It was like, 'What happened?' The psychology in the marketplace unraveled very rapidly."
1990
https://www.nytimes.com/1...ng-boom-become-slump.html
''The market just came unglued,'' said Mr. Harker, an accountant. ''Many of us looked at it as though the strong market would continue. We didn't see the fall coming quite so fast.''
“It's like someone blew a whistle that only dogs and buyers could hear, and suddenly there's no one buying anymore.''
1980
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
“Then the music stopped, some afternoon in 1980. As if a spell had fallen over the city, suddenly things began to stay on the market for three months, six months, a year, two years. Buyers disappeared.”
Bron? Of heb ik wat gemist?Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
[Afbeelding]
Aanbod stijgt, prijs per m2 daalt. T.o.v. mei is de prijs per m2 gedaald met meer dan 1.5%, maar mijn data was toen nog niet compleet. Pas vanaf begin deze maand heb ik de volledige set.
Van de huizen die in prijs dalen, is de prijsdaling gemiddeld rond de 5%.
Nog meer cijfers die je wil zien? Ik hoor het graag.
Zo'n grafiekje kan best kloppen maar zonder verdere bron/informatie is het lastig een conclusie trekken. (Wellicht gast het om 1 willekeurige stad of provincie).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het klinkt misschien flauw, maar de data spreekt je vooralsnog gewoon tegen. Iedereen ging uit van een daling bij de nvm-cijfers, maar toen dat niet uit bleek te komen werden de cijfers in twijfel getrokken of is het nu opeens zo dat de daling dan wel plaatsgevonden moet hebben in juni en niet in april-mei...t14wo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Het lijkt hier in het topic bijna op een klimaatverandering topic. Alles wordt ontkent en in twijfel getrokken, want het is nog niet op 100 manieren bewezen dat de markt (hard) aan het inkakken is. Volgens mij hoef je daarvoor geen genie te zijn om dat te zien. De eerste cijfers nu laten dat inderdaad nog niet HARD zien, gewoon omdat er een vertragend effect is in de daadwerkelijke overdracht en zichtbaar worden van transactieprijzen.
De markt is nu grillig en lokaal zul je grote verschillen zien. Maar over de grote meute bekeken is er gewoon nog een lichte stijging te zien. Leuker kunnen we het niet maken. Dus in zoverre heb je gelijk over klimaatverandering, maar dan eigenlijk de andere kant op. Als we overgaan van anekdotisch/lokaal bewijs naar cijfermatig bewijs van de grotere instanties dan zal in dit topic ook snel genoeg dat als waarheid gezien worden.
En mochten de hypotheekrentes weer wat zakken is het natuurlijk de vraag wat er op de huizenmarkt gaat gebeuren? Nog een kleine opleving na de zomer richting de winter toe?
Met hoeveel procent? Kan er niks over vinden.Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
[...]
De marktleider (Rabobank) verlaagd zijn tarieven in ieder geval voor 10 jaar en langer vanaf komende maandag. Dan zullen er hoogstwaarschijnlijk wel meer gaan volgen
Ben hier ook wel benieuwd naar. Vond het ook veel te snel omhoog gaan.praliwi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:31:
[...]
Met hoeveel procent? Kan er niks over vinden.
4% is natuurlijk bizar als je van 1,5 in januari komt.
Het was natuurlijk een schokeffect van de paniek op verregaande renteverhogingen van de FED. Nu blijkt dat de ECB wat minder hard van stapel gaat zie je een correctie op die schok.kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Ben hier ook wel benieuwd naar. Vond het ook veel te snel omhoog gaan.
4% is natuurlijk bizar als je van 1,5 in januari komt.
Vraag blijft natuurlijk waar we op de lange termijn heen gaan. Als de inflatie hoog blijft dan heeft ook de ECB op een gegeven moment geen keus meer, Zuid-Europa ten spijt. Maar de gok die ze nu nemen is dat de inflatie eenmalig zo hoog is vanwege met name energie.
Helemaal mee eens hoor, maar de voorzieningen zijn dan er niet. Bijvoorbeeld Polen willen graag een poolse supermarkt in de buurt hebben. Dat ga je niet vinden in schubbekutterveen. Niet voor die 10-20 gezinnen die je daar gaat neerzetten.sprhnk schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:18:
[...]
Ik zou de immigranten zo veel mogelijk uitsmeren over de kleine dorpen en steden. Die massa plekken daar moet je gewoon van af. 5 gezinnen extra in alle varianten schubbekutterveen heeft niemand last van.
Dit is ook een van de redenen waarom veel allochtonen in grote steden willen wonen, de voorzieningen van hun eigen cultuur zijn daar sterker vertegenwoordigd.
Als kind van 2 immigranten heb ik er uiteraard minder last van, maar mijn ouders hadden toch trekjes uit hun eigen cultuur qua eten, dag doorbrengen en gezelligheid dan de meeste buren. Ze voelde zich daardoor ook vaak alleen.
Dan is de volgende vraag, willen wij vanwege integratie mensen opleggen om een eenzaam leven te leiden?
Maar dan zullen Nederlanders ook eens wat opener moeten worden. Ik heb zelf in zowel Z-Korea als in Amerika gewoond en ik kan je zeggen dat integreren in Z-Korea tig keer makkelijker was. In Amerika komen de buren de eerste dag heel joviaal langs en daarna hebben ze nergens meer tijd voor. In Z-Korea komen de buren na een weekje langs om een praatje te maken en je uit te nodigen om de buurt te verkennen.Masvic schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:36:
[...]
100%. Dit is gewoon het probleem, je moet mensen bijna forceren om te integreren. Niet de kans geven om alleen met "hun eigen mensen" om te gaan, hoe graag mensen dat over het algemeen ook willen. Dan krijg je parallelle samenlevingen, en dat moeten we niet willen.
Zie je op middelbare scholen ook. Donkere jongens gaan met donkere jongens om. Niet echt goed voor de opwaartse mobiliteit, als heel je omgeving ook een achterstand heeft.
En wat ik van verschillende expats hoor, zit Nederland hier aardig tussenin, wij willen best een praatje maken, maar uitnodigen om te eten of iets te doen wordt maar heel zelden gedaan.
Dus dan kun je zeggen dat ze in dorpjes moeten gaan wonen, maar als daarna de buren alsnog niets met je doen houdt dat integreren alsnog snel op. Wil je dus dat de integratie beter gaat, zul je heel wat meer moeten doen dan de expats in kleine dorpjes te zetten. Waarbij je ook nog moet bedenken dat velen hier juist voor hun werk heen komen en dat nu eenmaal niet zoveel te vinden is in kleine dorpjes.
Sowieso kun je je afvragen of je expats wilt voorkomen om meer vrije huizen te hebben, het betekent nl. dan wel dat er dus minder werk gedaan kan worden (wat weer economie kost). Het probleem is nu eenmaal niet zo simpel en immigratie is maar een klein onderdeel van het geheel. Het is echter wel een heel lastige om goed op te lossen en daarmee zie ik dat niet als oplossing voor het huizenprobleem. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet beter geregeld zou moeten worden, maar wel dat het voor de huizenmarkt weinig zal gaan veranderen en dus aan dit topic weinig toe zal voegen.
[removed]
@kx22praliwi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:31:
[...]
Met hoeveel procent? Kan er niks over vinden.
Hier zie je de aankondigingen:
https://www.rentebox.nl/r...E0-4875-82E3-902151893771
Als ik een snelle vergelijking doe tussen deze aankondiging en huidige rente dan lijkt het op -0,1% voor alle rentes van 10 jaar en langer
Ik heb zelf net een huis gekocht, en was bezig met de hypotheek. Maar ik heb voor nu even de hypotheek adviseur gezegd nog even te wachten met aanvragen. Ik heb de tijd met de hypotheek, en het lijkt erop dat de komende 1 a 2 weken we even omlaag gaan.
Persoonlijk verwacht ik niet dat we een dalende trent in zetten, maar gewoon even een kleine correctie lijkt wel te komen (en die wacht ik dus even af)
Persoonlijk verwacht ik niet dat we een dalende trent in zetten, maar gewoon even een kleine correctie lijkt wel te komen (en die wacht ik dus even af)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat heeft niets met ontkennen of met het menselijk brein te maken, maar simpelweg met wanneer je van een trend is trendbreuk kunt spreken. Uit bij wijze van spreken twee weken data zou ik geen conclusies trekken. In welke richting dan ook.t14wo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Het lijkt hier in het topic bijna op een klimaatverandering topic. Alles wordt ontkent en in twijfel getrokken, want het is nog niet op 100 manieren bewezen dat de markt (hard) aan het inkakken is. Volgens mij hoef je daarvoor geen genie te zijn om dat te zien. De eerste cijfers nu laten dat inderdaad nog niet HARD zien, gewoon omdat er een vertragend effect is in de daadwerkelijke overdracht en zichtbaar worden van transactieprijzen.
Of bedoel je dat het interessant is dat het menselijk brein uit een totaal onbetrouwbare dataset/meetperiode al keiharde conclusies wil trekken?
Bij veel geldverstrekkers krijg je bij een rentedaling ook gewoon die lagere rente. Dus je kunt ook daarop selecteren.ConQuestador schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:21:
Ik heb zelf net een huis gekocht, en was bezig met de hypotheek. Maar ik heb voor nu even de hypotheek adviseur gezegd nog even te wachten met aanvragen. Ik heb de tijd met de hypotheek, en het lijkt erop dat de komende 1 a 2 weken we even omlaag gaan.
Ik meende ergens, wellicht in dit topic, gelezen te hebben dat er een momenteel een marge van zo'n 0.9% is.ConQuestador schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:21:
Dan zou het, mits er geen rare dingen gebeuren, op enigszins korte termijn nog wel wat kunnen zakken.
Onder de 4 zou iig haalbaar moeten zijn.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik weet niet waar je een hypotheek gaat afsluiten. Maar bij de ABN Wonen hypotheek gold dat je de rente kreeg op het moment van de offerte, of de rente op het moment van tekenen bij de notaris; welke ook maar het laagste is. Dat zou voor jou ook ideaal zijn.ConQuestador schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:21:
Maar die Polen zijn hier in de regel maar tijdelijk en niet om een nieuw bestaan op te bouwen. Als statushouder is het in de regel juist het idee dat ze hier wel een nieuw leven opbouwen. En daarbij juist ook meer met de Nederlandse cultuur integreren.kx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Helemaal mee eens hoor, maar de voorzieningen zijn dan er niet. Bijvoorbeeld Polen willen graag een poolse supermarkt in de buurt hebben. Dat ga je niet vinden in schubbekutterveen. Niet voor die 10-20 gezinnen die je daar gaat neerzetten.
Dit is ook een van de redenen waarom veel allochtonen in grote steden willen wonen, de voorzieningen van hun eigen cultuur zijn daar sterker vertegenwoordigd.
De 10-jaarsrente zit sowieso al wel onder 4%, rond de 3.5% op dit moment (NHG), maar er is zeker ruimte naar beneden richting de 3% voor de 10-jaarsrente. Verschil tussen 10 en 30 jaarsrente is bizar klein op dit moment. Scheelt maar 0,5%.Nnoitra schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]
Ik meende ergens, wellicht in dit topic, gelezen te hebben dat er een momenteel een marge van zo'n 0.9% is.
Dan zou het, mits er geen rare dingen gebeuren, op enigszins korte termijn nog wel wat kunnen zakken.
Onder de 4 zou iig haalbaar moeten zijn.
Ok, dat is dus de Funda data. Dat zegt dan dus niets over de uiteindelijke transitieprijs?Masvic schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:37:
[...]
Elke dag een heleboel eigenschappen (m2 perceel, wonen, adres, postcode, prijs, status, omschrijving etc) van alle huizen die online staan (behalve afbeeldingen).
Mijn huis is slimmer dan ik...
Dat is afhankelijk van je hypotheek aandiening, de meeste verstrekkers bieden meerdere hypotheekvarianten aan, sommige die kunnen mee dalen en anderen die dat juist niet doen. Samen met andere voorwaarden bepaal je welke variant voor jouw situatie de beste is.ConQuestador schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:21:
Dit matcht wel redelijk met mijn gegevens, gaat iets verder terug. Hier 2 aanvullende grafieken.Masvic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
...
Gemiddelde vraagprijs per vierkante meter

Huizen aangeboden per maand

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Maar dan heb je dus 2 momenten die gelden: Nu, en bij tekenen.praliwi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]
Ik weet niet waar je een hypotheek gaat afsluiten. Maar bij de ABN Wonen hypotheek gold dat je de rente kreeg op het moment van de offerte, of de rente op het moment van tekenen bij de notaris; welke ook maar het laagste is. Dat zou voor jou ook ideaal zijn.
Alleen is de overdracht pas in december.. En mijn vermoeden is dat we nu even dalen, en wat daarna gebeurt weet niemand. Stel dat ik nu dus alles regel, vervolgens zakt de rente 0,3% om vervolgens in december weer 0,3% te stijgen.. De rente van de aanvraag en het moment van overdracht zijn gelijk, maar in de tussentijd heb ik wel een dal van 0,3% gemist.
Kortom: Nu even afwachten kan lonen (mits je geen haast hebt)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Er is zo'n gezegde over correlatie en causatie. Een statushouder die op z'n 13e in het Nederlandse onderwijs instroomt, Nederlandse vriendjes maakt en daarna een Nederlands diploma haalt zal het inderdaad beter doen op de arbeidsmarkt dan z'n 63-jarige oma die met hem is meegevlucht. Betekent niet dat je de baankansen van oma ineens beter maakt als je haar dwingt een Nederlands diploma te halen.psychodude schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:10:
Het is namelijk gewoon bekend dat statushouders met Nederlands diploma significant betere baankansen hebben dan statushouders zonder. Circa 90% versus circa 55% die na 10 jaar in Nederland werkzaam zijn.
En verder is de arbeidsparticipatie van autochtone Nederlanders maar zo'n 70%, maar een paar procent beter dan Eritreese statushouders na ongeveer vijf jaar. Eritrea, een land beneden de Sahara, waar 25% van de bevolking niet kan lezen en schrijven. Wat verwachten we nou precies, dat statushouders het beter doen op de arbeidsmarkt dan mensen die vanaf de wieg voorbereid zijn op de Nederlandse samenleving?
Kijk je dan ook even naar 2021-07 en 2020-07?Kanarie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Dit matcht wel redelijk met mijn gegevens, gaat iets verder terug. Hier 2 aanvullende grafieken.
[Afbeelding]
Ik denk dat juli niet de maand is om conclusies uit te trekken
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 15-07-2022 13:32 ]
Nice!Kanarie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Dit matcht wel redelijk met mijn gegevens, gaat iets verder terug. Hier 2 aanvullende grafieken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conclusies mogen anderen makenBlik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:29:
[...]
Kijk je dan ook even naar 2021-07 en 2020-07?
Ik denk dat juli niet de maand is om conclusies uit te trekken
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Waarom vergelijk je de arbeidsparticipatie van autochtone Nederlanders in de categorie 15-75... Nogal logisch dat die relatief laag uitvalt, aangezien er veel meer autochtone studerenden/wao/pensionados zijn. Terwijl statushouders meestal in de "werkende" levensfase zullen behoren.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:03:
[...]
En verder is de arbeidsparticipatie van autochtone Nederlanders maar zo'n 70%, maar een paar procent beter dan Eritreese statushouders na ongeveer vijf jaar. Eritrea, een land beneden de Sahara, waar 25% van de bevolking niet kan lezen en schrijven. Wat verwachten we nou precies, dat statushouders het beter doen op de arbeidsmarkt dan mensen die vanaf de wieg voorbereid zijn op de Nederlandse samenleving?
/f/image/z4NeDWE0aMgUBYaZLooxbupt.png?f=fotoalbum_large)
Of je kan ook ingaan op de gehele post waarin ik dus aangeef gezinsafhankelijkheid van toeslagen voorkomen moet worden.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:03:
[...]
Er is zo'n gezegde over correlatie en causatie. Een statushouder die op z'n 13e in het Nederlandse onderwijs instroomt, Nederlandse vriendjes maakt en daarna een Nederlands diploma haalt zal het inderdaad beter doen op de arbeidsmarkt dan z'n 63-jarige oma die met hem is meegevlucht. Betekent niet dat je de baankansen van oma ineens beter maakt als je haar dwingt een Nederlands diploma te halen.
Daarnaast ontgaat je kennelijk het punt dus volledig, voor wat betreft dat deze mensen een adequate kans geboden moet worden om toe te kunnen treden tot de arbeidsmarkt. O.a. door ze nu bijvoorbeeld juist wel te leren lezen en schrijven.
Exact, dus denk niet dat er op basis hiervan gezegd kan worden dat er een daling aan zit te komenKanarie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:40:
[...]
Conclusies mogen anderen makenVanaf 2019 zie ik iig elke juni/juli een dipje in vierkantemeterprijs. (zowel average als median).
Eens maar het tegenovergestelde kan ook waar zijn, kunt niet met zekerheid zeggen dat er een stijging aan komt. Het is en blijft gissen totdat er harde cijfers zijn.Blik1984 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:17:
[...]
Exact, dus denk niet dat er op basis hiervan gezegd kan worden dat er een daling aan zit te komen
Als we terug willen naar het niveau van minder dan 2%, dan moeten dus de tienjaars swaprente onder de 0% gaan zoals voor 2022? Dat lijkt niet heel waarschijnlijk.eamelink schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:50:
De hypotheeknemers beginnen de daling op de kapitaalmarkt te volgen. Gisteren, vandaag en morgen verlagen Merius, Obvion, Vista, Regiobank, Hypotrust, SNS, BLG en Clarian de rentes.
De tienjaarsswaprente is inmiddels al 68 basispunten gedaald sinds de top op 14 juni. Als dat allemaal de weg terug vindt naar de hypotheekrentes is het een forse daling
Uiteraard niet, maar dat heb ik dan ook niet gezegdBarendBotje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:21:
[...]
Eens maar het tegenovergestelde kan ook waar zijn, kunt niet met zekerheid zeggen dat er een stijging aan komt. Het is en blijft gissen totdat er harde cijfers zijn.
Eerder naar ongeveer 0,7%. Eerder dit jaar was de delta ongeveer 1,3%ObiTewodros schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Als we terug willen naar het niveau van minder dan 2%, dan moeten dus de tienjaars swaprente onder de 0% gaan zoals voor 2022? Dat lijkt niet heel waarschijnlijk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat is jouw databron?Kanarie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:53:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
GoT, You have to love it!
Ik ga ervan uit dat dat ook Funda is. Het is mij nog niet gelukt om dat te schrapen, de andere websites wel, maar die zijn veel minder compleet/actueel
Nu ben ik wel geen statisticus, maar als het aanbod daalt, wordt de m²-vraagprijs toch grillerig, of het nu stijgt of daalt?Kanarie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:53:
[...]
Voor deze 2 grafieken, Funda
[ Voor 7% gewijzigd door Kanarie op 15-07-2022 17:43 ]
'Terug naar normaal' is in mijn ogen prijzen van niveau 2017-2018. (Bij de huidige rentestand).supersoco80 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:56:
[Afbeelding]
Een makelaar die ik volg piste dit. Die merkt dus al wel wat.
Daar zijn we nog lang niet.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
/f/image/ROIZEW3dtznMg01Q2DdJlFyr.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat deze makelaar het meer bedoeld als: niet meer vechten om een plekje bij de bezichtigingen om te verliezen van iemand die 25% overbiedSport_Life schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:59:
[...]
'Terug naar normaal' is in mijn ogen prijzen van niveau 2017-2018. (Bij de huidige rentestand).
Waarom vind je dat het normaal?Sport_Life schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:59:
[...]
'Terug naar normaal' is in mijn ogen prijzen van niveau 2017-2018. (Bij de huidige rentestand).
Ik snap dit soort berichten kwa logica en nieuws in de algemeenheid helemaal. Stijgende rente inflatie, super logisch. Echter als ik dan inzoom naar mijn omgeving klopt het totaal niet. Alle huizen in onze buurt gaan voor ver over de hoofdprijs en bezichtigen zitten ramvol. Althans een kennis heeft er dus nu 1 te koop het is zomer en hebben we het echt over meer dan 30 aanvragen. Het zou mij persoonlijk zeer verbazen als daar niet wederom overboden wordt.supersoco80 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:14:
[Afbeelding]
[...]
Ik denk dat deze makelaar het meer bedoeld als: niet meer vechten om een plekje bij de bezichtigingen om te verliezen van iemand die 25% overbied
Ik denk dat de daadwerkelijke gevolgen van rente stijgingen en inflatie enorm regio gebonden zijn. Blijkbaar is er in sommige delen van het land geld zat om nog veel te incasseren.
Volgens mij is er nu een sterke splitsing tussen huizen. Een huis met een beetje normaal ontwerp, op een gewilde plek en met weinig werk is nog net zo populair als een maand of wat geleden. Daar wordt nog om gevochten. Een huis op een slechtere plek, waar veel aan moet gebeuren of een afwijkend ontwerp heeft blijft plotseling lang staan.sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:36:
[...]
Ik snap dit soort berichten kwa logica en nieuws in de algemeenheid helemaal. Stijgende rente inflatie, super logisch. Echter als ik dan inzoom naar mijn omgeving klopt het totaal niet. Alle huizen in onze buurt gaan voor ver over de hoofdprijs en bezichtigen zitten ramvol. Althans een kennis heeft er dus nu 1 te koop het is zomer en hebben we het echt over meer dan 30 aanvragen. Het zou mij persoonlijk zeer verbazen als daar niet wederom overboden wordt.
Ik denk dat de daadwerkelijke gevolgen van rente stijgingen en inflatie enorm regio gebonden zijn. Blijkbaar is er in sommige delen van het land geld zat om nog veel te incasseren.
Deze bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop...338-hans-tiemeijerhof-14/
Deze makelaar die dit bericht plaatste bedient vooral kleine dorpjes die wat minder gunstig liggen, die voelt het dus al wel.
Ik poste hier al eerder de verwachting van ABN, daarbij zit een heel rapport. Alle zorgen en negatieve invloeden zien zij ook, echter het proces gaat veel langzamer dan we denken. Vandaar dat ze dot en volgend jaar nog steefs groei zien.sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:36:
[...]
Ik snap dit soort berichten kwa logica en nieuws in de algemeenheid helemaal. Stijgende rente inflatie, super logisch. Echter als ik dan inzoom naar mijn omgeving klopt het totaal niet.
Ik vind dat huis briljant hehe, oke als het koud is baal je van dat zwembad maar die warme dagensupersoco80 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:46:
[...]
Volgens mij is er nu een sterke splitsing tussen huizen. Een huis met een beetje normaal ontwerp, op een gewilde plek en met weinig werk is nog net zo populair als een maand of wat geleden. Daar wordt nog om gevochten. Een huis op een slechtere plek, waar veel aan moet gebeuren of een afwijkend ontwerp heeft blijft plotseling lang staan.
Deze bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop...338-hans-tiemeijerhof-14/
Deze makelaar die dit bericht plaatste bedient vooral kleine dorpjes die wat minder gunstig liggen, die voelt het dus al wel.
Toch staat ie al lang te koop. Ik denk maar deels door het zwembad, maar ook door de gevel en de sauna (kost ruimte, duur om te gebruiken en hoe vaak ga je dat nou gebruiken?)sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:02:
[...]
Ik vind dat huis briljant hehe, oke als het koud is baal je van dat zwembad maar die warme dagen. In Haarlem kom je voor dat soort prijzen 3 hoog achter, https://www.funda.nl/koop...nicolaas-beetsstraat-1-c/ (en dan is dit waarschijnlijk met minimaal 10-15% overboden...)
Ik geloof overigens best dat zo'n huis minder in trek is, maar ik hoogtij dagen zou ik ook aanwezig willen zijn bij alle bezichtigingen.
In de winter een dipje nemen in je verwarmde zwembad zal ook niet gratis zijn, je koopt dan een starters woning met de bijkomende lasten van een miljonair...supersoco80 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Toch staat ie al lang te koop. Ik denk maar deels door het zwembad, maar ook door de gevel en de sauna (kost ruimte, duur om te gebruiken en hoe vaak ga je dat nou gebruiken?)
Jij noemt dit een starterswoning?sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:16:
[...]
In de winter een dipje nemen in je verwarmde zwembad zal ook niet gratis zijn, je koopt dan een starters woning met de bijkomende lasten van een miljonair...
Excuus ik vergeet soms dat dit niet overal zo is. In de context van Haarlem zijn starterswoningen 400-500k vrij gangbaar, meestal oude arbeiderswoningen, klein maar je hebt alles en dicht op het centrum. Dat zijn gewilde leuke buurten dus jonge stellen settelen daar vaak.
Daarna trekken ze naar Haarlem noord (of de stad uit) voor de m2, maar om heel eerlijk te zijn kun je dan in elke random vinex wijk wonen. Echter het historisch centrum is voor dezelfde m2 natuurlijk ongrijpbaar kwa prijs dus ik snap die move ook wel.
Die stellen verdienen daar blijkbaar genoeg of de ouders helpen mee.
Hij zou best al verkocht kunnen zijn toch?supersoco80 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Toch staat ie al lang te koop. Ik denk maar deels door het zwembad, maar ook door de gevel en de sauna (kost ruimte, duur om te gebruiken en hoe vaak ga je dat nou gebruiken?)
Ons vorige huis was binnen 2 weken verkocht maar stond nog 3/4 maanden op funda
Dat is ook nog zoiets, bij ons in de straat staat er nog steeds 1 huis op funda waarbij de nieuwe kopers er inmiddels al in zitten.Paralize_nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:51:
[...]
Hij zou best al verkocht kunnen zijn toch?
Ons vorige huis was binnen 2 weken verkocht maar stond nog 3/4 maanden op fundatot aan de passeerdatum. Voordat onder voorbehoud erop stond was ook 8 weken oid. Ik vond het wonderlijk toen.

Er staat een serie van dit soort huizen in mijn zoekopdracht, de paar daarvan die ik benaderd heb stonden allemaal nog te koop.Paralize_nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:51:
[...]
Hij zou best al verkocht kunnen zijn toch?
Ons vorige huis was binnen 2 weken verkocht maar stond nog 3/4 maanden op fundatot aan de passeerdatum. Voordat onder voorbehoud erop stond was ook 8 weken oid. Ik vond het wonderlijk toen.
Verwijderd
Juristen voorzien bouwstop na de zomer door verwachte stikstofuitspraak - https://nos.nl/l/2436935
Wat voor gevolgen gaat dit hebben (voor de huizenbouw)?
Wat voor gevolgen gaat dit hebben (voor de huizenbouw)?
Dat staat letterlijk in je eigen post. Een bouwstop betekent dat ook... Dat men stopt met bouwen van nieuwe woningen.
Je vergeet dat we sinds die tijd ook minimaal 15% erbij moeten hebben aan inflatiecorrectie he. Normaal zo rond de 2-3% dit jaar 9+%. De salarissen zijn gewoon niet met die 15% gestegen maar de rest van de kosten wel.Sport_Life schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:59:
[...]
Hoezo minimaal 15%? Inflatie is een gemiddeld potje van uitgaven, waaronder bijvoorbeeld dingen als voeding en elektronica. Dat wil dus niet zeggen dat huizen daardoor met minimaal 15% moeten stijgen.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Je vergeet dat we sinds die tijd ook minimaal 15% erbij moeten hebben aan inflatiecorrectie he. Normaal zo rond de 2-3% dit jaar 9+%. De salarissen zijn gewoon niet met die 15% gestegen maar de rest van de kosten wel.
Daarnaast zeg je zelf al, lonen zijn niet met 15% gestegen. Terwijl dit ook een grote kostenpost is bij het bouwen van huizen.
Tot slot zou je ook nog kunnen beargumenteren dat bij een hoge inflatie en achterblijvende lonen. Men juist minder geld overhoud voor een hypotheek en dat de huizenprijzen daardoor ook achter zouden blijven.
Voor mensen in loondienst is het loon misschien niet met 15% gestegen (al hebben we het maar over 3% per jaar, dus heel veel zal het niet schelen), maar voor bouwvakkers, timmerlui etc. is het loontarief misschien wel 100% gestegen. En daarmee het bouwen van huizen dus ook.xiangpo schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Hoezo minimaal 15%? Inflatie is een gemiddeld potje van uitgaven, waaronder bijvoorbeeld dingen als voeding en elektronica. Dat wil dus niet zeggen dat huizen daardoor met minimaal 15% moeten stijgen.
Daarnaast zeg je zelf al, lonen zijn niet met 15% gestegen. Terwijl dit ook een grote kostenpost is bij het bouwen van huizen.
Tot slot zou je ook nog kunnen beargumenteren dat bij een hoge inflatie en achterblijvende lonen. Men juist minder geld overhoud voor een hypotheek en dat de huizenprijzen daardoor ook achter zouden blijven.
En als nieuwbouw niet meer gebouwd kan worden omdat het te duur is, komen er vanzelf minder huizen op de markt en gaat de vraag en daarmee de prijs vanzelf weer omhoog
Die 15% is not redelijk laag en volgens de officiele berekening, als je de gaat kijken wat mensen echt kwijt zijn heb je alleen dit jaar al 15% inflatie.xiangpo schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Hoezo minimaal 15%? Inflatie is een gemiddeld potje van uitgaven, waaronder bijvoorbeeld dingen als voeding en elektronica. Dat wil dus niet zeggen dat huizen daardoor met minimaal 15% moeten stijgen.
Het is niet meer dan logisch dat als alles 15% stijgt dat huizen dan ook gewoon mee stijgen, het is niet alsof huizen dan ineens goedkoper worden en zeker niet als we al jaren structureel te weinig bij bouwen.
Dat huizen daardoor onbetaalbaar worden door de punten die jij aanhaalt klopt inderdaad ook, en voor veel mensen is wonen ook extreem duur. Maar dat komt niet alleen door de huizenprijzen maar eigenlijk meer door de inflatie zonder dat daarbij de lonen een inflatiecorrectie gekregen hebben.
Ik neem dan aan dat hier achter kwam na een aanvraag voor een bezichtiging? Krijg je dan aanbod van andere huizen of iets dergelijks? Ik vraag me altijd af of het nou reclame is of luiheid.supersoco80 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Er staat een serie van dit soort huizen in mijn zoekopdracht, de paar daarvan die ik benaderd heb stonden allemaal nog te koop.
Wat schiet je er als makelaar nou mee op om regelmatig geïrriteerde kopers te moeten vertellen, is al verkocht?
Het wordt onbetaalbaar voor een groep mensen maar niet voor iedereen en dus pruttelt het door.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Die 15% is not redelijk laag en volgens de officiele berekening, als je de gaat kijken wat mensen echt kwijt zijn heb je alleen dit jaar al 15% inflatie.
Het is niet meer dan logisch dat als alles 15% stijgt dat huizen dan ook gewoon mee stijgen, het is niet alsof huizen dan ineens goedkoper worden en zeker niet als we al jaren structureel te weinig bij bouwen.
Dat huizen daardoor onbetaalbaar worden door de punten die jij aanhaalt klopt inderdaad ook, en voor veel mensen is wonen ook extreem duur. Maar dat komt niet alleen door de huizenprijzen maar eigenlijk meer door de inflatie zonder dat daarbij de lonen een inflatiecorrectie gekregen hebben.
Op NOS: Jaarlijks 100.000 huizen erbij, kan dat lukken?
Nou, het filmpje lijkt heel aardig op de Nova-uitzending van 15 jaar terug. Nu moderne geshoot met drones en zo, maar de inhoud blijft het\elfde. Dat gaat héél moeilijk worden. Ook modern is dat tegenwoordig de burger een lastpost is geworden: als die 'iets' - not in my backyard - niet bevalt stapt 'ie ook naar de rechter, dat was 15 jaar geleden nog niet zo.
O ja, 100K aan woningen zal lastig zijn, het tekort is momenteel 300K woningen
Nou, het filmpje lijkt heel aardig op de Nova-uitzending van 15 jaar terug. Nu moderne geshoot met drones en zo, maar de inhoud blijft het\elfde. Dat gaat héél moeilijk worden. Ook modern is dat tegenwoordig de burger een lastpost is geworden: als die 'iets' - not in my backyard - niet bevalt stapt 'ie ook naar de rechter, dat was 15 jaar geleden nog niet zo.
Meer babyboomers met tijd en opleiding.Conrado schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:20:
Een eerste woonhuis is niet hetzelfde als een starterswoning:sprhnk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:00:
[...]
Excuus ik vergeet soms dat dit niet overal zo is. In de context van Haarlem zijn starterswoningen 400-500k vrij gangbaar, meestal oude arbeiderswoningen, klein maar je hebt alles en dicht op het centrum. Dat zijn gewilde leuke buurten dus jonge stellen settelen daar vaak.
Daarna trekken ze naar Haarlem noord (of de stad uit) voor de m2, maar om heel eerlijk te zijn kun je dan in elke random vinex wijk wonen. Echter het historisch centrum is voor dezelfde m2 natuurlijk ongrijpbaar kwa prijs dus ik snap die move ook wel.
Die stellen verdienen daar blijkbaar genoeg of de ouders helpen mee.
Je eerste auto kan een ferrari zijn maar dat maakt het geen startersauto.Een Starterswoning is een koopwoning welke indien van toepassing met behulp van een Starterslening kan worden aangekocht, waarbij de maximale koopsom gelijk is aan de kostengrens van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 16-07-2022 14:03 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Wat dan wel weer verwarrend is, want een persoon die z'n eerste huis koopt is per definitie een starter.sdk1985 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Een eerste woonhuis is niet hetzelfde als een starterswoning:
[...]
De vraag is komt die houding van de burgers ook niet deels omdat de politiek ze al jarenlang lijkt te negeren op verschillende vlakken. Nu ook weer waarbij gemeenten gedwongen worden om assielzoekers op te vangen. Dus ook al stemt de hele gemeente tegen dan nog moet het van den haag.Conrado schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:20:
Uiteindelijk gaan mensen gewoon tegen stemmen of tegenwerken niet omdat ze tegen het idee zijn maar tegen de groep die het idee presenteert. Overigens zijn ze in de 2e kamer al zeker 10jaar zo kleuterschool bezig dus uiteindelijk geef je dat als voorbeeld aan de rest van de bevolking.
Ach zelfs als het kan en als mensen niet tegenwerken word het nog lastig om tegen redelijke prijzen voldoende woningen op de juiste plek te bouwen. Dat zal ook nog jaren zo blijven, net zoals met andere beroepen heeft ook de bouw last van een vertraging, als je jarenlang roept dat bouwvakkers niet nodig zijn kiest bijna niemand die richting, het kost 4 jaar om iemand op te leiden dus als je ineens wilt moet je 4 jaar wachten voordat het enig effect heeft.
Het tekort is 300k woningen maar daar word niet mee gerekend dat er locaties staan waar wel woningen maar de verkeerde woningen staan. Als er weinig werkgelegenheid is en weinig ontsluiting zijn grote dure woningen ook bijna niet in trek, en juist die staan vaak op die locaties.
En de overheid is druk bezig om dat soort gebieden nog minder aantrekkelijk te maken waardoor er op andere locaties een nog groter tekort komt en dus een nog hogere prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 16-07-2022 13:19 ]
Valt wel mee toch? Een starter is iets anders dan een starterswoning net als dat een band iets anders is dan een autoband. Je kan vanuit een (koop)appartement overigens ook je eerste huis kopen.Emgeebee schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:57:
[...]
Wat dan wel weer verwarrend is, want een persoon die z'n eerste huis koopt is per definitie een starter.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Weet iemand of de recreatiewoningen de prijzen daarvan eerder zouden kunnen dalen of stabiel blijven of zou die gelijk lopen als de reguliere woningen?
Hangt af van de gemeente, er zijn wel wat gemeenten die permanent bewonen toestaan of gedogen dus daar kunnen de woningen wel hard stijgen. Reguliere woningen zullen misschien eerder wat lager gaan liggen omdat mensen minder geld gaan hebben voor vakanties.real_tweety schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:32:
Weet iemand of de recreatiewoningen de prijzen daarvan eerder zouden kunnen dalen of stabiel blijven of zou die gelijk lopen als de reguliere woningen?
Het is een andere markt dan reguliere woningen als je ze niet permanent mag bewonen, dan is het gewoon luxe ipv eerste levensbehoefte.
Maar dan draai je 'm om.sdk1985 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Valt wel mee toch? Een starter is iets anders dan een starterswoning net als dat een band iets anders is dan een autoband. Je kan vanuit een (koop)appartement overigens ook je eerste huis kopen.
Hehe een beetje overdreven om de arbeidershuisjes in trek bij beginnende kopers in Haarlem te vergelijken met een ferrarisdk1985 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Een eerste woonhuis is niet hetzelfde als een starterswoning:
Je eerste auto kan een ferrari zijn maar dat maakt het geen startersauto.

In het kader van ontwikkelingen op de huizenmarkt moeten mensen die een woning zoeken niet wachten op koopjes zoals in 2011. De huidige macro economische situatie is totaal anders dan de depressie in 2008. Bevestigt ook Luc Aben econoom in een uitgebreid artikel in de Volkskrant dit weekend.
Ondanks mogelijkheid voor een recessie, staan alle lichten momenteel juist op groen voor de economie:
- Vermogen van Nederlanders is historisch hoog :
- Werkloosheid historisch laag:
- Schulden van huishoudens historisch laag:
- Rente nog steeds heel laag.
Vertrouwen is echter wel minder geworden door inflatie / oorlog en dat zou een aandachtspunt en onzekerheid kunnen zijn. Dit kan namelijk invloed hebben op consumptiebestedingen, en daarmee weer op de arbeidsmarkt.
Desondanks is de situatie niet te vergelijken met 2008 bijvoorbeeld.
Ondanks mogelijkheid voor een recessie, staan alle lichten momenteel juist op groen voor de economie:
Vertrouwen is echter wel minder geworden door inflatie / oorlog en dat zou een aandachtspunt en onzekerheid kunnen zijn. Dit kan namelijk invloed hebben op consumptiebestedingen, en daarmee weer op de arbeidsmarkt.
[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 17-07-2022 10:21 ]
Ja, makkelijk praten vanuit een (ongetwijfeld) grachtenpand. Een ander mag het risico nemen. Daarnaast: is hier ook in meegenomen dat Duitsland nu al de wintergasreserves aanspreekt en er erg veel onzekerheid is of Nordstream 1 wel weer (voldoende) gas gaat leveren?MaStar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:46:
In het kader van ontwikkelingen op de huizenmarkt moeten mensen die een woning zoeken niet wachten op koopjes zoals in 2011. De huidige macro economische situatie is totaal anders dan de depressie in 2008. Bevestigt ook Luc Aben econoom in een uitgebreid artikel in de Volkskrant dit weekend.
Tsja iedere econoom zegt wat anders. Daarnaast heb ik wel wat moeite met zijn standpunten. Die zijn heel erg gericht op het nu en niet naar de toekomst kijkend.MaStar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:46:
Historisch hoge vermogens en lage schulden zorgen voor een goeie buffer in tijden van een recessie dus daar ben ik het mee eens.
Maar de arbeidsmarkt is altijd het krapst net voor een recessie. Pas tijdens de recessie gaat de werkloosheid oplopen, slinken de vermogens en stijgen de schulden.
Plus dat wij nu inderdaad nog steeds lage rentes hebben maar tot nu toe is de trend nog steeds omhoog vooral als je naar de centrale banken kijkt.
De crisis van 2008 was dan ook erg extreem te noemen, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie anders is dan die van 2008. De historisch lage werkloosheid en historisch hoge arbeidstekort kan zeker meespelen in de zwaarte van de komende recessie. Ik denk echter ook dat de spaartegoeden bij een klein deel van de mensen zit, voornamelijk bij de ouderen en stellen met 2 goede banen. Daar staat tegenover dat er veel mensen struggelen met de financiën en dat de zwakste vaak als eerste (langdurig) werkloos raken.MaStar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:46:
Een recreatiewoning die niet permanent bewoond mag worden is een luxe-product.real_tweety schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:32:
Bij economische tegenslag is dat doorgaans het sterkst te merken in de sectoren met luxe-producten en diensten (uitgezonderd de producten en diensten voor de mensen bij wie het geld bijna letterlijk nooit op kan). De kans dat voor recreatiewoningen een dip sneller komt en dieper wordt dan voor reguliere woningen is dan ook groot. Reguliere woningen voorzien immers in een eerste levensbehoefte en daarop zal minder en minder snel bezuinigd worden. Bij de reguliere woningen is het vooral afhankelijk van hoe de financieringsmogelijkheden zich ontwikkelen.
Wat echter enorm van invloed kan zijn op recreatiewoningen, is een mogelijke aanpassing in lokaal of landelijk beleid. Als (sommige) recreatiewoningen door een beleidsverandering ineens al dan niet onder voorwaarden permanent bewoond mogen worden, dan is voor die woningen juist een forse waardestijging mogelijk, ook wanneer de reguliere woningmarkt in een flinke dip zit.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daarnaast waren de huizen niet opeens goedkoop geworden in 2008, maar pas in 2011-2012 op laagste punt. Dus iemand die nu een huis MOET, ga je dan echt nog 4 jaar wachten?MaStar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:46:
Mensen moeten gewoon nu kopen als je een huis wilt. Ga je inderdaad zitten wachten? En wat doet de rente dan?kx22 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Daarnaast waren de huizen niet opeens goedkoop geworden in 2008, maar pas in 2011-2012 op laagste punt. Dus iemand die nu een huis MOET, ga je dan echt nog 4 jaar wachten?
Met de huidige regelgeving gaan wij nooit het gewenste aantal woningen bouwen even los van dat projecten momenteel financieel onhaalbaar worden.
De huizen die tegenwoordig gebouwd worden zijn ook vele malen duurder dan de bestaande huizen. Ook logisch gezien de duurdere materialen EN alle regels waar een huis aan moet voldoen qua duurzaamheid. Voor een 2 onder 1 kap woning buiten de randstad zit je tussen de 600-700k.AMARONE schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Mensen moeten gewoon nu kopen als je een huis wilt. Ga je inderdaad zitten wachten? En wat doet de rente dan?
Met de huidige regelgeving gaan wij nooit het gewenste aantal woningen bouwen even los van dat projecten momenteel financieel onhaalbaar worden.
Dat zijn prijzen die vele doorstromers ook niet willen betalen.
Dat valt ook wel een beetje mee. Buiten de Randstad zijn tweekappers in de regel juist een stuk minder dan 6 ton. En kun je vaak voor 4 ton al wel een nieuwbouw tweekapper kopen. Tenzij je dan weer in de grote steden gaat zoeken natuurlijk.kx22 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:39:
[...]
Voor een 2 onder 1 kap woning buiten de randstad zit je tussen de 600-700k.
Hangt af wat je onder buiten de randstad verstaat, wat verder weg koop je 2kappers voor 400-500k en het kan waarschijnlijk nog wel goedkoper als je bestaande woning wilt en geen nieuwbouw.kx22 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:39:
[...]
De huizen die tegenwoordig gebouwd worden zijn ook vele malen duurder dan de bestaande huizen. Ook logisch gezien de duurdere materialen EN alle regels waar een huis aan moet voldoen qua duurzaamheid. Voor een 2 onder 1 kap woning buiten de randstad zit je tussen de 600-700k.
Vrijstaande huizen gaan in mijn regio voor rond de 600k en daar zit geen automatische grasmaaier bij dus je beweging krijg je automatisch.
Dat dus, jezelf en je leven op pauze zetten voor een gouden instapmoment dat waarschijnlijk nooit komt omdat wil de markt echt instorten de financiering vast niet makkelijker wordt.AMARONE schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:20:
[...]
Mensen moeten gewoon nu kopen als je een huis wilt. Ga je inderdaad zitten wachten? En wat doet de rente dan?
Niet alleen de Volkskrant, het Marktmonitorrapport van de ABN over Juli verteld in grote lijnen hetzelfde verhaal. We staan er nu heel anders voor dan toen...MaStar schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:46:
Dit is héél ver buiten de randstadRubbergrover1 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:45:
[...]
Dat valt ook wel een beetje mee. Buiten de Randstad zijn tweekappers in de regel juist een stuk minder dan 6 ton. En kun je vaak voor 4 ton al wel een nieuwbouw tweekapper kopen. Tenzij je dan weer in de grote steden gaat zoeken natuurlijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgMwFkz7DUusd0L99K6pV3CH.jpg?f=user_large)
Prijs hangt wel van meer af dan alleen de locatie (wel/niet randstad).
Sarcasm is my superpower! What's yours?
En dan komt er nog wel een mooie 100k bij om het huis af te makenNnoitra schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:34:
[...]
Dit is héél ver buiten de randstad
[Afbeelding]
Uiteraard. Maar het is wel heel kort door de bocht om te zeggen dat je voor een 2 onder 1 kap woning buiten de randstad meteen tussen de 600-700k zit.Nnoitra schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:34:
Willekeurig voorbeeld: https://www.funda.nl/koop...er-1-kap-woning-bouwnr-2/ in Limburg voor 295k. Maar er zijn ook iets duurdere voorbeelden, dichter bij de randstad en/of iets groter. Maar daarvoor hoef je dus lang niet altijd tot 6 ton te gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door Rubbergrover1 op 17-07-2022 21:37 ]
Ehhh, nee duskx22 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:46:
[...]
Nou dat interesseert ze wel, tenzij jij ook een makelaar in de branche bent, geloof ik liever mijn aankoopmakelaar.
Elke huis dat zij BOVEN de vraagprijs wordt verkocht toont aan dat zij het maximale eruit hebben gehaald.
Dat doet een persoon die hun huis wilt verkopen veel goeds.
Het enige prestatievergelijk dat telt is of een makelaar een huis weet te verkopen bóven de reële transactieprijs. En tja, wat weet de verkoper daar eigenlijk van? Zie daar de 'ruimte' voor de makelaar, waarvoor deze ook vaak nog een bonus krijgt. Het is voor hem een incentive om boven de vraagprijs te verkopen.
Of nu een huis onder de vraagprijs wordt verkocht - zoals dat in het verleden ging - of nu boven de vraagprijs, is beiden eigenlijk alleen maar een manier om de markt te bewerken. Gewoon marketing dus
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg