Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.995 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:28
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Klopt, maar ook met modaal na 10 jaar werken kom je niet verder. Ik denk dat deze onbetaalbare woningmarkt wel consequenties (zoals mensen niet zullen excelleren, kinderwensen die uitgesteld worden, exen die bij elkaar moeten blijven wonen ten koste van de kids) heeft voor de samenleving zoals wel eens eerder geopperd.
De vraag is, in hoeverre word een kinderwens uitgesteld door een onbetaalbare woningmarkt, want in de eerste paar jaar van het leven van een kind kan een kind prima in een appartement opgroeien. Ik denk eerder dat mensen later aan kinderen beginnen door later een relatie aangaan, het leven zoals ze dat nu hebben fijn vinden, mindere kinderwens hebben dan generatie voor hun, langer willen genieten van de kinderloosheid etc.

Daarnaast mensen zullen niet excelleren heeft niet met de woningmarkt te maken maar met de attitude van jongeren die denken dat alles komt aanwaaien in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Sterker nog, in het dorp waar wij gekocht hebben word een appartementencomplexje gebouwd. Appartementen zij als volgt, beneden woning met tuin 106 m2 4 kamers, prijs 570K , 120 m2 kost gewoon 590K 8)7 . Dat kunnen en willen wij niet betalen, nu hebben we een veel grotere woning gekocht voor 500K.

Dan is het toch niet gek dat wij een eensgezinswoning gekocht hebben?
Wat een prijzen :o , natuurlijk koop je dan een eengezinswoning!

Ik heb nu eigenlijk wel goede hoop voor de verkoop van ons appartement moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NovyH schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Dat appartementen duurder zijn in vergelijking met een tussen- of eengezinswoning.

Toevoeging; ik zie hier ook wel dat nieuwbouw appartementen heel duur zijn. Het scheelt bijna 50m2 en onze vraagprijs ligt maar 14k hoger dan deze appartementen.
Dat is geen uitzondering. Appartementen zijn structureel duurder dan tussenwoningen. Dus het is ook gek dat er niet meer appartementen worden gebouwd. Maar zal vooral veel NIMBY en de wens van de gemeente zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Best verbazingwekkend dat iemand die net de 30 in is gegaan al een vergelijkbaar wereldbeeld kan hebben met 60+-ers.

Ik zeg het niet nooit, maar wauw. Heb je enig bewijs van dat "jongeren" die houding hebben? Toen ik opgroeide (zeg maar gelijk met jou) zag ik ook al een hoop lapzwanzen die dachten dat alles maar gewoon zou gebeuren. Ik kan zelfs toegeven dat ik zelf voor een deel ook wel dacht dat alles makkelijk zou gaan. Ik heb er hard aan mogen trekken, net zoals ik nu ook een hoop van die leeftijd dat zie doen.

Wat ik ook heb gezien is dat er inderdaad een hoop mensen de kinderwens uitstellen totdat ze hun eerste gezinswoning hebben kunnen kopen/huren. Normaliter geen probleem, maar nu wel. Hoewel het geen probleem is om een kind in een klein appartement op te laten groeien (wederem vroeger genoeg gezien) is deze generatie daar dus niet mee opgegroeid. Het was simpelweg niet normaal meer om dat te doen, dus ze weten ook niet hoe het is als het gebeurd. Kan je zeggen dat ze een onrealistisch wereldbeeld hebben, maarja. Volgens die redenatie kunnen we ook allemaal in een 1-kamerhutje met een metalen dak gaan wonen, want miljoenen mensen lukt dat ook met een gezin van 4+ kinderen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:48:
[...]
Daarnaast mensen zullen niet excelleren heeft niet met de woningmarkt te maken maar met de attitude van jongeren die denken dat alles komt aanwaaien in het leven.
Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training.’
Socrates, 5e eeuw voor Christus :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:09
Z___Z schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Dat is geen uitzondering. Appartementen zijn structureel duurder dan tussenwoningen. Dus het is ook gek dat er niet meer appartementen worden gebouwd. Maar zal vooral veel NIMBY en de wens van de gemeente zijn.
Appartementen zijn dan ook wel duurder qua bouwkosten kijkende naar de benodigde grondvoorbereiding en de benodigde bouwconstructie. Helemaal als er ook nog een ondergrondse parkeergarage bijzit loopt dat wel op. En aangezien we in Nederland vaak niet heel hoog bouwen, is het voordeel t.o.v. het minder nodig hebben van grond niet zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
https://www.funda.nl/koop...is-42793873-hogesteeg-42/

Enlighten me, waarom zou je als verkoper/makelaar het huis DUURDER prijzen na 2 maanden zonder het te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn: misschien zoekt de doelgroep vanaf 8Ton, misschien is het de bedoeling een gevoel van schaarste te creëren. De backside van Funda geeft makelaars natuurlijk veel inzicht hoe wij reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:18
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:43:
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn: misschien zoekt de doelgroep vanaf 8Ton, misschien is het de bedoeling een gevoel van schaarste te creëren. De backside van Funda geeft makelaars natuurlijk veel inzicht hoe wij reageren.
Veel simpeler eigenlijk, de meeste mensen zoeken met prijzen in stappen van 50k. Een huis van 795k wordt dus gevonden als iemand een huis t/m 800k zoekt. Zoekt iemand vanaf 800k echter niet. Een huis van 800k valt in beide zoekopdrachten en zal dus vaker bekeken worden. Vandaar dat je dit soort aanpassingen wel vaker ziet, puur om in meer zoekopdrachten gevinden te worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:39:

Enlighten me, waarom zou je als verkoper/makelaar het huis DUURDER prijzen na 2 maanden zonder het te verkopen?
Wat zei de makelaar? ;)

Maar misschien was de woning met financieringsvoorbehoud verkocht. 6-8 weken later voorbehoud gebruikt en de makelaar moet 'opnieuw' beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://fd.nl/bedrijfslev...rs-huiverig-zijn-geworden

"Verkoop nieuwbouwhuizen valt terug nu kopers huiverig zijn geworden"

"In het afgelopen kwartaal werden achtduizend nieuwbouwwoningen te koop gezet, dat is 17% minder dan een jaar eerder."

Ik vermoed dat ondanks het huizentekort aannemers minder interesse zullen hebben om nieuwbouw huizen te bouwen en kopers minder interesse hebben om die (door de gestegen kosten en hypotheekrente) te kopen.

Het kan ook niet anders dan dat de kosten de komende tijd zullen stijgen. De olieprijs is hoog, de gasprijs bereikt weer het hoogste punt ooit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BrAVSVlQjsJC5xeQDQIem9vl4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GqRG0ubkzAzCc0FopL7m91XW.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.theice.com/pr...a?marketId=5408202&span=2

En (ervaren) (bouw)personeel vinden blijft lastig en mogelijk volgt weer een massale uitstroom van bouwpersoneel door het stilvallen van de bouw zoals in 2008. Ik zie oprecht niet hoe het woningtekort op korte termijn opgelost gaat worden en ook niet hoe Hugo de Jonge 100.000 woningen per jaar wilt bouwen als we nu al met moeite bouwen.

Zelfs al hadden wel de capaciteit om al die woningen te bouwen... Hoe duur gaat het bouwen van huizen worden als de prijzen van gas, elektriciteit en olie een paar keer verdubbeld zijn over de afgelopen maanden... Uiteindelijk moet de fabriek die prijzen betalen en berekent dat door in de prijzen van allerlei materialen...

Ik ben een starter (niet eerder gekocht en ik ben jong) heb vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht samen met mijn partner (pure toeval op 0.1% na op het dal van de hypotheekrente). Zo goed als maximaal geleend. Niet alleen is de rente nu verdriedubbeld voor toekomstige kopers, de aannemer rekent nu 25% meer voor hetzelfde type huis in de zelfde wijk. Dat zou ik niet meer met een hypotheek kunnen financieren van de bank. De bouw van mijn huis is nog niet klaar maar de recente ontwikkelingen maken mij zeker zorgen. Enerzijds kans op een recessie, ontslagen en daling van huizenprijzen. Anderzijds het groter wordende tekort van huizen en dus een groter probleem in onze samenleving over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
[...]

De vraag is, in hoeverre word een kinderwens uitgesteld door een onbetaalbare woningmarkt, want in de eerste paar jaar van het leven van een kind kan een kind prima in een appartement opgroeien
Ook daarna natuurlijk wel, in grote delen van de wereld doen we niet anders.
Punt blijft wel dat je appartementen van 40m2 hebt en appartementen van 120m2. Nog los van de praktische indeling; hoeveel slaapkamers (met het liefst een raam) zijn er te vormen? Daar zit qua ruimte voor kinderen ook een wezenlijk verschil in.

In een tijd waarin we kinderen meer en meer plannen, en de huizenprijzen (en nu vooral maandlasten) nog altijd duidelijk stijgen, snap ik wel dat je als jong stel niet denkt 'die koopwoning betrekken we wel over een paar jaar'. Het is veel te onzeker of je dan kan toetreden, zeker als je nu nog huurt.
Ah, de afgunst en onderbuik is de vader van het negatieve beeld :)

Wat is dat toch, dat iedere generatie (ongefundeerd) vind dat de generatie na hun 'lui' is? :P

Ik denk dat het ontbreken van een stabiele basis wel degelijk één van de redenen kan zijn waarom de gemiddelde kindleeftijd toeneemt, los van dat ik denk dat een Westerse economie beter zal presteren wanneer het excelleren daadwerkelijk beloond wordt (waarvan het mogen kopen van een huis één van de beloningen kán zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 08-07-2022 13:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:31:

"In het afgelopen kwartaal werden achtduizend nieuwbouwwoningen te koop gezet, dat is 17% minder dan een jaar eerder."

Ik vermoed dat ondanks het huizentekort aannemers minder interesse zullen hebben om nieuwbouw huizen te bouwen en kopers minder interesse hebben om die (door de gestegen kosten en hypotheekrente) te kopen.

Het kan ook niet anders dan dat de kosten de komende tijd zullen stijgen. De olieprijs is hoog, de gasprijs bereikt weer het hoogste punt ooit:

[Afbeelding]

Bron: https://www.theice.com/pr...a?marketId=5408202&span=2

En (ervaren) (bouw)personeel vinden blijft lastig en mogelijk volgt weer een massale uitstroom van bouwpersoneel door het stilvallen van de bouw zoals in 2008. Ik zie oprecht niet hoe het woningtekort op korte termijn opgelost gaat worden en ook niet hoe Hugo de Jonge 100.000 woningen per jaar wilt bouwen als we nu al met moeite bouwen.

Zelfs al hadden wel de capaciteit om al die woningen te bouwen... Hoe duur gaat het bouwen van huizen worden als de prijzen van gas, elektriciteit en olie een paar keer verdubbeld zijn over de afgelopen maanden... Uiteindelijk moet de fabriek die prijzen betalen en berekent dat door in de prijzen van allerlei materialen...

Ik ben een starter (niet eerder gekocht en ik ben jong) heb vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht samen met mijn partner (pure toeval op 0.1% na op het dal van de hypotheekrente). Zo goed als maximaal geleend. Niet alleen is de rente nu verdriedubbeld voor toekomstige kopers, de aannemer rekent nu 25% meer voor hetzelfde type huis in de zelfde wijk. Dat zou ik niet meer met een hypotheek kunnen financieren van de bank. De bouw van mijn huis is nog niet klaar maar de recente ontwikkelingen maken mij zeker zorgen. Enerzijds kans op een recessie, ontslagen en daling van huizenprijzen. Anderzijds het groter wordende tekort van huizen en dus een groter probleem in onze samenleving over een paar jaar.
Hogere gasprijzen maken nieuwbouw juist aantrekkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:31:

Niet alleen dat, maar in een nieuwbouw huis moet ook nog het nodige geïnstalleerd worden.
Zonnepanelen, warmtepompje, keukenapparatuur, etc etc.
Door tekorten en bijbehorende leveringsproblemen heb je dan wel een huis opgeleverd gekregen, maar voordat je écht fatsoenlijk gebruik van kunt maken ben je zo weer een x aantal maand verder.
Van een makelaar hoorde ik dat er nu al woningen opgeleverd worden zonder warmtepomp; prima vol te houden in de zomer... Maar als we zo meteen richting de winter gaan en dat ding is er nog steeds niet.. -O-

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ObiTewodros schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Als je verplicht wordt om voor X jaar een warmtenet aansluiting af te nemen kan dat nog eens flink tegen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is zeker waar en ben ik ben het daar ook met je eens maar als de prijs van nieuwbouw zo hard stijgt dat veel mensen daar geen hypotheek voor kunnen krijgen dan houd het snel op.

Voor de fun de prijs van cement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pR82gsFytriN0WwrANPKUROW9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBeeKEOgtjjmrIjMDpZNUdMv.jpg?f=fotoalbum_large

https://sdw.ecb.europa.eu...4.000&periodSortOrder=ASC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Caayn schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Als je verplicht wordt om voor X jaar een warmtenet aansluiting af te nemen kan dat nog eens flink tegen vallen.
Eens, dan niet inderdaad :P

Nieuwbouw is regelmatig juist all-electric en idealiter leg je direct panelen op het dak, dan is het wel degelijk een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Richh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Punt blijft wel dat je appartementen van 40m2 hebt en appartementen van 120m2. Nog los van de praktische indeling; hoeveel slaapkamers (met het liefst een raam) zijn er te vormen? Daar zit qua ruimte voor kinderen ook een wezenlijk verschil in.

In een tijd waarin we kinderen meer en meer plannen, en de huizenprijzen (en nu vooral maandlasten) nog altijd duidelijk stijgen, snap ik wel dat je als jong stel niet denkt 'die koopwoning betrekken we wel over een paar jaar'. Het is veel te onzeker of je dan kan toetreden, zeker als je nu nog huurt.

[...]

Wat is dat toch, dat iedere generatie (ongefundeerd) vind dat de generatie na hun 'lui' is? :P

Ik denk dat het ontbreken van een stabiele basis wel degelijk één van de redenen kan zijn waarom de gemiddelde kindleeftijd toeneemt, los van dat ik denk dat een Westerse economie beter zal presteren wanneer het excelleren daadwerkelijk beloond wordt (waarvan het mogen kopen van een huis één van de beloningen kán zijn).
Ik denk dat er veel aspecten zijn waarom mensen steeds later aan kinderen beginnen en niet alleen de woningmarkt. Ik zie vooral bij hoger opgeleiden in de randstad dat er steeds meer eind 20ers en 30ers zijn die single zijn, ik zie dat vrouwen eerste carriere maken voordat ze aan kinderen beginnen, ik zie dat er ook steeds meer stellen zijn die helemaal geen kinderen willen, ik zie dat stellen eerst willen genieten van elkaar en van het leven voordat ze aan kinderen beginnen en zo zijn er meer aspecten waardoor het krijgen van kinderen uitstel of zelfs afstel komt.

Mijn idee is dat mijn generatie(millennials) en Zoomers meer en meer bewust zijn van het feit dat we maar een keer leven en dus meer geluk en vrijheid willen genieten van het leven, en sorry, maar kinderen hebben is gewoon een forse beperking van je vrijheid. Daarnaast, moeten we rouwig zijn dat er minder kinderen komen? De wereld is overvol qua mensheid dus het niet krijgen van kinderen moet geen ramp zijn voor de aarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Nnoitra schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Niet alleen dat, maar in een nieuwbouw huis moet ook nog het nodige geïnstalleerd worden.
Door tekorten en bijbehorende leveringsproblemen heb je dan wel een huis opgeleverd gekregen, maar voordat je écht fatsoenlijk gebruik van kunt maken ben je zo weer een x aantal maand verder.
Van een makelaar hoorde ik dat er nu al woningen opgeleverd worden zonder warmtepomp; prima vol te houden in de zomer... Maar als we zo meteen richting de winter gaan en dat ding is er nog steeds niet.. -O-
Er was al voor corona een probleem met nieuwbouwwoningen door een tekort aan monteurs waardoor de woningen er al stonden, maar niet aangesloten waren op water, electra, gas en internet en dus maanden niet bewoonbaar waren en mensen de sleutel niet kregen. Was zelfs in Kassa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
[...]
Tja, daar heb je in een gewone wijk ook last van hoor: https://www.rijksoverheid...e-omgeving-in-consultatie
Ze mogen straks een wijk aanwijzen en zeggen "geen gas meer daar", dan gaat het gas eraf. Het enige waar de gemeente voor moet zorgen is een "redelijk alternatief" (lees warmtenet). En ze kunnen wel leuk zeggen "Er komt dus geen verplichting om bijvoorbeeld mee te doen aan een collectief warmtenet.", maar we weten allemaal hoe de overheid dit soort plannen doorvoert. Ze beginnen met dit en als je er net aan gewend bent komen ze met de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Dat mag je me dan voorrekenen. Ik ga bouwen - we starten in Oktober - en dit zijn wat zaken die door gas ietwat minder aantrekkelijk geworden zijn:
- Stenen +35%
- Beton +25%
- Dakplaten (=isolatie) +35%
- Hout +15% (daalt wel wat)
- Staal +25% (daalt wel wat)
- Dakpannen +25% (beton), tenzij je voor keramisch gaat

En ja dat verdien je natuurlijk met een warmtepomp terug. Wel na een investering van 65K :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Dat mag je me dan voorrekenen. Ik ga bouwen - we starten in Oktober - en dit zijn wat zaken die door gas ietwat minder aantrekkelijk geworden zijn:
- Stenen +35%
- Beton +25%

En ja dat verdien je natuurlijk met een warmtepomp terug. Wel na een investering van 65K :)
En waarom zouden deze prijsstijgingen allemaal met de gasprijzen te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caelorum schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Tja, daar heb je in een gewone wijk ook last van hoor: https://www.rijksoverheid...e-omgeving-in-consultatie
Ze mogen straks een wijk aanwijzen en zeggen "geen gas meer daar", dan gaat het gas eraf. Het enige waar de gemeente voor moet zorgen is een "redelijk alternatief" (lees warmtenet). En ze kunnen wel leuk zeggen "Er komt dus geen verplichting om bijvoorbeeld mee te doen aan een collectief warmtenet.", maar we weten allemaal hoe de overheid dit soort plannen doorvoert. Ze beginnen met dit en als je er net aan gewend bent komen ze met de volgende stap.
Als je een warmtepomp hebt of een andere elektrische verwarming, dan heb je daar toch geen last van? Niemand die je dan verplicht om aan een warmtenet mee te doen. En dan houd je het meer in eigen hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:52:
[...]

En waarom zouden deze prijsstijgingen allemaal met de gasprijzen te maken hebben?
Niet alles (hout en staal) natuurlijk, wel heel veel. Het gaat immers om de totale kostenstijging.
O ja, glas vergeten,. Triple tegenwoordig dat gaat ook best hard.

[ Voor 249% gewijzigd door Conrado op 08-07-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Niet alles (hout en staal) natuurlijk, wel heel veel. Het gaat immers om de totale kostenstijging.
O ja, glas vergeten,. Triple tegenwoordig dat gaat ook best hard.
De prijsstijgingen van bouwmaterialen begonnen zo'n beetje najaar 2020 - voorjaar 2021. De gasprijzen zijn dat najaar pas de lucht in geschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Data extracted in October 2021.

Planned article update: October 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-xpHgCp_tv5Tci9zw0Wq_HS37k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LvtZJRsOUFDSIVALGQvyF08r.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Masvic op 08-07-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:05:
[...]

De prijsstijgingen van bouwmaterialen begonnen zo'n beetje najaar 2020 - voorjaar 2021. De gasprijzen zijn dat najaar pas de lucht in geschoten.
Daarom dalen ook de prijzen van hout en staal wat. Alle ander zaken worden met gas geproduceerd. Nietemin, het blijft gewoon hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 08-07-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Da's inderdaad wel opvallend. Zeker als je je bedenkt dat de generatie voor "mijn generatie" massaal met hun 57e-60e met vervroegd pensioen ging en dus gewoon 10 hele productieve jaren mist. Die waren pas lui.

Dat hebben de latere generaties dus niet zelf bedacht. Dat is naar goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
[...]
Inderdaad, was ooit een item op eenvandaag van een vrouw die beslist van haar aansluiting af wilde (vanwege kosten - niet echt nul op de meter ;)), volgens mij in de trant van 'ik doe het wel alleen op zonnepanelen en stroom'. Mogelijk dat het toen bij video van dit stuk werd verteld:
https://eenvandaag.avrotr...aar-niet-zoals-het-nu-is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De vraag is, in hoeverre word een kinderwens uitgesteld door een onbetaalbare woningmarkt, want in de eerste paar jaar van het leven van een kind kan een kind prima in een appartement opgroeien. Ik denk eerder dat mensen later aan kinderen beginnen door later een relatie aangaan, het leven zoals ze dat nu hebben fijn vinden, mindere kinderwens hebben dan generatie voor hun, langer willen genieten van de kinderloosheid etc.

Dat ligt vooral aan wat voor appartement, hoe de gezinssamenstelling is, hoe je aankijkt tegen KDV en/of andere vormen van kinderopvang en wat je verstaat onder "de eerste paar jaar".

Wij hadden in Utrecht een best ruim appartement, maar ik was toch echt niet blij geweest als we daar langer dan 2 of een kleine 3 jaar met de kleine hadden gewoond. Die achtertuin is voor kleine kinderen toch echt wel een paradijsje. Een kind van 3 stuur je echt niet zomaar even de straat op om "even buiten te spelen". De kleine kwam ook pas toen we al lang in een huis met tuin woonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00

Omdat onderbieden/vraagprijs bieden nu blijkbaar vaker voorkomt? Dan kan je wellicht je huis beter aanbieden voor het bedrag dat je er ongeveer voor wil hebben.

Kwam laatst ook zo'n huis tegen in Utrecht; daar stond het gewoon iets in de trant van: voor 800k of meer heb je een deal. Volgens mij stond het daarvoor voor 700k te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83

Dat is psychologie (van beinvloeding als ik me niks vergis met daarbij de 'duurder beter' heuristiek of schaarste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Maar al die dingen had hij ook van te voren kunnen bedenken....
Ik bedoel....huis staat nu 2 maanden onverkoopbaar. Dan ga je geen gekkigheden uithalen om het HOGER geprijsd te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat er veel aspecten zijn waarom mensen steeds later aan kinderen beginnen en niet alleen de woningmarkt.
Dat ben ik met je eens, begrijp me goed :)

Desondanks denk ik wel degelijk dat de woningmarkt óók een rol speelt. Er zullen óók stellen zijn die al jaren samen zijn, wél die kinderwens hebben, waarbij de woningmarkt toch wel het een en ander tegenhoud.
Daarnaast, moeten we rouwig zijn dat er minder kinderen komen? De wereld is overvol qua mensheid dus het niet krijgen van kinderen moet geen ramp zijn voor de aarde...
Zeker niet! Voor de aardbol is het eigenlijk alleen maar beter.

Tegelijkertijd zijn bepaalde kernwaarden van ons sociale vangnet wel afhankelijk van voldoende werkenden om collectieve voorzieningen te betalen. En zijn we voor veel economische principes afhankelijk van groei van arbeidsproductiviteit, een gegeven wat we tot nu toe vaak hebben kunnen vervullen met 'meer handjes = meer productiviteit'.

Los van dat je een natuurlijke wens van mensen mogelijk blokkeert :P moet je je ook afvragen hoe systemen als AOW, pensioenen en de financiering van zorg er uit moet komen te zien, als de kinderen van de toekomst geen belasting zullen betalen omdat ze nooit geboren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Dat ligt vooral aan wat voor appartement, hoe de gezinssamenstelling is, hoe je aankijkt tegen KDV en/of andere vormen van kinderopvang en wat je verstaat onder "de eerste paar jaar".

Wij hadden in Utrecht een best ruim appartement, maar ik was toch echt niet blij geweest als we daar langer dan 2 of een kleine 3 jaar met de kleine hadden gewoond. Die achtertuin is voor kleine kinderen toch echt wel een paradijsje. Een kind van 3 stuur je echt niet zomaar even de straat op om "even buiten te spelen". De kleine kwam ook pas toen we al lang in een huis met tuin woonden.
Ik heb geen tuin, alleen een balkon. Maar wel direct aan de voordeur een groot autovrij gedeelte. Veel mensen zien dat als een nadeel, maar met kleine kinderen is het echt een zegen. In de zomer staan alle deuren open van de mensen die kinderen hebben en alle kids zijn lekker buiten aan het spelen. Het is alleen rond avondeten soms even zoeken in welk huis je kind nu weer verzeild is geraakt... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Inderdaad, was ooit een item op eenvandaag van een vrouw die beslist van haar aansluiting af wilde (vanwege kosten - niet echt nul op de meter ;)), volgens mij in de trant van 'ik doe het wel alleen op zonnepanelen en stroom'. Mogelijk dat het toen bij video van dit stuk werd verteld:
https://eenvandaag.avrotr...aar-niet-zoals-het-nu-is/
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis ook al een voorbereiding getroffen om een boiler en warmtepomp aan te kunnen sluiten in plaats van het warmtenet waar we op worden aangesloten. Ik laat het even zitten voor nu en kijk het eerst even aan, ook omdat er mogelijk wat wijziging in de wetten gaan komen. Maar als het duur blijft dan ga ik over

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:49:
[...]

- Stenen +35%
- Beton +25%

De rente zou dan ook hoger moeten zijn dan de inflatie, terwijl het nu veel lager is. Dus niet -0,5%, maar 15%. Ik las net dat de rente in Oekraine 25% is, om de 22% inflatie te beteugelen. Hier doet de ECB alsof ze met -0,25% de inflatie van 12% gaan stoppen.
De economie stimuleren met massa's gratis geld zorgt ervoor dat de benodigde schuld nog steeds veel harder stijgt dan de prijs van bakstenen zelf. De ECB heeft geen oplossing voor het fundamentele probleem wat je krijgt als je de munt van sterke en zwakke landen bij elkaar gooit. De pijn wordt al 15 jaar uitgesteld, en daar plukken we nu al heel lang de wrange vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00
RemcoDelft schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:10:
[...]

De rente zou dan ook hoger moeten zijn dan de inflatie, terwijl het nu veel lager is. Dus niet -0,5%, maar 15%. Ik las net dat de rente in Oekraine 25% is, om de 22% inflatie te beteugelen. Hier doet de ECB alsof ze met -0,25% de inflatie van 12% gaan stoppen.
De economie stimuleren met massa's gratis geld zorgt ervoor dat de benodigde schuld nog steeds veel harder stijgt dan de prijs van bakstenen zelf. De ECB heeft geen oplossing voor het fundamentele probleem wat je krijgt als je de munt van sterke en zwakke landen bij elkaar gooit. De pijn wordt al 15 jaar uitgesteld, en daar plukken we nu al heel lang de wrange vruchten van.
100% eens, en stiekem plukken we hier al heel lang de zure vruchten van maar die zijn minder zichtbaar voor de meeste werkende mensen. Een lage/negatieve rente zorgt er ook voor dat pensioenen niet/amper geïndexeerd werden omdat die veel in veilige staatsobligaties zaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Richh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Dat ben ik met je eens, begrijp me goed :)

Desondanks denk ik wel degelijk dat de woningmarkt óók een rol speelt. Er zullen óók stellen zijn die al jaren samen zijn, wél die kinderwens hebben, waarbij de woningmarkt toch wel het een en ander tegenhoud.

[...]

Zeker niet! Voor de aardbol is het eigenlijk alleen maar beter.

Tegelijkertijd zijn bepaalde kernwaarden van ons sociale vangnet wel afhankelijk van voldoende werkenden om collectieve voorzieningen te betalen. En zijn we voor veel economische principes afhankelijk van groei van arbeidsproductiviteit, een gegeven wat we tot nu toe vaak hebben kunnen vervullen met 'meer handjes = meer productiviteit'.

Los van dat je een natuurlijke wens van mensen mogelijk blokkeert :P moet je je ook afvragen hoe systemen als AOW, pensioenen en de financiering van zorg er uit moet komen te zien, als de kinderen van de toekomst geen belasting zullen betalen omdat ze nooit geboren zijn.
Een deel van de 'handjes' kunnen we straks automatiseren en robotisering en het andere zoals financiering van de zorg zal gewoon een stuk minder worden doordat de grote babyboomgeneratie doodgaat en aan de andere misschien stoppen met het eindeloos en onnodig rekken van levens en meer inzetten op kwaliteit van leven als ook het legaliseren van euthenasie van ouderen die niet ziek zijn, maar willen sterven op een humane manier.

Daarnaast is de ongebreidelde groei van arbeidsproductiviteit een deel van oude economie en oude kapitalisme. Als we meer inzetten op welzijn ipv welvaart kunnen we een hoop problemen oplossen.

Sommige kernwaarden zullen in de toekomst ouderwets en outdated zijn zoals een paar kernwaarden in de jaren 50 nu ook niet meer van deze tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Een deel van de 'handjes' kunnen we straks automatiseren en robotisering en het andere zoals financiering van de zorg zal gewoon een stuk minder worden doordat de grote babyboomgeneratie doodgaat en aan de andere misschien stoppen met het eindeloos en onnodig rekken van levens en meer inzetten op kwaliteit van leven als ook het legaliseren van euthenasie van ouderen die niet ziek zijn, maar willen sterven op een humane manier.
Ehm, juist die generatie heeft 'ongezonder' geleefd en sterft eerder. De medische wetenschap zet ook grote stappen, dus de gemiddelde maximale leeftijd zal alleen maar hoger worden, met alle bijbehorende zorgkosten en AOW kosten van dien.

En zolang religie anno 2022 nog steeds diep verankert in onze wetgeving zit (hoezo 'vrijheid van godsdienst', als 100% atheist zijnde moet ik het nog steeds doen met in de wetgeving verankerde achterlijke denkbeelden van 2000 jaar oud...), zal euthanasie stelselmatig worden tegengewerkt (want alleen God mag immers bepalen wanneer iemand sterft...).

[ Voor 5% gewijzigd door AllesKan op 08-07-2022 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Yup. Aflossen van je hypotheek gaat in de toekomst hoe dan ook zwaar bestraft worden.

Edit: Ik verwacht zelfs dat men tegen die tijd je AOW gaat 'korten' omdat je immers geen woonlasten meer hebt bij een afgelost huis. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door AllesKan op 08-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nnoitra schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Komt wrch nog een hele ram-bam aan met die warmte-pompen die er niet op tijd staan.

Onderdelen gebrek en overpriced.

Nou het beste wat je kan doen is zowiezo een pelletkachel instaleren en in een goed geïsoleerd huis(buitenschil) kan je in principe met een kleintje van 6KW al overal 20" halen al is het -10 buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:01:
Nou het beste wat je kan doen is zowiezo een pelletkachel instaleren en in een goed geïsoleerd huis(buitenschil) kan je in principe met een kleintje van 6KW al overal 20" halen al is het -10 buiten.
Maar dan (in een rijtjeshuis) wel gewoon met een afvoer ter hoogte van de nok van het dak, niet op 2 meter hoog door de achtergevel aub.... Dat is echt niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Maar dan (in een rijtjeshuis) wel gewoon met een afvoer ter hoogte van de nok van het dak, niet op 2 meter hoog door de achtergevel aub.... Dat is echt niet toegestaan.
Mee eens, wel die pijp boven de nok!

Kost wel wat, maar dan zit je er iig warm bij.

Waar ik eigenlijk heel veel moeite mee heb is dat die transitie van gas-af enorm prijzig is. We hebben het dan vooral over de manier waarop we gaan verwarmen/van fossiel af. Zonnepanelen, warmtepomp, oja die Tesla, etc...
Alles onder C-rated woning is dus bij voorbaat te duur in aankoop, want die gaan way down en komen voor op te rapen als we de toekomstige standpunten van kabinet/politiek/regering..ook op EU niveau erbij nemen.

Nou ik denk het niet en vermoed dat degenen die zich overdreven hierin laten meeslepen wel eens zwaar de Sjaak zijn. (Kan voor sommigen ook een prestige-projectje zijn ntrl...maar dat kost je zowiezo geld : Voorsprong door techniek? jaja, je gaat sneller en beter...maar kost wel iets hè)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Een deel van de 'handjes' kunnen we straks automatiseren en robotisering
Tot dusver heeft onze automatiseringsslag vooral ervoor gezorgd dat we meer werkenden hebben :P waar bepaalde taken vervallen, zijn er weer andere banen bijgekomen. Ik betwijfel of dat écht gaat veranderen.
Althans, dan komen we in de bullshit jobs-discussie die offtopic is voor hier :+
en het andere zoals financiering van de zorg zal gewoon een stuk minder worden doordat de grote babyboomgeneratie doodgaat en aan de andere misschien stoppen met het eindeloos en onnodig rekken van levens en meer inzetten op kwaliteit van leven als ook het legaliseren van euthenasie van ouderen die niet ziek zijn, maar willen sterven op een humane manier.
Waarbij het wel belangrijk is wat je als 'babyboomgeneratie' ziet. Dat zijn natuurlijk mensen geboren na 1945, maar in hoe verre strekt die generatie door? Ik zou zeggen tot begin jaren '70. Er vanuit gaande dat ze 80+ worden, zitten we nog zeker 30+ jaar met de financiering hiervan, en zijn de kinderen die nu geboren worden dus nog wel degelijk zeer nodig voor de betaalbaarheid.

En dat terwijl er de laatste 10-20 jaar minder kinderen worden geboren...
Die slider onder de CBS-bevolkingspiramide is ook interessant. Er zijn blijkbaar in 2020 168.000 kinderen geboren, maar als je de slider doorschuift naar 2050, wonen er opeens 224.000 Nederlanders hier, die geboren zijn in 2020 :+ Blijkbaar voorziet het CBS in ~2040 al een gigantische immigratiegolf en gaan er honderdduizenden mensen tussen de 20-25 jaar bij komen dan.

Een handje vol ouderen die dan legaal euthenasie mag plegen gaat daar realistisch geen verschil in maken. Daarvoor is het verschil veel, en veel te groot. Zeker omdat we die kwaliteit van leven ook steeds beter hoog kunnen houden, met nieuwe technieken (die niet gratis zijn).
De oplossing die CBS hier voorspiegelt lijkt te zijn: honderdduizenden migranten, die belasting betalen en dus veel geld moeten verdienen. Die moeten ook ergens wonen, en niet te duur, anders houden ze geen geld over om belasting van te betalen :+

Nee, ik denk eigenlijk dat we ouderen moeten laten kiezen: óf we moeten nú vaart maken zodat jongeren een eerlijke kans krijgen op een betaalbare woning en vooral vaart maken met bouwen, óf we moeten de AOW, pensioenen en zorg zo gaan hervormen dat het toch ook deels door de meest vermogende groep van Nederland betaald zal gaan worden (en dat zijn de ouderen zelf). ;)

En misschien moet beide wel. Migranten zijn immers geen garantie voor belastinginkomsten, om niet al te ver in die discussie te rollen :P
Daarnaast is de ongebreidelde groei van arbeidsproductiviteit een deel van oude economie en oude kapitalisme. Als we meer inzetten op welzijn ipv welvaart kunnen we een hoop problemen oplossen.

Sommige kernwaarden zullen in de toekomst ouderwets en outdated zijn zoals een paar kernwaarden in de jaren 50 nu ook niet meer van deze tijd zijn.
Dat ben ik geheel met je eens. Dergelijke systeemaanpassingen vereisen echter ook aanpassingen in ons belastingssysteem, en grote hervormingen zijn 'eng', want een nieuwe taartverdeling is niet positief voor iedereen. Je moet hier eens voorstellen de HRA af te schaffen, moet je voorstellen dat we écht noemenswaardig de werking van onze economie zouden willen veranderen :P

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt dat we het systeem kunnen aanpassen, maar ik vrees er voor dat het niet gaat gebeuren. Met als gevolg dat we die kinderen toch wel nodig hebben, om de oudjes van de toekomst te betalen.
Alternatief is de koopwoning onbereikbaar te maken. Vervolgens laat je pensioenfondsen huurwoningen bouwen, zodat je meer geld per inwoner kan doorschuiven naar ouderen, om daar de afnemende bevolkingsgroei mee te compenseren... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 08-07-2022 18:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even heel cynisch: de rijken zijn rijker dan verwacht, dus de middenklasse gaat zwaarder belast worden om de door immigratie keihard groeiende onderklasse te blijven subsidieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderzetter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2023
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Dat is psychologie (van beinvloeding als ik me niks vergis met daarbij de 'duurder beter' heuristiek of schaarste).
Het 'duurder is beter' principe zie je hoofdzakelijk terug wanneer de koper onvoldoende kennis of informatie heeft om het product op andere elementen te differentiëren en beoordelen. Een mooi voorbeeld hier is de gemiddelde consument die een knappe fles wijn koopt voor een gelegenheid. Die is na het bekijken van vele etiketten niet veel wijzer en kiest voor een bovengemiddelde geprijsde fles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Bijzonder want overwaarde zit in stenen en niet op mijn bankrekening. Ik voorzie dat veel mensen of minder gaan aflossen of dat mensen na 30 jaar hun woning te koop zetten en gaan emigreren naar een belastingvriendelijker land...

Doet mij meteen ook denken aan wat Margaret Thatcher: "The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderzetter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2023

Dat is de manier van communiceren van oudere generaties naar jongere generaties. Opdat de jongere generaties wel goed moeten beseffen dat zij veel meer welvaart genieten dan toen 'zij' jong waren. Sluit zéker niet uit dat daar een element van afgunst in zit. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Bijzonder want overwaarde zit in stenen en niet op mijn bankrekening. Ik voorzie dat veel mensen of minder gaan aflossen of dat mensen na 30 jaar hun woning te koop zetten en gaan emigreren naar een belastingvriendelijker land...

Doet mij meteen ook denken aan wat Margaret Thatcher: "The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money."
Mwa het zijn alleen de mensen die in de top 1% zitten die vertrekken met teveel geld. De bovenkant middenklasse vertrekt vrijwel niet.
IT’ers zoals hier op tweakers wonen bijna allemaal in Nederland, terwijl je in de US 3x het salaris van NL krijgt. Toch vertrekt vrijwel niemand naar de US.
Sociale binding is sterker dan beleidsmakers denken. 99% van de bevolking sterft binnen 50 km van hun geboorteplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:15:
Ik zie het probleem niet hoor. Via de vermogenrendementsheffing heeft de regering ook jarenlang mensen belasting laten betalen over een volstrekt fictief rendement...

Dat gaat gewoon gebeuren, je overwaarde gaat belast worden, en je raad het vast zelf al: Als je overwaarde daalt krijg je geen geld terug, maar wordt de afdracht 'bevroren' tot je weer boven het laatste 'meetpunt' uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
https://www.rtlnieuws.nl/...rmogensongelijkheid-rutte

Ik lees hier toch een genuanceerder beeld dan de populistische krant de telegraaf, ik lees namelijk meer dat vooral de vermogens belast via erf en schenkbelasting te verhogen en de inkomstenbelasting fors te verlagen waar in principe de hardwerkende middenklasse voordeel uit haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:25:
https://www.rtlnieuws.nl/...rmogensongelijkheid-rutte

Ik lees hier toch een genuanceerder beeld dan de populistische krant de telegraaf, ik lees namelijk meer dat vooral de vermogens belast via erf en schenkbelasting te verhogen en de inkomstenbelasting fors te verlagen waar in principe de hardwerkende middenklasse voordeel uit haalt.
'De werkgroep die de cijfers heeft geanalyseerd wijst erop dat de hypotheekrenteaftrek en de schenk- en erfbelasting de verschillen in Nederland vergroten.'

Dat klinkt eerder als een lastenverzwaring voor de 'hardwerkende middenklasse'...

(Als je geld genoeg hebt, heb je uitstekende middelen om je eigen huis te huren via je eigen BV...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:07:
[...]
Tot dusver heeft onze automatiseringsslag vooral ervoor gezorgd dat we meer werkenden hebben :P waar bepaalde taken vervallen, zijn er weer andere banen bijgekomen. Ik betwijfel of dat écht gaat veranderen.
Althans, dan komen we in de bullshit jobs-discussie die offtopic is voor hier :+

[...]

Die voorsprong, die automatisering zit op zijn limit(in arbeidsprocessen) : Ga je nog verder, zijn de kosten/baten nihil of zelfs te duur en kan je niet meer concurreren. (lage loonlanden bv)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:32:
[...]

'De werkgroep die de cijfers heeft geanalyseerd wijst erop dat de hypotheekrenteaftrek en de schenk- en erfbelasting de verschillen in Nederland vergroten.'

Dat klinkt eerder als een lastenverzwaring voor de 'hardwerkende middenklasse'...

(Als je geld genoeg hebt, heb je uitstekende middelen om je eigen huis te huren via je eigen BV...)
En dat geld word gecompenseerd met een verlaging van de belasting op arbeid, dus de middenklasse gaat er dus niet op vooruit of blijft gelijk, hangt van het feit af of die gene een huurwoning heeft of een koopwoning. Persoonlijk ben ik er al kersverse woningeigenaar er niet rauwig om als de renteaftrek afgeschaft gaat worden. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Dat is een selectieve quote, het idee is dat door middel van lagere inkomstenbelastingen dit wordt gecompenseerd. Daardoor heb je niet langer een koopwoning nodig om van dit belastingvoordeel te genieten als middenklasser.
En als je nog meer geld hebt, ga je misschien wel in het buitenland wonen :P en zo kan je alle hervormingen als slecht bestempelen.

Ik denk niet dat we hervormingen moeten negeren omdat je 'niet alleen maar de aller-aller-allerrijksten' ermee pakt. Het idee is niet dat ze het vermogen van de top 0,1% belasten om de belastingdruk op de middenklasse te verlichten. Het idee is dat je het vermogen van de top 5% of zelfs top 10% belast om de druk op de (werkende) middenklasse te verlichten.

Loopholes moet je vervolgens afdichten, niet als argument gebruiken om iets maar helemaal niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:37:
En dat geld word gecompenseerd met een verlaging van de belasting op arbeid, dus de middenklasse gaat er dus niet op vooruit of blijft gelijk
Dat is wel erg naïef gedacht...
Persoonlijk ben ik er al kersverse woningeigenaar er niet rauwig om als de renteaftrek afgeschaft gaat worden.
Welk rentepercentage heb je en voor hoelang? Anders is het makkelijk praten he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Dat is wel erg naïef gedacht...

[...]

Welk rentepercentage heb je en voor hoelang? Anders is het makkelijk praten he...
Wij zitten op 2,8 voor 20 jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:43:
[...]

Dat is een selectieve quote, het idee is dat door middel van lagere inkomstenbelastingen dit wordt gecompenseerd. Daardoor heb je niet langer een koopwoning nodig om van dit belastingvoordeel te genieten als middenklasser.

[...]

En als je nog meer geld hebt, ga je misschien wel in het buitenland wonen :P en zo kan je alle hervormingen als slecht bestempelen.

Ik denk niet dat we hervormingen moeten negeren omdat je 'niet alleen maar de aller-aller-allerrijksten' ermee pakt. Het idee is niet dat ze het vermogen van de top 0,1% belasten om de belastingdruk op de middenklasse te verlichten. Het idee is dat je het vermogen van de top 5% of zelfs top 10% belast om de druk op de (werkende) middenklasse te verlichten.

Loopholes moet je vervolgens afdichten, niet als argument gebruiken om iets maar helemaal niet te doen.
Je hoeft niet perse vermogen veel meer te belasten, maar de belastingen meer gelijk trekken is een goed begin. Aannemelijk belang (box 2) wordt veel minder belast dan arbeid (box 1). Zou een begin zijn om dat meer gelijk te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het AD citeert Rutte:

"Volgens hem komt het kabinet rond Prinsjesdag met een plan om te kijken naar minder belasting op arbeid, en meer op bezit. ,,Dan gaan we kijken of dat lukt. Maar je moet dat heel precies doen. Iemands eerste huis, je pensioen of het MKB wil je niet raken.” Hij is met name bang dat een middenstander die zijn hele gespaarde pensioen op een spaarrekening heeft staan hard wordt geraakt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Wij zitten op 2,8 voor 20 jaar...
Met HRA zit ik daar ook op...

(4,35% voor 20 jaar)

Dus voor jou is het inderdaad makkelijk lullen, maar voor mij zou afschaffing van de HRA een _belastingverhoging_ van pakweg 2600,- a 2700,- per jaar inhouden...

No way dat dat terugkomt via de verlaging van de inkomstenbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Reeds gepost.

[ Voor 93% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:03:
[...]

Met HRA zit ik daar ook op...

(4,35% voor 20 jaar)

Dus voor jou is het inderdaad makkelijk lullen, maar voor mij zou afschaffing van de HRA een _belastingverhoging_ van pakweg 2600,- a 2700,- per jaar inhouden...

No way dat dat terugkomt via de verlaging van de inkomstenbelasting...
2600 euro per jaar kan makkelijk worden terugverdiend met 225 euro per maand aan belastingkorting in box 1 want daar praten we over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:07:
[...]

2600 euro per jaar kan makkelijk worden terugverdiend met 225 euro per maand aan belastingkorting in box 1 want daar praten we over.
Niet als die 225,- euro belastingaftrek ineens voor werkelijk iedereen geldt he... Dan is 100,- aannemelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Ja, bijzonder. Misschien eigen huis naar box 3? Dan trek je het gelijk met diegene die op 1 euro na hetzelfde huis niet kan kopen maar wel belast wordt in box 3.

Raar hoor: laatst klaagde men dat diegenen die geen pensioen hadden de staat jaarlijks 5 miljard aan toeslagen kost en dan wil je nu de opbouw van pensioen gaan straffen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:10:
[Raar hoor: laatst klaagde men dat diegenen die geen pensioen hadden de staat jaarlijks 5 miljard aan toeslagen kost en dan wil je nu de opbouw van pensioen gaan straffen ;)
Kleine kanttekening:

Als mijn huis (desnoods maar 50%) afgelost is, heb ik lagere woonlasten. Mijn (AOW/pensioen) inkomen wordt daar echter niet hoger door. Ik kan dus bv wel degelijk recht hebben op toeslagen zonder dat men mijn huis ziet als 'opbouw' van een pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:09:
[...]

Niet als die 225,- euro belastingaftrek ineens voor werkelijk iedereen geldt he... Dan is 100,- aannemelijker.
Telt u daarbij de inkomsten van de verhoging van de erf en schenkbelasting bij op en belastingen op de echt rijke kan dat dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Telt u daarbij de inkomsten van de verhoging van de erf en schenkbelasting bij op en belastingen op de echt rijke kan dat dus wel...
Ik waardeer je optimisme, maar het gaat echt niet gebeuren. No way.

Jij hebt overigens niet echt recht van spreken, want voor jou gaat het om een relatief laag bedrag. Maar je moet je ook realiseren dat niet voor iedereen 'jouw' verhoging van belasting (door afschaffen HRA) net zo laag is.

Voor mij _kan_ de energiebelasting best nog 5x over de kop, heb ik zelf namelijk weinig last van, maar handig om te doen lijkt het me niet, daar komen, net als bij jouw gedachtengang, heel veel mensen door in de problemen. Dus niet handig. Dat zou je zelf ook moeten kunnen bedenken he...

[ Voor 23% gewijzigd door AllesKan op 08-07-2022 19:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:23
Velen van ons (woningbezitters) hebben lage woonlasten, een hoog vermogen en bovengemiddeld hoge inkomens. Het is dus niet meer dan logisch dat wij 'offers' zullen moeten maken om bepaalde ambities / solidariteit te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:03:
[...]
Dat gaat ook niet geburen, want er simpelweg te veel kiezers huizenbezitters die dat over zich heen krijgen. Daarnaast kan Den haag heel weinig door de enorme lasten verzwaring door de dure energie en het gebrek aan koopkrachtreparatie.
Alles langst de geleidelijke weg of met compensatie. Meer HWF en minder loonbelasting bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Deewop schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:41:
Velen van ons (woningbezitters) hebben lage woonlasten, een hoog vermogen en bovengemiddeld hoge inkomens. Het is dus niet meer dan logisch dat wij 'offers' zullen moeten maken om bepaalde ambities / solidariteit te tonen.
Hier spreekt een huurder neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:42:
Dat gaat ook niet geburen, want er simpelweg te veel kiezers huizenbezitters die dat over zich heen krijgen. Daarnaast kan Den haag heel weinig door de enorme lasten verzwaring door de dure energie en het gebrek aan koopkrachtreparatie.
Alles langst de geleidelijke weg of met compensatie. Meer HWF en minder loonbelasting bijvoorbeeld.
Ik help het je hopen, maar een afgeloste woning gaat je in de toekomst gewoon grof geld kosten. Linksom of rechtsom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deewop
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Hier spreekt een huurder neem ik aan?
Gelukkig niet.

En trouwens, aangezien we in dit topic HRA geen subsidie mogen noemen, zou je het afschaffen ervan wat mij betreft ook geen belastingverhoging mogen noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:46:
[...]
Ik help het je hopen, maar een afgeloste woning gaat je in de toekomst gewoon grof geld kosten. Linksom of rechtsom.
Ook al niet :)

Ik citeerde Rutte al even, het gaat niet om de eerste woning. Daarnaast zelfs de partijen (aan de linkerkant) die voorstander zijn van de woning in Box 3, hanteren hele grote drempels. Zo'n 750K (SP) tot 1000K (GL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Deewop schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:48:
Gelukkig niet.

En trouwens, aangezien we in dit topic HRA geen subsidie mogen noemen, zou je het afschaffen ervan wat mij betreft ook geen belastingverhoging mogen noemen...
Leuk verzonnen, maar het afschaffen van een belastingkorting (yup, dat is inderdaad geen 'subsidie') is wel degelijk een belastingverhoging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Deewop schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:41:
maar niet alle woningbezitters zitten er automatisch blijvend warmpjes bij. rentevast-periodes lopen af en als dan blijkt dat de hypotheeklasten verdriedubbelen terwijl inkomsten zijn gedaald (werkloosheid door ziekte, scheiding, kinderalimentatie), kan je die extra lastenverzwaring er echt niet bij hebben (bovenop torenhoge energie kosten).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:31
Kortom, alles samengevat, als je nu net je eerste huis koopt of gekocht hebt ben je maximale de Sjaak.

[ Voor 8% gewijzigd door supersoco80 op 08-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
supersoco80 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:51:
Kortom, alles samengevat, als je nu het koopt of gekocht hebt ben je maximale de Sjaak.
Dat kun je vast even voorrekenen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
JJ Le Funk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:51:
[...]

maar niet alle woningbezitters zitten er automatisch blijvend warmpjes bij. rentevast-periodes lopen af en als dan blijkt dat de hypotheeklasten verdriedubbelen terwijl inkomsten zijn gedaald (werkloosheid door ziekte, scheiding, kinderalimentatie), kan je die extra lastenverzwaring er echt niet bij hebben (bovenop torenhoge energie kosten).
Uitzonderingen zijn er altijd. Het is echter een feit dat veel woningbezitters relatief goed boeren.

Bijvoorbeeld, de woonquote (woonlasten als percentage van besteedbaar inkomen) in de leeftijdscategorie 55-65 jaar is voor woningeigenaren 21,9%, en particuliere huurders 38,5%. Bron. Dat is echt een astronomisch verschil. En dan hebben we het nog niet eens gehad over vermogensopbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door Deewop op 08-07-2022 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
[...]

Dat lijkt me sterk. Iedereen bij zijn volle verstand heeft tijdens die achterlijk lage rente's heus wel voor minimaal 10 a 20 jaar die rente vastgezet hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:48:
Het AD citeert Rutte:

"Volgens hem komt het kabinet rond Prinsjesdag met een plan om te kijken naar minder belasting op arbeid, en meer op bezit. ,,Dan gaan we kijken of dat lukt. Maar je moet dat heel precies doen. Iemands eerste huis, je pensioen of het MKB wil je niet raken.” Hij is met name bang dat een middenstander die zijn hele gespaarde pensioen op een spaarrekening heeft staan hard wordt geraakt."
",Dan gaan we kijken of dat lukt"...ja dan weet Bunk al genoeg : Verder is het nog maar de vraag, als er een andere politieke wind gaat waaien of er dan zoveel gaat veranderen. Die AAA++ status is er niet voor niks en als er politiek gerommel komt dan gaan we asap richting bananenrepubliek...willen we ook niet(bv tov onze via plugbaas Blok's buitenlandse woningmarkt-investeerders, u weet wel van een paar jaar terug)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:10:
"Dan gaan we kijken of dat lukt"...ja dan weet Bunk al genoeg
Mja, iedereen met een IQ > 80 weet (inderdaad) hoe dat gaat aflopen...

[ Voor 6% gewijzigd door AllesKan op 08-07-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Dat is het risico van kopen en dan moet je maar een langere rentevaste periode nemen en niet denken dat variabel the way to go is. Wil je geen risico lopen bij mogelijke inkomstendalingen dan ga je maar huren. Bij kopen moet je vantevoren meenemen in je berekening: kan ik deze hypotheeklasten dragen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid, minder werken want uitbreiding van het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Joosie200 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:34:
Dat is het risico van kopen en dan moet je maar een langere rentevaste periode nemen en niet denken dat variabel the way to go is. Wil je geen risico lopen bij mogelijke inkomstendalingen dan ga je maar huren. Bij kopen moet je vantevoren meenemen in je berekening: kan ik deze hypotheeklasten dragen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid, minder werken want uitbreiding van het gezin.
Huh? Bij huren weet je immers 100% zeker dat elk jaar je woonlasten stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
Bij huren/wonen vergelijkingen worden dingen als onderhoud wat je jaarlijks moet doen niet mee genomen. Elke x aantal jaar een keuken badkamer ketel etc kost ook allemaal niets. Iets waar je als huurder jezelf al helemaal niet druk om hoeft te maken.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AllesKan
Louwke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:41:
Bij huren/wonen vergelijkingen worden dingen als onderhoud wat je jaarlijks moet doen niet mee genomen. Elke x aantal jaar een keuken badkamer ketel etc kost ook allemaal niets. Iets waar je als huurder jezelf al helemaal niet druk om hoeft te maken.
Zo is dat. Als je verhuurder na 35 jaar eindelijk, na 10 jaar aandringen, je keuken vervangt (als je geluk hebt) heb je die vast niet alvast 10x zelf betaalt...

En dan maar hopen dat hij binnen 10 jaar ook nog aandacht besteedt aan je badkamer...

Hint: Alles wat de verhuurder doet, betaal je als huurder gewoon zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Kortom, alles samengevat, als je nu net je eerste huis koopt of gekocht hebt ben je maximale de Sjaak.
Hoezo dan? Ik betaal minder dan aan huur die elk jaar max stijgt (nu 2000 euro) en heb mn max maandelijkse last vastgelegd voor 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:46:
[...]
Hint: Alles wat de verhuurder doet, betaal je als huurder gewoon zelf.
Dat klopt, maar in het geval van koop (hypotheek) is dat niet zo. Voor een vergelijk mag je dat er dus bij betrekken.

Ik vind het vergelijk tussen huren en kopen verder vrij zinloos; je kiest wat bij je past, maar helaas zitten we in een situatie dat niet iedereen een min of meer vrije keuze daartussen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
Louwke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:41:
In de woonquote wordt nadrukkelijk rekening gehouden met dit soort zaken. Dus ook met onderhoud, belasting(voordelen) huurtoeslag etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Huh? Bij huren weet je immers 100% zeker dat elk jaar je woonlasten stijgen?
Als je geen risico op restschuld wilt omdat je je hypotheeklasten niet kunt dragen. Het lijkt me nogal onverantwoord om een koopwoning te fixen koste wat kost en dan bij het minste of geringste in de problemen komen omdat je niet verder denkt. Energie kan flink stijgen, boodschappen ook, benzine kan enkel duurder worden en nauwelijks goedkoper. Het is naïef om te verwachten dat je als woningbezitter nergens rekening mee hoeft te houden. Het is een dertigjarige kredietovereenkomst die je aangaat en zult moeten afbetalen. Ook als je werkloos raakt, arbeidsongeschikt of besluit minder te gaan werken. Of dat HRA afgeschaft wordt, versneld afgeschakeld bij een verandering van box 1 naar box 3 bijvoorbeeld.

Dus daar zul je vantevoren een inschatting van moeten kunnen maken. Als dit inkomen of HRA wegvalt om reden X, kan ik de bank nog betalen ja of nee. En nee ik had geen oorlog kunnen inschatten, dat de energiemarkt op hol slaat daardoor. Maar ik heb genoeg marge om dat op te vangen. Eenzelfde kun je zeggen voor het jezelf afhankelijk maken van HRA.

Kopen zonder die marge te hebben is niet zonder risico. Als jij als woningbezitter tomeloos vertrouwen hebt in een inherent onbetrouwbare overheid dat je hypotheekrente aftrek 30 jaar nog lang blijft bestaan ben je nogal naïef. En als je dan kopje onder gaat omdat HRA wegvalt heb je teveel risico's genomen. Dan had je een goedkoper huis moeten kopen, HRA als meevaller zien zolang dat feest doorgaat en je er niet van afhankelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Dat klopt, maar in het geval van koop (hypotheek) is dat niet zo. Voor een vergelijk mag je dat er dus bij betrekken.
Ja, Je zult af en toe als koper je keuken moeten vervangen, lekker belangrijk, bv. elke 25 jaar (als je gewoon normaal met je eigen spullen omgaat is 35 jaar ook wel haalbaar)

Badkamer? Och, als functioneel is, en onderhouden wordt, kan die ook best wat jaren mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Ik vind het vergelijk tussen huren en kopen verder vrij zinloos; je kiest wat bij je past, maar helaas zitten we in een situatie dat niet iedereen een min of meer vrije keuze daartussen kan maken.
Je kunt inderdaad eeuwig door blijven ploeteren op de huren vs kopen discussie. Beiden hebben voor en tegens. Bij huren ben je flexibel en heb je doorgaans minder omkijken naar dingen. Bij kopen neem je een hoger financieel risico en is het glazelbollen werk wat daar uit komt maar zijn ook de baten op de lange termijn doorgaans hoger.

Je weet nooit 100% van te voren wat beter is, als je 10 jaar geleden een 100% aflossingsvrije hypotheek met een variable rente had genomen was het achteraf 1 van de beste beslissingen geweest maar ik betwijfel of iemand het je had aanbevolen. Als je in 2004 een thesis had ingeleverd met als advies dat de ECB staatsobligaties moet opkopen om overheden door een crisis heen te helpen, zou je met pek en veren de universiteit uit gezet worden.

Dat hele koop/ huur keuzemoment is meestal meer door omstandigheden gedreven dan rationeel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
AllesKan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Ja, Je zult af en toe als koper je keuken moeten vervangen, lekker belangrijk, bv. elke 25 jaar (als je gewoon normaal met je eigen spullen omgaat is 35 jaar ook wel haalbaar)
Als jouw vrouw toelaat dat jij het 25 jaar rekt, is dat prima :)
Zullen verder de portemonnee van een ander niet bagatelliseren? Een nieuwe keuken moet wel even opgebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Joosie200 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:10:
[...]

Als je geen risico op restschuld wilt omdat je je hypotheeklasten niet kunt dragen. Het lijkt me nogal onverantwoord om een koopwoning te fixen koste wat kost en dan bij het minste of geringste in de problemen komen omdat je niet verder denkt. Energie kan flink stijgen, boodschappen ook, benzine kan enkel duurder worden en nauwelijks goedkoper. Het is naïef om te verwachten dat je als woningbezitter nergens rekening mee hoeft te houden. Het is een dertigjarige kredietovereenkomst die je aangaat en zult moeten afbetalen. Ook als je werkloos raakt, arbeidsongeschikt of besluit minder te gaan werken. Of dat HRA afgeschaft wordt, versneld afgeschakeld bij een verandering van box 1 naar box 3 bijvoorbeeld.

Dus daar zul je vantevoren een inschatting van moeten kunnen maken. Als dit inkomen of HRA wegvalt om reden X, kan ik de bank nog betalen ja of nee. En nee ik had geen oorlog kunnen inschatten, dat de energiemarkt op hol slaat daardoor. Maar ik heb genoeg marge om dat op te vangen. Eenzelfde kun je zeggen voor het jezelf afhankelijk maken van HRA.

Kopen zonder die marge te hebben is niet zonder risico. Als jij als woningbezitter tomeloos vertrouwen hebt in een inherent onbetrouwbare overheid dat je hypotheekrente aftrek 30 jaar nog lang blijft bestaan ben je nogal naïef. En als je dan kopje onder gaat omdat HRA wegvalt heb je teveel risico's genomen. Dan had je een goedkoper huis moeten kopen, HRA als meevaller zien zolang dat feest doorgaat en je er niet van afhankelijk maken.
Hmm, wellicht zijn kopers meer optimistisch in het leven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Joosie200 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:10:
Als je geen risico op restschuld wilt omdat je je hypotheeklasten niet kunt dragen. Het lijkt me nogal onverantwoord om een koopwoning te fixen koste wat kost en dan bij het minste of geringste in de problemen komen omdat je niet verder denkt.
Gezien de lage rente rente van de afgelopen jaren lijkt me niet dat ook maar iemand daar last van heeft...
Energie kan flink stijgen, boodschappen ook, benzine kan enkel duurder worden en nauwelijks goedkoper. Het is naïef om te verwachten dat je als woningbezitter nergens rekening mee hoeft te houden. Het is een dertigjarige kredietovereenkomst die je aangaat en zult moeten afbetalen. Ook als je werkloos raakt, arbeidsongeschikt of besluit minder te gaan werken. Of dat HRA afgeschaft wordt, versneld afgeschakeld bij een verandering van box 1 naar box 3 bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat mensen die in de afgelopen jaren een huis gekocht hebben tegen een achterlijk lage rente zich ook maar ergens druk over maken. Die drukte bestaat echt alleen in jouw hoofd.
Zie boven...
Zie boven...

Ik maak me overigens geen zorgen om de HRA hoor, die kost me hooguit 2600,- per jaar. Maar het gaat niet om mij, ik overleef het wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:50
Z___Z schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:23:
Mwa het zijn alleen de mensen die in de top 1% zitten die vertrekken met teveel geld. De bovenkant middenklasse vertrekt vrijwel niet.
IT’ers zoals hier op tweakers wonen bijna allemaal in Nederland, terwijl je in de US 3x het salaris van NL krijgt. Toch vertrekt vrijwel niemand naar de US.
offtopic:
Alsof de topbedrijven in Silicon Valley zitten te wachten op de gemiddelde Nederlandse IT-poffertjes

Zelfs binnen de VS verschillen de salarissen rustig met een factor 3 tussen de kust en het binnenland. Ook al zijn er nauwelijks barrières, mensen verhuizen lang niet allemaal.
Richh schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:10:
Zoiets noem je een piramidespel. En ja, we kunnen nu al zien dat de wal het schip gaat keren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Zullen verder de portemonnee van een ander niet bagatelliseren? Een nieuwe keuken moet wel even opgebracht worden.
Als je geen geld hebt voor een nieuwe keuken, dan heeft je vrouw weinig keus :+
Maar in koopwoningen wordt 9 van de 10 keukens niet vervangen omdat hij niet meer functioneert, maar omdat hij niet meer in de smaak valt. Hetzelfde geldt voor badkamers. Ja de kranen en de apparatuur gaat wel eens kapot, maar dat zijn geen duizenden euro’s per jaar.

Als je ziet hoeveel er vervangen wordt bij kijken zonder kopen ipv investeringen in duurzaamheid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Laat mij er even buiten aub. Als jouw vrouw de broek aan heeft, en besluit dat jouw keuken elke 10 jaar vervangen moet worden ben ik het daar 100% mee eens! (Dan verdien je namelijk niet beter...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Jep.....
Als je het vergelijkt met de afgelopen 5 jaar dan ben je nu wel de sjaak ja.

Als je het gaat vergelijken met aankomende 20 jaar, ben je waarschijnlijk de winnaar.
Uiteindelijk gaat alles omhoog.
Pagina: 1 ... 127 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg