Tot dusver heeft onze automatiseringsslag vooral ervoor gezorgd dat we meer werkenden hebben

waar bepaalde taken vervallen, zijn er weer andere banen bijgekomen. Ik betwijfel of dat écht gaat veranderen.
Althans, dan komen we in de
bullshit jobs-discussie die offtopic is voor hier

en het andere zoals financiering van de zorg zal gewoon een stuk minder worden doordat de grote babyboomgeneratie doodgaat en aan de andere misschien stoppen met het eindeloos en onnodig rekken van levens en meer inzetten op kwaliteit van leven als ook het legaliseren van euthenasie van ouderen die niet ziek zijn, maar willen sterven op een humane manier.
Waarbij het wel belangrijk is wat je als 'babyboomgeneratie' ziet. Dat zijn natuurlijk mensen geboren na 1945, maar in hoe verre strekt die generatie door?
Ik zou zeggen tot begin jaren '70. Er vanuit gaande dat ze 80+ worden, zitten we nog zeker 30+ jaar met de financiering hiervan, en zijn de kinderen die nu geboren worden dus nog wel degelijk zeer nodig voor de betaalbaarheid.
En dat terwijl er de laatste 10-20 jaar minder kinderen worden geboren...
Die slider onder de CBS-bevolkingspiramide is ook interessant. Er zijn blijkbaar in 2020 168.000 kinderen geboren, maar als je de slider doorschuift naar 2050, wonen er opeens 224.000 Nederlanders hier, die geboren zijn in 2020

Blijkbaar voorziet het CBS in ~2040 al een gigantische immigratiegolf en gaan er honderdduizenden mensen tussen de 20-25 jaar bij komen dan.
Een handje vol ouderen die dan legaal euthenasie mag plegen gaat daar realistisch geen verschil in maken. Daarvoor is het verschil veel, en veel te groot. Zeker omdat we die kwaliteit van leven ook steeds beter hoog kunnen houden, met nieuwe technieken (die niet gratis zijn).
De oplossing die CBS hier voorspiegelt lijkt te zijn: honderdduizenden migranten, die belasting betalen en dus veel geld moeten verdienen. Die moeten ook ergens wonen, en niet te duur, anders houden ze geen geld over om belasting van te betalen
Nee, ik denk eigenlijk dat we ouderen moeten laten kiezen: óf we moeten nú vaart maken zodat jongeren een eerlijke kans krijgen op een betaalbare woning en vooral vaart maken met bouwen, óf we moeten de AOW, pensioenen en zorg zo gaan hervormen dat het toch ook deels door de meest vermogende groep van Nederland betaald zal gaan worden (en dat zijn de ouderen zelf).
En misschien moet beide wel. Migranten zijn immers geen garantie voor belastinginkomsten, om niet al te ver in die discussie te rollen

Daarnaast is de ongebreidelde groei van arbeidsproductiviteit een deel van oude economie en oude kapitalisme. Als we meer inzetten op welzijn ipv welvaart kunnen we een hoop problemen oplossen.
Sommige kernwaarden zullen in de toekomst ouderwets en outdated zijn zoals een paar kernwaarden in de jaren 50 nu ook niet meer van deze tijd zijn.
Dat ben ik geheel met je eens. Dergelijke systeemaanpassingen vereisen echter ook aanpassingen in ons belastingssysteem, en grote hervormingen zijn 'eng', want een nieuwe taartverdeling is niet positief voor iedereen. Je moet hier eens voorstellen de HRA af te schaffen, moet je voorstellen dat we écht noemenswaardig de werking van onze economie zouden willen veranderen
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt dat we het systeem kunnen aanpassen, maar ik vrees er voor dat het niet gaat gebeuren. Met als gevolg dat we die kinderen toch wel nodig hebben, om de oudjes van de toekomst te betalen.
Alternatief is de koopwoning onbereikbaar te maken. Vervolgens laat je pensioenfondsen huurwoningen bouwen, zodat je meer geld per inwoner kan doorschuiven naar ouderen, om daar de afnemende bevolkingsgroei mee te compenseren...
[
Voor 8% gewijzigd door
Richh op 08-07-2022 18:21
]