CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:49:
[...]
Het isoleren en verwarmen van woningen berust op principes die we al honderd jaar goed kennen. En ja, toen waren er ook al warmtepompen. Warmtepompen en gasketels gaan niet door een technologische doorbraak ineens twee keer zo goed worden.
Isolatiemateriaal is gebakken lucht, en het kan inderdaad nog gebeuren dat iemand een manier bedenkt om heel goedkoop heel effectief isolatiemateriaal te maken. Maar ook daar is de bovengrens al in zicht.
Maar er zit natuurlijk nog wel degelijk ontwikkeling in isolatie en isolerende materialen. Aerogel is daarin een goed voorbeeld. Gebruikt in een mars rover waarbij bij buiten temperaturen van zo'n 70 graden onder nul het binnen de rover een comfortabele temperatuur van circa 20 graden behield.
Hetgeen met name een toegevoegde waarde aan ramen lijkt te kunnen gaan hebben. Mede dankzij de ontwikkelingen om te komen tot een transparante vorm, zie bijvoorbeeld:
https://energy.mit.edu/ne...ble-material-even-better/
En hoewel bepaalde materialen en technieken op zich zeker niet nieuw zijn, is de intensivering in combinaties van deze materialen natuurlijk hetgeen wat echt veel bijdraagt op dit moment. En dragen zelfs relatief kleine verschillen van bijvoorbeeld 10% rendement winst op een enkel onderdeel, in het grotere plaatje toch weer aanzienlijk bij.
Mede daarom zie je natuurlijk al dat de energielabels voor woningen ook A+, A++, A+++ en A++++ al in het leven geroepen zijn. Maar de vraag is natuurlijk of hier binnenkort niet gewoon een verdere transitie in gaat komen. A++++ is momenteel namelijk een breed begrip, "energie leverende woning".
Ik zou er dan ook niet gek van op kijken als bijvoorbeeld tegen 2030 wordt gesteld huidig C en lager wordt G, B wordt F, A wordt E t/m A++++ wordt A. En dan afhankelijk van hoeveel energie potentieel aan het net geleverd wordt, de plusjes verdeeld worden.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:49:
En isolatiestandaarden zijn eigenlijk altijd gedreven door wat economisch rendabel was. Woningbouw wordt in Nederland gedomineerd door projectontwikkelaars, die gaan echt niet meer kosten maken dan strict noodzakelijk.
Maar tegelijkertijd is dat natuurlijk juist hetgeen wat de gehele isolatiewaarden van woningen het meest drijft, al langere tijd. Die balans tussen betaalbaar en rendement op termijn. Juist doordat veel van dit soort zaken relatief gezien voordeliger worden, zeker in perspectief tot de kosten van energieconsumptie, zie je dat het steeds interessanter wordt en dus ook steeds meer inzet krijgt waardoor je gemiddeldes dusdanig aan het opschroeven bent dat het A (of hoger) segment aan meer en meer terrein wint.
sprhnk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:40:
Ik realiseer mij ineens dat ik nog nooit van mijn leven een nieuwe keuken heb laten plaatsen. We hebben wel zelf een badkamer gebouwd in ons eerste huis (maar die was ook niet aanwezig toen we het kochten). Ik ben het er wel mee eens dat die keukens voornamelijk vervangen worden voor de stijl. Zelfs een laminaat aanrecht is bijna niet stuk te krijgen.
Ik sprak toevallig een aannemer deze week die zich er ook over verbaasde dat de laatste jaren een explosie zag aan kopers die direct beginnen aan een verbouwing van >100k. Prima keukens, vloeren, en badkamers die eruit gingen. Het enige dat ik in een keuken ooit vervangen heb is een keramische schijf in de kraan.
Tsja, dat is natuurlijk een beetje wat je krijgt in een land als Nederland waar men dusdanig welvarend is dat men van gekheid niet meer weet wat men met hun geld moet. Men kan zich nu eenmaal de luxe permitteren om woningen tot wens te verbouwen, dan gebeurd dat natuurlijk ook al snel. En ergens natuurlijk ook wel te begrijpen, je koopt een "product" van circa een half miljoen (afgaande op de gemiddelde marktprijs hedendaags), dan mag het natuurlijk wel te verwachten zijn dat dit naar je smaak wordt

.
En het blijven natuurlijk ruimtes met een zeer persoonlijke touch, zo'n keuken of badkamer. De kans dat je dus een woning vind waar niet alleen de woning naar je smaak is, maar ook de keuken en badkamer, zal klein zijn.
Wat dat betreft vind ik het dan ook altijd doodzonde als men weet dat men een woning gaat verkopen binnen een aantal jaar, maar er dan alsnog een nieuwe keuken en/of badkamer in plaatst, met als argument de woningwaarde doen verhogen. Dit is mogelijk waar, hoewel de vraag is wat dit netto onder de streep vormt, maar uiteraard al snel absoluut niet duurzaam.