Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.999 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28
geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Nouja, vergelijk het met een bittergarnituur waarbij steevast de bamihapjes overblijven. Als de schaal continu wordt bijgevuld en iedereen telkens op de bitterballen vliegt, blijft de populariteit van "de frituurhapjes" in stand, terwijl de bamihapjes zich opstapelen.
Ge-wel-dige vergelijking!
Nu gaat de inflatie hard, maar voor een bittergarnituur heb je nog geen hypotheken nodig :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Paralize_nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Haha idd. Iedereen wacht op dat rapport, rapport strookt niet met verwachtingen, rapport deugt niet.
Overigens, het lijkt er dus op dat mensen yoy 20-25% op hun huis hebben gedrukt, mensen dit niet wilden betalen, verkopers hun vraagprijs hebben moeten laten zakken (dus grote groei eruit) en dat het stabiliseert met nog steeds een aardige stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-10 14:44
Wat als..

- De inflatie 10 % word dit jaar, en de ecb de rente naar 1 % verhoogt of hoger met volgend jaar er bij.

Dan ik verwacht een hypotheek rente tussen de 8-10% , is dit reëel? ( nog minder om te lenen dus )

- Nederland net als anderen landen nog maar maximaal 80 % mag financieren. ( belgie, duitseland ect )
- Het een dure/ strenge winter word, gasprijs 3 a 4 euro per m3
- Niemand geeft geld uit, onzekere tijden. nu willen ze overal personeel, maar dan moet het er overal uit acuut.

Zelf verwacht ik een daling van 20% ivm niet meer geld krijgen van de bank. Mensen hebben al een huis en zitten met dubbele lasten. Ik snap dat er veel woning zoekende zijn, maar zonder geld koop je niks.

Momenteel zitten we in een achtbaan met losse schroeven, niemand weet hoelang dit zo doorgaat ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 19:55
mitsumark schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ik vind de bamihapjes het lekkerst, maar die kaasdingen zijn ranzig.
Met andere woorden, als de consument maar een gevarieerde groep is dan is overal wel vraag naar. Hooguit dat een bepaalde soort een langere doorlooptijd heeft, opstapelen zal wel meevallen.
:D

De bamihapjes zijn de kluswoningen, de kaashapjes de kleine/1-slaapkamer appartementen. Het is hier al eerder genoemd, maar kan mij voorstellen dat starters (nu ze steeds ouder instappen) de appartementen links laten liggen en gelijk door gaan voor minimaal een rijwoning met 2+ slaapkamers vanwege een eventuele kinderwens.

Die bamihapjes zijn prima te doen met genoeg mayonaise (geld en klusvrienden), maar sommige terrassen serveren enkel mosterd en chilisaus vanwege "persoonlijke omstandigheden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:32
Dus nu verkopen, "jaartje" bij pa en ma op zolder en dan weer kopen, tonnetje verdiend >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 09:51
[...]

Haha idd. Iedereen wacht op dat rapport, rapport strookt niet met verwachtingen, rapport deugt niet.
Exact wat ik ook merk... Meerdere keren voorbij zien komen, wacht maar tot de NVM cijfers in juli beschikbaar komen. Dan breekt er paniek uit...

Door dit soort berichten werd ik eerlijk gezegd best nerveus (nieuwbouw gekocht, huidige woning moet nog verkocht worden). Uiteindelijk besloten dit topic wat minder te volgen en ook niet zo serieus te nemen. Beetje vertrouwen op eigen gevoel (hou de lokale markt in de gaten) en wat de makelaar verwacht. Als het moet zit je binnen een maand in de markt.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:32
geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:27:
[...]

:D

De bamihapjes zijn de kluswoningen, de kaashapjes de kleine/1-slaapkamer appartementen. Het is hier al eerder genoemd, maar kan mij voorstellen dat starters (nu ze steeds ouder instappen) de appartementen links laten liggen en gelijk door gaan voor minimaal een rijwoning met 2+ slaapkamers vanwege een eventuele kinderwens.

Die bamihapjes zijn prima te doen met genoeg mayonaise (geld en klusvrienden), maar sommige terrassen serveren enkel mosterd en chilisaus vanwege "persoonlijke omstandigheden".
Ik snap je punt.
Tja, als je echt honger hebt lik je die schaal nog ff schoon :D
En die van de buren ook. En dan nog een rondje langs de prullenbakken..
Dan heb je misschien niet gegeten wat je het liefste hebt, maar in ieder geval geen honger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meethenoob schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:24:
Wat als..

- De inflatie 10 % word dit jaar, en de ecb de rente naar 1 % verhoogt of hoger met volgend jaar er bij.

Dan ik verwacht een hypotheek rente tussen de 8-10% , is dit reëel? ( nog minder om te lenen dus )

- Nederland net als anderen landen nog maar maximaal 80 % mag financieren. ( belgie, duitseland ect )
- Niemand geeft geld uit, onzekere tijden. nu willen ze overal personeel, maar dan moet het er overal uit acuut.

Zelf verwacht ik een daling van 20% ivm niet meer geld krijgen van de bank. Mensen hebben al een huis en zitten met dubbele lasten. Ik snap dat er veel woning zoekende zijn, maar zonder geld koop je niks.

Momenteel zitten we in een achtbaan met losse schroeven, niemand weet hoelang dit zo doorgaat ;)
In het vandaag gepubliceerde rapport zien we al dat nieuwbouw al veel minder aangekocht wordt, dus dat gaat helemaal onbetaalbaar(onvoorspelbaar) worden in het scenario wat jij beschrijft.
Dan krijg je toch weer bestaande bouw die meer in trek komt...dus zie ik die niet 123 een 20% onderuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
kw_nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:31:
[...]
Door dit soort berichten werd ik eerlijk gezegd best nerveus (nieuwbouw gekocht, huidige woning moet nog verkocht worden). Uiteindelijk besloten dit topic wat minder te volgen en ook niet zo serieus te nemen.
Het eerste moet je niet doen, het tweede wel :)

Heel veel draadjes binnen Tweakers hebben last van 'tunnelvisie', teveel deelnemers die hetzelfde gekozen hebben en daardoor elkaar versterken. Dat is hier ook het geval: veel mensen die hopen/verwachten dat de prijzen zakken. Niemand die het weet, maar dan zou dit draadje niet bestaan :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Om even in de sfeer te blijven:

Er zijn vandaag (t.o.v. gisteren) 47 bamihapjes terug in de schaal gekomen, nadat ze in iemand anders mond zijn geweest.

Daarnaast liggen er 89 satekroketten in de "kortingschaal".

Daartegenover staat dat er 5 bitterballen een prijsverhoging hebben gekregen.

588 frikandellen zijn verkocht.

Op 362 viandellen wordt geboden.

En 58 hamburgers zijn gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat als..
Ehh.. Nee!

Voor dat soort rentestanden moet je 30 jaar teug in de tijd. Dan moet je aan een ECB-rente - die was er nog niet in 1990 - van 4~5% of zo denken. Daarnaast zit de ECB heel moeilijk omdat Zuid-Europa aan het infuus hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:28
https://www.funda.nl/koop/uitgeest/huis-88193357-de-spin-6/

Dit is nieuw, Deze woning staat lang op Funda
LET OP! VOOR BIEDINGEN BOVEN DE € 425.000,00 BETALEN WIJ JOUW 2 % OVERDRACHTSBELASTING!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Masvic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:37:
Om even in de sfeer te blijven:
Tijd voor de borrelmix in de frituur, krijg er trek van!

+1 voor bami hapjes, kroketten en bitterballen. Kaashapjes, frikadel en viandel mag iemand anders pakken.

Dus als de kroketten het snelste gaan, doe mij maar een bami hapje. Maar ik ken genoeg anderen die zo denken en dus lukt een bami hapje mij scoren ook niet. En met de cijfers van vandaag zie ik idd nog geen omslag. Verkopers proberen nog even zo duur mogelijk hun snacks te verkopen terwijl ik minder limiet op de betaalpas heb staan door de bank en mijn spaargeld door inflatie weinig koopkracht behoud.

Ik zie dan ook weinig paniek bij verkopers in 200-250k want het verkoopt toch wel de onderkant van de markt. Laat staan dat men snapt dat met hypotheekrentes van 4.5% de limiet beperkter is in welk bedrag je neertelt. Merk iig wel dat menig rijtjeshuis idd voor 3500/m2 weg gaat. Maar hey geef het nog een q3 met berichten van een naderende recessie en bij q4 zien we misschien ook in het budgetsegment huizen met lagere prijzen opnieuw de markt opkomen. Dat het al aan de hand is bij woningen tussen de 500-750k is leuk maar ben ik niet bij geholpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:50
geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:27:
Ik denk dat je de bamihapjes moet zien als de "niet mijn ideale huis, maar ik moet érgens wonen"-woningen. Dat kan een kluswoning zijn, maar ook een woning vlak naast het spoor, in een erg foute buurt, te klein, te oud, met grote problemen.

Je eet de bamihapjes alleen op als je honger hebt op een feestje, en er niets anders over is. Je zult ook niet investeren in een bamihapje. Je bamihapje krijgt geen nieuwe keuken, en je gaat ook niet hannesen met een warmtepomp om je bamihapje op temperatuur te houden.

Hoor je echter het gesis van een nieuwe lading bittergarnituur die de frituurpan inglijdt, dan laat je ze meteen liggen.

En zo is het nu. De bitterballen liggen nog niet op tafel, maar je hoort de frituur sissen, en iemand roept dat er zo een nieuwe lading aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
NVM-rapport specifiek voor Utrecht:
- Transacties + 31% tov Q1
- Transactieprijs stabiel gebleven, gedreven door daling op vrijstaand/appartementen, dat lijkt overeen te komen met de vraagprijzen die met 5% gestegen zijn, waarvan 11% voor vrijstaand.
- Verkooptijd stabiel, maar +1 dag
- Aanbod flink gestegen met 69% t.o.v. Q1
- 9,3% gemiddeld overboden (was 11%)
- 82% boven vraagprijs verkocht (was 82%)

Als ik dit bekijk dan zie je met name een impact op de hogere prijsklasse, met name vrijstaande woningen die in regio Utrecht toch wel ruim boven de miljoen weggaan gemiddeld. In de lagere prijsrange is er geen daling waarneembaar ondanks het toegenomen aanbod
Je moet ook de transactieprijs per m2 pakken, niet de gemiddelde transactieprijs ;).
Dan zie je dat er bij de vrijstaande woningen 5,1% bijgekomen is afgelopen kwartaal. En 2kappers 3,6% minder.

Wat mij verbaasd, ik had toch wel verwacht dat de vrijstaande woningen als eerste "aan de beurt" zouden zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2022 13:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 19:55
Sport_Life schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Je moet ook de transactieprijs per m2 pakken, niet de gemiddelde transactieprijs ;).
Dan zie je dat er bij de vrijstaande woningen 5,1% bijgekomen is afgelopen kwartaal. En 2kappers 3,6% minder.

Wat mij verbaasd, ik had toch wel verwacht dat de vrijstaande woningen als eerste "aan de beurt" zouden zijn. Met name omdat het erg lucratief was om met 1% rente een deel aflossingsvrij te nemen. Wat bij doorstromers met overwaarde makkelijker is.
Zou de invloed van vrijstaande nieuwbouw/label-A woningen daarin een deel kunnen verklaren, aangezien die absoluut gezien hard zijn gestegen de afgelopen maanden?

Da's altijd het lastige van gemiddelde cijfers, enkele extremen trekken deze hard omhoog of omlaag. Medianen rapporteren zou wellicht een interessant inzicht kunnen bieden. Of cijfers van Nederland exclusief Amsterdam/Utrecht.
@Blik1984 waar heb je die specifieke cijfers van Utrecht gevonden?

--
Leuk om te zien. In sommige landen (o.a. de VS) is het al gebruikelijk dat de overdrachtsbelasting door de verkoper wordt betaald overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door geekeep op 07-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:34
Patox schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:21:
[...]

- Bouwprijzen tussen ingeloot worden en finale offerte bouw aangepast? Dit is vrijwel nooit het geval, in de AO staat bij mij dat dit alleen voor meerwerk eventueel toepasbaar is.
Er wordt sinds een paar maanden vaak een "Oekraïne clausule" in de koopcontracten opgenomen, waarmee de aannemer de prijsstijgingen juist wel op de koper kunnen worden afgewimpeld.

Daarnaast zijn juist meerwerk en zaken als keuken, sanitair en afwerking van wanden en vloeren kostenposten die vermoedelijk relatief veel kunnen veranderen.
- Risico is alleen voor doostromers, valt er weer een grote groep af.
Bij nieuwbouw gaat het in veel gevallen ook juist om doorstromers. Dus de groep die af valt zal niet heel groot zijn. (Nog los van dat het hier om een individuele situatie gaat en het dan weinig zin heeft om te praten over welk effect het 'in het algemeen' heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Er wordt sinds een paar maanden vaak een "Oekraïne clausule" in de koopcontracten opgenomen, waarmee de aannemer de prijsstijgingen juist wel op de koper kunnen worden afgewimpeld.
Alleen accepteren de hypotheekverstrekkers dat soort clausules in de regel niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:53
geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Zou de invloed van vrijstaande nieuwbouw/label-A woningen daarin een deel kunnen verklaren, aangezien die absoluut gezien hard zijn gestegen de afgelopen maanden?

Da's altijd het lastige van gemiddelde cijfers, enkele extremen trekken deze hard omhoog of omlaag. Medianen rapporteren zou wellicht een interessant inzicht kunnen bieden. Of cijfers van Nederland exclusief Amsterdam/Utrecht.
Die kun je op de nvm-site terugvinden bij het nieuwsbericht voor iedere regio, deze is voor Utrecht.

https://www.nvm.nl/media/...erzicht-regio-utrecht.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

geekeep schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Mogelijk zijn er meer kleinere vrijstaande woningen verkocht q2 tov q1. Want de gemiddelde prijs daalt, maar prijs per m2 stijgt. Kleinere woningen zijn per m2 duurder (vrijstaand 200 of 300m2).
Zegt dus eigenlijk niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17
[...]

Op zich is het geen gekke gedachte om dat te denken. Hoe kan je anders controleren of je rapport foutloos is.
Het lijkt erop dat we gewoon naar oude data aan het kijken zijn. Anderzijds, Q2 heeft nog een periode van relatief lagere rente gekend en hypotheekrente-offertes zijn ook vrij lang geldig.

Ergo zijn dit transacties die al in eerdere kwartalen zijn vastgelegd? Terwijl Funda écht wel ook toegang heeft tot actuele biedingen en de acceptaties daarvan. Dat lijkt me veel interessanter en actueler.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lodICtpFJvunRsz4Q3wsPgJ-EGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwPmbN83O05cEnSfoeIFRgmU.png?f=user_large

Halverwege het kwartaal ong 1.75% rente, vandaag 3.3%. Denk inderdaad dat de effecten van de hypotheekrentestijging niet volledig zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
fonsoy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:36:
[...]
Het lijkt erop dat we gewoon naar oude data aan het kijken zijn. Anderzijds, Q2 heeft nog een periode van relatief lagere rente gekend en hypotheekrente-offertes zijn ook vrij lang geldig.
NVM kijkt naar het deal-moment - niet naar de daadwerkelijke overdracht - dat is idd een kwartaal later, zie de CBS-cijfers.

Los daarvan, hier loopt sentiment en werkelijkheid door elkaar: het sentiment hier is duidelijk: te hoge prijzen, niet meer betaalbaar, oplopende rente samen met inflatie en energiekosten. In werkelijkheid zijn mensen op zoek naar een huis - in welke prijsklasse dan ook - en happen toe als dat kan. Kennelijk kan dat genoeg, zie de NVM cijfers. Daar zie je het sentiment logischerwijs niet in terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Conrado schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:01:
[...]

NVM kijkt naar het deal-moment - niet naar de daadwerkelijke overdracht - dat is idd een kwartaal later, zie de CBS-cijfers.

Los daarvan, hier loopt sentiment en werkelijkheid door elkaar: het sentiment hier is duidelijk: te hoge prijzen, niet meer betaalbaar, oplopende rente samen met inflatie en energiekosten. In werkelijkheid zijn mensen op zoek naar een huis - in welke prijsklasse dan ook - en happen toe als dat kan. Kennelijk kan dat genoeg, zie de NVM cijfers. Daar zie je het sentiment logischerwijs niet in terug.
Denk dat je weinig mensen in dit topic zult vinden die stellen dat de (gemiddelde) prijzen al aan het dalen zijn. Dus weet niet of je dat sentiment wel goed observeert.

Hoogstens vallen er signalen op, bijvoorbeeld een toename in aanbod, een langere doorlooptijd, of huizen die afgeprijs worden of opnieuw online worden gezet.

Ik denk dat we die ontwikkelingen ook al wel degelijk terugzien in de cijfers, ja de prijs is nog stijgend maar sterk afnemend stijgend. Aanbod (ook volgens NVM) is ook significant hoger. Als het aanbod groter is, de vraag lager (rente, inflatie, energiekosten) hoe blijft de prijs dan langere tijd gelijk? Dat zie ik niet gebeuren. Dat het nog lang gaat duren voordat al deze factoren in zijn geprijsd lijkt me duidelijk, hebben we ook na 2008 gezien. Duurt wel even voor de bodem is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat je de bamihapjes moet zien als de "niet mijn ideale huis, maar ik moet érgens wonen"-woningen. Dat kan een kluswoning zijn, maar ook een woning vlak naast het spoor, in een erg foute buurt, te klein, te oud, met grote problemen.

Je eet de bamihapjes alleen op als je honger hebt op een feestje, en er niets anders over is. Je zult ook niet investeren in een bamihapje. Je bamihapje krijgt geen nieuwe keuken, en je gaat ook niet hannesen met een warmtepomp om je bamihapje op temperatuur te houden.

Hoor je echter het gesis van een nieuwe lading bittergarnituur die de frituurpan inglijdt, dan laat je ze meteen liggen.

En zo is het nu. De bitterballen liggen nog niet op tafel, maar je hoort de frituur sissen, en iemand roept dat er zo een nieuwe lading aankomt.
Duidelijk dan heb ik een bamihapje ;)

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Wat als..

Hoe kom je in dit geval bij 8-10%? Dat lijkt me enorm onrealistisch. In principe zou de hypotheekrente redelijk dicht bij de marktrente moeten staan. Op dit moment zit de marktrente nog wat lager dan de hypotheekrente.

Als de ECB de rente verhoogt, betekent dat niet per definitie dat de marktrente ook verhoogt, laat staan met eenzelfde percentage. Een 1% verhoging van de ECB betekent zeker niet dat de marktrente ook 5% stijgt, er zit natuurlijk wel degelijk correlatie tussen beide, maar ik zou een dergelijk scenario zeker niet als reeel bestempelen.
Hoewel dat inderdaad op termijn een goede maatregel zou zijn om prijzen te stabiliseren op de lange termijn, is het onrealistisch dat zoiets zomaar doorgevoerd wordt, en als ze al zoiets beslissen, is de kans groot dat er dan een overgansperiode van 10-20 jaar in gaat. Met als gevolg dat er ieder jaar veel transacties in december komen en dito gevolg voor prijzen op de korte termijn :P
Daar durf ik niks over te zeggen, maar als dat gaat gebeuren zal dat zeker effect hebben op de prijzen, voornamelijk die met een G-label :P
Recessie, banenverlies, economische onzekerheid -> prijsdaling koopwoningmarkt.

Ik heb geleerd geen percentages meer uit te spreken in dit topic, maar ik denk wel dat je een punt hebt. Tegelijkertijd: er zijn uitkomsten te bedenken voor de oorlog en energieprijzen. En een recessie, of een dure oorlog, is misschien ook wel weer op te lossen / te betalen door de rentes weer te verlagen, waardoor de achtbaan ook weer een nieuw rondje kan maken. Al mag ik hopen dat we het geldprobleem niet nógmaals gaan oplossen met meer goedkoop geld... dat is in mijn ogen uitstellen van de achtbaancrash.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Beetje raar, kan je dus beter €425.001 bieden dan €417.000 :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NeonovA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:50:
Ik verbaas mij ook dat de transactieprijzen in het NVM rapport nog steeds stijgen eigenlijk, zeker gezien ik hier al weken woningprijzen zie dalen omdat het maar niet wordt verkocht.

Is het niet zo dat alle transactieprijzen pas worden meegenomen in de rapportage nadat de verkoop is afgerond bij de notaris?

Bijv:
- Te koop gezet Q1 2022
- Koopcontract getekend 01-05-2022
- Woningoverdracht bij notaris: 01-11-2022
- Transactieprijs wordt meegenomen in het NVM rapport van Q4 2022
Nee, nu haal je alles door elkaar.

NVM rekent vanaf moment dat het koopcontract is getekend. Ik weet niet hoe dat zit met ontbonden contracten, maar in de huidige markt is dat sowieso niet hoog (weinig voorbehouden). Mogelijk dat ze wachten totdat de voorbehouden zijn verlopen. (Dus zodra er 'Verkocht' op de gevel staat).
Kadaster rekent met de passeerdatum.

De vraag is vooral hoeveel bamihapjes er op die schaal liggen.

Vergelijk je dit met 2013, toen zag je hetzelfde. Het aanbod liep op en er was een selectie aan woningen die niet goed verkocht. Vooral de woningen die langer op de markt stonden (en slecht geprijsd waren) bleven liggen. Woningen die courant in de markt werden gezet werden meestal wel verkocht, tenzij het echt rampzalige objecten waren.

Dus het kan prima zijn dat er een partijtje bamihapjes blijft liggen. Maar dan heb je het over enkele tienduizenden objecten, terwijl we jaarlijks honderdduizenden transacties hebben. Grofweg zou dan 10% onverkoopbaar op de markt zijn gezet.
Als je nu de markt op komt met je bamihapje, dan is de verwachting een stuk bijgesteld en zullen al een stuk couranter zijn dan de bamihapjes van Q1.

En volgens mij laten de cijfers dat ook al een beetje zien. Het aantal transacties is zelfs wat opgelopen, wat betekent dat er wel een puist woningen is uit Q1 die waarschijnlijk moeilijk verkocht gaat worden. Maar voor de rest lijkt de markt nog wel te lopen. De prijzen stagneren, maar niet de verkopen.
Dat is nog wel een verschil tov 2009, toen vielen de verkopen stil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Beetje raar, kan je dus beter €425.001 bieden dan €417.000 :P
Als de woningwaarde eigenlijk onder de 415k ligt, dan is dat een leuke manier van de verkopers om toch de prijs wat op te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
offtopic:
Ben ik nu de enige die een bamihapjes voor zich ziet met zonnepanelen op dak en WP vloerverwarming, volg dit topic al tijdje maar prachtige luchtie bijdrage :Y) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 21:06
TheGhostInc schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Dus het kan prima zijn dat er een partijtje bamihapjes blijft liggen. Maar dan heb je het over enkele tienduizenden objecten, terwijl we jaarlijks honderdduizenden transacties hebben.
...
Het aantal transacties is zelfs wat opgelopen, wat betekent dat er wel een puist woningen is uit Q1 die waarschijnlijk moeilijk verkocht gaat worden.
Als je hier kijkt: https://www.funda.nl/koop...ing/sorteer-datum-op/p10/
Dan zie je dat er ongeveer tien pagina's met huizen zijn die in januari of eerder te koop zijn aangeboden, en nu nog niet verkocht zijn. Die zou je "onverkoopbaar" kunnen noemen. Dat zijn er dus ongeveer 150. Maar zeker geen duizenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Compuhair schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Dan zie je dat er ongeveer tien pagina's met huizen zijn die in januari of eerder te koop zijn aangeboden, en nu nog niet verkocht zijn. Die zou je "onverkoopbaar" kunnen noemen. Dat zijn er dus ongeveer 150. Maar zeker geen duizenden.
De vraag is zijn ze onverkoopbaar of zijn ze gewoon te duur in de markt gezet. Als de beoogde doelgroep het niet meer kan financieren kunnen we wel willen maar dan gebeurt het gewoon niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:53:
[...]
offtopic:
Ben ik nu de enige die een bamihapjes voor zich ziet met zonnepanelen op dak en WP vloerverwarming, volg dit topic al tijdje maar prachtige luchtie bijdrage :Y) _O-
offtopic:
De metafoor gaat vooral bij mij een beetje mank, ik vis die bamihapjes er namelijk altijd als eerste uit :9~

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Overigens wisselt het beeld wel een beetje per regio. Hier kun je per Corop-regio de cijfers vinden https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

Bijvoorbeeld:

Regio Groot-Amsterdam: gemiddelde transactieprijs met 7.2% gestegen tov vorig kwartaal en 12.4% tov vorig jaar.

Regio Utrecht: gemiddelde transactieprijs met 0.0% gestegen tov vorig kwartaal en 8.8% tov vorig jaar. Daling kwartaal-op-kwartaal bij appartementen (-3.9%) en vrijstaande huizen (-4.9%), alhoewel ook in die categorieën de prijs per m2 gestegen is.

Users hier rapporteren verschillende ervaringen, het kan goed dat er lokaal ook wel echt wat variatie is. De gerapporteerde ontwikkeling in Groot-Amsterdam strookt wel met mijn eigen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
SL104 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:28:
Overigens wisselt het beeld wel een beetje per regio. Hier kun je per Corop-regio de cijfers vinden https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

Bijvoorbeeld:

Regio Groot-Amsterdam: gemiddelde transactieprijs met 7.2% gestegen tov vorig kwartaal en 12.4% tov vorig jaar.

Regio Utrecht: gemiddelde transactieprijs met 0.0% gestegen tov vorig kwartaal en 8.8% tov vorig jaar. Daling kwartaal-op-kwartaal bij appartementen (-3.9%) en vrijstaande huizen (-4.9%), alhoewel ook in die categorieën de prijs per m2 gestegen is.

Users hier rapporteren verschillende ervaringen, het kan goed dat er lokaal ook wel echt wat variatie is. De gerapporteerde ontwikkeling in Groot-Amsterdam strookt wel met mijn eigen beeld.
Idd dus de stijging is eruit. Mensen willen/kunnen niet meer betalen.

Nog steeds dus hoger yoy. Het zou me niet verbazen indien de 2021 gemiddelde prijzen de bodemprijzen zullen zijn komende jaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Compuhair schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:07:
[...]

En dan mis je nog de factor huizen waarvan de makelaar te lui is om ze er af te halen of de status aan te passen. Er staat op funda bij ons in de straat nog 2 huizen die beiden in een week verkocht waren op beschikbaar. Vraag me dan af of makelaars dat bewust doen om te kunnen zeggen: “deze is helaas al weg maar we hebben ook nog…”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-10 16:47
Paralize_nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Nog steeds dus hoger yoy. Het zou me niet verbazen indien de 2021 gemiddelde prijzen de bodemprijzen zullen zijn komende jaren.
Dit is ook wel een staaltje selectief lezen zeg. Valt me op dat meerderen het NVM rapport interpreteren naar de wens die ze wellicht zelf hebben (dalende markt)

Transactieprijzen zijn over de hele linie flink gestegen. Kwartaal op kwartaal, jaar op jaar. Bijna 4 procent stijging in een kwartaal, met hogere rentes, is erg zorgelijk. Betaalbaarheid van wonen giert achteruit en er zijn zeker nog geen tekenen van dalende prijzen. Hooguit stagnatie van de bizarre groei van afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mr0BB schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Dit is ook wel een staaltje selectief lezen zeg. Valt me op dat meerderen het NVM rapport interpreteren naar de wens die ze wellicht zelf hebben (dalende markt)

Transactieprijzen zijn over de hele linie flink gestegen. Kwartaal op kwartaal, jaar op jaar. Bijna 4 procent stijging in een kwartaal, met hogere rentes, is erg zorgelijk. Betaalbaarheid van wonen giert achteruit en er zijn zeker nog geen tekenen van dalende prijzen. Hooguit stagnatie van de bizarre groei van afgelopen jaren.
Op zich ook wel menselijk om de interpretatie toe te passen die je het beste uitkomt ;).
Sowieso kun je eigenlijk weinig met die cijfers als je niet weet wat de gemiddelde grootte bv is. Veel data ontbreekt om een goede conclusie eraan te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2022 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Dat klopt, iedereen weet hier dat de de huizenmarkt daalt, alleen de NVM nog niet :)

Eigenlijk heeft de Q2-rapportage 'niets' gebracht. Het heeft de 'dalers' geen bevestiging gegeven, dus wordt aan het rapport getwijfeld of wordt beweerd dat effecten pas later zichtbaar zullen zijn. De discussie zal hier wel weer doorgaan, tot de volgende rapportage.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 07-07-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Paralize_nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Wow, hoe haal je dat hieruit dan. Staat toch vrij duidelijk dat er in bijv groot amsterdam een flinke stijging te noteren is…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
Conrado schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Dat klopt, iedereen weet hier dat de de huizenmarkt daalt, alleen de NVM nog niet :)

Eigenlijk heeft de Q2-rapportage 'niets' gebracht. Het heeft de 'dalers' geen bevestiging gegeven, dus wordt aan het rapport getwijfeld of wordt beweerd dat effecten pas later zichtbaar zullen zijn. De discussie zal hier wel weer doorgaan, tot de volgende rapportage.
Ik had het niet verwacht, maar twijfel verder niet aan de rapportage van de NVM.

Hoop voor alle instappers dat de rente nog wat omlaag gaat de komende tijde. Kan me niet voorstellen dat het met deze rente fijn kopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:35:
[...]

En dan mis je nog de factor huizen waarvan de makelaar te lui is om ze er af te halen of de status aan te passen. Er staat op funda bij ons in de straat nog 2 huizen die beiden in een week verkocht waren op beschikbaar. Vraag me dan af of makelaars dat bewust doen om te kunnen zeggen: “deze is helaas al weg maar we hebben ook nog…”
Dat zien we hier ook heel veel. In ons segment zouden er 15 woningen beschikbaar zijn maar we weten van 3 woningen zeker dat ze al verkocht zijn. De markt droogt hier nog helemaal op en de vraag blijft onverminderd groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:15
Laapo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Ik had het niet verwacht, maar twijfel verder niet aan de rapportage van de NVM.

Hoop voor alle instappers dat de rente nog wat omlaag gaat de komende tijde. Kan me niet voorstellen dat het met deze rente fijn kopen is.
Hangt van je salaris, budget en benodigde hypotheek af natuurlijk.
Zo uit m'n hoofd ligt het gemiddelde % nog altijd iets lager dan tussen 2004-2013.
Mijn eerste rente% lag geloof ik op iets van 5,nogwat begin 2008

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Nnoitra schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Hangt van je salaris, budget en benodigde hypotheek af natuurlijk.
Zo uit m'n hoofd ligt het gemiddelde % nog altijd iets lager dan tussen 2004-2013.
Mijn eerste rente% lag geloof ik op iets van 5,nogwat begin 2008
Ik moet ook wel grinniken om dit soort opmerkingen over dat de rente nu zo hoog is. Ja t.o.v. de afgelopen 4 jaar misschien, en zelfs dan in het bijzonder de laatste 6 maanden.. maar historisch is het 7% of zo, de huidige rente is ook nog altijd heel erg laag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Ik moet ook wel grinniken om dit soort opmerkingen over dat de rente nu zo hoog is. Ja t.o.v. de afgelopen 4 jaar misschien, en zelfs dan in het bijzonder de laatste 6 maanden.. maar historisch is het 7% of zo, de huidige rente is ook nog altijd heel erg laag.
Mijn opmerking is in het licht van de kwartaalcijfers waar uit blijkt dat de transactieprijzen ondanks een sterk gestegen rente blijkbaar niet van dalen weten.

Best hoor dat de rente in 1981 hoger was, maar toen lagen de prijzen lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:45:
[...]
Ik moest ook wel grinniken om dit soort opmerkingen over dat de rente nu zo hoog is. Ja t.o.v. de afgelopen 4 jaar misschien, en zelfs dan in het bijzonder de laatste 6 maanden.. maar historisch is het 7% of zo, de huidige rente is ook nog altijd heel erg laag.
Dat moet ik ook, wij kochten het eerste huis 30 jaar geleden. Rente was 8% voor 10 jaar vast, dat laatste was op aanraden van Vereniging Eigen Huis. 8% was toen een goede deal, zeker als je weet dat 'ie van 13% gekomen was :)

Sinds dien ging het best hard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFgNqfRwaQITEpAVNLHe8E8k0AE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7ymGD8p8ardtdekziofVgiRS.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Laapo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Best hoor dat de rente in 1981 hoger was, maar toen lagen de prijzen lager.
Net als de lonen en het aantal tweeverdieners.
Rond de 4% van nu hoeft voor starters echt niet zo dramatisch te zijn.
Overigens was de rente dus zelfs een jaar of 14 geleden nog hoger, terug naar 1981 hoeft niet.

Eigenlijk, om er echt iets nuttigs over te zeggen, zou je data van toen er bij moeten pakken.
Modaal salaris of gemiddelde koopkracht vs hypotheek kosten / gemiddelde woning ofzo iets.
En dat vergelijken met nu

[ Voor 21% gewijzigd door Nnoitra op 07-07-2022 21:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:48:
NVM-rapport specifiek voor Utrecht:
- Transacties + 31% tov Q1
- Transactieprijs stabiel gebleven, gedreven door daling op vrijstaand/appartementen, dat lijkt overeen te komen met de vraagprijzen die met 5% gestegen zijn, waarvan 11% voor vrijstaand.
- Verkooptijd stabiel, maar +1 dag
- Aanbod flink gestegen met 69% t.o.v. Q1
- 9,3% gemiddeld overboden (was 11%)
- 82% boven vraagprijs verkocht (was 82%)

Als ik dit bekijk dan zie je met name een impact op de hogere prijsklasse, met name vrijstaande woningen die in regio Utrecht toch wel ruim boven de miljoen weggaan gemiddeld. In de lagere prijsrange is er geen daling waarneembaar ondanks het toegenomen aanbod
De cijfers voor Groot-Amsterdam:
- Transacties + 30% tov Q1
- Transactieprijs +7,2%. Hoekwoningen en appartementen bovengemiddeld, tussenwoningen en 2-onder-1-kap ondergemiddeld, vrijstaande woningen nauwelijks gestegen.
Vraagprijzen met 6,1% gestegen, vrijstaand ondergemiddeld en 2-onder-1-kap gedaald met 6,9%.
- Verkooptijd stabiel
- Aanbod flink gestegen met 71% t.o.v. Q1
- 11,3% gemiddeld overboden (was 11,9%)
- 86% boven vraagprijs verkocht (was 85%)

De gemiddelde prijzen gaan dus nog steeds omhoog. Uitzondering zijn de vrijstaande woningen, die stabiliseren qua transactieprijs (+0,2%), de transactieprijs per m2 daalt met 2,0%.

Het aantal transacties is 30% hoger dan het vorig kwartaal, het aantal te koop gezet stijgt met 60%. Jaar-op-jaar is dit -7% en +29%. Dit vertaalt zich in minder krapte -de krapte-indicator gaat van 1,7 naar 2,3- maar niet in de verkoopprijzen.
SL104 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:28:

Bijvoorbeeld:

(..)
Wat ik hoor van mensen die actief op zoek zijn, moet je nog steeds overbieden. Aan de andere kant zie ik op Funda een aantal woningen langer te koop staan, of opnieuw geplaatst worden met een lagere vraagprijs. Dat is niet representatief voor de markt in de regio, maar valt mij op omdat soortgelijke woningen vorig jaar of in 2020 doorgaans binnen 2-3 weken verkocht waren.

[ Voor 22% gewijzigd door antidote op 08-07-2022 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
[...]

Ik heb helemaal geen wens voor een dalende markt. In Mei een huis gekocht :) Deze stond voor een 2e keer te koop. Er zijn wel tekenen van dalende prijzen alleen niet tov vorig jaar. De vraagprijzen afgelopen maanden lagen weer 10-20% hoger dan een jaar geleden, die betaalbaarheid is slechter en dus dalen de vraagprijzen. Dit resulteert in afvlakking daling van de markt terwijl het nog steeds YOY hoger is. Dat betekent: year on year dat betekent hogere prijs dit jaar vergeleken met vorig jaar.

Alleen met de hogere rentes en slechtere betaalbaarheid verwacht ik dus dat die 8% die er nu (nog) is, zal verdwijnen zodra we evt paar kwartalen recessie hebben.

Niet zo salty doen, heeft niemand iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Blik1984 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:04:
[...]

Wow, hoe haal je dat hieruit dan. Staat toch vrij duidelijk dat er in bijv groot amsterdam een flinke stijging te noteren is…
Kwartaal op kwartaal = 0% hier in Utrecht.
Dat zelfs met goede 1e maand in Utrecht dit kwartaal. Lijkt me dan toch vrij duidelijk dat de stijging er uit is?
De enorme sloot woningen die 2/3x te koop komen met steeds lagere prijzen. Mensen proberen die 10-20% yoy nog wel te halen maar mensen haken af.

En waarom ik denk dat het een stukje terug zal zakken? Huidige economie met rentes dat zal doorontwikkelen komende kwartalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 11:08
[...]
NVM vindt ook dat de huidige marktomstandigheden niet terug te vinden zijn in het rapport:
NVM-voorzitter Onno Hoes vermoedt ook een kanteling: „Je voelt dat er een verandering in de lucht zit die je nog niet helemaal in de cijfers terugziet.”
https://www.telegraaf.nl/...onderhandelen-voor-woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Nnoitra schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Net als de lonen en het aantal tweeverdieners.
Rond de 4% van nu hoeft voor starters echt niet zo dramatisch te zijn.
Overigens was de rente dus zelfs een jaar of 14 geleden nog hoger, terug naar 1981 hoeft niet.

Eigenlijk, om er echt iets nuttigs over te zeggen, zou je data van toen er bij moeten pakken.
Modaal salaris of gemiddelde koopkracht vs hypotheek kosten / gemiddelde woning ofzo iets.
En dat vergelijken met nu
Volgens mij zit je als starter met 3,6% nu op zo'n 140k... geen idee of daar woningen voor te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Volgens mij zit je als starter met 3,6% nu op zo'n 140k... geen idee of daar woningen voor te koop zijn.
Als starters niet meer kunnen kopen vanwege de hoge rentes en hoge prijzen zullen de prijzen vanzelf gaan dalen tenzij in het najaar de markt op slot gaat vanwege te weinig aanbod, dan zullen enkel de happy few met 2 goede banen en dito spaarrekening nog kunnen kopen. Dat is het lastige van de woningmarkt, we weten niet wat er over 3 maanden gaande is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Paralize_nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Kwartaal op kwartaal = 0% hier in Utrecht.
Dat zelfs met goede 1e maand in Utrecht dit kwartaal. Lijkt me dan toch vrij duidelijk dat de stijging er uit is?
De enorme sloot woningen die 2/3x te koop komen met steeds lagere prijzen. Mensen proberen die 10-20% yoy nog wel te halen maar mensen haken af.

En waarom ik denk dat het een stukje terug zal zakken? Huidige economie met rentes dat zal doorontwikkelen komende kwartalen.
Het is nogal selectief als er in diezelfde post ook een omgeving Amsterdam genoemd wordt dat gewoon 7% is gestegen. En specifiek voor Utrecht zie je dat de m2-prijs ook nog is gestegen. Het is meer wishful thinking dan echt op de cijfers gebaseerd

En met een dalende kapitaalmarktrente (-0.3% deze week) zouden de hypotheekrentes logischerwijs weer iets moeten gaan zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Lastmanstanding schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:08:
[...]

NVM vindt ook dat de huidige marktomstandigheden niet terug te vinden zijn in het rapport:

[...]

https://www.telegraaf.nl/...onderhandelen-voor-woning
Mja, buiten de randstad
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Als starters niet meer kunnen kopen vanwege de hoge rentes en hoge prijzen zullen de prijzen vanzelf gaan dalen tenzij in het najaar de markt op slot gaat vanwege te weinig aanbod, dan zullen enkel de happy few met 2 goede banen en dito spaarrekening nog kunnen kopen. Dat is het lastige van de woningmarkt, we weten niet wat er over 3 maanden gaande is...
Mja vooralsnog is dat wat een starters woning is veranderd. In Amsterdam bijvoorbeeld was dat 5 jaar geleden een uitgewoonde ex sociale huurwoning 3 hoog achter 55m2, en nu is dat een kamer van 25m2 nabij de ring. Zoals ik het NVM rapport nu lees en zie hoe dit bij ons in Haarlem er aan toe gaat. Is de starters woning van 5 jaar geleden de doorstroom woning van nu geworden. Er is blijkbaar nog genoeg animo vanuit kopers met een flinke portemonnee, de kleine arbeiders huisjes nabij het centrum zijn gewild en zijn allang niet meer binnen het bereik van starters. Kopers met een bovenmodaal inkomen en of doorstromers vinden dit nu aantrekkelijke buurten. In onze oude buurt staan nu ook Tesla's en bakfietsen dat is bijna hilarisch om te zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Het is nogal selectief als er in diezelfde post ook een omgeving Amsterdam genoemd wordt dat gewoon 7% is gestegen. En specifiek voor Utrecht zie je dat de m2-prijs ook nog is gestegen. Het is meer wishful thinking dan echt op de cijfers gebaseerd.
Ik vind het sowieso 'gevaarlijk' om op basis van kwartaalcijfers conclusies over de toekomst te trekken, in een kwartaal waarin zo veel veranderd is.

Ik vind het wat dat betreft een beetje lijken op het overzicht dat het KNMI altijd geeft na afloop van een seizoen. Dan krijg je bijvoorbeeld berichten over dat het voorjaar natter was dan gemiddeld, terwijl je de laatste weken in een kurkdroge hittegolf zit. Wat ga je dan concluderen over het weer van de komende tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
sprhnk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Mja, buiten de randstad
[...]

Mja vooralsnog is dat wat een starters woning is veranderd. In Amsterdam bijvoorbeeld was dat 5 jaar geleden een uitgewoonde ex sociale huurwoning 3 hoog achter 55m2, en nu is dat een kamer van 25m2 nabij de ring. Zoals ik het NVM rapport nu lees en zie hoe dit bij ons in Haarlem er aan toe gaat. Is de starters woning van 5 jaar geleden de doorstroom woning van nu geworden. Er is blijkbaar nog genoeg animo vanuit kopers met een flinke portemonnee, de kleine arbeiders huisjes nabij het centrum zijn gewild en zijn allang niet meer binnen het bereik van starters. Kopers met een bovenmodaal inkomen en of doorstromers vinden dit nu aantrekkelijke buurten. In onze oude buurt staan nu ook Tesla's en bakfietsen dat is bijna hilarisch om te zien.
Ja inderdaad. Wat dat betreft lijkt mij 'bouwen, bouwen' de oplossing wil je de prijzen drukken en betaalbaar maken voor starters. Want als ouderen 3,5 ton kunnen neerleggen voor een seniorenappartementje:
https://www.rtlnieuws.nl/...ren-plaats-maken-jongeren

dan vraag ik me af welk idioot bedrag er gevraagd moet worden voor de woning die ze achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Mja, buiten de randstad
[...]

Ik heb zelf jaren in Haarlem gewoond en heb gezien dat er massaal Amsterdammers naar Haarlem gingen met hun sores en bakfietsen enz. En inderdaad de velen vooral grote bakfietsen en de ongelukken die daarmee gebeuren is echt bizar soms. Ik vind Haarlem ook een stuk minder leuk dan laat zeggen 10 jaar geleden, je merkt dat de sfeer is veranderd daar.

Nu is Haarlem te duur geworden en gaan veel Amsterdammers naar onder andere Castricum en Purmerend waar de prijzen ook fors gestegen zijn. Ik woon zelf nu 4 jaar Uitgeest en hebben daar recentelijk een woning gekocht voor dezelfde prijs maar dan wel recente bouw(2014) voor dezelfde prijs als een woning in Castricum uit de jaren 60 en 70, waar alles aan gedaan moet worden. Ja dan is de keuze voor ons snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
[...]

Mja, buiten de randstad
[...]

Voor mij valt vaak het tegenovergestelde op, (nu) peperdure huizen met goedkope barrels ervoor. Is maar net wat je gewend bent te zien denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Ja inderdaad. Wat dat betreft lijkt mij 'bouwen, bouwen' de oplossing wil je de prijzen drukken en betaalbaar maken voor starters. Want als ouderen 3,5 ton kunnen neerleggen voor een seniorenappartementje:

dan vraag ik me af welk idioot bedrag er gevraagd moet worden voor de woning die ze achterlaten.
Herkenbaar, mijn vriendin en ik willen geen kinderen dus een kleinere woning met tuin zou prima zijn, helaas zijn die er niet dus hebben wij een eensgezinswoning gekocht met tuin met ons tweeen terwijl dat niet nodig is. Wij hadden prima met minder ruimte gekund, maar dat was er onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Het is nogal selectief als er in diezelfde post ook een omgeving Amsterdam genoemd wordt dat gewoon 7% is gestegen. En specifiek voor Utrecht zie je dat de m2-prijs ook nog is gestegen. Het is meer wishful thinking dan echt op de cijfers gebaseerd

En met een dalende kapitaalmarktrente (-0.3% deze week) zouden de hypotheekrentes logischerwijs weer iets moeten gaan zakken.
Maar ben je dan zelf immuun voor confirmation bias, als aankomend verkoper (toch?) door Amsterdam als referentie te nemen voor de ontwikkelingen op de woningmarkt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Hbeez schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Maar ben je dan zelf immuun voor confirmation bias, als aankomend verkoper (toch?) door Amsterdam als referentie te nemen voor de ontwikkelingen op de woningmarkt? ;)
Terechte vraag, maar Amsterdam ging even puur over de quote en de conclusie die daaruit getrokken werd. Ik heb meer gekeken naar de cijfers van Utrecht en van Nederland. Als je de markt in zijn geheel bekijkt, dus voor heel Nederland, dan zie je ook gewoon een stijging van 3-4% over de kwartalen heen en een stijging van 10-12% over het jaar gezien. Dus kijkende naar de cijfers kun je gewoon niet concluderen dat de markt minder hard stijgt of tot stilstand komt. Hooguit dat er regionale verschillen zijn, waarbij bij Utrecht het een beetje scheefgetrokken wordt door een stokkende markt op vrijstaande woningen en tweekappers (die ik persoonlijk ook wel aan de flink dure kant vind in Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Ehm, als je je verbaast over 3½ ton voor een appartement dat goed geschikt is voor senioren (in de regel goed onderhouden en/of modern en in dit geval ook wensen als een ruim balkon of een tuin), dan vraag ik me af of je de laatste jaren de woningmarkt een beetje hebt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Masvic schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Voor mij valt vaak het tegenovergestelde op, (nu) peperdure huizen met goedkope barrels ervoor. Is maar net wat je gewend bent te zien denk ik.
Het is ook maar net waar je je geld aan uit wilt geven natuurlijk en in een hoop gevallen ook maar net wat de werkgever je biedt. Ik heb bijvoorbeeld geen lease-auto van de zaak, ik woon op 8 km van kantoor, dus dat hoeft ook niet. Ik rij verder ook niet heel veel behalve 2x per jaar in Europa op vakantie dus er komt 15-20k kilometers per jaar bij. Ik heb dus een oude Ford van 12 jaar oud. Als je werkgever een lease-auto biedt, rij je meestal een grote nieuwe auto en tegenwoordig ook vaak elektrisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 08-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Ehm, als je je verbaast over 3½ ton voor een appartement dat goed geschikt is voor senioren (in de regel goed onderhouden en/of modern en in dit geval ook wensen als een ruim balkon of een tuin), dan vraag ik me af of je de laatste jaren de woningmarkt een beetje hebt gevolgd.
Ik heb verschillende nieuwbouwprojecten voorbij zien komen; 400/450k voor een appartementje. Ik vraag me af of het ook werkelijk de waarde vertegenwoordigt, maar dat is meer een mening (en wellicht ook een praktisch probleem wil je starters kansen geven).

[ Voor 14% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Dat zegt niet zoveel, van welk "starter salaris" ga je hier uit?
Je opmerking zou meer hout snijden als je zou zeggen; "starters met een salaris tot xxx etc etc".
Ik ken, nog bij ouders wonende, starters die o.b.v. salaris richting de 2 ton gaan.
Maar een huurder (die nog nooit gekocht heeft), die richting de 3 ton gaat, is ook een starter.
Voor zover ik weet; "Een starter op de woningmarkt is iemand die voor het eerst een huis koopt en nog nooit met een hypotheek te maken heeft gehad".

Salaris en eigen vermogen zijn bepalend, de term "starter" zegt te weinig.

Overigens zijn er écht wel huizen voor rond of onder de 140k te vinden, de vraag is alleen of de locatie en het huis je aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Ik heb verschillende nieuwbouwprojecten voorbij zien komen; 400/450k voor een appartementje. Ik vraag me af of het ook werkelijk de waarde vertegenwoordigt, maar dat is meer een mening (en wellicht ook een praktisch probleem wil je starters kansen geven).
Voor de babyboom-generatie is dat niks, een best aardig percentage van de generatie die nu 60+ is betaald een dergelijk bedrag uit de overwaarde van hun huidige huis. En appartementen zijn juist voor die generatie enorm gewild en met de vergrijzing die aankomt kun je je voorstellen dat er een groot tekort gaat zijn aan appartementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
[...]

Precies dit, hier ook in deze prijscategorie, tot 88m2 met een gemeenschappelijke berging. Onder het Facebook bericht spat de ergernis eraf in de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Nnoitra schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Dat zegt niet zoveel, van welk "starter salaris" ga je hier uit?
Je opmerking zou meer hout snijden als je zou zeggen; "starters met een salaris tot xxx etc etc".
Ik ken, nog bij ouders wonende, starters die o.b.v. salaris richting de 2 ton gaan.
Maar een huurder (die nog nooit gekocht heeft), die richting de 3 ton gaat, is ook een starter.
Voor zover ik weet; "Een starter op de woningmarkt is iemand die voor het eerst een huis koopt en nog nooit met een hypotheek te maken heeft gehad".

Salaris en eigen vermogen zijn bepalend, de term "starter" zegt te weinig.

Overigens zijn er écht wel huizen voor rond of onder de 140k te vinden, de vraag is alleen of de locatie en het huis je aanstaat.
Tempo team: "Wat verdient een wo starter gemiddeld? Iemand die is afgestudeerd aan het wo, krijgt gemiddeld een startsalaris van minimaal €2.200 en maximaal €2.800 bruto per maand. "

2800 p/m, zo'n 36k op jaarbasis, bij ING mag je dan 161k lenen tegen 3.7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Tempo team: "Wat verdient een wo starter gemiddeld? Iemand die is afgestudeerd aan het wo, krijgt gemiddeld een startsalaris van minimaal €2.200 en maximaal €2.800 bruto per maand. "

Met starter wordt in dit topic 'starter op de huizenmarkt' bedoeld, niet starter op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Met starter wordt in dit topic 'starter op de huizenmarkt' bedoeld, niet starter op de arbeidsmarkt.
En wat zou een starter op de koopwoningmarkt dan moeten verdienen (en koppelen we dat dan aan de gemiddelde huizenprijs)? Ik neem aan dat 20'ers die gezinnetjes willen stichten zowel starter op arbeids- als koopwoningmarkt zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Betere vraag is of je vindt dat starters een nieuwbouwappartement zouden moeten kunnen kopen.

Even als analogie, mijn eerste auto was ook geen nieuwe auto, maar 'gewoon' een tweedehands. Inderdaad, net als bij huizen: minder comfortabel en minder zuinig dan een nieuwe. Maar dat heeft op dat moment minder prioriteit dan simpelweg 'doen waar ik het voor nodig heb'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar er zijn maar weinig mensen die direct na hun studie een woning gekocht hebben, de meeste starters kunnen pas kopen na hun 25e en meestal als ze met zijn 2en zijn. Het is vrij normaal om pas rond of na je 30e een woning te kopen voor de meeste stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:17:
[...]

En wat zou een starter op de koopwoningmarkt dan moeten verdienen? Ik neem aan dat begin 20'ers die gezinnetjes willen stichten zowel starter op arbeids- als koopwoningmarkt zijn.
Dan kom je eerder op een meer principiële vraag of 'iedereen' die een gezin wil stichten een koopwoning zou moeten kunnen kopen. Daarover lopen de meningen sterk uiteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:17:
[...]

En wat zou een starter op de koopwoningmarkt dan moeten verdienen (en koppelen we dat dan aan de gemiddelde huizenprijs)? Ik neem aan dat begin 20'ers die gezinnetjes willen stichten zowel starter op arbeids- als koopwoningmarkt zijn.
Ik ken maar heel weinig jongeren die voor hun 25e al aan kinderen willen beginnen, de meeste worden rond hun 30e pas voor het eerst moeder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Betere vraag is of je vindt dat starters een nieuwbouwappartement zouden moeten kunnen kopen.

Even als analogie, mijn eerste auto was ook geen nieuwe auto, maar 'gewoon' een tweedehands. Inderdaad, net als bij huizen: minder comfortabel en minder zuinig dan een nieuwe. Maar dat heeft op dat moment minder prioriteit dan simpelweg 'doen waar ik het voor nodig heb'.
Nou inderdaad, mijn eerste auto was een tweedehandsje van 2000 euro(stiekem de fijnste auto die ik ooit gehad heb) en mijn eerste woning was een studio van 35 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Ik kijk vooral uit het doorstroom(-/schuif)perspectief: als ouderen al verkassen moeten voor 350+ wat zullen ze de jongeren dan wel niet moeten vragen om geen 'verlies' op hun oude woning te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:03:
[...]
Ik vind het sowieso 'gevaarlijk' om op basis van kwartaalcijfers conclusies over de toekomst te trekken, in een kwartaal waarin zo veel veranderd is.
Onze economie - en dus de woningmarkt - wordt de laatste twee jaar gestuurd door incidenten: Covid, post-Covid tekorten, Oorlog in Oekraïne en energie boycots. In Q3 zou zomaar de gaskraan dichtgedraaid kunnen, worden, de bom vallen, nieuwe akelige Covid-variant uitbreken, en de apenpokken kunnen toeslaan. Het kan ook 180º anders om gaan.

We - weten - het - niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ik kijk vooral uit het doorstroom(-/schuif)perspectief: als ouderen al verkassen moeten voor 350+ wat zullen ze de jongeren dan wel niet moeten vragen om geen 'verlies' op hun oude woning te maken.
350 tot 400K wat op 2 modale salarissen prima te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:30:
[...]

350 tot 400K wat op 2 modale salarissen prima te doen is.
En wat gaan we dan met de eenpersoonshuishoudens doen? Leuk dat je modaal verdient, maar kopen is dan vrijwel niet te realiseren (tenzij je naar Spanje verhuist). Overigens denk ik als je goedkoper eenpersoonsperspectief hebt, dat je minder goedverdienende 1p huishoudens hebt die gezinswoningen kapen.

[ Voor 21% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:27:
[...]

De oudere die naar een seniorenappartement wil verhuizen laat in het algemeen geen starterswoning achter. Dus het verband hiertussen ontgaat mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:33:
[...]

De oudere die naar een seniorenappartement wil verhuizen laat in het algemeen geen starterswoning achter. Dus het verband hiertussen ontgaat mij.
Fair enough... maar aan het begin v/d keten worden ook weer flinke prijzen gevraagd, maar laten we zeggen dat we daar dan starterspotjes e.d. voor hebben om de woningmarkt opgeblazen te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:50
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:36:
Herkenbaar, mijn vriendin en ik willen geen kinderen dus een kleinere woning met tuin zou prima zijn, helaas zijn die er niet dus hebben wij een eensgezinswoning gekocht met tuin met ons tweeen terwijl dat niet nodig is. Wij hadden prima met minder ruimte gekund, maar dat was er onvoldoende.
Liever gezegd, het was er niet voor een acceptabele prijs. In de grote steden is het misschien andersom, maar in de meeste delen van Nederland betaal je veel méér per m² om in een appartement te wonen. En dan hebben we het nog niet eens over VVE-kosten e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:32:
[...]

En wat gaan we dan met de eenpersoonshuishoudens doen? Leuk dat je modaal verdient, maar kopen is dan vrijwel niet te realiseren (tenzij je naar Spanje verhuist).
Eenspersoonshuishoudens kunnen prima met huren beginnen, het is geen recht om na de studie een woning te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:32:
[...]

En wat gaan we dan met de eenpersoonshuishoudens doen? Leuk dat je modaal verdient, maar kopen is dan vrijwel niet te realiseren (tenzij je naar Spanje verhuist).
Je doet overkomen alsof men recht heeft om een huis van 200+ te kopen.
Een eenpersoonshuishouden kan écht wel een huis kopen, maar wederom, salaris en eigen vermogen zijn bepalend.

Een starter op de woningmarkt, en daar gaat het hier over, met een modaal salaris kan prima al een huis financieren. Als er gespaard is, al helemaal.

Je moet alleen niet verwachten dat je nieuwbouw of hartje randstad of 100m2 kunt kopen.
Zoals ik hierboven ook al schreef; er zijn echt wel woningen die voor de single jan modaal te betalen zijn. Daarvoor hoef je niet naar Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 08:27
Conrado schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:59:
[...]

Dat moet ik ook, wij kochten het eerste huis 30 jaar geleden. Rente was 8% voor 10 jaar vast, dat laatste was op aanraden van Vereniging Eigen Huis. 8% was toen een goede deal, zeker als je weet dat 'ie van 13% gekomen was :)

Sinds dien ging het best hard:
[Afbeelding]
Als we deze lijn zo doortrekken krijgen we er over een paar jaar geld bij wanneer je een hypotheek afneemt! _/-\o_ O+

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Eenspersoonshuishoudens kunnen prima met huren beginnen, het is geen recht om na de studie een woning te kunnen kopen.
Klopt, maar ook met modaal na 10 jaar werken kom je niet verder. Ik denk dat deze onbetaalbare woningmarkt wel consequenties (zoals mensen niet zullen excelleren, kinderwensen die uitgesteld worden, exen die bij elkaar moeten blijven wonen ten koste van de kids) heeft voor de samenleving zoals wel eens eerder geopperd.
Nnoitra schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:40:

Je doet overkomen alsof men recht heeft om een huis van 200+ te kopen.
Een eenpersoonshuishouden kan écht wel een huis kopen, maar wederom, salaris en eigen vermogen zijn bepalend.
Dat niet; er zijn destijds verwachtingen gecreerd, het zogenaamde 'sociale contract': het riedeltje van je best doen etc., en dan als volwaardig lid/burger mee mogen draaien (een eigen huis hoort ook bij dat plaatje en is dan 'rechtvaardig'). Wel interessant dat het nu niet meer vanzelfsprekend is: ik ben dan ook wel benieuwd hoe de nieuwe generatie hiermee omgaat - zullen ze de 'pluk de dag' houding meer hanteren? Op m'n werk zie ik vooral de afgestudeerden zo'n groot mogelijke bek hebben, matig presteren, weinig discipline en motivatie hebben en vaak ziek zijn. In die zin zou ik veel sociale huurders verwachten op de woningmarkt.

Edit: Arno Wellens gaat hier op in. Die is o.a. voorstander van halveren van huizenprijzen en waardes van hypotheekproducten (mortgage-backed securites) die boomers bezitten in hun pensioen. Volgens hem lijkt o.a. de ECB te ontsporen met hun beleid ten koste van de jongere generaties.

[ Voor 52% gewijzigd door lama83 op 08-07-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:33:
[...]
Het is een schaarste-markt: de senior laat een woning achter, daardoor schuiven mensen door en komt er uiteindelijk een starterwoning beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Het is een schaarste-markt: de senior laat een woning achter, daardoor schuiven mensen door en komt er uiteindelijk een starterwoning beschikbaar.
Maar dat staat dus volkomen los van de prijzen van de starterswoning en van de vrijkomende seniorenwoning. Even flauw, maar iemand die van een woning van 2 miljoen naar een woning van 3 miljoen verhuist zet ook een 'treintje' in gang, waardoor een hoop mensen 'daar onder' ook kunnen doorschuiven en er uiteindelijk een starterswoning beschikbaar komt. Wat maakt het voor die starter dan uit dat degene bovenin het treintje 3 miljoen heeft betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Liever gezegd, het was er niet voor een acceptabele prijs. In de grote steden is het misschien andersom, maar in de meeste delen van Nederland betaal je veel méér per m² om in een appartement te wonen. En dan hebben we het nog niet eens over VVE-kosten e.d.
Klopt, dat is al jaren zo. Toen ik in 2010 een woning kocht in Veenendaal, werden er toevallig tegenover het huis van mijn schoonouders appartementen gebouwd. Ik kon toen kiezen:
- een appartement met 80 vierkante meter woonoppervlak met een klein balkonnetje
- een tussenwoning op 150 vierkante meter grond, 110 vierkante meter woonoppervlak in een extreem veel leukere buurt

Prijs was nagenoeg hetzelfde. Als we een begane grond appartement wilde hebben met "10 vierkante meter tuin pal aan straat" (eigenlijk dus gewoon een balkon op de begane grond, waar mensen op nog geen 2 meter van je tuinstoel langslopen), dan betaalde je zelfs nog meer. En ja, dat appartement was netto ietsje goedkoper, omdat het VON was in plaats van KK. Maar het appartement was voor dat geld voorzien van de standaard (kale) project keuken, standaard sanitair wat eigenlijk niemand wilde en verder totaal kaal. Ze hadden toen ook de grootste moeite om het allemaal verkocht te krijgen en de mensen die er snel weer vanaf wilden, hebben daar fors geld op verloren door de slechte markt op dat moment. Die zijn eigenlijk gewoon een poot uitgedraaid toen. Mijn vrouw heeft toen voor de gein eens zo'n appartement bekeken op een Open Huizen dag. Makelaar dacht het wel even te verkopen aan haar, maar ze heeft hem toen vierkant uitgelachen. Ze zei iets van "Ja, wat denk je nu zelf. Voor deze prijs had ik toch echt wel wat meer verwacht qua luxe en uitstraling. Ik heb medelijden met de mensen die hier in trappen." Vond hij niet leuk, volgens haar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Is er wel, maar het prijsverschil is gewoon klein. Dus er is weinig reden om in m² woonruimte kleiner te gaan wonen.

Dat is een beetje het zelfde wat je ziet bij tiny houses. Een groot deel van de kosten van een woning gaat zitten in de grond. Daarnaast heb je een hoop dure zaken die niet heel veel goedkoper of duurder hoeven te worden als je groter of kleiner gaat wonen, zoals een keuken, sanitair en verwarming en ander installatiewerk. Een paar m² meer betekent in kosten dan relatief niet zo heel veel.

Overigens heb je dan wel weer dat een extra kamer vaak wel weer behoorlijk prijsverhogend werkt. Terwijl extra m² (bij verder gelijke eigenschappen) relatief weinig prijsverschil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:04:
[...]
En ja, dat appartement was netto ietsje goedkoper, omdat het VON was in plaats van KK.
Maar nu vergelijk je dus een nieuwbouwappartement met een bestaande grondgebonden woning. Lijkt me niet echt een eerlijke vergelijking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nnoitra
lama83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Dat niet; er zijn destijds verwachtingen gecreerd, het zogenaamde 'sociale contract': het riedeltje van je best doen etc., en dan als volwaardig lid/burger mee mogen draaien (een eigen huis hoort ook bij dat plaatje en is dan 'rechtvaardig'). Wel interessant dat het nu niet meer vanzelfsprekend is: ik ben dan ook wel benieuwd hoe de nieuwe generatie hiermee omgaat - zullen ze de 'pluk de dag' houding meer hanteren? Op m'n werk zie ik vooral de afgestudeerden zo'n groot mogelijke bek hebben, matig presteren, weinig discipline en motivatie hebben en vaak ziek zijn. In die zin zou ik veel sociale huurders verwachten op de woningmarkt.
De relevantie van het laatste stuk van je rant ontgaat me compleet, maar goed.
Persoonlijk vind ik het een beetje een calimerootje worden. Niet meer vanzelfsprekend dat je als volwaardig lid/burger mee mag draaien :?
Kom op zeg.

Zoals meerdere keren gezegd is; er zijn wel huizen voor jan modaal, ook als ie in z'n uppie is.
Echter heeft een generatie voor zichzelf de verwachting gecreëerd dat ze vanuit de opleiding een VTwonen huis met ruimte en alle gemakken zouden moeten kunnen kopen. Want die pipo op youtube/insta kan het ook.
Als jonge starter is het écht geen schande om klein en nederig te beginnen, het past alleen niet meer in het beeld wat men tegenwoordig heeft of (vooral) wil uitstralen..
Een groep moet eerst maar eens van hun high horse afdonderen en hun eisen/verwachtingspatroon bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Maar nu vergelijk je dus een nieuwbouwappartement met een bestaande grondgebonden woning. Lijkt me niet echt een eerlijke vergelijking.
Alles is een eerlijke vergelijking, als je voordelen en nadelen meeneemt. Wij kwamen uit een appartement. We wilden wel graag naar iets met een tuintje of wat groter dakterras, maar dat was in appartementsvorm echt gewoon een heel slechte deal vergeleken met een bestaande tussenwoning. Voor hetzelfde geld hebben we toen 10 jaar heel comfortabel in een ruimte tussenwoning gewoond met voor- en achtertuin. Solide woning, laag energieverbruik, uitstekende buurt, geen torenhoge servicekosten.... En voor dezelfde prijs dus ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:57:
[...]
Wat maakt het voor die starter dan uit dat degene bovenin het treintje 3 miljoen heeft betaald?
Niets natuurlijk; tenzij het je (groot)ouders zijn :)

Het ging me erom dat het voor sommige niet duidelijk is dat elke transactie in de markt normaal gesproken ook onderaan een woning vrij maakt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: zodra een gescheiden stel een tweede woning 'bezet', stokt de doorstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
Ons appartement gaat bijna in de verkoop, deze is significant groter dan de meeste eengezinswoningen in de regio/gemeente. Heeft een tuin aan de zijkant van 25m2, een eigen parkeerplaats, A Label en ga zo maar door. Als ik naar de prijzen kijk en de prijs die wij willen vragen dan lijkt ons huis een aantrekkelijkere keuze. Meer m2 voor minder. Zijn we dan een uitzondering in de randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NovyH schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:29:
Ons appartement gaat bijna in de verkoop, deze is significant groter dan de meeste eengezinswoningen in de regio/gemeente. Heeft een tuin aan de zijkant van 25m2, een eigen parkeerplaats, A Label en ga zo maar door. Als ik naar de prijzen kijk en de prijs die wij willen vragen dan lijkt ons huis een aantrekkelijkere keuze. Meer m2 voor minder. Zijn we dan een uitzondering in de randstad?
Een uitzondering in wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
Blik1984 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Een uitzondering in wat?
Dat appartementen duurder zijn in vergelijking met een tussen- of eengezinswoning.

Toevoeging; ik zie hier ook wel dat nieuwbouw appartementen heel duur zijn. Het scheelt bijna 50m2 en onze vraagprijs ligt maar 14k hoger dan deze appartementen.

[ Voor 26% gewijzigd door NovyH op 08-07-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Is er wel, maar het prijsverschil is gewoon klein. Dus er is weinig reden om in m² woonruimte kleiner te gaan wonen.

Dat is een beetje het zelfde wat je ziet bij tiny houses. Een groot deel van de kosten van een woning gaat zitten in de grond. Daarnaast heb je een hoop dure zaken die niet heel veel goedkoper of duurder hoeven te worden als je groter of kleiner gaat wonen, zoals een keuken, sanitair en verwarming en ander installatiewerk. Een paar m² meer betekent in kosten dan relatief niet zo heel veel.

Overigens heb je dan wel weer dat een extra kamer vaak wel weer behoorlijk prijsverhogend werkt. Terwijl extra m² (bij verder gelijke eigenschappen) relatief weinig prijsverschil geven.
Sterker nog, in het dorp waar wij gekocht hebben word een appartementencomplexje gebouwd. Appartementen zij als volgt, beneden woning met tuin 106 m2 4 kamers, prijs 570K , 120 m2 kost gewoon 590K 8)7 . Dat kunnen en willen wij niet betalen, nu hebben we een veel grotere woning gekocht voor 500K.

Dan is het toch niet gek dat wij een eensgezinswoning gekocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Masvic schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Een huis is in iedergeval een betere investering.

Poah dikke Massey.

Pagina: 1 ... 126 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg